Isu Kalimah Allah Malaysia : Noh Gadut (Pertikai Keputusan Mahkamah Boleh Kafir & Murtad) VS Ustaz Asri (Adakah Seluruh Dunia Arab Murtad)?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Isu Kalimah Allah Malaysia : Noh Gadut (Pertikai Keputusan Mahkamah Boleh Kafir & Murtad) VS Ustaz Asri (Adakah Seluruh Dunia Arab Murtad)?

Keputusan isu Kalimah Allah di Malaysia telah pun menjadi bualan dan bicara di seluruh pelusuk dunia.

kalimah allah

Nama Malaysia naik sekali lagi untuk isu kalimah Allah yang terbaru ini. 

Noh Gadut : Boleh murtad pertikai keputusan isu kalimah ALLAH (Sinar Harian)

SHAH ALAM – Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut menyatakan orang Islam yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Rayuan berhubung penggunaan kalimah ALLAH boleh menjadi kafir serta murtad.

Menurutnya, tindakan umat Islam yang mempertikaikan keputusan itu mencerminkan akidah dan syariat serta keji dari segi akhlak.

Katanya, kafir dan murtad seseorang itu “jatuh” sekiranya individu tersebut melakukan dalam keadaan sengaja dan waras.

“Kalau takdirnya yang mempertikaikan itu umat Islam, mereka boleh menjadi kafir dan murtad sekiranya (kenyataan mempertikaikan) itu dilakukan dengan sengaja,” katanya yang dipetik Utusan.online.

Mahkamah Rayuan memutuskan kalimah ALLAH tidak boleh digunakan dalam majalah mingguan The Herald.

Dalam pada itu, Nooh berkata, mempertikaikan keputusan itu juga seolah-olah mempersoalkan apa yang termaktub dalam kitab suci al-Quran iaitu ALLAH hanya untuk orang Islam.

“Kalau jatuh murtad, gugurlah amalan mereka di dunia dan akhirat. Segala amalan kebaikan tidak akan diterima.

“Oleh itu, mereka wajib segera bertaubat dengan mengucap dua kalimah syahadah dan berjanji tidak akan mengulangi dosa itu lagi,” katanya lagi.

Apa yang Berita Semasa perhatikan apabila Dr Asri telah jelaskan daripada dahulu lagi dengan dalil lagi. Tetapi kalangan ulama yang bantah penggunaan nama Allah ini yang tidak disertakan dengan dalil, hanya bercakap mengenai syirik dan sesat semata yang mana tidak lari dengan kepentingan politik.

Isu Kalimah Allah (Dr Asri): Takkan Seluruh Dunia Arab murtad? – Malaysiakini

Tindakan memurtadkan umat Islam yang membenarkan penganut Kristian menyebut kalimah Allah mempunyai kesan yang amat besar sehingga melibatkan seluruh dunia Arab dan ulama-ulama terkemuka, kata Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Ini kerana, selain semenanjung Malaysia, seluruh dunia Arab, sejak zaman permulaan Islam lagi membenarkan golongan Kristian menyebut kalimah Allah, kata bekas mufti Perlis itu.

NONE”Sejak seribu tahun lalu, sejak zaman Nabi Muhammad lagi mereka menggunakan perkataan Allah. Tiada isu selagi mereka menggunakannya merujuk kepada zat yang sebenar, bukan untuk berhala,” katanya.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Dr Asri (atas) bagaimanapun enggan merujuk langsung kepada mana-mana pihak sebaliknya hanya menyebut “pihak tertentu”.

Dr Asri berkata, jika pandangan itu jika diambil kira, bermaksud sarjana terkemuka Islam Dr Yusof Qardawi dan Dr Wahbah Zuhaili – yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh Kristian – juga dianggap murtad.

Menurutnya lagi, pandangan itu juga memberi kesan kepada negeri yang lagu rasminya menggunakan kalimah Allah, serta penggunaan tulisan Allah untuk logo polis dan tentera, termasuk bukan Islam.

“Kena hati-hati pada kesan sesuatu pandangan. Pandangan ini tidak munasabah. Jadi, pihak tersebut mesti tampil menjelaskan macam mana yang dikatakan sesat itu” katanya.

Penasihat Majlis Agama Islam Johor Datuk Nooh Gadut hari ini memberi amaran, umat Islam yang mempertikai keputusan Mahkamah Rayuan berhubung kes penggunaan kalimah “Allah” boleh menjadi kafir dan murtad.

Kalau Islam dihalang guna ‘Isa’ bagaimana?

Sementara itu, pendakwah bebas Wan Ji Husein (bawah) pula tampil dengan beberapa persoalan berkaitan kalimah Allah yang menurutnya patut diperjelas oleh Nooh, antaranya:

ppim police report against ustad wan ji insults sultan 200813 01(1) Status ayat al-Quran yang menyatakan sembelihan Ahli Kitab (Yahudi dan Kristian) yang dibacakan nama Allah boleh dimakan.

(2) Status agama Yahudi dan Kristian yang menggunakan kalimah Allah sejak zaman Nabi Muhammad lagi.

(3) Suruhan Allah dalam al-Quran yang menyuruh orang Kristian bersumpah dengan nama Allah jika mereka menafikan sesuatu tuduhan jenayah.

(4) Yahudi dan Kristian sejak zaman penurunan wahyu sendiri mempunyai kefahaman yang berbeza dengan Islam apabila menyatakan Uzair dan Isa anak Allah, seperti dirakam dalam al-Quran.

“Makanya, apa logiknya kata Yahudi dan Nasrani dulu tak sama dengan Yahudi dan Nasrani zaman sekarang? Nooh Gadut ada jawapan tak?” tulis bekas anggota jawatankuasa Dewan Ulama PAS itu.

Wan Ji juga menimbulkan persoalan berhubung sikap umat Islam jika mahkamah di negara yang diperintah orang Kristian, seperti England, melarang umat Islam menyebut nama Nabi Isa dalam al-Quran dengan alasan

“Noh Gadut setuju atau tidak dengan mahkamah England itu?” soalnya lagi?

Gambar Sekitar Keputusan Isu Kalimah Allah Malaysia?

Tidak semestinya rakyat malaysia pertikaikan keputusan mahkamah bermakna mereka sokong perjuangan orang Kristian. Contohnya :

  1. Orang Islam 1 – ‘kenapa the herald sahaja? Jikalau majalah lain boleh?
  2. Orang Islam 2 – ‘di Sabah Sarawak kanak-kanak Islam terkeliru mengenai tentang Allah?
  3. Orang Islam 3 – ‘di Indon orang Kristian pun guna kalimah Allah. Adakah yang mana hendak belajar agama sampai hantar ke pesantren sana, adakah juga bakal dengan ajaran pesantren di sana?’

Adakah komen-komen & respon balas di atas layak untuk mereka jatuh murtad?

P/S : Islam itu mudah dan indah . Yang tidak indah dan menjadikannya lebih sukar ialah ummahnya sendiri yang tidak takut mati, dan lebih cintakan dunia (kekayaan, pangkat, kuasa & pengaruh). Apa respon balas anda pula?



Share.

