Suruhanjaya Pilihan raya Semakan SPR. Mahkamah Sahkan Mereka Dapat IC Palsu Tetapi Layak Mengundi?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Suruhanjaya Pilihan raya Semakan SPR. Mahkamah Sahkan Mereka Dapat IC Palsu Tetapi Layak Mengundi?

Datuk Najib tidak ada banyak masa.

suruhanjaya pilihan raya

Tinggal berapa bulan sahaja lagi. Tiada lagi teka-teki yang boleh dimainkan lagi. Hakikatnya, Pilihanraya Umum ke 13 mesti adakan antara sekarang sehinggalah 24 April 2013.

Ini kerana mandat yang rakyat berikan kepada Datuk Najib dan barisan kabinet serta kerajaan sedia ada hari ini hampir 5 tahun lepas akan berakhir sehingga 24 April ini sahaja.

Ini bermakna kuasa Parlimen akan tamat pada tarikh tersebut secara automatiknya. Belum pernah dalam sejarah pilihanraya di Malaysia sejak Tanah Malaya merdeka pada tahun 1957 sehinggalah sekarang, Pilihanraya Umum diadakan sebegini lambat. “Tidak diketahui apa sebabnya”. Mungkin Datuk Najib ada strategi dan sebab tersendiri?

Pilihanraya Umum ke 13 semakin dekat. Tetapi….tetapi, senarai daftar pemilih dan pengundi yang terus dimiliki Suruhanjaya Pilihan raya SPR Malaysia masih terus diragui. Macam-macam berita pelik yang dilaporkan mengenai daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan raya Raya SPR Malaysia ini. Hanya di Malaysia….

Kalau sebelum ini kita ada mendengar laporan yang Berita Semasa sediakan mengenai daftar pemilih di Malaysia. Antaranya ialah :

Perkara Butiran
Daftar pemilih yang merupakan Manusia Tertua di Malaysia dan Tertua di Malaysia KLIK SINI
Malaysia memiliki bukan sedikit bilangan tetapi 1538 orang yang berumur 1000 dan ke atas. Anda mampu? KLIK SINI
Daftar Pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya yang berjaya diklonkan pun ada KLIK SINI
Bongkar Isu Mansor Bin Jali VS Tamil Malar. Siapa Pemilik IC Ini? KLIK SINI dan KLIK DI SINI

Macam-macam. Ada lagi dan anda boleh melakukan carian laporan berita yang berkaitan melalui kemudahan yang kami sediakan di sebelah kanan halaman Berita Semasa ini

Suruhanjaya Pilihan Raya Semakan SPR : Penipuan atau Kesilapan Terbaru?

Dan yang terbaru…..seperti yang anda lihat pada laporan berita asal yang disediakan oleh akhbar Daily Express dan disimpan dalam arkib Jabatan Pendafaran Negara (JPN), kami berjaya memperolehi butiran nama dan nombor kad pengenalan.

Akhirnya, dalam bahasa mudah untuk difahami, individu bernama Salleh Bin Samsul ini dibuktikan bersalah kerana “berjaya” mendapat nombor kad pengenalan secara tidak sah. Hebat…

Walaubagaimanapun, yang tambah menarik perhatian kami ialah Salleh Bin Samsul (670110-12-5035) ini berjaya diterima sebagai daftar pemilih dan boleh mengundi dalam Pilihanraya Umum ke 13 kelak? Tahniah kami ucapkan…….

Tidak cukup setakat itu sahaja. Dorina Binti Daneil (750414-12-5392) berjaya menempatkan dirinya dalam senarai daftar pemilih Suruhanjaya Pilihanraya Semakan SPR walaupun sudah didapati bersalah. Semakan yang kami telah lakukan ada bertarikh hari ini 10 Januari 2013.

Pada 25 Mac lepas, satu kes sama telah dibicarakan di Mahkamah Majistret Sandakan yang melibatkan seorang wanita warganegara asing yang berjaya memperolehi MyKad palsu.

Nora A.Mustaham, 33, mengaku bahawa beliau berjaya mendapatkan dokumen pengenalan diri My Kad dengan nama Dorina Dancil. My Kad yang bernombor 750414-12-5392 dikesan di Kuala Lumpur, apabila beliau membeli tiket penerbangan dari Kuala Lumpur ke Sandakan.

Walaupun berjaya menaiki pesawat ke Sandakan, Nora telah ditahan oleh pihak imigresen yang mendapati bahawa My Kad tersebut adalah palsu semasa beliau berada di kaunter ketibaan Lapangan Terbang Batu 7 Sandakan.

Namun demikian, Nora hanya dijatuhkan hukuman penjara selama enam bulan.

Sudah dibukti bersalah memiliki kad pengenalan palsu pun, nama masih ada lagi sehingga ke hari ini dalam daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan raya SPR?

Dan daftar pemilih yang meragukan seterusnya tidak berhenti setakat ini sahaja apabila warga Filipina yang bernama Hassanuddin Bin Mania (741029-12-5463) yang telah pun dijatuhkan hukuman oleh mahkamah kerana memilki kad pengenalan palsu, tetapi boleh masih lagi layak mengundi seperti anda, anda semua di sini?

Pilihanraya sudah semakin hampir, tetapi  senarai pengundi Suruhanjaya Pilihan raya SPR masih lagi banyak meragukan. Ini yang diketahui, yang lain-lain?

Jikalau di negara India yang mana penduduk berjumlah lebih 1.2 bilion, Suruhanjaya Pilihan raya mereka sendiri yang akan turun padang berjumpa dengan rakyat bagi membantu membuat semakan daftar pemilih di sana. Tetapi lain pula yang berlaku di negara yang penduduk hanya 28 juta iaitu Malaysia? Mengapa jadi begini?

Sampai bila daftar pemilih seperti ini mahu dipertontonkan kepada rakyat Malaysia?

Apa pendapat dan pandangan anda pula dengan masalah daftar pemilih dalam Suruhanjaya Pilihan Raya kali ini? Bukti-bukti boleh anda semak melalui perkongsian paparan gambar-gambar seperti di bawah ini….



Share.

110 Comments

  1. bapak tiri akak senah on

    salam semua cai umnoapco……apa anda nak komen isu ni…..akak senah…ayu….bengong semua nie….nie lah yang dikatakan pengundi hantu….

