Hutang Negara Mencecah RM437.2 Bilion @ 52.7 Peratus Daripada KDNK. Bakal Cecah RM1 Trillion Tahun 2020

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Hutang Negara Mencecah RM437.2 Bilion @ 52.7 Peratus Daripada KDNK. Bakal Cecah RM1 Trillion Tahun 2020

Kalau pada tahun 2004, hutang negara berada pada paras RM217 bilion.

hutang negara

(Sumber : http://www.economist.com/content/global_debt_clock)

Walaubagaimnapun, baru-baru ini sehingga tempoh Jun 2011 sahaja, hutang negara Malaysia telah meningkat 2 kali ganda sehingga menyebabkan hutang kerajaan persekutuan mencecah RM437.2 bilion atau 52.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK). Dalam perkataan mudahnya, pembentangan Bajet 2012 adalah merupakan bajet defisit.

  • Jumlah hutang negara Malaysia : RM437.2 bilion (52.7 % daripada KDNK)
  • Hutang dalam negara : RM421 bilion (96.3 % daripada keseluruhan hutang negara)
  • Hutang luar negara : RM16.2 bilion (3.7 % daripada keseluruhan hutang negara)

Daripada mana datangnya sumber hutang dalam negara (pinjaman yang dibuat oleh kerajaan Malaysia)?

  • Terbitan Bil Perbendaharaan
  • Terbitan Pelaburan Kerajaan Kerajaan (TPK)
  • Sekuriti Kerajaan Malaysia (SKM)
  • Pinjaman Kumpulan Pinjaman Perumahan
  • Terbitan Sukuk Simpanan Rakyat serta Sukuk 1Malaysia.

Dan…..daripada mana datangnya pula sumber hutang dalam negara (sumber pasaran modal antarabangsa)?

  • Terbitan sukuk global dan pengeluaran pinjaman projek melalui institusi multilateral seperti Bank Dunia
  • Bank Pembangunan Asia dan Bank Pembangunan Islam
  • Bilateral dalam mata wang asing iaitu Dolar Amerika Syarikat, Yen, Dolar Euro, Dolar Kanada serta Dinar

hutang kerajaan

(Sumber : Economic and Financial Data for Malaysia, Last updated: 14 Oct 2011)

Semua angka-angka rasmi seperti di atas adalah merupakan jawapan bertulis Kementerian Kewangan kepada soalan ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok.

Kadar Kenaikan Hutang Negara Malaysia?

Walaubagaimanapun kajian yang dilakukan oleh badan pemikir bebas Pusat Penyelidikan Untuk Kemajuan Masyarakat (REFSA) menjangka sekiranya hutang kerajaan persekutuan berkembang pada kadar RM50 bilion setahun, tidak mustahil hutang negara Malaysia boleh mencecah RM1 trilion (RM1,000,000,000,000) menjelang tahun 2020. Buat masa ini, antara tahun 2007 dan 2011, defisit berkembang secara purata pada kadar kira-kira RM34 bilion setiap tahun.

Tetapi dengan mengandaikan kadar faedah sebanyak lima peratus setahun, laporan REFSA menjangka dengan bayaran faedah sahaja hutang negara Malaysia akan menjadi RM50 bilion setahun.

Setakat ini Laporan Ketua Audit Negara belum lagi didedahkan kepada parlimen (rakyat) yang sepatutnya dibentang semasa pembentangan Bajet 2012. Walaubagaimanpun, selepas 2 minggu sidang parlimen bersidang, laporan ketua Audit Negara dijangka akan dibentangkan di parlimen.

Mungkin kami boleh petik semula kenyataan daripada Datuk Awang Adek (Timbalan Menteri Kewangan), pada 29 Mac 2011 di Dewan Rakyat yang mana hutang negara berada pada paras RM407.1 billion iaitu 52.7% Daripada KDNK.

KUALA LUMPUR, March 29 — The country’s debt last year amounted RM407.1 billion or 53.1 per cent of Gross Domestic Product (GDP) and is no cause for worry, Dewan Rakyat heard today. Deputy Finance Minister Datuk Awang Adek Hussein said of the amount, RM390.4 billion or 96 per cent was internal while RM16.7 billion or four per cent was external debt.

“Concern should be on foreign debt but at only four per cent, it is not worrying. Our GDP ratio is much lower than others including developed countries,” he said when winding up debate on the ministry’s Supplementary Supply Bill (2010) 2011.

Awang Adek said the debts were from loans to finance the deficit and finance development projects. The loans will generate revenue to the government as it is an investment.

“The returns will be higher. This is normally the case except during an economic slowdown.” — Bernama

Kalau kita nak bandingkan negara dengan negara maju yang lain yang turut mngalami hutang. Tetapi persoalannya hutang yang bagaimana? Contohnya, Amerika hutang sudah sampai tahap yang mereka tidak akan mampu untuk  membayarnya semula. Kemudian negara-negara lain seperti :

  • Portugal, Ireland, Italy, Greece dan Spain memang tahap hutang mereka sehingga menyebabkan mereka terpaksa kena bantuan bailout.
  • UK pun hutang + defisit sehingga menyebabkan kerajaan mereka kena ikat perut untuk memastikan hutang kerajaan tidak bertambah teruk
Adakah ini satu contoh yang nak dibuatkan perbandingan? Berbalik kepada kenyataan Awang Adek yang mengatakan “projects are investment that will generate returns”, sepatutnya fungsi kerajaan adalah tadbirurus. Bukan projek ke hulu dan projek ke hilir. Projek sana, projek sini. Adakah betul mentaliti :

“buat pelaburan untuk rakyat” sebagai ganti untuk “berkhidmat utk rakyat”

Kenapa isu hutang negara Malaysia timbul? Sebab kerajaan dilihat sudah salahguna istilah yang diberi nama “pump-priming”. Pump-priming ialah perbelanjaan melebihi kemampuan (bajet defisit) bila kitaran ekonomi negara Malaysia sendiri kurang rancak

Pump-priming bukan dibelanjakan untuk bertahun-tahun secara berturut-turut bagi menutup kelemahan tadbirurus kerajaan.  Dan disebabkan ini jugalah mendorong mentaliti kerajaan “suka atau tidak” terpaksa “melabur untuk mendapatkan pulangan”

GDP = C (consumption) + G (perbelanjaan gomen) + I (pelaburan) + [X (ekspot) – M (impot)]

Berkenaan isu ‘pump-priming’ ini, ianya perbelanjaan lebihan kerajaan yang biasa digunakan apabila kitaran ekonomi ke bawah. Konsepnya ialah untuk mengurangkan impak penguncupan ekonomi (pengangguran, bankrupsi,dan lain-lain lagi)

Nobel Laureate: “Goverment intervention in economy is a form of corruption”.

Fungsi kerajaan sediakan infrastruktur, persekitaran. Bukan kerajaan buat projek-projek yang terbukti merugikan negara termasuk beberapa bailout yang menyebabkan hutang negara semakin bertambah sehingga boleh membebankan rakyat yang turut terheret sama.

Hutang kerajaan = Hutang rakyat juga

Apabila infrastruktur ada, persekitaran cukup kondusif, bermakna tiadanya aliran keluar melampau dana pelaburan tempatan. Tidak perlu kerajaan bagi CUKAI PERCUMA sehingga 12 tahun untuk projek Lynas di Pahang untuk tujuan menanam dana. Dan negara takkan sampai ke tahap hutang kronik seperti ini JIKA kerajaan tidak menghabiskan dana untuk berniaga, projek-projek dan projek…

Hasilnya? Adakah negara Malaysia berada dalam kalangan negara terbaik di Asia Tenggara? Apatah lagi di Asia? Di dunia pula?

Negara Indonesia satu contoh baik reformasi ekonomi. Perjalanan perit pasca Suharto; dan disiplin serta wawasan Ibu Mulyani meletakkan Indonesia di landasan yang betul. Framework semua dah siap. Tinggal perlaksanaan sahaja…

Memang perjalanan untuk Indonesia masih jauh, tetapi boleh pertimbangkan fakta dan data ini :

  • Hutang negara Indonesia kepada GDP rendah
  • 60% GDP Indonesia adalah domestik
  • Indonesia adalah ‘under-banked’ Malaysia; potensi untuk perkembangan pesat ekonomi yang dipandu melalui pertumbuhan kredit adalah satu pilihan yang belum digunapakai

Apa pengajaran yang Malaysia boleh ambil?

