≡ Menu

Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail TMJ VS Nazri Aziz : Peringatan Kepada menteri dan Kerajaan Malaysia!



(Kemaskini terkini pada: Jul 25, 2016)

Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail TMJ VS Nazri Aziz : Peringatan Kepada menteri dan Kerajaan Malaysia!

Terdapat perselisihan pendapat antara kerabat diraja Johor, Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail dengan Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz dek kerana beberapa isu semasa berbangkit termasuklah disebalik apa yang berlaku sebelum ini melibatkan ketidakhadiran Datuk Seri Najib Razak dalam satu program #NothingToHide.

Sehinggalah Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail TMJ tampil memberikan komen dan respon balas mengenai situasi yang berlaku kepada negara hari ini atas dasar tanggungjawab membela rakyat marhaen di belakangnya selama ini.

 

tunku ismail

Walaubagaimanapun, Datuk Seri Nazri Aziz lantas menjawab :

Raja-raja dan keluarga diraja berada di luar daripada undang-undang (justeru tidak sepatutnya campur tangan dalam politik). Kalau dia (Tunku Ismail) mahu menjadi ahli politik, jadi dia perlu beritahu.

“Jika kamu memegang jawatan penting sebagai keluarga diraja di negeri dan kamu mula mengulas (politik)… kalau kerajaan ‘belasah’ kamu balik, jangan marah..

Nah…daripada Tun Mahathir,Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail TMJ terus menekan kerajaan Malaysia supaya berada dalam landasan yang betul untuk mentadbir negara. Bersama-sama ini Berita Semasa ingin kongsikan kenyataan terbaru Tunku Ismail kepada Datuk Seri Nazri Aziz dan juga kepada kerajaan Malaysia umumnya seperti gambar-gambar di bawah ini :

BACA BERITA INI : Nedim Nazri Aziz Kakitangan Awam Kementerian Pelancongan Pandu Kereta Lamborgini Aventador RM2.8 Juta?

Bangsa Johor? Ooops!

Bagi Berita Semasa, agak dalam mesej yang cuba disampaikan oleh tengku Mahkota Johor TMJ ini. Rasanye sudah banyak kali dia ulang maksud ‘akan tiba suatu masa’ dengan pelbagai bentuk ayat dalam masej-mesejnya sebelum ini.

  1. Kepada Datuk Seri Nazri Aziz, please don’t play victim, mungkin anda terlepas pandang.
  2. Apabila kerabat raja Johor contohnya berkata sesuatu yang dia tak suka, terus kata raja tidak patut berpolitik, kalau mahu berpolitik sila gugur kekerabatan etc. etc.
  3. Tetapi anda (Nazri Aziz) jangan lupa, Datuk Seri Najib Razak sendiri yang terlebih dulu guna nama raja dalam politik. Bukan ke baru berapa minggu lepas PM mencanang yang Sultan Pahang sokong beliau?
  4. Jadi, kalau sokong BN dikira suci dan bukan berpolitik tetapi jikalau menyuarakan sesuatu yang tidak disenangi oleh kerajaan Malaysia, maka jadi campur tangan politik yang tidak adil? Ermmm….

P/S : Nampaknya Datuk Seri Najib Razak perlu berusaha keras untuk mengutip kembali sokongan terutama rakyat Johor

PP/S : Kudus to Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail TMJ yang sungguh berani mengeluarkan kenyataan yang hebat ini. Demi rakyat dan Negara, Berita Semasa kagum! Kenyataan yang sungguh classy. Hakikatnya hari ini mereka yang berPHD, tokoh agama, ilmuwan pun tidak berani bersuara lantang seperti ini.

PPP/S : Tidak perlu tunggu sehingga kerabat diraja tegur sekalipun. Apabila ada teguran yang berasas kepada menteri dan kerajaan Malaysia, terimalah dengan hati yang terbuka. Mengapa perlu melatah?

Semak Kenyataan Terbaru Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail TMJ

 

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Akaun Bank 1MDB di Switzerland Kena Beku Sebab Dakwaan Penggubahan Wang Haram da... Akaun Bank 1MDB di Switzerland Kena Beku Sebab Dakwaan Penggubahan Wang Haram dan Rasuah? Nampaknya bahagian PR 1MDB sekarang terpaksa bekerja keras untuk menangkis pelbagai dakwaan yang dilemparkan ...

71 Komen Bernas di Berita Semasa… add one
  • 1 Azman 11:18 am

    Bangsa Johor..Ayuh Johor!!

