Scorpene Malaysia (USD500 Juta) Mendapat Liputan Berita Harian Kemboja, Kanada dan Juga Hong Kong!!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Scorpene Malaysia (USD500 Juta) Mendapat Liputan Berita Harian Kemboja, Kanada dan Juga Hong Kong!!

[Scopene Malaysia] Tiada sebab dan siapalah kami untuk menuduh serta meletakkan kesalahan pada yang lain sebelum seseorang benar-benar dibuktikan bersalah.

scorpene malaysia

Setiap negara ada sistem undang-undangnya tersendiri.

Tetapi, jika mahkamah mahu memanggil individu yang dirasakan sesuai bagi untuk menjadi saksi dalam membantu siasatan dan dalam pada masa yang sama ruang yang ada nanti semasa prosedur mahkamah nanti boleh digunakan bagi membersihkan namanya pun masih tidak diendahkan, natijahnya yang tidak boleh dielakkan adalah timbulnya pelbagai spekulasi orang ramai dan masyarakat luar yang terus memerhatikan perjalanan kes berprofil tinggi, Scopene Malaysia ini.

Scorpene Malaysia : Laporan Berita Harian Kanada (Vancouver Sun)

Setakat semakan yang kami lakukan ketika ini, antara portal berita yang telah menyiarkan laporan berita bakal Scorpene Malaysia ini antara lainnya adalah portal berita dari Kanada, Hong Kong juga tidak ketinggalan dan portal berita juga negara jiran Malaysia, Kemboja juga tutrut memberikan liputan mengenai skandal Scorpene Malaysia ini.

Berdasarkan laporan yang dibuat oleh portal berita itu, Datuk Najib dipercayai atau disyaki telah memainkan peranan sebagai dalang atau perancang utama kepada pembunuhan Altantuya Shaariibuu

Scorpene Malaysia : Laporan Berita Harian Hong Kong (Ming Pao)

Pemberita Hong Kong Ming Pao contohnya sudah mulai mengikuti secara dekat perkembangan kes berprofil tinggi ini. Antara butiran yang terkandung dalam laporan berita yang dikeluarkan oleh Ming Pao ini antara lainnya menyebut :

  1. Sebuah syarikat Hong Kong, Terasasi diheret dalam kes ini scorpene scandal ini
  2. Terdapat pengesahan untuk mengatakan Razak Baginda dan juga Abdul Mulim Baginda sebagai pengarah syarikat. Kedua-dua individu ini beralamatkan Kuala Lumpur, tetapi alamat syarikat di Hong Kong ini merupakan syarikat setiausaha.
  3. Syarikat di Hong Kong, Terasasi itu  yang didakwa telah menyalurkan 36 juta Euro kepada Datuk Seri Najib dan rakannya
  4. Sebuah syarikat Perancis, DCNS disyaki menyogok Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia bagi mendapat kontrak membekalkan 3 buah kapal selam Scorpene ke Malaysia melalui sebuah syarikat Hong Kong (Terasasi) yang ada kaitan dengan Razak baginda

Scorpene Malaysia : Laporan Berita Harian Kemboja (The Phnom Penh Post) 

Terdapat dua ayat yang berjaya menarik perhatian berdasar laporan berita yang dikeluarkan oleh The Phnom Penh Post :

  • And PM Najib may not escape so either, since the issue will be raised in parliament next week and will impact the coming general election.
  • If so, Tuya’s gruesome death will not have been in vain

Jikalau di Malaysia liputan berita sebegini, kurang mendapat tempat dikalangan pemberita media arus perdana baik daripada media elektronik mahupun media cetak. Dan, dua kenyataan yang kami petik berdasarkan laporan berita The Phnom Penh Post memberikan satu isyarat yang mana besar kemungkinan Pilihanraya Umum akan diadakan tidak lama lagi. Mungkin?

 P/S : Kami berharap saksi yang dipanggil dapatlah kiranya memberikan kerjasama bagi melancarkan penyiasatan kes yang dijalankan mahkamah Perancis ketika ini, apatah lagi ia melibatkan nama dan kepentingan negara. Dipanggil menjadi saksi bukan bermakna seseorang itu bersalah, tetapi apabila nama disebut berkali-kali pun masih tidak diendahkan, itu semua yang akan menimbulkan persoalan dikalangan ramai pihak….

PP/S : Bagi kami tuduhan yang dilemparkan media asing kepada pemimpin no 1 negara Malaysia bagi Scorpene Malaysia ini cukup berat. Pertama, didakwa terima rasuah. Keduanya, terlibat dalam kes pembunuhan gadis Mongolia. Kalau di Malaysia, “hayat pemberita” seperti di atas mungkin tidak lama. Tetapi bagaimana pula dengan pemberita media asing ini? Adakah cukup sekadar berdiam diri?



Share.

168 Comments

  1. Wow!! habis la najib! macamana kau nak hadapi pilihanraya ni najib!

    Jangan buat malu malaysia..buat la sesuatu atau atlease keluar statement…ni takdiam ajer.. Zahid Hamidi pulak nk kena cover..

  2. ketuanan mamak on

    Diam tanda setuju. Najib kan malu-malu kucing…
    ekeke…

  3. kopi pekat on

    wahai pengampu pemimpin BN dan pejuang fahaman sekular BN,, bahawa sa-nya pemimpin kamu adalah orang2 yang tidak ada moral dan tindak tanduk mereka tidak berpaksikan Islam. maka keluarlah kamu dari barisan national yang sesat itu..
    hjh rogayah, sabri, ustatnizam dan yang sewaktu dengannye… kembalilah kepada ajaran ugama islam. menyokong pemimpin yang tiada moral dan korup bukan membawa kebaikan,, malah menyesatkan kamu..

  4. siapa-siapa yang fitnah pemimpin seperti Datuk najib adalah pemimpin negara boleh dikatakan sebagai pengkhianat negara
    orang macam ini patut dicabut kerakyatan dan dibuang negara
    simpan pun tak guna
    kerja asik nak burukkan pemimpin jerk

  5. Glamournya Malaysia
    x sabar tunggu ada pengarah luar negara wat pilem pasal ni
    Haruss sapa2 yg jual cd tu kat sini akan kena masuk ISA

  6. Percaya ka tak lain cerita, atlese kau pemimpin negara, nama negara buruk kau kena buat sesuatu la..ka kau rasa nama negara tak buruk langsung dengan tersiarnya berita2 seperti ini.

  7. Bendi nyAMUK on

    NGO-NGO sila lah buat piket depan rumah Najib bagi tempoh 7 hari bagi untuk jawab tuduhan tu. Jaringan Melayu Malaysia, TIBAI, apa lagi? Pergilah piket ramai-ramai kat Seri Perdana. Jangan asyik nak piket minta pembangkang ke jawab tuduhan

  8. betol ke pepatah melayu berkata berani kerana benar..takut kerana salah !
    sebagai seorang PM DS Najib perlu bersuara menyangkal berita2 dari akhbar tsb melalaui media global…
    bukan hanya bersuara di dalam negara memberitahu rakyat negara ini yg beliau tidak terlibat langsung dlm kes itu dan itu pun disuarakan olih menterinya…

  9. Depa pencacai umno dok baca utusan,berita,metro,kosmo,urtv,mangga dll yg sewaktu dgnnya mana tau kes ni..kalu tau pon mana nak caya pasal dorang dok caya 100% kitab dorang tu,

  10. tuan mansor…
    kes itu adalah berprofile tinggi dan satu dunia sedang mendengar dan memerhatikannya..
    begitu pun berita2 kes ini belum lagi terbukti kesahihannya..dan kita sebagai rakyat malaysia yg berhemah dan berwawasan harus bersikap terbuka dan tidak perlu melatah menghadapinya…
    mengambiltahu perkembangan kes ini adalah cara terbaik supaya pendirian rakyat malaysia tidak dianggap tepu dan jumut seolah2 kebebasan berpendirian dan kebebasan minda kita telah dikongkong dan dikotakkan hingga ketahap diarah utk membenarkan dan menyokong sesuatu yg salah sekalipun..

  11. bisasengatkeli on

    Haa tau lah kau najib Langit tinggi atau rendah..kau ingat, boleh tongkat langit sampai kiamat..Kau buat apa pun untuk mengelak..kalau Allah kata kau musnah..pasti Musnah..N Puak pencacai Najib, Tebal betul selaput mata kau..Guna tropong pun masih Kabur..tak nampak jugak kau Hjh Rogay, Utsz nizam..congkil je biji mata tu..ganti baru..

  12. sebagai rakayat malaysia kita semua seharusnya jangan sekali2 cuba utk menjatuhkan hukum pada PM kita seolah2 beliau terlibat…
    sebagai rakyat juga kita seharusnya berdiri disamping beliau meyokong dan memberi semangat utk mengahdapi tuduhan itu jika beliau bersuara utk menyangkal segala tuduhan dan membuktikan yg beliau tidak terlibat….

  13. SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA YG MENYOKONG KEPIMPINAN NEGARA..KITA HARAP PM DS NAJIB BERSUARA DAN MENGAMBIL TINDAKAN TERHADAP MEDIA TSB DEMI UTK MEMBUKTIKAN BAHAWA MALAYSIA BERPERDANAMENTERIKAN SEORANG PM YG BAIK DAN PERLU DIHORMATI SEBAGAIMANA PEMIMPIN2 NEGARA LAIN….

  14. matt_triplesempoi on

    Saudara Mansor,

    sejak saya membca komen-komen yang dilemparkan anda, menampakkan seolah-olah ada sesuatu yang menyebabkan anda “tidak celik hati”.

    apakah hak anda untuk ‘mencabut’ kerakyatan dan dibuang negara seseorang yang tidak sependapat dengan anda?

    apa kata, anda dan ‘rakan-rakan’ anda, beli satu pulau kat mana-mana, dan buat kerajaan sendiri..so, kami pun tak lah asyik nak buat anda marah..

  15. bila sebut bab moral, aku 2 kali dah terperasaan najib pakai rantai emas dan t-shirtnya butang sampai ke atas tu nak coverlah tu… kalau tak percaya cari-carilah kat you tube..
    Apa pendapat hjh rogayah, sabri, ustatnizam.

