(BONGKAR) Sejarah IPP Malaysia Sehingga PETRONAS, TNB & Rakyat Malaysia Menjadi “Mangsa”

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

(BONGKAR) Sejarah IPP Malaysia Sehingga PETRONAS, TNB & Rakyat Malaysia Menjadi “Mangsa”

Tak sukar untuk memahami sejarah IPP di Malaysia.

ipp

Kami akan guna bahasa & penjelasan yang cukup mudah difahami disebalik perjanjian jana kuasa bebas di Malaysia yang telah memberikan tekanan yang cukup hebat kepada TNB, PETRONAS dan juga anda sebagai rakyat Malaysia yang merupakan pengguna tenaga elektrik di Malaysia….

Semuanya bermula pada tanggal 31 Mac 1993, Tenaga Nasional Berhad (TNB), pembekal utama tenaga di Malaysia yang juga merupakan syarikat berkaitan dengan kerajaan (GLC) telah menandatangani Perjanjian Pembelian Tenaga (Power Purchase Agreement) dengan Pengeluar Tenaga Bebas (Independent Power Producer) iaitu Yeoh Tiong Lay Corporation Bhd (YTL).

ipp malaysia

Ini merupakan perjanjian PPA yang pertama ditandatangani oleh TNB dengan IPP Malaysia untuk operasi Stesen Janakuasa Bebas Paka dan Pasir Gudang. Perjanjian PPA yang pertama ini akhirnya telah membuka pintu kepada taikun-taikun tersohor Malaysia pada masa itu untuk bersama-sama menjadi kalangan pemain utama industri IPP Malaysia.

Akhirnya pada akhir tahun 1993 monopoli TNB dipecahkan dalam sektor pembekalan tenaga negara apabila tertubuhnya 5 IPP Malaysia yang berperanan membekalkan 30.99 peratus bekalan elektrik kepada Grid Kebangsaan.

  1. YTL Power Generation Sdn. Bhd. – Tan Sri Dato’ Seri Dr. Yeoh Tiong Lay (Pemain pertama yang menandatangani PPA dengan TNB)
  2. Segari Energy Ventures Sdn. Bhd – Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
  3. Port Dickson Power Bhd – Tan Sri T. Ananda Krishnan
  4. Powertek Bhd – Tan Sri T. Ananda Krishnan
  5. Genting Sanyen Power Sdn. Bhd. – Tan Sri Lim Goh Tong

Setiap apa yang terjadi pasti ada puncanya. Apa puncanya sehingga munculnya IPP dalam industri tenaga negara?

  • Semuanya bermula apabila berlakunya blackout yang terburuk pada tahun 1992 sehingga menyebabkan sebahagian Malaysia “gelap-gelita” selama tempoh 48 jam dan mencetuskan kemarahan & bantahan orang awam
  • Akibatnya, Tun Mahathir Mohamad telah menyalahkan monopoli TNB dalam penjanaan tenagaan elektrik negara di atas masalah yang berlaku pada tahun 1992 itu
  • Akhirnya, IPP Malaysia telah diberikan peranan dalam sektor industri tenaga negara

Pada masa itu apabila peluang dibuka untuk kontrak IPP, ramai yang membida kontrak IPP sehingga sekitar 150 permohonan telah masuk dalam Unit Perancang Ekonomi (EPU) termasuklah jutawan dan taikun tersohor Malaysia pada masa itu seperti :

  • Jutawan seperti Yeoh Tiong Lay (YTL)
  • Ananda Krishnan (Maxis)
  • Lim Goh Tong (Genting)
  • Syed Mokhtar Al-Bukhary (MMC Corporation)

Mereka juga turut berminat dengan kontrak lumayan janakuasa bebas ini walaupun mereka tidak mempunyai pengalaman dalam industri tenaga negara. Mana tidaknya :

  • Kontrak lumayan diikat untuk tempoh yang lama (21 tahun)
  • Keuntungan IPP akan dijamin pulangan oleh kerajaan sebanyak 20% (minimum)

sejarah ipp

Kontrak IPP mencapai ke kemuncaknya menjelang 1997, sebelum bermula krisis dan kemelesetan ekonomi Asia di mana Malaysia pada masa itu mempunyai lebihan keupayaan tenaga sehingga hampir 50%. Akhirnya yang terkesan TNB juga :

  • TNB wajib membeli tenaga daripada IPP walaupun TNB sebenarnya tidak memerlukan tenaga tersebut. Tetapi di atas dasar perjanjian “berat sebelah” PPA, TNB terpaksa juga membelinya
  • Sehinggalah berlakunya krisis ekonomi 1997, TNB mengalami kerugian yang terburuk dalam sejarah
  • Penyelesaiannya mudahnya tarif elektrik terpaksa dinaikkan kepada anda, anda dan anda semua sebagai pengguna elektrik

Gelombang kedua IPP berlaku pada tahun 2001. Walaubagaimanapun kontrak IPP pada pada masa itu “tidak semewah” dan “kurang istimewa” sebagaimana yang dinikmati oleh pemain-pemain IPP semasa gelombang pertama pemberian kontrak IPP.

IPP Malaysia. TNB dan Petronas Mangsa?

Walaubagaimanapun, TNB tidak keseorangan kerana Petronas juga sebenarnya turut menerima “bala” dan menjadi “budak belasahan” akibat wujudnya gelombang pertama IPP di Malaysia. Petrolium Nasional Berhad (Petronas) yang ditubuhkan sejak tahun 1974 lagi turut “diperah” hasil yang diperolehi mereka.

ipp dan tnb

Sejak tahun 1997 sehingga tahun kewangan 2010, subsidi gas Petronas yang terkumpul pada jumlah yang boleh dikatakan pada angka yang mengejutkan iaitu sebanyak RM116.4 bilion.

IPP Malaysia sendiri menikmati sebahagian limpahan subsidi sebanyak RM49.3 bilion (42.3%) diikuti dengan TNB (RM37.3 bilion atau 32%) dan lain-lain seperti kecil perindustrian, perdagangan, pengguna kediaman dan NGV menikmati RM29.8 bilion atau 25.6%.

Secara faktanya, IPP Malaysia dan TNB sahaja sudah menikmati sejumlah RM86.6 bilion atau 74.4% daripada jumlah subsidi gas sejak tahun 1997 lagi.

subsidi ipp

Setakat ini, Petronas telah membayar sejumlah RM529,000,000,000,000 (RM529 bilion) kepada Kerajaan Persekutuan & Kerajaan Negeri, menjadikan Petronas adalah penyumbang terbesar “peti simpanan negara”.

Sepatutnya keuntungan Petronas adalah berlipat kali ganda daripada yang diperolehi sekarang ini tetapi subsidi yang tinggi diberikan kepada kepada IPP dan TNB telah mengambil sebahagian besar daripada keuntungan bersih Petronas.  Setiap tahun, Petronas membayar berbilion-bilion ringgit dalam bentuk subsidi gas terutamanya oleh IPP dan TNB.

perjanjian ipp

Pada tahun 2005, 40.5% kos operasi TNB telah dibelanjakan untuk membeli elektrik daripada IPP. Bagi tahun kewangan 2010, kos tenaga TNB meningkat sebanyak 2.4% kepada daripada

  • RM16.974 billion (tahun 2009)
  • RM17.379 billion (tahun 2010)

Ini semua disebabkan pembayaran yang lebih tinggi kepada Pengeluar Tenaga Bebas berjumlah RM12.528 billion meningkat sebanyak 5.9 % berbanding tahun sebelumnya (RM11.827 billion). Disebabkan kos bahanapi yang rendah, sekurangnya TNB masih boleh untuk menyerap tekanan kos pembelian tenaga yang tinggi daripada janakuasa bebas.

sejarah ipp di malaysia

Tak sukar untuk IPP Malaysia buat untung atas angin sehingga menekan TNB, Petronas dan seluruh pengguna elektrik di Malaysia :

  • Beli gas pada harga subsidi (sangat-sangat murah) daripada Petronas sedangkan Petronas beli pada harga pasaran dari Lapangan West Natuna, Indonesia
  • Ia juga bermaksud, Petronas, kerajaan dan rakyat Malaysia terpaksa menyerap harga gas yang tinggi untuk dibekalkan kepada janakuasa bebas. Secara tidak langsung, hasil kepada Petronas, kerajaan (dan rakyat) juga akan menurun yang sepatutnya keuntungan mampu dicapai pada angka yang lebih tinggi
  • TNB MESTI BELI tenaga daripada janakuasa bebas pada kadar yang tinggi iaitu sebanyak  sebanyak 16 sen seunit (kWh)
  • Sedangkan TNB boleh hasilkan tenaga pada kadar yang lebih murah iaitu pada kadar 8 sen seunit (kWh) dan boleh dijual kepada pengguna pada kadar sekitar 17 sen seunit (kWh)
  • TNB terpaksa mengenakan harga kepada pengguna sebanyak 30 sen seunit selepas dicampur dengan beberapa kos penghantaran dan kos TNB yang lain
  • Tarif elektrik naik dan akhirnya rakyat Malaysia yang terkesan
Inilah yang dinamakan “skim cepat kaya” khas tanpa sebarang risiko untuk golongan atasan supaya mereka terus menggungguli takhta senarai individu terkaya di Malaysia.

P/S : Jadi sekarang ini siapa yang menerima subsidi antara yang terbesar di Malaysia? Mana yang lebih penting, subsidi kepada rakyat kebanyakan atau taikun-taikun kaya di Malaysia?



Share.

111 Comments

  1. Anti Kapitalis on

    haa…..sekarang ini TNB tengah pening kepala nak selesai masalah kerugian, aku rasa tak lama lagi naiklah tarif elektrik siap CEO TNB kata kena berhutang nak selesaikan masalah finance mereka…..

    mahathir2 mana, mahathir mana?

    Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh ketika mengumumkan prestasi kewangannya sebelum ini mengakui perlunya penyelesaian terhadap beban kos bahan api yang meningkat ditangani.

    KUALA LUMPUR 8 Nov. — Tenaga Nasional Bhd. (TNB) mungkin perlu menambah hutangnya untuk membiayai modal kerjanya jika kerajaan gagal menawarkan penyelesaian sementara untuk berkongsi beban kos bahan api yang meningkat.

    Moody’s Investors Service dalam ulasan khasnya hari ini berkata, syarikat utiliti negara menganggarkan ia akan menanggung perbelanjaan tambahan sebanyak RM300 juta sebulan untuk menampung kos tambahan bahan api sebanyak RM1.2 bilion dalam suku keempat tahun ini.

    “Sebarang pertambahan hutang Tenaga akan memberi kesan kepada profil kreditnya bagi tahun kewangan 2012.

    “Namun demikian, meskipun berlaku tekanan ke atas perlindungan faedah, penarafan firma utiliti itu masih mempunyai ruang bagi gearan yang lebih tinggi sebelum ia mencapai paras yang mendorong penurunan penarafan pada gearan sebanyak 60 hingga 65 peratus,” katanya.

    TNB telah menggunakan rizab tunainya untuk membiayai keperluan modal kerja yang lebih tinggi.

    Akibatnya, tunai dalam tangannya susut kepada RM3.9 bilion daripada RM6.3 bilion pada 31 Ogos, 2011 berbanding tiga bulan sebelumnya.

