Skandal Kapal Selam Scorpene dan Kes Pembunuhan Altantuya Shaariibuu Kembali Panas. Malaysia Jadi Tumpuan Dunia!!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Skandal Kapal Selam Scorpene dan Kes Pembunuhan Altantuya Shaariibuu Kembali Panas. Malaysia Jadi Tumpuan Dunia!!

Kemenangan pemimpin parti sosialis Perancis Francois Hollande mengangkat beliau menjadi Presiden Perancis yang baru selepas tumbangnya Nicolas Sarkozy yang telah menjadi Presiden Perancis sejak daripada tahun 2007 lagi.

kapal selam scorpene

Dan laporan terbaru daripada pihak Reuters melaporkan yang mana Nicolas Sarkozy boleh mula dikenakan tindakan undang-undang apabila imuniti yang “dinikmatinya” sebelum ini sebagai presiden mula tamat sekitar pertengahan bulan Jun 2012.

Ehem….Kemenangan Francois Hollande dan tumbangnya Nicolas Sarkozy, sebenarnya ada hubungkaitnya dengan kerajaan Malaysia. Ada sebab mengapa kami katakan begitu…

Kapal Selam Scorpene vs Nicolas Sarkozy Bakal Dikenakan Tindakan Undang-Undang

Perlembagaan Perancis boleh boleh kami katakan agak unik dengan memberikan kelebihan kepada bekas presiden Perancis untuk tidak boleh sama sekali diminta datang memberi keterangan atau disiasat atau didakwa sehingga sebulan selepas bekas Presiden,  Nicolas Sarkozy meninggalkan pejabatnya. Dan selepas sahaja tempoh tersebut……

“Nicolas Sarkozy bakal menjadi pelanggan setia mahkamah Perancis. Bekas presiden Perancis sebelumnya, Jacques Chirac sudah menerima hukuman dunia iaitu penjara selama 2 tahun atas penyelewengan kuasa”

Mengapa kami mengatakan tumbangnya Nicolas Sarkozy ada kaitan dengan Malaysia? Ini semuanya ada hubung kaitannya dengan skandal pembelian kapal selam Scorpene dari Perancis oleh Kementerian Pertahanan Malaysia. Masih ingat lagi? Kali ini kes ini kembali panas.

Dijangka penyiasatan skandal kapal selam Scorpene ini akan menjadi lebih lancar selepas ini dengan pelantikan presiden Perancis yang baru, François Hollande.

Ini kerana sebelum ini terdapat kebimbangan kerajaan di bawah pimpinan Nicolas Sarkozy untuk menyiasat secara menyeluruh disebabkan terdapat keterlibatan kerajaan Perancis sendiri dan juga beberapa tokoh politik dalam skandal ini.  François Hollande?

François Hollande tidak terlibat skandal tersebut, dan ini bermakna penyiasatan skandal kapal selam Scorpene ini akan menjadi lebih cepat dan lancar.

Kes ini bukan sahaja melibatkan skandal pembelian kapal selam Scorpene dari Perancis semata, kerana syarikat Perancis yang sama turut terlibat dengan :

  • Skandal penjualan kapal selam ke Pakistan yang telah menyebabkan 11 orang terbunuh
  • Skandal penjualan kapal selam ke Taiwan yang telah menyebabkan 1 orang terbunuh
  • Dan…tidak juga skandal penjualan kapal selam ke Malaysia yang telah menyebabkan seorang gadis Mongolia terbunuh, Altantuya Shariibuu
Jadi, oleh itu sebab itulah yang mana kami rasa pun anda sudah pun mengetahuinya di mana sekarang ini hakim mahkamah Perancis telah putuskan untuk menolak kesaksian P. Balasubramaniam (penyiasat persendirian) kerana hakim mahkamah Perancis hanya perlu meneliti dan membuat semakan terhadap afidavit (surat sumpah) yang dibuat oleh P. Balasubramaniam terhadap kes berprofil tinggi, kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu.
Uniknya, sistem mahkamah Perancis hakim sendiri boleh menyoal siasat saksi berbanding sistem mahkamah di Malaysia di mana kita ada barisan pendakwa dan pembela.

Walaubagaimanapun, mahkamah Perancis dilihat lebih berminat untuk memanggil 3 saksi ini, yang bernama :

Senarai Saksi Pilihan Mahkamah Perancis (Skandal Kapal Selam Scopene & Kes Pembunuhan Altantuya Shaariibuu)

  1. Abdul Razak Baginda
  2. Datuk Seri Najib Razak
  3. Prof Dr. Shaariibuu Setev

Dan yang mengejutkan ialah, pengumuman mahkamah Perancis yang mahukan saksi yang ketiga bernama Prof Dr. Shaariibuu Setev yang merupakan bapa kepada gadis Mongolia yang dibunuh dengan kejam di Malaysia, Altantuya Shaariibuu  jurubahasa ketika urusniaga pembelian kapal selam Scorpene dari Perancis ini)

Ini kerana, pada asalnya ramai pemerhati yang menjangkakan siasatan mahkamah Perancis ini lebih kepada untuk menyiasat skandal kapal selam Scopene semata, tetapi jangkaan itu meleset. Sebenarnya siasatan kali ini oleh mahkamah Perancis “lebih daripada itu”….

Apa kesannya jika saksi-saksi yang dipanggil tidak hadir? Jikalau tidak hadir sapina natijah selepas ini bukan sahaja tidak boleh sama sekali menjejakkan kaki ke Perancis malahan tidak boleh ke seluruh negara-negara Eropah kerana  semua negara Eropah menggunakan sistem kehakiman yang sama.

  • Jika sapina tidak diendahkan, mahkamah Perancis boleh mengeluarkan notis mandat d’amener, memaksa saksi hadir juga di mahkamah
  • Jika saksi (masih degil) tidak mahu mematuhinya, maka waran tangkap boleh dikeluarkan
  • Pilih antara dua di atas ini

Di Malaysia kes berprofil tinggi ini, kes pembunuhan Altantuya telah pun ditutup. Razak Baginda telah pun dibebaskan manakala, 2 komando telah dijatuhkan hukuman bunuh.

Walaubagaimanapun, kes ini dibuka semula di Perancis. Pemerhati & penganalisis politik ketika ini melihat ini adalah satu kemungkinan PRU akan diadakan secepat mungkin. Mungkin?

P/S Apa pemerhatian dan respon anda pula yang pernah mengikuti secara dekat mahupun jauh kes berprofil tinggi ini, Skandal Kapal Selam Scopene & Kes Pembunuhan Altantuya Shaariibuu ketika di bicara di Malaysia sebelum ini?



Share.

316 Comments

  1. Panos adoi on

    Aku tak kesah si najib. Yang aku doakan semoga BN menang lagi PRU ni. Kalau najib tak jadi PM, ramai lagi calon boleh jadi. Takde hal punya..

  2. kapal selam on

    selam lebih dalam lagi kes ni..mesti banyak lagi isu panas bakal menyusul..

  3. sokong panas adoi… tkde najib ada orang melayu islam lain dalam bn yg berkelayakan..dlm negara isu murtad dan isu penguasaan melayu lebih utama.. aku tak sanggup melayu cuma machai dn cuci berak kaum lain…….

  4. kapal selam on

    I Like statemant mu..BN ni bagus..tp yg tak bagusnya ahli2 (bukan semua) BN yg suka buat kacau..ilmu sedikit, tapi golongan ni plak yg lebih2..ramai lagi ahli2 BN yg baik boleh jadi pemimpin..contohnya Tun Mahadir..berapa byk pembangunan yg dia buat..dan kita boleh lihat sampai hari ni..rakyat dpt rasa pembangunan yg di buat..byk pandangan2 dan dasar2 wujud yang boleh mendatangkan kebaikan pada rakyat..pemimpin yg berpandangan jauh kedepan..

  5. gumbira la si muhyiddin,kalu sngkut najib dlm kes ni berjoget zapin la muhyidin..kalu name nye umno,mmg terkenal la dgn rasuah,kroni,korupsi,perabis duit rkyat,samseng n bnyak lagi tu..sape yang dok sokong sngat tu terima la akibatnye sama mcm mereka yg buat,,

  6. Najib is thinking hard how to get away with it. The french court is helping him out so that his conscience would be free. Thank you suaram, thank you France and thank you Joseph

  7. hehe….berani buat berani tanggung
    tak nyenyak tidorlah dia lepas ini
    saya sekarang ini tengah fikir macam mana, DSN nak lepas dari kemelut terkini ini. Kalau di Malaysia dia boleh arah semua termasuk kakitangan kerajaan untuk bantu beliau, tapi di Perancis bagaimana agaknya…

  8. aku sokong najib boleh jawab soalan hakim mahkamah perancis tu nanti pastu dikenakan hukuman.rasakan najib!!

  9. bnyak tu mmg bnyak tapi kalu yg ganti lebh teruk ape cerita..kalu dah dahi cop umno tak ade beza,ampu sana ampu sini,rasuah dah jadi biasa,korupsi jgn cerita le,macam2 ada..

  10. aku sedih tengok bila ada bangsa kita sendiri yang suka tengok bangsanya jatuh. Korang tak perasan ker ini semua agenda tersembunyi negara luar untuk jatuhkan kerajaan Malaysia dengan mengganggu gugat pimpinan Datuk Najib.

    Sekarang ini misi negara asing nak ambil nakhoda kita, sepatutnya kita semua kena pertahankan..

  11. Mmmh.. Bagus juga sistem kehakiman deorang…
    Rasa2nya bole tak kita bawak kes Kezaliman Israell kat sana???
    Mintak mahkamah heret sekali Amerika..

  12. hahahahahahahaha.. mansorrrrrr bodoooooooo wooooooo…hahahahahaha!!!

  13. mansor lebih suka kemungkaran dan jenayah daripada menghapuskan nya..jgn kerana bangsa kita buat jahat,kita kena support…manusia nie le berupa dajjal..

  14. Najib berada dalam keadaan tertekan dari dalam dan luar negara. Dia tak mungkin hadir ke mahkamah Peranchis, sekali gus menunjukkan dia terlibat dalam kes rasuah dengan DCN.

    Kalau BN tumbang, dia akan didakwa kat Mesia. Lari ke luar negara, tak boleh pulak ke negara2 kesatuan Eropah. Amerika ngan Australia pun sekutu negara2 barat. Mungkin beliau boleh pertimbangkan ke negara China..

  15. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    korang jgn mimpilah nak jatuhkan najib. Ini semua adalah cerita palsu. Yang pastinya, najib masih memimpin dan selesa sebagai pm malaysia, korang tu apa ada, dahlah hidup tak kaya2 didunia (kat sana ntahler nasib korang)hanya fitnah 24jam dlm ni. kepala hotak korang ni dah terkena umpan yahudi israel yg nak jatuhkan negara2 islam. samalah pala hotak korang dgn korang punya sifu. Apa yg aku amat yakin, BN TAK DER MASALAH MENANG PRU KALI NI, LEBIH BAIK DARI ELECT. YG LEPAS. HHIIDDUUPP BN, HHIIDDUUPP UMNO…

  16. semut merah on

    bukan boleh suka2 nak dakwa orang cik lufi ooi
    yang kes ini sebab syarikat kat perancis ada terlibat kes rasuah kapal selam
    itu sebab diorang siasat…

  17. Mahkamah tak buat keputusan lagi larr bersalah atau pun tak
    Jangan jadi cam puak pakatan haram sana tu…. mahkamah yang adil dah bebaskan si anuart tak meliwat sebab kekurangan bukti je pun
    tapi pakatan haram masih nak kata mahkamah kita tak adil

  18. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    JANGAN JELEOUS BILA KAMI MENANG BESAR NANTI, TUNGGU JE LAHHH…

  19. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    kau sorang je cakap mampus najib, umno punya orang yg berjuta2 ni cakap kau … semut merah.. yg mampus

  20. UMNGOKLEMBU on

    hahaha…mansor bongok!!!bodoh cam LEMBU…lembu NEKJAT g pandai dr ko sengal

  21. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    komen mcm bang*ng, setakat ckp meleleh air liur, najib still stedy lah brooo… lu apa ada?

  22. Ha ha… akan keluar lebih banyak lagi cerita sebegini sebelum menjelang pilihanraya… Walaupun akan dijelaskan nanti oleh PM berserta bukti tentang ketidakbenaran dakwaan itu, pihak pembangkang akan berterusan memanipulasi isu ini sebab diaorang memang pakar dalam goreng mengoreng ini dan mereka tahu bahwa penyokong-2 tegar yang dungu ini akan percaya bulat-bulat apa saja spin mereka….

  23. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    kau ni angan2 mat jenin lah.. najib masih steady, kau pulak yg gelabah lebih2.. firnah tu memang perangai org mcm kau ni, dajjal a.k.a. yahudi israel

  24. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    orang tu tak der apa2 masalah, kau pulak nak komen berangan lebih2. Semua tu berlaku dlm mimpi kau, dajjal..

