Pembentangan Bajet 2018 Malaysia Pada 27 Oktober 2018. Ada Cadangan Dan Idea?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pembentangan Bajet 2018 Malaysia Pada 27 Oktober 2018. Ada Cadangan Dan Idea?

Pembentangan Bajet 2018 Malaysia dibentangkan kepada rakyat Malaysia pada 27 Oktober 2018 ini bersamaan hari Jumaat.

pembentangan bajet 2018

Jangan lepaskan peluang untuk lihat sendiri apa yang bakal kerajaan Malaysia rancang untuk anda bagi 12 bulan yang mendatang untuk tahun 2018 kelak.

Butiran Live Streaming Pembentangan Bajet 2018 Malaysia

Perkara Butirannya
Lokasi Dewan Rakyat;Parlimen Malaysia
Tarikh 26 Oktober 2017
Hari Jumaat
Masa 4 petang
Penyampai Datuk Seri Najib Razak
Saluran Live Bajet KLIK SINI
Pautan kemaskini yang terkini bagi Intipati Bajet 2018 KLIK SINI

Sekarang ini sudah bermula dengan perbincangan dikalangan pakar-pakar ekonomi di mana sebentar sahaja lagi akan berlangsung pembentangan Bajet 2018 Malaysia oleh Perdana Menteri Malaysia yang boleh anda saksi dan tonton siaran langsung dan live streaming seperti perkongsian pada jadual di atas ini.

Perkara Butirannya
Saiz Dana RM280.25 bilion
Belanja untuk Operasi RM234.25 bilion
Belanja untuk Pembangunan RM46 bilion

Dan Berita Semasa sedikit terperanjat apabila kali ini dana yang disediakan cukup besar. Paling besar dalam sejarah.

Pembentangan Bajet 2018 kali ini cukup penting bagi menyediakan cukup dana dan peruntukkan yang boleh memuaskan hati banyak pihak termasuk rakyat Malaysia sebelum melangkah ke Pilihanraya Umum ke 14 pada tahun hadapan.

Pendapatan negara Malaysia datang daripada pelbagai sumber antaranya daripada cukai pendapatan, cukai GST, pinjaman yang dibuat oleh kerajaan bagi menampung kos

Sama-sama kita nantikan apa yang buah tangan yang bakal diberikan kepada anda.

P/S : Sebarkan pautan halaman ini kepada rakan-rakan dan kenalan anda yang lain.



Share.

132 Comments

  1. nak minta kerajaan sediakan kerja jawatan rendah tapi gaji berpatutan, seribu ke atas jangan la gaji sama level budak plak.

  2. beri bantuan dana bukan pinjaman kepada belia muda yang baru nak mula perniagaan, longgarkan sikit syarat2 ketat tu :)

  3. zahid komedi on

    Nak buat bajet kena ada duit. Duit dah xde.. hutang negara makin bertambah. Tahun depan boleh naik lagi GST 10%

  4. najib asyik boros, camne hutang tak bertambah? kemudian ada hati nak tekan rakyat dengan gst dan macam2 cukai.

  5. najib ada 2.6 billion. boleh derma sikit pada anak muda nak buat bisnes kecil-kecilan je la yang kami mampu.

  6. Peter Romut on

    1.Mohon agar penambahbaikan skim Jawatan yang telah diumumkan sebelum ini dilaksanakan sepenuhnya disemua peringkat Jabatan di Seluruh Malaysia berkuatkuasa dengan tarikh perkeliling dikeluarkan. Bukan terpilih sahaja. Contohnya Jawatan Juruteknik yamg telah diJumudkan masih belum dilaksanakan di Peringkat sepenuhnya di Peringkat Negeri & Pihak Berkuasa Tempatan.

    2. Harga barangan keperluan sukan dikawal atau diturunkan bagi menggalakkan setiap lapisan Masyarakat bersukan. Dapat mengalakkan budaya Hidup Sihat. Sebagai Contoh, Kasut Sukan, Bulu Tangkis(Badminton) dan sebagainya semakin hari semakin meningkat.

