EKSKLUSIF : Qatar Kena Boikot Dengan Arab Saudi, Mesir, Bahrain, UAE. Punca Sebenar Didedahkan!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

EKSKLUSIF : Qatar Kena Boikot Dengan Arab Saudi, Mesir, Bahrain, UAE. Punca Sebenar Didedahkan!

Dunia Arab bergoncang sekali lagi hari ini, apabila ‘kepala’ negara Arab, Arab Saudi mengepelai Pakatan negara-negara Arab yang lain (Bahrain, UAE, Mesir) untuk boikot negara Qatar dengan memutuskan hubungan diplomatik baik darat, laut mahupun udara.

arab saudi qatar

Kata Arab Saudi, Qatar ini jahat, sokong keganasan bla….bla….bela puak pelampau….bla…bla…Erm……Ingat ada yang nak percaya?

Arab Saudi adalah sekutu rapat US dan Israel. Berbanding Qatar, Arab Saudi lebih bersikap mendikriminasi dan hipokrit di tahap tertinggi. Contoh?

  • Terlalu benci Shiah Iran, tetapi berkomplot baik dengan Israel dan US dalam ‘membantai’ penghuni negara-negara Islam yang lain
  • Tetapi di Qatar, Sunni atau Shiah kesemuanya hidup aman-aman sahaja. Malah Emir Qatar sudah memberikan amaran barang siapa yang cuba membuat provokasi dan membangkitkan isu sentimen Shiah atau Sunni, maka akan dihukum penjara

Kronologi Krisis Hubungan Diplomatik Qatar VS Arab Saudi, UAE, Bahrain, Mesir

  1. Hakikatnya, bermula perjumpaan Donald Trumpa selaku Presiden Amerika Syarikat (USA) dengan Arab Saudi, mereka merancang untuk menubuhkan NATO versi Arab untuk melawan Iran. Qatar tidak setuju.
  2. Ini menyebabkan Putera Muhammad bin Salman mengamuk. Mereka sebenarnya kecewa dengan hasil disebalik perang di Syria dan juga Yaman. Dan sekarang ini mereka mahu menumpukan Perang ke atas Iran pula. Mahu lawan Iran? Lawan puak Houthi pun tidak terlawan inikan pula dengan Iran? UAE sampai terpaksa bawa pulang askar-askarnya selepas askar mereka banyak mati dalam perang sebelum ini.
  3. Bahrain sebenarnya tiada isu dengan Qatar, tetapi disebabkan mereka tidak berani melawan Arab Saudi yang membekalkan minyak ke negara mereka. Jikalau ikut sejarah, sebenarnya Bahrain ada telaga minyaknya sendiri dan mampu membangunkan sendiri lapangan minyak tersebut. Tetapi Arab Saudi si tamak haloba, dibantahnya pendirian Bahrain masa itu dan tawarkan untuk sedut minyak dari tanah bahrain-diproses-jual kepada bahrain pada harga yang rendah. Bahrain setuju.

Sekarang, Qatar ada rancangan untuk buat jambatan ulang alik Qatar-Bahrain. Kalau ini benar-benar menjadi, Arab Saudi akan naik gila sebab sekarang ni laluan darat untuk ke Bahrain kena melalui Saudia jambatan ke Bahrain.

Itu belum lagi dengan hal ketamakan Arab Saudi dalam urusan sempadan negara Arab Saudi – Qatar – UAE.

Daripada tahun ke tahun, Arab Saudi telah mengaut keuntungan bukan sahaja dari industri minyak dan gas tetapi juga dari jualan visa umrah atau haji dan ekonomi berpusat di Mekah dan Madinah di mana dua kota suci dikomersilkan.

Cakap pula pasal UAE, terutamanya Dubai…hmm…negara yang pesat membangun di atas bantuan kewangan yang banyak dari Arab Saudi termasuklah binaan Burj Dubai (old name). Sekarang tukar jadi Burj Khalifa sebab apa? Sebab hutang piutang yang banyak dengan Arab Saudi. Sekarang ini, sudah jadi salah sebuah negara yang proksi kepada Arab Saudi, kena ikut ‘khalifah’ baru mereka.

Negara yang kurang produk oil & gas berbanding Qatar dan Arab Saudi tapi cuba jadikan negaranya sebagai pusat pelancongan dan hub penerbangan antarabangsa di rantau Timur Tengah. Satu tindakan yang bagus.

Qatar juga adalah hub yang besar dan sibuk untuk pelbagai penerbangan dari benua barat-transit-benua tengah, asia dan Eropah. Sama sekali tidak mengejutkan apabila Qatar Airways adalah antara syarikat penerbangan terbaik di dunia di mana 98% ‘direct flights’ ke pelbagai destinasi dari Doha hanya boleh melalui QA. Selain daripada itu via sharing code atau airlines lain.

Arab Saudi mula tunjuk belang semasa Qatar bela Morsi. Masa itu pun Arab Saudi dan UAE telah bertindak drastik menutup pintu mereka dengan Qatar sehinggakan urusan visa umrah/haji laluan darat dari Qatar ke mekah/madinah diperketatkan. Dahulu penduduk di Qatar boleh travel dengan kenderaan sendiri ke Mekah dan Madinah untuk umrah dan haji. Sekarang sudah tak boleh, mesti melalui pengangkutan yang diuruskan oleh agensi pelancongan umrah atau haji.

P/S : Berita Semasa sendiri lebih sokong Qatar dari negara Arab Saudi yang talam dua muka

PP/S : Qatar dah ‘kena main’ dan ‘kena tikam belakang’ dengan kawan kawan sunni Arab yang sudah terdesak ‘playing with the devil’

PPP/S : Hakikatnya Arab Saudi adalah pengganas, gila nak jadi Ketua negara-negara Arab. Daripada zaman berzaman suka bergaduh sesama Arab. Israel tepuk tangan. Tahniah kepada Qatar. Harap Qatar bocorkan kepada umum rahsia sebenar yang mereka tahu hasil persekongkolan dalam Perang Syria. Dan jangan lupa bongkarkan juga komplot Arab Israel selama ni untuk jahanamkan musuh bersama Iran. Kebenaran mengatasi kebatilan. Duit yang banyak belum mampu menjamin survival Saudi

PPPP/S : Qatar Airways terpaksa melalui Somalia bagi mengelak ruang udara Arab Saudi



Share.

36 Comments

  1. Anak donal duck on

    Bulan2 puasa putus hubungan,kesian org nak pegi haji jd susah sbb keluarga saud yg bangang…..

  2. Bilalah negara Islam nak bersatu. Islam ni kuat tapi mengikut arahan negara bukan islam. Faham kan

  3. ini disebabkan keluarga diraja arab saudi,keluarga diraja uk, us dan sekutu..ialah kumpulan freemason brotherhood..
    yang boleh dibunuh menggunakan racun atau apa sahaja..jika melanggar ikatan rahsia di antara mereka

    dglme.my
    imf.org
    opec.org
    bilderbergmeetings.org

    banyak lagi

    2045.com

  4. Anonymous on

    UAE adalah antara negara terkaya di dunia dn pendapatan per kapita rakyatnya melebihi Arab saudi sendiri.

  5. Anonymous on

    Bila sebut Iran tentu ada kaitan dgn Syiah dn syiah sebenarnya cuba utk melebarkan pengaruhnya.Fahaman syiah adalah tak sama dgn fahaman sunnah wal jamaah dn fahamannya terpesong.cth solat blh jamak walaupun bukan musafir atau blh dilakukn kahwin kontrak yg jelas bercanggah dgn ajaran Islam sebenar.Itu antara yg saya tahui tentang syiah ini.Dikatakn Basyar presiden syria itu saya difahamkn seorang Syiah.

  6. Anonymous on

    Masuklah kpd Islam sebenar yg diajarkn nabi s.aw mengikut al Quran dan sunnah/hadith nabi yg sebenarnya…wahai kaum Syiah .Jgn sesiapa berani mereka2 ugama yg suci….

  7. Anonymous on

    Biasanya di dalam musafir (dgn jarak dibenarkan) dibenarkn utk jamak dn Qasar sekali. Dikatakn blh juga jamak waktu2/keadaan terentu Wallahualam.Tanya Ustaz

  8. Anonymous on

    Biasanya di dalam musafir (dgn jarak dibenarkan) dibenarkn utk jamak dn Qasar sekali. Dikatakn blh juga jamak waktu2/keadaan terentu ?Tanya Ustaz

  9. Anonymous on

    Antara kesesatan syiah:
    1. Solat boieh jika tak ikut kiblat walaupn dlm keadaan biasa
    2.Ketika sujud mereka lapik dgn anak batu yg bulat/leper (lagi baik)
    3.Mereka solat/sujud mengadap gambar atau makam imam mereka x pe
    4.Selesai solah dgn menepuk paha beberapa kali tanpa beri salam
    5.Mereka memburukkan sahabat spt nabi Syd.Abu bakar,Sy.d Omar r.a.hu dll.
    6.Mereka mendakwa yg al Quran yg ada pd umat Islam skrg tak tulin/dah diubah,yg dgn mereka tu btul.Ini satu kesilpan krn mukjizat al Quran ini akn tetap terpelihara sampai kiamat
    7.Belakang umat Islam mereka dikatakn baik dgn yahudi .

  10. Anonymous on

    Sahabat2 nabi spt syd.Abu Bakar,syd Omar r.a.hu dll memang menjadi sasaran tuduhan buruk mereka sedangkan sahabat2 ini dah dijamin memasuki Syurga.

  11. Anonymous on

    Ada mengatakn syarat jarak jauh untuk jamak solat tak ditentukn /tak perlu jarak tertentu.Tanya ustaz .

  12. Anonymous on

    10 orang sahabat -sahabat nabi yg masyhur diketahui itu antara bilal r.anhu adalah dikatakn tlh dijamain msk syurga olh nabi s.a.w

  13. Anonymous on

    ..sdgkan syd Ali r.anhu mengiktiraf sahabat2 nabi s.a.w yg lain

  14. Syiah ini dikatakn di asaskn olh seorang yahudi yg berpura2 msk Islam

  15. Bagi mereka kahwin mutaah diblhkn tanpa wali dn saksi walaupun dgn isteri org.Jelas blh berlaku perzinaan.Syariat dn aqidah terpesong/salah .Nauzubillah….

  16. selain Iran dikatakn syiah dh bertapak di Iraq,Lebonan,bahrain,syria,kuwait dn skrg juga di Yaman.Di Nusantara mereka dikatan menyasarkn Indonesia

  17. Berdasarkan kenyataan di atas jelas mereka/syiah menuruti nafsu tanpa memperdulikan syariat agama yg sebenar .

  18. Ada juga mengatakn yahudi ini msk Islam ok/tulus ttp krn tak dpt kahwin dn kecewa dia tlh mengkhianati Islam dn lahirlh syiah.Minta jauh .Nauzubillah.

  19. Apapun kesimpulannya berdasarkn maklumat2 di atas kita perlu berhati2 dgn penyebarannya yg blh menggugat ugama Islam sebenar yg suci dn diredhai….dunia dn akhirat

  20. Belajarlah dgn ulamak yg betul ikut Islam/Mursyid supaya kita tidak tersesat dn belajarlah ugama dr awal lagi supaya kita tak mudah dipesongkn.

  21. Arab Saudi Wahabi ni adalah talibarut kafirin Amerika dan Israel…x hairanlah mereka kata negara lain pengganas…kalau ikutkan sejarah arab saudi ini…mereka itulah duri dalam daging bagi umat Islam…

  22. Wahabi di Arab Saudi adalah kebanyakn minoriti,yg utama ahlul sunnah waljamaah/suni ttp wahabi tidak menghalalkn darah ahli suni sebagaimana dikatakn kump.tertentu Syiah bahkn dpt pahala (jika benar dakwaan).Tuhan shj yg lebih mengetahui.

  23. Semasa perang teluk Iran tak pernah menembak jatuh satupun jet Amerika

  24. Begitu jugak Iran tak pernah menembak jatuh jet Israel semasa Israel membedil sasaran lojinya di Iran.

  25. Antara kesesatan wahabi:
    1.Menafikan kenabian nabi Adam a,h,s
    2.Mengharamkan bermusafir ke Madinah utk ziarah kubur nabi.Islam sebenar menyuruh ziarah krn akn mendapat syafaat nabi s.a.w di akhirat nanti.
    3. Dikatan golongan ini mengharam menggunan tasbih.sedangkan sahabat nabi s.a.w pernah menggunakn simpulan kain sbagi tasbih utk bertasbih
    4.Dikatakn pernah membunuh umat Islam beramai di tanah hijaz (lihat tarikh an-najdi)

  26. Umat Islam harus hati2 dgn golongan wahabi ini dn juga golongan syiah supaya iman /aqidah dan amalan kita diterima….

  27. Antara kesesatan wahabi dikatakn spt berikut:
    1.Menafikan kenabian nabi Adam a,h,s
    2.Mengharamkan bermusafir ke Madinah utk ziarah kubur nabi.Islam sebenar menyuruh ziarah krn akn mendapat syafaat nabi s.a.w di akhirat nanti.
    3. Dikatan golongan ini mengharam menggunan tasbih.sedangkan sahabat nabi s.a.w pernah menggunakn simpulan kain sbagi tasbih utk bertasbih
    4.Dikatakn pernah membunuh umat Islam beramai di tanah hijaz (lihat tarikh an-najdi)

  28. Antara kesesatan wahabi dikatakn spt berikut:
    1.Menafikan kenabian nabi Adam a,h,s
    2.Mengharamkan bermusafir ke Madinah utk ziarah kubur nabi.Islam sebenar menyuruh ziarah krn akn mendapat syafaat nabi s.a.w di akhirat nanti.
    3. Dikatakn golongan ini mengharam menggunan tasbih.sedangkan sahabat nabi s.a.w pernah menggunakn simpulan kain sbagi tasbih (utk kiraan) utk bertasbih
    4.Dikatakn pernah membunuh umat Islam beramai di tanah hijaz (lihat tarikh an-najdi)
    5. Menyatakn syurga dn neraka tidak kekal sedangkan Islam sebenar sebagaimana di dlm al-Quran adalah kekal selamanya (abadan abada)

  29. Hanya Tuhan Rabila’almin yg Maha Mengetahui segalanya.

    Antara kesesatan wahabi dikatakn spt berikut:
    1.Menafikan kenabian nabi Adam a,h,s
    2.Mengharamkan bermusafir ke Madinah utk ziarah kubur nabi.Islam sebenar menyuruh ziarah krn akn mendapat syafaat nabi s.a.w di akhirat nanti.
    3. Dikatakn golongan ini mengharam menggunakn tasbih.sedangkan sahabat nabi s.a.w pernah menggunakn simpulan kain sbagi tasbih (utk kiraan) utk bertasbih
    4.Dikatakn pernah membunuh umat Islam beramai di tanah hijaz (lihat tarikh an-najdi)
    5. Menyatakn neraka dn syurga tidak kekal sedangkan Islam sebenar sebagaimana di dlm al-Quran neraka dn syurga adalah kekal selamanya (abadan abada) setelah diciptakn.

  30. kita umat Islam harus hati2 dgn golongan wahabi ini dn juga golongan syiah supaya iman /aqidah dan amalan kita diterima….

Leave A Reply