≡ Menu

Harga Kereta Nasional di Luar VS Harga Kereta Nasional di Malaysia Ada Perbezaannya?



(Kemaskini terkini pada: Nov 10, 2016)

Harga Kereta Nasional di Luar VS Harga Kereta Nasional di Malaysia Ada Perbezaannya?

Kami bercerita soal harga kereta nasional, harga barang. Memang lumrah.

harga kereta nasional

Sebab itu semua keperluan. Tetapi di Malaysia kalau dibuat perkiraan nilai inflasi, pembelian kereta oleh rakyat Malaysia tidak dikira sebaliknya rakyat Malaysia yang menggunakan perkhidmatan awam barulah tergolong dalam kelompok inflasi.

Bagaimana tu? Berapa ramai yang guna pengangkutan awam? Cuba lihat berapa banyak kereta di jalan raya sekarang ini?

Kami tidak akan menyentuh pembelian kereta mewah di Malaysia, tetapi cukup sekadar harga kereta Nasional yang dikenakan sesuai dengan golongan pertengahan. Atau kalau tak mampu nak turunkan harga kereta Nasional disebabkan pelbagai alasan yang diberikan, beri peluang untuk rakyat Malaysia “memilih”. Sampai bila lagi nak bagi subsidi dan perlindungan kepada harga kereta Nasional?

Sepatutnya lebih indah duduk sendiri bukan? Tetapi apa sudah jadi sekarang ini? Ada yang mengatakan kami ini pro pembangkang atau anti kerajaan atau wakil pembangkang. Itu semua pendapat anda, kami tidak boleh menghalang. Sekali lagi kami tiada kena mengena dengan mana-mana parti politik. Cuma kami nak tanya, anda sebagai rakyat Malaysia tak mahu lihat negara ini menjadi lebih baik?

“Kerajaan buat benda baik, kami sokong. Kalau ada kesilapan kami jugak mestilah menegur”

Negara kita bukannya negara miskin tetapi NEGARA KAYA. Tuhan dah anugerahkan kepada negara Malaysia cukup hasil bumi yang cukup banyak. Hanya tinggal kita sahaja menguruskan dengan baik. Itu belum masuk lagi “sumbangan rakyat Malaysia” yang tak henti-henti kepada negara.

Topik kali ini, kami nak sentuh perbezaan harga kereta Nasional yang dijual di Malaysia dengan harga kereta Nasional yang dijual di negara sendiri, Malaysia.

No. Perkara Butiran dan pautannya
1. Harga Kereta Proton di Indonesia KLIK SINI
2. Kos Tahunan Pemilikan Kereta di antara negara lain KLIK SINI
3. Kenaikan gaji fresh graduate di UK KLIK SINI
4. Beza Tawaran Harga Kereta di Malaysia VS UK VS Thailand KLIK SINI

Di UK contohnya, siapa kata cukai sana rendah? Tinggi…tetapi “sepadan” dengan pendapatan yang mereka perolehi termasuk juga harga barangan dan harga kereta di sana. Contohnya :

  • Gaji anda GBP1840 sebulan (Graduan universiti)
  • Harga kereta Nasional GBP7000 sahaja (Perodua Myvi)
  • Kalau pergi berbelanja di pasaraya contohnya, senang-senang sahaja boleh penuh satu troli dengan hanya modal belanja GBP50-GBP60 (beras, ikan, udang, sotong, sayur, tepung, cereal)

Indah tak kalau begitu? Kalau di US macam-macam dana untuk orang awam. Memang banyak orang US yang homeless tetapi homeless mereka pun makan pakai cukup 3 kali sehari. Kerajaan mereka siapa bagi kupon makan lagi. Kalau di Malaysia selagi tak masuk rancangan Bersamamu, selagi itulah “pihak-pihak yang berkaitan buat sardin saje”.

Kami pun tidak mengharapkan Malaysia berada sampai tahap begitu sekali seperti yang berada di UK dan USA. Tetapi sekurang-kurangnya lebih baik daripada sekarang ini. Sesekali minda kita semua di sini (rakyat Malaysia perlu lebih terbuka) untuk melihat keadaan yang di luar sana. Kalau tidak sehingga 10 generasilah kita akan rasa yang Malaysia sudah berada dalam yang cukup selesa.

Soal harga kereta Nasional ini. Kita balik semua kepada negara UK :

  • Kalau di UK, gaji minimum di sana adalah sekitar 5.8-6 pound satu jam. Kalau harga minyak di sana pula bersamaan 1liter minyak = 1.05 pound
  • Basic gaji bagi fresh graduate (ijazah sarjana muda) yang kerja dengan kerajaan boleh dapat sekitar GBP1840 sebulan
  • Okey…katakanlah ada di antara mereka ada yang minat Perodua Myvi, harga kereta Nasional tersebut hanyalah sekitar GBP6999. Berapa kali agaknya gaji, mereka dah boleh beli Perodua Myvi SECARA TUNAI?
  • Yang menguntungkan mereka lagi, aksesori dan spesifikasi Perodua Myvi contohnya yang dibawa ke sana pastinya agak berlainan dengan pasaran di Malaysia selain daripada harga kereta yang agak kompetitif untuk dijual di UK.
  • Kalau tidak dibuat begitu, memang tenggelam timbul permintaan mdel Perodua & Proton di sana

Sebab di negara luar, padang yang disediakan adalah sama rata kepada semua untuk masuk dalam industri automatif ini dengan cukai yang agak “munasabah”. Okey di Malaysia pula :

  • Gaji gresh graduate (degree) yang berkerja dengan kerajaan contohnya boleh menikmati pendapatan sekitar RM2,000 + RM1,000 = RM3,000 lah lebih kurang
  • Harga kereta Nasional di Malaysia (Perodua Myvi) berapa pula? Kalau tak diikat pinjaman dengan bank sehingga 7 atau 9 tahun, belum tentu rakyat Malaysia mampu nak pakai.
  • Kalau ada yang tak mampu juga kenalah naik pengangkutan awam. Contohnya dari Bukit Bintang ke KLCC? Apa yang boleh diharapkan dengan kecekapan pengangkutan awam yang sedia ada?
  • Itu sebablah juga sehingga saat ini, terdapat 20 juta buah kereta yang didaftarkan di Malaysia. Daripada jumlah kereta tersebut, apa pilihan yang mereka ada untuk membeli kereta yang mampu milik?

Jangan bandingkan antara nilai pertukaran matawang tetapi lihat dan perhatikan perbandingan antara gaji kepada gaji. Adakah duit kita semakin mahal atau barang kita yang semakin mahal.

Adakah patut harga kereta Nasional contohnya ditekan harga sebegini rupa kepada rakyat. Adakah penjualan pada harga kereta Nasonal sebegini rupa hanya untuk mendapatkan keuntungan atau nak mencekik darah terhadap rakyat sendiri?

Adakah harga kereta Nasional yang dijual di Malaysia, menggunakan konsep pembeli membeli kereta sambil ‘menderma’?
Satu lagi masalah utama sekarang ini kerana “nilai” kereta itu sendiri. Inflasi terhadap nilai kereta itu sendiri masuk ke dalam sistem pembankan. Makanya, penyusutan nilai kereta sekarang sudah menjadi satu risiko sistematik kepada sistem pembankan.

Harga Kereta Nasional yang tinggi ketika ini tak setara dengan kualiti yang sedia ada. Disebabkan tarif perlindungan itulah rakyat akan terus ditekan tinggi. Dalam pada masa yang sama, banyak AP yang “dilepaskan” kepada kroni semakin berleluasa ketika ini yang akhirnya memakan diri sendiri. Kalau dahulu Proton boleh pegang separuh daripada pasaran automotif negara, sekarang ini tinggal berapa sahaja?

Dalam bahasa mudahnya, punca harga kereta di Malaysia terlalu tinggi adalah disebabkan :

  • Cukai yang dikenakan oleh kerajaan, tidak kira Proton, motokar Jepun, kereta continental, semuanya akan jadi  harga kereta melambung tinggi apabila dibawa masuk dan dipasarkan di Malaysia.
  • Dalam pada masa yang sama harga kereta Nasional dikurangkan sedikit supaya dapat “bersaing” dengan kereta import
  • Yang peliknya kalau buat pinjaman kereta Nasional lebih mahal daripada buat pinjaman untuk kereta import?
  • Dalam pada masa yang spare pun boleh tahan juga harganya

Harapan kami cuma satu sahaja, kerajaan dapatlah kiranya semak semula dasar percukaian kereta import & tempatan. Terutamanya, kereta kelas ekonomi atau medium yang banyak dibeli oleh rakyat Malaysia daripada golongan pertengahan.

“Cukup-cukuplah dengan tongkat yang diberikan kerajaan selama ini, sehingga rakyat “dipaksa memegang tongkat di bawahnya selama berpuluh tahun lamanya”

Biarkanlah akhirnya rakyat dapat buat pilihan. Bagaimana harga kereta Nasional mahu diselaraskan sehingga mampu menarik pengguna di Malaysia. Ataupun tingkat kualiti yang sedia ada…terpulang

P/S : Apa pandangan anda pula perbezaan harga kereta Nasional yang dijual di Malaysia dengan yang diluar negara?

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Harga Kereta di Malaysia Lebih Murah Daripada Harga Kereta Singapura? Harga Kereta di Malaysia Lebih Murah Daripada Harga Kereta Singapura? Hari ini kami petik laporan Utusan Malaysia berkenaan perbandingan harga kereta di Malaysia yang cuba dilakukan berbanding harga ...

213 Komen Bernas di Berita Semasa… add one
  • 1 bro drummer 9:01 am

    Salam..
    klau lah betul kerajaan nk rombak..
    mmg depa btul2 prihatin pd RAKYAT.
    harga kereta BUATAN MALAYSIA mmg mahal..
    sepatutnya murah laa..sb ianya kereta NASIONAL..
    klau mahal sekali pn..sparepart plak yg mahal..
    persoalan disini
    ‘Kat Malaysia..ape yg murah?’

  • 2 Mansor 9:45 am

    kalau tak suka dengan harga proton, boleh blah daripada sini
    jangan suka2 nak kutuk kerajaan jer kerja

  • 3 Anti Kapitalis 9:51 am

    sekarang nak buat pinjaman lebih 10 tahun pun dah boleh, kalau yang kerja kerajaan senang2 dapat 15 tahun

    memang macam gomen nak membela BANK..kalo tempat lain BANK bashing tu biasa, Bank siap rasuah dj radio suh cite molek2 pasal bank..sebab ramai tak tau rosak ekonomi tu boleh bermula dengan perangai bank..tenguk macam USA dengan finance credit problem tuh, kalo tak bail out USA sampai cecah trillion USD tu, mampu dah lama bank of america, citicorp semua k?

  • 4 baulu 9:52 am

    Kualiti tak setimpal dengan harga..kalo nak cerita mmg bnyak sgt yg boleh diperkatakan..tp rasanya yg guna kereta buatan Malaysia sedia maklum apa permasalahannya..

  • 5 Mr. Borhan 9:56 am

    maaf cakap laa… kadang2 terfikir jugak aku bila fikirkan malaysia sekarang ni
    aku fikir gomen mesia ni
    sengaja ‘lembapkan’ efficiency n effecticness public transport sbb

    rakyat takkan ada pilihan melainkan beli jugak kereta walaupon harganya mahal
    beli proton ka, perodua ka bukan sebab depa suka pon
    sbb yang paling murah walaupon dalam erti kata sebenarnya MAHAL!! ada pilihan kerr???
    pakai motor ??? jangka masa pendek boleh laa … dah berkeluarga tetap kena pakai kereta jugak
    hujan panas ??
    jadi rakyat macam kita tak banyak pilihan..

  • 6 eddie 9:59 am

    sana persaingan kereta banyak sebab tue murah…
    sini persaingan nak untung cepat banyak…sebab tue mahal…
    kalau kereta kita boleh jual murah daripada negara sendiri…agak2 berapa kos sebenarnya bagi sebiji kereta dan margin bagi sebuah kereta

  • 7 Rahman 10:01 am

    Mansor. tujuan entri ni untuk rakyat supaya berpikir di luar kotak. Please la Mansoor, tolong jangan malas nak berpikir. Bila ko ader anak nanti jgn ajar anak ko bingai dan malas berpikir macam ko. Anak-anak penyambung generasi. kalu ko serapkan pemikiran camnie kt generasi ko. sampai bila2 generasi ko x kan maju.

    P/S didik la anak2 lebih baik dari kita ibu bapa. kalu mau generasi bangsa kita bertambah maju.

  • 8 sokong pm 10:15 am

    nak tahu sbb apa org kata blog ni pro pembangkang? sebab korang cite pasal kerajaan semua yg buruk.. cerita pasal pembangkang semua yg baik.. padahal saya tengok.. dua2 ada baik dan dua2 ada buruk.. kasi adil dlm kuarkan entry.. cite yg baik pasal kerajaan dan cite yg buruk pasal pembangkang.. pasal harga kite ni.. betullah harga kat msia mmg mahal.. sy pndptn isi rumah lebih 10K pun masih tak mampu pakai keta import.. mahal sgt…

  • 9 bro drummer 10:30 am

    sb ape keta import mahal sgt?
    sebab cukai kan tuan?tp klau pendapatan tuan lebih 10k..
    paling2 pn toyota vios pn lepas..kt entri ni bkn utk kutuk kerajaan..
    tp nk menyedarkan kerajaan yg memerintah..
    klau pembangkang jd kerajaan skali pn..
    tetap akan ade pihak yg akan menjadikan blog ni utk menyedarkan kerajaan..

    p/s~agk2 pakjib bc ke komen kite sume nieh?huahuhauha :)

  • 10 ejatjb 10:31 am

    hutang kereta,hutang rumah,hutang perabot
    cukai pintu dan segala cukailah..
    sampai mati pon x habis bayar lagi.
    hidup kene hutang keliling pinggang.
    x berhutang x dpt la nak merasa benda2 asas ni.
    x kisah la sape yg jadi kerajaan..kadaan tetap sama.
    terfikir kehidupan di Libya..mewah hidup rakyat.
    bersyukurlah ada di Malaysia walaupon certain hal sakit untuk ditanggung.

  • 11 da 11:06 am

    bukan nak kutuk…cari alternatif terbaik bro…pk2kanlah

  • 12 da 11:13 am

    hang ni memang baru masuk web ni barangkali…tu tak tau perkembangan sebenarnya…biasa kita nengok rencana dlm ni hentam pbgkang juga…ko baca2lah yg lepas2…baca baru komen

  • 13 Tok Berjanggut 11:27 am

    cukai kereta import 100% keatas, yang pelik dan ajaib kereta nasional pun ada cukai

  • 14 Mansor 11:37 am

    la….tak betul ker aku cakap
    nak murah pegi dok australia la
    cuba bandingkan negara lain, kereta sendiri pn takdek lagi
    kerajaan sentiasa beri yg terbaik untuk rakyat
    yg penting kita sebagai rakyat kenalah sokong

  • 15 Ini Negara ALONG 11:42 am

    proton dilindungi oleh dasar kerajaan dengan tujuan dapatkan pembeli
    Jadi tidak hairanlahlah kalau kereta proton dijual mahal dinegara sendiri…buat kereta kalau pembeli tak ada, kena tutuplah
    teknik marketing begini membolehkan proton menyerap kos pasaran luar negara dengan jual kereta mahal dinegara sendiri..senang je jawapannya

    cuma yang tak bestnya..dasar2 baru akan terus di buat untuk bina pasaran proton seperti baru2 ini harga roadtax dan insuran untuk kereta lebih 15 tahun dinaikkan..ini menggalakkan dan menyusahkan sebahagian rakyat untuk beli kereta baru (proton)..perasan tak?

    masalah pasaran proton ini sebenarnya sudah disedari sebelum penubuhan proton kerana penduduk kurang…nampaknya sampi sekarang proton belum dapat tackle masalah pasaran sebab tu masih jual mahal dinegara sendiri..jadi jangan harap ler kereta import di malaysia tak kena tax tinggi2..maksudnya mahal la tu

    satu lagi sudah lama rakyat malaysia diasuh untuk beli kereta mahal dan buat loan 9 tahun…
    silap2 akan dinaikkan period loan tu, macam yang jadi kat loan rumah
    ketika rakyat yang semakin pandai beli kereta maka pada masa yang sama kerajaan juga semakin pandai untuk jual kereta…takkan dia nak buang pendapatan dengan hilangkan tax walaupun proton mampu bersaing nanti atau proton kena tutup…jadi sekali lagi memang susah lah harga kereta import jadi murah..

    hmm..berjasanya rakyat malaysia dengan proton…

  • 16 kakibukit 11:47 am

    maaf..sy rse x baik kte terlalu buruk sgka dgn kerajaan mcm yg en. borhan ckp..diorg pn pastinya berusaha utk bg rakyat senang..cuba kte letak diri kte kt situasi diorg (pihak kerajaan), mesti kte pn pening kepala cmne nak senangkan rkyat..susah kte nk puaskan hati sume org..juz a humble oppinion of mine

  • 17 mysterio 11:52 am

    ko ni la antara rakyat malaysia yg dungu, bebal, bodoh & sombong.mmg x bleh nk diajar…ko ade otak tp x de akal.

  • 18 haizzzz 11:56 am

    otak cetek ko ni diharap x merebak m’jd barah masyarakat..aku b’syukur kalo ko xpegang pe2 jawatan dlm gomen sbb senteng sgt pemikiran ko nih..=)

  • 19 bro drummer 11:57 am

    betul 0_0

  • 20 haizzzz 12:01 pm

    bro..ko pon isi rumah dh rm10k..pe lg nak..ko dh selesa sgt2..kitorg yg baru nk idup ni yg t’seksa..isi rumah bwh rm3k bro..tolak duit kete,tinggl bape je nk idup..rumah lg skrg mhl pdhl nk ikutkan xde pe pon yg m’desak nilai hartanah m’sia ni meningkt..kita bukan ske2 tuduh gomen,kita nk kan sume rs sederhana selesa,bukan mcm skrg ni..sakit bro!!dpt bantuan hands-off rm500,gula2 la bro..

  • 21 Zuzzy 12:05 pm

    +1

  • 22 Junta 12:10 pm

    mansor oh mansor
    banyak faktor yg mempengaruhi harga kereta import ni…org takkan bising macm tu sahaja
    contohnya keadaan sosio-ekonomi negara tersebut, kos seperti pengangkutan, kadar cukai yg dikenakan, malah nilai matawang sesuatu negara juga mempengaruhi harga belian…
    jadi ko kena paham disini…macam di malaysia salah satu faktor yg menyumbang harga kereta luar mahal ialah cukai yg dikenakan amat tidak munasabah atas dasar perlindungan yg diberikan kepada proton…ko kena paham ayat tu betul2…
    kalau satu faktor tu dibuang bukankah ianya boleh membuatkan harga kereta itu lebih murah dari yg sedia ada skarang..
    tak payah buang pun takpe…tapi cuba kurangkan cukai tu…

    berbalik pada cerita proton…
    proton yg dijual di pasaran tempatan sepatutnya boleh dijual murah sebab byk faktor2 diatas yg tak wujud untuk mempengaruhi nilai jualan proton di negara sendiri..

    jadi fikir-fikirkanlah wahai mansor

  • 23 haizzzz 12:14 pm

    masalah utama proton adalah board yg tamak.aku rs hampir sume org tahu yg mahathir ade saham dlm proton dan of course dia & kroni akan b’usaha sedaya upaya walaupon t’paksa gubal akta dan sbgnye utk melindungi proton. pastu dengn m’ggunakn semgt ‘belilah produk M’sia’ ditmbh gimik ‘kalo xbeli kete proton,rmai engineer xde keje’ hanyalah mitos semata demi m’cekik rakyt & kekal m’beli keluaran proton.realiti sebenar, tgk je kat thailand,ade je perkerjaan utk engineer mereka.yg penting gomen pndai tarik pelabur. m’sia xde hasilkan komputer, ade dgr engineer elktrik & elektronik xde keje?tu sume gimik gomen bro. kita perlu desak gomen utk b’henti m’bela proton dan GLC len yg mmg xpndai nk mengurus tadbir p’niagaan sendiri. korg tgk air asia, tanpa bantuan gomen leh pergi jauh sbb bijak dan berani..ade sifat2 keusahawanan..proton mesti jd lebih b’daya saing dgn mengeluarkan kereta yg m’sasarkan kepada golongan t’tentu..ni nk paw sume duit rakyt,wtf man..

  • 24 kucing hitam 1:12 pm

    Sepatut nya malaysia ….tak perlu ada kereta sendiri jadi thailand tak ada kereta sendiri…….tapi boleh jual kereta honda murah……cuma buat kilang pasang sendiri je….sepatutnya kerajaan buat kereta untuk jual murah pada rakyat…..tapi bukan untuk mencekik rakyat…..mana pergi afta……..sepatutnya kereta jenama luar….harga nya murah bukan mahal di malaysia
    Kalau di beri pilihan….

    Harga Honda sama dengan waja
    Mana nak pilih
    Aku pilih honda…….
    masalahnya aku tak de pilihan………………..walaupun aku rakyat malaysia…..

  • 25 sokong pm 1:23 pm

    mungkin baru baca kot setahun yg lepas.. dari pengamatan sy yg tak cerdik ni.. hampir semua entry siarkan keburukan kerajaan.. mmg kerajaan tak perfect?? adakah kerajaan PR perfect?? sekali sekala kupas pulak kelemahan kerajaan negeri PR..barulah fair and square..

  • 26 fasha sandha insaf 1:24 pm

    setuju dengan yang pertama..

  • 27 Kilang 1:55 pm

    Kenapa ramai orang dari thailand dan Indonesia berhijrah ke malaysia dan Singapura utk jadi pelacur?

    Jarang dengar orang malaysia cross border utk jadi pelacur. Ramai jadi pelacur pun stakat di negara sendri je.

  • 28 BSB 2:07 pm

    kita mengomen kerajaan yg memerintah utk kemajuan .
    bukan sesaje nak komen .. benda dah betul …
    tak kesah la pkr ke umno ..
    yg penting rakyat terbela ..
    bukan diPERBODOHKAN oleh pemerintah yg kaya kaya …

    i dun care who you are – BSB –

  • 29 BSB 2:09 pm

    sy pn dah terpikir dari dulu lagi..
    hairan betul la…

  • 30 baulu 2:15 pm

    sape2 jadi pemimpin mmg pening..mmg tugas pemimpin nak senangkan rakyat..tp kalau ikut laporan audit..bukan sengkan rakyat dah tu..rompak duit rakyat..xgitu kakibukit?

  • 31 BSB 2:18 pm

    thailand kan memang terkenal dgn negara pelacuran..
    dia nak sebaarkan pelacuran la tu ..
    satu lagi keje tu senang berbanding jd amah..
    dan cepat kaye … lagi plak dorg dah biasa kat negara sendiri

    *apehal out of topix plak … haiz …layan la..

  • 32 Pengguna proton 2:23 pm

    setuju dengan pendapat kau kucing hitam
    kerajaan dah ni tiada alternatif lain ke? bukankan mengurangkan cukai utk tarik pelabur tu lagi menguntungkan..
    contohnya thailand yang dh jadi hub kereta Asean..
    tak payah nak sibuk2 ada kereta nasional

    kat indon tu tak salah aku sebab ekonomi, keadaan politik, nilai matawang menyebabkan harga kereta naik..
    indon tak dapat nak elakkan faktor2 mcm tu…
    mcm malaysia ni bleh elak faktor cukai tu kalau takde proton yang perlu dilindungi..

    kenapa Malaysia tak nak tengok thailand utk dijadikan contoh?

  • 33 scid 2:43 pm

    name pon buatan tempatan tp still bnyk kene cukai ar.duti eksais mcm2..abes tuh aper beza buatan tempatan dgn import dr luar???

  • 34 Petai 2:43 pm

    Korang ni kalau aku cakap tak bersyukur dah hidup senang kt Malaysia
    memnag patut pun
    tengok derita yg hidup kat singapore tu
    berapa kali ganda harga kereta kat singapore
    kereta kita sendiri diorang boleh jual mahal

    itu pn tak reti beruntung lagi. tengok mcm kat malaysia sekarang, sekurang2nya nusuk2 budak2 muda sekarang pn
    yang kerje kilang ker… kerje 7E ker… Keeje Giant ker… pun boleh mampu pakai Viva…

    myvi kat singapore Rm170K???? hai….LKY ni habis2 nak tindas melayu kat sana, dia nak biarkan rakyat Melayu sana tak mampu beli kereta dan ada harta kat sana, Penang sikit lagi jadilah mcm singapore

    syukurlah weiii

  • 35 fido armando 3:06 pm

    kesian rakyat malaysia. mahal sana sini. nak kereta low kualiti pun jenuh berhutang 9 tahun. nak pakai baju ori pun bajet sampai beratus

  • 36 syeik kabur kuntar kinter 3:38 pm

    apa yg dibentangkan klau dikumpulkan memang ada benarnya baik samada dr segi positif maupun negatif……….masalah harga kereta dimalaysia memang boleh dikategori terlampau mahal sedangkan sebagai contoh perbezaan dgn harga kereta luar negara ………….DIJADIKAN MAHAL kerna untuk menjaga krebiliti kereta yg dilaung2kan sebagai kereta nasional sedangkan HAKIKAT yang sebenar malaysia bukannya mecipta engin kereta tetapi hanya ,MEREKA body LUAR KERETA SAHAJA ….KNAPA X CAYA KE CUBALAH TANYA MANA2 PEKERJA PROTON adakah kilang proton mencipta enjin!!!!MOU dgn mana2 syarikat yg mengeluarkan enjin menjadikan proton TERPAKSA stabilkan harga kereta malaysia….cuba fikir sejenak dr tahun tertubuhnya kereta yg dilaung2kan kereta nasional enjin keluaran mana?belum ada 1 pun dikeluarkan oleh proton…rakyat dikelirukan klau kereta nasional knapa proton perlu membayar kepada sebagai contoh crampro utk gen-2,,tiara enjin renault dan yg terkini inspria kepada mitsubishi………………..so apabila ini yg terjadi bila masanya proton nak dapat keuntungan klau x sembelih rakyat dlm negara……dan secara terang2an mgk ada yg katakan lebih negatif kpd kerajaan tetapi saya bersetuju apa salahnya klau kita sebagai rakyat beri teguran yg membina x kan nak hangguk yes sir sampai 7 keturunan……….dah terlampau lama rakyat malaysia dimomok2kan dgn slogan kereta nasional knapa x mereka cipta enjin sekali supaya malaysia mampu berdiri GAH sama seperti HONDA(negara jepun)….perit sekali sebagai rakyat kita terpaksa setelah berpuluh tahun ditipu dianiya dinegara sendiri……sedangkan kerajaan mampu merubahnya tetapi sbb ada syer2 insan2 yg tertentu yg tentukan pengaruh mereka dlm saham2 proton…….klau proton hasilkan kualiti yg bagus tetapi silapnya disini proton banyak hasilkan kuantiti saya sendiri x akan mempertikaikan harga kereta yg konon2nya kereta nasional!rakyat malaysia tetap sokong penuh buatan malaysia x caya ke…cuba anda perhatikan banyak mana kereta proton dijalanraya?tetapi kesempatan ini diambil kerajaan dgn x mengambil endah kerana ada ketirisan maupun keuntungan serta rakan kongsi yg perlu dibayar……..ambillah sikap win 2 win diantara rakyat dan kerajaan tetapi bilakah perkara seperti 2 akan terjadi…………!!!!!!!!saya sokong demi kebaikan rakyat sekira perlu teguran kita harus tegur jgn kita sebagai rakyar x berani berkata benar lagilah binawe!!!!!!tetapi kerna terlampau TAKSUB atau ada kepentingan diri sendiri kita sekadar butakan mata ……….mana2 kerajaan yg memerintah malaysia nie pun x kiralah yg akan datang atau masih berkekalan kerajaan yg memerintah jgnlah perbodoh2kan rakyat kerana tanggungjawab kerajaan yg memerintah bukan sekadar didunia sahaja……dan harus diingat seperkara tujuan rakyat memilih kerajaan adalah utk berusaha meringankan bebanan rakyat bukan seperti apa yg berlaku skrg nie…….

  • 37 bro 3:52 pm

    kenapa kita perlu nak membandingkan keburukan kita dgn negara yang lagi buruk dan kebaikan negara kita dgn negara yang negara yang tak baik? macam mana nak maju? hehehe… kita kenalah bandingkan negara kita dengan negara yang maju untuk negara kita maju macam diaorang…

    singapore dia memang tak bagi rakyat pakai kereta sebab negara dia kecik… kalau semua orang ada kereta, penuh la singapore dgn kereta… tanah pun da penuh dekat sana dgn orang… kalau kereta banyak nanti orang nak duduk mana?

    bila kata thailand bagus, dia kata kita tak bersyukur, pegi la duduk sana… tak ke rasa statement tu memperbodohkan diri sendiri… cuba tengok jiran kita yang rumah besar tu… tak teringin ke kita nak rumah besar camtu? apesal tak pindah je duduk rumah orang tu…? kita teringin tak bererti kita kena pindah… kita teringin buat kita rasa nak majukan diri… supaya kita dapat benda macam tu jugak.. rumah yang besar jugak… pastu kita mesti tertanya, berapa dia abis duit utk buat rumah besar tu, tengok tengok dia habiskan cuma 200k je utk rumah banglo, tapi kita bayar 200k dapat rumah teres setingkat… kita mesti nak tau sape developer dia… kenapa developer dia bole bagi harga murah tapi developer kita takleh bagi murah…

    itu je…
    nak faham benda macam tu pun susah…
    bila kita kata kerajaan patut rendahkan cukai kereta pun dia nak melenting… kita nak bagi nilai duit kita naik… bukan gaji naik…

    skarang ni faktor utama dia ialah kenapa kerajaan kita tak boleh bagi harga yang murah seperti negara jiran kita thailand sedangkan negara kita pendapatan tinggi…

    satu sebab ialah nanti duit takde la nak buat pembangunan yang tak perlu tu… duk sibuk nak buat pembangunan… dapat apa ke rakyat?

  • 38 Mgr Jo Partner 4:10 pm

    tu la org cakap berfikir di luar kotak,ni bukan nak cerita keburukan kerajaan..tapi ni cerita msalah rakyat zaman berzaman,kalau kerajaan rasa diburukkan tak payah jadi kerajaan,jadi kera dalam hutan..di malaysia ni kesusahan rakyat banyak,sampai setiap kesusahan dirasa keburukan kerajaan,pelik aku..keburukan pembangkang pun ada juga cuma sesekali..TV3 dah,UTUSAN dah,RTM dah,FM semua tu dah puji melambung kerajaan,berbalik pada otak kamu tu..kalau fikir jadi bodo,sampai ke tua lah kamu bodo..

  • 39 Mgr Jo Partner 4:18 pm

    di korea,rakyat dan pemimpin membeli kereta nasional..dan pengguna kereta nasional di anggap patriotik..di situ terdapat ikatan saling menghormati antara pengguna dan pembuat..di mana kereta nasional mereka seperti sangyong,kia,hyundai memberi kualiti yg sama baik dengan yang dieksport,dan harganya jauh lebih murah dari yg diimport..di sini,perasaan patriotik ini dipaksa,sudah lah itu,kereta tempatan yg mahal tidak setanding dengan mutunya(pakai beberapa bulan pelbagai masalah),kereta nasional yang dieksport menjadi lebih murah dan lebih tinggi spesifikasinya..serba serbi terbalik negara malaysia ku ini..undilah umno

  • 40 abu 4:24 pm

    Kat Jepun pun macam tu juga bro. Wish baru RM30K je kalau duit Msia. Tapi mereka kat sana tak mahu bli sebab banyak sangat cukai lain. Sebab tu jutawan kat sana lebih suka naik train. Parking kat depan rumah sndiri pun berjuta yen sebulan. Cukai jalan dan minyak lagi dahsyat.

  • 41 Plant vs zombie 4:47 pm

    kenapa xbanding dengan proton yang di jual d ARAB? dengar murah. jum pindah Arab jadi saudagar minyak unta.

  • 42 Peros 4:47 pm

    memang betul harga kereta di malaysia tidak sejajar dengan gaji.
    Pendapat aku la, kereta nasional aka proton sepatutnya mampu dimiliki. Tapi apa yang aku nampak, ianya mampu dimiliki tapi kau kena bayar sampai 9tahun…..

  • 43 confius 4:56 pm

    tumpang tanya… bukan ker hak milik kereta di negara maju setakat 10-15 tahun? pastu scrap. x mcm mlysia, hak milik kekal.

  • 44 Hang Gila 5:26 pm

    sangat kelakar statement katak bawah tempurung mcm ko ni..tgk la singapore punya public transportation mcm mana..xyh pakai kereta pon xpa..sbb tu harga mahal..lgpn negara kecik.xperlu kereta byk2..tgk kat malaysia..public transport pon mcm sengal..xpakai kereta, lambat la nk g kerja..

  • 45 gon 5:28 pm

    bro…. gaji diorg lagi besa der… zzzzzzzzzzzz

  • 46 sokong pm 5:43 pm

    apa cer maki2 ni kawan.. tak baik tau kata org bodoh.. kalau kata kurang cerdik ok jugak.. saya boleh terima.. masing-masing ada pendirian.. kita luahkan pendirian masing2..jgn maki2.. klau macam ni macam mana korang nak tarik saya undi pr.. saya hanya melihat dan memberi pandangan dari minda saya yg kurang cerdik ni.. saya ulang kurang cerdik bukan bodoh…

  • 47 campore 5:44 pm

    ko kene tgk la gaji dorg berape Petai…pikir sebelom tulis la der…Malaysia punye public transport mcm haram….pagi2 dok himpit mcm sardin…

  • 48 sokong pm 5:50 pm

    saya bukan bodoh untuk diperbodohkan oleh kerajaan ataupun pr.. masing2 ada pandangan dan melihat dari view yg berbeza.. kerajaan mmg tidak sempurna tetapi telah berusaha memberikan yg terbaik utk rakyat.. itu pandangan saya.. dari rakyat biasa.. cuma saya kata blog ni pro pembangkang coz banyak entry cerita pasal keburukan kerajaan jer..sekali sekala cite lah kebaikan pulak.. itu saja..kalau nak cite semua pasal keburukan.. boleh juga tapi cite jugak pasal keburukan pembangkang dinegeri2 yg mereka tadbir.. sekadar pandangan dr org yg kurang cerdik…

  • 49 SuperCAR 5:53 pm

    Pada aku, pemimpin dan penyokong PAS takperlu pon beli kereta cantik. Memadai dengan hanya kereta boleh gerak.

    1. Bila buat loan, ada riba. PAS mana boleh makan riba. Better beli kereta 2nd-hand, CASH terus jgn hutang-hutang.
    2. Bila bawak kereta cantik, akan wujud sedikit rasa riak dan takbur. Ini akan mengotori jiwa suci PAS.

    Lagipon apalah sangat harta dunia. Tak boleh bawak masuk kubur. Hidup mesti ZUHUD. Zaman baginda dulu naik unta je, takde inflasi dan xde corruption pon.

  • 50 Mackerel 5:59 pm

    Kat Jepun kalau peak time, pak guard train tu yang akan tolak penumpang masuk. baru la boleh nak tutup pintu.

    Kata nak jadi negara maju. Takat naik train macam sardin je dah nak komplen. Nak jadi rakyat negara maju xleh manja-manja.

    Tapi memang public transport di Malaysia macam hisap (SUCKS).

  • 51 Plant vs zombie 6:13 pm

    bukan 3 tahun je ke? pastu recond ke Malaysia

  • 52 Plant vs zombie 6:14 pm

    xde inflasi sebab pakai emas. rasuah tu aku x jaminlah

  • 53 rozman 6:24 pm

    Cerita tentang harga kereta di Malaysia ni setiap tahun kita dengar, tetapi tiada usaha langsung mengurangkan kadar cukai untuk meringankan beban rakyat Malaysia yang semakin hari,semakin bertambah…Ramai rakyat Malaysia yang muflis antaranya kerana tidak dapat bayar loan bank terutamanya bagi tempoh yang lama seperti 9 tahun, ini fakta…So sama2 kita fikirkan,adakah kita bakal terjebak dengan golongan itu???

  • 54 korup 6:41 pm

    Tuan Blog, sila betulkan fakta. Graduan di UK menerima gaji dalam £15k hingga £30k tahunan (rendah dari justifikasi tuan pada £4500) masih setara dengan Malaysian Fresh graduate. Tetapi nisbah antara kereta bagi sebulan gaji untuk kereta kapaciti 1.6L (Ford Fiesta or focus), sedan masih lagi rendah berbanding Malaysia. dan sudah tentu, mereka mempunyai pelbagai pilihan yang lebih baik. bagi yang tinggal di london, kemudahan pengangkutan awam amat cemerlang. Satu tip untuk tuan blogger tulis adalah mengenai kaedah percukaian di europe dan apa yang akan dilaksanakan dalam GST di Malaysia. Di eropah, makanan dan keperluan asas manusia seperti beras, gandum, roti, susu dan keperluan bayi dan kanak2 dikecualikan cukai. ;) sila bandingkan dengan Malaysia….

  • 55 Mackerel 7:20 pm

    Ni untuk kes negara JEPUN.

    Actually takde undang-undang di Jepun utk wajibkan scrap. Semua tu misunderstanding je.

    Di Jepun, every 2 years diwajibkan renew SHAKEN (ala-ala puspakom). Kereta ni bawak ke tpt checking. Duit yg diperlukan utk kos SHAKEN ni seperti berikut:

    1. Tax Berat Kereta (501 hingga 1000kg; tax=20000 Yen (lebihkurang RM800).(1001 hingga 1500kg; tax=30000 Yen)
    2. Kos Checking lebihkurang 1800 yen je. Kalau upah kedai jadi mahal.
    3. Insurans Wajib. Biasanya 24950 Yen (RM750).

    So jumlah diperlukan AT LEAST adalah 56780 yen. Selalunya mahal skit. Kalau ada benda tak lepas nak kena tukar parts, akan jadi lagi mahal. Lagi2 labour charge (tukar timing belt; labour charge katRM1000).

    Ni setiap 2 tahun kena buat. So kalau kereta tu kereta lama, kalau agak2 nak lulus SHAKEN ni kena tukar macam2 part, so better beli keta lain. Keta lama tu lupuskan atau jual je. Sekarang ni kalau keta lebih 10 tahun camtu, kos akan jadi lebih mahal. Performance enjin pon dah tak bagus, makan minyak. So better tolak keta lama, amik keta yang lagi baru. Ni cara kerajaan nak encourage rakyat pakai keta baru.

    Selain tu YEARLY kena bayar Road TAX, standard dalam 35000 yen (RM1400). Insurans tambahan pun biasanya orang amik, kos dalam 50000 yen (RM2000) setahun.

    Sini kos pasang tayar dalam RM200 (tak termasuk harga tayar), melainkan beli tayar dan pasang kat kedai yg sama kos pasang murah (tapi tayar mahal skit harga, jadinya lebihkurang je).

    Kalau naik beskal di Jepun, pun boleh kena saman (maximum RM600). Di Jepun:

    1. Naik beskal xleh sambil bawak payung. Kalu ujan kena pakai raincoat.
    2. Nek beskal takleh bonceng. Sorang satu beskal je. (Kecuali bonceng budak kecik ala2 baby).
    3. Nek beskal takleh sebelah-sebelah.
    4. Malam mesti pasang lampu beskal.

    Sekadar bercerita pengalaman.

  • 56 Hang Li Po 7:21 pm

    Kini lebih dr setahun saya di Australia. Kereta Mitsubishi Lancer baru on the road saya beli dgn harga 20 ribu dollar aje (RM 60 ribu). Ramai org asing malah student boleh membeli kereta cash disini sebab harga 2nd hand yang jauh lagi murah. Tapi saya jarang pakai kete sebab ada bus free di bandar yang mengelilingi tempat2 utama di Wollongong (di Sydney ada free bus pun) so kereta pun kurang on the road sebab ramai yang guna kemudahan bus dan ramai juga yang naik basikal (ada jalan khusus utk basikal)…

  • 57 hampeh 7:30 pm

    kalau terus macam ni, naik motor kapchai la aku sampai tua..bawak keter pun dalam mimpi jer..

  • 58 Staff Berita Semasa 8:09 pm

    Terima kasih dengan makluman & pendapat bernas saudara *korup. Kami telah masukkan & sediakan table yang lebih jelas tentang pendapatan bagi graduan universiti yang kerja di UK sebagai rujukan..

  • 59 budakn9 8:13 pm

    aku nak kongsi sikit pengalaman MRT di Hong Kong. Kita pun tau kerajaan sedang majukan projek MRT kat Malaysia. Di Singapore lebih kurang mcm negara kita je. Kita tau apabila pengangkutan awam baik, kebergantungan pengguna kepada kereta berkurang. apa yang boleh kita belajar kat sana;
    1. Setiap stesen diintergarsikan. nak tukar train cuma tukar aras stesen MRT.
    2. Harga tiket yang rendah. Setiap stesen ada terowong. Keselamatan pengguna lebih terjamin. Nk ke mana-mana pun senang. tak perlu nak lintas jalan atau guna jejantas.
    3.Tempoh menunggu yang singkat. bila waktu puncak, lagi singkat menunggu. Dalam pengangkutan awam ada wifi percuma.

    Kita tau kerajaan umumkan untuk menggunakan cara perlaksanaan MRT Hong Kong dalam pembangunan MRT di Malaysia. Semoga Malaysia dapat menyediakan pengangkutan awam yang mesra pengguna. Walaupun tertumpu di lembah klang, harap akan bergerak ke kawasan lain.