    3. Memperbanyakan kawasan Riadah di Setiap Daerah seluruh Malaysia bagi tujuan riadah keluarga dan seterusnya megurangkan masalah sosial dikalangan Masyarakat.

  7. Aku nak gaji dimalaysia dikurangkan sbb tak mampu bayar cukai pendaptn, cukuplah byar GST. Rasa kaya pulak dpt gaji besar dn kena cukai.

  8. hahhahahaha aku nak gaji najib dan menteri2 lain dikurangkan sebanyak 60%-(kalau kurang 60% pun x jadi pape sebab dapat banyak projek juta2 billion masuk kantung2 pm dan menteri) sebab tak banyak beri sumbangan hebat besar kepada negara, rakyat dan bangsa, hanya tahu menghabiskan duit negara dengan berjoli, korup dan rasuah……boleh tambah lagi kalau mau

  9. nak minta cadangan konon,nak pujuk rakyat lah tu,cadangan rakyat akan berada dalam bakul sampah nanti,buang masa je,nie aku ada satu cadangan ada berani ka, bagi 1 juta kat satu keluarga yg bpendapatan miskin dan pertengahan bior rakyat berpendapatan tinggi,pas tu kena cukai sikit tak jadi masalah,kami akan sukong pm sehingga akhir hayatnya.jika tak berani tahu2 lah nanti cam mana …

  10. Kata Pemimpin Perlu Rasai Denyutan Nadi Rakyat. Turun padang ke tak turun padang ni. Kenapa setiap kali budget asyik mintak cadangan rakyat. Takkan masih tak faham apa yang rakyat hadapi sekarang. Berapa ramai pakar ekonomi dan para cerdik pandai dalam Kabinet sekarang…???

  11. Mintak kerajaan sertakan jawapan di helaian akhir setiap kertas soalan UPSR bermula tahun depan.

  12. Kok Ton juga minta jabatan penjara sebat bontot Kak Jat Lembu bibir tebal kerana mencuri duit lembu 250 juta.

  13. derma kat aku RM260k. Cukup lah tuh.

    Harga Kereta bila nak turun 30%

    Janji capati ka?

  14. Golongan pertengahan cam aku ni income tax kena. Gst kena. Brim tak dpt. Rumah prima tak layak. Rumah murah tak layak. Bodoh sangat kalau aku undi umno.

  15. Bajet kali biar berimbang bila nak kurang jumlah hutang tu?Biar ia menyusut pulak .Klu asyik defisit bererti hutang akan lagi menimbun,sudah sampai masanya kjaan mengimbangi bajet ini jgn hanya gah ttp hutang menimbun tiada berkat sbb kna bayar faedah/kuntungan yg bsr

  16. Cuba sampai bajet berimbang /kuarangkan defisit tanpa menjejaskn semua golongan yg perlu tu…

  17. Mintalah apa2 hajat dgn bersolat dan beristikharah nescaya dberi ptunjuk dn dipermudahklan olh rabb

  18. Minta tuhan tunjukkan kebenaran siapakah yg sebenarnya pelahap duit rm2.6 bilion tu & hukumkan ia segera

  19. 1. potong elaun ahli parlimen, potong pencen ahli parlimen, potong gaji/elaun timbalan menteri/menteri tpm serta pm.
    2. pencenkan terus turus/jusa/gred 54/52 dalam perkhidmatan awam terutamanya ptd ptd yang menyemak takda keje kat atas nun. pi wujudkan banyak jawatan yang dibolot oleh ptd buat apa? ksn la, lepastu ada tksn, tksuk, kppa, tkppa sampai 2-3 orang, ksu, ada timbalan ksu sampai 2-3 orang, pulak tu ada sub, ada pulak timbalan sub. apa benda semua ni? dibolot oleh ptd ptd yang rakus tu pulak tu demi “career path” mereka.
    3. kurangkan jawatan menteri, hapuskan sementara jawatan timbalan menteri sehinggalah ekonomi jadi stabil. buat macam paklah dulu hapuskan jawatan setiausaha politik (supol)
    4. kurangkan perbelanjaan pegawai-pegawai tinggi kerajaan seperti mesyuarat sana kini, kursus luar negara. apa jadah kursus luar negara, dalam negara dah takda kemudahan kursus ke? kalau kumpulan sokongan kemain hebat diorang ni suruh kursus dalam pejabat la, kursus online la, tapi kroni-kroni pegawai bleh pulak kursus sampai luar negara??

    kita boleh jimatkan bilion di sini.

  20. Penduduk Cayman Island 54 800 org
    Pendapatan Perkapita Penduduk KYD 43 800
    1 KYD = USD 1.22
    1 USD = RM 4.34

    * KYD – Cayman Dollar

  21. CAYMAN ISLAND :
    Pendapatan Purata Penduduk :
    KYD 43 800 (RM 231 000)
    @ Pendapatan Bulanan RM 19 000

  22. CAYMAN ISLAND :
    Sebuah negara yg mempunyai Pendapatan Purata Penduduk paling tinggi di dunia. Aktiviti ekonomi utama ialah pelancongan dan perkhidmatan perbankan antarabangsa.

  23. Guli Keluli on

    Cadangan..nk najib turun dr jd pm skrg. Sblum lepaskn jawatan,jwb dulu sgala isu yg mlanda dirinya. Jgn buat pekak badak je..rakyat dh muak dgn pemerintahan ko najib.

  24. korang ni nak aku letak jawatan ker atau nak aku jawab soalan2 karut korang… aku pun x faham !!

  25. dulu aku bisnes karpet korang suruh aku berenti, sekarang kerja gunting rambut pun korang x senang hati jugak… tendang kang !! mau ?

  26. Yang Anon kt atas tu doa ….doa, pas doa ! doa.. ! ko ni aku tengok dok kerja doa… pas doa… doa ! ko ni doa nak ape betul nyer, dok suqoh berdoa hari2… ko nak ape betulnyer ? ko nak minta derma jugak ke ?

  27. Aku nak najib letak jawatan.
    Aku nak bilangan penjawat awam dikurangkan. Terutama PA yg pemalas n korup.

  28. cuba la ko nasihat suroh org berjimat simpan duit menabung dari bayi ker? sejak di bangku tadika ker … ada juga pikdahnyer… nasihatkan org ramai esp surirumah tanam sayur dlm besen blakang rumah ker, buat koi siput bagi anak2 jual ker… buat telur itik masin ker….

  29. Dicadangkan untuk Bajet 2016 :
    1. Wang RM 2.6 bilion itu dibayar sebagai BONUS 2 BULAN GAJI Penjawat Awam tahun ni
    2. Selebihnya ditambah kpda BRIM 2016
    Nampaknya itulah cara terbaik selesaikan masalah derma RM2.6 bilion tu

  30. Syeikh Al Mani on

    Ana mau berjudi kat sana, ana tak tahu berapa RM mau bawa ke sana… Dirang cakap 1 KYD = USD 1.22
    1 USD = RM 4.34
    # Ada betulkah !

  31. Aku nak duit RM2.6 bilion tu dibayar sebagai BONUS 2 BULAN GAJI kepada semua PA & selebihnya tambah kpda penerima BRIM RM 1,500 seorang

  32. ok2 tentang wang RM2.6 bilion kita letak tepi dulu… apa kata kita rumuskan bahawa BONUS 2 BULAN GAJI itu tak relevan utk perkembangan ekonomi semasa. Dlm keadaan ringgit yg sedang jatuh sekarang, kerajaan perlu berjimat & mendapatkan lebih banyak derma

  33. Syeikh Al Mani on

    Ana rasa lebih baik kita ke Cayman Islands berjudi di sana, kalau menang judi di sana KYD 50 000, ditukar ke Ringgit Malaysia ia bersamaan RM 261 995 (RM suku juta)
    * 1 KYD = RM 5.28

  34. Syeikh Al Mani on

    Ha2 tentu ana bertambah2 kaya, jika ana menang KYD 20 000, ianya sudah sama dgn RM100 000…. Wow ! I love Cayman Islands

  35. BERI PENDIDIKAN PERCUMA DAN KENAIKAN DUA MATA TANGGA GAJI KEPADA KAKITANGAN AWAM ADA BERANI NAJIB 2.6 BILLION BANYAK TU KALAU MAU MAKAN SENDIRI BAGI BAGILAH BAH BILANG ORANG SABAH

  36. BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAHBERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH BERSARALAH

  37. Ya tuhan ya Allahurabbi berikan kami bajet yg berjiwa rakyat mengkayakan rakyat bukan kjaan je kaya atau menungkat kn lago kos2 barangan nie semua

  38. …atau kata org spesis /jenis yg tak suka ..atau yg seumpamanya jgn begitu..

  39. bijaksana & kejijuran pemimpin pembgkang memerintah di p.pinang & selangor terbukti dgn kemampuan kerajaaan negeri membayar bonus 2 bulan gaji setiap tahun

  40. BERSALAH BERSALAH
    BERSALAH BERSALAH
    BERSALAH BERSALAH
    BERSALAH BERSALAH

    BERSALAH BERSALAH
    BERSALAH BERSALAH
    BERSALAH BERSALAH

  41. BESARLAH BESARLAH
    BESARLAH BESARLAH
    BESARLAH BESARLAH
    BESARLAH BESARLAH
    BERSALAH BESAR

  42. Ada lebih kurang 1bulan 2 minggu lagi nak bentang bajet 2016. Ada masa ke nak kaji semua cadangan2 yang kami beri tu? Elaun Sara Hidup/ Perumahan pun berapa lama kaji baru ada keputusan..

  43. BERSALAH BESAR
    BERSALAH BESAR

    BERSALAH BESAR
    BERSALAH BESAR
    BERSALAH BESAR

  44. mintalah wang rm2.6 bilion tu diagih samarata kepada penerima BRIM & sebagai bonus kpda PA

  45. Minta kerajaan haramkan pekerja asing pada sektor yang orang tempatan mampu buat. dan naikkan gaji minima pada sesuatu pekerjaan yang setaraf dengan kerja. gajiminima ketika ini adalah terlalu rendah berbangding gaji pekerja sektor awam.

  46. DADAH MUSUH MASYARAKAT MUSUH 1 MALAYSIA :
    Panjangkan tempoh tahanan di pusat serenti kepada 5 tahun

  47. setuju..nk tambah skit lagi setiap seorang warganegara Malaysia iaitu ibubapa mestilah warganegara Malaysia yang dilahirkan diberi 1 juta seorang sekali seumur hidup..pastu nk hapuskan subsidi pun orang x bising dah..confirm smua rakyat akan berpuashati punya lagipun negara kita mampu tapi hanya golongan atasan saja yang sapu bersih..

  48. Penagih Dadah mengancam keselamatan nyawa dan harta benda keluarga, masyarakat dan negara…. Hapuskan Dadah & Panjangkan Tempoh Tahanan Di Pusat Serenti kpda 5 hingga 10 Tahun

  49. Kurikulum & Kokurikulum di Pusat Serenti harus berteraskan hukuman bukan pemulihan. Penagih dadah adalah penjenayah BUKAN pesakit.
    Kegagalan memulihkan penagih dan membenteras dadah di Malaysia beerti pembaziran wang negara

  50. Wujudkan Sebuah Kerajaan Yg Telus :
    1. Tangkap & Hukum Pesalah tanpa memilih bulu
    2. Hapuskan kroniism
    3. Agihan tender & projek yg lebih adil
    4. Semua ahli parlimen & menteri wajib istihar harta. Harta yg tidak diistihar bolehlah dimiliknegarakan

  51. Kami mahu dana rm,2.6 bilion disiasat sehingga ke akar umbi dan pesalah duhukum. Kami juga menuntut 1MDB disiasat hingga ke lubang cacing

  52. Buka lebih banyak pusat aduan tentang rasuah. Permudahkan prosedur aduan di SPRM….. Sila terima aduan walaupun pengadu tidak mahu identitinya direkodkan.

  53. Kegiatan Mesin Kuda kembali aktif di bandar2 utama Utara Semenanjung seperti kulat sisir di tunggul pokok getah. Mesin Kuda menggalakkan aktiviti samseng dan gangsterisma

  54. Saya cadangakan Hospital Kerajaan sekat aksess untuk bukan warganegara. Setiap warganegara asing perlu dapatkan insuran dan rawatan di hospital@klinik swasta sahaja. Dengan cara ini nasib warganegara terbela, tidak perlu tunggu giliran, tidak perlu berebut dengan warganegara asing. Selain itu kerajaan dapat jimat billion2 yang mana boleh tukar kepada bentuk derma kepada rakyat. Rakyat juga tidak perlu beli insuran kesihatan. Bila orang luar perlu beli insuran, ia bantu tingkatkan ekonomi melalui industri insuran, beri pekerjaan dan hasil cukai untuk kerjaan. hospital swasta pun boleh buat duit, sedikan pekerjaan kepada rakyat dan juga hasil cukai kepada kerajaan. Arab Saudi dah buat lama dah. Rakyat diutamakan.

  55. Aku cadangkan supaya najib dan zahid hamidi melutut minta derma drpd pak arab untuk tambah dana bajet 2016 supaya rakyat tak perlu byar cukai lagi. Klu tak pun jual je negara ni pada pak arab yg bnyk duit tu dan najib dn zahid boleh jd je pencacai pak arab yg kaya.

  56. Tanpa Nama on

    tukar k’jaan persekutuan jer bro solution dia klu nak tengok PTD tuh dihapuskan dari perkhidmatan awam. wa pun nyampah gak tgk PTD2 nih konker sume menda.

  57. Tanpa Nama on

    2,600,000,000 / 1,500,000 penjawat awam = 1,733.33 sorang bleh dpt. tuh sumer tmasuk gred khas, turus2, jusa2, gred 54/52 sume tuh

  58. Aku cadang elaun & gaji ahli parlimen, timb menteri, menteri, timb perdana & perdana menteri dinaikkan 100%

  59. aku cadangkan buat pilihan raya parlimen semula atau dipercepatkan,untuk kita mengetahui siapa pilihan rakyat,tak payah tunggu 2 tahun lg,buang masa sahaja menunggu malah akan menimbulkan byk lg fitnah yg akan mendatangkan dosa.

  60. very polite indeed. i agree. as they work so hard to plunder this country…..its d rakyat to gratify them for more. i think at dis state of conundrum they r just happy to hav it.

  61. saya sokong dia orang ni bukan saja naik gaji 100% malah diberi lantikan seumor hidup sebab prestasi kerja makin baik dgn GST, ringgit yg makin jatuh, inflasi makin naik, hutang domestik dan hutang luar negara meningkat, skandal dan macam2 ….ha2

  62. naik gaji & elaun 100% ?? ha2 ….ekonomi negara dah lintang pukang, GST, harga barang naik, kos hidup naik, nilai ringgit jatuh, inflasi naik, politik goyah, serangan media antarabangsa dan mcm2 hal lagi… ko nak mampus !!!

  63. woiittt boy….. ko ni betul ke x betul nih !! aku bukan faham sangat bahasa inggeris yg ko tulis tu…. tapi aku rasa2 ko mcm setuju jer gaji & elaun dirang naik 100%… biar betul boboy…

  64. wak karman on

    ya mana bisa gaji & elaunya ditambah, kalau keadaan sekarang yg tidak menentu, rakyatnya menanggung beban tetapi pemimpin2 udah banyak uwang dan kaya raya… mau ditambah naiknya apa lagi…?

  65. aku tak minat nak bagi cadangan pada najib. Selaku Perdana Menteri sepatutnya dah tau apa rakyat mahu. Apa yang rakyat ckp selama ni sepatutnya najib dengar bukan tidur kat ketiak rosmah dan mampu melihat keadaan ekonomi rakyat bukannya ditutup oleh jambul rosmah. Mintak cadangan kononnya dia mendengar dan rapat dgn rakyat, tapi poyo..semua tuntutan rakyat dibakul sampahkan.

    Kalau najib tak boleh pikir idea yang baik untuk rakyat dan negara baik LETAK JAWATAN!

  66. wak karman on

    selepas media2 barat & local seperti sydney morning herald, wall streets journal, sarawak report, harakah & the edge buat liputan penyelewengan uwang negara, kini al jazeera pula dedahkan kasus pembunuhan altantuya saribuu jelitawan warga monggolia itu di malaysia.. ini sudah tentu bikin gawat di fikiran manusia yg sedar

  67. sebelum najib mintak cadangan rakyat, sebaiknya sediakan banyak tong sampah untuk membuang semua cadangan rakyat.

    Bajet 2016 najib dah lengkap dah. mintak cadangan tu hanya lakonan si poyo.

  68. wak karman on

    waduh… waduhhhh …!! bikin tambah gawat dgn al jazeera pulok doh…

  69. Bonus berbulan2 gaji bagi aku tak perlu, sbb hnya bersifat sementara. Biarlah sesuatu yang berbentuk jangka masa panjang. Akal pendek macam najib takkan mampu fikir untuk jangka masa panjang mcm Tun M.

  70. burung najib on

    UMNO BN kalau orang dedahkan penyelewengan dan salah laku mereka, pihak yang mendedahkan itu akan di tuduh berniat jahat, ancaman luar menjatuhkan malaysia lah, dan mcm2 lagi supaya dilihat pihat tersebut memang jahat. Sebab tu penjahat sebenar makin bertanduk.

  71. wak karman on

    permintaan seluruh Penjawat Awam di Malaysia untuk mendapat ganjaran bonus sekurang2nya 2 bulan gaji itu patut ditunaikan oleh bapak pm malaysia, ini kerana janjinya dlm tempoh 6 bulan ekonomi negara itu dijanjikan kembali utoh. mungkin dana rm2.6 bilion itu dapat disuntik masuk dlm bajet malaysia 2016

  72. wak karman on

    allooorrr…. bapak ! jangan gitu dong… sepertinya seorang yg mau pergi jauh dan lama bangat gitu, masakan tidak diberi uwang yg lebih banyak untuk anak2nya… masakan seorang ayah yg banyak uwang dan kaya raya mau lihat anak2nya makan ubi kayu dan reyas pisang sampai mampusi !!!

  73. Lanun Kepala & Muka Sotong on

    ehemmm…. mu tengok pulok al jazeera buat cite bid’ah gapo pulok nate tu…

  74. Lanun Kepala & Muka Sotong on

    tu tak dok kejo laing loh tu, niat jahak sokmo…. tunjuk loorr gambo menara kemba petronas ke, masjid kristel ke… memolek gok untuk ore isele…. ni tunjuk gambo altantuya tu buek gapo… buke nok bulih make….

  75. Lanun Kepala & Muka Sotong on

    ambo ingak ore putih jahei tu jer dok buak cite2 nonseng tuh, rupe2nyer pok pok arab mcm kawe pung jadi kelabu asak mere jugok…. jahei dunio doh nok jadi tak ketahuwang…

  76. Lanun Kepala & Muka Sotong on

    Gambo ore mati dlm kubo dok arok tunjuk uwad gapo…. tak dok pek dah…. uwad tunjuk gambo2 gadis2 floral skirk kat Cayman Ilen tu lagi lorrr memolek !!

  77. kapitan jack sparrow on

    ha2 davy jones kepala sotong, macam tu la kawan, taroh dia sikit…. jom chauu kena roti arab !!

  78. kapitan jack sparrow on

    kite ni lanun biasa ler hari2 orang hantam ! ek eleh kacang la tu davy…. ko pejamkan mate, ko pekakkan spirakel ko tu… selamattttt….

  79. baget dah siap dgn tambahan cukai,cuma nak poyo dgn rakyat seolah nak membela rakyat konon,sendiwara dan wayang…

  80. beruk2 kelantan dalam ni kalau menaip tak guna loghat beruk kau tu tak boleh ke hah?? cubalah guna bahasa melayu kebangsaan yang semua orang boleh baca. macam sampah! susah kalau sampah2 datang dari ulu ni dapat guna internet. tu yang keluar loghat-loghat ulu kampung tu dalam internet.
    tidak lupa juga kepada beruk2 kedah yang sikit-sikit asyik “hat” “hat” hat. hat ayah kau! cuba la taip elok-elok.

  81. rait….absolutely d chimps from jungle line of kuala betis. no…d Uno’s primates. these creatures r hollow headers only worship Uno parents n food.

  82. wakakakaka, wa stuju dgn lu bro. tuh le klu dlm internet pun nak dijaja nye loghat bodo dia tuh.

  83. hospital k’jaan seharusnya beri keutamaan pd yg berpendapatan rendah & penjawat awam. yg kaya2 anta dpn pintu gate guna kete2 import mahal2 tuh, blah le pi private hospital, pegi nyemak kat gh watpe??

  84. kah kah kah pm xkan brani wat camtuh, psl sume tuh ler tiang seri dia. klu dia hapuskan yg nko point tuh, aku sanggup pindah rumah duk kat parlimen pekan! wakakaka

  85. Woi beruk2 Jerman. Hang jgn bt rapla jingga kat sini. Igt hang hebat ka. Pi blk ngri hang la.

  86. takyah turunkan harga kete pun xpe asalkan bykkan public transport, terutama train/lrt/mrt, bkn stakat kt kl je, tp kat bandar2 lain dlm m’sia nih. klu public transport dh terbaik cam negara maju, england, japan, org xkan mengeluh klu kete mahal, petrol mahal, psl tuh dh masuk kategori pilihan.

  87. dia sama ler cm iklan temuduga, calon2 dah ade dlm list dh, yg iklan tuh utk wayang jer. kah kah

  88. betul tapi utamakan mana yg dulu. arak, judi, rasuah tuh patut dijadikan MUSUH NO.1 jua. klu pengedar dadah leh hukum mati, yg nagih msk serenti, jd sama gak cam penjual arak, toke judi, pemberi rasuah tuh hukum gantung mati, yg peminum arak, pemain judi, penerima rasuah tuh msk pusat pemulihan. ader brann??

  89. jacki..... on

    Hahaha…..najib najib kenapa kau celakakan diri sdr dan merosak nama baik keluarga yg telah lama terbina oleh tun razak. Ketamakan kuasa wang harta nama hanyalah di dunia tak boleh dibawa mati dan bukan allah suruh berbuat begitu. Rakyat malaysia pula ada yg baik jahat gila tamak ,namun sebagai pemimpin harus memuaskan rakyatnya paling tidak 70% bukan bawah 50% yg mana najib telah gagal walaupun byk plan rancangan yg tak bisa dilaksanakan dgn keadaan ekonomi semasa yg lembab tidak bisa najib boleh mengawalnya.

  90. mana penambahbaikan skim gaji dan elaun penjawat awam? (dalam bajet lalu kata akan diumum dis 2014)
    mana janji turun harga kereta 30%? (berperingkat-peringkat, tapi sampai skrang 10% pun tak turun lagi)
    bila nak turun income tax since GST sudah jalan?
    PM, menteri2 ADUN, MP sudah naik gaji sehingga 70%, kakitangan awam bila? 2018 ka?

  91. Wahai rakyat sekalian, bajet 2016 tak ada bajet cuma tinggal untuk najib, kroni dan rosmah je.

  92. Apo2 jo boleh on

    Den ado 1 cadangan….apo kato…Dato sri Najib…lotak jo la jawatan sebagai perdano menteri malaysia…supayo takdo laie raso sakit hati dan meluat tgk lakonan dan penipuan ekau dongan mak rosmah lampir….sekian terima kasihhhh….

  93. Kawan nie akan goreng benda yg sama dalam budget nanti….klinik 1 malaysia, kedai rakyat 1 malaysia, kedai kain 1 malaysia….aku tak nampak macamana 3 benda nie boleh kurangkan kos sara hidup rakyat

  94. Aku cadangkan supaya BR1M dihapuskan. Peruntukan tu mungkin blh sediakan peluang pekerjaan. Cthnya setiap kawsan bina kilang yang berkaitan pertanian, cth kilang nenas,jagung, kelapa, dn sbgainya. Jd penduduk setempat yg ada tanah blh menanam tumbuhan yg sesuai dgn kilang kwasan mereka. Yang tak ada tanah pun dpt bekerja diladang atau kilang.

    Tapi cadangan ni mungkin tak sesuai untuk najib, harap PM akan dtg blh fikir2kan. Tak guna rakyat jadi anak burung minta suap shaja, dah lama sepatutnya kerajaan sokong rakyat untuk maju. Jgn asyik ckp rakyat mesti majukan diri tapi kerajaan tak bantu dgn sewajarnya. Kerajaan kena pandang potensi luar bandar juga. Bukan jdikan rakyat luar bandar sbg stok pilihanraya sahaja.

  95. itu “janji” manifesto 2013. mereka ada masa sehingga 2018. keh keh

  96. Juwainisyafiq on

    Kerajaan perlu turunkan rizab tunai,turunkan rizab berkanun,longgarkan syarat sewa beli,turunkan kadar faedah,dan beli surat jaminan kerajaan..najib kena letak jawatan kerna sepanjang pemerintahanya hutang meningkat sebanyak 95% dan ringgit merudum dgn teruk…g0 ahead

  97. 1 malaysia on

    Salam…sy cadangkan budget utk pendidikan 30 peratus shj yuran perlu dibayar..kerajaan subsidi 70 peratus…yg lain2 xpe kalu xde duit.. yg penting pendidikan yuran murah…kesian kat pelajar nk bayar yuran..duit xde nk mkn…mkn nasi ngn budu or telor shj. ..air suam…juga pd ibubapa yg anaknye pergi sekolah or belajar x payah sgt bayar cukai or bayar siket shj cukai

  98. this is a last budget made my malay government before this country fall to us. we will see.

  99. Anonymous on

    Saya dari kelangan orang – orang malaysia yang tertindas dan tersepit dengan kos sara hidup yang tersangat tinggi , mencadangkan supaya kerajaan tutup syarikat 1MDB , tak payah bayar hutang 1MDB biar mereka yang ada kaitan secara lansung dengan syarikat tersebut menyelesaikan masalah mereka ,berikan RM2.6 bil kepada rakyat, hapuskan BR1M lebih baik buat projek yang boleh membantu rakyat secara kekal. mohon pihak kerajaan jangan buang duit tidak tentu pasal. Tak kesiankah dengan rakyat mu yang sekarang ini tercungap-cungap macam nak mampus.

  100. mcm ini negara punya ekonomi jatuh . kerana cukai suda xdapat . tapi tu masih ada

  101. membenarkan membayar ptptpn guna kwsp akaun kedua pasangan. dah kahwin takkan nak guna mak dan ayah punya akaun 2.

Leave A Reply