  2. Rosmah_I_Luv_U on

    ini isu keselamatan dalam negeri….

    saper menteri dia????

    knapa beli motor police sebanyak itu??

    apa yg nak berlaku???untuk aper preparation tersebut???

    cuba pergi sabah…cuba tanya org kat saner??

    berani keluar 2,3 pagi???

    aku nie ada kat negara sendiri ke dalam penjara???

    baru2 nie heboh kes kecurian electric….x siapa berani halang sehingga keluar media…cuba bayangkan kecurian yg sama kat semenanjung…mcm samseng tnb potaong electric…

    saper kat sabah tu yg curik electric???budaya aper diorg bawak…

  3. Inilah yg wak ulas pada hari semalam…kebanyakannya di Sabah ( fix deposit ) Be End…

    ..Nak cerita satu perkara benar…Ada hamba allah warga pakistan tapi mengaku mendapat IC projek Mahathir sewaktu tinggal di Sabah.Dia nak masukkan anaknya ke sekolah kebangsaan. ( ckp melayu pun x pandai ) Guru Besar terkejut warga pakistan itu tunjuk IC Malaysia…

    Wahai pencacai umngok… siapa yang menggadai bumi Malaysia ini ?…dan ulas lah perkara yang didedah oleh BS ini…..

  4. Salam Sayang,

    Akak yakin ini semua dusta belaka. SPR merupakan agensi bercredibility, kita tak layak meraguinya. Jika benarpun warga Filipina punya MyKad palsu tidak mengapalah sekurang2nya mereka Islam. Ini dapat menaikkan majoriti org Islam di Sabah.

    Akak pelik mengapa berita warga China miliki MyKad palsu tidak dibicarakan? Sumber akak di Bayan Lepas memberitahu ada kilang lama (tersorok dlm semak-samun) mencetak MyKad palsu utk diberikan kpd warga China. Sudah tentu mereka ni akan mengundi DAP.

    Akak bangga UMNO/BN bertungkus lumus memastikan pilihanraya kali ini adalah yg terbersih di dunia.

  5. Salam Sayang,

    Akak hairan komen bertauliah akak selalu lambat keluar. Mohon BS tak block komen akak. Mentang2lah akak ni org kuat UMNO/BN.

    Akak bangga UMNO/BN adil dlm setiap beritanya di media arus perdana.

  6. Weh mamat DOL bogok!!! kau sepatutnya tanye kerajaan
    UMGOK yg bogok 2!!!! ini semua berlaku di bawah pemerintahan kerajaan UMGOK/BE END yg terdesak!!!!
    sanggup gadai kan negara Malaysia demi kepentingan
    politik!!!!

  7. phantasm sarcas on

    1)mykad palsu utk masuk malaysia mmg xpelik. tp mcm mana bleh msuk dlm daftar pengundi?
    2)dah kene tgkp. dah jd kes. dah naik mahkamah. perlu ke report lg? org siap dah berdemo. spr wat pe?
    3)knp xsiasat? cb tanye polis n s. pencegah rasuah. org dah memekik melolong pun diorg wat pekak je
    4)kes ni byk mana? mcm mana nak tau. polis, spr, pencegah rasuah sume xnak siasat

  8. Pisang goreng on

    Hakikat dah terang lagi bersuluh, ini semua kerja agensi yg bersubahat dgn bn untuk menambah pengundi setan untuk mengekalkan kuasa jahanam mereka

  9. salam sayang,

    akak ni orang gila + angau tahap babun..kesian korg kene layan kat akak yg selalu meroyan neh..hahaha!!

  10. Salam Sayang,

    Akak nasihatkan kamu jgn tuduh melulu bahwa polis, SPR, pencegah rasuah tak buat kerja. Akak pernah duduk Sandakan 3 tahun lebih, tak pernah pun akak jumpa warga asing yg miliki MyKad. Cerita di atas ini cuma modal pembangkang utk tawan Sabah.

    Maklumlah Sabah banyak petroleum, balak, ikan, pulau, ladang sawit dan koko. Kekayaan tersebut digilai pembangkang. Dengar cerita sekiranya pembangkang menang kat sabah, 3 kepala PR akan diberikan sebuah pulau peribadi. Minta simpang jauh2 perkara ni. Kasian warga Sabah sungguh miskin tetapi negerinya kaya-raya dgn sumber alam.

    Akak bangga pemimpin UMNO/BN telah berjaya memakmurkan Sabah.

  11. Salam Sayang,

    Terima kasih sokong akak. Hanya org macam kita saja berani tegakkan kebenaran UMNO/BN. Kitalah pejuang jihad sejati.

    Akak bangga UMNO/BM selalu istiqamah. Amar makruf nahi mungkar menjadi pegangan UMNO/BN selama ini.

  12. Sepandai2 tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga…
    cukup-cukup sudah…cukup sampai di sini saja permainan politik
    kotor UMGOK,BE END selama ini….55 tahun benang dengan cara menipu rakyat!!! kami rakyat Malaysia sudah tak nak di tipu lagi dengan kerajaan BE END,UMGOK!!! sangup gadai masa depan bangsa dan negara demi kepentingan politik kotor!!!

    Aku rasa sia2 aje rakyat Malaysia ,warga emas…warga OKU..makcik2,pakcik2,pegi mengundi selama ini….rupa-rupa nye SPR tidak bersih…menipu rakyat Malaysia!!!

    Pendatang asing sudah boleh mencorak masa depan negara Malaysia yg tercinta…..

    Saya seru semua rakyat Malaysia untuk bangkit menentang penipuan SPR di HKR pada 12.01.2013 di stadium merdeka sabtu ini!!!

  13. sebab sampai hari ni spr tak buang name dorang dalam daftar pengundi..dah dijatuhkn hukuman bersalah tapi name still ade..tu yg kantoi..yg tak kantoi tah brape byk lagi

  14. WEH SENAH DENGAN MAT SABU BODOH…BOGOK..BEBAL…KORANG NAK TEGAK KAN KEBENARAN APE? KEBENARAN SUDAH JELAS YG KERAJAAN UMGOK,BE END TELAS MENGADAI KAN MARUAH,BANGSA DAN NEGARA MALAYSIA DEMI KEPENTINGAN POLITIK KOTOR MEREKA!!!

    ALLAH BAGI AKAL UNTUK BERFIKIR…KALAU TAK ADA AKAL ITU BINATANG!!!!! SENDIRI MAHU INGAT!!

  15. budak platinum on

    mengarutlah IC palsu wujud kt sabah. kita kan negara bdaulat xkan senang2 je nk bg ic kt org luar. org luar berhak dpt ic merah jika bermastautin lebih 5 tahun klo x silap aku.

    alah smua ni mainan pembangkang jer. depa nak tawan sabah. sabah kan kaya dgn hasil bumi. nanti klo bjaya, bole la depa rompak hasil sabah mcm org BN jugak. politik ni kotor je x kiralah BN ke PAS ke.

    Islam agama universal. yg aku hairan kenapa PAS gagal kat sabah, klo benarlah Pas berjuang demi Islam of cos org Islam sabah bole menerimanya. so kesimpulannya PAS sekadar permainkan agama demi kepentingan politk.

  16. Bukan salah pengundi palsu tetapi ini adalah salah kerajaan yang meluluskan pendaftaran warga asing. Terutamanya peranan JPN yang tidak telus dan mendapat habuan rasuah. Jadi jangan salahkan orang awam salahkan pihak pentadbiran negara yang gilakan wang dan kuasa sanggup mengadai maruah negara. TELUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. anak jati johor on

    kalau ikut dari kata-kata yg kak senah tulis, rasa-rasanya kak senah ni……LELAKI……betul tak?

  18. member aku yang ada kedai photostat pun selalu jumpa warga asing nak photostat ‘ic’ dorang. cane dorang dpt ic tu faham2 jela kan :D

  19. Salam Sayang,

    Senah kat atau tu palsu. Akak Senah yg tulen ada gambar gravatar.

    Akak bangga UMNO/BN tak ajar umatnya mencuri nickname org lain.

  20. Bagus la kak senah. Amik la PTI ni duduk negeri akak. Kitorang kat sabah ni naik muak dah. Islam? Duk Sabah kaki gaduh, kaki minum arak, kaki judi, kaki perempuan. Nak majoritikan dorg ni sbagai Islam? Cuba akak ckp pelan2 dgn keluarga yg jadi mangsa bunuh, rogol, curi, rompak geng2 PTI ni mcm tu. Klu dah duk malaya sana, jgn la rasa2 mcm tau. Mmg la xsemua mcm tu, tp skali skala akak baca la paper belah2 sini. Klu ada kes bunuh je, asyik2 warga filipina, warga indonesia. Asyik nak kutuk cina, akak tau tak dah berapa ratus tahun cina duk malaya tu? Smpi skrg xbleh terima dorg setaraf melayu. Tp pndi2 plak nak rakyat sabah senang2 ja terima warga asing yg bru berapa tahun duk sini, masuk pun xikut prosedur, tinggal sini buat kacau plak, pastu nak terima dorg utk mengundi tentukan masa depan kami?

  21. mat dodol kalau pihak berkuasa bebas dari politik dah ramai puak2 umno kena tangkap termasuk mat dodol,,,, fikir dah berapa banyak kes diseleweng oleh pihak berkuasa….. jika semua tuduhan dari PKR adalah satyu fitnah…. dah lama org2 n konco2 UMNO saman,, tp diarg takut…….coz bila pekara ini di bawa kemahkamah bukti2 akan ditunjukkan…. inilah perangai yg patut di hapuskan…

  22. mat dodol ni… jenis pemikiran yg suka jenis panjat pokok…. x tahu apa….. suka tunjuk pandai…..tp yg nampak adalah kebodohan.

  23. Aku duk Sabah ni. Dari kecik sampai besar. Jadi aku bleh sahkan kes2 seperti di atas mmg byk berlaku dsini. Ini bukan sekadar dakyah pembangkang. Mmg isu ni jd modal pembangkang, sbb mmg sebahagian besar dalangnya adalah ahli politik kerajaan pemerintah yg ada kuasa. Kawan sekelas dulu yg sah2 mak bapak dorg xda ic pun skrg dah ada ic. Jd, yg duk malaya sana, please jgn kata isu ni diada2kan.

  24. hermm ayu ni sebenarnya mals nak komen isu2 terpencil macam ni ayu tengah memikirkan isu lain yg lebih penting..tp oleh kerana bapak tiri akak senanh nak jugak komen dari ayu terpaksala ayu komen jugak… kenapa kes macam ni nak salahkan BN? nak salahkan tun mahathir bagai… yang buat ic tu orang JPN.. pembangkang sendiri pun kata kakitangan kerajaan pun ramai pembangkang…ayu ni rasa ni keja kakitangan pembangkang dalam JPN tu la..kan anwar berahim tu sanggup buat apa saja nak tawan putra jaya tu..sampai sanggup nak beli wakil rakyat sabah yg menang masa pru12 tu pastu dengan konfiden kata 16 september malaysia jatuh kat pembangkang…last2 depa yang terkangkang…. so dalam kes ni tak mustahil ini semua kerja anwar chinadoll tu untuk menang pilihanraya secara kotor. pastu buat2 kata yg ni kerja bn dgn sprm.
    lagipun kan kalau pembangkang kata ramai sgt dah beralih arah nak sokong depa xkan takut kalah kot disebabkan kes yg x sampai 10 orang ni…
    lagipun semua ni duniawi ja… yg lebih penting ayu dok fikirsekarang ni ialah kenapa la tok2 guru dalam pas tu bg org kristian guna nama Allah dalam bible versi melayu tu? awat yg bodoh sgt x takut dosa ka depa semua sanggup menggadaikan nama Allah demi kepentingan politik? ada 2 puak dalam pas tu ada yg kata boleh ada yg kata x boleh.. yg kata x boleh ni golongan yg takutkan Allah yg kata boleh macam nik najiz dgn hadi bawang tu golongan yg takut dekat lim guan eng… depa ni buat sesuatu suka hati kepala hotak depa ja bukan nak pikir kesan dia. tua saja ja tapi x cerdik…

  25. dah sah la org JPN ni dah dapat rasuah dari anwar ibrahim… dia x dpt beli wakil rakyat BN masa pru12, dia beli org JPN. nanti boleh la pengundi palsu ni pangkah pembangkang time PRU13 tu… sungguh licik taktik kotor anwar berahim ni…

