Misteri Punca Kapal Terbang Malaysia Airlines MAS MH370 Hilang Terhempas? Pakar Penerbangan Dedah Analisa & Pendapat!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Misteri Punca Kapal Terbang Malaysia Airlines MAS MH370 Hilang Terhempas? Pakar Penerbangan Dedah Analisa & Pendapat!

Sehingga setakat saat ini, selepas tentera Vietnam mengesahkan yang mereka telah menemui tompakan minyak di perairan Laut China Selatan malam tadi. Hari ini pemangku Menteri pengangkutan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussien telah pun mengesahkannya…

David Learmount (Pakar Penerbangan)Kapal Terbang Malaysia Airlines MH370

Misteri punca kapal terbang MAS Malaysia Airlines MH370 hilang terhempas semakin memeningkan para penyiasat dan pakar bidang penerbangan apabila tiada sebarang tanda kecemasan dilaporkan oleh kapal terbnag MAS Malaysia Airlines MH370 yang hilang. Bertambah pelik….

Tragedi Kapal terbang MAS Hilang MH370 ini cukup unik, apabila hilang (terhempas) tanpa sebarang petunjuk & diketahui punca kehilangannya.

Dan sehingga kini, masih tiada lagi perkembangan & berita terkini Kapal Terbang MAS Malaysia Airlines MH370 Hilang Terhempas. Dan dalam pada masa yang sama, beberapa pakar penerbangan telah tampil ke hadapan memberikan pendapat & juga analisa mereka berdasarkan pengalaman mereka selama ini. Antaranya ialah :

Tragedi Kapal Terbang MAS Hilang & Terhempas? Pendapat Pakar?

1) David Learmount (Pendapat Pakar Penerbangan)

  • Berpendapat spekulasi “bom” sebagai punca kapal terbang Malaysia Airlines MAS hilang terhempas MH370
  • David Learmount merasa pelik apabila juruterbang MAS (Malaysia Airlines MH370) gagal membuat panggilan kerana mereka mempunyai banyak masa untuk itu, kecuali terdapat bom di dalam kapal terbang Malaysia Airlines MAS MH370 tetapi bukti itu tiada
  • David Learmount turut memberikan persamaan kejadian yang berlaku kepada kapal terbang Airbus A330-203 milik Air France AF477 yang terhempas di perairan atlantik pada tahun 2009, dimana telah mengorbankan 216 penumpang dan anak kapal 12, termasuk lima rakyat Britain.
  • Kapal terbang itu terhempas apabila juruterbang hilang kawalan selepas kristal ais menjejaskan sensor yang digunakan untuk mengukur kelajuan pesawat
  • Kapal terbang Malaysia Airlines MAS MH370 adalah moden dibina dengan cantik dan sangat selamat. Jika enjin gagal berfungsi disebabkan gangguan kepada aliran bahan api, kapal terbang Malaysia Airlines itu tetap boleh meluncur tanpa sebarang masalah sekalipun selama kira-kira 40 minit pada ketinggian itu.
  • Walaubagaimanapun, keadaan prestasi juruterbang Malaysia Airlines MAS MH370 (SIAPA DIA, KLIK) pada ketika itu juga mungkin menjadi punca kapal terbang MAS hilang terhempas. Di antara tengah malam dan 2 pagi anda tidak berada dalam prestasi dimana mental atau fizikal anda yang terbaik, anda pada tahap prestasi yang paling rendah dalam kitaran 24 jam.”
  • David Learmount juga tidak menolak kemungkinan kegagalan menemui kapal terbang Malaysia Airlines MAS MH370 itu dalam masa terdekat. David Learmount berkata demikian apabila mengambil kira sejarah pesawat Air France 447 yang terhempas pada 2009 namun ditemui pada 2011, selepas dua tahun operasi mencari dan menyelamat.

2) Richard Quest (Pendapat Pakar Bidang Penerbangan CNN)

Richard Quest CNN mh370

  • Penerbangan tersebut seharusnya selamat dan tidak sepatutnya berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini. Sesuatu telah berlaku ketika pembetulan kecil dilakukan juruterbang.
  • Dalam titik tertentu penerbangan, ini merupakan bahagian yang paling selamat (ketika selesai fasa take-off), tiada apa yang sepatutnya berlaku kepada pesawat itu. Pesawat berada pada ketinggian yang dikawal auto-pilot. Juruterbang membuat pembetulan kecil dan melakukan perubahan pada ketinggian apabila pesawat menggunakan lebih bahan api. Maka, pesawat akan pergi lebih tinggi dan lebih tinggi. Richard Quest berpendapat sesuatu yang sangat serius telah terjadi dalam penerbangan tersebut ketika fasa itu berlaku.”
  • Kapal Terbang Malaysia Airlines MAS MH370 itu tidak dikategorikan lama, Malaysia mempunyai 15 buah Boeing 777-200s. Dan pesawat ini dikendalikan oleh operator (MAS) yang sangat berpengalaman. Mempunyai reputasi yang baik dan rekod keselamatan yang sangat bagus
  • Juruterbang boleh melaporkan sebarang kejadian walaupun punca kuasa pesawat tersebut gagal berfungsi.
  • Pesawat dengan pensijilan perlu mempunyai Bateri Back-up, ia sepatutnya membolehkan juruterbang menggunakan peralatan penerbangan tertentu dan alat komunikasi sehingga mampu menyempurnakan penerbangan itu dengan selamat.
  • Anda boleh hilang seluruh penjana, anda boleh kehilangan kuasa pada kedua-dua enjin, tetapi Bateri Back-up masih boleh digunakan dalam satu-satu situasi, terutama dalam kecemasan
  • Tidak menolak kemungkinan punca kemalangan Kapal Terbang Malaysia Airlines MAS MH370 yang mungkin berlaku itu disebabkan tekanan rendah dalam kabin pesawat.
  • Jika anda mempunyai masalah tekanan udara altitud tinggi, penyahmampatan, masa kesedaran yang berguna (masa juruterbang boleh beroperasi dengan bekalan oksigen yang mencukupi) pada lingkungan 30,000-40,000 kaki hanyalah beberapa ketika

3) Kapten Jim Tilmon (bekas Juruterbang berpengalaman syarikat penerbangan America Airlines)

  • “Insiden itu tidak kedengaran baik” menurut kapten Jim Tilmon yang telah bersara daripada syarikat penerbangan America Airlines.
  • Kapten Jim Tilmon berpendapat komunikasi dengan pesawat sepatutnya tidak mudah terputus berikutan laluan daratan yang mempunyai banyak antena, radar dan radio.

4) Mary Schiavo (Bekas Jeneral dalam Jabatan Pengangkutan Jalan Amerika Syarikat)

  • Mary Schiavo merasakan sesuatu yang buruk telah berlaku jika tiada sebarang komunikasi

Terbaru, senario buruk mungkin berlaku berikutan terbongkarnya penemuan dua penumpang misteri yang menaiki Kapal Terbang Malaysia Airlines MAS MH370 dengan menggunakan passport palsu.

  • Seorang lelaki warga Itali, Luigi Maraldi yang namanya disenaraikan sebagai penumpang menaiki penerbangan Malaysia Airlines MAS MH370 yang dilaporkan hilang pada Sabtu, sebenarnya tidak menaiki pesawat itu.
  • Dilaporkan terdapat individu lain menggunakan pasport Maraldi untuk menaiki pesawat tersebut. Luigi Maraldi bagaimanapun masih hidup dan berada di Thailand untuk bercuti.
  • Akhbar harian London, Mirror melaporkan bahawa terdapat penumpang kedua yang berada di dalam penerbangan itu turut menggunakan pasport yang dicuri.
  • Pihak berkuasa Austria mengesahkan bahawa Christan Kozel “selamat dan berada dalam keadaan baik. “
  • Kozel memberitahu akhbar Austria, De Standard bahawa pasportnya telah dicuri ketika berkunjung ke Thailand dua tahun lalu.
  • Justeru, identiti dua penumpang ini menjadi tanda tanya yang cukup besar dan dikhuatiri menjadi punca Kapal Terbang Malaysia Airlines MAS MH370 hilang tanpa sebarang panggilan kecemasan!

Adakah pendedahan dua penumpang misteri itu berkait rapat dengan pendapat & analisa  pakar penerbangan David Learmount? Semuanya akan terjawab dengan penemuan bangkai Kapal Terbang MAS Malaysia Airlines MH370 hilang terhempas itu kelak…



Share.

284 Comments

  1. jangan terus buat kesimpulan bahawa pesawat tersebut “hilang terhempas”. biarlah kesimpulan dibuat setelah ianya benar-benar ditemui walaupun ianya memakan masa bertahun sebagaimana bangkai pesawat air france.

  2. best tadi dgar Kapten Nik Huzlan Nik Hussain cakap pasal pesawat MH370
    rasa mcm masuk flying academy je dgr explanationnya. Best.
    Berkias2 dia nak cakap kemungkinan besar ia meletup.

    Baik ini sedikit info yang dapat saya kongsikan berdasarkan ilmu saya yang cetek dan apa yang mampu saya ingat. Kepada juruterbang/kapten/jurutera kapal terbang dan yang sewaktu dengannya, sila betulkan dengan hikmah sekiranya saya silap.

    1. Agak mustahil untuk sebuah kapal terbang terputus isyarat atau komunikasi kerana setiap pesawat ada 3 peringkat komunikasi dan ketiga-tiga ini memang berkualiti.

    2. Agak mustahil untuk kita katakan pesawat mengalami total ‘electrical shutdown’ dan sekiranya berlaku sekalipun, pesawat ada masa yang sangat cukup untuk buat pendaratan.

    Bukan sahaja itu, setiap pesawat mempunyai banyak bateri dan bateri ini mampu menjana tenaga untuk pesawat.

    3. Di udara, setiap pesawat akan dapat baca pesawat lain, yang berdekatan.

    4. Setiap laluan yang dilalui oleh mana-mana pesawat, adalah juga laluan yang dilalui oleh pesawat lain. Laluan utama. Jadi mustahil laluan di situ boleh memutuskan bacaan dan komunikasi dengan menara kawalan.

    5. MAS adalah syarikat penerbangan terbaik dari segi ‘maintainance’ kerana menurut kapten, Amerika Syarikat juga meminta MAS bantu dari segi ini.

    6. Kualiti juruterbang MAS juga adalah yang terbaik, bahkan menurut Kapten, juruterbang MAS sering “diculik” oleh syarikat penerbangan lain.

    7. Seorang juruterbang itu akan buat SEHABIS BAIK selagi ada harapan, untuk selamatkan pesawatnya, walaupun gunung ada di depan. Bukan semudah itu untuk mereka putus asa.

    8. Setiap pesawat boleh terkena petir, itu biasa, namun aliran arus elektrik itu akan mengalir mengikut bentuk pesawat dan keluar ke belakang.