  16. Mansor,
    admin siarkan berita-berita yang diambil dari luar negeri. kalau agak benda tu fitnah. Apa lagi, saman malu la juta-juta akhbar tu. kalau dibiar makin banyaklah akhbar dari luar yang lain berani tulis pasal tu..

    dah banyak syarikat akhbar tulis pasal tu, kayo jadinya

  17. Assalam semua

    Daripada dulu lagi pelbagai bukti dan maklumat disampaikan oleh PR,tapi hingga kini masih tiada apa tindakan.Kononya Kerajaan France akan dakwa.Sampai sekarang apa citer.Adakah isu ini sekadar propaganda pilihanraya?Bak mai gambar DSNTR dengan Altantuya (Yang ori dan tulen ,bukan edit/fitnah).
    Jika perkara ini masih tiada pendakwaan.Maka ianya hanya mainan politik bagi saya.

  18. Betul la Bro..Gua pun sependapat ngan Lu..Memang Gua ade terperasan yg Najib ni ada memakai Rantai Leher..tapi tak pasti la sama ada beliau memakai Emas atau sebaliknya.

  19. zaidi kena paham…

    di MALAYSIA NIE..
    SESIAPE JADI MENTERI NEGARA..
    ADALAH KERAJAAN..
    SO…
    POLIS KE… SESIAPA PUN XKAN BERANI NAK BUAT KT NAJIB PALING BODOHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH/…
    ORANG UMNO MEMANG BODOH, XBLH PIKIR….
    TAU DAPAT DUIT TERUS DIAM…

    SEKARANG… NEGARA LUAR DAH ADE BUKTI KUKUH NAJIB BSALAH…
    AKU XSABAR TUNGGU NAIJIB MANGAKU BSALAH DAN KENA HUKUMAN DI PENJARA…

    WAKAKAKA….

  20. Bersih 3.0 memburukkan nama negara diluar negara, kes berprofil tinggi Najib tun Razak tak memalukan negara. FACT.

  21. black caiman on

    Rasanya dah ad.. Pernah tengok citer india pasal pemimpin yang korup. Muka ala-ala macam Mahathir. Dalam cerita tu, pemimpin tu akhirnya dapat digulingkan

  22. Rosmah_I_Luv_U on

    dalam menangani isu kapal nie harus diperhatikan ada ruang pemisah antara politic dan keselamatan negara..aku masih berpendirian ia sensetif bagi angkatan bersenjata negara ini terutama pemerolehan aset yg bisa buntut singapore x senang duduk…

    1.gong kedak=sukhoi
    2. navy base east malaysia=sub
    3. and labu airbase replacement sungai besi=our new baby ganti hercules…

    aku PAS,tp kdg2 nak sokong BA jgn negara tergadai…aku tetap benci komunis mcm aku benci jgk yahudi..ingat,,singapore tu israel yang asaskan defend dia..caranya x jauh beza..pecahkan umat..dulu arab..sikarang melayu..

  23. Rosmah_I_Luv_U on

    bergaduh kita melayu islam PAS/PKR/UMNO biarlah bergaduh adik beradik..carik2 bulu ayam…sampai masa kita adik beradik terancam,tahu lah kita bersatu dan bangun melawan..baik dengan pena mahupun darah.

  24. semut api on

    ko yg patut dibuang kerakyatan pergi monggolia. Ni bukan fitnah, tapi masih dalam siasatan..sebagai rakyat malaysia, kita mengambil tau isu negara yg diperkatakan diluar negara.
    Jadi sekarang sepatutnya Najib pergilah mahkamah perancis membela diri dan bukannya berdiam diri. kalau terus berdiam diri, tanpa cuba menafikannya melalui saluran yg betul di mahkamah tak guna dan jangan hanya bersuara di media sendiri sahaja. Tu pun media arus perdana tak keluarkan berita sebegini dan lebih suka keluarkan berita palsu dr yg benar.

  25. semut api on

    w’salam..
    Cuba baca betul2, kan berita dilaporkan oleh beberapa negara bukannya PR. PR hanya membangkitkan isu berkaitan kes ini berdasarkan persoalan yg dilaporkan oleh media beberapa negara dunia. Kes ini sedang hangat di mahkamah perancis dan najib adalah salah seorang saksi, tp najib hanya berdiam diri sembunyi belakang rosmah.
    Kenapa pula ia hanya mainan politik sedangkan banyak laporan negara asing dan kes pun dibicarakan di perancis? Najib kalau tak bersalah mestilah berikan kerja sama dalam perbicaraan kes ini.
    Sekarang tampuk pemerintahan perancis telah berganti barulah semua maklumat dapat di akses dan tanpa sebarang kekangan lagi, najib pun mula kecut perut.
    Walaupun tidak ada siapa didapati bersalah, tetapi sebagai perdana menteri seharusnya najib mengambil tindakan positif dengan memberikan kerjasama sebagai saksi dalam perbicaraan kes ini.

  26. Terimakasih Bendul dan Kero-POk cik kerana mengingatkan saya. Saya tak boleh menulis rantai emas kerana belum dapat disahihkan emas ataupun rantai tangkal benang kuning aje.

    Maafkan saya, saya tersilap. SABRI jangan marah ye..

  27. arwah tunku on

    Arwah cadangkan pemuda2 umno, mca dan mic buat laporan polis membantah negara perancis. Wartawan2 tv3, utusan malaysia pula bolihlah iring bersama pemuda2 umno kebalai polis setiap negeri. Kemudian paparkan dalam warta tv3 bagi menunjukkan sokongan yang padu kepada dato seri najib.

  28. sabri masuk pembangkang on

    bn selama ini menipu.. aku dh sedar skarang, aku x mau menipu mcam bn lagi lpas ni.

  29. Media asing boleh percaya…media Malaysia yang tak boleh percaya…

  30. Penyamun umno on

    Mansor! Saya sokong penuh komen anda..tetapi bagi kami kamu lah patut di buang kerayatan ..kamu ingatkan negara ini mak bapa dan Keturunan kamu Saja punya kah? Memang kamu sial anak luar nikah tu pasal buat komen macam ni!

  31. Kucing hitam on

    Hairan nak beli kapal selam pakai org tgh…
    sampai ada skandal rasuah dan bunuh…

    Kalau aku nak beli kapal selam…
    Telefon je…
    Bang nak beli kapal selam satu…..?

    Senang, mudah dan jimat……

  32. Kucing hitam on

    akak …sokong pas ke….
    sokong= dap
    sokong= pkr

    tak ade bezanya……..

  33. betul tu..konon lah kalau betul tak salah… paling koman pun keluarkan defend statement pilihan raya nak dekat nih..

  34. keluar barisan masok bulatan on

    zikron…hang percaya media perdana je..heheeee.

  35. utk tambahan..pemuda2 UMNO, MIC , MCA, perkasa dn Tibai….di syorkan ke negara Kanada, Hongkong dan kemboja untuk buat laporan Polis di balai polis setiap negara tersebut utk membantah laporan berita tersebut kalau di anggap fitnah… betul…ini kerja mereka ni suka sangat buat laporan polis..sikit sikit buat laporan… lepas tu buat saman di makamah di negara negara trsebut..

  36. Kero-POk cik on

    banyak video dan gambar kat blog2 tunjuk najib guna rantai. mungkin rantai kero pok cik.hehehe

  37. lipas ini jika itu pm tara suara utk buktikan dia tara libat dalam itu kes..kasi taro itu pisau dikat saya punya leher pun saya titap akan kata itu pm tipu punya worang..tara laya utk tirus jadi pm…
    ammahh…!

  38. keluar barisan masok bulatan on

    pertama kali kes ini di dedahkan oleh Ezam (senator) pada PRK Ijok..
    hari ini Ezam baling batu sembunyi tangan..(belakngkan tangan dapat habuan…)..
    Demi untuk menjaga nama baik Umno Najib kena bersihkan nama beliau…
    Nampak gaya nya Najib ada lah generasi terakhir dari UMNO untuk jadi PM.(R.A.H.M.A.N.) HARAP2 lepas PRU 13 nanti penyambong pada R.A.H.M.A.N ia lah A.N.W.A.R…

  39. Allah maha mengetahui!…. malaikat di bahu dan kanan tak pernah menipu!!!! malaikat kat kubur terima laporan dari malaikat bahu kanan dan kiri!!! lagi mau tipu2 lagi ka? esok lusa mati…. takutla mati!!!!

  40. Padanla muka si najib, eiiii malunyer aku dapat pm camni,tak jd nak g hong kong,nanti kene tanya….itu lu punnya pm sula lapat selam dgn itu kapal ka,dia mahu pigi mana?monggolia ka

  41. MelayuMudahLupa on

    jangan takut kalau tak bersalah, Tuhan akan tolong orang yang tak bersalah. Dah tu, gi je la ke Perancis tu.

  42. NAK GI PERANCIS MENDE… PEMBERITA TANYA PUN ..NO KOMEN.. NAMPAK BENOR NIPUNYA…CERITA DAH KELUAR BERBULAN..LANGSONG XDE PM NAK KOMEN …SENYAP JE..NAK SAMAN PUN X JUGA..

  43. pak tam duda on

    haha btol3,,kes najib ni membanggakan 1malaysia,,wakakakaka

  44. pak tam duda on

    dia nak g perancis tp x cukup dana,,katanyer x nak guna duit rakyat g sane,,puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  45. KEBATILAN TAKKAN DAPAT MENGALAHKAN KEBENARAN…BERSIAP SEDIALAH SESIAPA YANG CUBA MERUNTUHKAN ATAU MENGHALANGI KEBENARAN…KEBENARAN TETAP KEBENARAN…TAKBIR..

  46. KEBATILAN TAKKAN DAPAT MENGALAHKAN KEBENARAN…BERSIAP SEDIALAH SESIAPA YANG CUBA MERUNTUHKAN ATAU MENGHALANGI KEBENARAN…KEBENARAN TETAP KEBENARAN…TAKBIR….

  47. KEBATILAN TAKKAN DAPAT MENGALAHKAN KEBENARAN…BERSIAP SEDIALAH SESIAPA YANG CUBA MERUNTUHKAN ATAU MENGHALANGI KEBENARAN…KEBENARAN TETAP KEBENARAN…TAKBIR……..

  48. Buat apa nak PM nak respond. “court of inquiry”, “judicial inquiry” or things like these are not even trials. Kita kena kaji apa peranan prosiding ini dalam konteks sistem kehakiman Perancis.

    Kalau ada pertuduhan sivil atau jenayah, mesti ‘prosecutor’ atau badan yang sewaktu dgnnya utk negara Perancis dah lama terlibat.

