Cuepacs – MTUC Kemuka 4 Tuntutan Baru Termasuk Mahu 35,000 Kakitangan Kontrak Kerajaan Disambung Kontrak!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Cuepacs – MTUC Kemuka 4 Tuntutan Baru Termasuk Mahu 35,000 Kakitangan Kontrak Kerajaan Disambung Kontrak!

Ada yang mengatakan kalau nak minta bantuan dan perhatian daripada pihak kerajaan, inilah masa dan ketika yang terbaik untuk membuat tuntutan sebelum menjelangnya Pilihanraya Umum. Benarkah?

mtuc

Mungkin ini antara percaturan yang diambil oleh pihak Cuepacs dan juga MTUC dalam membuat tuntutan baru kepada pihak kerajaan.

Mungkin? Bukan satu, dua tuntutan tetapi 4 tuntutan sekaligus.

Dijangka Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) akan mengemukakan empat tuntutan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semata-mata bagi menjamin kebajikan pekerja dan kakitangan kontrak kerajaan di tujuh badan berkanun selepas mereka tamat perkhidmatan kelak

Cuepacs MTUC. Antaranya Nasib Kakitangan Kontrak Kerajaan?

  1. Mewujudkan Skim Dana Pencen
  2. Memanjangkan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) yang diberi kepada sektor awam kepada tujuh agensi berkenaan
  3. Bayaran saguhati tamat perkhidmatan
  4. Penambahan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) syer majikan yang pelaksanaannya berbeza antara agensi-agensi berkenaan. Antaranya ialah, Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Bank Simpanan Nasional (BSN), Lembaga Tabung Haji, Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera (Perhebat).
  5. Tujuh agensi ini, pada asalnya dahulu di bawah sektor awam sepenuhnya, tetapi pada 1992, ia diasingkan untuk diurus tadbir secara autonomi atau mutlak .

Tidak lupa juga Cuepacs sebenarnya dalam pada masa sama mengharapkan nasib kira-kira 35,000 pekerja kontrak kerajaan di agensi-agensi kerajaan dibela supaya kerajaan tidak menamatkan tempoh perkhidmatan mereka sebaliknya ditawarkan penyambungan kontrak jika tiada kekosongan jawatan untuk ditetapkan.

Dan MTUC mahukan satu mekanisme supaya ketujuh-tujuh badan berkanun itu mendapat faedah serupa, sama ada yang diperoleh oleh penjawat awam atau kakitangan swasta dan status mereka juga harus jelas. Apa harapan dan cadangan daripada anda pula?



Share.

143 Comments

  1. Saiful Anam on

    bagaimana dengan perkhidmatan guru-guru tabika kemas yang masih dalam perkhidmatan kontrak. ada yang telah beerkhidmat hampir 30 tahun masih dengan taraf kontrak yang tiada jaminan masa depan, sedang jasa mereka begitu besar terhadap pendidikan awal kanak-kanak dan juga jentera utama kerajaan pada setiap kali menghadapi pilihanraya.

  2. makin meluat pulak aku tgk cuepacs
    dia ingat PM dah takde kerja lain ker asyik nak melayan kerenah ngada-ngada cuepacs ni
    tau kerja nak mintak jer
    dia ingat senang ker

  3. bagus cuepacs masa ni lah ko gasak cukup2 PM 2 baru dia tau, kalau dah lepas PRU dia takkan pandang pun….digelar tak bermoral adalah ha….

  4. hahahaha
    agak-agak dapat keeeee?
    kemuka 4 tuntutan..dapat 2 pun jadilahkan bak kata datuk omar

  5. aduyaiii
    masa2 macam nilah mintak apa saja pasti dapattt..
    jangan pentingkan diri sendirilah

  6. masa org nyawa2 ikan dan lutut begegar keletihan buat perasmian sana sini ni minta saja, gasak betul2….dapat 2, 3 jadilah……..

  7. Salam, secara rasmi nya. pak cik menyokong 200% sepenuhnya terhadap tuntutan Cuepacs dan MTUC.

    Kita lihat kenyataan diatas bernombor 4. Sepatutnya semua majikan hendaklah mematuhi Jadual Ketiga, Akta KWSP 1991. Kalo orang yang cakap tak mematuhi. Kami kat sektor swasta nie, lagi la tak terbela. Pak cik juga berharap PM menyerap semua kakitangan kontrak kepada jawatan tetap. Ini selaras dengan modal insan. Kita perlu mendengar suara suara mereka ini. Oleh kerana harga rumah tinggi tinggi tahap dewa. ITP atau imbuhan perumahan dinaikan 2 kali ganda. Semuanya pak cik sokong. Sekian, terima kasih.

  8. Aku sokong ceupec kerana nak harapkan JPA memang payah nak berlaku, so pakat ramai2 sokong cuepec mohon terus dgn PM

  9. rafi razak on

    yang ko nie marah sangat kenapa???? da memang keja cuepacs untuk mewakilkan pekerja sektor awam.. dan tugas pm adalh perihatin kepada rakyat..klu x nak dengar rumitan rakyat x jadi pm… asyik gi jalan2 ke luar negara je…maslah negara tak selesai2

  10. sokong ceupec!!!kesian dkt pekerja kontrak…moga anda semua dapat pembelaan…teruskan berkhidmat dgn cemerlang.

  11. agk-agknya..cuepacs nie tahu x kantung MOF dh kempis gilerr..dh xde duit doh…utk serapkn PA kntrak tu aku setuju & ptt di tekan gov penuhi tntutan nie..kesian mereka..yg lain2 tu nti2 la dulu..kan x psl2 kita semua jgk yg kena byr cukai lebih

  12. Omar bengong… nak minta untuk 35,000 pekerja kontrak konon.. sebab dia laaa hampir 100,000 penjawat awam yang sampai gaji mati tak bergerak.. cuma kenaikan 13% jerr… bangang betul… busuk perut dan pentingkan diri sendiri…

  13. Gomen kerja macam taik pun nak sambung kontrak?? sepatutnya.. gomen kena belajar kurangkan pekerja..

    patutlah negara nak bankrap…

    padan le dgn najib yg kepala otak bankrap..

  14. genki seven on

    bangga CUEPACS dan BN sama2 tabah membela rakyat. Harap PKR, nak beri bonus pun x pernah

  15. Hjh Rogayah on

    tuntutan macam2 ni akak kurang setuju la, dah banyak wang Dato Najib dan pemimpin BN beri kita, nanti kering pula poket mereka nanti. Sabarlah dahulu, akak yakin tahun depan pasti Dato dan BN beri lagi. Minta lepas ni jangan beri bantuan kepada orang yang tidak undi BN.

  16. dah2 la tu org gomen..
    bersyukur la ckit..dah byk org bg kmudahan..
    org swasta ni apa pon xrak..
    apa kta selaraskan je swasta n gomen..kan sng
    adil n saksama..
    kami org swasta pon nk bli rumah,nk bli keta jgk..
    terasa cam rakyat ngra luar plak..aptb~~

  17. hamba Allah on

    Setuju pendapat rafi razak. dah kerja dia untuk membela penjawat awam. Orang bijak pandai mengambil peluang emas.

  18. hahaha. Bagaimana dengan pegawai2 sokongan yg dah ada ijazah, tapi kekal ditakuk lama. masih PAR, PTO dan N22, N27 yg dilantik bkn kerana ijazah yg dimiliki tetapi kerana ke’tua’an dlm perkhidmatan. Bagaimana yg terpinggir dan saja terlepas pandang kerana bukan kroni dan tiada kabel.

    Biarpun mereka terpinggir namun mereka kekal sokong BN dulu kini dan selamanya. Harap-harap kalau al-juburies jadi PM, jgnlah sampai mereka disepak terajang atau dibunuh kejam.

  19. Salam. Mungkin kakitangan kontrak di ambil untuk usaha murni kerajaan mengurangkan penganguran dan memberi pengalaman kpd mereka ini sebelum mendapat kerja tetap, juga utk kerja-keja ad hoc yg perlu disiapkan dgn segera atau membantu pekerja tetap menyiapkan kerja yg tertunggak?

  20. Jika dahulu klu dekat2 pru pihak gomen yp sibuk pancing sma rakyat.. bagi mcm2,klu di kampung biasanya orang2 kampung dpt atap zink,paku,beruti,benih pokok buah2an dan mcm2 lgi.tpi skrg da jauh bezanya.. rakyat pulak yg pancing kerajaan..bagus..ini saya sokong penuh! rakyat skrg benar2 sudah bijak.. bijak mencuri lubang.

  21. ya khasian tu kariawan mp menganti permay yang bekerja sebagai sechuritie gajze honorerx di bawah UMR CUKOP UNTUK SARAPAN PAGI APA LAGI SECHURITI BLOK D RT 05 GAJZE HONORER0X HANYA CUKHOP BUAT BELI ROKOK GAK MINUM GAK MAKAN KASHAN DYA LALU KESEJ

  22. tapi itulah, masalahnya sekarang dah sibuk dengan perkara-perkara lain. Mana Suruhanjaya Penambahbaikan Perkhidmatan Awam yang dijanjikan PM sebulan yang lalu..? Dah dilupakan..? Cepatnya dilupakan…! Ini wajah sebenar PM kita. Janji…janji…janji…..saja….saja…saja….lupa….lupa….lupa…..! TUMBANGKAN OMNO/BN DALAM PRU KE-13…! PEMBOHONG….!!! JANJI PALSU…!!!

  23. sebenarnya..bukan semua kebajikan kakitangan awam dijaga. bukan badan berkanun aje yang terabai.

    kakitangan awam pon ada banyak yang terabai
    Yang paling dijaga GURU jer.
    untuk pengetahuan kerajaan
    guru la yang banyak sokong pembangkang
    bagi laaa banyak mana pon
    time PRU lepa pangkah pembangkang gak
    kerja kerajaan pon sekarang dah ada double standart
    kelebihan kat guru tu dah melampaau2 rasanya….

  24. agak2 mcmana kejaan dimasa dpn nk dpt duit nk byr gaji kkitgn kejaan yg makin naik mendadak ni? melalui rasuah dan gadai negara. tak fhm bgmana kkitgn kejaan yg bersifat mengurus dpt gaji lebih tgi dr kkitgn swasta yg bekerja mendptkan hasil utk negara.

  25. kita boikot! jangan bayar cukai LHDN tapi wajib bayar zakat……….. dah tentu dapat pahala. sekurang2nya kita tahu duit yang kita bayar tu tidak diterima oleh golongan pekerja kerajaan yang curang dalam kerajaan yang x produktif ni. Asyik nak naik gaji je…. kerja?????

  26. MAK MINAH oiii…!
    jangan lah jadi berperangai macam ‘ibu mertuaku’..
    kalau tak ade kakitangan gomen menguruskan pentadbiran yg di ketuai olih pemimpin2 bnumno..mak minah mungkin tak dapat kemudahan untuk berkata dan hentam kerajaan melalui media saperti ini….
    sador lah sikit mak minah….
    beristigfar banyak2 mak minah oiii !!!

  27. aku bersimpati dgn cik eza…
    memang betol…
    kerajaan perlu ambil perhatian yg sama terhadap kakitangan swasta….mesti ada keseimbangan antara kedua2nya…
    jangan nak jaga hati pelabur2 dan tauke2 swasta jer….
    sedangkankan pekerjanya terabai….

  28. sebenarnya org cina telah mendahulhi lama dibandingkan dgn org melayu dlam taktik memintak sesuatu dimusim nak pilihanraya….
    mereka akan undi pembangkang jika apa yg mereka mintak tiada respon dari kerajaan… mereka akn undi sesiapa saja yg mereka rasa akan dapat membantu mereka…
    berbeza dgn org melayu, walau pun calun parti yg mereka telah pilih itu telah membelakangkan mereka dan malah telah membuat ‘taik’ jika pemimpin ini dilcalunkan semula dikawasan mereka itu, mereka tetap akan mengundi padanya….atas alasan konon utk meneruskan kesinambungan kuasa politik pd bangsa melayu walhal sikap itu telah digunakan olih pemimpin yg dipilih mereka itu itu mengumpul kakayaan bagi diri keluarga dan kroni sedangkan rakyat ramai yg mengundinya tetap macam tu ..masuk angin keluar asap….

