Kakitangan Awam Akan Dikurangkan Jumlah Selepas Pilihanraya Umum Ke 13? Jika…Respon CUEPACS

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kakitangan Awam Akan Dikurangkan Jumlah Selepas Pilihanraya Umum Ke 13? Jika…Respon CUEPACS?

Ada kalangan daripada anda di sini yang merupakan kakitangan awam?

kakitangan awam

Cuepacs dah mula rasa bimbang dan khuatir kerana akan ada usaha untuk mengurangkan jumlah kakitangan awam tidak lama lagi.

Bukan kerajaan sekarang yang akan membuangnya tetapi…..

Jumlah penjawat awam terjejas jika pakatan menang

KUALA LUMPUR: CUEPACS bimbang jumlah kakitangan awam akan dikurangkan jika pakatan pembangkang menang keputusan pilihanraya pilihan umum akan datang berikutan tindakan DAP mempersoalkan pelbagai kelebihan yang diberikan kerajaan kepada mereka.

Timbalan Presidennya, Azih Muda, berkata DAP tidak seharusnya mempertikaikan kenaikan gaji dan bayaran pencen diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2012 bulan lalu kerana ia dibuat berdasarkan kenaikan kos sara hidup di negara ini.

“Jika itulah penilaian pembangkang kepada kakitangan awam, ia memberi gambaran tidak baik kepada kita pada masa depan. “Kita tidak harus hanya melihat kepada pertambahan pendapatan seseorang, tetapi perlu diukur dari segi kos sara hidup yang perlu seiring dengan tahap kehidupan di Malaysia yang sedang ke arah negara berpendapatan tinggi,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Tony Pua yang mempersoalkan langkah kerajaan menaikkan gaji kakitangan awam antara tujuh dan 13 peratus, selain pelarasan kenaikan tahunan pencen bagi pesara kerajaan sebanyak dua peratus.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata, langkah itu meningkatkan perbelanjaan sektor awam sebanyak 73.7 peratus dalam tempoh lima tahun dan tidak menggambarkan kerajaan serta perkhidmatan awam yang lebih efisyen atau menjimatkan kos.

Azih juga berkata, jika pembangkang berpendapat kakitangan awam tidak layak mendapat kenaikan gaji, CUEPACS bimbang generasi muda tidak akan berminat untuk berkhidmat dalam kerajaan.

“Kita sedia untuk berkhidmat kerana yakin kerajaan sedia ada sentiasa menjaga kebajikan dan melindungi rakyat menerusi pelbagai faedah yang diberikan kepada kami,” katanya.

Ini pula keratan akhbar daripada Sin Chew Daily pada hari Selasa, 1 November 2011. Apa yang mereka katakan mengenai cadangan mengurangkan jumlah kakitangan awam di Malaysia yang ada sekarang ini?

buang kakitangan awamJika Pakatan Rakyat Memerintah Kerajaan, Kakitangan Awam Akan Dikurang Separuh Setiap Tahun Ikut Peringkat (Tony Pua Kim Wee):

‘Pakatan Rakyat akan melalui kakitangan awam yang sudah berusia dipercepatkan bersara, termasuk ambil contoh cara negeri China kurangkan kakitangan awam yang berlebihan, dengan adanya satu sistem untuk kakitangan awam yang kurang berkesan menjalankan tugas, akan ditempatkan di rumah dan diberi separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan perbelanjaan yang begitu besar untuk kakitangan awamnya.’ (petikan ucapan Tony Pua)

Ketika ini jumlah kakitangan awam yang sekitar 1.2 juta. Untuk angka sebegitu, dibandingkan dengan populasi Malaysia sekitar 27 juta orang, jumlah kakitangan awam yang ada ketika ini sudah mencakupi 4 peratus daripadanya ataupun bersamaan 10 peratus daripada populasi pekerja yag ada sekarang.

Populasi pekerja di Malaysia pula keseluruhannya berjumlah 12 juta.

Cadangan Kurang Respon Jumlah Kakitangan Awam?

Antara cadangan mereka untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam ialah :

  • Penambahan itu perlu yang berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing
  • Tidak semestinya  graduan universiti sahaja yang diberikan keutamaan untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan
  • Kakitangan awam yang sudah berusia dibiar bersara cepat
  • Kakitangan awam yang kurang berprestasi, diberhentikan ini akan mendapat pampasan separuh gaji

Kalau diikutkan nisbah pula :

  • Setiap 10 orang yang berkerja, salah seorangnya mesti kakitangan awam
  • Dan seorang kakitangan awam inilah akan berkhidmat untuk 24 orang rakyat Malaysia

Antara kelompok yang teramai dalam sektor awam adalah seperti berikut?

  1. Guru – 400,000
  2. Tentera – 200,000
  3. Polis – 150,000
  4. Jururawat – 50,000
  5. Bomba – 30,000
  6. Penguatkuasa lain (JPJ,Kastam, APMM) – 70,000
P/S : Patutkah jumlah kakitangan awam di Malaysia ini dikurangkan ataupun dikekalkan seadanya? Apa pandangan dan cadangan anda pula? mengenai



Share.

152 Comments

  1. mana punya lahanat la nak kurangkan bil penjawat awam.suke2 ati nak ttp periuk nasi org lain.bodoh punya cina lahanat.pembangkang mmg mcm …………tau nak nyusahkan org lain jer.

  2. Gunakanlah bahasa yang lebih indah.. sy tidak melihat yang mereka mahu mengurangkn jumlah kakitangan awam tetapi mempertikaikan penyelarasan gaji, sy juga penjawat awam.. adakah anda menilai dari perspektif sebaliknya, adakah anda tahu laporan audit menunjukkan beban hutang negara meningkat ke RM 436 bilion, apabila dihitung, seorang rakyat menanggung hutang lebih kurang RM 15 000 setiap orang…

  3. Sebab sayangkan negara, sy mohon sgt setiap projek dijalankan jangan ada pegawai atasan menerima imbuhan “atas angin” ini seringkali berlaku… kadang2 projek yg bernilai RM 1, menjadi RM 5 disebabkan sikap tersebut… sekiranya hal ini di atasi, wang negara dapat diselamatkan dan bajet dilaburkan dengan telus dan berhemah

  4. aku tengok sekarang ni bilangan cikgu-cikgu di kawasan bandar dan juga di belah pantai timur melampau-lampau berlebihan cikgu..sebab itu ramai cikgu yang merungut susah nak tukar ke belah sana..
    kan membazir tu berlebihan cikgu
    padahal di kawasan pendalaman sana tidak cukup masih lagi tak cukup cikgu..nak jimat hantar je secara paksa diorang ni ke pendalaman sana (kalau taknak, sila berhenti kerja). naikkan elaun itu sekadar galakkan kepada mereka sahaja.

    sekarang ini pun banyak cikgu yang sibuk jual avon, tah apa baraang mlm lagilah….banyak cikgu yang tersasar daripada tujuan sebenar mereka bergelar guru

  5. sangat x setuju.. sebab kenaikan gaji kakitangan awam berapa la sgt kalau nak dibandingkan dengan swasta… kalau la diberhentikan… ramai yang akan mengganggur.. skang ni pon kerja susah nak cari… ape la dorang ni… ish ish ish

  6. setuju sangat,… contohnya pembelian pen.. biasa kat kedai ley dapat harga seringgit.. kalau beli pukal mesti lebih murah.. tetapi di kerajaan… harga pen mencecah 2 ringgit.. brape dah untung tu???

  7. Pak Seman on

    disebabkan kat kerajaan sekarang ramai melayu, jadi DAP yang kakitangan awam
    dalam diam walaupun belum berkuasa, mereka secara halus nak nyahkan penguasan orang melayu dalam kerajaan sekarang ni
    kita akan tengok banyak lagi slap mata daripa mereka
    yang teraniaya nanti bangsa kita, bangsa kita
    padahal ramai yang tiada kerja sekarang
    erm….

  8. kita memerlukan kakitangan yang cekap dan berdidikasi, bukan kuantiti yang banyak buang masa dan tenaga. Ini realiti yang banyak kedapatan hari ini terutama yang berkhidmat dibarisan hadapan ch: Kaunter

  9. Melayu mudah lupa. Rajin2lah baca semula sejarah lama semasa hendak menuntut kemerdekaan.

    Sebelum pembentukan malaysia, rakyat Melayu (termasuk orang asli) dan pelawat (Cina, India dan pemegang kewarganegaraan British) yang menetap di negeri-negeri di Tanah Melayu secara sukarela menyerahkan diri mereka untuk tertakluk kepada undang-undang dan peraturan-peraturan yang digubal oleh Raja-Raja Melayu. Ini adalah ikatan sosial kontrak di antara Raja dan rakyatnya.

    Oleh yang demikian,apabila Raja-Raja Melayu mengikat perjanjian dengan kerajaan British, tiada rakyat Melayu yang boleh membantah. Pelawat asing yang datang dari China dan India langsung tiada hak kerana mereka menurut undang-undang tidak mempunyai negara. Begitu juga dengan pemegang kewarganegaraan British yang bermastautin di sini pada ketika itu.

    isu pemberian kemerdekaan kepada Semenanjung Tanah Melayu menjadi rumit kerana British menjangkakan akan ada tentangan daripada kaum Melayu apabila isu pemberian kewarganegaraan kepada kaum-kaum Cina dan India dibangkitkan….

    Sambungannya,search la kt google…
    sorry for drop by..bnyk keje..xleh masuk blog aje..kerana sayangkan tanahair dan melayu membuatkan rasa nk mencelah sikit..
    soalannya: napa ada orang tak sedar diri di bumi bertuah ini? mmng ada orang yang gilakan kuasa dan kekayaan, tapi kita jgnlah ikut apa yang buruk, ambil yang baik2 saja

  10. jika kau tak datang on

    saya setuju. dlm keadaan negara yg berhutang ini, kerajaan xsepatutnya menambahkan elaun kpd penjawat awam semata2 untuk menarik undi rakyat. masa depan negara lebih penting drpd pemberian elaun yg memburukkan lagi situasi defisit negara.

  11. Nyah Muslim on

    Kalaula PR memerintah, melayu susah dah nak masuk kerajaan. Semua orang mesti bersaing secara adil.

    Maka ramailah melayu akan mencari pekerjaan di sektor swasta. Tapi kebanyakannya mensyaratkan “KEBOLEHAN BERBAHASA MANDARIN”. Semakin kurang peratus syarikat untuk dicuba oleh melayu yang tidak tahu berbahasa mandarin.

    Even company yang sama pon, melayu akan dapat gaji lebih rendah dari rakan Cina mereka walaupun jawatan/post yang sama. Maka makin banyak rumah-rumah berjaya dimiliki oleh Cina, diebabkan gaji melayu adalah rendah berbanding cina.

    Akhirnya dalam masa satu penggal (5 tahun) PR memerintah, birokrasi yang kononnya akan berkurang, akhirnya menyebabkan nasib melayu terhakis secara halus. Masa tu menteri2 PR yang melayu dah tak kesah sebab semuanya dah hidup senang.

    Melayu sekarang bukan macam melayu tahun 1969. Sekarang atas dasar perjuangan agama sekalipun, masing-masing masih berlainan pendapat. Walaupun niat tu suci, tapi bila dianjurkan oleh pari politik berbeza, maka niat suci difitnah menjadi niat utk parti. Melayu takkan bersatu. Melayu hanya tahu nak hidup senang. Bila dah berjaya hidup senang, nescaya melayu tu sendiri tidak akan ambil tahu lagi nasib melayu yang lain.

    Marilah melayu ramai-ramai hadir di Merdeka Seksualiti 2011. Ini adalah program ikhlas menegakkan hak asasi manusia dan demi untuk menunjukkan Malaysia negara demokrasi. Jika dulu kita boleh bersatu di bawah satu payung BERSIH dengan Datuk Ambiga, maka kali ini pun marilah kita bersatu kembali.

    1 Nov – 13 Nov, 2011
    The Annexe Gallery, KL

  12. Tujuannye satu.. utk kurangkan KOS kerajaan, itu je!! bayangkanlah 4% dari populasi rakyat MALAYSIA & 10% dari jumlah pekerja di Malaysia yg jumlah kslrhan adlah 12 juta.. Cuba la buat kajian sikit, nisbah pkrja GOMEN dgn populasi kt negara maju spt UK,EROP,US, HK,TWAN, AUS & SG.. nisbah kte trlalu tinggi.. Gaji 1 hal, esok nk bayar pencen lg, bertahun diop smpai mati. Kene igt jgk yg mnyumbang cukai plg BESAR adlah sektor swasta. Swasta keje xde pencen mcm kt negara MAJU. Klu sume org keje krajaan smate2 nk dpt pencen, sape nk keje kt swasta yg akan sumbang CUKAI BERBILLION kpd kerajaan.. Najib announce mcm2x seolah2x semua rakyat MALAYSIA ni keje gomen. kt MALAYSIA ni GAJI MINIMUM masih lg isu spatutnye yg KEPUTUSAN yg MELEGAKAN utk mereka yg brkhidmat d sektor swasta. Report baru ni antara BANK DUNIA dgn KSManusia angarkan ad lbh kurang 1 JUTA rakyat MALAYSIA yg PROFESSIONAL berkhidmat di luar negara sbb insentif krg memuaskan kt MALAYSIA nih.. Klu ikut UN punye report, kadar klhiran yg rendah di Jepun & ambil kira purat jangka hayat yg semakin mngkat (makin ramai org tua) scra terang sbnarnye ini kos kpd kerajann krn krjaan terpaksa mnggung kbjikan mereka spt PENCEN & faedah KESIHATAN sbg contoh.. Padahal jepun punyalah maju EKONOMInya sbb die ad TEKNOLOGI !!

  13. Tok Berjanggut on

    perbelanjaan kerajaan bukan deficit sebab bagi gaji kepada penjawat awam tapi sebab banyak sangat bayar komisen, mark-up harga dan rasuah

  14. saya setuju..untuk mengurangkan penjawat awam ni bukan senang nak buang camtu je..tetapi memerlukan pertimbangan menyeluruh..namun adakah betul PR ni mengancam penjawat awam????perlu di ingat…keputusan bkn boleh bt sesuka hati je bila PR memerintah…rupe2nye takut jgk ye diorang dgn PR…heheheheheeheh…

  15. Nama lg pembangkang…mestilah kerja membangkang ajo…sedarlah wahai umat melayu akan kehilangan kuasa lepas pilihanraya ni..pilihanraya ni merupakan pilihanraya yang terakhir, selapas ini sistem pilihanraya ni tdk ada lagi-org lama bgtau kat aku…faham2 je lah apa akan berlaku..aku x nak ulas panjang…

  16. kurangkan yg x berguna, tukar yg lebik produktif!!
    yg sdah tua2 tu, bersara la cepat2..bnyak lgi anak2 muda yg lebih berkemampuan utk menyandang jawatan yg tingi2 ;) hapuskan kronisme, rasuah, birokrasi & sbagainya(negatif)

  17. Jepun maju sebab berjaya kurangkan kos, sbb tak perlu letak kepala paip kat semua toilet dia. Basuh berak pakai tisu je.

    Jepun maju sebab dia gulakan gelatine murah yang datangnya dari lemak babi.

    Jepun maju sebab kalau naik basikal pakai payung pon polis dia saman.

    Jepun maju sebab rakyat dia berfikiran maju. Bukan seperti orang Cina yang kencing tepi lorong dalam Disneylan Hong Kong.

  18. aku xsokong PR dlm part ni..hopefully somebody dlm PR boleh tegur mamat ni..

    realitinya memang perkerja kerajaan terlalu ramai kalau nk banding dgn mana2 negara maju..tapi kita xpatut pecat mereka ikut suka2..bagi aku la;

    1. stopkan pengambilan perkerja kerajaan dlm 2-3 tahun
    2. pemecatan patut bersandarkan KPI..guna KPI utk buat keputusan mana2 pekerja yg terlalu lemah dan underperformed..kerajaan patut strict dlm hal ni sbb xkan nak bagi gaji buta kot..
    3. yg paling penting, strict control supaya pekerja kerajaan xgoyang kaki dan buat kerja sungguh2..dah ramai sgt komplen

    ape2 pun, ni pandangan aku je

  19. walaupon aku b’keje di sektor swasta,aku xbape setuju kalo nk buang kakitgn yg sedia ade..len la kalo dh lggr etika tatatertib,tu dh len citer.kalo setkt nk buang pd p’kara yg xpasti dan lebih kpd p’dpt negatif,adalah 1 kerugian pd negara.proses pemilihan kakitgn awam mengikut beberapa peringkt & sume mkn masa & duit.kekal yg sedia ade,amik baru yg btul2 b’kualiti,yg dh ade leh digilap lg & boleh ditingktkn prestasi.bg yg corrupt,makhluk2 ni je yg ptt dibuang dr m’jd kakitgn awm.xkan la sepalit taik,1 klcc nk kne samak.

  20. org sabah tulen on

    Diam tak diam,tahun depan mmg semua penjawat awam yg kontrak dgn kerajaan tdk akan d sambung lg kontrak..tak ada pun di sebut dlm pembentangan…patut cuecaps risaukan skrg..bukan time pembangkang yg memerintah..berapa ratus ribu penjawat awam kontrak yg akan kehilangan kerja tahun depan? Itu yg patut cuepacs fikirkan..bukan asyik jaga pembangkang ja..yg kenyataan yg akan berlaku tdk d hiraukan..

  21. Penjawat awam di negara kita masih dianggap terkawal dan baik jika dibandingkan di beberapa negara lain sekitar Asean. Walaupun saya tidak menyebelahi mana-mana namun apa yang dilakukan Ceupecs hari ini sudah cukup baik dari setahun ke setahun. Ada pihak yang bersuara di sana sini mengenai kelemahan kakitangan awam dan seolah-olah menidakkan peranan mereka ataupun berhasrat mengurangkan jika mereka berkuasa kurang berasas.

    Tidak ada satu kerajaan di dunia ini yang 100 % sempurna, jadi janganlah mendabik dada membuat pengakuan sedemikian..

  22. Rakyat Selangor Benci UmProno on

    salam arewait?

    sy rasa awk ni cemburu kan?
    sy seorg penjawat awam, tp pd sy bgs jgk kurangkan yg tua2 tu, than dpt kurang perbelanjaan negara. bkn tiap2 thn hutang negara bertambah?

    kerajaan spttnya kurangkn hutang, bkn tmbh hutang, bila klh pru 13 nnti tinggalkn kt pr yg kene settle hutang tu plk.

    ada ker ptt? mcm pepatah berak merata2 org lain yg rasa busuknya?

    sedar la arewait

  23. Saya bersetuju, itu agenda tersembunyi mereka. Kalau kita melihat di syarikat swasta sama ada yang besar atau kecil mana ada ruang orang Melayu memagang jawatan tertinggi? semuanya disandang hampir 90% bukan Melayu, melihat keadaan itu sudah boleh dijadikan iktibar..

  24. setuju sgt ..kita masih belum sama standard dgn negara2 maju so…income pon tak payah lah nak GAH sgt..status negara berpendapatan tinggi mesti dinikmati semua lapisan rakyat,bukan org kerajaan saja…apa2 pon tunggu pru13..ramai tak puas hati bajet 2012..berat sebelah seolah2 malaysia ni semua rakyat org gomen….

  25. Saya setuju dengan pendapat anda. Itulah realitinya dengan alasan orang Cina gaji lebih tinggi sebab boleh menguasai banyak bahasa selain Melayu, Inggeris, Mandrin loghat tempata seperti Hokien, Hakka atau Teiwchew dan lain-lain.

  26. tengkok ko kenaikan gaji swasta lebih tinggi. Aku keje swasta naik gaji baru 1% je tau tak!!!!

  27. memang susah nak buang…ader prosidure kena follow…tapi memang betullah ramai kakitangan kerajaan kerja goyang kaki…sabtu ahad claim OT….tambahan lagi cuti umum…triple claimed

  28. Bang bang boom on

    ko belum tua lagi..ko cakap senang je la..ckp mcm pakai lutut..kurangkan hutang tak semestinya nak kurangkan penjawat awam..ada banyak lagi benda yang boleh dibuat untuk kerajaan mengurangkan hutang negara..

    apa ko ingat PR boleh menang ke PRU 13? Jangan mimpilah la ye..selagi anwar tu ada dalam pakatan, memang takde harapanlah..

    ko ingat semua rakyat bodoh ke..berapa banyak video dia boleh tgk kat youtube..depan cine cakap lain, depan melayu cakap lain, depan india cakap lain..bangsa jenis lidah bercabang..

    jangan jadi taksub…Penang kata dapat kurangkan hutang, padahal peruntukan yang ada tidak dibelanjakan..apa punya bingai..nak spin, p belajar ngan anwar..

    bila dah taksub, mcmnilah..tunggu umur ko tua esok, baru ko tau langit tinggi rendah..asal diorang boleh berkhidmat, tak ada salahnya..kalau gagal dalam hidup, jgn salahkan kerajaan..salahkan diri sendiri yang gagal..mana-mana negara pun, kalau ko malas,ko xnak berusaha, ko tak kemana..tak payah nak rujuk kerajaan tak berhati perutlah, apalah..