    Tapi diakui strategi SUARAM – PR ni dah berjaya burukkan Najib. Setakat ini masih tiada motif kukuh untuk kaitkan pembunuhan Altantuya dengan PM. Tapi SUARAM tahu kalau dapat walau secebis pun kaitan yang boleh dibawa mahkamah sivil atau jenayah, mereka dah berjaya. Kerana, walaupun tak dapat buktikan apa apa, sekadar lempar tuduhan dan inquiry saja dah cukup untuk rosakkan imej PM.

    Setakat ni hasilnya mungkin org yang mmg penyokong pembangkang akan lebih yakin sokongannya kepada pembangkang. Tapi sama seperti sokongan buta yg Anwar & Azmin dapat ketika skandal Omega, Aiskrim dll, org yang mmg asalnya penyokong kuat BN akan tidak akan mudah terpengaruh dgn isu ini.

    Lastly, dua tiga kerat artikel dari majalah yg boleh dikatakan minor dalam berjuta2 publikasi dalam dunia ni, takdelah berat sgt. Semuanya mungkin dari org2 yg ada kaitan dgn pembangkang. Cthnya Roger Mitton ni mmg penyokong Anwar dari zaman 90an lagi. Cuma kalau dah masuk AFP, Reuters, CNN dan sebagainya, dia dah jadi kes berat dan Najib mmg kenalah bagi respons.

  49. autojohndoe on

    ada orang buat laporan… ada la siasatan

    belum terbukti bersalah… yang orang malaysia pun dok pakat ramai2 nak jatuh hukum salah terus…

    selain Anwar dan DAP yang dok suka sgt memburukkan Malaysia, ada juga rakyat sendiri yang bersekongkol…

    umpama meludah ke muka sendiri…

  50. arwah sabri on

    nape ngo, pemuda2 umno, ibrahim ali, belum buat laporan polis membantah perundangan perancis .. bualah laporan cepat mungkin dan bak kata arwah tun siapkan sepandok bersama

  51. ai ya….. lumbu dh nk kna tarik idung ka……… pilihan laya sdah mau dkt ma…. apa mcm nie…..

  52. Pemuda Selangor Benci UmProno on

    abis la ko najib kes kapal selam dh 1 dunia tau kt malaysia ko blh la sorok kt luar mn blh habis la BN pru 13 nie…

  53. Pemuda Selangor Benci UmProno on

    HABIS LA BERSIAP SEDIA LA BN/UMNO UNTUK BERKUBUR PRU 13 NIE.

    RAKYAT DH X SUKA MU DH HANYA HAJAH ROGAYAH DAN MANSOR JER SUKA HEHEHEH

  54. autojohndoe on

    yang kau pun percaya berita luar…

    najib bukan dibicarakan pun… bukan jadi tertuduh pun… nama dia dikaitkan…

    tak terbukti apa-apa pun dah kelam kabut orang malaysia ni…

  55. memang btol ..belum terbukti bersalah maka jgn jatuhkan hukuman…tapi rakyat malaysia respon pada kes ini disebabkan hingga kini pm masih membisu..tidak saperti dalam kes2 lain yg melibatkan krisis dalaman malaysia dimana pm akan segara bingkas membuat kenyataan penafian atau sebagainya…
    sebagai rakyat malaysia kita perlu moniter kes ini sebab kita perlukan satu cerita yg benar…kita maukan pm kita berwibawa dalam menghadapi hal ini…jangan membisu dan mendiamkan diri..
    jgn bersuara hanya melalui menterinya…itu pun bukan penafian tapi mencari sebab yg pm tidak perlu ke perancis jika dipanggil utk menjadi saksi….
    ramai yg bersuara disini mengharap supaya pm mengambil sesuatu tindakan utk membersihkan namanya yg secara lansung melibatkan imej malaysia di perengkat global samada mengambil tindakan kepada media2 luar tsb dan jika perlu mesti hadir kemahkamah perancis utk membersihkan nama beliau dan imej negara…

  56. gabrilondo on

    kalaupun betul Najib terlibat, saya percaya masih ramai rakyat Malaysia mahukan beliau memimpin negara, meskipun Datin Seri Rosmah memang sentiasa bersedia bila-bila masa untuk memegang tampuk pemerintahan negara.

    kalaupun betul Najib terlibat, saya percaya masih ramai rakyat Malaysia mahukan beliau memimpin negara, kerana skandal ini bukanlah jenayah moral melibatkan perlakuan sex dengan pelacur dan sex luar tabii.

    jadi, Daruk Seri tak perlu layan dengan dkawa dakwi akhbar asing ini. Jelasnya mereka cemburukan kemakmuran dan kelestarian Malaysia.

  57. tunggu portal seluruh dunia siar, nak menyoruk muka kat mana . Pm kita ni diam tak terkata, dgn kata lain mati kuku termasuk pembela umno sekali.

  58. ustaznizam on

    salam for all

    tindakan pembangkang memfitnah PM nampaknya tersebar ke seluruh dunia. Adakah saudara mahu berjaya agenda Yahudi mahu menjatuhkan kerajaan Islam BN yang berpaksikan kebenaran dan keadilan? Kedengkian US dan sekutunya melihat amalan warisan Khulafa al-Rasyidin di Malaysia membuatkan terpaksa mereka2 cerita kononnya wujud komisen kapal selam, satu perkara yang mustahil dan tidak pernah dilakukan oleh pemimpin BN. Malahan kewujudan org yang benama Altantuya juga diragui kebenarannya.

    Saya berseru agar kita bersatu menolak fitnah ini, kembalilah kepada Umno, pewaris sunnah sebenar.

  59. GEMPAR!: Tiada Perbicaraan Tentang Kapal Selam Scorpene Di Perancis

    Isu kapal selam scorpene yang ditimbulkan oleh SUARAM a.k.a pembangkang, telah berlanjutan sejak aduan dibuat mengenainya di mahkamah Perancis pada November 2009. Secara ringkasnya, SUARAM telah menuduh bahawa syarikat pembuat iaitu DCNS dari Perancis telah membayar rasuah sejumlah EURO114 juta kepada syarikat Perimekar Sdn Bhd dari Malaysia dengan kerjasama seorang model dari Mongolia, Altantuya Sharibuu, yang kemudiannya dibunuh kejam kerana meminta bahagiannya.

    Menurut kenyataan Pengarah SUARAM, Dr. Kua Kia Soong, “SUARAM percaya terdapat sesuatu yang lebih besar di sebalik pembunuhan Altantuya dan ianya ialah persoalan tentang sekurang-kurangnya RM500 million komisen di atas RM7 billion pembelian kapal selam scorpene.”

    Secara tidak langsung, namun jelas lagi terang, Dr. Kua menuduh bahawa kerajaan atau Perdana Menteri terlibat dalam rasuah dan juga pembunuhan. SUARAM juga membuat beberapa kenyataan lanjutan dan berterusan membayangkan bahawa kes ini kini sedang dibicarakan di mahkamah Perancis.

    Malah, SUARAM juga menyeru sumbangan rakyat Malaysia untuk membantu mereka menanggung kos kes ini di mahkamah Perancis. Untuk itu, SUARAM mengadakan majlis makan malam dengan jualan meja semahal RM10,000 – pastinya, untuk menutup jejak bahawa mereka didalangi dan ditaja oleh sesuatu pihak untuk menipu.

    Tidak dapat dipastikan berapa kerat rakyat Malaysia yang telah menyumbang kepada SUARAM untuk memanjangkan fitnah tersebut. Kita tidak yakin ada rakyat yang sebegitu bodoh untuk menaja SUARAM ‘makan-angin’ ke Perancis.

    Tetapi, jika ada yang telah menyumbang, inilah disarankan agar mereka mendesak SUARAM disiasat dan diaudit untuk mendapatkan kembali wang mereka. Ini kerana, sumber-sumber terkini memaklumkan bahawa kes kapal selam scorpene ini, pada hakikatnya tidak pun dibawa ke mahkamah Perancis.

    Mengikut undang-undang Perancis, sistem kehakimannya membolehkan hakim menyiasat atau menyelidik sesuatu kes secara bebas. Hakim juga boleh menyoal saksi, orang yang disyaki dan mengarahkan siasatan bagi mengumpul fakta dan bukti. Dimaklumkan juga bahawa dalam kes kontrak penjualan kapal selam yang ditandatangani oleh DCN dengan Pakistan dan Taiwan, keraguan yang berbangkit ialah bahawa rasuah yang berlaku adalah melibatkan DCN dengan parti politik Perancis.

    Hakikatnya, Pejabat Pendakwaraya Paris ada melakukan siasatan berkenaan penjualan kapal selam yang membabitkan DCN dengan negara-negara lain termasuk Malaysia dan tumpuan siasatan mereka adalah antara DCN dengan ahli-ahli atau parti politik Perancis. Aduan SUARAM telah diambilkira dalam skop siasatan ini.

    Justeru, apa yang digambarkan oleh SUARAM bahawa kerajaan Malaysia telah diheret ke mahkamah Perancis dan Perdana Menteri kita akan disapina adalah bohong sama sekali. Isu pembelian scorpene oleh Malaysia tidak pernah dibawa ke mahkamah dan segala kenyataan akhbar dan taklimat oleh SUARAM mengenainya adalah berdasarkan penipuan semata-mata.

    Seharusnya, isu rasuah scorpene ini tidak timbul langsung memandangkan penafian dan penjelasan terperinci secara berfakta telah pun dibuat berkali-kali di parlimen. Selain itu, Dato’ Seri Najib sendiri telah bersumpah sebanyak 4 kali menyatakan tidak mengenali Altantuya dan alibinya serta Datin Seri Rosmah pada waktu kejadian juga amat kukuh sekali. Malah, penyebar fitnah tersebut, iaitu Raja Petra Kamaruddin (RPK) juga telah tampil membuat pengakuan bahawa dia hanya mereka-reka cerita.

    Namun, SUARAM tetap tegar untuk memainkan isu yang tidak ada ini seolah-olah begitu terdesak sekali untuk memburukkan kerajaan. Kita berkata demikian, kerana jika tujuan mereka bukan untuk memburukkan kerajaan, mereka sewajarnya tidak berbuat bising dan menunggu sahaja perbicaraan selesai.

    Bagaimanapun kini kita faham masalah SUARAM yang tidak boleh duduk diam, iaitu kerana kes tersebut tidak dibicarakan pun!

    Tujuan SUARAM menipu tidak sukar untuk dibaca kerana SUARAM dan pembangkang merupakan satu entiti yang sama. Memandangkan jangkahayat pembangkang hanya bergantung kepada kehebatan mereka menipu maka mereka melihat tiada salahnya mengambil risiko jika penipuan mereka dikantoikan dalam isu scorpene ini, kerana yakin penyokong-penyokong tegar mereka tetap akan percaya apa saja – sekurang-kurangnya sehingga pilihanraya selesai.