  29. bagus cadangan cik anon tu..
    beratkan hal keagamaan..hanya bayar zakat utk dapat pahala..ha ha..
    tapi hati penuh dengan perasaan cemburu irihati dan dengki…
    inilah sifat melayu yg sebenarnya…

  30. mae yg reput !
    kalau kamu seorang pencuci tandas..
    kamu telah melakukan tugas dgn baik..membasuh mencuci mengilap tandas hingga bersih sebersih2nya hingga menghasilkan pujian olih pengguna ramai….
    adakah upah yg akan kamu terima kelak akan datang secara mengolek tanpa diuruskan olih pihak yg bertanggungjawab dlm urusan kerja kamu itu ?

  31. kechian pada msamhud merana…
    mungkiin barek bangla ato nipel baru ghaji are mahal sana khampung….sini maresia ruruk bhanyak rapar tare mhakan….
    kechian..kechian..barek bangla ato nipal la…

  32. mak minah..
    mak minah ni masa kecik2 dulu mungkin termakan taik kut…sebab suka sgt jadikan ‘taik’ segagai bahan bandingan….ha..
    gomen sekarang adalah mantap..pengalaman mentadbir negara dah lebih 1/2 abad…mereka tau lah sebab apa ambik lebih pekerja…
    negara nak bankrap ? siapa kata tu..? anwar CAKAP KE..? atau lim guan eng ? atau ambiga ? atau sesiapa…kalo geng2 mereka2 tu yg cakap tak heran lah sebab mereka pembangkang…apa pun mereka akan bangkang…
    tapi tak pcaya lansung …kalo nak bankrap takkan mereka mampu naikan gaji kakitangan…
    aku rasa najib dah buat yg sebaik…kalo otak dah bankrap
    dah lama dah lain pemimpin bn ambilalih…

  33. isu staf kontrak dan tetap menjadi duri dalam daging… amik la pesan org tua2… menarik rambut dalam tepung… rambut tak putus,… tepung tak berterabur… apa yg berlaku? rambut putus 18 tepung berselerak menjadi debu beterbangan. duduk sama2 meja bulat. bincang dgn akal… bukan emosi.

    ini bukan masa nak tunjuk sapa lebih kuasa… sapa kurang. klu suami isteri koje kontrak… serapkan yg suami, isteri boleh lah …. win win situation… dr 35k staf kontrak mesti ada yg pasangan suami isteri, suami saja atau isteri saja. Anak jiran kite, abg, adik, akak, sepupu atau kawan2 kite.

    P/s- ingat pesan nie…. jangan sesekali SE K A T rezeki org lain!!!! kelak Allah akan sekat rezekimu dunia akhirat selagi tiada kemaafan dari org yg kita zalimi….!!! Nauzubillahimin ZALIK!

  34. teruskan kerja kamu tu ceupacs !
    mintak lah mane yg patut..
    inilah mase yg sesuai…
    lpas pr nanti mungkin takde lah….
    idup ceupacs…
    agi idup agi glaban..

  35. Risau sikit bila ceupacs mintak banyak sangat.. Bukan tak boleh mintak, tapi tolong la pastikan dan galakkan kaki tangan awam bekerja dengan lebih produktif, gunakan banyak sikit akal untuk mengurangkan kos operasi, kurangkan bajet2 training yang membazir. Then, baru la mintak.. bila kos operasi kerajaan berkurangan hasil dari kerja yang cekap, kerajaan tak la susah sangat nak memenuhi permintaan ceupacs. Just ambik je dari peruntukan yang telah dijimatkan.

    Bila kerja dari dulu sampai sekarang takde peningkatan, tapi kos operasi naik mencanak2 angkara ceupacs, bebanan kerajaan pastinya akan ditanggung dengan penarikan subsidi, kenaikan cukai dan sebagainya yang akhirnya membebankan rakyat lain…

  36. UMNO melalut-lalut on

    yang ni aku setuju, asyik2 guru..polis..felda..guru..polis..felda..guru..polis..felda..guru..polis..felda..guru..polis..felda..guru..polis..felda..guru..polis..felda..guru..polis..felda..
    YANG LAIN2 TU TAK BUAT KERJA??

  37. sbb guru yg paling byk wat keje..guru kdg2 keje smpai sabtu ahad..waktu koko..waktu sukan..penjawat awam len,goyang telur je lebih..keje bwh rate average, nk gaji mhl..ptuiih!

  38. UMNO melalut-lalut on

    padan muka swasta bebal.. irihati yg lahir dari hati dajjal terhadap org gomen. pi ra mampuih

  39. UMNO melalut-lalut on

    arr..arr.. betullah tu.. 1,400,000 kakitangan awam tak produktif.. maknanya malaysia semakin maju tanpa org gomen. 600,000 cikgu tak buat keja produktif (tapi aku heran ngapa masih ada universiti arr..??), 400,000 polis tak buat keja produktif (aiikk.. lagi heran, ngapa masih ada banduan arr..???) 400,000 ktgn awam lain pegi opis ketuk kad, duduk, kaki atas meja..aaiikk.. lagi pelik?? ngapa arr??.. aku pelik?? malaysia tak terjejas pun..?? aku pelik??? aku pelikkkk???

  40. orang gomen ni komplen keje byk pdhl keje bwh average..xnk susah keje, g outsource kat swasta. pastu ckp nk mcm bgs masing2 pdhl keje mcm taik..meeting skit, nk kene ade mkn2..oi jibai..mende ko mkn tu, hak rakyat..nk mkn pkai la duit sendiri..ptuiih!

  41. Dato Omar, Jgn lupa juga dgn Pembantu Pemaju Masyarakat Sukarela Tabika. (Pembantu Tabika Kemas) bertugas sebagai membantu Guru Tabika Kemas yg membuat kerja memasak, mencuci dan menjaga kebersihan luar dan dlm Tabika Kemas. Hampir 15 ibu orang (MELAYU) di Malaysia hanya dibayar elaun RM400.00 shj. tanpa gaji, kwsp, socso dan bonus. Mereka telah berjasa kepada pendidikan awal kanak-kanak dan juga sebagai jentera utama kerajaan bagi menghadapi pilihanraya. Tapi jasa mereka tidak dihargai dan dibela oleh kerajaan. Sampai bila nasib mereka bagitu? Dato Omar cubalah mohon untuk diserap setidak-tidak ke jawatan kontrak dan diberi gaji minimun RM900.00 ke atas seperti sector swasta..Amin.

  42. syamin . saya setuju, PERKASA,UMNO berjuang lah untuk bangsa melayu yang berjasa kepada anak2 kita .

  43. Untuk kebaikan rakyat jgk..

    Lagi banyak tuntutan maknanya rakyat tak dapat hidup lah dengan kekangan dan kenaikan harga barang ni…gaji tak naik2…benefit tak dapat2..

  44. PAP N41 Tersiksa on

    hak semua PAP untuk menikmati N41 semasa SBPA telah dinafikan. kami semua PAP amat kesal dan berharap BN segera naiktaraf semua PAP ke N41 agar profesen kami lebih dipandang mulia. Tanpa kami, semua jentera kerajaan tidak jalan, pejabat2 akan lumpuh.

  45. PAP N41 Tersiksa on

    x payah layan mereka ni. yang penting, naikkan semua PAP ke N41 dahulu, barulah hal2 kemas ni. orang KEMAS jangan banyak songeh, buat kerja parti tu elok. buangkan rungutan, pentingkan kemenangan parti kita itulah yang utama. anda ditakdirkan anda cedera dan memang tiada socso, anda takkan dibela, tetapi itu pengorbanan besar untuk parti., nama anda pasti harum dalam sejarah parti Islam Umno.

    saya faham dah 30 tahun janji nak tetapkan guru Kemas masih tak tertunai, ianya salah pembangkang yang cuba merosakkan negara kita. percaya pada Umno dan BN, yakinilah pemimpin kita yang selalu ikat perut demi rakyat dan selalu alirkan air mata demi mengenangkan kesusahan rakyat

  46. Harap Omar Osman hentikan tuntutan terhadap kerajaan
    kerana bayaran yang melampau dan tidak setimpal dengan
    produktiviti b oleh menyebabkan negara kita Bangkrap kerana setakat ini kerajaan telah membelanjakan berbilion
    wang negara untuk memenuhi tuntutan pelbagai pihak seperti Ceupacs (paling banyak), Persatuan Nelayan, Golangan berpendapatan rendah, dan Peneroka. Negara
    kita boleh menjadi Greece kedua jika tuntutan mereka dilayan.

  47. Saya Md Rosnan Abdul Jali sebagai jurucakap tidak rasmi cawangan Rawang kepada NGO berikut (JATI, TIBAI, PERKASA, PEKIDA, Syiah Ahl-Bayt Malaysia, Sister in Islam) ingin memaklumkan bahawa 10 juta ahli kami akan turun mengadakan perhimpunan pro Demokrasi berbaju merah d KL dalam masa terdekat. Minta org Melayu turun support kami, jangan sampai anda dipukul kerana x mahu bantu sesama melayu.

  48. Kerajaan dah banyak beri kenaikan panakat(time base),
    dan gaji kepada guru, saya perhatikan disekolah anak
    saya masa aktiviti ko-kurikulum, cikgunya main
    komputer je, ramai yang balik awal , kemudiannya murid-muridnya habis lari.

  49. swasta ke gomen ke..
    sme2 mnusia..
    yg keje ngn swasta tu bkn org mlaysia ke..
    xksh la keje ngn spe pon..
    jnj jga dua2..tggjawab dia sbgai pmmpin..
    even kalo nk ckp bak agama..dah mmg trmaktub..
    itu org swasta cuba ketengahkan..
    nak hak yg sma..

  50. komen ko mcm mane??frankly mmg betol aku tengok tiap kali ada ganti waktu sekolah untuk cuti apa2 pon,hari sabtu akan diganti dgn ko-korikulum bukan waktu untuk belajar dikelas……pihak kementerian kena ambil perhatian sikit bab ni…

  51. kalau malaysia bankrap salah kan org kerajaan asik mintak sedekah jer…..

  52. aku sokong…pekerja2 kontrak nilah aset kerajaan…kuasa undi mereka besar .DAP cukup cemburu dengan kuasa mengundi mereka dan kakitangan awam keseluruhannya…di sinilah kekuatan kuasa Melayu yang sebenarnya…

  53. otak kau kat lutut on

    jawab sendiri lah…klau rakyat puas hati dengan cara kerja kakitangan awam mesti dia orang tak pertikaikan kenaikan gaji kita,,apa yg kita dapat ni …banyak lg yg patut kita sebagai PA kena baiki..tingkatkan produktiviti..baru dia org tak merungut…rakyat bos kita sepatutnya tiap2 tahun rakyat kena bg over-all rating/over all performance bru boleh naik gaji ..tp klu rakyat bg tentu2 10 tahun pon belum tentu naik gaji

  54. otak kau kat lutut on

    aku mmg tak bekenan dgn org gomen yg makan duit rakyat tp kuang ajar…nnt keturunan jd hanjing….

  55. meluat dh dgn omar osman ni yg asik mintak itu ini aje..tapi produktiviti cam gampang…yg budak2 kontrak ni pun satu hal..mase terima kontrak tu bace la surat tu betul2!..KONTRAK!!!.. bile nk tamat buat la cara betul ni sibuk duk bising2 kt orang konon HAK la ape jadah la….malu la sikit wei smpai bile nk bergantung harap je ni?PAC x lepas..exam x lepas..intevw kantoi BI..sibuk nk diri diserapkan…malu la wei

  56. betul2…mintak itu ini peruntukan kerajaan byk kene potong gara2 x cukup duit..(aku tau la aku keje MOF)
    yg kene kerah keringat pkeje swasta PCB kene potong..
    gaji 3k kompen kene byr cukai tapi pkeje gov?gaji 3k?ape2 tolak dulu bersih2 elaun (penyelamat cukai) baru tgk gaji kasar?macamane kiraan dipakai ni ??

  57. suara jujur on

    Pada saya, kakitangan kontrak yang tidak diserap biasanya performance kurang memberangsangkan.Syor pada kerajaan supaya kakitangan kontrak ini ada KPI.Yang berkualiti aja diserap.Yang tak berkualiti mengabihkan boraih aje.Bukan semua 35,000 ni semestinya semuanya layak dan patut diserap.Dato Omar, Please guna otak sket kalo buat tuntutan.

  58. Hjh Rogayah, pendapat awak ni membuat kan saya ketawa berguling-guling. Kelakar sungguh. Boleh masuk Raja lawak ni…..

  59. mana2 badan berkanun ka kerajaan yang boleh buat bisnes sendiri baik di swasta je. berjabatan kerajaan kekal yang betul2 berkepentingan kerajaan. JPJ, Imigresen, kastam, perkeso, kwsp, lhdn, dan lain2 baik di swasta baru kerajaan dapat jimat duit. sebab jabatan ini boleh buat duit. senang dapat duit. kakitangan jabatan kerajaan yg masih di bawah kerajaan barula rasa gaji minimum 1500. dari 1.2 juta kakitangan dapat la kurang ke 200-500 ribu kakitangan kerajaan. kerajaan malaysia terlalu banyak kakitangan kerajaan sebab tu susah. perbelanjaan semua jabatan 100 billion setahun. kat negara maju kerja guru diswastakan. kualiti yang diaorang bagi 80% baik dari guru di malaysia. sebab apa dia org terpaksa berkhidmat sepenuh hati sebab takut kena buang. kalau kerajaan budak pandai ke tak lantak la. bukan anak sendiri.

  60. inilah moral guru zaman sekarang.. ntah dah brape ramai anak2 murid yg diludahnya? abis tu kakitangan awam lain tak datang keje sabtu ahad??? daripada naik gaji guru pttuuiiihh ni, baik naik gaji bomba, kerja emgcy dan bahaya tak tentu masa. saya cadangkan, nanti kalau ada kebakaran kat rumah guru, geng2 bomba tanya dulu rumah sape terbakar, kalau rumah cikgu2 ni, bomba tak pyh cepat2 pegi padam.. kerana krjn lebih pentingkan jumlah kakitangan yg byk (guru je dah 500-600k) kerana undi. Geng bomba ni tak ramai, kerja lebih bahaya dari cikgu pun tak ada yg ambil peduli.

  61. P*lir kau kat dahi on

    aku mmg tak bekenan dgn org swasta s*al yg makan duit rakyat tp mcm anak h*ram. nnt keturunan jd b*bi…

  62. P*lir kau kat dahi on

    eleh.. org swasta memang beb*l.. beb*l melalut-lalut dgn dengki pula tu.. kalau pegi spot check org swasta ni, ramai yg mengular, menipu2 majikan. cakap mcm muka lawa, tapi penuh kudis sebenarnya..kihh.kihhh..kihhh..

  63. mu ingt gji kakitangan kerajaan bn bayaq ka>duit rKAYAT LA nyok….

  64. agak2 la qpek, jgn main redah jar..tau la nk kolek point, kesian kat PM sama

  65. omar ni pun bukanye sape pun dia pn kakitangan sokongan aje..cakap main redah je..tgk statment dia dlm online arini “Cuepacs mahu 3 nama penjawat awam terbabit perhimpunan 28 April”.. nampak sgt kebodohanye..sape dia tu?besar sgt ke?kalo nk sgt nama tu x yah la nk canang kt media..ni nmpak sgt nk menunjuk2 or lebih tepat lg bongok gile kuase…

  66. setau aku rakyat tak kisah gaji kakitangan awam naik…dan sebenarnya mereka juga tumpang gembira…
    yg mereka marah bila gaji ktangan awam naik harga barang pun naik…
    maananya mereka marah pada kerajaan sebab tidak dapat mengawal pasal hal itu…
    jadi.. tak de sebab nak cemburukan pasal kenaikan gaji ktangan awam…
    produktiviti hasil ktgn awam bolih dinilai dari kemajuan sesebuah negara..
    ktgn awam bekerja kerajaan memerintah…
    kakitangan awam tetap akan bekerja walau pun pemerintah bertukar…
    jadi…! yg sebenarnya.. hati mau baik beb..!

  67. yg ini ada btolnya….!
    tambah lagi …kalau nak berseminar buat di tempat yg baik2 mahal2 konon ada clas nak jaga status…
    mereka tau tapi mereka buat2 terlepas dengar atau terlepas pandang yg mereka dah bantai duit rakyat….

  68. dato omar dan ceupacs kena besarkan mata tengok masalah gaji pembantu tabika kemas ni…..
    masalah macam mereka ini yg perlu di kedepankan…..
    segan kat orang2 indon pendatang yg jadi amah tu..!
    gaji mereka pun dah diselaraskan minima 700rm..buat satu keje plak tu…! sedangkan membaca dan menulis ntah ok atau tidak…

  69. susah lah umno ni cik farisha oii….
    pemimpin2 umno biasanya akan berjuang utk dapatkan pengaruh, jawatan dan kedudukan kemudian bila dah dapat mereka hanya akan jeling2 jer masalah org melayu bawahan ni…..tumpuan mata hitam mereka biasanya akan bulat besar pada projek2 yg akan mendatangkan kesenangan pada mereka…air liur mereka biasanya akan meleleh kedagu bila melihat perancangan projek2 tsb…
    masalah rakyat bawahan ni biasanya mereka akan beri sedikit tumpuan dan perhatian bila sampai masa2 nak pilihanraya jer..
    takkan tak tau kut…?

  70. miesa_cang on

    saya sokong sgt2..
    pihak kerajaan xkan bergerak tanpa pihak cuepacs bersuara..
    so bgini saja cara yg sesuai…
    -cadangan-
    pembantu pemaju masyarakat (sukarela) dapat elaun rm400,xda ptgn KWSP..BLE KAH PIHAK CUEPACS TLG SUARA KAN SUPAYA JAWATAN INI DPT CARUMAN KWSP dan di beri elaun dgn jumlah yg sptt’y..
    terima kasih…..(^*^)

  71. mr mail..!
    kalau mlaysia bankrap rakyat akan salahkan kerajaan la….nak salahkan siapa lagi..?
    sebab tu kita sebagai rakyat negara mlaysia yg mengamalkan pemerintahan demokrasi ni diberi hak utk pilih siapa saja yg mereka rasa akan menjadi pemerintah yg baik…kalau yg ada sekarang tak ok..kita cuba lah orang lain plak..mana tau yg baru itu akan menjadi lebih baik dari yg ada…yg penting utk mereka menunjukan kebolihan adalah beri mereka peluang perintah federal…berkuasa atas federal..bukan berkuasa pada negeri je…sebab bila hanya berkuasa pada negeri mereka tiada ‘backup’ dan peruntukan terhad sebab dikawal olih federal.
    Kalau selepas 5 thn tak ok jugak…kita cuba yg lain plak….
    itu baru btol…malaysia kan negara demokrasi..! apa nak risau..?
    di samping itu dgn cara rakyat berpendirian macam ini jugak akan membuatkan mereka2 itu berlumba2 utk membuat yg terbaik utk rakyat supaya terpilih sebagai pemerintah….
    itu baru btol..rakyat jadi boss…!
    bukan macam yg ada sekarang ni….main sondol sokong jer..
    sampaikan ada pemimpin berak dalam periok nasi mereka pun..mereka tetap sondol sokong….haaa

  72. yg ko sebok bising2 tu apa hal ..?
    biarla ..itu hal mereka…
    kalau mereka rasa mereka perlu bersuara utk kepentingan mereka ..ye la tu…
    walau pun mereka dah tau dan dah tengok syarat2 kontrak tu…. mereka cuma cuba bersuara….
    mane2 yg terlebih bersuara tu..biasalah…dimana pun akan ada sikap macam tu…
    biar ceupacs dan kerajaan yg tentukan…
    ko tak payah lah nak jadi dalang….jadi pengkecuh…jadi tukang ketuk tin plak…
    ko lah patutnya yg rasa malu…
    nak lebih2 dari ceupacs dan kerajaan plak…

  73. patutnya cuepac nie di hapuskan terus. banyak songeh. rakyat malaysia dh cukup meluat.

  74. PRU13… bagi dgn DAP.. CUEPACS pasti bubar kerana DAP akan menyediakan semua keperluan rakyat… CUEPACS pasti tutup mulut kerana semua tuntutan akan dilayan…..

  75. kaya ke menda currency exchange rm=dollar jauh bebeno nilainya belom pound sterling lg..tak lama lg ikut nilai indian rupee jer atau rupiah indon…hutang mencecah 500 billion….

  76. Zam AlKazam on

    Saya menyokong usaha CEUPACS untuk mencadang kenaikan gaji. Memang pertambahan gaji dan bonus amat memberi makna kepada semua kakitangan Kerajaan maupun swasta.

    Bagaimanapun perkara yang menjadi masalah ialah tiada kayu ukur prestasi yang boleh diakui untuk menjadi dasar membuat keputusan kenaikan gaji dan bonus.

    Pemerhatian saya selama hampir berurusan dengan agensi Kerajaan dari berbagai peringkat ialah terdapat jurang prestasi yang besar antara satu agensi dengan yang lainnya. Begitu juga antara seorang kakitangan dengan yang lainnya.

    Kenaikan gaji dan pangkat tidak berdasar prestasi sebenar telah menjadi amalan yang melemahkan jentera jabatan Kerajaan sendiri. Mereka yang rajin akhirnya menjadi malas disebabkan perkara ini.

    Kaedah kaedah mengukur prestasi dengan lebih berkesan patut dicadangkan oleh CEUPACS terlebih dahulu supaya ada justifikasi yang lebih jelas dalam kenaikan pangkat, gaji dan juga pemberian bonus. KPI Jabatan perlu dibuat tranlasi yang lebih jelas dibawah supaya setiap kakitangan mempunyai KPInya yang tersendiri.

    Contohnya, bagi seorang kakitangan pentadbiran yang tugasnya memproses borang permohonan, perlu ada satu jumlah borang yang perlu diproses dalam masa tertentu. Seratus (100) borang dalam masa sebulan mesti diserahkan kepada Ketua untuk memmbuat pertimbangan. Jika ini dilaksanakan borang permohonan tentulah akan diproses dengan lebih cepat.

    Mungkin sampai masanya bagi pihak CEUPACS memulakan langkah ini bagi membolehkan penilaian yang lebih adil dibuat atas setiap kakitangan Kerajaan kerana tiada gunanya jika yang dinaikkan gaji itu bukan pekerja yang cemerlang tetapi orang yang berkepentingan kepada Ketua Jabatan.

    Terima Kasih

  77. aku setuju cik eza, orang kerja makan gaji makin naik lemak,bukan keje sangat. hari2 nok makan hari2 nok gaji.orang macam nilah perosak negara. tanpa fikir kpd org yang lebih susah. nak makan pun susah. kerja sendiri tak dok orang nok bela.mereka sedap2 mintak tu mintak ni.dah bagi tak cukup lagi mintak lagi , beri lagi. yang tu lembu kenyang ( omar osman ) pun sama. sampai bila mung nok mintak subsidi , nak jadi pengemis koprat ????????. aku kalu ada parti buruh… aku pangkah parti buruh. kot kot parti buruh dapat bela aku…..dan buruh2 lain. selaraskan gaji dan turun gaji anjing anjing kerajaan tu. lantak meka nak menyalak sampai bila2 pun……kalau mereka anak kandung …doh aku ni anak zina ke……

  78. melukut di gantang on

    sgt setuju… masa bekerja cikgu dari 7.30 pg sampai 12.30 atau 1.30 je… itupun dah mngadu byk keje… stakat kje sabtu ahad its normal la cikgu ptuiihhh.. kalo xnk kje xpyh ikrar jadi guru dlu..

    *2011 satu kajian yang dijalankan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, KPM. mendapati cikgu2 di sekolah kurang produktiviti.

  79. ape la ko no mak minah.skali tgk dh mcm DAP p0n ade.suke2 nk ttp periuk nasi org laen.bwk2 la insaf.xkan nk suap kat mulut ko jer…pekerja kontrak pon ade family.otak ltak kat lutut ke mak minah

  80. Imbuhan tetap perumahan mmg amat wajar di kaji semula bagi kakitangan berpendapatan rendah.kerana elaun rm180 sudah tidak releven pada masa ini…seperti semua sedia maklum kenaikan harga rumah mempengaruhi bayaran sewa rumah…boleh di katakan susah untuk mencari rumah sewa denhan harga rm180…jika di bandar-bandar besar boleh di katakan hampir muctahil…jadi pihak kerajaan perlu membuka mata tentang kebajikan penjawat awam berpendapatan rendah…

  81. anak murid on

    ko jer kot..
    masih ramai lagi yg suke cuepacs ni..
    tanpe diorg ada ke k/tgn awam skang ni dapat kenaikan seperti hari ni..
    diorg kemukakan cadangan jer..
    keputusan tetap pada kerajaan..

  82. anak murid on

    tak kisah la..
    mana yg baik kita amik..
    at least ada juga org yg beranikan suara..
    yg lain ada berani nak suara itu ini..
    yg pendam perasaan esok lusa golongan bawahan juga..

  83. anak murid on

    kalo bukan cuepacs bersuara sape lagi bang oi..siapakah anda nak harapkan.. nak harapkan anda kah? atau suara pekerja itu sendiri.. mmg tak dapat la.. dia minta pun ada sebab.. at least terbela la juga nasib pekeja bawahan tu..
    kalo tak cukup syarat tu dah prestasi tak memuaskan tu maybe la tidak layak untuk diserap tetap.. tapi bagaimana pula yg mmg cukup syarat dan prestasi yg memuaskan.. atau cemerlang.. rugi la kalo keadaan mcm ni diteruskan..

  84. anak murid on

    bukan minta sedekah.. minta ape yg sepatotnya..
    mcm kerja swasta gak.. minta gaji minimum…

  85. anak murid on

    yg ni mmg patot di utarakan..
    kesian juga kepada mereka..
    Dato Omar Presiden Cuepacs.. ayuh… yg ni jgn ketinggalan.. suarakan…

  86. anak murid on

    bukan org kerajaan jer.. swasta pun sama..
    tak semua org kerajaan atau swasta ni kurang ajar..
    segelintir jer..
    jgn la nak tuding jari kat semua.. wat dosa jer ko ni…

  87. anak murid on

    betol tu…
    bak kata pepatah melayu kerana nyamuk sekor g bakar kelambu..
    kesian.. pikir la rasional sebelum wat kenyataan.. kaji dan selidik.. jgn tgk sorg semua terkena..
    awam ker swasta ker sama jer.. tapi mcm aku cakap tadi la.. tak semua. segelintir yg mcm tu..

  88. anak murid on

    bagaimana pihak pengurusan profesional yg tau mengarah jer dapat gaji lagi tinggi dari k/tangan yg wat kerja dan uruskan hal hal lain?
    anda boleh jawab tak kenapa…
    adakah gaji yg diterima oleh PA ni jauh beza dgn swasta?
    terlampau beza atau sedikit jer mengikut peredaran zaman dgn keadaan ekonomi dan taraf hidup yg tinggi.. contoh jika Pembantu tadbir diberi mengikut gaji lama RM600 dengan elaun RM400 potong itu ini berapa sahaja yang tinggal.. untuk OT belum tentu ada.. hanya harapkan gaji sahaja.. nak harapkan bonus tiap2 tahun.. ada ker? menilai la dgn akal.. mungkin bagi yg kurang prestasi tersebut kita perlu boikot.. jgn kerana nila setitik semua PA anda nak hukum… tak semua mcm tu..

  89. anak murid on

    kalo yg kerja cemerlang tu tak layak sambung ker?
    apa la statement ko mak minah oi..
    g la bawak2 bertaubat..
    byk ko wat dosa hina semua org kontrak.. kalo yg kerja merapu jer tu mmg patot la pun.. tapi yg cemerlang tu.. tak patot tak patot..

  90. Otromen Taro on

    aku rasa CAM ni org swasta, 2 yg bengang dgn qpax ni.x pyh la dengki2 dgn rezeki org laen.syukur je dgn rezeki sendiri

  91. Dah mmg keje cuepac la sbgi ngo…. Ko belaja x tinggi ni…pndai plak maen intrnet

  92. MINTA CUEPACS CADANGKAN KEPADA KERAJAAN UNTUK SELARASKAN ELAUN KHIDMAT AWAM BAGI GRED 16 KEBAWAH. SEKURANG-KURANGNYA RM 120.

  93. kontrakkerajaantakdekwsp on

    apa masalah korang ni.. kesian cfs, kita ni pun baru nak minta tuntutan, belum dapat lagi pun..

    kena lah minta, if masjikan swasta bukan main kwsp nak saman
    tp kalau kerajaan yang buat, sape nak saman kerajaan?

  94. PEMBANGKANG on

    apa2 pun, kepada petani2 kedah, undilah pembangkang. Biar org felda sahaja undi bn.

  95. xyah ngade2 lah nak sambung kontrak,membazir jer dieorang ni,aku kejer maintenance pc untuk dieorang ni ha,lebih dari separuh hari2 dok melangut bukak fb,bukan sehari dua aku datang,seminggu aku dtg servis pc,sumer dok wat benda xder faedah.

  96. Teman nak keja dengan gov. demo tak kasi. Tak dak cabel demo kata. Keno keja sendiri, motong getah udah. Demo cakap…

  97. Biasa la brader… tak keja pun, cukup bulan, tekan ada duit masuk… Udah lumrah… tak peduli lagi berkat ko tidak rezeki gaji tu buat untuk anak makan… Itu sebab anak jadi antu, mak bapak kasi makan rezeki kurang berkat. Jangan main-main, itu sebab ambo motong getah jer. Tak der ragu-ragu lagi…

  98. Biasa lah namanya pun manusia… selagi masih hidup, hidupnya tidak akan pernah puas! Sudah kasi, esok lusa minta mau kasi lagi… Nak pulak free mcm wang rakyat 1 Malaysia RM500

  99. Hye miesa chang..

    Ko sendiri yg mention..pembantu pemaju masyarakat (sukarelawan)
    Da name pun s.relawan… xkan siap nak byr gaji?tu da macam keje..
    Sukarelawan ni di bayar saguhati..pasal kerajaan tow.xde sape pun nk jadi sukarelawan kalu xdibayar sagu hati…
    Ade sukarelawan yg x dibayar lansung pun ade.kalu ko x rela jadi sukarela..g keje kfc..sane de caruman kwsp..

  100. Ko tu yg bodo dungu…
    Ckp main redah je…
    Dah tentu2 dalam perlembagaan quepacs..hanya golongan sokongan je yg bole pgg jawatan dlm qpax..kalau xtow fakta jgn bg hujah..elok2 org xtow ko bodo…skrg da tow

  101. Ataih Pagaq on

    mintak mintak mintak.. tak cukup2 .. memang perangai suka mintak dari cari sendiri..

  102. saya berbangga dengan peranan yang telah dijalankan oleh cuepacs menjaga kebajikan ahlinya..saya berharap cuepacs dapat memberi perhatian kapada penjawat awam yang telah terinaya oleh tindakan sesetengah pegawai yang dipergunakan oleh parti politik dan mempergunakan kedudukannya menukar penjawat awam bawahannya dengan sewenangnya bertujuan untuk menyusahkan penjawat awam bahawahannya dan untuk menunjukkan kekuasaannya, walaupun pegawai bawahannya berkerja dengan baik dan menepati tugasnya.
    saya berharap cuepacs dapat mengenalpasti mereka yang menggunakan kedudukan ini untuk dibawa kepengadilan..kerana setahu saya tiada akta atau undang-undang yang membenarkan mereka bertindak demikian

  103. betul…..mereka saja asyik2 dibela dgn mcm2 “habuan” yg mana kita ni hanya mendengar melihat…lalu meleleh air liur basi hehehehe. penjawat awam naik 1x…mereka dah 3x. adilllah sikit kepada yg lain sebab kami2 ni pun menyumbang juga untuk negara Malaysia.

  104. dah xde kje lain ke ko cuepacs hah? ko pk dulu kualiti kje orang government ni… kje malas..sibuk ngan mintak xabis2.. kje bpe jam sgt.. bpe byk ag uit negara ko nak cekau.. ingat ko sorang je keje kt malaysia ni hah? dah mcm pengemis aku tgk

  105. law umah guru terbako..soh smu guru2 ptuihh je.. padam beb apinye…asid mulot power leh especially bru bgun tdo….

  106. legacygt83 on

    Saye sokong CUEPACS, sy salah seorang pekerja swasta, bagi saye mmg pekerja kontrak sepatutnye x de. Kerajaan perlu mengkaji gaji2 org2 atas kerajaan tu. Agak2 la gaji tu..melampau2…sampai berpuluh2 ribu….elaun lagi… agak2 la…pikir ckit pekerja kontrak nie…satu lagi sepatutnye x perlu pekerja gov nie pencen sampai umo 60 thn…(60 tahun ke?tolong betulkan aku klu silap) mengarut je….bagi pekerja kontrak nie kje tetap….byk duit hilang kat ctu..aku org yg x pandai kire2 pun bleh nampak…pikir2 la….tah ape2 diorg nie…nak pancing undi pun agak2 la….pikir generasi baru yg nk bertapak nie……

  107. boleh juga disokong tuntutan CUEPACS tu, tapi ada diantara kerajaan dah beri gaji yang menarik CUEPACS tolak…contohnya gaji maksimum yang kerajaan tawarkan melalui SBPA adalah lebih tinggi dari SSM .. mengapa tak terima.

    Itulah harapan kakitangan kerajaan supaya gaji maksimum tinggi, kalau gaji maksimumu tinggi ..pencen nanti lega sikit……Fikirkan wahai CUEPAcs…

  108. Selaras kan elaun-elaun kakitangan awam antara semenanjung malaysia dgn sabah dan sarawak.

  109. apabila had umur persaraan pekerja swasta dibentangkan saya memang teruja tetapi apabila dinyatakan tarikh kuatkuasa bermula januari 2013 hati saya hancur lebur.Bagaimana mana dengan orang yang bersara akhir tahun ni ? komen mtuc

  110. haha..mcm2 komen..seronok sy mbaca walaupun sy cuma kakitgn kecil agensi swasta..hahaha…yg penting, bersyukur dgn apa yg telah diberikan..terima dgn hati terbuka & ikhlas..:)

  111. hahaha..cabel wujud lg…haha….org yg layak duduk kerusi & jalankan keja itu tak dapat..org yg punya cabel senang ja dapat walaupun ting tong..hahaha..apa blh buat..bgnilah kita manusia d dunia..ramai yg hipokrit..& bsikap pentingkan diri sendiri..& tak pernah rs hdup susah spt org2 d negara yg sgt2 miskin..haha…renung2kan. :)

  112. kumpulan ppms on

    Bagaimana dengan nasib pembantu kemas sukeralawan dengan gaji RM 400. Tiada potongan kwsp, tiada bonus dan tiada kemudahan yang diperolehi oleh pembantu kemas lain. Boleh dikatakan kerja sama seperti mereka balik pun macam mereka. Pandang-pandanglah kami dibawah ne. Kehidupan yang meningkat cukup ke gaji yang diberikan itu, dengan anak hendak diantar kepusat jagaan udahlah gaji lambat , cikgu dah dapat yang ke dua baru kami dapat. Fikir-fikirlah nasib kami ne…

  113. jadi ko undi BN 2 semata2 nk dapat duit freelh… ko ada x fkir ms dpn negara cm na? kalo x da pembakang x da nk wujudnya bg duit free ne tw… pikir2knlh…

  114. saya sokong sangat pandangan pak cik 2…harap2 cuepacs membela nasib pekerja kontrak kerajaan terbela..sama ada y berumur 20 tahun ke atas atau 40 tahun ke atas… mmg dia orang ne je y banyak buat keja dari penjawat awam y berkerja tetap…dia org aset negara yang bernilai…

  115. sedih.. kakaitangan kontrak nk buat loan susah.. semua bank x pandang klu kontrak.. majikan pn sama x nk tanda tangan borang loan… mn nk cr duit?? gaji kecik je… nk kawin kena wat loan jg la… tlg la bg kelonggaran staf kontrak blh buat loan bank.. kontrak pn x pe janji blh buat loan…

  116. ya..saya juga berharap kakitangan kontrak yang telah lama berkhidmat dengan kerajaan akan diserapkan ke jawatan tetap..pengalaman yang mereka kutip boleh diambil kira untuk menjawat jawatan yang ada..

  117. KALAU dah kerajaan punya bajet yang cukup. Apa salahnya kita serap terus masuk ke jawatan tetap. itu pun kalau PRU 13 BN menang besar. kalau tipis-tipis x jadi la.

  118. Macamana nak capai target status negara maju pd tahun2020 kalau gaji ppms kemas yg dibawah jabatan kerajaan ini pun di anak tirikan…gaji hanya RM400 sebulan sehingga sekarang…mana janji2 cuepacs ni..sdh brtahun2 prkara yg sama sja diwar-warkan…tp msih tetap begini.gaji pembantu indonesia pun melebihi gaji pnjawat awam..inikan rakyat tempatan gaji ciput rm400 boleh buat apa dgn gaji bgitu..byar bill pun xlepas.

Leave A Reply