Punca Nilai Ringgit Jatuh Turun RM3.63-RM3.70 2 Bulan Terakhir? Adakah Malaysia Ke Arah Krisis Ekonomi?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Punca Nilai Ringgit Jatuh Turun RM3.63-RM3.70 2 Bulan Terakhir? Adakah Malaysia Ke Arah Krisis Ekonomi?

Matawang Malaysia lagi jatuh lagi bagus kata menteri.

ringgit malaysia

Nah…sekarang nilai ringgit Malaysia berada pada paras RM3.60 dan ke atas bukanlah berita yang mengejutkan bagi rakyat Malaysia dan pelabur luar contohnya.

Sudah 2 bulan ringgit turun naik antara 3.65 hingga 3.70 bagi setiap 1 usd.

  • Jika dahulu, setiap nilai ringgit Malaysia RM1 boleh tukar kepada Rp2500. Sekarang? setiap matawang ringgit Malaysia RM1 boleh tukar menjadi Rp3700. Makin berbondong-bondonglah serumpun Malaya boleh hantar wang ke Indonesia.
  • Jikalau dahulu nilai Ringgit Malaysia RM1 boleh dapat SGD1. Sekarang? SGD1 bersamaan RM2.70. Makin laris bisnes perniagaan warga Malaysia terutamanya warga Johor? Berbondong-bondong warga asing sapu hartanah rumah, kondo mewah dan kedai di Malaysia. Semakin kaya warga asing dek kerana tidak putus-putus apabila projek semakin banyak.

Bukankah ini yang dimahukan para menteri?

Punca Nilai Ringgit Jatuh Turun? Jawapan Tun Daim

Adakah negara kita berada dalam kegawatan ekonomi hari ini. Datuk Seri Najib Razak mengatakan negara kita bukan ke arah kemeselatan ekonomi.

Ya….sama sekali Berita Semasa percaya kata Perdana Menteri.

Tetapi…..tetapi mengapa matawang Ringgit jatuh dan berada pada paras yang begitu lemah pada hari ini? Apa sebabnya?

Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz mengatakan baru-baru ini, matawang ringgit jatuh kerana “undervalue” dan tidak adil untuk menurunkan nilai matawang ringgit Malaysia sekarang ini.

Tun Daim Zainuddin mantan Menteri Ekonomi Malaysia di zaman Tun Mahathir Mohammad mengatakan jikalau “fundamental” Malaysia adalah baik mengapa dan kenapa matawang Ringgit jatuh teruk sekarang? Mesti ada sebabnya mengapa jadi teruk begini.

Jawapannya adalah berpunca daripada orang luar sudah tiada keyakinan kepada Malaysia. Perlu berjaga-jaga di situ apabila mentadbir ekonomi Malaysia jikalau orang sudah tidak percaya kepada kerajaan Malaysia.

Penganalisis ekonomi menjangkakan yang mana matawang ringgit Malaysia akan berada pada paras RM3.80 bagi setiap USD1 tidak lama sahaja lagi.

P/S : Datuk Seri Najib Razak ada peluang semasa sesi soal jawab mengapa tidak jawab persoalan isu matawang ringgit jatuh teruk? Rakyat perlukan jawapan. Jangan tinggalkan mereka tertanya-tanya.

PP/S : Sekarang ekonomi China dalam fasa yang semakin perlahan yang mana akan turut memberikan kesan kepada Malaysia kelak.



Share.

82 Comments

  1. aku nak komen pun tak faham… aku baca je lah komen kau orang… nak bagi bintang pun belum ada yang komen

  2. Ringgit jatuh kerana terlalu banyak kecurian berlaku sejak akhir-akhir ini menyebabkan pelabur telah hilang keyakinan terhadap ekonomi Negara. Ini diperkuatkan lagi dengan kes Kak Jat Lembu bibir tebal yang keji itu membalun duit lembu sebanyak 250 juta tanpa dikenakan apa-apa tindakan serta tangkapan.

  3. Yg penting org ramai dan pelabur masih yakin pada RM Malaysia, Selagi RM diyakini RM tak kan jatuh merudum.Biasanya asas -asas pengukuhan ringgit perlu diberi perhatian dan asas RM msia masih lagi memuaskan

  4. bnyk tu 250 juta bukan satu angka yg kecil bersamaan satu suku billion ha.. haa

  5. Daripada 100 baht = RM10,sekarang 100 baht = RM14. Mungkin nanti akan jadi 1 baht = RM1000. Syukur Malaysia aman.

  6. Hahaha….0 bintang utk bloger pertama berkomen.
    Naik jatuh mata wang mestilah untung ruginya ekonomi semasa bila mana import tinggi exsport rendah keluar byk msk kurang. Bila wang malaysia kurang dlm negara byk diluar sana hutang negara semakin tinggi bila mana wang malaysia tidak ditebus balik kerana kewangan negara kurang secara tak lansung melemahkan nilai mata wang dan mungkin bila masalah ini berterusan kerajaan akan mencetak wang lg.

  7. Ekonomi malaysia akan merudum tak lama lg malah mata wang akan jatuh hingga rm4 per usd. Import tinggi export rendah pelabur kurang ekonomi melemah negara lain rancak, malaysia dlm bahaya bila kroni kaya lepas tangan sebab rugi teruk pertahankan
    Ekonomi malaysia selama ini supaya ekonomi tidak terus mErudum.

  8. Siapa tanggung rugi negara???? Siapa bertanggungjawap?? Hartanah jadi hak milik yg kaya.

  9. Harga Lembu mahal …
    Ringgit jatuh ramai yang tak mampu beli Lembu untuk qekah..

  10. Lembu mahal sebab lembu kat Msia ni tak banyak cuba ternak bnyk2 secara moden tentu bekalan mencukupi dan biar lebih tentu harga turun tapi jgn cara lepas liar mcm tu buatlah kaedah feedlot sikit( takut nanti masuk jalanraya bahaya pengguna pulak

  11. campur bekalan lembu hidup kurang kat msia ni ada projek ada berjaya ada tak berjalan dgn baik/xjadi .Makanan lembupun mahal perlu diberi perhatian supaya dpt dikurangkn kos makanan ini antara napier grass perlu ditanam bnyk/dperluaskn kaw.penanamannya

  12. Ini la lah masanya rakyat malysia menjual barang keluar malaysia, bawa usd ke dlm malaysia .
    Pasarkan kerepik ubi , pisang ke eropah ,ke asia barat . Atau apa2 produk keluar negara.
    Org berjaya org yg mengambil peluang dan mencari peluang. Org yg gagal akan mencari alasan dan membuat alasan.

  13. kucing siam on

    Elok lah yang mana pemimpin yang simpan duit bayak luar negara bawak balik malaysia jangan terus jadi pengkhianat bangsa

  14. Sepatutnya contoh makanan saradiri perlu Msia berdikari sendiri malah jika ada lebihan dekspot keluar ini adalah antara langkah boleh diambil untuk mengurangkan pimpotan bhn2 makanan lantas boleh meningkatkan nilai RM Msia tu

  15. 2007 – kemasukan warga asing indonesia & bangladesh ke malaysia mencecah 750,000

    2017 – kemasukan warga malaysia ke singapura dan amerika mencecah 1 juta

    *dulu lain sekarang lain

  16. Lebih baik di bawa masuk lembu lembu utk bekalan makanan
    daripada di bawa masuk gembala gembala lembu yg sering mendatangkan masalah kpd negara..
    jgn turut perangai penjajah dulu angkut org luar..kini beranak pinak di malaysia
    sekarang dah duduk sekandang …masing masing nak asah tanduk…
    sangat bahaya..

    Tapi Lembu sejati dia tetap aman walau duduk sekandang.kau pijak taik aku…aku pijak taik kau..

  17. kuasa beli rakyat pun dah makin kurang, maka pelabur pun dpt hasil yg makin kurang..pelabur luar pun lari walapun kerajaan bagi pelbagai keistimewaan. buat apa mereka nak melabur di negara yg ekonominya kurang menentu. Lepas tu terlalu banyak pembaziran dan terlalu banyak jumlah wang negara yang hilang begitu sahaja. Itulah nasib kita dapat pemimpin yang pandai sangat ekonomi sehingga tidak mahu menerima teguran seolah2 apabila berada pada jawatan tertinggi dia akan jadi org yg betul sahaja 24jam.

  18. Parti PAS kuat kerana ada ayam tambatannya YB Mohd Sabu dan beberapa tokoh ulamak yg telah pergi…. Tanpa Mohd Sabu & rakan2nya spt Mahfoz, Boenyamin dll PAS Permatang Pauh sperti senapang x ada peluru atau jelapang x kosong…. he2

  19. Mohd Sabu membaw aspirasi smua denyut nadi akar umbi PAS,, semua ahli PA telah mngenali tokoh yg disegani ini…. Ayam Sabung x perlu turun main taik dgn ayam kampong… hero biasanya x lawan dgn ayam2 pirut kat kmpong, filem hindustan selalu tunjuk hero kena lawan dlm scene2 utama & ketua2 crook saja…. Selamat Mengundi di Permatang Pauh… 2 scene yg menarik ialah 044 permatang pauh & 091 Rompin… Tester terbesar utk GST najib …ha2

  20. jamu selera on

    suka tak suka. daging lembu memang digemari oleh sebahagian rakyat malaysia. susu lembu sama ada segar atau tepung lagilah dekat di hati rakyat malaysia. kami rakyat malaysia yang suka makan daging lembu nak tanya kenapa daging lembu tak turun harga? adakah sebab makanan untuk lembu ada gst?

    korang suka makan sup tulang? daging lembu masak hitam? daging lembu masak kari? bebola daging lembu? burger daging lembu? rendang daging lembu? nasi daging lembu? fuhhh silalah senaraikan makanan yang ada daging lembu. soalan. daging lembu segar atau sejuk beku zero rated ke standard rated gst?

  21. semua menteri malaysia kata “ada ku kesah” menteri malaysia ni banyak simpan duit kat oversea dlm us dollar. lagi pun perdana menteri dah cakap…gst tak akan membebankan rakyat…saya syg kat PM abd menteri malaysia sbb jaga keperluan rakyat sehingga nak simpan duit epf sampai umur 60 thn!!! klu boleh sy setuju nak simpan duit epf sy hingga umur 100 thn.

  22. Kn ada kata: ‘ The boss is always right’ even its not right, If it’s right it’s ok .If it’s not right why you do it, better you obey/follow others opinion/advice etc for all our sake. Right?.Rasanya ini mentally pjajah yg x berapa nak kita baik/betul.

  23. ..and one more thing : what you have in your head is greater than what you have between your two legs. Remember that always

  24. In fact, Both are important ,the important thing you do/manipulate in right ways as the prophet taught which definitely from Rabb as one/a way of life

  25. Rakyat yang bertanya on

    Siapa menteri kewangan? Sila turunkan diri anda sebelum nilai matawang RM jatuh lebih teruk

  26. Hahaha…….rakyat semakin celik it minda semakin pandai berfikir negara pula terhenti atau terbantut kemajuannya walaupun mrk sering kata malaysia sudah maju!! Bagi sy malaysia sedang ketinggalan kebelakang tahun ke tahun walaupun di nobatkan maju pd 2020.

  27. Bagi pelajar terpelajar berpandangan luas mrk tahu berapa jauhnya perbezaan kemajuan negara lain dari tahun ke tahun.Salah siapa??? Kuasa bagi mrk lebih penting tetapi negara semakin mundur rakyat semakin merana nama malaysia tak semegah dulu akhirnya… negara jiran lebih maju dari malaysia pada masa depan.

  28. KAMI RAKYAT on

    Ada ka kami kisah harga ringgit jatuh ke amende ..? Kami bukan ada banyak duit, naik ka turun ka nilai duit kami apa peduli… menteri2 duit juta2 bolehla susah hati….

  29. KAMI RAKYAT on

    Kami yg kerja gaji harian…… kerja pagi sampai petang 50 rgt sehari apa la yg nak peduli sangat dgn naik turun nilai rgt tu…. Tapi bagus jugalah nilai rgt jatuh.. dan harga barang pulak naik…. baru padan muka kami …!!!

  30. KAMI RAKYAT on

    Kami tetap sokong bn wpun harga brg2 naik, nilai rgt jatuh & kami dihadiahkan dgn GST….. kerana kami adalah Melayu

  31. KAMI RAKYAT on

    Kalau aku ada duit banyak hingga 250 juta aku akan pergi ke Myanmar utk membeli beratus ribu ekor lembu & aku hantar ke hutan Pahang utk diternak sebelum djual ke Indonesia, Sngapura, Brunei & Filipina…. Lembu2 myanmar dijual pada harga sgt rendah

  32. KAMI RAKYAT on

    Kalau aku dapat jual daging2 lembu utk pasaran Malaysua pun aku dah kaya x sangga2

  33. Rakyat Marhaen on

    Kalau aku ada 250 juta, aku nk tubuh & taja sebuah parti politik yg baru….. duit 200 juta tu aku guna utk melobi dan 50 juta lagi utk duit poket aku utk hulur kpda pnyokong2 dan al unta2 aku mjelang PRU 14 …

  34. Rakyat Marhaen on

    Aku akan bayar yuran ahli parti aku…. aku perlukann kira2 8 juta ahli mnjelang PRU 14 maknanya aku kena belanjakan RM8 juta jika yuran ahlinya sorang singgit….. untuk pastikan parti aku menang dlm PRU manifesto aku ialah BRIM dibayar RM300 sebulan, gaji PA dinaikkan 20% & GST dihapuskan selama lamanya…..

  35. Rakyat Marhaen on

    Manifesto terakhir aku ialah “memiliknegarakan harta kekayaan individu yg melebihu RM10 juta di Malaysia”…. Undang2 baru kerajaan aku ialah mnyiasat & merampas semua kekayaan individu yg luar biasa, memiliknegarakan.aset & kekayaan
    individu yg mlebihi RM10 juta
    (ini tidak termasuk aset & harta sultan dan raja2 melayu)

  36. Rakyat Marhaen on

    Aku juga akan menubuhkan bank2 mini yg beoperasi di setiap mukim yg mberi pinjaman mudah kpda rakyat. Sistem Kredit Mikro ni akan mnyuntik wang dlm ekonomi dan mbangunkan lebih bnyak pngusaha2 kecil. Gaji semua MPs akan dipotong 50% …semua MPs mesti istihar dia punya harta dan mesti lulus Tapisan Rasuah

  37. Rakyat Marhaen on

    Kakitangan Awam dibenarkan bersara pada usia 55 tahun dan dibayar pencen 50% dari gaji pokok & boleh kluarkan EPF 100%…. pengambilan pekerja baru dibuka dan dlm sebuah keluarga 1 bin…. maksima hanya 3 org boleh kerja dgn gomen…d

  38. Rakyat Marhaen on

    Parti aku ni belum ada nama lagi, sape2 ada nama yg sesuai bolehla usulkan….. dan korang boleh letak peratusan parti aku menang jika masuk bertanding dlm PRU 14 (bermodalkan 250 juta RM)

  39. WOW banyaknyer duit 250 juta tu, klau boh kt ASNB katakan bunganyer 10%, setahun aku dapat 25 juta & sebulan aku sauk 2 juta…. sampai mampus aku tersenyum

  40. Nak mentekedaqah nate gapo sebulan 2 jute…. aku klau dapat sebulan 2 jute tiap2 hari jumaat aku nk 2ggu kt tangga mesjid…. sape gi semaye jemaat tiap2 ore aku bagi pitih 50 rial boh dlm sampul koko

  41. Pastu aku nak pilih 50 kampong kt Kedah hak susah2 tu aku nak hadiahkan bas mini utk angkut budak2 sekolah pergi belajar…. Tiap kampong aku bagi sebiji bas, dreba dan kos minyak utk 1 bulan….. bas tu ala2 bas mini kat kL dulu era 80an & 90an

  42. Dengan duit bute sebulan 2 jute tu aku nak buat “dapur kita” di tiap2 kampong kt Kedah…. Di sini golongan marhaen boleh makan tengahari percuma tiap2 hari. Sukarelawan akan membantu program ini… Selepas ini org2 miskin di Kedah insyaallah x perlu brcekik perut, tahan lapar & dahaga kerana tiada duit utk beli makanan esp waktu tengahari

  43. Aku juga akan buat pondok “dapur kita” di tiap2 kampong di Kedah yg akan sediakan makan tengahari percuma utk golongan marhaen…..

  44. BUT OH UNX on

    Kalau aku ada 250 jute aku akan bina sebuah penjara khas untuk penagih2 dadah di satu tempat yg terasing & jauh dari manusia

  45. BUT OH UNX on

    Di tempat atau pulau ini tidak ada sebarang kemudahan asas disediakan….. Mereka hanya diberikan cangkul, tajak, kerbau, padi benih, jala, pukat, bubu, serampang, serkap, benang, jarum, mata kail dll….. supaya mereka betul2 mulakan hidup baru & bertaubat….. Program Pemuulihan di pusat serenti selalu jadi tawaan penagih….. makan sedap, tidur berkatil fuuuhhhh mcm asrama penagih

  46. PeT OH UNX on

    Penagih dadah bukan lgi pesakit, mereka adalah penjenayah…. Mereka patut dianggap & dilayan sebagai mayat @ bangkai bernyawa…. mereka patut dikumpulkan di satu tempat dan diberi “takdir buruk”utk mereka

  47. it here refer to some ideas,information,opinion etc and not refer to a person

  48. kerja gomen ramai yg kerja dari muda sampai bersara rasanya nak dapat 1 jutapun rasanya tak ada. Bayangkan yg dapt 250 juta ,jutawan Ekspress blh dikatakan

  49. SambalBelacan on

    Sungguh…amat memalukan bagi pihak Malaysia jika dibandingkan dengan negara jiran Singapura yang tiada apa2 sumber…tetapi wang Singapura tetap kukuh sama berdiri dengan negara2 lain seperti Australia, New Zealand dan Brunei…sepatutnya Malaysia boleh belajar dari Singapura dan Brunei bagaimanakah mereka mengukuhkan kedudukan wang mereka di mata dunia…dikhuatiri jugak lambat-laun pelabur2 sedikit demi sedikit akan gulung tikar…berkemungkinan inflasi akan meningkat kerana kilang2 akan ditutup…dalam pada itu ramai yang akan kehilangan pekerjaan…dalam pada itu jua GST semakin kukuh mengakibatkan ramai kehilangan kuasa membeli…sebab setiap daripada belian pasti kena ‘derma GST’ kat kerajaan…sekarang ni pun memang sudah terasa betapa GST itu memberi bebanan kepada rakyat…

  50. BARISAN NASIONAL CONFIRM KALAH ROMPIN DAN PERMATANG PAUH! BN CONFIRM KALAH PUNYA. TAK DINAFIKAN MEMANG AKAN ADA YANG PANGKAH BN DI KERTAS UNDI. PERCAYALAH UNDI POPULAR BN JATUH GEDEBUK. INGAT RAKYAT BODOH NAK SOKONG BN?

  51. Harap2 duit kutipan GST tak disalahguna utk kepentingan peribadi….. Kasihanlah kpda rakyat yg mnderita

  52. Memang ada manusia jenis keturunan panjang tangan, perut kawaq hati setan suka mentekedaqah du

  53. Kat kmpong aku ada seorang manusia tergolong dlm manusia jenis apa aku pun x tau nk sebut….. kerjanya menipu & tindas aniaya org… Dia ni segak tampan & hobinya pekena, tipu orang dan memikat perempuan2 cantik… Masa mudanya dia jadi gigolo dan menjual perempuan2 muda kpda vip… sebab tu dia rapat dgn ramai vip… Operasi kerjanya x payah… dia hanya berlepak di kedai2 kopi yg bakal ada potensi mangsanya….. Org2 mcm ni memang hati kotor mcm setan…. Dia anggap manusia, binatang, brg2, tanah atau apa saja yg jadi duit ….dia akan buat duit…. Org2 mcm ni x kenal halal haram….

  54. Org jahat begini sanggup buat apa saja untuk dapat duit, kuasa, pengaruh, perempuan & harta…… Dia sanggup sunbat dadah dlm perut kerbau, sanggup jual janin dlm perut, gadai janji , makan duit lendir, jadi tekong darat , seludup brg2, mnyamun merompak, jual brg curi, lepas hutang along, merancang pelbagai kejaharan. & sabot, mproses dokunen2 palsu etc

  55. Org2 jahat begini bahaya kpda sesebuah negara seperti Malaysia… Kepumpinan polirik mesti menjauhi sifar2 & org2 yg begini kerana negara akan hancur dan rakyat akan hilang keperercyaan kpada pemimpin & negaea

  56. ko lebih hebat dari aku jeep, rakyat aku tanggung hutang negara 59 tahun lepas aku blah (2025), tapi aku pinjam USD 28.3 billion je, tapi ko pinjam USD 200 billions, adjust dgn inflation, aku tak tau berapa ratus tahun rakyat ko menanggung hutang ko

  57. Salam semua,
    Kita sebagai rakyat Malaysia mestilah menerima keadaan ini dengan hati yang reda.
    Kita cuba sebaik mungkin untuk mengharungi keadaan ini dengan hati yang tabah.
    Kita cuba sebaik mungkin untuk hidup dengan penuh kesederhanaan walaupun sudah sampai tahapnya.
    Kita cuba lagi dan cuba lagi dan cuba lagi, selagi nyawa di kandung badan, akan diteruskan survival hidup ini.
    Majoriti rakyat Malaysia telah memilih kepimpinan yang ada sekarang ini untuk menerajui negara Malaysia.
    Kita memilih mereka melalui proses pilihanraya yang telah dijalankan.
    Apabila berlakunya situasi yang menekan diri kita semua, siapakah yang perlu dipertanggungjawabkan?
    Kepimpinan negara yang ada sekarang @ kita sendiri?
    Cuba renungkan…

    Akhir kata, banyak kan bersabar dan semoga berjaya hidup di negara Malaysia ini.

  58. Ape nak jadi ni m`sia ni.. ekonomi makin mundur, rasuah makin berleluasa, nilai matawang merosot, mahkamah boleh dibeli, kebebasan suara pasal pentadbiran pun disekat, syarikat penerbangan negara pun makin menguncup, hutang negara pun makin bertambah,pelabur asing pun hilang kepercayaan, kapal terbang hilang pun tak jumpa2 lagi.. harga barang keperluan dan perkhidmatan pun naik, rumah pun dah tak mampu nak beli…….ini semua bala dah menimpa… pemimpin boros, tak cekap urus ekonomi, kalau kat jepun, china, thailand, korea, agak2 rakyat diorang nak lagi ke bela pemimpin macam ni….. dah lama babai…ekonomi dah nak melingkup tapi menteri2 masih nak menyedapkan telinga rakyat dengan bagi statement2 bodo… bagus la… m`sia masih aman katanya…….

  59. apa punya tonggong lu FIKIR… Kalaupun harga KERE PET lu RM2, bermakna lu kena hasilkan 500juta besamaan setengah BILLION bungkus lu punya KERE PEK. Bayangkan hutang negara lebih 800billion, bermakna 400billion bungkus KERE PEK kenalu hasilkan. Bersamaan 400,000,000,000,00 PAHAM !!!

  60. KALAUlah… BN@ UMNO masih diberi kepercayaan mengekalkan PARLIMEN ROMPIN, bermakna rakyat sedang mengali kubur besar untuk diri sendiri kerana BN/UMNO akan terus dengan dasar BOROS menghabiskan wang negara dan menambah HUTANG sehingga tidak lagi mampu membayar, oleh itu MALAYSIA akan jadi MUFLIS !! Fikirkan sebelum MENGUNDI.

  61. RINGGIT MERUDUM MASA ZAMAN MAHATHIR N DAIM LAGI…EKONOMI USA N DUNIA DAH MERUDUM SEKARANG…DAIM X USAHLAH NAK TUNJUK PANDAI..GENG2 KAU YG TINGGALKAN MASALAH..PAK LAH N DSNAJIB TERPAKSA CUCI/TANGGUNG.

  62. CUCU ADAM on

    Kawan2 kalau pemimpin yang memerintah negara2 umat islam sekarang ni baik2 belaka bohong pulak nabi muhammad saw krna beliau telah bersabda tentng pemrintah akhir zaman yang zalim dan kejam sblum turunnya penyelamat dr keturrunan beliau sendiri. Sabarlah ya saudara tahulh penyelamat tu macam mana hukuman yang setimpal utk penyangak2 tersebut.

  63. Warimin bin suman on

    Jgn risau turun naik mata wang tu biasalah negara2 lain pun bgitu juga kdg2.Tdk smpai stengah thn tgoklah saya ykn nilai duit kita akan melambung naik silap2 kalah Singapura…kita doakan sjalah. Nilai duit kita turun bkn apa….kita tdk bersatu padu malah fitnah memfitnah, dengki mndengki, hasut mghasut, batu api pun ada, penyamun dan pencuri serta lanun pun ada mcmna org luar takut melabur. Jgnlah dipnjg2kn cerita ini yg pnting kita berdoa agr negara kita mnjadi negara yg kaya raya aman mkmur dan sejhtera sepnjg zmn.

Leave A Reply