    Dengan pilihanraya semakin hampir, scorpene adalah satu-satunya isu yang mampu digunakan untuk terus mengelirukan pengundi agar meragui kepimpinan Dato’ Seri Najib.

    Short URL: freemalaysiakini2.com

  60. Kapal Selam: Siapa Biaya SUARAM Untuk Menipu?

    Pembelian aset tentera tidak pernah lagi dipolitikkan sebegini rupa sepertimana yang dilakukan oleh SUARAM terhadap kapal selam Scorpene. Kes kapal selam ini ‘timbul’ lagi di Bangkok baru-baru ini bila SUARAM membuat sidang media untuk memberi taklimat tentang perkembangan siasatan oleh pihak berkuasa di Perancis. Mengakui bahawa ia berbunyi seperti filem aksi risikan Hollywood, SUARAM terus mendahului mahkamah menuduh kerajaan korup dan Perdana Menteri sebagai pembunuh!

    Menurut hakim, siasatan ini tidak akan selesai dalam masa 2-3 tahun. Jadi, kenapakah SUARAM tidak boleh duduk diam sementara menunggu keputusan? Kenapa mesti ada kenyataan akhbar? Kenapa perlukan publisiti? Kenapa sekarang?

    Bercakap mengenai kes ini, seseorang itu harus mempunyai sedikit pengetahuan mengenai latarbelakang SUARAM. Dengan Pilihanraya Umum semakin hampir, motif SUARAM ‘membangkitkan orang mati’ adalah jelas.

    SUARAM adalah NGO yang amat kritikal terhadap kerajaan. Ini kita faham kerana ia ditubuhkan oleh keluarga bekas tahanan ISA. Dalam ertikata lain, ia ditubuhkan berasaskan dendam kesumat serta hidup atas keinginan untuk membalas dendam terhadap kerajaan. Dan bekerjasama dengan pembangkang adalah cara terbaik untuk melakukannya.

    Sebagai sebuah organisasi yang bertanggungjawab, tanpa agenda jahat atau tersembunyi, seharusnya SUARAM membiarkan saja kes ini berlangsung dengan ‘aman’ di mahkamah.

    Tetapi SUARAM tidak boleh duduk diam. Mereka perlu merosakkan imej kerajaan dan mencemarkan nama baik Perdana Menteri untuk membantu pembangkang mendapat sedikit keuntungan politik sehingga pilihanraya. Jika penipuan mereka terdedah selepas pilihanraya, biarkanlah. Tetapi buat masa ini, SUARAM berazam untuk terus menipu kononnya PM dan isteri telah membunuh Altantuya, seorang model dari Mongolia yang didakwa sebagai seorang penterjemah dan dibunuh atas alasan meminta bahagiannya dalam komisen pembelian kapal selam Scorpene.

    Tetapi penipuan mereka telah pun terdedah. Skrip asal filem risikan Hollywood telah dimusnahkan oleh penulisnya sendiri iaitu Raja Petra Kamaruddin (RPK). Di dalam satu wawancara, RPK telah mendedahkan bagaimana dia mereka-reka keseluruhan cerita berkenaan ‘dengar cakap’ setelah diarahkan oleh orang-orang tertentu dalam pembangkang.

    Skrip ini juga terlalu dramatik sehingga tidak selari dengan fakta. Fakta kekal merekodkan bahawa pada masa kejadian, PM sedang menghadiri program berbuka puasa di Kedah dan isterinya, Datin Seri Rosmah menghadiri program yang sama bersama anak-anak yatim di Bangunan Tabung Haji, Kuala Lumpur. Terdapat video, gambar dan juga alibi yang mengesahkan bahawa Datin Seri Rosmah tidak berada di tempat kejadian sepertimana yang ditulis dalam skrip asal RPK.

    PM tidak mengenali Altantuya, dan itu juga adalah fakta. Gambar superimpose lemah yang disebarkan oleh Tian Chua, Naib Presiden PKR yang menunjukkan mereka bersama adalah dengan sendirinya bukti bahawa pembangkang adalah penipu. Bagi menegaskan bahawa beliau tidak mengenali wanita itu, PM lebih dari bersedia untuk bersumpah atas nama Allah mengikut hukum Islam, dan beliau melakukannya bukan sekali, tetapi 4 kali. Tiada seorang Islam yang waras yang berani bersumpah atas nama Allah jika mereka benar-benar bersalah.

    Mahkamah Malaysia bukan sahaja tidak dapat menjumpai apa-apa untuk mengaitkan PM atau isteri dengan pembunuhan itu tetapi juga tidak menyebut langsung mengenai komisen atau kewujudan seorang penterjemah dalam perbicaraan. Ini kerana, Altantuya bukan seorang penterjemah dan tiada penterjemah diperlukan dalam transaksi Scorpene memandangkan semua perbualan dan dokumentasi dilakukan dalam bahasa Inggeris.

    Justeru, melihat dari semua ini, tidak syak lagi bahawa Scorpene dan nyawa Altantuya hanyalah permainan politik bagi pembangkang…dan juga SUARAM.

    SUARAM menyatakan bahawa mereka telah mendapat capaian penuh kepada 153 kertas siasatan dari pejabat pendakwaraya dan kini memberi taklimat secara terpilih dari senarai tersebut. Jelas bahawa SUARAM cuba membayangkan pertubuhannya sebagai bebas dan punya kuasa untuk menentukan keadilan. Di mana, dalam kes ini, SUARAM hanyalah plaintif atau pengadu yang tiada hak untuk membuat keputusan sama ada korupsi berlaku atau tidak, apa lagi mengaitkannya dengan pembunuhan.

    Walaubagaimanapun, SUARAM mengakui bahawa mereka tidak dapat membawa keluar bukti dari Perancis dan taklimat tersebut adalah berdasarkan kata-kata mereka semata-mata.

    Kita telah mendengar kata-kata SUARAM dan semakin banyak kita dengar, semakin pelik bunyinya. Bagaimana kita memegang kata-kata keluarga orang-orang yang ditangkap di bawah ISA – iaitu orang-orang yang berpotensi membahayakan keselamatan negara? Bagaimana kita hendak memegang kata-kata manusia yang penuh dengan dendam kesumat? Bagaimana kita HENDAK memegang kata-kata mereka yang telah terbukti menipu rakyat Malaysia?

    Dalam menghalusi motif SUARAM, kita harus bersetuju bahawa dendam sahaja tidak akan menjana wang. Jadi, di mana agaknya SUARAM mendapat wang untuk mengupah peguam Perancis yang mahal, antaranya, Joseph Breham dan William Bourdon untuk mewakili mereka?. Apakah mereka dibayar mengikut jam sepertimana kebanyakan peguam barat dan Eropah? Ambil maklum bahawa peguam-peguam ini dibawa ke Malaysia dan Bangkok untuk tujuan publisiti. Dan berapa ramai pula pegawai SUARAM di Perancis yang memantau kes ini? dan untuk berapa lama? Siapakah yang menanggung kos penginapan, pengangkutan, perjalanan, makan-minum, dokumentasi dan segala-galanya?…dan berapakah jumlahnya?

    Kita tahu bahawa SUARAM adalah sebuah pertubuhan yang kecil, hampir tidak dikenali langsung di kalangan rakyat biasa di Malaysia. Bagaimana mereka mampu membiayai semua ini?

    Penulis percaya, ramai yang akan bersetuju bahawa nampaknya SUARAMlah yang perlu disiasat dan dibicarakan oleh rakyat yang inginkan kebenaran, bukannya kerajaan.

    Short URL: http://www.freemalaysiakini2.com/?p=32553

  61. Kapal Selam: Penipuan SUARAM Tidak Ada Kaitan Dengan Pakatan Rakyat
    SIDANG media NGO hak asasi manusia, SUARAM di Bangkok pada 30hb Mei lepas berhubung skandal Scorpene mula mendapat tempat di kalangan penulis politik di Internet dan Facebook semalam.

    Paling menarik perhatian penulis, sudah tentulah kegagalan SUARAM dalam sidang media tersebut menunjukkan apa-apa bukti kukuh atau sehelai dari lebih 150 helai dokumen yang dikatakan boleh membuktikan kewujudan unsur-unsur rasuah dan menjual rahsia negara kepada pihak luar dalam perolehan tersebut.

    Malah ada juga yang menyifatkan sidang media tersebut lebih kepada ‘seminar’ menerangkan proses perundangan di Perancis oleh peguam yang dilantik SUARAM, Joseph Breham.

    Walaupun usaha SUARAM menggali lebih dalam, cerita sebenar disebalik perolehan 2 buah kapal selam itu adalah baik dan patut dipuji, tapi penulis lihat terlalu banyak ‘hearsay’ dalam kes ini. Di samping begitu banyak perkara bercanggah yang disampaikan SUARAM.

    Antaranya dakwaan SUARAM pada Mac 2012 bahawa Perdana Menteri Najib akan dipanggil Mahkamah Perancis untuk memberikan keterangan (rujukan disini), hakikatnya perbicaraan sebenar masih belum berjalan. Malah seperti yang disebutkan Breham sendiri pada sidang media di Bangkok, siasatan oleh Mahkamah Perancis akan memakan masa antara satu ke dua tahun lagi untuk selesai.

    Kalau siasatan pun belum selesai, bagaimana pula Najib boleh dipanggil sebagai saksi bicara?

    Begitu juga bila SUARAM menuduh jumlah rasuah yang terlibat dalam skandal ini ialah USD1 billion (atau RM 3.8 billion mengikut kadar pertukaran wang pada 2003), bila mana harga sebenar kedua kapal selam tersebut adalah RM 3.68 billion sahaja – bagaimana nilai rasuah lebih tinggi dari harga dagangan?

    Document 87

    The documents seized by the French police from the office of Mr. Henri GIDE (THALES) on 28 May 2010 includes a fax written in English and sent by F. DUPONT dated 1 June 2001 addressed to D. ARNAUD, CCed to BAIOCCO and SAUVAGEOT with “MALAYSIA/SUBMARINE PROJECT” as the subject.

    Mr. DUPONT detailed out the chronology of visits and future actions during the journey in Malaysia of which there were various planned undertakings in particular negotiation meetings with the Ministry of Defense and the management members of PERIMEKAR during which two (2) contract proposals would be mentioned (from DCNI to PERIMEKAR as well as between PERIMEKAR and the Malaysian Government).