125 Comments

  1. Jangan kita terlalu cepat memberikan komen tentang isu berkaitan agama, kalau tiada ilmu…. takut tergelincir nanti……

  2. Senah (Ori) on

    Salam Sayang & Salam 1Najib

    Akak sokong usaha murni kerajaan UMNO-BN berusaha mempertahankan kesucian Islam di Malaysia. Mana mungkin orang kristian dibolehkan menggunakan perkataan Allah di Malaysia. Kerana Allah dari bahasa Arab bermaksud tuhan. Kenapa the Herald tak guna perkataan Tuhan sahaja? Tuhan kristian kan ada tiga. Namun bagi Masyarakat Malaysia, Allah bermaksud Tuhan yang satu. Sebab itu orang Islam Malaysia sensitif dengan isu ini. Kerajaan UMNO/BN mendengar setiap denyut nadi rakyat.

    Akak harap semua berikan sokongan padu kepada UMNO/BN dalam mempertahankan kesucian Islam di Malaysia. Tak seperti PAS yang hanya pandai jual agama. Negara Islam hanya di musim pilihan raya. Lepas Pilihan Raya jadi Negara kebajikan. Dekat nak pilihan raya pulak cakap PAS untuk semua agama.

  3. Mufti pun nak jadi sama bodoh ngan menteri menteri kat malaysia ni kah?

    Kesiannn.

  4. agak agak lah jatuh murtad pada siapa yang setuju. suka suki dia je, badut betol.

  5. agak agak lah jatuh murtad pada siapa yang tak setuju. suka suki dia je, badut betol.

  6. aku tak berani nak komen……
    silap gaya buleh terpesong akidah dan kepercayaan….
    Tuhan aku hanyalah ALLAH…. tiada yang lain… ALLAH hanya satu, tidak beranak dan tidak diperanakkan…. semoga ALLAH selamatkan negara ini dan kekal di bawah pemerintahan ISLAM…… amin….

  7. orang timur on

    Islam dulu dan skrg mmg sama.
    yg berbezanya situasi.
    Islam dulu BERKEMBANG pesat.
    Islam skrg DISERANG hebat.

    Klu kita tak lindungi agama yg suci ni,makin mudah lah pihak musuh Islam menyerang Islam.

  8. Tiada Tuhan Yang lain selain ALLAH dan Nabi Muhammad itu Pesuruh ALLAH.

    lagi satu Msia sini bukannya Arab, dan bukan semua Arab itu agama Islam….Msia pun bukan semuanya Islam..hati2 Senah

  9. Allah berfirman dalam Al-Qur’an:
    Q.s Al.Ankabut:63
    Dan sungguh jika kau (Muhamad) bertanya kepada mereka siapa yang menurunkan air dari langit sehingga air itu dihidupkan bumi sesudah kematianya? Pastilah mereka menjawab Allah.
    Q.s Al.Zumar:38
    Dan sungguh jika kau (Muhamad) tanyakan kepada mereka siapakah yang menciptakan seluruh langit dan bumi? Pastilah mereka menjawab Allah.

    Buktinya sudah jelas bro,kalimat Allah bukan cuma untuk agama islam.
    Dan Allah sendiri tidak pernah mempermasalahkanya dalam Al-Qur’an.

  10. orang bukan islam nak guna nama allah kita tak leh nak halang.zaman nabi pun tak halang.islam itu mudah.sabah dan sarawak megapa pendirian penggunaan allah berbeza dgn semenanjung.

  11. orang timur on

    Sama spt isu syiah.
    jika kerajaan negeri/persekutuan mengatakan yg syiah tu sesat dan keluar dari landasan Islam,ia adalah untuk melindungi Agama Islam dan untuk mengelakkan syiah semakin berkembang.
    Kerajaan haramkan syiah dan kerajaan haramkan kristian guna kalimah ALLAH.

    Jika pengharaman syiah kita bole terima dan kita tak babitkan negara Arab yg sebahagiannya syiah,kenapa kita tak bole terima pengharaman kerajaan isu kristian ni dan membabitkan negara arab?

    Sedarlah…Islam sedang diserang hebat oleh mereka!

  12. APA KER JADAHNYA K0RANG NI..NAK DALIL APA BENDA LAGI JIKA TERANG2 DH MEMPERLEKEHKAN AGAMA SUCI ISLAM,.NI TIDAK PERLU DALIL SAHIH NK PIKIR,GUNA DALIL AKAL P0N TAHU DAH YANG MEREKA MEMPERLEKEHKAN AGAMA K0RANG,.BUANGLAH TULISAN ISLAM DI IC K0RANG KALAU K0RANG XBERANI SH0UT XSUKA TENTANG NI..

  13. Sila minta penjelasan pada pihak kristian dimana mereka buat rujukan utk gunakan nama allah tu? Jika pada kristian mereka kata jesus itu son of god.maknanya ada 1 lagi tuhan yg utama atas pada jesus itu.

    Isu yg ptt dipahami sekarang adalah: adakah kristian mahu gunakan kalimah allah itu pada si jesus atau pon pada tuhan atas jesus itu?
    Rasanya isu ini sudah lama dijawab dan ada byk debat telah diadakan mengenai kedudukan ini terutama sekali oleh scholar islam terkenal ahmed deedat.

    Jika mereka ingin gunakan allah=jesus ini patut ditentang habis habisan!

    Jika mereka kata tuhan teratas pada jesus itu ialah allah maka itu adalah boleh diterima.

    Kerana melalui apa yg dibicarakan dalam komentar2 ilmiah mengenai pengajian islam di barat, mereka ada menerangkan hal ini dgn jelas.

    Itu sebabnya kini ramai kristian di barat telah menerima hidayah allah dan berhijrah pada islam. Penjelasan yg mudah mengunakan bible mereka sendiri yg mana x dpt dijelaskan oleh pihak gereja sendiri kenapa mereka harus mengagungkan jesus yg digelar tuhan sedangkan terdapat tuhan yg lebih tinggi lagi darinya.sedangkan islam setiap umatnya mendapat line terus utk beribadat kepada tuhan yg esa, maha satu iaitu allah..

    Wallahua’lam

  14. masa isu kalimah allah masing2 bersuara.mana semua masa hukuman hudud tak dijalankan,peserta ratu cantik orang islam,kilang dan penjualan arak merata2. noh gadot betul laaaa!!!!

  15. gendang perang akn bermula,,perang dunia ke 3 akn terjadi dan tetap akan terjadi,,bersiap sedialh wahai umat islam….

  16. Saya bersama-sama dengan seorang rakan sedang bermain bersama selepas waktu sekolah sementara menunggu kedua-dua bapa kami datang untuk membawa kami pulang ke rumah masing-masing. Selepas beberapa ketika, kedua-dua bapa kami pun sampai di sekolah. Kawanku berkata, “Daddy suda sampai!” Aku berkata, “Daddyku juga suda sampai!”

    Tiba-tiba, rakanku ini terdiam. “Mengapa kamu memanggil bapamu ‘Daddy’?” Aku menjawab, “Sudah lama aku memanggil bapaku ‘Daddy’. Bukan saya sahaja, malah semua adik-beradikku memanggilnya ‘Daddy’.

    Kawanku pun berkata, “Jangan! Jangan panggil bapamu ‘Daddy’ sebab nanti saya akan bingung mana satu bapa saya yang sebenarnya.”

    Terus sayapun bingung akan jawapan si kawan ni. Takkan dia tidak kenal mana satu bapa dia…..