  • Kembangkan permintaan domestik
  • Perkasakan agihan pecahan ekonomi kepada rakyat
  • Permintaan demestik yang tinggi + lebih banyak mengawal atas faktor fungsi ekonomi
Sepatutnya kerajaan bertindak bagaimana nak mencari jalan untuk mengurangkan hutang, bukannya menambahkan lagi bebanan hutang negara Malaysia atas dasar kononnya untuk perkembangan ekonomi dan pelaburan.
Untuk Malaysia meminjam sedikit sebanyak mungkin sebenarnya satu keperluan bagi menampung perbelanjaan pembangunan. Namapun negara membangun kan? Sebab itu, projek penswastaan dijalankan. Supaya kerajaan tidak perlu banyak berhutang.  Asas kerajaan berhutang :
  • Apabila melibatkan perbelanjaan kerajaan TERUTAMANYA melibatkan pembangunan (development expenditure)
  • Tetapi kalau duit tersebut dipinjam untuk perbelanjaan pengurusan (operating expenditure); itu memang salah

P/S : Apa pandangan anda dengan situasi hutang negara ketika ini?



Share.

77 Comments

  1. bajet 2011 or bajet 2012?? confuse lah??? bukan yg baru dibentang bajet 2012 ker? itu pun salah… lain2 info lagilah salah atau biase…

  2. salam…
    aku parti bebas.. x mengokong mana2 parti pun..
    so nie pendapat aku (law ade penyataan aku yg salah boleh betulkan ngan fakta korang) kita share knowledge..

    law dibandingkan dengan rizab negara 414.5b.. aku rasa takderla teruk
    malaysia mempunyai defesit 437.2b..

    cuba kita lihat dari segi ekonomi..

    bagi aku tak salah kita berhutang law mampu bayar…
    kita berhutang untuk menambah kekayaan…

    jom kita bandingkan ekonomi peribadi ngan ekonomi malaysia…

    aku… aku sendiri berhutang…
    aku ade hutang rumah…
    aku ade hutang keta…

    kalau tak berhutang bila kah aku mampu nak beli rumah???

    kalau aku tak berhutang bilakah aku dapat beli kereta…

    sekadar pendapat…

    jika ade kesalahan tegurlah dengar cara berhemah..

    sekian terima kasih.

  3. Nak kurangkan hutang, kena potong sikit subsidi. Bila potong subsidi minyak 5 sen pun, dah mogok, meratib dan demontrasi. Bila hutang melambung salahkan kerajaan pula. Tapi tak kasi peluang pada kerajaan bertindak untuk menyelasaikannya. Doniaaa doniaaa…. bila dan selalu termakan hasutan subsidi, cengginilah hasilnya. Benda kecik jer, tapi “tukang tuang petrol kedalam api” yang ramai. Semua nak di politikkan. Anwar dulu buat apa ms dalam kerajaan?
    Tak dak…

  4. sejak rosmah mancor jadi perdana menteri ni, ekonomi negara semakin terok

  5. PRO:
    salam…
    aku parti bebas.. x mengokong mana2 parti pun..
    so nie pendapat aku (law ade penyataan aku yg salah boleh betulkan ngan fakta korang) kita share knowledge..

    law dibandingkan dengan rizab negara 414.5b.. aku rasa takderla teruk
    malaysia mempunyai defesit 437.2b..

    cuba kita lihat dari segi ekonomi..

    bagi aku tak salah kita berhutang law mampu bayar…
    kita berhutang untuk menambah kekayaan…

    jom kita bandingkan ekonomi peribadi ngan ekonomi malaysia…

    aku… aku sendiri berhutang…
    aku ade hutang rumah…
    aku ade hutang keta…

    kalau tak berhutang bila kah aku mampu nak beli rumah???

    kalau aku tak berhutang bilakah aku dapat beli kereta…

    sekadar pendapat…

    jika ade kesalahan tegurlah dengar cara berhemah..

    sekian terima kasih.

    mana boleh samakan kiter dengan kerajaan…kiter tak boros kerajaan boros…kan beza byk tuh…

    hang bayar sendiri hutang tu, ker bapak hang yang tolong bayarkan hutang yhang yang dah kira berlambak tu? kerajaan hutang, rakyat kena bayar. Lagi tinggi kerajaan, lagi tinggi kos sara hidup rakyat

    harap2 jwpan aku agak berhemah

  6. Saiful Anam on

    derang mmg buat bnyk hutang utk menyusahkan next non Beend govt..nanti suku sakat parti Umno ni akan ckp hah tgklah mcm mana derang ni perintah negara, semuanya tak jalan….padahal yg buat hutang tu derang…..

    itu kelantan tak maju sgt pun sbb nak habiskan hutang2 kera jaan beend yg dulu..plus tak dpt royalty minyak yg memang hak kelantan dpt tapi dinafikan…itu pun ada pencacai ckp gomen pas tak reti memerintah…
    bagi puak pencacai tu hutang itu bagus sbb kalau tak berhutang tak maju lah namanya…

    tapi hutang makin bertimbun2 sampai separuh gdp mmg ada potensi jadi the next Greece lah jawabnya..yg merana nanti sapa?….

  7. Rakyat Selangor on

    balasan untuk Pak Lah

    apa la bodoh sgt awk ni, sepatutnya kurangkan hutang. bkn tambah hutang. xdpt byr ha malaysia kene jual padan muka kn pak lah.

    pk la mcm awk tu x per nk mai dh pk anak2 kite yg kecil lg.

  8. B-End aka Barang naik: mana boleh samakan kiter dengan kerajaan…kiter tak boros kerajaan boros…kan beza byk tuh…

    hang bayar sendiri hutang tu, ker bapak hang yang tolong bayarkan hutang yhang yang dah kira berlambak tu? kerajaan hutang, rakyat kena bayar. Lagi tinggi kerajaan, lagi tinggi kos sara hidup rakyat

    harap2 jwpan aku agak berhemah

    AGAK KASAR JAWAPAN KAU MAIN BAPAK2..
    AKU KATAKAN DISINI KERAJAAN PERLU BERHUTANG UNTUK MENJANA EKONOMI… DAN AKU BERCAKAP ATAS PRINSIP EKONOMI…
    KAU KATAKAN KERAJAAN BOROS??? ADE AKU KATA KE KERAJAAN X BOROS????

    CUMA AKU CAKAP HUTANG PERLU UNTUK MENJANA EKONOMI…

    KERAJAAN SEKARANG MEMANG AKUI ADE KELEMAHAN DALAM SISTEM PENTADBIRAN…. RASUAH… KRONI… AKU FAHAM MAKSUD KAU.. ITU GUNANYA ADE PEMBANGKANG… CUMA DARI SEGI EKONOMI MEMANG KITA PERLU BERHUTANG UNTUK MENAMBAH KEKAYAAN…

    JIKA TAK PERLU BERHUTANG… NYATAKAN FAKTA KAU… TEORI EKONOMI APE YG KAU PAKAI…

  9. alamak aii. kalau hang marah. maafkan aku. aku bagikan contoh je. Ok2 aku trik balik apa yang aku ckp. aku ni takdeklah pakar ekonomi yang layak nak ajar n pandu hang pasal ekonomi, tapi aku ni tak buta kebenarn

    1. PKFZ RM12bill
    2. Submarine RM500mil
    3. Simedarby RM964mil
    4. Paya Indah Westland RM88mil
    5. Posmalaysia (transmile) RM230mil lost
    6. Eurocopter deal RM1bil waste?
    7. Terengganu Stadium Collapsed RM292mil
    8. MRR2 repair cost RM70mil
    9. Maybank Overpay for BII RM4bil
    10. Tourism -NYY kickback RM10mil
    11. 3 paintings bought by MAS—————– RM 1.5M
    12. Overpayment by Sport Ministry ————- RM 8.4M
    13. London ‘s white elephant sports complex —- RM 70M
    14. MRR2 Repairs—————————— RM 70M
    15. MATRADE repairs ————————– RM 120M
    16. Cost of new plane used by PM————– RM 200M
    17. InventQ irrecoverable debt —————- RM 228M
    18. Compensation for killing crooked bridge —– RM 257M
    20. Lost in selling Augusta ——————— RM 510M
    21. Worth of AP given out in a year ———— RM 1.8B
    22. Submarines (future Muzium Negara artifacts)- RM 4.1B
    23. PSC Naval dockyard ———————— RM 6.75B
    24. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion (RM3.2 billion in 2008 ringgit)
    25. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s isbelieved to have cost some US$500 million. (RM1.6 billion)
    26. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia RM30 billion in the 1990s.
    27. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million (RM2.56 billion).
    28. Use of RM10 billion public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market
    29. Banking scandal of RM700 million losses in Bank Islam
    30. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million (RM 348 million)
    31. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu RM7.4 billion from 2004 – 2007
    32. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra wasestablished, this orchestra has swallowed a total of RM500 million.Hiring a kwai-lo CEO with salary of more than RM1 M per annum !!
    33. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat AbdulJalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul HamidOthman (religious) RM549,675 per annum
    34. The government has spent a total of RM3.2 billion in teachingMaths and Science in English over the past five years. Out of theamount, the government paid a whopping RM2.21 billion for the purchaseof information and computer technology (ICT) equipments which it isunable to give a breakdown. Govt paid more than RM6k per notebook vsper market price of less than RM3k through some new consortiums thatsetup just to transact the notebook deal. There was no math &science content for the teachers and the notebooks are all with theteachers’ children now.
    35. The commission paid for purchase of jets and submarines to twoprivate companies Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd amounted toRM910 million.
    36. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion “Crooked Scenic Half-Bridge”
    37. RM1.3 billion have been wasted building the white elephantCustoms, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation ofthe Malaysia-Singapore scenic bridge
    38. RM 100 million on renovation of Parliament building and leaks
    39. National Astronaut Programme – RM 40 million
    40. National Service Training Programme – yearly an estimate of RM 500 million
    41. Eye on Malaysia – RM 30 million and another RM5.7 million of free ticket
    42. RM 2.4 million on indelible ink
    43. Samy announced in September 2006 that the government paidcompensation amounting to RM 38.5 billion to 20 highway companies. RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from thetoll hike in 2008 alone.
    44. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family.
    45. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At atime when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buythree paintings to decorate its chairman’s (Munir) office.
    46. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.
    47. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion.
    48. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.
    49. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million.
    50. Kuching Prison bailout costing RM135 million.
    51. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million.
    52. Le Tour de Langkawi bailout costing RM 3.5 Million.
    53. Wholesale distribution of tens of millions of shares in BursaMalaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of BNleaders and Ministers worth billions of ringgits.
    54. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial landsand forestry concessions to children and relatives of BN leaders andMinisters worth tens of billions of ringgits.
    55. Since 1997, Petronas has handed out a staggering 30 billionringgit in natural gas subsidies to IPPs who were making huge profits.In addition, there were much wastages and forward trading of Petronasoil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accountsof Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we have absolutelyno idea of the amount.
    56. RM5700 for a car jack worth RM50
    57. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113 within a few minutes
    58. A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000
    59. A thumbdrive that cost RM90 was bought for RM480
    60. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500
    61. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143
    62. Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO?
    63. RM17 billion subsidy to IPP

    sekarang ni aku tak nak cite byk hutang gomen berapa bayk, perlu ke tak perlu. Cuma aku nak tanya, tak perlu pening2 psl ekonomi. Kalau semua kat atas tu, ok2 tak pyh semula… kalau dpt 3/4 dapat dielak, agak2 ko utang utang gomen ada banyak mcm sekarang tak?

    cuma hang bezakan antara hutang hang dengan hutang gomen yang shopping tak hingat dunia tu pakai kredit kad, akhirnya rakyat yang kena bayar. Lepas ni tunggu jelah GST. Bukan hang sorang terkena, bukan aku jerk, berjuta2 rkyat terkena….

    HANG PIKIRLAH SNDIRI

  10. B-End aka Barang naik:
    alamak aii. kalau hang marah. maafkan aku. aku bagikan contoh je. Ok2 aku trik balik apa yang aku ckp. aku ni takdeklah pakar ekonomi yang layak nak ajar n pandu hang pasal ekonomi, tapi aku ni tak buta kebenarn

    1. PKFZ RM12bill
    2. Submarine RM500mil
    3. Simedarby RM964mil
    4. Paya Indah Westland RM88mil
    5. Posmalaysia (transmile) RM230mil lost
    6. Eurocopter deal RM1bil waste?
    7. Terengganu Stadium Collapsed RM292mil
    8. MRR2 repair cost RM70mil
    9. Maybank Overpay for BII RM4bil
    10. Tourism -NYY kickback RM10mil
    11. 3 paintings bought by MAS—————– RM 1.5M
    12. Overpayment by Sport Ministry ————- RM 8.4M
    13. London ‘s white elephant sports complex —- RM 70M
    14. MRR2 Repairs—————————— RM 70M
    15. MATRADE repairs ————————– RM 120M
    16. Cost of new plane used by PM————– RM 200M
    17. InventQ irrecoverable debt —————- RM 228M
    18. Compensation for killing crooked bridge —– RM 257M
    20. Lost in selling Augusta ——————— RM 510M
    21. Worth of AP given out in a year ———— RM 1.8B
    22. Submarines (future Muzium Negara artifacts)- RM 4.1B
    23. PSC Naval dockyard ———————— RM 6.75B
    24. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion (RM3.2 billion in 2008 ringgit)
    25. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s isbelieved to have cost some US$500 million. (RM1.6 billion)
    26. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia RM30 billion in the 1990s.
    27. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million (RM2.56 billion).
    28. Use of RM10 billion public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market
    29. Banking scandal of RM700 million losses in Bank Islam
    30. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million (RM 348 million)
    31. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu RM7.4 billion from 2004 – 2007
    32. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra wasestablished, this orchestra has swallowed a total of RM500 million.Hiring a kwai-lo CEO with salary of more than RM1 M per annum !!
    33. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat AbdulJalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul HamidOthman (religious) RM549,675 per annum
    34. The government has spent a total of RM3.2 billion in teachingMaths and Science in English over the past five years. Out of theamount, the government paid a whopping RM2.21 billion for the purchaseof information and computer technology (ICT) equipments which it isunable to give a breakdown. Govt paid more than RM6k per notebook vsper market price of less than RM3k through some new consortiums thatsetup just to transact the notebook deal. There was no math &science content for the teachers and the notebooks are all with theteachers’ children now.
    35. The commission paid for purchase of jets and submarines to twoprivate companies Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd amounted toRM910 million.
    36. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion “Crooked Scenic Half-Bridge”
    37. RM1.3 billion have been wasted building the white elephantCustoms, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation ofthe Malaysia-Singapore scenic bridge
    38. RM 100 million on renovation of Parliament building and leaks
    39. National Astronaut Programme – RM 40 million
    40. National Service Training Programme – yearly an estimate of RM 500 million
    41. Eye on Malaysia – RM 30 million and another RM5.7 million of free ticket
    42. RM 2.4 million on indelible ink
    43. Samy announced in September 2006 that the government paidcompensation amounting to RM 38.5 billion to 20 highway companies. RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from thetoll hike in 2008 alone.
    44. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family.
    45. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At atime when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buythree paintings to decorate its chairman’s (Munir) office.
    46. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.
    47. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion.
    48. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.
    49. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million.
    50. Kuching Prison bailout costing RM135 million.
    51. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million.
    52. Le Tour de Langkawi bailout costing RM 3.5 Million.
    53. Wholesale distribution of tens of millions of shares in BursaMalaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of BNleaders and Ministers worth billions of ringgits.
    54. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial landsand forestry concessions to children and relatives of BN leaders andMinisters worth tens of billions of ringgits.
    55. Since 1997, Petronas has handed out a staggering 30 billionringgit in natural gas subsidies to IPPs who were making huge profits.In addition, there were much wastages and forward trading of Petronasoil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accountsof Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we have absolutelyno idea of the amount.
    56. RM5700 for a car jack worth RM50
    57. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113 within a few minutes
    58. A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000
    59. A thumbdrive that cost RM90 was bought for RM480
    60. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500
    61. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143
    62. Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO?
    63. RM17 billion subsidy to IPP

    sekarang ni aku tak nak cite byk hutang gomen berapa bayk, perlu ke tak perlu. Cuma aku nak tanya, tak perlu pening2 psl ekonomi. Kalau semua kat atas tu, ok2 tak pyh semula… kalau dpt 3/4 dapat dielak, agak2 ko utang utang gomen ada banyak mcm sekarang tak?

    cuma hang bezakan antara hutang hang dengan hutang gomen yang shopping tak hingat dunia tu pakai kredit kad, akhirnya rakyat yang kena bayar. Lepas ni tunggu jelah GST. Bukan hang sorang terkena, bukan aku jerk, berjuta2 rkyat terkena….

    HANG PIKIRLAH SNDIRI

    APE YG KAU CERITA PANJANG LEBAR NIE ADALAH KELEMAHAN DALAM SISTEM PENTADBIRAN BN SKANG NIE.. TADI DAH AKU AKUI BAHAWA MEMANG ADE KELEMAHAN DALAM SISTEM PENTADBIRAN KERAJAAN.. DAN PERLU PERBAIKI SEBELUM JADI MEREBAK…
    (ITU GUNANYA ADE PEMBANGKANG UNTUK MENYEDARKAN KERAJAAN SEKARANG NI)
    LAW PEMBANGKANG MENANG NANTI TAK PERLU LA SEDARKAN DIORANG SEBAB DIORANG DA XDE POWER..

    TAPI HUTANG PERLU… UNTUK MENJANA EKONOMI…
    CUMA… PERLAKSANAANNYA… AGIHAN PERUNTUKAN.. PENTADBIRAN… KAWALAN PERBELANJAAN (BOROS) PERLU DIKAWAL…

    DAN STILL LAGI AKU BOLEH KATAKAN…

    HUTANG PERLU UNTUK MENJANA EKONOMI…

  11. Menteri Gila Harta on

    sokong pm: bajet 2011 or bajet 2012?? confuse lah??? bukan yg baru dibentang bajet 2012 ker? itu pun salah… lain2 info lagilah salah atau biase…

    Kau yang tak habis-habis confuse nak kata orang lain salah pulak

  12. kalau kira pakai kalkulator saintifik pun, tak cukup ni..Ni la di namakan pembaziran tahap tinggi. Skang ni kat pejabat aku, nak beli toner printer pun xde duit. macam mana nak kerja….aduhai

  13. Menteri Gila Harta on

    Malas nak komen banyak pasal hutang Malaysia ni. Yang aku tahu tak perlu tunggu 2019 untuk Malaysia bangkrap kalau macam ini cara kewangan negara diurus. Memang kalau kita takde modal kita perlu berhutang tapi pastikan hutang dalam jumlah yang mampu kita uruskan, supaya kita mampu bayar balik. Tak masuk syurga walaupun amalan menggunung tapi ada hutang hatta sebatang jarum.

    Sebenarnya, kalau menguruskan negara dengan ZUHUD seperti para khulafa’, tak perlu pun berhutang banyak-banyak macam ni. Cuba lihat semasa zaman Umar Al Khattab, beliau tak ada pun boros beli peralatan perang yang melampau-lampau tapi 2/3 dunia tunduk di bawah kaki beliau.

    Sekarang nak tadbir Malaysia yang sekangkang kera aje kena berhutang seteruk ini. Kononnya sebab nak jaga rakyat. Jangan buat malulah dengan bagi jawapan hampas macam ni.

    Kalau ingin mempersoalkan isi artikel ini, berilah maklumat yang berguna berdasarkan FACTS & FIGURES. Bukan dengan mengalihkan perhatian dengan isu skandal seks.

  14. Assalamualaikum,
    Hutang Kerajaan 2004=RM217 Bill + Hutang tahunan RM 220 Bill / 7 =32 Bill
    Hutang kerajaan 2011= RM437 Bill
    tahun 2004 = 1 USD = 3.80 MYR
    tahun 2011 = 1 USD = 3.14 MYR (stlh apungan matawang)
    Apungan turunkan nilai MYR sbyk 0.66 sen.
    Walaupun dilihat kuasa membeli rakyat meningkat, tetapi realitinya ialah kerugian dipihak kerajaan kerana hutang tahun 2004 adlh perjanjian pd nilai ringgit sbyk 3.80MYR, bukan 3.14MYR pd 1 USD spt sekarang.

    Realiti 3.80MYR adlh 3.14MYR pd pemiutang disebabkan agreement hutang kpd bank dunia di thn 2004 sbg contoh. Erti kata lain: tukaran matawang malayisa untung, tetapi rugi kpd hutang yg dibuat sebelum apungan ringgit.

    Maka secara realiti, malaysia tetap membayar dengan kadar lama 3.80MYR kpd pemiutang (penambahan sbyk 0.66sen bagi 1 USD). Hutang kerajaan 2004 sbyk (RM 217 Bil X RM0.66) adlah penambahan RM 143.22 Bil.

    Kesimpulan hutang adalah hutang tahun 2004 RM 217 Bil + Rm143.22 Bil = RM 360.221 Bil terpaksa di tanggung gara-gara ringgit di apungkan ke pasaran matwang.

    Ini tidak termasuk bunga atau caj pembayaran untuk tahunan atau lewat.
    Hutang dibuat kerajaan sebenarnya ialah RM 437 Bil – RM 360.221 Bil = RM 76.779 Bil / 7 = Rm 10.99 Bil atau RM 11 Bil untuk setahun, itupun bergantung pada kadar tukaran matawang semasa bagi Ringgit.

    Jadi, untuk pembaca sekelian, tengoklah sekeliling anda, jikalau anda masih merasakan negara lain bagus, berhijrahlah kesana seperti mereka berhijtah kesini Jikalau Indonesia bagus dari ekonomi, kenapa PATI dari sana masih berjuta di sini.Menyorok takut di hantar ke negara masing-masing.

    Andai kita tidak bersyukur dengan apa yang ada, maka, ALLAH swt akan memberikannya kepada orang lWassalam

  15. Tok Berjanggut on

    PRO:
    salam…
    aku parti bebas.. x mengokong mana2 parti pun..
    so nie pendapat aku (law ade penyataan aku yg salah boleh betulkan ngan fakta korang) kita share knowledge..

    law dibandingkan dengan rizab negara 414.5b.. aku rasa takderla teruk
    malaysia mempunyai defesit 437.2b..

    cuba kita lihat dari segi ekonomi..

    bagi aku tak salah kita berhutang law mampu bayar…
    kita berhutang untuk menambah kekayaan…

    jom kita bandingkan ekonomi peribadi ngan ekonomi malaysia…

    aku… aku sendiri berhutang…
    aku ade hutang rumah…
    aku ade hutang keta…

    kalau tak berhutang bila kah aku mampu nak beli rumah???

    kalau aku tak berhutang bilakah aku dapat beli kereta…

    sekadar pendapat…

    jika ade kesalahan tegurlah dengar cara berhemah..

    sekian terima kasih.

    cara mudah nak faham, contoh gaji ko sebulan RM3000, tiap-tiap bulan ko bayar loan keta+loan rumah+ptptn+lain-lain lagi=RM3500, jadi tiap bulan ko short RM500, so bila masa ko nak menyimpan kalau macam tu, ko mesti buat loan atau pinjam duit lagi lah jawabnya,kena ingat loan ada interest, makin lama makin bertambah interest haram tu

  16. Art_vespa:
    Assalamualaikum,
    Hutang Kerajaan 2004=RM217 Bill+ Hutang tahunan RM 220 Bill / 7 =32 Bill
    Hutang kerajaan 2011= RM437 Bill
    tahun 2004 = 1 USD = 3.80 MYR
    tahun 2011 = 1 USD = 3.14 MYR (stlh apungan matawang)
    Apungan turunkan nilai MYR sbyk 0.66 sen.
    Walaupun dilihat kuasa membeli rakyat meningkat, tetapi realitinya ialah kerugian dipihak kerajaan kerana hutang tahun 2004 adlh perjanjian pd nilai ringgit sbyk 3.80MYR, bukan 3.14MYR pd 1 USD spt sekarang.

    Realiti 3.80MYR adlh 3.14MYR pd pemiutang disebabkan agreement hutang kpd bank dunia di thn 2004 sbg contoh. Erti kata lain: tukaran matawang malayisa untung, tetapi rugi kpd hutang yg dibuat sebelum apungan ringgit.

    Maka secara realiti, malaysia tetap membayar dengan kadar lama 3.80MYR kpd pemiutang (penambahan sbyk 0.66sen bagi 1 USD). Hutang kerajaan 2004 sbyk (RM 217 Bil X RM0.66) adlah penambahan RM 143.22 Bil.

    Kesimpulan hutang adalah hutang tahun 2004 RM 217 Bil + Rm143.22 Bil = RM 360.221 Bil terpaksa di tanggung gara-gara ringgit di apungkan ke pasaran matwang.

    Ini tidak termasuk bunga atau caj pembayaran untuk tahunan atau lewat.
    Hutang dibuat kerajaan sebenarnya ialah RM 437 Bil – RM 360.221 Bil = RM 76.779 Bil / 7 = Rm 10.99 Bil atau RM 11 Bil untuk setahun, itupun bergantung pada kadar tukaran matawang semasa bagi Ringgit.

    Jadi, untuk pembaca sekelian, tengoklah sekeliling anda, jikalau anda masih merasakan negara lain bagus, berhijrahlah kesana seperti mereka berhijtah kesini Jikalau Indonesia bagus dari ekonomi, kenapa PATI dari sana masih berjuta di sini.Menyorok takut di hantar ke negara masing-masing.

    Andai kita tidak bersyukur dengan apa yang ada, maka, ALLAH swt akan memberikannya kepada orang lWassalam

    BUKAN KATA TAK SYUKUR..
    TAPI PERLU PERBAIKI APE YG PERLU…
    SETIAP ORANG ADE KELEMAHAN…
    NEGARA PUN ADE KELEMAHAN..

  17. Tok Berjanggut on

    bagi aku memang boleh buat loan tapi kena pastikan mampu bayar, yang jadi masalah sekarang kerajaan berhutang dah nak masuk 500 billion, yang kena confirm RAKYAT, tengoklah lepas ni harga barang confirm melambung tinggi, tambah pulak dengan cukai GST

  18. Tok Berjanggut: cara mudah nak faham, contoh gaji ko sebulan RM3000, tiap-tiap bulan ko bayar loan keta+loan rumah+ptptn+lain-lain lagi=RM3500, jadi tiap bulan ko short RM500, so bila masa ko nak menyimpan kalau macam tu, ko mesti buat loan atau pinjam duit lagi lah jawabnya,kena ingat loan ada interest, makin lama makin bertambah interest haram tu

    KO X BERHUTANG KE?

  19. kesian melayu on

    bro….kita berhutang…kita byr sendiri n utang nie mkin lama mkin berkurangkan? sbb kita byr untuk langsaikan hutang2 tu..lau bro pinjam along x tau lah..mmg byr x hbs2 la. Mungkinkah kerajaan pinjam dgn along??? sbb tu mkin lama mkin byk???

    PRO:
    salam…
    aku parti bebas.. x mengokong mana2 parti pun..
    so nie pendapat aku (law ade penyataan aku yg salah boleh betulkan ngan fakta korang) kita share knowledge..
    law dibandingkan dengan rizab negara 414.5b.. aku rasa takderla teruk
    malaysia mempunyai defesit 437.2b..
    cuba kita lihat dari segi ekonomi..
    bagi aku tak salah kita berhutang law mampu bayar…
    kita berhutang untuk menambah kekayaan…
    jom kita bandingkan ekonomi peribadi ngan ekonomi malaysia…
    aku… aku sendiri berhutang…
    aku ade hutang rumah…
    aku ade hutang keta…
    kalau tak berhutang bila kah aku mampu nak beli rumah???
    kalau aku tak berhutang bilakah aku dapat beli kereta…
    sekadar pendapat…
    jika ade kesalahan tegurlah dengar cara berhemah..
    sekian terima kasih.

  20. kesian melayu:
    bro….kita berhutang…kita byr sendiri n utang nie mkin lama mkin berkurangkan? sbb kita byr untuk langsaikan hutang2 tu..lau bro pinjam along x tau lah..mmg byr x hbs2 la. Mungkinkah kerajaan pinjam dgn along??? sbb tu mkin lama mkin byk???

    KO BACA LA SAMPY ABIS KOMEN AKU…
    AKU LETIH NAK TERANGKAN.. KO BACA SEMUA KOMEN KAT SINI..
    TAK PAHAM LAGI TAK TAU LA..
    HUTANG NEGARA MAKIN MENINGKAT KERANA MASALAH PENTADBIRAN… AKU DA TERANGKAN TD…
    HUTANG PERLU ADA…
    CUMA CARA UNTUK MENGURUSKAN HUTANG TU YG PENTING…
    BOROS BERBELANJA… KRONI2.. RASUAH…
    ADESH… MASALAH BUDAK NIE

  21. Menteri Gila Harta on

    kesian melayu: bro….kita berhutang…kita byr sendiri n utang nie mkin lama mkin berkurangkan? sbb kita byr untuk langsaikan hutang2 tu..lau bro pinjam along x tau lah..mmg byr x hbs2 la. Mungkinkah kerajaan pinjam dgn along??? sbb tu mkin lama mkin byk???

    Fuh along mana yang kaya tu ada duit billion-billion…

  22. Menteri Gila Harta on

    Art_vespa: Assalamualaikum,Hutang Kerajaan 2004=RM217 Bill + Hutang tahunan RM 220 Bill / 7 =32 Bill

    Boleh jelaskan kenapa bahagi 7 atau formula apa yang diguna ni. Terima kasih

  23. waaa..ekonomi.pndai omputih wat kite t’jerat dgn menyukrkn ekonomi dan melibatkn kiraan ntah pe2 jadah walhal ekonomi xsesukr yg disangka..yg penting,kita kembali pada ekonomi b’btk Islam..bukan xbleh hutang,tp kalo dh memudaratkn,kan dh len jdnye..neway, hope gomen dpt la kuar dr masalah hutg yg melampau..aritu tv3 ade ckp m’sia b’potensi jd cam greece..mmg tul la kot..jgn smpai rkyt jd mangsa.

  24. Menteri Gila Harta: Boleh jelaskan kenapa bahagi 7 atau formula apa yang diguna ni. Terima kasih

    Kerana dari 2004 hingga 2011 ada 7 tahun. maka bahagi la dengan jumlah balance tu td.

    Kita x perlu bertengkar pasla nie..x lama lagi..nilai duit USD akan jatuh..or collapse ..maka, semua duit kertas yg ada di dunia nie boleh di tampalkan ke dinding..jadi wallpaper…Eropah tengah merusuh, termasuk US dan Amerika latin..kerana masalah ekonomi yg meruncing..Libya dan Syria di serang kerana memperkenalkan matawang Dinar dan Dirham iaitu duit emas dan perak..

    Malaysia adlh negara ke 3 yang launch tetapi dapat hidu masalah lebih awal sblum jd cam libya..tu pasal hanya jadi emas kijang jerk..

    Kita bukan jer berpotensi mcm greece, tapi satu dunia akan jadi cam tue.xyah risau..tengok je pergerakan ekonomi sekarang..termasuk pergolakan dunia..

    Kalau bercakap hukum ekonomi islam..tiada riba..perniagaan hanya guna dinar, dirham,barli, kurma,garam dan rempah.
    Perbankan islam di malaysia nie adlah riba pintu belakang..upgrade convensional untuk di halalkan..

    Sume masalah dunia dan solution adlh dr yahudi. Dunia di kawal oleh mereka..
    Selepas nie..akan ada duit baru..iaitu elektronik money..semua transaksi dalam pc..ATM machine hanya untuk transfer duit je..keluar dah xleh..xde duit..sebab itu di galakkan gune debit kad..xke pandai yahudi..

  25. kita mmg hidup di zmn yahudi berkuasa (nafsu,materalistik,hutang,etc).. semoga kita mati dlm keadaan Islam..~

  26. APA LAH BENGGONG !!!!! SEMUA NEGARA DI DUNIA NI KEBANYAKKANNYA BERHUTANG. KALAU TAK BERHUTANG MACAM MANA NAK MAJUKAN NEGARA……….JEPUN, US, UK, SCANDANAVIAN DLL SEMUANYA BERHUTANG. JADI APA MASALAHNYA !!!!

  27. Pak Awang:
    sejak rosmah mancor jadi perdana menteri ni, ekonomi negara semakin terok

    ada bukti ke? bg aku sejak nuar juburi ada nie negara yg makin byk hutang…

  28. TAK PAS:
    APA LAH BENGGONG !!!!! SEMUA NEGARA DI DUNIA NI KEBANYAKKANNYA BERHUTANG. KALAU TAK BERHUTANG MACAM MANA NAK MAJUKAN NEGARA……….JEPUN, US, UK, SCANDANAVIAN DLL SEMUANYA BERHUTANG. JADI APA MASALAHNYA !!!!

    ALLAH swt Berfirman:- Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya jikalau kamu menturuti mereka(kafir), maka kamu adalah termasuk golongan-golongan daripada mereka .

  29. hahaha..inilah tanda2 kiamat sudah dekat..ekonomi dunia semakin tenat..pergolakan dunia semakin rancak..orang munafik akan diagung2kan,para ulamak dipinggirkan..bersiap sedialah wahai orang beriman, kebenaran Allah taala tentang hari kiamat telah terbukti…

  30. apa susah2… kurangkan penjawat awam yang ada . dari 1.3 juta kakitangan awam yang ada kurangkan kpd 700ribu. secara tak langsung belanja mengurus pun kurang. xpayah bayar gaji, ganjaran n pencen.

  31. Malim Demang on

    Betul..tanda-tanda kiamat sudah dekat..bersedialah kita mulai sekarang…jangan terlalu lalai dan nak duduk honeymoon lagi…kita sudah dicatur oleh idealogi dajjal fasa akhir…janganlah bertelagah lagi dan nak tuduh sapa-sapa…itu semua takdir tuhan…bangun lah bersatu kepada ahli sunnah wal jamaah..ikut sunnah nabi…pemimpin kita sekarang pun dah tak boleh undur macam perahu lagu…kerana itulah FITNAH DAJJAL yang di sebut dalam hadis nabi…marilah kita berdoa ramai-ramai selepas solat dan buat solat hajat beramai-ramai…samaada di masjid surau atau perseorangan dirumah…kerana IMAN yang kental sahaja boleh menepis…Wallaualam

  32. pada aku la pe yg pnting pmimpin harus bijak memguruskn sumber yg dtg dri Allah swt spt minyak,gas,kayu balak atau pasir skalipn..mmg kita akui smue negara ada brhutang dgn bank dunia(koporat yahudi laknatullah) tp negara lain brhutang x la sehebat mcm negara yg kita cintai ini..bila pmimpin yg ada kuasa hidup brmewah2(jet peribadi,sport car,mahligai brharga jutaan ringit) yg x sepadan dgn pndapatan mereka..inilah punca segala apa yg korang hujahkn…x perlu nk bndingkan dgn negara lain sbb mereka pn ada msaalah dan cara mereka sndri untk atasi kemelut ini..cuma apa yg perlu kita sama2 renungkan nasib anak cucu kita nti…wallahualam.,.

  33. Menteri Gila Harta on

    remy: ada bukti ke? bg aku sejak nuar juburi ada nie negara yg makin byk hutang…

    Hahaha apa pulak kaitan anuar dengan hutang negara ni. Dia ke yang buat hutang tu semua…. adehla

  34. Menteri Gila Harta on

    remy: ada bukti ke? bg aku sejak nuar juburi ada nie negara yg makin byk hutang…

    inilah dia balik-balik guna skandal seks nak tutup mata rakyat. macam rakyat malaysia semua kemaruk seks.

    banyak lagi benda lain lebih penting dalam dunia daripada sibuk jaga hal kain dalam orang lain.

  35. bajet-bajet je on

    btol gak pe yg ko ckp ni, mmg xde spe yg nafikan. tapi cuba tgk equity dgn liability tu. liability dah lbh dr equity means that tu dh bhaya. lau cmpany face this kind of prob dh tentu2 investor pn takot nak invest sbb hutang dh lbh dr asset. tu lau cmpany tp lau govt ni lain skit. agak2 xbleh bayo hutang rakyat akan dicekik melalui tax. moral of the story nk ke xnk kita mesti tugar govt yang dh corrupt ni

    PRO:
    salam…
    aku parti bebas.. x mengokong mana2 parti pun..
    so nie pendapat aku (law ade penyataan aku yg salah boleh betulkan ngan fakta korang) kita share knowledge..

    law dibandingkan dengan rizab negara 414.5b.. aku rasa takderla teruk
    malaysia mempunyai defesit 437.2b..

    cuba kita lihat dari segi ekonomi..

    bagi aku tak salah kita berhutang law mampu bayar…
    kita berhutang untuk menambah kekayaan…

    jom kita bandingkan ekonomi peribadi ngan ekonomi malaysia…

    aku… aku sendiri berhutang…
    aku ade hutang rumah…
    aku ade hutang keta…

    kalau tak berhutang bila kah aku mampu nak beli rumah???

    kalau aku tak berhutang bilakah aku dapat beli kereta…

    sekadar pendapat…

    jika ade kesalahan tegurlah dengar cara berhemah..

    sekian terima kasih.

  36. Tok Berjanggut on

    PRO: KO X BERHUTANG KE?

    ko fhm x apa yg aku tulis, yup aku ada hutang, loan keta+ptptn tapi jumlah payment loan aku x lebih dari income aku sebulan, still ada ballance dalam income aku dan bukan deficit

  37. Menteri Gila Harta on

    TAK PAS: APA LAH BENGGONG !!!!! SEMUA NEGARA DI DUNIA NI KEBANYAKKANNYA BERHUTANG. KALAU TAK BERHUTANG MACAM MANA NAK MAJUKAN NEGARA……….JEPUN, US, UK, SCANDANAVIAN DLL SEMUANYA BERHUTANG. JADI APA MASALAHNYA !!!!

    Kau sedar tak apa yang kau tulis ni? Jangan memalukan diri sendiri. Negara-negara yang kau sebut tu walaupun hutang tinggi, tapi rakyat dapat balik hasil pulangan – sistem pendidikan dan khidmat kesihatan yang berkualiti contohnya. Rasuah juga kurang jadi lambatlah negara-negara ni nak terjerumus dalam masalah ekonomi macam situasi Malaysia sekarang.

    Sila lihat Corruption Perceptions Index (CPI) oleh Transparency International.

    Corruption Perceptions Index 2011 (wikipedia)
    SCANDANAVIAN
    Denmark 9.3 (1)
    Sweden 9.2 (4)
    Norway 8.6 (10)

    JEPUN 7.8 (17)
    UK 7.6 (20)
    US 7.1 (22)

    Cuba lihat CPI untuk Malaysia dan ranking dibandingkan dengan negara-negara yang kau sebut tadi dan juga Greece.
    Malaysia 4.4 (56)
    Greece 3.5 (78)

    Nah, lihat sendiri dan fikirlah sendiri.

  38. kalau lah PR memerintah negara next PRU ni, konpem janji2 diorg sukar utk dilaksanakan..BN ape lagi konpem akan tembak kaw2 punya..

    sebab?? PR terpaksa setelkan hutang2 negara yg ditinggalkan BN seperti mana yg berlaku di Kelantan dan Penang..

  39. Gurkha Pencen on

    Salah satu yang boleh kita menanggung hutang apabila di wujud pelbagai jabatan yang dulunya cuma satu aja. Contoh JPJ yang mengawasai undang undang kenderaan dan kini diwujudkan SPAD pulak. Bila wujud SPAD, nak kena ada ketua SPAD, kakitangan SPAD dan pejabat SPAD. Semua negeri kena ada opis dan kakitangan SPAD. Gaji semua ni kerajaan yang tanggung. Undang2 SPAD ada tapi anggota penguatkuasanya tak ada. Tiap tiap hari lori bawa muatan berat terutama sebelah subuh. Sejauh mana kenderaan berat ini berjalan sejauh itulah jalan rosak. Siapa yang menanggung pembaikan jalan yang beratus kilo meter ini? Dulu dah ada JPJ kini SPAD tapi hasil yang dikutip dari saman hampeh… Tulah diantaranya yang menyebabkan kita boleh jadi papa….

  40. Menteri Gila Harta: Kau yang tak habis-habis confuse nak kata orang lain salah pulak

    mula2 dlm artikel pro pembangkang ni kata bajet 2011.. lepas saya tulis dalam komen terus tukar.. mcm tu jugaklah pembangkang… boleh main silap mata…

  41. salam…. “pro”
    mintak maaf kerana aku ingin menegur…

    dgn guna alasan mcm tu utk diri berhutang …
    pada ketika ramai manusia dihumban ke neraka kerana riba..

    malaikat bertanya….
    “kenapa le ngkorang jadik mcm nih”..

    ngko dan org2 lain akan jawab…
    “kami tak de pilihan lain, kami terpaksa…”

    malaikat pulak bertanya….
    “apakah sempit sangat bumi ALLAH jadikan utk kamu? mengapa kamu tidak mahu berpindah ke tempat lain?..”

    jadi, pesan aku utk semua, carik le jln…
    bukan carik alasan….

    aku pun ada kereta 4 biji yg harga 100k+
    rumah 2 biji yg harga 200k+….
    aku jugak muda…
    aku jugak bukan org kaya @ anak org kaya…

    jadi, pesan aku utk semua, carik le jln…
    bukan carik alasan….

    bukan niat aku nak membangga….
    cuma nak berpesan pada yg nak mendengar…

    Asalamualaikum wbt…..

  42. obi wan kenobi on

    Kita tengok PRU13 nanti parti mana yang bakal memerintah. Parti mana yang menang masa PRU 13 nanti maka parti itu lah yang kena selesaikan semua hutang ni yang mana telah dibuat atau dilahirkan oleh parti-parti yang memerintah sebelum ini. Kalau tak dapat selesaikan maka malaysia ini akan bertambah lagi hutang diamana boleh bersaing dengan US dan negara-negara eropah yang lain. Agak-agak bila malaysia boleh capai target untuk berhutang sehingga 1 trilion?

  43. hutang bertimbung!.. kerakyatan pada orang asing!…tak tahu lah apa nak jadi dengan negara kita ni.

  44. aku sangat fed up dgn pemerintahan najib dan UMNO.byk sgt ronggak yg dh dibuat di malaysia
    1) hutang malaysia semakin meningkat dari tahun ke tahun
    2)pelaburan yg dibuat pun tak dpt hasil
    3)rasuah semakin menjadi jadi
    4)ketidak adilan berlaku terutama dari aspek perundangan (obvious)
    5)kebebasan media disekat
    6)education skrg ni dah jd macam satu perniagaan
    7)jalan2 raya banyak yg dah berlubang
    8)perlambakan warga asing( aku rs dh mcm international sgt dah ni)
    9)malaysia ni dah macam hidup segan mati tak mahu..
    tension aku tgk keadaan kat malaysia nie..semua nak kayakan kroni masing2..malaysia dah la negara yg kebnayakan rakyatnya terdiri drpd golongan sederhana dan berpendapatan rendah..kalau mcm ni la trend nya,alamat bungkus la malaysia…

  45. korang rasa kalo bukan UMNO/BN yang memimpin xkn ad hutang ?wowzes…mmg hebat la…

  46. hutang betimbun tp ada hati naikkan gajiorg kerajaan giler2!!die sama die senang yg mampos kita rakyat biasa menanggung harga barang2 naik!!satu malaysia ke namanya ni??gaji naik bayar pencen pon naik seumur hidop rakyat tangung beban!!!!!rakyat diDAHULUKAN konon..bukan kakitangan kerajaan di UTAMAKAN??menuju ke negara berpendapatan tinggi??gaji org2 kerajaan yg naik mencanak2 yg lain HAMPIH!!!

  47. BUNGKUS:
    hutang betimbun tp ada hati naikkan gajiorg kerajaan giler2!!die sama die senang yg mampos kita rakyat biasa menanggung harga barang2 naik!!satu malaysia ke namanya ni??gaji naik bayar pencen pon naik seumur hidop rakyat tangung beban!!!!!rakyat diDAHULUKAN konon..bukan kakitangan kerajaan di UTAMAKAN??menuju ke negara berpendapatan tinggi??gaji org2 kerajaan yg naik mencanak2 yg lain HAMPIH!!!

    biasalah tu… kerajaan melayan rakyat (bukan kakitangan awam) sama seperti hamba abdi.

  48. yang aku tak paham kerajaan malaysia asal apa die implement kata untuk rakyat tp kat situ dia selit kan jugak untuk kakitangan k’jaan..misalnya rumah pertamaku..3000/rm harga rumah250k cantiklah untuk org awan yg berpendapatan 3k ke bawah…ni org gomen naik gaji……harga rumah&kelayakan terus dinaikan ADIL KE UNTUK RAKYAT BIASA ????terlalu banyak faedah diberi&dinikmati kaki tangan k’jaan..bglah peluang pd mereka yg lebih memerlukan kakitangan awam pttnya out -of-list lah……

  49. hamba Allah on

    hehehe… aku setuju dgn penerangan hamba Allah yang sorang tu. Tugas kerajaan adalah utk menyediakan infrastruktur dan kemudahan utk rakyat. rakyat bekerja utk membantu kerajaan mentadbir negara serta menguruskan kerja menambah pendapatan negara.

    kerja petronas tu dah bagus dalam menambah pendapatan negara, eksport getah dan sawit tu pun tambah pendapatan negara, pelabuhan, pelancongan, eksport makanan, gula dan lain lain… yang tak bagusnya, pembangunan yang terlebih lebih dari keperluan… memang kita perlu berhutang utk tambah modal, tapi hutang perlu dilangsaikan, tapi pendapatan negara tak pernah cukup utk langsaika. hutang, jgn kata nak langsai, nak break even pun tak lepas, tu pun ada hati nak tambah hutang…

    bila pembangunan sesuatu kawasan itu terkawal, maka taraf hidup sesuatu kawasan itu juga akan terkawal… tak perlu ada bangunan yang mega… apa yang rakyat mahukan cuma kehidupan yang menyenangkan… tapi bila kata rakyat nak hidup senang, nanti org kata tak nak usaha mana bole senang… sapa kata kita tak usaha, kita usaha kat mana yang kita rasa mampu dan kita dah pilih wakil rakyat kita utk buat apa yang kita tak mampu, iaitu buat sesuatu dipihak atas utk membantu rakyat… sbb tu kita sanggup bagi diaorg gaji mahal dari gaji kita… tapi diaorg duk kata gaji tak cukup… kalau tak cukup takpela, berenti je jadi wakil rakyat, kami bole lantik org lain yg mampu buat kerja pada gaji yang ditawarkan…

    kesimpulannya, kita ada income 2000, gunakanlah sebaik mungkin, tak payah buat pelaburan yg terlalu mega sbb kami taknak pun projek mega buat malaysia gah jadi pusat pelancongan tapi income pelancongan cuma 1/1m dari pelaburan… dari buat projek mega, baik bagi rakyat rumah sorang satu…

  50. Salam…

    Saya syorkan korang semua tengoklah youtube Sheikh Imran Hosein terutamanya yang pasal Islam dan Kewangan Antarabangsa.

    Pastu settingkan balik mindset dan amalkan hidup macam sahabat.

    Wassalam,
    Wan.

  51. dulu Datuk Idris Jala pernah kata sekiranya terlalu banyak subsidi Negara malaysia akan bankrup pada tahun 2015,munkin boleh jadi benar,jadi hati2 lah wahai PM.

  52. UMNO pejuangan yang mgutungkn d mkayakn ahlinya shj…pergi jahanam la rakyat pd mereka,yg mereka tahu cedok kaut sbyak mgkin hasil negara.Came on la….wahai rakyat Malaysia,buka minda buka mata dan lihat lh sedalam2nya.Adakah anda mahu peminpin begini????

  53. black caiman on

    Hahaha..masa ni lah diorang nak lanyak habis-habisan sebelum menyerahkan beban hutang pada pembangkang

  54. black caiman on

    Agak2, berapa harga satu kaki persegi negara Malaysia untuk digadai kelak? huhu

  55. Hutang kerajaan dah mencecah 400 billion.
    Disebabkan ekonomi dunia merudum, permintaan barang2 pembuatan dan elektronik tempat aku kerja mengalami kemerosotan. Majikan mula mengambil langkah mengurangkan pekerja termasuk aku yang bekerja di kilang elektonik.
    Disebabkan suntikan modal sebanyak 27 billion untuk rangsangan ekonomi(kerajaan menambah hutang lagi), aku telah terselamat dari kena buang.
    kalaulah 400 billion itu bukan hutang kerajaan, tetapi simpanan kerajaan, alangkah makmurnya Negara Malaysia.

  56. alah kalau PR jaga kerajaan pusat, silap2 lebih teruk lagi
    smpai nak kena minta tolong dengan ah long antarabangsa , IMF
    nak2 si anwar tu…
    tu sebab kita semua kena bersatu pertahankan putrajaya daripada anasir luar

  57. Kalau mcm tu, baik PR jadi pembangkang je, tak payah jd pemerintah. sebab takut nak setel hutang BN yang dikatakan melampau tuu. nasib laaa.