  • 2 Anonymous 11:23 am

    Inilah bangsa yang akan menjahanamkan malaysia…..melayu menjahanamkan tnah melayu! Malulah sikit

  • 3 hamid 11:34 am

    bila buku bertemu ruas…tabik tmj…

  • 4 Leman 11:59 am

    Aku dtg snggah sebb nk baca komen korg je

  • 5 haris 12:37 pm

    hati2 TMJ, nanti si nazri aziz pakai bomoh untuk mandrem tuanku sebab tak puas hati kat TMJ. Hakikat orang melayu kat malaysia memang begitu, hatta ahli politik pun, skit2 mandrem.

  • 6 jacki 1:17 pm

    Dari dulu lg umno berani menepis raja2 dgn kuasa pemeritahan yg mrk miliki selama puluhan tahun dgn alasan kuasa demokrasi raja2 tiada hak bercampur dlm masalah politik. Tetapi bila pihak lain mempertikalkan raja2 umno terus menemplak tetapi tidak pula mrk sdr.

  • 7 jacki 1:21 pm

    Umno memang telah salah guna kuasa malah sombong bila telah lama memerintah negara dgn kuasa mrk dpt,dan sering mengatakan umno telah menerajui negara dgn jayanya dan berkorban berbakti dgn byknya tetapi adakah party lain dpt buktikan mrk juga bisa lakukan tetapi belum punyai peluang yg dikuasai umno selama ini.

  • 8 jacki 1:32 pm

    Apapun, negara tidak bisa menuju perubahan bila umno terus berkuasa dimana byk bijak pandai tidak berpeluang berbakti utk negara dimana berbeza pendapat. Negara perlu berubah kuasa kroni berasuah salah guna kuasa perlu dirombak dan kuasa mutlak. Umno tak bisa berubah kerana akar umbinya tidak bisa ditukar ganti hanya dgn menukaran party lain shj bisa mengubah corak pemerintah negara.

  • 9 beg sailang 1:47 pm

    Perkara2 seperti ini dah byk kali berlaku, “kuasa” istana tak se”Power” kuasa kerajaan pusat..

  • 10 mr kacang 2:15 pm

    Tabik TMJ!

  • 11 Anonymous 2:53 pm

    tahniah tmj,daulat tuan ku,inilah yg dikata raja berjiwa rakyat,kami rakyat malaysia sentiasa dibelakang tuanku.pada dgn muka nazri ,buku dah bertemu ruas

  • 12 Anonymous 2:58 pm

    kata2 tuanku adalah benar,yg benar tetap benar dan yg salah tetap salah.setelah menang pilihan raya seolah tidak ingat siapa yg menggundi umno,pas tu kesusahan rakyat tidak diperdulikan,Rakyat amat susah sekarang nie itu adalah hakikat sebenarnya sekarang.ada ko kisah umno.

  • 13 Anonymous 3:06 pm

    Nazri aziz kurang ajar, ingat ko samseng sangat ke!

  • 14 jacki 3:23 pm

    baik sy layan surya sepam dua

  • 15 Orang biasa 5:28 pm

    Dia anak raja memang la…nak compare dengan orang yang x de pengaruh untuk tegur menteri…aku kalau jadi sultan pun aku berani….cuba jadi orang biasa tegur menteri, terus masuk akta hasutan…..dunia memang tak adil….

  • 16 Aku anak Malaysia 6:27 pm

    Salute TMJ. Ada menteri lupa bahawa TMJ bukan sahaja anak raja Johor bahkan WARGANEGARA MALAYSIA yang berhak bersuara andai sesuatu itu tidak betul. Negara demokrasi mana dalam dunia ini yang berhak menghalang rakyatnya bersuara?

  • 17 Anonymous 7:29 pm

    TERBUKTI ! Puak2 yang berkuasa dalam UMNO apabila diberi kuasa memerintah Negara. Mereka telah menunjukan BELANG sebenar. Kalau teguran atau komen tak berpihak kepada glongan atau puak2 mereka anggap menongkah arus serta tolak kemajuan. Puak2 ni dah buat Malaysia ni macam hak mereka sendiri. Sepatutnya pilihqnraya ke 13 lagi sepatutnya UMNO/BN dah jadi PEMBANGKANG. Nak perbetulkan keadaan dalam Negara memerlukan SELURUH RAKYAT bersatu hati dan bekerjasama.

  • 18 Anonymous 7:38 pm

    Tahniah TMJ ! Belum tentu TOKOH Agama, Politik, Pakar ekonomi, Sejarah, Menteri dan ahli2 UMNO/BN BERANI menegur, sementelah mereka ada kepentingan dan menjaga periuk nasi. Bukan saja Rakyat Johor, malah Rakyat Malaysia menyokong dan berada dibelakang TMJ !

  • 19 Anonymous 7:57 pm

    semoga Raja dan Sultan serta kerabat punyai keberanian seperti TMJ. Pertahankanlah RAKYAT sebagaimana rakyat taat serta setia masih mempercayai institusi RAJA BERPELEMBAGAAN.

  • 20 Anonymous 10:53 pm

    menteri mcm ni sama mcm kutu, tak sedar kecik tapi nak pijak kepala. Menteri zaman sekarang rasa kuasa mereka membolehkan mereka jadi raja. Menteri kurang ajar. baguslah mcm tu, senanglah rakyat jatuhkan bn lepas ni. menteri belagak mengalahkan raja. Kerabat diraja pun tak boleh tegur mereka, apa lagi nak dengar kata rakyat.

  • 21 bro F 1:20 am

    respect TMJ yg bjiwa rakyat.. ksik panas witu punggong Nazri..

  • 22 Anonymous 2:45 am

    Nazri aziz tunjuk lagak salah tempat. Kau tu habis masa tak ada dah jawatan menteri tu, tak payah poyo sangat angkat boontot najib. Raja dan rakyat berpisah tiada. walau pun aku bukan rakyat johor, tapi aku nak pihak kesultanan johor terus tekan pemerintahan umno sekarang yang kurang ajar dan gila kuasa menyusahkan rakyat. Aku suka kelantangan TMJ mengkritik pemimpin bn sekarang yang belagak mengalahkan raja. TMJ akan mewarisi takhta kesultanan johor. Nazri aziz apa ada, jd nazri aziz cermin sikit muka tu dalam mangkuk tandas. Raja berjiwa rakyat, tetapi pemimpin bn sakit jiwa.

  • 23 Anonymous 2:59 am

    bagi aku ini satu penghinaan kepada seluruh institusi beraja, bukan setakat kesultanan johor sahaja. dia menidakkan hak raja-raja dalam urusan politik negara. Jangan jadikan institusi beraja sbagai boneka, kerana institusi beraja sepatutnya berada pada herarki teratas. Kalau raja-raja tak boleh bersuara, bagaimana dgn rakyat biasa. menteri mcm ni sepatutnya dah lama disingkirkan. Rakyat tertekan sekarang ni adalah sebab adanya menteri jenis mcm nilah anggap dia sahaja pandai dan berkuasa, tapi sebenarnya lupa daratan.

  • 24 Anonymous 3:06 am

    NAZRI AZIZ SILA LETAK JAWATAN!!! Kalau rakyat biasa kritik kerajaan ada yang masuk penjara, ada yang hilang pekerjaan sebab tu pakar dan ilmuan tak dapat bersuara sebab bila bersuara dan mengkritik habis periuk nasi mereka. Nazri Aziz ko kurang ajar ko patut letak jawatan.

  • 25 Anonymous 3:09 am

    Rakyat dan ilmuan dikunci mulut, kami cuma berharap raja dan kerabat diraja sahaja melaungkan suara kami. Kami terus berdiri teguh dibelakang institusi diraja.

  • 26 Anonymous 3:35 am

    Kami kat utara pun tabik sama tuanku TMJ,,raja brjiwa rakyat

  • 27 pulut 3:39 am

    Tak sia sia kami ada raja & sultan sultan

  • 28 pulut 3:45 am

    rakyat tentu bangga dgn TMJ yg prihatin dgn masalah rakyat

  • 29 Anonymous 3:51 am

    Terima Kasih TMJ !!! Tidak kerana TMJ kebanyakan rakyat Malaysia tdk tahu Menteri UMNO/BN punya perangai. Kalau Perwaris Sultan Johor Nazri Aziz berani GERTAK, apalah sangat rakyat bawahan. Nama pun NAZrI, sanggup buat apa shj jika sesiapa yang menentang. Geng2 ni terlalu lama berkuasa menyebabkan MEREKA lupa kuasa yang ada diberi RAKYAT sebagai amanah. Tapi sebaliknya mereka gunakan KUASA yang ada mengumpul kekayaan peribadi dan menyalah guna kuasa yang diamanahkan.