    9. Akhir sekali, sebagai penutup, Kapten Nik menyatakan bahawa, Kapten Zaharie adalah antara juruterbang terbaik yang beliau pernah kenal selama kurang lebih 30 tahun.

    Wallahu A’lam.

    Ini apa yang dikongsikan oleh Kapten Nik Huzlan.

  3. dengar kata ” ada petunjuk bahawa pesawat tu berpatah balik ? ” dan adakah laluan disitu ialah laluan ” segitiga bermuda ? ” maksud saya adakah segitiga bermuda berada berdekatan dengan negara kita ?

  4. Cikgu Rahman on

    apa kena mengena dgn segi tiga bermuda. Jauh sangat tu meleret ke sana..

  5. alangkah enjin jet blh hilang inikan pasport..

    my kad kita pun sebenarnya tak secure mana.. ada je teknologi boleh hack chip system..

  6. pak dukun on

    jika kaedah moden dan canggih masih gagal apa apapun kita ihtiarkan kaedah khidmat pawang untuk mengesan bangkai pesawat..kita merancang tuhan tentukan..

  7. Anonymous on

    Inilah bala dari allah kerana pemerintah yang ada adalah pemerintah yang zalim. Memang akan ada yang kata aku tak habis habis kaitkan isu kapal ni dengan politik. Memang itulah hakikatnya.

    Inilah balasan kezaliman kamu.

  8. Anonymous on

    Kalau buat kesimpulan semua orang akan lebih panik daripada yang lalu

  9. Anonymous on

    Memang agak pelik apabila tiada langsung berita pasal pesawat tersebut .. ramai yg berpendapat bahawa pesawat tersebut terhempas dan meletup di dalam laut china selatan berekoran dengan penemuan setompok yang berda di laut tersebut .. apa pun kta hanya mampu berdoa agar pesawat terbut berada dalam keadaan yg baik serta pulang secepat mungkin

  10. Segitiga bermuda?? Jangan la buat spekulasi camtu.. Jauh sgt dah awak ni..

  11. Barangkali pesawat MH370 menuju ke dimensi yang lain?

    Tidak mustahil ia boleh berlaku

  12. Anonymous on

    Allah Maha Berkuasa..Dialah yang Maha Mengetahui.InsyaAllah ada hikmah di sebalik apa yang telah berlaku.. Janganlah menyalahkan pemerintah dan sesiapa. Ini adalah ketentuan Allah. Lebih baik kita terus berdoa supaya pesawat dan penumpang dijumpai dalam keadaan selamat

  13. cerdik punye org on

    Org yg kaitkn insiden ni dgn politik mmg tak cerdik.hidup hanya tahu menyalahkn org lain.gunala akal yg tuhan kurniakn dgn bercakap perkara yg baik2 saja.dlm keadaan mcm ni, kita patut cuba menenangkan satu sama lain, bukan mengeruhkan lagi situasi..

  14. pak dukun on

    betul rasanya pendapat ko.walau secanggih manapun teknologi manusia tak dapat tandingi unsur mistik ini..apa apapun moga dapat dijumpai ..amin

  15. Anonymous on

    Tak salah menyalahkan orang yang zalim. Yang terkorban dan beriman pasti dpt balasan syurga. Yang zalim akan ke neraka. Termasuk pembuat fitnah.

  16. jangan nanti kau pula yang kena bala tunai dari Allah S.W.T. sebab kau eja Allah dengan huruf kecil seolah-olah ianya nama biasa & takda hormat dan pengabdian langsung.

    inilah masalah umat akhir zaman yang munafik. dia sibuk cerita pasal kesalahan orang, orang itu kena bala itu dan ini, tapi dia lupa tentang dirinya sendiri.

  17. Cuba kita kaji surah yasin ayat 41 hingga 44. Lagipun kejadian berlaku pada 8.3. Surah yasin mempunyai 83 ayat malah penerbangan pun bermula pada 12.41. Mari sama sama kita kaji..

  18. Sehingga kini tiada sebarang tanda penemuan pesawat MH370. Daripada teori2 dari pakar penerbangan dan avionics, MUNGKIN:

    1) ini adalah konspirasi terancang dgn penemuan 2 penumpang misteri yg menggunakan pasport curi, siapa yang merancang dan modus operandi tak dpt dipastikan, adakah mereka pengganas? Wallahualam

    2)dihijack oleh pilot pesawat itu sendiri dgn memutuskan segala transmisi dan komunikasi secara manual. Seterusnya membawa semua penumpang sebagai tebusan ke lokasi yg tidak diketahui dan berkemungkinan mendpt bantuan dr 2 penumpang misteri tersebut

    3)ditembak jatuh secara sengaja atau tidak sengaja oleh pihak2 yg tidak diketahui seterusnya menghilangkan bangkai pesawat dan serpihan, perkara ini tidak mustahil dgn menggunakan alatan ketenteraan yg sofistikated yg mampu mengambil beberapa jam untuk menghapuskan bukti

    4)tidak terjngkau akal, pesawat ini memasuki suatu portal ke alam lain atau ‘black hole’. Mungkin Bermuda Triangle berada di mana2 dan mempunyai ‘hotspots’ yg mana salah satunya di perairan Laut Cina Selatan

  19. hamba ALLAH on

    Doakan semuanya selamat….janganlah buat spekulasi dan tuduhan serta andaian bukan2….doakan yang baik2 ye….bantu kuatkan semangat ahli keluarga mangsa dlm MH370…moga dilindungi ALLAH S.W.T (kepada family mangsa, hadapi ujian ALLAH S.W.T dengan tabah dan sabar….percaya kepada qada dan qadar)

  20. Kita tggu dan lihat.dalam masa yang sama kita doakan yang mendapat musibah Allah akan bantu. berfikiran positif gunakan otak yang Allah bagi. Bertindaklah menggunakan otak dan jangan gunakan hati.
    Jangan kita tuduh,cerita, benda yang kita tidak pasti takut nanti menjadi fitnah.Allah yang maha besar segala galanya.jika Allah nak tunjuk kekuasaannya sekejap sahaja boleh berlaku sebagai contoh HIDUP DAN MATI.
    HILANG DAN JUMPA. Perkara ini mengajar sesuatu yg ramai sudah lupa iaitu RUKUN IMAN.
    Saya doakan MH370 dapat dijumpai kelak.AMIN YaAllah.

  21. Bonus tak cukup kot? Aku dulu keja kilang. Bila masuk bulan january sampai april semua majikan kena hati2. Kalau tak bagi bonus atau bagi bonus sikit kena pandai2 la.kalau tak kena gaya bole kena sabotaj

  22. Anwar juga nama saya on

    Bkn kerja kita nak menghukum/menyalahkan sesiapa….kebenaran nya hanya tuhan yg tau…. Xpayah la nk gaduh2 sesama islam tentang benda yg kita sendiri x pasti…. Kalo pasti dan yakin sgt benda itu betul, p tunjuk bukti pada umum…kita semua pasti bangkit lawan JIKA itulah kebenarannya….sibuk jaga org yg tidak memimpin kita ke syurga….kalo die pemimpin yg baik, ajaklah kita semua kerjakn rukun islam dahulu, bukan ajak kita p hilang akal di jalanan….fikir2kn ye sedara2, kawan, saudara dan saudari….

  23. kalau di kira dah masuk 48 jam..usaha menyelamat masih dijalankan..harap ada keajaiban ..wallahualam

  24. Anonymous on

    Pandai2 je ko nak hukum orang….men tuduh je ni balasan utk pemerintah….abeh pemerintah kat selangor ni xkene bala la….duk tgk isu ni, n gelak2 kat ofis…..ha! Ni pulak balasan ALLAH yang ko akan kene maki ngn orang yg berfikiran waras mcm ak dan lain2….len kali fikir dulu b*d*h…(x smp hati ak nk maki ko, phm2 sudah) semoga ALLAH ampunkan dosa ak dan semua umat islam…

  25. Asyik2 cita die….biarlah dia urus hidup die….die ckp nk urus kita, cet…..porah….diri sendiri x terurus…die ngah sibuk kemas baju n barang2 nk pakai dlm lokap t (mcm nk balik asrama/dorm lak….hehe) die g 7-E beli losyen la sekarang ni….

  26. Kapal selam Scorpene mana? Masa ni la Malaysia nak tunjukkan kehebatan kapal selam kita yang berbilion ringgit tu. Ataupun masih rosak lagi kot?

  27. Hatiku dapat rasakan kapal sudah menjunam di dasar laut….dan kapal terbang itu sudah terperosok ke dalam jauh ke dalam perut bumi….moga usaha menyelamat dipermudahkan…dan menamatkan segala spekulasi….

  28. Mari kita shalat hajat bersama minta doa smoga allah swt kabulkan dan dpt beri petunjuk dan selamatkan kapal MH 730 n smua penumpang dan anak kapalnya,,,aminnnn

  29. huh…. mari kita sama -sama sembahyang hajat dan berdoa semoga Tuhan beri petunjuk

  30. Semuanya di bwh kekuasaan allah s.w.t,yg terbaiknya adalah..berdoa,itulah segalanya dan buat pasukan ksltmn..moga dilindungi dr segala perkara2 yg tdk di ingini..moga dpt di jumpai,samada dlm bentuk asal ataupun sebaliknya..kdg terfikir jg,ianya berlaku di laut,sekiranya ianya terhempas di darat,mgkn lbh byk mangsa yg terkorban,didlm pesawat dan di darat..ya allah,temuikanlah persawat mh370..

  31. rasanya kapal selam malaysia di beli utk kegunaan melancung je bkn untuk kegunaan tentera

  32. Md Zamzuri on

    Apakah mungkin Kapal terbang kita itu di tembak ….??? sensitif jika saya beritahu nama negara…….

  33. Hamba allah on

    Jangan amalkan sikap menyalahi satu sama lain dan buat prasangka bukan-bukan…sememangnya mereka semua selamat insyallah…berdoa, bercakaplah benda yang baik-bak saja…allah maha mendengar doa, niat dalam hati kita..
    Oleh itu haraplah benda yang baik-baik saja…bukan bergaduh sesama sendiri disini ..

    Salam…

  34. kena bawa sirih pinang jumpa bomoh yang nama micheal jackson pasti dia leh nujum.

  35. xmustahil tntg segitiga bermuda.. sdgkn di indonesia pun ade segitiga bermuda.. dan kita semua tahu… paksi bumi telah berubah, akibtnye negara yg dlunye pnas seperti mesir dah trun salji, sma juga china n vietnm.. dsebbkn pksi bumi berubh…ahli saintis kelam kbut kerana arah kompas tdk pd kdudukn asalya.. utra keselatan,selatan keutra… semakin hari semakin laju paksi bumi berubh kduduknnya..jd xmustahil tntg segitiga bermuda… hnya pndpt …nk tau bleh tgk dyoutube..tntg paksi bumi berubh…

  36. Kerja mencari dan menyelamat ni jadi lambat sebab masalahnya Vietnam ni tak bagi negara lain terutama Amerika dan kuncu-kuncunya masuk perairan mereka. Kalau tak mungkin dan jumpa bangkai pesawat MH370 tu.