  58. Hutang kalau menjana ekonomi tak pela,tapi berhutang untuk perkara yang tak dapat menjana ekonomi adalah salah satu punca hutang tak mampu untuk dibayar ,.kita bukan takut pe,takut nanti hutang banyak2,.x dpt bayar sebb pentadbiran yg tak cekap,.negara jadi bangkrap,.negara kita lak kena lelong,.haha

  59. salam semua!!!
    rakyat malaysia.
    sebelum salahkan kerajaan cubalah renung2 kan diri kita sdr sebagai rakyat malaysia adakah diri kita..pandai-bodoh,malas-rajin,berfikiran-gila,pandai ckp-tak pandai buat.
    sy bukan pihak mana2 cuma sedih melihat malaysia dipermainkan oleh semua pihak , baik kerajaan mahu pun pembangkang n secara umumnya rakyat sdr yg tak tahu apapun, lebih2 lg golongan bawahan yg tak tahu apa cuma fikir free semata2.
    ekonomi malaysia semakin teruk n hutang negara semakin parah jangan semua salahkan kerajaan, kerana siapa yg pilih kerajaan bukankah rakyat sdr…..
    selama ini kerajaan bn dpt bertahan selama ini kerana bn bijak berpolitik n pandai menggambil hati rakyat bukannya yg atasan tapi yg bawahan kesemuanya gilakan duit sebab mungkin duit segalanya buat mrk, dgn ini pilih bn sebagai kerajaan sebab bn dianggap lebih perihatin terhadap rakyat. tapi mrk tak tahu duit siapa dia org dpt,cuma berfikir ini pemberian kerajaan bn.
    adakah kerajaan bn punyai wang???
    adakah kerajaan bn guna wang sdr???
    bagaimana cara kerajaan bn guna wang berbillion2 setiap tahun???
    berapa byk masjid didirikan dimalaysia n berapa billion dah habis???
    berapa byk banggunan cakar langit didirikan dimalaysia n berapa billion dah habis???
    berapa byk pekerja kerajaan diseluruh malaysia???
    bagaimana cara pekerja kerajaan berhabis wang kerajaan???
    kalau nak tulis memang tak habis satu mlm..

    pernahkah anda berfikir!!!!
    perlukah wang berbillion2 dihabiskan semua utk semua ini.
    harapmaaf!!! berkira2,berekonomi kena pandai n bijaksana. bukan tak tahu buat tahu lama kelamaan siapa yg merana.

  60. tak perlu nak kurangkan subsidi.. kurangkan pembaziran pada projek-projek yang merepek.. di situ yang membuatkan kerajaan rugi..

  61. la dulu masa buat proton pun cakap mbazir.klcc pun same.lrt dulu mbazir la ni x cukup.apola nk lagi smua x kne.

  62. Mana boleh analysis mcm tu..

    jgn fokus pada hutang shja..kite kene analysis income kita juga..byk parameter yang kene pki..ni lah akibatnya kalo yg bukan ahli ckp psl ekonomi..

  63. Yang pasti kalau hutang kerajaan melebihi 55% dr KDNK,kerajaan melanggar undang-undang.
    Terima kasih

  64. Hutang tidak boleh lari dari kehidupan bro. Cuba cari negara yg tidak berhutang? ada ke. Cuba cari syarikat nak buat projek yang tidak berhutang 100%? akan hutang jgk nak kembangkan sykt. bukan apa bro. ni kehidupan. kalau taknak berhutang. keje je kuli. kuli je tak berhutang, tak perlu sambung belajar? tak perlu nak hutang beli rumah atau kereta? apa2 la. Kerajaan bukan BODOH. semua pakar ekonomi negara ada dalam Bank Negara. diaorg pun taknak kerajaan rugi. dari sudut ekonomi memang biasa negara berhutang nak kembangkan ekonomi.

  65. Siapa Hancur on

    BN kate Malaysia akan hancur kalau PR memerintah . YEKE? SEBENARNYA? Kroni yang hancur , tapi rakyat akan membangun. Insya Allah , jika dengan izin Allah.

  66. satu soklan je aku nk tnya. kalu nabi masih ade, adakah nabi sokong ape yg krjn skg lakukn pd negara ni?

  67. Sesungguhnya, semua ini telah kuperhatikan, semua ini telah kuperiksa, yakni bahwa orang-orang yang benar dan orang-orang yang berhikmat dan perbuatan-perbuatan mereka, baik kasih maupun kebencian, ada di tangan Allah; manusia tidak mengetahui apapun yang dihadapinya.
    Segala sesuatu sama bagi sekalian; nasib orang sama: baik orang yang benar maupun orang yang fasik, orang yang baik maupun orang yang jahat, orang yang tahir maupun orang yang najis, orang yang mempersembahkan korban maupun yang tidak mempersembahkan korban. Sebagaimana orang yang baik, begitu pula orang yang berdosa; sebagaimana orang yang bersumpah, begitu pula orang yang takut untuk bersumpah.
    Inilah yang celaka dalam segala sesuatu yang terjadi di bawah matahari; nasib semua orang sama. Hati anak-anak manusiapun penuh dengan kejahatan, dan kebebalan ada dalam hati mereka seumur hidup, dan kemudian mereka menuju alam orang mati.

    Tetapi siapa yang termasuk orang hidup mempunyai harapan, karena anjing yang hidup lebih baik dari pada singa yang mati.
    Karena orang-orang yang hidup tahu bahwa mereka akan mati, tetapi orang yang mati tak tahu apa-apa, tak ada upah lagi bagi mereka, bahkan kenangan kepada mereka sudah lenyap.
    Baik kasih mereka, maupun kebencian dan kecemburuan mereka sudah lama hilang, dan untuk selama-lamanya tak ada lagi bahagian mereka dalam segala sesuatu yang terjadi di bawah matahari.
    Mari, makanlah rotimu dengan sukaria, dan minumlah anggurmu dengan hati yang senang, karena Allah sudah lama berkenan akan perbuatanmu.
    Biarlah selalu putih pakaianmu dan jangan tidak ada minyak di atas kepalamu.
    Nikmatilah hidup dengan isteri yang kaukasihi seumur hidupmu yang sia-sia, yang dikaruniakan TUHAN kepadamu di bawah matahari, karena itulah bahagianmu dalam hidup dan dalam usaha yang engkau lakukan dengan jerih payah di bawah matahari.
    Segala sesuatu yang dijumpai tanganmu untuk dikerjakan, kerjakanlah itu sekuat tenaga, karena tak ada pekerjaan, pertimbangan, pengetahuan dan hikmat dalam dunia orang mati, ke mana engkau akan pergi.
    Lagi aku melihat di bawah matahari bahwa kemenangan perlombaan bukan untuk yang cepat, dan keunggulan perjuangan bukan untuk yang kuat, juga roti bukan untuk yang berhikmat, kekayaan bukan untuk yang cerdas, dan karunia bukan untuk yang cerdik cendekia, karena waktu dan nasib dialami mereka semua.
    Karena manusia tidak mengetahui waktunya. Seperti ikan yang tertangkap dalam jala yang mencelakakan, dan seperti burung yang tertangkap dalam jerat, begitulah anak-anak manusia terjerat pada waktu yang malang, kalau hal itu menimpa mereka secara tiba-tiba.

  68. sbb tu ade AES!!! Amik duit rakyat. Dah rasa mcm hamba sbb undang2 menghalalkan cara. Bukan mendidik tapi mencekik rakyat adelah. Kalau mendidik xperlulah saman mahal2… Sekali kena tahu lah salah kt sbb kt manusia.

  69. hah ambik kau… yang ini baru dikatakan orang yang tau ekonomi, cakap guna fakta.. yang kat atas tu semua fakta dari jabatan audit negara. tak salah kalau kerajaan nak berhutang, kita rakyat tak pernah tentang pun untuk kemajuan. tapi kalau dah almari yang harga cuma rm 1500 dah sampai jadi rm13,000.00 sebijik aper cer bro? sape yang tak hangin,, kemajuan kepala hotak apa tu? kalau ini macam bukan setakat main bapak-bapak je org akan maki,.. sekali dengan atok-atok penyangak wang rakyat tuh pun sepatutnya dimaki…. pasal hutang negara sekarang nih takpayah pakar.. failed subjek ekonomi dalam spm pun tau bro…

Leave A Reply