  17. Pada pendapat Atuk la….
    Masaalah ini berpunca dari Pendatang, terutama Pendatang Indonesia (org2 Indonesia jangan marah … ini kenyataan sebenar nya) Masa dulu2 mana ada timbul masaalah ini.
    Orang2 Indonesia ni rupa percakapan dan budaya nya lebih kurang sama dgn Melayu sini tapi mereka menganut berbagai agama dan kebanyakan nya Kristian.
    Bermula beberapa ketika dulu heboh menyatakan ramai org Melayu murtad dan mengyungi Gereja pada pagi Minggu. Setelah di siasat rupa2 nya org Indonesia.

    Semakin hari semakin ramai org Indon berugama Kristian di sini mengunjungi Gereja. Di Gereja khutbah nya di bacakan dlm bahasa Inggris atau Cina. Melihat kedatangan ramai org2 Indon yg tidak faham bahasa Inggris atau Cina maka Paderi2 telah menterjemahkan nya dalam bahasa Melayu disamping terjemahan buku2 Kristian ke bahasa Melayu dgn mengunakan nama Allah tp sebutan ideram nya tak sama dgn sebutan Allah bagi org Islam tapi ejaan rumi nya sama dan sebutan Amin setelah habis bacaan doa2 nya … Maka timbul lah masaalah ini… dan ini lah punca nya….
    (Di Sabah & Serawak atau Indonesia perkara ini di anggap biasa aja tapi di Semenanjung Malaysia lain jadi nya..)

    Kita berharap Kerajaan dapat menangani masaalah ini dengan bijak …

  18. umno hanya nk pertahankan nm Allah jer tp ajaran dan amalan islam ditinggalkan..byk kerja2 maksiat jer…mcmna lah org2 bkn islam nk hurmat

  19. zaman nabi x pernah pernah dengar pulak cerita nabi dan sahabat larang penggunaan kalimah Allah…negara islam lain pun x pernah dengar larangan serupa ni…dan disini sahaja lihat lagi orang pertahankan kalimah Allah sempat posing pakai sendat buka aurat..dan kat sini juga orang sibuk pertahankan kalimah Allah tapi hukum hudud dan suruhan ditolak..pesta dan konsert melambak..

  20. Tuhan kristian ada 3…God pula beranakkan jesus, & ada pula rohulquddus…sdg Allah sifatNya jelas tidak pula beranak malahan tidak diperanakkan…bercanggah sifat disitu..jd God & Allah tak sama, mana mungkin nama Allah boleh diguna pd “God” sebab sifatnya jelas berbeza..mcm dlm Quran Al Baqarah ayat120, sebut…cek sendiri…lainlah kalau ahli kitab (pegangan yg original/asal, bukan old/new tastement yg ada skrg ni), mmg bertuhankan Allah..isunye jelas…cume yg jd isu ni hal kafir2 ni xleh la main2, tu yg dr MAZA bengkek tu…mana boleh simply kate camtu…menuju kiamat ni mmg macam2 hal, peringatan buat kite semua ni…disuruh refer Quran/sunnah/jumhur ulamak takmau, semua cakap main bedal..kita dh diberi peringatan lebih 1400 thn dulu, persoalannya samada kita sedar atau tidak..(kira dh mcm soalan bocor, tp jwpn haram satu pon takde)

    “Dunia ini fatamorgana”

  21. cik senah belajar mana perkataan allah tu bahasa arab…. kire perkataan senah tu bahasa melayu la ni..

  22. hidup kena ada dalil…. jangan jadi mcm syiah bro…. semua kena berpandukan al quran hadis… mcm halal haram kene ada dalil… kalau tak dak dalil babi pun kita boleh mkn… pakai logik otak, babi tu daging jugak…. cakap pakai otak bro…

  23. Janganlah menghakimi orang lain kerna kamu juga akan dihakimi.pandang pada diri adakah kamu sudah cukup sempurna untuk menghadap kematian?apakah kunci syurga sudah ada pada kamu?saudara jika agama mu itu indah dan suci kamu tidak akan tergamak menjatuhkan sesama mu manusia dan janganlah kamu bersusah payah menyelamatkan Allah kerna sebaliknya Allah yang akan menyelamatkan kamu.Buka hati buka minda.tidak ada kemenangan dalam dunia ini.kematian kita adalah penentu kemenangan kekal.semoga Tuhan menyedarkan kita semua sebelum bencana menyedarkan kita.

  24. Pelik bin Ajaib….beriya-iya sangat nak guna nama ALLAH kenape ! Pulak tu dalam versi bahasa MELAYU je tu. Versi bahasa Inggeris dan lain-lain bahasa takde pulak bersusah payah nak guna nama ALLAH. Sanggup turun naik Mahkamah. Kelakar pulak tu ada pulak puak-puak Melayu defence. Sedarlah wahai orang-orang Melayu Islam. Kalau benci sangat kat UMNO / BN pun soal sebegini jangat buat main-main. Jangan fikir skrg. Pikir masa depan anak cucu kita besok.

  25. Cerdik pandai Islam dan Ulama mengetuk Msia atas penggunaan Allah diharamkan kepada agama lain dari Islamic countries like Jordan,Mesir,UAE dan lain-lain.
    The national,UAE.BBC news,Whsington Post,Jakarta Post dengan sebulat menyatakan Ruling itu adalah salah.

  26. ust harun din kta bleh jtuh syirik lau bg kt org islam..mjlis fatwa pn da kuar statement xbleh digunakan oleh org bkn islam.mjlis syura ulama pas. pn da kta xleh guna..mhkamah pn kta xbleh..so korang nk ikut sape lg??

  27. siapa serang siapa………&….siapa takut siapa………..
    kenape kite senang nk tunding jari @ takut ke oreng lain kalu betui diri kite kuat @ hebat???????

    >>> jawapannye ada dalam diri masing-masing……
    <<<lu olang pikir la sendili…………

  28. saya hy keleiru, segelintir umat islam di malaysia menentang, adakah benar-benar al quran islam ada sebut penganut lain tidak boleh gunakan perkataan ini? adakah maksud kamu ialah penganut lain tidak boleh sebut langsung perkataan itu atau tidak boleh memanggil tuhan mereka dengan nama itu? dan soalan seterusnya mengapa hy umat islam di Malaysia saja menentang sedangkan umat islam di Negara lain membenarkan? saya rasa perlu ada alasan kukuh dan bukan hy guna kuasa utk orang lain patuh, kerana jika demikian, maka akan dianggap umat islam yg menentang itu ekstrem sehingga terpesong atau juga anggap itu satu taktik politik je.

  29. Kan dato noh gadut ckp sesiapa yg mempertikaikan keputusan mahkamah rayuan boleh jatuh kafir atau murtad.bukan itu dah spesifik?napa nak ckp majalah lain plak.tujuan majalah tu gunakan kalimah Allah adlh utk membahasakan god dlm bhs melayu adlh Allah.boleh ke? Org islam pun tak bahasakan nabi Isa itu jesus dlm bhs inggeris.wahai para ulama skalian,berbincanglah,buat satu ketetapan.jgn jadikan media utk berlawan.

  30. Luaskan pandangan mu itu bro.jgn hanya lihat pada satu perkara saja utk lakukan keputusan.lihat hal keseluruhan dulu.

