Hutang Negara Malaysia 2012 (RM456.1 Bilion) : 2 Syarikat RATINGS AGENSI ANTARABANGSA Beri Amaran Kepada Malaysia!!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Hutang Negara Malaysia 2012 (RM456.1 Bilion) : 2 Syarikat RATINGS AGENSI ANTARABANGSA Beri Amaran Kepada Malaysia!!

Ketika ini hutang negara berada pada paras RM456.1 bilion di mana bersamaan 53.5 – 54 peratus daripada Kadar Dalam Negara Kasar daripada had yang telah ditetapkan Kementerian kewangan (MOF) setakat ini iaitu pada paras 55%.

hutang negara malaysia

Walaubagaimanapun jawatan balas Timbalan Menteri Kewangan (Datuk Seri Awang Adek) di Dewan Rakyat menasihatkan rakyat Malaysia tidak perlu risau.

Tahap hutang Malaysia yang tinggi untuk tempoh yang berterusan, sebenarnya boleh memberikan kesan ekonomi dan kewangan negara dalam tempoh jangka panjang.

Keadaan ini akan bertambah buruk jika wang yang telah dipinjam dibazirkan untuk tujuan projek-projek mega yang sebenarnya tidak perlu pada masa sekarang, tetapi diperuntukkan semata-mata untuk “mengenyangkan” suku-sakat dan kroni.

  • Tetapi dalam pada masa yang sama, tiada satu iltizam yang benar-benar menunjukkan keyakinan kepada semua yang Malaysia sedang berusaha mengatasi kadar hutang negara yang tinggi ketika ini
  • Akhirnya, kita akan terus melihat kadar hutang negara terus bertambah daripada tahun ke tahun selama 15 tahun lamanya

Jika kerajaan tidak melakukan pelan pengurangan fiskal yang mampu memberikan keyakinan kepada semua, implikasi yang jarang-jarang kita diajar dan dididik di kaca televisyen & di akhbar arus perdana, di mana Malaysia bakal menghadapi risiko penurunan gred penarafan kredit.

Terkini semakan kami kepada laporan berita daripada Channel News Asia bertajuk (Malaysia faces credits rating cut) yang dimuatkan di ruangan perniagaan menunjukkan telah terdapat beberapa syarikat-syarikat RATINGS AGENSI ANTARABANGSA yang telah memberikan “peringatan dan amaran awal kepada Malaysia”. Antaranya ialah seperti:

  1. Standards & Poors
  2. Moody’s Investors Service
  3. Fitch Ratings

Kedua-dua agensi ini telahpun memberikan amaran kepada kerajaan Malaysia bahawa “RATINGS” bagi BON-BON TERBITAN KERAJAAN PUSAT di arena antarabangsa besar kemungkinan akan diturunkan daripada :

“Rating ( A- ) diturunkan kepada ( BBB )”

Ini semuanya berpunca daripada HUTANG NEGARA yang terkini sudah mula mencecah kepada paras 54% daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar). Tetapi, persoalannya apa implikasinya kepada Malaysia jika rating tersebut diturunkan?

Sekiranya ia terus berlaku tanpa perubahan yang radikal daripada sekarang, antara implikasinya ialah :

  • Nilai ringgit Malaysia di pasaran antarabangsa akan mula jatuh dan jumlah hutang luar negara merujuk kepada ekonomi Malaysia secara keseluruhan akan menjadi lebih sukar untuk dibayar. Ini kerana kadar pertukaran wang asing menjadi lebih tinggi dan sektor import akan mengalami kerugian yang teruk
  • Apabila nilai matawang ringgit mula jatuh dan kita boleh mengalami kegawatan ekonomi yang serius disebabkan kekurangan “KECAIRAN” dalam SISTEM KEWANGAN di Bank-Bank tempatan, sehingga boleh menyebabkan kadar faedah pinjaman di Bank-bank tempatan melonjak tinggi. Kesannya akan berbalik kepada rakyat Malaysia juga
  • Akhirnya, ia akan turut mengakibatkan banyak sektor-sektor lain mengalami kemelesetan kerana IMPORT UTAMA dari negara-negara maju oleh kebanyakan negara membangun seperti Malaysia yang menggunapakai TEKNOLOG TINGGI yang digunakan di sektor-sektor pembuatan seperti perkilangan dan lain-lain
  • Seterusnya., ada kalangan anda di sini mahu berkongsi maklumat?

Video Laporan Berita Channel News Asia : Keadaan Hutang Negara Malaysia Terkini

Sebenarnya kenaikan tahap hutang negara boleh membawa kesan kepada dasar keseimbangan antara pengurusan hutang, dasar fiskal dan dasar monetari. Dengan hutang dalam negeri yang membentuk 96% daripada jumlah hutang negara ketika ini, kerajaan lebih mengutamakan pinjaman dalam negeri yang mempunyai kecairan tinggi, kos pinjaman serta dapat meminumkan risiko pertukaran matawang asing (forex risk).

  1. Hutang Kerajaan Persekutuan yang terkini adalah sebanyak RM456.1 bilion atau 53.5 % nisbahKeluaraan Dalam Negera Kasar (KDNK).
  2. Hutang dalam negeri yang berjumlah RM438.0 bilion atau 96.0 % daripada jumlah keseluruhan hutang, manakala baki RM18.1 bilion atau 4.0% merupakan hutang luar negeri.

Tetapi….ada tetapinya, angka-angka di atas belum termausk lagi apa dinamakan sebagai perbelanjaan di luar peruntukan Belanjawaan atau ‘off-balance sheet spending’. Ini kerana kerajaan Malaysia ketika ini banyak menerbitkan Bil Perbendaharaan, Terbitan Pelaburan on simpanan), sekuriti Kerajaan. Pinjaman inilah yang dimaksudkan dengan pinjaman yang tidak termasuk  (pinjaman luar jangka) dalam hutang RM456.1 bilion tetapi tetap dianggap sebagai hutang kerajaan Pusat.

“Hutang kerajaan pusat adalah hutang yang terpaksa ditanggung bersama oleh orang awam seperti anda semua”

Seandainya gagal dibayar oleh badan-badan berkanun dan GLCs yang dijamin kerajaan Pusat, maka kesemua ini akan menjadi hutang kerajaan Pusat. Dengan kata lain hutang kerajaan Pusat akan melambung tinggi daripada kadar hutang negara yang ada ketika ini. Contohnya :

  • Melepaskan tokoh korporat Tan Sri Tajuddin Ramli daripada membayar hutang sebanyak RM589 juta kepada Danaharta sedangkan Mahkamah Tinggi, KL pada tahun 2009, memerintah beliau membayarnya kepada kerajaan
  • Melepaskan Maju Holdings Sdn Bhd dengan geran RM976.7 juta yang diberikan dahulu, setelah menjual konsesi Lebuhraya Kuala-Lumpur-Putrajaya kepada EP Manufacturing Berhad dalam urusniaga yang dilaporkan bernilai RM1.7 juta sementara geran RM976.7 tidak dituntut kembali oleh pihak Kementerian Kewangan

Antara Kesan Pengurusan Hutang Negara Yang Lemah

  1. Pengurusan fiskal yang lemah dan tahap hutang yang tinggi boleh menjejaskan matlamat dasar monetari
  2. Ini kerana ia boleh meningkatkan kadar inflasi dan menyebabkan kenaikan kadar faedah kepada paras yang sebenar negara ketika ini ataupun boleh menyebabkan juga nilai matawang ringgit Malaysia mula menyusut.
  3. Kadar faedah yang boleh melonjak jika pelabur hilang keyakinan terhadap keupayaan kerajaan untuk menguruskan dasar fiskal

Pelabur akan melihat samada kerajaan ada menunjukan inisiatif atau tidak untuk menangani hutang negara tersebut. Hutang tetap hutang. Jika pelabur melihat kerajaan Malaysia kurang menunjukkan insentif untuk menaikkan kadar faedah bagi mengawal inflasi semata-mata kerana mahu mengekalkan kadar yang rendah untuk membendung kos pinjaman, ini akan memburukkan ekonomi Malaysia pada masa akan datang.

Inilah antara implikasi yang perlu dibayar jika sesebuah negara mempunyai hutang yang tinggi tetapi tidak diuruskan dnegan baik

Berapa banyak hutang tiada masalah sebenarnya, tetapi komitmen untuk menguruskan sesuatu hutang itulah yang akan diperhatikan oleh oleh pelabur-pelabur daripada pada masa ke semasa.

Semua kita di sini, semuanya mahu yang terbaik jika dilihat dasar kerajaan agak tergelincir, kita mesti menegurnya walaupun kadang-kadang ia pahit untuk ditelan. Tetapi jika kerajaan membuat tranformasi yang benar-benar radikal bukan setakat kosmetik semata, kesannya bukan setakat kepada perkembangan ekonomi yang bertambah baik malahan “keyakinan rakyat” juga akan turut bertambah?!!

PP/S : Apa pandangan dan respon anda melihat tahap hutang negara Malaysia ketika ini?



Share.

217 Comments

  1. Undi Rahsia on

    Tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang yang tidak menggunakan wang dalam Tabung Amanah Perumahan Bumiputera bagi membina rumah kos rendah untuk rakyat menjadi tanda tanya.

    Tabung Amanah Perumahan Bumiputera ditubuhkan pada September 2009 bertujuan menjadi akaun bagi bayaran sumbangan yang disalurkan oleh kerajaan negeri, kerajaan Persekutuan, pemaju atau pihak lain.

    Difahamkan pada 2010, baki akaun tabung tersebut berjumlah RM21.1 juta iaitu meningkat RM8.46 juta atau 66.9 peratus berbanding RM12.65 juta pada tahun sebelumnya.

    Peningkatan ini adalah disebabkan oleh penerimaan dana daripada pemaju perumahan iaitu bagi pelepasan kuota bumiputera pada 2010 berjumlah RM8.46 juta yang tidak dibelanjakan langsung kerana tiada aktiviti atau program berkaitan dijalankan.

  2. Bank Negeri on

    Kalau beli Proton Exora H-line guna loan, boleh dianggap bersekongkol dengan riba ke tak..

  3. semasa anwar menjadi menteri kewangan malaysia berjaya membuat hutang sama dengan perbelanjaan = 0 ini apa yg telah dberitahu oleh lecture aku la

  4. yup. jadi moral nya tak leh beli. takut riba. tak halal. tak blh buat pinjaman bank. riba. kalau nak beli. kumpul duit. beli cash.

  5. xpa, bagi duit banyak2 dkt rakyat. pasni bagi sorg rakyat Malaysia 50ribu. 15ribu sekeluarga sikit sangat.

  6. tu yang bagi gula2 kat orang felda tuh.g amek duet dorang tanah dorang..masuk saham.. konon bagi durian runtuh hak tuii la..dapat 15k jek,,ko songlap bilion2…

  7. hapuskan riba on

    dalam islam utk mengelak riba..akad jual beli tu wajib ada..sbgai contoh,
    harga kereta RM50 ribu..membayar secara ansuran jumlah bayaran RM60 ribu..RM10 ribu tu riba..islam mengajar apabila membuat proses jual beli kena d sertakan dgn akad..kita buat akad belian sebanyak RM60 ribu dgn penjual..(pembeli: “saya beli kereta ni dgn harga RM60 ribu”, penjual: saya jual kerta ini dgn harga RM60 ribu”).so harga kereta tu RM60 ribu..bukan lagi RM50 ribu..tak da lagi riba RM10 ribu sbb akad belian kita bernilai RM60 ribu..wlupun penjual bukan islam kita kena faamkan mereka dalam islam perlu ada akad dalam proses jual beli..Allahualam..

  8. alhamdulillah ketika itu idea dan visi Tun mahathir dan gandingan bersama dengan pakara ekonomi seperti Tun daim banyak membantu perkembangan ekonomi Malaysia

  9. Amaran je tu,PM kita mau dengar ka setakat amaran..ni tengah masa nak menabur duit sempena pru ke13,lagi nak menambah hutang ada la,bukan depa yg bayar,kita rakyat la yg bayar,ini la pe
    ncapaian yg dibanggakan dan rakyat yg dulukan bayar.

  10. itu yang rakyat takut sekarang bila pakatan rakyat perintah kerajaan kelak. Lebih baik jangan gadai negara kita kepada bangsa asing. Bangsa suka ambil kesempatan dia ats kelemahan bangsa lain dan suka menindas. Depan cakap lain, belakang buat lain.

  11. selamber je on

    Ape yang saya tahu, Anwar dulu pernah memberi speech berkenaan ekonomi di Oxford University. Bukan calang-calang yang boleh bagi speech di situ. Jadi dia ada kepakaran dalam ekonomi. Bagus kalau ambil kepakaran dia dalam hal ini. Dan bagus kalau rakyat Malaysia bersatu tanpa kira politik

  12. anuwar? tak payah habis negara kena jual dengan yahudi dengan tindakannya nak pinjam IMF, nasib bek tun ada masa tu utnuk halang

  13. ISMAIL HARUN on

    Sibuk sangat skandal seks sana sini sampai x ada masa nak uruskan hutang negara…

  14. apa yang masalah kerajaan nak berhutang pun. Duduk diam-diam jelah. Biarkan kerajaan yang uruskan. Kerajaan dah buat yang terbaik untuk kita semua. Macam2 dah kerajaan dah bagi
    Bersyukurlah….aduiii

  15. Undi Rahsia on

    ALOR SETAR 8 Mei – Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini menjawab satu persatu isu masalah kewangan Kolej Universiti Insaniah (Kuin) termasuk mendedahkan terdapat seorang adik Exco kerajaan negeri yang menyalahgunakan pinjaman pelajarannya untuk membeli sebidang tanah di Sik.