    He finally indicated a meeting with DATO’ SRI NAJIB in France on 14 July 2001 with the condition that DCNI offers a maximum sum of USD 1 billion for PERIMEKAR’s stay (in France).

    sumber: Laman Web SUARAM

    Salah maklumat ini menjadikan ramai pemimpin Pakatan Rakyat yang teruja dengan informasi tersebut menjadi mangsa. Antara yang terlibat ialah Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mat Akin.

    Tidak hairan kenapa badan perundangan pro Pakatan Rakyat seperti Majlis Peguam kelihatannya tidak begitu berminat untuk masuk campur dalam usaha SUARAM ini, walaupun kes ini punya nilai perundangan yang begitu menarik untuk dibahaskan.

    Justeru, penulis tidak bersetuju dengan banyak pandangan yang mengaitkan SUARAM dengan Pakatan Rakyat, bagaimana Pakatan Rakyat boleh terbabit, bila kami sendiri pun menjadi ‘mangsa’ kepada berita tidak benar yang diberikan SUARAM?

    Walaupun isu ini banyak berkaitan dengan skandal hampir sama berhubung kaitan Najib dengan pembunuhan Altantunya yang dibangkitkan Pakatan Rakyat pada 2006, tapi angle penceritaannya berbeza, kita bercakap tentang pembunuhan, SUARAM tentang rasuah dan penyelewengan.

    Penulis dengan ini meminta semua yang berkaitan, hentikanlah mengaitkan SUARAM dengan Pakatan Rakyat. Kami tidak ada kena mengena dengan SUARAM dan apa jua agendanya sebagai NGO hak asasi manusia, termasuk dalam isu kapal selam ini.

    Fokus Pakatan Rakyat sekarang ialah untuk menang dalam pilihanraya umum akan datang, tidak ada yang lebih penting dari itu.

  62. Scorpene: SUARAM Didalangi PKR

    SUARAM, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan oleh keluarga bekas banduan ISA iaitu pesalah yang mengancam keselamatan negara, sering menggambarkan pertubuhan itu sebagai telus, bebas dan berjuang demi hak asasi manusia dan keadilan.

    Ia ditubuhkan pada 5 Ogos 1989 selepas Operasi Lalang dengan perjuangan utamanya adalah untuk menghapuskan ISA yang bagi mereka menafikan hak seseorang untuk dibicarakan.

    Namun, bagi rakyat Malaysia yang rasional dan bijak menganalisis maklumat, SUARAM adalah pertubuhan yang berjuang untuk memastikan negara sentiasa terdedah kepada bahaya dengan memberikan hak, masa dan ruang kepada penjenayah atau pengganas untuk beroperasi.

    Bagi rakyat Malaysia juga, SUARAM hanyalah salah satu dari berbagai-bagai bentuk penyamaran pembangkang, atau lebih spesifik PKR dan DAP dalam usaha mereka untuk menjatuhkan kerajaan. SUARAM sama sekali tidak bebas, tidak telus dan tidak memperjuangkan keadilan mahupun hak sesiapa.

    SUARAM hanya memperjuangkan politik pembangkang yang bermatlamatkan negara republik, pemikiran liberal dan menghapuskan bukan sahaja hak dan kedudukan istimewa, tetapi segala-galanya yang berakar dan bertiangkan agama Islam dan budaya Melayu.

    Warna sebenar SUARAM terserlah dengan jelas sekali apabila NGO ini begitu beria-ia menjuarai isu kapal selam scorpene yang kononnya dibicarakan di mahkamah Perancis.

    Ia bermula dengan SUARAM membuat aduan di mahkamah Perancis berhubung DCN, iaitu syarikat pembuat kapal selam negara itu kerana kononnya membayar sejumlah rasuah kepada syarikat Perimekar Sdn Bhd dari Malaysia. Aduan ini diperbesarkan dengan pembohongan bahawa Perdana Menteri dan isteri terlibat dalam pembunuhan Altantuya yang didakwa sebagai penterjemah dalam urusan jualbeli scorpene. Altantuya dikatakan dibunuh kerana meminta sebahagian dari rasuah terbabit. Lanjutan itu, SUARAM juga memainkan cerita kononnnya PM akan akan disapina oleh mahkamah Perancis.

    Semua ‘butir-butir’ kes disebarkan oleh SUARAM melalui siri-siri sidang akhbar, antaranya pada 3 Mei dan 26 Mei baru-baru ini.

    Walaubagaimanapun, perlu diingatkan bahawa sehingga hari ini, maklumat mengenai kes hanya didapati dari kenyataan atau ‘air-liur’ SUARAM dan para peguam mereka tanpa memberikan apa-apa bukti langsung.

    Air liur SUARAM itulah yang diambil oleh para blogger dan pemimpin pembangkang sebagai bukti sahih hatta seolah-olah keputusan penghakiman, dan kemudiannya disebarkan sebagai ‘makanan minda’ kepada rakyat Malaysia.

    Kerajaan telah bertindak bijak dengan tidak melatah dalam kes ini. Sebaliknya PM membuat penafian secara tenang, bersumpah secara Islam dan memberi penjelasan secara baik di dalam Dewan Rakyat. Langkah yang berhati-hati diambil agar tidak mengganggu proses mahkamah yang dikatakan oleh SUARAM sebagai sedang berjalan di Perancis. Hanya SUARAM yang tidak sabar-sabar menunggu keputusan mahkamah dan ke sana ke mari menghebahkan membuat berbagai-bagai kenyataan.

    Kesungguhan SUARAM mendahului mahkamah dalam isu ini tidak sukar untuk difahami. Memandangkan SUARAM adalah pembangkang dan pembangkang adalah SUARAM, maka sudah pastilah pilihanraya yang semakin hampir menjadi punca isu ini dimainkan dengan bersungguh-sungguh oleh mereka akhir-akhir ini.

    Bukti bahawa SUARAM adalah pembangkang tidak sukar untuk dikemukakan. Lihat sahaja senarai nama orang-orang penting NGO tersebut, dan kita akan mendapati bahawa mereka adalah juga orang-orang penting di dalam pakatan pembangkang Malaysia. Antaranya:

    1. Cynthia Gabriel, Pengarah SUARAM dan juga ‘key-person’ dalam pembohongan isu scorpene. Beliau juga adalah Ahli Majlis Daerah Petaling Jaya, dilantik oleh kerajaan PKR negeri Selangor.

    2. Dr. Kua Kia Soong adalah bekas Ahli Parlimen DAP

    3. Sivarasa Rasiah adalah Ahli Parlimen PKR, Subang, Petaling

    4. Irene Fernandez adalah Ahli Majlis Tertinggi PKR.

    5. Dr. Syed Husin Ali adalah bekas Timbalan Presiden PKR.

    6. Tian Chua adalah Ahli Parlimen PKR, Batu.

    7. S.Arutchelvan, Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia

    8. Dr. Nasir Hashim, Presiden Parti Sosialis Malaysia

    9. Elizabeth Wong, bekas ko-ordinator SUARAM dan sekarang adalah ADUN PKR di Selangor

    10. Premesh Chandran bekerja dengan Malaysiakini dan rakan karib Tian Chua. Kedua-dua mereka adalah ahli Network of Overseas Collective of Australia bersama dengan Elizabeth Wong.

    Kesimpulannya, SUARAM tiada bukti penglibatan Perdana Menteri dalam pembunuhan Altantuya. SUARAM juga tidak bukti bahawa rasuah telah berlaku dalam pembelian scorpene.

    Tetapi, kita ada bukti bahawa SUARAM bukan bertindak sebagai badan bebas dan telus kerana SUARAM adalah jelmaan pembangkang yang matlamatnya hanyalah untuk memburukkan dan menjatuhkan kerajaan. Justeru, tidak hairanlah SUARAM tidak langsung teragak-agak untuk menipu, memutarbelit malah mereka-reka cerita mengenai rasuah hinggalah pembunuhan, semata-mata untuk mencapai matlamat mereka.-FreeMalaysiaKini2

  63. paper negara lain dia bukan tahu citer sebenar. sama macam paper di taiwan yang siar pm Malaysia Najib dah meninggal tahun lalu…lebih kelakar lebih 6,000 cina kat Malaysia boleh pulak percaya Najib dah meninggal dunia….hahaha

  64. yer la …paper utusan @ tv3/tv1 semua nyer betul2 belaka cerita dier .

  65. dua kes atau cerita yg ketara berbeza…
    paper di taiwan 1 thn lepas siarkan berita kematian pm kita dan 6000 cina kat malaysia percaya berita tsb (walaupun berita ini ada atau tak de atau mungkin ramai org tak tau)..cerita ini nampak sangat saperti sengaja diada2kan atau tersilap org atau tersilap maklumat atau tersilap ayat….
    sedangkan kes skandal scorpene adalah berlainan…
    dimana ada penjual dan ada pembeli..
    ada barang utk dijual…
    ada pihak dan orang yang menguruskan urusan jualbeli…
    pembeli sudah pun dapat barang…
    ada pihak yg akan didakwa yg terlibat dgn urusanjualbeli (di negara penjual barang)…
    ada org yg mati yg berpunca dari urusan jualbeli (dinegara pembeli barang)…
    ada perbicaraan org yg melibatkan kematian salahseorang dari yg terlibat dari urusan jualbeli ( dinegara pembeli barang )..
    pihak yg bertanggung jawab menyebabkan kematian salahseorg yg terlibat dlm urusan jualbeli telah pun dikenakan hukuman….
    jadi kenapa nak disamakan antara surat layang dengan surat bernama dan bertandatangan ?

  66. BAIK SKANDAL SEKS DARI JUAL RAHSIA NEGARA… MASALAH MORAL DAM MASALAH PENGKHIANAT NEGARA BOLEH BEZAKAN MANA LAGI TERUK.. ITUPUN SIAP +++ RASUAH++SHOPING +++ MACAM2 LAGI

  67. even tak salah pun, sdkit sbnyak bagi kesan juga…
    haiiii taktaulah nak cakap apa..lantak koranglah..

    semuanya sbb duit.. duit ni kotor, duit ni boleh hancurkan segalanya

  68. duit tara koto brader…
    yang ada koto adala itu tangan2 yg di kawal ole napsu napsu yang ada bisu jugak…
    itu napsu ada jadi bisu jugak ada sibab itu syaitan suda kawal dia punya otak…itu ota ada fikir duit..duit jugak….ada baik ka..tara baik ka itu lain critaa…
    ada paham ka brader…..?
    ammaah !!

  69. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa isu scorpene adalah isu paling hebat yang boleh dimainkan oleh pembangkang dalam menuju pilihanraya yang akan datang. Dalam kebanyakan isu-isu lain, pembangkang begitu mudah terkantoi atau tertembak kaki sendiri kerana terlalu mudah untuk dipatahkan.

    Tetapi, apabila sesuatu isu membabitkan angka dan juga pihak luar negara seperti pembelian kapal selam scorpene dari Perancis, ia akan lebih mudah untuk dimanipulasi untuk mengelirukan rakyat. Alasan seperti bukti tidak boleh dikemukakan kerana berada di tangan mahkamah Perancis memudahkan pembangkang mempermainkan rakyat.

    Justeru, segala tuduhan dibuat sewenang-wenang oleh mereka tanpa perlu membuktikan apa-apa.

    Memetik kata-kata Cynthia Gabriel, Penyelaras SUARAM sebelum ini, beliau menyatakan, “Kes ini spesifik kepada pemberian komisen 114 juta Euro yang diberikan kepada syarikat Perimekar.” Jelas, jumlah yang menjadi pertikaian ialah EURO 114 juta dalam transaksi pembelian kapal selam ini.

    Tetapi, apabila pihak kerajaan menjustifikasi jumlah itu sebagai bayaran untuk khidmat penyelenggaraan, koordinasi dan sokongan kepada syarikat Perimekar, SUARAM tiba-tiba menukar angkanya.

    Kini, angka yang disebut sebagai rasuah bukan lagi EURO 114.96 juta atau RM410.27 juta tetapi USD 1 bilion atau RM3.8 billion pula. Menurut SUARAM, mereka mempunyai bukti bahawa Dato’ Seri Najib, pada ketika itu Menteri Pertahanan, ada meminta jumlah tersebut untuk dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd sebagai komisyen.

    Adalah penting untuk kita memberi perhatian kepada angka-angka yang disebut di sini kerana tidak mustahil pihak SUARAM dan pembangkang akan menukarnya sekali lagi apabila terkantoi.

    Perlu diingatkan bahawa nilai keseluruhan kontrak ialah EURO 1.084 billion atau RM3.87 billion. Ia merangkumi harga 2 kapal selam scorpene termasuk pakej Integrated Logistic Support dan latihan krew bernilai EURO 969.15 juta. Selebihnya EURO114.96 juta ialah bayaran kepada Perimekar untuk khidmat penyelenggaraan, koordinasi dan sokongan.

    Kesemua dokumen jual beli dan penerimaan wang dibuat secara mengikut prosedur dan boleh dikemukakan sebagai bukti.

    Jika benar Dato’ Seri Najib ada meminta sebanyak RM3.8 billion bermakna kapal selam tersebut telah diberikan secara percuma kepada Malaysia. Ini kerana mengikut nilai tukaran matawang pada ketika kontrak tersebut dimeterai iaitu 5 Jun 2002, adalah seperti berikut: USD 1 bill = EURO 1.06 bill = RM3.80 bill.

    Memandangkan keseluruhan bayaran kontrak berjumlah EURO1.08 billion sahaja, maka keseluruhan bayaran yang dibuat tersebut adalah berupa rasuah dan urusan jualbeli kapal selam hanyalah ilusi semata-mata.

    Nampak benar SUARAM hanya bermain-main dengan angka untuk mengelirukan rakyat yang mungkin kurang berminat untuk menghalusi fakta dan angka.

    Sudah sampai masanya rakyat Malaysia membuka mata dan memperincikan segala maklumat yang diterima agar tidak mudah dipermainkan oleh pihak-pihak yang ingin melemahkan kerajaan semata-mata untuk mencapai matlamat mereka untuk berkuasa. – freemalaysiakini2

  70. Gurkha Pencen on

    Allah Maha Kaya..Begitulah nasib pemimpin jika diaibkan dan difitnah, tempiasnya terkena juga kat pengikut tegar. Pelbagai alasan diberi oleh pengikut tegar bagi menafikan berita yang mungkin betul atau mungkin tidak. Haram jadah ( bahasa yang dibenarkan oleh kerajaan Malaya ) betul pemberita luar negara kerana berani menyiarkan berita pemimpin kesayangan Ustaz Nizam, Hajjah Rogayah dan Mansor. Cari ler berita lain Berita K-Pop kee.. Berita Euro Cup kee… Asyik asyik kapal selam..asyik asyik kapal selam… Cerita kapal bawang ke… Cerita kapal terbang kee… Cerita Naruto kee… Cerita Upin Ipin kee…

  71. ayo..ah chai…!
    acai aa…! simalam saya ada mimpi juga…itu buda mongolia suda datang saya punya ruma ada bawa pikul itu kiranda..
    saya ada tanya dia ” saya ada kinal sama awa la…mana ya..?
    itu buda ada cakap ” dulu dalam tamil nesan ada cerita saya ”
    saya ada tanya lagi ” awa ada betol ka itu critaa? sebab itu perdana paper macam itu utusan dan tv3 tara banya critaa pasal awa ? ”
    dia ada jawab ” itu utusan sama tv3 tara guna…orang kata itu media serupa hanturaya..awak baca itu no tel along yang di tampal merata2 pun baik dan lagi bolih percaya ”
    saya kata la ” itu macam ka…?”
    acai aa..itu time aaa saya ada rasa banya sujuk…bila jaga dari mimpi saya punya kain ada basa juga sibab ujan turun ada libat..saya punya rumah atap ada bocor…kimudian saya ada pikir saya banyak untung jumpa itu buda dalam mimpi…
    ammaah !

  72. duit tu ramai dah org pegang.. kotor la jadinyer brader…lainlah kalo ko 1st hand pegang, baru lah jadinya

  73. arwah sabri on

    engkau ni bukan keling..tak payahlah nak pelat keling tu..semua pembaca tau!!!

  74. ANIS SEKSI on

    saya rasa kerajaan melaysiaa perlu memperjelaskan kes ini kepada news dunia .kita perlu jawab , sebab ini kes yang berhubungkait urusan rasmi…

  75. Pisangemas on

    alahaiiii… semakin PRU semakin panas …apa2pun keadilan tu sentiasa ada apa lagi melibatkan pembunuhan sbb itu nyawa tiada tukar ganti …. gantinya hukuman .. :P

    sekadar memerhati politik

    tapi tidak minat politik
    tidak percaya pada politik

  76. lagu3kupang on

    zahid hamidi pun dua kali BODO,background blaja agma tapi masih nak tutup kemungkaran..mals da nk komen panjang2…

  77. ustaznizam on

    Kembalilah kepada UMNO, parti rasuah seMalaysia..memboyotkan lagi perut2 kaki2 rasuah UMNO..sedarlah rakyat Malaysia, kembalilah kepada Najib K-POP..kembalilah

  78. Hjh RoGAYah on

    Auww..akak ngn pengikut2 UMPORNO akak la yg sentiasa sokong Haji Najib K-POP ni..

  79. manaf Jeli on

    superimpose pon percaya. nate beruk la puak2 pakatan ni. jika betul Najib ada pakai, mesti la dah kena tegur dengan mufti. ini, pembangkang dah xde idea ke? Kelantan dan Kedah akan dibebaskan kembali oleh BN, tahniah semua jentera

  80. manaf Jeli on

    buruk nama negara kerana pembangkang. Susah payah pemimpin BN majukan , pembagkang ak jual negara pada amaerika pulak dah. looo, jd la macam kelantan ni, highway pun xde, nak tgk wayang payah, msikin melarat, nasi pun kena seludup sebab miskin. BN diharap berjaya PRU dan menguburkan Pas dan segala lebai2nya selamanya

  81. manaf Jeli on

    x payah nak defend sebab benda dah x vetul. lagipun, pembangkang dah kelam kabut nak jatuhkan Najib semata2 gementar bakal kehilangan Kelanta dengan majoriti besar. raykat Kelantan dah insaf dan mahukan Islam yang dibawa BN

  82. kepada mansor,ustaznizam,dan sabri..

    setuju tak kamu kalau pembangkang dan kerajaan bn bersatu.

  83. sebelum seseorang di jatuhkan hukuman dia tidak bersalah..dalam kes DS najib ni dia jadi saksi…so pergi lah…lepas tu kenapa dalam kes ni dia tak nak saman pembangkang pasal tuduh dia bunuh altantuya..sekurangnya dapat membersihkan namanya dari tuduhan macam ni..apapun aku percaya dengan kebenaran,,,kebenaran walaupun tak muncul sekarang akhirnya kita akan tahu siapa benar dan siapa yang salah…paling lewat di akhirat

  84. awak kena belajar apa perlunya demokrasi..pembangkang dan kerajaan adalah perkara biasa di mana mana negara yang mengamalkan demokrasi..jika tiada pembangkang kerajaan sedia ada tak ada persaingan..ibarat dalam perniagaan seperti monopolilah yang akan merugikan rakyat..cumanya kat Malaysia ramai orang 2 yang terlalu beremosi tentang politik dan tak ada ilmu tentang politik..lepas tu suka terima bulat bulat satu2 berita tanpa di selidiki..akhirnya diri dapat dosa sebab menyebar fitnah bila benda tu rupanya bohong..

  85. Kero-POk cik on

    cuba google sendiri dan tengok dulu mangkuk..
    Mufti kawan dia mane nak tegur..yang k-pop tu pun bukan mufti nak tegurkan. Ko yg tak ada idea, tp nak jugak jawab utk najib. Perasan bagus, negeri bn sendiri yg dah pegang lama pun tak dpt urus dengan baik, ingat ada peluang ke nak tawan negeri pembangkang, entah2 negeri bn banyak terlepas..pirahhhh..

  86. mcm mana anwar dan dap burukkan malaysia? cuba cite sikit..
    Bila BN umno burukkan nama malaysia, media dia sorok..cthnya kes kapal selam yg tak dpt menyelam.

  87. semut api on

    banyak perasan lah ko ni..najib dan umno dah hampir zaman bersara dah..patutlah banyak penyelewengan dan rasuah, sebab bagi geng umno benda ni direstui dan dihalalkan..kesian..
    sekarang rakyat lebih cerdik, bukan zaman bujang lapok ko nak kencing..najib patut terima hakikat, dia dah tak layak jadi pm dan parti umno bn pun dah tak layak memerintah sebab tak tau jaga amanah rakyat utk menjaga wang dan aset negara yg menjadi milik seluruh rakyat malaysia.
    sekiranya ko suruh org simpan duit ko, tapi org tu bawa lari wang ko? mesti ko marahkan? kalau tak marah tu maksudnya dah tak betullah tu..