  25. mahathir mgkin pandai dlm mentadbir n ekonomi…tetapi kalu dah boleh main2kan hukum hudud n aurat, x boleh ikut juga pemimpin yg mcm tu…agama no 1

  26. cybertrooper makin banyak kat berita semasa sekarang
    bila nak PRU ni
    entah berapa najib bayar kat diorang ye..
    cover pemimpin kami jangan tak cover

  27. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    woi, jgn nak berangan lebih laa.. najib tidur lagi nyenyak dari ko tu, pasal ko hati kotor, mana nak tenteram, asyik menabur fitnah.. hati ko tu jadi tak tenteram sebab dia tgh runsing (hati) nak menjawab di mahsyar nanti.

  28. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    panas pasal ada pemfitnah dajjal yahudi israel mcm kau ni

  29. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    itu semua hanya kata2 kau, tak laku pun kata2 kau yg jelek lagi membosankan. setakat main cakap2 budak tadika pun boleh. masa anwar kena dakwa, riuh pertikaikan mana bukti? haaa.. skrg tunjukkan bukti apa yg kau ada pasal kes ni?? kalau takder pegi minta maaf pada najib. kalau takmo minta maaf, readylah masuk neraka..

  30. kalau nak tahu tindakan Suaram mengemukakan kes berhubung pembelian kapal selam Scorpene ke mahkamah Perancis merupakan usaha untuk mengucar-kacirkan negara

  31. UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK on

    org pembangkang yg komen dlm ni memang bebal bod*h tak sekolah punya orang. sifu bebal, anak murid habis bebal2.. kalau nak semua sebelahi kau org, pegi cari pulau, pegi duduk sana.. tempat kosong kau org kat sini, bagi pati lagi bagus.

  32. najib akan dapat undi simpati yang lebih hebat…jangan terkejut BN akan menang besar…

  33. WAKIL RAKYAT on

    Tidak dinafikan bnyk juga pembaharuan dilaksanakan. Pelbagai inisatif telah dirancang untuk mencapai cita2 menjadi negara maju 8 tahun lagi. BN dah kemudi negara ini hampir 50 tahun lamanya. Bila ditanya org di desa, pandangan bercampur2 ada yg memuji dan berterima kasih ada pulak yg marah dan kecewa misalnya ambil contoh kedaifan rakyat di pendalaman sabah, sarawak, kelantan, terengganu yg ketiadaan jalan raya yg baik, ketiadaan bekalan elektrik dll lagi perkara asas yg rakyat di desa perlukan. Apa ertinya mengejar cita2 negara maju kalau hal diatas tidak diperhatikan. Ya, mgkn pak menteri jawab bnyk lgi tempat mau fokus, benar tapi kalau dah 35 tahun menunggu rakyat mana yg tidak kecewa. Inilah bila dah terlalu lama memerintah. Kroni dibiakkan. Kuasa dimonopoli di salah guna sb tiada siapa boleh halang, hakim di gula2kan, media di kawal sehingga perkara2 ketirisan tidak disebar dan diketahui oleh rakyat. Contoh kes kapal selam ni, kes ditutup oleh mahkamah sedangkan ‘pembunuh’ sebenar belum ditangkap. Apa erti keadilan begini. Di sabah, rakyatnya telah dihina dan diperbodohkan oleh bekas PM yg satu ni yg menjadi juak dan dalang kpd projek IC. Walaubagaimanapun terima kasih kpd pembangkang kerana berani mendedahkan ketirisan mereka.

  34. ARE U READY? on

    mana bukti engkau nak tuduh2?? kalau aku report polis tuduhan kau ni, polis boleh trace alamat email kau. boleh cari kau sampai dapat, kau nak?? kalau tak betulkan statement kau ni, get ready to jail..

  35. PKRogol BUNTUT on

    anwar lebih lagi goyang.. azmin pun lagi goyang.. haa..haa.. kawan2 anwar byk dah berpaling tadah, sebab ada kesalahan besar sifu anda tu. CONTOH:kalau bos asyik tukar pemandu sampai ke 10 pemandu, takkan lah semua 10 pemandu yg salah, mestilah perangai bos tu yg menjelekkan… jadi ada paham mengapa kawan2 anwar sorang demi sorang berpaling..

  36. alahaii cybertrooper... on

    aku rasa cybertrooper yg dok menyalak kat atas tu sumer org yg samer kot..gaya penulisan yg sama…aku dulu selalu jugak komen & bertukar2 pendapat kat sini..tetapi skrg dh hilang minat nk memberi sebarang komen disebabkan malaun2 pencacai upahan seperti kat atas tu..aku hanya mampu tersenyum dari jauh sajer..

  37. ko tuhan ke nak menen2kan org 2 masok syuga ataw nerake….kau ckp dajjal yahudi israel….xkan kau xtahu kapal dagang israel masok malaysia ape cer? sape yg memerintah skrg? lu pikirrrrr la sendiri….. assalamualaikom….

  38. Ya allah lindungi aku dr org yg suka mengadu domba..yg suka memfitnah..mencela dan berburuk sangka. Yg sekeping hatinya penuh dendam hitam kerana kjahatan. Jika pemimpin yg ader skrg ini baik maka kau lindunginya. Jika tidak maka kau gantikannya dgn seseorg yg lbh baik. Apapun engkau maha mengetahui..kun fayakun.

  39. Dijangka penyiasatan skandal kapal selam Scorpene ini akan menjadi lebih lancar selepas ini dengan pelantikan presiden Perancis yang baru, François Hollande. Ini kerana sebelum ini terdapat kebimbangan kerajaan di bawah pimpinan Nicolas Sarkozy untuk menyiasat secara menyeluruh disebabkan terdapat keterlibatan kerajaan Perancis sendiri dan juga beberapa tokoh politik dalam skandal ini. François Hollande? François Hollande tidak terlibat skandal tersebut, dan ini bermakna penyiasatan skandal kapal selam Perancis ini akan menjadi lebih cepat dan lancar.INI YG BERSENGKOKOL DENGAN NEGARA YAHUDI YG MAHU MALAYSIA HANCUR….TALIBARUT YAHUDI ….

  40. Siapa buat salah pasti dibicarakan. Oleh itu, sebagai pemimpin negara, jalankanlah tugas anda dgn adil dan telus. Jgnlah ambil peluang terhadap kuasa yg anda ada. Kes anwar sudah terbukti tak bersalah. Masih degil org umno ni nak faham. Siapa sebenarny yg melaga-lagakan melayu kalau bukan umno sendiri.

    Jika Najib ditempat anwar dan tiba2 najib dibebaskan, anda rasa betulkah najib tak bersalah? Boleh pula anda kata najib razak tak bersalah. Umno telah memupuk kebencian melayu terhadap Anwar sejak 1998 lg. Umno juga yg mencipta kisah gelap terhadap anwar. Jika dibanding antara keluarga Najib Razak dan Anwar Ibrahim, keluarga mana yg lebih bagus dari segi penampilan dan pendidikan? Keluarga mana yg lbh menutup aurat? Kita blh kenal keperibadian org dgn melihat cara didikan keluarganya. Sedangkan Rosmah Mansur blh melupakan keluarga beliau bersama suami pertama.

  41. Oleh itu, tolak Najib Razak, saya lebih sokong Muhyudin Yasin sbg PM berbanding Najib. Bila bini masuk campur urusan negara maka kucar kacirlah negara ini.

  42. JANGAN NAK FITNAH NAJIB NGAN ANTANTUYA.NI SEMUA REKAAN SEMATA MATA.BAPAK ALTANTUYA PUN TAK KENAL NAJIB,BUKTI SATU PUN TAKDE YANG ADE CKP2 KOSONG SAJE,TP ANUAR ADE BYK BUKTI,VIDEO,JAM TANGAN,SUMPAH PUN TAKUT!!HIDUP NAJIB UNTUK BANGSA MELAYU!!!

  43. Anti Kapitalis on

    Aku dulu adalah penyokong kuat DR. M, sampailah aku baca buku “warisan ekonomi Mahatir” hasil tulisan JOMO KS. Bukan sebuah buku politik. Pandangan aku terus berubah dan menyebabkan aku berfikir. Cubalah baca. Satu bahan bacaan yang baik.

  44. tidak pastilah sekarang ini..cuma dikawasan kami disabah, orang umno yang menopoli projek negeri dan persekutuan. juga yang kaya kaya pun orang umno yang ada jawatan sikit tinggi dan penjawat awam yg ahli umno. ini faktalah, datanglah kat sabah dan lawat semua daerah.

  45. Anti Kapitalis on

    aku tgk kau jer duk komen.. Bagilah ahli2 UMNO yang lain. Muak la komen kau. Sekolah tak tinggi yer?

  46. beginilah brader, kami orang sabah dan penyokong BN, bukan ahli parti..saudara nampakkan dengan biji mata saudara, paling palingpun nampak video, cuba minta salinan tape video dan bukan hardisk yang asli, kalauTV3 dia tidak mau pakai kad memory rakam, mesti pakai tape/cassette video vhs atau guna tape vhs yg kecil. saya hanya berani cakap kalau saya nampak ditempat kejadian, bukan melalui media tv atau video.

  47. kalau saudara selalui membuat andaian, Tuhan akan menilai sifat saudara, tidak takutkah balasannya, kadang kadang ada musibah yang berlaku kepada keluarga dan kadang kadang diri sendiri..tau apa musibah itu, mungkin kematian, kemalangan jalanraya, mungkin kacau bini orang dan lain lain…sedarlah..kita orang melayu, yang bukan melayu pun tidak berani buat andaian.

  48. Walaupun lum ada bukti,tpi rsa2nya dlm firasat ku.. datuk jib memang ada cikit buat salah.. camna kekwn?

  49. aku sayang negara ku yng aman….cukuplah parti pembangkang…jgn nk hancurkan negara….

  50. laaa…yang perogol perompak pembunuh bangsa melayu lain ko xnak tolong ke mansor? pergi la tolong diorg tu.. nanti hilang bangsa melayu tu..hahahahaha

  51. Saya berasa BN perlu kemuka calon lain jadi PM kalau nak meerintah. Bayangkan seorang pemimpin negara dibicarakan oleh mahkamah asing, tentu ekonomi malaysia akan menjadi tidak stabi. Malaysia mungkin akan kehilangan kepercayaan dari masyarakat antarabangsa…

  52. Mansor, saya kesian dengan anda. Bukalah minda tu. Pengunakan akal yang dianugerah Allah sebaiknya. Nilailah setiap perkara dari sudut positif. Tak salahkan? Jangan esok-esok kita menyesal. Jangan pentingkan diri sendiri, pikirkan masa depan anak-anak. Mereka-mereka ini yang bakal memikul segala kesalahan yang kita lakukan sekarang. Semoga Allah membuka pintu hati anda untuk menjadi yang lebih baik

  53. apakah maksudnya walaupun salah tp oleh kerana sebangsa kena pertahankan juga? ini yg nabi kata assabiyah perjuangan kebangsaan yg utamakan bangsa bukan ugama. Salah ttp salah dan wajib diperbetulkan supaya ianya dpt dihentikan.apakah nak tunggu kena diri sendiri baru nak kata salah? kalau mcm tu dah terlambat.Bukan semua yg dr luar tak elok.Islam dtg dr luar bukan dr dlm negara sendiri, kenapa kita boleh terima ?sb ianya elok dan sesuai dgn fitrah manusia.

  54. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    asal melibatkan pemimpin umno terus ckp kita sendiri nak jatuhkan bangsa sendiri. Ko tu yg tak perasan ko kena tipu dgn najib. Kalau tak salah berani2lah berhadapan dgn mahkamah perancis, baru tau dah tak dpt nak pergunakan sistem kehakiman mcm kat malaysia. Ko lah yg jatuhkan bangsa sendiri.

  55. kepada pembela melayu, Kalau betul pemimpin kau tak salah, tak payahlah nak bwat statement yang tak cukup akal macam ini, orang tuh pulak kena tuduh nak fitnah nak kucar-kacir negara wadehel. Kalau betul pemimpin yang kau sanjung tu telus dan amanah, hadiri sahajalah perbicaraan tersebut. Mentaliti macam Felda PPRT je

  56. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    mesti ko hakim mahkamah perancis kan? kalau org lain ckp, ko kata buat fitnah dan samakan dgn dajjal dan yahudi. Umno terus2an buat fitnah, celik mata terus rakyat dgr fitnah umno, tu sama mcm apa plak?

  57. sebenarnya apa yang kau paham sekarang ini bukan bukan negara yang kucar kacir tapi orang2 atas BN je yang tengah kucar kacir. pastu nak bawak berita lapuk kata seluruh negara pulak jadi kucar kacir. Aduiii
    bilalah nak jadi bijak pencacai UMNO ni

  58. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    najib tertekan dan ko pun tertekan..hahaha.

    Kenapa kes ni tak kuar kat media malaysia?hehehe

  59. Sikit-sikit kucar-kacir negara… Sebelum buat, pernahkah terfikir balasannya?

    RAKYAT menbanting tulang setiap hari demi keluarga. Secara tidak langsung ia adalah demi negara. Negara makmur, RAKYAT akan aman damai. Tapi, selama 55 tahun pemerintahan, semakin merosot pendapatan RAKYAT! Yang kaya hanyalah para politik UMNO/BN! Kroni UMNO/BN! Yang miskin, semakin miskin! Semakin papa kedana! Nilai wang semakin kecil!

    Sebagai sebuah negara yang menpunyai segala nilai dari bumi, terjadilah sebuah negara yang termiskin! Rasuah merata-rata. Penipuan terang-terangan, Fitnah berleluasa. Salah guna kuasa liar merangkak. Inilah hasilnya dari UMNO/BN sendiri.

  60. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    Dia tengah tertekan sama mcm najib. Di pun tertekan, najib lagilah tertekan hahaha..

  61. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    hahaha..ko bermimpi ke? kan kes ni dibicarakan kat mahkamah perancis, takkan pkr plak create. hahaha

    Dah nampak kekalahn bn dlm pru13 ke?hehehe

  62. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    kenapa tak guna nama Hanya umno pembela bangsa.

    Hiduplah umno dalam penjara.

  63. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    tak banyak, tapi org sama pakai banyak nama. hehehe
    Habislah umno kalah pru13.

  64. jom layan video dengan muka cemas dan gelabah najib bila berdepan dengan wartawan apabila ditanya pasal altantuya

    ni pula entah siapa suruh sumpah, alih-alih nak bersumpah
    dia ingat dia boleh lepaslah tu….
    jadilah kau sesumpah najib oiii

  65. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    Kita tukar juga parti pemerintah malaysia, supaya lagi lancar kes kapal selam ni.

  66. Prof Dr. Shaariibuu Setev on

    Tapi mahkamah perancis nak kan najib, razak baginda dan bapa altantuya, mcm mana pula suka2 perancis nak membicarakan kes ni kalau tanpa sebab. Boleh lah ko pula jadi saksi kat mahkamah perancis tu.

  67. boleh caya ke BS ni…kebanyakan pembaca BS ni terlalu cepat percaya. bulat2 percaya

  68. insanbersyukur on

    sekolah xtinggi tapi masih reti hormat,sopan,n xmacam kacang lupakan kulit…xmacam puak pembangkang laknat yang sekolah tinggi,tapi hanya tau merusuh,menghambur n buat onar…macam monyet masuk pekan…

  69. jom layan auta datuk najib apbila berdepan dengan skandal altantuya dan saiful bukhari
    pucat muka, belum jumpa kat mahkamah lagi
    tu baru mahkamah dunia

    belum lagi mahkamah akhirat

    merah muka datuk najib, takut ker??

  70. competitor on

    This case is too fishy. Altantuya, a translator, deal dengan jual beli kapal selam. Kapal selam, dude. Of course ada kaitan dengan pemerintah negara. Takkan pakcik sebelah rumah nak beli kapal selam kot? Aku dah baca macam2 pasal isu ni, bukan nak tuduh melulu Najib & Razak, (lol Najib Razak?) tapi memang ada sesuatu yang tak kena.

  71. Mcm mana kapal selam perancis yg tak boleh menyelam tu ada kat malaysia, dan mcm mana pula altantuya boleh mati dibunuh di malaysia, mcm mana pula syarikat razak baginda boleh tersenarai.

  72. apa kaitan pula pembangkang hancurkan negara. bukan ke rasuah kapal selam tu menghancurkan negara.

  73. ada 1 kes kat arab tu yg penyanyi kena bunuh ,tp yg bunuh tu bukan si perancang maka yg bunuh dan merancang kena hukum , razak baginda dikatakan cuma merancang tapi x di hukum ermmm hebat malaysia nie..undang2x x sama ngan tempat lain ..kalau kroni lepas x kroni jadi hampas

  74. Salahuddin al-Ayyubi on

    akan bertambahlah lagi graf golongan atas pagar lepas ni…..sabar menanti dan terus menanti sebelum PRU13..BS!!arahkan semua jentera sayap kiri dan kanan,bentangkan dan persembahkan apa saja cerita2 ‘belakang tabir’ yg masih lg belum terhidang dihadapan rakyat jelata..masih belum terlambat untuk menegakkan yg haq dan menghindari yg batil…allahuakhbar!

  75. keresahan dikalangan org Melayu skrg telah dimulakan pada tahun 1998 bila mahathir ‘menganiayai’ anwar melalui doktrin ‘matlamat menghalalkan cara’. Bg mahathir,’kebenaran’ letak belakang, ‘matlamat’ letak didepan……apa saja ‘cara’ yg digunakan mestilah dihalalkan asal ‘matlamat’ tercapai. Inilah yg perlu kita ‘ungkai’ kan…

  76. hai mansor laknatullah. ketika menyeru Islam, org kafir Quraisy pun turut menggangap mereka yang Islam ada agenda mahu meruntuhkan kaum Quraisy, dan mengganggu gugat ketuanan Abu Jahal dan Abu Lahab

  77. rakyat nampak mahathir pandai mentadbir…tapi projek mega semua utk kroni,byk jg gagal …ppsmi lingkup,anak melayu jgk jadi mangsa..buat dasar tanpa kajian menyeluruh..semua tak berani bangkang ckp dia

  78. media malaysia telah dikawal 1000% oleh pemerintah..sekian dimaklumkan..yang keluar media semua pembangkang tak elok…

  79. apa aku kisah ngan anwar, najib n mahadir…yang penting aku dapat bernafas dlm negara yg aman , cukup makan minum, boleh beribadat, ada pendapatan untuk menyara keluarga, tak takut keluar rumah, boleh buat biz untuk tambah pendapatan,anak2 boleh sambung belajar ke u dan boleh dpt kerja utk masa depan mereka…itu saja harapan aku sebagai rakyat biasa…skandal anwar n skandal najib tak menjejaskan apa2 dlm kehidupan aku…so takperlulah memaki hamun…kita undi saja sapa2 yg kita suka nanti…

  80. Sekalung tahniah diucapkan atas kejayaan penganjuran UMNO 66 tahun. Ratusan ribu rakyat hadir dengan rela dan aman, jauh berbeza dari perusuh Bersih 3.0 yang dipaksa hadir, diupah ratusan ringgit dan bertujuan merosakkan harta benda. Rakyat semakin sayangkan BN. Masa terbaik bubar Parlimen. Kami yakin semua kerusi pembangkan akan diambil kembali oleh BN secara adil dan seksama.

  81. bentangkanlak juga cerita penyelewengan yang BABI buat…biar rakyat tahu setan lahanat tu lagi iblis!!!!

    masa jadi menteri kewangan, TPM dan masa dalam, luar penjara sungai buluh…masa jadi ketua pembangkang pun kena bentang..bentangkan juga berapa banyak dia kebas dari selangor sbagai punahsihat’ eco selangor’…bentangkan bagaimana negara ini dikianati semasa lawatan ke Indon, ke US dan rata dunia lagi…rakyat atas pagar nak talkin kan ni cepat!!!

  82. Anti Kapitalis on

    Cuba cari di kedai buku yang besar. Harga RM35 semenanjung. Sabah/sarawak rm38. Kulit warna hijau (hampir ke biru). Mengupas dengan panjang lebar isu-isu dan dasar ekonomi sepanjang DR.M jadi PM (pro dan kontra). Adakah kita selama ini dimomokkan oleh media arus perdana yang melihat sesuatu dasar dari sudut pro sahaja.

  83. bkn UMNO ker kaki fitnah no 1 kt malaysia nie ???…xcaye cube ko tgk berita kt TV tu…hari2 kot sebar fitnah…kuikuikui

  84. Pulau Kundur on

    bang mansor,pa bang mansor ckp ni.bang 66 thn masih tak boleh nak satukn org melayu bang.tu yg kata ok.tk ok tu bang.abg tk nampak ke sapa yg nk jatuh kan MALAYSIA, tu ah bang 1MALAYSIA.ni under sapa 1MALAYSIA? sapa yg jalankn agendanya, orang MELAYU CINA INDIA? siasat bang,jng guna fakta dalam hati,binasa diri nnt bang MANSOR.
    bang MANSOR bukan sekarang negara asing nk ambil,dah lg dulu lg dh DAPAT ambil bang.bang MANSOR g baca sejarah zaman zaman tok janggut,kenapa to janggut di anggap penjahat dari mata BRITISH(FREEMASON),kita org melayu jd lembu cucuk hidung.maf bang MANSOR sya tk boleh terima apa bang MANSOR cakap.sebab sya keturunaan terakhir>>>>>>?.klg abg malas nk baca sejarah,g tengok cerita arwah p.ramlee.yng paling senang klg bang MANSOR nk faham,BOLEH TAK KITA BERSEKONGKOL DENGAH DAJAL///////////

  85. umno punyer org berjuta2 ker??? klo cmtu berbilion2 lg la duit rakyat kene keluar nk bg elaun kt berjuta2 org umno nie…hmmmm…patut la makin botak pale najib…

  86. silap2 najib xsempat nk joint PRU sbb kne melancong kt prancis amik angin kt sane…dok kt kandang kuda terketar2 lutut jwp soalan hakim….kak ros dok nangis2 kt pintu luar mahkamah sbb pasnie xrase lg nk beli cincin dan beg tangan mahal2 dah….huhuhu

  87. tu la…aku pon simpati jgk…klo najib jatuh sape la nk bg duit kt bini najib tu..kak ros xdpt la nk shoping mewah2 lg pasnie…sian kak ros…

  88. ape yg ko pikir mmg betul.. aku pun sokong..mmg aku pun berpikiran mcm tu… tapi sejak kawasan tempat aku membesar akan dirobohkan…oleh kerana menteri wilayah yg mata duitan … tamak duit..sanggup nak jual kawasan majoriti melayu..kepada pemaju… aku rase aku jugak perlu care psl bende camni…dalam pemikiran aku skg ni… kite bagi PR memrintah pulak….tgk camne…..berpikiran secara rasional…buang ayat2… “mejahanamkan negara”… “negara melayu akan dijajah”…pesetan semua ni….bayangan yg dicipta oleh kerajaan skg…

  89. Mat Ular 2 on

    maknanya kalau org melayu cabul bini atau anakmu(mansur) jangan di dakwa kerana ia akan menjatuhkan maruah bangsa melayu.

  90. Salam
    Jika benar bagai dikata,maka segerakanlah siasatan..jangan hanya omong kosong saja…tapi setakat hari ini,setelah berpuluh puluh cerita gempak..apa pun tarak…last2 seperti biasa…UMNO da sekat..itu jela.:-)
    Cuba bagi 1 je bukti najib dengan altantuya..samada video atau gambar.boleh?tapi jangan gambar edit,itu sudah jadi fitnah.oh lupa,video dan gambar tidak boleh dijadikan bukti:-)

  91. firasat aku,kalai takde bukti tapi buat tuduhan..itu dipanggil fitnah.

  92. RAKYATMALAYSIA on

    BETUL TU MANSOR, SEKARANG NI RAKYAT DAH BANYAK LUPA DIRI DENGAN KEMAJUAN DAN KEAMANAN YANG KITA NIKMATI SEKARANG, ANGKARA NAFSU DAN DENDAM YANG MELETAKKAN KESALAHAN SENDIRI PADA ORG LEN, PEMBANGKANG SANGGUP GADAIKAN NEGARA SENDIRI OLEH KERANA SEMATA2 INGINKAN KEKUASAAN, INILAH PADAHNYE BILA APABILA ISA DIHAPUSKAN, NEGARA MENJADI TEMPANG DAN BERDIRI SEBELAH KAKI UNTUK MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN NEGARA, YANG AKHIRNYE KERAJAAN MENJADI MANGSA.. YA ALLAH KAU SELAMATKAN LAH NEGARA MALAYSIA INI, RAKYATNYE TIDAK SANGGUP LAGI DIJAJAH……….

  93. RAKYATMALAYSIA on

    BUKAN BAB TAK BERANI CKP BRO, HUKUM HUDUD CIPTAAN PAS MMG MENGARUT, MENYIMPANG JAUH DARI AL-QURAN…

  94. salam
    apalaaa.. ni pn nk kecoh..antatulya tu mmg ptt dbom… sbb dia scara tak sengaja terbocor rahsia negara. tp yg diarah buat tugas tak sterer cia… kantoilaa jwbnya. nasiblaa takde kena mengena dgn aku. ada aku kisah… aku cadangkan pilihanraya nnt kita pilih pihak ketiga. umno,bn,mca,mci dan pas,pkr,dap tak dapat… bior sama2 tak dapat merintah…baru adil. haha
    dosa najib je nampak dosa sendri dok penaya org dgn propaganda nyata n tak nyata(syirik) tak plak fikir ek?! secara logikal sapa nk kena syirik?? sapa nk bertggjwb? agak2la klo suka penaya kt org nnt camna klo keturunaan sdri kena cmna loe buat kt org.. jujur aku tak ampunkan…

    p/s-berita semasa…semenjak menjak ni aku tgk forum jd apa apa tah…ngapain lho? aku rindu time dl. klo camni bosan aku nk join lg dh…aku harap yg berkenaan tu berambusla…sblm, chatbx, realiti, tak realiti ada je dimana2. 10thn, 20thn, 30thn jgn dok ketemu..nyampah!!!!!!!

  95. RAKYATMALAYSIA on

    YOK AMENDE LA YANG KAU MERABAN NI BAI… TAK DE SEBAB KITA NAK TAKUT DENGAN PERANCIS, ITU DASAR MEREKA, NEGARA MEREKA PEGI MAMPOS LA DIORG NAK BUKAK KES APE PUN, NAK UGUT X BOLEH JEJAK KAKI KE EROPAH?? HAHAHA SILAP LA BRO, KO BACA DAN FAHAMI APE ITU KONVENSYEN GENIVA DAN DASAR POLITIK KITA DENGAN PERANCIS….

  96. wirdasarok on

    ape bende ko merapik ni saaaaitan…..
    ko nampak itu pintu besar..
    dgn perintah aku … geettt out!!!

    ini budak kasik aku pening saja…

  97. en mansor..
    dlm hal ini kita seharusnya bersikap terbuka….
    tak payahlah berpandangan sempit dan memberatkan dari satu sudut saja….
    Datuk najib tidak terlibat dlm kes ini jadi apa yg perlu digusarkan..
    kalau pun dia didapati ada kaitan apakah orang luar ini akan mencorakkan pentadbiran negara ini selepas itu ?

  98. kalau dalam pembelian kapal selam itu telah berlaku perkara yg tidak sepatutnya berlaku dan tidak diberi pertimbangan yg sewajarnya sememangnya patut dibangkitkan semula kes itu dinegara asal dari mana kapal selam itu dihasilkan…..
    tidak timbul soal mengucarkacirkan negara dan yg tepat adalah untuk mendapatkan satu kepastian yg jelas jika keputusan kes itu disini masih diragui….

  99. UMNGOKLEMBU on

    ehh da lme aku x tgok datul dr mansor berkata-kata…rindunye kt mansor….hahahaha…tp tiap kali dia bg komen smua cam bodoh…xde 1 pn yg sedap dibaca…BN cekik rakyat pn dia ckp BN TERBAEK..huhuhu…ntah xphm aku..kesian btol…ni UTUSAN READER!!!ptut laa bodoh nk mampus…

  100. UMNGOKLEMBU on

    ratusan ribu…hahahaha…g laa tgok stadium tu…penuh ke??takat ambik gambar dr atas pastu ckp ramai…huhuhu..rakyat pandai laa nk menilai…cian UMNGOK….

  101. PAS belum lagi jalankan hukum hudud tu….
    macamana ko dah kata meyimpang jauh…?
    RAKYAT LALAYSIA IC MERAH KE KO NI ?

  102. APA NAK KECUH BRO….
    TUNGGU JE KALAU BTOL NAJIB KENA PANGGIL KEMAHKAMAH PERANCIS NANTI…
    KITA TENGOK NANTI APA DIA NAK BERDALIH PLAK…
    KITA TUNGGU JE….

  103. YOK…
    tengok gaya SELEPAS KELUAR berita KES ni najib macam tergesa2 nak adakan PR…
    TAK MACAM SEBELUM NI..DIA COOL…
    mungkin kalau cepat pr bila bn menang dia akan terus jadi pm….jadi dia ada rasa kekebalan dari diseret kemahkamah perancis….
    bila dah jadi pm semula mungkin dia banyak alasan dan dalih utk pergi kesana……
    dia mungkin bolih bagi alasan kenapa dia mesti pergi kesana sedangkan dalam kes bicara george bush dan kuncu2nya di tribunal jenayah perang kat sini pun bush dan kuncu2nya tak hadir….

  104. berpendiriajn macam insanbersyukur ni membuatkan org2 yg mendapat habuan politik gelak gagak….
    bersyukur syukur jugak bro….
    tapi rasa bersyukur ko tu telah diambil kesempatan olih org yg ko sokong utk terus berkuasa, menghimpun harta dari yg sepatutnya sedangkan ko tetap saperti itu…masuk angin keluar asap…..

  105. RAKYAT MALAYSIA..
    tolong jelaskan tentang konvensyen geneva pasal yg berkaitan dengan kes2 sebegini…..
    sila terangkan supaya jelas……
    kita tidak mau pandai sebut saja tapi sebenarnya kosong ..habuk pun tarak…

  106. pak awang…
    aku ada sembang dengan beberapa peneroka felda kat kedai kopi jengka tempohari…
    bolih kata dari sembang2 mereka.. semua tak suka pada umno masa ini….
    bila sebut pasal rm15k yg najib nak bagi tu….
    mereka jawab.”.dah bagi , ambil lah..bodoh kalau tak ambil..ini semua imbuhan pr..pasal nak undi siapa jangan tanya…itu rahsia ”
    hahahahaha…. peneroka felda sekarang sudah semakin bijak

  107. sebelum ini didalam ekonomi malaysia diiktiraf olih pakar2 ekonomi dunia sebagai naga asia bersama korea taiwan hongkong dan singapura….
    tapi malang nya akibat kerakusan dan ketempangan jalan pemimpin2 nya .. keadaanmalaysia telah berubah menjadi ular lidi yg tiada gigi sedangkan negara2 saingannya itu terus gah malah sudah berubah dari naga menjadi raksaksa…
    dan jangan pelik jika sedikit hari lagi negara sudan selatan akan memotong malaysia dlm kemajuan minda pemimpin berfikir dan kemajuan ekonomi mereka

  108. laaa ismail….
    dah kalau dalam penjualan kapal selam tu ada penyelewengan kena lah siasat semula…sebab kerajaan sebelum tu melindunginya…..
    bagus la tu….
    kalau ada pemimpin atau org malaysia terlibat perlu lah di siasat….
    kenapa plak nak menghancurkan malaysia….
    tak heran sebab ramai lagi orang malaysia yg mampu jadi pemimpin…..
    apa..kalau tak ade pemimpin2 yg kena siasat tu mlaysia ni hancur ke..? ape yg hancur nye..?

  109. Tokotambah on

    UMNO gagal dalam menjalankan tugasnya dan dilihat menuju kearah kehancuran disebabkan kebebalan ahlinya dalam menangani issue semasa. Sifat UMNO menggambarkan sifat orang melayu jahil yang suka menfitnah, otak kotor fikirkan seks sahaja , dengki dengan kelebihan orang lain, mengumpat,rasuah, perkauman dan menjauhkan diri dari memahami kehandak ugama. Pemimpin UMNO telah menyajikan unsur lucah dengan tuduhan sodomi, seks luar tabii yang akhinya mengkuburkan UMNO. Sifat kekampungan menyebabkan ianya ditolak dan dilihat tidak relevan dalam era zaman yg serba maju dengan modern.

  110. mansor, ko nih popular lah, setiap thread dlm BS nih ada je nama ko….agak2 klu masuk bintang popular, kategori pencacai paling kuat jilat, pasti ko akan menang….

  111. Kalau teror sangat hadir je di mahkamah perancis kalau dipanggil bawah peguam safee abdullah tu sama…haha..

  112. engakau bawalah hukum hudud engkau rujukan utusan melayu silakan kalau rujukan PAS guna quran, ijmak dan ijtihad. jangan main dengan hukum hudud cipataan ALLah.

  113. Najib tak perlu jawab. Apa hak mereka utk memaksa orang lain, di negara lain pula! Bo layan. Anak sultan/raja Kelantan telah menang dalam kesnya dgn Manohara bekas isterinya di Indon. Ada Manohara kena tangkap dan kena sula? Sapa nak tangkap dia dan sapa pula yg layak menyula dia? Kini dia makin galak adalah.

    George Bush bersalah dlm perbicaraan di Malaysia kerana jenayah perang, ada dia peduli? Jadi mahkamah Perancis nak paksa Najib ikut kehendak dia……. no way. Jadi kpd Melayu yg berpikir jgn risau berita BS kali ini tidak releven.

  114. UMNGOKLEMBU on

    mansor > anugerah bintang paling popular katogeri penegak kejahatan, kemungkaran, kejahilan yg UMNGOK buat…TAHNIAH…

  115. UMNGOKLEMBU on

    UMNGOK DA GOYANG…..CEPAT LAA AKU DA XTAHAN NK G NGUNDI NIE…ABU!!!!YA!!!

  116. UMNGOKLEMBU on

    ehh…mne ko tau ha!!!aku org trdekat pn xde nmpak plak driver tukar smpai byk tu…org paling lme de je…yg tukar bkn resign tp transfer je…still bwk org len dlm parti..ish2…pandainye UMNGOK ajar org FITnah….bg bukti!!!

  117. UMNGOKLEMBU on

    de ke??klu de npe smpai skg aku xdpt g pn..bg la tau aku…aku pn nk baca gak…membca kn budaya kita…xgitu??

  118. UMNGOKLEMBU on

    mybe ic dia merah campur biru skit…tu yg cmni jd nye…aku bersimpati keatas mu….

  119. saya rasa bukan isu pertahan atau tidak, bangsa atau apa juga…yang sebenarnya ialah jenayah,hukum,undang-undang dan hak asasi manusia…segalanya ada ‘its turning point’. kita tidak perlu takut dengan perkara yang tiada dan sekiranya Bapak Menteri Malaysia Datuk Seri Najib dan rakan2 tidak bersalah, maka apa yang nak negara luar ganggu gugat atau apa yang perlu rakyat Malaysia nak pertahankan sebenarnya… Jika bersalah, sepertimana Presiden Bush dan 7 associatesnya yang disabitkan bersalah melakukan jenayah perang…maka Allah swt lebih mengetahui dan Maha Memperlihatkan…wallahuaklam

  120. kalah menang adat lorrr….bg peluang lak kt pembangkang….five years ajee….

  121. siapa juga yang akan memegang AMANAH dan TANGGUNGJAWAB sebagai Perdana Menteri Malaysia perlulah mereka yang menjadikan Al Quran sebagai panduan dan amalan…jika tiada semua syarat itu maka, bukan sekadar kucar kacir lagi, malah Allah bakal menurunkan bala…dan mereka yang diberi ‘kuasa’ dalam BN dapat di’lihat’ sebagai mereka yang gemar bermewah-mewah dan berfoya-foya…di mana kebenaran mereka mengamalkan slogan sekadar hiasan iaitu ‘rakyat didahulukan’?..
    untuk kita memilih Perdana Menteri Malaysia, sewajarnya cara perlu ada perubahan dan penambahbaikan. Calon-calon dari Parti Pemerintah dan Parti lawan perlulah mengambil bahagian dalam DEBAT untuk melihat dengan lebih jelas siapa yang lebih berwibawa dan telus…seperti mana yang dilakukan oleh calon politik dari luar…maka, berhujah untuk melihat siapa yang lebih layak…wallahuaklam

  122. Yang berkumpul tu semua ahli umno seluruh malaysia yg disuruh dtg penuhkan stadium, tp tengok bnyak lagi kerusi kosong tak penuh pun stadium. Setakat tu jelah penyokong umno ada huahuahua..
    66tahun tu dah usia emas, sendi2 pun dah mula sakit, dah mula nyanyok dan dah patut bersara pun dan layak masuk rumah org tua.
    Kalau polis tembak gas pemedih mata kat stadium tu mesti huru hara kan? Kalau kwn ko kentut sebelah ko pun mesti ko kecoh kan?huahuahua..

  123. betul tu kita tengok je apa najib nak putar belit lagi. Jangan nanti dia mintak sumpah laknat pula dengan mahkamah perancis.hehehe

  124. bila bush dibicarakan kat mahkamah malaysia bro?

    Manohara bukan siapa2pun?

    Jadi apa ko ckp tu betullah najib salah dan terlibat,hehehe?

  125. tulah sekolah tak tinggi sape suruh. Baguslah tu, pemimpin salah dan dibicarakan diluar negara tetapi masih disokong atas sebab termakan budi sehingga menghalalkan semua kesalahan yg dilakukan, inikah kepimpinan islam ulama najib umno ajar pada ko?

  126. Tak heran pun kalau bn menang, kalau bn kalah baru aku terkejut sebab mana boleh kalah dah rekrut ramai hantu kan. hum:)

  127. dulu masa zaman melayu melaka …. yg jd pengkhianat pun adalah bangsa melayu juga …..

    dan sekarang …. ia berulang kembali …..

    belajar belajarlah tentang sejarah …….

