Kenaikan Tambang ERL Komuter Naik. Contoh, Komuter dari RM18.40 Kepada RM27.40. ERL RM35 Kepada Rm55

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kenaikan Tambang ERL Komuter Naik. Contoh, Komuter dari RM18.40 Kepada RM27.40. ERL RM35 Kepada Rm55

Terus terang Berita Semasa katakan, kami sukakan perkhidmatan ERL sebab cepat ke destinasi yang telah ditetapkan.

tambang erl

Malangnya, ada berita yang tidak sedap didengar apabila tambang ERL naik. Bukan RM5 – Rm10 tetapi kenaikan RM20 sekaligus.

Meletakkan kadar baru ke KLIA pada caj RM55, bagi kami sangat mahal. Mengalahkan harga ke Krabi, Thailand. Yang kasihannya, yang acapkali ulangalik KL Putrajaya, KL – KLIA.

Dan, ERL tidak keseorangan apabila komuter juga tidak ketinggalkan menawarkan caj dan baru kepada pengguna setia komuter. Contoh gambar tiket harga baru ada dikongsikan di bawah.

Mungkin selepas melihatkan kemarahan dan rintahan orang ramai, mengenai berita terkini disebalik kenaikan tambang ERL naik, pihak ERL telah menyatakan yang mereka sedang dihimpit dengan masalah kerugian yang ckup besar sepanjang menguruskan operasi ERL ini.

  • projek ERL memakan kos Rm24 bilion
  • Perkhidmatan ERL sudah bermula sejak tahun 2002 lagi
  • Sudah mencatatkan kerugian sebanyak RM671.7 juta
  • Julai 2015, pemegang saham telah suntik sejumlah RM72 juta tambahan untuk dana
  • Pemegang saham ERL adalah Lembaga Tabung Haji (40 peratus), Trisilco Equity Sdn Bhd (10 peratus), YTL Corporation Bhd antara (50 peratus)

P/S : Duit pak cik mak cik yang simpan untuk pergi haji digunakan untuk menjalankan projek ERl, akhirnya rugi besar. Ratus-ratus juga. Akhirnya, dicampakkan kepada pengguna berita kenaikan tambang ERL. Agak-agak dengan kenaikan ini, ERL akan dapat memperolehi keuntungan selepas ini?

PP/S : Berita kenaikan tambang naik bagi pengangkutan awam tidak hanya akan berhenti di sini, akan menyusul yang lain tidak lama sahaja lagi.

Kadar Baru Tambang ERL Komuter Naik?

Seperti yang tertera pada gambar di bawah ini contohnya :

  • KL Sentral ke Putrajaya. Sebelum ini RM9 ++, sekarang sudah jadi RM14
  • Dahulu dengan laluan yang sama Tampin ke KL Sentral, hanya sekadar RM18.20 sahaja. Sekarang sudah RM27.40
  • Dahulu KL Sentral ke KLIA naik kepada Rm55 berbanding Rm35 sebelum ini



Share.

41 Comments

  1. Anonymous on

    Matawang ringgit dah nak jadi rupiah indon.
    Tapi pemimpin malaysia buat muka selamba.

  2. all rise bro! just blend into it. dun act like u r regretful . it just make our beloved pm worry.

  3. Takpa Brim kan ada, Pembayaran Brim akan menyerap segala kenaikan ini!

  4. Tol mahal,naik pengakutan awam,pengakutan awam pun mahal,adoii ape ke jadah semua ni

  5. Dah sampai masanya GLC malaysia ni bentang laporan audit setiap tahun,kalau berniaga gomen ni mesti rugi,reti ke x reti meniaga ni?

  6. sedih dengar berita ni. tapi berat mata memandang berat lagilah yang memikul.
    semua naik. macam manalah rakyat nak berjimat lagi. ?
    dalam masa yang sama dok dengar berita , rm juta juta , rm bilion bilion itu dan ini.
    apa lah yang rakyat bulih buat ? mengelooooh aje.

  7. Annoyingmous on

    tambang erl yg sebelum nih pun mmg xmasuk akal, yg baru naik nih lg ler. walhal xde le jauh sgt n xde le laju sgt. tuh ler akibatnye bagi pengurusan keretapi pd org yg xlayak & xtau perihal keretapi & semata2 nk buncitkan kroni jer.

  8. Anonymous on

    Kalau pasal debat di negara malaysia kangkong land ni , adalah lebih baik debat diantara pak najib dengan YANG BERHORMAT DATUK SRI ANWAR BIN IBRAHIM … tu baru demokrasi . harap akan parlimen …. parlimen makan padi

  9. korang ni x reti bersyukur ke.. BR1M kan 1000, tolak 20 jadi 980.. banyak lagi tu

  10. Anonymous on

    kpd anak cucu pendatang yg dpt keistimewaan “jus-soli” nih, jgn nk memekak la wei. ko salahkan atuk nenek ko dulu psl pi gatal kaki sgt jd pelarian dr negara asal dtg sini. lps tuh xreti nak berambus, minta belas kesian melayu utk jd warganegara. bila dpt warganegara, terus lupa diri daratan, ade hati nk demand itu ini. berambus le weh.

  11. Anonymous on

    org harapan nko tuh dlm prison skang nih, xusah ler nko berharap tinggi sgt. wakaka

  12. ege bamyasi on

    Kesian nak perhatian punya pasal,kalau nak nak perhatian sgt tak payah la pakai anon.loser,noob

  13. Bangsa BR1M on

    Bodo dh memang dah,ada lagi yg suka tambang naik tu?Dlm masa sama dia kebas bilion bilion,yg pelik nya penyokong yg xdpt apa2 ni? Sokong lagi?Bodo betul

  14. Anonymous on

    bn – barang naik,padan dengan muka pengundi bn,undilah lagi,kalau aku setiap 5 tahun aku tukar kerajaan ni,perduli ape dgn mereka,ada mereka perdulikan kita,tepuk dada tanya selera,yg diberi pun cuma gula2 nak menunjuk mereka prihatin konon2, bagi mereka asal dia sendiri dpt kumpul kekayaan

  15. Anonymous on

    baru ler cam negara maju! tambang mahal, barang mahal, hartanah mahal. yehhhh! mmg kita di landasan yg betul menuju negara maju 2020!

  16. Anonymous on

    ko tu yg padan muka, dhla xundi bn, tp tetap dpt pemerintah bn.. booooo

  17. Mat Cendol on

    Aku tak kisah tambang naik ke turun ke org tetap ramai
    Asalkan aku boleh jual cendol aku…kayo den kayo..he he he

  18. Mat Sajak on

    Erl…oh…erl..
    Tidak ku sangka tambang mu juga naik
    Tapi ini bukan sesuatu yg pelik
    Semua barang dah naik
    Barang aku jua yg lambat naik
    Erl…oh…erl…

  19. Anonymous on

    kt sini pun ade badut yang nak berseloka nyanyi sajak bagai. stupid.

  20. Anonymous on

    ko pun bodo gak psl xsokong, tp masih dpt k’jaan yg ‘bodo’ nih. wakakaka. booo

  21. Anonymous on

    nih sume keje cina keling kt m’sia nih ler yg menjahanamkan tanah melayu nih. nk sgt 1malaysia kan. hambek le. skang ape suda jd. derang sabotaj negara nih psl derang nih mana ade cinta pd tanahair, derang nih keturunan pendatang.

  22. Anonymous on

    klu dh xberdaya, bersabar tuh ler jln terakhir & akan dpt ganjaran nnti psl termasuk dlm golongan org yg sabar yg akan diberi ganjaran di akhirat nnti. klu asyik mengeluh merungut jer, mmg xdpt ler anugerah org yg sabar tuh.

  23. Pikir Bangsa GST on

    Xde ape yg boleh dicakapkan kepada tunggul kayu BN ni,biar kn dia…

  24. Anonymous on

    Haha . Ini lah malaysia .. lepas ni gaji pula yang kena GST 6%.

  25. Anonymous on

    Kita ada kuasa …kuasa yang sangat kuat sebenarnya . kita sebenarnya bijak . orang kampung bijak ..orang bandar juga bijak . sama sama kita gunakan kuasa dan kebijaksanaan kita untuk meyelesaikan masalah dan kerumitan yang kita hadapi sekarang pada tahun 2018.

  26. Anonymous on

    beli moto ex5 second hand, minyak murah, maintenance murah, xeffect sgt dgn jln jam. ape dia? panas? hujan? baik bunuh diri mati lagi baek ler, sume benda xkena, sume benda nk komplen.

  27. Anonymous on

    Moto pun nak buat tol,sedang dalam kajian putarjaya…tnggu dan lihat…

  28. Bn Tunggul on

    Ko nak tau sebab apa semua benda orang nak komplen? Sebab semua ko Naikkan…Tol,gula,minyak,keretapi,bas,teksi,GST,bla,bla,bla..jadi org pun komplen la,xkan nak jd tunggul kayu,susah ke nak pikir benda ni?

  29. Anonymous on

    biasala rakyat malaysia nih semua manja, lemak. takleh kena hujan, panas, takleh berjalan jauh sikit. kalau bawa kereta tu penting diri, potong que, letak kereta kalau boleh depan pintu masuk bangunan. tu yang merata letak. perangai ntah apa-apa.

  30. Cik milah on

    Minggu lepas den naik komuter dri Tampin ke KL sentral baru Rm14.. Takkan sampai 27. 40?
    Org buat artikel nie mmg naik komuter ke apa?

Leave A Reply