Kenaikan Pendapatan Isi Rumah Rakyat Malaysia (RM5900). Naik 18%. Setuju?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kenaikan Pendapatan Isi Rumah Rakyat Malaysia (RM5900) Naik 18%

“Kita sudah berjaya”.

pendapatan isi rumah

Itulah antara bait-bait perkataan yang keluar daripada mulut seorang Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar tatkala membentangkan Kajian pendapatan Isi Rumah 2014 di Malaysia.

Angka terbaru melibatkan..kajian meliputi pendapatan isi rumah di malaysia terhadap 83,456 isi rumah yang tinggal di tempat kediaman persendirian di seluruh negara mendapati pendapatan isi rumah rakyat Malaysia terus meningkat dengan ketara.

Perbandingan Pendapatan Isi Rumah 2014 VS Tahun 2012?

  • Pendapatan Isi rumah 2014 : RM5,900 sebulan
  • Pendapatan Isi Rumah 2012 : RM5,000 sebulan sahaja

Kenaikan pendapatan isi rumah 2014 di Malaysia didorong dengan kenaikan ekonomi Malaysia termasuk dengan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) sebanyak 6.3 peratus yang dinikmati Malaysia sekarang.

Bagaimana dengan pendapatan isi rumah anda pula?

Adakah selari dengan pengumuman kerajaan Malaysia baru-baru ini?



Share.

113 Comments

  1. Anonymous on

    Dahulu mereka2 yg kotor perbuatan dan tuturkata meninggalkan umno dan menubuhkan parti lain kerana tidakupaya merosakkan UMNO kerana kuat terasnya…alhamdulillah UMNO jadi semakin bersih semenjak peristiwa itu!. Virus2 yg kotor itu mencari pemangsa baru dan menjumpai PAS dan mula menambah tenaga utk menjatuhkan umno…tapi Allah tetap melindungi org2 yg sebenar2 iman.

    Hariini….PASMA & PKR adalah himpunan virus2 yg kuat kejahatannya tetapi gagal dalam rencananya.

    Jgn lupa pada janji Allah SWT…org yg beriman tetap akan beroleh kemenangan walaupun mereka diduga dgn pelbagai perkara! Berdiri teguh mempertahankan Agama, Bangsa dan Negara!

  2. Wahai rakyat jelata!

    Red Bean Army in the houseeee!

    Awas..cerita bohong ttg rasuah dan perkara2 seperti

    Lembu, Altanthuya, Scorpene, cincin berlian, lahad datu, dan seangkatan dgnnya sedang diprovoke menggunakan nama2 “Org Melayu”

    RBA – you have been spot

  3. Kita sudah berjaya menipu rakyat malaysia.

    next kita nak berjaya tipu malaikat pulak dalam kubur nanti.

  4. aku tak rasa perbelanjaan isi rumah aku menurun pun, makin sesak adalah. ooh ni mesti merujuk pada perbelanjaan isi rumah wahid omar, menteri & the gang sahaja yang semakin meningkat,patutlahhh…

  5. “kajian meliputi pendapatan isi rumah di malaysia terhadap 83,456 isi rumah yang tinggal di tempat kediaman persendirian”…..
    Kajian ini ibarat dijalankan ke atas golongan terpilih untuk mengambar keadaan kehidupan rakyat kukuh. Bagaimana dengan penduduk yang menyewa, berpendapatan rendah & penduduk luar Bandar semenanjung, Sabah dan Sarawak.

    Menteri kabinet Malaysia agak mengecewakan. Rindu pemerintahan zaman Che Det. Lebih wibawa berbanding DS Najib yang lebih kepada publisiti tapi hasilnya juga tidak menyeluruh malah lebih parah.

  6. masih ada yg tertipu jadi kita kekal berkuasa..kekalkan kebodohan macai

  7. Kalau isi rumah ialah RM 5900, tak akan Hutang Isi Rumah pd tahun 2013 menjejak hingga sekitar RM 870 bilion seperti yg dinayatakan oleh World bank.
    Tak akan kes-kes kebankrapan bertambah setiap hari.
    Loan @ tunggakn peminjam PTPTN semakin bertamabh.
    Adakah anda setuju masih terdapat ramai rakyat yg hidup Kais Pagi Makan Pagi dan Kais Petang makan Petang.
    Menteri haruslah bercakap dgn Fakta, angka, stistikk dan bukti bahan.

  8. Apa kau merepek ni Labu..
    Orang cerita pendapatan isi rumah kau melalut cerita lain… faham Bahasa Melayu ke tak dia ni …

  9. Anonymous on

    Kita sudah berjaya ditipu menteri..gaji tak naik, mcm mana blh berlaku kenaikan pendapatan isi rumah 18%..apa ada pada kenaikan pendapatan isi rumah?aku lebih suka kalau kuasa beli isi rumah meningkat..kenyataan menteri cuma kenyataan selamatkn diri..

  10. Anonymous on

    Yang aku nampak sekarang ni cuma penipuan menteri dan najib je meningkat mendadak setiap tahun..

  11. “kajian meliputi pendapatan isi rumah di malaysia terhadap 83,456 isi rumah yang tinggal di tempat kediaman persendirian di seluruh negara”

    Nampak kat situ isi rumah yang TERPILIH sahaja dan kajian bukan menyeluruh isi rumah di Malaysia. Tapi, yang bagusnya dia ikhlas tunjuk angka yang ikhlas di situ (83,456). Dibandingkan dengan rakyat malaysia yang ada 30 juta orang, jumlah kajian di atas penduduk isi rumah 80K lebih tidak relevan, sikit sangat. Sekurang2nya 15 juta penduduk isi rumah termasuk dalam kajian, bukan hanya 83456 sahaja.

  12. Laporan sebegini sangat2 mengecewakan….terasa nak berdepan dengan menteri sebegini rupa.sebagai rakyat tersangatlah marah bila kita di tipu bulat2 oleh menteri.sampai mati saya tidak akan hormat menteri ini….

  13. Anonymous on

    Kalau org gaji rm1000, 18%,berapa je bro wahid satey..? Tak ada kesan pun utk berhadapan dgn kos sara hidup yg naik 50%. Lainlah kalau gaji menteri mcm ko, 18% tu besar. Ingat kami ni budak2 ke bagi 20sen boleh mkn kenyang2..sekarang budak2 bagi rm1 pun kata tak cukup sbb brg dh mahal. Apa motif menteri ni, sama ada dia ada motif atau memang tak bukak mata.

  14. ni mana punye kajian ni……naik ker?naik angin jer baca artikel ni…sila pergi ke kawasan2 yg jarang2 pemimpin nak jengah..dgr sendiri luahan rakyat……klu nak dtg melawat tu x yah dtg bwk escort bagai….

  15. apa kes!! on

    itu sebab ko sendiri yg pemalasss…takkan nak sama kan ko dgn org yg rajin berusaha!

    klu gaji besar bagi kat ko yg pemalas sama jumlah dgn org yg rajin berusaha….nnt org yg rajin berusaha pulak complaint kt menteri..kenapa melayan si pemalas sedangkan yg rajin ni tak dihargai!

    sebenarnya kos isi rumah kita sendiri yg kena usaha mendapatkan bukan mintak dgn menteri!

    klu nk mintak jugak, mintaklah dgn Tuhan!

    jgn memalukan bangsa melayu dgn memintak2…

  16. Anonymous on

    MAT KALUT,

    kitaorg kenal sapa ko!!
    semenjak bila ko menyokong menteri2 atau pihak kerajaan!!

    baik camna menteri2 atau pihak kerajaan…ko tetap buat kalut menyokong pembangkang!

    so tak payah nk cakap lawa ko punya komen byk negatif mcm ko jugak!

  17. Anonymous on

    Ckp besar..tp otak zero..kan aku bg yg gaji rm1000 sbg cth..sbb tu aku guna perkataan kalau.. Entah2 ko ckp besar tp poket kosong, dn mungkin pendptn aku lbh besar dr kau. Ko ni kalau tak fhm diam..aku ckp sbb aku pernah keja gaji tak smpai rm2k sbln, tp sekarng aku rasa pndptn aku lbh mewah dr ko. Wlupn pndptn aku agk ok tp aku tak lupa ramai lagi yg bpndptn yg tak seberapa. Tak payah ko blagak sangat..aku ada sumber pendptn yg aku usahakan selama ini, tapi ko kena ingat bukan mudah spt ko ckp..cubo ko bygkan yg keje swasta dk kerajaan, bila masa lagi mereka nak cedok duit tmpat lain dn bkn semua yg berjaya..jgn ckp blagak sngat sebab kwn2 dn saudara ko pun mungkin dikalangan org yg tak berpndptn tinggi. Seblum blagak tuk guna akal lh sikit..

  18. Anonymous on

    Teringat menteri yang tak bertanding dlm p raya ni namanya Wahid Satay.
    Dia dulu kata “Sape tak nak bayar tol boleh guna jalan biasa”
    Nampakkan tahap pemikiran menteri kat Malaysia.

    Ni dia kata plak pendapatan rakyat kat malaysia naik 18 peratus. Ntah macamana dia buat kajian pun tak tahulah. Mungkin dia bandingkan pendapatan dia ngan kroni-kroni memanglah naik puluh-puluh peratus.

  19. benci budak bodoh on

    ko meroyan ape nk ckp x berusaha…..nak meminta2…jgn ko terima BR1M udah la kn..
    btw..
    1- kajian tu menyeluruh ke?..80k penduduk tuk represent 24juta malaysian?…mn logik nyer?
    2- ade budak taman ak..siang keje opis..ptg meniaga burger..dgn bini sarat mengandung..MANE YANG XBERUSAHA???..ak nmpk satu jela..dia mencrk rezeki lebih tuk tampung kos idup
    3-menteri2 bengap ni senang je buat statement…ko cabar la dorang skali tuk declare harta….sekor pon xkan nak…MENTERI SAMPAH

  20. aii marah nampak.. hihihi.
    kalau depan2 memang dah tumbok si apa kes!! September 8, 2014, 11:59 am

  21. Uhm…ok. Ayat jelas. Mesej Jelas. Nah sila ambil RM2 dan pergi main jauh-jauh.

  22. Anda bijak. Survey orang yang ada rumah. Maksudnya kawasan perumahan elit dan bukan penyewa. Awal-awal lagi aku tahu ni semua hancing,

  23. Tuan-tuan dan Puan-puan. Ini contohnya orang yang tiada education dan berlambak-lambak dalam ameno. Sekian Terima Kasih.

  24. Ruang
    Peluang
    Wang

    Untuk berjaya.

    Walaupun dah ada ijazah. Tiada peluang kerja jadi pak guard jugak.

    Ada ijazah, wang dan idea bernas tetapi tiada kemudahan/prasarana/tempat sesuai/sokongan.

    Ada peluang dan ruang tetapi tiada wang. Macam mana? Kerja jadi pak guard la juga.

    Boleh tak bagi komen bernas sikit? Nak kira ko ulat bawah batu pun boleh hidup.

  25. tumbuk je apa kes!!
    Ni jenis kerja malas cakap banyak. Bila kantoi salahkan orang lain. Dalam hidup dia ni memanjang asyik menyalahkan orang lain. Dia betul belaka. Pangkat nak kerja malas. Sebab tu dia rajin berusaha. Rajin berusaha menyalahkan orang lain. Aku tahu dia nak kata belajar rajin belajar tinggi dpt degree….biar pun copy paste edit sikit. He he

  26. Anonymous on

    ALERT! ni patut dihantar ke timur tengah berjuang dengan ISIS jadi jihad al nikah

  27. Anonymous on

    malam ni nikah esok pagi cerai
    malam esok nikah lagi ngan org lain

    hebat jihad al nikah ni

  28. 7 juta rakyat m’sia penerima br1m datangnya dari mana ya.

    mungkinkah bangla, nepal, indon

  29. Code Tango on

    ini kajian untuk menteri syok sendiri…
    nampak macam kumpulan yang di survey sudah dipilih untuk beri keputusan sedemikian yg tidak merujuk kepada realiti.

  30. anonymous on

    kecewanya dengan kenyataan menteri yang juga patutnya expert bahagian ekonomi.

    Hidup kami makin susah, jangan nak tipu. Bila masa pulak kebanyakan isi rumah rakyat Malaysia berpendapatan lebih RM5900 sebulan? Bagi fakta, bukan cakap kosong.

    Sekalipun pendapatan bulanan isi rumah lebih RM5K sebulan pun, adakah cukup untuk menampung hidup berkeluarga? Isteri, anak2, makan, pakai, hutang, petrol dan bayar tax jugak!

  31. Anonymous on

    SAYA SETUJU…MANUSIA SEKARANG SOKONG PARTI SAMPAI ABAI KEBAJIKAN ORANG LAIN…BN (BARANG NERAKA) BARANG NAIK ..

  32. Baru pendapatan isi rumah rm 5900 pun dah heboh. Pendapatan isi rumah Kak Jat Lembu rm 250 juta tak heboh pun. Hasil dari curi duit lembu.

  33. Nak Tanya kit, klu keja gomen kita wajib istihar harta…pak2 menteri kita ni istihar harta gk ke? Nk gk taw brp pndptn isi rmh sebnar pak menteri kta ni????

  34. pop yoyo,

    ko byk berfantasi ni! lu stone gam ka brader
    pgayr byk sgt!

  35. riak takbur! sediakan neraka utk si jahanam ni ya Allah! tarik balik semua yg ko berikan pd si polan ni! amen!

  36. aku ada satu tpt mmg sesuai utk spesis busuk cam ko ni…lubang kubor! kt sana ko xperlu sakit kepala pikir camane nk idup! ulat pun geli nk jumpa ko…!

  37. cuba ko tgk dimana kedudukan pGAYr dan pr…boleh kira educate ka? euwww
    terpaksa lantik pompuan jd mb.sbb stock lelaki yg ada smua suda jd auuuu! :p

  38. ruang, peluang wang!..hehe mesti ko budak sekolah ni kan!
    adoiiii….letihlaa woii!
    mana org2 dewasa PR smua!! huh
    korg layanlah kpop ni! tataaa

  39. PENGHAKISAN ORANG MELAYU DI BANDAR2 ADALAH SATU FENOMENA SERIUS & VIRAL. APAKAH CIRI2 FENOMENA POM BERLAKU;
    1. SEMAKIN LENYAP KAMPONG2 TRASIONAL DLM BANDAR
    2. KOTA2 BATU & BANGUNAN PENCAKAR LANGIT MENJADI LANDSKAP BANDAR
    3. DOMINASI ORG MELAYU SEMAKIN BERKURANG DLM POLITIK, EKONOMI, SOSIAL DLL DI BANDAR TERSEBUT
    4. BERLAKU POLARISASI DAN PENGENALAN KOMPOSISI PENDUDUK KAUM LAIN YG JELAS DI BANDAR2

  40. SUDAH TIBA MASANYA DUIT. BRIM. 500 DIBAYAR SECARA BULANAN… JIKA PEROLEHAN & WANG NEGARA. DIURUS TADBIR. DGN BIJAK SERTA BOCORAN YG BERPUNCA DARI KETIDAKCEKAPAN, RASUAH, SALAHGUNA KUASA& PECAH AMANAH DPAT DIMINIMAKAN

  41. najib kpop on

    Mesti kau ni budak tak abis skolah kn..tak ada apa pun nak juga merapu kan.

  42. serius cakap on

    kalau orang tanya aku makanan kegemaran aku apa….aku nak jawab minyak kereta dan juga tol…sebab perjalanan jauh… nak tinggal dekat tiada rumah murah dekat tempat kerja.. laki aku pun sama… tempat mengasuh lagi mahal kat kawasan aku. rm700 utk tol dan kereta jer setiap bulan. makan aku hanya ada rm5 je sehari…sebab xada duit. aku terpaksa tahan untuk makan… sampai kawan2 perasaan aku dah kurus. kalau yang komen kenapa tak bawa motor memang tak faham. jawapannya aku ada motor buruk yang tak leh bawa sejauh 180km sehari… kalau beli baru pun aku tak mampu nak bawa jauh2… nak pjj pun fikir anak- anak… nanti xpasal2 kena sewa dua rumah.. tolong hapuskan tol.. sekian!!!

  43. #apa kes! Aku ni BAPAK engkau.

    Itulah, aku dah pesan belajar tinggi-tinggi, kerja rajin-rajin. Jangan jadi macam #apa kes!

    Macai RM2

  44. Nanti ada mamat bodooo kata kalau tol dihapuskan gov nak makan apa? Lu nak nak negara bangkrap??? Sepatutnya geng2 PR dikenakan tol disemua jalan2 yang ada diatas muka bumi nih. Hehe….

  45. Bersyukorlah Msia tak ada rakyat miskin lagi.
    Tahniah kpd BN yg effektif dan effisien di bawah pimimpinan Najib

  46. aku keja gak on

    nak kata kajian ni betul, nampak sgt tak betul nya… nak kata tak betul, kang dia marah then nak saman pulak… suka ati dia punya kajian la…aku duduk kira duit yg tak sampai rm1k ni lepas tolak hutang2, nak fikir cmna nak guna utk bayar minyak kereta, servis2 krta kalau perlu, tol2, bahagi lagi utk belanja dapur, susu anak, pampers anak…aduhaiiii……meningkat sgt la pendapatan aku ni kalau berdasarkan kajian dia nie…

  47. Salam semua. Saya amat tidak bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan. Berdasarkan pemerhatian yang dilakukan dan pengalaman yang dialami, kenyataan yang dikeluarkan dan dibandingkan dengan keadaan semasa adalah kurang tepat dan perlu kepada kajian yang lebih mendalam lagi.

  48. Sungguh benar. Kenyataan yg cuma merangkumi diri sendiri & geng2 die jer.

  49. Kat mana dia distibute statistic form 86000++ tu? Ada ker dia bagi evenly kat seluruh malaysia? Atau dia bagi kat kawang2 time dorang g dinner kat hotel mewah? X pnah dgr pun berkenaan statistic dijalan kan kat tempat kita org. KL bukan jauh pun dari sini……

  50. Anonymous on

    setuju dgn komen hang….dia buat kira2 gaji dia dgn sepupu sepapat dia ja kot…..memang la ada kenaikan pendapatan…kalu harga barang semua nya meningkat jugak..apa bezanya…

  51. Anonymous on

    time tok det dulu…dia buat kajian sama2 dgn menteri dia…menteri zaman tu pun semua bole pakai…ada otak yg bernas…lani menteri semua bodek lebih…yg x ok dia org kata ok…setakat jadi menteri “ok boss, semua baik boss, no problem boss” alamat dia memang lingkop la malaysia…

  52. Anonymous on

    Pendapatan isi rumah 2014 rm5900 “kita sudah berjaya” ape ke benda menteri ni dok mengarut ni buat orang gelak jeeee….buat malu je

  53. Anonymous on

    Salam.. Angka di atas adalah bagi Rakyat Malaysia secara purata, jika dikaji mengikut negeri mungkin angka tersebut akan menunjukkan perbezaan mengikut negeri , sama ada di utara, selatan , timur dan barat … Di sini Lahirnya Sebuah Cinta.

  54. Den cuba lah bagi sikit pembetulan/ pemahaman kepada istilah yang digunakan…

    1. Tempat kediaman persendirian
    tempat kediaman persendirian tu… bukan bermaksud “responden yang duduk rumah yang di beli sendiri”….

    Penyiasatan ini meliputi isi rumah yang tinggal di tempat kediaman (TK) persendirian sahaja (termasuklah rumah sewa dll., dipanggil rumah persendirian).

    Isi rumah institusi iaitu mereka yang tinggal di asrama, hotel, hospital, rumah orang tua, berek tentera dan polis, penjara, rumah kebajikan dan institusi lain yang serupa tidak dimasukkan dalam rangka kajian ini…

    2. punca pendapatan adalah merangkumi :

    a. penerimaan daripada pekerjaan bergaji (termasuk upah dan gaji, elaun tunai, bonus, komisen, bayaran kerja lebih masa, makanan percuma/konsesi, tempat menginap percuma/konsesi, barang pengguna dan perkhidmatan percuma/konsesi, bayaran berupa mata benda dan
    pencaruman majikan kepada KWSP, PERKESO);

    b. pendapatan daripada bekerja sendiri (termasuk nilai barang yang dikeluarkan di rumah untuk kegunaan sendiri);

    c. pendapatan daripada harta (termasuk royalti, sewaan, faedah dan dividen);

    d. pindahan semasa yang diterima (termasuk penerimaan wang daripada isi rumah lain, bayaran nafkah, biasiswa / dermasiswa / fellowships, pencen, pembayaran lain berkala yang diterima dan hadiah berupa wang tunai atau mata benda yang diterima); dan

    e. lain-lain pendapatan (termasuk sewa dinilai bagi rumah yang diduduki oleh pemilik, hasil sewa daripada rumah/harta lain dan sewa daripada tempat menginap).

  55. Istilah seterusnya….

    Isi rumah ditakrifkan sebagai seorang atau sekumpulan orang yang bersaudara dan/atau orang yang tidak bersaudara yang biasanya tinggal bersama dan membuat peruntukan yang sama untuk makanan dan keperluan hidup yang lain.

    Pendapatan isi rumah ialah jumlah pendapatan terakru kepada ahli isi rumah, dalam bentuk wang tunai dan/atau mata benda yang berlaku berulang kali dalam jangka masa setahun atau lebih kerap lagi….

    so kenyataan menteri ialah PENDAPATAN ISI RUMAH.
    bukan PENDAPATAN INDIVIDU.

    Kalau rumah tu both husband n wife kerja… sorang gaji 3ribu…
    maka pendapatan isi rumahnya ialah RM6000.

    Kalau rumah kalian ada 5 orang bekerja (parents n children ada yang dah kerja), purata pendapatan setiap seorang tu katalah nya RM1200, maka RM1200*5=rm6000 …

  56. Kalau isi rumah ada 10 orang… tapi yang bekerja tiga orang…
    gaji purata seorang rm2,000 (RM2000*3 = rm6000)…
    statement menteri di atas masih lagi betul…
    read as PENDAPATAN ISI RUMAH.
    tapi kalau dah pendapatan rm6000 … untuk support 10 orang… mmg lah agak sukar hidup tu especialy kat KL…
    tapi nak cakap nya… statement di atas bukanlah menipu yer…

    untuk pemahaman lanjut… banyakkan lah merujuk kepada mereka2 yang tahu dan melaksanakan kajian tersebut…
    banyakkanlah membaca…

    jangan lah tak faham tapi nak marah2 juga ya…

    *malaysia bumi bertuah*

  57. Ang isi borang BRIM TU? tak letak info2 dalam tuh??
    dari situ la maklumat2 kita

  58. nanti bising pulak makin ramai mat2 gian yang duduk senang lenang beli rm500 dadah sebulan.. masa tu nak salahkan kerajaan lagi??

  59. PENDAPATAN ISIRUMAH YG MNINGKAT SEDIKIT BERBANDING DGN KENAIKAN KOS SARA HIDUP, SYARAT2 PINJAMAN BANK YG KETA & GST YG SEMAKIN DEKAT… KENAIKAN PENDAPATAN ISIRUMAH YG SIKIT BGITU SEPERTI MNEBUK AIR DLM BUAH KELAPA UTK DISIRAM DLM PADA API YG MARAK MENYALA… He2

  60. YG MENYIRAM TU PULAK SAMBIL MEMAKAI TALI LEHER & KASUT TUMIT TINGGI… kha2…

  61. 83ribu refer to sampel isi rumah…
    30 juta tu penduduk…

    beza tu konsep nya…
    IsiRumah malaysia jika tidak silap less than 2 mill.

  62. Terima kasih En. Konsep ..pada yang duk main komen jer kat ats tadi.. cuba2 la banyak membaca & study yer..jgn cepat melatah ajer.. kalu tak silap org Malaysia ni pandai2 semuanya. Tp yg penting jangan nk memandai udeh le. Hehe.

  63. Thumbs up to mr konsep….
    Nak komen biar betul2 paham konsep dan guna fakta…x kira la sapa pun yg memerintah konsep utk kira pendapatan isi rumah ttp sama….kalau org yg belajar ekonomi dan statistik mmg lbh arif rasanya…masa ni la rakyat kena rajin mentelaah tuk luaskan an pengetahuan..

  64. Cukup risau dengan masa depan Malaysia. Menteri kabinet Malaysia tak cukup menyakinkan untuk terus mentadbir. Nak dikatakan pandai bercakap banyak pula yang bagi kenyataan yang tidak sepatutnya diungkapkan oleh seseorang pemimpin. Apatah lagi memimpin dan mentadbir.
    Sehingga hari ini tidak nampak lagi fokus dan visi pentadbiran DS Najib, apatah lagi kabinet beliau. Adakah sehingga PRU akan datang baru datang visi dan misi yang gah. Itu bukan sifat pemimpin tapi pelakon. Malaysia tak perlukan itu semua. Anda mentadbir dengan baik dan paham kehendak rakyat, tak perlu bagi BR1M pun orang akan sokong BN.

  65. gaji aku baru rm 3500 dah pencen dah.bagi 2 dapat lah lebih kurang rm 1600 sebulan. apa nak makaN ENCIK WAHID.RUMAH SAPER KAU BANCI NI SAMPAI RM 5000 NI.

  66. pak menteri da hidup senang..tak terasa pon kos hidup yang semakin tinggi..kalau tidak, pastinya pak menteri ni boleh merasai kajian yang dibuat ini tidak tepat.. persoalannya.. APA TUJUAN KO TIPU KAMI RAKYAT2 SEMUA DGN KAJIAN BODOH TU EK.. APA YG KO NAK SEBENARNYA? hihi..

  67. Tuan-tuan dan puan-puan.. Carilah ilmu hingga ke negeri China. Sebagai umat islam, kita perlu ada ilmu sebelum memberi komen. Fahami dulu maksud isi rumah, purata, penengah. RM5,900 bukan bermaksud semua rakyat Malaysia bergaji sebanyak tu. Ini ialah figure PURATA ISI RUMAH. cuba faham dulu maksud PURATA ISI RUMAH tu.

  68. Daripada 83,456 responden… berapa ramai responden yang berpendapatan tinggi, sederhana dan rendah. berapakah nisbahnya

  69. umno marvellous on

    Itu belom campor BR1M… Kwrajaan bakal akan beri BR1M RM2000 seorang tak lama lagi… jadi bersyukurlah, jgn byk songeh wahai rakyat Malaysia… dulu2 tak nak belajar sungguh, lps tu marah kerajaan…

  70. orang kampung on

    Melalut da macai UMNO nila akibatnya kalo da termakan budi dgn org umno.

  71. Apa punya bodoh punya orang..mana punya tempat dia buat kajian????

  72. Kalau menteri tu sudi tinggal dgn aku sebulan saja, yg bekerja kebun ni alangkah bermakna hidup ni. Bior kau rasa, pendptan aku yg kurang 2 ribu.

  73. Kalau menteri tu sudi tinggal dgn aku sebulan saja, yg bekerja kebun ni alangkah bermakna hidup ni. Bior kau rasa, pendptan aku yg kurang 2 ribu.

  74. Seronok tngok org lain keja sikit tapi dpat duit juta2… dpat bina bglo, kete besar, tanah & harta serta khidupan mewah sampai mati… tapi sdih gak dgn nasib si miskin yg kais pgi, belia melayu yg trprangkap dgn pnagihan dadah, pndatang asing yg bkrja mnggantikan anak2 muda kita yg sdg sakit dgn plbagai ubat khayal, kruntuhan institusi org tua & rmhtangga….

  75. SambalBelacan on

    Sebetulnya si mamat ni maksudkan ‘aku sudah berjaya’…bukannya ‘kita sudah berjaya’…wahai semua…lihatlah sekeliling kita…apakah maksud yang sudah berjaya?…adakah mereka2 ni pasti hidup seisi rumah orang ramai sekarang senang sudah berjaya?…adakah mereka sedar orang ramai kini menggaru2 kepala bermati-matian mencari nafkah untuk hidup dan secara tidak langsung membantu kerajaan dalam membayar berbagai kenaikan segala?….

    Agaknya si mamat ni maksudkan ‘kita’ itu adalah kumpulan2 tertentu yang sudah berjaya memonopoli sesuatu masuk ke dalam poket…aduhai!…mudahnya manusia2 yang berkata dan menyangka kita sudah berjaya…lidah memang tidak bertulang…

  76. SambalBelacan on

    Apabila manusia merasakan dirinya pandai dan bijak…itu menandakan kebodohannya sendiri semakin menyerlah…kita harus terima hakikat bahawa sepandai2nya manusia…memang ada kebodohannya…kadang2 bodohnya itu sampai ke tahap terlebih bodoh daripada haiwan…

  77. lan sedaka on

    bgus jgak ada ruangan forum mcm ni…. skurang2nya kita tahu & sedar rmai yg alert dgn hal2 kt tanah air ni…. tapi ke mna hilg mh 370 & nape mh 17 kna shoot

  78. lan sedaka on

    bgus jgak ada ruangan forum mcm ni…. skurang2nya kita tahu & sedar rmai yg alert dgn hal2 kt tanah air ni…. tapi ke mna hilg mh 370 & nape mh 17 kna shoot

  79. PENGHAKISAN MELAYU BANDAR ADALAH SATU FENOMENA SERIUS…. KERAJAAN PERLU MERANGKA STRATEGI KE ARAH MNGEKALKAN ORG MELAYU DLM BANDAR AR KEMAKMURAN, KEKAYAAN, PEMBANGUNAN & PERPADUAN DAPAT TERUS DINIKMATI & DIKONGSI BERSAMA…. tidak ada maknanya pmbangunan canggih di

  80. AGAR KEMAKMURAN,KKEKAYAAN, PEMBANGUNAN & PERPADUAN DAPAT TERUS DINIKMATI, DIKONGSI & DIHAYATI BERSAMA…. tidak ada maknanya infrastruktur, kemudahan & pembangunan canggih di kawasan bandar jika org melayu terpinggir & terbuang…. kita tidak mahu org melayu mlihat bandar sperti ” tikus melihat besi” atau “seekor gajah putih

  81. Dino Bravo on

    So many confusing statistics. I am proposing statistics on the followings:
    1) Income per person
    2) Income per age group
    3) Income should include benefit and bonus
    People wants to compare own income with others. Other statistics do not mean much to public.

  82. thanks for the info. ok memang saya tak tahu pasal konsep macam mana nak kira and kajian bancian yg dibuat.

    tapi saya persoalkan, benarkah mereka “telah berjaya” menaikkan pendapatan perkapita malaysia seperti dalam statement mereka? kerana rata-rata yang komen diruangan ini semua tidak berpuas hati dengan kenyataan tersebut (termasuk saya).

    Define “telah berjaya” dari sudut pandangan En. Konsep. Kerana pada saya, KEBANYAKKAN rakyat Malaysia masih lagi mengalami masalah kewangan. Pendapatan isi rumah adalah RM5,900.00 itu TIDAK MUNGKIN merujuk kepada MAJORITI rakyat Malaysia. Bukti? Ok. saya tak ade buat kajian dan saya tak ada masa nak buat bancian (sebab kebanyakkan masa saya habis dengan bekerja-makan gaji nak capai RM5,900.00 macam dalam kajian tuh). Tapi MAJORITI yang saya maksudkan sedang mengeluh dan marah dan geram dengan kenyataan dari Menteri Wahid.

    Wajarkah kerajaan bergembira dengan kajian mereka yang tak menggambarkan langsung situasi yang SEBENAR.

  83. Aku duk dlm rumah sewa 2 org je. Aku kerjan bini aku suri rumah. Gaji aku x smp 2 ribu. Ramai kwn2 aku pun mcm ni. Tlg kira siket mr konsep?

  84. Saya sokong kajian tak relevan ramai lagi isirumah yg berpendapatan kurang 1000 sebulan

  85. kita sudah berjaya, celah mana? menteri pandai cakap jela, cuba idup mcm org biasa, leh tak survive? meh gaji sebulan 2k, duk kat bilik kecik kat pinggir KL, leh idup tak?

  86. Awesome blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own blog soon but I’m
    a little lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices
    out there that I’m completely overwhelmed .. Any ideas?
    Cheers! about LED Outfitters

  87. Can you enjoy Dynasty Warriors Unleashed game? How could you want to
    Add Ingot and Jade to your Dynasty Warriors Unleashed game?

    Well, we have great news for you personally! Download NEW Dynasty Warriors Unleashed
    Hack for Android and iOS! Get free 99999999999 JADE & INGOT!

    Download link: Dynasty Warriors Unleashed Hack Tool

Leave A Reply