    Gearan keseluruhan masih mencukupi dengan nisbah hutang terlaras berbanding permodalan pada 53 peratus pada 31 Ogos.

    Firma penyelidikan itu berkata, bekalan gas dijangka bertambah baik selepas Petronas menyiapkan pembinaan Unit Pelantar Luar Pantai Mudah Alih (MOPU)nya di Bekok C awal Oktober dan kekurangan akan reda apabila terminal memproses semula gas memulakan operasi pada Julai tahun depan.

    “Walaupun kekurangan meruncing akan reda, namun kekurangan keseluruhan tidak akan terhapus. Tenaga menjangka menerima peruntukan gas asli sebanyak 950-1,050 juta kaki isi padu standard metrik sehari – jumlah yang masih di bawah paras keperluannya bagi operasi penuh,” katanya.

    Katanya, penarafan dan prospek stabil diberikan kepada TNB dengan mengandaikan kekurangan akan beransur-ansur reda dalam jangka terdekat dan kerajaan berkemungkinan mengadakan mekanisme perkongsian kos sewajarnya dalam enam hingga lapan bulan akan datang bagi menampung kos tambahan yang ditanggung oleh TNB. – Bernama

  2. orang lama on

    kerajaan umno sekarang perintah mmg untuk merompak wang rakyat untuk kroni dan diri mereka sendiri.. yg azab adalah rakyat…
    sebab tuh.. hari2 dok kecoh subsidi sana sini… rakyat bangsa subsidi katanya… tuh bagi kat kroni cina apek & melayu berbilion setiap tahun subsidi power yg kita tak guna.. tak melalak pulak.. tutup mulut sekemasnya…

    pencacai umno terus gak sujud tanda syukur sebab parti yg kunun tolong rakyat dan pentingkan melayu dulu lebih tolong bagi cina & melayu & india yang dah kaya raya

    ada cina, melayu dan idnia dalam IPP
    1Malaysia katanya

  3. BorgWarner on

    Pemimpin yang korup sentiasa memikirkan jalan untuk memerah hasil negara untuk kepentingan peribadi dan kroni-kroni, dan IPP adalah salah satu caranya.

    Kebanyakan kilang-kilang yang besar mempunyai penjana elektrik mereka sendiri. Mereka juga bimbang jika penjana elektrik mereka gagal berfungsi dan mengganggu operasi kilang mereka. Untuk menyelesaikan masalah ini, mereka mempunyai penjana elektrik kedua (back up). Oleh kerana mereka mementingkan kecekapan tenaga (power efficiency), mereka hanya akan menjalankan penjana elektrik kedua (back up) jika penjana elektrik utama gagal berfungsi, bukan serentak seperti yang diamalkan TNB dan IPP.

    IPP adalah satu bentuk pembaziran yang nyata di mana tenaga yang dihasilkan tidak digunakan pengguna, dan lebihan tenaga ini menunjukkan urus tadbir yang tidak cekap.
    ______________________________________________________

    An optimist says the glass is half full. A pessimist says the glass is half empty. But I say, the glass is neither half full nor half empty, it’s twice as big as it needs to be.

  4. bersedialah untuk memilih kerajaan yg betul,amanah n bersih..pru13 menjelang tiba,tidak salah mencuba kerajaan yg baru,kalau yg baru pun korup,kita tumbangkan balik..rakyat berhak memilih untuk kebaikan n kemakmuran negara..

  5. SUSAH NAK DIPERKATAKAN , YANG KAYA TETAPLAH KAYA, YANG MISKIN TETAPLAH MENERIMA KEMISKINAN, YANG KAYA BERTILAM KAN WANG RINGGIT, YANG MISKIN BERTILAM PAPAN LAPIS, BERATAP RUMBIA, CINA KAYA, MELAYU JADI KULI, INDIA KAYA, MELAYU TUKANG ANGGUK KEPALA, LAMBAT BAYAR BIL ,SURAT PEMOTONGAN LETRIK SAMPAI, SBB TNB TAK CUKUP MODAL NAK PUSING.

  6. ipp adalah legasi mahathir…
    tiada siapa boleh pertikai itu..
    dan gomen umno sekarang pun macam redho jer dengan legasi nih…

    tak ngam ler kalau yang elok2 diatas namakan mahathir
    yg tak elok tolak kat orang lain plak….

    lest some may forget, theres a thing called collective reponsibility bila kita bercakap tang gomen dan kabinet
    dan kabinet itu tak dinamakan atas nama timbalan pm ka menteri ka apa ka tapi atas nama pm hari tu..
    dan waktu ipp timbul kabinet itu ialah kabinet mahathir… bukan kabinet anwar…
    dan mahathir adalah bosnya… bos besar gedabak lagi…

    patutlah mahathir sampai sekarang tak reti nak diam, membebel je sampai ke tua, sibuk nak kacau hal negara
    takutlah tu periuk nasi yang dah dia tanam selam ni
    bakal hilang dan terbongkar

  7. aku rasa ramai yang senang kena tipu
    dengan dakyah pembangkang
    nak2 di anwar ibrahim yang bertindak nak jual negara,
    DAP yang bakal nyahkan melayu di tanah kita sendiri
    dan PAS sampai sekarang tak nak buat HUDUD sebab kuasa & tunduk kepada DAP

    bendanya mudh je nak faham…takde isupun sebenarnya

    elektrik adalah keperluan asas.
    untuk rumah, pejabat dan industri
    mana datang elektrik?
    dijana melalui turbin-turbin empangan.

    soalnya, cukup ke bekalan elektrik yang dijana empangan, untuk rumah, pejabat dan industri?
    tahun 80an, ekonomi berkembang pesat.
    semakin banyak rumah dimasukkan elektrik.
    perumahan bertambah.
    pejabat kerajaan bertambah.
    pejabat swasta bertambah.
    kilang-kilang bertambah.
    semua nak pakai elektrik

    alamak! bekalan elekttrik negara tidak mencukupi.
    naya negara kita.
    takkan nak kilang beroperasi, rumah pejabat bergelap.
    atau sebaliknya.
    ini tidak bijak mengurus negara.

    macam rumah kenduri kahwin, elektrik sikit, tapi pakai sumbat banyak plug.
    ah! nak karaoke pun susah tak cukup elektrik

    solusi!
    tambah bekalan elektrik.
    bagaimana?
    kincir angin. ini bukan Holland

    IPP.
    solusi mudah. tapi mahal.
    billion untuk buat satu IPP.
    kerajaan ada duit, tapi kalau buat IPP, tidak dapat peruntukkan untuk benda lain.
    kalau tak de peruntukan untuk MARA, mana anak Melayu nak belajar.
    adus.

    solusi!
    biar swasta keluar duit buat IPP.

    siapa swasta tu?
    RM1b bukan sikit.
    kalau buat loan bank pun dapat 80% sahaja.
    swasta masih perlu keluar RM200j.

    hanya syarikat yang berkelayakan sahaja ada RM200j dan mampu buat IPP.

    swasta, sila buat IPP.
    kami kerajaan akan beli elektrik dari anda.
    dont worry, gerenti kerana kerajaan nak tampung kapisiti bekalan elektrik yang meningkat.

    swasta pun keluar duit sendiri.
    dan pinjam bank.

    maka pembinaan IPP pun bermula.
    ekonomi rancak.
    bank dapat beri pinjaman.
    hasil negara berkembang.
    Sila rujuk Projek RM600j dan Makcik Jual Kerepek.

    siap IPP.
    IPP sudah siap.

    kerajaan lega.
    dapat bekalkan elektrik untuk kegunaan domestik dan industri.
    pengusaha IPP akan jual elektrik pada TNB.

    pengusaha IPP kata, kerajaan bahan untuk menjana IPP mahal.
    kami terpaksa jual elektrik pada harga yang mahal.

    kerajaan kata, kalau kamu jual elektrik mahal, maka
    pengguna domestik dan industri akan membayar bil elektrik yang tinggi.
    ini akan mengakibatkan kenaikan harga barang yang melampau.
    semua barang akan naik.

    solusi !
    pengusaha IPP, kami akan beri kamu subsidi untuk membeli bahan menjana elektrik.
    jadi kos kamu berkurangan.
    dan kamu dapat jual elektrik yang murah kepada kami.
    kami dapat bekalkan elektrik yang murah pada pengguna domestik dan industri.
    maka harga barang akan kekal rendah.

    subsisi RM19b memang diberi kepada pengusaha IPP,
    tapi harus diingat, yang menikmatinya adalah rakyat dan negara.
    sebenarnya harus tahu.

    sekian
    sedikit info tambahan.

    ada cara alternatif untuk hasilkan elektrik.
    nuklear.
    nuke bahaya, sebab waste dia sukar dihapuskan dan memberi kesan kepada alam.

    nuke aziz! dia tahu ke IPP tu apa?

    hello brader.
    kita dah maju bertapak kehadapan.
    dijangka bekalan elektrik kita akan mencukupi dalam beberapa tahun lagi.
    dan kita akan mengeksport elektrik ke negara luar, Indonesia terdekat.
    menggunakan kabel dasar laut!
    tapi bahaya kalau gempa.

    sebab tu Bakun mesti disiapkan

    kalau aku dah terang mcm ni pn
    msh ada yang tak faham, baik jgn tinggal di malaysia
    nyah dari sini

  8. Kesimpulan dari kajian tu mudah aja. Agreement Tenaga Elektrik yang disediakan oleh Kerajaan BN utk IPP . Merugikan rakyat dan menguntungkan IPP. Normal utk sesebuah sykt mendapat untung. Tapi ridiculous klu rakyat terpaksa rugi berbillion billion ringgit utk kuasa elektrik yang tidak pernah dijanakan langsung.

    “The first batch of IPPs, namely YTL Power, Malakoff, Genting Sanyen, Powertek and PD Power Bhd derived between eighteen and twenty-five percent internal rate of return (IRR).” Other observers said that the first five IPPs had been “‘laughing all the way to the bank’ as they had been enjoying favourable terms ‘not found anywhere else in the world.’”

    http://iis-db.stanford.edu/docs/59/Malaysia.pdf

    Maknanya – kita rakyat malaysia terpaksa bayar berbillion billion ringgit setahun utk benda yang TAK WUJUD. Ada akai ka?

    Tambah menarik , cara Kerajaan melantik sykt IPP berdasarkan kabel kuat berbanding pengalaman mereka. Tih tih tih. Bagus laaaa. yang melantik Buaya , yang di Lantik Harimau.

    It seems that experience in the power sector was not a necessary qualification for securing a concession, while the strength of connections to the government was of central importance.

    inilah yang dinamakan rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan

  9. Pembangkang Sesaja on

    setuju bro…….jadi lah rakyat yang bijak sbb nak jadi pemimpin negara takde harapan pom………huhuuhuuuuu

    Slogan aku : Kita Tukar!!!!!!!

  10. Pembangkang Sesaja on

    wah bagusnya penjelasan…………aku nak jawab takde la pandai………..eh tolong sapa2 buleh hujah balik

    apakah semua tu cara yang terbaik penyelesaiannya????

  11. Tidakkah jika subsidi kepada IPP ditarik balik akan mengakibatkan kenaikan tariff dan menyusahkan para pengguna??

    harus diberitahu, perjanjian dengan IPP dan kerajaaan dibuat semasa Anwar menjadi Menteri Kewangan pada masa itu, dan hari ini Anwar menentang perjanjian yang dibuatnya sendiri…??

    Jika benar TNB dan IPP adalah kroni BN, SYABAS juga adalah kroni PKR di Selangor kerana membayar banyak untuk memastikan air percuma kepada rakyat????

    Banyak perkara diputarbelitkan………………

  12. Kesian Ani Arope dapat boss natam bewok lidah bercabang macam si anwar ibrahim.

    Walhal saham gomen dlm TNB dipegang oleh MoF incorporated; anak syarikat penuh milik kementerian kewangan.

    Anwar pula menteri kewangan 1991-1998.

    Anwar buat apa masa tu? Ada dia backing ani arope? Apa wakil2 kementerian dalam lembaga pengarah tnb buat masa tu?

    Bezakan itu dgn pemergian CEO Tabung Haji dlm kes undian pemegang saham petra perdana / petra energy. Itu beza org bermoral dgn natam bewok lidah bercabang mada bic stupid punkasses.

  13. 1. Anwar jual negara? mana bukti? yg semua org tau lagi byk pemimpin UMNO mentekedarah duit NEGARA..tu lagi penjahanam negara..xpayah jemput org luar..

    PAS xlaksana HUDUD? kamon la brader, nak tukar undang2 kena kebenaran kerajaan pusat..jadi siapa yg buat pasal smpi sekarang hudud xterlaksana di kelantan? ……BN

    2. IPP solusi utama?? itu bukan isu utama, yg menjadi isu utama adalaha management pihak TNB..kalau mgmt dan planning bagus, benda xkan jadi..

    xda sapa pun nafi pengggunaan elektrik makin menigkat.. tapi apa kaitan dgn kena pelaksanaan IPP? apa kerajaan patut buat adalah reshuffle management TNB, buat penstrukturan semula dan plan utk masa hadapan..TNB kena sentiasa merancang utk masa hadapan dan bukan goyang kaki dgn sistem yg ada tanpa improvement..

    silap paling besar government adalah PENSWASTAAN keperluan asas rakyat..mana boleh mcm ni..semua sedia maklum, penswastaan hanya akan menyebabkan rakyat terbeban dgn harga yg makin meningkat..

  14. soldadu terakhir on

    “Jika benar TNB dan IPP adalah kroni BN, SYABAS juga adalah kroni PKR di Selangor kerana membayar banyak untuk memastikan air percuma kepada rakyat?”
    Benar saja Pak Rostam kata-katamu itu tapi air yang ditanggung syabas itu kan percuma…dan percuma itu kepada rakyat…memang tanggungjawab kerajaan menyediakan keperluan yang dibutuhi rakyat itu walaupun harganya tinggi…kroni…kroni saja kamu tahu…butuhlah kamu…

  15. Rakyat 1 Malaysia on

    Pandangan yg agak bernas dan mempunyai kewajarannya, tetapi yg menjadi persoalan slps hampir 20 tahun TNB ujud adakah TNB tidak menyedari perkara ini dan tidak membuat sesuatu seperti membina Stesen janakuasa sendiri seperti IPP. Sekiranya perkara tsb dibuat, setiap negeri akan mempunyai stesen janakuasa milik TNB, dengan ini kos dapat dikurangkan krn gas dibekal terus kpd TNB oleh petronas tidak seperti sekarang dimana Petronas kpd IPP dan IPP kpd TNB.

    Seperkara lagi tidakkah krj melihat kemampuan petronas dimana ianya boleh menjadi penjana elektrik bebas seperti IPP tetapi milik krj kerana mempunyai bahan mentah sendiri iaitu gas dan Petronas ialah syarikat GLC.

    Persoalan penting sebenarnya ialah melibatkan pemilikan saham oleh org tertentu dalam IPP bebas dan org tsb sekarang berada dalam Krj, TNB dan Petronas. Dengan ertikata lain sekiranya IPP ini dibubarkan maka kewangan mereka ini akan terjejas. Sebab itu perkara ini akan dibiarkan berterusan selagi mereka berkuasa. Fikirkanlah……

  16. Pembangkang Sesaja on

    bagus……..bagus………….huhuhuhuuuu………….setuju!!!!!!!

    Kita Tukar!!!!!!

  17. Pembangkang Sesaja on

    emmmmmmmmm…………..masuk akal jugak tu………..setuju sesaja………..

    Kita Tukar!!!!!!!!

  18. undi ditgn anda..=)..jgn mudah t’pengaruh dgn momokan mane2 pihak t’utamanye kerajaan skrg yg konon bimbg jika pihak len yg memerintah kelak..aku lg risau ngn m’sia skrg sbb byk sgt kelemahan yg ditutupi rapi dan kesannya langsung diterima oleh rakyat..kalo sesape amik pemerintahan skrg,teruk nk m’betulkn keadaan skrg nih..laporan audit negara dh menunjukkan betapa negara rugi saban tahun..bukan nk sebelah mane2 pihak,seharusnye lebih integriti dalam m’ggalas tugs..

  19. BorgWarner on

    Saya ada sesuatu untuk kamu dan saya harap kamu muat turun fail PDF Laporan Tahunan TNB 2009 dan baca dengan teliti muka surat 36.

    http://www.tnb.com.my/tnb/application/uploads/annualreports/TNB09_BM%28Website%29.pdf

    Di muka surat itu ada menyatakan lebihan kapasiti sebanyak 50 peratus dan juga menyatakan sumber gas sebagai bahan bakar semakin berkurang.

    Ini yang saya katakan tidak cekap, jumlah tenaga elektrik dihasilkan TNB (penjana kuasa sendiri dan pembelian tenaga dari IPP) melebihi 50 peratus dari jumlah penggunaan tenaga elektrik di Malaysia. Lebihan 50 peratus ini menggunakan gas sebagai bahan bakar, dan sekarang TNB bimbang sumber gas yang semakin berkurangan.

    Apa akan jadi jika sumber gas semakin terhad tetapi permintaan tetap sama? Mudah saja jawapannya, harga gas akan meningkat, akibatnya tarif elektrik juga akan meningkat. Sudahlah gas dibazirkan untuk menjana lebihan kapasiti sebanyak 50 peratus, petronas pula jual gas kepada IPP lebih rendah dari harga pasaran. Kalau kamu ada otak, tentu kamu tidak menyokong IPP.

    Tidak salah ada penjana kuasa ‘back up’, tetapi tidak perlu digunakan jika tidak diperlukan. Kebanyakan kilang ataupun bangunan besar mempunyai penjana elektrik ‘back up’, tetapi adakah mereka akan menghidupkan penjana elektrik ‘back up’ dan pada masa sama membeli tenaga elektrik dari TNB walaupun tiada masalah bekalan tenaga elektrik? Maaf cakap, hanya orang tiada akal yang akan buat begitu.
    _____________________________________________

    An optimist says the glass is half full. A pessimist says the glass is half empty. But I say, the glass is neither half full nor half empty, it’s twice as big as it needs to be.

  20. setiap tindakkan yg di buat mesti ada satu sebab yg logik lg munasabah.
    tapi kita perlu terima hakikat yg setiap tindakkan akan ada pro dan kontra.
    kerajaan pasti dah memikirkan semua ini dgn sewajarnya.
    bkn seorang yg membuat keputusan tapi kabinet yg bersetuju.
    so,kita semua perlu faham yg kabinet terdiri drpd pembangkang dan kerajaan sendiri.
    utk dapat penyelesaian yg terbaik dlam hal ni,kerajaan terpaksa korbankan sesuatu utk kebaikan rakyat.
    walaupun pahit utk di telan,kita terpaksa juga terima hakikat.
    kerajaan hanya cuba memberi yg terbaik.
    kesannya pada masa hadapan sukar utk di jangka tetapi pasti ada penyelesaian utk masalah tersebut dan pastinya perlukan sesuatu utk di korbankan.
    mcm kita jgaklah,kalau kita nk belajar pandai2 sampai berjaya.pasti akan ada sesuatu yg ibu bapa kita perlu korbankan utk kita.
    kita hanya nmpak kontranya sahaja dan tau nk kritik je setiap tindakkan yg di buat..
    tp faedah yg kita terima??
    kita x reti nk bersyukur.
    sama2lah kita renung…

  21. Rakyat Selangor Benci UmProno on

    Petai,

    bodoh nya Petai nya statement?

    mn o belajar?
    IPP sapa nya?
    org2 kaya kt atas tu?
    sptt nya TNB, petronas blh beli tenaga dgn murah?
    tp sbb ada IPP, mangkok2 yg kaya n mahathir firaun yg buat aggrement tu so tnb, petronas terpaksa sbbb dh sign. apa la ko ni bodoh sgt Petai?
    ptt la Petai kn busuk org BN sorry Petai org skrg x bodoh mcm ko Petai.

    kesian Petai.

  22. Rakyat Selangor Benci UmProno on

    rostam,
    kesian rostam, ni la salah 1 puak umprono, bee end yg x sedar.
    mcm united malay no otak xda rakyat mampos, mcm dgn menukar kerajaan rakyat mampos.

    kesian rostam.

    nama pon mcm ali rustam ish ish

    sedar la rostam no umprono for ever n ever until die

  23. Rakyat Selangor Benci UmProno on

    kesian puak2 bee end , umprono sex .

    sedar la dr gula2 yg bn bg dh 52 thn lbh memerintah hutang bertambah.
    klu betul nk jaga msia., syg msia hutang tu langsaikn bkn tambah. bodoh nya puak2 bn nie.

    laporan audit dh menunjukan sebanyak 3 bilion duit dibelanjakn dgn x berhemah?
    kata bn pandai sgt memrintah mn pi 3b tu.
    msk poket kau ker puak2 bn, penyokong tegar tu? klu msk poket nk jugak aku pangkah BN, tp klu x msk sorry la erm pru 12 dh pangkah PR, so pru 13 dan seterusnya PR sahaja.

    klu pr bergabung dgn DAP hram, nk tanya sikit umprono bergabung dgn MIC, MCA n parti komponen yg ntah apa2 ntha tu x haram ker.
    puak2 haram jadah.

    SHAHRIZAT… LEMBU…

    ??? ???? ?????? ??????

    Shahrizat: “Keluarga saya berhak dapat projek lembu”

    Menteri Pembangunan Wanita Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil menegaskan bahawa keluarganya mendapat projek Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC) yang menelan berjuta ringgit, namun beliau percaya isu berkenaan telah digunakan untuk menyerang beliau selaku ketua wanita Umno dan pengerusi Wanita BN.

    “Pada diri saya sendiri, saya lihat ini adalah agenda politik. (Ia) satu percubaan daripada pembangkang untuk melemahkan semangat dan tindakan Wanita Umno. Kami tidak semudah itu untuk dirobohkan,” katanya.

    “(Perkara) ini sudah dijawab dengan panjang lebar oleh menteri pertanian dan industri asas tani.

    “Dan daripada apa yang saya dimaklumkan, jawapan daripada beliau itu sangat jelas dan nyata,” katanya.

    Gila dowh. Inilah menteri yang paling taktahu MALU pernah aku jumpa. Dah kalah pru masih jadi menteri. Dah terbukti songlap masih berani pertahankan diri. Belum lagi ada sejarah seorang yang berjawatan menteri layak dapat projek kerajaan shahrizat oiii..