  88. semut api on

    media malaysia pun apa kurangnya, penipu..sampai kena saman lagi..

  89. yekelehhhhh on

    PERHATIANNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    PERHATIANNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!
    PERHATIANNNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!

    gila pa akak ni,ngaku dia pengikut dajjal, masalah orang ni, baik mengucap akak, jom saudara saudara yang lain tak kira lah apa pun parti anda semua, BOIKOT HJH ROGAYAH INI,mempermainkan agama ISLAM kita, tak boleh kita bersengkokol ngan orang yang menyembah SETAN. BUKAN SAYA NAK MENGATA,TETAPI HJH ROGAYAH SENDIRI YANG MENGAKU. ADAKAH HJH ROGAYAH NI ORANG ISLAM.???

  90. yekelehhhhh on

    takkan dpt duit SCORPENE nk beli rantai kat PETALING STREET.SEDARA jom boikot HJH ROGAYAH

  91. habis kenapa x jawab kat mahkamah perancis..? rakyat pun keliru ngan angka2 kau ni..jadi rakyat yang x tahu pasal angka atau ekonomi ..cuma nak pm naik mahkamah dan jawab.rakyat cuma nak tahu siapa benar dan salah

  92. x kesah ..naik mahkamah dahulu..baru cerita ..dulu masa anwar dulu ..dia di desak naik mahkamah dulu..didesak bagi dna..bila x bagi ..perkasa..wanita umno berarak macam orang gila.. time kena kat najib senyap je ..wanita umno ker ..perkasa.. dan semua ngo2 mee segera..( bila ada isu pihak pembangkang segera ditubuhkan sebelum tu xde pun ngo tu….bila isu dah senyap ngo tadi pun hilang..)

  93. Rosmah_I_Luv_U on

    ada bezanya…niat masing2..politic party as a platform…not objective.

  94. yekelehhhhh on

    mansor ni sengal ke apa, faham cerita atau tak, tak maluke perdana menteri 1MALAYSIA kena tuduhan pekara macam ni, klg betul tak salah, bagilah kerjasama yang baik, seupaya kita semua rakyat MALAYSIA tak rasa MALU ngan negara JIRAN,mansor gau pun ada marua lah,gua tak tahu plk lu ni jenis camni, ni bukan fitnah, ni nk cari kebenaran.
    BONGNGOK,

  95. Cucak Rawa on

    X yah buang masaler soh mentri gi Perancis. X der kena mengena pown ngan dia. buang masa jer…, X yah ler nk bersihkan nama sedangkan BERSIH 3.0 pon x bersih lg. Lebih baik masa yg terluang tuh PM gunakan utk pk bgmana nk bg $$ kat rakyat Malaysia lg…agar rakyat malaysia sentiasa mendapat bonus!!!.

  96. Hjh RoGAYAH …penyokong kuat parti UMporNO memang lah dia tak percaya…….Potong jari pun mampus dia tak percaya…GO TO HELL with UMporNO yang sinonim ngan YAHUDI…!!

  97. ini manap pikir pakai buntut. yg patut komen tu skendal dah membusuk kat akbar luar negara. ko tak psl2 nak buruk kelantan apa hal? nak memburuk tu kalau ada fakta xpa juga…ni cam cakap ore x sekolah! mujur x ramai hardcore bodo cam ko…kalau x dah lama armno menang.

  98. skong 100% Bendi. laporan bgini boleh menjejas bukan sakat pejual burger…malah kerajaan juga rugi. so ngo2 bodo & prebet2 tua pigi la buat kecoh depan rumah PM pulak!

  99. this brahim….he is no more him now. dah sawan xleh jadi calon. dah abih lompat but hardly any result. pity him…d more he leaps d more horrible he looks!

  100. u think tat all allegations r fake?

    thats how d connivance r still fail to ignite d fury of armno supporters? otherwise it can only concludes tat millions r already protesting d allegation againt d PM n d gov of malaysia…. or to d least take sues to d rumors gauge by suaram /d international papers instead of stone dead reaction?

    dun go mute…d armno arms should go for a more intelligence counter statements with d allegation. more not to stop if they failed. d rows now do make
    d unbelievable believable. d no answer to d accusations…will only depicts how scared the armno-led goment is.

    whatever u said aeril…d people do have d good sense to say about it. our leaders have perverted sense of doing business….kickbacks and arranged contracts r nothing. so when case out …internationally, d huge chuck of bad perceptions r to d gov…in dis case is PM. so it’s a matter of mindset…if u said SUARAM is a bad cop…i dun think people will agree.

  101. Hjh Rogayah on

    memfitnah menggunakan nama akak adalah amat x bertamadun. akak takkan maafkan pengkhiaatan ini. diri sendiri DAJJAL, mahu kaiytkan dengan nama baik akak. bertaubatlah.

  102. Apa tidak menjadi liputan media luar klu rakyat malaysia sudah banyak jadi tali barut yahudi termasuklah media….

  103. saya sokong 100%, biarkan altuntuya menang lagi pru 13 baru aman negara malaysia ini. lantik dia lagi jadi perdanana menteri tentu tak dapat makan rasuah lagi kerana dah kenyang dah senang hati. tapi di hati dan di sanubari tuhan sahaja yang mengetahui ………

  104. yekelehhhhh on

    takkan lah negara luar nak buat berita ikut kata pembangkang, pa lah lu ni, tara otak ka. mari kita ramai ramai minta DYM TUANKU MALAYSIA beri komen pada kes ni, sebab ia melibatkan maruah negara MALAYSIA. tk salah kita sebagai rakyat malaysia nk dengar komen dari raja kita,sebab melibatkan MARUAH.

  105. urusan jual bili suda jalan….
    itu angka2 belakang kira…
    jika u kata itu suaram main sama angka untuk kasi kliru sama rakyat pon tara apa….itu saya kira tara hal…
    utama dalam ini hal adala itu ‘under table’ punya uang rakyat dan nigara sudah masuk itu poket cara haramm….
    1 ringgit juga walo kici suda kira salah dan korup….
    ammmahh..!

  106. yekelehhhhh on

    pewaris sunnah apabendanya, apa lah ustaznizam ni, ustaz salah cakap tu, ni yang betul UMNO PEWARIS PENENTANG SUNNAH, ni baru betul lah USTAZNIZAM. satu aje sya nk tanya ngan USTAZNIZAM kenapa UMNO tak WAJIBKAN semua ahli umna POMPUAN memakai tudung mengikut SUNNAH. kalau ketua tak mencerminkan islam, watapa nak ikut. kena lawan adalah, bukan lawan maksudnya nak lawan kerajaan, tak itu pemikiran orang kolot aje, kita nk tukar ketua kerajaan aje yang telah kita undi sama sama. salah ke USTAZ. isteri sendiri tak boleh nak control, ni kan rakyat.

  107. ada berani ke najib nk jawab pasal isu ni..berani kerana benar..takut kerana memang benar kot..allah dah bg peringatan..jangan kamu saling bantu membantu dalam membuat perkara mungkar..siksa allah amatlah pedih..nauzubillah

  108. manaf Jeli June 8, 2012 at 10:33 pm

    buruk nama negara kerana pembangkang. Susah payah pemimpin BN majukan , pembagkang ak jual negara pada amaerika pulak dah. looo, jd la macam kelantan ni, highway pun xde, nak tgk wayang payah, msikin melarat, nasi pun kena seludup sebab miskin. BN diharap berjaya PRU dan menguburkan Pas dan segala lebai2nya selamanya

    AKU RASA MANAF JELI NI BUKAN ORG KLATE LA..
    HIGHWAY ADA LA KAT KLATE. SIAP TGK DOK BUAT FLY OVER DARI KB KE WAKAF BARU. UTK PENGETAHUAN SEMUA, RAKYAT KLATE LEBIH KAYA DAN MEWAH DARI RAKYAT GANU. SELUDUP BERAS TU PUN UTK POK2 DEMO GOK MAKE BERAS MUROH..KALU JUAL MAHAL KOMPLEIN. KALU SAPE KATA ORG KLATE MISKIN BUTA LA TU..

  109. KITA RAKYAT PERLUKAN KEADILAN…..
    KITA RAKYAT PERLUKAN KETELUSAN KERAJAAN…

    KITA RAKYAT MINTA PROJEK DIAGIHKAN SAMA RATA BUKAN HANYA KRONI2 TERTENTU

    KITA RAKYAT HARAPKAN TIADA PENYELEWENGAN…..DUIT DITADBIR DAN BELANJAKAN DENGAN ADIL…

    DI KAMPUNG..RAKYAT SUSAH TAK MAKAN….
    DI BANDAR BANYAK RAKYAR MENGANGGUR…..

    KITA RAKYAT NAK MAKAN PAGI PUN NASI LEMAK JE

    TAPI KRONI2 MENTERI MAKAN HOTEL LIMA BINTANG….

    JAWAB ….. INI KAH YANG KITA MAHU…..TENGOK BETUL2 RAKYAT MU…..

    KALAU PROJEK BERBILION BILION…SEDANGKAN KOS SEBENAR AGAK MUSTAHIL MENCAPAI MACAM TU….(RUJUK LAPORAN AUDIT NEGARA)

    ITU YANG KITA BENCI…..

  110. YANI PUTIH&COMEL on

    YANG KAYA MAKIN KAYA…YANG MISKIN MAKIN MISKIN….INI KAH YANG KITA MAHU DALAM NEGARA KITA?????

    ADIL KAH INI SEMUA….
    RAKYAT SUSAH…. HARGA BARANG NAIK….SIAPA YANG TAHU…..HANYA RAKYAT YANG TAHU…….OLEH ITU…KITA HARUS PILIH KERAJAAN YANG ADIL DAN BETUL

  111. Warna sebenar SUARAM terserlah dengan jelas sekali apabila NGO ini begitu beria-ia menjuarai isu kapal selam scorpene yang kononnya dibicarakan di mahkamah Perancis.

  112. tarbus merah on

    alahai, ini ustaz kayu nak menyeru rakyat supaya menyokong amno(parti mungkar), kau bagi aku 10m pun aku tak mau.

  113. ustaznizam on

    salam..ANIS SEKSI dah kahwin blum? cik anis percaya cerita karut tu? tu semua fitnah.. kahwin ngan ustaz nak?

  114. besa lah bro…sebenarnya diorg nie pewaris sunnah NABI yg bawa agama ISLAM HADHARI tu… tulah sebab yg HARAM diHALALKAN dan HALAL di HARAMKAN… Tak caya tengok kes PERHIMPUNAN tempoh hari … 2 fatwa berbeza SATU haram sebab tak sokong KERA jaan 1 lagi HALAL ( Sbb tak kluar fatwa puuun) walau bawa pompuan hampir telanjang….

  115. yelah tu bro…kita tak ckp pasal melatah. kita ckp pasal the truth. kalau kita benar, kenapa takut nak sue paper mcm yg haji hadi buat satu ketika dulu dan dia menang dlm kes kat luar negeri. No need to scare… lagipun, everything looks like ada connection start kes ni dulu. Takkan kita tak ambik berat bab rasuah libatkan wang rakyat. tak payah sebut bab altantuya tu. dia dah mati. just talk about integrity dan why sprm just close their mouth sedangkan all around us sedang memerhati. BERDIAM diri bukan konklusinya… apa yang kita nak buat kalau betul2 ada bukti ttg penglibatan top man nie. kan haru negara kita….time tu baru ler golongan ni akan geleng kepala… for me, kalau kita tegas kat pembangkang, just do the sama thing to our man…baru fair dan betul2 berjuang tuk rakyat. masuk gelanggang dan pertahankan diri macam yg kita dah buat kat anwar but, don’t forget….DOA org yg teraniaya tu makbul…lihat satu2 yg muncul… lepas cita BINI, CITA ANAK TUNANG, lepas tu CITA TUYA dan latest lak kes NANtu…. MAYbe hantu mongolia ni ngamuk ker or semuanya just secara KEBETULAN….kita tunggu kebenarannya…. just wait and see…

  116. anda yg dok pertahankan kes nie perlu fikir, nape kerajaan tak ambil tindakan ke atas SUARAM? seolah2 TAKUT dgn segala kenyataan mereka. LAU betul, siasat dan dakwa suaram kat mahkamah… tak perlu jauh, malaysia je…kalau buat mcm nie, sure rakyat tabik spring kat PM. Kalau kita tak berani, just membenarkan persepsi

  117. Topi Keledar on

    BERITA2 HEBOH MACAM NI JANGAN HARAPLAH KITA BOLEH DAPAT SIARANNYA DI MALAYSIA. SEMUA YANG DAPAT SIARAN IALAH BERITA2 KONON BAIK DAN BAGUS SAHAJA TENTANG KEHEBATAN PENCAPAIAN NEGARA DAN KEPIMPINANNYA….
    KITA MAKLUMLAH ; MEDIA KENA KONTROL 100% – DARI TV, ASTRO, S/KHABAR, TABLOID, RISALAH DAN MACAM2 LAGI – JADI MUDAHLAH SIKIT NAK KAWAL EMOSI RAKYAT – DASAR TUTUP PINTU KEBEBASAN MEDIA YANG DIAMALKAN SEPERTI DINEGARA2 MUNDUR DAN KUKUBESI SPT. KOREA UTARA, CHINA DLL…

  118. Manaf jeli…..wa nak tengok lu guna tak lebuhraya rakyat yg PAS bina dari K.Kerai ke KB bila siap nanti.Eh ini olang ha otak singkat ooooo.Lu olang Islamkan? Malulah ckp itu macam. A kwan kalau BN aje mau pelintah ini Msia aaa haramkan semua patilah senang skit. Bagi BN pelintah sampai bila bila.

  119. Kalau kata komunis and israel, tanya Pak Najib tu… Kerajaan pimpinannya paling baik dgn kedua-dua negara tuh. Baru-baru ni kerajaan lancar perjanjian perdagangan dgn israel, semua media bukan main puji… yg komunis dah lama dah…

  120. ape lagi pr nak cakap banyak……..aku tak sekolah pun hidup juga oleh umno

  121. hahahahahahaha
    hahahahahaha
    hahahahahahahahahahahahahhahahahahahah
    hahahahah aku senang hati dah

  122. geng bontot on

    klu najib,umno,bn,x btul,nk buat mcm mna lg…bantuan dia bg,smua pakat sapu dah…klu pakatan perintah plak x tau mcm mna nk jd lg…klu bab islam x payah la nk cmpur politik..ambik sejadah pakat2 buat sndiri la…msa lahir xkan pm yg azan kot……….yg dok ckap pndai2 ,solat x pnah ckup pn,hr jmaat bleh tngok bangsa mna lepak kdai mamak..kedai judi sapa rmai masuk,rmah urut sapa suka pi…pembangkang bleh ke selesai mslh ni…berani ke kcau toke2 cina….p mampuih la hampa smua…

  123. buat lah macam mane pon tak akan lakunya…sebab umno masih kekal memerintah…siapa ada berani..sebab itu semua kes tutup rapat…sprm dan polis ada jentera kerajaan…jadi kita jangan lah memberukkan lagi keadaan yang sedia ada…spakulasi harus lah di letak jauh-jauh..ok….aku sokong Umno….dia kekal disemua sudut yang kini dia kecapi….kebal dan kebal

  124. shamsul siahaan on

    Sori le usstart .. fitnah ape yg usstart cakap ni? Agenda Yahudi? Cuba usstart fikir, apa sebab Altantuya ditembak mati, lepas tu mayatnya diletupkan dengan bahan C-4. Yg letupkan ialah pengawal pribadi Najib dan Rosmah. C-4 hanya ada di Kementerian Pertahanan tapi macam mana boleh keluar dari Kementerian Pertahanan dan digunakan oleh pegawai polis yg jadi pengawal pribadi Najib/Rosmah? Dalam perbicaraan pembunuhan Altantuya, tak pernah sebut fasal “motive” pembunuhan. Mengikut undang-undang, setiap pembunuhan mesti ada “motive”. Misalnya, Altantuya “dah bunuh emak kedua pegawai polis tu” atau “Altantuya lari apabila ditahan polis”.
    Kerajaan Islam BN? Usstart jangan jadi kartun le. Bila pulak BN nak tegakkan kerajaan Islam?

  125. anis seksi aaa….
    kalo itu astaz tara mau…
    awa sirah diri sama saya la….
    saya tara kira…lebeh lebeh bila itu todi suda kontrol saya punya kipala…
    simua nampa ada baik juga…
    ada bole ka anis…?
    ammmahh !!!

  126. alahai geng buntot..mu ckap memg pkai bontot…
    bab islam xpyh cmpo politik palo otak mu..
    hadis nabi ade ckap..agama n politik xboleh dpisahkan kalau nk wjudkan ngra maju…
    ni la pemikiran kolot buntot2 umno..ptut la ngra mkin lm mkin huru hara..

  127. ustaz,ngucap la, pikir baik,jgn kerana nasi sepinggan,ustaz tolak pahla dosa.

  128. kantoi..altantuya tidak pernah jejek kaki ke perancis..tiada rekod,suaram hanya suara anak haram..takda bukti pun isu scorpene,dh muak aku dgr tp lgsung takdak bukti beb.

  129. budaksekolah on

    bukan ker skrang yang tgh memburukkan name ngare adalah………,lantakla klantan x de highway..x yah g klantan..x dpt tgk wyg pon nk marah.!!!..klantan je ke yg ade penduduk miskin mlarat? buat ape la nk sludup nasi, klantan byk padi la..klau diorang nk sludup pon diorang x sludup nasi..(cepat basi)

  130. mana dia kapal selam tu ??? aku langsung tak pernah tengok…silap hari bulan duit sudah bayar kapalselam tak ada ..dah habis stock..macam ni bukan malaysia tipu peranchis malah kita yang kena tipu rupanya..sebab beli kapal selam tak ada enjin

  131. Ulasan penyokong totok PR….lansung tak der kualiti…semua berdasarkan akal yang singkat…malang sungguh melayu nih

  132. takan kerana petikai pemimpin boleh hilang warganegara. Kalau begitu orang yang tolak hukum hudud sepatutnya tak layak menghuni bumi Allah ini, kenalah cipta bumi sendiri untuk didiami kerana dia derhaka kepada Allah. Tapi hebatnya Allah tak pernah pun dia halau hambanaya yang derhaka, malah Yahudi yang dimurkai pun masih hidup dibumi ini. Jadi siapakah anda dan Be-End nak rampas hak orang. Sedar-sedarlah sedikit, jangan ingat Maalysia Umprono punya.

  133. kalau sekali pun nak bediri teguh belakang najib, biar lah betul caranaya. Orang yang dituduh tak pernah menenafikan apatah lagi menidakan apa macam nak bediri teguh bekangnya. Ini namanya kerjah bodoh namanya ada faham!!!!!!

  134. Altantuya mati tembak diri dia sendiri kemudian dia bawa bom c4 dan letup diri dia di puncak alam bersama dokumen kemasukan ke masukannya ke Mlaysia kah,kah,kah

  135. aku anak kg on

    mak cik pak cik kat kg ulu2,felda x kisah pun kes mcmni.janji brim 500.hidup najib!!!!

  136. Jika kes ini tidak betul kenapa 2 org UTK tersebut dibicarakan di mahkamah. Siapa boss dan dalang disebalik pembunuhan tersebut. kenapa arwah Altantuya dibunuh. Mesti ada sebabnya. Siapa sebenarnya pembunuh tersebut.
    Adakah betul kes ini berkaitan pembelian kapal selam?
    Adakah kerana komisyen USD500K tidak dibayar?
    Siapakah pihak atasan yang terlibat?
    Siapakah pihak atasan yang terlibat tersebut?
    Adakah pihak tersebut pemimpin kita?
    Sekiranya pihak atasan tersebut menjadi pemimpin kita. Adakah kita masih bersetuju?
    Siapa lagi yang terlibat?
    Penuh tanda tanya? Misteri? Penuh dengan corrupsi?

  137. sebilangan Rakyat Malaysia memang TAMAK.. negara luar berlumba-lumba nk jatuhkan Malaysia yg aman dan merdeka.. semua negara dunia dengki dan jeles dengan pencapaian Malaysia.. tapi rakyatnye tak sedar akan semua ini.. malah membantu mempercepatkan lagi proses kejatuhan Malaysia.. jadi lah seperti Kesultanan Melayu Melaka yg tumbang angkara “orang dalam”.. bila negara dah di jajah semula oleh kuasa asing baru nk menyesal sebab xbersyukur dengan apa yg ada dan bersikap TAMAK..

Leave A Reply