≡ Menu

Sejarah Kemelesetan Ekonomi Malaysia 2018? Bahangnya Tahun 2017 Ini (PART 2)



(Kemaskini terkini pada: Aug 11, 2017)

Sejarah Kemelesetan Ekonomi Malaysia 2018? Bahangnya Tahun 2017 Ini (PART 2)

Berdasarkan pemerhatian Berita Semasa kalangan pemain hartanah tidak begitu senang dengan kenyataan demi kenyataan keras yang dilemparkan oleh penganalisis ekonomi Malaysia yang seorang ini, Prof Hoo Ke Ping.

kemelesetan ekonomi

Mungkin Prof Hoo Ke Ping ada alasan tersendiri mengapa dan kenyataan yang agak keras dan drastik yang dilemparkan pada artikel sebeum ini di Berita Semasa (PART I) berdasarkan kajian dan analisis yang dilakukan daripada masa ke semasa melihatkan keadaan ekonomi semasa hari ini.

Terkini, Prof Hoo Ke Ping jangka dan ramal Malaysia bakal mengalami kemelesetan ekonomi pada taun 2018 kurang 2 tahun daripada sekarang.

Tetapi apa sebab dan punca sehingga Malaysia ke arah kemelesetan ekonomi?

No Punca Kemelesetan Ekonomi Malaysia Tahun 2018
1. tahap keyakinan rakyat Malaysia untuk berbelanja agak lemah
2. ramai kalangan pekerja dari industri minyak dan gas; bank dan juga elektronik kena berhenti kerja
3. Harga rumah mewah dan serdahana mewah yang kebanyakannya RM500 ribu ke atas akan jatuh

 

Teruskan membaca…

Sejarah Kemelesetan Ekonomi Malaysia?

Untuk pengetahuan anda semua, ekonomi Malaysia bahkan ekonomi dunia sekalipun ada kitaran dan pusingan turun naiknya. Sejarah kemelesetan ekonomi Malaysia bermula sejak tahun 1960 lagi. Semuanya ada sebab dan punca tertentu.

Tahun Punca Kemelesetan Ekonomi 1960 Hingga 2018
1960 an Kejatuhan harga getah dunia
1967 kejatuhan nilai Ringgit Malaysia
1970 an kejatuhan sekali lagi harga getah dunia
1980 an aliran keluar dana dari pasaran Malaysia dan juga kejatuhan pasaran hartanah Malaysia
1990 an serangan matawang Malaysia
2008 hampir-hampir terjerumus ke arah kemelesetan ekonomi tetapi Malaysia berjaya mengatasinya dnegan pantas
2018  kemelesetan ekonomi yang diramal Prof Hoo Ke Ping dikatakan akan memberikan kesan kepada semua sektor penting di Malaysia

 

Sekarang ini sudah pun melihatkan tanda-tanda yang berterusan kepada pasaran hartanah Malaysia. Sehingga Prof Hoo Ke Ping menasihatkan anda semua yang mahu beli rumah sendiri pada harga mampu milik dan memihak kepada pembeli seperti anda, boleh tunggu selepas tahun 2018. Berdasarkan rekod :

  • harga rumah RM500,000 pada tahun 2012
  • Terkini, harga rumah tersebut sudah jatuh kepada harga RM420,000

Prof Hoo Ke Ping jangka dan ramai lebih banyak rumah kosong yang berada di seluruh negara, semuanya gara-gara permintaan palsu oleh kalangan pembeli rumah yang hanya mampu dengan bantuan DIBS dahulu :

Bil Lokasi Statistik dan Jumlah rumah kosong di Malaysia
1. Pulau Pinang 1000
2. Johor Bahru 6000
3. Lembah Klang 6000

P/S : Apa respon anda semua? Adakah anda sudah terasa bahangnya? Kongsikan bersama di sini

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Bakal Ikut J... Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Bakal Ikut Jejak Argentina? Alhamdulillah kita sudah pun menginjak ke tahun 2014 dan tidak lama sahaja lagi Malaysia bakal melangka...

16 Komen Bernas di Berita Semasa… add one
  • 1 Joker 5:55 am

    Tak pe asalkan tahun 2020 malasya jadi negara maju.

  • 2 Anonymous 9:11 am

    Rumah ialah harta/aset tak alih yg tahan lama/tak rosak/non perishable.so biarlah rumah tak laku kerana rumah akan turun harga ..Pembeli yang dahulu diketegori tak mampu/mampu tengok nanti akan membelinya dn menaikkan harga balik samalah lbh kurang bursa saham Kuala Lumpur tu.Saya nak tanya pemaju/developer adakah kajian pasaran tlh dibuat terlebih dahulu dn ketegori pembeli atau main buat je……jika blh solah istikharah dan doa selamat dahulu….

  • 3 Anonymous 12:27 pm

    Memang ada tanda ekonomi makin perlahan. Banyak kedai dah tutup.

  • 4 Anonymous 2:55 pm

    Kjaan perlu beri lebih tunai kpd rakyat untuk merancakkan ekonomi dlm negara antaranya bonus sebulan gaji kpd pa blh membantu merancakkan dn menceriakan semula keadaan kesuraman ekonomi dlm negara skrg tutamanya jualan runcit dn borong tu….

  • 5 Anonymous 2:58 pm

    Klu di kelantan setiap kali msk waktu solah dn azan di azankan kaunter akn menangguh dahulu aktiviti dikaunter bagi menghormati waktu azan dn seterusnya untuk pergi bersolah

  • 6 Anonymous 3:08 pm

    Btultu sya ada tengok masa pulang ke kelantan .Klu di zaman sahabat nabi s.a.w dahulu bila azan di azankan/masuk waktu solah orang akan pergi ke masjid.Penjual/pekedai akn tinggal kedai mereka untuk bersolah terlbih dahulu hingga selesai solah baharu mereka kembali ke kedai semula dn tgk keberkatan rahmat pd masa tu….

  • 7 Anonymous 9:19 pm

    Jika rumah murah sekalipun bunga pinjaman akan dinaikkan oleh bank dan syarat pinjaman diketatkan…jadi sama je kesudahannya…org yg menang adalah mereka yg ada kuasa membeli ketika itu…org yg mmpunyai aliran wang tunai…

  • 8 Jahan 11:36 am

    Kemelesetan ekonomi sebenarnya berpunca dari pelaksanaan Cukai barang dan perkhidmatan (GST) . Rakyat kurangkan perbelanjaan kesan dari cukai yang dikenakan terhadap belian. Kuasa beli penggunaan juga berkurangan disebabkan cukai tersebut.

  • 9 Anonymous 3:15 pm

    Dulu kan dah kata ada buaya dalam sungai, tapi dia orang pergi mandi juga kat sungai

  • 10 sang kelembai 8:59 am

    sikit duit kemelesetan…byk duit nnti inflasi plak.. sama ja selagi kapitalisme bermaharajalela… jika dikaji sistem ‘Barter Trade’ lebih baik.. nak dapat satu benda kene korban sesuatu.. dgn itu setiap individu ada usaha masing2 dlm penghasilan dan melemahkan kuasa monopoli.

  • 11 Adoi 8:20 pm

    masihkah ada manusia yang tak faham GST?

  • 12 Adoi 8:23 pm

    Boleh minta pinjaman dengan ‘kadar faedah tetap’. Buat potongan gaji untuk bayar supaya tidak terlepas bayaran. Pasti selamat.

  • 13 Rancak 2:12 pm

    Kan gov galak kita belanja walau kita tak ada duit.. kot2 dpt majukan aliran.. bila dah maju ape agaknya kita dpt. Agaknya tax akan naik juga

  • 14 Rancak 2:15 pm

    1 org belanja mana cukup cover!

  • 15 jacki 12:00 am

    salam, negara tak akan bankrap sebaliknya rakyat yg bankrap itulah kenyataannya.
    tutup kedai tutup kilang kena buang kerja dll adalah perkara biasa bila ekonomi tak stabil belaku krisis ekonomi yg teruk sehingga kerajaan sdr tak bisa nak selamatkan keadaan kegawatan semasa ,hanya tunggu dan lihat bila keadaan akan reda baru kerajaan akan ambil langkah seterusnya. namun rakyat bankrap lari ribut hilang tanggung segalanya tetapi yg bertanggungjawap tetap hidup senang lenang tanpa ada sedikit sengsara pun . inilah hakikatnya bila rakyat diutamakan dan didahulukan ada org kisah!!!!

  • 16 Melayu Jati 11:01 am

    …???

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini