Pembantu Guru N17 Bantu Kurang Beban Tugas Guru Yang Seramai 500,000? Setuju atau Tidak?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pembantu Guru N17 Bantu Kurang Beban Tugas Guru Yang Seramai 500,000? Setuju atau Tidak?

Selepas lama menunggu tanpa sebarang tindakan dan respon daripada pihak Kementerian Pendidikan malaysia KPM walupun tuntutan telah lama dihantar, akhirnya Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) tampil kepada media memberikan kenyataan mengenai isu tuntutan ini.

pembantu guru

Beban tugas guru semakin meningkat dari hari ke sehari.

Ditambah pula beban tugas guru d luar juga semakin membeban.

Itu sebablah NUTP tampil supaya pihak Kementerian Pendidikan malaysia supaya menyedia pembantu guru N17 supaya kalangan guru dalam memberikan lebih fokus kepada proses PnP di dalam kelas.

NUTP ada bandingkan beban tugas guru di Malaysia dengan beban tugas guru di Korea Selatan. Yang mana keadaan sekolah di Korea Selatan :

Pembantu Guru N17 : Korea Selatan VS Malaysia?

  • pembantu guru di Korea Selatan banyak membantu menyelesaikan tugas yang bukan hakiki bagi seorang guru
  • Guru di Korea Selatan lebih banyak masa dan tumpuan mereka untuk fokus mengajar dan mendidikan pelajar di sana tanpa sebarang gangguan yang tidak sepatutnya
  • makmal sains sahaja ditempatkan dua pembantu guru
  • Tetapi di Malaysia tiada pembantu.

Sekarang ini rungutan demi rungutan diterima daripada kalangan guru. Sehingga ke hari ini kalangan guru di Malaysia sudah pun berjumlah 500,000 ramainya. Malangnya beban tugas guru semakin bertambah setiap hari dengan tugas yang bukan hakiki bagi mereka.

Adakah anda bersetuju dengan cadangan seperti untuk ditempatkan di sekolah? Mengapa?



Share.

156 Comments

  1. Kurangkan buat duit tepi semasa mengajar termasuk MLM,bisnes online…baru bleh fokus mengajar,kalau buat dua kerja mmg la tangan x cukup,jual kain lagi,jual itu ini,mengajar lagi…mana nk cukup masa

  2. Asalam… guru tidak perlu pembantu guru, sekiranya mereka FOKUS pada kerja hakikinya.. Guru gaji basic DG41 RM2700, sudah cukup untuk kos sara hidup, bagi yang lama mengajar gaji basic mereka sudah mencecah RM7000-9000, ada dikalangan mereka hidup mewah, ada rumah banglow, kereta mercedez, bmw, volkswagen dan lainnya.. ada juga dikalangan mereka mempunyai perniagaan sendiri sehingga mencecah jutaan ringgit perniagaannya.. kerana guru-guru ini ingin hidup RICH & FAMOUS , FOKUS mengajar telah terabai. Waktu berkerja guru pun pendek dari jam 7 pagi – 2 petang, cuti tahunan panjang 2 bulan.. berbanding dengan penjawat awam lainnya, waktu kerja panjang dari jam 8 pagi – 5 petang, mukim tengkujuh pun berkerja membantu mangsa banjir, ramai guru-guru melancong semasa musim banjir(musim tengkujuh)… ada melancong ke indon, china, dubai, dan sebagainya… guru-guru sekarang ingin sudah manja dan melampaui batas, ada yang ponteng kelas, mengular, tak datang bertugas, menipu statistik markah perlajar dan sebagainya… jadi nasihat saya ikhlaslah dalam berkerja, sebagaimana nasihat Saiddina Umar Al-Khattab, ” Berkerjalah seolah-olah kamu hidup seribu tahun, beribadatlah seolah-olah kamu akan mati ke keesokan harinya..”

  3. Haaa… tu barulah nampak profesyenal… memang guru2 patut ada pembantu… kalau boleh 5,6 org guru disediakan seorang pembantu…

  4. Nampak nak koi maju dan advance dah pendidikan di malaysia ni…. ini barulah ada ‘standard’ kata org…

  5. biarlah mereka buat keje mereka, jangan ko tunjuk pandai pula dengan apa yang ko tak tau, sia-sia je kobuat dosa. buat keje ko elok2 dah cukup.

  6. aku tengok rakan2 aku yg kerja guru dibebankan dgn kerja2 remeh temeh yg melembabkab p&p dirang… guru kena isu jersey pelajar, kena dobi, kena jemur, lipat, iron, kena simpan alatan sukan, kena masukkan data dan skor pelajar, kena taip soalan, kena mengawas ujian, kena kawal disiplin pelajar, kena atur kerusi dan sedia rostrum di perhimpunan, kena pasang banner, gantung &-pacak bendera, kena cat bilik darjah, kena repair kerusi meja, kena hantar budak ke hospital, ke venue pertandingan, berkunjung ke rumah pelajar, …kena itu kena ini… kena bawa pelajar bercampaigne, lawatan, perkhemahan, berqiamulail……. bla bla bla

  7. ada guru yg tertekan dgn kerja di luar bidang tugas ini… kerja2 ni menampakkan mereka jadi x profesyenal… wpun graduate tapi jadi pengasuh bukan pendidik… guru2 perlu PEMBANTU KHAS…

  8. Cantik sungguh nasihat Saidina Umar Al-khattab yang kau sampaikan. Tapi bagaimana pula dengan sikap manusia yang suka menabur fitnah dan memburuk2kan org lain dengan tuduhan yang tidak berasas? biasalh manusia ni kadang2 seronok bercakap walaupun tak tahu apa2. Kadang2 manusia ni nak dilihat hebat dengan memburuk2kan dan memfitnah org lain.

  9. ada guru lebih suka buat kerja2 sampingan begini sehingga mgabaikan tugas hakiki ..mengajar !

  10. Kementerian Pendidikan patut melaksanakan pengambilan Pembantu Guru N 17 supaya beban guru dikurangkan dan mereka dapat tumpukan kpda p&p…

  11. Kem. Pendidikan x payah dok kaji2 lagi… buat saja pengambilan N17 di bawah KP dan terus hantar ke sekolah2…. sekurang2nya 5 org Pembantu N17 diperlukan di tiap2 sekolah rendah gred A dan 10 org di sekolah menengah gred A

  12. ramai pembantu N 17 yg di tempatkan di sekolah terlibat dgn tugas2 dgn badan2 sukarela spt pdrm, rela, tentera, kerja2 politik, jpam, bomba, khidmat masyarakat, aktiviti sukan dll sehingga menjejaskan tugas hakiki mereka…. Jawatan Pembantu Guru N17 sangat diperlukan di sekolah2

  13. Kerajaan patut semak semula tugas guru dan mengambil tindakan kepada guru jika mengabaikan tugas sebenar iaitu mengajar. jgn jadikan isu “cost of living” punca berniaga sampingan dan menyebabkan kualiti pengajaran terjejas.

    Jika guru lebih fokus dlm pengajaran dan terbukti masih terganggu kerana paper work(berkaitan kerjaya guru), kerajaan perlu cepat membuat keputusan utk meringankan beban mereka.

    Saya juga berpendapat gaji permulaan guru sekarang berpatutan dan tidak perlu melakukan kerja sampingan. Jika gaji sahaja 2700 belum termasuk elaun.

    Kerja mengecat,pasang banner, susun kerusi periksa dsb patut dilakukan oleh jawatan kuasa yg dilantik oleh sekolah. Kenapa tidak iklankan kerja ad-hoc tersebut dan beri upah seperti katering(RM40 – seorang)

  14. anak2 jiran aku selalu mengeluh kesian nengok guru2 dirang buat mcm2 kja dah x mcm guru lgi…!

  15. Selalu kita dengar istilah guru lama dan guru baharu. Ada yang kata guru baharu tak mcm guru lama. Sebenarnya apa yang org tidak sedar bahawa guru lama yang penuh pengalaman yang masih berkhidmat dan hampir bersaralah memberikan gambaran situasi dulu dan sekrang. Dulu mereka kata guru cukup seronok mengajar sebab sebab tugas mereka hanya mengajar dan dapat menyediakan bahan mengajar yang baik untuk murid, walaupun ada tugas2 biasa jadi tukang hias, tukang kebun, tukang masak dan ia tidak jd masalah. Tetapi sekarang tugas mereka mengajar hanya antara 50%-60% shja. Kalau sebut tukang kebun tu org blh gambarkan. Tetapi apa bila disebut sistem pengurusan yang pelbagai mesti org luar buat2 pandai (tahu) sbb tu mereka kata guru malas. Setiap tahun ada sistem baru, walaupun maklumat boleh diperolehi drpd sistem lain. Org lain seronok buat sistem tapi semua dilambak ke sekolah. Semua online, dan ada yang online pun kena buat 2 kali sebab kena buat manual. Tambah lagi dengan talian internet yang hanya pada nama, seperti laporan berita baru-baru ni kementerian mengakui oneBestarinet sekolah gagal kerana internet tidak berfungsi dengan baik. Sukan, kelas tambahan dan sebagainya tu tidak jadi masalah guru sebab semua tu termasuk dlm proses mengajar. Jadi tugas perkeranian yang mengganggu sebab guru tak berdepan dengan murid tapi berdepan dengan komputer.
    Sekarang kalau ada jawatan pembantu guru baguslah. Sekarang org luar boleh mohon dan anda sendiri boleh buat semua kerja perkeranian tu dan jgn pandai cakap je.

  16. Guru2 adalah penentu jenerasi masa depan negara… jika guru terbeban dgn kerja luar tugas sehingga menjejaskan tugas hakiki dirang, kesannya adalah anak2 murid dirang akan terabai dan jadi tikus putih yg mati dlm makmal

  17. Sebenarnya guru2 juga telah menjadi tikus putih dlm makmal kementerian… ha2

  18. cian cikgu… kami nak pembantu cikgu N17…. saya suka ! …saya suka !

  19. Hantarlah N17 yg rajin buat kerja yea ! Cian cikgu kami yg come lote tu mcm kena bulli jer…

  20. Bila nkorang nak ambik N17 ni…. dah berbulu telinga aku mendengarnya…

  21. tunggu INDEN projek lebuhraya aku kt Sarawak & Sabah nanti…. meletop !e

  22. Aku kerja swasta ja.. gaji RM1150 termasuk elaun.. 8 jam sehari 6 hari seminggu.. buat OT 200jam lebih sebulan baru nak sama gaji penjawat awam lain.. hari hari kerja siang malam tak bising pun.. dapat gaji buat bayar cukai sikit untuk bayar gaji penjawat awam..

  23. tukang sapu on

    wahai encik/tuan/dato’/tan sri/tuan haji prof…..
    tahniah kerana anda tealh berjaya memfitnah sebilangan guru di malaysia. bukan semua guru berperangai sepertimana yang dinyatakan oleh encik/tuan/dato’/tan sri/tuan haji prof. sebelum buat kenyataan, tolong kaji dan selidik dahulu.
    terima kasih.

  24. Bangsa Gangsa on

    Buat dua kerja memang la tangan x cukup,berniaga lagi,mengajar lagi,mcm mana nak cukup masa,tu yg kena ada pembantu,sepatutnya bukan pembantu n17,tapi pembantu juruwang nk pegang duit banyak2,jgn terasa,termakan cili lidah ko pulak yg pedas ye…

  25. Bangsa Gangsa on

    cian guru, x dapat tumpukan kpda tugas mngajar, niat di hati nak fokus mendidik & curah ilmu kpda anak bgsa terhalang dgn tugas2 sampingan yg kekadang mencuri lebih banyak masa mereka utk melaksanakan tugas2-hakiki…

  26. Tauke Sekolah on

    Kalau nk cakap pasal TELUS bukan dari kerajaan je,dari DIRI SENDIRI sebenarnya,kalau semua kerja telus kerajaan pun akan jadi telus..lu pikir sendiri la…

  27. kalau tak bising kenapa bagi tau org lain ko keje 8jam shr. Penjawat awam tak bayar cukai ke? Gaji penjawat awam juga antaranya untuk bayar gaji dan bonus kau juga.

  28. Tak ada keje mintak keje. Bila ada cadangan wujudkan pekerjaan mulalah menghentam, memang patut pun tak ada peluang pekerjaan.

  29. Asalam… nak fokus mcmana, cikgu-cikgu sibuk berpolitik, jadi pembangkang, sebab tue dalam bajet 2016 baru-baru ni, tiada keistimewaan bagi cikgu, najib dah tau, muka cikgu-cikgu muka pembangkang.. dulu era 60an,70an, cikgu kuat berpolitik, mcm-mcm jawatan dia pegang sehingga peringkat tertinggi tapi sekarang dah tiada kualiti, dipegang oleh org cerdik pandai spt peguam, pensyarah, jurutera pakar ekonomi dan sebagainya..itulah hakikatnya, ada di kalangan cikgu-cikgu kurang minat mengajar, mengajar pun lebih kurang jea, ramai perlajar mengadu kat ibu-bapa, cikgu-cikgu berniaga waktu kerja, dengar lagu waktu mengajar, tak masuk kelas, pilih kasih, maki hamun murid dan sebagainya.. NAZIR yg dilantik sama jea.. perangai mcm yg ada-ada… tak percaya pihak kementerian datang mengejut ke sekolah-sekolah menengah dan rendah… perkara ini juga di dedahkan oleh cikgu-cikgu lama, cikgu-cikgu baru, harapkan kelulusan baik jea, kerja malas no.1… rosakkan anak bangsa kerana cikgu, di harap pengambilan cikgu-cikgu di kurangkan, kalau ada pengambilan di tapis sehingga ke tahap ahklaknya, bagi cikgu Muslim di adakan ujian mengaji Al-Quran sebab ramai cikgu sekarang nie buta Al-Quran…

  30. Baik diam je drpda ckp benda yang kau tak tau dan sia2. Ingatlah dosa menipu bro. Mana wujud gaji basic besar mcm tu bro, jgn seronok bercakp je tp tak ada makna. Kalau guru hidup mewah mcm tu, maknanya penjawat awam lain pun hidup mewah mcm tu jglh sbb gaji lebih kurang sama sahaja ikut gred jawatan. Baik diam je drpd ckp benda yang tak benar.

  31. Kalau nak ckp pasal akhlak, baik kau sendiri bc jg Al-quran dan mantapkan akhlak, jaga lidah dan jari drpd menabur fitnah dan memburuk2kan org lain. Apa kau ckp ni umpama wabak, sebab point kau semua mengarut dan tak berasas, kalau terus merebak maka tuduhan kau ni akan membunuh institusi pendidikan dan guru dgn fitnah.

  32. Tak penat ke jari tu taip benda mengarut ni? cukup2lah buat fitnah tu, bila masa lagi kau nak minta maaf dgn guru2 yg kau fitnah..

  33. Jawatan Pembantu Guru memang perlu diwujudkan kerana diluar sana ramai rakyat malaysia yang cukup hebat dan berkebolehan menjalankan tugas tersebut. Seorang atau dua org setiap sekolah kira oklah.

  34. Asalam… tak perlu pembantu guru, yg di sekolah tue dah ada, pembantu makmal, pra, tukang kebun, penghantar notis, pembantu am dan sebagainya… dia org dah boleh settlekan kerja tue..habis cerita.. selesai masalah..

  35. Datuk Prof. Dr. Hj. on

    Hahahahahaha..ingatkan pandai sangat, rupanya tak tau apa2 pun. pembantu guru bukan spt tukang kebun, pembantu makmal mcm kau ckp tu. Pembantu guru akan ambil alih tugas perkeranian yang dilaksanakan guru, melibatkan jg sistem2 online atau fail2 maklumat, data dan sebgainya. Kalau ada pembantu guru sekurang2nya membuka peluang pekerjaan untuk org lain yang betul2 nak keje bukan pandai ckp sahaja.

  36. Asalam… nak fokus mcmana, cikgu-cikgu sibuk berpolitik, jadi pembangkang, sebab tue dalam bajet 2016 baru-baru ni, tiada keistimewaan bagi cikgu, najib dah tau, muka cikgu-cikgu muka pembangkang.. dulu era 60an,70an, cikgu kuat berpolitik, mcm-mcm jawatan dia pegang sehingga peringkat tertinggi tapi sekarang dah tiada kualiti, dipegang oleh org cerdik pandai spt peguam, pensyarah, jurutera pakar ekonomi dan sebagainya..itulah hakikatnya, ada di kalangan cikgu-cikgu kurang minat mengajar, mengajar pun lebih kurang jea, ramai perlajar mengadu kat ibu-bapa, cikgu-cikgu berniaga waktu kerja, dengar lagu waktu mengajar, tak masuk kelas, pilih kasih, maki hamun murid dan sebagainya.. NAZIR yg dilantik sama jea.. perangai mcm yg ada-ada… tak percaya pihak kementerian datang mengejut ke sekolah-sekolah menengah dan rendah… perkara ini juga di dedahkan oleh cikgu-cikgu lama, cikgu-cikgu baru, harapkan kelulusan baik jea, kerja malas no.1… rosakkan anak bangsa kerana cikgu, di harap pengambilan cikgu-cikgu di kurangkan, kalau ada pengambilan di tapis sehingga ke tahap ahklaknya, bagi cikgu Muslim di adakan ujian mengaji Al-Quran sebab ramai cikgu sekarang nie buta Al-Quran… Tak perlu pembantu guru, setakat tugas-tugas perkeranian tue, apalah sangat… pembantu am pun boleh buat… sebab jadi mcm tue cikgu-cikgu tak buat kerja hakikinya, banyak sgt kerja part time… memalukan profesion perguruan, kalau tak nak kerja cikgu, letak jawatan…

  37. Prof Juebo on

    lahabau nko prof, nko tak faham tugas Pembantu Guru dan PAR/PRA…. nko ni prof ke pembaca proof

  38. Prof Juebo on

    nko ni betul2 memalukan aku dan institusi keprofan dgn kenyataan2 nko yg b.o.d.o.h tu… prof sepatutnya ada seorang pmbantu utk taip tulisan2 bodoh ko tu

  39. Prof Juebo on

    kenyataan prof gila kt atas tu guru2 sekarang kurang kualiti hingga jawatan2 politik dipegang oleh jurutera, peguam, doktor dsbnya x benar, sebenarnya guru2 sekarang nampak politik kita makin karut dgn rasuah, politik wang,jenayah, menipu, amalan kroniisma, salahguna kuasa, makan duit, songlap, fitnah memfitnah, saman mnyaman, penjara lagi… sebab tu tak nak join politik

  40. sebab politik sekarang dah x pandang muka cikgu ler apa jadi sekarang…. tun madey mngamuk sakan 1mdb ler, derma rm2.6 bilion ler, demonstrasi baju kuning, baju merah, GST, ketirisan wang negara, tuya ler itu ini..

  41. Obama dulu pernah jadi cikgu mengajar di sekolah undang2 sebab tu amerika tu elok jer sekarang….. pasni pemimpin dan presiden parti umno mesti disyaratkan dari kalangan bekas atau seorang guru

  42. Bahagian Pengambilan Sumber Manusia Swasta on

    kalau ada anak2 prof yg masih nganggur tu hantar ler borang prmohonan keja tu cepat2… kita nak ambik ikut pintu belakang jadi operator kilang… penempatan khas di zon industri lembah klang, p.pinang dan sg petani

  43. cian dah jdi prof pun b.o.d.o.h… lain kali ambillah Pembantu Prof…

  44. Si NAZIR org yg mulia tu pun dikutuknya…. ini bukan kerja seorg professor ni, ini keja seorg yg desprade, kesunyian, x ada hala tuju…. aku nasihatkan nko ni bnyakkan join aktiviti kmasyarakatan… nko ni sakit..!

  45. nko dah hilang hala tuju, tun madey kata parti nko pun dah hilang hala tuju… tunggu pru 14 jer nak junam

  46. Parti umno sekarang dipimpin oleh kalangan banyak wang, si prof palsu ni tiada wang, tak ada saper nk lantik dia …tu yg jadi meroyan sorang2

  47. Asalam…kata muktamad, tiada pengambilan pembantu guru, Menteri Pelajaran bersependapat tiada wujud jawatan pembantu guru…

  48. Tabur la fitnah banyak2…. prof kangkung, dulu sekolah malas, kan dah jadi bangang. Cuba jadi guru, baharu tahu langit tinggi atau rendah…

  49. nur amalina cik sabri on

    prof giler kt atas tu klau di zaman jahiliah dulu dirang tangkap, ikat kat batu besar jemur tengah panas… kmudian rejam dgn batu

  50. Letak N17 ok, cuma lepas tu jangan la pulak letak M48, konon2 untuk urus tadbir N17…. emmm

  51. Dato' Sri Prof. Dr. Ir. Hj. on

    Betul tu… jgn amik PTD yg bangang… jahanam negara

  52. Dato' Sri Prof. Dr. Ir. Hj. on

    Pembantu Prof pun bodoh piang… tu yg prof terus bodoh

  53. Asalam…setuju pengambilan pembantu tadbir N17, lebih ramai di sekolah-sekolah termasuk pembantu am…

  54. aku cakap bukan untuk diri aku saja.. aku antara termasuk pekerja swasta yang lain.. aku tak pentingkan diri aku saja.. niat aku untuk membela semua pekerja swasta.

  55. cikgu yang tidak mementingkan diri sendiri.. sebabtu mereka mengajar anak murid.. dengan baik.. tidak sembunyikan kebenaran

  56. Apa rasionalnya diwujudkan jwtn pembantu guru? Jgn ditambah beban kewangan negara. Sudahlah bajet pendidikan tinggi dikurangkan. Ni nak lebihkan bajet pendidikan rendah n menengah. Paloi!!

  57. Asalam… nak dekat cuti panjang persekolahan nie… ramai pulak nampak cikgu yg dikenali di shopping kompleks nie..sibuk betul cikgu skg nie..

  58. Guru2 adalah pak turut paling low class dlm perkhidmatan awam…. dulu kalau ada apa2 isu x betul, gurulah yg jadi pmbgkang, ketua protes, kepala barisan depan membela nasib rakyat

  59. Guru2 sekarang lemah, kerja setakat makan gaji dan x nak ambil tahu hal masyarakat, hal negara…. ingat !!! bila guru diketepikan dan mereka sudah x mau ambil pusing hal2 berlaku dlm masyarakat… masyarakat itu sebenarnya sedang s.a.k.i.t

  60. Negara sedang dipimpin oleh korporat2 & bangsawan monarki yg akan membawa negara ke ambang kehancuran

  61. Asalam… wow..!!hebat cikgu, tanpa cikgu-cikgu masyarakat sakit dan lemah, jadi penjawat awam lain tak ada fungsi lah… jadi disyorkan cikgu pegang semua jawatan peng.daerah, doktor, peng.farmasi, peng.polis, dsbnya..itupun sekiranya cikgu layak…

  62. Kawan aku banyak yang guru… bukan semua tapi ada yang dah boleh pakai Vellfire,BMW,merc hasil meniaga mlm dan bisnes macam-macam sebab banyak masa terluang untuk buat bisnes. guru di sekolah berprestasi tinggi memang agak sibuk tapi guru di pedalaman agak banyak masa terluang. pendek kata guru sekolah yang berprestasi tinggi saya sokong agar diberi pembantu. Senario dahulu dan kini banyak berubah.. saya rasa semua lepasan spm sekarang berlumba-lumba nak jadi guru kerana faedah cuti yang banyak dalam setahun berbanding penjawat awam lain dan kenaikan pangkat istimewa iaitu time based. Mungkin kerana mereka mewakili 1\3 penjawat awam dan suara mereka amat berpengaruh dibawah NUTP. Saya rasa pihak kementerian perlu amik serius terhadap guru-guru yang melaksanakan bisnes luar sehingga mengganggu fokus mengajar sehingga memperjudikan masa depan anak didik kita (tiada minat belajar kerana sikap sambil lewa mengajar) disebabkan perkara ini. Mereka perlu pilih samada ingin terlibat di dalam bisnes atau profesion perguruan. Profesion lain juga saya tak nafikan ada, cuma bilangannya tidak besar kerana komitmen bekerja 8 jam menghalang mereka berbuat demikian.

  63. title prof dh kena lucutkan ke? Banyak sangat mkn kangkung. Boleh beri statistik tak perbandingan guru yang buat bisnes dgn sektor lain, atau main suka2 ckp je?

  64. Aku kenal dia ni. Biasa memang dia ckp dia je bagus tapi bila keje tak ke mana pun.

  65. Mcm mana kau megukur cikgu pedalaman banyak masa terluang. Kau tau tak sekolah pedalaman ada yang berprestasi tinggi? Semua sekolah sama sahaja sebb tugas mereka sama sahaja. Guru pedalaman pula terpaksa bekerja lebih keras sbb guru biasanya tidak ramai tapi tugas tetap sama seluruh malaysia dan kemudahan mereka jg serba kekurangan. Pada akhirnya semua sekolah dinilai dgn kaedah penilaian yg sama. Di bandar, luar bandar semuanya tugas yang sama dan masing2 ada cabaran.

    Mcm mana kau blh mengatakan guru sambil lewa mengajar, sedangkan guru dinilai berdasarkan prestasi murid bukannya keje perkeranian. Kalau murid gagal, guru dan sekolah akan jadi sasaran pihak atasan dan murid tidak pernah salah. Jadi agak keterlaluan menuduh cikgu sambil lewa. Bercakap memandai-mandai takkan buat kau jd pandai.

  66. kalau banding dgn negara maju memang PA malaysia ramai. Tapi kalau dilihat dari gaji negara maju, gaji PA mereka seorang sama dgn gaji 3org PA malaysia. Kerajaan rasa ramai dan tak mampu sbb jerung di sini kebulur dan belanja wang negara berlebi-lebih yg akhirnya tidak memberi keuntungan pendapatan pd negara.

  67. Asalam…tahun depan hingga tahun seterusnya, jgn ada pengambilan guru lagi…guru yang ada

  68. Kakitangan Awam kat Jab Perdana Menteri, jawatan menteri dan timbalan menteri tu kena kurangkan… Gaji dan elaun kat situ saja aku agak habis rm3,4 juta sebulan

  69. Aku sokong bidang Pendidikan diberi keutamaan dan prioriti lebih oleh pihak kerajaan, pendidikan adalah pelaburan yg sangat penting dan mendatangkan pulangan yg tinggi walaupun hasilnya agak lambat tidak ketara…

  70. kenapa tak tutup je terus sekolah, ajar sendiri je anak kat rumah.

  71. Aku cadangkan gaji dan elaun guru dinaikkan lagi bgi mggalakkan para guru bkerja lebih komited dan berintergriti

  72. Para pekerja swasta yg berkelulusan setara dgn para guru menikmati gaji, elaun, ot dan pelbagai faedah lain seperti berkursus dan latihan di luar negara,hadiah tahunan, cuti khas, insentif, bonus sampai 3,4 bulan gaji dll

  73. guru ado ? berapa org dari setengah juta para guru itu yg dapat menikmati faedah2 ini…

  74. budak2 lepasan spm merayau, lepak2 then dapat kerja kilang kt p.pinang pun dah dapat gaji dan elaun sekitar rm1500 sebulan, tak payah belajar tinggi2, x yah masuk pusat kemahiran… itupun kata sektor swasta x bayar gaji lumayan lagi… nak gaji lebih blajarlah pandai2 jd engineer, mechanic, konsultan dan bagai

  75. atau korang asah betis jdi footballer, tu pun asasnya guru2 kat skolahlah yg ngajor… elaun player bolasepak kelab dan negeri2 kt malaysia sekarang dah cecah 5 angka sebulan…

  76. Ini korang belajor malas, bersukan malas, ponteng kelas lak tu, gedik giler pun ado… padan ler gaji korang dapat sekarang

  77. Guru2 kt malaysia sekarang cukup baik, taat & ikut perintah… tak ada pun suara2 para guru atau kesatuan guru yg lantang menentang apa2 program & dasar kjaan… x mcm guru2 dulu, dulu para gurulah agen perubahan dlm masyarakat

  78. Memang dulu para guru sedikit bilangannya, kdg2 dlm sebuah kmpong nak dapat sorang nak buat ubat pun payah, tambah2 guru2 lepasan universiti

  79. Tahun 80an dulu bilangan guru sedikit, guru adalah profesyen berpengaruh dlm masyarakat… guru2 ada gaji tetap, sumber nak dapat ilmu hanyalah dari para guru, buku2 pun x banyak, ibu bapa pulak ramai yg x celik huruf… rata2 masyarakat hidup miskin… guru jadi penting dan berpengaruh dlm masyarakat… dulu kalau sapa2 ada anak dapat masuk universiti, ibubapa dah boleh pipiskan lada, tapi sekarang jgn harap ! kalau dapat masuk u pun silap2 lpas graduate balik menyusahkan mak bapak kt kmpong

  80. Sekitar tahun 80an pekerjaan di sektor awam mulai dikecilkan… ramai siswazah terpaksa mnganggur, tak silap aku masa tu Tun Madey jdi PM… Nestapa mulai melanda graduates di Malaysia… dlm masa yg sama sektor swasta dan korporat diupgradekan… para siswazah mula kelam kabut memburu pekerjaan yg banyak dibayangi oleh pengaruh politik

  81. Aku kagum dengan segelintir rakyat malaysia yang cukup pandai bila bercakap tentang sesuatu perkara, boleh dikatakan sbg contoh apabila angkasawan bercakap hal situasi di angkasa lepas, tetapi yang tak pernah pergi angkasa lepas dan ada yg gagal sains pun boleh bercakap lebih hebat dari angkasawan. kadang2 ada mengatakan gaji org lebih tinggi dari dia tapi dia bandingkan dengan gred jawatan tak sama. Ada juga bercakap mengalahkan ahli agama, tapi diri sendiri mencerminkan sebaliknya. hebat dan cukup hebat.

  82. Ketika masyarakat sekeling seperti kontraktor, taukeh2 & korporat berjuang bertungkus lumus meraih & mengaut kekayaan negara, para guru masih setia pada skop dan bidang tugasnya mendidik anak bgsa wpun terlepas peluang mjadi kaya melana

  83. otai masih berbisa on

    Harap jawatan pembantu guru dpt diwujudkan supaya memberi peluang org lain kembali ke sekolah. Pengalaman bersekolah takkan sama dgn pengalaman bekerja di sekolah. Ini kesempatan untuk rakyat malaysia melihat sendiri apa sebenarnya tugas di sekolah. Di sekolah masih ramai pekerja dan guru dari era 80an, 90an berkhidmat, dan di situlah ruang kita mengenal perjalanan dan setiap pembaharuan dari dulu hingga sekarang. Kemudahan internet sekarang mewujudkan golongan yang memandai2, sehingga terlalu banyak cakap kosong drpd yg benar, sebab tu diri sendiri kena ada pengalaman, penilaian supaya tidak menyebarkan benda yg sia2.

  84. Asalam…dahlah tue, kerajaan tak kan bagi pembantu guru, saja kasi panas… guru kerja mcm biasa…

  85. Hala tuju pembangunan negara terlalu banyak melibatkan sektor swasta dan korporat dgn pekerjaan sektor awam yang BUKAN GURU. Malahan jika wujud hubungan langsung itu mungkin di peringkat Kementerian Pendidikan sahaja. Guru2 tersisih berbanding dgn rakan2 PTD di kememterian2 & PTN di negeri2 yg sedikit sebanyak mendapat faedah dari transaksi projek2 pembangunan kerajaan

  86. Akhirnya masyarakat guru kekal sebagai peraut buluh untuk membuat taut dan joran manakala rakan2 sektor awam mereka dari kalangan BUKAN GURU sama2 berpesta pukat tunda dgn golongan korporat dan sektor swasta

  87. Bila kekayaan material dan keduniaan jadi ukuran dan pertimbangan dlm sesebuah masyarakat…. maka guru bukan tempatnya untuk ditimbang sukat

  88. Bila masyarakat dah melupakan dan mengenepikan para guru…. maka kapitalis ada dalam hati mereka dan masyarakat sedang menuju kehancuran…

  89. Walaupun negara dilihat maju, tapi retak pecahnya banyak dan besar di sana sini

  90. Bila UMNO melupakan dan mengenepikan para guru… lihatlah kesannya sekarang..

  91. Bila sesebuah masyarakat memandang golongan guru itu rendah… masyarakat itu sedang s.a.k.I.t

  92. Amboi sedap nko cakap umno melupakan para guru ! abis tu nko nak guru jadi perdana menteri kae ?

  93. Guru nak dapat derma tolong kumpul wang pibg rm10 000 pun tak berapa nak berjaya … camner nak jdi pm..? pok jib satu derma jer rm2.6 bilion…. korang ado ?

  94. nkorang seramai 500 000 orang ni bolehkah beri derma seorang rm5 200 untuk dikumpulkan mjadi rm2.6 bilion. Kalau x leh kasi, baik nkorang d.i.a.m !!

  95. Aku tahulah guru tu profesyen mulia, ngajo yg buta mnjadi celik, ngajor yg bodoh mjadi cerdik …! Tapi aku tak raso seorang guru dapat kumpul rm2.6 bilion… ado nko raso…?

  96. Apa ko rang nak gaduh2 di atas tu,saya sebagai pengadil akan membuat keputusan adalah muktamad,jawatan pembantu guru memang patut wujud ,sekureng kurengnya adalah pekerjaan untuk anak2 kita,anak pihak yg setuju atau anak yg tidak bersetuju dpt le bekerja dgn kerajaan jadi siapa yg untung semualah yg dpt faedahnya,pas ni jgn gaduh2 lg sebab keputusan pengadil adalah muktamad,kita minum dulu…

  97. Kita,kita bagi,peruntukkan,kita bagi peruntukkan,jadi semua ngo2 dan guru mesti sokong kita,bila sokong kita,saya menang,senang je…

  98. Betul tu pengadil, klu ada jwatan pembantu guru semua dpt faedah, tak ada yg rugi.

  99. Aku cucu nelayan bukan lanun on

    Hahahahhaha masyarakat melayu kita sayang agamanya islam, tapi banyak yang sakit jiwa. Ni mesti ‘mencuri dalam sembahyang’ atau sumber makanan tak halal/berkat sebab tu hati tak tenang dan resah asyik ingat duit. Yahudi dah berjaya melalaikan orang2 islam dengan propaganda senyap2 mereka………….asyik ingat duit saja. untunglah aku jadi orang miskin tak terdedah sangat dengan penggunaan duit yang melampau2 sampai jiwa asyik merana kerana nak duit.

  100. Anonymous on

    kerajaan tak payah ambil lagi kakitangan. jadikan semua pembantu makmal tu sebagai pembantu guru, just convert jawatan mereka….satu skolah sampai 4-5 pembantu makmal nak buat apa?
    dok mengular, facebook je memanjang

  101. kakikukekeko on

    woooo bahaya ko ni , jgn tuduh org lain mengular..mcm mana ko tau, atau ko tak buat keje duk skodeng org lain je? Kena faham pembantu guru dan pembantu makmal berbeza, kalau terus convert siapa nak buat keje pembantu makmal? Lagi pun tak banyak sekolah yg ada pembantu makmal terutama sekolah rendah. Senang cerita, tak payahlah sibuk memburuk2kan keje org lain, jaga keje sendiri je. Kadang2 kita rasa org lain mengular, sebab kita tak fahm tugas org lain dan satu lagi sebab diri sendiri tak seronok dengan tugas sendiri sebab tu melihat org lain dgn negatif sahaja. Tak kenal maka tak cinta. Kalau suka sangat memburuk2kan org lain, suatu masa nanti Allah tayangkan keburukan kau sendiri.

  102. kakikukekeko on

    jgn tuduh org lain mengular..mcm mana ko tau, atau ko tak buat keje duk skodeng org lain je? Kena faham pembantu guru dan pembantu makmal berbeza, kalau terus convert siapa nak buat keje pembantu makmal? Lagi pun tak banyak sekolah yg ada pembantu makmal terutama sekolah rendah. Senang cerita, tak payahlah sibuk memburuk2kan keje org lain, jaga keje sendiri je. Kadang2 kita rasa org lain mengular, sebab kita tak fahm tugas org lain dan satu lagi sebab diri sendiri tak seronok dengan tugas sendiri sebab tu melihat org lain dgn negatif sahaja.
    Tak kenal maka tak cinta. Kalau suka sangat memburuk2kan org lain, suatu masa nanti Allah tayangkan keburukan kau sendiri…

  103. kakikukekeko on

    Kalau suka sangat memburuk2kan org lain, suatu masa nanti Allah tayangkan keburukan kau sendiri…

  104. kakikukekeko on

    woooo bahaya ko ni , jgn tuduh org lain mengular..mcm mana ko tau, atau ko tak buat keje duk skodeng org lain je? Kena faham pembantu guru dan pembantu makmal berbeza, kalau terus convert siapa nak buat keje pembantu makmal? Lagi pun tak banyak sekolah yg ada pembantu makmal terutama sekolah rendah. Senang cerita, tak payahlah sibuk memburuk2kan keje org lain, jaga keje sendiri je. Kadang2 kita rasa org lain mengular, sebab kita tak fahm tugas org lain dan satu lagi sebab diri sendiri tak seronok dengan tugas sendiri sebab tu melihat org lain dgn negatif sahaja. Tak kenal maka tak cinta. Kalau suka sangat memburuk2kan org lain, suatu masa nanti keburukan kau sendiri akan terdedah.

  105. Anonymous on

    Semua sektor pekerjaan bosnya adalah org politik. Aku harap org politik, kalau nak kaya pun kayalah 10 keturunan lantaklah, tapi jgn sekali2 jadikan pendidikan, kesihatan, keselamatan dan kebajikan rakyat bahan politik dan sumber keuntungan kuasa dan kekayaan. Itulah realiti dalam semua hal apabila org politik masuk campur pasti bermasalah. Jadi diharapkan malaysia masih ada ahli politik yang benar2 seorang wakil rakyat dan bukan wakil menjahanammkan rakyat.

  106. Saya ckgu. Mana ad gaji basic 2700.guru ijazah dg41 bru 2200.standard untk semua pemegang ijazah sbb gred sama bg setiap kemntrian. Prof ambk gaji dr negara mana tu 2700

  107. byk org bukan cikgu berlagak tahu serba serbi bidang tugas cikgu. pendapat org2 mcm ni ‘sampah’ dan layak dibakul sampahkan je. utk org2 yg berlagak tahu tu, aku nak tanya korg tau ke cikgu2 ni gred brp? korg ingat ke cikgu ni gred dia sama taraf mcm kerani ke? bygkan doktor kena buat kerja2 penyimpanan rekod pesakit diorg

  108. TAK BERNAMA on

    yes,yes saya sokong prof……. guru-guru sekarang terlalu dimanjakan…semuanya telah dipenuhi oleh kerajaan
    itupun masih tak puas hati lagi. golongan manakah yang paling ramai melancong ke luar negara, para gurulah sebab apa, sebabnya golongan ini mampu dengan gaji yang telah mereka terima. Itu pun ada para guru yang merungut kena pergi ke sekolah waktu cuti persekolahan, itu hanya segelintir kecil sahaja, yang lainnya batang hidungpun tak nampak…. itulah guru, Para Guru yang berbisnes tu belum dikira lagi….

  109. amboo nih on

    cadangan yang baik….cuma jangan terlalu ramai mungkin 1 pembantu untuk 6 oang cikgu. Kalau terlalu ramai nanti takde kerja sangat macam pembantu makmal…bulan 11, dan 12 gaji buta…..datang sekolah sembang-sembang.
    Tapi pastikan kerajaan mampu bayar gaji…..jangan buat alasan ..tak boleh bagi bonus sebab beban kewangan tinggi kerana penjawat awam terlalu ramai.

  110. Amboiiiii kau ni, sedapnya mulut jahat kau kata kami pekerja sambilan makan gaji buta? Apa kau ingat semua pekerja sambilan malas macam kau ke, hati busuk? Aku ni siap keluar duit sendiri untuk beli barang2 bekerja, walaupun patut sekolah yang sediakan. Gaji aku pun kadang2 dapat kadang2 lambat gila sebab kena ikut surat perjanjian kontrak yang lambat dipos jabatan pelajaran. Kau ni salah seorang cikgu2 yang busuk hati ke? Aku tau cikgu2 baik hati tapi ada juga segelintir cikgu2 mulut busuk hati hitam macam haters yang benci guru2. Aku sedar kadang2 cikgu2 tak puas hati dengan kerja2 kami pembantu sambilan ni sebab walaupun kami ditugaskan buat sesuatu kerja cikgu, bukan semua cikgu mahu perkhidmatan kami sebab mereka takut akan jadi masalah atau kesilapan jika kami buat kerja itu. Malah, guru besar ada beritahu yang kerja2 yang dipegang pembantu sambilan ni adalah bermusim, kadang2 ada banyak kadang2 tak ada langsung. Jadi tak perlulah guru2 bimbang jika kami buat kerja atau tak sebab memang kami ni sentiasa buat kerja yang ditugaskan sebaik mungkin, sebab aku pun tak mahu makan gaji haram, gaji buta la bodoh! Paling best cikgu2 tak berani marah pembantu pejabat, kerani yang tak buat kerja hakiki dan dok melepak makan di kantin, suka main facebook. Bila kami pekerja sambilan ni, diherdik, diperli semahu2nya macam kami ni tak pernah berbakti membantu guru2. Sedangkan masa pembantu pejabat malas nak fotostat kertas kerja cikgu atau guru tak pandai buat kerja online, kamilah yang dipanggil, bila ada tersilap buat kerja sedikit kami dimarah hanya kerana kami ni pekerja sambilan bukan pekerja tetap. Malah taraf kami dianggap lebih rendah dari tukang kebun/pengawal sebab hanya pekerja sambilan. Aku tengok ada juga guru2 yang diberi jawatan pegang tugas tertentu, bila disuruh mengajar kami pekerja sambilan, mereka ponteng dan lari tak nak ajar. Sekurang2nya ajarlah masa time terluang/senggang. Janganlah berbual2 kosong sampai habis time sekolah. Aku tengok kadang2 cikgu2 merungut kerja teruk hingga sangat letih, tapi bila ada masa terluang, rilek je sembang2 lepak2 minum tea sambil makan kuih. Ada juga guru2 yang dedikasi dan semangat juang tinggi tapi kerana guru2 yang perangai buruk dan menyakitkan hati ni semua terpalit sekali. Bukan senang pembantu sambilan nak buat semua kerja cikgu2 yang datang bertubi2 sekaligus, bukan ada 10 tangan nak buat kerja korang, faham! Jadi jangan jadi bodoh macam hater2 yang benci kerja cikgu, sebab kami ni nak bantu kerja guru bukan nak menyusahkan guru. Please jangan jadi cikgu kampung yang mulut jahat dan menyakitkan hati.

  111. tu la, aku pun tak tahu dia ni cikgu atau pekerja2 gila mana di sekolah yang dengki sangat dekat pekerja sambilan atau pembantu makmal. Kenapa la dengki sangat dengan kerja orang lain, janganlah hati hijau sangat, nanti Allah buat kau jadi pekak tuli baru kau tau. Asyik dok fitnah hina orang lain saja.

  112. Sapa kata basic cikgu MYR 2700K. basic cikgu adalah MYR2220 jer. Lg pn kalau wujudkan jawatan n17 yang baru ni banyak peluang pekerjaan utk rakyat malaysia. Jgn fitnah nanti dosa.

  113. Anonymous on

    alahaii cikgu nih, cikgu ok cikgu. mengomel konon keje hakiki tuh terbeban sgt camla penjawat awam skim lain xterbeban di pejabat masing2. skang nih nak pembantu plak. ape ingt nkorang nih org kaya yg perlukan org gaji hah? kata diri tuh cikgu, insan ‘berilmu’ yg ‘memberi ilmu’ kononnya, jd nape xreti manage diri sendiri dulu, manage pentadbiran sekolah, manage masa kerja? sampai demand nk pembantu bagai plak.

    makin hari makin lemak cikgu2 malaysia nih. elok swastakan jer kpm dgn ppd/ppn nih sume. biar cikgu2 nih jd staf swasta, keje bebetul, mana yg xkompeten, byk songeh, byk komplen, sack jer terus.

  114. Gaji itu anggaran yang saya guna, RM2200 sedikit jika guru menyewa sendiri dan berkeluarga.
    Utk membuka peluang pekerjaan tetap yang baru akan mendatangkan masalah pada masa hadapan. Iaitu bajet peruntukan.

    Sbb itu kerajaan patut melakukan penyelidikan yang cepat untuk membantu guru mengatasi masalah kurang masa mengajar.

  115. Anonymous on

    Wahai saudari saudari…jgn cakap berdasarkan apa yg didengar atau dilihat. Jangan menilai kerja guru nie senang. cuba dulu mengajar selama seminggu kat sekolah. nmpak macam xbanyak kerja sebab xsampai separuh hari jea kt sekolah kan. tapi rasanya kalau pemikiran orang yang macam awk nie xyah bagi tempoh seminggu. sehari pun dah xsanggup. sebelum cakap fikir dulu

  116. Era pemerintahan siapakah mula berlaku perlambangan siswazah menganggur dan pemberian biasiswa IPTA dihapuskan ?

  117. cuba la kamu jadi seorang guru, kalau tidak tahu apa-apa bagus diam saja

  118. Anonymous on

    ini sudah terbalik…. pekerja swasta bayar cukai tak de ape pun dapat… dapat gst adalah

  119. Saya N17 dah dua puluh Sembilan tahun kerja, boleh sangat jadi pembantu guru asal cikgu cuti dua bulan kami pun nak cuti dua bulan cikgu cuti penggal kami pun nak cuti penggal. Ade berani?

Leave A Reply