    Itupun yang lebih dasat.. projek itu RUGI. Di ulangi RUGI. – amenoworld

    Note: Sifat tamak adalah sifat mazmumah yang dicela Allah. Orang yang telah dikuasai sifat tamak selalunya akan menghalalkan apa cara saja asalkan apa yang dikehendakinya itu boleh diperolehinya; tanpa mengambil kira halal atau haram. Orang yang bersifat tamak mengumpulkan harta dan wang ringgit biasanya tidak akan berhenti dari melonggokkannya selagi dia tidak diikat dengan kain kapan di kaki dan kepalanya (mati).

    Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

  24. Rakyat Selangor Benci UmProno on

    kesian puak2 bee end , umprono sex .

    sedar la dr gula2 yg bn bg dh 52 thn lbh memerintah hutang bertambah.
    klu betul nk jaga msia., syg msia hutang tu langsaikn bkn tambah. bodoh nya puak2 bn nie.

    laporan audit dh menunjukan sebanyak 3 bilion duit dibelanjakn dgn x berhemah?
    kata bn pandai sgt memrintah mn pi 3b tu.
    msk poket kau ker puak2 bn, penyokong tegar tu? klu msk poket nk jugak aku pangkah BN, tp klu x msk sorry la erm pru 12 dh pangkah PR, so pru 13 dan seterusnya PR sahaja.

    klu pr bergabung dgn DAP hram, nk tanya sikit umprono bergabung dgn MIC, MCA n parti komponen yg ntah apa2 ntha tu x haram ker.
    puak2 haram jadah.

    SHAHRIZAT… LEMBU…

    ??? ???? ?????? ??????

    Shahrizat: “Keluarga saya berhak dapat projek lembu”

    Menteri Pembangunan Wanita Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil menegaskan bahawa keluarganya mendapat projek Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC) yang menelan berjuta ringgit, namun beliau percaya isu berkenaan telah digunakan untuk menyerang beliau selaku ketua wanita Umno dan pengerusi Wanita BN.

    “Pada diri saya sendiri, saya lihat ini adalah agenda politik. (Ia) satu percubaan daripada pembangkang untuk melemahkan semangat dan tindakan Wanita Umno. Kami tidak semudah itu untuk dirobohkan,” katanya.

    “(Perkara) ini sudah dijawab dengan panjang lebar oleh menteri pertanian dan industri asas tani.

    “Dan daripada apa yang saya dimaklumkan, jawapan daripada beliau itu sangat jelas dan nyata,” katanya.

    Gila dowh. Inilah menteri yang paling taktahu MALU pernah aku jumpa. Dah kalah pru masih jadi menteri. Dah terbukti songlap masih berani pertahankan diri. Belum lagi ada sejarah seorang yang berjawatan menteri layak dapat projek kerajaan shahrizat oiii..

    Itupun yang lebih dasat.. projek itu RUGI. Di ulangi RUGI. – amenoworld

    Note: Sifat tamak adalah sifat mazmumah yang dicela Allah. Orang yang telah dikuasai sifat tamak selalunya akan menghalalkan apa cara saja asalkan apa yang dikehendakinya itu boleh diperolehinya; tanpa mengambil kira halal atau haram. Orang yang bersifat tamak mengumpulkan harta dan wang ringgit biasanya tidak akan berhenti dari melonggokkannya selagi dia tidak diikat dengan kain kapan di kaki dan kepalanya (mati).

    Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

  25. sebenarnya perkara tersebut memang dirancang oleh puak2 yang berkepentingan….tak logik blackout 48 jam….that y ani arope dulu latak jawatan…..(mcm kes DSAI juga..) arahan letak jawatan atau “angguk” atau dimalukan seluruh dunia….itu semua otak yahudi…..sebab mendapat nasihat puak2 yahudi….

  26. teropongkayu on

    Temubual Jagdev Singh dari The Star Online ini boleh menjelaskan kenapa perkara ini berlaku… mungkin mengambil masa sedikit.. tetapi berbaloi.. silakan…

    Apabila kerajaan membuat keputusan memperkenankan permintaan Tenaga Nasional Berhad (TNB) menaikkan tarif elektrik, penderitaan penyedia utiliti kebangsaan itu telah mendapat perhatian umum. Sudah tentu para pengguna tidak senang hati dengan berita itu.

    Kenaikan sebanyak 12% nampaknya telah mencetuskan perdebatan bagaimana Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) sedang berseronok sedangkan penyedia utiliti kebangsaan meringkuk dengan penderitaannya. Perbezaan antara bidang janakuasa dan pengagihan serta penghantaran telah menyenakkan TNB.

    Untuk memahami konsep penswastaan sektor pengeluaran tenaga, kita perlu menjenguk sejarah dan memahami bahawa IPP diwujudkan atas dasar kerajaan mahu menangani isu pembekalan tenaga yang stabil sejurus berlakunya gangguan bekalan elektrik ke seluruh negara pada 1992 yang sungguh terkenal itu.

    Kita berhasil mengimbau perspektif sejarah isu IPP dengan pembabitan Pengerusi Eksekutif TNB ketika itu Tan Sri Ani Arope, yang mengepalai penyedia utiliti negara daripada 1990 hingga 1996. Semasa beliau memimpin TNB generasi pertama IPP telah diwujudkan. Jagdev Singh daripada The Star telah menemubual Tan Sri Ani.

    STARBIZ: Apa yang terjadi selepas berlaku ‘blackout’ pada 1992?

    Ani: TNB mempunyai rencana untuk mengeluarkan lebih banyak bahan tenaga elektrik dengan membina janakuasa di Pasir Gudang dan Paka. Kewangan tidak menjadi masalah kerana kita mempunyai martabat kredit yang begitu tinggi. Kita telah mendapatkan tanah dan sudah bersiap sedia untuk membina janakuasa itu.

    Akan tetapi kami telah diberitahu oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU) bahawa mereka mempunyai perancangan sendiri. Kami telah memberi ingatan kepada EPU, kalau janakuasa itu mahu dibina, ia memerlukan dua tahun untuk disiapkan. Jika tidak dibina segera Malaysia akan mengalami satu lagi bencana kegelapan ‘blackout’ besar. Apabila kita mempunyai khidmat tenaga 250 orang jurutera, tentulah tidak masuk akal bahawa kejadian ‘blackout’ itu adalah disebabkan perancangan yang tidak matang. Akan tetapi UPE (EPU) berkata ia sudah mempunyai rencana sendiri dan mahukan kami menyerahkan tanah tersebut.

    Kemudian baru tersembul berita bahawa ia mahu menswastakan pembinaan janakuasa. Saya tidak pernah menolak penubuhan IPP (Pengeluar Tenaga Bebas) . Memang baik kalau kita mempunyai kumpulan lain memainkan peranan, tetapi ia harus dilaksanakan dengan saksama. Ia mesti berlaku adil kepada para pengguna, bukan sahaja TNB yang merupakan penyalurnya. Apabila harga tarif dinaikkan, TNB sudah menjadi budak belasahan. Sedangkan fokus harus tertumpu kepada para pengguna.

    Apabila terlalu banyak kemudahan diberikan kepada IPP, semua rakan sejawatan saya di merata dunia telah bertanya, apa yang sudah jadi. Mereka berkata mereka ingin mendapat sedikit saham dalam IPP itu. Mereka berkata kontrak yang diberikan kepada IPP adalah “terlalu lumayan”. Terma perjanjian terlalu menguntungkan pihak IPP.

    S: Bagaimanakah model IPP Malaysia diwujudkan?
    Anda tanyalah bekas Perdana Menteri kita..

    S: Bagaimanakah proses perundingan dengan IPP dilaksanakan?
    Mana ada perundingan. Tidak ada perundingan langsung. Sepatutnya TNB berunding dengan IPP. Sebaliknya TNB terpaksa berunding dengan EPU. Kami kerap diperlekeh, diaibkan dan dileter setiap kali kami berada di sana. Selepas itu pasukan saya naik tertekan dan kecewa. EPU hanya berikan terma ataupun syarat dan meminta kami bersetuju sahaja. Saya jawab tak payahlah…. dan enggan bersetuju.

    S: Bagaimana dengan sebutharga dan terma (syarat) kontrak?
    Semua itu sudah diatur. Mereka kata inilah harganya, inilah caj kapasitinya dan untuk berapa lama. Mereka kata, sama ada diterima ataupun tidak. Saya enggan menandatangani kontrak. Kerana itu saya telah dipencenkan.

    S: Kenapa anda tidak menyetujui terma itu?
    Kontrak itu memang terlalu tidak adil. Pada kadar 16 sen sekiloWatt jam (kWj) dengan ugutan terima ataupun tidak, sebenarnya ia sudah menjadi 23 sen seunit. Ini termasuk kos pengagihan dan kos penghantaran. TNB perlu kenakan caj 30 sen seunit. Apabila dicampurkan dengan kos TNB, kosnya boleh turun sikit, tetapi dengan perbelanjaan kita, tetapi kita yang menanggungnya kerana kita mengeluarkan elektrik pada kadar 8 sen seunit. Kita boleh jual dengan kadar 17 sen seunit.

    Kemudian mereka letak pula harga ‘capacity charge’. Tidak ada sesiapa yang menjana kuasa elektrik secara berlebihan seperti di Malaysia. Inilah yang membazir kerana tidak ada bateri yang dapat menyimpan tenaga. TNB hanya perlu simpanan antara 15% hingga 20%.

    S: Kalau TNB mengeluarkan elektrik pada harga 8 sen seunit. Apakah harga yang patut untuk IPP menjual tenaga kepada TNB?

    Dua belas sen kerana mereka tidak boleh potong harga TNB kerana semua aset TNB telah di ‘amortisekan’. Tetapi kalau ada kompeni baru, malahan termasuk kami juga yang cuba mengeluarkannya, untuk menepati kehendak faedah pinjaman bank dan membuat sedikit keuntungan, kos yang patut ialah 12 sen seunit.

    Inilah yang telah kami beritahu kepada IPP. Mereka (IPP) bersetuju dengan kadar 12 sen seunit, tetapi EPU berkata selagi IPP tidak menaikkan harga tarifnya, kontrak itu tidak akan diberikan kepada mereka. Jadi IPP pun memperoleh kontrak itu dengan menaikkan kadar harga kepada14 sen seunit.

    Kemudian ada harga yang disebut “cost pass-through”. Kalau harga bahan bakar naik, kos tinggi yang berbangkit, dialihkan kepada kita. Dengan kata lain, itulah harga yang akan dialihkan kepada pengguna.

    S: Apakah terma yang mungkin anda setujui seandainya IPP mahu diwujudkan?
    Biarkanlah ada pembeli bebas elektrik itu sebagai satu jalan, dan benarkan TNB masuk campur membuat bida untuk membina janakuasa itu. Biarkan orang lain turut serta. Dapatkan komisen untuk memenuhi keperluan kita dan TNB boleh menjadi salah satu pengeluarnya.

    S: Ada pihak yang berpendapat bahawa kontrak IPP terlalu lumayan tetapi terdapat IPP di negara lain di Afrika ataupun Asia yang menerima tawaran kontrak yang lebih lumayan?

    Ada IPP yang mengenakan caj USD0.50 – 0.60 seunit tetapi mereka menggunakan diesel. Kalau kita bandingkan keadaan itu dengan yang ada pada kita, kita cubalah membandingkan oren dengan oren yang lain, barulah ia boleh dikatakan adil. Apa yang kita buat mesti adil.

    S: Bagaimana anda terjejas oleh proses memberikan kontrak kepada IPP?
    Saya rasa sakit. Perkara itu adalah salah dari segi moralnya dan tidak adil. Kalau pun ia sah di sisi undang-undang tetapi tidak adil, saya tidak akan melakukannya. Kalau pun ia adil dan tidak sah, saya tidak juga akan melakukannya. Segalanya mesti sah dan adil. Kita bertanggungjawab terhadap pengguna, kakitangan dan pemegang saham. Daripada aspek moral, TNB adalah bertanggungjawab kepada ketiga-tiga ini, tetapi para pengguna adalah yang diutamakan, kerana tanpa pengguna, TNB tidak akan wujud. Selepas itu barulah kakitangan kita dan para pemegang saham.

    Bila saya kata begitu, apa yang mereka kata: “Dia ingat bapak dia punya”. Tugas yang saya pegang adalah satu amanah. Kalau anda diamanahkan tanggungjawab ini, anda perlu lakukan sebaik mungkin. Saya tidak mahu sesiapa menziarahi kubur saya untuk kencing di atasnya. Dalam budaya Melayu itu adalah seburuk-buruk cacian yang boleh menimpa oleh seseorang.

    S: Apakah anda fikir anda telah melakukan perkara yang betul kerana tidak mahu menandatangani perjanjian itu?
    Sudah tentu!!!!

    S: Bagaimanakah sepatutnya kontrak dengan IPP diadakan?
    Di Australia, mereka memanggil kumpulan IPP dan bertanya: “Apa harga anda?” Mereka membayar IPP yang memberikan harga yang terbaik. Apa yang patut mereka lakukan ialah melebarkan tawaran itu dan bertanya semua pihak apakah perkara yang baik. Untuk memberikan tawaran kepada mereka. Dalam kes kita, kontrak sudah pun siap dibuat dan kami diberitahu untuk menurunkan tandatangan.

    S: Apa pandangan anda dengan perundingan yang sedang berjalan dengan IPP?
    Ia mesti sah dan adil. Kalau kita rundingkan perkara itu secara tidak adil dan tidak sah, seluruh dunia akan memerhatikan kita dan mereka akan berkata: “Jangan bersetuju apa-apa dengan Malaysia kerana kalau perjanjian itu tidak sebulu dengan negara itu, kerajaan tidak akan menyetujuinya.” Inilah yang perlu kita teliti.

    Akan tetapi apa yang kita lakukan ialah dengan berkata apakah kita boleh turunkan ‘capacity charge’. Apa juga yang melebihi 15% ‘reserve margin’ kita akan buat bida.
    Yang kedua, setakat ini semua IPP sudah pun mendapat pulangan modal pelaburan mereka membina janakuasa itu. Sekarang ini semuanya meraih keuntungan sahaja. Apakah kita tidak boleh turunkan sedikit lagi? Daripada kita membayar kepada satu dana khas, kenapa tidak dinaikkan (bayaran) untuk pembinaan pada masa depan? Dengan cara itu, kita dapat mengawal harga elektrik? Jika tidak, ia akan melonjak naik.

    S: Pada pendapat anda siapa yang patut terlibat dengan perundingan?
    Pengguna harus berada di situ. Pada saya mesti ada satu badan yang bebas. Kemudian, anda libatkan TNB

  27. semakin lama semakin jadi idealogi yahudi di malaysia…..syabas
    0ne israel,satu malaysia

  28. pembetulan….

    FAKTA!!….. sumber tenaga elektrik di malaysia punca utama bukanlah dari TURBIN EMPANGAN HIDRO tapi dari arang batu dan gas asli… ada paham????…..

  29. kesian melayu on

    aku x pernah jmpe manusia bangang mcm PETAI busuk yang x boleh dimakan nie….bakar lg bagus. org duk bincang pasai TNB beli tenaga dgn harga yg lebih tiggi dr spttnya..dia duk merapu ke lain..mmglah negara perlukan tenaga tambahan..tu semua org tau..xpyh duk habaq mai la..org len pn x bodoh mcm kamu. Skrg org pertikaikn perjanjian berat sebelah IPP dgn TNb n TNb terpaksa beli walau x guna..kan tu membazir namanya..sumber asli spt gas/arang batu bkn benda yg boleh diperbaharui..jd wat pe membazir mangkuk??? last2 sekali segala kenaikan rakyat akan tanggung..malang btl jd rakyat apa2 pn kena dahulu tggung beban.

  30. sekadar berkongsi on

    Allah s.w.t berfirman:”Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya. (Al-Kahfi 18:7)”

  31. Penswastaan di Malaysia kononnya bertujuan membebaskan kuasa pasaran dan menggalakkan persaingan dalam ekonomi. Namun, pemilik dan pengurus entiti yang diswastakan mempunyai kepentingan bersama mengekalkan kedudukkan monopoli yang diwarisinya. Jadi, tidak menghairankan wujudnya pakatan sulit contohnya persetujuan ala kartel seperti menuntut kontrak (kadangkala tidak adil dan berat sebelah). Mereka ini (syarikat) hanya merebut peluang penswastaan yang paling mengguntungkan.

  32. Memang betullah apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir tu. Ekonomi Malaysia masa pemerintahannya sehari kesehari semakin rancak, Pelabur datang mencurah2 mahu mendirikan kilang-kilang pengeluaran masing2.Bila kilang2 dah macam cendawan tumbuh, penghijrahan beramai2 akan berlaku dan memerlukan rumah2 kediaman.Permintaan rumah pula meningkat dan terpaksa buka kawasan baru untuk perumahan.
    Bila disebut kilang tumbuh macam cendawan dan rumah2 baru juga tumbuh setiap pelusuk tanah kosong maka sudah tentu permintaan terhadap tenaga bertambah. TNB tidak akan mampu menyediakan service yang terbaik jika berseorangan.Black out akan berlaku di sana-sini.Komplen datang mencurah2.
    Jadi untuk menangani masalah ini terpaksalah IPP di adakan.
    Disebabkan serangan Soros, ekonomi Asia merudum termasuklah Malaysia.Banyak Kilang tutup, orang yang berhijrah ke bandar banyak yang balik kampung. Elektrik kurang digunakan, TNB rugi sebab tiada pembeli, perjanjian dengan IPP terpaksa akur.
    Kalaulah Soros tak menyerang, mungkin banyak lagi IPP akan di adakan untuk menampung kekurangan tenaga.

  33. Karut Sing Barua TV3 suku on

    Aku nk tanya la sikit… dr mana dpt gas tu?…Yg pastinya gas yg disedut di perairan Senok Klntan di salur ke Thai… Pastu apa peranan empangan Pergau yg dikategorikan yg tebesar di asia tenggara?.. Ada lagi empangan hidro Kenyir plk tu…Eh..eh.. apa dah jadi dgn Bakun?… Heiyy… aku rasa la kau orang ni dah kena tipu fakta kat BN AMnya NO otak da ni..

  34. KERIS BERKARAT on

    Nasib rakyat kelantan dapat 2 eko menteri kabinet dapor yg pintar menipu rakyat…. hak rakyat negeri sendiri dinafikan… Hoi Stopa Mamat silaknat… Awg Adek celaka….MANA ROYALTI UTK KLNTN???

  35. Pang5 Bentan on

    Ko ni cakap merapu merabang je ni ….macam setan kena strok je… Ko taktau ke IPP tu diwujudkan mentah2 oleh mahadey nyanyok sial tu untk jaga kroni2 dia… sama la dia bina KLCC pd masa ekonomi tgh merundum…. ALLAH taala ajar dlm surah Yusof (Al-Qur’an) supaya berjimat semasa menghadapi musim ekonomi jatuh. Yg dia tu gi duk boros duit negara plk masa tu.. jadi ko kata mahadey kutty tu bijak… pelik la aku…

  36. Karut Sing Barua TV3 suku on

    Nonsensical….. Mahathir is a corruption leader..

  37. Pada saya, Tun Mahathir bukan setakat tu saja, tapi brilliant. Bangga bila kebanyakan muslim yang bukan rakyat Malaysia, begitu kagum dengan Tun Mahathir.

    Dia bukan maksum. Corruption tu biar dia jawab kat akhirat. Sebagai pemimpin Islam, saya salute dia.

  38. nasib kita on

    betul tu bro..aku sokong..kita rakyat power lg besar..nasib rakyat di tangan kita sendiri..bukan pada pemimpin yang korup..

  39. Saya nampak banyak fakta di artikel tidak tepat. Banyak jugak dosa kena Tanggung nih….

  40. Sapa sapa yg Tgh ber api2 semangat membara Dan banyak sumpah seranah org, di nasihatkan banyak bersabar. Sebelum buat apa3, Saya cadangkan baca buku :
    1. Confession of an Economic Hit Man : John Perkins
    2. History of American Economy : John
    Perkins
    Lepas baca buku tu, pikir2, Solat istikharah… Baca Bismillah, baru buat apa2 yg patut

  41. Oppssss … Maaf, Tajuk buku yg no 2 tu, “The secret history of the American Empire”

  42. Oppssss … Maaf, Tajuk buku yg no 2 tu,

    “The secret history of the American Empire”

  43. aku xpaham la…pesal kerajaan beriya2 sgt nk tlg IPP nih? dah la pakai sistem meniaga x rugi langsung…yg teruk petronas ngn tnb…petronas ngn tnb makin kecut…IPP makin gemok…last2 rakyat gak jadi mangsa sbb kena ‘serap’ kos kenaikan tarif elektrik

  44. Bro,

    Sedikit pembetulan, IPP tu stand for Independent Power Producer not Independent Power Plant mcm u tulis. Anyway thanks for info.

    TNB tak boleh nak buat apa dgn PPA ni. Tun M yg buat masa dulu. Npe TNB jadi mangsa oleh kerakusan sesetengah pemimpin. Staf TNB ramai mengundi di Parlimen Lembah Pantai..semua undi pembangkang coz isu ni. itu belum kira staf tnb seramai 29ribu.. Kerajaan Najib xde kuasa ke nak setelkan benda ni??dulu memangla TNB salah sbb blackout tu. Tp itu masa tahun 93 dimana tnb xde kepakaran atau alat canggih yg betul2 leh kesan blackout. skang tnb dah maju dr segi tu..peratusan blackout besar pun dah kurang..rasanya dah xda sejak kejadian 93.. TNB as GLC..spttnya kerjaan bantu GLC bkn susahkan GLC..bkn bantu kroni IPP milik swasta yg fikir untuk xde fikir rakyat..TNB kena fikir dua2…Gas merupakan sumber utama jana kuasa TNB sbyk 60%..coal 30% & Other sikit (cth minyak)..wlupun minyak bkn sumber utama jana elekteik tp rmi bising kenapa harga minyak dunia turun, tp TNB xtrunkan tarif..harus diingat harga gas yg menentukan harga tarif TNB..sure tarif akan rendah berbanding skang. sy sure klu subsidi gas utk IPP RM49.3b diberikan pada TNB, tarif akan turun dan rakyat senang.

    -staf TNB-

  45. Bro,

    Camne ko ckp penjana elektrik TNB-IPP leh sbb blackout??meh aku nk terangkan kt ko..

    1) IPP hanya menjanakuasa elektrik di power station..TNB pun sama ada power station..
    2) lepasa jana, tenaga akn dihantar melalui laian penghantaran (transmission line) ke PMU (Pencawang masuk utama)
    3) dari PMU terus ke substation (rumah elektrik yg kecik tu)
    4) dari situ bru dsalur elektrik menggunakan tiang elektrik ke rumah2..

    Mana yg ko ckp kilang2 ada penjana elektrik sendiri? ko silap kot..maybe dorg guna generator berskala besar..yg jana elektrik kt m;sia ni ada dua je TNB & IPP (YTL, Jimah, Segari, Malakoff etc)

  46. Bro,

    Satu penjelasan yg boleh dihujahkan lagi..mcm ko ckp kerjaan bg subsidi kt IPP supaya IPP jual elektrik kt TNB murah kan?ko tau x realiti nya apa yg terjadi skang??yg terjadi TNB dipaksa beli dgn harga yg lebih mahal dr tenaga yg TNB jana sendiri..ko fhm x? xfhm meh aku terangkan..ok mcm ni..contoh TNB jana elektrik kos dia RM10 utk 1kw/j..tp IPP jual kt TNB 1 kw/j pada harga RM30..ko tau x realiti ni jd??

    lg1 ko tau x dlm PPA (perjanjian TNB-IPP) ada klausa yg memaksa TNB membeli elektrik dr IPP wlupun TNB dah ada reserve margin (simpanan tenaga yg xdiguna) mencukupi..fhm x? klu x aku ternagkan kt ko.. ok mcm ni reserve margin tenaga yg mencukupi harus TNB ada (ini TNB yg jana elektrik sendiri bkn IPP)..aku x ingat figure..maybe dlm 40%..jd TNB dah ada reserve margin yg cukup..tp dlm PPA, TNB kena beli elektrik wlupun tenaga dah ckup..utk apa TNB beli tenaga lebih tp x guna..itu yg menyebabkan TNB rugi..mcm IPP xrugi sbb dia akan jual semua tenaga pd TNB wlupun tenaga dah lebih..

    lg1 ko ckp negara akan maju dan perlu elektik yg byk..bro soal blackout bkn sbb Stesen janakuasa.ko bandingkan brapa power station ms blackout 93??skang dh byk cukup utk tampung..klu blackout bkn sbb power xckup tp sbb ada kerosakan atau pelantikan kat Pencawang masuk utama (PMU)..

    Sekian buat masa ni..aku tggu ko reply dulu..

    -Org Dlm-

  47. Meh aku yg jwb kan..

    Bro,

    Satu penjelasan yg boleh dihujahkan lagi..mcm ko ckp kerjaan bg subsidi kt IPP supaya IPP jual elektrik kt TNB murah kan?ko tau x realiti nya apa yg terjadi skang??yg terjadi TNB dipaksa beli dgn harga yg lebih mahal dr tenaga yg TNB jana sendiri..ko fhm x? xfhm meh aku terangkan..ok mcm ni..contoh TNB jana elektrik kos dia RM10 utk 1kw/j..tp IPP jual kt TNB 1 kw/j pada harga RM30..ko tau x realiti ni jd??

    lg1 ko tau x dlm PPA (perjanjian TNB-IPP) ada klausa yg memaksa TNB membeli elektrik dr IPP wlupun TNB dah ada reserve margin (simpanan tenaga yg xdiguna) mencukupi..fhm x? klu x aku ternagkan kt ko.. ok mcm ni reserve margin tenaga yg mencukupi harus TNB ada (ini TNB yg jana elektrik sendiri bkn IPP)..aku x ingat figure..maybe dlm 40%..jd TNB dah ada reserve margin yg cukup..tp dlm PPA, TNB kena beli elektrik wlupun tenaga dah ckup..utk apa TNB beli tenaga lebih tp x guna..itu yg menyebabkan TNB rugi..mcm IPP xrugi sbb dia akan jual semua tenaga pd TNB wlupun tenaga dah lebih..

    lg1 ko ckp negara akan maju dan perlu elektik yg byk..bro soal blackout bkn sbb Stesen janakuasa.ko bandingkan brapa power station ms blackout 93??skang dh byk cukup utk tampung..klu blackout bkn sbb power xckup tp sbb ada kerosakan atau pelantikan kat Pencawang masuk utama (PMU)..

    Sekian buat masa ni..aku tggu ko reply dulu..

    -Org Dlm-

  48. Bro, urusan agam terletak di bawah kuasa negeri masing2 yg diketuai oleh ketua agama negeri iaitu Sultan atau Agong bg negeri xde sultan..

    Lg1 bkn hanya HUDUD je laksana..termasuk undang2 agama islam yg lain..hudud hanya slh satu..kenapa ambik hudud je sedangkan yg kain tungglakn..PAS plak guna hudud PAS bkn hudud islam..zul nordin dah bongkar..tp xde statemen balas dr hadi & nik aziz..yg jwb pencacai Pas je..

  49. bagi saya, dr. Mahathir berjasa besar kerana beliau telah menjadikan taikun-taikun tadi tu kaya raya…biasa la….sistem kapitalis yang diamalkan di Malaysia ni….yang kaya terus kaya, rakyat la kena bayar untuk taikun, bagi diorang kaya, nama Malaysia pun naik di mata dunia…kita sebagai rakyat ni, syok sendiri la….kena bayar mahal…hidup umno!!!harap lepas PRU13 ni umno tolong la naikkan lagi harga barang & minyak, supaya Malaysia boleh jadi negara maju, mengalahkan Amerika Syarikat & China…

  50. Kurang tepat jawapan ko tu.. Sebenarnya TNB yg bayar harga gas. IPP hanya produce shj.. Antara Petronas dgn TNB xde kena mengena dgn IPP..

  51. otak ko. kalau takde Tun Mahathir yg mentadbir negara, ko tak dpt nikmat2 yg ko rasa skrg kat malaysia. tau nak kondem je. ko patut bersyukur dpt pemimpin mcm beliau.

  52. ni lagi sekor melayu bangang ni. ko nak ke negara kite jd mcm indon? huru hara? jd mcm singapore? kena tibai dgn cina? at least Tun M tu back up melayu! dah dia mantan PM, dia ada hak nak suarakan pendapat dia coz lbh 20 thn dia mentadbir negara. bangang ko ni. pi dok dlm gua laa bodo!

  53. Anak Bangsa on

    Sokong encik Gurka 100% .Apalah pemimpin2 melayu perintah 50 tahun lebih dah.bila pegang jawatan tinggi dok nak galemor sana sini,ca ya nun alif,ane,dok KIPAS kat belakang lepas tu pakat senyum ..senyum LAIN makna…INI KAJIAN YG Aku dok perhati lama dah… Melayu kaya 5%.sederhana 15%,susah 40%..jadialah semuanya (60% melayu) yg dok ada di Malaysia..Kebanyakan negara dalam dunia,bangsa yg paling kaya,bangsa yg asal .tapi negara kita terbalik kuang..ada kuasa tapi tak reti nak guna.haprak betul.dok kira politik sepanjang masa..Negara nampak maju buat itu ini,hotel besar,rumah besar,supermarket besar.kereta besar,tetapi berapa kerat yg melayu DAPAT.tak kasihan ka ? kat bangsa KITAAAAAA..wahai Pemimpin Melayu,pasal ambil ramai pekeja asing,KITA kena jadi kuli hampa tak malu ka atau pun.hampa buta ..contoh: kedai makan dari Perlis sampai Johor kebanyakan org asing MONOPOLI..sabsidi gula,tepung,beras depa sapu..depa beli pakai lori kita beli pagai beg.lepas tu jual mahal..tak mau cerita panjang2 sangat,ada bnyak lagi,kelemahan kita.Ada otak pikir ada mata tengok..BIAR BUTA MATA JGN BUTA HATI..nanti bangsa kita yg susah.LAGI TERUK BUTA PERUT.

  54. benda dah jadi, sepatutnya kerajaan kena sedar akan perjanjian dengan IPP ni mereka buat untung atas angin saja yg jadi mangsa TNB dan staff nya. IPP penghisap darah dan keringat staff TNB yang bekerja keras bagi memastikan bekalan sentiasa baik tapi apa yang TNB dapat hanya komen2 yg tak bernas daripada pengguna. bayar bil malas bila kena potong marah2 pulak akai ada ka. pandai guna pandai bayar la… kalau tak mau bayar guna pelita.

  55. Norzikri Bin Sairi on

    bagi aku la, lebih baik gunakan subsidi yang dibayar kepada IPP untuk membiayai penggunaan tenaga suria di malaysia, bagilah dalam 50% daripada harga asal unit solar…. Allah da letak malaysia ni cantik dah tempat dia, sentiasa ada matahari sepanjang tahun…

    katakan penggunaan solar set lengkap dalam rm50 ribu, kerajaan tanggung rm25ribu, pengguna bayar rm25ribu je…. jadi kalau 100000 biji rumah baru kerajaan tanggung rm2.5 bilion…. kalau 1 juta rumah, baru 25billion… wujudkan usahasama dengan pengeluar panel suria supaya dapat harga murah.

    (tgk sini sebagai reference harga di US: http://www.mrsolar.com)

    kesan penggunaan tenaga suria bukan sahaja menggurangkan pengeluaran gas rumah hijau, malah tnb juga akan mendapat manfaat hasil penjanaan suria ini tadi sekiranya pengguna menghasilkan tenaga lebih berbanding yang mereka gunakan jika sistem kita disambung kedalam grid. jadi tnb dan kita sendiri sebagai pengguna sama sama untung…untung sebab guna tenaga elektrik sikit dan plak tu dapat rebat/jual tenaga kepada tnb. bayangkan sekiranya 1 rumah ada lebihan 1kw, kalau 1 juta rumah??? kira la sendiri sumbangan rumah ini tadi kepada grid…kan banyak tu… tapi tu yg optimum la…

    agak2nya bila perjanjian IPP tamat??? inilah malaysiaku… sapa yang bijak bermain duit dan kroni, maka kaya la mereka…. bagi kita rakyat kebanyakkan…. kayap adalah…huhuhuh

  56. Human Being on

    Memang menarik perbincangan ni. Saya rasa semua org pun dah sedia maklum yang perjanjian PPA antara TNB dgn IPP mmg berat sebelah. Antara buktinya…mcm mana ketika TNB mengumumkan kerugian akibat kos penjanaan elektrik menggunakan bahan api alternatif tapi dalam masa yang sama IPP semuanya diam seribu bahasa. Walhal dua2 TNB dan IPP meniaga letrik, tapi apsal satu pihak jer yg rugi? Tentunya tak logik sbb sepatutnya dua2 akan mengalami kerugian yang sama. Actually IPP ni dpt keistimewaan yg dipanggil ‘fuel cost pass through’. Dlm erti kata lain IPP guna shjlah apa jenis bahan bakar sekalipun samada gas atau minyak, tapi hujung bulan bil bahan api pass shj kepada TNB dan TNB WAJIB bayar…

    Mcm mana timbul kewujudan IPP ni? Semuanya bermula dgn national blackout pada tahun 1992. Sebenarnya national blackout ni berpunca daripada salah satu transmission line yg terkena panahan petir. Masa tu national grid line di Malaysia ni belum cukup lagi, jadi apabila one transmission line down, yang selebihnya tak cukup untuk menyalurkan bekalan elektrik yang diperlukan. Kalau tuan-tuan notice…isunya disini ialah transmission line dan bukannya power generation. Jadi kalau betul nak wujudkan persaingan positif utk TNB sepatutnya wujudkan ‘Independant Power Transmission’ dan bukannya ‘Independant Power Producer’. Tapi sudah tentu ianya diputar belitkan dan akhirnya terciptalah kewujudan IPP ni.

    Jadi kalau betullah perjanjian PPA ni mmg berat sebelah…kenapa kerajaan skrg ni tak buat apa2 mengenainya? Jawapannya saya sendiri pun tak tahu…ada kemungkinan kerajaan skrg pun x boleh buat apa2 sebab ia adalah PERJANJIAN yang saya pasti sudah tentu akan dilindungi oleh terma-terma yg akan menguntungkan IPP jugak sekiranya cuba dibatalkan. Ini berlaku di era pemerintahan Tun Mahathir, jadi saya pasti terma-terma yg melindungi IPP ni sudah foolproof. Kemungkinan yg lain tu saya rasa tuan-tuan boleh simpulkan sendiri…tak perlu saya nak terangkan.

    Adakah kita perlukan IPP? Pandangan peribadi saya ada kebaikannya JIKA dan HANYA JIKA perjanjian jual beli tenaga itu ADIL dan SAKSAMA. Sekurang-kurangnya ada CHECK and BALANCE supaya TNB tidak jadi complacent. Tapi dalam keadaan skrg ni kewujudan IPP lebih byk keburukannya utk RAKYAT daripada kebaikan. IPP terus menerus ‘memerah’ duit daripada TNB dan PETRONAS, sekaligus dlm masa yang sama ‘memerah’ duit RAKYAT sebenarnya. Kalau IPP tak ada pun saya yakin TNB boleh menerajui industri pembekalan elektrik ni dgn baik.

  57. sume sembang kat sini bodo. buat hbis duit bayar letrik komen kat laptop komputer korg. tutup la komputer ngn laptop tu, tutup lampu kipas tdo dalam kelambu masak nasik pakai kayu api, baca buku pakai pelita minyak tanah. bangang!

  58. rakyat malaysia on

    mr.petai, comment anda biased kpd kerajaan.dan anda x baca sejarah sebenar tentang bagaimana kerajaan punya plan awal utk menyebabkan tertubuhnya IPP.semuanya dh dirancang lebih awal utk menjana untung berbillion ringgit hasil dr penubuhan IPP nih.last2 yg jd mngsa adalah TNB and rakyat malaysia jugak.yg buat onar tu dok diam je sbb dh best kira duit.cesss~

  59. musangking on

    Dr M.. Mamu @ melayu… status ?.. pembangunan yg dri dlu akan meyusahkn pd masa akn datng?…renung2 kn…

  60. mcm ni le poyoss aku pn x brapa paham gak. tp aku rasa2lah sykt2 ni ada tersenarai dlm bursa saham,kalu x wat mcm ni nanti rugi lak kroni2 dia. nanti bila ada pRU mana nk cari duit nk wat blanja.harapkan duit parti x ckp.jadi mcmana nk beli undi dn sebagainya.jadi bila ada PRU minta saja kt org2 ni pasti dpt punya,sbb dah projek yg x akan rugi,yg teraniaya adalah rakyat mcm kita ni,terpaksa bayar.kalu elektrek x bayar kena potong.kalu road tax x bayar kena saman,jadi aku mintak poyoss dn rakan2 pikir2 lah sendiri.

  61. member aku keje petronas on

    member aku keje petronas…yang penting dalam petronas..majoriti penyokong pembangkang…staff2 petronas tahu apa kaitan TNB ngn petronas… apa yang anwar cakap selama ni dalam ceramah2 dya di seluruh malaysia..betul dan berdasarkan fakta2 yang diambil dari staff petronas jgk… apa yang pasti… ABU… TOLAK BN…HIMPUNAN HIJAU KE PUTRAJAYA…

  62. autojohndoe on

    maybe kawan kau bercakap dgn 100 orang, dan pada dia 100 orang tu dah banyak… tapi andaikan petronas tu ada 5000 orang…

    100/5000 bukan majority bro…

    lainlah member kau buat survey pada staff petronas dgn methodology yang betul dan valid…

  63. Bagus penjelasan..yg lain2 patut baca ini jgn asyik nak membangkang…blackout 48 jam di tahun 1996 bukan 1992 mereka tulis pun fakta salah

  64. DrM sila mampos on

    Hahaha..kononnya ‘true malaysian leader’…kononnya ‘true muslim’….tp last2 kt akhirat dok kat neraka paling bawah….xguna…
    Mmg la org dok sanjung tu semua terpengaruh dgn PROPAGANDA DrM,pecaye dgn hikayat2 tipu DrM,yg otak letak kt lutut pn ikut percaya…hahaha

  65. saudara autojohndoe saya juga berkerja di petronas.so kalau mengikut pendapat saudara sekiranya kawan “member aku keje petronas” berkawan dgn golongan eksekutif dan andaian 5000 golongan bawahan yg tidap mendapat info yg betul,so mana satu saudara nak pulih?kebenaran bkn terletak kpd majoriti org yg menyokong tetapi segala fakta yg dibentangkan adalah tepat dan sahih.Dalam sistem demokrasi siapa yg majoriti dia akan berkuasa tetapi tidak semestinya majoriti itu betul.Kita kena terangkan segala maklumat supaya org faham apa isu sebenar

  66. Err aku terfikir..adkah masa blackout 1 semenanjung dulu tu salah satu rancangan kerajaan nak menubuhkan IPP ni?yela..nak dpt duit dgn senang dr rakyat..Tun Mahathir mesti dpt habuan punya…

  67. yap..aku pon kje petronas..tapi bonus pon xdak tahun ni..korang caye x?mesti xkan..tapi itulah hakikatnye wahai kawan2..banyak sgt bg duit kat kerajaan sampai kitorg pon xde bonus…ade yg ujung tahun 2 bulan tp tu pon sbb dh mmg ade dalam Collective Agreement…kalo xde la CA tu,mmg kitorg xde bonus la jwbnye…dpt bonus 2 bln pon,nti LHDN amik 1 bulan…so yg tinggal..sebulan je la..untung berpuluh billion setahun…

  68. pisangnangka on

    Pada saya yang bersalah dalam hal ini adalah Tan Sri Ani Arope sendiri. Dia masuk TNB dari Guthrie dan dia ingat urusTNB ni macam urus ladang sawit. Bila dia masuk TNB, semua nak dipecahkan jadi subsidiary macam kat tempat lama dia. Jadi dlm TNB dah kelam kabut dan masing2 berebut nak jaga priok nasi sendiri sampai terlupa bahaya yang mendatang. Oleh sebab itu , bila TNB tak boleh deliver, kerajaan terpaksa ambil tindakan untuk memastikan bekalan elektrik yg cukup untuk menjamin pembangunan negara tidak terganggu akibat kekurangan bekalan elektrik. Jadi bila Gov nak buat IPP dia tak nak sain, nak jadi hero kononnya, walhal untuk menutup ketidak upayaan beliau meneraju TNB ke arah yg lebih mantap.

    Mengenai tariff, subsidi gas dan IPP, kontrak IPP ada dua konsep iaitu konsep take and pay seperti YTL dan konsep dispatchable seperti IPP yang lain selepas YTL. Konsep pertama, take or pay, TNB bersetuju untuk membeli elektrik pada bilangan kwh pada harga sen/kwh dan pada kadar bahanapi yg dipersetujui. Maksudnya pada sen/kwh yg tetap. Kalau TNB tak ambil TNB akan kena bayar, Bagi IPP lain, mereka akan dibayar jika meraka bersedia untuk menjana (available) dan semasa menjana sahaja. Dalam PPA antara TNB dan IPP kos gas/bahanapi adalah elemen passthrough. Pihak IPP tidak dibenar mengambil keuntungan atas bahanapi. Apa yang petronas caj, IPP akan claim balik kepada TNB dan TNB pula akan claim kepada customer (adjust tariff). Memandangkan Gov tak nak TNB naikkan tariff, Gov telah tetapkan harga gas kepada sektor penjanaan kuasa (IPP + TNB) pada harga yg mampu ditanggung oleh rakyat..i.e. kadar tariff yg rendah. Dalam keadaan ini, kerajaan sebenarnya yg dapat kurang revenue dari kekurangan keuntungan Petronas apabila Petronas diarah menjual gas lebih murah kepada TNB dan sektor industri. Orang Petronas tak puas hati sebab mereka tak faham apa yang mereka nak semua market price tapi mengira impak sosial, jadi bila kurang untung bonus pun kurang lah kot

    Mengenai pemilik IPP pula, pada asalanya pemilik IPP adalah orang perseorangan, kerajaan negeri, agensi kerjaan termasuklah TNB sendiri, mereka ini telah melupuskan pegangan mereka dalam IPP kepada pemilik sekarang dan mendapat keuntungan dalam proses tersebut…Buat masa ini kalau disemak..pemilik IPP selain dari taikun2 malaysia, adalah juga agensi2 kerajaan seperti KWSP, KWAP, etc..

    Bila cerita pasal sektor tenaga ni ramai yg main boh sahaja sebab tak faham, termasuklah org dlm TNB dan Petronas sendiri…

    IPP dan Pasaran Saham/Bon…ni cerita lain kali

  69. pisangnangka on

    Untuk membina power station kita memerlukan peracangan yang betul, berdasarkan jangkaan pertumbuhan ekonomi negara. Ini kerana membina power station adalah pelaburan selama 25 tahun. Jadi kalau dah terbina power station kita dah tak boleh nak tarikh balik atau buang begitu sahaja. Tempoh pembinaan juga agak lama dalam 3-5 tahun. Modal yang besar juga diperlukan untuk membina susuatu power station iaitu kira2 2-3RM bilion untuk 1000MW. Perancangan pembinaan penambahan kapasiti penjanaan kuasa di Semenanjung di buat oleh TNB bersama dengan Kerajaan. Jadi pihak TNB dan Kerajaan akan berbincang dulu sebelum menentukan bila sesuatu power station perlu dibuat, tak kiralah yg buat tu IPP ke atau TNB sendiri. Pada masa krisis tenaga awal 90an dulu, jangkaan permintaan tenaga elektrik dijangka meningkat dengan mendadak sejajar dengan pembangunan negara, oleh yg demikian banyak power station perlu dibina. Jika TNB sahaja yg membina semua power station tersebut, mungkin juga sumber kewangan TNB tak mencukupi, dan juga berdasarkan keupayaan TNB pada masa itu, power station yang TNB buat semuanya lambat, Kerajaan kata lets try private sektor yng buat. Memandangka pada masa itu tidak ada tempat lain untuk di rujuk maka IPP pertama memohon IRR yang tinggi disebabkan perceived risk yg tinggi bagi IPP pada masa itu. Pihak Bank dan Peminjam seperti KWSP pun nak interest yg tinggi untuk membiayai IPP (cuba tengok loan yg IPP ambil, siapa yg dibelakang loan ini)..Bagi IPP seterusnya, bila dah ada rujukan, kos laon pun turun skit dan perceived risk pun dah turun dan orang2 yg negotiate PPA pun dah pandai skit, jadi IRR IPP yg kemudian pun turun lah juga, hinggalah sekarang ni, untuk dapat IPP kena melalui proses bidding..

