MM2h Malaysia : Harga Kereta Untuk Warga Asing Lebih Murah Berbanding Rakyat Malaysia Sendiri?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

MM2h Malaysia : Harga Kereta Untuk Warga Asing Lebih Murah Berbanding Rakyat Malaysia Sendiri?

Melihatkan kepada harga kereta yang dijual kepada kelompok warga asing ini yang menjadi perserta program Malaysia MySecond Home (MM2H Malaysia) ini, kelihatan mereka lebih menikmati kehidupan yang lebih baik berbanding rakyat Malaysia sendiri. Benarkah begitu?

mm2h malaysia

Bukan niat kami untuk mengatakan program MM2H Malaysia ini gagal, tidak sama sekali. Cuma apa yang kami persoalkan ialah, perbezaan yang ketara melibatkan beberapa aspek yang ditawarkan kepada warga asing yang menyertai program MM2H Malaysia ini berbanding kepada rakyat Malaysia sendiri.

Antara kelebihan yang diperolehi (warga asing) yang menyertai program Malaysia My Second Home (MM2h Malaysia) ini yang berjaya menarik perhatian kami adalah :

Mana-mana warga asing yang layak menyertai program Malaysia My Second Home (MM2H) ini harga kereta bebas cukai. Ulang suara, bebas cukai. Rakyat Malaysia dapat?

  • Warga asing boleh beli kereta Honda pada harga Proton Malaysia
  • Rakyat Malaysia sendiri terpaksa beli kereta Proton pada harga Honda
  • Warga asing dapat menikmati banyak kelebihan, diskaun dan penjimatan
  • Rakyat Malaysia sendiri “dipaksa berhadapan” dengan harga yang mahal?
  • Warga asing diberikan harga kereta yang bebas cukai
  • Rakyat Malaysia terpaksa berhadapan hutang pinjaman kereta antara 9-15 tahun lamanya
  • Logik?

Kami tidak mempersoalkan kalangan warga asing yang menikmati dan boleh memiliki harga kereta yang murah di Malaysia.

Tetapi janganlah dibiarkan jurang terlalu besar antara kalangan kami rakyat Malaysia dengan peserta program MM2h Malaysia ini? Adakah kalangan rakyat Malaysia yang rata-rata mempunyai pendapatan yang rendah tiada hak untuk menikmatinya sedikit kelebihan selama menjadi warganegara Malaysia?

Ya…memang benar program MM2H Malaysia ini mampu menarik kehadiran ramai warga asing yang kaya-raya untuk tinggal di Malaysia. Itu satu rancangan yang bagus sebenarnya. Dalam bahasa mudahnya mana-mana warga asing yang mempunyai simpanan yang banyak dan mahu menghabiskan hari-hari tua mereka, dipelawa untuk tinggal di Malaysia.

Itu sebablah kami yakin dan percaya, harga kereta yang ada sekarang ini masih ada ruang untuk diturunkan sebenarnya.

Untuk permulaan, kami masih lagi realistik, di mana kami tidaklah mengharapkan harga kereta yang dijual selepas ini sama seperti yang dinikmati oleh warga asing yang menyertai program Malaysia MySecond Home ini.

Tetapi apa yang diharapkan sebenarnya ialah jurang harga kereta yang agak keterlaluan ketika ini antara orang kaya (peserta MM2H) dengan rakyat Malaysia dikurang dan dikecilkan.

Sebabnya, apa yang kami perhatikan keutamaan seolah-olah  diberikan kepada warga asing yang membawa masuk aliran tunai ke Malaysia tetapi dalam pada masa yang sama rakyat Malaysia yang mempunyai nilai tunai yang sama + kelebihan dan kepakaran “dibiarkan” selama ini sehingga mereka-mereka ini mula berhijrah ke luar negara  untuk menikmati kehidupan yang lebih baik.

Sehingga akhirnya kerajaan terpaksa menubuhkan Talent Corporation untuk mencari dan “mengejar” semula rakyat Malaysia yang mempunyai kepakaran & berbakat tetapi sudah tinggal bertahun-tahun di luar negara untuk diajak & dipelawa pulang berkhidmat di Malaysia. (Baca hasil tulisan & pandangan Allahyarham Dato’ Salleh Majid – Bekas Presiden BSKL)

Jika melihat kepada peserta program Malaysia MySecond Home (MM2H Malaysia) ini, mereka ini kalangan yang kaya-raya.

Orang kaya raya jarang melihat kepada penjimatan, tetapi kepuasan. Kepuasan daripada segi yang bagaimana? Kepuasan daripada aspek persekitaran, prasarana dan juga kehidupan yang lebih baik termasuklah mereka merasa selamat selama mereka tinggal di Malaysia. Itu yang paling penting sebenarnya.

Prestasi Program Malaysia MySecond Home (MM2h Malaysia)

Rekod di bawah ini merupakan jawapan lisan yang diberikan sendiri oleh Menteri pelancongan, Dato’ Seri Dr. Ng Yen Yen ketika menjawab soalan lisan di Dewan Rakyat baru-baru ini mengenai prestasi program Malaysia MySecond Home (MM2H Malaysia).

  • Sejak 2002 hingga 2011, seramai 17,203 orang warganegara asing daripada 119 buah negara telah menyertai program “Malaysia MySecond Home” (MM2H).
  • Berdasarkan kepada profil peserta yang diwujudkan sejak tahun 2007 yang meliputi seramai 8,479 peserta, 90.6 peratus adalah merupakan peserta lelaki, manakala selebihnya iaitu 9.4 peratus adalah peserta wanita.
  • Penyertaan warganegara asing yang tertinggi adalah daripada 10 buah negara seperti berikut :
Bil Negara Jumlah (2002 -2011)
1. China 2857
2. Bangladesh 2082
3. United Kingdom 1789
4. Jepun 1629
5. Iran 1037
6. Singapura 804
7. Taiwan 724
8. Pakistan 698
9. India 631
10. Korea 613

Cuma kata menteri Malaysia, antara halangan utama yang dihadapi oleh Kementerian Pelancpngan dalam meyakinkan warganegara asing bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang aman dan stabil apabila berlakunya sebarang demonstrasi jalanan, maka ia akan memberi kesan yang negatif ke atas usaha yang dijalankan untuk menjayakan program Malaysia MySecond Home (MM2H)

Kalau di Malaysia ada :

  • Program Malaysia MySecond Home (MM2H) : Mempelawa warga asing yang kaya raya tinggal di Malaysia
  • Program Returning Expertise Program (REP) : Untuk rakyat Malaysia yang pulang berkhidmat di Malaysia. Yang ini mereka boleh beli kereta mana-mana model kereta luar untuk dibawa pulang ke Malaysia
  • Program untuk rakyat Malaysia : Kelebihan untuk rakyat Malaysia yang tidak keluar-keluar?

Kami tiada masalah untuk program MM2h Malaysia diteruskan. Tetapi…..ada tetapinya. Harapan kami setakat ini jelas bahawa harga kereta di Malaysia sememangnya ada ruang untuk diturunkan lagi. Tidak kisah untuk harga kereta diturunkan, kalau itulah caranya kerajaan mahu menarik mereka (warga asing yang kaya-raya ini) untuk tinggal di Malaysia tetapi janganlah harga kereta untuk rakyat sendiri membebankan. Itu sahaja.

Bagaimana? Apa pendapat anda selepas melihat senarai harga kereta yang ditawarkan antara anda dengan warga asing yang menyertai program Malaysia Mysecond Home (MM2H) ini? Patut atau tidak? Mengapa?



Share.

201 Comments

  1. suzuki swift plak 45k, sama arga ja dgn myvi…baik beli swift, lagi mantopp! T_T

  2. ustaznizam on

    sebagai warganegara yang bertanggungjawab di sebuah negara Islam, kita x seharusnya mempertikaikan program kerajaan. Lagipun, hanya 17 ribu sahaja warga asing yang kaya yang pasti akan membelanjakan banyak wang di negara kita, dan merancakkan ekonomi negara.

    lagi satu, kerajaan bukannya terpaksa menubuhkan Talent Corporation untuk mencari dan “mengejar” semula rakyat Malaysia yang mempunyai kepakaran & berbakat tetapi sudah tinggal bertahun-tahun di luar negara untuk diajak & dipelawa pulang berkhidmat di Malaysia, tetapi ianya sudah lama dirancang oleh pemimpin BN yg nyata berpandangan jauh dan ikhlas untuk menyedarkan mereka berbakti kepda negara adalah lebih baik, bak kata pepatah “hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang, lebih baik negeri sendiri”

    jika kita mempertikaikan cukai kenderaan, usahlah berkira kerana semua hasil cukai pasti diguna secara jujur dan beramanah untuk kebaikan negara juga. Tetapi, apa yang kebanyakan rakyat bimbang, sekiranya pembangkang menang, mereka pasti akan salurkan semua hasil cukai ke poket mereka dan kroni2 seperti yang berlaku di Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang.

    kebimbangan ini amat berasas memandangkan tiada seorang pun pemimpin pembangkang yang mampu mencontohi pemimpin Umno dan BN dalam menjaga wasatiyyah dalam kehidupan, menjaga amanah rakyat dan adab2 Islam dalam kehidupan berkeluarga.

  3. UstazahNizamah on

    Ustaz Nizam,
    Sila jelaskan kenyataan ustaz
    “Tetapi, apa yang kebanyakan rakyat bimbang, sekiranya pembangkang menang, mereka pasti akan salurkan semua hasil cukai ke poket mereka dan kroni2 seperti yang berlaku di Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang.”

  4. Kenapalah dasar kerajaan yg baik semuanya ditentang dan diungkit kelemahannya walaupun ianya adalah kelemahan yang kecil. Cube la positif sikit. Kerajaan perlu membuat tawaran yang menarik bagi warga asing yang kaya-raya menetap di sini. Kalau tiada insentif/ tawaran yg menarik, Jangan harapla warga asing ni nak menetap di sini. Lihat saja di singapura, bagaimana negara tersebut membuat pelbagai tawaran bagi menarik warga asing menetap di sana. Kerajaan membuat sesuatu policy berdasarkan kajian bukan main hentam sahaja. Kita sebagai rakyat perlu membuat kritikan yang membina bukan macam pakatan pembangkang yang asyik hentam kerajaan tanpa hujah-hujah yang membolehkan policy itu ditambah baik. Dasar yang dibuat untuk jangka masa yang panjang dimana limpahan ekonomi akan mengalir kepada rakyat akhirnya. Isu disini ialah jika kita tidak bersetuju dengan harga kereta ditawarkan kepada rakyat asing jangan kita menentang dasar yg baik spt Malaysia MySecond Home ini.

  5. AnakMelayu on

    Seperti yang berlaku di Selangor, P Pinang, Kelantan dan Kedah, kebanyakan tender-tender pasir dan balak hanya ditawarkan secara terus kepada kroni dan banyak juga mendapat secara haram tanpa perlu membayar cukai. Jadi di sini berlaku ketirisan yang sangat banyak dalam perolehan kerajaan negeri bagi mentadbir negeri yang dikuasai. Tidak hairanlah negeri-negeri pembangkang ini akan jatuh semula ketangan Orang Melayu kita yang terbukti berjaya mentadbir negara kearah negara maju dan berpendapatan tinggi.

    p/s : rakyat terengganu tidak akan mengundi PAS lagi kerana serik dengan tipu helah dan bermacam pembohongan kepada rakyat

  6. matt_triplesempoi on

    kepada ustaznizam:
    (sebagai warganegara yang bertanggungjawab di sebuah negara Islam, kita x seharusnya mempertikaikan program kerajaan. Lagipun, hanya 17 ribu sahaja warga asing yang kaya yang pasti akan membelanjakan banyak wang di negara kita, dan merancakkan ekonomi negara) – kalau pemimpin bertanggungjawab, hak rakyat perlu ditunaikan.kan itu kewajipan dalam ISLAM.

    (kerajaan bukannya terpaksa menubuhkan Talent Corporation untuk mencari dan “mengejar” semula rakyat Malaysia yang mempunyai kepakaran & berbakat tetapi sudah tinggal bertahun-tahun di luar negara untuk diajak & dipelawa pulang berkhidmat di Malaysia, tetapi ianya sudah lama dirancang oleh pemimpin BN yg nyata berpandangan jauh dan ikhlas untuk menyedarkan mereka berbakti kepda negara adalah lebih baik, bak kata pepatah “hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang, lebih baik negeri sendiri”) – saya konpius, bukan kah ayat anda juga bermaksud, kerajaan TERPAKSA menubuhkan Talent Corporation.

    (jika kita mempertikaikan cukai kenderaan, usahlah berkira kerana semua hasil cukai pasti diguna secara jujur dan beramanah untuk kebaikan negara juga) – isu amanah selalu di bangkitkan, jadi saya tidak merasakan amanah itu ada ketika menggunakan hasil cukai rakyat.

    (Tetapi, apa yang kebanyakan rakyat bimbang, sekiranya pembangkang menang, mereka pasti akan salurkan semua hasil cukai ke poket mereka dan kroni2 seperti yang berlaku di Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang) – boleh anda bagi bukti, agar saya pun boleh mengetahui dan menentang pemimpin yang sebegini..

    (kebimbangan ini amat berasas memandangkan tiada seorang pun pemimpin pembangkang yang mampu mencontohi pemimpin Umno dan BN dalam menjaga wasatiyyah dalam kehidupan, menjaga amanah rakyat dan adab2 Islam dalam kehidupan berkeluarga) – berapa kerat pemimpin kita yang mengikut ajaran ISLAM secara menyeluruh?

  7. semua program kerajaan ada kebaikan tapi ada program yg mcm mengabaikan kebajikan rakyat sendiri.harga kereta contohnye mmg boleh dikurangkan tetapi tiada tindakan dr pihak kerajaan.agaknye kne tukar kerajaan baru br boleh turun harga kut.blum cuba blum tau.JOM UBAH!!!

  8. Mufti Wasatiyah on

    ustaznizam..
    anda keterlaluan berbicara.. mmg dari mula saya baca kenyataan kamu sudah dapat gambaran yang kamu tidak berpijak di bumi nyata… mohon penjelasan tentang perkara yang kamu kata kan itu jika kamu benar2 ustaz.. seorang ustaz tidak boleh menipu waima ia pahit untuk ditelan…

  9. Setuju, Pembangkang hanya pandai berkata-kata yg kerajaan BN mengamalkan kronisme dan rasuah. Tetapi sayangnya negeri yang ditadbir pun membuat perkara yang sama. Anwar berahi akan berulang fitnah BN dimana lambat laun fitnah tersebut akan dipercayai. wahai rakyat malaysia. Sedarla. saya mengharapkan pembangkang yg berintergriti spt presiden PAS dan Harun Din bukan pemimpin moral akhlak yang teruk seperti Anwar biseksual (bak kata Nalakarupan)

  10. dah dia kaya nak bagi potongan harga lagi, yang kita dicekik habis2, yang proton pula sampai sekarang belum pandai berdikari, nak harapkan kerajaan saja, syarikat kereta luar negara boleh bertahan walaupun harga murah (sebelum cukai), tapi proton harga mahal tapi tidak dapat untung, mcm mana org kita berniaga…..

  11. Mufti Wasatiyah on

    masalah yang datang tu semua jantan-jantan… umpama seekor singa membaham harimau betina yang cantik cemantik .. macamaner tu..

  12. the saviour of religion on

    Saudara matt,

    Hasil kerajaan paling banyak daripada kutipan cukai pendapatan, yg terdiri drpd cukai korporat dan cukai pendapatan individu.

    Cukai korporatlah penyumbang terbesar, ie sekitar RM45 bilion setahun, diikuti cukai pendpatan petroleum RM26 bilion (cukai korporat yg dibayar oleh sykt berkaitan minyak dan gas), dan cukai pendapatan individu RM19 bilion.

    Yang bayar cukai pendapatan individu hanyalah sekitar 1 juta termasuk saya dan isteri daripada 10 juta org pekerja di malaysia.

    Sekarang ni, ramai sekali yg bising cukai tu hak rakyat, entah2 mrk ni lansung tak pernah bayar cukai.

    bagi saya yg bayar segala macam cukai ni, saya belum yakin pakatan rakyat akan memerintah lebih baik. paling saya takut, ada komponen pr yg akan menuntut lebih kuasa politik dan hak2 istimewa Bumiputera bila meerintah nanti.

  13. Mufti Wasatiyah on

    kesilapan yang terang lagi nyata adalah apabila info yang kita dapat tidak seperti yang kita lihat..

  14. Mufti Wasatiyah on

    belum try belum tau.. sedangkan pilihanraya tu di adakan 5 tahun skali.. apa kerugian sebagai rakyat untuk melihat apa yg mereka buat dalam 5 tahun pertama? apa omong2 mereka itu benar atau tidak.. mari kita saksikan lah.. walaupun diberi peluang sepenggal pun, saya yakin anda tahu memilih nya nanti

  15. hari2 tengok surt pmohonn warga asing utk MM2H..potongn cukai kemain lagi..kdg tfikir gk utk rkyt sndiri xwt gitu.jahat gk hati ni kdg ckp dlm hati tak yah bg tak boleh ker..senang makin senang

  16. matt_triplesempoi on

    Saudara the saviour of religion,

    Persoalan di sini, adakah foreigner yg join program ni akan memberikan pertambahan cukai yang drastik kepada negara? saya rasa tidak.. kerajaan masih lagi mengharapkan cukai pendapatan dari rakyat walaupun sikit. So, persoalan berbangkit, kenapa mereka diberikan insentif yg lebih baik dari rakyat malaysia sendiri?

    dan untuk menjawab ketakutan anda tu, janganlah risau, bukan mudah untuk mana2 kerajaan untuk ubah apa yang termaktub di dalam perlembagaan..

    saya tidak memihak, tetapi saya memberi respon berdasarkan kepada pemikiran saya..sebab saya tidak menganggap mana2 parti adalah terbaik..

  17. Tulisan ustaz nizam macam ayat sacastic je.Ayat menganjing .ramai orang butthurt …hahaha

  18. Saya sayang negara saya…Malaysia. Saya rakyat biasa yg mengharapkan kondisi politik, ekonomi & sosial yang mesra rakyat. Saya menyokong mana2 badan politik yang mesra rakyat. Saya amat mengharapkan Kerajaan dapat membentuk situasi ekonomi yang lebih mesra rakyat. Kerajaan yg prihatin, prihatin dgn Rakyat Terpinggir (org kebanyakan). Berdirinya Kerajaan, Teguhnya Kerajaan, Kukuhnya Kerajaan kerana Rakyat. Runtuhnya Kerajaan sedia ada kerana Rakyat juga.

  19. Ek eleeeh,stakat 17000 berapa trillion dapat..lain la klu campor ngan mat indon,mat bangla,vietnam,pakistan..

  20. apa kejadahnya on

    sapa nma ah seng?dia layak mnikmati mcmna warga asing dpt….hahaha….

  21. Saya nak pindah Singapore,jadi rakyat Singapore lepas tu masuk program MM2h. Duduk kat Malaysia sebagai rakyat asing. Jadi rakyat Malaysia pun tak macam rakyat Malaysia sendiri.

  22. dianak tirikan on

    Saya mengganggap mereka yg bersetuju dgn kerajaan ibarat pepatah “Gajah depan mata x nampak, kuman seberang laut nampak”

    Padahal “Sudah terang lagi bersuluh”

  23. selamber je on

    nak tarik orang datang jangan sampai tindak rakyat sendiri. Mereka tetap boleh beli dengan harga sama rakyat Malaysia bayar.

    ada akal fikir, jangan sempitkan otak untuk menyokong kesilapan parti sendiri

  24. selamber je on

    bagi bukti. orang seperti kamu semua tu hanya tahu bercakap, tapi bukti satu pun tak ada.

    cakap dengan kambing lebih baik

  25. Kenapa tak boleh pertikai program kerajaan? Kerajaan dipimpin oleh siapa sampai tak boleh dipertikai,manusia biasakan? Orang bercakap hal harga kereta yang ditawarkan pada warga asing, janganlah melalak isu lain.
    kenapa tak jual dengan rakyat sendiri dengan kadar cukai lebih rendah walaupun tak dapat pengecualian cukai sebab rakyat sendiri juga menyumbangan kepada kemajuan ekonomi negara. adakah harga kereta kat luar atau negara mereka boleh dpt harga rendah dan dgn itu penawaran kereta tanpa cukai kepada mereka bagi menyamai harga negara asal mereka. Kalau nak tarik mereka pun bagilah kemudahan tertentu yang rakyat turut dapat tapi bukan semua. kalau mereka dah kaya, kenapa perlu dikecualikan cukai. tolonglah buang nama ustaz tu, kalau kamu cakap bila pembangkang perintah negara semua duit cukai masuk poket mereka, jadi sekarang belum lagi perintah negara tapi ada statement begini maka wujudnya fitnah, kalau cakap pun kena sertakan bukti. bukti laporan tv atau newspaper tu tak boleh pakai.
    Lagi pun mcm mana nak tarik rakyat yang berkhidmat diluar negara utk berkhidmat di malaysia sedangkan apa yang mereka dapat diluar negara jauh lebih baik dan sepatutnya kerajaan sediakan apa yang sepatutnya mereka dapat.

    tapi apa yang penulis nak katakan di sini bukan apa, cuma apa yg saya faham adalah berkaitan harga kereta kita sebenarnya boleh dikurangkan, cuma tiada usaha kearah tersebut dan keutamaan perlulah kepada rakyat sendiri. Tapi itu semua terpulanglah pada kerajaan dan kita tengok hasilnya nanti.

  26. kondo kat area aku nih banyak lagi kosong…boleh laaa jual murah kat org luar…tu keter impot …boleh jual murah kat org asing…sokong jangan tak sokong…..Hampehhh…KERA KAT HUTAN SUSUKAN,ANAK DALAM BUAIAN MAMPOS KEBULURAN.

  27. Ini la usaha kerajaan untuk menjaga kebajikan dan mengalakkan kehadiran warga negara asing dari serata dunia. Kita perlu sepenuh hati menyokong sepenuh hati menerima program ini untuk menjadikan Malaysia rumah ke-dua. Sememangnya kata ustaz nizam ada asasnya. Memberi taraf kewarganegaraan atau taraf Penduduk tetap. Menikmati segala potongan cukai. Menikmati dan memudahkan pemilikan rumah. Menikmati subsidi kerajaan seperti subsidi minyak, subsidi petrol, subsidi pendidikan, dan lain-lain sehingga Mengalakkan perkahwinan campur dengan masyarakat tempatan seperti warga negeria berkahwin dengan wanita tempatan. Nanti anak dia orang besar-besar boleh mewakili sukan bola keranjang, sukan marathon dan lumba lari 100meter. Menikmati pemotongan cukai pembelian kenderaan. Mereka juga perlu la diberi layanan istimewa untuk memperkenalkan Malaysia bermasyarakat harmoni. Inilah satu usaha kerajaan yang berpandang jauh yang sepatutnya kita menyokong sepenuh jiwa demi kepentingan parti. Ianya tiada masalah besar dan banyak pekara positif yang boleh diterapkan. Sejajar dengan pandangan ustaz nizam, Marilah kita terus memberi sokongan kepada ustaz nizam, BN dalam pilihan raya akan datang.

  28. Hamba Allah on

    Dunia Akhir Zaman….Pemimpin yang zalim wujud akibat rakyatnya ramai yang fasik. Allahurabbi..

  29. Gurkha Pencen on

    Aduyaiii..the saviour of religion. Kalau nak dihitung kutipan cukai individu, rating tertinggi cukai kebanyakannya adalah dikutip di kawasan bandar. Jika lihat keputusan pilihanraya PRU12 pula, kebanyakan pengundi bandar yang padat adalah memihak kepada pihak pembangkang.Petanda jelas menunjukkan bahawa kutipan tertinggi cukai adalah dari pihak pembangkang. Sepatutnya parti yang diamanah untuk memerintah kena mengambil teguran yang dibuat oleh rakyat yang memangkah pembangkang.Agihan yang dibuat bagi peruntukan wakil rakyat pembangkang mestilah adil kerana kebanyakan kutipan cukai individu adalah dari rakyat yang menyebelahi pembangkang.Suara rakyat adalah suara keramat. Guna akal yang waras untuk berfikir dengan logik dan jangan dengar cakap seekor tiong emas yang hanya pandai berucap atas apa yang diajar tuan nya sahaja.Malangnya ianya sendiri tidak tahu apa yang diucapkanya..Jangan kerana kera dihutan disusukan, anak sendiri mati kempunan.

  30. ini lah yg dikatakan 1 malaysia…xlme lg najib jual malaysia ni..sekarang pun warganegara sndri dh jd cm rakyat asing..pak najib oh pak najib..rupenye lebih rakus dari pm2 yg lain..hahaha..ah jib gorr…

  31. ceihhhhhh…”menjaga amanah rakyat dan adab2 Islam dalam kehidupan berkeluarga.”..adab islam konon..bini PM xpakai tudung jaga adab islam la sgt..benda mudah dan wajib mcm tu pun xbleh nk buat..inikan pula nk jaga amanah..pi rah…

  32. Program MM2H Malaysia ini menggalakkan lebih ramai orang luar datang dan tinggal di Malaysia.

    Tetapi kena ingat, proses tidak semudah yang disangkakan. Mereka perlu mendapatkan surat dari Kementerian Kewangan yang menyatakan bahawa mereka layak untuk membeli kereta di bawah program tersebut dan proses ini mengambil masa kira-kira 1 bulan atau lebih, barulah mereka boleh menempah kereta yang mereka mahu tetapi model kereta tersebut mesti dipasang dalam negara di Malaysia (Untuk program MM2H) dan mereka tidak mendapat kereta secepat sebagai mana rakyat Malaysia yang lain perolehi.

    Jadi mereka perlu menunggu selama tempoh 3-6 bulan sebelum mendapat kereta mereka. Bersyukurlah. Dah macam2 kerajaan bagi kepada kita semua. Kalau keraajaan negara lain jangan bemimpilah. Itu sebab ramai orang luar suka tinggal malaysia

  33. salam sejahtera semua,
    Saya rasa program ini ada kebaikan dan keburukan. kebaikan tak perlulah dikatakan kerana da di terangkan di atas. tetapi, keburukkan yang lebih kerana yang kita nampak adalah kerajaan seperti menindas rakyatnya sendiri, seperti mana yang kita tahu.. bank negara telah mengetatkan pinjaman untuk membeli kereta yang menyebabkan terlalu ramai yang tidak lulus untuk membeli kereta. sepatutnya kerajaan menurunkan harga kenderaan, jika tidak pun kenderaan import, kenderaan buatan tempatan pun jadilah. kepada ustaz nizam.. bagus jgn menggunakan nama ustaz klu sentiasa memporakperandakan keadaan. lebih baik namakan diri anda dengan nama.. SYAITAN NIZAM LAKNATULLAH..

  34. sebelum mengundi, mari lah kita beramai-ramai menjadi ahli Umno. Hanya Umno sahaja yang boleh membela nasib kita. Adakah kita perlu melatakkan nasib kita pada PKR yang diterajui oleh Anwar saja. Jangan la terpedaya dengan helah pembangkang yang asyik membangkang saja. Marilah kita terus mengundi UMNO, BN dan menjadi ahli Umno demi kepentingan parti kita dan nasib kita.

  35. Tak ada negara-negara yang dijajah di dunia ni yang akan menindas rakyatnya, melainkan akan memberikan kemudahan dan manfaat kepada rakyatnya. Cuba bayangkan kalau negara UK boleh memberikan keselesaan yang lebih baik kepada warga asing yang menetap dan bekerja di negara mereka, dah tentu rakyatnya mendapat kelebihan yang lebih baik jika dibandingkan dengan warga asing…dan kehidupan warga asing di negara mereka lebih baik dari rakyat Malaysia. Fikir-fikirkan…dah 50 tahun memerintah..rakyat masih lagi dibelenggu dengan kesusahan…hutang piutang yang bertimbun..rumah, kereta berpuluh2 ribu, beratus2 ribu..inikah yang lebih baik????

  36. hanya Umno saja yang mempunyai pemimpin berkaliber jika dibandingkan dengan PKR. Selepas Anwar, siapa? Tetapi Umno ada banyak pewaris kepimpinan berkaliber. Jangan la kita memberi sokongan kepada PKR, sampai sekarang tiada usaha membela kita. Lihat la Umno, sentiasa menjaga kebajikan kita. Umno…Mesti pilih..PKR…mesti tolak.

  37. sedangkan Malaysia ni kaya dengan hasil bumi, petroleum, gas asli, balak ..mana pegi hasil bumi ni semua?

  38. Alhamdulillah, itulah tandanya yang Pak-pak Menteri juga PM tak mahu rakyat dia pakai kereta mewah, sekadar kereta seconda hand adalah yang terbaik, menjimatkan.

  39. tunggu 3-6months utk save cost about 20k-30k okey what? daripada dapat cepat tapi kena tambah puluh ribu lagi.. think positive
    rakyat malaysia sabar.. dah tunggu 55 tahun neh…hehhee..

    kalau nak cerita pasal tunggu, sabar, rakyat Malaysia dah biasa tunggu lama antara 9-15 tahun untuk habiskan hutang pinjaman kereta

    apalah sangat setakat 3-6 bulan tu, kalau dapat save puluhan ribu, setahun pun sanggup saya sanggup tunggu then duit yang dapat dijimatkan tu boleh buat pergi haji cepat!!!

  40. kudusbitam on

    ustaznizam BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.BODOH.

  41. Tak Puas Hati on

    Aku heran dan takjub dengan kesetiaan penyokong BN yang membabi buta nih

  42. ustaznizam on

    kamu ni sah pencacai pembangkang. jgn dibandingkan dengan kami yg mengamalkan Islam tulen tanpa perlu menipu, memaki hamun dan memfitnah didalam ceramah, sekadar bukti2 yang ikhlas dan jujur didalam media, anda sudah boleh merasai kehadiran’nya’.

    BN menang, Malaysia Senang

  43. ade dua isu berbeza disini!!!
    1. Kalau tak setuju dengan harga kereta di malaysia ini dijual kepada rakyat, sebagai rakyat malaysia buat aduan mengikut saluran yang betol kepada kerajaan ataupun pergi berjumpa YB-YB ditempat masing terutama YB PR yang tak tahu buat keje. Suruh diorang bangkitkan masalah ini di Dewan Rakyat untuk di perbahaskan
    2. Skim Malaysia MySecond Home adalah untuk warga asing bagi menarik mereka menetap di malaysia sekali gus meningkatkan ekonomi negara. Jadi kenapa skim yang baik ini perlu ditentang?
    Apela susah sangat nak pikir dan suka bagi hujah-hujah yang tak bole dipakai! ini bukan soal parti mana, tapi yang penting adalah kita perlu menyokong skim yang baik untuk negara kita. Kalau tak paham belajar bukan salahkan org lain dan jadi bodoh sombong!!!

  44. dulu kira ok lagi, malaysia ada tiga bangsa melayu, cina dan india..
    sekarang campur bangsa lain pulak:
    sekarang bangladesh,nepal,myanmar,indon,uk,afrika,filipina… ini bukan 1malaysia, ini dah 1asia..!!
    last2, warganegara Malaysia pun dah lupus keistimewaan..rakyat malaysia ditindas di negara sendiri!!

  45. ustaznizam on

    apakah perlu memakai lebai besar dan menjerit2 atas ceramah menentang kerajaan yg sah barulah boleh dinamakan ustaz?

  46. Tak Puas Hati on

    Bukti Uztad? Cakap tanpa bukti dan kalau tak benar, fitnah tu…

  47. Salam berbahagian kepada Penulis Beritasemasa dan Pembaca Beritasemasa diruang maya ini. Pak cik tertarik dengan komen “USTAZNIZAM” dan pak cik ada beberapa soalan yang ditujukan khas kepada “USTAZNIZAM”. Soalan ini terbuka juga kepada para pembaca yang ingin menolong “USTAZNIZAM”. Jawaban yang tepat juga akan menentukan pandangan pak cik seterusnya.

    1. Apakah keistitewaan orang Melayu?
    2. Bagaimana Dasar Perumahan masa sekarang yang melibatkan orang Melayu?
    3. Berapa Tanah Rizab Melayu pada masa sekarang? Digunakan Untuk apa?
    4. Kenapa orang Melayu masih gagal dalam pemilikan Ekuiti 30%?
    5. Bagaimana Dasar Pendidikan untuk orang Melayu?
    6. Apa itu Melayu? Apa itu Islam? Dan Apa itu Melayu dan Islam?
    7. Di mana tahap kita sekarang?
    8. Bagaimana anak cucu cicit kita pada masa akan datang?
    9. Bagaimana dengan sumber negara yang terhad?
    Pak cik berharap, “UstazNizam” atau pembaca beritasemasa boleh menjawab soalan pak cik ini untuk sama-sama kita berbincang kearah kebaikan dan membina ruang agar kita lebih berdikari.

  48. ustaznizam on

    dahulu pernah kami sekeluarga bergiat dalam PAS. x sangka pula PAS mengamalkan ajaran merebut jawatan bila pemilihan berlangsng. Jadi, kami berhijrah kearah yang lebih benar dan lurus iaitu UMNO.

    saudara tidak membaca akhbar kah sampai tidak mengetahui betapa teruknya pembangkang? atau lalai menonton berita? atau saudara hanya asyik membaca hiburan sahaja dengan tubuh artis yang asyik dan mengiurkan?

  49. ustaznizam on

    orang pembangkang yg x setia pada UMNO dan BN layak lah hidup di luar negara ini. balasan kerana derhaka pada bangsa dan negara

  50. matt_triplesempoi on

    boleh bagitahu apa islam tulen yang diamalkan oleh pemimpin sanjungan anda?

  51. Berapa banyak kerusi DAP, PKR, PAS. Siapa paling banyak.?. jgn sampai DAP tuka perlembaggan.. baru lah terganga orang melayu menuntut hak semula..

  52. saya sokong kerajaan sebab nampaknya kerajaan saja dapat pertahankan kelebihan islam, tak macam tempat lain, kerajaan islam tapi tak boleh laung azan kuat, ganggu katanya. tapi bab rakyat pun kerajaan kena ambil tahu, rakyat miskin bandar yang makin tersepit. program ini ibarat “kera di hutan di susukan, anak di rumah mati tak makan”. ini reality. apa guna ada kerajaan kalau tak mampu buat sesuatu untuk bantu rakyat. janji pembangkang nak buat rumah untuk bantu rakyat, tapi akhirnya buat projek mewah dan rumah mewah untuk keuntungan, rakyat makin tertipu, kerajann pulak memang ada buat rumah kos rendah tapi jauh nun di hujung pulau, (kajang, bangi, seremban, hulu selangor) padahal kerja di pusat bandar kl. Apa nak buat, rakyat makin tersepit. Semua yang naik memang terang-terang tak boleh harap (kerajan + pembangkang). semua isi poket sendiri. harapkan ulamak jadi pemimpin, memang dah masuk politik, ingatkan suara makin kuat tapi lain pulak yang jadi, langsung dah tak boleh bersuara, jadi perhiasan. kalau dulu islam di utamakan, sekarang rakan gabungan di utamakan, takut mereka terasa. jadi siapakah IMAM kita di malaysia?? yang nak dijadikan ikutan. sambut velentine day disalahkan walaupun takde niat, tapi pegang lilin, pakai baju hitam, ikut hantar orang mati dibolehkan pulak, katanya tidak ada niat. Orang islam nak akad nikah tidak di benarkan masuk dalam masjid kalau datang haid, tapi bukan islam boleh pulak masuk dalam masjid, sebab beri hadiah dan sumbangan katanya. semua nak tergadai….. fikirlah sendiri. ini bukan soal politik…….

  53. ustaz nizam………betul ke anda ni ustaz? Kalau anda ustaz anda tak kan bercakap macam tu….sempit sangat fikiran tu. …..anda USTAZ NIZAM CELUP KOT..

  54. From American:

    Yes, our new car is less expensive than Malaysia, but our used car value is also much less than Malaysia, in the end the amount of depreciation is about the same for both countries.

  55. kemudian bagi rm25O JUTA KAT LAKI SHAHRIZAT KAN……PECAH AMANAH……

  56. Liga m bkn bolasepak on

    Yg ak taw,liga m bukan bolasepak…sekor pown xde bkat…main xcntek…..klu import bwu dpt ke world cup.

  57. rasuah lembu makan duit rakyat on

    ORANG MALAYSIA JADI PENGEMIS DI MUKA BUMI SENDIRI….ORANG ASING DAPAT KEISTIMEWAAN MCM MENTERI…..PUKIMA KO BN

  58. yang pasti,harga kereta di malaysia memang MAHAL sgt,dengan keadaan bukan qualiti eksport,yg di eksport ke luar negara memang kualiti tetapi murah.yg dijual di malaysia mahal n kualiti di tahap minimum.kurangkan la harga kereta,sb ia satu keperluan.mahal sgt tp kualiti rendah.pakai 4thn keadaan dh teruk.rosak sini sana.padahal kita jaga dgn baik.

  59. dah bagi video, dah sumpah Quran..nak bukti cam mana lagi. Mana bukti altantuya kena bom dgn najib? kah kah kah. cakap mudah je la..kalo anwar main depan ko pon ko kata bukan dia. cuba dalam video tu muka iras najib, mesti korang terus percaya kan?

  60. apa erti demokrasi kalau mesti setia pada umno dan bn?? bkn demokrasi kalau sokong pembangkang saja sudah di anggap derhaka? terpelajar tapi masih kurang faham erti sebenar demokrasi..sedih aku tgk mentaliti ustaznizam.

  61. setuju…penyokong pr hanya pandai berkata-kata. Hanya Anwar berahi sajala yg maksum sehinggakan digelarkan anugerah tuhan, papa hebat, imam mahadi dan lain-lain. Pemimpin kesayangan mereka ini lah yang banyak membuat dosa antara didalam video yg didedahkan. Isu moral amat penting kerana anwar sibuk nk jadi PM (nauzibillah) yang memimpin umat islam di malaysia. adakah anda sanggup seorg peliwat dan penzina memimpin kita? Kalau Anwar setakat nak jadi Pengerusi Badan Kebajikan Mak Nyah Sedunia, saya sendiri tidak ada masalah. so tepuk kepala tanya otak masing2.

  62. adoi yai adoi pun on

    yee..yee.. rakyat asing beli kereta harga murah.. yee..yee.. rakyat malaysia beli harga mahal..yee..yee.. rakyat diutamakan.. yee..yee..
    padan muka.. yee..yee.. pencapaian didahulukan.. yee..yee..

  63. eh lupa puak-puak pencacai pr kata video itu besi x boleh dijadikan bukti…hahahha…bab sumpah pulak anwar berahi tak bole bersumpah atas alasan ulama besar Yusuf al-Qaradawi x kasi…hahahah tak apa yg dia goreng kat ulama Yusuf al-Qaradawi atau pun jual name je kot….

  64. aku pun pikir ada sama mcm ustaz nizam ni..!!..mestilah kerajaan ada muslihatnya nak ketuk balik duit org putih tu , dia bg cara lain , tp dia amik blk cara lain..!! org putih tu akan bawak masuk duit diaorg ke M’sia itu baik utk ekonomi..!! aliran matawang mengalir ke dalam..!!..aku ni bukannya barua najib tu..!! tak penah pun pangkah umno , tp mestilah ada muslihat , ini asyik nak berprasangka buruk jer..!! selidik laa detail2 dulu..!

  65. Hazel London on

    Mereka ni dibenarkan membeli rumah yanh hanya berharga RM500 ribu ke atas.

    Dengan lain perkataan:

    Develop rumah mahal-mahal. Tarik foreigner ramai-ramai datang Malaysia. Lagi ramai foreigner datang, lagi banyak rumah mahal-mahal ni laku.

    Selain tu, saya dapat info (info tidak sahih) dari foreigner sendiri (yang pernah consider untuk datang malaysia under MM2H) bahawa mereka tak dibenarkan sewa rumah murah-murah. Jadi maksudnya golongan yang memiliki banyak properties ni lagi suka kalau foreigner lagi ramai datang, sebab boleh sewa rumah diorang.

    Patut la harga rumah makin mahal

  66. Pencacai akan kata… tak apa rakyat beli kereta mahal asalkan melayu berkuasa. Kalau melayu merempat pun tak apa janji kita boleh lagi melaung laung hidup melayu. Apa yang hidup pun tak tau.

  67. adoi yai adoi pun on

    Berikut sy senraikan kesusahan2 yg dihadapi oleh beberapa kategori org. di Malaysia ni:

    YB & org kaya: beli kereta pakai AP? (susahnya tak pakai AP), harga barang naik? (susahnya nak gi tekan duit), kena saman traffic? (susahnya tak pakai org dlm)

    Orang MM2H: beli kereta takder cukai? (susahnya datang jauh2), harga barang naik? (susahnya nak gi money changer), kena saman traffic? (susahnya bawa keter harga murah)

    orang malaysia: beli kereta harga mahal? (apa yg susahnya? tu kan jasa kita pada negara), harga barang naik? (apa yg susahnya? buat la 3 jenis kerja dlm satu hari), kena saman traffic? (tak per, harga keta kita lagi mahal dari saman tu, malu arr minta kurang)…

  68. Ustaz la sgt..ustaz yang tulen xde mengaku dirinya tulen.org lain menilai dari sgi percakapan@perwatakan…ANGKAT BAKUL SENDIRI..poodah..ustaz konon.

  69. SAYANG MALAYSIA on

    CAR PURCHASE/IMPORT

    Please be informed that starting from November 2010, the application for tax exemption for the locally purchased and imported car need to be done through the online application system at https://smpc.treasury.gov.my/sop/workdesk/login.jsp and manual application is not acceptable.

    Participants of Malaysia My Second Home Programme are provided with various incentives to make their stay more comfortable and enjoyable in Malaysia.

    Car Purchase

    Each participant is allowed to bring in his/her own personal car OR to purchase a locally-assembled car without the need to pay import duty, excise duty and sales tax.

    Car Import

    Application to IMPORT a motorcar from the participant’s country of citizenship/last domicile must be forwarded to the Ministry of Finance within a period of six months from the endorsement date of Malaysia My Second Home (MM2H) social visit pass. The condition for such importation is that the MM2H participant should be the owner of the motorcar for at least 6 months prior to obtaining the MM2H visa, as evidenced in the motorcar registration document..

    Locally-Assembled Car

    An Application to PURCHASE a new motorcar made or assembled in Malaysia must be must be forwarded to the Ministry of Finance within a period of one year from the endorsement date of Malaysia My Second Home (MM2H) social visit pass.

    Note

    1 – Completed application forms with relevant documents which are submitted to Ministry of Finance will be processed within 10 working days.

    2 – Do not make an outright purchase of the motorcar before obtaining approval for tax/duty exemption from the Ministry of Finance. However, a booking for a motorcar may be made prior to obtaining approval from the Treasury.

    3 – Importation or purchase of motorcar must be for personal use only and not for commercial use.

    4 – ‘Personal Car’ is referred to a car which was purchased by participant before joining the MM2H programme.

    5 – Participants are only allowed to sell their imported/locally purchased car after 2 years’ stay on the programme.

    DOCUMENTS

    1 . Bringing in Personal Car With Duty / Tax Exemption
    2. Bringing in Second Car
    3. Selling Car that has been given Tax Exemptions
    4. Conversion of Foreign Driving License to Malaysian Driving License
    5. Application Form for Tax Exemption (Personal Car)
    6. Application Procedure For Bringing in Personal Car with Duty/Tax Exemptions

    Kalau tgk balik mmg leceh la nak beli walaupun harga murah.. Banyak syarat2 yg di beri utk peserta2 ni.. Admin sanggup ke nak ikut syarat2 ni.??? Sila jawab sapa2 yg berani.. mcam2 kondem kerajaan pakatan lagi cam haram.. apa pon tak boleh !!
    Kalau tak paham apa yg ditulis sila google translate tq!!!

  70. bangang…nak letup org kena amek video ke bangang? wakakakakakaka org umno IQ mmg rendah..soot org felda ke??? ke iban??? ekekekekeke

  71. Rakyat Malaysia sendiri dah kena tipu dgn kerajaan daa.. harga hartanah tinggi, harga keta tinggi…ini semua bukannya masalah masuk duit kerajaan nie smua nak menjaga kepentingan kroni…salah satu contoh aku ambik kalo betul laa kerajaan nak jaga rakyat apsal harga bikes kat msia mahal tahap babun..nie sbb kalo harga bikes murah smua org pakai so kroni tol smua rugi pastu kroni2 yg pakai AP pun lingkup jugak. Aku sudah fedup dgn kerajaan yg xdak jaga kepentingan rakyat. So kalo terpaksa tukar kerajaan gay pun aku rela utk perubahan so jatuhkan kerajaan skarang supaya diorg boleh muhasabah diri masing2. Bodoh tahap Bingai!

  72. kau igt omputih tu bangang cam kau ke??? dorg takan tatau klu ada muslihat…tayah la bg alasan muslihat2…lame ass!!!

  73. kesian…dah kalah byk negeri..umno byk meroyan..ekekekekeke dulu takde teruk meroyan mcmni..sejak dah kalah..bukan main lg..jibbon siap mintak maap kat rakyat selangor..wakakakakaka lame ass! ni daim ramal…bn cuma dpt johor, melaka, pahang..aku rasa ustaz dgn pro pr leh jd jadi gila…wakakakaka

  74. xde istilah derhaka kpd bangsa dan negara sekiranya menentang untuk kebenaran,

    semua yng Bee End buat xsemuanya betul dan semua yang PR buat xsemuanya salah.

    apa yang mereka inginkan adalah power, power untuk membentuk sesuatu hasil tgn masing, xslh PRU-13 Bee End kalah, sbb dah lme sgt dok atas, sepenggal dua kasi la turun bwh, reserch blik..

    kalau PR menng pun moh kita pakat ia melalui jalan yang benar. xkn dorg nk luluskan dasar yg xbtul kita dok senyap..

    MM2H ni bgus sbnrnye, tp gomen xpyh la nk bg kemudahan sgt.. cz dorg pakai dolar/sterling tukar RM mcm xde papepun. lgpun dorg bukn dok lme sini pun.. niat bgus nk galakkan dorg msuk dan meningkatkan ekonomi mlysia. tp hakikatnya kera di hutan disusukan.

  75. morozov kharkov on

    apolah nasib rakyat malaya……………..yg kayo makin d jago…..yg miskin cam kito ni pakai keto buruk pun kerajaan xnak bg…..

  76. ahaha.kita rakyat biasa ni sape yg fikir bila susah? ada PRU barulah nampak segala mcm bantuan..
    pandai2lah nak hidup kat negara sendiri ni..

  77. haha, terbaik zaharUPM
    ini namanya bola tanggung
    cuba tanya dia balik
    dia sanggup leceh ker atau dia baik hati nak serah tambahan puluhan ribu semata2 nak dapat harga yang tak masuk akal mcm sekarang
    padahal harga boleh dpt rendah dpd skrang…
    hehe…

  78. Hazel London on

    Salah satu cara nak beli kereta murah:

    Sambung belajar (buat master ke) di Thailand, dah grad bawak je balik Malaysia guna permit AP student.

    kalau study di Singapore atau Brunei, tak valid utk dapatkan AP ni.

  79. cukai judi tak masuk lg tu.lg ramai main judi lg bagus kan.makin byk lg pendapatan kepada negara.lepas tu buat bayar gaji pekerja2 terutama pekerja sektor awam.so jom kte gi pakat ramai2 main judi.untung2 bonus dapat byk tahun depan.hahaha

  80. Hazel London on

    YAYASAN PROTON SCHOLARSHIP

    1. The scholarship is valid only for Malaysian citizens pursuing related Degree at local public or private universities only

    2. Students who have secured placement at above Universities to pursue Degree upon completion of Diploma / STPM / Matriculations

    3. Students who are currently pursuing Degree and have more than four remaining semesters to complete

    Duedate: 30 April 2012

  81. tu jer ker syarat2 nyer. alahai, bangang nyer alasan ko tu.ko ni keje dengan bahagian MM2h tu ker.kot yer pun bgla alasan yg munasabah sikit. bukan setakat 6 bulan, kalo suruh tunggu setahun pun aku sanggup la. ko ni aku rasa masih bermimpi di siang hari la. mimpi 1 malaysia.hahaha

  82. AKU YG BERANI

    aper yg susahnyer.bg aku takde yg susah pun.siap bole apply online lg. kebanyakkan syarat diatas lebih byk kepada foreigner yg ingin membawa masuk kereta asal mereka ke malaysia. bab beli kereta local assemble aku rasa tak leceh pun.

    kalo ko berani ,cuba bg tau aku kat bahagian mana yg susahnyer? atau ko tu yg tak paham english.hahaha
    Kalau tak paham apa yg ditulis sila google translate tq!!! haha

  83. Salam berbahagia kepada Penulis Beritasemasa dan Pembaca yang dihormati sekalian. Pak cik nak menjawab pernyataan “SAYANG MALAYSIA”. Apa yang nak susah dengan “TERMA DAN PERATURAN” yang ditetapkan tersebut. Para pembaca yang pak cik hormati sekalian. Mari kita lihat satu persatu iaitu:-

    1. Pemohon adalah seorang peserta Malaysia My Second Home yang diperakui oleh Jabatan Imigresen Malaysia.
    –Pak cik rasa, tiada masalah dalam soal ini, mat bangla, nak buat visa permit kerja pun senang. Bagi mereka ini, apa nak susah. Bawak passport, tunjukkan visa, apply dengan Imigresen, dah lulus sebagai peserta My second Home dari Imigresen. Dah boleh apply. Susah ker. Berapa banyak dari mereka ini telah tinggal di Malaysia bertahun-tahun. Tiada masalah. Cuma kena apply sebagai Peserta My second home saja lagi.

    2. Bagi kereta import, kereta tersebut mestilah menjadi hak milik pemohon lebih daripada tempoh enam (6) bulan dari tarikh permulaan visa peserta Malaysia My Second Home.
    —Kita dah sedia maklum, orang nie dah kaya, dah la kereta kat luar negara lagi murah dari kat Malaysia. Takan takde kereta kat tempat sendiri contohnya UK. Logik ker. Sebelum apply My second home pun dah ada geran sendiri lebih dari 6 bulan. Susah ker.

    3. Bagi kereta import juga, permohonan pengecualian daripada pembayaran duti/cukai hendaklah dibuat dalam jangka masa enam (6) bulan daripada tarikh permulaan visa.
    —Ini pun takde masalah, cuma tunggu 6 bulan dari tarikh dapat visa. Rakyat malaysia kena tunggu berapa lama nak bawak kereta balik ke Malaysia. Pertama, nak dapat AP, Itu nak dapat AP ingat senang-senang dan nak tunggu berapa lama. Dah dapat AP, nak isi Borang Kastam JK69. Agak-agak berapa lama. Pak cik rasa, pejam celik banyak kali dah 6 bulan. Sewa la dulu mana-mana keta kat Malaysia nie. Kejap ajer 6 bulan tu. Orang Malaysia lagi payah nak bawak keta sendiri yang dibeli dari luar ke dalam negara kita nie.

    4. Bagi pembelian kereta buatan Malaysia atau kereta pemasangan tempatan (CKD), permohonan pengecualian daripada pembayaran duti/cukai hendaklah dibuat dalam jangka masa satu (1) tahun daripada tarikh visa MMSH diperakui oleh Jabatan Imigresen Malaysia.
    —Cuba kita semua pikir antara no 2, no 3 dan no 4. Beli keta buatan Malaysia atau pasang kat sini kena tunggu 1 tahun dari visa. Baik beli kat luar dari tarikh visa dan My second Home diluluskan. Contohnya Asal dari UK. Dah la kat UK harga murah. Lagi murah harga dari Malaysia. mesti la diaorang pakat beli luar pastu bawak kedalam. Nampak logik kan. Dah kaya, takan tak boleh beli keta siap-siap mengikut specikasi macam kat Malaysia.

    5. Bagi pembelian kereta buatan Malaysia atau kereta pemasangan tempatan (CKD) juga, kereta itu mestilah daripada stok baru, belum berdaftar dan masih belum dibayar duti/cukai.
    –Cuba anda bayangkan, Keta Malaysia. Diaorang nak tengok ker. Pastu keta pasang kat Malaysia. Cuba anda semua bayangkan keta yang fully siap pasang kat Japan, Honda dengan Honda yang dipasang kat Malaysia or Thailand. Agak-agak la. Diaorang dah banyak duit, Susah ker nak beli terus kat luar negara. nape nak tunggu lelama ini. Ada patut ker. BMW lagi banyak yang best-best jual kat UK. lagi standard UK.

    6. Kereta itu mestilah digunakan bagi tujuan kegunaan sendiri sahaja dalam Malaysia dan bukannya digunakan oleh orang lain.
    –Off course…sudah tentu keta tu digunakan untuk diri sendiri..Sape orang kat Malaysia nie beli keta untuk orang lain selain keluarga kita. Aduh, …ada ka..100 tahun pak cik tunggu pun takde orang yang beli keta untuk pak cik.

    7. Hanya satu unit kereta yang layak mendapat pengecualian daripada pembayaran duti/cukai. Kereta yang layak diberi pengecualian adalah saloon car, Multi Purpose Vehicle (MPV), Sports Utility Vehicle (SUV) dan Kenderaan Pacuan Empat Roda (4WD).
    —-Ini sudah semestinya….Ada duit pilihla, Landrover, BMW, Toyata estima ker mengikut spesikasi diatas dan tiada masalah la untuk 1 unit ajer. Ada masalah ker tang nie?

    8. Kenderaan yang digunakan untuk tujuan perniagaan (commercial use) tidak dibenarkan mendapat pengecualian duti/cukai. Ini termasuk lori, van, bas dan limousin.
    —Aduh….nie pun off course…Selaras dengan My Second Home,..nak tinggal menikmati kehidupan dari hiruk pikuk kota diorang. Takan nak bawak masuk lori, bas ker apa. Takan nak bawak lori. That is no issues any more. Pak cik terspeaking.

    9. Pemilik kereta hendaklah mempunyai alamat tetap di Malaysia. Sesalinan bukti pembelian/penyewaan kediaman hendaklah disertakan.
    —Ini sangat mudah ajer, Berapa banyak pemaju jual rumah. Ini pokok paling senang. Kalo umah sewa pun tersangat senang. 1 hari document dah siap. Sepatutnya bab ini diubah kepada memiliki rumah sendiri lagi baik.

    10. Peserta hanya boleh menjual/menukar hak milik kereta tersebut selepas dua (2) tahun pengecualian diluluskan dengan kebenaran daripada Kementerian Kewangan. Sebarang duti/cukai hendaklah dibayar kepada Jabatan Kastam Di Raja Malaysia sebelum ia dijual/ditukar hak milik.
    —Pak cik rasa, takde masalah kat sini. Dah pakai BMW, takan lepas 2 tahun nak tukar. orang Singapore pas 5 tahun baru tukar. Tiada masalah la.

    11. Sebarang perlanggaran syarat-syarat di atas akan menyebabkan pengecualian ini ditarik balik dan peserta mesti membayar semula duti/cukai terkorban.
    –Bagi pak cik, tiada masalah untuk memenuhi semua syarat yang ditetapkan. Pak cik sendiri boleh mematuhi syarat-syarat ini. Orang putih kata” so easy”.

    Rumusannya, pak cik lihat tiada masalah besar sangat. Semuanya senang dipatuhi dan seterusnya pak cik telah menjawab soalan “SAYANG MALAYSIA”. Harap “SAYANG MALAYSIA” telah menerima jawaban sepatutnya dari pak cik.

  84. walaupun aku ahli umno, tp aku tak mo undi umno pun taun ni. aku tetap undi pembangkang.janji2 pembangkang lebih lumayan dr janji2 umno. kalo nak suruh aku undi umno kena offer lebih sikit la dr yg pembangkang offer.stakat offer gula2 rm500 aku tak pandang pun sbb aku mmg tak layak pun dapat.hahaha.. tp kalau pembangkang punya offer aku rasa semua rakyat malaysia akan dapat menikmatinya termasuk anak cucu aku. semoga pembangkang menang dan dapat menunaikan janji2nya. insyAllah.

  85. ustaznizam on

    Baiklah. Saya mengaku saya silap tafsifan. Saya minta maaf.
    Saya mengaku saya bodoh, buta & pekak. Saya tak dapat jawab soalan di atas kerana saya akal saya pendek@dangkal.

    Tapi ada aku kisah? ustaz atau tidak diri aku…ada aku kisah? syurga atau neraka…aku apa peduli…yang penting aku gay…

  86. aloo pakcik. kte jumpa lg.panjang betul pakcik buat valuation kali ni yer.tak yah dok layan la Sayang Malaysia tu. mula2 bukan main berani lg nak cabar org, last2 senyap seribu bahasa.fakta dah ader tp bila nak berhujah hampeh.aper pun kte tunggu jawapan dr dia yer. tak gitu pakcik nyer.

  87. umat akhir zaman on

    assalamualaikum…

    masalahny bukan PR @ BN..mslhny ialah kenapa berbeza?kalo semua rakyat tau benda ni..silap2 keta proton baru xkan kua…semua org boikot.nak tggu mcm 2 ke?sesiapa pon akan prihatin bile hak d tinggalkan..hak islam sebagai agama negara pon dah di abaikan oleh semua parti politik…semoga ALLAH membantu hambany y lemah ini.kerana ALLAH sebaik2 perancang..di akhirat nnt mereka y di tanya dahulu..jd harap kita kawal emosi..sbb ini cume permainan dunia

  88. the saviour of religion on

    Saudara Matt,

    Betul apa yg saudara kata bhw mrk tak bayar cukai pendapatan di sini. tapi, bila mrka beli rumah di Msia, kita beri insentif supaya kita dapat balik menerusi apa yg mrk belanjakan wang di Msia yg merangsang aktiviti ekonomi lain spt:

    i. transaksi perbankan dan kewangan, khidmat guaman, duti setem – bila mrk beli rumah;

    ii. sumbangan kpd sektor pelancongan tempatan – mrk ni suka prgi berehat ke tempat2 peranginan di Msia;

    iii. membantu industri pengedaran spt peningkatan jaualn pakaian, dan industi makanan.

    iv. sektor perkhidmatan akan turut mendapat manfaat – cthnya, pengangkutan, perubatan dn byk lagi.

    spin-off macam ni antara sebab kenapa kita perkenalkan program MM2H.

    pun begitu, saya juga setuju klu dikaji penurunan cukai kereta, tapi buat masa ni saya yakin kerajaan masih belu jumpa formula terbaik yg menang-menang utk semua pihak terutamanya pengguna spt saya juga.

  89. the saviour of religion on

    saya pun nak beliau letak jawatan..

    tapi, rm250 juta tu adalah softloan, maknanya derang kena bayar balik kpd kerajaan, bukannya geran.. masih terlalu awal utk putuskan samada mrk tak mampu bayar..

  90. the saviour of religion on

    Saudara hbo,

    Rakyat Spora juga tak dpt insentif utk tarik pakar2 asing dan bllionaires dari luar negara utk tinggal di sana..

    sama je mcm Msia..

  91. the saviour of religion on

    Saudara gurkha pencen,

    kita perlu tgk brpa org sebnarnya di negeri pembangkang yg jatuh dlm kategori 1 juta pembayar cukai tu..

    klu tgk di lembah kelang, ramai juga expatriates bergaji berpuluh ribu sebulan yg bayar cukai pendapatan kpd kerajaan sbb mrk berada di Msia lebih drpd 182 hari dan income mrk is derived in Msia..

    dan mrk ni tak layak mengundi.. maknanya, tak semestinya pmbayar cukai individu di negeri pembangkang tu tak sokong kerajaan.

  92. Syurga dan neraka pun ko nak pertikaikan….jadi betullah ko ni ustaz yg dah sesat…..ustaz celup….jgn jadi dajjal yg merosakan Islam….atau ko ni memang bukan org mukmin….

  93. Bujang Senang on

    Kalau begitu biarlah orang asing yang mengundi.Warganegara buat undi protes.Baginilah yang dikatakan orang tua2.”Kera di hutan disusukan,anak di rumah mati kelaparan”.

  94. Makin dah nak dekat piliharaya, makin banyak pencacai Be End bagi komen..

  95. Sengal punya “ferrari”. Ingat senang DAP nak tukar perlembagaan. Lembu ker apa yang komen nie.

  96. the saviour of religion on

    saudara gus,

    masa proton mula beroperasi dulu sampailah kpd tahap mrk dpt buat enjin sendiri, kos paling tinggi adalah dari enjin, gearbox dan transmission.. kita tak boleh banding dgn kereta di jepun sbb mrk pengeluar asal dan dah capai skala ekonomi yg besar dan boleh serap kos2 tinggi lebih mudah berbanding kita..

    jgn banding kereta yg dibuat/dipasang di Msia dgn Thailand sbb di sana, kos buruh amat murah.. klu kita nak kereta murah, kos pengeluaran kena rendah, jad, gaji pekerja kilang kereta, salesman kereta, mekanik di afterlsaes service juga mesti rendah.. tapi kan kita nak jadi high-income nation???

    pasal cukai, saya dah jelaskan sebelum ni, asalnya kita kenakan duti eksais tinggi utk mengembangkan industri kereta tempatan.. so, sykt yg import dan jual CBU (kereta psang siap di luar negara) di Msia, kena bayar cukai tinggi.. ini sepatutnya menggalakkan mrk buka kilang di msia utk menjana ekonomi melalui pemindahan teknologi, penawaran peluang kerja dan spin-off aktiviti ekonomi lain spt pengedaran (cth dealer kereta), pengangkutan (cth angkut kontena dari pelabuhan), perkhidmatan (cth nak bukak kilang kena sign agreement, jadi perlukan peguam dan bank), makanan dsb.. sykt yg buka kilang di msia akan dpt insentif cukai korporat cth 5-10 tahun..

    tak adil klu nak salahkan kerajaan saja.. sykt2 pengeluar kereta di msia perlu sama fikir masalah rakyat, bukan untung semata… tapi yelah, klu kerajaan ketatkan syarat harga jualan, mrk lari ke negara lain pulak. klu tukar kerajaa, nak ke sykt pengeluar nih turunkan harga?

    tgk kasut sukan, but bola dan futsal.. sepatutnya bila made in china, indo, vietnam cthnya, akan jadi lebih murah.. tapi lagi mahal ada la.. but bola kulit made in vietnam klu takde rm700 lebih jgn mimpi.. duti import takde, duti eksais takde.. cukai jualan 5%..

    pasal cukai jualan / gst nih.. negara lain ada yg berpuluh2.. UK – 20% Australia 10%, portugal negara Ronaldo 23%, China 17%..

    cuba tgk sini..

    http://www.worldwide-tax.com/

  97. kenapa la aku menyampah nak bace ulasan2 pencacai UmPORNO ni..nak bagi hujah panjang2..tp bkn hujah yg boleh diterima dek akal pon.hujah lbih nak jilat bontot pemimpin mereka je..bagi butthurt sket.haha

  98. Kepada yang Islam pilihlah pemimpin anda yang serius hendak mengamalkan ajaran islam.kerana pada dasarnya islamlah sebenar2 panduan kehidupan..tegoklah bagaimana kehancuran masyarakat kita pada hari ini dengan jenayah dan gejala sosial yang tidak terbendung oleh pemerintah kita..Pada yang bukan islam pilihlah pemimpin yang jujur dan bebas dari rasuah..kerana masyarakat yang harmoni terbentuk dari pemimpin yang adil dan saksama.

  99. Kucing hitam on

    waduh tension power window waja rosak lagi …kalau aku banyak duit boleh beli toyota……takde tension sgt….aku asyik kena buka pintu bila nak bayar tol malu kat kereta jenis lama…boleh buka tingkap…aku beli kereta mahal kena buka pintu kereta…..

  100. seriously angka 17000 tu terlalu sikit untuk korang semua membebel kat sini… macam tak berbaloi utk dijadikan isu… ape ape pon harga kereta patut dikurangkan… sekian… wassalam

  101. morozov kharkov on

    dh la kito boli sebijik keto jo..dgn segalo mak nenek caj tersembunyi n mcm2 bayaran kono buek….org lua jgk dpt keistimewaan……nak boli keto lamo kerajaan xsanggup nak jamin insuran……..rumah pun jual kek rakyat mcm jual kek jutawan

  102. ustaz proton on

    Jaga-jaga..UMNO ibarat lembu yang sedang di sembelih..Lembu bila di akhir nyawanya akan menendang..Itulah yang berlaku sekarang..UMNO tengah giat provokasi supaya berlaku pergaduhan..AWAS!!

  103. Pandangan yg baik tapi tak ada bukti dan fakta, sekiranya semua cukai masuk poket kerana pembangkang perintah mengapa Ketua Audit Negara bentang dalam Parlimen bahawa hutang krj negeri yg dipegang oleh pembangkang berkurangan berbanding dengan krj BN sebelum ini yg amat tinggi. Dapatkan bukti dulu sebelum buat komen. Fikirkanlah………..

  104. antara sebab kadar kemalangan tinggi di malaysia adalah kerana rakyat malaysia di beri pakai kenderaan yang ‘spec’nye sangat rendah, kurang selamat oleh kerana dasar AP dan cukai tak masuk akal oleh kerajaan.. so jangan merungut kalau ‘ops sikap’ setiap tahun gagal!! kalau nak ikut spec kereta nasional yang dibuat untuk dipakai oleh rakyat malaysia TIDAK DITERIMA DI EROPAH DAN CHINA!! anda mahu sebuah kenderaan yang lengkap, selamat, dan selesa terpaksa membayar dengan harga yang melampau, dan tidak mampu membeli untuk kereta2 import yang jauh lagi selamat dari pembuat proton dan perodua demi menjaga 2 buah syarikat kereta ini!! akibatnye membunuh rakyat sendiri!!!!

  105. pimai-pimai tangtu on

    setahu aku BN offer BARANG NAIK jer…tunggu lepas PRU ler, kalo menang lagi..

  106. Jack Ripley on

    Berapa nilai seketul batu dibandingkan dengan sejongkong emas, wahai Nizam?

    Mengapa kenderaan Proton, suatu jenama tempatan, boleh dijual pada harga diskaun kepada rakyat asing tetapi TIDAK kepada warga tempatan? Jika setiap warga asing daripada 17,000 orang tersebut membeli sebuah kereta proton berharga kira-kira RM40,000 (selepas diskaun kira-kira RM20,000, penjimatan sebanyak RM20,000), tidakkah proton kerugian RM340,000,000 juta? Matlamat perniagaan ialah memaksimumkan keuntungan bukan meminimumkan atau merugikan perniagaan sendiri. Jadi di manakah kemunasabahannya Proton Berhad memberikan diskaun kepada warga asing? Memang, bukan semua warga asing membeli barangan Proton, tetapi setiap seribu ringgit menyumbang kepada pengurangan pendapatan Proton! Amalan begini bertentangan dengan prinsip perniagaan yakni memaksimumkan keuntungan.

    17,000 warga asing masih tidak mencukupi untuk merangsang pertumbuhan ekonomi negara. Atau Nizam mensarankan lebih banyak warga asing berhijrah ke Malaysia? Kalau begitu, tanahair ini akan dipenuhi pula dengan warga asing sehingga jumlah mereka mengatasi bilangan penduduk tempatan sendiri! Lebih malang lagi habis semua tanah di Malaysia akan dibeli mereka sehingga tiada lagi yang tinggal untuk warga tempatan dan keturunan mereka yang mendatang!!!!!!!! Nizam lebih sukakah melihat cucu-cicit Nizam menjadi makhluk-makhluk gelandangan di tanahair sendiri sehingga hari kiamat?!

    Daripada kerajaan membazir masa dan tenaga memujuk rakyat Malaysia di luar negara kembali, elok kerajaan berikan perhatian kepada kebajikan pekerja-pekerja berkemahiran tinggi dan pakar dalam negara sebelum mereka pula merajuk dan membawa diri. Berikan kepada kumpulan ini gaji minimum tidak kurang daripada RM2500 dan daripada situ laraskan gaji mengikut kepakaran dan mutu kemahiran mereka sesuai dengan nilai mereka. Kedua, perbanyakkan program latihan kemahiran-kemahiran tinggi seperti pertukangan kayu, pekerja binaan berkemahiran tinggi, profesional IT khususnya pakar dan tenaga mahir aspek sistem dan jaringan sistem, dan kemahiran-kemahiran lain yang berguna dan boleh didagangkan.

  107. pimai-pimai tangtu on

    inilah “USTAZ ANJING” seperti yg Ustaz Azhar Idrus katakan dalam ceramah beliau, bukan aku yg kate ye..dari mane UAI petik, dari AL-QURAN AL-KARIM..

  108. pimai-pimai tangtu on

    kekekek..sama dgn waja aku jer…tp ade penambahan aksesori iaitu central lock kong, kalau lock pakai alarm tibe2 je bunyi sendiri, lampu depan selalu kong, fuel pump dah 2 kali tukar..tapi yg bestnyer enjin tetap smooth, sbb pakai enjin Mitsubishi :)
    aper2 pn redho ajer laa wat masa skrg..

  109. pimai-pimai tangtu on

    aku tgk kat tempat aku ramai mat negro, pastu dok gaduh2 biler mabuk dahler pukul 2 3 pagi, iniler negara yg tuan UMNO impikan yer aahahaha..lawakk lawakkk..memang pandai tuan UMNO buat lawak bodo

  110. ustaznizam on

    menggunakan nama saya seperti ustaznizam palsu diatas (March 27, 2012 at 5:45 pm) dengan tujuan menipu adalah fitnah. adakah semua pembangkang berfikiran begini?

  111. Jack Ripley on

    Yang akan menggerakkan ekonomi Malaysia dalam jangka panjang ialah rakyat Malaysia sendiri BUKAN warga asing! Kerajaan perlu memberikan nilai kepada setiap individu tempatan supaya mereka ini dapat menyumbang kepada perkembangan aliran tunai dalam negara. Teruskan galakan semangat keusahawanan di kalangan rakyat Malaysia khususnya MELAYU. Apabila bilangan perniagaan berdaftar bertambah maka bilangan sumber-sumber cukai kerajaan juga bertambah.

    Berhubung dasar pembangunan modal insan, kerajaan patut merombak sistem pendidikan negara. Pada peringkat menengah, perbanyakkan subjek vokasional di sekolah-sekolah menengah harian dengan kandungan subjek yang menepati piawaian profesional bidang-bidang vokasional supaya apabila pelajar-pelajar menengah ini menamatkan pengajian, mereka sudah boleh memulakan kerjaya dari seawal 18 tahun lagi. Juga tekankan kepada pelajar-pelajar ini konsep keusahawan agar mereka mampu memanfaatkan kemahiran yang telah dikuasai di sekolah sebagai barangan niaga.

    Jenis matapelajaran asas yang diajar dan pedagogi mengajar juga perlu diubah bagi menggalakkan pemikiran kritis, kebebasan berfikir dan memberikan pendapat, mengasah daya kognitif, keseimbangan jiwa dan emosi, serta sikap berdaya usaha murid rendah dan pelajar menengah; bukan lagi kaedah menyuap!.

  112. Sambungan sikit bro!
    1 Sesungguhnya tiada yg lebih menyayat hati drpd melihat bangsaku, meminta-minta di negeranya sendiri.

    2 Datuk Hang Tuah pernah berkata, Melayu tak hilang di dunia, tetapi apalah gunanya Melayu tak hilang di dunia sekiranya Melayu menjadi bangsa yg tidak bermaruah!

    3 Melayu mudah lupa, Melayu mudah lupa, Melayu mudah lupa- dulu bangsanya dijajah. Melayu mudah lupa 3X, dulu bangsanya dihina……….

    4 Saya pernah melihat, orang Melayu ditampar oleh askar Siam, orang Melayu ditampar oleh askar Jepun, orang Melayu ditampar oleh askar orang putih!(sic)

    Fikir-fikirkanlah bangsaku Melayu, akan kata-kata di atas, renungkan dgn mendalam, siapakah kita yg sebenarnya?

  113. Jack Ripley on

    Sebagai tambahan, kaedah penilaian juga tidak sepatutnya terikat kepada objektiviti semata-mata tetapi pelajar dan murid juga boleh dinilai pada subjektiviti yang munasabah selain pada aspek praktikaliti atau amali.

  114. Jack Ripley on

    Bahayanya apabila satu parti politik menguasai majoriti 2/3 Dewan Parlimen ialah mereka boleh mengubah perlembagaan seperti menghapuskan sama sekali sistem beraja. Sekalipun DYMM Agong enggan memperkenankan pindaan, selepas tempoh 30 hari (jika tidak silap saya) ahli-ahli parlimen tetap akan meluluskan pindaan tanpa perkenan sultan. (Sila betulkan saya dalam hal ini sekiranya saya silap). Amalan semasa, sebarang penggubalan atau pindaan perlembagaan atau undang-undang perlu dibincangkan dan mendapat kelulusan Dewan Rakyat serta Dewan Negara. Ahli Dewan Rakyat dilantik oleh rakyat menerusi pilihanraya manakala senator Dewan Negara dicalonkan Perdana Menteri dan diperkenankan oleh DYMM Agong. Apabila satu parti memboloti kerusi di Dewan Rakyat maka calon Perdana Menteri pastinya dari kalangan ahli parti tersebut juga dan memandangkan Perdana Menteri yang mencalonkan Senator Dewan Negara pastinya beliau akan mencalonkan dari kalangan ahli parti juga!

  115. Jack Ripley on

    Jalan selamat dan praktikal penyokong kedua-dua parti bermuafakat untuk berkongsi kuasa!!!! Atau pengundi neutral mencalonkan calon-calon bebas mereka untuk memenuhi dewan Rakyat dan Dewan Negara dan di kalangan calon bebas pilih yang bakal menerajui negara sebagai Perdana Menteri!!!!!

  116. Saya fikir, bawa masuk warga asing ni bukan bagus sangat. banyak buruk pada baik..

  117. toksah cakap la kereta nasional aje…HONDA aku pun chamber mengangkang. makan tepi tayar. repair pun jadi balik…

  118. antara sebab kadar kemalangan tinggi di malaysia adalah kerana rakyat malaysia “suka pakai barang cap ayam” dan memandu macam bawak kereta ferrari

  119. itulah kelebihan pjawat awam…depa pegi induksi…depa paham perlembagaan.

    Utk pgetahuan Mr Ferrari, klu nak tukar plembagaan, federation of malaysia kena bubar dulu…maksudnya, olah smula dr zero.

    Sapa berani buat? Once declare bkn negara (in order utk wujudkan negara baru, plembagaan baru)…negara bdaulat dlm dunia nih brebut nak tawan kita coz kita bkn lg sbuah negara.

    Then, in order tuk jdkan sebuah negara baru…kena mohon negara2 y kuat dlm dunia nih tuk iktiraf.

    Sapa nak iktiaf? Bagus dia ambik jd negara dia.

    Harap Mr ferrari paham ler senario cam ner.

  120. Masalahnya calon2 bebas pn xberape nak bebas..cuba tgk rampasan kuasa di perak tu berapa adun pr yg dh jd bebas mesra bn..same je

  121. matt_triplesempoi on

    saudara the saviour of religion,

    kenapa kita harus buat perbandingan dengan singapore? saya sebenarnya amat tidak bersetuju dengan perbandingan yang tidak menyeluruh..

    daripada komen2 saudara, saya mengandaikan saudara bukan lah memberi komen mengikut emosi, tetapi berdasarkan pemikiran saudara, sama seperti saya.. jadi, saya yakin saudara juga sependapat dengan saya bahawa, jika nak buat perbandingan, biarlah menyeluruh..

  122. DuaKaliLima on

    Sepang Goldcoast Sdn. Bhd. merancang membantu merangsang industri pelancongan negara dan program “Malaysia, Rumah Keduaku” dengan menambah lebih banyak kemudahan berkaitan pelancongan.

    Antara perancangannya termasuk membina satu terminal kapal persiaran, satu taman tema air, hotel tiga dan empat bintang, cawangan jualan langsung dari kilang serta rumah peranginan bagi para pesara di bahagian barat daya Selangor.

    From Sepang Goldcoast’s Website:

    Sepang Goldcoast Sdn Bhd is a joint-venture formed by PNSB and Sepang Bay. The Selangor State Government is our Business Partner to develop this project.

  123. semua berkata tentang pemimpin..kata pemimpin tak baik lah, tak amanah lah..tapi semua lupa,, pemimpin terbentuk peribadinya berlandaskan rakyat jelata..kalau dah rakyat2 sendiri duk jauhkan diri dengan Tuhan..so dapatlah kita pemimpin yang kurang baik dan tidak kira lah siapa pun pemimpinnya (kerajaan @ pembangkang)..so kalau nak dapat pemimpin yang amanah, jujur dan berintegriti, apa kata kita sebagai rakyat, bersama2 menyedarkan rakyat2 lain untuk menjadi baik..kita start dengan rumah kita..ajak orang2 di dalam rumah kembali kepada jalan kebaikan..kalau diri sendiri dan orang2 dalam rumah pun tunggang langgang, macam mana nak tegur orang lain..fikir2kan lah ye..

  124. mmg susah mentaliti buduh mcm izrael ni…!!

    ini suma mak bapak ko kasik ko makan taik laa ni buduh..

  125. kut panda mu ah on

    ustak nizam scotland nh pandai bca skrip ssuai duk kt tv3 suku

  126. Jack Ripley on

    ‘Spin-offs’ di atas masih tidak cukup untuk memacu pertumbuhan aliran tunai dalam negara. Kedua, dalam suasana ekonomi dunia tidak menentu begini pasti warga-warga asing ini juga akan lebih berhemah dalam perbelanjaan mereka apatah lagi rakyat tempatan.

    Saya berpendapat, hanya penggunaan dalam skala besar seperti pelaburan oleh sektor swasta tempatan dalam R&D dan usaha inovasi produk yang akan memacu pertumbuhan ekonomi. Kerajaan patut dan (mungkin juga sedang) beri tumpuan kepada sektor-sektor baru seperti teknologi hijau dan sektor-sektor strategik lain seperti perkhidmatan telekomunikasi/Internet,di samping sektor barangan pengguna untuk meneraju pemacuan ekonomi negara. Universiti-universiti tempatan juga patut digalakkan meneroka sains-sains dan teknologi baru bagi meningkatkan daya saing negara di peringkat sejagat; atau sekurang-kurangnya saintis-saintis dan teknokrat-teknokrat tempatan memperkenalkan rekacipta inovasi kepada produk-produk sedia ada di pasaran dunia.

  127. geli hati baca statement ust taik nie..lau ko kata dlm pas mngamalkan perebutan jwtan…bgaimna pulak dlm umno?? lg teruk bkn…sebaiknya ustaz taik x yah msk mne2 parti..ustaz taik jd je bebas..lg bgus.

  128. kut panda mu ah on

    YESS KAMI XBACA UTUSAN MELOYA YG DH NK BENGKRAPP NGAN BERITA HAIRANN??.KITE BACA METRO JE.ADE GMBO ARTIS.NGAN MAJALAH URTV.ARTIS JUGOK.

  129. ko nie berlagak btl kn..ko igt ko jer yg byr cukai..cukai pndptan mngkin x semua yg byr tp cukai lain ade ko kira..semua org pn byr cukai la bodoh..tax 6% yg kerajaan kenakn kt dlm bil tu apekenda???? jgn bberlagak bangang sgt.

  130. siapa cakap perlu menentang kerajaan baru namanya ustaz, cara anda memberi komen pun boleh mewujudkan keadaan tegang, sebaiknya jgn guna nama ustaz kerana bimbang anggapan org terhadap ustaz menjadi negatif. sepatutnya anda menjadi org tengah yg tidak mewujudkan keadaan yg tidak baik. perlu ke anda meletakkan nama ustaz untuk anda dilihat betul dalam semua hal. perlu ke anda tidak berpuas hati bila org mengatakan anda bukan ustaz.

  131. berapa kuantiti maksimum keta yg warga asing yg sertai MM2H bleh beli? then dia nak jual semula keta yg dibeli berapa lama? warga MM2H nie ader link dgn pengusaha used car ker? ker pengusaha used car nie cari diaorg untuk beli dgn harga lagi murah..sbb dh jd 2nd hand..

  132. Itulah namanya ‘kera di hutan kenyang disusukan tetapi anak sendiri kering kelaparan, tak cukup makan, sebab nak kena pakai kereta bawa anak bini berjalan, balik kampung, hantar anak sekolah, tapi kereta mahal macam bedil. Orang asing dapat beli tanpa tax. Mana keadilannya untuk rakyat jelata. Kalau beli proton katanya patriotik tapi hidup susah sampai dulu sampai sekarang. Patut nak bantu proton masa nak tatih dulu, tapi sekarang sudah berlari masih nak rakyat patriotik bantu proton.

  133. Jack Ripley on

    Jika calon bebas menguasai 2/3 dewan-dewan parlimen, suara wakil-wakil parti politik pun akan tenggelam; justeru, wakil-wakil parti politik ini yang mesti dengar cakap dan mesra calon bebas. Sekurang-kurangnya, calon bebas tiada kepentingan parti untuk dijaga maka mereka boleh benar-benar menyuarakan rintihan rakyat tanpa sebarang tekanan parti. Pun begitu mutu calon bebas juga mestilah suci.

  134. harga sekali ganda lagi murah dijual dari rakyat sendiri…
    hurm….????
    aku sanggup jer… ape susah sgt…
    puluhan ribu malah ada samapi ratus ribu lagi murah…
    duit sebanyak tu boleh bayar deposit rumah sebuah.. bukan rumah flat.. rumah teres harga 400k keatas…
    kasi pikir la…
    ko sanggup ke bagi duit puluhan ribu ko tu.. tanya diri ko tu balik…

  135. kau lg bengap + terencat sbb dari kecik mak kau bg mkn daging + lemak babi..wakakakakakaka..

  136. ustaznizam on

    menggunakan nama saya seperti ustaznizam palsu diatas (March 27, 2012 at 11:48 pm) dengan tujuan menipu adalah fitnah. adakah semua ustaznizam berfikiran begini?

  137. mana cukai on

    kalau nak tau siapa-siapa yang belum bayar cukai kenalah mendapatkan laporan daripada pemungut hasil cukai. Entah-entah yang kuat sangat meroyan tentang cukai ni adalah orang-orang yang tak pernah bayar cukai.

  138. gitu ler cara apco barangkali….yang dapat habuan mesti sokong yg menentang adalah yg dipinggirkan……umno klu nak lawan ketua bhgian jer mau ribu2 utk lobi Pas plak kna belanja banyak mana yeer…… naper yer…JANJI ASYUKKKKKKKKK

  139. the saviour of religion on

    Saudara cvb,

    Bukan macam tu.. Tak perlu bubar Msia hanya semata2 nk gubal perlembagaan.. Our legal system is never like that.. In fact, such requirement is unheard-off.

  140. the saviour of religion on

    Izrael,

    Cakap biar bertapis.. Isteri saya anak felda skrg doktor perubatan.. Kawan dia dari felda yg sama skrg jurutera di luar negara..

    Anda pula bagaimana?

  141. the saviour of religion on

    Saudara jack ripley,

    Spin-offss yg sy dh terangkn dn jugak cadangan saudara dua2 perlu.. Skrg, kerajaan sdg laksanakan kedua2nya..

  142. the saviour of religion on

    Terima kasih saudara Matt,

    Tu respon sy kpd hbo yg katanya nk berhijrah ke Spore..

    He’s thinking of the greener pasture over there..

  143. the saviour of religion on

    Dear Mr American,

    As the principal producers, car manufacturers in your country have achieved the economic of scale whereby main components of costs, mainly engine, gearbox and transmission, can be absorbed without hurtingrofit margins.

    That’s nt te case of Malaysian car manufacturers, eg Proton, and even assemblers like Honda and Toyota over here since they still hafta bear huge costs from the importation of the above components from the principal countries. Easier said than done bro.

  144. the saviour of religion on

    Saudara Hazel,

    Analogi tu tak brapa tepat.. Walaupun pemaju mungkin tertarik dgn demand from foreigners which may result in their preference for houses above rm500k, tpi kena ingat yg mereka ni tak boleh dpt financing di Msia.. Kena bli cash, jadi this is like a deterrent to them as well.

    Harga rumah yg naik melambung adalah sikap pemaju yg hanya pentingkan keuntungan berganda dan mu hanya golongan tertentu saja yg dpt beli rumah di kawasan bandar.

  145. Beranikah rakyat Malaysia berubah?
    ULASAN Malaysia berada di persimpangan. Di sebelah kanan, sebuah pemerintahan semenjak negara merdeka, di sebelah kiri pula sebuah harapan baru yang mungkin memberi sinar dan kehidupan yang lebih baik.
    Tidak lama lagi, pilihan raya umum (PRU) akan berlangsung. Telahan yang paling popular adalah PRU13 akan diadakan pada bulan Jun 2012. Diberitakan, Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak tidak mahu pilihan raya berjalan secara berasingan.
    Kerajaan Selangor pimpinan Abdul Khalid Ibrahim berkeras hanya akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) hanya selepas Jun 2012.
    Najib bimbang jika PRU diadakan tanpa negeri-negeri Pakatan Rakyat (PR) seperti Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah, pertempuran akan berlaku berkali-kali.
    Ertinya, selepas PRU, Barisan Nasional (BN) terpaksa berhadapan dengan pilihan raya negeri pula. Ini adalah mimpi ngeri yang Najib mahu elak. Pengalaman berlawan dalam pilihan raya kecil (PRK) selepas Mac 2008, PR bukanlah lawan yang mudah ditewaskan.
    Dahulu senarionya lain. BN mudah menang dalam PRK kerana seluruh jentera kerajaan dapat bertumpu di sesebuah kawasan.
    PRK selepas Mac 2008 seperti di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau, Penanti dan beberapa kawasan lagi membuktikan bahawa BN kini mempunyai pesaing yang mungkin mampu mengalahkan mereka dalam PRU.
    Anwar atau Najib?
    PRU13 nanti, rakyat Malaysia hanya mempunyai dua pilihan. Sama ada mahukan Malaysia dipimpin oleh BN dan Najib sebagai perdana menteri atau Malaysia baru di bawah Pakatan dan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri.
    Jika BN menang dalam PRU13 akan datang, rakyat sudah boleh agak bagaimana keadaannya. Seperti hari ini, rakyat akan terus-menerus menanggung beban kehidupan yang mahal dengan pendapatan yang rendah.
    Harga bahan bakar seperti petrol dan diesel akan terus naik dan pelbagai subsidi terhadap barang keperluan asas akan ditarik balik. Sedangkan, pendapatan majoriti rakyat Malaysia masih berada di tampuk lama.
    Dasar yang sedia ada akan menyebabkan rakyat Malaysia terpaksa membeli kenderaan seperti kereta kerana sistem pengangkutan awam yang teruk dan tidak efisyen.
    Kesesakan jalan raya sangat kritikal dan jalan penyelesaian yang di tawarkan oleh kerajaan BN adalah dengan membina lebih banyak lebuh raya. Apabila banyak lebuh raya maka bertambahlah tol. Kuala Lumpur boleh dikatakan sebagai sebuah bandaraya yang paling banyak tol di Asia Tenggara.
    Banyaknya lebuh raya dan kutipan tol yang tinggi tetap tidak menyelesaikan masalah kesesakan lalulintas yang parah di ibukota negara ini. Pengguna membayar tol untuk lebuh raya dan tetap berhadapan dengan kesesakan.
    Kalau tidak percaya dengan pernyataan saya di atas, cubalah lalui lebuh raya seperti New Pantai Expressway (NPE) di waktu pagi!
    Pilihan ditangan rakyat
    Seharusnya, sesebuah kerajaan itu memikirkan dasar yang menguntungkan rakyat terbanyak. Sistem LRT yang sedia ada sudah cukup baik akan tetapi ianya harus diperkasakan dan melalui ke kawasan rakyat bawahan yang memerlukannya.
    Apa guna membina MRT di kawasan seperti Taman Tun Dr Ismail (TTDI) di mana majoriti rakyat di kawasan tersebut tidak memerlukannya?
    Cadangan untuk membina MRT melalui kawasan TTDI mendapat tentangan penduduk setempat kerana kawasan laluannya tidak sesuai dan menggangu mereka.
    Sedangkan lebih baik LRT sedia ada dipanjangkan sehingga melalui kawasan seperti Shah Alam dan Klang – mempunyai majoriti rakyat kelas pekerja yang memerlukan sistem pengangkutan awam yang lebih baik.
    Bukankah lebih baik peruntukan yang banyak dibelanjakan untuk kepentingan majoriti rakyat yang memerlukan sistem pengangkutan awam yang lebih baik berbanding dengan membina lebih banyak lebuh raya?
    Penulis pernah tinggal di kawasan pedalaman di Korea Selatan yang mempunyai sistem pengangkutan awam yang jauh lebih baik dari sesetengah kawasan di Kuala Lumpur. Walaupun tidak mempunyai “subway” yang panjang, pekan tersebut menawarkan sistem bas yang efisyen.
    Harga kenderaan yang mahal
    Rakyat juga akan terpaksa berhadapan dengan harga kenderaan yang begitu mahal. Rakyat Malaysia sebenarnya terbeban dengan harga kenderaan yang begitu mahal berbanding dengan kualitinya. Kenderaan tempatan menawarkan harga yang begitu mahal kepada rakyat Malaysia sedangkan ianya boleh dijual dengan murah di Indonesia dan Filipina.
    Rakyat Malaysia terpaksa berhutang selama sembilan tahun untuk memiliki kereta tersebut. Sebaik sahaja selesai melangsaikan hutang pada tahun kesembilan, kereta tersebut pun musnah.
    Sedangkan di negara seperti Singapura (dahulu sebahagian daripada Malaysia), rakyat sudah hidup ditahap seperti rakyat negara Jepun dimana kenderaan hanya digunakan selama lima tahun dan kerajaan akan memberi subsidi kepada rakyat untuk menukar kenderaan.
    Sesebuah kereta itu, akan mula perlu ditukar alat gantinya selepas usia lima tahun. Sebab itu kita dapat melihat kenderaan import “recond car” membanjiri Malaysia. Kenderaan recond adalah kenderaan yang telah digunakan di negara maju seperti Jepun dan United Kingdom yang dipakejkan semula sebelum dihantar ke Malaysia.
    Sebenarnya, kenderaan recond ini adalah kenderaan terpakai. Akan tetapi apabila sampai ke Malaysia, ianya perlu didaftarkan sebagai kenderaan baru dan pemiliknya akan mempunyai perasaan memiliki kenderaan baru.
    Dalam bahasa mudahnya, untuk merasa “mewah”, rakyat Malaysia sebenarnya menggunakan “bekas-bekas” dari Jepun dan United Kingdom.
    Berani utuk berubah
    Untuk berubah, yang hanya diperlukan oleh rakyat adalah keberanian. Memang benar, untuk mendapatkan keberanian tersebut bukanlah satu perkara mudah.
    Rakyat di negara jiran kita seperti Indonesia, Thailand dan Filipina telah membuktikan bahawa keberanian mereka untuk menukar parti yang memerintah itu berbaloi.
    Hari ini, parti-parti politik atau individu politik di Indonesia, Thailand dan Filipina perlu bekerja keras untuk memastikan mereka terpilih untuk memimpin.
    Ini memberikan rakyat satu kekuatan di mana ahli dan parti politik terpaksa bekerja keras untuk menyakinkan rakyat untuk memperolehi undi mereka. Malahan di negara maju seperti United Kingdom lebih sukar lagi.
    Seseorang pemimpin itu tidak hanya boleh beretorik semata-mata akan tetapi perlulah bekerja keras untuk membuktikan dia mampu melakukannya. Jika tidak, sudah pasti akan ditolak melalui kertas undi.
    Sudah sampai masanya bagi rakyat memikirkan sama ada ingin mempunyai kehidupan yang lebih baik atau tidak. Lihatlah keuntungan yang diperolehi oleh rakyat apabila kerajaan tidak menguasai majoriti dua pertiga di parlimen.
    Keuntungan yang lebih besar jika rakyat mempunyai keberanian yang lebih tinggi untuk berubah. Dengan syarat kekuasaan yang mutlak tidak diberikan kepada mana-mana parti, baik BN mahupun PR.

  146. woi saudara ezrael….jgn jd bodoh.x semua orang felda n iban bodoh mcm kau.ingat org x sekolah melalak mcm anjing seperti kau….sedar la dr tu dulu,,,,,,mak kau x ajar atau mak hang yg jd cikgu utk ajar hang mengumpat mcm tu……….biar kata kat cni jgn menyakit kan hati kaum lain…..

  147. mmg la tak suma..tp kebanyakan isap dadah..yg jadi profesional tak smpai 2% kot..biasa org felda senang di gula2 kan..sbb maklumat terbatas..uhuhuhu sori..

  148. pendapat yang mengampu semata-mata.memalukan golongan ustaz.laporan audit memberi kenyataan sebaliknya

  149. aku suka dan setuju dengan komen saudara..

    rakyat malaysia tersiksa di tanah tumpah darahnya sendiri.

    manakala rakyat yang pernah menjajah malaysia hidup senang lenang.

    malah di berikan beberapa kemudahan yang lain. Untuk pengetahuan saudara semua, beberapa ekar tanah di pulau langkawi telah pon di jual kepada warga asing. Mengapa perkara ini boleh terjadi?

    Adakah kerana seronok mendapat selonggok wang ratusan ribu?

    Kuasa di tangan rakyat, masing2 ada akal fikiran untuk berfikir memilih pemerintah.

    Adakah generasi seterusnya akan lebih merempat di bumi sendiri? sama2 kita tunggu…

  150. Harimau Malaya on

    Ustaz nizam ni memg seorg ustaz ker or seorang JKKK? Ustaz tahu x maksud WASATIYYAH tu apa? Cuba bagi contoh seorg pemimpin BN yg WASATIYYAH? :)

  151. Harimau Malaya on

    Hahaha… memg sah penipu Ustaz Nizam ni, Ustaz baca suratkhabar apa? suratkhabar tamil jer? hahaha… dari baca suratkhabar, baik ustaz pegi lepak ngan ahli2 UMNO, pastu dgr cerita dari dorg, lagi best..

    Ustaz tahu pulak dalam paper ada gambar artis yang asyik dan mengiurkan? Dah artis seksi tu, kerajaan mana yg benarkan? Kerajaan PAS ker? hahaha… Kenapa kerajaan skrg x amik tindakan? apalah nasib dapat anak bodoh mcm Ustaz ni, hahahahhahahha…

  152. anak felda on

    yeke 2%….anda pasti ke main petik jek?
    mmg org pr maen ckp jek?
    bg la fakta kukuh…sy anak felda
    ramai aje kwn2 sy jd profeisional.
    kenapa kata felda kurang maklumat?
    kami tak dpt internet ker?tiada tv ker?tiada astro ker?
    tak boleh beli harakah ker?
    jgn la mudah mengata en izrael

  153. anak felda on

    org msia selalu compare harga kereta di msia dgn oversea
    kenapa tidak compare harga mknn dgn oversea
    berapa byk subsidi..

    contoh: msia vs jepun
    harga toyota wish 2008
    jepun = rm 70k
    msia = rm120k
    harga makan tengahari (standard pekerja am)
    jepun = rm50
    msia = rm 8
    gaji engineer (fresh grad)
    jepun = rm5000
    msia = rm2400 (glc)

    peratus gaji/kereta
    kereta:
    jepun = 7.14%
    msia = 2%
    lunch:
    jepun = 10000%
    msia = 30000%

    nmpk disini…walaupun harga kereta msia mahal tetapi harga untuk mkn adalah lebih murah…3kali ganda…ini belum klu beli kereta msia..pasti lebih baik…perlu di igt..mknn lebih penting dari kereta…ini belum dikira lg harga petrol di jepun yg pernah mencecah 210yen seliter pd tahun 2008..klu ditukarkn ke rm dlm rm7seliter….perlu diigt jepun negara maju…msia masih negara membangun…

    cuba cermin diri msg2..adakah kite bekerja kuat seperti org jepun yg tidak pernah dtg kerja awal dan blk lmbt…utk pengetahuan tuan2…org2 jepun tidak akan pulang awal ke rumah krn dianggap sbg pemalas siapa yg pulang on time…msia bagaimana?

    hidup mahu senang
    gaji mahu besar
    kereta mahu besar
    mkn mau byk
    kerja malas?

    ubah mentaliti dulu br mintak mcm2

    p/s penulis pernah tinggal di jepun selama 4 tahun
    segala fakta adalah benar mengikut pengalaman dan boleh di pastikn

  154. Insyallah jalan keluar untuk kemelut ni akan selesai jika kita mengamalkan ajaran-ajaran Islam sebenar dan apa yang Rasullullah tinggalkan untuk kita iaitu Al-Quran dan Sunnah.

    Diskusi dengan cara yang baik dengan tidak menggunakan kata-kata yang tidak baik kepada orang lain dapat pahala. Kurangkan dosa-dosa kita.

    Xperlu kejar dunia hingga lupa kenapa kita diturunkan di bumi ini. Umur saya dan rakan-rakan xpanjang. Cuma 8x umur kereta jika dipanjangkan umur. Pesanan kepada sy yg lemah dan rakan-rakan.

  155. Orang Baek on

    korang yang berbalah2 kat website ni tau ke ape tujuan utama kerajaan tarik orang asing yang kaya raya ni dok kat negara ni dan ape kelebihan yang negara dapat ??

  156. Assalammualaikum..Ini yang masing-masing tunjuk pandai buat apa ni. Sedar tak kata -kata kurang sopan ni jalan kehancuran dan kepincangan umat Islam .Sedangkan orang lain sebuk bersorak bila baca komen yang macam pandai sangat.Biarlah komen dan pendapat berfokuskan perbincngan ilmiah dan bercambah.Lihat balik apa yang boleh disumbangkan ke arah penyatuan ummah dan idealogi yang sihat bukan melihat apa yang ada di depan mata tapi tersasar pandangan utk 5 -10 tahun akan datang.Cadangan rakan -rakan bagus tapi lebih baik kalau ada fakta sebenar yang menyokong kata-kata kita .jangan biarkan politik sempit kuasai bait kata sedangkan kita hanya dipandang sebelah mata .jadi sebagai anak Malaysia dan ummmah yang matang,kuasai kata-kata yang mencambah ilmu kerana dari kata-kata juga mampu merubah suasana dan rasa kasih sesama bangsa.

  157. sepatutnya on

    kesian rakyat malaysia di anaktirikan di negara sendiri…….sepatutnya dahulukan rakyat,ni plak kemudiankan rakyat.

  158. Anak felda mangkuk. on

    Ko org ni.Tak yah la nak gaduh2.kat sini kite nak bincang saja..Kenape Org asing yg nak menjadi kan Malaysia Rmh ke 2 dpt bermacam-macam potongan cukai..Sebagai contoh Kereta.Mereka dpt membeli ngan harga yg murah..sedang kan rakyat malaysia membeli ngan harga yg mahal.apa ingat dia org tu bagus sangat ke?Patut ke tak patut tu..tak patut..tak patut.eh apa aku merepek ni..ooiii sambung la ko orang..

  159. Saudara Anak Felda,
    Menggunakan tukaran matawang RM dgn Yen apabila membuat perbandingan kos sara hidup antara Jepun dgn Malaysia x sesuai digunakan kerana nilai tukaran matawang yg berbeza. Utk penilaian, gunakan nilai sebenar mengikut negara spt di Msia harga setin cola ialah RM1 dan dijepun harga adalah bsamaan dgn Yen100. Dgn mgambilkira persamaan harga cola tsebut, perbandingan yg sepatutnya adalah dgn mengandaikan harga sebakul makanan diMsia dpt dibeli dgn RM100 dan bakul makanan yg sama di jepun dpt di beli dgn harga Yen10,000. Sekiranya ada perbezaan harga bakul makanan tersebut dptlah kita andaikan mana yg lebih tinggi kosnya berbanding pendapatan isi rumah mengikut negara. Klu dikira mengikut kadar tukaran, tak sesuai.