  29. betol!!murid tak sampai 800 satu sekolah tapi guru lebih 100 org..pastu asik komplen beban tugasan..tp waktu kerja masih sempat berniaga/tolong anak bini bukak kedai..keluar masuk sekolah sesuka hati..rakyat hanya lihat perbuatan mereka2 ni..pru13 mereka akan bersuara!!

  30. Bang bang boom on

    ko kena markup sebab ko ada kontrak..biasa dalam 3-5 tahun..harga takkan berubah dari apa yang termaktub dalam kontrak..kalau incase harga naik pun, ko tetap kena deliver pada harga kontrak..ini salah satu kaedah untuk “secure”..

    tapi berpadananlah dengan harga..kos penghantaran lagi, semua tu termasuk dalam markup…kalau ko jual pen Rm 1. bila pulak ko nak untung..tak payah berniagalah mcm tu.

    jangan jadi lurus sgt ed..bnyak beza harga kedai dengan dengan harga ko jadi pembekal.

  31. Bang bang boom on

    ko tgk sekeliling ko je…meh le dtg EPU, putrajaya..aku bg ko chance ambik keje aku 3 hari je..ko sanggup ke tak sanggup keje sampai 3-4 pg, …dgn aku xleh amik OT lagi..

    1 kawan ko yang “hancur”, tak menggambarkan keseluruhan penajwat awam..bukak kan sikit minda tu..beratus ribu lagi penjawat awam yg keje mcm nak mampus siang malam mengalahkan org swasta keje..kalau kat area ulu tu, itu ada kebenarannya..tp kalau ko tgk penjawat awam kat bandar2 besar, ko sendiri pun tak sanggup nak keje mcm tu..

  32. Kalau lah pendapat DAP yang nak memerintah dengan mengurangkan kakitangan awam saya tidak setuju, kononnya nak jimatkan kos, bolih DAP nak jimatkan? saya bagi cadangan> Polis dan Tentera, jangan bagi PISTOL kita buat LASTIK GUNA TIUB LORI YG.PECAH, MERIAM kita guna BULUH, naik basikal pikul meriam buluh, TLDM kita bagi sampan, Hospital kita tutup, guna BOMOH, Bomba jangan beli lori , nak padam api kita bagi BALDI, Guru yang mengajar tu kita jangan guna buku ,kita guna papan batu tulis dengan arang kayu bakau, semua Yang Berhurmat datang pejabat sapu sendiri pejabat, jgn naik kereta jimat petrol, naik basikal atau jalan kaki, ITULAH SERBA SEDIKIT PENDAPAT DAP (PEMBANGKANG) KALAU MENANG MENDUDUKI PUTRAJAYA. saya berpendapat moga DAP terima cadangan ini untuk mengurangkan kos apabila dapat duduk tampuk pemerintahan. hahahah

  33. Sebenarnya Pakatan Rakyat akan hadapi masalah apabila ambil alih kerajaan nanti, seperti biasa tak ada permulaan yang mudah bagi sesuatu yang baru. Untuk mengurangkan jumlah kakitangan kerajaan dari 1.2 juta sekarang, bukan boleh dilakukan secara drastik.

    Saya percaya antara langkah yang akan dilakukan kerajaan Pakatan Rakyat bagi menangani masalah kakitangan kerajaan adalah:-
    1) Menurunkan kembali umur persaraan kepada 55 tahun (atau mungkin lebih rendah, itu lebih bagus)
    2) Memperkenalkan elaun sara hidup (contoh RM200/bulan) kepada mereka yang berpendapatan rendah (misalnya bawah RM1000/bulan). Seorang kakitangan kerajaan dengan gaji RM1100 akan sama pendapatan dengan kakitangan swasta bergaji RM900 selepas ditambah RM200 elaun sara hidup. Maka kerja swasta sama menarik dengan kerja kerajaan.
    3) Penurunan harga minyak kepada RM1.62/liter akan digantikan dengan penghapusan elaun COLA kakitangan kerajaan.

    Yang penting, rakyat berhak untuk menuntut kerajaan Pakatan Rakyat dengan segala tuntutan yang dirasakan bersesuaian, tentu ianya akan ditunaikan melihat kepada kedudukan sokongan yang tidak begitu terjamin.

  34. org kerajaan selau kata org kerja swasta ni bonus 2-3-4-5-6 bulan,pasti increment kaw2 itu semua tidak benar…masuk swasta bru korang tau berapa beruntung nya keja kerejaan walaupon gaji kecik tp semua tanggung..bukan mengata tp KENYATAAN.kalau anak nak masuk asrama,ank2 org kerajaan didahulukan(cable) walaupon keputusan tak baik,apa2 biasiswa atau bantuan pon sama,ini pengalaman aku sendiri(banyak birokrasi).permohonan rumah murah gaji3-4k boleh dapat lg,cuba org kerja swasta haram dieorang tak bg peluang…wat loan pon senang..keja swasta ni gaji 4-5k pon nak loan 100k pon sakit blom tentu bank lulus pinjaman,cuba keja kerajaan ..automatik approved punya ..apa lg korang nak??

  35. Indra Putra on

    Encik Eddie,
    Zaman dan budaya bekerja kakitangan awam di alaf baru ini sangat berbeza dan sudahpun berbeza kerana dari semasa ke semasa, kami telah diberi/dipaksa berubah demi meningkatkan mutu penyampaian perkhidmatan.
    Perubahan budaya kerja mesti disahut oleh kami. Beban tugas juga semakin bertambah hari demi hari. Sampai terpaksa meninggalkan anak isteri dan keluarga. Bila outstation, kerja di pejabat ‘on’ mcm biasa. Jadi, beban kerja tak pernah surut yang membolehkan kami goyang kaki. Pengurusan masa yang berkualiti sangat dititikberatkan agar semua kerja dapat dijalankan dengan sempurna.
    Mengenaik ‘claim’…sama ada swasta atau kerajaan, apabila sesuai kelayakan membuat tuntutan semasa bertugas, maka boleh ‘claim’. Kelulusan ‘claim’ bukan sewenang2nya. sama macam di syarikat swasta juga.
    Saya tidak bersetuju mengenai pemberhentian pekerja kakitangan awam, dan mempercepatkan pencen bagi yang berusia, hanya bersandarkan ‘iri hati’ sesetengah’ golongan. Perkara ini telah jelas dalam peraturan, sesiapa tidak ‘perform’-boleh ditahan gaji,diberhentikan-sama mcm swasta. mana bezanya swasta dengan kerajaan? saya sudah alami budaya kerja di swasta dan sekarang di kerajaan.
    Pendapat wakil PR itu lebih kepada pendapat politik individu. Tiada ‘racist’nya pendapat itu. Mungkin boleh beranggapan ada ‘hidden agenda’ dan anggapan boleh jadi salah dan boleh jadi betul.
    Saya setuju, dalam sektor swasta memang ada syarikat yang entah kenapa, bahasa Mandarin menjadi syarat muluk perlantikan. Padahal, bahasa kebangsaan pun mereka tak fasih. Tapi, itu syarikat diorang kan? Pada saya, senang saja, jangan sokong org/sykt yang racist dan bias..jangan beli produk mereka…sbb semua kaum saling memerlukan…tak semua Melayu atau Cina racist. Cuma, kalau Melayu bersuara mengenai bangsanya, selalu di anggap racist. Kenapa ya?
    wslm.

  36. sebelum DAP aka PR laksana(baru cdangan) dalam tak sedar kerajaan sekarang dah pun buat..cntoh..pengambilan kakitngan kerajaan mmg pernah dibekukan..lagi contoh,guru2 berapa ramai yang belum posting..sbbnya bkan xde tempat..tp di ‘hold’ kan dulu..cntoh lagi,yg terbaru mahasiswa UPSI dalam bidang pndidikan dah buat protes beramai-ramai di atas saranan TPM yang mnyuruh mereka cari kerja lain.dan contoh lagi,adik saya sendiri keluaran maktab perguruan dan tamat pngajian pertengahan tahun hari tu sampai sekarang belum juga ditempatkan untuk mngajar.mgkin kawan2 ada contoh yang lain..tp tindakan sebegini bagi saya adalah cara kerajaan untuk mnjimatkan kos akibat janji bonus untuk kakitangan awam ujung tahun nanti..ntah lerrr

  37. buang yg suka mengampu tu..idop dgn menipu…bos rasuah…yg ada kes….tu buang la…skrg laki pompuan sama merit kerja je…tp polariti kena pikir jgk…pompuan brsalin skrg cuti 90 ari..kalo pakat ramai2 bsalin..sapa nk urus keje….buat biar bijak la m’sia, jgn satu mslh timbul nk slesai gn mslh lain plk…duk jaga kantung sndiri mlampau2 smpi org lain susah..PATI tu slesaikan dulu..

  38. intan emas on

    Saya setuju kalau org yg malas bekerja dibuang. Yang bersikap menyusahkan org lain.. gaji nak, tapi kerja x nk jalan..pagi dtg punch, pastu keluar, petang dtg punch out. sakit hati dgn org mcm ni

  39. sy setuju dgn kalam pujangga.kita harus bersikap lebih positif dlm isu ini bukan hanya mengikut emosi semata2.kena berfikiran jauh dlm soal mentadbir sesebuah negara demi masa depan generasi akan dtg..

  40. Tidak setuju, kalau pengurangan kakitangan awam melibatkan mereka yang bagus di dalam bekerja.
    Setuju, kalau pengurangan kakitangan awam melibatkan mereka yang main-main di dalam bekerja.
    Yang penting, kaedah perlaksanaan yang bersesuaian. Jangan tersilap kaedah, nanti ramai yang marah dan tak berpuashati. Lebih-lebih lagi penjawat awam yang berpangkat rendah.

  41. bro…jgn ko plak salah sorang yg dia buang sudah….
    sedar ar cikit beb….

  42. kesian melayu on

    mmg btl apa kakitangan awam terlebih ramai..kat tmtp aku brp ramai yg mkn gaji buta..dtg pg punch cardpg, lps tu kuar buat keja lain..ade ke ptt??..lps tu yg keja maintenance 1 bulb yg rosak..dtg 5org utk ganti..sorg buat keja 4 lg tukang tgk…x ke membazir duit namenya???