    Menurut beliau, pelajar Kuin yang merupakan adik kepada pemimpin Pas itu mampu membeli tanah seluas 3.2 hektar itu kerana mempunyai wang lebihan daripada pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang disimpan.

    “Sebelum ini, Kuin mengenakan yuran yang terlalu rendah iaitu pinjaman RM8,000 satu semester atau RM16,000 setahun tetapi bayaran yuran hanya RM1,000 satu semester, maknanya seorang pelajar mempunyai kira-kira RM7,000 duit poket,” katanya kepada pemberita selepas perhimpunan bulanan kakitangan awam Kedah di Wisma Darulaman, di sini hari ini.

  16. melayusejati on

    Kalau konsep al bai inah, hanya malaysia & brunei sahaja pakai. Sbb konsep ni kontroversi. Majlis ulama antarabangsa x stuju konsep ini sbb seolah2 pintu belakang utk riba. Mmg, dlm mazhab shafie mengharuskan tetapi, imam shafie tak ijtihadkan berapa harga keutungan selepas akad itu. Tpi peliknya dlm perbankan islam terutamanya kad kredit, dlm buat akad tuh pihak bank dah nyatakan berapa harga tertangguh. Wallahualam..

  17. gov x pandai urus tadbir duit rakyat~ ptt la rasa idup skrg ni terseksa….nilai matawang mkn lama makin kecik….harga barang meningkat….mkn bubur la lepas ni

  18. Tak reti2 nak menilai lagi ke!!!!!!
    Dah banyak pembaziran yang ditunjukkan di atas.
    Bagi pembaziran yang belum ditunjukkan (akan ditunjukkan kelak) di atas berapa pulak!!!!!

    Lirik lagu:
    CUKUP..CUKUP CUKUP SUDAH ENGKAU MEMERINTAH KERAJAAN,
    BAGI PARTI LAIN PULA MEMBUKTIKAN KEUPAYAAN.

  19. Ya allah selamatkan la malaysia daripada pemimpin2 yg boros dan rakus. Amin.

  20. Lecturer kau tu dah menipu kau.mana ade dia tunjukkan bukti.lagipun pensyarah kau tu tak suka anwar.bahan berita yang dia tengok hanya di media masa(radio,tv,surat khabar semua propaganda kerajaan) sahaja bukan di laman maya seperti sekarang.

  21. rasanya tahun 94~98 tu anwar jadi menteri kewangan kot…dahsyat betul la…

  22. ye ke…betol ke ko neh? mne ko taw neh.. IMF tu sblom anwar mmg dah ade bai.mmg anwar sokong imf tu but dia ada kata imf tu perlu dikaji…

  23. risau jgk nengok nyer…gerun la klo mata wang kita jatuh n kadar inflasi pulak meningkat..hope kerajaan dpt menguruskn dgn baik..bkn shaja kerajaan malah kita sbg rakyat pn harus menyumbang kpd pendapatan negara…lakukan kerja kita dgn kualiti terbaik

  24. aiman ambil kisah sebab aiman rakyat m'sia on

    wah wah wah…. perbelanjaan di luar peruntukan Belanjawaan atau ‘off-balance sheet spending’..huishhh sdap2 jd hutang persekutuan ye…. korup betol m’sia neh!!

  25. aiman ambil kisah sebab aiman rakyat m'sia on

    ko gile ke? xsangka ak lg org cm ko neh!! nk biarkan pastu ngara jatuh bnkrup… ko mmg sewel

  26. perkongsian berita yg menarik BS.. syabas..
    mudah2 an demi generasi kita seterusnya, Malaysia akan sentiasa dilindungi & dipelihara Allah swt dari segala jenis bala bencana.. Amin

  27. najib razak on

    ayuh rakyat malaysia, lakukan transformasi pada PRU kali ni dgn mengundi Pakatan Rakyat.
    HIDUP RAKYAT!

  28. bisasengatkeli on

    Berita Tv malam tadi bertahu hanya 200 Biliion lebih Sahaja Hutang Negara…Kenapa Berbeza..??? kenapa tak berani beritahu yang sebanar..? Jelas KERAjaan BeEnd PEMBOHONGGGGGG…Haaa ya lah, Buat yang terbaik dalam menipu Rakyat, terbaik dalam membuat filem Lucah, terbaik Curi Lembu Rakyat dan banyak lagi…..Errrrrr

  29. ini cerita hutang negara….cerita hutang yg mak saya di paksa sign untuk beli saham FVGH pun dah menakutkan saya….risau dibuatnya…

  30. Hjh Rogayah on

    tak payah lah sibuk2, kita serahkan semuanya pada pemimpin BN kerana mereka lebih mahir dan bijak. Sebab itulah rakyat sayangkan mereka.

  31. bisasengatkeli on

    Mawar..kau baca dan faham betul betul statement atas nun,baru kau komen..baru lah nampak kau ni cerdik sikit je..Jangan kerana kau dah dipukau kerana menjilat NAJIS, maka kau jadi bebal dan bodoh..ya pun Bodoh jangan tunjuk kat sini..malu org tengot MELAYU Bodoh..Jangan Terasa ya Mawarku..Jadi lah mawar yang Harum dan menarik…

  32. bisasengatkeli on

    Ini seorang lagi, pun sama..Baca dulu, faham kan dulu, fikir kan dulu dan nilai dulu baru Komen ya Hjh Rog Sayang..

  33. Gurkha Pencen on

    BIOR PAPE ASEL BERGAYE YOB OII…BUKAN HARTE KITE, HARTE PAK MERTUE…Nak hidup mesti hidup secara serderhana ikut konsep WASATIAH. Belanja urus maintenance tempat tinggal aku makan kos berjuta tu sikit jer yob oiii….. Tu hah kat White House lagi teruk ratus juta lagi…Nampak gayanya kita berniaga buloh kasap ler gamaknya…Hilang hujung pangkal lesap..Hidup ni semua orang berhutang.Hutang dengan bank.Hutang dengan chetty. Hutang dengan Along. Yang paling takut sekali apabila kita berhutang dengan rakyat. Ada rakan yang boleh cerita pasal Umar Abdul Aziz iaitu pasal sebatang lilin.Cer citer… Cer citer….

  34. kedondong on

    Mawar kan anak orang berada… Negara bankrap pun dia xde efek punye lah…. masih lagi boleh makan 5 kali sehari dan tido secukup rasa…
    Sebab kerajaan dah bagi kat dia macam2

  35. haha.jgn risau…
    even hutang negara kita meningkat, tp pendapatan kita juga meningkat (aku igt lagi kata2 ketua audit negara)…

    bagi rakyat ikan bilis,ko amik ikan jaws…

  36. tak pe ni baru peringkat permulaan.masih ada masa lagi untuk memperbetulkan TAPI kalau tak sempat atau menjadi lebih teruk lagi siapa yang akan bertanggungjawab? NAJIB dan UMNO hahaha… HIDUP PAS!

  37. Orang malaysia orang pas.. Buat tunjuk perasa an bersih . di saudi mekka madina keraja an arab saudi na cari orang yang buat tunjuk perasa an di saudi mekka madina akan di hukum pencung sampai mati di saudi orang orang ini di buru dan di cari olih keraja an arab saudi

  38. merahsakti on

    Kompen semua negara akan kene punya sbb kewangan kita tidak mengunakan sistem kewangan islam seperti pada zaman nabi.
    Kita mengamalkan riba dan kewangan dunia gak hanya bersandarkan kpd cakap2 kosong shj.
    untuk maju negara kena meminjam, kalo x mana ada duit.
    tpi malaysia ni byk hasil bumi yg dah diteroka n masih tersimpan rapi. tapi masalah still xakn boleh settle kalo rasuah dh jadi mcm makan nasi jerk. tunggu jerk la zaman islam kembali and xlama lepas tu kiamat, itu yang pasti.

  39. Tak dapat bayangkan kalau nilai mata wang makin jatuh. Inflasi meningkat… Sekarang ni pun rakyat dah tahap ikat perut.. Tapi, pemimpin tak rasa apa-apa, makin boros walhal rakyat disuruh berjimat.. Ya Allah..hancurkanlah pemrerintahan thagut.. Perkenankanlah doa kami rakyat yang dizalimi…

  40. betul, boleh pinjam loan bank dunia yg disyorkan semasa ekonomi meleset semasa tun mahadir dulu …bijak bijak. kalu jadi menteri kewangan boleh buat untung fit… dibank luar tunggu ambil untung… utk modal politik. cerita sebenarnya 2×5 je dgn pm sekarang sbb asal dari acuan yg sama. org politik hidupnya temberang lebih, mahu kuasa, gila kuasa untuk kumpul harta. jgn kita jadi bodoh, lebih baik kita semua fikir maca mana cara kita hendak hidup senang, fikiran tidak terlalu dijajah oleh orang politik, hidup jgn banyak buang masa dan merugikan masa depan kita, pandai pandailah mengatur strategi…… jgn lalai, dunia tidak habis habis dgn masalah. jgn bebankan masalah org lain dalam fikiran kita nanti ramai jadi gila…

  41. patutnya kerajaan diserah terus pada anak beranak Guam Engg,Lim Bizkit Siang Malam dan semua komunis..baru aman negara..lps tu buat demonstrasi mansuhkan hutang negara..buat hari2..
    melayu2 PASik tak sabar2 nak tukar masjid kpd gereja & tokong

  42. Tahniah najib dan semua pemimpin BN!!!
    Negara bakal menjadi senasib GREECE… terbaiklah!!

  43. temberang on

    nak bagi duit kena ambil, bukan aje kerajaan bn, ambiga, nua, toknikpun bagilah, orang politik senang cari duit, agih lah selalu kepada rakyat, yg boleh bodek org kaya yahudi, kristian amareka atau mana mana sumber teruskan tarik duit masuk … jgn pakai sorang, agih pada hamba rakyat yg duitnya ciput…. kan seronok… kasi bersih, bersih, bersih…. yg tersimpan dalam kantor tebal masing masing jgn bakhil kedekut…. tunjukkan tunjukkan orang politik banyak duit dari sumber sumber ….baru rakyat senang faham… saya suka..

  44. ingin kaya on

    sila jawab orang yg berlatarbelakang agama, terutama di jabatan perdana menteri, mufti mufti negeri, ulamak ulamak semalaysia, org kuat di bank negara malaysia.. sbb apa yg melayusejati kata tu betul .. mungkin orang berduit tidak pernah faham sebab tidak buat pinjaman bank..

  45. taukeh belacan on

    amy dah tahu bebah jgn pinjam nanti tak terpikul, jgn jadi bodoh .jual mana aset yg ada. payah payah jgn belajar, buat kerja sendiri , buat apa yg termampu… jual nasi berlauk keee, balik kampung tanam kangkong kee, macam macam boleh buat.. jgn menyusahkan diri sendiri, nanti kelak sapo yg salah, sendiri juga slah

  46. yer bkn ker semasa anwar ker menteri keewangan malaysia rugi rm 9b urusniaga forex hehehe

  47. ada aku kesah…. duit aku cop sendiri di belakang rumah aku… kalau rokok RM100 sebatangpun aku tak heran aku kaya banyak duit…. you all yg stress, sakit kepala sebab banyak fikir hal orang lain… ingat jgn sampai jadi gila sudahlaaa.

  48. NAK TAHU PENAJA BERSIH DI ARAB SAUDI TANYA NIK AZIZ D AMBIGA DIA TAHU

  49. ni setuju.. kerajaan jgn terus membazirkan wang yang ada semata-mata nak melobi atau tujuan politik.ni pantang dengar ada duit mana2 semua nak kasi sapu bersih.

  50. Al Mukarabak on

    Yang paling pelik ialah sistem perbankkan islam yang diamalkan dimalaysia yang mana telah menetapkan bayaran (fixed) lebih menindas dari sistem perbankkan kafir (conventional)-balance reducing. yang membezakannya ialah “akad” jadi tiada riba, ttp sebenarnya lebih menguntungkan sebelah pihak sahaja iaitu bank. Akad bermaksud anda rela dgn bayaran yang difixedkan. adoyai. sebab tu cina tak ramai berani pinjam personal loan islamic bank rakyat, sebab bila dikira balik memang Al Mukarabak!

  51. Anti Kapitalis on

    Diorang bukan bodoh. Semuanya cerdik2. Malangnya cerdikkan terpaksa digadaikan semata-mata untuk membesarkan kantung dan mengekalkan kuasa.

  52. Tula.. wa sudah byk kali bilang jangan-jangan.. tpi tak tak mau dengar,kapla batu sgt,sekalang apa jdi.. da terkencing dlm seluar msh buat2 x perasan. apa la lu jib..

  53. apa yang engkau semua mengarut ni
    jangan jadi bodohlah
    terdesak sangat ker nak menang PRU semata-mata dnegan tabur fitnah macam ni
    kepada melayu, jangan sesekali jadi kuda tunggangan cina kapir macam DAP

  54. Jika hutang negara yang banyak ini tidak ditangani dengan baik boleh jadi seperti negara Greece.

  55. mungkin dia tak berapa peduli kesan hutang ni pada rakyat. pada orang2 atas sana, memang takde kesan pape pun.

  56. jgn risau kawan3!!!!

    kerajaan kita terbaik!! bantuan disalur mcm2 skrg ni, all in one satu kali taburrrrrr semua..

    hutang belakang cerita… janji bergaya..hehe

  57. hutang negara bertambah = ketirisisan/pemborosan.
    ish makan harta rakyat mengalahkan diktator libya dan mesir
    ni pun pencacai UMNo tak paham

  58. STONE COLD on

    bagus lagi aku tgk WWE daripada stress pasal hutang negara ni.. yang penting aku tak ada hutang beban sekarang..setakat loan motorsikal yamaha LC aku sja… relaks minda…

  59. Bangla_Bersalut_Melayu on

    Sebab-sebab hutang negara bertambah:

    1)RAKYAT MALAS TAPI ASYIK MINTA ITU DAN INI

    2)SEMUA BARANG NAK SUBSIDI SEBAB RAKYAT MALAS DAN MISKIN

    3)RAKYAT MALAS NAK BAYAR HUTANG (CTH: PTPN)

    4)RAKYAT MALAS BERKERJA TAPI RAJIN BERDEMO

    5)RAKYAT MALAS BELAJAR WAKTU KECIK2, BILA BESAR JADI “KUNING”

  60. Anwar Al-Juburi Al-Joloki Al-Jilati on

    Aikk…kat Najib JER ke? Kat aku tanak say tenkiu ke?

  61. Sokong Mahathir on

    che det yang selamatkan daripada anwar yang nak jual negara kita

    kalau biarkan anwar nak pinjam IMF berapa kah hutang negara ?
    jangan lupa anwar yg nak suruh pinjam IMF
    nasib baik Tun tolak
    itu yang kau bangga-banggakan?

  62. UMNGOKLEMBU on

    brsyukur kepala nenek ko!!!!
    skolah ke x ko nie???if ko utang byk pe jd ngan fmily ko???sme laa ngan nie…tp skala besar..rakyat yg tanggung…pkir tuk smua bkn diri sndiri…g tadika blik..

  63. itupun ada gak menteri yang cakap kita tak perlu risau.. limit 55% tu kita yang tetapkan
    kalau perlu kita boleh naikkan lagi limit tu
    sampai mana tak tau la
    mungkin sampai diorang jumpa tempat yang selamat diorang nak blah kut..bila negara dah nak bangkrap

  64. RELEKLA..LOKO
    54% OK LAGI ADEK AWANG KATA….KALAU 55% BARU BOLEH MUFLISS..NI ORANG UMNGOK KATALAH

  65. ini aku nak cerita
    hati-hati bro
    kalau PR perintah negara kita masih boleh diselamatkan,dengan memperkenalkan rebat cukai terhadap rumah urut dan pelacuran, jadi bukan sahaja di selangor,malah kita boleh dikenali sebagai HUB urut dan pelacuran asia tenggara,sebaris dengan amsterdam,dan negara pun tak jadi bankrupt.

    Peluang pekerjaan pun banyak,yang perempuan boleh jadi tukang urut/pelacur,yang lelaki boleh jadi bapak ayam/anak ikan or tukang urut.Bilangan pelancong boleh ditarik dengan mengiktiraf LGBT jadi kita boleh dapat ‘the best of both world’ hahaha
    bukalah mata wahai bangsaku

  66. hahaha… lain kali mintala kerja kerajaan macam kami.. gaji naik kerja pun senang.. tq quepecs!

  67. hahaha.. undi BN atau PR.. menang jadi arang kalah jadi abu… dua2 x boleh pakai. Sama je geng2 dengan yahudi.. Hulur umpan pastu kilas tangan..

    x payah la korang sibuk2 nak mengundi.. yang kaya raya dan senang siapa? pencacai, kerabat dan kroni diaorang je.

  68. Ramlah Ram on

    tunggu Malaysia jdi mcm Greece baru boleh risaukan hutang negara k…

  69. Transformasi on

    nape nk halang anwar smpai fitnah & sumbat dlm penjara? ko xphm, hal sebenar anwar nk halang si mahathir dr gune dana kerajaan utk bail out company anak die..ko tgk, bape byk duit kerajaan abis mahathir gune utk bail out company kroni2 die..

  70. Transformasi on

    kepala hotak ko..ko tgk sape yg join bersih tu..hampir sume ade kelulusan tinggi..ko tu yg sedar skit diri..hahaha..ntah2 ko tu kerani ntah mane2 bengkel je

  71. lagu3kupang on

    jahaman negara macam nih kl dibiarkan puak puak penguin yg SUKA MEMBAZIR nih memerintah,,,

  72. loltrololllllll on

    hutang negara sudah lebih separuh…
    perghhhhh…
    1.patut la xnk hapus ptptpu..sbb utang dh banyak..
    2.nak wat gst la
    3.nak naik minyak lagi>>>>>suma barang naik.
    4…..
    5…..
    6tambah lagi(sapa mau tambah)

    kesimpulan dia
    kerajaan xreti nak takbir negara dan menyenangkan rakyat
    buruk pangai gini
    berat nanang kerajaan ni..

  73. loltrololllllll on

    tambahan..
    4.nadir di pahang(masyuk walaupun mengancam rakyat dan negara)

  74. RAKYAT ADALAH PENENTU PENTADBIRAN SESEBUAH KERAJAAN…ANDA SEMUA TELAH MELALUI DAH BERAPA PM & CORAK PENTABIRAN & PENGURUSAN NEGARA…BERFIKIRLAH DG MATANG…KUASA DEMOKERASI ADA DI TANGAN KITA SEMUA…

  75. bagus…aku suka kalo negara ni,,bankrup…biar padan muka semua yang belagak macam, kerajaan yang buat hutang itu semua ada kepentingan nak kaya….biarlah bankrup…..lagi bagus…

  76. Hutang negara yang dicipta oleh Najib patut dipanggil Hutang1Malaysia baru nampak cool dan urban. semuanya nak di1malaysiakan

  77. tahun 1997/98 ringgit jatuh, kadar faedah dinaikan sampai lingkup syarikat melayu, ringgit dibawa lari. bank dunia nak masuk campur
    tu siapa jadik menteri kewangan?

  78. bayangkanlah kalau beend tumbang dalam pru13, masak lah PR nak bayar hutang2 ni semua
    kalau beend tetap berkuasa, ada kemungkinan hutang tu akan double lah jawabnya..mampus rakyat camni..

  79. hairan aku hutang bertimbun,dah hampir bangkrup tapi masih boleh belanja tambahan 6-7 billion setaun untuk bayar kenaikan gaji/pencen kakitangan awam…..
    melayan kerenah segelintir manusia yg suka berhutang dgn menunjuk2 kemewahan….
    lepas mintak kenaikan gaji ,mintak kenaikan sara hidop..dll
    lepastu mintak bonus…..
    hutang bertambah2..yang senang makin senang
    yang kaya makin kaya…
    yg susah bertambah 2 susah…

  80. tu ok g. yang bagi rm15 ribu dkt Felda tu apa cerita? bagi BR1M rm500, duit rm100 untuk murid2, rm200 untuk pelajar ipt lagi membazir.

  81. Dan Jangan kita buat-buat pulak siapa Menteri Kewangan ketika itu……

  82. Ya Ke? Bukan ke Anwar Ibrahim yang menjadi Menteri Kewangan pada tempoh tersebut?

  83. tapi selepas tahun 1998 tu kenapa tak kurang-kurang deficit tersebut? Malah semakin teruk. Pengurusan kewangan yang bagus ke tu? Sedangkan Indonesia yang kita lihat mundur sebelum tu defisit mereka lebih kecil dgn jurang yang lebih besar berbanding dengan Malaysia.

  84. Hjh Rogayah, awak ni memanglah seorang yang selfish hanya mementingkan diri sendiri. Saya tahulah umur Hjh pun tak berapa tahun lagi. Tapi sekurang2nya fikirlah untuk anak cucu kita. Kesan dari defisit diatas mereka yang bakal akan tanggung. Kita yang sedap2 terima habuan sekarang, mereka yang bakal membayar balik hutang-hutang tersebut melalui cukai. Allah bagi akal gunakanlah dengan sebaik-baiknya.

  85. …kesimpulannya…berbelanjalah berdasarkan kepada duit tunai yang ada sahaja.

  86. Kroni umnobn on

    Bab ekonomi bangsa melayu tak tahu…terutamanya Pemimpin BN.Menteri kewangan Malaysia tidak berpengalaman mengenai urusan kewangan negara tetapi mengambil peranan ini.selain itu amalan rasuah, penyelewengan Dan salah urus.boleh percayakah kerajaan boleh menyelasaikan hutang ini.persoalannya kerajaan yang diterajui umnoBn sudah 54 tahun memerintah Malaysia bukannya isu mungkin Akan berhutang tapi telah berhutang begitu banyak ..jika ini lah di ambil Kira hutang bila nak bayar bila selasai?

  87. Tok Berjanggut on

    risau risau risau, bila hutang negara tinggi, kerajaan akan naikkan cukai atau perkenal cukai baru, pelabur akan lari, makin ramai yang jadi penganggur, nilai RM jatuh, riba bank makin naik, Malaysia mungkin bangkrap tapi bukan seperti Greece sebab kita ada hasil bumi, yang jadi masalah utama cara pengurusan dan agihan sumber tersebut oleh KERAjaan sekarang

  88. Rosmah_I_Luv_U on

    cari dunia dalam dunia buat simpan dalam perut=duit
    cari akhirat dalam dunia buat simpan dalam hati=pahala
    kalo amanah disia2kan dan diberikan pada bukan ahlinya=PRU13
    tunggu saat kehancuran=ekonomi+sosial runtuh
    zaman sekarang org semua nak jd pemimpin=fitnah mefitnah
    bukan meminpin melainkan buat diri sendiri=kroni/anak beranak
    undi itu satu amanah,setiap amanah pastinya ditanya
    umpama yang hidup pasti merasai mati..semua janji Allah

  89. kerajaan yg memang pandai mguruskan dan agihkan sumber negara…dulu, kini dan…x tau brp lama….

  90. BUNGAMAWARTAIKKUCING on

    HAHAHA OTAK PENCACAI BENGAP SAMPAI MATI SIAN MAWAR…..ABU

  91. paku karat on

    hutang negara smpai kiamat pn xkn hbs..sbb belanja melebihi kemampuan…mcm mane nk byr???tiap2 thn belanje defisit.

  92. DAH LA GAYAH….INSAF2LAH….ISU TAK TAU. MAKLUMAT TK TEPAT. HUJAH MERAPU..TAKYAH KOMEN LA..NAMPAK NYATA GAYAH NI B**D*H….SEKIAN

  93. Ni kalau PR menang GE, mampos nak settle hutang2 ni… Time tuu la keluar jumlah hutang sebenar..

  94. Kih kih kih.. nila puak BN atau rakyat malaysia atas pagar ni tak reti bahasa digulakan dgn duit cam felda brim dsbnya dah goyah tapi besok kena macam greece baru tau pengganguran meningkat sampai 30% baru tau. Najib, najib ingatlah mati sikit kau bukannya boleh idup selamanya dan kalau kau mati dlm keadaan menipu rakyat mana tempat kau nanti najib…….. sendiri jawablah….

  95. Penyamun umno on

    Pepatah melayu :biar papa kedana asalkan bergaya …kak mah oooi.

  96. Salahuddin al-Ayyubi on

    Ya Allah tunjukkan kepada kami yang haq itu haq, dan berilah kami kemampuan mengikutinya, dan tunjukkan kepada kami yang batil itu batil, dan berilah kami kekuatan menjauhinya.

  97. Sebenarnya, aku cukup sayang pada program yang dianjurkan oleh PKR negeri selangor yang dinamakan Program MES. Sejak aku kahwin, aku dah terima geran dibawah program Tawas. aku ada dua orang anak dan seterusnya menerima geran 3000. Duit tu boleh digunakan anak bila dah berumur 18 tahun. Bagi peserta tawas, baru baru ini anak yang telah mencapai 4 tahun dah dapat 100 seorang. dah boleh guna duit tu. program ini pulak berterusnya dengan berbagai aktiviti dan kemudahan pendidikan. pastu program skim warga emas, program AkHirat kematian, Program bekalan air percuma, program untuk tuisyen percuma dan skim anak masuk universiti. Aku risau bila BN memerintah selangor pulak nie nanti, semua program yang sebegini bagus akan ditamatkan dan tiada lagi. Dulu masa zaman Khir toyo, mana ada program-program macam nie. Yang kita dengar berkenaan pembangunan sahaja tetapi orang yang macam kita sebagai kelas pekerja maksudnya Kita cuma hanya mendengar pembangunan tetapi tidak boleh turut serta kerana banyak syarat nya. tidak la boleh bandingkan kelas pekerja dengan tokoh-tokoh yang bergelar kolar putih. Sedangkan dibawah PKR ini terbuka kepada sesiapa yang ambil tahu dengan tiada syarat yang berat dan aku sendiri boleh menyertainya.