    Sememangnya allah itu sifatnya tidak beranak atau diberanakan seperti yg saudara nyatakan.itu sgt2 tepat.tapi lupakah saudara yg mereka2 ini sebelum nabi muhammad diwahyukan alquran, mereka kerap kali melakukan kerosakan dan mengubah ayat2 dalam kitab2 sebelumnya?sbb itu allah firmankan bahawa segala kitab yg turun sebelum alquran adalah terbatal dan kandungan alquran dipelihara hingga ke akhir kiamat nti.

    Maka kalau nk kata allah hanya hak ekslusif umat islam itu sgt tidak tepat kerana allah adalah tuhan utk semua mahluk di muka bumi ini.mengenai sifat2 allah yg diubah oleh penganut agama lain itu adalah kerana kejahilan umat mereka terdahulu.oleh itu kita ni sbg umat islam harus membimbing dan menerangkan pada mereka sehingga mereka tahu apa kekurangan dan kesalahan dalam kitab ajaran mereka itu.hak hidayah itu kerja allah.jika mereka terbuka utk kebenaran itu alhamdulillah. Bukan dgn cara polemikan isu ini demi kepentingan sesetengah pihak saja.yg utama umat islam itu sendiri perlu menunjukan contoh sbg seorg islam yg sebenar.jalankan segala suruhan dlm quran dan fahami alquran sebaiknya.bukan kata bila ada saja isu timbul terus melatah tak tentu arah tanpa paham isi kandungan sebenar..sama contoh pada apa yg berita semasa tulis sini la.tgk yg dok pergi2 berkumpul2 tu pemahaman mereka mcm mana? Tgk saja dari segi percakapan, pemakaian, dll semua itu hanyalah menunjukan melayu saja bukan contoh muslim yg sebenar.

  31. Luaskan pandangan mu itu bro.jgn hanya lihat pada satu perkara saja utk lakukan keputusan.lihat hal keseluruhan dulu.

    Sememangnya allah itu sifatnya tidak beranak atau diberanakan seperti yg saudara nyatakan.itu sgt2 tepat.tapi lupakah saudara yg mereka2 ini sebelum nabi muhammad diwahyukan alquran, mereka kerap kali melakukan kerosakan dan mengubah ayat2 dalam kitab2 sebelumnya?sbb itu allah firmankan bahawa segala kitab yg turun sebelum alquran adalah terbatal dan kandungan alquran dipelihara hingga ke akhir kiamat nti.

    Maka kalau nk kata allah hanya hak ekslusif umat islam itu sgt tidak tepat kerana allah adalah tuhan utk semua mahluk di muka bumi ini.mengenai sifat2 allah yg diubah oleh penganut agama lain itu adalah kerana kejahilan umat mereka terdahulu.oleh itu kita ni sbg umat islam harus membimbing dan menerangkan pada mereka sehingga mereka tahu apa kekurangan dan kesalahan dalam kitab ajaran mereka itu.hak hidayah itu kerja allah.jika mereka terbuka utk kebenaran itu alhamdulillah. Bukan dgn cara polemikan isu ini demi kepentingan sesetengah pihak saja.yg utama umat islam itu sendiri perlu menunjukan contoh sbg seorg islam yg sebenar.jalankan segala suruhan dlm quran dan fahami alquran sebaiknya.bukan kata bila ada saja isu timbul terus melatah tak tentu arah tanpa paham isi kandungan sebenar..sama contoh pada apa yg berita semasa tulis sini la.tgk yg dok pergi2 berkumpul2 tu pemahaman mereka mcm mana? Tgk saja dari segi percakapan, pemakaian, dll semua itu hanyalah menunjukan melayu saja bukan contoh muslim yg sebenar.

  32. mameemonster on

    Kau pun bodoh macam nama kau juga..terlalu mudah terikut-ikut pada apa yang dikata oleh kononnya bijak pandai sedangkan dia pun juga manusia, bukan nabi yang menerima wahyu..berfikirlah..sayangkah anda pada tuhan anda? dimana letak sayang anda pada tuhan anda?

  33. mameemonster on

    Mengapa ambil sebahagian sahaja dalil? Bukankah dari dalil tersebut juga menyatakan bahawa orang kafir yang membenarkan bahawa segala ciptaan oleh Allah, namun diri mereka tidak mengakui dan tidak mentauhidkannya? Adakah anda sama seperti mereka?

  34. mameemonster on

    Pelaksanaan kita yang salah, bukan Islam yang salah..Salah tetap salah tak kira di semenanjung atau malaysia timur..

  35. mameemonster on

    Kau bodoh, kalau macam tu, orang lain juga boleh berjimak dengan isteri kau sebab orang lain juga mempunyai isteri..semua orang panggil pasangan halalnya isteri.. boleh? jangan jadikan agama islam ini sebagai landasan logik akal bodoh dan lemah anda..

  36. mameemonster on

    Negara lain tak buat tidak semestinya benda tu betul..kenapa pemikiran anda sempit?

  37. Staff Berita Semasa on

    Salam. Selamat pagi. Kami tidak menjumpai komen anda. Mungkin ada masalah teknikal di sini, Jikalau tidak keberatan boleh hantarkan komen sekali lagi lagi.

    Kami memohon maaf dengan kesulitan yang diterima pihak tuan.

  38. Malaysiakini
    4:42PM Okt 17 2013
    Kalimah ‘Allah’ boleh digunakan oleh penganut Kristian rakyat Sabah dan Sarawak dalam ibadah mereka, termasuk Bible dalam bahasa Melayu, kata kerajaan (UBN)

    Wahai perjuang Pekasa dan pukida yg kononnya berjuang demi Islam…tolong jelaskan!!!

  39. mjlis fatwa da buat ketetapan da..ikut je lah ape ssah?aku xnk gadai kalimah Allah.biar Allah hnya tuk org islam sahaja..selagi mampu pertahankn selagi tu lah aku akan pertahankn.kte ade mjlis fatwa, mjlis syura yg buat ketetapan.so nk pe lg?

  40. orang atas ni bebal. tak paham maksud yang disampaikan..
    Kalau orang Islam kenal sebetul-betulnya siapa tuhan mereka sejak diajari ilmu agama sejak kecil , tak akan ada kekeliruan yang berlaku hingga dewasa.

  41. Perkataan ” Allah” bukanlah eksklusif kepada Islam sahaja – umat Kristian dan Yahudi telah pun menggunakan perkataan “Allah” untuk merujuk kepada Tuhan sebelum kedatangan Islam lagi.
    Ini telah dipraktikkan sehingga ke hari ini. Apabila orang Kristian di Timur Tengah berdoa kepada Tuhan , mereka menggunakan istilah ” Allah”. Pergilah ke mana-mana gereja di Kaherah , Baghdad dan Beirut pada hari Ahad dan anda akan dengar nama ” Allah” disebut. Sama seperti orang Yahudi di tanah Arab, yang telah berabad-abad lamanya berdoa kepada “Allah”.
    Al-Quran sendiri telah menjelaskan perkara ini, ia dinyatakan dalam surah Al Ankabut , bahawa umat Islam wajib memberitahu Ahli Kitab (Kristian dan Yahudi) bahawa “Tuhan kami dan Tuhan kamu adalah satu”.

  42. Itu la sedih nya … Malaysia jadi bahan ketawa mereka, sedangkan negara Arab tempat lahir nya Islam tidak mempertikaikan nya..

