Tun Mahathir Tempelak 1MDB : Di Mana Dana Negara RM8.24 Bilion Sekarang? Penarafan Kredit Malaysia Berisiko Jatuh Kepada BBB+ Daripada A-

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Tun Mahathir Tempelak 1MDB : Di Mana Dana Negara RM8.24 Bilion Sekarang? Penarafan Kredit Malaysia Berisiko Jatuh Kepada BBB+ Daripada A-

1MDB dimiliki oleh kerajaan Malaysia. Tidak boleh dinafikan lagi.

Malaysia News 1MDB

Ini bermakna ia dimiliki oleh pembayar cukai merangkap pemegang saham bagi syarikat yang bernama “Malaysia”.

Dan ini bermakna juga ia adalah sebuah entiti milik awam.

Anda yang merupakan pemegang saham yang melantik barisan Menteri Malaysia di Putrajaya termasuklah CEO yang bernama Datuk Seri Najib Razak yang ada  dan ahli politik di setiap adun dan parlimen bagi menguruskan “syarikat yang bernama Malaysia”.

Kerajaan Malaysia bergerak hari ini dengan sumber pungutan cukai daripada pembayar cukai yang cukup setia seperti anda.

Macam-macam jenis cukai. Malah, ketika kerajaan Malaysia menubuhkan syarikat-syarikat seperti 1MDB Malaysia, modalnya datang daripada duit pembayar cukai.

Perkara
Ini bermakna segala-gala aset jabatan kerajaan; syarikat milik kerajaan (seperti 1MDB Malaysia) adalah milik pembayar cukai.
Daripada aset yang bernilai tinggi sehinggalah segulung tisu di tandas awam.
Pembayar cukai adalah pemilik mutlak

Jadi….jikalau kerajaan Malaysia atau syarikat milik kerajaan Malaysia bertindak meminjam wang wang untuk membeli aset-aset termasuklah bangunan, kenderaan dan sebagainya, pembayar cukai adalah bertanggungjawab sepenuhnya terhadap hutang.

Setiap sen melalui bon yang diterbitkan dan lain-lain hutang asing adalah melalui pembayar cukai.

Oleh itu, apabila kerajaan atau syarikat milik kerajaan muflis atau berhadapan menyelesaikan hutang yang dilakukan, siapa yang sepatutnya bertanggungjawab?

“Sudah tentulah anda, anda pembayar cukai yang setia”

Dan…jikalau 1MDB Malaysia ada masalah, muflis, kerajaan Malaysia pastinya akan menggunakan dana pembayar cukai untuk membayar tunai bagi jaminan yang telah kerajaan Malaysia berikan 1MDB.

Tarikh akhir pembayaran hutang RM2 bilion semakin hampir. Mengapa perlu menunggu saat akhir untuk membayarnya?

Jikalau masih lagi lewat membayarnya bank akan mengenakan caj dan beberapa jenis penalti atau fi pembayaran lewat.

Tun Mahathir Bersama Sarawak Report : 1MDB Jangan Perjudikan Dana Negara!

Temubual eksklusif Tun Mahathir bersama Sarawak Report kelihatan jelas Tun Mahathir cukup tidak berpuas hati dengan perkembangan terkini 1MDB.

  1. 1MDb mendakwa dana bernilai US$2,320,000,000 (RM8.24 bilion) telah pun ditebus dari Kepulauan Cayman
  2. Tetapi Tun Mahathir terus mempersoalkan di mana dana RM8 bilion itu sekarang? 1MDB simpan di bank mana?
  3. Mengapa 1MDB sebegitu berani melabur berbilion ringgit kepada satu syarikat yang kurang dikenali seperti PetroSaudi kemudian meletakkan pelaburan yang cukup misteri di Kepulauan Cayman? Mengapa?
  4. Tun Mahathir terus mempersoalkan disebalik pelantikkan CEO 1MDB yang baru ini? Adakah beliau merupakan pekerja sepenuhnya di bawah 1MDB atau orang-orang yang dpinjamkan daripada Abu Dhabi?
  5. Mengapa 1MDB sebegitu berani membayar lebih untuk stesen janakuasa bebas?
  6. Tun Mahathir juga mempersoalkan komisen yang 1MDB bayar kepada Goldman Sachs
  7. Tun Mahathir terus menemplak 1MDB, dan 1MDB adalah suatu yang tidak perlu diwujudkan dalam untuk negara. Tidak perlu sama sekali
  8. Sehingga ke hari ini, Tun Mahathir masih lagi tidak berpuas hati dengan jawapan serta keteluasan pengurusan 1MDB menguruskan dana negara
  9. Tun Mahathir mengingatkan supaya jangan sesekali “berjudi melibatkan dana negara”

Semakan Berita Semasa menunjukkan beberapa laporan berita dari Timur Tengah mula disiarkan secara meluas berkaitan 1MDB. Kelihatan taikun-taikun Arab mula bimbang dengan 1MDB ini….Mengapa dan kenapa?