  26. betulla ayu….nape x bagitau kt najib,,? PKR satu dol dah tahu buat kerja terketuk macmtu jgnlah bising2…ceramah sana cakap pkara macm ni….nanti UMNO tahu disaman kita…. tp x akanlah pihak BN yg memegang kerajaan x tahu pekara ini…melainkan…………….hu hu hu jwb sendiri ayu(sah2 golongan yg menyokong kezaliman taubatleh…)

  27. kwan2 jgn kutuk senah lebih….sy dah kenal sape senah…. senah sy sokong cara awak…. hu hu hu hu

  28. Projek IC Mahathir atau ‘Projek-M’ yang dilaporkan telah menambah secara drastik jumlah penduduk Sabah dan membenarkan pendatang asing menjadi pengundi yang sah…

  29. Wak Dogol gadai bumi malaysia x pa lagi ..yang nik najiz dgn hadi bawang gadai nama Allah tu kenapa xmau komen? apa punya bangang tok guru 2 eko2 tu bagi orang kristian guna kalimah Allah dalam bible. depa tak pikiaq ka nanti boleh di salah gunakan. apa kata kalau nanti puak2 kristian tu buat tatoo guna kalimah tu dan letak kt tempat sepatutnya? kita tak boleh larang sebab depa akan kata depa pun boleh guna nama tu so suka hati la nak letak kt mana pun… tok2 guru macam ni ka kita nak bagi tadbir negara? hal yg penting macam ni pun depa takut nak buka mulut macam orang jantan xdak teloq ja..semua nak ikut cakap DAP…

  30. nizam meh sini nak habaq.. org2 BN malas nak layan kes2 terpencil macam ni sebab dah tau ni kerja anwar…setakat 10 org buat ic palsu BN x kan kalah la time PRU13 tu..lain la macam anwar tu dah nampak tanda2 dia nak kalah sebab tu la dia reka cerita macam2 so bila kalah ada la alasan… yg tu pun hg tak tau ka… hg kena byk study sifat2 anwar berahim tu…kalau nak cepat faham perangai dia hang suruh dia liwat sekali konfem hg cepat pandai…

  31. Salam

    Korang tak perlu layan komen dari ‘Senah’ tu…
    Die just suka-suka je tu…nak hiburkan hati die sendiri..
    lebih baik bincang dan kongsi idea yang bernas dalam ruang komentar
    ni…
    Komen yang tak bermakna, tak perlu di layan..
    sebabnya pemberi komen tu akan lebih ‘excited’ untuk mengarut…

  32. weh ayu yg bogok!!! JPN dan badan2 kerajaan semua kan di bawah pemerintahan UMGOK,BE END selama 55 tahun…
    kenapa kau nak salakan Anuar pulak?!!

    kau tak payah lah nak cover keburukan kerajaan BE END,UMGOK pada rakyat Malaysia….semua rakyat malaysia dah
    tahu pasal Project IC-M kat sabah 2…kau tak payah nak tunjuk kebodohan kau kat sini lah weh!!!

  33. ha ha ha ayu,,,,, dah nak layu pun….memang la malas nak layan kes kecil coz meyusahkan diaorg lebih baek layan kes2 yg baleh membawa keuntungan…cth yg terkini langat 2… ayu2 sah la jenis golongan yg mneyokong kezaliman… hu hu hu,,, bila tengok ceramah UMNO klau x kena paksa, konsert,,cnfirm nampak kerusi n khemah hu hu h… ha…. hari sabtu ni jgn lupa datang ye… tengok mcmana kebangkitan rkyat d stadium merdeka, dtng bukan krn ken paksa dtng ingin menunjukkan kami dah x mahu BN memerintah… cuma ayu je n beberap ahli yg ada kepentingan belum bangkit dri tidur lagi….. timalah kenyataan ini….

  34. Salam Sayang,

    Komen akak amat bermakna. Akak mewakili UMNO/BN di dlm BS ni. Kalau semua kondem UMNO/BN tak demokrasilah kita. Akak kesal dgn kamu yg berfikiran sempit.

    Akak bangga dgn UMNO/BN. Tanpa UMNO/BN cik JJ kita ni mungkin tak tau guna internet.

  35. Pendalaman on

    boleh bah kalao ko, tiada apa-apa yg dapatku berikan engkau memang cantik memang tidak padan dan tidak sepadan. Aku anak kampung tiada pelajaran kuli kuli sahaja memang …

  36. nizam setuju,,,… nizam kenal senah keja tempat sekali rupa2nya……. dia memang mcmtu…… tp dia baek…sj nak wat isu

  37. encik nizam…zalim tang mana cuba habaq mai? selama ni brp org kat malaysia mati sebab kebuluran? byk kemudahan kerajaan dah bg..sekolah free, hospital free kalau orang miskin lg macam2 depa dapat tu pun kata zalim… awat hang ingat kalau dap/pkr tu tadbir negara depa boleh jadi baik ka? x perintah negara pun berani nak pertikai hak orang melayu nanti xtau la macamana…yg org melayu dalam pkr ni bodoh sanggup boleh pertikai hak keistimewaan melayu yg ada dalam perlembagaan tu sbb nak dapat sokongan org bukan melayu…yg ni awat hampa takmau sedaq? hak sendiri org nak rampas hampa pi sokong…pastu kata ayu sokong kezaliman… x npk zalim tang mana pun kerajaan yg dok ada sekarang… hang tak puas hati kat mana cuba habaq? kot2 la benda tu bernas

  38. Salam Sayang,

    Akak tak pasti kamu ni melayu atau keling. Kalau Islam pakailah nickname Islam. Dulu akak ada kawan Deepak juga namanya, bisnes karpet. Tapi sayang, dia dibayar pembangkang utk reka cerita kaitkan Datin Rosmah dgn pembunuhan Altantunya. Terus akak putus kawan dgn Deepak. Dasar tak tak sedar diuntung la katakan.

    Akak bangga Datuk Najib & Rosmah serta ahli UMNO/BN bebas jenayah.

  39. jo gi perhimpunan beramai2 pd 12 jan ni…kita beramai2 tutp cite busuk SAMSIDAR dengan pasangan ye….

    JOM JOM JOM JOM …kita tutup lubang busuk kat stadium….

  40. Amar makruf nahi mungkar oleh umno???byk rasuah pun amar makruf nahi mungkar

  41. akhirnya akak senah mengaku juga spr dibawah kerajaan bn boleh diragui. warga china miliki mykad? cuba akak senah explain sikit dgn panjang lebar lagi.