    Cuba kita tanya pada Paderi atau org2 Kristian, sejak bila mereka mengunakan kalimah Allah dan Amin itu … mereka akan jawab sejak dulu2 lagi..
    Orang2 Islam tak kisah pon tapi mengapa sekarang .. mungkin mereka ada kepentingan lain

  43. maaf diterima. Terima Kasih. Teruskan usaha Berita Semasa menjadi suara rakyat.

  44. Tin Kosong on

    Nampak sangat KEBODOHAN Senah ni… itu la kalau tak cukup ilmu,lebih2 ilmu agama baik diam dan tk perlu ulas…Tuhan Kristian ada tiga? kesian kau senah..cetek ilmu

  45. mameemonster bodoh… isteri kau sama ke dengan isteri saya? masing2 la… bodoh nak mampus…

  46. SYAHADAT AKU PERCAYA KATOLIK

    Aku percaya akan satu Allah,
    Bapa yang mahakuasa,
    pencipta langit dan bumi,
    dan segala sesuatu yang kelihatan
    dan tak kelihatan;
    dan akan satu Tuhan Yesus Kristus,
    Putra Allah yang tunggal.
    Ia lahir dari Bapa sebelum segala abad,
    Allah dari Allah,
    Terang dari Terang,
    Allah benar dari Allah benar.
    Ia dilahirkan, bukan dijadikan,
    sehakikat dengan Bapa;
    segala sesuatu dijadikan oleh-Nya.
    Ia turun dari surga untuk kita manusia
    dan untuk keselamatan kita.
    Ia dikandung dari Roh Kudus,
    Dilahirkan oleh Perawan Maria, dan menjadi manusia.
    Ia pun disalibkan untuk kita, waktu Pontius Pilatus;
    Ia menderita sampai wafat dan dimakamkan.
    Pada hari ketiga Ia bangkit menurut Kitab Suci.
    Ia naik ke surga, duduk di sisi Bapa.
    Ia akan kembali dengan mulia,
    mengadili orang yang hidup dan yang mati;
    kerajaan-Nya takkan berakhir.
    aku percaya akan Roh Kudus,
    Ia Tuhan yang menghidupkan;
    Ia berasal dari Bapa dan Putra,
    yang serta Bapa dan Putra,
    disembah dan dimuliakan;
    Ia bersabda dengan perantaraan para nabi.
    aku percaya akan Gereja
    yang satu, kudus, katolik dan apostolik.
    aku mengakui satu pembaptisan
    akan penghapusan dosa.
    aku menantikan kebangkitan orang mati
    dan hidup di akhirat.
    amin.

  47. aku stuju dgn ko…yg penting skang aku punye tuhan adlh ALLAH yg satu.tiada yg lain selain ALLAH.agamaku adlh ISLAM.

    korang nk betekak, korang punye psl.yg pntg aku xnk msk campur.

    semoga ALLAH selamatkan dan amankan Tanah airku…..aaaammmmiiiiinnnnnnn

  48. Saling menyalahkan 1 sama lain. Cuba membuat penilaian mengikut pendirian masing2. Bila perasaan marah menguasai hati, mulalah memberi komen yg bersifat mengutuk, menghina dan menghakimi. Layakkah kita sebagai manusia utk bergaduh hanya kerana penggunaan khalimah Allah? Benar kata salah seorg pengomen, Manusia.. “janganlah bersusah payah menyelamatkan Allah kerana Allah yang akan menyelamatkan manusia.”
    Semua org berbuat dosa. Saya, anda semua serta manusia yg ada di muka bumi adalah berdosa. Upah dosa adalah maut. Percayalah dengan apa pun agama dan kepercayaan kamu. Jika itu pilihan kamu, tidak perlu mengutuk atau menghina agama org lain kerana itu membuang masa dan menambahkan dosa yg ada. Jika agama kamu mengajar erti sabar, saling mengampuni dan mengasihi, hormat, saling berdoa utk kebaikan org lain.. knp hati kamu penuh dgn kebencian terhadap org yg bukan agama dgn kmu? Bertindak mempertahankan agama sendiri namun kmu mengeji agama org lain? Cukup utuhkah iman dan nilai keagamaan diri kmu shgga kmu mampu memberi pandangan yg buruk?? Fikir.

  49. mameemonster on

    Kau bodoh sebab kau semua nak samakan masalah agama menggunakan logik akal semata-mata..adakah semua berpeluang menerima didikan agama secara sempurna? jangan samakan hal ketuhanan dengan logik manusia sahaja wahai budak..hayati agama dengan betul, dalam agama ada ehsan..akal hanya pelengkap kepada pemahaman sesuatu perkara sahaja..kalau aku bebal, aku rasa kau lebih lembab daripada aku apabila membenar dan mengiyakan permintaan orang bukan islam untuk menggunakan nama tuhan yang kita sembah..dimana sayang kau pada tuhan?kalau itu pun tak boleh kau pertahankan walaupun dengan hati kau, kau duduk diam-diam, jangan cakap banyak ya budak..

  50. mameemonster on

    Kau bodoh sebab kau semua nak samakan masalah agama menggunakan logik akal semata-mata..adakah semua berpeluang menerima didikan agama secara sempurna? jangan samakan hal ketuhanan dengan logik manusia sahaja wahai budak..hayati agama dengan betul, dalam agama ada ehsan..akal hanya pelengkap kepada pemahaman sesuatu perkara sahaja..kalau aku bebal, aku rasa kau lebih lembab daripada aku apabila membenar dan mengiyakan permintaan orang bukan islam untuk menggunakan nama tuhan yang kita sembah..dimana sayang kau pada tuhan?kalau itu pun tak boleh kau pertahankan walaupun dengan hati kau, kau duduk diam-diam, jangan cakap banyak ya budak.. kalau semua dah faham apa itu agama islam, kenapa ramai lagi yang murtad? perhatikan masalah umat wahai budak..

  51. mameemonster on

    adakah masalah agama berkaitan tuhan boleh dibandingkan dengan perbandingan manusia? daddy-daddy? fikirlah sebaik mungkin budak..kalau aku bebal aku terima..tapi masalah agama tidak semudah itu..jangan anggap semua orang berpeluang sama mengenali tuhan mereka..

  52. Mukjizat Sabda Allah memputera = Yesus Kristus.

    Firman sejak kejatuhan Adam menjanjikan dan meramalkan kemenangan manusia menginjak kepala ular itu.

    Itulah salah satu dari TANDA2 yg banyak bahawa Alkitab Kristian itu benar. Silalah baca.

    4 kali ketabalan quran baru sama dengan Alkitab. Apakah anda tidak ingin membaca misteri yg berlaku dalam Alkitab Kristian?

    Periksalah 6 PERJANJIAN BESAR dalam Alkitab.
    Apakah itu? Sebaik anda membaca 6 perjanjian itu… Anda akan berfikir… mungkin ini yg lebih benar… cubala membaca…

  53. Allahuakbar 3x …
    Apa kecoh2 ni .. kalimah Allah dlm buku2 kristian bahasa Melayu.

    Apa nak susah2 … haramkan aja semua jenis percitakan agama kristian dlm bahasa Melayu …abis

    Kita / mereka dah tahu di Malaysia ni semua yg berbangsa Melayu beragama Islam, Jadi apa tujuan mereka menerbitkan buku2 atau akhbar agama keristian dalam bahasa Melayu ????
    Apa tujuan mereka …. sanggup mempertahankan nya hingga ke Mahkamah Tinggi sivil lak tu … bukan Mahkamah Syireah (Mahkamah Islam)

  54. Tapi dari segi kata2…memang kau tak berakhlak,tak kuat pegangan islamnya…

  55. Mameemonster sendiri tak kuat pegangan agama islam….ohhhh…patutlah takut sangat2…nama pon dah monster…akal dan perangai pun memang monster.

  56. Die kate kat semenanjung je tak boleh,kat sabah dan sarawak dibolehkan..nape perlu ada dua undang2 berbeza dalam satu negara…akidah org ni dah pecah dua agaknya ni…kes teruk ni..kena belajar ngaji dari awal lagi ni…

  57. Monster tetap monster..memang sah jembalang tanah,jembalang air,jembalang…ahhh…mcm ceta p.ramlee tu..

  58. Perkasa kucut pulut di sabah dan sarawak…kerana takut nanti kena ketuk ketampi oleh Pak Taib Uban..kacau negeri orang..kacau periuk nasi dia,penganut islam di sabah sarawak cuma minoriti je..

  59. Yalah…akidah diorang yang terpesong,la ni nak salahkan org lain la pulok..

  60. kitab zabur ,taurath ,injil walaupun ketebalan kita2..itu semua…4 ke 6kali saiz…semua nya terhimpun dlm al-quran nurkarim…yg tidak setebal tuan ckp kan….

  61. Kamu tidak faham kerana perasaan dan fikiran kamu keliru. Kenapa perlu diungkitkan dan keliru? Tanya diri sndri. Sampai bila2 perkara ini akan terus berlanjutan jika hati kamu terus keliru dan khuatir. Sy pengomen spt anda juga. Jika mengikut perasaan, ingin juga sy membalas kata2 kamu dgn ayat yg kasar spt kmu. Namun, ayat yg jahat bukanlah suatu kebaikan tetapi SIA-SIA. Otak yg perlu bfikir bukan perasaan yg menentukan segalanya.

  62. Isu akidah…. serahkan saja kepada yang “alim” (berilmu). Orang yang berpelajaran tinggi yg mendapat pendidikan agama di Mesir, Maghribi, Arab Saudi & Negara Arab lain lebih layak membicarakan soal akidah. Kalau ilmu agama tak seberapa atau sekadar ikut-ikutan saja, lebih baik diam. Jangan mudah saling menyalahkan orang lain. Berdoalah kita semoga sentiasa diberikan Hidayah oleh Allah s.w.t.

  63. Allah swt menurunkan 4 kitab suci kepada umat manusia.
    Taurat,zabur,injil,Al Qur’an
    kandungan dari kitab tersebut berisi tentang ke esaan Allah.
    Kenapa Allah tidak menurunkan 1 kitab suci Al Qur’an saja?
    Waullahu a’lam bishawab.

    Firman Allah
    Q.s Huud:118
    jika saja tuhanmu menghendaki tentu Allah menjadikan manusia umat yang satu.

    Q.s Al Qashash:68
    Dan tuhanmu menciptakan apa yang dia kehendaki niscaya tiada pilihan bagi mereka.

  64. Kalau tak tau, jgn buat2 tau. Kalau terjemahannya dari bahasa inggeris ke bahasa Melayu..tentulah terjemahannya Allah… kalau terjemahan bahasa inggeris ke bahasa cina, tentulah dalam bahasa mandarin ke, kantonis ke. Contohnya, mcm ni, Kalau dlm drama TV insyaAllah diterjemah jadi Gods willing…mengapa tak terjemah jd “Allah willing”? Ada ke mat salleh tak suruh org Malaysia pakai Gods willing tu? Benda ni mudah klau nk diselesaikan…dan semua smemangnya faham isu ni…cuma masalahnya “Ego”. nak jugak apa yg dirasakan tu betul… okay..peace. ini yg sebenarnya.

  65. Baca perjanjian sabah sarawak terima membentuk Malaysia bersama2…sah tak pernah lulus sejarah ni.

  66. Ni lagi seorg yang tak faham. Benda ni dah lama digunakan. sekarang baru keluar sebab, dilarang penggunaannya. Mengapa dulu tak larang? n ok..sebab dlm bahasa melayu? sah korang tak peka isu2 sekeliling. Sebab bukan semua org kristian yang tahu bahasa cina, bhsa tamil, bhasa Inggeris. Bagi memudahkan mereka utk faham, mendalami maka diwujudkan servis/sembahyang dlm dwi atau tri bhasa iaitu, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu dan Tamil. and sesetengah tmpt akan wujud sembahyang dalam bahasa cina. Faham? Kalau tak Faham…ape kate fikir yang ni…kalaulah Org Muslim bahasa semasa sembahyang tu bkn dlm bahasa Arab? cuba fikir. Sbb smbahyang org kristian bukan hanya 1 bahasa saja. Masalah takkan wujud kalau anda tau isu sekeliling. tp msalah wujud sbb org hnya fikir nak jaga tepi kain sendiri saja.

  67. BorgWarner on

    Tuhanku sukar didefinisikan, berbeza dengan segala entiti yang baharu. Tuhanku wujud sebelum kewujudan ruang-masa, mungkin teori ‘Big Bang’ itu benar, namun ku tidak tahu, hanya Tuhanku yang tahu. Tuhanku, Maha Mencipta, Maha Mengetahui.

    Tuhanku mencipta air, ramuan yang unik, memberi kesejahteraan untuk sekelian makhluk. Tuhanku Maha Pengasih, Maha Penyayang.

    Tuhanku mengutus wahyu, membimbing makhluk, memberi hidayah, tanpa mulut, tanpa suara. Tuhanku Maha Berkata-kata.

    Tuhanku mendengar keluh kesah hatiku, tanpa bunyi, tanpa telinga. Tuhanku Maha Mendengar.

    Tuhanku, Tuhan disembah Muhammad dan Ibrahim, Nuh dan Musa, Adam dan Isa. Tuhanku, Tuhan yang satu, tiada dua, mahupun tiga.

  68. Jgn angap org kristian musuh dgn org islam. Org kristian tdk pernah angap org islam musuh. Isu kalimah allah korang yg terlampau tdk mau kami guna korang ambil la tp jgn sesekali mempersendakan agama kami

  69. nak membenarkan mereka menggunakan tuhan kita?? aku nak sangat tengok kat mana yang mengatakan “Allah” tu kepunyaan mutlak islam… saya rasa melayu aje yang cakap islam itu hak milik mereka… cuba tengok sejarah betul-betul… siapa nabi yang lebih dahulu?? nabi isa atau nabi muhammad… setahu aku la,,, kalendar 2013 tu bermula dari kelahiran nabi isa…. kalau kalendar islam baru 1434… aku rasa kalau kristian claim “Allah” tu mereka yang guna dulu mesti orang islam gigit jari ni…. kat negara arab ni mereka dah guna perkataan tu sejak dulu lagi… kekecohan ni semua timbul kerana dipolitikkan la… kenapa nak kecoh sangat mereka guna perkataan Allah ni… memang mereka guna sebab bukan semua orang boleh berbahasa inggeris, cina dan tamil… masuk mahkamah sekalipun masalah ni tak akan selesai… dah la tu… lagipun larangan ni berkuatkuasa kepada majalah herald aje… siapa sangat la muslim yang bodoh pergi baca majalah orang kristian ni?? nak berdakwah kepada orang melayu?? kan kat depan tu bertulis “untuk orang kristian” aje… siapa suroh orang muslim pergi baca…

  70. memang orang di atas ni tidak luas pengetahuan… aku bukan islam tapi bertuah juga dapat belajar tentang agama islam sebab ada dalam kurikulum sekolah. aku faham dengan kelemahan korang yang mentafsir agama kristian ada 3 tuhan… kesian… aku simpati sebab korang tak belajar tentang agama kristian seperti aku belajar agama islam walaupun di sekolah sahaja… tambahkan dahulu ilmu baru cakap tentang agama orang lain yang korang tak pernah belajar… aku yang ada belajar sikit tentang islam ni pun tak berani cakap banyak… takut terasa pula… dan satu lagi… kalau nak tahu tentang agama kristian jangan baca buku yang ditulis oleh penulis islam tapi dari penulis kristian… sama juga dengan aku yang mengenali islam dari penulis islam… kata orang… kalau nak kenali seseorang tanyalah kawan orang itu dan bukan lawannya…

  71. agak-agak macam mana nak nyanyi lagu negeri johor dalam versi bukan islam ek??

    God peliharakan sultan……..

  72. alkitab kristen tertulis Allah, apahal larang kristen menyebutnya? alkitab mengajar Allah yg esa Iaitu Allah yg satu mana sda 3?. Len kali baca dulu bible baru ko orang tau Allah kristen jgn hentam ckp saja

  73. Sudah dibaca dan di teliti..bible dari segi bahasa, penulisan, logic dan diskripsi adalah tidak lengkap dan kontradik daripada yg asal..dalam quran telah menjawab semua hal2 ini dgn jelas dan menyeluruh.islam meletakan Allah hanya 1 dan tidak diwakili oleh sesiapa pun. Yg mana dalam bible juga menyatakan begitu dalam sebahagiaan chapternya. Seawalnya nabi isa diberi kitab injil yg mana telah dicemari oleh tangan2 manusia yg kufur lalu mengubahnya kepada bible yg ada sekarang dengan mengagungkan jesus yg dianggap the son of god. Kenapa tidak terus saja agungkan the almighty God Allah terus tanpa ada perantara seperti jesus?

    Disinilah perbezaan berlaku yg mana islam menyatakan bahawa Isa itu adalah hanya perutusan-Nya (Messiah) sama juga seperti Mohammad S.A.W yg tugasnya adalah menyampaikan ajaran Allah ini kepada semua manusia seperti dinyatakan dalam quran.

  74. Man Dungun on

    semua kekeliruan ini disebabkan adanya golongan yang nak jaga periuk nasi. Kalau orang atas kata tak boleh berlumba-lumbalah ustaz cari hujah supaya jadi tak boleh. Esok orang atas kata boleh maka berlumba-lumbalah pula ustaz-ustaz ni cari hujah supaya jadi boleh. Peliknya yang keluarkan permit untuk bible gunakan nama Allah tu KDN bukan orang lain. Lepas tu buat isu nak tunjukkan kita pejuang Islam. Kalu setakat nak cari publisiti untuk politik tak payahlah. Isu kilang arak, Pusat judi GH dan lain-lain judi, Hukum Allah tak ambik tahupun.Ada pernah dengar mufti tegur benda tu semua? Kalu bercakap Islam bukan untuk beramal, stop je la………..

  75. Agama Judaism adalah paling awal kemudian agama Kristian kemudian barulah agama Islam. Agama mereka mengatakan Tuhan/Allah yang mencipta dunia ini. Jadi ajaran agama awal lebih benar atau yang kemudian? Setiap agama mepunyai pengasasnya. Moral pengasas menentukan kesucian dan kebenaran agamanya. Kepercayaan agama harus juga bertimbang moral pengasas agama. Adakah pengasas ini gila kuasa? Gila perang? Gila kekayaan? Gila perempuan? Kejam? Jika dia mempunyai ciri-ciri atas bermakna dia ialah seorang munafik sungguhpun dia amat setia kepada agama. Agama cuma diperalatkan untuk menutup perkara kejinya. Maka agamanya tak harus kita percayai

  76. ko senah balik ngaji dulu abih2… klo xpenuh ilmu di dada xyah nk cakap pasal2 agama… org UMNO/BN pandai ptahankan je… buatnya edok……

  77. nabila hadson on

    asl kw na jatuhkn maruah owg islam kw ingat agame kw da bgs sngt (orang timur)

  78. BorgWarner on

    Sejarah membuktikan Judas bersengkongkol dengan penguasa empayar ROMAN untuk membunuh Isa yang diutus oleh Allah sebagai Nabi dan Rasul.

    Setelah Isa disalib, terciptalah agama Kristian yang dipanggil ROMAN CATHOLIC yang jelas mempunyai kaitan dengan empayar ROMAN. Mereka telah menyelewengkan kebenaran untuk kepentingan meluaskan empayar mereka menggunakan pendekatan agama yang dicipta mereka.

    Muhammad diutus untuk membetulkan penyelewengan ini.

  79. mameemonster bongok on

    kat arab dorg tak haramkan guna kalimah Allah tapi arak,kelab malam,rumah urut di haramkan..di Malaysia lain pula halnya kan…org islam siap mkn duit hasil tak arak dan judi lagi…hehehe

  80. BorgWarner on

    Bersaksilah kamu tiada Tuhan yang disembah selain Allah, Muhammad itu pesuruh Allah.

  81. ini yg sayabsokong…klau tak tahu agama jgj pndai2 jak buat ulasan itu dan ini,,,takut2 nti murtad dlm diam

    t

  82. Nama tuhan jika sama diguna kedua agama tetapi tuhannya sikap berlainan. Di agama A tuhannya suka keamanan, toleransi dan pemurah hati tetapi di agama B tuhannya suka ganas, paksaan, perang, fanatik dan kejam. Jadi dengan perbezaan sikap akan menggelirukan penganutnya dan akan menyebab penganut tidak setia dan percayanya.

  83. dalam banyak2 tulisan bongok oleh penulis bongok ni.. abah nak komen yg “Kalau Islam dihalang guna ‘Isa’ bagaimana?”

    Mana tak bongek, pasal kristien pon tak guna ISA dalam kitab diaorg.. tetiba penulis bongek nak mengkondem org dengan statement bongok dia..

  84. INI SEMUA BERLAKU ADALAH SALAH PARTI PAS YMEMBENARKAN KAPIR GUNA KALIMAH ALLAH. TANGGUNGLAH DOSANYE YER NIKAZIZ HADI AWANG……

  85. org kristien skang bukan ahli kitab macam dalam Quran tu.. diaonrg skang sembah berhala aka patung jesus/marry tu.. so aku tak ngaku la tuhan dia sama dgn tuhan aku.. macam Nabi kita tak ngaku patung berhala dalam kaabah tu sebagai tuhan..

  86. setuju.. yg ada penyembah berhala patung jesus/marry tu.. so tak payah nak sengal sgt la!..