  128. Fitnah terhadap terhadap DS Najib yang mengaitkannya beliau terlibat dalam pembunuhan tersebut semakin hebat digerakan oleh pihak PKR dan sekutunya ketika pilhanraya ke-13 semakin dekat. Pelbagai cara dan kaedah untuk menyebarkan propaganda jahat mereka bagi menjatuhnya DS Najib termasuk dengan bantuan pihak luar seperti israel dan negara-negara barat lain…

    p/s : Fitnah ini mungkin menguntungkan mereka dan penyebarnya di dunia tapi di akhirat kelak rugi dengan tidak terkira…

  129. Aduhai Salafi, perkara ni dah lama. Hanya mahkamah UMNO tak siasat,sebab ada kepentingan masing2. Engkau ketinggalan maklumat atau sengaja tak mau tau,sebab engkau kategori kroni tegar. Klu melibat gambar mungkin fitnah,sebab zaman canggih sekrg apa2pun boleh ,tapi klu kapal selam dah tersadai, gambar wanita bernama Altantuya terpampang termasuk bapa dia pun dak dipanggil mahkamah,fitnah apa bep???.Lu fikirlah sendiri. Klu kau dak mempertahankan BN,tak apa,sebab kau punya hak,tapi jgn pertahan Najib,sebab Msia bukan milik Najib.Bagi org lain pulak mentadbir. Tak baik , pilih lagi….. klu sempat 5 thn akan dtg..pemikiran hendaklah didemokrasikan…..bye2

  130. Penyamun umno on

    Roh mendiang ALTANTUYA sedang menuntut keadilan terhadap dirinya.semoga tidak sangsi lagi selepas ini kepala dalang yang sebenarnya membunuh ALTANTUYA di ketahui dunia Dan terima hukuman.biarlah makamah seperti ini berkecuali dengan INDIVIDU yang terbabit akan menentukan keadilan supaya tidak Ada lagi mempersoalkan keputusan makamah.

  131. Staf BERITA SEMASA,kamu tidak takut hukuman Allah?.Kamu fitnah DS Najib terlibat dengan komplot pembunuhan altantuya. Bukankah Kes ini telah selesai di mahkamah Malaysia dan DS Najib tidak terlibat dengan pembunuhan ini.Tetapi kali ini,Berita Semasa cuba memfitnah lagi DS Najib dengan mengaitkan komplot pembunuhan tragis ini. Untuk Fitnah kali ini juga, Berita Semasa mengharap bantuan negara barat iaitu perancis yang jelas anti-islam dan berat sebelah seperti Pertubuhan Bangsa2 bersatu (PBB)…Sudah-sudah lah “Berita Fitnah Semasa” kamu nie.

  132. Pakcik kumar on

    Pilihanraya kali ini akan lebih memihak kepada Barisan National sekali lagi..Kejatuhan parti pembangkang kali ini pakcik jangka lebih teruk dan sangat menakjubkan bagi Barisan Nasional yang akan dapat menakluki semula negeri2 pimpinan PKR, Kecuali Kelantan.

    Kepimpinan dato sri najib kali ini sangat diterima oleh semua bangsa yang berbilang kaum dan budaya. atas dasar inilah barisan nasional memiliki kelebihan dari parti pembangkang.

    Walau bagus macamana pun manifesto pihak pembangkang nanti, rakyat masih dilihat tidak begitu yakin kepada parti pembangkang kerana bimbang akan kebolehan mereka dan semua keistimewaan yang sedia ada untuk orang melayu khususnya akan hilang dan digantikan dengan hak sama rata. Inilah punca utama yang akan membuatkan parti pembangkang akan kalah teruk diiringi sifat tunai janji dato sri najib. percayalah cakap pakcik.

  133. apa yang kelakarnya. Orang yang membuat fitnah di forum ini akan di baca sehingga anak cucu cicit apa yang kamu tuliskan. kalau ayat-ayat yang kamu tulis itu memberi faedah kepada ugama, bangsa dan negara, selagi ada orang membacanya, selagi itulah habuan yang kamu ada hingga ke lubang kubur.

  134. Angry Birds on

    Rileks lar bro….jgn panik….lum pun kena panggil dah mcm betul jer cerita ni…..nanti dah kena panggil baru la nak sokong najib tu…..tapi aku percaya 100% betul yg najib ngan 2 org lagi tu akan disapina ke Perancis….sebab tu lah dah dengar desas desus PRU 13 akan diadakan secepat mungkin….tak tido najib dibuatnya…kalau BN menang pun dia tetap kena sapina juga….dlm Malaysia hr tu leh lah dia kelentong mahkamah…ni mahkamah kat perancis….tak leh lah nak tolong dia…..kah…kah….

  135. Hei mansor kau bapak Rosmah ye..

    kau baru dapat 300 gi bkt Jalil himpunan 66 Th..Anwar dalam keadaa apa pun di tekan 2x di tudoh meliwat..bertahun dalam penjara..dan macam2 lagi cubaan fitnah yang kau orang lakukan.namun Anwar tetap bersemangat menghadapi cabaran ..
    Kalau pemimpin kau mansor tunjukan lah kejantanan ,bersihkan nama..
    kalau najib bersalah dia sorang yang kena ,negara Malaysia tak tergugat pun..kau boleh ajak perkasa berdemo kat perancis…bila lagi nak naik kapal selam pasti najib sponser.1B komisyen nya berbaloi kan?

  136. C4 Tuya Mongol Kapal Selam Mahkamah Perancis on

    Akan ada dua keputusan mahlakamh dari dua negara berbeza sistem kehakimannya.. keputusan mahkmah m’sia.. Najib tidak terlibat dgn rasuah pembelian kapal selam scorpene… pembunuhan tantuya dan penglibatan peledak C4… tapi dimahkamah perancis akan berkeputusan sebaliknya… akhirnya rakyat m’sia yg akan menjadi hakim… hukum umno BN dan najib… kuburkan parti yg tak guna ini…

  137. mr.cool sampah…ko tu sampah duit..jadi lalang
    nk isukan benda2 yg org tk buat…mcm ko tu tuhan..bingai nk mampus pembankang yahudi….terserlah ko tu dh hampir nk murtad…..

  138. C4 Tuya Mongol Kapal Selam Mahkamah Perancis on

    Najib tuya menteri bapok wanita m’sia dan menteri anjing hijau zahid komidi dah pun ada MC dan sick leave sebab taknak hadir kemahkamah perancis sebagai saksi.. dimahkamah m’sia pun dua eko ni takut, inikan pulak mahkamah perancis.. terkencing terberak nanti dlm mahkamah tu jika dua eko ni masuk situ…

  139. Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh.

    Dan berpesan-pesan dengan KEBENARAN dan kesabaran.

  140. bini orang on

    kalau betul nak kemana, selama mana nak sorok akan terdedah juga, Allah itu ADIL, tunggu sahaja.

  141. Ya laaa… !…aku mohon ampun dan maaf ke atas apa yang aku responkan pada awal2 treads ni…

  142. Saya harap saudara sedar apa saudara telah lakukan. Ingat sikit, apa yang saudara tulis dan komentar itu jadi bahan bacaan orang ramai dan bermakna saudara juga terpalit dosa fitnah dajjal al-masih…

  143. tak kisah lah siapa menang atau kalah..
    ape yg aku tau kerana pembangkang kuat dan tekanan kuat dari pembangkang juga lah yang membuatkan rakyat banyak dapat….
    dan mungkin bila pembangkang sekarang terpilih memerintah plak….rakyat lagi banyak dapat sebab bila bn terutama umno jadi pembangkang sudah tentu mereka akan menjadi pembangkang yg lebih ektsrim sebab mereka akan cuba memenangi hati rakyat semula…..
    jadi utk itu mari kita cuba yg baru……
    sebab memang ada banyak faedahnya utk kita semua

  144. merapu ko ni FAJAR….
    Apa nak kecuh….? ini bukan fitnah tapi disebut semula..biasalah dlm apa kes pun kalau ia meragukan ia bolih dibangkitkan semula…

  145. anak murid on

    jgn gaduh… sesama islam plak tu.. kecian..
    tunggu jer la keputusan mahkamah..
    kat mahkamah dunia..
    tapi kat mahkamah akhirat kelak yg salah pasti akan dihukum..
    tiada alasan dah time tu..tak leh nak wat cerita putar belit dah… hanya Allah yang Maha Mengetahui semua ni..
    kita nak cakap byk pun tak guna..
    takot jad fitnah pula…

  146. Astaghfirullah. jangan sebut pasal Islam bila anda bahasakan seseorang islam lain “laknatullah” kita semua berbeza pendapat, tapi tak perlu membenci dan extreme macam tu. insyaAllah saya sokong pembangkang, saya tak setuju tapi saya perlu hormati penyokong kerajaan

  147. Atas Pagar on

    Bagusla BS kluarkan citer2 mcm ni, agar rakyat mcm sy ni bleh menilai, sbb kt TV3 dgn Utusan serta media arus perdana x kluar citer2 mcm ni….hanya kluar keburukan pembangkang, smpi dh nmpk buyers yg terlampau sngt, x kan la sume yg pembangkang usulkan x betul, bgla ruang pada pembangkang untuk bersuara di media arus perdana, lg satu kenapa x nk berdebat??..sedangkan kt negara maju itula platform parti2 politik supaya rakyat bleh menilai kedua-dua belah pihak…

  148. anak murid on

    tgk jer la nanti pakcik..
    takot jadi mcm2 tahun lepas..
    ramai kata BN menang beso..
    tapi last2 tak dapat 2/3 pun
    kuasa di tangan rakyat..
    negara demokrasi..
    tunggu dan lihat jer la pakcik..
    hati manusia ni sekejap sokong sekejap tidak..
    tiada siapa yg tau..tapi bagi saya.. biar la kalo menang pun bukan 2/3.. biar pembangkang ada.. takot juga jadi mcm sebelum ni.. semua suara rakyat dibuat bodoh jer..mcm tu pun tak boleh juga.. kalo mcm sekarang ni at least merasa juga kita semua.. daripada tahun2 lepas PRU.. ape yg kita merasa pakcik.. huuhuu…

  149. UMNO LEMBU on

    mansooor pi tido laaaaaaa.

    takde sapa nk sabotaj negara ini. semua pemimpin umno memang dajal geng freemason, buat apa nk ambik najib tu.

    agenda luar kepala …kau. siapa bunuh altantuya..polis perancis ke? siapa dapat RM500 komisyen.. syarikat perancis ke? siapa razak baginda? budak perancis ke?

    retorik bodoh. pi tido lagi baik la mansoooruuuuu

  150. UMNO LEMBU on

    mansoooorrrrruuuu = miss sooruu

    hidup utk makan je mcm lembu fidlot ,

    tu sebb sokong umporno lembu

  151. UMNO LEMBU on

    yg pernah khianati angkatan kyai salleh ialah dato onn. semasa nk buat serangan fianl, terhegeh2 dato onn talibarut penjajah halang, katanya sudah2 lah.

    semasa komunis zalim kt org melayu, mana dato onn pergi?

    pengkhianat.

  152. URUSAN JUALBELI KAPAL SELAM NI PD PNDANGAN SAYA IANYA ADALAH SUATU PROSES YG MELIBATKAN BANYAK PIHAK DAN SUDAH SEMESTINYA BANYAK PERKARA BERBANGKIT YG AKAN TIMBUL.KITA SBG RAKYAT MALAYSIA SEJATI PERLULAH MEMBERI LALUAN KEPADA PROSES TERSEBUT BERJALAN TERLEBIH DAHULU,DARI SITU BARULAH KITA SAMA2 MEMBUAT KESIMPULAN APA YG SEBENARNYA BELAKU….SPEKULASI BERERTI SESUATU YG DIGEMBAR GEMBURKAN TANPA ADA FAKTA YG SAHIH.KALAU MAHKAMAH PUN MAHU BUKTI DAN FAKTA ,INIKAN PULA HAL YG MELIBATKAN NEGARA.APAP2PUN KEAMANAN TETAP MENJADI YG NO.1……

  153. Angry Birds on

    Yang datang pun jenis yang tak layak nak mengundi….budak2 bawah umur 21….ni yg paling ramai dtg…sebab tu najib tak bubar parlimen sebab tak yakin lagi….

  154. siti kelembai on

    akak nak tanya ada tak sesiapa tau org nak jual rumah flat kat KL ni. Akak nak blei lah.

  155. ha3 siti kelembai sebok pulak buat ikln nk cari umah.. org tengh sebok2 kutok mengutok dia sibok laik.. apa2 pun memg terbaik.. ada masa free lawat blog kutooobamboo

  156. Otromen Taro on

    aku x ksh klu PAS yg tadbir tp klu adil atau dap yg nk tadbir negara ni, aku x sokong.lbh2 lg klu dap bangsat 2.dh la mentah2 tolak ISLAM.aku xnk nanti tergadai semua.aku x kisah antara PAS atau BN.janji parti mne yg dahulukan ISLAM, 2 yg aku pilih.adil ni aku 50-50 jer.klu dap, pegi mampus lah

  157. Otromen Taro on

    aku xnk sokong mne2 tp klu kite xde bukti kite jgn ckp sape2.klu kite sebut jer, bermakna kite dh start fitnah seseorg.baek kite doa biar mne pihak yg bersalah dihukum.ALLAH kan maha adil…..dgn Dia jer kite mntak

  158. Otromen Taro on

    aku stuju.pucuk pimpinan dlm BN dh kena 2kar.amik yg pentingkan agama dulu….

  159. sokong… jangan biarkan BN menang 2 pertiga… nanti depa buat perangai lama lagi…. nanti bila PR tak kuat BR1M dan BB1M tak dapat dah…. terima kasih kepada kedua dua pihak PR dan BN….

  160. bukan Parti UMNO yang bersalah dalam kegagalan mereka…. tetapi salahkan pemimpinnya andainya Parti UMNO kalah pada PRU akan datang…. begitu juga dengan kes Bersih 3.0.. kenapa perlu pukul polis.. mereka tu rakyat biasa juga… jika nak tukar kerajaan bukan rakyat yang perlu dipukul tetapi hukumlah pemimpin yang lupa pada tanggungjawab dengan tidak mengundi mereka…. sekian terima kasih….

  161. nie org tua ke? Org indon? agak2la bapak ibu klo omongnya biar bener. bicaranya jangan sembrono aja. yaa bisa aja loe ngak kenal sama pemerintah malaysia. tp menurut gue pemerintah udah cukup bagus. bisa aja karenah birokrasi yg bikin ulah jd macam2. soalnya ngapain ini semua bisa terjadi? ya ngak mungkinla org ngak melakukan kesilapan namanya pn manusia biasa.. hidup ini satu pelajaran… umno juga bisa belajar… apapn hanya Allah saja yg tahu segalanya! sorry ya paman tante

  162. yg penting ugama sapo? pas? agak2la…ingat semua yg terer agama tak pernah jahil…hahaha org yg terer ugama klo buat salah lg berat hukumnya… tny nik aziz adakah ptt dgn dap??? dap ngok ngek akan menyebab melayu musnah dgn propaganda halus…dmana org melayu nanti???

  163. setuju!!! but pmbetulan sket…bukan hanya melayu pengkhianat tetapi juga mamak, siam, jawa… klo minah jawa tu tak bocor info bendara laksamana kt portugis udah pasti lain ceritanya sejarah. klo mamak tu tak tamak pasti ia tak buat hal. siam…. pengadu domba terkenal sejak dulu…sapa penyebab petani dserang? klu bukan krn jeles dua kerajaan ratu warna warni dgn putra pahang…bosan!! baca sndrila…

  164. Perlu apa kapal selam tu unt msia? Saja dia nk bw rosmah mkn air dalam laut dalam kut….. Xda kepentingan unt rakyat, tp dasar jahat jahanamkan kepercayaan rakyat. Beli sgl benda yg blh rakyat pikir, dia akan lari cara gelap sementara rakyat lintang pukang kt msia….wahai org Umnongokngek…knp susah sgt nk trm hakikat yg negara tumbang dan rakyat tersepit krn Najib nih….

  165. K laaa….aku percaya! Tp kut mana pun Rosmah mmg kenal jg saingannya…. Turun la takhta, jd berani mcm Mahathir, Jun susahkan rakyat lama2!!!! Bkn Allah x balas, ni antara balasan la dah….klau jenis mukmin x pa jg di pggl ujian. Tp ni bkn ujian, tapi Balasan.

  166. Yg ni dah basi sejak Mahathir tarik diri….diorg dah tutup cerita. Tu sebab dia marah Pak Lah Lps Anwar…

  167. UMNGOKLEMBU on

    UMNGOK kalah nnt leh duk dlm kapal ni…driver nye ROSMAH..n penyokong UMNGOK leh laa tumpang…aku suggest korang gi duk kt somalia..dorang xkisah klu nk beli cincin byk mne pn…nk wat pengundi hantu byk mne pn xpe..

    cnform smpai kiamat pn UMNGOK je perintah!!!
    TERBAAEKKKKKKKKKK…

    UMNGOK DA GOYANG..!!

  168. brotherhood on

    sejak zaman dulu sampai lah sekarang. yang jahat akan jatuh jugak dan kebenaran akan bersinar jugak. Allah Tuhan Kita dah habaq awal2 dalam Quran. Kot mana pun pengikut setan2 ni cuba elak dan cover dan lari kena gak dek Allah sebab hebat perancangan pengikut setan2 nie HEBAT lagi perancangan Allah. Moral nye yang dok cuba pertahan pengikut setan2 ni baik pikiaq banyak kali sebab pengikut setan confirm ke neraka ikut setan yang memang dah ditetapkan akan masuk neraka. hangpa rasa hangpa nak pi mana?? Neraka???Syurga????hangpa pikiaq la untuk kepentingan diri hangpa sendiri.

  169. Gurkha Pencen on

    Aku tak tuduh sapa sapa dalam hal ni cuma aku tabik kat DSAI. Tuduhan pertama dikenakan keatas beliau amat berat sampai ada yang dok usung tilam turun naik mahkamah.Tup tup mahkamah tolak kes pasal tempat meliwat tak siap lagi. Masuk pulak pusingan kedua juga tolak kes pasal banyak benda yang bercanggah dengan fakta,Terpaksalah orang tua ni turun naik mahkamah. Tak puas hati lagi masuk pulak pusingan ketiga kes video siap dengan tayangan perdana china doll.DSAI pi report polis tapi tak angkat sumpah.Pada aku tak perlu angkat sumpah pasal dah report polis. Polis Malaya ni sememangnya handal tapi yang agak hairan kenapa sampai la ni kes ni tak bawak ke mahkamah. Aku tabik kat DSAI pasal berani report polis kerana beliau nak berjumpa dengan orang yang mendakwa dia terlibat dengan kes china doll di mahkamah.Last-last kes tu pun senyap jer, Orang tua ni tak bersumpah tapi berani ke mahkamah. Kes di Perancis ni mungkin dah ada yang bersumpah tapi beranikah orang yang bersumpah turun ke mahkamah.

  170. orang2 mcm anda lah sbnarnye xdak mngerti nilai sbnar demokrasi ,, ble trdapat satu korupsi brlaku dlm krajaan maka wajiblah bg kte ntok mmbuang pelakunye .. bkannye kte xdak cintakan negara ke pe bahkan sbb cinta lah kte ingin mreka2 yg korup ini dkeluarkn agar ngara kte lbih maju dn brkaliber kpimpinannye …

  171. C4 Tuya Mongol Kapal Selam Mahkamah Perancis on

    Tu je kata2 yg paling layak untuk dua ekor tu… takde lagi perkataan yg baik selain dari tu…

  172. masa DSAI jd tpm dulu dia yg mulakan pemberian BONUS utk kakitangan awam… menteri kewangan sekarang ada bagi? hampeh… dah beberapa tahun kami kecewa… bagi pun mcm tak ikhlas… mcm byr ansuran je…

  173. Tuan Guru Nik Najib on

    Berita tak dilaporkan media malaysia memanglah apa pun tarak. Berita yg tak betul cepat je nak lapor.
    Baik setiap berita tv dan media cetak arus perdana kat malaysia ni tulis Amaran kat muka depan
    ” Watak dan nama dalam berita ini adalah rekaan semata-mata dan tidak ada kaitan dengan yg hidup ataupun telah meninggal dunia. Disarankan kanak-kanak bawah umur mendapat bimbingan ibu bapa”.

  174. Tuan Guru Nik Najib on

    kalau kena najib boleh plak kata fitnah. kalau najib dan pencacainya reka cerita tak masuk akal nak namakan apa plak, nak letak nama perjuangan ke?
    Mintak najib beri penjelasanlh tentang kapal selam buruk tu kat mahkmah. Undang2 perancis tak pakai sumpah laknat.

  175. tahniah umno sebab terpaksa sponsor 2,200 buah bas utk datang berkumpul siap bagi RM20 kpd setiap mereka yg hadir (rasuah?)…tak mcm bersih 3.0 tak payah sponsor bas pun. dtg sendiri dgn duit poket sendiri… tu pun mencecah ribuan penyokong…

  176. KeADILan AKU on

    assalamualaikum w.b.t pada yg beragama islam dan salam sejahtera pada yg bukan islam…memandangkan ada yg menyentuh tenang bersih 3 perpuluhan 0,saya nak luahkan rasa ketidakpuasan dan ketidak ADIL’an terhadap apa yg berlaku tempoh hari (BERSIH 3.0) pada diri saya sendiri.KENAPA…KENAPA…dan KENAPA saya salah seorang peniaga berlesen (pemegang sah lesen penjaja dan pemegang sah kad pengenalan negara malaysia bukan warga asing) yg mencari rezeki di lorong TAR terpaksa menanggung kerugian walhal sepatutnya tidak begitu pada setiap hari berkenaan??KENAPA?KENAPA? dan KENAPA disebabkan agenda politik pihak2 tertentu yg berjuang habis habisan utk menegakkan kebenaran dan keadilan (sepertimana yg mereka tuntut),saya dipaksa tanpa rela menidakkan rezeki ALLAH yg sepatunya saya perolehi???(dah kerap kali berlaku disbkan dah tak ada lokasi lain yg mampu dipikirkan selain lokasi yg sama).Kiranya mereka menuntut KEADILAN dan mempertahankan hak dgn cara mereka sendiri,DIMANA PULAK KEADILAN dan hak saya sbagai peniaga???perlukah saya buat perkara yg sama melaung2kan atau menjerit2 tanpa henti di depan setiap rumah pemimpin2 mereka menggunakan cara saya sendiri demi menuntut hak dan keadilan???mungkin kata2 saya tidak sebernas atau sebijak mereka tapi perkara ASAS yakni HAK DAN KEADILAN itu pun pada mata kasar saya masih lg samar2.walaupun saya tidak semewah yg ada,tapi saya masih lg mampu menyara keluarga dgn berniaga kecil2an…Alhamdulillah yg sulung dah pun masuk UM..berkat doa dan sokongan pelanggan tetap dan tak tetap saya.SYUKUR.tolonglah…tolong…saya mewakili ahli2 keluarga saya (saya,isteri dan dua anak saya) merayu agar lokasi seterusnya ditukarkan ke tempat lain (cadangan…cadangan saje….stadium shah alam,Slangor atau stadium nasional bukit jalil.luas kawasan persekitaran luarnya).kan mereka2 tu pun asik selalu kata “sabar kami ada had!!jgn sampai kami jatuhkan kerajaan yg ada!!”pada saya yg terkena sama tempiasnya pun nak meluahkan…SABAR SAYA ADA HAD..JGN PAKSA SAYA BERTINDAK…AGAMA didahulukan,keluarga TANGGUNGJAWAB SAYA.(Ya Allah ya tuhanku,pemudahkan lah rezeki dan selamatkanlah seluruh umat2 Islam dimuka bumi ini,amin)

    -peniaga air balang

  177. sygkan bangsa? jadi biarkan semua ini berlalu… mcm tue? sukenyer najib….ini nak siasat, kalau tak salah lepas la, kalau terbukti salah macamana? sygkan bangsa tangan2 kan..

  178. sudah lah mansor bukan menolak permodenan tapi kalau jenayah tetap salah jangan bru setahun ni dapat imbuhan eshan dari kerajaan dah sokong mana pergi bantuan eshan rakyat sebelum ni kenapa sekarang ter i ia nak jadi 1 MALAYSIA buka lah mata kita dapat imbuhan ni pun kerana terpaksa tutup pekong mereka sedar lah bangsa melayu

  179. kahkahkah… lawak la lu..ko pa hal nak banding hal pakaian.. ko ingat org bertudung tu suci ka.. pi raahh… kalau nak pancing org cara mana paling mudah.. cara pakaian, agama… itu paling mudah.. kalau orang buta tuli, bebal, mmg mudah kena pancing.. macam pancing ikan buntal… kahkahkah.. kalau dibandingkan antara org bertudung dengan orang bogel.. bagus aku ambil org bogel. sebab dia tak nak hipokrit.. patut la mudah di sesatkan.. bodoh ….

  180. memang bangang mansor ni..org tu nk siasat.mn ada nk jatuhkan bangsa melayu..betul2 bangang kau ni..ko tgk tv3 dengan baca utusan jelah..bangang one more time.

  181. anti pendatang on

    bosan dh semua ni …najib pengecut ni……bila bubar palimen…..takut ke…..hehe…menyusah org betul….

  182. kenapa pentadbiran najib dan rosmah tidak membantu hajah raya….siapa kenal wanita ini…saya tinggal di kluang kecoh cerita pasal dia…bantu wanita ini….dia tinggal di batu pahat….kisah benar….dia pengasas para malaikat yang memberi bntuan pada umat manusia….dikatakan lailatulkadar sudah 5 tahun turun di malaysia bertempat di Sungai Ayam batu pahat….Tuhan maha adil…dia mempunyai byk kelebihan yg Tuhan berikan yg tiada pada manusia biasa..anak dia kerja di mersing naik skuter org kata…saya tak kenal ank dia…org BP mesti kenal wanita ini…kenapa pentadbiran najib tidak membantu keluarga ini, kata saja membela Islam…lihat saja apa sudah jadi pada negara kita sekarang dan selepas ini….Allahuakbar!!

  183. Pulau Kundur on

    pas tak kn jalankn hukum hudud,sebab syiah.G siasat org atas atas pas,pegangan apa syiah atau sunah.g siasat dia org punya tempat belajar kat mana? pegangan apa tempat belajar tu? klg tempat belajar tu pegangan syiah,tk kan anak muridnya sunah??????????/
    sendiri mahu ingat rakyat TANAH MALAYA.
    HATI HATI JNG SAMPAI TERSESAT JALAN!!!!!!!!

  184. Tak panas pun! Orang Perancis tak sebodoh orang Melayu yang membuta tuli percaya pada cerita karut dalam blog, khabar angin, fitnah dan pembohongan. Mereka tidak sebodoh orang Melayu menyokong parti yang tidak tentu arah tujuan dan menyokong parti yang membuat hukum ikut seronoh sendiri – hari ini haram tahun depan hallal! Dulu kita perjuangkan Negara Islam dan sekarang kita buat Negara Kebajikan – Bebal dan Bahalol kalau ini ideologi perjuangan. Bezanya orang Perancis ini tak peduli bakal ketua mereka penzina ke, tinggal dengan perempuan simpan berpuluh-puluh tahun ke, mahu pun bakal Presiden mereka suka main bontot. Dan Melayu macam orang Perancis ini pun dah ada di Malaysia! Berketuakan kaki Bontot! Melayu jahil sahaja yang mudah terpengaruh dengan cerita rekaan kaitan Altantuya dengan PM. Sampai kes selesai peguam-peguam yang hebat mewaklili Altantuya tidak sepatuh pun ada menyebut PM mahu isterinya dan tak ada juga mereka berani meminta kedua-dua mereka ini menjadi saksi.

  185. Pulau Kundur on

    sedara sedara tanah malaya semuanya, najib tidak akan di ambil tindakan punya,selagi 1MALAYSIA digunakan.SIAPA BOSS BG 1MALAYSIA????????
    apa beza MALAYSIA dengan 1MALAYSIA.

    MALAYSIA DITUBUH PADA 31 OGOS 1957.
    1MALAYSIA DITUBUHKAN PADA 16 September 1963
    kenapa baru sekarang 1MALAYSIA digunakanya.????

  186. tumpang bangga kerana makin ramai budak2 muda sokong Umno, Mari kita jahanamkan PAS Kedah.

    Kedah akan kembali maju dibawah BN. tahniah Perhubungan Umno negeri. Mulakan kecil2 dulu. Langkah Jabatan Pelajaran Kedah larang semua murid dan guru hadiri majlis tilawah dan khatam Quran yang majlis agama negeri anjurkan amat wajar disokong. ini kerana ustaz azizan yg akan rasmi, ini pastinya salah kerana dia tu pembangkang. Kami x iktiraf kepimpinan azizan. meluat aku tgk puak2 ni aihh.. Bendera BN makin banyak digantung, bukti org Kedah dah insaf nakkan kembali BN dan Umno.

    ingat, haram sokong syiah ni.

  187. tuan-tuan, menaip di keyboard ini adalah untuk menjawab pendapat “pak cik kumar”. Nie kumar mana tak tahu la. tuan tuan yang dihormati semua. “Keistimewaan Melayu”, Apa itu keistimewaan Melayu? Senaraikan keistimewaan melayu? Bagaimana kita sebagai melayu boleh menggunakan keistimewaan itu? Dimana? cuba tuan-tuan jawab soalan tersebut. Kebanyakan orang, hanya tahu bercakap tapi tak tahu, bila boleh pakai, dimana nak pakai, bagaimana nak pakai. aku bagi 1 hari pada “pak cik kumar untuk jawab”. sekian terima kasih.

  188. Pulau Kundur on

    kpd UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK,sapa yang terkena umpan yahudi israel.kwn rasa awk yang dah terkena umpan yahudi israel.sebabtu otak awk dan tk boleh nk berfikir waras.hai sengal kau g kaji sapa 6 org yg tubuhkn umno ni,dah tu kenapa sultan ibrahim tk mhu tandatangan pertubuhan umno ni.klg betul dah tandatangan mana buktinya, kwn ingat awk dah banyak mkn barangan yang ada tanda halal,tp mengandungi lemak babi.ni lah jd nya,tk boleh nk berfikir secara waras,otak dah kena sihir.

  189. Pulau Kundur on

    66 tahun umno hidup, perpecahan bangsa melayu semakin meningkat.makanan yang nampak halal sebenarnya tak halal berlambak D pasaran,66 tahun umno memerintah melayu,baru celah gigi aje perusahaan makanan org melayu yg ada.banyak lagi klg nk ceta ni.kau memang betul betul sengal lah UMNO SELAMANYA TERBAIIIKK.

  190. IN THE MIDDLE on

    aku sokong,silap dulu x undi pakcik yang berkempen nek beskal ngan nenek tu hahaha

  191. Hok aloh..BERITA SEMASA jah bikin panas..x dok kijo lain..jadi BATU API jah tau..

  192. Pulau Kundur on

    kalu tak ada umno,malaya kena berperang lah nk dapatkan kemerdekaan.tu yg dulu tk payah berperang dah boleh merdeka(cara berunding),berunding plk ngan british(freemason) memang kena ngakal je lah.memang freemason nk kan wilayah malaysia.ada kawasan yang penting bagi DAJAL kat sini,tp tak tahu kat area mna?

  193. pakcik kumar on

    @ valuation dan pembaca semua.
    Terima kasih kerana respon anda.

    Maafkan pakcik kerana tak dapat menyenaraikan secara terperinci disini sebagaimana yang dikehendaki olih en.valuation tetapi rasanya cukup sekadar rujukan dan cubalah teliti dan memahaminya sendiri.

    Sila semak perkara 153 perlembagaan dimana terdapat apa yang dimaktubkan sebagai keistimewaan melayu(hak orang melayu) semenjak tahun 1957.

    Beberapa perkara berkaitan hak orang melayu yang perlu kita ketahui disitu seperti:-

    1. perkhidmatan awam
    2. ekonomi
    3. pelajaran
    4. tanah rezab melayu
    Hak orang melayu tidak boleh dipertikaikan dan dilindungi dibawah akta hasutan 1948.
    Intisarinya cukuplah buat pemahaman pakcik sendiri.

    (Pakcik harap sedikit sebanyak terjawab persoalan en.valuation, walaupun tak lengkap). Kalau bolih minta en.valuation lengkapkan, agar dapat pakcik dan pembaca lain memahaminya.

    Apa yang pakcik faham, hak orang melayu yang termaktub didalam perlembagaan ini telah tercabul tanpa kesedaran orang2 melayu sendiri walaupun dilindungi dibawah akta hasutan 1948.

    Yang pakcik cuba nak sampaikan kepada pembaca adalah bagaimana parti pembangkang akan memenangi PRU13 nanti, apabila pemimpin2 PKR sendiri mempunyai idea, pendapat atau idologi yang ketara bezanya. Hanya mempunyai satu hala tuju iaitu mengalahkan BN, disamping itu melahirkan secara terang2an perbezaan pendapat mereka. Contoh terbaru apabila karpal singh membuat komen bodoh dimedia berkaitan isu hudud. beliau tidak sepatutnya menunjukkan apa2 reaksi, walaupun mereka telah bersetuju ketika dimuktamar. Ini adalah sebahagian senjata berkesan yang akan digunakan olih BN ketika berkempen nanti. Satu perkara lagi PKR tidak kelihatan berminat untuk memperjuangkan hak orang melayu sebagaimana perkara 153 perlembagaan.

    Pemimpin2 BN yang diketuai ds najib pula dilihat mempunyai hala tuju yang sama tanpa menzahirkan kepada umum perbezaan pendapat mereka, disamping menabur berbagai2 umpan yang disukai kepada raayat. Disinilah kebijaksanaan mereka untuk mempengaruhi rakyat.

  194. apa jenis manusialah. antara agama dengan parti politik mana ko pilih? aku rasa ko mesti pilih parti politik aka bn kan?
    Majlis tilawah al-quran adalah majlis agama, patut ke dihalang sebab dirasmi menteri besar kedah dr pas.
    Kalau konsert ada ke siapa nak halang.
    Ni yg sedih nye rakyat malaysia dimana level agama telah diletakkan dibawah ketiak BN.
    Boleh pulak kata salah dan wajar larangan tu dibuat sebab dirasmikan oleh menteri pas. Pas tu kerajaan sah kedah dan pembangkang kat kedah adalah Bn.
    Mane letaknya agama kamu komen mcm ni sehinggakan dah tidak tau menghormati agama dan seolah2 majlis agama boleh diperlekehkan kerana kamu sokong bn. Ini lah barah bernama bn yg telah disuntik dlm otak dan hati beberapa rakyat malaysia.

    sebaiknya ketepikan parti bila melibatkan agama.
    walaupun aku tak sokong bn, tp aku tetap pergi majlis agama atau majlis yg tidak bertentangan dgn agama walaupun dianjurkan bn atau mana2 parti. Parti aku hanya letak atas kertas undi.

    Semoga Allah memberi pengajaran kepada kamu.
    komen kamu memalukan umat islam.

    Jangan mengatakan org lain syiah, tengok komen kamu sendiri adakah ia mencerminkan keislaman kamu.

  195. hidup perlu berlandaskan agama..dah tahu menutup aurat suruhan ALLAH…kalau tak buat juga…apa namanye??kalau suruhan ALLAH YANG MAHA AGUNG boleh di pandang sepi,lu fikirlah sendiri azab yang bakal diturunkan…sedikit sebanyak saya setuju dengan Jack..tolong jangan campur adukkan suruhan agama dengan politik..ini jelas menunjukkan betapa ‘bijaknya’ anda dalam berbicara..

  196. alah…satu hari aje tak niaga, tak kan bengkrap, ia kan?..perhimpunan bersih tu bukan berlaku tiap2 hari.
    lagi pun tarikh 28hb tu dan diwar2 kan awal. buatlah persediaan.
    berniaga ni pun ada untung ruginya..takkan tak bolih terima kalau ada rugi secebis..memang dasar tamak!
    bak kata pepatah lama “orang tamak selalu rugi“
    kadang2 menyampah pulak aku dengan gelagat peniaga2 ni, pantang dengar ada kenaikan gaji, sewenang2 naikkan harga barangannya, melampau betul.

  197. C4 Tuya Mongol Kapal Selam Mahkamah Perancis on

    peniaga air balang… apa sebenarnya barang yg kow niaga ari tu.. aku tengok orng yg beniaga air atas van kecik kat lorong TAR dpn sogo tu bukan main laris lagi… aku dan geng aku beli air situ 3, 4 kali.. yg lain2 cuma duk niaga barang2 lusuh je… aksesori H/Phon… kain baju lusuh… mana nak laku… apa la punya otak melayu meniaga… tak kreatif… tengok kedai 7E kat jln TAR… habis barang di beli peserta bersih… air… makanan ringan… dll..aku duk perhati pekerja2 7E tu berulang alik dgn motor punggah barang untk dijual… tengok kedai makan mamak dpn hotel frenz… tak putus2 orng masuk makan… mamak tu tersenyum senang hati… aku rasa kow ni tahik karat umno, TV1,2,3 usang meloya dan benda2 hairan.. berpijak lah dibumi nyata…

  198. en mansor.kepimpinan malaysia bukan 100% di tangan dato najib.jgn cakap macam beliau tak boleh diganti.kalau jadi apa apa pada beliau, TPM dato muhyiddin ada.dia buleh naik jadi PM.kalau dato najib tak salah apa nak takut kan? berani kerana benar,takkan melayu hilang didunia. bawak rilek dan tengok apa jadi ngan kes ni

  199. tak timbul soal negara asing, yg penting kita nak siapa yg arah bunuh. u nampak bodoh sangat mcm orang tua menakutkan budak2 ada hantu konon…poorah

  200. Monsor..u are sooo delusional…just accept the fact that “The bangsa sendiri: that u seem to “sokong” is actually the one that is destroying his own race ! Are you stupid or what….typical umno mentality.

  201. Pusat kajian Demokrasi dan pilihanraya Beritasemasa ini lebih tepat daripada kajian UMCEDEL.

    Hasil kajian secara langsung beritasemasa setekat ini masih menghasilkan keputusan berikut:-

    1. PR……………….. 57%
    2. BN…………………30%
    3.Atas pagar…………13%

    Dengan kajian undian beritasemasa secara langsung ini memberi keyakinan yang tinggi kepada PR untuk menawan Putrajaya dan memerintah selepas PRU13 ini. Dan lepas tu rakyat ingin melihat Najib naik kapal salam untuk bercuti rehat di Makamah Prancis

  202. Salam Bro,memang hebat korang berhujah.Ada bagus dan ada yang tak bagus.Rumusan yang aku boleh buat ialah,kalau UMNO banyak sangat menyeleweng dan PAS pula banyak seleweng,maka aku cadangkan agar DAP memerintah negara ini.Kita rasa pulak duduk di bawah pemerintahan orang Cina,amacam ?