  37. Dlm keadaan mcm ni kita sepatut nya mengunakan akal yang waras… kejadian melibat kan nyawa… usah lah menuduh dan membuat andaian yang menunjukan hanya diri kita yg terbaik.. se olah olah kita maha mengetahui … mengutuk menfitnah bukan lah jalan penyelesaian …. tanya lah pada diri . Apa kah sumbangan kita untok membantu ? Patut kah kita hanya mengunakan akal untok menuduh mengata mengumpat ? Fikir lah andai yg terlibat dlm kejadian ini adalah adik beradik sendiri.. . Bukan kah yg terbaik kita berdoa kpda Allah supaya memberi petunjuk untok memudah kan kerja2 mencari dan menyelesai kan masaalah ini.

  38. kan baik memberi peringatan… chill bro.. kalau ko nak tahu “inilah masalah umat akhir zaman yang munafik. dia sibuk cerita pasal kesalahan orang, orang itu kena bala itu dan ini, tapi dia lupa tentang dirinya sendiri.” hehe

  39. Yang paling sedih..kenapa Malaysia hantar ‘besi scrap’ untuk misi mencari?…Dahla hantar lambat…Oh Malaysiaku..

  40. ALLAHHUAKBAR…SMGA KITA SEMUA DPT MENGAMBIL HIKMAH DARI SURAH YASIN INI.

  41. ko ni nyalah² je kait nama Tony..haha..ntah² ankara Tony x?? muahaaahaha..

  42. teory no 2 tu cam boleh jadi…tapi…x kan laa..ishhh…xde teknologi pengimbas besi ke kt dlm air dary jarak beberapa batu ke hape ke..??

  43. Yang pasti semua penumpang dan krew MH370 telah keluar dari alam dunia dan telah menuju ke alam barzakh. Moga yang Muslim ditempatkan Allah swt ditempat yang baik disisi Nya dan yang bukan Muslim Wallahu a’lam.

  44. kalau flight tu terjunam di dasar lautan yg dalam..
    x meletup dan x berkecai..ade kemungkinan
    x yg terselamat??ada kah air lautan boleh
    memasuki ruang kapal tu??x leh tido plak pikir
    psl flight ni..ya Allah..permudah kan lah segala
    urusan pencarian..

  45. Mastermind on

    Dalam jumlah 200++ penumpang kapal terbang tu mesti ada handphone, so katakan 10-15 minit masa sebelum terhempas, korang rasa sempat tak dorang ‘wechat’ ke, ‘whatsapp’ ke, update status FB ke mengenai masalah penerbangan itu, ‘tango’ ke, ‘keek’ ke..kekekeke.

  46. Mastermind on

    SITUASI 1: PENGGANAS
    ——————————–

    Katakan ada 2 orang pengganas dalam flight tu..jeng..jeng..jeng, once upon a time:

    Pengganas: Jangan bergerak semua 200++ penumpang saya ada satu pistol. Di minta anda semua masukkan handphone anda dalam karung guni ini.

    Penumpang 1: Ok2..sekejap yer saya nak menyusu anak jap.

    Penumpang 2: Allright. Saya nak ambil handphone dalam bag kat atas ni, sesiapa boleh tolong sebab beg ni berat.

    Penumpang 3: Sempat ni aku nak update status dalam FB, Wechat dengan family aku kata ada pengganas dalam flight ni (Kata dalam hati).

    Pengganas 2: Weh, aku nak gerak kat depan jap tengok pilot, sesiapa pramugari/pramugara boleh escort saya ke safety door pilot tu tak.

    Pilot 1: Weh, aku dapat info dari cabin crew ada pengganas kat dalam kapal ni.

    Pilot 2: Ye ke, ini kena inform menara kawalan ni, sempat lagi niiiii ‘whatsapp’, ‘tango’, ‘wechat’..takpe2 jangan bukak pintu ni, jangan bagi sesiapa masuk.

  47. Mastermind on

    SITUASI 2: ILLUMINATI/KOSPIRASI
    ———————————————

    Illuminati 1: Macam mana erk kita nak kasi supaya negara China ni alih pandangan ke isu lain, dorang sibuk jee nak tolong Afghanistan. Aku tahu korang (China) kuasa besar dunia, askar pun ramai, power pun power.

    Illuminati 2: Erkk..mana ko tahu cerita ni lak?

    Illuminati 1: Ehh aku tengok Al-Jazeera la. Ce ko tengok website ni http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2014/03/china-help-afghanistan-fight-terrorism-20143883457182295.html

    Illuminati 2: Ehhh ye la..amboi bukan main lagi dorang ni nak tolong muslim. Kena kasi cantas niii. Kita sibuk bagi huru-hara satu dunia ni nak kasi pecah belah umat islam dorang sibuk nak tolong dorang nii. Aisey apa plan bro?

    Illuminati 1: Tu arrr aku tengah pikir niii, pecah kepala aku ishhhh. Kasi dorang (China) busy skitt. Ada budak ko nak gadai/kamikaze?

    Illuminati 2: Itu arrr aku pun pikir gak ni. Nak pakai tektik apa lak ni. Taktik “World Trade Centre” dulu dah tak boleh pakai dah, karakter ‘Osama Laden’ pun kita dah musnahkan, takkan kita nak kata media tiba-tiba dia hidup balik lak..lol. Lagipun kontrak ‘Osama Laden’ dengan kita pun dah tamat.

    Illuminati 1: Ahhh..cukuppp aku dah bosan Al-Qaeda jeee..kita create nama group lain lak, cari karakter baru bagi misi di Asia. Lagipun bro, kantoi bodoh2 la..terang2 WTC meletop sebab C4, steday jeeee jatuh dari bawah. Aku suruh ko upah orang yang pakar explode yang nampak real sikittt…ini tak meletup kat atas tak sampai 3/4 jam dah boleh smoothh hancur bangunan setinggi 410m tu..logik fail laaa aduhh.

    Illuminati 2: K laaaa..nanti aku cari pakar yg real2 skit. Hurm apa kata kita wat konspirasi kapal terbang..haaaaa..jeng..jeng..jeng!!! Tapi kena buat la yang melibatkan orang China niii..kalau tak sia-sia je bro. Apa cara sekalipun kita kena cari jalan tak kira sabotaj ka, hijack ka.

    Illuminati 2: Hurmm..bagus gak tu. Tapi kita kena select la mana country yang rakyat banyak orang cina ulang alik negara dorang. As long negara yang senang masuk & keluar.

    Illuminati 1: Haaaa…aku tahu Malaysiaaaa!! Alang-alang masuk sekali FBI, CIA kita kekekekeke..

  48. Mastermind on

    SITUASI 1: PENGGANAS
    ——————————–

    Katakan ada 2 orang pengganas dalam flight tu..jeng..jeng..jeng, once upon a time:

    Pengganas: Jangan bergerak semua 200++ penumpang saya ada satu pistol. Di minta anda semua masukkan handphone anda dalam karung guni ini.

    Penumpang 1: Ok2..sekejap yer saya nak menyusu anak jap.

    Penumpang 2: Allright. Saya nak ambil handphone dalam bag kat atas ni, sesiapa boleh tolong sebab beg ni berat.

    Penumpang 3: Sempat ni aku nak update status dalam FB, Wechat dengan family aku kata ada pengganas dalam flight ni (Kata dalam hati).

    Pengganas 2: Weh, aku nak gerak kat depan jap tengok pilot, sesiapa pramugari/pramugara boleh escort saya ke safety door pilot tu tak.

    Pilot 1: Weh, aku dapat info dari cabin crew ada pengganas kat dalam kapal ni.

    Pilot 2: Ye ke, ini kena inform menara kawalan ni, sempat lagi niiiii ‘whatsapp’, ‘tango’, ‘wechat’..takpe2 jangan bukak pintu ni, jangan bagi sesiapa masuk.

  49. Mastermind on

    SITUASI 2: ILLUMINATI/KOSPIRASI
    ———————————————

    Illuminati 1: Macam mana erk kita nak kasi supaya negara China ni alih pandangan ke isu lain, dorang sibuk jee nak tolong Afghanistan. Aku tahu korang (China) kuasa besar dunia, askar pun ramai, power pun power.

    Illuminati 2: Erkk..mana ko tahu cerita ni lak?

    Illuminati 1: Ehh aku tengok Al-Jazeera la. Ce ko tengok website ni http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2014/03/china-help-afghanistan-fight-terrorism-20143883457182295.html

    Illuminati 2: Ehhh ye la..amboi bukan main lagi dorang ni nak tolong muslim. Kena kasi cantas niii. Kita sibuk bagi huru-hara satu dunia ni nak kasi pecah belah umat islam dorang sibuk nak tolong dorang nii. Aisey apa plan bro?

    Illuminati 1: Tu arrr aku tengah pikir niii, pecah kepala aku ishhhh. Kasi dorang (China) busy skitt. Ada budak ko nak gadai/kamikaze?

    Illuminati 2: Itu arrr aku pun pikir gak ni. Nak pakai tektik apa lak ni. Taktik “World Trade Centre” dulu dah tak boleh pakai dah, karakter ‘Osama Laden’ pun kita dah musnahkan, takkan kita nak kata media tiba-tiba dia hidup balik lak..lol. Lagipun kontrak ‘Osama Laden’ dengan kita pun dah tamat.

    Illuminati 1: Ahhh..cukuppp aku dah bosan Al-Qaeda jeee..kita create nama group lain lak, cari karakter baru bagi misi di Asia. Lagipun bro, kantoi bodoh2 la..terang2 WTC meletop sebab C4, steday jeeee jatuh dari bawah. Aku suruh ko upah orang yang pakar explode yang nampak real sikittt…ini tak meletup kat atas tak sampai 3/4 jam dah boleh smoothh hancur bangunan setinggi 410m tu..logik fail laaa aduhh.

    Illuminati 2: K laaaa..nanti aku cari pakar yg real2 skit. Hurm apa kata kita wat konspirasi kapal terbang..haaaaa..jeng..jeng..jeng!!! Tapi kena buat la yang melibatkan orang China niii..kalau tak sia-sia je bro. Apa cara sekalipun kita kena cari jalan tak kira sabotaj ka, hijack ka.

    Illuminati 2: Hurmm..bagus gak tu. Tapi kita kena select la mana country yang rakyat banyak orang cina ulang alik negara dorang. As long negara yang senang masuk & keluar.

    Illuminati 1: Haaaa…aku tahu Malaysiaaaa!! Alang-alang masuk sekali FBI, CIA kita kekekekeke..