  • 30 Thanks King 3:51 am

    raja yg disanjung oleh semua rakyat

  • 31 Thanks King 3:55 am

    siapalah melayu tanpa raja & sultan2

  • 32 Thanks King 4:11 am

    Jangan menderhaka wpun kpda anak raja. Kita dilingkungi adat & taat …. pantang melayu derhaka kpda raja & sultan… daulat tuanku…daulat TMJ

  • 33 marhaena 4:14 am

    Lord of Kingdom vs Power of Minister

  • 34 Thank King 4:22 am

    Thanks TMJ sanggup mencemar duli mnyarung jersi rakyat (marhaen)

  • 35 king of the ring 4:38 am

    aku sejak dari dulu lagi setia & taat kpda raja2 melayu

  • 36 king of the ring 4:42 am

    anak raja yg betul2 KING

  • 37 pulut 4:52 am

    kita org memang kecut perut & tabik dgn putera2 & kerabat Johor DT..semangat membela rakyat yg tinggi sejak zaman almarhum sultan iskandar lagi

  • 38 Anonymous 5:00 am

    Tun madey jugalah yg mghapuskan sebahagian imuniti & keistimewaan raja2 melayu

  • 39 Anonymous 5:09 am

    Walaupun aku rakyat kedah aku bangga dgn TMJ Johor

  • 40 Anonymous 5:18 am

    klau gusti aku syok tengok brock lesner vs triple h…mcm nak hancur screen tv anda he2

  • 41 Anonymous 5:21 am

    agak2 korang antara tunku ismail tmj & ds nazri siapa lebih kaya & power

  • 42 Anonymous 5:24 am

    gabungan mantap TMJ & Tun Madey dlm isu rakyat

  • 43 Anonymous 5:28 am

    Gabungan The Great Leader & Istana yg akan membaiki & memulihkan maruah pimpinan dan parti UMNO yg makin tercalar

  • 44 Anonymous 5:35 am

    Kerajaan rakyat & johor patut berbangga dgn TMJ Tunku Ismail yg prihatin dgn masalah rakyat & negara ini

  • 45 kadok 5:41 am

    menteri akan hilang jawatan menterinya bila kalah dlm pilihanraya, raja tetap raja sampai bila2 silap2 boleh jadi ydp agung pulak tu.. ha2

  • 46 urm 8:08 am

    hari tu Raja Perak tegur berkaitan pentadbiran ni, hari ni TM Johor pula yang bersuara…. kalau seluruh Raja- Raja di Malaysia ni bersuara, tidur malam mata terbuka la, tak lena… Rakyat kalau BN sekalipun tapi kalau sentuh Raja mereka tersentap ooo. Aku pun camtu.. harap- harap…dipermudahkanlah urusan negara. Cukup- cukuplah belajarlah dengan pentadbiran Brunei. Agama Islam, yang benar- benar makin kaya raya. Dan yang mentadbirnya adalah Raja yang benar- benar hak. Ada DAULAT…

  • 47 Anonymous 8:55 am

    walau kami bukan org johore,tapi sebagai rakyat malaysia menyokong tmj

  • 48 Anonymous 9:00 am

    Apasalahnya klu teguran tu yang membina buat tauladan yg jahat buat sempadan. Selamat berpuasa .

  • 49 jacki 10:33 am

    God save the queen

  • 50 fikir 12:09 pm

    Terkadang menteri2 terlupa jawatan mereka hanya sementara.. 4,5 thn dah blah tukar lain. Tengku mahkota bakal menjadi sultan dan boleh menjadi Agong yg berkuasa melantik atau memberi cadangan melucutkan jawatan menteri @ pedana menteri.

  • 51 fikir 12:54 pm

    Menteri hanya ada body guard, kesulitan johor mempunyai tentera raja sendiri… Tapi kita semua ada tuhan Pencipta, kita pasti akan ditanya atas apa yg kita perbuat… Amalan baik kan dapat ganjaran, amalan buruk jua kan dapat balasan.

  • 52 an nur 1:12 pm

    TMJ berani kerana benar…

  • 53 seridanga 9:09 pm

    Ank raja negeri johor suka famous…? Ank raja negeri lain steady jew…lg kaya lg hebat…lg handsome…klu ank raja negeri lain ada jwtn mulalah nk bising2….lol..

  • 54 Anonymous 6:53 am

    Jarang,penguasa kecil berlawan dengan putera tuan raja. Ini kali pertama.” Memang tuan raja harus bercampur tangan bila hamba hamba
    Negara sengsara yang diurus oleh pengurus negara yang pentingkan diri sendiri. Tuan Raja sepatutnya lebih berkuasa daripada undang undang bila politik jahat bersatu jahat.!!”tq

  • 55 Anonymous 7:08 pm

    Daulat Tuanku,TMJ adalah Raja yang berani dan berjiwa rakyat. Raja beginilah yang amat disanjungi rakyat. Hamba berterima kasih kerana baginda begitu jujur mempertahankan hak dan nasib rakyat Malaysia.

  • 56 my lot 2:57 am

    daulat tuanku raja muda yg mulia

  • 57 my lot 3:04 am

    king of the peoples

  • 58 ampun tuanku 3:25 am

    anak2 raja johor & pahang jadi kebanggaan hamba2 patik rakyat Malaysia

  • 59 badrul 2:55 pm

    daulat tuanku….saya menyokong penuh kenyataan tengku itu. baru panas pak menteri ni. kalau rakyat biasa dah habis kena perambat. ni biar pula istana perambat diorang.

  • 60 Anonymous 6:50 am

    ini baru digelar Raja berjiwa rakyat. Memahami denyut nadi rakyat. Membela bila rakyat ditindas oleh MEREKA yang tak sedar diri, buat Malaysia macam hak makbapak diorang.

  • 61 Anonymous 6:43 pm

    Aku Bangsa Melaka,Bangsa Kedah,Bangsa Pahang,Bangsa Terengganu,Bangsa Wilayah Persekutuan Labuan,Bangsa Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur,Bangsa P.Pinang,Bangsa Sarawak,Bangsa Sabah,Bangsa N9,Bangsa Selangor,Bangsa Perak,Bangsa Kelantan,Bangsa Wilayah Persekutuan Putra Jaya,Bangsa Perlis…jap lagi lapar makan nasi juga….ke makan tempe….muahahahaha

  • 62 SambalBelacan 11:29 pm

    …kepada yang berkenaan seperti yang di sentuh Tunku Ismail…silalah undur diri sebelum Malaysia tercinta ini menjadi semakin hancur…Najib…sila undur diri dengan rela…demi kepentingan rakyat Malaysia…kami hanya memerlukan pemimpin yang berkelibar, bijaksana, berpandangan jauh, jujur dan berani terhadap negara2 luar…contohnya seperti mantan Tun Mahathir…

  • 63 Bro 4:39 am

    baghal si NAZI (nazri) yang tak sedor diri ni, lupa ke nyanyok. Kuasa yang ada pada dia dberi rakyat. Sedangkan kuasa raja diberi oleh warisan. Puak2 ni kalau teguran tidak berpihak kepada mereka, mulalah nak meroyan jadi 3 1/4 .Memang spesis HARAMJADAH !

  • 64 SambalBelacan 10:53 pm

    …sesungguhnya menteri2 kat Malaysia sekarang ni terlalu manja…x boleh di tegur…menteri2 yang bodoh begini memang x sedar bahawa siapakah yang mengangkatnya menjadi menteri…bahawa Allah lah yang mengamanahkan mereka menjalankan tanggungjawab…sikap berani Tunku Ismail menegur menteri2 patung pa-so-la-ti-do begini amatlah dihargai rakyat…wahai Tunku Ismail, teruskanlah sikap berani tegur-menegur pada menteri2 yang berperangai mementingkan diri sendiri begini…menteri seperti Nazri ini adalah jenis species menteri yang suka ‘berkipas’…

  • 65 ord2 8:44 am

    elok sgt lar korg bergaguh tunggu yer

  • 66 my lot 4:03 am

    Aku ni bukan baik sangat….. Tapi klau perintah raja aku taat 100%…. sebab keturunan dia org ni ada disebut dlm Kitab

  • 67 kang mas 4:05 am

    selamatlah ahmad maslan

  • 68 Anonymous 4:09 am

    Raja raja zaman dulu sgt powerful,kena penampo dia org…. bodo sampai mati..

  • 69 Anonymous 8:03 pm

    Menterix2 kat malaysia ni…kebal sgt ke…sanggup cabar rajax2

  • 70 Insan 5:25 pm

    Daulat Tuanku, TMJ yang bejiwa rakyat terima kasih atas teguran wakil rakyat jelata

  • 71 johnbai 2:28 am

    hidup TMJ… benar belaka kata2 TMJ.. Knape nk melatah jika x di cucuk.. .

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini