Rombak Bajet Semula Selepas Pembentangan Bajet Malaysia 3 Bulan Lalu?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Rombak Bajet Semula Selepas Pembentangan Bajet Malaysia 3 Bulan Lalu?

Jikalau anda sempat perhatikan laporan berita bertarikh 13 November 2015, Timbalan Menteri Kewangan Chua Tee Yong ada mengatakan yang mana kerajaan tidak akan semak semula Bajet 2016.

rombak bajet

Manakala 2 minggu selepas itu pada tarikh 30 Disember 2015, Datuk Johari Abdul Ghani sempat mengatakan yang tiada semakan semula Bajet 2016 walaupun harga minyak turun.

Terkini, Perdana Menteri Malaysia datuk Seri Najib Razak memberikan “signal” yang mana kerajaan akan semak dan rombak Bajet 2016 tidak lama sahaja lagi.

Nampaknya, pembentangan Bajet 2016 yang berlangsung pada tarikh 23 Oktober 2016 yang dikatakan berada di landasan yang betul sebelum ini hanya bertahan sekitar 3-4 bulan sahaja untuk disesuaikan dan realistik dengan keadaan dan situasi hari ini.

Rombak Bajet 2016 : Faktor, Punca dan Alasannya?

  1. Harga minyak US$98.94 setong pada tahun 2014 telah jatuh kepada US$31.58 setong pada 7 Januari 2016. Harga minyak terkini telah jatuh teruk
  2. Pertumbuhan ekonomi di China
  3. Kenaikan kadar faedah untuk Federal Reserve

Pelarasan, Rasionalisasi, Pengubahsuaian adalah antara perkataan yang akan dicanang dan dilaungkan setiap kali berlaku pengubahsuaian.

  • harga minyak turun –> pendapatan negara berkurangan –> rakyat kena cukai –> peluang kerja masih terjamin
  • harga minyak naik –> kos mengimport bahan api bertambah –> rakyat kena cukai –> bersiap sedia dengan pembuangan pekerja dan peluang kerja semakin terhad

P/S : Berita Semasa difahamkan Kementerian pendidikan antara banyak kena potong menjelang semakan dan rombakan Bajet 2016 kelak. Ermmm…

PP/S : Adakah Jabatan Perdana Menteri yang telah menggunakan Belanjawan Malaysia yang besar pada pembentangan sebelum ini di mana tidak sesuai dengan impak yang telah diberikan oleh Kementerian ini, akan dicantas peruntukkan? Beranikah?

PPP/S : 3 bulan lalu Menteri dan ahli poltiik mengatakan Bajet 2016 dipuji ramai tatkala, ramai yang mempersoalkan membentangan Bajet 2016 yang kurang realistik dengan keadaan ekonomi hari ini. Hari ini telah berlaku sebaliknya. Contohnya seperti di bawah ini…



Share.

166 Comments

  1. Rombakkan belaku kerana belanjawaan dikira pada paras paling tinggi tanpa ada ruang utk selaraskan bila keadaan ekonomi berubah!! Ini terbukti menteri kewangan tidak peka pada keadaan ekonomi semasa dunia dan terlalu yakin harga minyak akan naik atau bertahan pd paras bawah 50 usd.

  2. bila harga minyak dunia naik kerajaan berkira kira atau kedekut nak bagi subsidi…bila harga minyak turun kerajaan jadi miskin kerana kurang pendapatan…ini bala untuk kerajaan dan rakyat yg kedekut dah kurang bersyukur…harga minyak nie ketentuan Allah sebab minyak tu Allah yg punya…

  3. Ekonomi dunia selama ini memang tidak menentu setiap masa boleh berubah. Kalau kerajaan tidak kurangkan kos belanjawan yg sgt tinggi masa kini rakyat akan dibinasakan utk tanggung beban semua belanjawan negara. Pemborosan harus dihentikan segera kurangkan perbangunan yg tidak perlu.

  4. Bajet/Budget 2016 masih dlm jumlah/amaun yg sama cuma keutamaan/priority shj berubah yg disesuaikn memandangkan kejatuhan hg minyak dunia supaya rakyat tidak dijejaskan sepatutnya satu langkah yg baik walaupun nampak tak cantik

  5. Kurangkan gaji menteri pa dan elaun2 yg tidak perlu apalg pembaziran.kerajaan yg boros tidak prihatin keadaan semasa dan tidak peka keadaan semasa ekonomi dunia dan hanya akan mengambil tindakkan bila belaku kelembapan ekonomi,membuktikan kerajaan lemah mentakbir negara dgn baik..

  6. Turunkan harga brg dgn kos2 yg tidak perlu pada peniaga dll yg akan menaikkan harga brg berlipat ganda. Naikkan paras gaji yg sepatutnya utk selaraskan kos sara hidup masa kini. Gaji rendah kos hidup tinggi sgt menyusahkan rakyat miskin dan melembapkan ekonomi negara.

  7. EKONOMI KANGKUNG on

    jangan jadi mat jenin, last2 sendiri jadi makin teruk…. hari tu ramai pakar kangkung puji bajet ni melambung2… sekarang naper repair lak

  8. aku sokong bonus dan kenaikan setakah gaji untuk Penjawat Awam ditarik balik…

  9. Penjawat Awam digalakkan naik motor pergi kerja dan bawa makanan dlm tupperware…. jimat banyak beb..

  10. cikgu murni on

    saya sokong jer… sedap tau masak nasik sendiri kat rumah, pastu tarok goreng ikan tamban kering…wow melet0p..!!

  11. Technician on

    ha2 syok giler naik skuter pegi kerja, jimat minyak, jimat duit… kena buat tempat simpan topi keledar kat office ..bnayak penyamunnn…

  12. EKONOMI KANGKUNG on

    berjimat dan makan ulam kampung serta ikan sungai ganti sayur2an & ikan kembung yg naik harga…

  13. harga rokok naik, harga ikan naik, sayur naik, minyak naik, tol naik, yuran tadika naik, ringgit kita jatuh…. wang gaji sebulan sekejap jer habis

  14. MAKAN TEMEKONG on

    batalkan kenaikan gaji 40% ahli parlimen, kawal amalan rasuah di kalangan PA, kecilkan saiz jemaah menteri & galakkan VSS 55 & 56 tahun untuk kakitangan awam …akan dapat kukuhkan kewangan & Pendapatan Negara

  15. TAUT & HARUAN on

    dah ramai rakyat yg berubah selera makan ikan padang & ikan sungai… nak save bajet

  16. TAUT & HARUAN on

    sikit hari lagi berbunyilah pulak kes menuba ikan kolam, curi taut, rembat fishing rod, dipatuk ular tedung memancing ikan tepi hutan… banyak usahawan ikan darat (ikan sungai) akan muncul iaitu jual ikan kering, ikan basah, udang galah, siput sedut, pekasam dll

  17. AYAM TOGEL on

    jangan lupa makan telur itik masin… dah ada kedai jual sebutir rm1.00… wow itik punya telur, org jadi kaya…

  18. EKONOMI KANGKUNG on

    dah ada PA berjinak2 nak keja guard malam… buat 2 keja tambah duit, gaji x cukup

  19. leraikan sabotaj ekonomi… percanggahan politik biasanya akan mengheret amalan sabotaj ekonomi ..

  20. sabotaj ekonomi boleh berlaku di kalangan mereka yg berpengaruh, kaya raya & berkuasa yg boleh melumpuhkan ekonomi sesebuah negara…

  21. serangan ekonomi adalah faktor kedua boleh melemahkan ekonomi negara selepas kemelut politik

  22. Pegawai2 kerajaan yg khianat dan tidak amanah wajib diambil tindakan… ‘permusuhan ekonomi’ boleh juga dicetuskan oleh pegawai2 kerajaan yg rasuah, tidak amanah & salahguna kuasa

  23. Tahun 2016 mana ada bonus saguhati 500 dah bayar dn dh habis.Knaikan bila mahu bayar tahun ini lgi cpt kami pa lgi bagus

  24. Pengkhianat2 yg makan rasuah, salah guna kuasa & pecah amanah akan membocorkan pendapatan negara dan mencetuskan ‘ketegangan ekonomi’

  25. Golongan berpengaruh, kaya raya, jutawan2, pesara2 kaya, tokoh2 korporat, seteru politik dan parti pembangkang juga boleh mainkan peranan negatif yg melemahkan ekonomi negara

  26. Orang Tegar BN on

    dulu orang dah pesan pilih yang baik baik sahaja. nah sekarang apa dah jadi . sama sama lah kita nikmati keindahan tahun 2016. padan…… uuu

  27. ‘Permusuhan Ekonomi’ harus dihentikan untuk mengujudkan keamanan dan kemakmuran ekonomi dan menstabilkan politik negara

  28. Cuaca Panas dijangka melanda negara sehingga penghujung Mac tahun ini….

  29. Permusuhan Ekonomi akan mencetuskan ketegangan rakyat dan memporakporandakan sistem politik, contoh terdekat adalah di Greece..

  30. biasanya ‘tekanan ekonomi’ adalah senjata paling ampuh untuk melemahkan sebuah kerajaan sebagaimana sekatan ekonomi yg dikenakan Israel dan Amerika ke atas Palestine

  31. adalah sukar mengawal kebangkitan rakyat jika ketegangan ekonomi berterusan, PM perlu mengukuhkan sokongan PA kpda kerajaan dgn pemberian bonus dan kenaikan gaji yg sesuai

  32. rakyat Malaysia yg kaya raya , bermewah dan joli frog di luar negara harus dibawa kembali ke Malaysia dan menghadapi sistem negara ini

  33. MAKAN UBI KAYU on

    rakyat harus digalakkan berjimat cermat, menyimpan duit dan buat 2,3 kerja untuk tambahkan pendapatan kluarga

  34. MAKAN UBI KAYU on

    Parti2 Pemerintah tentu berusaha menambatkan hati rakyat dgn pelbagai projek pembangunan esp di luar bandar & mengujudkan kemakmuran ekonomi di seluruh negara bila tarikh PRU dah dekat

  35. Petang ni Moody’s bagi rating STABLE daripada POSITIF. Hutang isi rumah kadar yang sangat membimbangkan. 97/98 bakal menghantui semula. Sebagai rakyat biasa, jaga2 dan sentiasa beringat.

  36. Kejatuhan ekonomi negara tidak memberi kesan besar keatas ekonomi pencuri mega.
    Cth pencuri lembu.

  37. Penerima derma besar besaran juga langsung tidak terjejas.
    Tapi rakyat biasa akan menerima kesan yang amat perit.

  38. korang ni semua memang senang diperb_dohkan oleh portal ni… hehehe. kesian. web ni buat je apa cerita, terus korang percaya buta tuli.

  39. Kami memang percaya ada pencuri lembu.
    Kami juga percaya orang biasa ambil rasuah orang besar ambil derma.
    Ambil rasuah berdosa. Ambil derma tak berdosa.

  40. Petcayalah rasuah tiada d msia.
    Debu bauksit tu dtgnya dari roh roh jahat yg memang dengki kat pemimpin negara.

  41. hahaha……malaysia tiada rasuah????
    rasuah di malaysia gred A dlm data dunia!!!
    kerana rasuahlah ekonomi malaysia jadi teruk begini dgn hutang yg tinggi kerajaan kekurangan pendapatan dan sebab itu GST dilaksanakan bagi menampung kekurangan pendapatan dari minyak dan subsidi ditarikbalik bagi meningkatkan lagi pendapatan sehingga beratus billion!! siapa susah ??? rakyat yg susah tetapi kerajaan tidak kerana pendapatan masih kukuh samun dari rakyat malaysia. masih kah anda tidak sedar2 ….adakah rakyat malaysia terlalu bodoh utk memahami dgn segala apa yg belaku pada negara skrg bukan semata2 hanya kerana harga minyak jatuh dan ekonomi dunia lemah yg dibentang selama ini.