  50. Tulis nama kecil allah tu pun jadi isu. Kesihan. Yang membodek (sembah) PM mcacam hamba abdi, hakim pengampu, rasuah sana sini tu apa cerita bro.

  51. Sape plak duk gelak ni. United Musyrikin National Organisation pakar fitnah dan manipulasi mahkamah. Azab Allah datang tunai.

  52. Yakinlah dgn kuasa dan ketentuan Allah.Kita kena beriman dgan Rukun Iman.Sesuatu yg berlaku tanpa dduga kta menunjukkan ilmu dan kuasa Allah lebih hebat drp kta supaya manusia jgn lupa dgan Allah dlm keadaan senang n susah.Jgn kutuk org lain dlm hal kehilangan MH370 ini.Buat dosa saja.Sepatutnya kta bdoa n mģharapkn prtolongan Allah.DIA lah lebih mgetahui.Kembalilah k jln Allah drp kutuk mgutuk sesama sendiri.Org lain brtepuk tgn…Apalah org melayu ni… dengki, buruk sangka

  53. Jika ad ptunjuk pnemuan tompokan miyak knpa kita tidak mgunakan khidmat kapal selam sje..jgn jdkn itu jln terakir , gunalh aset yg tercngih tok mgesan objek ddasar laut…

  54. rizmanuriz on

    Hanya memberi pendapat…..pihak TUDM ada mengatakan radar mereka mengesan pesawat MH370 ada tanda2 berpatah balik ke KLIA….sedangkan operasi kita tertumpu penuh kepada perairan laut cina selatan mahupun selat melaka…kenapa pihak kerajaan tidak memantau kawasan perhutanan di sekitar perhutanan kelantan mahupun terengganu sekali….ini hanya lah pendapat saya sahaja…

  55. Esok petang jam 5 mak kau akan mati sakit jantung. Itu azzab Allah kepada perangai bodoh kau ni.

  56. Apa punya bodoh lah kapal terbang hilang pun salah pemerintah,,tu kat selangor tu catu air salah pemerintah jugak kut ha,,ha,, guna otak la,
    (klu ikut aku la x de air lagi merupakan bala yg diturun oleh ALLAH swt) kita ni dikurnia kan otak untuk berfikir jgn main sedap mulut je mengutuk org,

  57. agak agak ke mana MH370?jika di kaitkan daripada kajian tersendiri saya,MH370 itu masih wujud dan maksudnya masih aktive di udara,kemungkinan hal-hal seberikut seperti rampasan kapal terbang yang di rancang oleh segelintir yang ada helahnya.radar di nyah aktivekan dan kapal terbang itu masih terbang menghala tempat yang tertentu..anda fikirkan logik segala bukti segala saksi kejadian dan suspek yang berkaitan MH370.ingin tahu huraian saya yang agak boleh di guna pakai.hubungi 0142558188 ERFAN.

  58. mengelabah nye ko punye komen.. ape beza tulisan kecik ngn besar… g

  59. Takde air memang bala. Akhir zaman bala dari allah akan kena kpd semua manusia hatta tumbuhan dan haiwan. Mengaji lagi bro. Puak united musyrikin national organisation umno buat fitnah org selangor dan penumpang mas terima bala.

  60. Aku berdoa kpd mu ya Allah, adakah kta berkasar dgn Allah?? Sdgkn brckp dgn 0rg lain bleh plak kta mngunakn prkataan sya.. Fkir2 kn lah, kpd yg mpetikaikn isu hruf kcil dn bsar..

  61. Yg sy msykil tu klu ade krosakn,msti ade bckup dan
    radar dcni leh ksan.klu kul 2.40 pg tbe2 di ksan hlang
    xkn sorang pn x prasan atau tiada pswat yg brhmpran?
    Bgaimna cuainye phak klia leh lpaskn dua indvdu yg
    mnyamar?klu tuan pnye pssport rport khlangan,msti
    ade dlm rcord sstem plis.klu hijack,mreka nk pe?
    Sbb mreka dh ade d Malysia sblm ni.
    Sy prcaya ngn sstem cnggih dlm kpltrbng,wlau pe
    sklipun kcmsan,tntu phak dcni akn ksan.Allah Maha Mengetahui

  62. rakyat malaysia on

    sokong…maybe ad kat kawasan hutan malaysia aje…tapi kalo crash kat kawasan hutan mesti da asap berkepul2 dengan cuace skang yang hutan cepat terbakar x mungkin xjumpa lg…

  63. Kau ni kaki mengata n laknat org je ke. Cuba gi Mekah buat umrah dan Jgn lupa doa minta Allah tunjuk sapa yg salah sapa yg benar mcm Saiful buat……tapi tak nampak/tak dengar pulak
    family anwar yg kata dizalami gi umrah……takut kut

  64. Anonymous kamu manusia paling bodoh.gunakan akal bila bercakap. kalau kamu tak berminat dgn pentadbiran Malaysia .politik Malaysia. kamu pergi duduk dinegara orang lain baru kamu tahu perbezaan negara sendiri dengan negara orang…ingat nk cakap gunakan akal.TUHAN DAH BERI KITA AKAL GUNA SEBAIK2NYA.

  65. :>Ats apa yg blaku adlah khendak Allah,Allah brkuasa di ats apa yg di khendakinya:

    Pd tanggal 8.3.14,jam 2.41am MALAYSIA di kejutkan dgn khilangan psawat MH370 di mna pnuh dgn pnumpang,Dgn tragedi ini kita smua akui ia khendak Allah,dn pd saat yg sma rmai di antra kita sling mmbuat spekulasi2 dgn pndapat msing2 shinggakan ada di antara kita saling slah mnyalahi saling mnunding jari pd pihak2 ttentu,
    Untuk apa kita sling mmbuat spekulasi2 yg kita sndiri xtahu apa yg trjdi pd nsib mngsa2 psawat MH370,sptutnya kita di sni fkir knapa smua ni trjdi?
    Btul mmg hak msing2 tok mmbuat andaian srta komen.
    Anda smua trlebih dhulu sy mmohon maaf kpda anda smua di ruangan ini.,Di sni mari kita sma2 fikir sjenak,knapa dn mngapa smua ni trjdi.Di saat kita smua mngaku sgala yg trjdi ni ktentuan ILLAHI,tp pda msa yg sma kta lpa di mna tggjwab kta sbagai seorg islam,sdar xsdar dgn trjdinya tragedi yg mnimpa psawat MH370 ini adlah BALA yg dtrunkn Allah trhadap kita,sprti mna jga apa yg blaku pd ngara kita skrang,musim kmarau yg brlarutan,hmpir di sluruh tnh air mngalami cuaca yg sgt pns,dn sblum ini jga ngara kita mnerima bncana banjir di ngeri2 yg bkenaan.trfikirkah kita knapa smua ni trjdi?ada sbbnya knpa Allah trunkan bala dn mnarik rahmat2 nya thadap kita,thukah kita apa DOSA2 dn KESALAHAN2 di skeliling kita hgga mnyebabkn trunya BALA Allah??shabat..fkirlah di mna saat kita mngaku dri kita hamba kpda Allah,brtggjawabkah kita??Di mna keadaan ngara kita skarang pnuh dgn prbagai gjala2 MAKSIAT yg xtrbndung,dgn JENAYAH2 nya RASUAH2 yg brlualuasa tdk jga dgn gjala2 yg mnyababkn MURTAD dn lain2,dn jga bru2 ini timbul satu isu bg kita umt islam di ngara malaysia ini,bla mna makhluk ciptaan Allah iaitu mknusia yg brnama KASSIM AHMAD,dgn braninya beliau mnolak HADIS dn mlawan hkum2 pnciptanya sndri dgn angkuhnya dia mngeluarkn knyataan bhawa rambut seorg prempuan itu bkn satu AURAT..
    Apakah prasaan kita??Apakah tndakan kita??bla mna seorg islam sprti mnanya kita mnidakan hukum2 Allah.shabat..inilah sbab2 yg mna kita prlu tkut dn bimbang dgn kemurkaan Allah,skiranya pkara2 sbgini x dbndung,apakah nsib anak2 dn cucu kita di msa hdapan kelak??shabat..mri kita sma2 fkir,tnung jauh di lbuk hati kita dn brtanya pd diri kita,tiada DOSA kah kita??khidupan kita di REDHAI Allah kah??dgn ini bla mna Allah trunkan BALA yg kita mnimpa skarang yg membabitkn psawat MH370 yg kita sndri tdk tahu apakah nsib mgsa2 trsbut..Bila mna di saat kita bgaikn lena di ulit kelalaian dn dosa2 skeliling,bla mna byknya blaku FITNAH yg terang2,di saat umt mknusia tdk prnah bersyukur dgn sgala yg di limpahkn,dan hnya mmikirkan DUNIA sperti lupa adanya AKHIRAT di saat hamba ciptaanya sndiri dgn brani dn angkuhnya mmpermainkn dn mnolak hadis2,shnggakn ada yg brani untuk mngkaji semula kitab suci al quran yg di trunkanya seolah2 tdk prcya dgn hak2 yg maha kuasa,seolah2 lupa dgn adanya Allah,ttapi malangnya hnya sgelintir umatnya yg tmpir mmpertahankan agama Allah slebihnya kbyakan umat mknusia yg mngaku diri mreka hamba Allah,akn ttapi tdk mmprduliknya hnya mmkirkn kpentingan diri..Dgn itu Allah kejutkn kita srta sedarkn kita dri diri yg tidur di ulit dgn smua kmungkaran umt mknusia,Dengan trjadinya musibah2 yg mnimpa ngara kita skarang dn jga trjadinya tragedi yg kita sdia mklum tntang khilangan psawat MH370 srta pnumpang,dgn khendaknya ats sgala yg trjadi bagi mnyedarkan kita smua sprti sdang trlupa kita akan kebesaranya dn kekuasaanya,kita bgaikn lupa pd AZAB Allah dn kita jga sprti lupa yg Allah adalah pncipta sluruh alam semesta,trfikirkah kita dgn smua ini??trfikirkah kita yg mna kita byk mninggalkn printahnya??
    NERAKA Allah itu bnar,SYURGA Allah itu bnar,Tiada tuhan yg di sembah mlainkan Allah,Dn Allah brkhendak ats sgala apa yg blaku thdap cptaanya,shebat mna pn kita sbagai mknusia stggi mna pn pgkat dn drjat kita,dn shebat mna pn psawat ciptaan mknusia, kita mknusia di anugerahkn kpintarn untuk mnciptakan psawat yg hebat ttpi ingatkah kita siapa pncipta maknusia??shabat…drpada kita smua mnunding jari sesama kita ats apa yg blaku,bknkah lbh baik kita sma2 mmohon keampunan kpadanya beristifarlah kita kpdanya,sma2 lh kita bdoa agr di trunkn kmbali rahmat kpda kita srta diturunkan hujan pd bumi yg smakin kering dek kmarau yg brpnjangan,dn di pliharalah iman kita,kluarga kita,harta kita,anak2 dn isteri srta suami kita,dn dimurahkn rezki trhadap kita dn di jauhilah sgala bala bencana dn skira mangsa psawat MH370 msih hidup prmudahkn lah sgala ksulitan mreka,shabat..ingatlah kita,hidup dn mati kita di tangan Allah,bla2 msa sja kita akn mati skiranya di khendaki Allah,Dgn ini marilah kita sma2 Doakn supaya misi mnyelamat dn mncari mangsa2 psawat MH370 agar di permudahkan sgala urusan..
    Dgn ini sy mmohon maaf skiranya sy trksar bhasa dn mnyingung prasaan shabat skalian,sgala apa yg baik itu dari Allah dn apa yg kurang itu dri kelemahan sy sndri,skian WSLM..