    Paling istimewa yang aku suka adalah program skim mikro kredit bandar di bawah PKR ini sejak mula-mula berkuasa di selangor. Kesemua program ini dianjurkan sejak mula-mula mereka mengambil alih pemerintahan dari hari pertama lagi. Jadi, rumusan aku buat, bantuan 100 untuk budak bersekolah adalah lambat, bantuan buku 200 pun lambat, dan bantuan 500 pun tidak semua layak memperolehinya. Macam aku kelas pekerja dan mempunyai sebuah keluarga, aku berkerja kilang dan isteri aku berkerja dan termasuk Ot(overtime), bulanan dicampurkan pendapatan, sudah tentulah melebihi 3000 tetapi aku dan wife jarang la dirumah. bila dapat gaji kami campurkan dan mula la start bayar hutang. bagi kami kelas pekerja, kami sentiasa melihat dan mencari peluang untuk turut serta dalam proses pembangunan itu. Tapi, kami ini hanya golongan pekerja dan perlu menjaga keluarga dan tidak la sampai meletakkan risiko besar pada keluarga. kalo nak berniaga mungkin bawah skim tekun pun, kami tak layak dan kami akui banyak kelemahan pada diri kami ini, kami tak nak letak risiko pada keluarga kami, kalo bisness jalan ok, kalo bisness tak jalan, agak agak la apa yang akan berlaku. Yang kami tahu, macam aku adalah golongan pekerja. mungkin orang kat sini cakap, pemalas, malas nak berniaga. kalo aku pemalas, ko tak fikir ker aku sara keluarga aku nie dan sentiasa memastikan dapur aku berasap. agak agak la nak cakap orang pemalas.

    Jika sebelum ini zaman Khir toyo. kami cuma mendengar pembangunan termasuk akhbar-akhbar tetapi perubahan mula terasa pada zaman Khalid di selangor, kami dah mula boleh sertainya malah termasuk orang tua kami sebelum ini. zaman Khalid melaksanakan banyak program-program dan sekiranya kita ambil tahu, dan melihat kreteria tersebut, sudah tentu boleh menyertai berbanding orang yang pasif, tidak mengambil tahu lebih banyak merunggut. Sebenarnya, menjelang PRU-13 ini, hati kami bimbang dengan kedudukan PKR, jika PKR tidak memerintah lagi, segala program yang telah dilaksanakan ini terbantut, mungkin tiada lagi. Dulu zaman khir toyo tiada langsung. Orang macam kami, bukan la bermaksud nak minta semuanya free, tapi kami memerlukan satu program yang berterusan untuk anak-anak dan untuk diri kami sendiri. Kalo macam bantuan 500, bantuan buku-buku 200, bantuan anak 100 setiap orang, adakah itu adalah berterusan. Entahlah, bila anda terbaca tulisan ini, adakah anda juga boleh turut serta dalam proses pembangunan itu atau hanya mendengar dan hanya merasa pembangunan itu.

    Macam kami, tiap hari kerja dan kerja. Kekadang kami terfikir, kalo anak yang lahir sahaja di selangor ini dapat 1500. kami terfikir juga wang petronas, kalo petronas boleh mewujudkan satu skim untuk setiap anak yang lahir. paling rendah 500 cukup la sebagai tabung masa depan mereka. sebab apa, itukan hasil negara dan kami teringin benar nak merasa nya bukan untuk kami tapi untuk anak-anak dan semua anak-anak Malaysia. macam keadaan sekarang, kebanyakan wang petronas digunakan untuk pembangunan dan F1 juga untuk pembangunan tapi…..entah la. kalo tak kerja, tak berasap dapur nie, tak de duit, tak terbeli segala barang keperluan anak-anak, bila tak menabung walau sikit, tambahan kadar hidup yang semakin tinggi, gelap masa depan anak-anak. Bila guna jalan raya, ada banyak tol dan bila guna lorong tunai, lama tunggu nak sampai, tengok sahaja tol batu 3 shah alam, terasa macam paksaan atau dipaksa guna kad touch n go. kena beli. dulu lorong tunai, sekarang yang 2 lorong tu dah jadi touch n go. kami dah orang susah, seringgit pun cukup berharga bagi kami. kalo kami beli touch n go 10 ringgit, bukan hari hari kami guna lebuh raya. duit simpan dalam kad tu ajer. jadi, nak tak nak terpaksalah kena guna lebuh raya sebab duit letak ajer dalam kad untuk apa pulak. rugi la pulak nanti tak guna-guna. bila tak cukup, kena la top up lagi. Tol pun bukan murah, ssesiapa guna jalan tol boleh rasa macam kami, tol tu 1.60, 0.60, 1.00, paling tinggi 2.50, kalo lalu satu jalan, dah ada berapa tol.

    Kami kerja 1 jam 4.50, dalam berapa minit guna lebuh raya, dah hilang berapa jam tenaga kami nie. macam tol, kami paling rasa terbebannya. Bukan kami tak suka pembangunan lebuhraya nie, kami sokong, mengatasi kesesakan jalan raya, tapi bila sampai kat bayar tol yang seolah olah double standard, macam mana. tengok ajer tol batu 3, lorang tunai ada 4, jem panjang, taouch and go ada 4 lorong, lorong smart tag ada 4 lorong. bukan nyer smart tag dan touch n go tu di gabung, dah jadi 8 lorong. kami pun tahu teknologi. ini macam taktik pulak, memaksa orang beli touch n go secara halus. Bukan lorong smart tag n touch n go tu boleh digabung. itu la aku pening proses macam nie. Kalo lebuhraya tu di bawah kerajaan negeri, dah mungkin sekarang senang. aku pun tahu perbezaan kerajaan negeri dan pusat. kalo macam orang keluar kat paper tu yang berkenaan kerajaan negeri tak tunaikan janji berkenaan tol. itu bodoh namanya. kita kena tengok term of contract masa lebuhraya dibina itu dulu, janganlah cakap itu kuasa kerajaan negeri. kalo jalan bandar, cuba korang tengok, semua jalan bandar dah turap baru, korang tengok ajer kat shah alam, semua turap baru, kat kawasan rumah aku walau kawasan rumah, 1 minggu lepas PKR menang, dah turap dan dah berapa kali turap baru. tengok korang punya adun kerja macam mana pulak. zaman khir toyo dulu mana ada. jadi, kuasa kerajaan negeri itu ada had nya walaupun selangor nie diperintahnya. ini kami faham dan kami tak ambil pusing apa yang keluar dalam paper tu.

    kami semua dah pandai berfikir dan dah boleh bagi maklumat yang betul pada orang-orang tua. Bila sebut pasal paper, kena la cerita yang betul, aku tengok macam berat sebelah, macam aku, aku nie orang berfikir, aku bukan sokong PKR+PAs ker dan UMNO, tapi bila secara konsepnya tak telus, aku jadi muak. agak agak la. Kalo pasal bersih tu, hentam la cukup-cukup, yang salah tetap salah. tapi kena la adil. aku pun benci dengan bersih yang merusuh tu sebab ada cara lain. bagaimana pulak hal dan kisah lain, mula mula keluar pastu diam diam. ini kerana aku orang berpendidikan dan pandai berfikir. jadi paper pun tak boleh double standard. aku tengok sinar harian betul betul telus sekarang. sorry aku cakap. jadi, aku buat bandingan 2 paper, utusan malaysia dan sinar harian. itu paper wajib masa sekarang aku beli setiap hari. dulu, aku jugak melalui detik hitam, maklum lah mak ayah orang susah. kami pernah duduk penempatan setinggan dan melihat tempat tinggal kami dirobohkan. kemudian, duduk menyewa walaupun payah nak cari rumah sewa. masa tu aku masih menuntut di Univerisiti. Ini kejadian yang lain di tingkat 21 suk shah alam. tak perlu la dikisahkan. Masa tu, pelajaran aku memang terjejas, aku sebagai anak, mana boleh nak belajar, takan nak tengok mak ayah kita dan adik adik tinggal bawah jambatan. itu pun satu kisah yang lama. kalo korang berada kat tempat aku, korang sanggup berpura-pura belajar dengan tekun sedangkan berpura-pura buat tak tahu apa yang berlaku. Nonsense bro. kami nie, Maklum lah, kami bukan anak jati negeri selangor, kami ini pendatang walaupun rakyat Malaysia. Tapi sekarang, kami adik beradik dah besar dan boleh berdikari.

    Tapi aku ada perasan jugak bawah PKR ini bila aku ber urusan dengan program program tersebut. Tak kisah walau pendatang janji aku dah menetap lama. Macam aku, dari kecik aku menetap selangor nie dan ic ajer orang pantai timur. Tak kira, boleh juga menyertai dan menerima layanan yang sama rata. bila aku merasa perubahan ini jika dibandingkan dengan keadaan dulu. Jadi, aku cukup sayangkan selangor ini termasuklah Sultan nya. Bila aku bandingkan orang yang susah dan melalui nasib macam aku. itu yang aku terfikir. kita tengok umah flat. umah flat Singapore dengan Malaysia memang jauh beza. Dari segi konsep erogonamik nya, aku malas nak cerita. Sekarang, aku memang patut berkata, aku dah bosan dengan permainan politik, orang macam kami, kami tak main politik, kami cuma mahu teruskan hidup dan bagaimana menjalani hidup sehingga dapat menimbang cucu nanti. macam mak ayah aku, kerap diaorang merunggut, bukan mereka tak pernah minta bantuan tapi mesti la tunjuk kad ahli Umno. Aku minta maaf cakap macam nie tapi mak ayah aku dah cerita. takan ahli umno ajer boleh terima macam-macam bantuan. Bila mengundi, baru lah cari orang tua untuk mengundi tapi tak tanya pulak kad ahli. itu satu kisah yang lama dan dah dekat 7 tahun berlalu.

    Masa mak aku jumpa ketua kampung nak minta borang Felcra. aku cerita terus terang ajer sekarang. baru-baru nie, timbul lagi isu kad ahli umno nie masa aku balik kampung. nak bantuan apa ntah. sekarang nie, kami dah bernafas dengan kaki kami sendiri dan kami tak menharap langsung dah bantuan kerajaan. kami pun tak pernah terima bantuan kerajaan untuk keluarga kami nie. Macam aku, terus terang aku cakap, aku dapat belajar universiti pun mula-mula masuk, ayah aku re-loan kereta dia mitsubishi tahun 1978, masa tu nak bayar pendaftaran universiti 1,800 aje, pastu dapat pinjaman JPA. itu kena bayar balik tu. Itu pun aku juga terhutang budi dengan kerajaan pimpinan masa itu. sekarang, time aku pulak menjalani kehidupan macam mak ayah aku. aku tak kisah politik, aku tak pusing pun dan aku pun tak suka bersih 2.0 dan bersih 3.0. Apa aku nilai adalah proses dan bagaimana aku boleh turut serta maksudnya aku boleh mendaftar, mengambil borang dan menunggu keputusan. Aku dah muak hanya mendengar aje sekarang, tak kisah la PKR+PAS atau UMNO. jadi, aku akan nilai ini bukannya kisah kisah sensasi dari PKR+PAS dan UMNO. tapi aku sendiri bagi KPI dengan cara aku dengan aktiviti yang berterusan dan memberi maanfaat jangka panjang. Jadi, secara kasarnya, aku sudah pun memilih siapa untuk diundi dan undi itu semmemang rahsia dan tunggu la PRU-13.

  98. anak murid on

    kalo kira tu semua byk mana sgt..
    lagipun tu untuk rakyat..
    yg persoalan dia skang ni.. duit tu byk habis ke mana???
    sampai hutang cecah sehingga begitu byk..
    lol…

  99. anak murid on

    tu mmg patot pun.. gaji k/tgn kerajaan berapa sgt la bro..
    bukan byk mana pun.. kalo kerani tu gaji kecik jer bro..
    tu mmg untuk rakyat..
    br1m apa ntah lagi tu.. felda ke.. ok ape.. mmg duit org felda pun.. cuma baru skang di beri.. pk rasional la bro..
    tapi masalahnya.. yg 400 lebih bilion lagi tu habis kat mana..
    habis kat sapa.. tu yg menjadi persoalannya..
    apa da…

  100. anak murid on

    panjang pakcik tulis..
    tapi ni la hakikat yg perlu kita hadapi.
    ni zaman kita pakcik..
    zaman anak2 kita nanti mcm mana la agaknya..
    mudah2an lepas ni nanti akan ada pembaharuan dan perubahan.. bukan untuk diri sendiri..
    saya tak kisah UMNO/BN atau PKR + PAS pun yg memerintah.. tapi biarlah untuk bersama.. bukan untuk kepentingan individu..
    itu yg saya tak mau..

  101. Pulau Kundur on

    AIMAN KWN SOKONG,TU KWN TANYA KAT MAWAR UMUR BERAPA.KWN RASA DIA NI ANAK VVIP KOT.
    kwn rasa dia bukan gila atau sewel,ta SENGAL SESANGAT.

  102. Pulau Kundur on

    TERPASKA BERBOHONG,KERANA TAKUT KAT 1 MALAYSIA(FREEMASON) KAT DAJAL TAKUT,KAT TUHAN TAK TAKUT. RAKYAT MALAYSIA FREEMASON SEDANG MENYESATKN KITA,TK KIRA APA AGAMA,TERUTAMA SEKALI ISLAM.

  103. Pulau Kundur on

    shehdilanun,kalau riba ni nak d hapuskn,dari dulu lg dah umno ngan pas hapuskan.kan pelik sampai sekarang tak hapus hapus,sedang kn umno tu org melayu muslim,pas dh terang terang muslim.
    yg terakhir rakyat terngakal.

  104. kalau betul pun negara ini berhutang.adakah korang leh selesaikan hutang tersebut…biarkan kerajaan yang tanggung..kita sebagai rakyat perlu memikirkan bagaimana untuk membina negara yang lebih baik…

  105. Pulau Kundur on

    antibn ni bukan bodoh lg,ni ketegori lenga,sebab banyak makan makanana yg ada dna babi.

  106. Pulau Kundur on

    kurtz,selamatkn malaysia tak pa,jng selamatkn 1 malaysia dah lah.

  107. Kepada para pembaca Berita Semasa. Saya jarang mengeluarkan komen kerana banyak komen yang kurang info dan banyak penggunaan bahasa kesat.Namun saya terpaksa memberi komen kerana seperti para pembaca ketahui hal ini amat penting kepada para investor yang secara langsung mempengaruhi ekonomi negara.Standard & Poor’s (S&P) ialah sebuah syarikat yang mengeluarkan “kredit rating” kepada sesuatu saham, bond, dan financial institution (sesebuah negara).Sekiranya S&P mengeluarkan atau downgrade sesuatu rating sesebuah negara, negara itu mempunyai masalah terhadap integriti kredit, goverment bond dan bank negara. Ini akan meningkatkan kadar inflansi dan peratusan orang yang diberhentikan kerja kerana syarikat menjimatkan “cash inflow”. Apa yang merisaukan saya kerana saya telah memerhatikan selama 6 bulan tentang operasi S&P. Saya mendapati sekiranya S&P downgrade sesuatu kredit seperti yang berlaku pada AMARIKA daripada AAA kepada AA+ pada tahun lepas, investor melarikan asset mereka dan menyebabkan berlakunya kejatuhan pasaran saham dan akhirnya berlaku kesan piramid. Pada tahun ini S&P telah mengeluarkan rating yang teruk kepada Greece, Spain dan kemungkinan France. Kesannya berlakunya kejatuhan pasaran saham EUROZONE dan kejatuhan mata wang EURO yang terpaksa bail out oleh IMF dan German Bond.Saya nasihati kepada orang MELAYU terutamanya yang tidak tahu menahu perkara ini, perkara ini amat serius kerana boleh menjejaskan pekerjaan kamu sekiranya kamu bekerja dengan syarikat swasta.Maaf kerana komen ini panjang namun inilah hakikat dimana tidak ramai orang MELAYU yang tahu.Kalau tahu mesti dah panik sekarang. Komen Governor of Bank Malaysia harap dapat memujuk S&P supaya mengekalkan rating dan dapat mengelakkan kesusahan yang bakal timbul.Sekiranya rating downgrade saya harap tabahkan hati dan terus bekerja keras untuk mengekalkan pekerjaan. Saya boleh ulas dengan lebih panjang dan boleh beri banyak bukti namun tidak muat pula dalam ruang komen ini.

  108. anwar pernah nak dilantik sebagai org no 2 dalam IMF …x pasti strass khan masa tu org pertama ke x….aku rasa kalau anwar pegang IMF perhhhh….insyaalah akan berfungsi dengan baek…errrr sapa punya idea yg ujudkan bank Islam? anwar gak kan …cumer bila beliau dah x handle bank islam – jadi cacamerba gak laaa…dah mcm bank convensional…kekadang tu

  109. carbide- yer betol aku tgk nie satu taktik BN kalau dia kalah nak hetam PR – sure dia cakap PR banyak buat utang , walhal dia punya taik yg PR kena cuci besok…..JANGAN BUAT UTANG DULU….

  110. Jack Ripley on

    Untuk menuju kedudukan negara berpendapatan tinggi, ekonomi perlu berkembang secara berterusan; mesti berlaku pertambahan dalam ‘pusingan pendapatan’ – apa yang diperolehi dibelanjakan semula.

    Kekangan dan musuh utama ekonomi ialah INFLASI! Pada hakikatnya, inflasi tidak pernah turun justeru sentiasa menaik; cuma ‘kadar’ kenaikan yang berubah-ubah sama ada laju atau perlahan. Inflasi terjadi kerana peningkatan kuantiti penggunaan sumber mentah (‘capital goods’) yang menyebabkan nilai tambah sesuatu produk bertambah dan harganya pun mahal.

    Sumber mentah pada kelazimannya adalah bahan yang tidak boleh diperbaharui dan akan kehabisan pada suatu masa nanti; dengan kata lain, ianya sumber yang sangat terhad. Maka di sini timbul isu pengurusan sumber (yang termasuklah tenaga kerja manusia): bagaimana mengagihkan sumber-sumber ini secara seimbang dan berhemah? Pengurusan yang tidak cekap akan merangsang tekanan inflasi.

    Sebagai contoh, bagaimana tanah diagih-agihkan antara untuk kegunaan pertanian, hartanah, pekilangan dan seumpamanya? Jika tanah digunakan bagi pembangunan hartanah secara berlebihan maka berkuranglah tanah untuk pertanian; ini pula akan menimbulkan masalah yang berantaian iaitu krisis makanan kerana hasil tani yang sangat sedikit!

    Kekurangan bekalan dalaman memaksa pengeluar MENGIMPORT bahan asas pembuatan, tenaga kerja dan makanan dari luar. Pengimportan ini pula dipengaruhi kadar tukaran asing; jika kadar tukaran asing tinggi ia akan memburukkan lagi tekanan inflasi domestik kerana import menjadi semakin mahal.

    Maka demikian, usaha bersepadu patut ditumpukan kepada memperbaiki sistem pengurusan sumber negara dan mengkaji struktur kos operasi sektor pembuatan, perkhidmatan dan lain-lain sektor ekonomi/pengeluaran.

    Syor saya kepada kerajaan ialah:

    1) menggalakkan lebih banyak R&D (penyelidikan dan pembangunan) bagi memajukan kaedah pembuatan dan penciptaan bahan-bahan asas pembuatan yang baru dan lebih baik mutunya. Teknik pemprosesan yang lebih ‘cost-efficient’ mampu meningkatkan ‘daya pengeluaran’ pada kos yang rendah atau malar manakala penggunaan bahan asas pembuatan yang bermutu tinggi menjadikan produk akhir lebih ‘cost-effective’ dan mampu meningkatkan ‘daya saing’. Bagi maksud ini, kerajaan boleh menawarkan pengurangan cukai korporat di antara 50% dan 100% dengan syarat perbelanjaan swasta MESTI mengandungi kegiatan R&D bersabit dengan inovasi teknologi pembuatan. Di samping itu juga, kerajaan menambah kepada geran penyelidikan sedia ada untuk syarikat-syarikat R&D bebas, institusi-institusi pengajian tinggi atau orang perseorangan yang terbabit dengan inovasi teknologi pembuatan. Ini bukan bermaksud menidakkan penyelidikan-penyelidikan lain seperti inovasi produk yang juga penting untuk meningkatkan daya saing.

    2) meligatkan lagi industri kitar semula bagi menjimatkan stok bahan mentah belum guna.

    3) mengurangkan kebergantungan kepada petroleum untuk menjana tenaga elektrik. Jika kuasa nuklear adalah teknologi konvensional yang lebih cekap maka binalah loji nuklear untuk keperluan semasa dan jangka panjang. Bagaimanapun, kerja-kerja penerokaan tenaga penjana elektrik baru yang lebih mesra alam dan mampu menghasilkan tenaga elektrik dalam kuantiti yang banyak lagi harus berterusan bagi menggantikan kuasa nuklear kemudiannya.

    4) menyegerakan pembinaan loji penapisan minyak dalam negara oleh Petronas. Sebagai pemegang syer, kerajaan boleh menyuntik dana tambahan untuk maksud yang ini jika perlu.

    5) mengkaji semula potensi keluaran negara dengan mengutamakan pengagihan sumber yang lebih kepada produk/perkhidmatan yang berdaya saing.

    6) merombak sistem pendidikan negara supaya memberatkan pendidikan vokasional dan pengamalan sistem perantisan dan pentauliahan/pelesenan oleh badan profesional di peringkat sekolah menengah atas. Negara memerlukan jurutera, juruteknik, dan teknokrat-teknokrat dengan segera dan tidak mampu lagi membazirkan masa tiga ke empat tahun di peringkat pengajian tinggi untuk melahirkan tenaga kerja berkemahiran tinggi.

    7) memperkasakan institut-institut latihan kemahiran ikhtisas sedia ada dengan penekanan kepada mutu kemahiran pelatih menerusi sistem perantisan dan pentauliahan/pelesenan oleh badan profesional. Kemahiran-kemahiran yang ditawarkan di institusi ini juga haruslah dipastikan hanya kemahiran-kemahiran yang strategik kepada sektor-sektor ekonomi. Kerajaan harus berusaha secara proaktif menjejak kelompok penganggur dan tidak menunggu mereka untuk mendaftar secara sukarela. Jika perlu, tambah lagi bilangan institut-institut kemahiran ikhtisas dan teknologi.

    Apabila disemak belanjawan 2012 yang diumumkan penghujung tahun lepas, kesimpulan yang boleh diberikan ialah ia tidak menyediakan pelan penyelesaian yang menyeluruh dan bersepadu kepada PENGEKANGAN inflasi dalam jangka panjang.

    Fokus bajet menjurus kepada meningkatkan daya saing melalui inovasi produk sedia ada semata-mata manakala pembangunan modal insan yang diwar-warkan pula tidak menyebut tentang pembukaan lebih banyak institut teknologi dan vokasional selain rombakan sistem pendidikan; sebaliknya peruntukan untuk pendidikan adalah bagi penyelenggaraan dan pembinaan blok-blok baru bangunan sekolah selain yuran sekolah rendah dan menengah yang dimansuhkan (pendidikan sekolah percuma).

    Bajet 2012 juga menyaksikan lebih banyak potongan cukai korporat, duti import dan cukai jualan, selain daripada penawaran Elaun Cukai Pelaburan, dengan harapan pihak swasta akan menyahut seruan kerajaan berkaitan pembangunan modal insan dan penggalakan pelaburan langsung domestik.

    Peruntukan belanjawan juga ditumpukan kepada perangsangan ekonomi menerusi Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), pelancongan dan francais tempatan.

    http://www.treasury.gov.my/pdf/bajet/ub12.pdf

    Jika kerajaan melaksanakan pengurangan cukai korporat, duti import dan cukai jualan maka mereka perlu memampas pengurangan ini melalui punca-punca lain demi kesinambungan aliran pendapatan kerajaan yang stabil dan meningkat dari tahun ke tahun. Difahamkan penggantian tersebut adalah melalui pengenalan GST (Cukai ke atas barangan dan perkhidmatan). Unjuran hasil daripada GST dianggarkan kira-kira RM30b ke RM40b setahun (jika tidak khilaf saya).

    Pada tahun 2011, pendapatan yang dijana kerajaan adalah sebanyak RM183.4 bilion manakala unjuran bagi 2012 ialah RM186.9 bilion (pertambahan hanya sebanyak RM3.5 bilion setahun sahaja). Peruntukan belanjawan 2012 pula ialah RM232.8 bilion dan demi menyediakan peruntukan ini kerajaan terpaksa MEMINJAM lebih kurang RM50 bilion lagi (pinjaman baru). Sekali lagi kerajaan memilih berada dalam keadaan defisit.

    Matlamat kerajaan mungkin untuk membesarkan kantung negara melalui pembukaan lebih banyak perniagaan-perniagaan baru berdaftar yang bermakna pertambahan hasil cukai kerajaan. Walaubagaimanapun pada hemat saya, pendekatan kerajaan sekarang tidak akan menyelesaikan isu inflasi dalam jangka panjang bahkan pertambahan perusahaan baru bermaksud perebutan sumber negara dan ini juga menambah lagi tekanan inflasi! Jika kerajaan tidak memberikan perhatian bersunguh-sungguh kepada penambahbaikan sistem pengurusan sumber negara dan mengkaji semula struktur kos operasi semua sektor ekonomi, dalam tempoh lima tahun yang mendatang, inflasi akan memecut dan harapan Malaysia untuk mencapai status negara maju (baca berpendapatan tinggi) akan GAGAL kerana masalah inflasi akan terus menghambat perkembangan ekonomi negara dari sekarang sehingga 2020.

    Apbila ekonomi lembap untuk jangka panjang kerana inflasi, keuntungan syarikat terus merosot dan hasil cukai kerajaan juga merudum. Pada ketika itu, bagaimana kerajaan hendak membiayai hutangnya?!

  111. wow, ulasan yang menarik
    boleh sambung lagi tuan
    saya suka nak membaca sambungannya…
    berminat nak membaca lagi

  112. Maaf sekiranya saya ulas lagi panjang ia akan melibatkan hal teknikal dan perakaunan yang menggunakan istilah bahasa Inggeris yang susah dijelaskan dalam bahasa Malaysia.Namun ulasan saya mencukupi sebagai asas pemahaman ekonomi dan kesan sosio yang dihasilkan oleh S&P. Kalau saya mempunyai kuasa saya kawal S&P supaya dapat regulate inflansi dan “rating credit” di malaysia untuk mengelakkan kesan piramid yang saya nyatakan………

  113. maaf tersilap kotak respon pulak
    Ulasan saya di atas untuk TEKONG. Saya respon waktu malam lebih kurang pukul 3 pagi kerana tengah memerhatikan pasaran saham USA untuk tengok kalau kalau S&P buat statement baru dan situasi di Wall Street. InsyaAllah sekiranya ekonomi USA pulih harap harap S&P tidak jadi menurunkan gred “rating credit” Bank Negara Malaysia.

  114. Sheva sama on

    saudara…keadaan camtu la mmg gov nakkan….diam dan ikut ape yg dbuat….akhirnya gov akan syok sndri sterusnye mrosakkan negare..ini rpenye yg kamu nak

  115. Pulau Kundur on

    loltrololllllll ni dah memang dlm perancangan mereka,siapa mereka tu yang buat rancangan ni?

  116. Jack Ripley on

    Adakah rakyat Malaysia patut berasa bimbang dengan kedudukan hutang kerajaan sekarang?

    Pada tahun 2011 hasil cukai kerajaan ialah sebanyak RM183.4b dan unjuran bagi 2012 ialah RM186.9b (pertambahan hanya sebanyak RM3.5b sahaja). Dalam bajet 2012 lagi, kerajaan telah memperuntukkan belanja mengurus sebanyak RM181.6b.

    Andai kata daripada hutang sebanyak RM456b, separuh daripadanya (RM228b) mesti dilangsaikan dalam tempoh tiga tahun; bermakna setahun kerajaan perlu menjelaskan sebanyak RM76b. Selepas ditolak belanja mengurus RM181.6b baki yang tinggal (RM186.9b – RM181.6b) adalah RM5.3b. Cukupkah RM5.3b untuk melunaskan RM76b?!

    Tiga pilihan yang ada: kerajaan terpaksa MEMINJAM lagi untuk servis hutang mereka yang mana akan menambah lagi bebanan hutang awam; mereka boleh menaikkan lagi cukai yang mana boleh menjejaskan perkembangan ekonomi apabila permintaan dalam negara merosot; mengurangkan perbelanjaan awam yang juga berpotensi membantutkan pertumbuhan ekonomi; atau, gabungan dua atau tiga pilihan di atas.

    Dua pautan di bawah menyenaraikan pecahan untuk perbelanjaan pengurusan.

    http://www.treasury.gov.my/pdf/bajet/maklumat_bajet_kerajaan/2012/Anggaran_Perbelanjaan_Mengurus_2012_Mengikut_Sektor.pdf

    http://www.treasury.gov.my/pdf/bajet/maklumat_bajet_kerajaan/2012/Anggaran_Perbelanjaan_Mengurus_2012_Mengikut_Maksud.pdf

    Bagi “Tanggungan”, sebanyak RM20.5b diuntukkan bagi membiayai hutang kerajaan. Namun begitu, cukupkah RM20.5b bagi melunaskan RM76b?!

    Harus diingatkan, andaian yang dibuat di atas adalah berdasarkan ‘worst-case scenario’. Tambahan pula, kerajaan mendakwa kira-kira 96% daripada jumlah hutang adalah pinjaman dalam negara; dalam kata lain, kononnya kerajaan boleh berunding dengan pemiutang (‘creditor’) untuk melanjutkan tempoh pembayaran balik. Meskipun demikian, dengan penurunan taraf kredit kerajaan Malaysia oleh Standard, Moody and Poor, mampukah kerajaan berunding dengan pemiutang bagi mendapatkan pelanjutan tempoh?!

    Kesimpulannya, rakyat Malaysia PATUT berasa bimbang!!!!!!!

  117. Jack Ripley on

    Dalam suasana ekonomi dunia yang tidak menentu, kerajaan sepatutnya lebih berhemah dalam perbelanjaan bukannya boros ke atas pulangan yang bersifat sementara. Kerajaan patutnya menumpukan usaha mengawal inflasi dalam jangka panjang dengan mengkaji struktur kos operasi sektor-sektor pembuatan khususnya dan lain-lain sektor ekonomi; pada masa yang sama memperbaiki sistem pengurusan sumber-sumber negara!!!!

  118. ko ni mmg org bijak , ko nak kita jadi greece , aku harap betul ko ni org gomen- BIAR KENA POTONG GAJI. pas tu hospital kena bayar mcm private or pakar. baru ko tahu .berapa harga org bersalin kena byr utk ubat & c-cut . korea pun dah 20THN maju dari m’sia . duit dia RM3=won1. tu dia mundur m’sia ni.

  119. wang berbillion dibawa keluar m;sia lalu tambak ke israel bukan swiss sbb yahudi tak ikut aturan dunia.

  120. ko ingat menteri kewangan ke yg bagi green light pas tu anwar terus jln krja atau pm gila ko tu yg luluskan.
    ingat lagi bila org petronas tak dpt bonus kehhh. duit tu pi mana? US3 mil per day duit petronas penapis gi mana? marah org petronas? ..
    kalau ko tu kaya tentu ko tahu yg kelour duit juta-juta cuma atas sign menteri saja. bank branch mgr ,melutut
    jika ko nak kelor 3mill dri branch. cuma kelulusan menteri aja yg boleh. apalgi billion.

  121. ini utang anak pm masa tu bang.
    sama ncm utang anak lee liong sik – one day one mill usd
    bukan utang forex m’sia. cuma duit rakyat yg bayarkan utang tu (petronas). tu sbb dia pecat tpm.

  122. lepas bn impliment gst ko tau le kecik besor naik gaji ko tu. cuba “kpmg” terangkan ape gst pd org gomen mcm ko ni. aku sendiri melopong lepas briefing kpmg dasyatnya gst.

  123. mawar oh mawar namamu seharum mawar p hanq x pikir kh htg negara 2 mkna nya htang kita semua sbgi rakyat…..kerajaan htang bnyk2 cz nk wt pembangunan kunun p tiap thn cukai, n harga brg naik ja alasan harga pasaran naik yg btulnya nk cover HUTANG NEGARA….aduhhhhhhh mcm ne lh lu pjg umur sempat hidup 2020 nanti mkin ramai tgl kat bwh jembatan….

  124. tak payah lah sibuk2, kita serahkan semuanya pada pemimpin BN kerana mereka lebih “mahir” dan “bijak”. Sebab itulah rakyat “sayangkan” mereka. :Sarcasm: -cmni bru btol..hahahaha

  125. Jack Ripley on

    Sambung sahaja ulasan anda. Di kalangan pembaca BeritaSemasa pasti kedapatan yang memiliki asas dalam prinsip-prinsip ekonomi dan perakaunan. Saya salah seorang daripadanya dan saya pun berminat mendengar pandangan anda. Anda boleh menaip sepanjang yang anda mahukan kerana tiada had bilangan patah kata untuk menaip ulasan anda di sini.

    Khususnya, saya berminat mengetahui pandangan anda tentang isu pokok yang dihadapi ekonomi Malaysia. Sila huraikan sebab-akibat yang bakal timbul jika-jika isu-isu pokok tidak ditangani; susun isi anda supaya kelihatan jelas alirannya secara logik.

    Bagi saya, isu utama yang perlu ditangani ialah inflasi domestik dalam jangka panjang. Saya telah menyarankan supaya kerajaan memperbaiki sistem pengurusan sumber negara dan mengkaji struktur kos operasi sektor pembuatan (terutamanya), sektor perkhidmatan dan lain-lain sektor ekonomi.

    Anda setuju tidak dengan pendapat saya?

  126. Kutuk mngutuk sesama sendiri tk selesai apa2 pun. Pasti ada pihak akan ambil ksempatan atas prbalahan sesama kita..

  127. hah.. Mntap amat olahan dan pndangan anda semua.. Dalam hal ini, kita sebagai rakyat malaysia perlu berpegang kepada satu prinsip iaitu ‘Perkembangan dan pembangunan negara dalam aspek ekonomi perlu diperkukuh secara seringan dan bukannya secara sendirian berhad’ bak kata pepatah ‘bagai aur dengan tebing’ yang memperlihatkan usaha kerajaan dengan sokongan rakyat yang padu. jangan menjadikan diri kita pasif dalam hal sebigini. so, tidak salah kita membantu kerajaan dalam masalah yang mereka hadapi..

  128. Kebijakan kerajaan UMNO Kapitalis??!!.
    Bumi melayu yg melimpah kekayaan alamnya:
    Minyaknya membuak2
    Gasnya KM padu
    Emasnya berlapik2
    Timahnya bertasik2
    Besinya berbukit2
    Balaknya bergolek2
    Pasirnya tidak habis2 dikorek
    Bumi yg sungguh kaya..
    tp Negara dibeban dgn hutang & rkytnya dibelit dgn hutang.
    Tolak kerajaan Kapitalis UMNO & yg sptnya.

  129. duit kerajaan tu duit saper? keluar dari ekonomi negara sapa? duit kerajaan tu duit ke ler yob!! tiap2 tahun perah rakyat untuk cukai, GST ler, haper ke bala lerr… sebab nak membayor hutang2 tu semua… yang kena perah saper? satu malaysia yob, satu malaysia.. ada otak, fikir yob, fikir…

  130. Alhamdullilah ada orang dalam Berita Semasa yang mampu memberi huraian sebegini.Saya bersetuju dengan pandangan anda tentang isu Inflation (terlepas pulak benda ini).

    Namun saya akan mengambil Greece sebagai contoh huraian saya.

    Anatomi krisis Greece:

    1)Oct 21 2011: Greece fiscal deficit diubah daripada 6% kepada 12.5 %(hutang di paras selamat iaitu >100 billion euro)
    2)Dec 8 2011: Fitch rating telah downgrade kepada BBB+.S&P dan Moody investor pun turut sama downgrade credit rating.(hutang di paras sederhana iaitu >200 billion euro).
    3)Jan 14 2012: Greece telah menubuhkan sebuah pakej stimuli rangsangan ekonomi/pakej penjimatan untuk menurunkan fiscal deficit kepada 2.8% daripada GDP negara.(hutang meningkat kepada > 350 billion euro).
    4)Jan 26 2012: Greece berjaya memperolehi 8 billion euro melalui penjualan 5 tahun Bond.(paras hutang kekal)
    5)Feb 24 2012: Pekerja sektor awam melakukan riot dan protes terhadap pakej penjimatan kerajaan.(hutang mencecah 400 billion euro).
    6)Mar 3 2012: Greece memperkenalkan pakej terbaru untuk pekerja sektor awam dan cukai negara dinaikkan untuk mengurangkan hutang sebanyak 4.8 billion.(hutang turun kepada 300 billion euro).
    7)April 11 2012: Eurozone-IMF mengumumkan pelan kecemasan sebanyak 45 billion sebagai pertolongan untuk “emergency aid package” untuk Greece.(Hutang negara tiba-tiba meningkat kembali kepada 400 billion euro).
    8)May 2012: Musim pilihanraya untuk Greece dan France.Pelabur mengambil langkah berhati-hati dalam pasaran Eurozone.(Hutang negara terus meningkat tanpa henti mencecah 600 billion euro)

    #Penilaian hutang diberi secara floatation berdasarkan graf kronologi semasa berlakunya peristiwa berikut.Untuk mengetahui lebih terperinci tentang hutang Greece sila rujuk kenyataan Central Bank Of Greece.

    Dan seperti saudara/saudari tahu,krisis Greece ini teruk namun seteruk mana?Untuk prespektif hutang Greece terus meningkat walaupun German, IMF dan beberapa negara lain di Kesatuan Eropah memberi bantuan dan pakej stimuli kepada Greece.Pelik bukan?Macam mana hutang Greece boleh bertambah meskipun telah banyak Bond dan Package Aid diberikan kepada Greece?Kalau nak siasat perkara ini sudah luar kuasa saya kerana saya cuma mampu memberi basic info tentang apa yang berlaku.Namun kronologi tersebut telah menakutkan saya kerana persamaan dengan Malaysia.

    Sekiranya baca betul-betul kronologi tersebut, perkara tersebut boleh berlaku kepada Malaysia malahan lebih teruk lagi.Sebagai contoh:

    1)Berlakunya rusuhan BERSIH.Walaupun tujuannya untuk pilihanraya yang adil namun ini boleh menjadi batu loncatan kepada S&P dan Moody investor untuk downgrade credit rating BANK NEGARA kerana berlakunya huru hara di Kuala Lumpur dan wartawan orang putih pun tercedera.Sekaligus seperti saudara jangkakan kadar Inflation meningkat.Kadar Inflation meningkat akan menekan rakyat yang mengambil pinjaman kerana terpaksa membayar faedah yang tinggi.(Ini masih lagi teori)

    2)Beberapa hari yang lepas Berita Semasa telah menulis artikel http://beritasemasa.com.my/wang-haram-illicit-fund-malaysia.Artikle ini menyetuh tentang aliran wang haram keluar dari Malaysia.Sekiranya maklumat itu benar maka negara mencatatkan kerugian sebanyak
    338 billion USD yang mampu menurunkan kadar hutang negara.

    3) Hutang Negara meningkat daripada 53% kepada 55% daripada GDP negara.Hutang yang meningkat merupakan “indicator” ekonomi negara menurun.

    4)Pemberian duit seperti projek BR1M, Skim Sara 1 Rakyat Malaysia, pemberian RM 100 kepada pelajar dan pelbagai Skim kerajaan dikritis kerana duit yang digunakan tersebut boleh digunakan untuk projek MRT yang mempunyai Return On Investment(ROI) lebih menguntungkan dan boleh digunakan untuk menghapuskan hutang negara yang kian bertambah.Hutang negara semakin teruk bukan semakin baik.

    5)Skandal kapal selam oleh oleh Perdana Menteri kita telahpun menyebabkan berlakunya siasatan teliti oleh mahkamah France.Skandal ini boleh mengurangkan keyakinan pelabur asing.

    6)Musim pilihanraya di Malaysia.Tarikh hanya PM yang tahu jadi harap-harap krisis ini tidak melanda semasa pilihanraya.Bayangkan semasa pilihanraya tiba-tiba kerajaan terpaksa memecat beribu-ribu pekerja awam.Ini sekaligus bagai pedang bermata dua kerana sekiranya kerajaan tidak memecat pekerja, kerajaan tidak mampu menjimat kos memandangkan kerajaan memegang bilangan pekerja awam yang ramai sebanyak 1.2 juta.Musim pilihanraya yang tidak tahu tarikhnya memberi kesan yang negatif kerana telah menimbulkan ketidaktentuan dalam pasaran saham.Semasa saya menaip index FBM composite menaik kerana banyak pasaran saham asia menaik/bertahan seperti Shanghai index.

    Namun di sebalik itu terdapat berita baik.Pasaran Forex Malaysia mencatatkan mata wang MYR naik melawan USD dan Aud kerana nilai mata wang USD dan AUD menurun dalam kegawatan ekonomi eropah.Malahan semasa saya menaip pun mata wang MYR meningkat.Namun kena amalkan sikap berhati-hati.Silap haribulan Malaysia pun menurun.Harap-harap tidak berlaku.

    Nilai hutang negara per GDP masih dalam green zone.Sumber rujuk: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt

    Maaf sekiranya panjang sangat dan ada tersalah maklumat.Saya harap semua orang sediakan perancangan kewangan masing masing dengan lebih teliti supaya sekiranya berlaku krisis tidak terpalit dengan kesusahan.

  131. Maaf penilaian hutang berdasarkan floatation tidak tepak sebaliknya ia lebih kepada anggaran kerana graph yang dihasilkan menunjukkan kadar hutang yang meningkat seiiring dengan kronologi.

  132. Berita Terkini!!!
    Perdana Menteri Perancis telah dipotong 30% gajinya!!WOW France pun nak terkena penangan krisis EUROZONE…..

  133. Kalaulah silap kepimpinanan atau beberapa orang aje tu pun, kenapa nak di gadai maruah bangsa dan agama kita pada Yahudi dan kafir2 tu.
    Pembetulan perlu di buat dari dalam…. Jangan jadikan bangsa, agama dan keturunan kita yang jadi mangsa…. dan bangsa lain jadi Tuan kepada cucu cicit kita di masa hadapan. Tidak mustahil yang satu hari nanti kita jadi minority dinegara kita sendiri.

  134. LGBT ni cerita lama. Dulu UMPORNO juara konsert sampai banyak lahir anak luar nikah dan seks bebas tak ambil peduli pun. Orang Melayu masuk peraduan ratu cantik pun UMPORNO pecat mufti selangor bila mufti halang anak dara melayu join. Bila Ambiga bersuara, barulah UMPORNO buat-buat terkejut mcm anjing gila. UMPORNO munafik. Laksana islam yang menguntubgkan dia jer

  135. sebaik2nya jgn ikutkan cara dan menghalalkan segala perkataan itu bukan manusia berfikiran kelas pertama… tetapi dunia ketiga iaitu kelas bawahan…

    Sebaik2nya hindari perkataan yang keji atau kurang baik… itu melambangkan diri kita sendiri yg lebih keji dan hina, berhemahlah…

    HAKIKATNYA: semua perlu kita teliti dan apa yg benar terlalu byk ketirisan dan ketidak telusan dalam mentadbir khazanah dan harta negara… itu bukan wang pemimpin2 tetapi wang rakyat.. nak kejar apa kemajuan tetapi kita terpaksa gadaikan byk aspek dan faktor untuk maju… lupa SYARIAT dan JALAN ALLAH dalam mentadbir negara… akhirnya kita semua akan merana

  136. saya tetap terima apa pun pandangan dan cara anda… dah realiti byk perkara kita tidak dijelaskan sebenar2 dalam menyelesaikan segala kelemahan dalam mengurus tadbir harta negara….. terutama pembaziran dan pengeluaran wang kepada projek2 yang dah lebih dari satu… rasanya lebih dari 10 tentang pembaziran dan penipuan urus tadbir tender dan projek yg dah sering kita lihat dan baca tetapi x de sesuatu pun yg terungkai selesai atau melegakan hati setiap rakyat yg byk tak terbela…

  137. Saya dah mulakan simpanan emas sejak tahun lepas. Sebab simpanan EMAS adalah satu bentuk alternatif selain ASB & Unit trust. Seperti yg sedia maklum emas merupakan logam berharga.

    Faktor yang menjadikan emas begitu berharga dan menjadi alat pelaburan yang baik saya terangkan di bawah:
    1. Pelindung kekayaan
    Nilai emas sebenarnya tidak naik tetapi ia meningkat sejajar dengan kenaikan inflasi. Jika anda ada 1 gram emas berharga RM500 pada tahun 2011, ia tetap 1 gram emas pada tahun 2012. Cuma nilai inflasi yang meningkat akan menyebabkannya bernilai RM700 pada tahun 2012! Itu sahaja. Maknanya wang yang anda simpan dalam bentuk emas akan menjadi kalis inflasi. Dalam analogi yang paling mudah untuk difahami – wang anda telah disimpan di dalam kapsul masa (emas).
    2. Simbol kekayaan
    Sejak 6 000 tahun dahulu, emas dijadikan pilihan manusia sebagai simbol kekayaan. Ini semenjak tamadun Mesir kuno lagi. Pada masa itu, sesiapa yang memiliki banyak emas dianggap kaya dan berkuasa. Dan ia masih lagi begitu pada hari ini!

    3. Harga emas sentiasa naik
    Hal ini tidak dapat dinafikan. Seperti mana aset pelaburan yang lain, harga emas boleh naik dan turun tetapi jika dilihat pada jangkamasa panjang didapati harga emas sentiasa naik. Berdasarkan analisis ringkas untuk sepanjang 10 tahun lepas (2001-2010), purata kenaikan harga emas adalah lebih kurang 24%-27% setahun. Tidak banyak pelaburan yang mampu memberikan pulangan seperti ini.
    4. Kejatuhan nilai matawang
    Wang kertas yang anda pegang hari ini bukanlah wang. Itu adalah matawang – tidak mempunyai nilai hanya berdasarkan janji kerajaan pemerintah sahaja. Masalah dengan matawang ialah nilainya sentiasa jatuh pada setiap masa menuju ke nilai ‘kosong’. Konsep ini agak sukar untuk diterangkan kerana ia memerlukan gaya pemikiran baharu terhadap wang. Cukuplah saya katakan nilai matawang sentiasa dimakan inflasi dan ini memang tidak baik untuk kita semua.
    5. Penyimpan nilai
    Kontra dengan poin di nombor 4 di atas, emas menyimpan nilai. Nilainya tidak akan pernah jatuh apalagi hilang. Ia akan sentiasa mengekalkan nilainya. Dan seperti yang anda tahu, antara definisi wang adalah bertindak sebagai penyimpan nilai. Jika berdasarkan ini, bolehlah kita simpulkan bahawa emas adalah wang.
    6. Tidak boleh dimanipulasi
    Inilah poin yang paling saya sukai. Malah mungkin merupakan kelebihan emas yang terbaik sekali. Emas tidak boleh dicipta, tidak seperti matawang yang bebas dicetak sesuka hati. Sukar diperolehi dan kuantitinya tidak boleh ditambah. Inilah yang menjadikan emas amat bernilai dan boleh dijadikan sandaran kewangan.
    7. Aset yang Amat istimewa
    Ketika perang tercetus di sesebuah negara, nilai matawang negara tersebut akan jatuh merudum dan menjadi tidak bernilai lagi. Rakyat akan mencari perlindungan daripada negara-negara jiran untuk menyelamatkan diri dan keluarga. Cuba teka aset yang mana satukah di bawah paling bermanfaat dalam situasi seperti ini?
    Pilih satu daripada pilihan berikut;
    a. matawang
    b. saham dan unit amanah
    c. rumah
    d. kenderaan
    e. emas
    Matawang sudah tiada nilai, pasaran saham dan unit amanah runtuh, rumah tidak boleh dibawa pindah ke luar negara dan kenderaan mungkin hancur oleh pihak musush.
    Iya.. Hanya beberapa syiling atau beberapa jongkong emas dalam simpanan anda itu yang akan membantu anda memulakan kehidupan baharu di negara lain. Ianya ringan dibawa lari dan mudah pula dicairkan walau dimana jua anda berada di seluruh dunia. Harganya standard di seluruh pelusuk dunia. Malah tidak keterlaluan jika saya katakan, nyawa amat bergantung kepada aset yang dipanggil emas pada saat-saat genting seperti itu.
    Emas memang sungguh istimewa.

    Sumber Asal: Kenapa Emas Begitu Berharga?

  138. Ekonomi Malaysia amat bergantung kepada keadaan sekeliling yang berlaku. Sebagai contoh, di pasaran saham Bursa Malaysia, pada pilihanraya Sarawak baru baru ini menunjukkan bahawa pemerintah sekarang ini kehilangan hampir 30% kerusi di dewan parlimen, impaknya hampir kesemua saham syarikat yang berasal dari sana merudum untuk tempoh satu minggu. Ini kerana pelabur amat berhati hati dengan setiap peristiwa dan dasar yang dikeluarkan oleh sesebuah negara. Jika rating negara diturunkan dari A- kepada BBB, ini secara tidak langsung memberi kesan yang sangat ketara dalam pasaran saham yang akan menyebabkan kerugian kepada banyak pihak. Pada pendapat saya, antara jalan penyelesaian yang boleh dilakukan oleh kerajaan adalah dengan merangka satu deraf belanjawan yang equal dengan pendapatan negara itu sendiri dan sebolehnya jangan membuat belanjawan defisit. Apa salahnya berkorban dengan memotong mana mana perbelanjaan yang tidak perlu buat masa sekarang dan sebaiknya membuat sesuatu projekyang mendatangkan keuntungan pada masa akan datang seterusnya akan menambah pendapatan negara dan akan menyelamatkan semua warganegara tanpa mengira mana mana fahaman politik.
    Sekian pandangan dari Pelajar Jurusan Kewangan.

  139. ramai bro.. ramai sngat yg bklulusan tggi 2 follow skali. bru kene tipu skit da pecaya. xbleh nk beze yg mne btul n yg mne slah. sbb tlalu pndai sngat. 2 yg rmai ikut masa 2. sdangkn yg bragamapn bleh kene tipu bulat2 inikan yg bklulusan tggi. anak haram mcm 2 la.

  140. Malik al-Qudsi on

    Mawar mybe k0 s0rg jep b0leh dud0k diam k0t.. Kami rakyat Malaysia takan dud0k diam bila teng0k nasib anak cucu kami digadaikan.. Kami memg bersyukur dgn apa yg Kerajaan dah buat.. Tapi apakah dgn jasa sebegitu membenarkan kita utk membiarkan kemungkaran yg dah di0rg buat? Saudari memg bukan rakyat yg baik.. Senang ckp saudari buta.. Buta nak menilai mana baik mana bur0k.. Maybe saudari antara manusia2 terbaik yg pernah dilahirkan UMNO.. Org mcm saudari ni sgt disenangi dan dicintai oleh pemimpin2 yg k0rup.. Sebb seng nak kelent0ng.. Bagi seratus dua p0n dah cuk0p n bersyuk0r.. Sedg pemimpin2 saudari kat atas bawak lari berbilion2 ringgit.. Adakah kecintaan saudari pd Malaysia hanya bernilai puluhan dan ratusan ringgit sahaja? Memg saudari bukan rakyat yg baik.. Sayangkan pemimpin yg zalim melebihi sayang kpd Negara.. Malaysia pasti tergadai jika banyak rakyat yg berfikiran mcm saudari.. Buat saudari cuma satu pesanan, “masa depan saudari akan cerah jika saudari terus berfahaman sebegini”.. Dan sem0ga saudari hidup lama utk melihat Malaysia dihancurkan 0leh pemimpin2 yg saudari cintai itu..

  141. Hashim Ali on

    Apa kalau PAKATAN RAKYAT memerintah, mampu ke menjadi lebih baik banding pemerintah sekarang? Korang sembang boleh lah. Mampu ke PR turun hg minyak,kereta & barang2 keperluan lain? Aku rasa tidak. Mampu ke menghapuskan masalah corruption yg korang mengata pd BN? Mungkin nanti PR boleh dapat Dana Dari yahudi soros utk perbelanjaan mengurus negara.. Tak payah cakap banyak, mana ada kt dunia ni yg RAKYAT atau penduduk satu negara tu suka kpd kerajaan yg memerintah!.. Jgn perjudikan masa depan anak cucu korang…nanti kita Pulak yg menumpang di tanahair sendiri….

  142. pembangkang laknat on

    laknat punya penmbangkang… time kuar buku jingga bodoh tu tak de plak sibuk pasal utang… ptptn cancel… tol mansuh.. i r u free ini percuma.. dan baru 2 ni turun harga kereta dgn kurangkan cukai.. apa punya bangsat yg tak tau nak pk bila buag semua tu makin susah nak bayar balik utang.. aku naik tak paham politik bodoh tak masuk akal sekarang.. baru sedar rupanya yg sokong pembangkang selama ni terdiri dari org2 bodoh dan lembu.. sajak la tu.. lembu ikut lembu

  143. Moga rakyat lebih matang dan faham implikasi hutang yang tidak diurus dgn baik

  144. Menakutkan pengurusan kewangan negara perlu bijak mengurus secara telus, masaalah terlalu banyak hutang dan akhirnya negara akan dilelong yang miskin semakin miskin dan yang bertambah kaya menakutkan.

  145. berbincanglah secara ilmiah, cari jalan penyelesaian, bertengkar tidak akan mendatangkan apa2 keuntungan.

  146. Biar betul?? Apa punya sengal komen nihh? Ingat ini main2 ka? Tak fikir masa depan anak cucu ka?? Pernah sekolah ke tak ni?? Ekonomi makin merudum ada faham ka???

  147. haikal kimaro on

    krajaan mmpu m’laksakn hutang tu kalau krajaan x mnbazir duit dri pnjaman tu…..aku bkn nk kata ape2 kt pm tp kn kalau lh pm pndai dan bijak dlm mngunakn duit tu ngara kita xkn ada hutang taw…ngara kita kaya dgn hasil yg d kurniakn allah tp krajaan sedia ada x pndai nk guna..yg mreka thu nk kaut untung sorang2 diri aje….hutang ngara rm456 bilion an cba korang yg bca hutang ni kali hutang tu dgn rakyat malaysia,brape kh seorang rakyat mnanggung hutang tu…..plz lh tukar krajaan yg bijak mnguruskn kewangan ngara…contohnye anwar ibrahim bijak mnguruskn kewangan pda thun 1998…slah ke btl ape yg aku ckap ni….salamualaikun

  148. Bongong la kau nih. Hahah Kalau negara dah bankrup, macam Greece, kau nak duduk diam lagi ke? Rakyat patut bersatu menentang benda nih . Apa la.

  149. PendudukPrihatin on

    “Macam2 dah kerajaan dah bagi” ?

    macam2 depa amek..
    bukan bagi..
    ROYALTI..
    duit2 rakyat..
    simpan poket sndiri..
    dngan AES..
    tmbah wang poket lagi..
    fikir laa..

    :D

  150. sekarang, setiap Malaysian hutang RM16,500 (Rm456 Billion / 28,000,000 polulation)

  151. BEKAS AJK PKR on

    SEMUA YANG BERLAKU ADA SEBAB. KETIRISAN DALAM PENGURUSAN BERLAKU DIMANA-MANA. AKU SEBAGAI BEKAS PENYOKONG TEGAR, MENGAKUI DUA DUA PUAK SAMA SAJA. MASA AKU JD AJK PKR SEBELUM NI, ADA JUGAK MASALAH2 KRONI2 NI…DEPAN2 MATA AKU. SIAP AKU AKU SEKALI DPT KOMISYEN DR “ORG DLM” KERAJAAN NEGERI SELANGOR. BILA MEMIKIRKAN DUIT BERIBU YG AKU DAPAT TU ENTAH MCM MANA STATUS HALALNYA. AKU AGIH2 PD ORG2 SUSAH. DAH HABIS DAH. DAN AKU DAH STOP & CUCI TANGAN. SKRG AKU BEBAS. 2 2 HAMPEH. YG PUAK TEGAR PAKATAN, INGAT PAKATAN RAKYAT TU BERSIH SGT…NAH…TAHI HIDUNG LA BERSIH SGT….BARISAN NASIONAL TU….SUPO JO!! AKU JAMIN LA BRO, KLU TUKAR KERAJAAN PUN, AWAL2 BAIK LA DORG….LEPAS SETAHUN DUA…..HEHEHE….AKU DA JD ORG DALAM DA……

  152. Jangan ambil mudah dengan hutang negara ni. saya nak tanya cik mawar.. siapa yang akan bayar hutang ini kelak? adakah Najib (PM) yang akan bayar? atau menteri2 kabinet yang akan membayarnya? sudah pasti jawapanya tidak. Yang akan bayar hutang ini ialah rakyat termasuk kita.. bagaimana cara kita membayar. kita akan membayar melalui cukai2. kalau da hutang sebanyak rm 451.6 bilion tu.. cuba cik mawar bahagikan dengan jumlah penduduk malaysia dengan jumlah hutang (rm456.1 bilion) setiap seorang dianggarkan akan terbeban dengan RM14000 setahun Lebih kurang macamtulah jumlahnya. sebabtu kenaikan harga barang tak dapat dikawal. rakyat sentiasa merasa dalam kesempitan. kalau cik mawar seorang yang kaya tdk mengapalah. tapi bagaimana dengan orang yang berpendapatan rendah? jangan pentingkan diri. sebaliknya kita sama-sama melakukan perubahan.

  153. Tak tepat juga consideration 502 billion itu bahaya semata-mata kerana angka. Kena lihat pertimbangan lain juga.

    Sebagai contoh, menurut The Economist, kedudukan hutang awam Malaysia berbanding KDNK ialah 56.7%, atau USD5,903.21 per kapita, Filipina 46.6% atau USD1,209.84 per kapita, dan Singapura 96.4% atau USD50,074.83 per kapita.

    Jadi setelah melihat statistik di atas, adakah kita nak susun kedudukan ekonomi yang terbaik di Asia Tenggara adalah di mulai dengan 1. Filipina, 2. Malaysia dan 3. Singapura?

    Tak kan?

  154. ignorance citizen on

    sapalah tak risau dengan beban HUTANG sebegini. cuma rasa terkilan camana gejala ini terus merebak. kemerdekaaan demi kemerdekaan diraikan tahun demi tahun belum dapat menyelesaikan masaalah ini. kalau saja rm 456.1 billion itu bukan merupakan HUTANG tetapi asset simpanan, agak agak boleh dibelanjakan untuk apa ya? fikir fikirkan lah

  155. betul bila negara berhutang rakyat akan menjadi mangsa..dengan peningkatan harga barang..minyak..cukai. dan macam2 lagi…rakyat sudah lah susah bertmbah susah..apa akan jadi pada negara pada masa akan datang…pemimpin boleh la kata jimat makan nasi dengan kicap je..mereka senang2 amik duit rakyat…hutang sana sini..mengkayakan diri mereka dan kroni…kesian rakyat masih menyokong sebb sudah di tipu bulat2 oleh kerjaan selama ini…aman dan damai konon..maju ttp bukan milik org melayu..maju di sebalik penyelewengan..maslah jenayah makin berleluasa..soal agama ditolak mentah2..buat hukum sendiri..

  156. Warganegara Msia on

    Hutang negara tu dibuat menerusi perjanjian bayar interest/riba’. Riba’ menjatuhkan lagi kedudukan kewangan kearah lebih merosot dan bukan memulihkan kedudukan. Saya tidak mahu anak cucu saya berkerja keras dan membayar cukai kerajaan yg tinggi melampau hanya untuk cover hutang negara. Jadi saya sangat khuatir dengan keadaan ini. Harap Mawar sedia maklum akan hal ini dan lebih perihatin terhadap perkara yg serius ini.

  157. Warganegara Msia on

    Kita tengok siapa yg lebih disayangi rakyat di PRU akan datang. Hjh Rogayah jgn lupa pergi mengundi ye…

  158. Warganegara Msia on

    Apa kata kita berfikir di luar kotak? Say no to ‘status quo’

  159. AKU BAGITAHU on

    mane hilang duit malaysia??cincin 24 juta…
    dok semalam kat hotel bernilai beribu ringgt…semalam ye!
    shopping di paris ! india! tu la semua duitnya….

  160. anonywar -Agree with your statement.
    Saya dah comparison, public debt as % of GDP utk S’pore (96.2%) utk jumlah hutang ($24.64 billion) dan Australia (27%) untuk jumlah hutang ($1.466 trillion) dan China (16%) untuk jumlah hutang ($710.7billion) source dari https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2079.html & http://www.economist.com/content/global_debt_clock

    hmmmmm…should learn Macroeconomy + Microeconomy in depth before can come out with any statement.

  161. Yg atas tu aq pun leh tulis… Buat drat mcm tu… Pastu aq tulis… Hutang kerajaan 860b…. Biasanya hutang sebuah negara dirahsiakan… Ingat senang kew nak dikeluarkan… Hutang diri sendiri pun kita rahsiakan…. Pastu korang komen la tanpa usul periksa…

  162. Hui…menggerunkan….at last kita pula jadi macam negara mundur…rakyat kena bayar subsidi untuk kerajaan.Bukan kerajaan bayar subsidi untuk rakyat…

  163. Hui…menggerunkan….at last kita pula jadi macam negara mundur…rakyat kena bayar subsidi untuk kerajaan.Bukan kerajaan bayar subsidi untuk rakyat…

  164. pelik jgk ye.. hutang negara kita nak bsg2… hutang amalan utk akhirat xde plak nak bsg2… lbh baik betulkan dr kita, sblm nak betulkan org lain….

  165. Bahasa anda membayangkan anda bukanlah manusia yang berakal @ kurang cerdik @ bodoh..

  166. Apabila rakyat tidak dibebani bayaran lansung kepada benda yg sepatutnya tidak di bayar, rakyat akan ada kuasa ekonomi senang cerita ada duit lebih so duit lebih itu akan disimpan ke bank bank dalam negara dan secara mudah bank akan ada deposit yg tinggi dan PR tidak menyebut akan menurunkan cukai industri? so bila duit ada banyak itu lah yg membuatkan negara memperolehi untung dari pelaburan dalam dan luar negara, siapa untung? rakyat akan terasa kurang beban dan kuasa membeli lebih tinggi!! maknanya kita akan dapat taraf hidup lebih mewah dari sekarang? sebagai contoh:-
    gula rm1.50kg. > jimat > rm0.90
    beras rm 1.50kg > jimat > rm1.00
    petrol rm15.00+10ltr> jimat > rm4.00 (hrga skrg)
    ptptn rm4.00shri > jimat > rm4.00
    tol bt3,s.alam rm3.20 shri > jimat > rm 3.20
    bayar kereta rm700-30% > jimat > rm7.00
    jumlah > jimat > rm20.10 X 30hr= rm603.00!!!
    julah tahunan X 12bulan = rm7236.00
    secara rawak rayat malaysia layak mengundi 13juta org, jika mereka ini dapat menyimpan wang purata 60% dari nilai diatas RM4341.60 X13juta = RM56,440,800000.00 dapat disimpan setahun!!! Ini baru sdikit belu lg diulas belanjawan harian yg lain lain lagi, bayangkan cukai yang akan diterima dari hasil pelaburan yang bakal dibuat oleh bank bank tersebut tentu lah berlipat kali untung! kerajaan akan dapat membayar hutang lapok berkulat ulat tersebut dalam jangka masa tak sampai 10thn tak perlu pun guna duit hasil dr sumber galian atau pertanian, dah tentu kita jadi negara maju dah lama dah!!
    Nota:- Pendapat saya orang yang tidak sekolah tinggi..

  167. Kerajaan kena lakukan satu langkah yang konkrit untuk elakkan negara terus berhutang & berhutang yang akhirnya menyebabkan negara bankrap…

  168. keadaan semakin kusut….tiada yg semakin maju…nmpak mcm maju tp tak berjaya…..marilah kita labur saham akhirat sebanyak2nya……mudah2an YANG MAHA KAYA mmberi kekayaan hati kpd kita…. semua ini haq DIA….ikut suka DIA….sapelah kita…..

  169. Syabas tuan. Satu info yg sgt baik. Flow more supaya masyarakat boleh info yg bttuul

  170. Sepah Mawar on

    Lu Mawar lu Anjing Najib ke kerajaan lu tau ka,, banyak makan duit suap.. pui..

Leave A Reply