  43. Musang Misai on

    Pendek kata orang keje gomen ni macam anak manja., orang keje swasta ni macam anak pungut…. mmg double standard gile-gile….
    Paling ketara tgk rate personal loan Bnk rakyat., berapa dia bg kat pekerja gomen dan berapa pulak dia bagi kat pekerja swasta… bank lain lagi teruk…
    itu baru 1 isu., belum benda2 lain lagi.. Mak bapak nenek moyang semua lahir kat Malassial ni, tapi dah macam merempat pulak rasanya… merempat di tanah tumpah darahku sendiri!..

  44. manusia yang beragama on

    “… hadir di Merdeka Seksualiti 2011.”
    Sedarkah anda tindakan anda ini adalah satu penentangan dan menyalahi ajaran semua agama terutama Islam!!! Dan bertentangan dengan fitrah manusia!!!

    Bertaubatlah segera. Sejarah umat terdahulu seperti kaum Nabi Lut yang dimusnahkan Allah kerana mengamal dan memperjuangkan kebebasan seksualiti sepatutnya menjadi pengajaran.

  45. Yang ni aku setuju, diorang bercakap seolah-olah penjawat awam ni kerja goyang kaki…kita dah melangkah ke arah negara maju, 1 penjawat awam memikul 4 ke 5 beban tugas…tak percaya mari join dan rasailah tekanan dan ‘nikmat’ menjadi penjawat awam…..cakap jangan pakai kepala lutut, tugas2 kami dinilai dan diperhatikan oleh pihak atasan…..kalaulah aku dapat tengok orang yang menidakkan pengorbanan penjawat awam ni masuk kerja gomen, berguling2 aku akan ketawakan tengok ‘penggelabahan’ berlaku….

  46. PM pada tahun ???? on

    utk pgetahuan Wanage..mmg keja guru nie dr dulu lg tersasar..tiap2 awl tahun, cikgu kena jd jurulatih, jd urusetia sukan,jd pgadil, kna hantar bdk p bsukan…pertengahan tahun plk, cikgu jd pembantu am, seteple kertas soalan, masukan markah dlm sistem.Taip surat hantar kat mak bapa bdk,turun setiap hari sabtu buat ko-kurikulum..ko p tgk kat pjabat, ader x org yg ader degree, gred DG41,44 dan 48 wat keja nie sume..Jgn ingat keja guru nie masuk kelas n ajar murid jer..

  47. PM pada tahun ???? on

    800 murid, 100 guru..nisbah 8 murid utk 1 guru…kalo ko ada ank 3 org pn ko dh pening nk jaga..nie kan plk nk jaga ank org lain 8 org yg mcm2 prangai dia…kalo ko ader bukti dia p tolong ank bini bniaga time keje, apesal ko x wat laporan kat guru besar or pengetua jer???knp ko nk kecoh d cnie…

  48. Rakyat 1 Malaysia on

    Cadangan yg baik dari pembangkang utk kurangkan kakitangan kerajaan dgn syarat semua kerja sekarang diambil alih oleh YB dan menteri. Seorg menteri perlu 10 kakitangan, itu yg membazir antaranya ialah 2 x pemandu, 2 x SU, 2 x clener, 2 x pengiring, 2 x tukang bacuh teh. Mengapa 2 org kerana kalau 1 cuti 1 lagi ada. Tahniah pembangkang, barulah dapat belanja berhemah. Fikirkanlah……….

  49. kalau dah kurangkan nak keja apa pulak. kalau kena batang idung kau macam mana

  50. antiCOMUNITY on

    Tony Pua Kim Wee tak layak mempersuarakan tentang hak kakitangan awam, tindakan displin amat dipersutujui tetapi ini negara melayu bukan negara china, tak boleh hidup kat negara melayu, lu boleh blah duduk kat negara lu, otak lu pikir ini tanah melayu, lu boleh suka2 ka bikin lu punye agenda, respect sikit orang melayu la kawan, ini tanah kami, kami yg berhak, kami orang MELAYU

  51. fido armando on

    buang je yg staff yg suka buat masalah & tak disiplin tu. barulah jimat duit negara & rakyat.

  52. Belanjawan 2011 memang berat sebelah lebih kepada penjawat awam semata-mata. Orang yang berkerja di swasta, petani, peladang dan berkerja sendiri terabai macam di anaktiri kan. Padahal masa PR orang seperti mereka pun mengundi bukan penjawat awam je yang mengundi. INI BETUL2 TIDAK ADIL.

  53. Yang ada sekarang x mncukupi ni pulak nk kurangkn gila kh. Pas tu
    geng ni juga yang suka wat komplin kt media.

  54. kalau pen kat kedai rm1. pastu kalau kerjaan beli rm2. apa beza?? penah ke ko wat bisnes ni? kalau ko beli pen kat kedai memang le rm1. tapi ini kerajaan yg beli. kerjaan beli guna cash ke utang? kalau ko anta dgn arga rm1 ke kerajaan. bila ko nak dapat untung? nak tunggu bila kerajaan nak bayar? paling cepat 2 minggu. kalau 2 bulan? 3 bulan? ko nak pakai apa nak bayar utang ko sendiri. bayar sewa kedai,van? last2 kena tarik. byr gaji pekerja? kos hantar? kos tender? kos api,air,minyak, pembekal ko sendiri nak bayaran cepat. semua mau cover la bro. kalau arga rm2 berapa untung? kalau LPO settle 2 bulan? ko terpaksa bayar interest bank, interest va ka lori, interest pembekal. rm2 tu ko ingat masuk rm2 ke?? entah2 tak ade untung dari kedai. kalau ko nak pembekal jual arga kedai. baik tak yah ada pembekal, tak yah bagi lesen, kerajaan bayar cash terus dgn kedai. budjet bagi kat jabatan bukan pakai LPO tapi bagi cash je. kalau budjet d bentang rm20juta. bagi terus rm20juta ke mana2 jabatan. senang la semua jabatan beli terus ke kedai. baru la dapat ikut arga kedai..

  55. LOT 5200V on

    setuju ngan Bang bang boom, rozman, Indra Putra, HASAD DENGKI,

  56. aku cdgkn supaya syarat memohon kerja kerajaan perlu ada pengalaman 3 tahun di swasta, pastu ada rekod pmbayaran balik ptptn walaupn rm 10 sebulan

  57. jangan gelabah on

    aku rasa pendekatan yang DAP gunakan ni dah lama dilaksanakan di UK. kurangkan bilangan penjawat awam sebab nak kurangkan belanja mengurus.

  58. wakakaka... on

    kepada penjawat awam, bersiap sedialah. hidup ni ibarat roda, kekadang kat atas, kekadang kat bawah.

  59. defisit mencecah tahap kronik tapi pihak cuepec tak henti nak minta naik gaji dan bonus..bodoh punya cuepec..ingat dia je tak ingat ngan kerajaan langsung.memang patut pun kurangkan pekerja.

    Ditambahkan dengan elaun pesara naik siapa yang bayar semua tu????bkn rakyat ke ???wahai CUEPEC????

  60. IMHO (in my humble opinion),tak kisah swasta@gomen,mana2 pekerja yang tidak diperlukn mmg perlu dikurangkan..
    tak kisah swasta@gomen,klu kerja bagus, buat apa nak buang?
    tak kisah swasta@gomen,mesti ada pekerja malas dan rajin..
    klu DAP nk kurangkan,biar efficient. kalau tak efficient,baru boleh dijadikan isu..

  61. Perkhidmatan awam adalah sebilangan kecil sektor yang di dominasi orang Melayu. DAP dan racis-racis Cina kini berusaha menjatuhkan perkhidmatan awam dalam usaha untuk menukarkan pemerintaham Mlaysia daripada orang Melayu kepada orang Cina. Mereka menjangka, tanpa perkhidmatan awam, org2 melayu akan merempat di bumi sendiri dan kemudian, kerajaan racis DAP akan menggalakkkan penghijrahan orang melayu ke Indonesia. Benda ni dah pun berlaku di Singapura yg mana kerajaan LYK mewujudkan situasi yang hostile kepada org melayu dan memaksa org2 melayu singapura berhijrah ke semenanjung. Bygkan, pada 1957, org melayu merangkumi 45% pendudk singapura, tapi pada 2008 hanya tinggal 11%.

  62. rakyat prihatin on

    salam sumer…saya 4 thun bkerja swasta dan 2 thun dlm gment.wahai kwn2 di luar sana sedarlah..jgn dibutakn mata kerana politik…yg skong sgt pr…kini smkin rmi kakitgn kerajjan pmbgkng adalh org cina…klu org mlyu yg nk jtuhkn melyu sndri akn jdilh sprti sngpore..kerajaan cina yg melyu kt saner merempat keeja bukn2..kerja gmen atau swasta yg pntg berusaha mmjukn dri..bkn mnuding jari ke arah kerajaan…jgn tpgruh dgn agenda politik cina…bgai duri dalm bdan…jgn smpi dah tergadai kita suma mlopong…kini mlyu bpch blh…undi smkin kcil…kita dilaga2kn bgsa lain tgok jer….

  63. lepas ni aku rasa penjawat awam yg dibuang kerja akan jadi gelandangan. rumah kena tarik, kete kena tarik, personel loan tak dpt nk bayar. kesian

  64. PAK PANDIR on

    Kalau nak dibuat perbandingan Malaysia dengan China, kita boleh nampak yang Negara China ni kan, populasinya ramai, tetapi mereka ni bijak menggunakan peluang ini dalam segi “mass production” untuk sesuatu kilang. Korang tau kah yang beza knowledge rakyat Malaysia dengan rakyat Japan? kita belajar benda secara menyeluruh, org Jepun belajar secara spesifik. Ambik contoh komputer, kita belajar monitor, mouse, cpu, keyboard utk setiap individu. tetapi diorg ni, belajar untuk specifik part sj untu lain2 individu. Contohnya, A tau semua pasal monitor tetapi dia tidak tau pasal cpu, jadi B la yang kena tau semua pasal CPU, ..dan untuk menghasilkan sesuatu yang berkualiti, mereka bergabung skill dan knowledge untuk hasilkan sesuatu yang superbb~

  65. hahaha……mmg bagus kurangkan pekerja kerajaan.jimat kos.
    hahaha…..nk lg maju swastakan semua jabatan kerajaan jd profit based company
    hahaha……pastu askar,polis,cikgu,doktor,jururawat,jpj,pejabat daerah,jabatan agama sumenyer swasta…lg best,lg efisien,lg untung kerajaan.
    hahaha….pastu nk pggil polis tgkap pnjahat kene bayar dlu.nk skolahkan anak kene bayar mcm skolah swasta skrg.
    hahaha…..pnjawat awam mghabiskan duit krajaan.keje swasta mnambah duit krajaan.
    hahaha…….pastu kite rakyat same2 gelakkan diri sendri.huhuhu……(nangis ke gelak?)