    «Renung2 kan dn selamat beramal»

    [AUSFIRD]

  66. rakyat Malaysia on

    Anonymous kamu manusia paling bodoh.gunakan akal bila bercakap. kalau kamu tak berminat dgn pentadbiran Malaysia .politik Malaysia. kamu pergi duduk dinegara orang lain baru kamu tahu perbezaan negara sendiri dengan negara orang…ingat nk cakap gunakan akal.TUHAN DAH BERI KITA AKAL GUNA SEBAIK2NYA.

  67. salam… kita doakan je.. smoga pesawat mh 370 dalam keadaan yg baik…kuasa ALLAH tiada siapa yang tahu…Amin…

  68. ehhhh.. betul. per guna kapal selam mesia yg rega berbillion tu. takat jd oameran per ke jadahnya

  69. beli kapal selam tu nk nambah pendapatan kroni. tu lar pasal beli melalui org ke3

  70. Aku cuma minta Pentadbiran dan penyokong rasuah, buat fitnah liwat, takut bini, united musyrikin national organisation aka umno bolehle keluar dari malaysia.
    Takziah kpd ahli keluarga kemalangan udara malaysia airline.

  71. Semoga Allah mbuka hijab yg tertutup untuk menemukan mereka…amin.

  72. Teori saya yg tak masuk akal, Kapal terbang tersebut telah di rampas ketika di kl lg, juruterbang yg memandu tu org lain, ketika sampai ke perairan vitnam ia cuba mengubah arah laluan dengan terbang rendah supaya tidak dapat dikesan radar, itu sebab juru terbang tidak menghubungi pusat kawalan, so sama ada kapal tersebut terhempas atau selamat terpulang kepada pemandu barunya, tu jalah.

  73. Amiiin…. doakaN yang Terbaiik je La!!! sem0ga pencariaN kapal MH370 berjalaN dengan lancar.. Mintak2 selamat la belake eA.. duniakan makin akhir zaman daHH.

  74. kalau dia orang boleh suka2 cakap , aku pun nak cakap jugak.. ini semua olah pembangkang , nak balas dendam. kalau hati dah kaudu memamang tak senonoh. Laknatullah.

  75. Hilang ? Ghaib ? Korang kena ingat tak ada benda yang mustahil dekat dunia ni , mungkin macam macam boleh berlaku…kalau betul ada orang nak sabotaj belum tentu jadi tanpa keizinan Allah s.w.t.

  76. kucing pandai on

    kamu ingat Allah kejam sangat ke sampai turun kan bala kat org yg tak bersalah..bende nie x de kaitan dengan sape pemerintah sebab org dalam kapal terbang tu tak semua ade kaitan dengan sistem pemerintahan…fikir dulu sebelum menyalahkan..

  77. abu saiful on

    Wak Kong March 9, 2014, 6:10 pm
    alangkah enjin jet blh hilang inikan pasport..

    my kad kita pun sebenarnya tak secure mana.. ada je teknologi boleh hack chip system..

    Bagi awak seme yg ada kat malaysia ni takde kualiti lah yer, seme nya tak berguna, awak saja yg sempurna dan perfect, kalau awak tak suka duk malaysia dipersilakan ke Kalimantan, bersama sama duduk dgn puak Madura, dan cuba try komplen perilaku mereka tak bagus ke, Madua bodoh ke, baru awak tahu… kena cincang sampai lumat, mayat awak akan hancur.

  78. Selalu kita membaca Surah Yasin Tetapi …tak fahami maknanya maka tidak adalah perubahan pada diri manusia itu…Jika kita kata Sembahyang itu wajib bagi Islam..tapi ramai melayu islam tidak Beribadat…Semua orang Islam takutkan Allah..tapi masih ramai yang tidak beramal dan beriman…kenapa puncanya tidak berilmu..tidak mahu ke masjid…tidak mengikuti kuliah kuliah…Walahualam….Cerita MH370 ada dalam surh Yasin …( ayat 43 & 43 ) Cari….

  79. Mgkn ada pengajaran di sebalik peristiwa ini. Kebetulan seorang pemimpin besar sekali lagi dizalimi dgn perbicaraan dn hukuman yg meragukan. Hanya Allah swt yang Maha Mengetahui walaupun mereka yang terlibat tiada kaitan sama sekali.

  80. Pesawat Pejuang TUDM dan Juruterbang pernah hilang di Laut China Selatan pada 1988. Hingga sekarang tidak dijumpai.

  81. sama2 mendoakan agar penumpang dan anak2
    kapal selamat kembali…pray fr mH370

  82. jika dua orang menguna mykad palsu tiada kaitan dengan kehilangan kapal malaysia kenapa mereka menguna yang palsu kenapa mereka tidak menguna yang sebenar?

  83. Yang mana duk “Allah sana, Allah sini tu sila berambus dari sini sekarang. Anda tak membantu pun dan tak perlu berlagak serba tahu, ilmu agama belum penuh didada, hati belum bersih dan penuh dengan kebencian, bahasa masih kotor dan kasar, jangan suka-suka nak relate dengan balasan ke azab ke, anda tak layak bersuara, anda bukan nabi atau kawan baik Allah, hanya dengan pemahaman dan tafsiran sendiri anda nak berlagak jadi ulama. Kalau anda terrer sangat sila tunjuk mana MH370 sekarang? Anda pun bukan pakar penerbangan, setakat baca rumors di blog2 orang kita yang tak berakal anda percaya bulat. Tak perlu tunjuk hebat. Kalau dah tahu diri tu jahil duduk diam2. Disini orang ingin share update dan pendapat tentang perkembangan terkini tragedi, bukan untuk bergaduh macam kanak-kanak tak cukup ilmu. Tak guna Allah Allah jika terang terangan bahasa syaitan. Pantang ditegur nak bergaduh, tanya diri layak ke anda mewakilkan Allah jikalau perangai anda tidak bertamadun. Mohon berambus kerana anda nak menyalak bagai anjing pun tiada siapa nak peduli dan tiada siapa yang berminat dengan fakta anda. Sekian

  84. Doakan yg terbaik sudahlah.kalau terhempas dapat jumpa mayatnya.kalau selamat dpt jumpa orgnya.

  85. Yang ni sye tak setuju..konon nak betol kan masalah nak slah kan org .. Tpi diri sndri salah..klu btol pun nak betol kan msalah jgn bawak nma negeri org…tu dah salah tu…lebih bgus kita sma2 brdoa dan berserah ke pda Allah SWT…Dan mntak prtunjuk…..

  86. Kenyataan dari manusia jahil bernama kucing pandai yg sombong.
    Dulu bala dtg direct kpd org zalim cth firaun, qarun, hamman dsb.
    Akhir zaman bala boleh dikenakan kpd semua org baik dan jahat. Cth tsunami acheh. Kes kapal mas ni pun samale.
    Dlm kubur lain cerita. Yg beriman ke syurga. Yang zalim ke neraka.

  87. Atok bapa anda on

    hurmmm babpe la macam dah takde akidah cara mu becakap bapa oi betapa jahilnya mu…cer ckp molek,tnjuk skit tladan yg baik2 skit ke anak2 mu tu..bb kita xtwu nsib mreka la kita kne bdoa minta supaya mreka semua selamat..mcm mna segala musibah sekalipun, kepada ALLAH juga kita kna minta pertolongan..bawa2 la mengucap bapa oii…mcm mna sekali pn kita kena beperasangka baik pda ALLAH..cara mu mcm dah tak mengharap N percaya atas kekuasaan N pertolongan ALLAH..setahu atok la mu pn ciptaan ALLAH juga..xrasa nak beterima kasih n bersyukur ka…lain la mu nie bukan islam…tukor la nama tu xlayak rasanya mu nk jadi bapa rasa macam xpandai ja nak mendidik anak…buleh macam nie bapa???mu faham tak???hahaha

  88. Pasukan Khas Udara on

    Assalamualaikum kepada smua yg beragama Islam..terlebih dahulu sy ingin perkenalkan diri sy..sy adalah seorg anggota dr Unit Risikan & Pasukan Khas Udara..disini sy ingin mnyentuh sdikit mngenai khabar berita mngenai kehilangan pesawat MH370-Boeing 777-200 milik Malaysia Airlines..mngenai perkara tersebut tidak ada kene mengena langsung dgn politik..ok pd sahabat yg mngatakan dan mewawarkan ini adalah politik..bagaimana seseorg yg hdup dgn cre rutin harian beliau dan pd suatu hari beliau mninggal dunia dlm keadaan mgejut..adakah ini dipanggil politik juga??Oleh yang demikian disini kita dpt melihat oleh mata kpala kita sndiri dimana smua yg berlaku adalah tdk dirancang dan ini smua kekuasaan Allah S.W.T..jd pd isu khilangan pesawat tersebut..kini Pihak Maritim telah mnemui serpihan dilaut Pantai Timur 120 Batu Nautika dari Kota Bharu berhampiran Tok Bali..dipejabat kami sekumpulan dpt membaca radar dgn teliti dimana pesawat tersebut seolah2 hilang kawalan dan pd ketika itu pesawat tersebut msih dlm kwasan perairan Pantai Timur dan belum melepasi sempadan Thailand..Kelompok minyak yg tumpah diperairan Vietnam adalah milik kapal Kargo Vietnam yg sedang belayar mnuju ke Filipina dlam latitud dan longitud yg diselidik..Sementara itu pihak kami dan gabungan pihak berkuasa tempatan sedang giat mnjalankan tugas dgn amanah dan bertanggungjawab dlam misi pencarian dan operasi mnyelamat..kami berharap agar Seluruh Rakyat Malaysia tidak membuat dan mnimbulkn sebarang spekulasi yg negatif dan mwujudkn sesebuah isu yg tidak benar..marilah kita sama2 mendoakn agar pencarian pesawat tersebut berjlan dgn lancar dan baik..dan sgala urusan dipermudahkan..Amin

  89. minyak sesebuah pesawat boleh bertahan sehingga 48 jam bergerak ke? persoalan.

  90. Pasukan Khas Udara on

    Assalamualaikum kepada smua yg beragama Islam..terlebih dahulu sy ingin perkenalkan diri sy..sy adalah seorg anggota dr Unit Risikan & Pasukan Khas Udara..disini sy ingin mnyentuh sdikit mngenai khabar berita mngenai kehilangan pesawat MH370-Boeing 777-200 milik Malaysia Airlines..mngenai perkara tersebut tidak ada kene mengena langsung dgn politik..ok pd sahabat yg mngatakan dan mewawarkan ini adalah politik..bagaimana seseorg yg hdup dgn cre rutin harian beliau dan pd suatu hari beliau mninggal dunia dlm keadaan mgejut..adakah ini dipanggil politik juga??Oleh yang demikian disini kita dpt melihat oleh mata kpala kita sndiri dimana smua yg berlaku adalah tdk dirancang dan ini smua kekuasaan Allah S.W.T..jd pd isu khilangan pesawat tersebut..kini Pihak Maritim telah mnemui serpihan dilaut Pantai Timur 120 Batu Nautika dari Kota Bharu berhampiran Tok Bali..dipejabat kami sekumpulan dpt membaca radar dgn teliti dimana pesawat tersebut seolah2 hilang kawalan dan pd ketika itu pesawat tersebut msih dlm kwasan perairan Pantai Timur dan belum melepasi sempadan Thailand..Kelompok minyak yg tumpah diperairan Vietnam adalah milik kapal Kargo Vietnam yg sedang belayar mnuju ke Filipina dlam latitud dan longitud yg diselidik..Sementara itu pihak kami dan gabungan pihak berkuasa tempatan sedang giat mnjalankan tugas dgn amanah dan bertanggungjawab dlam misi pencarian dan operasi mnyelamat..kami berharap agar Seluruh Rakyat Malaysia tidak membuat dan mnimbulkn sebarang spekulasi yg negatif dan mwujudkan sesebuah isu yg tidak benar..marilah kita sama2 mendoakn agar pencarian pesawat tersebut berjlan dgn lancar dan baik..dan sgala urusan dipermudahkan..Amin

  91. ika zainal on

    tah apa2 la korg nie…cuba berfikir dgn waras, rukun iman kita pon dah tertulis percaya pada qada dan qadar..tp hakikat sekarang knp mst nk salahkan pemerintah..dorg minta ke semua musibah nie..spatutnya kita sama2 berdoa mohon padanya…umor makin tua patut boleh berfikir jgn nama je ISLAM tp perangai mcm org kafir…kita nie hidup dalam masyarakat…semua ini ada Hikmah disebalik kejadian…Ingt yerr, rukun iman percaya kepada qada dan qadar….

  92. baiklah, tak perlu anda tengok jauh-jauh. cuba tanya diri sendiri, ada tak pernah melakukan apa-apa kesilapan, melakukan maksiat yang boleh menjadi sebab bala turun bertimpa-timpa sekarang ni. ok, luaskan sikit pemerhatian tu, lihat pula dikalangan keluarga anda. ada tak?

    jangan pandai menaip itu dan ini tentang bala ujian bla bla bla tu sedangkan diri sendiri masih melakukan maksiat & kesalahan yang boleh jadi menjadi punca bala. ingatlah bahawa bala boleh turun dalam satu kawasan yang ada 1 juta orang disebabkan hanya 1 orang saja yang melakukan kesalahan kepada Allah S.W.T.

  93. u-bot skopeng dokleh pakai, berantu ngosek
    kalu leh pakai lama dah ikut operasinyelamat
    camna negeri di ujong tanah lak arahkan dia punya u-bot ke sana, buat malu kampeni ada

  94. hamba Allah on

    Ya Allah . akhir zaman dah kita. maaf aku bukanlah orang yg sempurna. tapi bila baca feedback kau . aku kecewa. ini kehendak Allah. takdek kena mengena dengan politik kau. mungkin ini musibah untuk kita, dan ini ujian kita kau senanglah cakap, cube mak bapak kau kat atas tu. kau rase ape? tak pikir ke? kau ingat dgnn kau salahkan org lain , salah kan negara , kapal terbang tu selamat? kau tak fikir org yg ada dlm kapal terbang tu ke? kau tak fikir bebudak yg takberdosa tu ke? mana hati perut kau sebagai seorang manusia?aku taksuke cakap mcmni tapi aku taktahan tengok politik jadi punca benda ni berlaku. tolonglah malaysian. kalau sbb politik. dh berjuta kapal terbang kita hilang. fikir logik lah. takdapat apa pon kita tuduh satu sama lain , baik kita doa sama sama semoga dorg selamat. lagipon Allah Maha Mengetahui . takguna kita tuduh. Alhamdullilah, kita dapat bantuan dri banyak negara. kita patut bersyukur. bukan kau pun kena cari dorg kt laut tu. jangan terukkan keadaan yang kacau bilau. berdoa lah , kita semua termasuk penumpang, crew dan terutama sekali pilot dan co pilot tabah dalam mengharungi ujian Allah dan semoga kita semja tidak berpecah belah hanya kerana politik. Amin.aku mintak maaf klau ada silap.

  95. yup.. kebarangkalian kapal terbang kena hijack tu tinggi.. lebih baik kena hijack dari terhempas.. at least penumpang dlm flight tu selamat.. apa2 pun kita doa mintak pd Allah s.w.t supaya dipertemukn dgn jawapanya.. Yakinlah sume tu ada hikmah yg Allah dh tentukan.

  96. redha dan bersabar.. semuanya dtg drpda tiada menjadi ada.. kemudian di kembalikan menjadi tiada.. sama2 la kita berdoa mohon petunjuk dr ALLAH.. apa masalah yg berlaku.. sabar dan redha kerana ALLAH…

  97. Its must be drowned in the ocean or got flight by terrorist or the plane flight too high in the outer space or it landed safely in Madagascar. :P just joking . I don’t know :(

  98. wati hakim on

    munkin dah dimakan jaws. apa berdolah untuk meraka sedih di mana meraka allah ya tahu ya allah tunjukkan lah kesian ni lah meraka yang tak berdosa.

  99. wati hakim on

    banyak kan berdoa semoga selamat kalau tak selamat pon dijumpai. tak akan jaws makan mereka kot.

  100. Sekadar pandangan.. Saya amat berharap agar siasatan yang dijalankan mengambilkira pesawat tersebut dirampas oleh anasir-anasir luar. Kebarangkalian perkara tersebut berlaku kerana umum tau bahawa pergolakkan yang berlaku di negara luar seperti Russia dan Ukraine telah memasuki fasa yang amat membimbangkan. Tidak mustahil sekiranya pesawat tersebut diterbangkan dan dibawa ke negara seperti yang tersebut. Dan apa yang dibimbangkan, pemalsuan pasport yang berlaku seperti sesuatu yang telah dirancangkan oleh sindikit berkenaan. Pada perkiraan saya, pesawat tersebut hilang daripada radar kerana pesawat tersebut terbang pada kadar yang rendah dan tidak boleh dikesan oleh radar. Laporan polis juga telah dibuat oleh nelayan di kawasan Kota Bharu berhubung perkara tersebut. Ada kemungkinan juga, terdapat penumpang yang berprofil tinggi didalam pesawat tersebut yang boleh dijadikan sebagai tebusan didalam perkelahian tersebut. Semua ini boleh menjadi satu kemungkinan setelah saya mengambilkira aspek-aspek teknikal lain seperti pesawat terhempas yang tidak nampak kesannya walaupun didalam radius kawasan yang tidak berapa luas. Diharapkan pandangan ini diambilkira dan menjadi antara salah satu diantara punca pesawat tersebut tidak ditemui sehingga ke saat ini. Bantuan risikan daripada agensi dan negara luar amat diperlukan dalam memantau perkara tersebut supaya tindakan yang segera dapat diambil bagi menyelamatkan pegawai dan penumpang pesawat sekiranya perkara tersebut benar-benar berlaku. Inilah harapan kami semua rakyat di Malaysia supaya peristiwa dan tragedi rampasan pesawat MAS pada tahun 1977 sehingga terhempas di Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor sehingga mengorbankan semua penumpang termasuk Menteri Malaysia pada ketika itu tidak berulang sekali lagi.
    Ya Allah, selamatkanlah dan temukanlah mereka semua dalam keadaan yang baik dan sempurna…

  101. Pls pray hard..god always listen our prayers.give good comment as a human.im realy sad regarding this..pls pray our prayers very powerfull7

  102. Aku turut berdoa agar k terbang tu dijumpai. Takdir allah tu ada yang tak boleh diubah ada yang boleh berubah. Kalau dah zalim, inile takdir yang kita dapat.

  103. Banyak teori yang mengatakan pesawat kena hijack, meletup diudara, kena ribut dsb.

    Aku pun nak kongsi teori aku, harap boleh memudahkan kerja mencari dan menyelamat.

    Teori aku ni berdasarkan 4 klu yang ada. Apa klu -klu tu:-

    1. Tiada serpihan pesawat ditemui.
    2. Kesan tumpahan minyak
    3. Pesawat berpatah balik
    4. Nampak pesawat terbang rendah dengan cahaya kuning di pantai tok bali kelantan

    Apa teori aku:-
    Pesawat MH370 mungkin mengalami gangguan system dan engine. Jadi panggilan kecemasan tidak boleh dibuat. Captain Zaharie membuat keputusan untuk berpatah balik dan terbang rendah tampa menggunakan engine. Minyak dilepaskan untuk mengelakkan pesawat meletup ketika terhempas. Seorang nelayan telah melihat cahaya kuning iaitu lampu suluh pesawat untuk menggetahui tahap ketinggian pesawat dari aras laut. Pesawat terhempas secara perlahan tampa merosakkan badan pesawat dan tenggelam ke dasar laut secara perlahan. Jadi tiada serpihan dijumpai.Kemungkinan besar pesawat terhempas diluar pantai kelantan atau terengganu. Harap dapat membantu.

  104. Lu apa hak suruh org belah. Apa mak lu banyak besar kononya ko hebat. Ko g duduk dgn lembu kalo x suka ditrguf .idup fi hutan fism diam cam sskai tu

  105. Lu kalo hebat sgt g hidup dihutan kat arab. Sana org x main internet. Lu apa hak suruh org belah. Apa atok ko punya .cakap x pakai otak.kantoi ko. Cincang konon.belah duduk kat arab.

  106. Bermuda triangle tu tak pasti… tapi yang pasti tempat tu dipanggil “Golden triangle”.

  107. Nurul Wahida Khodijah on

    Berdoa kepada yg maha berkuasa Dan jangan berputus asa pada keluarga penumpang MH 370 serta buat solat hajat Dan berdoa segera penumpang Dan kapal mas MH 370 dengan keadaan yg selamat Dan sihat. Hanya Allah yang maha melihat,maha mendengar,maha berkuasa Dan lagi mengetahui. Reda apa yg terjadi hanya Allah yg tahu semua ini ada hikmah di sebalik kejadiaan ini. Says mampu berdoa keselamatan penumpang MH370. Kpd pihak yg tidal bertanggungjawab tolong jangan buat keluarga lebih bimbang tentang berita yg tidal benar, simpati kpd keluarga mangsa penumpang. ” Kau permudahkan lah pencarian pesawat MH 370 ini Ya Allah kau berikanlah kesabaran kpd keluarga mangsa Dan kami hanya umat mu yang lemah Ya Allah kami hanya mampu bersujud kpd mu Ya Allah kau berikan kesejahteraan serta kesihatan penumpang hanya mu mengetahui segalanya kami coma mampu berusaha saja.amin”

  108. aku nak cadangan kan 1 cadangan yang mungkin di anggap gila dan bodoh sikit…..tp mungkin kalau nak jadi keajaipan pun nanti sape yang tau kan…..kenapa pihak pengurusan tak cuba buat panggilan kat semua nombor yang menaiki penerbangan mh370 tu….sedangkan kat angkasa pun org cuba nak call….nikan pula dalam air kan ?mana la tahu keajaipann tu tuhan yang boleh tunjukkan……kita sebagai umat tak salah kalau mencuba……sekian….

  109. x selamat la. aku rasa pun die dah karam. rasanya flight tu rosak, pilot buat pendaratan kecemasan di lautan tp disebabkan masalah teknikal atau kerosakkan kapal pun karam dan tenggelam, diaorg x leh kuar sbb tekanan air.

  110. Wan Azizah on

    Ini semua salah Anwar Ibrahim. Pengikut fanatik Anwar Ibrahim yang buat semua ini sebab Anwar Kalah dalam kes mahkamah dia. Pandan Muka Anwar.

  111. Ni lagi bodoh klimantan bukan mdura tp bnyak dayak..apapun x yh lah nk mnuding org ko bcermin dri sndri je

  112. Bodoh punya org nk btol kn masalah bwak2 ngara org ko ingat bgus sgt ke bcermin lah sblom melalak

  113. kalu meletop pun. Org yg dkt ngan kawasan trjadinye letupan tu patutnye boleh dgr.tp x de pape beita pun mengenai letupan ni

  114. mlm sebelum berlaku kejadian pesawat hilang.. mber2 kta duk lepak kt umah ternampak cahaya bererak laju.. x mgkin tahi bintang, bkn satu cahaya, lebih kurang 3,4 cahaya bergerak, pastu terpadam.. mcm pesawat2 berlegar di ruang udara.. lebih kurang jam 10mlm.. da plan awal2.. u org je x perasan dorang pnya plan,, mgkin warning utk malaysia…bila dia free, jumpa balik kot pesawat yg kna rampas 2.. deal dunia smpai cmni sekali, bg je ape dia nk,,, bkn jd ape jgk.. cuma x sesuai kot kalau dia jd PM klau cmni dia punya cara.. too much.. kerajaan pun x hbis2 cari salah dia.. ape lah sgt.. bia je dia.. dia pnya akal pkir cun hbis, korang je x perasan.. amerika simpan baik2 dorang pnya rakyat yg berani, genius.. kta entah ape2, bkn kerjasama, siap pulau lg,, x suka camni……. point nk p mekah je semua kan, hbis tu… maaf, sy ingt tu je cara nk kesan blik pesawat 2 samada selamat @ sebaliknya..

  115. mlm sebelum berlaku kejadian pesawat hilang.. mber2 kta duk lepak kt umah ternampak cahaya bererak laju.. x mgkin tahi bintang, bkn satu cahaya, lebih kurang 3,4 cahaya bergerak, pastu terpadam.. mcm pesawat2 berlegar di ruang udara.. lebih kurang jam 10mlm.. da plan awal2.. u org je x perasan dorang pnya plan,,pihak lain yg ambik kesempatan bila kes anwar disabitkan kesalahan..anwar je tau sape pihak tertentu yg pnya hal..p tnya dia tgk ape dia bgtau,, pastu let him free.. come on la.. ini org kta,,, kerjasama senang jadi, cpt selesai.. x mgkin dia anwar nk buat kecoh,, dia kan excited nk jd pemimpin,.. cuma korang je xnk ambik tau ape yg dia tau, ape yg dia pk..

  116. mana ada lain dol tengah laut ko biar betul..
    lagi satu tango tu mana ko blajar lain mcm ja?ko tau ape tu yang ko ckp???baik ko delete…

  117. Dak anuar ko ckp la mcmtu lg…ko ktuk la org yg kena pnjara…hari ni hari die,,esok lusa xtau sape…ko kene ingat kita mnusia xlpas dr kslapan..kalo xkena pd btang hdung ko mngkin pd anak cucu ko nnt..ko btaubat la supaya Allah ampunkan dosa ko ni..nnt bile jd kt kluarga ko kalo ko mnta ampun kt Allah ko jgn mnyesal..

  118. X sekolah.apa tu kalimatan. Ko kalo x suka dipersilakan duduk kat arab. Tengok suka hati sana maki org.kena cincang 100000 ribu kali ko.mayat jahanam ko

  119. Geoffrey Ampulan Rey on

    Kita berdoa je supaya segala usaha pihak yg sedang berusaha mencari dan menyelamat penumpang mh370 di permudahkan..kesian kat family2 mangsa semoga mh370 di temui secepat mungkin seluruh dunia dah tggu2 berita..tak lupa jg kita doa kan kepada pasukan yg sedang mencari dan menyelamat…

  120. Sume salah sankaan korng… Mas kne sorok jer… Malaysia dah nk bnkrap saje nk bg perhatian dunia supaya media n kerajaan malaysia ni minta bantuan dunia luar…. Huhuhhuh

  121. Sumpah buat video palsu dpn kaabah tu lagi laknatullah. Ashabunnar.

  122. Mungkin Kapal tersebut telah termasuk ke dunia JIN , seperti kapal sebelum ni yang hilang d Segi Tiga Bermuda, Tapi pelik kenapa Hilang Bahagian Malaysia Plak, Jgn-jgn ada ruang teleport tak kat udara tu? Kita tak tahu, saya ada sedikit ilmu nak kongsi, kalau tak silap, ada dua lubang kat dunia ni, lubang ni tak siapa tahu apa yang ada kat dalam, saya cuma terbaca :) … :D

  123. Assalamualaikum semua,

    Adakah lebih baik kita semua luangkan masa berdoa kepada yang Esa. Agar MH370 dijumpai dengan selamat. Dari membuat spekulasi. Biarlah kerja-kerja di lakukan oleh pihak yang bertanggungjawab. Kita pula berdoa sahajakan elok.

  124. KEDATANGAN KOMET ISON pada September 2013 hingga January 2014 itulah salah satu petanda…. Pemimpin2 yg banyak buat dosa angkara, kifarat balaknya rakyat yg jadi mangsa…

  125. Sama sama lah kita panjat kan doa bagi keluarga penumpang mahupun penumpang
    Pesawat MH370 .selebih nya kita mengharap kan usaha bantuan daripada pihak pihak yg berkuasa.Berusaha dan berdoa…itu lah sebaik baik nya….mudah2an kita doa yg terbaik tuk mrk…agar Allah mempermudahkan segala urusan kita smua….
    g

  126. Manis Bibir on

    Jangan babitkan politik dalam hal2 begini… mendoakan keselamatan penumpang.. itu lebih baik

  127. Bodo bangau kerbau lembu abu isap tau.duduk arab hutan dlm sama sakai.otak oku ko abu. Ajak org g duduk lain negeri .tu otak oku bodo kerbau. Ajak mak ko duduk kat arab

  128. hambaAllah on

    kucing pandai…tukar nama kepada kucing bodoh mabuk ketum ja lah.. Allah akan trunkan bala x kira dah meow oi.. bala turun kat semua walau yg salah 2 org lain… otak guna untuk pikir hikmah n asbab2 berlakunya sesuatu perkara… bkn suh jadi bodoh smpai mcmni..adoiiiiii… x pernah dngaq ayat kifarah gamaknya kucing ni…

  129. babi ko anonymous on

    Ko ingat suka2 ko boleh bawak kapal selam masuk perairan negara jiran..mai aku bawa kapal “selam” aku ni selam bawah kain mak kau, amacam boleh x sambil2 korek rahsia ckit..

  130. tolong lah… tkde kene mgena ngan anwar…. jgn bt dosa hanya di hujung jari…

  131. hambaAllah on

    hahahaha…btol3.. tuko jd bapok ayam jo la..hahahahahaha.. ckp cam org gila..

  132. ko bukan malaikat…. nk tentukn kematian org….
    fikir lah… jgn nk hentam org je…

  133. Kuasa TUHAN semua ni..
    dye nak tgk sekuat mane, sebijak mane umat islam kat malaysia ni..
    ye majoriti umat islam kat sini bila senang x hengat kat DIA..
    semua yang DIA larang di buat..
    yang DIA suruh ikot xpena nak buat..
    nak DIA dugaan sekali..
    klangkabut di buatnye..
    ni baru sijik je hilang..
    bayangkan if semua pesawat yang tengah fly hilang dalam masa yang same..
    pe kite nak buat..
    nak bergantung kepada teknologi lagi ke…

  134. wey kau mulot..
    anwar plak kau nak salah kan..
    kalau anwar nak buat..
    watpe dye nak amik pesawat tu..
    bek dye g rompak bank negara..
    ada gak paedah nye..

  135. Nak eja padan pun tak reti.. ape lah nasib melayu kalau ada org mcm hang nie.. ishishishhh

  136. Walaupun bkn pengikut Anwar tp knp lak nk heret DSAI dlm hal ni ..apa daa

  137. seandainya allah menhendaki seuatu kepada setiap hambahnya dimuka bumi ini maka tdk diperlambat walau pun sesaat,sebagai hambah allah marilah berdoa beramai-ramai membuat solat hajat agar setiap doa hambahnya dimakbulkan amin…..

  138. Memang boeing 777 adalah teknologi terbaik dalam industri penerbangan..tetapi ianya tetap buatan manusia…human is not perfect…pasti ada sekelumit permasahan yang terjadi dan berkembang menjadi “big problem” seperti sekarang…only ALLAH TAALA IS A PERFECT….

  139. tekong zai on

    tiada jawapan ..tunggu dan lihat meletup tak mukin,terhempas kat laut tak munkin , kecuali samun….tak mukin ke alam …halus >????

  140. Salam kita jangan jadi bangau… samalah kita doa yg terbaik.Mukin ade hikmahnya.

  141. Hoi abu lu mak ko x antar ko baca buku ker. Cakap oku. Main g duduk kalimatan pulak? Ajak mak ko sekali g duduk kat arab tu. Oku ko. Otak masuk air

  142. Ajal Maut Jodoh Pertemuan ditangan tuhan,
    semoga apa yang berlaku dijadikan ikhtibar dan panduan sesama kita.. Saya doakan yang terbaik untuk MH370.. semoga Allah permudahkan segala urusan. Amin

  143. napa tak buat penerbangan yg sama pada waktu yg sama je …tengok per terjadi..

  144. try ler cari kat kawasan laut hijau..mana tau kalau2 terhempas di situ ker..

  145. Sy setuju pndapat saudara..Juruterbang MAS diakui dunia antara yg terbaik..mmg kita x lepas dr melakukn kesilapn..tp,,total failure??…bkn salah juruterbang semata2..masih ada yg blum terungkai..Allah swt lebih mengetahui.

  146. Singapura guna kapal selam dalam operasi tak ada masalah pun. Takan Malaysia tak bolrh guna kapa selam khasnya di perairan Malaysia dan perairan antarabangsa jiran. Bagaimana pulak dengan amerika, thailan, indonesia, berunai, china dan alin yang turut serta dalam pencarian ini tak masuk sempadan negara asing.

  147. Singapura bawa kapal selam dalam operasi mencari tak ada masalah, tak kan Malaysia tak boleh, Kapal laut dan kapal terbang Amerika, China, Thailand,Indonesia, Filipina, berunai dan lain ada disana boleh pulak.

  148. Heran tul la. asal ada musibah dalam negara mesti dikaitkan dengan POLITIK, x tau ker Allah maha berkuasa ke atas segala-galanya dari sekecil kuman hingga ke seluruh alam semesta. Kalau segalanya dilakukan oleh orang yang tidak bertanggungjawab, biar Allah yang tentukan. Kita berdoa sama-sama agar segalanya selamat.

  149. Doa sudah, yassin sudah, solat hajat pun sudah, tapi itu tak bermakna kita berhenti dari memikirkan apa yg telah terjadi kepada pesawat MH370. Aku rasa point disini tak lain tak bukan ini adalah Operasi False Flag oleh ejen illuminati zionis mossad. Perhatikan pada nombor flight 370, walaupun insiden ini berlaku pada 8.3.14 wktu Malaysia, namun jika ikut waktu US masih lagi pada 7.3.14, lebih tepat lagi jika kita ikut sistem tarikh US ia adalh pd 3.7.14. Jarak dari KLIA ke titk ghaib pesawat adalah 3700 km! Apa yg signifikan sgt dgn nombor 37 ni? Adakah kebetulan semua perkara di atas? Aku rasa tidak. Ini kerana nombor ini adalah simbolik dan signature kepada mastermind si pelaku insiden ini iaitu Illuminati. Kepada yg tak tau apa itu illuminati sila google. Nak skop lebih luas sila tonton video The Arrival di youtube. Berbalik pada nombor 37, ia adalah salah satu gabungan nombor yg amat disukai oleh bangsa illumnati. Adalah trademark illuminati dgn meninggalkan ‘mark’ hasil kerja mereka dan memilih tarikh2 tertentu bg operasi mereka yang mana itu menunjukkan merekalah yg menguasai dunia ini. Berhati-hatilah dgn jerat mereka, hanya iman dan doa senjata kita bagi menghadapi segala kemungkinan yg bakal berlaku nanti.

  150. Berpandangan Baik Maka D Balas Baik on

    Betul Sesangat apa yg Pasukan khas udara Katakan… Jangan nak menyalahkan sesiapa, kalau x tahu pangkal cerita, jgn cuma berandaian, jgn nak menghukum sesama saudara, Cerita syurga atau neraka, diorang ingat dia pasti masuk syurga ker. Ni blm apa-2 dah nak bertekak sesama sendiri. Sebab tu kita rakyat malaysia selalu berbalah… Tiada team work, mcm mana Malaysia nak maju, nampak jer maju tp sebenar mengundur.

  151. Maz M Yusof on

    seriously, saya mmg tak percaya dengan fakta dari Negara luar. seperti ada sesuatu disebalik kekalutan ini. Moga Allah pelihara hamba2nya yang terinaya dan dizalimi.

  152. benar….ini semua kerja syaitan latnullah yang bertopengkan manusia. Tapi percayalah…kuasa ALLAH lagi hebat dari kebodohan mereka.

  153. Tak berminat nak dengar analisis dari Richard Quest. Bukan betul sangat dia tu….entah2 itu sumer plan dia. CNN nak publisiti dan nak tunjuk pandai yang tak bertempat.

    Rakyat Malaysia dan China akan bersatu hati untuk mempertahankan Negara kami dan kami akan terus bersatu hati dalam memerangi rejim pengganas AS.

  154. EnshaAllah…ameen..ameen..ameen ya rabbal alamin…mudah2an Allah s.w.t mendengar doa dr umat2 nya…..kembalikanlh MH370…..saya juga ingin menyarankan agar selepas ini penumpang2 harus memakai jaket keselamatan terlebih dahulu sebelum sesebuah pesawat berlepas…ini bagi memberi jaminan peratusan yg lebih selamat utk penumpang krn kita tidak tahu sebarang kebarangkalian yg blh berlaku semasa pesawat di udara….ini juga utk memudahkan penumpang2 warga emas atau pun mereka2 yg blm pasti tahu cara yg betul untuk memakai jaket keselamatan…di harap cadangan sy ini boleh dipertimbangkan…..enshaAllah…

  155. Dri bertengkar sesama sendiri, baik kte same2 berdoa kpd mereka dlm pesawat MH370, Tuu..ade baiknye…kala terus macam nie, korg semua….tak akan selesai maksalah…baik kte sama2 berdoa..supaya allah berikan kte pertunjuk utuk kte temui pesawat mh370 tu..kte hanya mampu berserah pdnya..hanya dia yg tahun di mana mereka…same2 lah kte berdoa..walaupun dlm pesawat tu, tak ade sadara mara sy..tetapi s ikut sedih mendebgar berita tu..harap kamu semua faham,, jgn bertengkar lagi..bukan buat dtg faedah pun bagi kte, kalau bertengkar..

  156. PADA PANDANGAN SAYA KEMUNGKINAN BERLAKU SATU GANGUAN KETERBALIKAN GRAVITI.MH370 BERADA D ANGKASA LEPAS

  157. To abu saiful on

    kau sapa nak halau orang keluar malaysia???MALAYSIA ni bukan bapak kau punya.

  158. b”doa jak la kta pda ALLAH agar org yg brada dlm kapal trbang itu slmat …

  159. lamborginihasan on

    kta sebagai umat islam x blh pnggil bomoh untuk operasi mencari kapal terbang

  160. bile baca komen kat sini rasa nak gelak pun ada…
    mcm2 teori…sblm kita bg pendapat, gunakan akal fikiran…..bukan emosi semata2…siapalah kita utk menilai org lain.ape2 pun saya harap semua penumpang mh370 selamat dengan izin ALLAH..

  161. kapal mh370 dah jatuh, tp kerajaan malaysia sorok berita \.hanya waris yang tahu. dn telah dibgtahu jgn bgtahu sape2 dn dirahsiakan. sbb nk jaga nama malaysia dn nama najib . ini smua conspiracy. amerika dalang yang bom kapal ni. ditembak menggunakn us navi yg ade di laut cina selatan.pastu skrg buat2 siasat buat2 xtahu.amerika nk bg amaran pd china, sbb selamani xsebelu dgn amerika.dlm kapal ade 152penumpang china.jgn laa jd rakyat malaysia yang terima sahaj apa2 berita yg kuar dr kerajaan, padahal sume tipu.org yg ditemubual sbg pewaris pun tipu. entah sapa2 la diupah.

  162. nana tanjung on

    sama-sama kita membacakan AL-FATIHAH banyak2 supaya diberikan petunjuk dan menantikan kemunculan MH370 walau macam mana sekalipun keadaan nye….suatu ketika, masa dan saat dalam masa yang terdekat…Insyaallah…

  163. Kalo x boleh terima pandangan org jangan lah main internet. Duduk kat hutan dgn beruk. Cantik abu

  164. At least kaya and banyak duit. Tiap2 hari ble dok naik cruise pergi jjln di eropah, asia tgh, rusia, dsbg.
    Kau ada???

  165. Bersama sama kita solat sunat tahjjud, berdoa agar diberi jalan keluar kepada yang terlibat.

  166. Mungkin kapl trbang MH370 hilang krana masuk ke triangle a tau segitiga Bermuda sbab tu org x jumpa cari kapl trbang MH370 tu…

  167. jangan terus buat kesimpulan bahawa pesawat tersebut “hilang terhempas”. biarlah kesimpulan dibuat setelah ianya benar-benar ditemui walaupun ianya memakan masa bertahun sebagaimana bangkai pesawat air france.

  168. jangan pandai cakap kita tak ditempat dia….. jangan tunding jari salah kan itu ini bukan kerja NAJIB nak semunya terjadi… agak2nya kalau Dato’ Sri Anuar jadi PM Kau orang akan salahkan dia x… kita kalau nama orang Islam kena pikir satu je… ALLAH maha mengetahui dan ALLAH SWT dah janji cam 2…. kita orang luar hanya mampu melihat dan berdoa… jang nak salah kan sesiapa dari negara kita ni dah aman kena orang yang macam2 perangai dah jadi x aman… walau mcm mane pun syukur aku duduk di Bumi Malaysia…

  169. ora penjara on

    korang x tahu siapa sebenarnya dsai tu. kami yang keja kat penjara ni kami tahu la..perasan x dalam banyak-banyak jabatan kerajaan, penjara je yang dsai x kacau.yang lain semua dia hantam.kenape ye? sebab semua perangai buruk dia ada dalam poket kami.! nk kami dedahkan ke?

  170. Smua org pndai brkata2 shja…. Cuba lh cari sndri kpl trbng tu. Smua pndai taip je. Smua xda guna pa yg dismpai kn. Tpi kta brhrp lh moga2 tuhan maha pngasih dn pnyayang tnjukkn kpl trbang.

  171. mh 370 tidak jatuh di samudra Hindia, sampai kapan pun tidak mungkin ada di laut, berdasarkan terawang bathin mh 370 mendarat di diego garcia atau di maladewa. Cari aja kesana dan jangan lupa bawa pasukan anti teror, semoga berhasil.

  172. Bagi saya, kapal terbang MH370 ada orang yang sembunyikan tapi kalau tak ada orang sembunyikan mungkin masuk dekat lubang black hole tak tau lah tapi cuma ALLAH JE YANG TAHU ORANG YANG BUAT APA-APA DEKAT KAPAL TERBANG TU.

  173. nagar tura on

    MH370… 4 bulan kemudian Tuhan pilih lagi Boeing dr negara yg satu nie, MH17
    tanahair Malaysia memang sudah lama hilang berkat… bila rahmat dr Tuhan tak turun lagi, yg turun adalah…?
    negeri bukan Islam Tuhan biarkan dulu penduduknya berseronok didunia… negeri Islam Tuhan balas didunia lagi

Leave A Reply