1MDB

Penarafan Kredit Malaysia Merosot Berpunca Beban Daripada 1MDB?

Anda boleh semak laporan berita Gulf Times Business dengan lebih jelas dengan semak setiap gambar yang Berita Semasa kongsikan di bawah ini. Anda bolehkan semak kandungan berita yang Berita Semasa “highlightkan” dalam laporan berita tersebut.

Jika penarafan kredit Malaysia jatuh daripada A3/A- (yang mana pada kedudukan yang anjal) kepada paras BAA1/BBB+ ini bermakna semua bon kerajaan (bil perbendaharaan) sukuk kerajaan, bon swasta yang dikeluarkan di luar negaea oleh syarikat swasta akan terjejas. Akhirnya kerajaan Malaysia terpaksa membayar kadar faedah yang lebih tinggi untuk pinjaman asing.

Dan jikalau ini berlaku, kerajaan Malaysia akan berhadapan dengan kos yang melambung tinggi untuk membayarnya. Belum lagi ditambah dengan hutang lapuk yang melanda sistem pembankan di Malaysia.

P/S : Berita Semasa masih lagi teringat kata-kata Tun Siti Hasmah “Beside every successful man is the wife”



Share.

41 Comments

  1. Bila baca fakta nie.buat aku bengang jugak.aku dah la dibehentikan kerja pada bulan 10 tahun lepas tanpa sebarang pampasan n tiada sebarang bonus.bila nak gaji.kena dapatkan surat dari lhdn.gaji bulanan aku bersih bila dah tolah 2500 aje.gaji aku ditolak lagi utk bayar tax.dah la kehilangan kerja.lg kena bayar tax.cuba korang pikir.dah berapa bulan aku menganggur.ada kerajaan tanya anak aku menyusu ke tak.

  2. Mansuhkan PLKN najib dapat jimat 400 juta. Jangan lupa ambil balik duit lembu 250 juta yang Kak Jat Lembu bibir tebal anak beranak dah kebas dapat lagi penjimatan 250 juta.
    Penjarakan Kak Jat Lembu mungkin dapat menjimatkan lagi ratusan juta duit kerajaan kerana geng-geng parti pencuri lembu dah takut nak songlap duit.

  3. apa punya soklan.. syarikat nak cut cost la sbb skang kan zaman gawat.. ko mesti duduk dlm hutan ni..

  4. Salam,
    1mdb nak senang faham!!! Hutang org lain penanggung hutang org lain. Pemberi pinjam pungut hutang dgn penghutang tetapi kalau tak dapat pungut hutang dgn penghutang maka akan pungut hutang dgn penanggung hutang iaitu penjamin .
    Tujuan 1mdb utk merangsangkan ekonomi tetapi lain pula jadinya namun tiada penjelasan dari yg bertanggungjawap, adakah kerana memang adalah masalah dan sebab tersembunyi disebalik 1mdb! Siapa perlu bertanggungjawap kalau ekonomi negara jahanam macam banjir yg belaku pada negara sebelum ini???? Bukan ke MP negara kena bertanggungjawap dan jgn buat2 tak tahu macam org bodoh je….macam ni MP negara yg diperlukan oleh Negara kita????
    Kewangan simpanan negara akan tergugat kalau tak di halang oleh mana2 pihak sebab ini boleh hancurkan kemakmuran negara dan sebab itu tun mahadir bersuara sebelum terlambat bukan sengaja nak mengamuk tetapi lebih utk menjamin kemakmuran negara tak tergugat oleh sesiapa, tiada sesiapa berhak mengambil mengacau merampas wang simpanan negara utk jaminan kemakmuran negara berterusan selamanya. ..

  5. tanam anggur on

    aku punya kompeni pula bulan April ni nak tutup lepas 2 tahun kurangkan perkerja…mungkin sempena GST kot…lepas tu menganggur la aku.
    Pada umur aku ni, takut juga payah nak cari kerja tempat lain…tua, tak tua….muda pun tidak….keluarga nak kena sara juga.
    Ada 2 syarikat lain lagi (multi-national) berdekatan dgn tempat aku ni juga bakal tutup bebrapa bulan lagi.

  6. bukan tu aje,hutang ex boss mas yg di lupuskan hendaklah di tuntut semula

  7. tau xpe diorg dh berjoli sakan duit rakyat kte plak nak kne bayo itu ini.. nak berjmat smua dia dh pulun abis kte kne tolong.. porah bee endd mmg ak x sio dgn ko penipu abisss…

  8. Macam2 hal… dah tebus tp takde bukti… macam budak skolah bila tak siap homework dtanya cikgu… murid akan jawab… saya dah buat tp buku latihannya tertinggal. Zaman rakyat dah berpengetahuan ini pemimpin harus lebih intelek dr rakyat. Jgn ada lg mindset pemimpin yh rakyat bodoh.. boleh bg alasan sembrono. Kali daj tebus sertakan buktinya

  9. gula2 1msia on

    Kjaan akan menggalakan syarikat mendaftar dgn gst melalui promosi2 jabatan yg terlibat.. ini akan menambahkan pendapatan negara sebanyak 1b lg. Adalah lebih baik kjaan bg insentif kepada sektor perladangan dam pembuatam agar dapat memacu pendapatan negara dan kebergantungan pd industri minyak dapat di minimumkan

  10. Yb(yang benar) on

    Rakyat bersyukur,menteri mencukur,penyokong terpaksa akur,pembangkang mendengkur,alhamdulilah syukur

  11. Najib menjelaskan bahawa msia tidak terlibat dgn masalah ekonomi global skang ni. Tapi dok sibuk cut cost. Cakap tak selari dgn tindakan

  12. Kak ijat sapu 250 juta.
    Razak baginda n kroni 500 juta
    khir toyo 7 juta
    noh omar dengan udangnya
    pkfz billion
    ipp billion
    mas rugi billion
    bank bumiputera billion
    bank islam rugi ratus juta
    tabung haji rugi juta juta
    perwaja rugi juta juta

    tapi shopping dgn jet eksekutif jangan dilupa.

  13. masalao besor malaysia ni di tangan Jibtuya bersedialah rakyot ketotkan tali pinggang kito meluncur ke arah ekonomi gawat. Nati mato wang kita jatuh macam buah nangka tak dapat kawal dah. Ramai penyamun bawa duit ke luar negaro.

  14. hampir setiap glc di malaysia mencatat kerugian berjuta-juta. ada ke glc yang mencatat zero rugi dan keuntungan berjuta-juta?

  15. hahaha….
    memang kadang susah nak msk lepas taip sebab blog bs slow format walaupun berulang kali taip balik kadang msk kadang tak msk2 sampai boring nak taip lagi.
    pasal 1mdb tujuannya meransang ekonomi negara tetapi lain pula jadinya bila ekonomi semakin lembab dan kurang meransangkan lebih dari rugi dari mendapat untung!
    kalau 1mdb dalam kegagalan siapa yg harus bertanggungjawap??? tak kan nak negara tanggung lepas tu rakyat pula merana dgn hutang yg dibuat oleh mrk2 yg tak bertanggungjawap. dan sebab itulah tun mahadir bersuara malah semakin ramai nak jatuhkan MP negara supaya boleh meredakan kebimbangan rakyat apa yg terjadi pada negara skrg ini. bukan mudah ekonomi negara membaik semula dalam masa kurang dari 3 tahun akan dtg maka perlu ada perombakkan sebelum masalah semakin membimbangkan .
    jgn jadi bodoh hanya dgn kata malaysia masih belum dalam kegawatan seperti 1997 keadaan masih baik tetapi siapa kata???? kalau semuanya boleh dgn kata dan analisis !!! kenapa amerika sebelum ini mengalami kegawatan ??? dan mengambil masa yg lama utk pulih. adakah Amerika tak cukup bijak dari malaysia???? guna otak berfikir bukan analisis sana sini dgn fundamental semata2 ada kalanya itu hanyalah andaian shj bukan semestinya tepat!!!!!

  16. Ertipenyesalan on

    Wahai NAJIB n the gang..ckop2lah tu..
    Kan rakyat dah pesan,janganbuat2..
    Hasil dibumi kita Malaysiapon dah ckop byk..
    Berundurlah sbelum terlambat,scara bermaruah..
    sbelum maruah anda trgadai dek rkyat sendiri..
    ckoplah kemewahan anda kecapi..berilah rkyat peluang..
    merasai kemewahan pula..
    bangunlah dari tido buai mimpi ngeri,xmampu jaga rakyat gantikan org yg lebih mampu buat!