  160. salam…

    bercakap politik tak abisnya sampai akhir hayat.
    ketua negara baik atau buruknya kalau yang buat kerja dari bawahan takat tunggu gaji,TUNGGU makan suap dan macam-macam tunggu negara kita tetap macam tu. berubah mengikut keadaan semasa je… main tunggu je.. org update kita ikut update. kalau jadi negara maju pun kita ni bukan maju pun… TUMPANG maju. melaka dah maju. semua rakyat di melaka maju ke.
    jadi tak usah kita ni cakap buruk sana baik sini. Sebab mereka tu dari keturunan politik yang sama. elok sini buruk sana… elok tahun ni buruk tahun depanya.. dan sebaliknya.
    kita ni yang di katakan rakyat yang pandai atau memandai ni. takkan tahu memangkah je. bila barang naik salah sana… bila hak di rampas salah sini. bila org kata melayu mudah lupa.. bila org kata melayu bersahaja. bila org kata melayu suka TUNGGU dan TUMPANG bagai biarlah LABU…. fikirlah keadaan keliling dulu.kita ni stabil ke.. rajin ke angkat tong gas beli dari kedai. rajin ke menolong ibubapa adik beradik dari segi kewangan atau sepatutnya. peka ke kita pada jiran tetangga. kenalkah ketua kampung, taman, flat akan kita ni. Asyik sibuk pasal negara. kalau bercakap,menulis hebatnya.. buat tu main ntah ke mana.
    diri sendiri tu yang kena peka kena barang naik.. bagaimana nak turunkan harganya. sebagai rakyat apa perlu kita buat walau sekecil mana tindakan.. janji kita buat.. tak perlu la melaung salah kan pemimpin pembangkan atau pemerintah.. mereka tu jenis sama.. tutup sana berlubang sini…. kita ni nilaikan dulu. dah lah cerewet…bergaduh sama bangsa. buruk sendiri tak tahu buruk orang …..

  161. memang setuju dengan cukai impor ketika ini, tapi yang kaya kerajaan, menteri dan sebagainya, dana wang negara banyak sebenarnya dan tak hairanlah kalau pembangkang boleh turun harga minyak bila kalih nanti.

  162. Kalau kita melancong di UK kita boleh claim kat airport bila nak balik VAT (value added tax) iaitu cukai dikenakan kpd barangan yg dibeli tetapi rakyat UK tetap kena VAT kalau beli barangan, mereka tak marah pulak? Harga petrol di UK tinggi kerana cukai kerajaan sehingga 60%. Rakyat UK kata ok sebab perlu untuk pembangunan negara (service sekolah dan hospital kata mereka). Itu pengalaman saya dan keluarga pula.

  163. aku…tak nak cakap pasai politik ..kalo proton or perodua buleh kasi orang lain atau negara lain murah..aku pun nak murah gak.gaji kecik je nih.kalau india buleh buat kereta harga rm7km, proton kene terer lagi dari india. payah sangat, buat je kereta kos rendah utk rakyat m’sia. kalau rumah kos rendah ada, apsal kereta kos rendah takleh diadakan?

  164. tok janggut on

    aku,adakah ini bermakna kita kena jual sume tanah melayu felda kt mat saleh..n negara akan dpt duit dolar (kertas).mcm tanah2 melayu d langkawi.lagi byk negara dpt income.ekonomi pun lg maju

  165. Saya sama sekali TIDAK menyokong:
    a) kereta bebas cukai
    b) apa-apa komen buruk terhadap kerajaan yg ada sekarang berdasarkan hujah-hujah berikut:

    1) PROTON ADALAH IMEJ MALAYSIA
    Kita perlu membantu industri automotif negara walaupun kita sengsara (pd awalnya), sebab lepas Tsunami pantai akan reda. Mantan PM kita merupakan anugerah Allah kpd rakyat Malaysia kerana beliau mendahului zamannya. Mana ada negara di Asia Tenggara yg MAMPU membuat jenama kereta sendiri.

    Betapa hebatnya idea membina kereta sendiri. Transformasi dpt dilihat dari, Asalnya Proton berusahasama dgn Jepun, setelah sekian lama, kita mampu mengeluarkan rekabentuk tempatan (Gen2, Waja, Persona & Preve), kita mampu mengeluarkan 100% injin sendiri (Campro), 1.6cc (road tax murah) tetapi prestasi setaraf 2.0cc.
    Sedarkah kita Civic Gen-9 terkini meniru Proton (Depan City Belakang Persona). Kenapa TIDAK rasa bangga & jika Proton yg tiru Honda, 1 Malaysia kecoh!!!

    2) STRATEGI MENGUKUHKAN PROTON
    Proton adalah anak kepada kita, perlulah kita sokongnya agar ia membangun dewasa sbg mana jenama2 unggul dunia.
    Dalam Era Dr.Mahathir, Proton merupakan kenderaan yg paling popular di Malaysia (Saga, Isawara, Wira & Sbgnya). Strategi serampang 2 mata, yakni:
    i) Naikkan cukai kenderaan asing pd paras yg tinggi & sumbangan itu digunakan kpd pembangunan Negara.
    ii) Menjadikan harga Proton kompetatif. Pd 1990an Toyota SEG RM130k tetapi Wira RM52k. Cadangan:
    a) Vios & City (Pengancam Segment “B” kpd Proton) perlulah dinaikkan. Vios J (RM70k sepatutnya RM100k) & City RM95K sepatutnya RM135K, Altis & Civic RM120K sepatutnya RM160K. Accord & Camry RM150K sepatutnya RM220K & Hidupkan Perdana 2.0 versi baru pd RM100K.
    Cukai-cukai kereta impot ini sepatutnya disubsidikan kpd industri automobil nasional. Melalui sumbangan cukai kpd Proton serta pengeluaran besar2an (mass production) mampu memberikan ekonomi skil kpd Proton, yakni Inspira 2.0cc RM92K kpd RM72K, Persona RM59K kpd RM39K, Saga FLX 1.6 RM49K kpd RM29K.

    3) KEISTIMEWAAN PROTON
    Bebas cukai jalan, tol & insuran disubsidikan, cthnya 80% potongan.

    Kita sepatutnya, mahu tak mahu, perlu menyokong Proton utk kembalikan zaman kegemilangannya. Jika kita tidak membantu industri automotif nasional kita, Proton akan lenyap begitu sahaja. Bekas PM kita telahpun meletakkan Malaysia mendahului zamannya. Kita mampu mendabik dada di peringkat Asia Tenggara kerana kita ada Proton (anak kandung) tetapi jiran2 kita hanya mampu memasang kereta ciptaan asing (anak punggut)serta sekadar mampu menjadi pengguna jenama asing.

    Apakah itu keseronokkan & kebanggaan Anda?
    Jika kita lihat negara Jerman, Jepun & Korea, mereka mampu menjadi gergasi Dunia hari ini kerana Polisi Kerajaan mereka yg tahu mengawal kemasukkan kenderaan asing melalui kuota & cukai yg amat tinggi 1 pd masa lalu, sehinggakan Merc menjadi Merc, VW menjadi WV, BMW menjadi BMW, Peugeot menjadi Peugeot, Audi menjadi Audi.

    Sekali lagi rakyat Malaysia, saya menyeru anda semua agar menyokong industri kereta nasional kerana Proton merupakan satu2nya jenama kenderaan yg dibangunkan oleh rakyat Malaysia dengan rekabentuk yg terbukti amat menarik (Gen2, Persona & Preve), dan enjin 1.6cc nya begitu berkuasa (2.0). Ramai yg tahu merungut tanpa mencuba, kerana salahnya Vios & City terlalu murah utk mereka miliki walaupun mereka TIDAK sedar yg mereka dijajah minda dan ekonomi.

    Saya pernah guna Proton lebih 10 tahun dan mencuba TOYOTA, melalui perbandingan terbukti bahasanya Proton adalah cukup bagus drp segi kualiti, harga (value for money) dan serba-serbi bagus (excellent in everything).

    Sekali lagi saya menegaskan, bantulah pembangunan Proton utk imej negara kita, janganlah kita mensiar2kan usaha pengasas Proton yg berwawasan tinggi (2020) serta berpandangan jauh (mendahuli zaman serta mendahului PM-PM sezamannya) kerana beliaulah yg membawa kpd kejayaan Malaysia sehingga hari ini.

    Janganlah kita terpedaya dengan janji2 manis pembangkang yg akan membawa kemuflisan Malaysia.
    Tgklah pengurusan Selangor, seorg Cina yg usia setahun jagung (Dato Chua Tee Yong, anak Dato Sri CSL) yg mampu mencabar MB nya utk berdebat menegakkan keadilan.
    1 Malaysia tidak melihat perbezaan bangsa & agama & kita bersatu di bawah payung BN kerana Pakatan Rakyat GAGAL bersatu (terbukti Karpal Sinkh yg TIDAK sehaluan dgn PAS dlm Hudud), bagaimana hendak memerintah negara?

    Tengoklah kepimpinan PM kita yg membawa keamanan & kesejahteraan kpd pembentukkan SATU Malaysia. Mahukah kita mempertaruhkan masa depan kita utk menerima nasib sbgmana Mymmar, Bangladesh, Indo, Iran, Iraq?.

    Malaysia sbg negara aman yg mampu menarik org asing utk berhijrah ke sini (terbukti, Bangla, Mymmar, Pakistan, Indo, Thailand, rohingya, Iran, Iran, Africa & sbgnya), termasuklah para pelabur (lihatlah kilang2 asing yg byk di Malaysia), sedarkah kita bahawa rakyat kita TIDAK berhijrah ke negara ke-3 utk sesuap nasi?

    Fikirkanlah betapa bertuahnya bumi Malaysia dgn gagasan 1 Malaysia, Pelbagai kedai 1 Malaysia yg menawarkan harga yg murah & memberikan kuasa-beli kita meningkat?

    Cadangan saya :
    1) Kerajaan TIDAK sepatutnya memberi Subsidi kpd minyak jenama ASING (Shell, Esso, Caltex, BHP & sbgnya), sebaliknya subsidi hanyalah kpd Petronas.
    2) Undi setiap Penjawat Awam perlulah pd BN, jika mereka ingin menyokong pembangkang, maka mereka perlulah dgn cara terhormat meletakkan jawatan sbg penjawat awam & biarlah mereka bekerja dgn pembangkang, drp menjadi duri dlm daging kpd negara.
    3) awalan melalui cukai yg amat tinggi juga perlu dikenakan sbg syarat kpd bank bg kereta asing (10% setahun) serta subsidi kereta Proton (free interest).
    4) ISA telah dimansuhkan & perlulah ada akta yg lebih mantap sbg pengganti. Dengan cadangan ini, diharapkan Malaysia akan menjadi lebih aman, maju dan hebat di Asia Tenggara.

    Terima Kasih Malaysia
    Janjimu ditepati
    Keranamu Malaysia

  166. Sokong, mana2 pihak yg rasa Malaysia x sesuai… Dengan segala Hormatnya, berhijrah & tukar warga negara….
    Malaysia x perlukan pengkhianat, faham?

    Saya x kisah bayar kereta lebih tinggi kerana saya semmgnya puas sgt beli kereta Proton.
    Kalau Civic 2.0 di negara luar RM75K, saya hanya membayar RM50K++ utk Preve (design sporty dari Civic yg menirunya), enjin 1.6 tetapi kuasa 2.0 = roadtax & petrol murah.
    Bersykurlah di Malaysia kerana Petrol kita RM1.9/L & saya amat menyokong agar kerajaan tarik balik subsidi agar jadinya RM4/L.
    Kalau petrol mahal, kuranglah keluar jln2, lepak2 dan merempit!!!
    Habuskan Minda Subsidi……..
    Kalau budak Cina yg behingus (bawah 30 tahun, anak presiden MSA) mampu mencabar sorg menteri besar utk berdebat, kenapa X berani, cubalah tegakkan benang yg basah.
    Saya menabik kpd Pemimpin2 BN termasuk presiden MCA yg mampu mengaku kesalahannya dlm Video xxx serta melepaskan jawatan sbg menteri.
    Pembangkang pernah mengaku bersalah?
    Tgklah Karpal Singkh yg lantang menghentam PAS dlm melaksanakan hukum Allah yg menjadi intipati perjuangannya!!!
    BN sentiasa bersatu, pernah x anda melihat mana2 parti komponen BN bertelagah?
    Kenapakah MB Selangor X menyahut cabaran budak Cina setahun jagung (anak CSL) utk debat? Takut ye?

  167. Idea Pembangkang memperkenalkan BEBAS CUKAI akan melingkupkan Malaysia dgn jalan singkat.

    Apa komen anda jika kita tukarkan idea pembangkang drp tajuk susah2 utk perbahasan, yakni:

    Malaysia : Kereta Bebas Cukai Ringankan Beban Rakyat
    Kesannya : Proton Gulung Tikar 20,000 pekerja menganggur

    KITA TUKARKAN TAJUK LAIN KEPADA PEMBANGKANG

    Proton : “Turn Around Strategy”
    Bagaimana Mengembalikan Era Kegemilangan Proton Kpd 1 Realiti?

  168. Saya ada 1 cadangan perbahasan

    Kemunculan anak Pemimpin MCA yg berusia lewat 20an, mencabar MB utk berdebat tak berkesudahan yg masih tak disahut.

    Apa kata jika Astro menganjurkan perdebatan antara
    Dato Chua Tee Yong vs Karpal Singkh

    Tajuknya
    Perbezaan Parti Persamaan Pendapat utk tidak melaksanakan hudud

  169. Saya setuju jugak. Kena kita sebagai rakyat Malaysia di tidakkan haknya. Semua nak bw kat org luar. KITA SENDIRI SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA TIDAK BAGUS SGT KA? Nak bw org asing byk2 buat apa.

  170. rakyat biasa on

    kera kera..kenyangla korang..kami ni lak yg di anak tirikan..bukan mende ni je..banyak lagi benda2 mirip mcm kisah kera ni berlaku kat mesia ni cuma takde liputan atau anak2 ni takut nak besore takut kene libas..

  171. rakyat sabah paling huntung .. dapat kualiti kereta Haprak, jalan raya terbaik untuk cabaran camel trophy.

Leave A Reply