  203. KURANG AJAR…ORAng macam en mansur ne tidak layak tinggal di malaysia.jgan kerana sikap berpolitik yg menebal dalam jiwa tu,sampai menggangap rakyat tempatan mcam binatang.ini adalah SATU!!! penghinaan buat rakyat MALAYSIA!!.ni bmksud en mansor lebih suka jika negara kita ne dikuasai oleh org/warga lain.seperti yang berlaku pada negeri SABAH pda hari ini,70 peratus adalah orang asing penduduknya..belajar lah dari sejarah..kerana anda seorang yg BUTA HURUF!!!BUTA SEJARAH!!!!!

  204. malaypilot747muda on

    SEMUA KOMEN SAYA PERHATIKAN PENUH DGN BENCI,DENDAM PD BGSA SENDIRI..SAYA X MINAT NK ULAS..JUS INGIN BGTAU..PR PASTI TIADA TEMPAT KALI INI…INSYALLAH….MR ROBERT…U JANGAN MIMPI SIANG HARI…..SEKIAN.

  205. L.G.E JURULELONG TANAH DAN TAPAK MASJID P.PINANG on

    boleh…boleh….boleh.. boleh blahhhhhh…!!!! masuk kandang babiiiii…!!!!!hari-hari minum kencing LGE…!!!!!BARU BEST…

  206. itu wak punk punye proposal,,kita suka..kalau bolih jadi, malaysian economy mesti akan setanding singapore. belum cuba belum tahu

  207. penyokong kerajaan haram BN memang bodoh nak mampus, telan taik kambing ngan taik lembu. sebab tu bodoh.. keluaR JE DARI MALAYSIA NI PENYOKONG BN HARAM JADAH.

  208. Semoga Allah menunjukkan kebenaran… x sabar nak dengar keputusan mahkamah.. (berbilion duit rakyat habis kat projek ni).. projek mengayakan kroni…

  209. ini bukan batu api… nak bagi magi maklumat terkini..
    klu setakat tgk rtm,tv3, berita hairan mmg x de la…

  210. aikkk..ko nk jd Anwar ke?ape kate kalu ko jd Anwar,masuk dlm sane ats tuduhan meliwat..ko nk kerrr???pastu tggu mahkamah lpskn ko sbb x ckup bukti..ko nk rase ke sengsara dok dlm tu..aptb

  211. Saya rakyat biasa ..tapi saya terpanggil bertanya anuar n saiful orang islam kenapa x dibiacara di mahkamah syariah.tpi di bicara mahkamah civil…inikah dikatakan kerajaan islam yang adil…dan mereka tahu jika kes ini dibawa ke mahkamah syariah..kes tidak boleh dibicarakan sbb tiada saksi sebagaimana yg dikehendaki islam…dan lagi nama presiden mca tetapi jdi presiden sedangkan dia mengaku dah bbuat skandal tapi anuar yang tak mgaku dan mahkamah telah membebaskan napa masih sibuk kata anuar buat liwat…jadi saya sokong pembangkang kerana bnyak kemungkaran oleh kerajaan sekarang…rasuah rasuah…rakyat terus ditindas..kroni kaya raya, bini menteri mewah…..pk pk lah…

  212. nak mapoih ko, abis pecah semua rasia kerajaan, depa X boleh nak makan duit lagi la lepas ni.

  213. aku cadangkan pas dan bn besatu, pas sebuah pati yang baik walaupun X berapa bijak, bn pula sebuah pati yang bijak memerintah, cuma ada beberapa peminpin yang suka makan harta kerajaan, rasuah dan dan banyak lagi, kalau pas dapat manjaga harta kerajaan dibawah pemerintahan bn, akan lengkaplah segalanya.

  214. Tabik Spring on

    Penyokong PR dr kalangan Islam/Melayu sokong membuta tuli.
    Dah jelas Anwar bisexual pun masih nak sokong dia lagi. Jantan betina dia balun. Azmin askrim tandas ….. aduss! dia pun korang sanjung tak sudah-sudah. Ambiga? Promoter sex bebas pun korang puja-puja. Karpal Singh ‘over my dead body’ pun juga korang angkat tinggi. DAP adalah adik kepada PAP Singapore pun korang agungkan. PAS ni pulak tak tetap pendirian. Pening aku. Kejap nak muzakarah, kejap lagi tak nak. Kejap nak hudud, kejap lagi tak payah hudud.
    Kalau puak ni jadi kerajaan, tunggang langgang negara ni. Pasti tak habis-habis PAS-PKR-DAP asyik bertengkar. Rakyat pasti jadi mangsa.

  215. Tabik Spring on

    betol la tu robert. ko ni memang fikir duit doplopat jam. kesejahteraan hidup pelbagai kaum & bangsa ada ko kesah? Dalam dunia ni mana ada negara yang dihuni oleh 3 bangsa besar boleh hidup harmoni dan aman.

  216. Tabik Spring on

    en valuation. ko ni sekolah ke tak? Kalau malas belajar nilah jadinya. Rajin-rajinlah membaca ye.

  217. Muhidin tak layak jadi PM, menteri pelajaran pun sama tap…i .. pemandu texi ada gaya. Hansome… kumis nipis. Salah seorang umno pengarang cereka fitnah. Kuno. Patut juga beliawanis tak sokong.

  218. Setuju. Bro. Mereka ni.. sudah terlalu terok. Demi kemenangan sanggup memfitnah. Dosa besar tu. Biar Allah membalasnya. Julang PKR.

  219. Setuju Bro, komen bernas. Baik yang lapuk tu kita turunkan dan gantikan dengan Baru dan moden mengikut peredaran zaman. Umno parti perkauman, patut digantikan. Pemimpin nya kaya raya….. sejak akhir ni saja menjelang PRU 13 rakyat dihidangkan pelbagai rasuah menagih simpati.

    PKR harapaan Baru Malaysia. Undilah untuk masa depan yang lebih….. baik.

  220. setuju bro, bagi peluang … pembangkang pun rakyat Malaysia juga, pemimpin pun pintar pintar belaka.

  221. sokong DAP… pemerintah terbaeikkk… contoh pulau pinang… semua dilayan dengan baikkk…

  222. rakyat prihatin on

    isunya disini bukan sokong bn atau pembangkang..
    kalau najib didapati bersalah amacam? tentulah najib menyebabkan bn hilang kredibiliti,dan umno akan hancur lebur buat selamanya.baik pru dipercepatkan atau presiden umno diganti yang lain sebelum perbicaraan mahkamah francis dimulakan

  223. bosan.. pupus agaknya orang2 yang boleh bagi komen berilmiah. semua pengikut politik yang sakit..

  224. hahaha..ape perancis boleh buat..setakat xleh g eropah,kite leh halang kpal derg lalu selat melaka..jilat la juboq nuar yg harum tu..dgn lim pig siang yg penuh taik babi tu…fuckatan syaiton…..

  225. PM kesayangan kow tu boleh menetap di jel perancis le…. kalu kow nak tumpang sekali pun boleh wat teman masa kesunyian dia dlm tu… pencium kentut pemimpin bn yg terlalu bodoh dulu kini dan selama2nya..

  226. ape kau bodoh sgt. kalau dh BINI, ANAK2 x reti nk jaga aurat, tingkah laku. mcm nak memimipin negara ? sedang2 kn anak2, isteri sendiri pn x boleh nk pimpin ke arah yg benar? patut lah negara ROSAK , kalau diri kita sendiri pn xboleh nk pimpin keluarga dlu? :)

  227. bodo la ko nie..klu kerajaan skrg tumbang,ade pembangkang yg leh amik alih untuk jd kerajaan..ade org cam ko la negara kita ni x maju2,,..negara maju lain rilek jer bertukar2 kerajaan..lg maju dan makmur..

  228. sesungguhnya ALLAH maha adil … setiap apa yang di beri mesti ada sebab dan musabab nya…

  229. saya rasa bagus juga beli kapal selam ni, mana lah tahu satu hari kita nak tumpang menyelam, biarlah tentera moden sikit, negara lain semuanya ada peluru berpandu,tapi kita ni orang melayu kalau ada peluru berpandu pun musim raya, tiap tiap rumah ada peluru berpandu hendak pula malam raya, meriam pun orang melayu ada buat dengan buloh.

  230. manusia yang tiada duit..dan akal usaha..akan sentiasa membenci org kaya dan kerajaan…
    sentiasa gunakan ayat2 logik utk meghancurkan
    org….selalu nya digunakan dlm system judi..
    version 1.0—-hingg
    seterusnyer…

  231. apakah saudara tidak malu sebagai Islam membahasakan orang lain sebagai laknatullah. Apakah saudara tahu apakah pengakhiran hidup saudara…..ke syurga Allah atau neraka Allah. Jangan menggelarkan sesama saudara kita laknatullah…

  232. Kita Rakyat Sabah tapi kita hormat pemimpin yang jujur lambat laun pemimpin yang hanya pandai cakap dan menipu rakyat akan menerima balasan apa yang dia telah buat kita semua percaya Tuhan itu adil sebab kita dibentuk dari debu yang sama, mereka yang pandai cakap tapi melakukan perkara yang lain akan menerima balasan yang setimpal dengan perbuatannya tidak guna cakap banyak.

  233. Allah telah berjanji kpd org2 yg beriman dan bertakwa bahawa..org2 yg dianiaya akan di makbulkan doanya oleh Allah….
    sesiapa yg menzalimi kpd seseorang pasti akan diazab….
    sesiapa yg cuba membuka keaiban org lain maka Allah sendiri dgn kekuasaannya akan tunjuk dan balas perbuatan dgn membuka keaibannnya sendiri…..
    kesian hari ini banyak kes rasuah di siasat…tetapi tak ada kesudahannya….
    seperkara lagi ada juga fakta kes rasuah tarikan meraih sokongan…walau tidak semestinya dlm bentuk duit..tetapi dlm bentuk pengaruh dan kuasa.contoh: apabila nak minta kerja kerajaan kena undi BN…tak dak rezeki….ni dah melawan hukum Allah dah nii…Allah yg beri rezeki…bukan kerajaan BN ..sampai mcm tu sekali BN terdesak utk meraih sokongan undi….
    jadi siapa yg cari kerja undi BN sebelum ini banyak2 beristighfar..dan memohon keampunan drp Allah yg Maha Pengampun….kerna Syirik Khofi ADALAH SYIRIK TERSEMBUNYI..
    menduakan sesuatu selain drp Allah subhanahuwataala….

    “jaga Akidah sendiri jgn biar sampai dibaham syiatan”
    kita duk sibut banteras ajaran sesat tetapi tak nampak kerajaan sesat….duk kira kerajaan langit ayah pin…..tapi tak kira kerajaan Dajjal laknatullah…..Dajjal ni kalau siapa lawan dia akan dicantasnya….neraka dikata syurganya…syurga dikatakan nerekanya pulak…nauzubillah…

  234. kes panas ne…aku nak siasat…siasat juga kmu semua…siasat perangai yg kejam di hati yg keras kmu to…tapi mana dapat….kepada semua yang memberi komen.bagilah komen yg bgus….apa2 pun dari diri kita sendiri….bye….

  235. Hipokrit ke atau x, tutup aurat tetap tutup aurat…yang tutup dapat pahala n yang dedah dapat dosa…kalau anak pompuan ko x suka pakai tudung tapi ko paksa juga dia pakai..lso sekurang2nya dia terhindar dari dosa dedah aurat walaupun dalam hatinya memberontak sebab nak tunjukkan jambul dia yang cam sarang tebuan tu kat bukan muhrimnya…pakai otak skit bro bila wat statement tu…

  236. Shahanshah Dastan on

    BS NI BERAT SEBELAH. SPESIS HARAMKAH HAMPAS TU JUGA. KUNCU KUNCU PULAK KIRA NAIK ANGIN JER…RELAX KAWAN….BN MENANG,,,,PR PUN MENANG SIKIT,,,,CALON DAH TENTU JADI YB DAN MAKAN PENCEN….KITA CAMANE?MASIH ADA PELUANG AMBIL KESEMPATAN BANGUNKAN DIRI DAN KELUARGA MASING2….SAYANGILAH ISTERI SUAMI DAN ANAK 2…..BERGEMBIRALAH….

  237. yg mahu malaysia hancur tu yang nak pemimpin yg kuat rasuah, zalim, tak amanah terus memegang kepimpinan negara.

  238. 862879 65840There is an ending. Just remember that I meant for this to be an art game. I do feel like I spent an inordinate amount of time on the much more traditional gameplay elements, which might make the meaning of the game a bit unclear. In the event you mess around with it though, you?ll discover it. 373505

Leave A Reply