  66. Orang gomen on

    Saya salah seorang kakitangan Kerajaan yang bertugas di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Putrajaya. Untuk makluman semua, pada masa ini Kerajaan memang telah pun mengambil tindakan dan sedang giat melaksanakan kawalan saiz perkhidmatan awam. Pembekuan pewujudan jawatan juga telah dilaksanakan bermula tahun 2010. Sebarang pewujudan jawatan hanya boleh dibuat secara trade-off atau redeployment. Bermakna sampai satu masa tidak akan ada lagi jawatan berlebihan contohnya kerja yang sepatutnya boleh dibuat oleh seorang, dibuat oleh 2 atau tiga orang. Ianya juga akan dapat melahirkan pekerja yang multi tasking dan multi skilling. Matlamat JPA dan juga Kerajaan sekarang adalah ke arah perkhidmatan awam yang kejat yang mana satu jumlah yang bersesuaian, tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Oleh itu, secara tidak langsung pada masa akan datang saiz perkhidmatan awam akan jadi mengecil kerana jumlah penduduk semakin bertambah setiap tahun. Maka dengan cara itu, dapatlah pihak Kerajaan mengurangkan perbelanjaan melalui pembayaran emolumen. Sebenarnya Kerajaan melalui kepimpinan YAB PM dan YBhg KSN amat peka dengan perkembangan yang berlaku di dalam perkhidmatan awam. Kerana itu tindakan-tindakan seperti saya sebutkan di atas telahpun mula dilaksanakan. Diharap dengan penjelasan saya ini dapat meredakan sedikit kemarahan tuan-tuan terhadap Kerajaan. Saya syorkan tuan-tuan mendapatkan fakta terlebih dahulu sebelum memberikan komen berdasarkan persepsi semata-mata. Ini akan menimbulkan kekeliruan kepada pembaca yang lain. Janganlah mengutuk kakitangan Kerajaan sebab satu hari siapa tahu anak tuan-tuan akan merayu untuk memasuki perkhidmatan awam. Jadilah rakyat Malaysia dan orang Melayu yang bijaksana.

  67. kurangkan pekerja bukan penyelesaian kpd masalah…yg dipertikaikan masalah penyelarasan gaji..kalau di kurangkan pekerja..siapa pula yg nak mengeluarkan keberhasilan negara..
    kepada mereka yang bercakap ikut sedap mulut..kaji semula apa yang anda lontarkan..dan kepada sesiapa yang tidak menjawat jwtan awam..fikirkan siapa yang nak menguruskan hal2 berkaitan dan masalah kehidupan seharian anda..dari anak anda sehinggalah anak cucu cicit anda…
    dari anda lahir sehingga anda masuk ke liang lahad? adakah anda perlukan komputer atau perbankan elektronik sepenuhnya dalam hidup anda..
    adalah wajar cuepac memnta kenaikan atau penyelarasan gaji kerana kerana itu adalah hak kita sebagai pekerja..dan terpulang kepada kerajaan untuk menimbang tara antara masalah2 dan keperluan rakyat masa kini..
    tapi apa yg dikhuatiri tidak ada kawalan yang sepenuhnya terhadap kenaikan barang2 keperluan harian rakyat..baru je umum kenaikan gaji untuk kakitangan awam barang di luar sudah naik harga..
    bayangkan yang menanggung semua ini adalah semua golongan dari yang rendah hinnga tertinggi..
    sedangkan gaji yang naik bukan serta merta…
    kenaikan bukan bermula jan2012 tetapi bermula bberapa kali dari januari hingga disember bg pnjawat awam
    jadi di manakah yang boleh mengurangkan beban dan untuk menaikkan taraf kehidupan rakyat..samaje..
    yang susah bertambah susah dan yang senang bertambah senang tapi yg tengah2 juga samaje tade apa2 perbezaan….
    kpd mereka yg bukan penjawat awam cuba anda duduk di tempat mereka dan rasa sendiri mcmana
    dan bukan hanya bercakap dan berfikir dr pihak anda sahaja dan cuba duduk dan fikirkan anda berada di semua tahap golongan penduduk di Malaysia

  68. betulke statement sedara ni guru lebih 100 org? siasat dulu
    sy rasa jabatan pelajaran negeri takkan bodoh tak tahu bilangan guru disesebuah sekolah terlebih mcmtu
    guru ada kuota di sekolah..
    awak ada fakta ke atau sekadar dgr cakap org..

  69. hmm betul..semua org wat keje tu bagi yg bergelar guru..
    tugas guru bukan sekadar cukup waktu terus je balik..
    di rumah dh ada tanggungjawap yang menunggu…
    dan untuk hari esok dah ada persediaan dr rumah
    di sekolah mcm2 lg yang menunggu..
    ckgu pun meyapu,cuci kelas,cikgula guru disiplin..sampai nak isi kad 001,kesihatan pun nurse suruh ckgu tulis..
    apa gunanya ada nurse ckgu pulak kene isi jenis darah dan sebagainya
    seolah2 guru2 ni terlebih2 mcm ibu bapa di rumah
    kalau ada program ckgu kene tunggu habis semua murid balik baru blh balik sampai anak sendiri terabai
    tapi itu dah tanggungjawap sebagai pendidik
    tapi di manakah kewajaran sebagai ibubapa yang rasional..betapa tugas guru itu adalah lebih berat dr ibubapa di rumah..
    anak murid di tatang bagai myk yg penuh tetapi segelintir ibubapa yang tak tahu menghargai dan menganggap guru nak pukul anak mereke sesuka hati apabila ditegur sedikit terus nak saman sedangkan mereka tak pernah menegur kesalahan anak2 mereka di rumah
    ibu bapa kenela faham tugas guru adalah sebagai pendidik bukan pengajar semata2…
    jadi cuba anda fikir jika dikurangkan pnjawat awam seperti guru dikurangkan…apa nasib anak2 kita kemudian hari nanti..terbiar dan tidak mendapatkan sepenuhnya kasih sayang dan perhatian dr ibubapa sepenuhnya
    ingatlah ibubapa anak adalah amanah yg di beri Allah untuk kita yang akan mendoakan kita bila kita tiada nnti..

  70. Kerajaan kena tambah lagi ramai kerani, sebab ni semua kerja kerani.

    Tapi better lantik kerani Cina sebab diorang ni rajin bukan macam kerani Melayu yang tahu nak bukak facebook ngan jual tudung.

  71. skang pon mmg dah dikurangkan dah kakitangan awam dengan adanya pencen smpi 60..tgk sendiri ar senario kat pejabat2 yg tua2 nih mane larat nak keje dah..menghitung hari nak pencen…ader yg umur 50 pon dah mc 3 hari seminggu..bukan nak ckp utk jabatan lain yg mungkin kurangnya senario nih tp kat jabatan aku nih mcm nih ler senarionyer..atleast bg ler yg muda2 tuh keje…takder ar ramai menganggur..skang nih pekerja kontrak boleh dikatakan bnyk dijabatan2 kerajaan nih sbb tak cukup kakitangan..naper tak diamek ajer yg kontrak nih gantikan yg dah pencen tp still amek yg baru grad jugak yg tpakse dilatih semula berbanding pekerja kontrak yg dah berkhidmat ader yg lebih 5 tahun…kerajaan skang mmg tak efisien dlm pengambilan pekerja…mane yg bermasalah tuh eloklah dibuang lepas 3 kali amaran..nih ader yg selalu hilang keje tak jalan pon still bleh keje lg kat jabatan awam..camner tuh???kadang2 bg aku ini sumer isu utk pilihanraya ajer dn agak2 ar pihak maner yg untung?

  72. ya saya sgt2 setuju dgn en rozman..cth dlm bidang pendidikan..
    sila turun padang kepada yang mengatakan cikgu cukup waktu blk rumah atau goyang kaki je cukup bulan mkn gaji…dpt bonus,cuti byk,dsb yg dilontarkan
    saya cabar sesiapa yg ingin menjadi penjawat awam yg ingin merasa mcmana jd anak manja..cuba,try dan test..
    sama shj dibidang lain..kita ada visi dan misi yang harus dicapai untuk mencapai NKRA dlm keberhasilan negara setanding dgn negara2 maju…
    kalau asik nak kondem sana sini je mcmana nak maju
    Tuhan dh kata tade org yg boleh ubah nasib mereka melainkan mereka sendiri..
    jadi sesiapa yg rasa di anaktirikan silakan berubah selera mohonla jd penjawat awam
    usaha dan ikhtiar sendiri,jgn hnya mharap ptolongan org dtg bergolek…
    jgn pula baru setahun dua berkhidmat dan mcm2 tomahan dilemparkan
    kesimpulannya sama sahaja…rezeki Tuhan dh tetapkan..di mana2 bidang,,awam atau swasta..kalau kita usaha lebih dptla lebih..kalau asik mengondemje..dengki org lain naik gaji,sentiasaje tak puas hati..itu dan ini tade kemana la kita..
    sepatutnya kita berusaha untuk mnambahbaik …bukan mcari kesilapan di mana dan siapa punca..dan sentiasa bersyukur dgn apa yg diberi tuhan bukan selamanya duduk di dalam zon selesa…
    kalau kita lihat bidang pendidikan la yg memainkan peranan penting dlm melahirkan modal insan…tetapi dengan cabaran2 dan kekangan2 yang dihadapi oleh guru2 kini yg berhadapan dengan segenap lapisan masyarakat..dgn teknologi yg serba terkini dan mcm2 lg..keadaan makin sukar,masalah byk timbul,kerosakan akhlak dan mcm2 lg…
    cuba anda fikirkan apa yang akan terjadi 10 tahun akan datang sekiranya sebahagian penjawat awam guru di kurangkan..siapa lg yang nak berkhidmat di sekolah sedangkan guru sendiripun telah byk menjalankan tugas2 kerani,dn mcm2 lg disekolah…
    cabaran di bidang pendidikan kini tak sama dgn dulu
    kalau dulu guru dihormati sekrg tidak lagi malah di cerca,dimaki,dsb,sedangkan pekerjaan yg paling mulia adlah guru…
    renung2kan bersama

  73. hmmmm setuju..sepatutnya kita beri komen yang membina…bukan nak kondem org kerana kita tak puas hati dgn apa yg kita ada sekrg..
    sebaliknya ambil kira setiap apa yg diperkatakan adakah kitapun ditempat yg sama atau di takuk yg lama…
    kerajaan takkan ubah nasib kita tapi sebaliknya kita yg perlu berusaha untuk kebaikan
    jika sekiranya anda tidak yakin anak anda di hantar ke sekolah kerajaan dan dilayan oleh penjawat awam..tepuk dada tanyala selera anda di mana anda hendak corakkan anak anda sendiri sebagai bakal pewaris anak bangsa anda…

  74. patut kurang atau tbh kan kakitngan bkn hal… impak apa yg staf beri utk kebaikan negara .. jika xmaju2 juga negara mmg mbzir mbyr lebihan gaji kpd kakitangan awam yg tdk berintegriti dlm kerja…

    * pantang btl aku pg jbtn kerajaan tgk oficer dok makeup dan mkn kopok smbil menyembang ala makcik2 kampung… mmbazir tenaga n duit aje kt dorang nie…

  75. sokong dengan pembuangan kaki tangan kerajaan sebab diorang ni pemalas, klu jabatan tanah lagi la teruk bertahun-tahun baru nak siap, lepas tu minta rasuah lagi klu nak cepat…klu jururawat pula berlambak di hospital duduk je, semua pesakit keluarga yang mengurus…apa tujuan kerajaan nak gaji ngan mereka ni…kekadang tu tak sopan lagi…. biar padan muka klu di kurang kan.. tak setanding dengan swasta…

  76. Bekas Pedana Menteri pun dah bagi brand yang melayu ni mudah lupa…Nak bagi standard tak nak , kerajaan dah bagi standard bahasa inggeris tapi orang melayu sendiri membantah nak tukar gi bahasa melayu, jadi bila nak keluar cari kerja tak pandai cakap bahasa inggeris..nak di bandingkan ngan orang cina dan india..mereka lebih pandai berbahasa melayu ,cina dan inggeris… sekarang ini siapa yg rugi melayu tu sendiri….bila tak dapat kerja sebab tak pandai bahasa inggeris mula lah mengutuk…. malang sungguh orang melayu ni….

  77. kokopiping on

    kepada Bang bang boom, wah dasyatnya mulut ko. jangan ko lagi teruk dari anwar. jangan mengata sebarangan tak ada bukti. jangan ko tu lagi teruk dari iblis

  78. kokopiping on

    kepada Bang bang boom, wah dasyatnya mulut ko. jangan2 ko lagi teruk dari anwar. jangan mengata sebarangan tak ada bukti. jangan2 ko tu lagi teruk dari iblis

  79. aku askar on

    idea yg bagus…kurangkan tentera….tentera bukan buat ape pun…keje makan tido ja…tapi nanti senang la org nk serang kita n jajah kita…huahuahua….

  80. aku pn keje kerajaan .
    boleh je dpt harga lagi murah dari supplier..
    bagi duet lewat sebulan pn xde hal..

    just my experience –

  81. rakyat malaysia on

    ko yg nk ngutuk jbtn tnh ni ko taw ke prosedur dia? ko taw ke 1 tmpt yg sma tu brpa rmai yg mohon utk d luluskn? ko taw ke sape yg bole luluskn sesuatu pmohonn tnh? ko igt mcm order roti cnai dgn teh o bleh trus dpt?ckp jgn pkai idung ske2 kembng ske2 kcut..

  82. Semua expired politian /. kalah pilihan raya jangan lah di beri jawatan. beri jawatan pengerusi kepada senior k/tangan awam

  83. 1. kalaupun tak boleh melihat yang baik,cubalah lihat yang terbaik di antara dua yang buruk.
    perkataan Ibnu abbas pernah mengatakan bijkasana itu bukanlah membezakan yang baik dari yang buruk,tetapi bijaksana itu ialah dapat melihat yang terbaik dari dua yang buruk.
    2. Islam tetap akan menang seperti menang kebenaran di atas kebatilan,Allah tetap akan memenangkan agama walaupun seluruh manusia membencinya.
    3.Pisau sudah ditangan dan timun juga ditangan ,buatlah pilihan yang terbaik ingatlah setiap apa yang kita lakukan akan dipersoalkan dihari pengadilan suapaya kita selamat insyaalah.

  84. Baik atau buruk kakitangan kerajaan, itu adalah masalah pengurusan, takperlu buang mereka malah perlu ditambah (Ikut perkadaran pertumbuhan penduduk Malaysia 28 juta orang dan semakin meningkat). Cukup sekadar tingkatkan disiplin dan intergiti. Perlu diingat bahawa majoriti kakitangan kerajaan adalah golongan bumiputra. Kuasa membeli orang melayu yg bukan rutin kerja bertani, nelayan, kerja sendiri atau swasta. Mereka ibarat golongan pertengahan melayu yg berpendapatan tetap dan mempunyai kuasa pengguna yg baik. Saya juga berkerja swasta yg sentiasa terumbang ambing dengan ekonomi semasa, Ibu saya bekas guru yg mula mengajar dr tahun 1955. Saya lihat ini saranan politik tony pua yg agak resist dari sagi halus. Mereka adalah sektor penting dalam kerajaan guru, keselamatan, kesihatan dan hopitaliti awam (Sebahagian besar mereka adalah orang Melayu, Islam dan berajakan Sultan Melayu, tidak orang BN atau PR) Jika kita buang pekerja2 ini mana nak pergi ini. Sedar tak sebenarnya ramai pekerja kontarak dan sambilan pihak kerajaan yg tidak terbela dan terumbang-ambing masadepan mereka walau dah bernak pinak dan bertahun2 makan gaji hari. Pernah tak anda lihat kaum cina hendak masuk kedai atau pengusaha melayu dan beli barang dengan tak berkisah dengan harga. Kedai makan melayu adala, sbb nak makan nasi lemak. Pernahkah syarikat swasta mereka bagi projek kepada syarikat melayu? Takde pun, kalau ada boleh bilang dengan jari. Mereka kata mereka cinta Malaysia, tapi tak sama kita kecintaaan kita kita pada ugama, bangsa dan negara kita. Sedarlah kerja kerajaan atau swasta masing2 ada kelebihan dan kekurangan. Tak semua perfect dan indah, letakkan diri masing2 ketempat mereka, cuba anda rasa. Untuk sedara2 yg masih mahu bergelar Melayu Islam (PAS, Keadilan, UMNO), sedarlah. Baik atau buruk pentadbiran negara kita, ini negara kita, kita tentukan matlamatnya yg bagi makan anak cucu kita, darah daging kita…. Negaraku MALAAAA……..YSIA, tidak ada lainnya di Bumi ini.

  85. betul!
    saya sangat setuju dengan pendapat cik/puan..
    tugas guru bukan sahaja mengajar,tapi lebih daripada itu…
    tetapi, itulah lumrah tugas sebagai seorang PENDIDIK…setiap kesalahan anak2 murid perlu ditegur dengan hemah…
    ibu bapa perlu sedar semua ini…
    segala tanggungjawab perlu dipikul bersama…
    itulah gunanya PIBG…wadah permuafakatan antara guru dan penjaga murid…

    tapi guru-guru tidak perlu khuatir…pengurangan jawatan awam hanyalah khabar angin…tidak perlu menjadi seperti ayam berak kapur…
    hanya perlu terus menjadi seorang pendidik yang berdedikasi dan bertanggungjawab dalam kerja…Tuhan Maha Adil dan Mengetahui…

  86. Sy kakitangan swasta…slalunya private company akan buat pengurangan pekerja dan mengambil jumlah yg perlu sahaja.so..org yg x produktif..lemah akan dikeluarkan dan org yg bagus..produktif sahaja akan terus bekerja…pd saya ini yg dinamakan persaingan…so semua akan bekerja bersungguh2 supaya tidak tersingkir…jika mmg benar berlebihan..tidak salah disingkirkan..kami pekerja swasta da biasa benda nie…x de mase nk duduk minum lama2…selagi keje x siap..kene siapkan. ..Xleh nk smbung esok..

  87. memang sekarang semua jabatan kerajaan orang melayu yang ramai.. dulu tahun 70an dan 80an kebanyakkan orang bukan melayu kat pejabat pos ke hospital ke stesen keretapi ke kat klinik. kena ingat tujuan mereka. jangan sampai jadi mcm dulu.. tapi yg melayu ni jangan banyak sangat main.. kalau yang kerja kerajaan betul ke kalau kerja 8 jam sehari memang diaorang kerja betul2 8 jam atau keja 1 jam aje. ada yg keja betul ada yang tak betul.. kalau keja mesen rumput 8 jam memang dia orang kerja 8 jam betul kalau tak tak capai target.

  88. setuju bro…diaorang tu memang macam tu..ha ha ha harga kedai RM1…jual pum RM1…..untung pae tu?..itu BODOH namanya

  89. Hoi, engkau hina cikgu ye?…
    Jangan macam tu bro…..nampaknya you bukan golongan kakitangan awam sebab tu you senang2 cakap macam tu…

  90. sapa suruh tidak minta kerja kerajaan? Peluang belajar semua sama, buku teks semua sama, guru mengajar semua sama,…yang diaorang tidak belajar betul2 supaya lulus cemerlang itu kanepa? Lepas tu keja swasta, mengutuk orang keja kerajaan……

  91. dap …..ha ha ha…berak jangan cuci denganb air tapi lap dengan tissue saja

  92. Kenyataan tony pua(DAP) tidak semestinya mengambarkan pandangan kerajaan pembangkang..kerana dalam pembangkang itu terdapat 3 kompenen parti, itu hanya pendapat tony pua iaitu kenyataan peribadi,bukan dap…andainya pun pandangan dap tetapi tidak semestinya disokong PAS& PKR..ekslusifnya parti pembangkang ini..mereka bebas membahas,menerima dan menolak pandangan mahupun kenyataan mana-mana ahli pembangkang sendiri..seperti juga isu kenyataan mat sabu tentang komunis..tetapi karpal sing tetap tidak bersetujuh dan mempertikaikan pandangan mat sabu..begitu juga hudud…begitu juga ambiaga…yang nyatanya tidak semestinya mengambarkan imej pembangkang…lebih2 lagi ambiaga bukan ahli kerajaan pembangkang…oleh itu..dengan mana2 pandangan ini,akhirnya mereka mengambil satu kesimpulan dan keputusan mengikut mana yang terbaik.

    kesimpulannya…sebagai rakyat harus mempunyai pemikiran terbuka dan berfikir sedalam2nya sebelum membuat keputusan dan andaian. tidak sesemestinya kenyataan peribadi seseorang ahli parti itu mengambarkan pandangan dan dasar parti/kerajaan tersebut…”yang baik kita jadikan teladan dan yang buruk kita jadikan sempadan.”

    Contohnyalah kalaulah tpm buat kenyataan yang tidak diterima rakyat..adakah anda terus menolak pm dan kerajaan……Lagi contoh kalaulah pm buat kenyataan atau dasar yg tidak sesuai adakah ahlinya perlu merobohkan umno…sudah tentu tidakkan.

    Contohnya kalaulah kenyataan tony pua begitu…mestikah anda terus menolak pembangkang….sudah tentu tidakkan….

    Oleh..itu….fikirlah sedalamnya…mana yang sesuai mana yang tidak..…

    @Pandangan pengkritik bebas.

  93. setuju dengan mok-nem…kalau dh duduk kt tempat penjawat awam baru tau susah ke senang…apa pn kami bersyukur…..

  94. Ye la…jgn la hina menghina.Dalam mencari rezeki kita sama-sama tau tanggungjawab masing-masing.Yang eloknya berbaliklah pada agama.Tak kiralah apa pun kerja kita yang penting TANGGUNGJAWAB….

  95. kita kena ingat skrg ni musim bencana,contoh nak kurang kan bomba sekarang pun ada x sampai 15 ribu orang / jgn main tulis la,pi kaji dulu

  96. aku setuju/aku keja pasukan penyelamat bila bencana jgn minta tolong kat pasukan penyelamat/kalau banjir berenang lah sendiri/tanah runtuh korek la sendiri kalau nak keluar/rumah terbakar,kemalangan dan apa2 yg melibat bencana kauorang urus lah sediri,jgn minta bantuan kat psk penyelamat sebab lu pikir la sendiri

  97. tapi PAS mempertahankan kenyataan tony pua. sila rujuk malaysiakini. harap maklum

  98. comment tak masuk akal….pergi wat kajian dulu sebelum lempar pandangan anda disini>>>..

  99. cuma boleh ketawa saja bila baca comment ko!!!!hahhahaha tak masuk akal!!

  100. Ni bukan soal gaji atau kapasiti gunatenaga…puak-puak ni makin galak menggugat institusi raja, agama islam, perlembagaan melayu, moraliti seks bebas dan yang terbaru..bilangan penjawat awam. Sebagai orang Melayu..kita pakai la kepala otak. Majoriti penjawat awam adalah cikgu, polis dan tentera. Hutang Malaysia tinggi bukan sbb bayar emolumen ja…skolah free, hospital free, bantuan itu ini, pusat serenti free..tapi pembangkang (ambiga) offer sex ja free. Kalau Melayu cakap pasai hak kaum sendiri = racist tapi kalau DAP=hero. Aku tanya org2 Melayu yg lupa diri..sejak dulu brp ‘banyak’ yg Melayu korban dan brp ‘kerat’ yg bukan Melayu korbankan untuk manfaat semua kaum?

  101. Nampak gaya jerat Tony Pua hampir mengena…isu untuk timbulkan polemik kalangan rakyat. Pengajaran moral no 44: Mereka mmg pandai menjerat terutama jerat oik oik.

  102. Sememangnya diakui golongan pemimpin DAP sememangnya bijak didalam mengurus negara.Kita ambil contoh bagaimana DAP mentadbir Pulau Pinang, mana-mana peniaga Cina yang menyewa diatas tanah milik persendirian ,kerajaan pimpinan DAP mengambilalih tanah tersebut kemudian didirikan pusat perniagaan yang lebih baik untuk para peniaga CINA.Sekiranya pemilik tanah berbangsa Melayu berkeras enggan menjual tanah milik, mereka disebarkan berita mengatakan kerajaan negeri akan mengambil tanah mereka dengan harga rendah,maka mereka ini tergesa-gesalah menjual tanah milik mereka kepada pemaju yang sememangnya sentiasa menanti untuk memborong semua tanah-tanah ini.Untuk pengurangan kakitangan awam ini ,oleh kerana kebanyakanya berbangsa Melayu serta memegang jawatan penting pula ,mana boleh Melayu hanya layak jadi pemungut sampah atau budak pejabat saja .Oleh itu semua mereka ini haruslah digantikan dengan orang yang lebih berkelayakan ,boleh menguasai pelbagai bahasa serta tidak bertudung dan mereka yang tidak perlu bersembahyang Jumaat.Sistem perlantikan pula haruslah mengunakan sistem merit ala Singapore.

  103. betul tu…penjawat awam ni bukannya duduk kat pejabat je kerjanya..yang kerja mesin rumput pun ada gak na kawan2.jgn sangka penjawat awam tu semua yang smart2 je kt pejabat na…

  104. Aku sokong on

    Aku setuju sangat dengan komen ni.

    Orang melayu bayar tax ciput tapi belagak macam dia bayar berjuta. Aku bayar tax, tapi aku assume duit tax aku kerajaan guna utk buat masjid ke, buat sekolah ke; at least aku rasa duit tax aku ke arah yang lebih baik.

    Pada masa yg sama UMNO (dan BN) kena improve lagi pentadbiran xleh rasa selesa. bila selesa nanti akan banyak corruption.

    Rakyat Malaysia kena banyak membaca yang berfaedah, bukan dok baca gosip je. Kenapa sekarang ni harga makanan naik, tapi harga komputer sebenarnya makin murah berbanding dulu. Apa kaitan kenaikan harga gula dengan negara Brazil? Apa kaitan harga kopi dengan peningkatan penduduk dunia? Harga Ferrari di italy murah (berbanding malaysia) tapi ekonomi dia makin teruk. Spain team bola no 1 FIFA tapi ekonomi dia pon makin teruk.

    Skang ni ekonomi dunia tgh tak betol so memang memberi kesan kepada Malaysia. skarang ni perang merebut tanah memang dah bermula. Bukannya rebut tanah Cina ngan Melayu, tapi internationally negara-negara maju tgh cari reserve tanah sebagai medan sumber makanan. Cuba cari maklumat Korea dah beli tanah kat negara mana?

  105. cadangan nie aku sokong kalo melibatkan staff kerajaan yg tak produktif…
    gaji nak selalu naik…tp kerja cam haper….

    dan masalahnya bila private lak nak menikmati kenaikan gaji nie..kurang2 skim gaji minima ker…

  106. makhluk tuhan on

    sudah2lah..rezeki sume Tuhan dah tentukan,yang penting kejar yg 1,iaitu amalan & taqwa..Dunia hanya sementara,akhirat yg kekal..Aku pn org k/awam jgk,tp stakat org bawahan ni xde gune nk bising2,bkn blh diterima pakai pn,so doa-doa kan la agar pihak atasan mendapat hidayah dalam memajukan & memakmurkan negara dari semua aspek..

  107. Sememangnya kakitangan awam perlu d kurengkaN.Rakyat Malaysia hanya 27 juta org knp pnjawat awam sampai 1.2juta??Kebanyakannya kerja sekadar kerja..tidak serius…main2 shingga mnyusahkan orang awam yang datang..buang masa pengurusan lembab…..

  108. Kenapa dok pertikaikan masaalah gaji naik dan gaji turun. Cuba intai kat negeri di sebelah kita. Pembangkang dah lama perintah negeri, habis depa buang kakitangan awam .Cakap mudah nak laksanakan baru tauuuu.
    Orang bukan kakitangan awam memang seronok tibai ikut sedap mulut. Nanti hampa kerja kakitangan awam baru hampa tauuuuuuuuuuu…

  109. pekerja swasta on

    apa kata kalau hentikan pengambilan pekerja asing dulu. rasa2nya dh cukup bilangan warga asing di negara ni.

  110. Ini bukan cerita tentang pembaziran ,ini cerita tentang mengurangkan Melayu dari posisi penting didalam pentadbiran kerajaan ,serta mengurangkan Melayu dari negara ini sepertimana yan dilakukan oleh pak saudara LGY iaitu LKY di SINGPORK.

  111. Nasik dan Kicap on

    koe cari la kerja di sektor swasta kalau dah kena lucut jawatan di sektor awam, biar kita sama-sama rasa gaji yang rendah dan susah nak naik…rasanya saya akan Undi DAP masa pilihanraya nanti, tak pun saya Undi PKR..kalau dah susah saya Rosakkan undi saja, tak ada gunanya sokong BN….asik jaga 1.2 juta pekerja awam saja….

  112. Al Bab Ahmad on

    Kaki dan tangan terlalu banyak macam ketam jdi la jalan tu tak berapa nak betul. Senget herot petot. Yg kaki sikit macam manusia boleh jalan betul pe…siap boleh bediri dgn satu kaki je tau..

  113. Best sakan on

    Hang toksah duk merapu meraban macam setan demam panas. Aku duk meniaga kat penang. Melayu takda masalah pa pon. Lagi bek dari masa zaman BN Ko sukun dulu tu. Aku rasa la ko ni setan suruhan iblis naina geng mamak ni…

  114. pala bapak dap betoi pembankang memang mencari masaalah kat penjawat awam pasal kerajaan tak layan pembangkang lau rang kita undi pembangkang jawabnyer malaysia ni jd malaycina punya negara orang melayu jadi kuli batak orang cina jawabnya dia makan mewah kita makan ubi kayu tiap2 hari

  115. cuba korang peratikan rumah majority orang cina dgan orang melayu majority orang cina umah besar2 kita rumah ape? umah flat je kereta majority yang mewah sapa cina jugak kereta buruk2 pun orang kita jugak pakai sampai bila orang kita nak maju kalau bangkang sana bangkang sini yang untung cina ketawa oarng2 kita kalau diaorang pegang negara kita mati lah jawabnye orang kta jadi pakat orang2 melayu kita bersaing jatuhkan orang cina jgn bagi muka kat diorang tgk kat penang ape sudah jadi kesian tgk orang2 kta

  116. setuju sapa nak sapu jalan penjawat awam jugak sapa nak hapuskan denggi berluasa kerajaan jugak sapa nak bagi bantuan 500 kerajaan jugak majority kerajaan yang tanggung korang tau ckp jer pandai ckp kata kerajaan tak prihatin bongok

  117. tol biar bandar mana2 selerak dengan sampah tak payah bagi orang swasta yang sakit yang kaki bangkang masuk hospital suh dia duk umah telan panadol sampai mampos tak pun pegi klinik swasta berapa korang kena bayar cas utk ubat takyah pegi klinik kerajaan biar swasta je pegi panel dia bodoh bingai melantun lantui punya swasta tak berterima kasih kat pihak kerajaan yang bnyak tolong rakyat tpi ape diorang balas kat kakitangan kerajaan maki2 jatuhkan orag sendiri menangkan orang2 cina lu pikir la sendiri tutup semua kerajaan

  118. ABU SHAFIYYAH on

    Apa yg mau di gaduh/bimbang/risau/bertekak/caci mencaci , Allah bagi rezeki, bukan kerajaan,swasta, BN, PR, masih dlm perut ibu sudah ditakdirkan sampai akhir kehidupan… apa yg berlaku sudah tersurat di laumahfuz….apa yg masuk ke kerongkong, perut…sudah… tnggal lg persedian iman & amal utk kembali pd Allah… jgnkan bersara 60 thn.. lepas kita taip respon ini pn belum tentu kita hidup… tak kira kerjaan,swasta, betani, beladang, menternak, pofesional, yg penting yaqin kena betul Allahu razak….. betulkan iman yaqin… jgn kita hidup dengan sangkaan2… lihat hadist akhir zaman… perjlnan menjelang qiyamah.. banyak fitnah2 pasti berlaku.. kepada yg islam, marilah kita meningkatkan keimanan & ketakwaan pada Allah, kepada yg bukan islam(kafir) ucapkan lah “La ilaha illallah, Muhamadur Rasullullah” niscaya kamu berjaya di dunia dan Akhirat… Amin

  119. di tengah tengah on

    Kita yang tentukan hala tuju diri kita.kalau nak maju kena usaha lebih jangan lupa doa minta kat Tuhan pastu beserahlah padaNya.kena yakin pada diri dan kekuasaanNya.rezeki ada dimana manaswasta gov. sama sahaja.belajarlah tanpa menggunakan tongkat.jauhkan hati dari perasaan hasad dengki.
    BESARNYA MASALAH KAMU MAKA
    BESARLAH RENCANA TUHAN KEATAS KAMU
    BESABARLAH DAN BERUSAHALAH-Mario Teguh

    Pekerja swasta yang punyai 95% sedara bekerja gov.

  120. Kirana Kirani on

    Kakitangan awam majoritinya mengundi kerajaan….jadi alasan inilah yang sebenarnya….jika k/awam ni banyak di buang kerja….maka banyaklah hilang undi kpd pihak yg memerintah…..jadi kita jgn terpedaya dgn SPK DAP ni…..Tony Pua telah melakukan kesilapan dan menghilangkan undi pembangkang secara tak langsung…Semasa inflasi yg lepas kita kakitangan awam membantu kerajaan dgn memotong gaji Rm 10 seorang.Pengorbanan kita bertimbal balas….. Isu yg ditimbulkan ini mendatangkan rasa loya saya untuk mengundi pembangkang. Simboliknya….Lagu ND Lala ini rumah kita…kita yg perlu jaga; jadi kita kena jagalah sebaik2anya…yang penting sekarang kenaikan harga barang yg perlu di pantau oleh kerajaan utk rakyat malaysia hidup dgn lebih harmoni dan sejahtera….

  121. Saya staff Kerajaan (Kontrak) yang sambung setahun-setahun. Jawatan yang disandang memerlukan kelulusan Sarjana Muda tetapi gaji dibayarmengikut taraf Diploma kerana pihak Kerajaan hendak mengurangkan kos emolumen. Setiap kali tamat kontrak, saya layak mendapat Ganjaran Tamat Kontrak tapi setelah enam kali tamat kontrak — 1 sen pun saya belum terima daripada pihak Kerajaan. Saya tanya pihak yang berwajib : Sedang dalam proses. Ni hampir nak tamat kontrak lagi ni. Itu ganjaran tamat kontrak yang terbaru. Yang sebelum itu Wassalamu. Hak saya untuk menghalalnya atau saya menuntut di akhirat kelak.

    Saya sering bermesyuarat dan anggaran kelayakan tuntutan perbatuan ialah sekitar RM500 sebulan tapi saya tidak tuntut kerana menyedari saya bukanlah 08.00 pagi – 01.00 : 02.00 – 05.00 petang tumpuan saya sepenuhnya terhadap kerja. Adakalanya saya kentut – mengurangkan penumpuan kerja. Saya turut ke tandas dengan urusan manusiawi. Saya tidak tuntut elaun perbatuan jauh sekali elaun lebih masa walaupun saya ada kala nya jam 4 pagi masih lagi menaip Minit Mesyuarat.

    Berhubung dengan perkhidmatan awam yang kejat – Hmmmmm …. staff kontrak macam saya kenalah mencari lubang lain. Tapi saya percaya,bukan Kerajaan yang memberi saya rezeki tetapi Penguasa Kerajaan Langit dan Bumi yang memberikan saya rezeki.

  122. Pendidikan di Malaysia ni memang congang kelalak. Sebagai contoh, KBSR mengikut sistem di Australia tetapi ikut sekerat jalan. Di Australia, kelasnya 16 orang; kat Malaysia ni satu kelas berapa orang murid ?? Haa … Murid-Murid jawap. Satu kelas 5 orang Cikgu !!! – Itu sekolah pekak memangle satu kelas 5 murid. Ni yg aku maksudkan sekolah normal.

    Aku suka Menteri Pelajaran / Pendidikan Dato’ Sulaiman Daud. Dia tidak ganggu sistem pembelajaran sangat tidak seperti Menteri-Menteri Pelajaran / Pendidikan yang lain.

  123. Bagaimana pula dengan pembelian tanah Istana Kg Gelam untuk dijadikan Pusat Warisan Melayu ?? …. Diorang datang sebelum subuh ketuk-ketuk pintu suruh jual tanah Istana Kg Gelam kepada Kerajaan Singapura. Depa dah runsing tidur terganggu akhirnya menjual tanah tersebut. Itu yang diceritakan oleh waris Sultan Hussein di Singapura.

  124. wahai guntur…
    sedapnya mengata orang…memanglah kakitangan awam ni ada lambat buat keja..sebab dorang ni kena buat keja ikut saluran yang DITETAPKAN.. orang macam kamu ni la rasanya lebih baik cuba elakkan berurusan dengan kerajaan.. kalo sakit pun jangan pegi hospital/klinik kerajaan..kalo nak rumah terbakar pun jangan panggil bomba..sebab bomba pn keja dengan kerajaan.. sudah di tolong,banyak betul complain..ish3 memang orang tak tau diuntung. jangan ashik nak mengharap layanan 1st class ja.. kalo nak sangat 1st class,pegi la private…ada duit,confrim 1st class..sekian

  125. Jack Ripley on

    PR sepatutnya membuat pernyatan yang lebih khusus dan bukan samar-samar. Jika saya mentadbir kerajaan, saya akan hapuskan jawatan-jawatan pengurusan kanan seperti Ketua Pengarah, timbalan pengarah dan seumpamanya. Saya akan potong gaji Perdana Menteri dan menteri-menteri lain beserta elaun mereka kerana gaji mereka sudah cukup tinggi untuk menampung perbelanjaan sampingan lain sewaktu menjalankan tugas. Semua Ketua Setiausaha setiap kementerian akan berhubung langsung dengan Perdana Menteri tiada lagi jawatan menteri sebaik-baiknya. Di bawah KSU terus kepada pegawai pelaksanan seperti Pengarah/Ketua jabatan. Sebenarnya, jawatan-jawatan pengurusan kanan dan tertinggi awam yang menjadi penyumbang terbesar kepada kos gaji awam yang tinggi. Maka tidak hairanlah orang ramai sering bersungut perkhidmatan awam terlalu lembap dan lambat proses pelulusan sesuatu projek kerana banyak sekali hirarki atau karenah birokrasi yang ditimbulkan oleh kewujudan jawatan-jawatan ehsan tersebut di atas!!!!!

  126. itu kira pautu la rm500, berpa byk pejawat awam ada kat aaimysla nie… dapat byk mau miskin kerajaan aaimysla nie.. wakekekekekany way kira syukur alhamdulillah la dapat juga, mcm kami kija swasta nie dapat tengok saja laaa…

  127. akak pun dah gi tduga kat kolej bersekutu sg. buloh. dah pun dpt ksputuean tduga. tapi jawapan tidak berjaya dilantik. punyalah kecewa.akak lagi anggota kkm hos. KJG sambilan, dah dpt surat sokong ketua jab.Hospital pun tak dpt jugak.padahal sebelum gi tduga dlm surat tawaran tu nyatakan sekiranya anda adalah anggota sambilan sila sertakan surat sokongan ketua jab.tapi dah semua ada pun tak dpt jugak, tak ke hampeh namanya.tapi yg sebenarnya mmg guna cable.caranya ada puak2 dia org yg keja kat situ bagi nama pada ahli panel sabelum tduga. jadi masa tduga tu buat topeng je. yg dtg kosong atau macam akak bawak surat sokongan aje memang dpt penat je lah.tapi apa boleh buat kuasa memilih di tangan dia org dan pada ahli panel yg tak amanah anda telah menyekat rezeki org lain.Allah maha berkuasa itu adalah pegangan yg mesti ada pada saat kedukaan dan kegembiraan.

  128. Salam..8/6/2011 baru2 nie sy ada t/duga kat Kolej Sains Kesihatan Bskutu kat Kota Kinabalu,bila result tu kaluer.sy nervous actualy..n rsa x yakin pla.cuz ramai yg dtg intrvw aritu smua m’anggur.sy nie kira ada keja jgk tpi sektor swasta.adakah chances sy tipis.n kelayakan sy lbih tinggi dr yg dmnta.sy da 4 thun kja d sektor swasta nie,nk jgk mrasa keja GOMEN..x kisa kja tu rendah at least GOMEN..sy mmg plan nk cr keja lain dr yg lain.so mau luaskn pengalaman tu.rasa-nya sya layak ka keja sbg attendent kesihatan walaupun sy ada Diploma..?

  129. terengganu on

    baik kurang kan jawatan menteri, timbalan menteri, s/u perlimen, s/u sulit kanan, s/u sulit, pegawai khas, pegawai tugas khas, pegawai lain-lain tugas, s/u akhbar dsbnya………. jimat sikit bajet………..mereka pun penjawat awam……..

  130. mana kerajaan dapat duit untuk membiayai kos penjawat awam?duit petronas,cukai pendapatan atau pinjaman hutang?awak ingat kerajaan banyak duit ke?kalau banyak duit tak payah jumlah hutang naik tiap-tiap tahun.Negara Greece adalah contoh yang terbaik di mana kerajaan mengurangkan bilangan penjawat awam kerana tiada duit lagi untuk memelihara penjawat awam disebabkan tidak mampu membiayai hutang negara

Leave A Reply