  42. Kerapu Sipadan on

    ah peduli apa aku pasai IC palsu ni. padan muka sabah sapa suh gatai bergabung dgn malaya dlu. buat la negara sendiri ataupon masuk je filipina. skrg baru sebok gatai kata kekayaan sabah disedut ke semenanjung. padan muka hangpa jgk dpt pemimpin sabah korup. tgk la bung mukhtar nikah dgn artis.. nmpk sgt gila glamorrrr….

  43. Aku tak kisah bila ko nak komen Senah oii..
    Tapi, komen le yg membina otak skit.. ini asyik menyemak je.. fakta cam hampehh..

  44. Salam Sayang,

    Tak perlu akak explain lagi. Kita tunggulah PRU13 nanti. Yg pasti UMNO/BN menang besar. Rakyat dah sedar parti mana paling bersih.

    Akak bangga ahli UMNO/BN tak pernah terlibat LGBT.

  45. hei john labu mana hang tau? hg dah tgk ka negara lain punya pilihanraya cemana…sampai bunuh2 bagai? malaysia ada ka macam tu? sejak ada pkr ni yg jd huru hara… bila pkr kalah ja kata spr tak telus…time hampa menang bn tak kata apa pun dah yg tu pilihan rakyat…kalau spr tak telus cemana pkr boleh menang 4 negeri? yg tu hampa x boleh pikiaq ka. main ikut ja cakap anwar tu..diri dia sendiri yg tak betoi dia nak tuduh orang. anwar tu memang dah meroyan sebab byk tahun dah dok berangan nak dok kt putrajaya tu yg hampa pi ikut meroyan sama pasaipa? memalukan konon…puak2 hampa yg suka menjatuhkan maruah negara..anwar tu punya tak malu pi cerita pasal negara malaysia kt negara lain…apa punya bangang punya makhluk tah…tak belajaq sejarah kot dia tu…melaka dulu jatuh ke tangan penjajah sebab ada org macam anwar ni la.sanggup gadai negeri asalkan dia dapat kuasa. hampa yg sokong dia tu dapat apa?

  46. betul tu kak senah…pkr tu sebenarnya dah tau depa nak kalah besar pru13 nanti sebab tu depa nak buat perhimpunan semua tu…bila nak kalah je macam2 cerita rekaan keluar..

  47. Syabas Syabas AYU abang MAT sentiasa bersama mu…..
    berani kerana benar,,,,
    Bershukur kita dapat sabuahnegara yg aman makmur , sejahtera.
    Kerajaan yg bersih lagi berpengalaman mentabir urus dengan baik sahingga kan rakyat dapat menikmati kemewahan hidup seperti sedia ada. kerajaan yg sangat perhatian kehendak rakyat, dan membantu rakyat dengan apa jua segala pun.

    selama ni pun tak pernah dengar rakyat malaysia mati kebuluran
    tak macam di sesetengan negara di dunia ni….Bershukur bershukur..

  48. weii deepak singapore tu bukan di gadai tp kena halau kuar sebab pemimpin dia masa tu kurang asam sangat dan x hormat orang melayu… orang macam tu xdakdalam malaysia pun xpa…kalau hg suka sangat singapore tu hg boleh berambus pi sana…pastu boleh jadi pencacai amerika macam depa tu jugak

  49. SPR bukannya badan nak pantau i/c diaorang tu ori ke tidak. sesiapa yg ada mykad boleh daftar, so penyangak ni pun daftar, SPR terima je la.

    tapi patutnya kalau dah didapati palsu, kena la delete balik

  50. kita rugi ada rakyat malaysia seperti kak senah.saya pun sokong UMNO tapi saya lebih rela menang kalah ditentukan cara yang betul dan adil dalam pilihan raya di negara kita.biar lah diberkati.apa makna kemenangan sekiranya datang dari pilihan raya yg banyak kepincangan.kebaikan megatasi kejahatan biarpun ambil masa yang lama.Kalau ditakdir kan PR menang mukin ada hikmah dan yang baik pasti datang selepas 5 tahun kemudian.

  51. hj ibrahim on

    salam,
    sebab tu bila diminta utk tubuhkan suruhanjaya diraja utk menyiasat kes2 pemberian/pemalsuan kad pengenalan kpd pendatang asing khususnya dari filipina……tak nampak bayang pulak dan tidak pulak dibentangkan dalam Parlimen….ini isu keselamatan yang paling kritikal dan paling bahaya dihadapi oleh rakyat Sabah yg sah yang terdiri dari pribumi Melayu,Cina,India,Kadazan,Dayak,Bugis,Dusun dan lain2 lagi…..dan jangan lupa kat semenanjung pun bila diselidiki sungguh ramai pendatang ni kat kuala lumpur,sg buloh,puchong,rawang,sabak bernam,kg baru,kg pandan,ampang….ni dah mcm duduk kat dhaka,jakarta,mumbai,pnom penh,bangkok,shanghai,kazaskhtan,hindustan dan mcm2 lagi….kalau tak percaya jom kita naik komuter dan LRT dan tak lupa bas metro tu…..rakyat tempatan lebih ramai ka atau orang2 ni….kalau pi kat kota kinabalu tu….dan pergi kat pasar tu dan pinggir bandar,,,,hanya orang Sabah bah yg kenal kaum kerabat mereka……dan jgn terkejut nanti Datuk Pairin Kitingan akan kalah Parlimen Keningau sbb dah ramai org kadazan bertukar jadi orang2….wassalam dan maaf jika tersalah fakta sbb sya dah 30 tahun tinggal kat kuala lumpur dan seluruh bandar di malaysia ni sya pergi…dapat la sikit2 info utk dikongsi……kalau tak percaya cuba pi bukit bintang malam hari….agak2 orang mana yg ramai ye….komen ni sbb sya sayang Malaysia dari dijajah oleh bangsa asing satu hari nanti dan kalau tak percaya dah pun terpapar kat harian metro semalam dimana rumah penyakit kusta di sg buloh telah ditawan oleh pendatang asing….10 tahun lepas mana ada bang mcm ni…..tu tak pi kat kepong dan rawang lagi,penuh dgn vietnam dan bangladesh siap boleh buka kedai lagi…kalau tak percaya pi tengok kat rawang intergrated industrial area dan apartment rawang idaman dan bandar rawang sendiri….sya bercakap atas fakta bukan mcm kwn2 kita yg suka menyokong membawa rebah…..tak percaya lagi pi la kat tasik putri penuh pulak dgn orang achehnya yg buka kedai runcit…..silap2 orang2 ni boleh pulak mengundi sbb dapat status vip masa pilihanraya saja….wassalam

  52. sebanarya kerajaan UMGOK,BE END yg bodoh sampai
    negeri tergadai!!! tak payah buat alasan bodoh kat sini gok!!!

  53. Jon kk 10.1.2013.
    kak senah, klau bercakap tu biarlah berpada2, liht kiri dan kanan, maksud sya kalau mngeluarkan crita biar berdasarkan fakta yg sebenar, jngan membabi buta. Kita org Sabah dngn penuh adat jngn emosi dngn tuduhn meluluh bgi seblh pihk!!

  54. salam saudara,,, sy original sabah pas da ada pngikut,,apalh awk ni,,komen ikt nfsu mcm pnh dtg sbh…

  55. salam apalh yg kak senah tau psal sbh? 3thn? ala stay lg la sbh tgk PTI bnyk @ x,,,xpa kat c ni ble ckp mcm2 wlu x benar,,,sy original sbh ala,sng ceta tukar krjann yg ada ni,,,kta ngra dmokrsi tp ngn parti alterntif buat mcm musuh,,,tgk ngra eropah buat debat lg,tp mlaysia adoi penakut ha3

  56. Salam Sayang,

    ade x sesape yg supply ubat gila? akak nk siket boleh..sbb akak knfirm dh jd gile dh ney..tolong2 akak yer..kesian kat akak yg tgh gila sasau kat BN ni..tolong3

  57. anak jati johor on

    kak senah,

    akak ngular ke….tgh keje boleh tenet lg…..jangan……tak baik……

  58. banyak tul nama samaran mamat dol ya. japgi jd hj nordin lak. pastu mcm2 lagi la.. jd zainap la.

  59. aku selaku guru mengesahkan berita IC projek itu. sekolah aku anak Burma. mak ayah semua ada IC Biru. mak mngaku dtg dr Burma, tapi dapat IC untuk undi BN

  60. paham tak maksut nickname?!!
    semua org kat BS nie pun tak ade pakai name sebenar lah kak senah ooi! kalau setakat pakai nama islam…tapi perangai mcm setan yg di kenali umno/bn nak buat ape…makan rasuah juta2 ringgit…makan duit haram…buat cerita fitnah kat semua media2 pro umgok,be end…sama mcm kak senah yg suka buat fitnah nak buat ape?!!!! jangan kotorkan nama islam okey!

    kak senah yg punah…mai sini aku habak kat hang cite sebenar pasal isu deepak kapet 2….

    hari ini mendedahkan bukti pemindahan wang oleh ahli perniagaan, Deepak Jaikishan kepada dua syarikat barangan kemas mewah di Hong Kong berjumlah kira-kira RM13 juta, dikatakan untuk isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor sebagai ganjaran bagi satu urusniaga tanah.
    Pengarah Strategi, Rafizi Ramli pada sidang media di ibu pejabat parti pagi ini, menunjukkan salinan invois dan pembayaran oleh dua syarikat Deepak, Karpet Raya Sdn Bhd dan Carpet Plus Sdn Bhd kepada Dehres Ltd dan Firestone Co Ltd.
    Salinan itu, antara lain tertera invois bernombor 23117 dan slip pindahan wang sejumlah USD115,000 kepada Dehres Ltd oleh Carpet Raya Sdn Bhd.
    Beberapa invois dari Firestone Co Ltd bagi pembelian 19 barangan kemas bernilai kira-kira RM13 juta turut ditunjukkan.
    Satu salinan emel dari kakitangan Dehres Ltd juga menyebut nama Rosmah.
    Rafizi menggesa pihak berkuasa menyiasat sepenuhnya.

    Inilah cincin berlian tersebut sebagaimana terkandung dalam dokumen pembelian
    “Dakwaan Deepak bahawa beliau membayar pembelian barang kemas mewah berjumlah RM13 juta dalam tempoh tiga bulan untuk Rosmah sangat serius, apatah lagi beliau (Deepak) menampilkan dokumen sebagai bukti,” kata Rafizi.

  61. Gurkha Pencen on

    Kalau Pakatan Rakyat menang PRU 13 nanti, tolong buat benda ni:

    1. Buat gerakan bersepadu bagi membentras PATI pasal banyak hal dah berlaku melibatkan mereka:
    a. Harga makan jadi mahal kerana barang makanan kurang permintaan tinggi.Harga jadi tak bolah dikawal.
    b.Subsidi kerajaan ditumpang oleh PATI.Tepung,gula.minyak,air(selangor),elektrik dsb.
    c. Banyak sangat cerita Indon kat TV boleh galak mereka datang ke Malaya. Menteri yang dilantik PR kena banyak kan cerita pasal orang Malaya.
    d. Banyak kontraktor kecil berdaftar tak boleh cari makan sekarang ni.Kontraktor haram Indon sapu bersih tanpa satu sen pun cukai kerajaan. Tak perlu daftar syarikat dan tak perlu cukai. PR kena pantau.
    e.Banyak kilang guna PATI jalankan operasi.Peluang rakyat sendiri tipis.
    f. Tak perlu pusat tahanan cuma kawal kemasukan PATI.Boleh kurangkan beban kerajaan bagi makan tanggung kat pusat tersebut.
    2. Tutup semua pusat perniagaan barang lusuh kerana :
    a. Banyak harta benda awam telah di curi terutama penutup lubang, besi pagar, perancah, signboard,besi pondok tunggu bas dsb.
    b. Boleh elak pencemaran kerana kebanyakan bahan terbuang mengandungi bahan tercemar – bateri, bekas tabung asid pvc dsb.
    c. Boleh elak kecurian kabel elektrik dan telefon.
    3. Bubar SPAD dan gantikan dengan Suruhanjaya Kenderaan Darat. Letakkan JPJ dibawah suruhanjaya tersebut kerana:
    a. Sekarang ni pihak JPJ tidak ambil tindakan menyaman kenderaan berat kerana kuasa tersebut terletak dibawah SPAD.Lori muatan berat bermaharaja lela sekarang ni.Banyak jalan rosak.Kalau lori tersebut bergerak sejauh 10 km maka 10km jalan tersebut berkemungkinan rosak. Kos tersebut ditanggung oleh rakyat. Pemandu lori ini akan bergerak pada waktu malam dan subuh kerana kakitangan SPAD tak cukup nak memantau.
    b. Tindakan menyerap JPJ kedalam Suruhanjaya Kenderaan Darat bagi mengurangkan kos dengan perlatikan pegawai tertinggi seperti pengerusinya dan ketua jabatan. Pengerusi mesti dilantik dari kalangan pegawai kerajaan dan bukan nya bekas menteri. Kaedah ini memberi peluang kpd siswazah mengganggur.
    4. PR harus melantik pemerhati bebas bagi menjalankan PRU dan membubarkan undi pos.

  62. Kalau rakyat sabah sayangkan negeri nya dan tidak mahu kehilangan hak asasi yang akan di rampas oleh pendatang asing… marilah berganding bahu untuk menyelamatkan negeri tercinta ini daripada jatuh ke tangan orang asing sebelum terlambat… selalu saya menyatakan pendapat dlm beritasemasa ini , mungkin pada masa hedapan iaitu tahun 2020 ketua menteri sabah mungkin dari kalangan pendatang asing kalaulah masalah pemilikan ic palsu ini tidak dibersihkan… jangan fanatik tentang parti sampai menggadaikan negara sendiri kpd pendatang kerana takut kehilangan kuasa sehingga lupa kesannya apa yang berlaku pada masa hedapan…pemerintah sekarang kalau pun menang kerana tipu undi tetapi kuasa itu tidak akan kekal selamanya kerana hela penipuan itu akan memakan diri sendiri apabila pendatang asing yg bertambah banyak dan lebih ramai daripada bumiputera akan mengambil alih kuasa tersebut di masa hedapan… fikir fikir lah wahai rakyat sabah… sebelum terlambat harus kita bersatu padu untuk mencegah perkara tersebut berlaku.. ini kali lah masa nya PRU 13 kita menolak pemerintah yang menggadai kan negeri sabah tercinta ini.. “SELAMAT KAN BUMI SABAH”

  63. jangan nak adakan cerita mengarut,,,,saya anak sabah ni,,,pendatang filipina yg datang kat sabah tu hanya segelintir aja,,,bolih di bilang dengan sebelah jari aje,,,kalau di bandingkan di negeri2 lain di malaysia ni. di mana man pun ada pendatang yg bekerja di kilang2, di ladang2, di tapak binaan…mana ada kat sabah je…tak lojik betul….

    semua nya ada passport atau pas kerja,,,yg haram pun ada tapi segelintir aja…

  64. he he he …jangan cakap begitu bang…saya orang asli malaysia ….HE he he…..abang orang borneo sabah????

    syabas,,,,,sabah lebih maju sekarang…

  65. Dah kesahabisan modal
    Kerja fitnah pun jadi la
    Paling lekeh pun
    Leh kekal kerusi yg boleh balun balak jadi lah.

  66. tebuan datang lagi,,,SYABAS…..
    geli hati ku mendengar statement statement di atas…
    yang aneh2 belaka…
    lawan tetap lawan….biar jadi abu sekali pun….

  67. Ayu, Allah untuk semua. Allah sebut dalam al-Quran” ..dan jika kamu tanyakan kepada mereka (orang2 kafir) siapakah yang menjadikan langit dan bumi? Nescaya (pasti) mereka akan menyebut ‘Allah'” …. Ayat sebegini bukan hanya satu, tetapi diulang beberapa kali dalam surah yang berlainan. Harap2 ayat quran yang saya sebutkan tadi menjawab kenapa tok2 guru ni tak larang guna nama Allah.

    Saya ada komen perkara ini dalam Posting BS pasal sultan selangor larang guna nama Allah…

  68. Saya dah agak.. masing2 akan tuduh menuduh sapa yang buat.. Benda dah terjadi, saya harap kerajaan melalui SPR kena ambil tindakan secepat mungkin bagi memuaskan hati semua pihak.

  69. alahai ayu…
    kalo nama Allah jd isu..nape lak bible dalam bahasa melayu tak jd isu ayu? sape yg benarkan bible dalam bahasa meayu tu ayu?
    sian ayu…tolong pikir maslah yg PR je kan..kalo org BN wak tak nmpak pulak…ntahle…ke kena ‘sumbat’?
    ayu tolong tanye pak najib sama bikmama, nape isu amanat haji hadi dah senyap ayu? ke dah terkena batang hidung sendiri? buka gelanggang, iklan bagai nak rak….tapi penakut, bacul…musuh nak masuk tak bg…dayus sedayus nye….

  70. senah… senah… ayu… ayu… korang dilarang menghantar sebarang komen di BS selepas ini kerana nama korang dah banyak sangat kat sini. rimas. rimas sebab semuanya komen bangang tahap cipan.
    kepala hotak korang berdua bertahi lencong!!

  71. DECEPTICON johor on

    Mmg ic palsu byk kat malaysia.tapi kebanyakan cuma simpan pati sendiri untuk safe dari polis/mintak keje/g spital bukan untuk daftar jd pemilih.org malaysia sendiri liat nak g mengundi.inikan dieorg.saja cari sakit, kan polis ramai kat sana.pernah ke ko org mgundi ada nepal,myanmar ke bgla kat depan ko atau ko org x penah mengundi.yg umur smpai 1000 tu cuma 1 dri bermcm ajenda nak provok kredibiliti sprm gan kerajaan je.benda2 tu simple je nak wat klu ada teknologi atau bantuan luar contohnye cia,fbi.x de otak ke klu nak menipu letak umur sampai 1000 gan letak nama yg simple dan x masuk akal.yg pendaftar nye x de otak ke.kan dah ada wakil pemerhati bg setiap parti yg bertanding.wakil kena perhati la kelangsungan proses mengundi tu,jgn la makan karipap gan tengok bontot org je..

  72. dapnye dapnye mak on

    mak raser lagi 20 tahun pemain bolasepak malaysia ramai yg hebat2, sbb byk org melayu main dgn negro dpt anak hari neh…

  73. syabas tak abis2 memfitnah,,,bukti nya tak jelas langsong…cakap semua orang bolih cakap, tuduh semua orang bolih tuduh…

    nak menang ni macam2 cerita di bukak sekarang…macam tomahan , fitnah, tanpa bukti sahih dan tulin, betul….semua nya auta….

    kalau sah depan mata tangkap aja, report aja, lapur aja. itu jalan yg betul…sekadar cakap, tuduh, andaian, tak laku….nak lepaskan perasaan , geram,,,main jauh2…buang masa kat sini.

  74. kak senah ni ntah2 pon pakai mykad palsu…asal mana kak senah? medan ke surabaya? hahaha

    apapon tahniah la kpd umngok dgn hasrat meningkatkan penduduk msia kpd 70juta org menjelang 2020…itu hasrat tun madet dulu-dulu tu..hehehe

    1Bangla = 1 undi
    1Myanmar = 1 undi
    1Filipina = 1 undi
    1Indon = 1 undi
    1Nepal = 1 undi

    jgn terkejut satu hr nnt org afrika pon dpt mykad dan leh mengundi…hehehe

  75. Salam..Ko tak payah nak promote bt2 demo tu…Aku walau tak sokong mana2 Pihak Umnongok Or Parti Kencing tu..tetapi tak setuju dengan Demo2 ni.Kalau rasa tak puas hati,masa undi nnti la Kita sebagai Rakyat menggunakan Kuasa.Biler ko Org Berdemo ni nnti akan menjejaskan Orang2 yang berada berhampiran kawasan Demo tu.Nak Buat Apa2 fikir dahulu menggunakan Akal Dan Fikiran yang waras..Otak guna banyak jangan guna sikit..

  76. Cik Ayu… ko mang ayu

    tak payah la nak mengata tok2 guru, mereka tu tinggi ilmu nya.. mufti BN pun tak berani berdepan.. takat berkokok belakang berani laa… tok2 guru pernah difitnah n hasil siasatan menunjukan mereka x bersalah.. ko tak ikut tok2 guru ni pun tak pe.. ikut para pemimpin BN yg dah kaya raya tu.. rumah besar2 .. boleh belah beli dengan gaji mereka yg ….lu pikir la sendiri..

  77. salam kak senah

    tu yang banyak pemimpin BN kaya raya tu kan…Istiqamah

  78. hantu altantuya on

    DECEPTICON Johor ni aku rasa dia mesti anak NEPAL atau anak banglades eek?!…bapak dia mesti dah dapat IC dari kerajaan BE END/UMGOK ek… sbb tu lah dia beria2 sgt nak beking pendatang asing.

  79. hantu altantuya on

    Woii MAT SABU…!!! Ko tak payah nak putar belit lah bangang!! ko ingat rakyat Malaysia semua BODOH mcm ko ke?! rakyat skrg semua dah bermaklumat lah bangang…
    ni aku nak bantah statement BODOH! ko yg kat atas ni…. isu pendatang asing Filipina dan indon kat Sabah tu memang betul ape yg orang borneo ckp tu, dah tak boleh nak kawal lagi isu pasal pendatang asing yg dah dapat IC dari kerajaan Be end/umgok.. jgn ckp kat Sabah je… kat JOHOR lagi banyak pendatang asing yg dah dapat IC ini semua angkara kerajaan BE END/UMGOK lah,,,sanggup gadaikan Negara kite demi utk menang pada PRU13 ni..ape dia ingat Negara kite ni mak papak diaorg yg punya ke???? BE END/UMGOK ni mmg kerajaan BANGKAI!!.. ANAK HARAM!!!. sy memohon kepada semua rakyat Malaysia hapuskan kerjaan BE END/UMGOK pada PRU13 ni..undilah lah parti PR/PAS.

  80. Amran Pekida on

    kami akan bertindak keatas SPR jika cuba menggubal peraturan yang membolehkan pakatan pembangkang menang PRU.

    SPR diminta utamakan semangat patriotik dengan jgn layan pembangkang punya aduan. jelas bahawa sesiapa yang undi pembangkang berrniat derhaka pada negara dan wajarlah kerakyatan ditarik. kami bersedia memikul amanah berlandasan prinsip islam dan perpaduan melayu untuk memutihkan rumah2 org pembangkang.

  81. DECEPTICON johor on

    Bapak aku org teluk intan ,perak.mak aku org pontian johor.aku x bking pun pendatang yg menyemak ni.tp ni pendapat aku tentang kesahihan daftar pemilih yg ko org war2kan.

  82. GabanSabah on

    Adeiiii….sbagai anak jati sabah…isu2 d atas tu…mmg betul
    1.Pemalsuan ic-betol
    2.safe deposit-betol
    3.Projek BN-betol
    4.RCI ngarut-betol
    5.Isu lumba kuda-betol
    6.org BN kaya raya-betol
    Tp,pikirkan sjenak,
    1.Rakyat makmur-betol
    2.Negara aman-betol
    3.hbungan antarabangsa baik-betol
    4.ekonomi meningkat-betol
    5.bonus pnjawat awam btambah-betol

    Jd,pikir pikirkan lah…

  83. GabanSabah on

    Adeiiii….sbagai anak jati sabah…isu2 d atas tu…mmg betul
    1.Pemalsuan ic-betol
    2.safe deposit-betol
    3.Projek BN-betol
    4.RCI ngarut-betol
    5.Isu lumba kuda-betol
    6.org BN kaya raya-betol
    Tp,pikirkan sjenak,
    1.Rakyat makmur-betol
    2.Negara aman-betol
    3.hbungan antarabangsa baik-betol
    4.ekonomi meningkat-betol
    5.bonus pnjawat awam btambah-betol
    Jd,pikir pikirkan lah…

  84. Orang Kampung on

    Inilah harapan yg ditunggu2 dari PR…….Di harap dgn PRU 13 nanti kita akan merasai perubahan baru…….

  85. cuba korang semak kat SPR..nama ni masih bole p mengundi la…pe SPR buat…

  86. Kenapa pelbagai masalah timbul dalam SPR. Bagi saya mudah sahaja, kerana SPR bukan badan bebas jadi ia tertakluk kepada campurtangan pihak yang berkuasa. Keduanya pemimpin tertinggi SPR tiada integriti dan tidak laksanakan amanah dengan jujur dan ikhlas. PRU hanya 5 tahun sekali, apa yang mereka buat 4 tahun yang tiada PRU, kecuali PR kecil. Dicadangkan SPR diletakkan di bawah Parlimen supaya kurang campurtangan dari pihak yang berkepetingan. Masalah yang lain boleh diperbaiki jika kita melantik pemimpin atasan SPR yang berintegriti dan berwawasan.

Leave A Reply