  87. Jika berlaku perselisihan kembalilah kepada Al-quran dan Sunnah Rasul. Di dalamnya terkandung pelbagai bab dan rahsia berkaitan kehidupan dan pegangan. waimma kristian Islam Yahudi atau siapa sahaja yang nak mengetahui Islam…dipersilakan kerana Islam itu agama untuk seluruh manusia dan alam. Ingatlah bahawa Dajal akan bangkit dan menghuru harakan dunia. Waimma siapapun kita si cerdik atau si jahil tidak terlepas dari mainan mereka. Oleh itu berpakatlah dan janganlah berbalah….ada jalan penyelesaiannya…itu janji ALLAH

  88. MASALAHNYE PUNCA PERSELISIHAN ITU KERANA MEBENARKN KAPIR GUNA NAMA ALLAH. SAPE YBENARKAN? TENTUNYER NIK AZIZ HADI AWANG NG PARTI PAS…..

  89. bawang merah on

    SEJARAH MEMBUKTIKAN PELACUR PUN BOLEH MASOK SYURGA DAN AHLI AGAMA PUN BOLEH MASUK NERAKA. TK TAWUKAH ANDA IBLIS ITU ADALAH MAKHLUK YPALING BANYAK BERIBADAT KEPAD ALLAH TETAPI AKHIRNYA MENJADI IBLIS LAKNATULLAH…..

  90. SALAH TUE….. APABILA ALLAH MENURUNKN AL QURAN MAKA KITAB SUCI ADER SATU SAHAJA YAITU ALQURAN.. INI KERANA KITAB TAURAT, ZABUR DAN INJIL TIDAK WUJUD LAGI SELEPAS TURUNNYA AL QURAN….
    KITAB BIBLE SEKARANG BUKANLAH KITAB INJIL YG TELAH ALLAH TURUNKN KERANA BIBLE TIDAK MENGAKU KEWUJUDAN NABI MUHAMMAD SAW.

  91. MINTA MAAF SEMUA….SAYA NAK TANYA SATU SOALAN SAHAJA DAN SEMUA YANG TERLIBAT MEMPERTIKAIKAN PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH ITU JAWAB DENGAN JUJUR.

    ADAKAH MENJADI SATU JAMINAN ORANG YANG BERHAK MENGGUNAKAN PERKATAAN ALLAH ITU BENAR-BENAR ORANG YANG BAIK?

  92. Sebenar jika Allah wujud tetapi tak mengganggu kehidupan manusia kerana pergaduhan, peperangan, kemalangan dll masih terjadi. Allah tidak marah tetapi penganut yang marah. Allah haruslah lambang kesucian dan keamanan bukan untuk alat politik dan alat perkayaan.

  93. BorgWarner on

    Kewujudan Allah adalah pasti. Allah mengatur alam tanpa cacat dan cela. Lihat sahaja air, apabila air bertukar menjadi wap dan naik ke atas, ia turun semula ke bumi sebagai hujan. Subhanallah, Maha Suci Allah, Pencipta sekelian makhluk, Pentadbir alam semesta. Jika air naik ke atas hingga keluar dari atmosfera bumi, pasti bumi akan kering kontang.

    Tidak seperti peredaran planet dan bintang yang beredar mengikut orbit yang tetap, perjalanan hidup manusia mempunyai cabang-cabang untuk kita pilih. Berdoalah kepadaNya supaya kita ditunjukkan jalan menuju kejayaan dunia dan akhirat.

  94. Klu ALLah tu hanya untuk orang Islam je,maka mahluk lain yg tak beragama Islam tak boleh sebut nama ALLAH. Sungguh cetek pemikiran ni. Dah jadi mufti pun, bljar agama tinggi tapi bahasa kedengaran mcm nak jaga periuk nasi. Terpaksa korbankan akidah drpd korbankan pulus.

  95. MEMANGLAH.. KITA NK BAGI JANGAN TERPESONG DULU. BILE DAH TERPESONG TK GUNA…..

  96. BOLEH KER KITE PERCAYAKAN USTAZ ASRI, SEDANGKAN DY MENGAJAR AGAMA PUN TANPA TAULIAH.

  97. bawang merah on

    BUKAN SEMESTINYE ORG BAIK TP PASTI ORANG ISLAM YMENGUCAP 2 KALIMAH SYAHADAH

  98. AKU MEYAKINI MENGIMANI DAN MEMPERCAYAI DENGAN SEBENAR SEBENARNYA TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH.
    RUKUN IMAN
    1.PERCAYA KEPADA ALLAH
    2.PECAYA KEPADA NABI DAN RASUL
    3.PERCAYA KEPADA MALAIKAT
    4.PERCAYA KEPADA KITAB (TAURAT,ZABUR,INJIL DAN QURAN)
    5.PERCAYA KEPADA HARI QIAMAT
    6.PERCAYA KEPADA QADAK DAN QADAR.

  99. TRANSFORMER on

    Rasanya tuhan/Allah macam orang UFO. Dia dan kumpulannya mencipta dunia ini. Mereka mengguna 6 hari mencipta dunia ini dan rehat hari ketujuh jelas sekali mereka seperti manusia perlu rehat kerana tenat bekerja. Mereka mencipta dunia termasuk manusia jadi mereka mau kita hormat mereka atas usaha mereka. Jika tidak hormat/sembah mereka, manusia akan dihukum sehingga terjadi banjir besar pada zaman dahulu. Tuhan juga mempunyai puak-puak dan pemimpin. Itu sebab terjadi berbagai agama dan tuhan dan mereka saling bersaingan dan konflik untuk rebut kuasa. Tetapi pada zaman ini mereka tidak berani datang lagi kerana mereka takut kena tangkap atau tembak kerana manusia sudah pandai dan maju. Hehehe….

  100. fikir2 lh on

    Sapa yg dulu mnunding jari…???!
    Sapa yg dulu mempertikaikn..??!
    Jgn jadi pengecut.. Sy tdk mngata sapa.tp jgn mjadi org yg xbepelajaran n xda dididkn agama dgn mburuk buruk kn agama lain. Kalau kita benar knapa mau mburuk kn agama lain. Dari kecik d’ajar agama..adakh t’tulis ajaran agama Islam melarang agama lain mgunakn pkataan ALLAH???
    Saudara saudari..renung2 kn lh..
    Yg xcukup ilmu agama tu..mari kita sama2 diam dn bdoa saja kpd Tuhan masing2..kalau Tuhan kita benar

  101. Anonymous on

    Buduh!!!! Baca dulu alkitab baru kau tau kristian ada berapa allah…. Baca dulu alkitab baru kau tau kristian sembah patung atau tidak… Aku dah baca quran dan aku dah tahu pendirianku…

  102. Niat kerajaan tu baik,nk membendung ajara kristian di malaysia.Tetapi bukan ini caranya,lebih baik dilaksanakan hudud.Org yang murtad dihukum mati..

  103. Hoi…….U terrorist atau Syaitan takut orang murtad. Sikit-sikit cakap hukum mati. Agama baik tak takut orang murtad !!!

  104. Sebenarnya kedua2 tak bertententangan .Sama2 baik sama2 diperlukan . Yang bermasalah mereka yg ada benih2 murtad. Cumanya adalah lebih baik bersemuka di tempat sunyi tertutup lepas tu hebahlah di akhbar .

Leave A Reply