  42. Ya ramai yang dengki dgn pemimpin negara kita yang amat jujur dan amanah…

  43. Maknanya bajet 2016 yg dikatakan terbaik tu last2 jadi tahi ayam je,bajet syok sendiri,sbnrnya bajet ni akn jadi tepat dan betul bila x menyusahkan org ramai

  44. Kalau nak bersabar jgn sampai kena kencing 24 jam.
    Itu bukan sabar itu bang**g.

  45. ini lah rakyat dapat dari menteri kewangan kangkong dan rm1 ayam sekor

  46. Jika kena tangguh menunjukkan kjaan memang tak da duit dn ekonomi msia lemah tidak spt yg dwarkn akn kekuatan ekonomi msia d bawah pentadbiran bn yg dikatakn cekap itu berbanding pembangkang yg dpt beri tahun ini 1.5 bulan bonus kakitangan negeri Selangor klu tak silap saya.

  47. 9 soalan: Pendapat AM, 5% gaji kalangan menteri disalurkan kepada golongan asnaf atau usahawan muda untuk membantu mereka…
    AM : Gaji kita bukan banyak..kenaikan pun baru berapa peratus, kita dah ada dana lain untuk membantu mereka….???***%?//###??????

  48. Sama2lh kita berdoa supaya perkara sebenar yg akn menyelamat kita terbongkar

  49. Anak Pahang on

    Mungkin kita patut menukar pentadbiran sedia ada sama barisan kabinet baru or tukar kerajaan..
    Jangan takut pada perubahan..

  50. Kadang2 bangunan yg dibinapun kosong shj dn ada yg terbiar begitu shj,ini merugikn dn mmbazir .Mmbazir adalah amalan syaitan dn hendaklah tak kira siapa menghindari/mengelak pembaziran samada kcl atau besar,Ada juga yg dikenali sbgi projek gajah putih dn projek bina,roboh dn bina lgi ini tentu membazirkn jika ada begini hendaklah di hindarikan.

  51. Orang yang mencuri hukumannya potong tangan. Tapi ada orang yang mencuri lepas balik Mekah hukumannya potong ketumbuhan di tangan kanan.

  52. MAKAN UBI KAYU on

    Nak curi, curilah kaw kaw, nak rasuah, rasuahlah biarlah biji angka tak muat calculator pekak… kes kita TUTUP..

  53. nanti di akhirat masing2 akan dinilai… jadi tak usahlah kita sibuk2 nak menilai orang lain, nilai diri sendiri dulu..

  54. keling botol on

    dulu susah2 pun, korang kasi keling jer kutip botol & besi buruk… sekarang melayu pun bedal besi buruk, botol plastik, tin buangan… alahai makin rajin melayu ni

  55. meh ramai2 kita berdoa allah cepat beri petunjuk kebenaran… yg benar teruskan, yg mungkar turunkan bala

  56. alahai takutnya nengok org2 yg kena penggal kepala kat tepi j/raya kat arab saudi tu…

  57. Kaki Kapur on

    ha2 pelik jugak cerita ni, pencuri kena potong buang ketumbuhan kat tangan jer… setahu aku pencuri hukumnya dipotong tangan..

  58. yea la tu, tak kan mencuri 2 posen pun nak potong tangan… cukuplah dipotong ketumbuhannya jer..

  59. aku dah tak ghok nak bercuti jauh2, bajet x cukup.. dulu tiap kali bercuti ke medan atau bangkok ler aku… skunk ni bercuti kt langkawi jer..

  60. Tuuuuu… diaq minyak US$31.58 setong.. Kalau di imbas kembali, agak-agak Malaysia masa harga minyak macam ni pada tahun berapa ya? Berapa harga minyak pada tahun tu? Itu pun RON berapa?

  61. MAKAN UBI KAYU on

    Tak payah tunggu PRU14, sekarang nilah masa sesuai wang rm2.6 bilion tu diguna untuk bantu rakyat… IS pun x ada kt malaysia..

  62. ok2 lah nkorang nak tahu yea.. wang rm26 tu sebenarnya dah habis…

  63. ada benda yg boleh buat melawak, isu duit rm2.6 bilion tu… perkara besar, derma pun x per… duit tu di mana sekarang?

  64. sebagai rakyat, kita perlu tahu juga ke mana wang tu dibelanjakan, ketika kita tengah suffer ni kita nak tau juga harta merdak kita ape ke hal..

  65. bila nengok bil air, bil letrik, bil itu ini belum settle, bajet duit poket anak sekolah pun dah nak kering… kita mula pikir mcm2

  66. aku benar2 terasa kenaikan kos sara hidup sekarang… nasib baiklah aku ni ada pendapatan tetap bulanan, tu pun tak cukup ! camnerlah yg kerja tak menentu…

  67. patutlah x sonang2 kito ni dibueknyer… kito memukat kat hilir, mike menuba kat hulu…

  68. MAKAN TEMEKONG on

    nkorang kalau nak jimat wang belanja dapur, balik kerja pergilah memancing ikan kat bendang, sungai ban atau kat parit… nak buek camner ekonomi dah gawat…

  69. MAKAN UBI KAYU on

    tapi aku rasa kalau bonus PA dibayar sebulan gaji fuuhhh… tentu tak sengsara camni…

  70. MAKAN UBI KAYU on

    Aku x peham menteri dok umum ekonomi stabil, ekonomi kukuh… tapi wangnyer x ado… pe citer ni haaa…

  71. MAKAN UBI KAYU on

    ekonomi kukuh, stabil, mampan … tapi naper wang bonus 500 jer..

  72. org2 tua dulu kalau cuaca berubah jadi pelik2 dirang rumuskan ada bala besar nak jadi..

  73. memang kita percaya pembalasan kt akhirat, tapi kita yg hidup ini nak merasa & berkongsi juga kesamarataan dan kemakmuran negara ini..

  74. biasalh ckp org politik klu bab ekonomi bab pertumbuhan lbh2 lgi dkt pilhanraya mmg slalu baik shj klu tak silap saya

  75. Ikan kembong low grade cecah rm 14 sekg.
    Harga tenggiri bawal putih merah tak yah tanyalah.
    Nak mkn daging lembu curi pun payah dpt.
    Syukur kangkung masih murah.

  76. ubi kayu pun mahal on

    Mintak Allah beri kecukupan apa yg ada sekarang ni.. Hati pun tenang..

  77. akhirnya rakyat yg menanggung sendiri keperitan hidup… apatah lagi dgn gaji yg “cukup makan” sahaja..kita mohon PM kurangkan ahli kabinetnya juga perbelanjaan jabatan perdana menteri…tamatkan kontrak pegawai luar dan gunakan pegawai dijabatan kerajaan..ini adalah seranan sendiri oleh PM semalam..

  78. korang ni semua mmg puk*mak. ade rezeki yg sikit, xnak bersyukur, tp asyik mengeluh2 xsuda.. mana ler nk berkat yg sedikit tuh. lps tuh nk bandingkan kehidupan tuh dgn org len. org tuh ade tuh, nko pun nk camtuh. seda sket diri tuh bai!

  79. The phantom on

    Sedap nk puk…mak kan org…mcm.bagus sangat..kalo kau kaya atau duit…memang ko ni jenis x sedar diri ..hanya pk diri ko aje……tapi kalau ko biasa biasa aje…nampak.sgtlah kau.ni.tak tahu apa itu peritnye kos. Bukan soal bersyukur atau tak tapi bila negara ditadbir oleh badut yg menyatakan diri sendiri kitalah semo tima padahnya

  80. bangsa lembu on

    kha2 korang semua (3,4 ekor) ni memang bangang… portal ni bukan ada org ramai follow… agak aku kt Malaysia ni ado dlm 30 org jer baca portal ni… lepas tu korang gelar diri korang keyboard warrior… syok sendiri ler tu

  81. bangsa lembu on

    korang ni perasan ada org baca tulisan, rintihan, komen, fitnah, umpat keji, kata nista, caci maki korang… korang sebenarnya pesakit mental yg x boleh tidor, nak jadi popular, nak jadi org politik, nak jadi perdana menteri… nak itu nak ini… sebenarnya korang b.o.d.o.h

  82. sebenarnya portal inj x ada followers… entah2 dia yg tulis tajuk, dia sendiri yg komen buat buat terror… sebenarnya bukan pandai mana pun, gaya penulisan mcm budak spm gred 3 tahun 2000 yg lepas… ha2

  83. betul tu kak gayah pun sokong cgu murni yg sopan santun & lemah lembut… tentu manis org nyer… kan?

  84. kacang ketot on

    yg tulis bunyi bersyukur jer tu pun mgkin dah kenyang ‘sapu’… nanti duit habis dah kering diapun join kitarang maki mcm puk*mak

  85. ismail zzzZZZ on

    tak baik kita puk*makkan org… entah2 org tu lebih baik dan mulia dari diri kita..

  86. syape makan buah durian ni, kentut bau durian pun ado, bau taik pun ado…

  87. kalau pandai sangat dirang tu pun bukan boleh masuk universiti, buek apolah nak dikerah bebudak tu buek yg bukan2, cian nengok bangun pagi2 nmpak mcm x cukup tidor

  88. dalam keadaan yg sedang gawat sekarang sepatutnya projek2 berimpak tinggi patut dihentikan

  89. Mereka2 yg dilantik jadi penulis buku teks, buku ulangkaji, syarikat penerbitan, percetakan tentu, toke kertas, kedai buku, salesman… dapat projek durian runtuh yg baru klau program ini berjalan

  90. PENULIS CERPEN on

    kayolah den lepas ni, cerpen den “Derma Itu Aku Punya” mesti lah meletop ! silap haribulan dijadikan pula teks kompilasi antologi cerpen sekolah2 … banyak wang den dopat nantinya haaa

  91. PENULIS CERPEN on

    den bukan nak tomakkan duit ringgit, tapi kalau den dopat projek menulis cerpen untuk buku teks pun jadilah…. duit ringgit ni bukan boleh dibawa matj

  92. Cerpen amende, nko tu tulis komen pun guna loghat daerah … sape nak dengo nko punya cerpen.. cuba nko tulis tajuk nih… “bajet kangkong…. kasi rakyat susah”

  93. Kalau korang ni jadi pm pun pening kepala sebab negara kita juga kena tempias kejatuhan harga minyak dunia yg dah tinggal USD31 sebarrel sekarang..

  94. spesis org mcm si puk*mak ni ado banyak lagi ke haaa… x peham satu apa pun tapi nak bercakap..

  95. PENULIS CERPEN on

    nko bayangkan kalaulah ado 300,000 penuntut sek. menengah kt malaysia nih… dan semua guna buku yg aku tulis… royalti 50sen sebuah dah buat aku loaded, tahun kedua, ketiga aku maintain jerrr…

  96. MAKAN UBI KAYU on

    nko tak yah mimpi la wahai si penulis, ada baiknya nko buat cerita kisah makan ubi kayu zaman jepun dulu pun bagus… kot boleh diadaptasi oleh manusia zaman sekarang…

  97. ismail zzzZZZ on

    memang seronok cerita zaman jepun dulu, pak mail tingat cerita jepun bagi minum air pastu dirang pijak perut… sape2 yg disyakki jadi talibarut org putih… haaa siap ! waktu jepun dulu org pompuan pun kena pandai panjat pokok kerapa… he2

  98. ismail zzzZZZ on

    pak mail ingat lagi lagu jepun… mi ya to kai sa me ra wa…. bla bla…

  99. ismail zzzZZZ on

    first time pak mail tengok basikal masa tu kat sungai korok, jitra kedah… tentera jepun ni basikal dan tram yg ada tempat duduk penumpang kt tepi… org2 melayu waktu tu berhimpun 3,4 ratus org nengok & belek basikal pertama yg dibawa oleh tentera jepun tu.. lawak giler waktu tu

  100. ismail zzzZZZ on

    masa tu hidup kitarang susah, tapi syok habis walaupun hari2 makan ubi kayu dgn pisang rebus… kdg2 tentera jepun tu bawa kitarang ronda2 dgn tramp…. brooommmm broommmm masuk ronda ke kampung kampung..

  101. ismail zzzZZZ on

    tentera jepun kumpulkan kami bebudak dan ajor kitarang nyanyi lagu jepun malah ajor kami cakap bahasa jepun… wow bestnyer zaman tu… zaman tu brg2 tak payah beli kitarang main rembat jer… minyak pun x yah buboh sebab rata2 kitarang pakai motor mit jer…

  102. ismail zzzZZZ on

    Zaman tu nak dapat beras pun susah, kitarang bedal ubi kayu atau pisang rebus taruh parut kelapa makan sampai terkentut kentut… kitarang pakai kain guni jer… sampai badan jadi gatal2 then digigit pula si nyamuk habis jadi bintat2 kudis buta…

  103. ismail zzzZZZ on

    nengok bebudak sekarang merempit motor tingat zaman kami dulu susah teramat, jangankan motor, nak dapat basikal cabuk sebuah pun teramatlah susah… ketika tu org melayu cukuplah bersatu hati… bak kata org berat sama dipikul ringan sama dijinjing, hati kuman sama dicecah, hati gajah sama dilapah

  104. ismail zzzZZZ on

    ketua2 kampong org melayu cukup ambil berat hal ehwal masyarakat melayu… masa zaman jepun memerintah tak ado pulak sapo2 yg berani jadi penyamunnnn…

  105. ismail zzzZZZ on

    ado cite kononnya masih ado lagi sorang duo tentera jepun kat malaysia nih… dirang merajuk tertinggal kapalterbang semasa jepun menyerah kalah… dirang ni pilih tinggal kat penjara kita tah hidup ke tah mati …den pun x tahu….

  106. ismail zzzZZZ on

    kalu hidup pun sekarang dah tua bongkok 3 agoknya… entah den pun x tahu, den pun dongar org cite jer…

  107. ismail zzzZZZ on

    Zaman kitarang pakai duit kertas jepun cap pokok pisang… tapi ramai org yg hidup susah, kalau ada duit banyak pun dapat tangkap dek tentera jepun kena siasat pulak mana nko dapat duit yg banyak tu… kalau sape2 jadi tali barut org putih, siap nko… !!

  108. Hukum Allah jgn dipertikai. Walaupun 20 sen hukumnya tetap sama jika dpt dibuktikan sahih.

  109. harga minyak turun –> pendapatan negara berkurangan –> rakyat kena cukai –> peluang kerja masih terjamin
    harga minyak naik –> kos mengimport bahan api bertambah –> rakyat kena cukai –> bersiap sedia dengan pembuangan pekerja dan peluang kerja semakin terhad

    teori ekonomi apekah ini. Naik pn slh turun pn slh. kenapa hrga minyak import & local tiada beza jika teori ini diguna pakai.

  110. Orang Tegar BN on

    rombak bajet makin menyusahkan rakyat terutama orang melayu. apa yang umno dan perkasa buat untuk orang melayu sekarang. mereka ni hanya pandai bercerita tentang orang melayu. dah lebih 50 tahun merdeka , orang melayu semakin hanyut dan semakin jauh hanyutnya. saya bimbang orang melayu akan hanyut hingga tak mampak bayang lagi. ni asyik nak salahkan dap. buat apa nak salahkan orang lain jika kita yang buat silap.saya tidak salahkan dap . mereka ni benar benar memperjuangkan kemakmuran negara dan rakyat. hidup dap…….

  111. Klu hanyut tak pe lagi…klu tenggelam terus lemas apa citer bro…

  112. ismail zzzZZZ on

    pak mail nak juga rase nikmat kekayaan dunia ni sebelum pelipis kelopak mato bercantum selamanya… rasa2 nya x ado peluang dahhh… menteri2 kita tentu dapat nikmat hidup maksima…. jumpa korang kt akhirat

  113. silap orang melayu juga yg pi wat solat hajat pohon supaya british masuk semula masa zaman pendudukan jepun dulu.. bila jepun kena bom, menyerah kalah, british yg penakut tu masuk semula. lepastu meneruskan misi penjajahan minda orang melayu. lepastu bagi merdeka, tapi bonekanya ditinggalkan untuk meneruskan misinya. lihat saja apa yang berlaku sekarang hasil dari perancangan british dulu. kalau nenek moyang melayu dulu tak bikin solat hajat, pasti kini kita masih lagi dalam pemerintahan jepun. pasti kita akan menjadi maju seperti orang jepun.

  114. gpelajaran tinggi kata dulu dia pernah berlapar. bodohnya menteri kita sekarang ya. adakah zaman sekarang dia nak bandingkan pada zaman dia dulu. zaman sekarang kalau dia nak tahu adalah zaman keperitan hidup rakyat seperti nyawa dihujung hidung. lain la berbanding dengan pak menteri yang sekarang sedang kaut untung dan da pula diderma berbillion billion ringgit oleh orang tampa nama. kalau menteri ni berpelajaran tinggi tak mungkin tak dapat berfikir dengan waras. mungkin juga menteri ni tak pernah jengguk rakyatnya yang susah atau sengaja tak nak ambil tahu. ruginya orang pilih orang macam ni.

  115. org melayu mmg xreti memerintah. bagi jer le kt cina memerintah. oleh itu, undilah DAP! yeh!

  116. hartono budikosomo on

    kalau kayaknya gini, malaysia udah sama setara sama indonesia kok….waduh2 mumet endasku…utang ejen pun belum habis gue lunaskan…..

    hartono a.k.a raden tonpo wisnu

    ntb sumbawa, lombok

  117. Rick Grimes on

    Indonesia bodoh! rasuah sana sini, IS masuk bandar pun boleh terlepas, polis indonesia tidor & kuat makan rasuah. rakyat indonesia pemalas, datang malaysia jadi penyamun & perogol. jenis bangsa merempat, pergi mana2 pun takkan maju

  118. pada kita sibuk hentam kerajaan najib ni lagi baik kita semua fikir seorang yang talent untuk menggantikan najib….lepas tu kita pakat sokong wakil tu…barulah boleh berubah kearah kebaikan

  119. SambalBelacan on

    …ini jugak menunjukkan betapa betapa bodohnya manusia…x kiralah apa pun pangkatnya…bodoh tu tetap ada pada setiap manusia…

  120. Kata nak menuju negara maju yang berpendapatan tinggi …gaji yg naik cuma gaji penjawat awan je…yg lain2 ketinggalan…kenaikan gaji semua pekerja sepatutnya selari dengan kenaikan kos sara hidup …jika kerajaan sekarang tidak dapat perbetulkan keadaan ini ..thn 2020 nanti negara mungkin maju tapi rakyat sendiri makin mundur jadi miskin papa kedana..

Leave A Reply