  17. harap macai-macai umno nie sedar tentang kepincangan pentadbiran najib.

  18. suami hajah rogayah on

    nak cakap bg la logik..ada je syarikat glc yg untung berjuta2.. cth pertonas, sime darby..so lain kali nak cakap pakai otak..

  19. Aku ramalkan malaysia menuju muflis pada 2018. Masa tu kita ramai-ramai pakat cari balik najib, bogelkan dia & gantung kat tiang lampu bagi burung patuk &#^ dia…

  20. Dalam gua mana perompak simpan duit rakyat 8 bilion tu… banyak tu weyyy… kepala 40 penyamun yg baru kanda Arul dah makan ubat untk jd bisu.. big bos penyamun tk bg pecah… dekat pru14 nnti penyamun akn bahagi2kan kpd puak2 mereka.. menteri2 kabinet celaka akn kenyang…duit rakyat tu weyy..

  21. Dalam gua mana penyamun2 ni simpan duit rakyat yg di samun 8 bilion tu… banyak tu weyy…

  22. Sekarang 1malaysia dah hampir tenggelam..!!
    Memang Ajib cakap benar Rakyat didahulukan.
    Tetapi didahulukan tenggelam.!! Inilah padah.!!

  23. Di seluruh dunia dah habis menjual mata wang
    Ringgit dan termasuk rakyat Malaysia sendiri.!!
    Mereka dah membeli mata wang US,Singapura,
    Yuan dan lain lain negara. Mungkin mengambil
    Masa yang lama.ringgit akan naik sedikit dalam dua
    Atau tiga tahun.!! Sekiranya kerajaan sekarang
    Bertindak satu hati rakyat Malaysia membeli
    Balik mata wang ringgit mungkin mencapai
    10trilion ringgit.???tq

  24. aku komen jew tau on

    So sbgi rkyt mesia kt x leh lg gi oberse kos kadar tukarn wg asng yg rdh..jib n geng yg ley g obersee..30 juta rkyt mesia akn merancakkan indtri plancongn msia sekiranya x ke luar neg 3 thn ini…konpem mas n air asia rugi thp muflis…sporean soping sakan di jpo…arabic di bb n pavillion…

  25. Sekarang orang kampung yang ada sawah padi
    Paling selamat dan para pelabur dan peniaga
    Hampir ke tali gantung.??? Macam mana.???
    Hanya ada satu cara, wang yang lesap harus
    Dipulangkan.!!tq

  26. Sykt Petronas tidak rugi kerana ia hasil bumi
    Berkat dari Tuhan.! Akan tetapi Petronas rugi.??
    Bukanlah minyak dunia jatuh.?? Jadi.?? Malaysia
    Mempunyai empat pelantar minyak mungkin
    Lebih.?? Tapi tak pasti ada kecurian minyak
    Mentah di pelantar kah.?? Dan badan apa
    Yang menjaga Nya .??? Kastam..??? Security.??
    Pada pendapat semua memang ada kecurian
    Yang dasyat .!!! Mungkin secara kapal besar
    Besar.?? Siasat lah demi menyelamatkan KDNK
    NEGARA.!!tq

  27. Hai, kerajaan BN tolong siasat dan kawal betul
    Betul, kesemua pelantar minyak di Malaysia
    Supaya tiada kecurian.!! Demi menyelamat
    KDNK NEGARA.!! Kecurian yang dasyat.!!tq

  28. lembu selamat on

    kan dah lupus..nak tuntut pebendenye?? xde dlm rekod dah..kahkahkah

  29. cakap je lebih..dah dekat PRU nanti, sekali kena ‘tsunami’ lakonan baik BN…terus lupa semua..pangkah lg dacing..hahahaha

  30. yang korang undi penyangak2 ni dulu kenapa ek? tepuk dada tanya selera.

  31. Dimanalah SPRM tidak turun padang membantu
    Kerajaan Malaysia untuk menyiasat dimana wang yang
    Dilaburkan IMDB dan wujud kah pulau cayman??
    SPRM BETUL BETUL BUKAN SEBUAH BADAN YANG DITAULIAHKAN OLEH KERAJAAN DAN KEADILAN BAGI
    PIHAK KERAJAAN.???tq

  32. Jangan lupa.. Permata 711juta… kanak2 yg masuk tadika permata pun kena bayar bulanan gak… ingatkan free sebab dah ada bajet 711….

Leave A Reply