    Akibat kegawatan, ekonomi negara tidak tumbuh seperti yang dirancangkan menjadikan terdapat lebihan kapasiti disemenanjung…..

  70. BRO G7. nak aku ajar bhasa english yg mudah? generator dlm bahasa ialah penjana. ko terang ape ni? parpu? aduhh

  71. Tak payah mengundi sampai muncul pemimpin yang benar-benar bagus. Kedua-dua belah pihak sekarang ni dah korup. Satu korup duit, satu lagi korup kroni anak-beranak jadi politician dan satu lagi korup mempersendakan agama.

    Jadi, mana-mana yang menang, rakyat biasa yang akan merana juga… Tak akan ada habisnya. Harapan yang ada sekarang hanyalah fatamorgana sehingga pemimpin yang benar-benar jujur muncul… Tak tahulah bila masanya…

  72. Penganalisis PRU on

    PETRONAS untuk RAKYAT bukan untuk KRONI…bersyukurlah pada Tuhan bagi sumber ini,pastinya untuk perkongsian bersama…

  73. ohh really on

    ye ke kat paling bawah..careful with ur words..jgn disebabkan bahasa kau ni yang akan menjerumuskan kau kat dlm api neraka..bro comment with facts and brilliant la..klu setakat komen macai,nepotisme,masuk poket..lapuk dah..at least be educated when u preach somthg..pi baca kisah ‘dawn raid’ and ‘buy british last’ before u making up idiot statements

  74. pembangunan dulu menyusahkan masa akan datang? DrM cadangkan pembinaan putrajaya… skrg parti pembangkang beria-ia berpakat dgn 3 logo berbeza kononnya bersama-sama “menuju ke putrajaya” -.-

  75. pemimpin pembangkang pon bukannya bersih sgt..mslh akhlak sendiri pun xterkawal nk tadbir negara… pakatan sendiri tak bersatu masing2 pun guna logo sendiri dlm pru modalnya hanya burukkan kerajaan.. tranformasi kerajaan dh memadai untuk perbaiki kerajaan skrg…

  76. LOL…dlm manifesto pembangkang pun xde hukum hudud..inikan pula kaedah pelaksanaannya.. cth matawang dinar emas di kelantan nape xdigunakan di peringkat global? sbb pemimpin pas hanya gunakan sbgai modal politik dlm negara bukannya utk diglobalisasikan bagi penggunaan antara negara-negara islam… nape pemimpin pas bersolat hajat beramai-ramai di stadium utk kehancuran umno sedangkan saudara2 di palestin lebih tertindas oleh yahudi? sume masalah salahkan kerajaan…typical pembangkang

  77. patut la logo pkr menggunakan simbol ‘all seeing eye”.. sama la mcm bersih & kes lahad datu utk burukkan kerajaan pada dunia…

  78. anak malaysia on

    bodohnya kau..fakta yg salah bila pula melayu miskin…kat shoping centre rata-rata kebanyakannya melayu…yg bawa kereta besar kat jln raya kebanyakan melayu….. yg menjawat jawatan kerajaan 98% melayu….. yg dpt kontrak 90% melayu….apalagi yg u org miskin…..malas adalah…….makan atas angin tu byk….faham…..org asli yg asal yg hidup miskin kat malaysia….yg lain semau hidup jauh lebih baik dari org asal asli…..bila foreigner boleh buat kerja kat sini takan kita tak boleh…. dei podah melayu kalau susah…..

  79. zainal abdullah on

    terima kasih kerana aku xdapat maklumat,tapi hari ni aku dapat maklumat,semoga aku tidak di perbodoh kan oleh pemimpin 2 haramjaadah.

  80. Beliau membeli MMC Corporation, iaitu syarikat kejuruteraan pada harga RM3 sesaham daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB)। Tan Sri Syed Mokhtar juga memiliki 22.7 peratus pegangan dalam Malakoff Berhad, iaitu syarikat pembekalan elektrik dan 20 peratus pegangan dalam IJM Corporation Berhad di mana perniagaan utamanya adalah pembuatan.

    http://mokhtaralbukhary.blogspot.com/

  81. eelsor matis on

    rakyat malaysia ini sudah tentunya merasa lapang dada sekiranya tnb dapat menyelesaikan permasalahan perjanjian dengan ipp yang sedia ada kerana permasalahan ini tidak membebankan mereka semua tetapi membebankan kita sebagai rakyat malaysia yang menanggung segala impak dari setiap perjanjian mahupun belanjawan yang tidak terancang…
    maka ke mana hendak dihalatujukan warisan kita kelak sekiranya perkara seperti ini masih terjadi…
    soalan juga adakah akan masih lagi…
    Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku…

  82. Kenapa biarkan penyangak2 tu jadi menteri lagi? dah takde org cerdik pandai yg amanah lagi ke kat Malaysia ni? Tak paham la aku ngan org Malaysia ni. Org kat Australia tu dah tukar 2 kali dah PM tahun ni, negara pun maju & rakyat happy sbb ada kuasa memilih. Org Malaysia ni nak kena hantuk kepala dulu baru sedar ke?

  83. Hasni Othman on

    Melayu sgt ke Dr.M tu??? Weii… dh kaji ke keturunan dia… mamak ye…. bkn melayu..

  84. Skg perjanjian berat sebelah tuh hampir tamat… tp ipp nih x trus duk diam… skg mahu pecah belahkn tnb pula…

  85. Suka atau tidak… lambat atau cepat semua nya akan naik..naik dan tak akan turun…dari melalak menyalahkan orang dan buat dosa kering baik fikir macammana nak meningkatkan pendapatan..macam macam cara..yang penting rajin..tak suka dengan keadaan negara ini…boleh pilih negara mana yang suka dan boleh berambus

  86. stdy blk..stahu aku..die le satu2 pemimpin yg bunuh rakyat sndiri yg bragama islam…

  87. stdy blk..stahu aku..die le satu2 pemimpin yg bunuh rakyat sndiri yg bragama islam…hahaha..isteri sndiri pn xbrani nk tegur ni nk anggap die khalifah…sori der..

  88. Kayu Resak on

    Org yg bijak banyak berfikir danbertindak dgn rasional agar tindakannya membawa rahmat kpd majoriti.Org pandai mAtematik bijak mengira…….ttp seringkali salah bertindak sbb tak pandai berkira kira

  89. Kalau cina nak bunuh Melayu lama dah dia buat. Makan minum pakaian dll semua dari tokey cina. Alasan….. Dengan cina mca gerakan supp boleh pula makan minum tidur sekali.

  90. Pray For Malaysia on

    Bersyukur lah dengan keamanan yg dikecapi oleh negara Malaysia,walaupun apa yg korang cakapkan pada Mahathir,tetapi banyak kemajuan yang telah dibawa oleh beliau,beliau juga manusai biasa bukan malaikat,sering digoda oleh iblis laknatullah,namun pada saya,beliau telah berjaya membawa Malaysia kehadapan,mungkin 15 tahun kedepan dari negara jiran-jiran.Dulu kalau nak menyeberang ke Pulau Pinang terpaksa naik feri,beliau telah berusaha mencari jalan membina jambatan,pada masa beliau sedang bertungkus lumus menyiapkan jambatan pulau pinang,banyak suara sumbang yang mengkritik pembinaan jambatan tersebut akan merugikan,berapa kerat sangatlah kereta yang nak lalu,sampai mati pon hutang tak terbayar,pada zaman itu,kereta yang mashyur adalah Proton Saga,Toyota DX diambang penghujung,Mitsubishi Tredia ,Mitsubishi Galant Sigma,Datsun B310,Toyota GL,Toyota Starlet,Subaru E10,Mazda Bongo,Ford Econovan,Toyota Hiace,Ford Spectron.Orang yang mampu memiliki kereta kereta tersebut pon bukanlah orang sembarangan,semua orang yang tersohor.Namun kini,jambatan yang dihina sudah padat hingggakan terpaksa pula dibina jambatan kedua untuk menampung kesesakan di waktu puncak.

    Tanpa Mahathir kita mungkin tidak punya mercu tanda yang gah hingga keluar negara,hinggakan di chanel Discovery pun banyak liputan tentang negara maju yang cuba menewaskan ketinggian KLCC,hingga kini ketinggian KLCC telah pun dikalahkan..namun cuma dgn jarak beberapa meter sahaja,itu pun mengambil masa bertahun-tahun untuk menewaskan keunggulan KLCC.

    Pernah naik bas mini?kepada otai-otai yang pernah bersesak-sesak dan berebut-rebut untuk menaiki bas mini pasti punya banyak kenangan pahit dan manis,akhirnya bas mini digantikan dengan perkhidmatan bas Intrakota,berhawa dingin,kekerapan bas ditambah,hingga kini rakyat Malaysia sendiri pon sudah kurang sangat nak naik bas di KL,bas-bas ini kini dimonopoli oleh warga asing pulak,kerana rata rata rakyat Malaysia sudah mampu memiliki kenderaan sendiri.Senario bas mini ini masih kelihatan di Bandung ketika saya berpeluang melawatJakarta dan Kota Bandung di Indonesia pada tahun ini,2015..sedangkan pada tahun 1997 perkhidmatan bas mini di kota raya KL telah pon ditamatkan.Betapa jauhnya beza taraf pengangkutan awam di Indonesia dengan di Malaysia.

    Tetapi Najib,apakah sumbangan yang beliau bawa sepanjang karier beliau sebagai tonggak nombor 1 ketika ini.

    KLIA,KLCC,KL Sentral,Putrajaya,Cyberjaya,Proton Saga,Penang Bridge,Lebuhraya Utara Selatan,dan pelbagai lagi yang tak sempat saya ingati..adalah dilaksanakn ketika pemerintahan Mahathir.

    Apa yang terbayang di fikiran saya apabila disebut Najib
    Altantuya,Mongolia,Scorpene,PLKN,Minyak Naik,Rokok Naik,rusuhan,catuan kos operasi oleh agensi penguatkuasa,kenaikan harga lesen memandu,MH370,Lahad Datu,Sandakan,Semporna,BRIM yang tidak saksama,kenaikan harga rumah,mungkin bagi yang lain lebih banyak yang akan mereka sebut.

    Oleh yang demikian,saya merasakan ,sudah sampai masanya untuk Najib mengundurkan diri secara terhormat,tiada sebarang pembangunan yang anda bawa kepada Malaysia,malah lebih banyak penjahanaman pula yang anda cipta.

    Dunia ini hanya sementara,akhirat jualah tampat yang kekal dan fana.

  91. AwanFitrah on

    Tak sabaq nak tunggu kat akhirat nanti..nak tengok sapa salah sapa betul..
    Sementara hidup kat dunia ni..buat la yang terbaik untuk agama bangsa dan negara..

Leave A Reply