Kadar Pengangguran di Malaysia Naik 3.3 Peratus. Tahun Ini 26 Ribu Kena Buang Kerja. Tahun 2016 Terus Bertambah!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kadar Penganguran di Malaysia Naik 3.3 Peratus. Tahun 2015 26 Ribu Kena Buang Kerja. Tahun 2016 Terus Bertambah!

Pengangguran di Malaysia bagi tahun 2016 terus meningkat semula daripada bulan ke bulan.

pengangguran

Sehingga bulan Januari 2016 dicacatkan kadar pengangguran di Malaysia sudah pun mencecah 3.3 peratus. Naik 0.1 peratus daripada bulan sebelumnya.

Berita terkini yang Berita Semasa terima apabila berlaku lambakan pengangguran di Malaysia sekarang ini, sehinggakan lulusan ijazah farmasi, kedoktoran, pergigian masih lagi mengambil masa yang cukup lama untuk diserapkan penempatan latihan amali di hospital kerajaan.

Jikalau sudah terlalu ramai, mengapa masih lagi banyak slot untuk pengambilan jurusan-jurusan tersebut? Mengapa tidak dikawal?

Menteri cukup banyak di Malaysia. Semua mahu kuasa. Kementerian Pendidikan Tinggi, apa tindakan anda sekarang ini?

Ini bukan sahaja bersandar kepada jurusan kedoktoran, pergigian, farmasi di Malaysia semata, tetapi semua kursus pengajian di Malaysia. Kolej berlambak-lambak. Universiti berlambak-lambak yang kadang-kadang menawarkan kursus yang kurang permintaan pada masa sekarang. Jawatan kosong?

  • Yang cukup-cukup makan pun diterima masuk kolej
  • Jangan risau yuran pengajian katanya, PTPTN ada bagi pinjaman
  • Asal dapat masuk kolej
  • Mentaliti seperti ini yang sedang cuba diserapkan kepada minda-minda pelajar lepasan SPM

Hakikatnya, kesilapan kerajaan tiada kawalan begitu banyak lambakan kolej swasta hari ini. Dan berterusan sehingga ke hari ini.

Hari ini, graduan perubatan, pergigian, pendidikan bukan jaminan kerja. Apatah bidang lain seperti kejuruteraan. Tiada jaminan kerja selagi masalah keseimbangan penawaran dan permintaan dalam pasaran kerja tidak disemak dan dikawal oleh kerajaan.

Terkini, statistik daripada Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) mendedahkan di mana :

Statistik Terkini Pengangguran di Malaysia? Data MEF?

Butiran statistik boleh anda semak dan baca seperti di bawah ini :

  1. 200,000 siswazah menganggur di Malaysia
  2. Angka tersebut tidak termasuk kalangan yang baru habis Diploma, Sijil mahupun lepasan SPM
  3. Tahun 2015, telah mencatatkan sejumlah 26,000 telah pun kena berhenti kerja
  4. MEF jangkakan tahun 2016, lebih ramai lagi pekerja akan dibuang dan diberhentikan majikan masing-masing

P/S : Selepas mendengar sendiri ucapan Zahid Hamidi mengenai isu kedatangan 1.5 juta pekerja Bangladesh, Berita Semasa boleh jangkakan halaju dan apa kan terjadi kepada nasib Malaysia umumnya dan rakyat Malaysia umumnya dalam tempoh 4,5 tahun akan datang.

PP/S : Statistik ada di bawah ini….untuk trend bagi 5 tahun terakhir.



Share.

122 Comments

  1. sekarang ni ada kerja pun macam tak ada kerja.Duit tak sempat sampai dua hari..dah habis

  2. Siapa kah menteri pengajian tinggi yang dimaksudkan tu? Aku rasa si idris jusoh. Ingat tak pasal kes korupsi pembelian hartanah di australia oleh MARA? Masa tu antara top management MARA ialah mamat ni. Sekarang ni tahun 2016 nak pedajal graduan & anak bangsa melayu pulak..

  3. portal brita nih sbenarnye ejen dajjal. dia mmg ske wat crita2 camnih supaya blaku huru hara dlm negara, snang kuncu2 dajjal leh kuasai negara nih.

  4. Betul tu jadi pemimpin berkawan dgn negara dajjal pun boleh jadi saudara dajjal.

  5. Berita pun nk takot….apa la umno tunggul kayu ni…umno ni xleh ckp benar,kalau ckp benar terus kena sawan lembu…

  6. menganggur adlh pilihan mereka sndr.. byk keje d malaysia ni cuma tempatkn diri yg mnjd mslhnya. Jgn fkr grad doktor tahu nak developkn ubt kenser atau grad Eng. pndai bina rumah atau grad bussiness cukup duit nak buat plaburan. Sistm pembelajaran di M’sia hanya pada teori bukan Experience Base Learning. Spttnya Uni perlu glkkn development n RnD barulh x kalut lepas grad dah tau ape nak buat seterusnya dpt beri impak dan buka peluang kpd yg lain. Kalo graduan pn byk menganggur bgaimana nak buka peluang pd yg lain. ape gunanya anda lebih berilmu kalo x bisa membantu. back to root – ‘MENTALITY’

  7. 11kV Switchgear on

    ni beza org berilmu dn org bangan bercakap… ko takkan takda sedara mara.. cer tanya mereka hidup susah ke sanang.. tanya anak2 mereka dh ada keja ke belum?? berapa ramai yg dh ada rumah sendiri??? …

    sikap individualistik macam ni la yg menghancurkan malaysia dn membiarkan malaysia di tangan pemimpin yg x bermaruah

  8. 26 ribu rakyat tempatan kena buang kerja, 1.5 juta pekerja bangladesh akan dibawa masuk? Belajar matematik sampai darjah berapa ni?

    Kalau tengok negara maju, kerja2 3D pun gaji besar. penyelesaiannya adalah guna automation/mesin dalam semua bidang. instead nak gaji 200-300 pekerja boleh gaji 20-3- orang sahja dengan gaji yang jauh lebih tinggi.

    Macamana la pak-pak menteri ni fikir? Dia pemimpin. Kalau stakat nak tolong company adik bawa masuk bangla, sanggup gadai bangsa dan tanah air sebab duit.

    P/S:- 1 kepala Bangla caj RM1000, kali dengan 1.5 juta = RM1.5 billion!!

  9. miss altuya on

    Ubah kerajaan pada PRU14 nanti . kerjanya sangat mudah
    1. Pergi ke pusat buang undi dan berbaris tunggu giliran
    2. Masuk ke tempat buang undi.
    3. Ambik pencil
    4. Pangkah lambang Mata atau roket atau bulan atau tertulis perkataan Pakatan Harapan dan jangan sekali-kali pangkah BN
    Selamat mencuba

  10. Ini semua gara2 pm nak buat sejarah beliaulah pm pertama yg majukan negara kearah wawasan 2020 negara maju rakyat kerja sektor atasan senang lenang dan kerja buruh kasar susah diberi pd pdtg asing, oleh kerana rakyat hanya 30 juta tak cukup utk pesatkan negara ,bila tambah juta2 pdtg asing nampak pesatnya.

  11. Ini semua gara2 pm nak buat sejarah beliaulah pm pertama yg majukan negara kearah wawasan 2020 negara maju rakyat kerja sektor atasan senang lenang dan kerja buruh kasar susah diberi pd pdtg asing, oleh kerana rakyat hanya 30 juta tak cukup utk pesatkan negara.

  12. Kat spore rakyat msia jaga tandas gaji spore dollar 1500 sebulan convert rm dekat rm 5 000.
    Kalau suami isteri jaga tandas sebulan dekat rm 10 000. Ini masuk kategori kerja 3D.
    Siapa kata rakyat msia atau org muda pilih kerja.
    Bukan nak kata suruh majikan msia byr rm 5 000 utk jaga tandas. Tapi gaji utk kerja 3D sgt rendah bagi rakyat msia.
    Mat bangla je sanggup.
    Kat msia peguam fresh masuk lawyer firm dpt rm 2 300 sebulan.
    Msia dpt pemimpin kurang cerdik.

  13. Boleh percaya ke statement penggangguran ni? habis tu nak bawa masuk Mat Bangla 1.5 Milion ada pulak Kerja!
    Berita semasa kata tak de kerja, mana satu betul ni.

  14. tul tuh. tp biasa ler derang nih mana leh terima kenyataan. derang nk disuap. derang nk disediakan peluang kerja. xmo wat research sendiri. klu blaja tinggi cm doktor, xmo wat klinik sendiri, tp nk bergantung 100% dgn hospital kjaan. yg blaja amek engineering, comp science, sume nk msk keje gomen, nk senang jd mandur je xmo nk develop system or wat drawing sume tuh. mentaliti sempit graduan malaysia. pathetic.

  15. SambalBelacan on

    …jika dibandingkan nilai duit Singapura dengan duit Malaysia…jauhnya seperti langit dengan bumi…duit Malaysia x terdaya nak bersaing dengan duit Singapura walaupun Singapura tu hanyalah sebuah pulau kecil…sebab menteri2 mereka ada ‘otak’…

  16. Tahniah BS kerana sentiasa melaporkan berita yang boleh mendatangkan kegemparan kepada umum dan masalah kepada negara. Kipidap!!!

  17. Klu mereka bljar sampai dpt ijazah kiranya mereka berusaha utk dpt pekerjaan yg lbh baik. Klu doktor hbis bljar mcm mna nak buka klinik, mereka perlu pengalaman dan kewangan bkn main sebut je. Bagi aku satu pembaziran oleh kerajaan apabila menyediakan peruntukan untuk melahirkan doktor, jurutera dn sbgnya yg tiada peluang kerja tetapi menggaji pula org luar. Org yg mengata tentang mentality org lain ni tak ke mana pun mentality nya, biaslah mentality masyarakat kita memang suka mengata tapi tak melihat pd hakikat sebenar.

  18. Aku anggap menteri semua ada perniagaan sendiri. Aku anggap bukan negara yg perlukan warga asing tetapi menteri2 yang perlukan warga asing untuk bekerja di syarikat mereka, syarikat keturunan mereka. Lepas tu kata tak ada rakyat nak kerja disektor 3D. ckp je gaji warga asing rendah, jd mereka blh dpt untung. Daripada beri BR1M lebih baik beri kerja. Kerajaan malaysia takut meletakkan gaji yg berpatutan dgn kos hidup sekarang tapi membazir sesuka hati utk kepentingan politik. Sebab itu isu pendatang tak selesai sebab mereka hanya mengawal bukan membanteras?

  19. Masalah bukan kerja tetapi hisap darah lebih!! Kerajaan tak mampu jana pendapatan tinggi dari hasil negara luar maka hisap darah hasil rakyatnya. Bukan masalah nilai wang lebih pd gaji tidak setimpal dgn kerja.bukan tauke tak nak bagi gaji besar sebab untung byk kena bagi lebih pd kerajaan.

  20. mentaliti ko ni lebih percaya dengan kata orang dari melihat pada situasi sebenar. bukan situasi yang dimomokkan oleh media sosial, atau media “semasa” seperti portal ni.

  21. Pendapatan gaji memang rendah malah naik pun sedikit shj tetapi kos hidup naik cepat langsung tidak seimbang. Kerajaan tak mampu mengimbangi pendapatan dan kos sara hidup rakyat kerana mrk tidak mampu jana pendapatan dari luar negara sebaliknya hasil adalah dlm negara. rakyat tanggung beban kerajaan selama ini.

  22. korang sume nih mmg puk*mak. ske sgt membanding2 dgn negara len. xberpijak di bumi sendiri. yg melayunya xpenah nak muhasabah diri dgn sifat genetik bangsanya yg pemalas & idup nk disuap jer. yg cinanya xseda diri dulu keturunan cacai diangkut oleh british mai sini utk jd pengorek lombong. yg kelingnye pun sma gak xseda diri dulu keturunan dikalung loceng kt kaki diarak utk jd hamba abdi angkat itu ini. korang sume nih mmg xseda diuntung. mengimpikan bulan & bintang. xukur baju badan sendiri. puihhh.

  23. Tanpa hasil minyak kerajaan tak mampu bangunkan perbanggunan kerana kerajaan tak mampu cipta hasil! Berbeza dgn negara lain singapore thailand korea mampu cipta hasil walaupun tiada hasil minyak mampu jana pendapatan dari luar negara bukan dlm negara mrk.mcm arab juga hanya hasil minyak harta bumi.

  24. Kenapa amerika maju??? Juga ada hasil minyak tetapi tidak guna minyak mrk sebaliknya beli minyak dan simpan tetapi bijak cipta hasil sebagai pendapatan. Jana hasil seluruh dunia ekonomi terbesar dan china tempat kedua negara yg sgt diharapkan oleh mana2 negara utk melabur.

  25. Kini malaysia harapkan china utk melabur bagi jana pendapatan bantu majukan malaysia. Bijak pandai bukan main ckp kena tahu buat, sombong bergaya tanpa wang dlm simpanan hanya hutang sekeliling pinggang. Tiada beza anak kikis wang bapak hanya pandai berjoli habiskan wang tak pandai berkerja.

  26. Kerajaan msia baru hendak memastikan berapa keperluan sebenar bil pekerja bangladesh yg diperlukan.
    Sebelumnya kjaan hendak membawa masuk 1.5 juta pekerja bangladesh ke msia.
    Ini stail pemimpin negara buat kerja.
    Cakap dulu kemudian baru fikir.

  27. rakyat malaysia menganggur bkn sbb xde keje, tp demanding, nk keje cabut rumput dgn bayaran rm5,000 sebulan. tp offer dpt rm1,000 jer. jd derang pilih utk menganggur xdpt ape2 (atau mengharapkan simpati JKM/BR1M), drpd diberi gaji yg kecik/underpaid.
    rakyat malaysia mmg bijak. tahniah

  28. Kalau banyak sangat pekerja asing yg buleh dibayar cukup-cukup rendah bila lagi pendapatan per kapita rakyat akan meningkat. Majikan tentunya membuat pilihan untuk membayar gaji yang murah kpd pekerja. Sampai bila2 pun gaji pekerja dok tang tu jugak le….

  29. org melayu nih mmg kejenya ske nyalahkan org len. xnak muhasabah diri. bila xdpt nk slhkan org keliling, dislhkn nyer plak k’jaannye. ih ih ihhh. tgk cam cina, mana de gado2 sama sendiri?? bisnes makin kencang. bukak kedai sbelah2 pun slamba jer. melayu? mmg ade yg kena santau le pas tuh. hihi

  30. Msiapun ada minyak tapi hg skrg dah merosot tapi rakyat skrg untung

  31. Kak Jat Lembu bibir tebal masih belum pulangkan duit curi 250 juta bersama interest. Jangan dok buat-buat lupa. Kak Ton tak pernah lupa ya.

  32. Atas sana saya tahu awak ckp mcm cina tapi awak org melayu kan kan

  33. Rakyat senang hanya sementara tetapi susah sgt lama! Masih ingat ke susah zaman nenek moyang dan senang kini hanya sementara masa depan adalah hari susah rakyat kebanyakkan.keluar air mata darah pun tiada yg kesian hanya sdr tak guna,inilah kata2 ajimat rakyat miskin.

  34. Kenapa gaji kecil?? Harga boleh naik berlipat ganda kenapa gaji tidak?? Besar ke yg bergaji rm 5000 ?? Laki bini bergaji rm 8000 tak boleh buat pinjaman rumah berharga rm 450000 tahu ke anda?? Dulu lain skrg lain bank tak mudah bagi pinjaman mcm dulu.apa sebabnya??? Ekonomi negara tak stabil langsung!!

  35. Tahun ini sukar buat semua baik yg miskin atau yg kaya pembeli atau peniaga perkerja atau tauke semua tak boleh duduk senang. Kerajaan bila2 sj ubah itu ini korek duit sana sini naik itu ini setiap tahun cerita sama tak bengangkah anda??.ini semua sebab kerajaan bijak rakyatnya lemah hati budi baik sgt.

  36. Harapkan pagar pagar mkn padi! Rakyat tak bijak biar yg pandai membangunkan negara tetapi rakyat kurang bijak lupa kuasa bila dilepaskan begitu shj, nasib rakyat tidak terjamin sebaliknya harta negara habis di telan.tiada manusia boleh dipercayai apalg bijak pandai yg mati boleh hidup yg hidup boleh dimatikan.

  37. Negara kini hanya utk yg bijak pandai punya akal berfikir tetapi bagi yg kurang bijak walaupun rajin berusaha belum tentu boleh hidup selesa, apalg masa depan sukar sgt sukar. Yg terpelajar susah dpt kerja apalg yg tak pandai terpelajar cuba anda guna akal fikir mana baiknya.

  38. ttp yg tak terpelajarpun ada yg berusaha dn hidup selesa asalkan rajin belajar sendiri dn dpt pengalaman bekerja dn berniaga

  39. rezki,jodoh,ajal yg mutlak dn tanah perkuburan dh ditentukan olh tuhan semesta alam sejak azali lagi ..

  40. kos sara hidup tinggi. kalau gaji+elaun RM1200 cukup ka dengan sewa rumah kalau nak beli memang tak mampu. nak bali kereta terpakai pun susah. menteri sila guna otak bila bercakap. jangan main cakap ja. naikkan gaji minima dulu sesuai dengan kos sara hidup dan cukai.

  41. pd zaman nabi,pada suatu hari nabi suruh sahabat itu mengikat tali unta dahulu baru tawakkal sebelum masuk masjid solat

  42. org melayu yg kononnya islam ni kejenye asyik mengeluh, menyalahkan org. tu jela keje melayu. patut la susah mau maju. asyik minta disuap je. hihi

  43. tuh xbermakna nko pun perlu ikut cam derang. lu dgn derang xder bezanye klu asyik dok kt “org tuh leh wat, naper aku xleh wat?”

  44. Jangan ikut pemimpin yg sesat. Menipu rakyat. Jgn sokong.
    Pemimpin ni ramai kat msia.

  45. Sabar melakukan ibadat,sabar dari melakukan maksiat dn noda dan sabar terhadap musibah adalah mempunyai tingkatan/darjat2nya yg tersendiri disisi Tuhan Rabbuljalil

  46. Tuhan yang Maha Melihat dan tiada terlepas sesuatupun dariNya,Maha mendengar ,Yang Esa,Yang tidak beranak atau diperanak.Wujud sediakala dan kekal selama2nya.Klu tiada alam inipun ia tetap wujud

  47. Yg menghidup dan yg mematikan,Yang mentadbir sekalian alam .Yg menjadikan siang dan malam ,yg menurunkan hujan. Tidak akan berkelip mata kita tanpa izinNya

  48. ini lah masanya…yaaa mari lah kita ganti tugas bangla 1.5 juta…hahhaha

  49. 11kV Switchgear on

    sama jgk.. bn akan perintah jgk… pelampung dia byk.. bangla, swak, sempadan semua, undi pos, undi hantu.. pkerja gomen, media masa.. percakaran pembangkang.. semua ini menjadi faktor kemenangan bn

  50. Tuhan yg tidak perlu pada sekutu dan tidak disyirikkan sesuatupun denganNya

  51. Tuhan yg maha besar dan maha adil tak suka pada pemimpin yg hutang tak bayar dan ambil sebahagian dan pulang sebahagian duit tak tau hujung pangkal.

  52. Jaga solah 5 waktu sehari semalam selamat hidup di dunia lbh2 lgi dakhirat dn amalkn jugak yg sunat dn sunnah2 nabi.Blhkn?

  53. Klu mrka tak bela nsib rkyt sape lg nk bela?? Ktorg xblh bersuara lgsg ke? Ke nk sruh ktorg semua kluar dr Mlysia? Klu bodoh,smpn dlm, jgn tnjuk kt org. Klu dh macai, ni la kualitinya, xthu bezakan btul @ slh. Jilat la semua slgi ko blh telan..

  54. Sunnah nabi termasuk membetulkan pemimpin yg zalim. Cth abu jahal.
    Pemimpin sekarang songlap duit rakyat pun perlu diperingat.

  55. Adakah jawatan kosong ini telah di tawarkn/diiklankan di akhbar/dada akhbar selama tempoh munasabah sebelum keputusan penganbilan kebanyakn mat2 bangla ini dambil? maaf ckp saya nei dunia akhirat

  56. Btultu kemudian baru pemilihan mat bangla nei pulak dibuat .Dont take for granted bro…

  57. macam hampeh..kat malaysia makin ramai yang kena buang kerja.pas pak menteri nk tambahkan lagi warga sing..nk tambahkan lg masalah sosial negara ni.

  58. xyah nk memekal ler wei. atuk nenek moyang ko yg melayu dulu rilek jer terima pati2 berbangsa cina india tuh. dah status warganegara pun derang skang. siap derang pijak2 kepala lagi anak cucu melayu nih. hihihi. lek ler. lg 50-100 thn sok, ank cucu bangla plak yg pijak anak cucu melayu nko nih. melayu mmg layu. sekian.

  59. dlu british bw msk cina keling. skang pengganti british yaitu bn bw msk bangla. syabassss

  60. Nak selesaikan semua masalah …cam ni …Dari BN tukar ke PH .. baru terang dan cerah masa depan

  61. Klu dr sgi pengambilan tenaga asing nei nampak mcm overview /telepas pandang shj dari segi bil/berapa ramai kemasukan ini diperlukan.Knapa tidak dikaji terlebih dahulu dan disiarkn bilangan dn bidang pekerja asing ini dperlukan

  62. Btultu mungkin contoh diadakan’quota’ pekerja asing ini dengan warga tempatan sendiri.Contoh 40% warga asing dan 60 % warga tempatan yg berkemahiran/berktrampilan dalam sesuatu bidang keperluan kerja itu

  63. Saya sokong cadangan ini dan ianya juga bolh mengelak tohmahan yg kurang baik kpd kjaan

  64. Jangan pulak kjaan ada serampang 2 mata dlm isu nei …ha ha maaf ckp saya

  65. Bagi saya klu itu yg tebaik (serampang 2 mata ) apa salahnyakn just on and proceed ha ha..pihak sblh sana jgn marahkn saya pulak ..apapun maafkn saya dunia akhirat

  66. Pekerja kebun on

    Bila ada yg ditindas pasti akan ada yg melawan…hukum alam yg pertama

  67. mr kangkong on

    ekonomi malaysia semakin teruk. celaka punya skandal skandal di malaysia ni. memang betul lah laporan oleh WSJ terhadap orang paling tinggi malaysia yang banyak buat skandal. saya percaya WSJ 2000 %. syabas WSJ … teruskan laporan kamu. saya sebagai rakyat malaysia menyokong penuh usaha WSJ ni. skandal besar yang melibatkan kehilangan wang rakyat dan kehilangan nyawa …… PKFZ, Perwaja Steel , Lembu Kondo, Mas, Altantuya, Scopion, Injin Jet, Kavin Moris, dan lain lain 1MDB, 2.6 Bil, TH, Yapiem mungkin banyak lagi lepas ni. TUNGGU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  68. Berkongsi Pendapat on

    Banyak lagi peluang-peluang yang boleh dimanfaat di Malaysia. Mari kita bersama-sama menyuntik ekonomi Malaysia dengan aktiviti pernigaan.Tidak kira la sama ada modal besar atau kecil, bergantung kepada kemampuan kita dari segi masa, kewangan,sumber dan sebagainya.

  69. SambalBelacan on

    …kalau dapat pemimpin2 seperti Luka bin Luka…yang pasti hidup rakyat akan merana…sebab orang2 jenis ini memang akan menjahanamkan negara…Nabi pun sudah beritahu perkara ini…wallahu’alam…

  70. SambalBelacan on

    …kalau buat filem bersiri, tentu seronok dan mendebarkan…sudah pasti box-office seluruh dunia…

  71. SambalBelacan on

    …masalahnya Mat Najib Razak ni x pernah berminat nak dengar keluhan rakyat…sebab pahlawan bugis sentiasa merasakan diri betul dan benar…pendek kata (yang panjang x kata) ikut kepala dia aje la…

  72. Maaf kalau terasa… Sebenarnya pihak blog tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yg ekonomi Malaysia akan terus jatuh, ini akan melibatkan pelabur asing, yang menyebabkan mereka tidak yakin untuk melabur di negara kita. Kita sepatutnya mengeluarkan kenyataan yg positif.. Maaf, ini hanya pendapat saya

  73. jgn diherankan sgt. derang nih sume ejen dajjal. mmg derang sengaja nk menjatuhkan negara & biar 1 dunia tau yg kita nih teruk.

  74. zahra ismail on

    Berita mmg menakutkan ,tapi hakikat kejadiaan 2 la realiti masa kini keadaan di Malaysia …Majulah Malaysia utk semua

  75. madeeaziz.com on

    iya la skrg gov pun xdak duit..
    barang pun mahal..
    madeeaziz.com

Leave A Reply