  • 60 black caiman 9:16 pm

    Org2 kerajaan (orang atasan) banyakkkkkk seleweng duit rakyat.. Ap citer tu? Pastu mula la nak cover ngan cukai tinggi2, interest tinggi2, duit rakyat rollling situ rolling cni smpai mati pun tak habis bayar hutang

  • 61 senyom sokmo 9:21 pm

    Kerajaan ambil banyak cukai dan saman daripada rakyat tetapi apasal negara kita macam Padang Pasir ?

  • 62 Tuan Penasihat 9:23 pm

    Aku, sebagai seorang rakyat yang setia…tetap menyokong proton dan membantah jika proton berniat untuk mengurangkan harga kereta2nya di Malaysia…

    sebab dengan harga kereta yg mahal di Malaysia, ia akan memberikan satu imej positif kepada negara luar dan anggapan yang Malaysia adalah negara berpendapatan tinggi…

    HIDUP DASAR AUTOMOTIF NEGARA!!!

  • 63 arkus 10:30 pm

    cuba anda tengok utube sehari bersama menteri besar kelantan dengan sehari bersama perdana menteri malaysia.dari situ anda tau rakyat didahulukan kemewahan sendiri diketepikan.

  • 64 joe 10:32 pm

    bro,cuba tgk dalam berita TV3,TV1,tv2metro,bharian,utusan dan semua media yg dikuasai krajaan..mgg xde jugak kbaikan pbangkang…

  • 65 arkus 10:33 pm

    jangan hiporkrit, berpijak la di bumi nyata.bak kata perpatah biar papa asalkan bergaya

  • 66 Wanjo 10:44 pm

    singapore jangan ceritalah kat sini
    tanah kubur pung tak cukup………

  • 67 Abu Hurairah 10:47 pm

    apa yang korang bising2 ni
    kat sini dah la kereta murah (berbanding Singapore)
    tanah kubur pun cukup (berbanding Singapore)
    gaji mahal (berbanding Indonesia)
    minyak murah (berbanding thailand)
    kadar keciciran sekolah amat rendah (berbanding Timor Timur)
    negara aman (berbanding selatan Thai & Acheh)
    sayur murah (berbanding Jepun)
    ikan murah (berbanding Amerika)
    ayam murah (berbanding UK)
    pendek kata semua bagus berbanding negara2 lain di dunia…
    takde yang bagus selain daripada Malaysia ni

    apa lagi tak puas hati?
    itu pun tak tahu nak bersyukur ka?

  • 68 mahafiraun 10:50 pm

    naikkan harga proton untk naikkan imej negara.??? Bodo pnye statement la ko ni.!!!

  • 69 sokong pm 10:52 pm

    jadi betullah blog ni blog sokong pembangkang.. tu yg saya katakan.. jadi jgn pertikai.. tak kisah masing2 ada pendirian… kerajaan pun bukan semuanya betul.. sama jugak dgn pakatan rakyat…

  • 70 kerajaan semut 11:00 pm

    Jika ak PM malaysia… memang banggO dengan hang! Jika ak tetapkan harga jualan Rm2juta /sebuah kereta proton mesti hang stuju… buat loan sampai mapus pon hang xkan habis bayar.. 2 keturunan kene bayar sebiji kereta bru habis bayar, untungnya ak jika ada rakyat bodoh macam hang…

    tapi jangan rusing dalam harga 2juta sebuah tue, ak bagi share kat hang, nama apa sibodoh nie…oooo tuan penasihat… ak bg share jualan 20% senang hang hidup dan terus menyokong ak sebagai pemerintah kerajaan…

    otak berniaga macam hang nie memang parasit di malaysia..
    lu x pk dan xpernah jumpa seorang ketua keluarga yang bekerja gaji rm15 ringgit sehari ada anak 5 orang anak yang xde kereta.. ko xpernah menyelami hati dan perasaan orang yang kelompok miskin… Jahil dengan ilmu!!!

    matlamat proton dahulu nak menyenangkan rakyat manusia telah menjadi bebanan/penindas/pembuli kepada rakyat..

    Xkira lah hujah ape2 pon…
    Proton lebih baik xde kl berterusan macam nie..

    malaysia loan
    rumah 10-15 tahun bru habis bayar..
    kete 9 tahun
    makanan sentiasa xstabil
    pendidikan hampehh out off date
    peluang pekerjaan kerajaan hanya di monopoli kaum kerabat serta xde kualiti kerja pon..
    peluang perniagaan dana2 pembiayaan dan loan semua disapu keroni2..

    kita rakyat sebatang kera nganga!!!

  • 71 kerajaan semut 11:13 pm

    nie sekor lagi nama abu hurairah tapi buat malu jika abu hurairah sahabat nabi baca statement ko nie..
    cuba pk lah sikit bro.. kita berada d malaysia.. buka berada di negara luar… hang anak orang senang mana pk benda karut macam nie… kita membincangkan kualiti dan harga waras/ sepatutnya.. aku rasa lebih baik ko pakai basikal… lagi bersyukur…
    xperlu bersungut minyak petrol mahal kerana kita negara pengeluar minyak, kilang kereta proton di malaysia yang telah di subsidikan kerajaan dengan harga sebuah jualan kereta begitu mahal.. LOGIK KAH??
    antara terpenting maklumat ramai rakyat yang tidak tahu semasa awal proton mengeluarkan saga 1980an. MahaFiraun telah meningktkan harga jualan kereta nissan sunny dari 16ribu kepada 20ribu, 4 ribu dari kenaikan tersebut telah di isi kedalam poket proton saga sebagai subsidi kerajaan…

    Fakta pengeluaran kilang
    lebih banyak produk dihasilkan lebih jimat dan murah…
    tetapi adakah statment ini menyokong perkembangan semasa industri kereta nasional kepada rakyat???

  • 72 Plant vs zombie 11:20 pm

    bagus undang2 basikal ni

  • 73 Plant vs zombie 11:24 pm

    aku rasa dia buat statement sindiran.

  • 74 pro UMNO 11:39 pm

    kerajaan sekarang sgt2 terok…hanya pikir keuntungan semata2.. quality totally out……… sgt2 mnindas hak rakyat..wlaupun aku pro krajaan,tapi aku ckup2 xsuke cara pntadbiran krajaan skrg ni..knapa perlu kreta nasional dikenakn cukai yg tinggi?knape??

  • 75 we want TUN MAHATHIR 11:54 pm

    rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan..tngkorak kau…….hakikat nya RAKYAT DITINGGALKAN……………kerajaan hnya bg privilege kat org2 krjaan je…yg mana bkerja sndri,swasta tepuk dahi je,…………..krajaan berat sblah……

  • 76 akutrg 11:59 pm

    kepada Mansoor
    tak kutuk pun kereta proton… bahkan syarikat aku beli 10 buah pesona utk staff walaupun mahal untuk bantu syarikat tempatan, tetapi masuk bulan kedua macam2 bunyi… bagi aku kualiti tak padan ngan harga… mahal tetapi kurang kualiti. pergi service center jawapannya ” biasa la kereta proton”, dah sampai masa proton berdikari untuk bersaing dengan pengeluar kereta lain. dengan umur proton sekarang sepatutnye sudah menjadi antara syarikat kereta termasyur di dunia.

  • 77 akutrg 12:17 am

    kat arab proton wira SE dlm 21 000 rial jer, terbaik.. pikir2 la sendiri.

  • 78 Menteri Gila Harta 2:05 am

    Then there was Proton

    Three years after becoming Prime Minister, in 1983, Mahathir would decide to create, from scratch, a national automotive industry. This, of course, was, to put it mildly, a really bad idea. Automotive industries require captive home markets. You can only break even, assuming a competitive environment, if you could sell a million cars a year in your home market. Proton, a decade after its formation, could only manage to sell 200 thousand units a year, far short of the required million. There could never be money for genuine R&D. Proton would never meet Mahathir’s fantastical dream of being a world player in the automotive market. Proton only continued to survived on the protection of government tariffs. And it’s cars were merely repackaged Mistsubishis using outdated technology; as Mitsubishi was not willing to share new technology with Proton.

    Ordinary Malaysians ended up with the raw end of the deal; they were forced to buy Proton’s sub-standard cars for premium prices. Consumer safety was ignored by Proton and the government turned a blind eye. Protons lacked airbags and and anti-lock braking mechanisms. Many a fatality occurred that could have been prevented if these saferty features had been in place. Export models of course had all the requisite safety features. It was only Malaysian lives that Mahathir deemed cheap. The government tried to rid itself of Proton by selling it to DRB but Proton would come boomeranging back to haunt it. And no real automotive company was interested to buy it. Discussions with Volkswagon and GM would all fall apart. Malaysia is stuck with Proton, thanks to Mahathir, and it is costing us.

  • 79 Menteri Gila Harta 2:36 am

    Sekarang fokus ialah kepada kerajaan yang pegang tampuk pemerintahan. Kalau nak kupas kelemahan PR, bukan PR yang kawal Persekutuan. Kalau PR dah pegang kuasa pada level persekutuan, bolehlah nak bahas kelemahan PR pula.

    Awak nak kupasan tentang negeri PR? Apa komen tentang berita yang tidak akan keluar dalam mana-mana media mainstream ni pula?

    Jangan tanamkan dalam pemikiran tu orang nak hentam kerajaan saja dan menangkan PR saja, semua yang PR buat betul. Rakyat cuma nak kerajaan laksanakan tadbir urus yang cekap. Bukan seleweng sana seleweng sini (tengok aje laporan Ketua Audit Negara). Tak kiralah BN atau PR yang jadi kerajaan. Kerajaan ada tanggungjawab kepada rakyat yang bagi undi dan cukai.

  • 80 Menteri Gila Harta 3:04 am

    Kau pernah pergi spore ke tak?

    Kalau tak pernah, pergilah. Mungkin kau mati terkejut tengok rumah flat HDB yg cecah nilai juta dan kereta-kereta Merc dan Beemers latest model yang melayu spore miliki….

  • 81 kesian melayu 7:25 am

    nk krgkn cukai kereta???? jgn hrp la..nie kan slh 1 kantung duit gov, byk tu hsl yg gov dpt. Bg aku at least gov kena ambik cukai seminum yg boleh utk kereta nosional….biar rakyat mampu milik bknnya kena pikul beban hutang 9thn utk pakai sebijik kete.. then car maker nie jgn la wat kete lebih krg je tuk rakyat…bg lah sebuah kete yg kualiti skit. kete import lantaklah gov nk ltk cukai brp pon…cukai 300% pn ade org mampu beli lg.

  • 82 zack 8:00 am

    abih da tak perfect kenela tegur…yg ko tak puas hati sgt ni kenapa….ade ke diorg kate dlm artikal di atas PR perfect…come on lah…kenape ko terasa lak…ko da senang dok diam2….mgkin bg ko xde masalah dgn cukai semua nih…Alhamdulillah untuk ko sekeluarga…..

  • 83 arewait 8:23 am

    aku teramat setuju dengan ko wahai sahabat……

  • 84 nazmi 9:51 am

    mansor ni umno tegar..@orang yg berjaya diperbodoh oleh umno…..yg dapat ap percuma…that y dia cakap macam orang xde otak….

  • 85 nazmi 10:00 am

    kalau tak nak pening…jgn jadi kerajaan….dah memang tanggungjawab kerajaan..tapi yg menjadi masalahnya…dimalaysia ni dah terbalik….sebab tu kerajaan bodohkan rakyat..,…sepatutnya…”kerajaan kene terima kasih pada rakyat”..sebab rakyat yg pilih kerajaan….ini sebaliknya…rakyat kene terima kasih pada kerajaan…pe mende tuh?? so kerajaan tu sape yg pilih?? that y lah UMNO sanggup mengkhianati negara dengan beri ic percuma pada PATI…demi utk kelangsungan politik….sebab rakyat dah BODOH…..

  • 86 zabihullah 10:41 am

    kalau nak tahu kerajaan pr ok ke tak..cuba kita try tukar kerajaan..kerajaan sekarang mmg tak ok..pendapat aku la..bayangkan gaji aku br 900..rumah sewa…anak 3..tak mampu nak beli keta..bkn tak usaha ..siap berniaga lagi..sekarang nie cukup2 jer..anak kecik lagi..tak tau la bila anak2 dah besar..kalau tak de rasuah maybe rakyat sejahtera…

  • 87 eddie 11:43 am

    senang cerita….kalau rasa tak mampu jangan beli…

    dunia sekarang mana ader orang jual murah…semua mahu kaut untung cepat

  • 88 Fauzan 12:18 pm

    Mmm… Menarik topik nie. Masing2 ada pendapat. Kalau nk discuz pasal cukai kereta nie. Ini berkaitan dgn polisi kerajaan yg tetapkan. Harus diingat, cukai kereta nie sudah sedia tinggi sebelum proton ditubuhkn lagi pada 1985. Cuba check balik. So, adalah tidak wajar isu nie nk sabitkn proton penyebab utamanya
    . Proton tu GLC dan salah satu entiti pemacu dlm dlm industri pembuatan

  • 89 rakyat biasa 12:26 pm

    Hmmmm.. bkn x suka keta nasional… tp kualitinya tu….beli kereta bru… lum habis hutang dh mcm2 bunyi….tu tak termsk aksesori lain yg rosak… mcm kereta saya…dh 2 x power window problem. Tu tak termsk .. bocor pd awal beli… karpet asik basah aje…. ulang alik ke pusat servis….apa yg saya mahukan… nilai utk duit yg terpaksa dibayar…..

  • 90 PokGuard 1:13 pm

    harga dan kualiti…. 2 benda yang kne tgk

  • 91 Mgr Jo Partner 1:49 pm

    rakyat bodoh bangang,kerajaan gumbira..

  • 92 akulah 2:52 pm

    ko ni mesti org kuat umno ni marah marah plok

  • 93 Muhayat Humam 3:12 pm

    Sepatutnya bagi menggalakkan rakyat memiliki kereta nasional di setiap rumah diberikan potongan harga 15 peratus dari harga sebenar supaya rakyat menyokong pengeluarannya dan mana-mana yang suka kereta import juga diberikan diskaun antara 3 hingga 5 peratus..

  • 94 sokong pm 3:21 pm

    siapa kata saya selesa dgn cukai kereta yg banyak ni.. sbb cukai yg tinggi lah sy masih tak mampu beli keta import.. dan saya ingin tahu pendirian blog ni.. tujuan blog ni adakah ia blog politik atau sebuah blog yg ikhlas menjadi wadah untuk rakyat macam temanya tertulis diatas.. kalau ikhlas saya cuma tanya kenapa kritik kerajaan persekutuan saja.. kenapa tak kritik kerajaan pr yg memerintah di 4 buah negeri.. byk juga isu pasal kerajaan pr.. tapi kalau dah kata media ni untuk mencari kelemahan kerajaan persekutuan sahaja..ok lah..itu saja yg saya hendak tahu.. jadi saya tahulah di mana haluan blog ni…

  • 95 ICrony 3:36 pm

    Aku sokong 1000% pendapat mu tu Nazmi…. orang melayu sekarang hanya berjaya dibodohkan oleh UMNO. Tak lebih dari itu. Harta negara digadai oleh UMNO kepada cukong-cukongnya terutama Vinsen Tan dan Ananda tanpa kita sedari……(kalau yang Melayu pun semua kroni mendapat habuan) Tahniah Tun Mahathir kerana masih lagi disanjung walaupun dasarnya dahulu banyak yang menyusahkan, menindas dan merugikan bangsa Melayu kebanyakan dan rakyat marhaen. tentu Mansor banggang di atas tu tak setuju!

  • 96 ICrony 3:41 pm

    Apa peduli lu tak mengundi PR? Kalau BN menang dan harga petrol Ron 95 naik sampai RM5 seliter pun, lu juga yang kena bayar atas kebodohan dan kebebalan lu tu. Yang aku pelik ada orang yang marah di panggil Bab* tapi tak marah apabila di panggil Khinzi* (sebab otak dia dah biul)

  • 97 Scooter 4:09 pm

    Aku kagum dengan mahathir. pemimpin Islam yang berani, dan berpandangan jauh.

    Sebab Dasar Pandang Ke Timur la aku dapat peluang belajar di Jepon, dapat scholarship lebih RM200 ribu. Program ni khas untuk Bumiputera, dah 32 batch sejak mula diperkenalkan dan masih berjalan sampai sekarang. Pada masa yg sama still ada Japan program utk non-bumiputra.

    Allah maha mengetahui.

  • 98 awg1031 7:39 pm

    di malaysia, ekonomi diutamakan, rakyat dibelakangkan..untung syarikat diutamakan, rakyat boleh tolong bayar maa..

    tgk la nanti, TNB tgh xde sumber gas, nak kekalkan untung dia, kita yg jadi mangsa..diorang ni bukan nak rugi sikit pun..gomen plak tutup sebelah mata, bukan nk tegas kasi tegur dkt syarikat2 esp. bab2 keperluan asas ni…

    taik la kerajaan BN..pergi mampos la next PRU!!

  • 99 bonbon 9:11 pm

    adei..korg ni xnmpk2 lg ke? die wat cmni nk tlg maju kn negara gak..proton wat kt malaysia mhl sbb nk support export die..die xle afford kerugian..kne kne la tlg..

    klo proton lingkup..byg kn brp rbu org mngangur..brp bnyk syarikat y bergantung kt proton turut lingkup..

    jgn politik kn smua bnda guys..dun be anjing politik..think smart..not selfish..tlg bngsa sndiri..jgn nk kndem je..proton msih muda..die mst tngkat kn kualiti dri msa ke smasa..but it takes time guys..klo xske diam..klo ske support.

  • 100 Malim Deman 10:39 pm

    Untuk menjadi negara yang kompetitif dan berdaya saing, Malaysia memerlukan rakyat yang bersikap Patriotik kepada negara sendiri.

    Kalo ade parasit2 yang hanya tahu mngutuk inilah yang akan menyusahkan sebenarnya negara untuk menjadi lebih baik. Tolong paham apa maksud “Privatization” atau Dasar Penswastaan Negara, baru akan anda paham mengapa harga kereta Malaysia vs importers berbeza.

    Kalau tak faham, akal bro lah yang sempit.

  • 101 ko cerdik ke 1:23 am

    takes time hotak kow, dh bpuluh thun takes time ape bndenye…klau cukai murah xda org hingin pkai kete proton xda kualiti tu. x prlu la nk skong bknnya org2 kaya majoriti rkyt ni…dlm negara jual mahal, luar negara murah plak…npk sgt aniaya rkyt.

  • 102 ko cerdik ke 1:30 am

    buruk sangka??? dh mmg tlampau buruk dh pon. tgk laporan audit jela, hbis punah wang rkyt projek2 bodoh padahal nk songlap wang. 250 juta ternak lembu 5 rbu ekor…x ke bangang…di ternak pula anak mnteri parti kerajaan. di jwb noh omar x slah dia berniaga nk galakkan ank muda berniaga, ank muda ank menteri 2,3 org tu dia ank muda. rupanya kerajaan di perintah org2 _____

  • 103 ko cerdik ke 1:38 am

    hakhahaa…ada jgk org mcm ni…harga kete mahal imej positif x ke bangang….ko mmg ‘cerdik’ la bro peansihat. wharghhh3

  • 104 kerajaan semut 2:25 am

    blagak omputeh lak pulak… igat ak xbrani komen ker GRRRRRRRR hehehee ape2 pon ak sokong Menteri Gila Harta… hehehe

  • 105 kerajaan semut 2:29 am

    PAS jual murah..dulu kate mahal, xlaku, susah, mcm2 tahik ak dgr… maksud ak bazar tok guru bagi free sewa selama setahun… ak nak mintak pon xdpt penuh… Rupanya!!!

  • 106 kerajaan semut 2:33 am

    belagak pandai… mesti org kerajaan nih…. hasut sikit hehehe… jom blasah cikgu skolah nie… nak ajar “Prrrrrrrrrrrivatization” blagak pandai ekonomi…. kalau dah bijak sgt pakai bahasa mudah bangang! nie tempat umum… mesti xpergi skolah nie…. tadika mana agaknya blagak mcm nie mmg kene hentam lah bro..

  • 107 bunbun 2:46 am

    kpd bonbon.
    klu betul nk bantu bangsa sendiri, tgr2 mrk yg lupe diri,
    wat maksiat situ sane da mcm org xder agame.

    mtk maap la klu lari topik.

  • 108 Menteri Gila Harta 9:28 am

    aku bukan berlagak tulis omputeh ke apa, ni aku nak share article yg aku baca je. article tu in english, terpaksalah paste in english gak

  • 109 sudin 11:03 am

    UNDILAH JANGAN TIDO

  • 110 ira 11:12 am

    aik??? ni mesti ayahanda puan Rosmah kita.kui3x…patutlah sensitif bebenor

  • 111 sokong pm 11:24 am

    Icrony.. tak yah lah maki hamun.. kita kena menghormati org lain.. msing2 ada pendapat.. untuk anda dihormati.. anda hendaklah menghormati org lain.. jgn maki hamun..ajaran Islam x ajar maki hamun.. sorry semua agama x ajar penganutnya memaki org.. salam Icrony..

  • 112 rogayah 11:47 am

    kalau macam ni la punye ramai org berfikir..maju msia..tahniah semua..segala perubahan bermula dari tangan kita sendiri..undu untuk kebaikan kita…

  • 113 zakuname 12:03 pm

    mansor..pemikiran ko ni cetek…ko bayangkan harga mitsubisi lenser ngan gen2 sudah la…harga kos sama nilai…aku agak modal dalam 25k jer…..tapi kualiti? gen2 lagi teruk…orang anggap mitsubisi lenser tu kereta mewah sedangkan harga negara luar jauh lebih murah dari proton saga fl…

  • 114 bro.... 8:20 pm

    elok la klau kejaan buat kajian semula berkenaan dngar arga kereta nasional atau keta buatan malaysia…. kalau kita tngok keta malaysia yg di psar kan ke luar negara,memang elok dan berkualiti.. tapi kenapa pasaran tempatan mereka xbolih buat bagi sama,, kita tngok memang bnyak perbezaan. bagi pasaran luar dan dalam. ini tidak dah jadi tebalik kuang… yg dlm x elok yg nak hantaq kat luar elok la pula… lagi arga pon gitu juga.. yg dlm mahai nak mampuih…yg luar murah terketaq…. ni yg pelik ni….cita ni bkan baru dah lama dah pon antara sedar atau tidak saja……bagi yg dok kat atas tu tngok2 lah kami yg di bwah sama no….. pandang2 jagan jeling2 tau!!!!

  • 115 ahmad zaki 9:09 pm

    Engkau yang dapat pegi tu memang rasa untung yang tak dapat pegi ni di kira macam mana. Semua orang rasa nak pegi oversea k.

  • 116 ahmad zaki 9:23 pm

    Rasanya harga tu mahal mungkin sebab depa tak pakai keta tu. rakyat biasa je yang pakai. Jadi mahal ke murah ke depa tak ambil peduli. Yang penting depa banyak duit dan boleh buat banyak duit.Bila banyak duit tk payah beli kereta proton. Ade nampak depa tu pakai keta proton. x de pun. Pandai kempen saje suruh orang beli jenama malaysia tapi depa pakai ape. Dari hujung rambut sampai hujung kaki semuanya… standet. Mcm lari tajuk aje ni.

  • 117 duri semalu 12:13 am

    t.penasihat org berade, tula die blh bg pendapat tiga suku & bangang camtu…xpikir ke byk yg ikat perut ari2 ni semata2 nak byr duit kete.klu xpki kete, berujan bepanas plak anak2.

  • 118 abang meh 10:57 am

    Yang puak atas tu..depa tak beli kereta malaysia…duit banyak biar pi lah kat kita yang dok bawah..depa gelak tengok kita beli dgn harga mahal,tah2 depa ada hun kut.. keperluan asas kereta pun kena charge habis2san seperti carpet dan sebagainya
    klau jepun /mat saleh mai beli kereta kat malaysia depa bertengar sampi tendang meja atau pun depa gelak smpai berguling2…pengalaman beli kereta baru 1998..haprak betoi puak atas tu tak tegur..

  • 119 GANU KITE 11:55 am

    betul buat kiter berfikir..Tapi biarlah realistik…bukan angan mat jenin…dengan sara kos yang tinggi..sepatutnya kerajaan perlu mengurang harga kereta tempatan baru seimbang..kat euro harga kereta dengan gaji kat sane balanced contoh gaji 1500 euro boleh beli kereta harga keta 6,999 euro…kalu kat malaysia gaji 1500 agak boleh beli x lg keta myvi tu…cube renungkan

  • 120 Benci Barang Naik 7:19 am

    die ni nak menunjuk jer pendapatan isi rumah…bohonglah org isi pendapatn rumah beli kete nasional..sbb interest tinggi ngan bank..tp kualiti x setanding…dari beli persona balik beli vios….lg murah bulan2…sbb intererst rendah. takpong si sokong PM ni x pandai mengira….chaitttttttttttt…poyo jerk lebih…

  • 121 Pakcik-Kayo 10:20 am

    Astagfirullahaladzim | Facebook

  • 122 Pakcik-Kayo 10:21 am

    Astagfirullahaladzim

  • 123 rozman 3:47 pm

    Siapa yang berani bersuara untuk membawa perkara ini ke peringkat lebih tinggi untuk dikaji?Siapa yang berani melawan arus?Tiada siapa yang berani kerana semua sedia maklum yang siapa yang memiliki syer proton dan juga AP…..Memang rakyat Malaysia akan terus bermimpi untuk mendapat kereta yang berkualiti dengan harga berpatutan….Tak payah la nak bagi pendapat, cadangan yang mana akan menggoncang poket golongan2 yang berkaitan dengan idustri kereta negara….Aku sedih bila tengok kualiti Proton dengan harga yang menjerut tengkuk rakyat Malaysia…Kasihan dengan rakyat Malaysia, tetapi terpaksa beli kerana tiada pilihan…Sedarlah wahai rakyat Malaysia, kita sudah jauh ketinggalan dalam industri automotif kerana harga kereta yang menyamai harga sebuah rumah….Itu belum ditambah lagi dengan cukai yang tak masuk akal…

  • 124 kerajaan semut 11:47 pm

    hehe.. saje je no problem bro

  • 125 guntur 10:57 am

    Mansor, kalau nak sokong kerajaan pun tak kan lah tak nak berfikir….mungkin bapa ko punya syarikat kereta di malaysia ni patut juga ko marah dan tak berfikir untuk orang lain…AP di malaysia ni melebih-lebih dan keuntungan dari AP syarikat bapa ko yg ambil pasal tu ko sokong sangat…. Patutlah ko tak fikir panjang makan hasil dari hisap darah orang…..awak ni teruk lah….

  • 126 mahdi 10:02 am

    Mengkritik tu adalah senjata bagi orang yang berilmu, membebel itu senjata orang perempuan. Justeru itu, bila kita mengkritik jelaslah yang kita ni tahu dan ada ilmu tentang itu, bukan saja-saja cakap, jadi tahniah kepada anda yang mengkritik, saya sokong anda yang mengkritik. kalau perkara itu betul, dua-dua tangan saya angkat tanda sokongan………………….

  • 127 jackass 12:36 pm

    tingkatkan mutu pengangkutan awam spt tren dan bas.

  • 128 nasa 8:31 am

    Pedulikan Mansor. Bodo tak boleh diajar. Cerdik tak boleh diikut

  • 129 Pak Awang 7:16 am

    Dulu sebelum ada proton, kita adalah pemasang kenderaan yg terbesar di rantau ini. Syarikat luar tidak ada halangan utk membuka kilang memasang kereta di sini. Namun setelah berbagai perlindungan diberikan pada proton, syarikat2 luar mula membawa kilang mereka ke thailand. Lalu mereka menjadi detroit asia tenggara.

    Apa yg kita dpt? Kereta yg tidak mendapat pujian sedunia, dijual murah di luar, mahal utk rakyat sendiri. Apakah erti semuanya ini?

  • 130 muhammad imran 2:05 pm

    sedarlah…kerajaan kenakan cukai kereta ni trlalu tggi…ade ke patut?
    berfikirlah bg mereka yg mahu berfikir…gunakan akal yg dikurniakan Allah ni…
    dh la kualiti x sberapa..
    kereta nasional yg dijual di luar negara jauh lebih berkualiti brbnding kreta nasional yg dijual di negara kita sndiri….
    umpama kera d hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan….
    dah la kos sara hidup makin meningkat…
    barang tu naek barang ni naek..sume hrga barang naek…
    orang kaya semakin kaya dan orang miskin smakin miskin dan terus ditindas…
    inilah, kroni ddahulukan, kekayaan diutamakan…
    sy bukan mahu mengkritik, sekadar bg pndapat..
    stiap manusia mmpunyai pndpt masing2…
    sorie kalau trsasar dr tajuk cuma nk nyatakan di sini berfikirlah bg mereka yg mmpunyai akal…
    bangkitlah kita menentang golongan pemimpin yg zalim ini….
    sekian…
    wallahua’lam….

  • 131 Buruj 5:10 pm

    Pemimpin Malaysia memang zalim.

    Aku nak solat senang je masjid banyak. Nakpi haji ada Tabung Haji. Income tax pon takyah bayar sebab aku dah bayar zakat. Anak aku sekolah boleh je pakai tudung. Nakpi beli ayam ke daging senang, tak bercampur dengan babi. Azan pon setiap masa boleh dengar.

    Zalim sungguh pemimpin malaysia.

  • 132 Nyamok 9:59 am

    kami tak kritik kerajaan kami cuma smash pemimpin UMporNO yang mengetuai kerajaan kerana banyak polisi yang dilaksanakan mencekik dan menyembelih rakyat

  • 133 Nyamok 10:06 am

    Pening kepala otak kau kalau duduk kediaman mewah sewa termasuk api &air juta juta sebulan, Kak Mah mampu beli cincin RM24 juta serta shopping sakan dengan anak ratus ratus ribu

  • 134 Nyamok 10:19 am

    Kau dan beberapa kerat je yang dapat habuan, bagaimana dengan juta juta rakyat marhaen yang lain? Apa pulangan yang kami dapat dari hasil pelaburan RM200 ribu seorang tu?

  • 135 Nyamok 10:27 am

    Hallo brother! kita bincang tentang Negara bukan negeri. Yang memerintah negara sekarang UMporNO & the gang bukan PR. Kalau nak diikutkan Negeri pun PR still the best kalau kita berpandukan pada laporan Jabatan Audit Negara

  • 136 matheavy 10:29 am

    dasar org politik.. asyik mengampu je.. apa yg ko dapat ha mansor…? kerajaan beri yang terbaik konon… taik!!
    sedarlah wahai saudara yg belum sedar.. proton mahal, kualiti tak ada, mcm mana nak beli..

  • 137 matheavy 10:45 am

    kalau pemimpin akidahnya dah tak betol kompomla kerajaan pun jadik tak betol.. betolkan akidah tu dulu..
    taubat sekali..

  • 138 mantul 10:16 am

    Sistem pengangkutan kt HK lbh canggih dari Spore, seeloknye Msia belajo dari HK…lps tu klu nk jual keta mahal lantaklah

  • 139 bunbun 12:20 pm

    tp xgune gak bg harge kete murah klu org yg bwk kete tu bwk xelok.

  • 140 ceylla 3:51 pm

    ya..btul 2….sy ni bkn sibuk sgt pasal politik..ckupla sy mengundi pilih kerajaan,sy x kisah sangat konflik politik,mainan politik,yg ptg bg sy ckupla sy tinggal dlm negara yg aman mcm M’sia ni..tp bla dpt tau harga keta nasional kita jau lebih murah d luar negara sy sangat kecewa..

  • 141 Din sorai 8:30 pm

    baik-baik sikit bro… jangan lari akidah …. tak pe la kalau kau bukan muslim. bercakap bukan atas dasar politik bro… soal makan riba bukan atas politik, itu soal hukum agama. sorry ye bezakan sikit antara hukum islam dengan pandangan politik. tak kira siapa lu, lu jangan main-main dengan hukum tuhan.

  • 142 Wafa 9:25 pm

    kt bandingkan dgn uk, jepun dan negara euro, cb tgk brp lama keta diorang bleh berada di atas jalan , 5 thn , 10 ,thn atau 15 thn, lepas tu kn lupus atau di jual di negara mcm malaysia ni, setiap thn pengeluaran dan jualan nya bnyk sbb setiap 5 thn kn tkr, syarikat dan cukai kerajaan sentiasa ada, tp di malaysia bleh pkai keta smpai reput, selagi bleh bergerak , klau harga keta dimalaysia diturunkan tp x de tempoh luput, brp ramai rakyat malaysia mempunyai keta, skrg pun mhl ramai mampu bli, lg la klau murah, penuh sesak jln raya kt malaysia ni, skrg ni pun dah sesak sbb bnyk sgt kenderaan.

  • 143 Wafa 9:29 pm

    jgn beli kereta proton , belila keta jepun ke german ke, mhl tp berkualitimkan, klau x mampu jgk naik kuda je

  • 144 Wafa 9:35 pm

    ko lg bodoh , nak memimpin diri sendiri pun x mampu, nak ngat org , dgr ckp org n fitnah org je , tp bukti x de, ko 10 kali lg bodoh

  • 145 Wafa 9:49 pm

    tmbahan lg 5 thn je bleh bleh pkai keta tu , pastu lupus ,

  • 146 Pasti 11:49 pm

    Kereta apa yang boleh pakai 5 tahun je lepas tu lupus? Ke aku silap paham statement ko?

    Kereta aku 1997, still tengah tgh pakai lagi sekarang. Aku di Jepun ni.

  • 147 fikir2 lah 1:51 am

    PANTUN PATUT KAH TAK PATUT

    beli kerita buat pinjaman,
    pinjaman dibuat hingga 7-10 tahun,
    apa bole buat,
    klu tak buat loan bank,
    bank tak untung…hehe.

    loan bank dapat beli kerita baru,
    bayar tunai kerita 2nd,
    klu xbuat loan JGN beli kerita baru secara tunai,
    EHMMMM NANTI ADA Pehak Lgi yang untung.

    Mengharapkan gaji yang naik
    tetapi 2011 naik plak harga barangan
    tak dibeli ianya barang KEPERLUAN
    apa dah jadi harga dah NAIK
    tetapi GRAM plak yang diturunkan.

    PATUT KAH TAK PATUT
    FIKIR-FIKIR LAH PIHAK YANG BERKENAAN
    gaji di bawah RM3000 belum tau mampu
    kalau belanja harian RM50-RM100
    belum termasuk hutang seperti kerita, klu tak hutang siapa ble kasi pinjam dengan percuma, pinjaman pribadi, pinjaman perumahan dan lain-lain. lainlah kalau semua ditanggung semua PERCUMA, atau ada BIZNES, tak terima gaji setiap bulan pun CUKUP pakai sampai ke TUA.

  • 148 sefol 4:46 am

    harga keta yg betul 1/3, lg 1/3 kita bagi kat bank, lg 1/3 kita bagi kat kerajaan..apa yg kita dapat..?kita dapat klinik 1Malaysia, kedai 1Malaysia, menu 1Malaysia..hee..makin susah rupanyer kiter hek..

  • 149 sefol 5:06 am

    yup betul…padan muka kita sumer….klu nak merasa gak kena gamble jek..baru plan nak beli keta baru..igt nak angkat navara..tp harga mahal..tp bila fikir2 balik..klu x gamble..smpi mati aku x merasalah keta import,..drpd amik inspira celup evo ye x..?

  • 150 realiti 10:10 am

    owh…sume org nk berase nk g overseas??so??berusehe laa…yg dpt scholar tu sbb dia berusehe…blaja pndai…hg blaja xpndai nk dengki org dpt p nk wat pa??hebt sgt kaa hg nk kutk2 mahathir??plz…kte ngh bncng psl kete…jgn smpai kufur nikmat…

  • 151 seekers2 4:27 pm

    btul la si nazmi tu cakap. kerajaan milik rakyat. bukan rakyat milik kerajaan. yg ko ckp die bodo, ko tu pandai sgt? jgn terlalu taksub dgn kerajaan. fikir dgn kepala otak ko tu. wajar ke AFTA? harga proton sebanding ke dgn harganye? ke mana hak rakyat? kemana duit lebihan dr cukai AFTA dan keuntungan melampau proton tu? untuk bangunkan malaysia? ekonomi dunia makin teruk? tp knp rakyat hidup makin terbelenggu? knp makin byk cukai tp kurang subsidi? knp rakyat yg perlu tanggung sume? waktu ni la ko nak compare balik dgn negara2 len. knp menteri2 negara luar sanggup lepaskan jawatan kalu xperform tp malaysia plak sanggup simpan biawak hidup kat kabinet tu? menteri2 luar sanggup potong gaji dgn elaun utk rakyat, menteri kita…? jgn tipu diri sndiri la. masakan pokok bergoyang kalu xde angin…

  • 152 Cari Makan 6:48 pm

    Masalah ini acapkali kita dengar. Setiap manusia tidak akan puas. Itulah kata hati kita. Aku tak menyebelahi mana-mana pihak (kerajaan atau pembangkang). Cuma nak bagi pandangan. Kepada kerajaan, rakyat sekarang tahu pelbagai cukai telah dikenakan kepada rakyat malaysia sendiri (kedai mamak pun dah ada cukai 6%). Apatah lagi cukai kenderaan. Kenapa rakyat dibebani dengan cukai-cukai sebegini? Dimana wang hasil cukai ini disalurkan? Tidak semuanya disalurkan kejalan untuk memakmurkan serta menyenangkan hidup rakyat. Contohnya bantuan untuk budak-budak sekolah. Setiap seorang dapat RM100. Adakah ini adil? Kenapa bantuan diberikan kepada “semua” budak-budak? Ada yang ibubapa mereka berkemampuan (kaya) juga dapat bantuan ini. Sepatutnya, berikan keutamaan kepada mereka yang betul-betul memerlukan dan berilah lebih sikit. Apa yang mereka dapat beli dengan menggunakan RM100 ini. Dah la bagi 4 tahun sekali. itupun sebab nak PRU (agak-agak je). Berbalik pada prbincangan kita pasal harga kereta. Sudah lebih 25 tahun proton bertapak di Malaysia. Kenapa kerajaan masih lagi perlu memberikan bantuan? Adakah sebab proton salah sebuah syarikat GLC? Kalau betullah, kenapa rakyat yang perlu menanggung semua kesusahan? Harga melambung tinggi, rakyat berhutang sana sini. Tak cukup ke kocek-kocek golongan CEO, Ahli Lembaga Pengarah dan kroni-kroninye? Bantulah rakyat. Ingat Kehidupan ni ada masanya kita di atas, ada masa kita jatuh ke bawah. Bagi pihak pembangkang, dinasihatkan agar janganlah menjanjikan sesuatu yang mustahil kepada kami (rakyat). Kepada semua ahli politik negara (tidak kira kerajaan atau pembangkang) Malaysia, saya hanya ingin menasihatkan anda semua, suara rakyat adalah kekuatan kerusi-kerusi yang anda semua duduki. Jadikan peristiwa di wilayah ARAB sebagai iktibar. Maaf jika tulisan saya ini disalah ertikan. Saya bangga menjadi RAKYAT MALAYSIA…

  • 153 pak tgk!! 6:51 pm

    hahaha!!!
    si mansor! kena komen memang patut! sebab tak tahu ekonomi n keadaan malaysia tapi ckp tak berpendidikan n ikut kata hati sj.
    hidup dimalaysia memang susah n makin susah selagi tak tahu cara menyelamatkan malaysia. kalau semua kebanyakan rakyat malaysia masih tak bangun dr tidur yg pasti hidup mrk akan sukar buat selama2nya akhirnya hamba pada negeri sdr.

    kalau kita tahu ekonomi n keadaan semasa!
    cuba fikir gaji rendah!
    harga barang mahal!
    hidup pasti susah.
    nilai wang tak seimbang dgn harga barangan!!
    senang cerita!
    pendapatan bawahan rm1000!
    pendapatan pertengahan rm4000!
    pendapatan atasan rm 20000!
    pendapatan paling atas rm 100000!
    jadi! yg pertama habis belanja n pertengahan mungkin sikit simpanan!
    yg atasan byk wang lebihan utk joli sana sini!
    n yg paling atas simpanan paling byk angka sentiasa meningkat paling kaya n selamat.

    skrg2012!
    wang negara semakin habis semakin kurang jadi ekonomi negara pun semakin lembab n slow down!
    jadi! mana perginya wang malaysia yg berbilion2 tu???
    mestilah yg paling atas tu yg simpan habis n paling kaya!
    negara malaysia jadi miskin tahun demi tahun macam rakyat bawahan juga pada masa depan! sebab kebanyakan rakyat malysia adalah bawahan tapi yg atas cuma sebilangan jadi seimbang ke???
    mestilah tak seimbang sebab tu pendapatan pun tak seimbang!
    kerajaan makan kerajaan sdr n rakyat jadi mangsa yg senang mrk2 tu jadi kalau anda masih mahu malaysia terus begini jadi teruskan jgn salahkan sesiapa!

  • 154 Mat Dom 11:28 pm

    salam. saya nak share sikit jer. nape kerajaan naikkan harga proton and cukai. saya ada juga kaji and dulu ada rasa tidak puas hati tentang isu ni. cuma bila difikirkan semula, kerajaan nak generate income, skang ni goverment mmg seriusly kurang source nak carik dana. pastu kalau dia turunkan cukai, kereta proton xde orang nak bli. then org yg keje kat proton bepuluh2 ribu tu akan nganggur bila demand proton da takde. sape nak bagi dorang makan? sbb pemikiran rakyat malaysia ni tak saport produk tempatan compare dgn jepun or negara membangun yg lain. tu yg buatkan kita ni berbeza. btw most org yg keje proton adalah melayu. melayu expert technical compare ngan bangsa lain. kalo formen2 proton tu xdpt keje. agak2 dorang nak keje mane? g jepon dok kilang mitsubishi pasang machine kat sana? byk reason sebalik ni sume. kalau sume rakyat berubah n pentingkan nasionalisme, baru boleh gubal everything. lifestyle tu pnting. tp kene gak emphasize pade golongan yg tak mampu.

  • 155 Mat Dom 11:35 pm

    kalau nak income tu naik, usaha kene lebih la. kalau dah tau pendapatan rendah kenapa tak usaha tok dapatkan pendapatan tinggi? Allah da bagi akal dah kot. imbas kembali pada usaha2 org2 yg berjaya skarang ni. bkn ahli politik khususnya. suma datang dari golongan yg berpendapatan rendah asalnya. tp mcm nyer dorang bole kaya? sbb dorang ada usaha, amal, taqwa, doa pe sume. ikhlas carik rezeki. blom compare dgn kaum cina lagi. aku sndiri sbagai usahawan sedih tgk kaum aku sndiri yg melenting ikot emosi. tp tanak berusaha. aku bagi dana tok org tmpat aku agak banyak. tp sume abes dorang guna untuk kepentingan sndiri. ada yg okay tu okay la. tp yg dpt duit g joli sakan beli kereta pe sume ni, ape mau jadi? hidup bukan untuk hari ini je. anak cucu tak pikir lak ker? tau nak memberontak je. tp tak guna akal. dari dok komen basal goverment tu la ni la. better korang g ushar carik rezeki yg lebih concern life korang. insyaAllah, tuhan akan tolong org yg berusaha. kalau gaji RM 5k, try la jadikan 8K,. aku dulu pon mase susah nak bli kete pon pikir goverment cume tau makan duit org. tp bila aku kaji sndiri punce masalah aku, baru aku sdar kita x boleh bergantung pada govement je. kita kene usaha!

  • 156 Terbakor 6:36 pm

    sepatutnya kalau spesifikasi eksport kat luar bagus, Kat dalam negara pun perlulah sama juga.. tak faham kenapa patut dibeza2kan.. patut kene sama, baru la berbaloi dengan harga yang di beli..

  • 157 Pahlawan 1:46 am

    Ak rsa trpnggilla plak psal tjuk oversea ni… Ni bkannya psal bodo xbodo ble prgi oversea… Dh rzeki ko brsykur jela… Ak dpat prjek jhanam ke Jepun tu, tpi sbb msalah teknikal, ak thu dpat pn lbih krang 3 blan lpas admission msuk tu, cnfrm2 trlpas cmtu je, ak dpat prgram JAD… Ak dh brusaha, tpi xdpat gak sbb bkan rzeki ak… So, brblik pda prsoalan tu, ap yg rkyat dpat ngn plaburan 200k sorg tu?? jwab2?? yg gnanya duit dri rkyat gak kn… Xslap ak bkan 200k, ak dpat srat tu mnyatakan 450k…

    Bnyak lgi uni kt dlam ngara ni bek2… Bkan kt luar je… Ak rsa prgram bodo oversea ni pttnya dilpuskan @ cri plajar yg mmng btul3 trbkti kbolehan untk fly ke luar… rmai ak nengokny, lpas grad, blik gaji sma je… Kmahiran lbih krang sma gak, pak cik ak, ank die sorg oversea, sorg dlam, dia sndri ckap, kualitinya pda ank yg Uni kt dlam… So, ap yg bgusnya prgi luar stdy?? Perabis duit je… Ntah ap2 ntah…

    P/s : xsoh dok komen plak ak nk lpuskan oversea ni sbb ak brdndam xdpat JAD tu, skrang ni pn ak kt UK ok… Tpi pngisian akademik lbih krang sma… But, this is juz my POV…

  • 158 Sokong ker?? 2:21 am

    Hai sokong Pm… sorila lmbat ckit blasnya… Mnjwab prsoalan saudra, website ni bkannya pro pembangkang ataupn pro krajaan ok(pd pndpat sya)… cba kter tngk kategori berita ditepi blah kanan ye, ad hburan, ad pndidikan, ad plitik n ad sukan… Kategori kta skrang ni adlah ekonomi…

    Website ni sngat bgus krana ianya mngupas ranjau2 khidupan rkyat mesia… Sperti cntoh ni, dlam ekonomi, bab hrga rmah, bab cukai n sbagainya… Pda sya, website ni mngupas bhagian2 ekonomi yg mmbebankan rkyat, bkannya saham n sbgainya … Dh nk wat mcam mna, ia mmbabitkan krajaan bla kta brckap psal ckai… Btul atau x?? Bkannya sja2 nk mmbrukkan krajaan, tpi mmng dh kna ats muka krajaan… kbetulanla ktakan… Penulis hnya mngambil kra phak yg trlbat dlam hal ni, iaitu krjaan tnpa mlbatkan phak2 lain… Klu btulla pro pembangkang, dh tntu pnulis memuji2 pmbangkang… Ataupn mmbruk2 krjaan tnpa ad topik yg brkaitan… Pnulis bkannya mmburukkan krjaan ttpi mmbidas ap yg pnulis nmpak slah d pndangannya… Ap yg trjdi dlam pergolakan ekonomi yg mmbebankan rkyat ni, mnjurus kpada krjaan, krana krajaan yg mngawal ekonomi ssbuah negara… btul atau tidak??

    So, haluan blog ni adlah berita semasa… Dh domain pn beritasemasa… berita semasa yg bebas tnpa memihak pda mna2 prti politik di mesia trcinta ini… Cma kbtulan, berita-berita tepat n mhukan prubahan gya hdup yg lbih baik di Mesia ini sering mngarah kpada kkrangan yg dlakukan krjaan… Brita2 dsini kbnyakannya sedara xkn dpt lhat di medium2 pro krjaan, ckupla brita yg dsmpaikan oleh mreka itu… biarla beritasemasa mmbri kta brita len dri yg tlah diuar-uarkan dlam medium pro krjaan… So, dhrap sedara dpatla memahami dmna ltaknya website ini…

  • 159 Sokong ker?? 3:57 am

    Klu rsa btul sngat Dasar Tengkorak ko tu, trangla kt kmi… Bgi kmi pham… Ni, ‘klu xpham, akal bro lah sempit’… Ap kjadahnya ni bengap?? Dh reti sngat psal natang Dasar Tengkorak ko tu, bgila ktorang pham… Kn ktorang ni parasit2 ngara yg reti ngutuk je…

    Asyik2 kta kner sfat patriotik, blasnya, krjaan tonggeng jubor pn kta tabik, yes sir, yes sir… Bangang giler ah natang ni… Kta brckap sal kualiti proton, klu ye pn nk wat mhal, kualiti tu bgi starafla ngn mahal tu… Baso bengong… Suh ngaji dlu duk yes sir, yes sir dpan jubor gomen…

  • 160 walad 8:15 am

    Mansor Mansor Mansor………ada lagi spesisi manusia mcm ni !!!!aku ingat kalau la Hang Tuah masih idup pun, dia takkan sokong dasar cukai kereta lani……..apa punya phiang hang ni………tak sangka Mohamad Hisham Shamardi like…..ish ish ish…….

  • 161 marhaen 4:46 pm

    r&d untuk proton brape setahun??? penah ke ambik taw? last2 copy kereta orang jugak..pastu bangga ..sumpah bodoh..

  • 162 marhaen 4:49 pm

    org yg makan gaji x mudah tukar kerja..kalau dyorg blh tukar,dah lame tukar..jgn assume org lain sama dgn ko..ada beza makan gaji dengan kerja sendiri..contohnya,,kalau cikgu berniaga,,nanti ada yg komplen cikgu x bagi komitmen sepenuhnya..kalau kerja sendirilain cerita la..

  • 163 MOHD ANAS 3:35 pm

    kereta secara purata di malaysia ada lah mampu bg rakyat yg gji bsedahana..
    harga kereta sekarang harus di kekal kn..
    kerana jika haraga kereta temptan murah…
    akn berlaku kesesakan lalu lintas yg teruk mcm di dakha*
    so sapa2 yg bergaji rendah..pkai lah moto..

  • 164 yas 6:53 pm

    wahhh…suka suki hati je cakap…cam harammm!!!!

  • 165 tedrichie 7:11 pm

    mansor mansor… ko pakai kete pe? sembang lebih, nk sokong proton gak. proton mmg la kreta malaysia, ko bangga kan proton ni kete malaysia? tp ko xtau proton makan gila2. jual kete mahal x padan ngan harga kereta lua. bukan susah nk jatuhkan kereta luar, turunkn harga mcm saga tu 20k, bagi harga sama padan ngan kualiti. Ni dia duk markup gila2, produk hentah apa2. org kt cni bukan nk perlekehkan kemampuan malaysia, tp meragui ketulusan dan kejujuran penjual2 kereta nasional.

    #aszmansor

  • 166 pok mat telo 5:08 pm

    lancer 20k utk gaji 2k di australia
    lancer 120k utk gaji 2k di malaysia

    horreyy!!!

  • 167 ahmad 2:07 am

    pada masa ini harga kereta sangat melampau..kerajaan nak rakyat berpendapatan tinggi, dalam pada masa yang sama, harga barang melambung tak ingat, so..bila calculate balik..cam x guna je..silap2 pendapatan deficit bila ditolak jumlah hutang yang ada..hidup kat dunia nie semata2 nk habeskan hutang kt bank ke??..”sapa suro ko hutang” kalau tak hutang, dah kumpul duit..time nk mampus nnt rasanya baru dpt beli keta cash!! berfikir la untuk rakyat…bagus dasar kerajaan nk protect proton..mmg setuju!! tp pk blik…proton lg penting ke?? rakyat lg penting?? sok lusa time PRU…suro proton undi bnyak2 ye!!! we r new generation…kte nk pembaharuan..majoriti pembyaran kereta proton yg biasa2 pn range rm400-650 sebulan..dengan gaji rm1500..ckup ke nk sara hidup?? trun kan harga kereta…biar rakyat sejahtera…xde la hidup keje nk byar hutang kete je…

  • 168 jamaludin 11:17 am

    salam brother…..
    Kita semua bukan suka sangat kutuk mengutuk ni..tp nak cari yang lebih baik…saudara ni membela sangat proton dapat kereta free ke..?

  • 169 afar 11:50 am

    apela yg haru biru sgt… pada yg gaji rendah gunakan moto utk pg kerja.. pada yg dh berkeluarga..tapi gajinye rendah cuba ko berusaha lebih utk beli kereta,jgn la beli kereta guna loan bank sampai 9tahun.aku pg ushar kt usecar…setakat kancil kelisa baru berapa ribu aje…kalau nk murah lg..beli la kereta nissan lameke toyota lame ke.. dah kate pon xde duit apesal nk beli kereta mahal2… betul jugak kalau kereta terlampau murah.. penuh la jalan dgn kereta tu psl la asyik jammed sane sini. dan kalau rase pembngkang boleh ubah malaysia ni jd lebih bagus.marilah try ubah dasar kerajaan.x salah pon.5 tahun je testing kot ye diorg tu lg nagus dr kerajaan yg sudah sedia ada sekarang ni.

  • 170 I Love Malaysia 11:27 pm

    Teksi indon pun pakai toyota vios.acane ni.uww ~

  • 171 zakaria 10:01 pm

    Rakyat dah pandai ,bukan macam kawan kita tu…. baru dapat rm 500 terus puji najib.. macam dapat Rm 5 juta..

  • 172 Wan 6:41 am

    Pengangkutan awam di malaysia yg kurang efisyen menyebabkan org sgt ramai beli kereta, pastu Jalan Jem. Dr Segi ekonomi, salah satu cara mengawal kuantiti ialah dengan menaikkan harga. Jadi setelah harga naik, permintaan / pembelian kereta seharusnya berkurangan di Malaysia. dan pabila harga naik, maka seharusnya Gov mempunyai lebih banyak wang utk menaiktaraf kenderaan awam & lain2. Pusing2, Penyelesaian belom ade. Malaysia Bangga ade Proton & Perodua berbanding negara2 lain yg belom ade kereta Nasional. However, end of the days kite nk lihat Rakyat Gembira & kehidupan yg selesa. So Gov & the people must think of a way to achieve that.

  • 173 proton fanatik 11:57 pm

    kat australia pun harga proton saga BLM 1.6 sama dgn 1.3 kat Malaysia bro…akai ada kaa??

  • 174 ahlikaji 10:35 pm

    tak tahu la kemana duit cukai itu pergi, diorang makan kot.

  • 175 BR1M 9:43 pm

    sampai bila kita nak kena bgi SUBSIDI dkt kerajaan(cukai import kereta/motor yg melampau). nk protect proton? proton dah cukup lama dah kt M’sia..disebabkan proton, rakyat 27juta ni kena tangguh harga kereta yg tinggi+membebankan..

  • 176 Rei 2:34 pm

    memang patut pon padang pasaran automotif disamaratakan. ini tidak, nak jugak bela proton tu. tak adil langsung. AP juga patut dimansuhkan. klo mcm nie la memang duit semua pegi kat datuk2, tan sri-tan sri yang mengkayakan lagi kekayaan mereka.

    rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan
    lebih dikenali macam
    proton didahulukan, AP diutamakan

  • 177 TannourineBoy 11:27 am

    Kereta Malaysia memang berKUALIti rendah.Lansung tak sepadan dengan harga.Aku kerja sampai mati pon belum tentu aku boleh beli BMW.

  • 178 tohaiae86 5:04 pm

    proton perodua semuanye memang mahal. . .
    tapi patot bersyukur kerana sparepart senang dapat dan harga bergantung pada kualiti yang diingini. .
    kereta luar ka kereta nasional ka. . sama jea. .
    yang bezanya tahap penjagaan sesebuah kereta tue.. .
    hg pakai b16a pown klu dok rembat sampai asap puteh..
    rosak juga. .
    apa yang penting. . kuasa di tangan anda. .
    x payah la nak merungut sgt ..
    p jea beli honda,convert b18 then pkai sampai mampos pown xpa. . hahaha. . .
    jan mara yea. . hehehe. . .
    apa yang pasti kualiti kereta nasional lebih rendah dari kereta japan. ..
    tp xpa. . . pkai jea apa yang mampu ..
    jadilah orang yang bijak. .
    janji x menyusahkan orang lain /. . . hahahahaah

  • 179 tohaiae86 5:15 pm

    apa la hg nie mansor. . .
    org lain nak pkai skyline. . .
    dats y la org mara kete import mahal. ..
    yg hg nie x teringin nak pkai silvia or apa ka .. apa la hg mansor. ..
    hg kaya sgt kot . dats y x ksah apa benda pown ..
    bg la muka sket. . haha

  • 180 bobbob 11:50 pm

    Yg hairannye pengurusan proton ni luluskn aje sume model2 proton yg ade skrng ni.. Designer wat cincai2 je janji asal jadi keter sudah la.. hak3.. Rsenye lagi selamat kalau wt research bertahun2 then baru kluarkn product drp kuar product tiap2 tahun tp design asal bole jer..

  • 181 mi 7:08 am

    bangang mansor.kalo mahal elok takpe.ni tak.macam bodo jugak kereta.pakai seminggu dah prob..tu sbb proton tak maju2…makap duit..tak berkat orang kata

  • 182 waklu 11:24 pm

    lebih baik takder kereta sendiri cam Australia..dari pada ada tapi mencekik darah rakyat … mansor ko ni memang lembu kondo hahha

  • 183 tukiman 7:46 pm

    akoo vote kurangkn cukai kereta dalam negara. gilak cukai melampau2..sampai kat customer nak beli,terkial2 nak bayar..

  • 184 Suka.suka 2:21 am

    aku rasa mansor ni ada share dr jualan kereta,x gitu….x pon klau dh kaya sngt,jgn dilupakan org mkn sardin….mansoor,mansoor….

  • 185 amy 12:19 pm

    kalau harga kereta malaysia murah, rakyat malaysia tak nak pakai kereta yang dah reput.. dari tanggung maintanance tinggi, baik beli kereta baru… tapi ape boleh buat, kereta mahal sangat..
    kereta banyak bukan sebab rakyat mampu beli, tapi satu keperluan sekarang nie… jadi beli jerlah kereta yang dah reput.. tu jer yang mampu.. tak pun buat loan sampai 9tahun, habis bayar enjin pun gugur…

  • 186 amy 1:08 pm

    kalau ko jadi bapak ayam… ko nak ke anak ayam ko di bayar murah? sebab tu lah pelacur thailand dan indon berhijrah kemalaysia… bayaran mahal pak… masalah kecik cam nie pun tak boleh nak pikir…

  • 187 john 11:13 pm

    kesian nye awak ni..bodoh sangat sangat

  • 188 peja 6:53 pm

    bkn tu je..yg keje inspection pown kne sogok ngn duit..
    keje puspakom pown trpaksa bg greenlight wlaopon ade yg xlps..

  • 189 daox 2:40 pm

    Kasi tukar kerajaan la 1 kali..kite tengok mcmana peginya..kalo x ok,kita tukar balik.apa susah?skarang ni cuma umno je yg xboleh terima kenyataan..semua yg PR usulkan mmg umno akan bangkang walaupon benda tu bagus utk rakyat

  • 190 daox 2:41 pm

    KASI TUKAR KERAJAAN LA BRO..haha…kita pengundi kan..

  • 191 Lan 9:21 am

    Kalau berbanding dengan harga minyak…..Malaysia paling murah, Maknanya negara yang duti kenderaan murah menjual minyak dengan harga yang mahal, jadi kita beli kenderaan nak berjalan kena fikir dahulu kerana terpaksa keluar duit minyak yang banyak, di Malaysia kita beli kereta sedikit mahal tetapi dapat digunakan dengan maksimum mungkin….orang kata alah membeli menang memakai…..

  • 192 Lan 9:32 am

    Saya menyokong pandangan anda, kalau di Malaysia kereta diwajibkan hanya 5 tahun sahaja, alamak tak pakai kereta lah kita…..Walaupun harga kenderaan murah, masih ramai yang tidak mampu untuk beli kereta baru kecuali yang bergaji tetap, pihak bank juga tidak akan menanggung kesusutan harga bila dah menjadi secaondhand, oleh itu pembeli akan terus menggunakan kereta tersebut sehingga habis dibayar hutang….

  • 193 Lan 9:37 am

    Memang kita pembeli kata mahal, kepakaran pembuat sparepart tu lagi mahal harganya, Syarikat pembuat sparepart menggajikan pekerja bukannya seorang, nak buka kilang bukan satu perkara mudah, bukanya macam beli nasi berlauk, kena lah fikir…

  • 194 Lan 9:40 am

    Belilah mengikut kemampuan, kalau taka mampu yang baru, belilah yang lama….baru tak sakit hati….

  • 195 salwa 1:08 pm

    x payah bising byk2.. sakit hati tambah dosa je maki hamun gov la, maki hamun pembangkang la, maku hamun orang lain yg bg pendapat la.

    PRU dah dekat kan..? so, pangkah la yg mana korang nak. kan itu hak rakyat. tak gitu?

  • 196 apaia 1:39 pm

    Kepada saudara mansor, sebenarnya kerajaan mampu untuk memberi harga kereta lebih murah kepada rakyat berbanding harga sekarang….tapi kemana duit tu….pernahkah saudara mansor menaiki kereta national di UK?….keadaan kereta kita disana jauh lebih baik dari di sini….tapi kemana hilangnya quality itu?kemana hilangnya duit itu?….proton establish lebih awal dari hyundai, tapi sekarang…kereta mana lebih baik antara proton dan hyundai?…ini kerana kerajaan terlalu memanjakan proton sehingga x boleh berdikari dan kurang daya saing…..

  • 197 MacaiUMNO 6:24 am

    Saya tidak bersetuju cukai dikurangkan. Saya rasa apa yang kita rasai di Malaysia sekarang ini sudah patut daripada yang ada.

    Cukai kereta import mestilah tinggi, barulah pemimpin kita kaya raya. Dan kereta nasional kita biarpun kurang berkualiti, ini sahaja cara kita nak tolong pekerja pekerja proton dan produa dan bos bos mereka cari makan. Kita mampus pun tak apa asalkan mereka dapat cari makan pakai nafkah mafkah kepada anak bini mereka.

    Saya harap KERAjaan Malaysia kekalkan cukai kpd kenderaan import, atau menaikkan lagi agar ramai rakyat Malaysia beli kereta buatan Malaysia. Bagi saya ini bagus kerana rakyat boleh memakai kenderaan Malaysia yg walaupun rendah kualiti, ia tetap menjadi pilihan rakyat rakyat yg bersetia dengan UMNO BN ini.

    Saya doakan pemimpin pemimpin UMNO yg saya sayangi semua semakin kaya raya,,,, ameeen..

  • 198 CK TAN 5:45 pm

    kalau tak silap masa Proton lahir time Dr Mahathir jadi PM kan, katanya kereta nasional lebih murah, ya ke? tengok macam mahal je.

    saya sendiri pun tak mampu beli kereta baru, pakai kereta lama Mazda 323 dengan umur 32, harga 2k. baru boleh pi pusing melaka.

  • 199 adibiey 6:07 pm

    ini sume dasar kerajaan untk mengaut keuntungan..patot dasar ni perlu dikaji semula…jual kete tin biskut pastu heboh suh beli barangan buatan msia..

  • 200 aris 11:41 am

    saya setuju,,mmg hrga keta mahal.itu jer yg mampu di bli “no option”.xsmpai 1thn mcm2 nak kena ganti,bunyi mcm2..semua mahal …dgn gaji 2k kebawah..dgn pinjaman ptptn ..hutang kereta.. ..hutang rumah..

  • 201 BUDAK MENTAH 9:00 pm

    OK lah tu, malaysia ada kereta sendiri. daripada tiada apa apa.. hahahha… ini merupakan kejayaan malaysia dalam melangkah setapak ke arah negara bergelar negara industri..

  • 202 en.kordi 5:33 pm

    nak tahu sbb ape kete proton mahal? sbb malaysia xde lombong besi, besi2 tu sume beli dr jepon, diorang sume ade lombong sendiri. lagi plak part2 kat malaysia sume brand dr luar, tu sume kene byr sbb pkai brand diorang. kalo nak tahu lbih lanjut tanyelah org yg keje proton. xmcm produa, die join venture ngan toyota, tu pon mhl gak walaupon mrh sikit dr proton. btol x? support la our own brand..

  • 203 rasenggan ! 8:53 am

    woi ! aku nak beli civic . tp mati pun tak dapat merasa pakai kalau harga mcm ini . sedeyhhhh !

  • 204 chincai 8:23 pm

    xpe kalau xmoe turunkan harge kereta nasional .. tp upgrade la KUALITI kereta tempatan nie .. kalau yg sedia ada nie memang x puas hhati la ~~

  • 205 jubah13 11:58 pm

    Dari pandangan saya cukuplah saya dah fedap 50 tahun merintah kaya dekat kroni bukan nk berpolitik tapi memang betul siapa2 dalam komen nie cuba ckp dgn aku apa kualiti proton kenapa part dia mahal sangat??? aku pn pakai proton tak sampai 5 tahun macam2 repair………

  • 206 jubah13 12:08 am

    Buka minda please………..jgn asyik baca paper utusan,kosmo,metro tv3,tv1 dan seangkatan dgnnya teknologi dihujung jari cuba check selidik fikir betul2 why??? logik ke dgn keadaan semasa now kita dah msk tahun 2013 jgn asyik nk kaitkan dgn politik bila bg pandangan sikit ada komen bab politik nk politik boleh cth mansor bg komen mcm kanak2 ribena isu skrg sgt besar mcm2 blh jd jgn diperbodohkn siapa yg nk ckp politik mai sini sembang dgn aku cuba perjelaskan isu ic sabah,PKFZ,perwaja stell,isu lembu fidlot,kes rasuah mb selanggor khir toyo,stadium trg runtuh dll byk nie isu mcm2 ada tp x dihebohkn kerana media massa elektronik dikawal kerajaan, sekian………………………

  • 207 fakta 11:47 am

    nak bandingkan gaji luar negara dgn malasyia…mmg klu eropah gaji depa mmg tinggi…tp kenapa x tgk pula kos yg perlu ditanggung untuk beli keperluan harian cth mudah di MCD : disana DARI GBP20, di Malaysia Dari RM5.95…cukai pendapatan 50% di Britain, di Malaysia belas %…klu Islam bayarlah zakat dah kurang kene cukai…x pun bayar zakat lebihpun x per x yah bayar cukai…itu pasal klu nak buat perbandingan, banding semua perkara, harga rumah, kadar % pinjaman di sana dsb…jgn tgk 1 perkara saja…hanya beri pendapat, nak terima boleh x nak terima pun x per…diri masing2

  • 208 Ken Plagens 7:27 pm

    I appreciate, lead to I found exactly what I used to be looking for. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  • 209 1 malaysia 9:20 am

    alahai rakyat malaysia..
    buka mata dan minda..
    lihatlah pemimpin anda..
    hujung kaki sampai kepala..
    layakkah sebegitu rupa..
    Sedangkan mereka berkhidmat untuk kita..
    tapi lagak seperti raja..

    alahai rakyat malaysia..
    renungkanlah seketika..
    dari mana datang harta mereka..
    kalau bukan dari poket kita..
    kita pakai proton saga tapi mereka pakai estima..
    oh rakyat bukalah mata overhaul lah minda..

    INIKALILAH kita Ubah!!

  • 210 alan 5:34 pm

    MEMANG SALAH KERAJAAN.. TAPI RAKYAT (MELAYU) TU SENDIRI YANG NAK BERLAGAK TUNJUK KAYA. BARU UMUR 20-an DAH NAK KERETA BARU (alasan: KERETA SATU KEPERLUAN). BARU KEJE GAJI 1K-2K DAH BERLAGAK KRETA BARU. LEPAS TU NAIK SORANG2 LAK TU. SMUA BERLAGAK, KERETA TAKBAGI/TAKNAK TUMPANG, SEMUA NAK JDI “LIKE A BOSS!”
    MSING2 SOMBONG. NTAH2 NMA JIRAN SEBELAH RUMAH PUN TAKTAU. MNE TAKNYA JLN MAKIN SESAK??

  • 211 apit 11:12 am

    Sgt setuju kalau harga kereta di turunkan untuk kesenangan rakyat. Xpun tingkatkan kualiti kereta biar setanding dgn kereta import.. baru leh guna lama2 xpyh nak hadap repair tu repair ini.. guna duit semua tu

    Lg st xpaham.. dah la pendapatan kena cukai.. ni rumah, kereta, astro pun kena jgk cukai.. nak makan pun cukai… pening2… kalo boleh kurangkan la… susah la mcm ni sb hrg barang dan minyak petrol dah meningkat

  • 212 Anonymous 1:08 pm

    Bangsa Melayu ni memang ada PHD.. aku miliki Proton Wira, Gen2 dan terbaru Exora.. Bagaimana ye..? Rajinlah bekerja. Pastikan rezeki halal. Insyaallah rezeki berkat dan cukup. Jimat cermatlah. Makan di rumah bukan di luar. Buat pinjaman dan simpanan dalam ASB. Jauhi skim2 cepat kaya, ramai yg melabur sampai lebur.Orang yang membazir memang tidak pernah cukup duit. Siapa perintah Negara ni pun, yang pentingnya pengurusan keewangan diri sendiri yang perlu betul dahulu. Tetapi biarlah pemimpin kita orang Islam, jika Melayu + Islam lagi baguslah…

  • 213 Anonymous 1:16 pm

    Harga kereta Proton Saga baru murah…. RM33ribu jer… jika tak mampu belilah kereta terpakai RM5 ribu pun ada.. Jika rajin bekerja, Allah akan limpahkan rezeki, anda belilah kereta baru. Saya doakan. Saya miliki Wira, Gen2 dan Exora.. kos selengara murah jer. Moga umat Islam maju fikiran, maju kehidupan dunia dan akhirat, Syukur.

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini