≡ Menu

Harga Kereta di Malaysia Lebih Murah Daripada Harga Kereta Singapura?



(Kemaskini terkini pada: Oct 10, 2016)

Harga Kereta di Malaysia Lebih Murah Daripada Harga Kereta Singapura?

Hari ini kami petik laporan Utusan Malaysia berkenaan perbandingan harga kereta di Malaysia yang cuba dilakukan berbanding harga negara Asean yang lain.

harga kereta malaysia

Bukan setakat harga kereta import yang memang ada perbezaan dikalangan negara-negara Asean, harga kereta Nasional sendiri pun ada perbezaannya.

Bagi kami laporan berita Utusan ini kurang mengambil kira sensitiviti rakyat Malaysia yang “terpaksa” membeli pada harga kereta yang agak mahal di Malaysia.

Laporan penuh Utusan Malaysia

Harga di Malaysia Ke-2 Termahal

Harga kereta di Malaysia adalah lebih tinggi berbanding negara-negara ASEAN lain kecuali Singapura. Bagaimanapun sekiranya mengambil kira kos-kos pemilikan yang lain, harganya adalah kompetitif di peringkat rantau ini, demikian menurut kajian terbaharu Institut Automotif Malaysia (MAI) di sini.

”Meskipun harga kereta di negara ini lebih tinggi berbanding negara-negara ASEAN yang lain, tetapi ia masih rendah berbanding harga yang ditawarkan di negara maju, Singapura,” kata MAI

Kenapa membandingkan negara maju seperti Singapura dengan negara membangun seperti Malaysia? Kenapa tidak bandingkan dengan negara-negara yang setaraf dengan Malaysia?

Kalau dahulu jika dibuat perbandingan iaitu sekitar tahun 1990 apabila Malaysia yang dikenali sebagai negara “Harimau Asia” bersama-sama dengan Taiwan, Korea Selatan dan Singapura, masih lagi boleh diterima. Tetapi tidak sesuai dengan ekonomi Malaysia hari ini.

Hakikatnya GDP perkapita Singapura 5 kali lebih tinggi berbanding Malaysia. Malah GDP Singapura lebih tinggi dari GDP perkapita US. Berdasarkan semakan kami bagi data GDP Perkapita mengikut laporan laman web Tradingeconomics menunjukkan :

Laporan terkini Trading Economic

Sambung lagi membaca laporan Utusan Malaysia ini mengenai perbandingan kereta Malaysia dengan negara Asean lain…..

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif MAI, Madani Sahari, harga Honda City dan Toyota Vios bagi segmen 1500 cc di Thailand adalah termurah di kalangan negara ASEAN iaitu 40 peratus lebih rendah berbanding harga jualan di Malaysia. Secara kasarnya, perbezaan harga jualan Honda City model 1.5S i-Vtec di Thailand adalah kira-kira RM34,192 lebih murah berbanding harga yang ditawarkan di Malaysia.

Thailand tidak perlu ada kereta Nasional sendiri tetapi masih mampu menarik pelbagai pengeluar kereta utama dunia “bertapak” di Thailand dan hasilnya Thailand berpeluang menawarkan harga kereta yang lebih munasabah kepada rakyatnya sendiri.

Pelik, sebuah negara yang suatu ketika dahulu “pernah melutut” dengan IMF disebabkan krisis kewangan 1997/1998 melibatkan negara-negara Asia, tetapi hari ini harga kereta di Thailand masih murah sehingga RM34,000 berbanding harga kereta di Malaysia.

Jikalau RM34,000 berjaya dijimatkan di Malaysia, berapa banyak manfaat yang diterima rakyat Malaysia?

Beliau berkata, kereta Honda City dan Toyota Vios juga dijual rendah di Filipina, Indonesia dan Vietnam berbanding Malaysia iaitu masing 32 peratus, dua peratus dan 1.8 peratus.

”Tidak dinafikan bahawa jika diteliti harga jualan kenderaan bagi model-model popular adalah lebih tinggi di negara ini, tetapi ia berbeza jika dibandingkan dengan Singapura,” kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini.

Sesekali patut dibuat perbandingan antara tahap pengangkutan awam antara Malaysia dengan Singapura. Di Mana Malaysia pada ketika itu?

Bagi segmen 1800 cc, harga Honda Civic di Filipina adalah 43 peratus lebih murah berbanding di Malaysia manakala Thailand dan Vietnam, masing-masing lebih rendah sebanyak 35 peratus dan lima peratus berbanding harga yang ditawarkan di Malaysia. Bagaimanapun, harga Honda Civic yang dijual di Indonesia tiga peratus lebih tinggi berbanding harga jualan di negara ini.

Harga Toyota Altis di Thailand terus kekal sebagai termurah di ASEAN dengan 44 peratus lebih rendah dari Malaysia, manakala Filipina (38 peratus), Indonesia (29 peratus) dan Vietnam sebanyak tujuh peratus lebih rendah berbanding harga jualan di Malaysia. Bagi segmen 2,000 cc dan ke atas, harga Toyota Camry yang dijual di Filipina dan Thailand adalah termurah di ASEAN dengan masing-masing 32 peratus dan 16 peratus lebih murah berbanding harga jualan di negara ini.

Bagaimanapun harga jualan bagi model itu di Indonesia dan Vietnam adalah 11 peratus dan lima peratus lebih tinggi berbanding harga jualan di sini. Madani menambah, setiap model yang dinyatakan adalah lebih mahal di Singapura. Katanya, jika dibanding dengan Malaysia, harga jualan model kenderaan Toyota dan Honda di Singapura lebih tinggi secara purata 137 peratus lebih tinggi berbanding di Malaysia.

Sepatutnya harga kereta Malaysia boleh rendah lagi berbanding dengan negara lain dengan membuang tongkat (subsidi) yang diberikan Proton. Berikan rakyat Malaysia peluang untuk memilih kenderaan yang diingini mereka pada kadar harga yang munasabah.

Cuba bandingkan juga daripada segi kualiti dan penyelenggaraannya bagimana? Untuk membuat perbandingan dengan Singapura sahaja agak tidak sesuai kerana disana semua kereta adalah CBU.

Tidak cukup lagi, harga kereta Nasional yang djual di luar Malaysia didapati lebih murah berbanding apabila dijual di Thailand. Rakyat sendiri? Mengapa boleh jadi begini?

”Bagi perspektif di luar negara, secara realitinya seseorang individu ingin membeli kenderaan untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. ”Pengangkutan awam merupakan pilihan tetapi memiliki kenderaan sendiri adalah lebih selesa,” ujarnya.

Walaupun begitu, MAI telah melakukan analisis mendalam bagi menilai kos penyelenggaraan kenderaan berbanding kos kenderaan baharu. Kos-kos tersebut meliputi yuran pendaftaran, bayaran premium insurans, cukai jalan dan bahan bakar. Setiap kos tersebut dipanggil sebagai Kos Pemilikan Kenderaan (CVO).

Madani berkata, kajian MAI mendapati bahawa Malaysia menawarkan cukai jalan dan yuran pendaftaran kenderaan terendah berbanding negara-negara ASEAN termasuk Filipina, Thailand dan Vietnam. Malah, katanya, sekali lagi Singapura dan Indonesia menunjukkan cukai jalan tahunan dan yuran pendaftaran kenderaan paling tinggi iaitu lebih tinggi 577 peratus dan 442 peratus berbanding Malaysia.

Kata Madani, bayaran perlindungan insurans kenderaan tahunan di Malaysia, Filipina dan Vietnam adalah terendah berbanding negara-negara ASEAN lain.

”Thailand , Singapura dan Indonesia masing-masing lebih tinggi sebanyak 210 peratus, 175 peratus dan 126 peratus berbanding di Malaysia,” ujarnya.

Hurmmm…..Hakikatnya Thailand tiada cukai jalan, tiada tol yang dikenakan kepada rakyatnya sendiri. Tetapi minyak mahal mereka memang mahal disebabkan mereka tiada minyak. Sekali lagi mereka tiada minyak. Oleh sebablah itulah mereka terpaksa mengimport minyak dan mengenakan harga yang lebih mahal kepada rakyatnya.

Selain itu, Madani menambah, Malaysia mempunyai harga minyak paling rendah di kalangan negara-negara ASEAN manakala Thailand merupakan negara tertinggi harga minyak di ASEAN diikuti Singapura, Indonesia, Vietnam dan Filipina. (Utusan Malaysia)

Mengapa cuba membandingkan harga minyak di Malaysia dengan negara-negara yang tiada minyak. Negara Filipina tiada minyak. Vietnam pun sama tiada minyak. Singapura pun tiada minyak.  Kenapa tidak bandingkan dengan Brunei yang juga mempunyai simpanan minyak seperti Malaysia??

Akhirnya, apa yang dapat kami teliti dan perhatikan di sini, kajian dan laporan ini cuba memberi kesimpulan bahawa:

  • Harga kereta di Malaysia masih lagi rendah berbanding negara jiran, Singapura
  • Cukai jalan dan insurans paling rendah dalam kalangan negara-negara Asean
  • Paling penting harga minyak termurah dalam negara Asean

Bagi kami, tidak cukup membandingkan harga kereta Malaysia lebih murah dengan perbandingan sebegitu tetapi dalam pada masa yang sama kami lihat semacam ada “ketakutan” untuk memberitahu fakta sebenar dengan tidak membuat perbandingan daripada pelbagai aspek dan faktor.

Tidak perlu bercerita soal patriotik di sini, sebabnya rakyat Malaysia sendiri yang membayar harga yang tinggi kereta tersebut. Jadi mereka ada hak untuk mempersoalkannya dan memberikan cadangan ke arah kebaikan. Sedangkan Penasihat Proton sendiri pun sudah mula beralih kepada pengeluar kereta yang lebih baik daripada Proton.

Malaysia tidak teruk mana, tetapi bukanlah lebih baik jika rakyat Malaysia mengimpikan sesuatu yang lebih baik apatah lagi negara kita sebenarnya mampu menju ke arah itu.

  • Isunya adalah rakyat Malaysia sepatutnya ada kemampuan beli kereta yang baik, selesa, selamat dan berkualiti pada harga piawai (merujuk kepada standard pasaran dunia)
  • Samada mereka mahu beli atau tidak, terpulang…..

Mungkin ada yang mempersoalkannya, kalau benarlah harga kereta Malaysia mahal mengapa jalan raya sesak dipenuhi dengan lambakan kereta? Untuk menyelesaikan masalah ketidakmampuan rakyat Malaysia yang dahulu hanya berdepan dengan hutang pinjaman maksimum hanya 5 tahun  sahaja, sekarang sudah jadi berapa?

Penyelesaiannya walaupun tanpa downpayment, rakyat Malaysia sudah boleh membeli sebuah kereta dengan dibebankan hutang selama 15 tahun. Selesai masalah rakyat Malaysia…..

P/S : Apabila Bank Negara mengetatkan pinjaman baru-baru, Perodua dan Perodua antara yang “mula-mula melatah”…

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Harga Kereta Malaysia Kedua Termahal Dunia : Punca? Markup Harga Tan Choong Moto... Harga Kereta Malaysia Kedua Termahal Dunia : Punca? Markup Harga Tan Choong Motor, UMW Toyota @ Cukai Kerajaan? Kerajaan dalam manifesto PRU13 ada berjanji untuk menurunkan harga kereta 20%-30%. Seka...

185 Komen Bernas di Berita Semasa… add one
  • 1 ijat 1:09 pm

    Sangat2 benar…buka mata semua rakyat Malaysia..

  • 2 halilahbutang 1:14 pm

    majulah sukan untuk negara…boikot israel

  • 3 kesian melayu 1:15 pm

    apa nk buat…rakyat malaysia kn kaya2..byk duit..x kisah beli kete atau brg mahal..undilah BN = brg naik, rakyat didahulukan galas beban hutang..

  • 4 usin 1:16 pm

    nak memenuhi keinginan, kehendak, keperluan, nafsu dan kepuashatian setiap orang adalah mustahil. kereta adalah suatu keperluan, bukan kemewahan bagi setiap orang. sebahagian orang sahaja boleh bermewah dengan kereta. oleh sebab yang diutamakan adalah keperluan, carilah kereta yang mampu milik untuk memenuhi keperluan tersebut. tak perlulah salah menyalah dalam bab harga kereta dan perbandingan dengan negara lain. kalau salahkan cukai, siapa yang menentukan cukai? akhirnya akan sampai kepada dasar yag ditentukan oleh ahli politik. siapa yang memilih ahli politik? adakah setiap ahli politik yang dipilih itu benar2 zuhud yang langsung tidak mengutamakan kepentingan diri? akhirnya, walau siapapun yang memimpin kita, macam inilah kita. sistem dan dasar yang ada sudah berakar umbi. pertukaran regim pemerintah tidak akan memberi banyak impak positif kepada nilai wang rakyat jelata. beginilah nasib baik dan buruk rakyat malaysia. apapun, rakyat malaysia masih antara terbaik nasibnya berbanding rakyat negara lain di dunia…

  • 5 Y_ yang 1:41 pm

    Kereta mahal kenapa nk salahkan kerajaan dan proton plak. Kenapa tak salahkan dealer yg nk untung lebih akibat pemikiran cetek rakyat.

  • 6 Petai 1:42 pm

    kalau dah x mampu buat la cara macam orang x mampu
    Ini tak, hidup berangan nk pakai kereta mahal
    Lepas itu dok menyalak salahkan pihak lain, kerajaan pulak

  • 7 Anti Kapitalis 1:45 pm

    patutnya limitkan loan pada maksima 5 tahun dgn harga kereta yang jauh lebih murah, ianya akan menggalakkan pertumbuhan industri kereta dimana pemilik akan menjual kereta yg dipakai dengan lebih cepat sekitar 4-6 tahun. Selain itu, dengan menghadkan loan selama 5 tahun akan mengelakkan rakyat ‘overspending’ kerana walaupun harga kereta turun tapi jumlah bayaran bulanan kereta adalah tinggi.

    Contohnya harga kereta RM60K dgn loan 9 tahun, katakan bayarannya RM700 sebulan. Bila harga diturunkan kepada contohnya RM40K tapi loan maksima 5 tahun, maka bayarannya mungkin lebih kurang RM700 sebulan sahaja. Maka rakyat yg hanya boleh afford utk belanja RM700 sebulan utk kereta sebenarnya masih tetap tak mampu nak beli Camry/Accord etc.

    Tapi kesan yg lebih baik ialah rakyat tidak lagi berhutang utk tempoh yang panjang selain bagi yg ingin menukar2 kereta, maka kitaran itu akan menjadi lebih cepat. Ini akan menggalakkan indsutri kereta utk berkembang dgn pesat. Selain itu, dgn menurunkan harga kereta, maka polisi had umur kereta tak melebihi 15 tahun boleh dilaksanakan dgn lebih mudah.

    Cuma dlm masa 2-3 tahun perlaksanaan awal, ianya akan menyebabkan industri kereta terpakai akan jadi jem dan kelam kabut kerana harga kereta turun mendadak. Tapi itu adalah kesan sementara. Contohnya Singapura yg pernah melaksanakan polisi ini.

  • 8 black caiman 2:01 pm

    Ini bukan soal nak pakai kereta mahal2, nak bermewah2.. Tapi kereta adalah keperluan sekarang. Harga paling murah pun tak sepadan dengan gaji, pastu nak byr loan perumahahan, ptptn/mara.. Pastu tanggung keluarga, ada anak dan lain2 tanggungjawab. Fikir la fikir..

  • 9 Junta 2:30 pm

    walaupun depa kata harga kereta singapore mahal 2 kali ganda
    tapi rakyat singapore masih pilih kereta yg ‘mahal2’ tu
    macam mana tu?

  • 10 poborsky 2:42 pm

    pokoknya,gaji rakyat singapor 2 brpa nk banding dgn malay?kalu kita gaji mcm dia xdela bising2

  • 11 MousePad 2:44 pm

    Perbandingan Harga Kereta Tempatan dan Import (Sebelum Cukai)

    Perodua Myvi 1.3 Ez (RM46,950)
    Suzuki Swift 1.5A (RM29,057)

  • 12 MousePad 2:48 pm

    Harga kereta di UK, £10,000 dah leh dapat. dengan gaji dorg katakan £3,000, dorg tak perlu berhutang sampai 9 tahun.

    Tetapi di Malaysia, katakan nak beli kereta Proton, paling murah pon dah RM30,000++. dengan gaji RM3,000, nak tak nak kena la wat loan sampai 9 tahun. pehhh~ (T.T)

  • 13 onizuka 2:56 pm

    KOMEN PALING BODOH PERNAH AKU BACE….

  • 14 mamak..!..kopi 0 satu !!. 2:58 pm

    tahap berfikir dan membuat kajian yang ‘double standard’ dan ‘BUSUK’ olih institut automotif malaysia (mai)….
    KALAU NAK BANDINGKAN HARGA KERETA DENGAN DISINGAPURA KENALAH BANDINGKAN SEKALI GAJI DAN PENDAPATAN PEKERJA DAN RAKYAT ANTARA DUA NEGARA….
    selepas ni pasal gaji plak..
    mereka akan bandingkan gaji pekerja dimalaysia dengan perkerja di thai atau di indon atau di vietnam dan mungkin dengan timur timur……
    kah kah…banggang juge rupenye pemikir2 di MAI tu he…..!

  • 15 Mr Kualiti 3:01 pm

    Boikot aje la Utusan Malaysia. Selalu silap ulas isu.

  • 16 pikirla 3:07 pm

    mmg harga kete sana, thailand / pinoy murah…. income gomen kurang… tu yang jalan mcm hancus.. kalau buat jalan ok pun untuk pelancong… hospital camana? sini rm1 ubat kaw2… hangpa pikir laa…

  • 17 sesal 3:10 pm

    setahu aku cukai kerajaan yg ttpkan kan??? so aku rs xhairanlah ramai yg slhkan kerajaan…pd aku kereta m’sia pun mahal tp kurang b’kualiti dah tu kn tggung htg smpai 9 thn sape yg xangin bro??…. dah 2 nak beza2kan bnyk fktor ngan negara maju…. klau org kaw. pedalaman mgkin la bole p’cya tp zmn sekarang dah banyk cara nak chack semua 2….apa guna leptop 1M???haha..

  • 18 akmal 3:12 pm

    tu lah,sebelum ni orang2 malaysia,ni duk bawah tempurung jer,aper kerajaan buat semua ikut,ape kerajaan beri semua ambil,lagi suka ambil gula2 yang dieorang bagi,utusan ni pon satu hal,die ingat yang bace surat khabar tu orang tolol?orang tolol,oranga buta huruf?keluarkan lah fakta,angka dan perbandingan yang adil,kat malaysia ni bukan orang miskin dengan sederhana jer kena buli dek pasal proton ni,orang kaya pon kena,mana x nyer kereta mewah pon kena cukai berganda2,yang kaya tu ok lah kan sebab dieorang mampu,aku cadangkan,nanti nak pilihanraya umum kementerian penerangan kena buat satu buku prestasi dari zaman merdeka sampai sekarang,bandingkan track rekod negara kita dengan negara luar,ape yang baik kekalkan,ape yang buruk perbaiki,ye lah,kat media perdana tu tunjuk yang baik jer,bagi beras la bagai,bagi sumbangan 100 untuk sekolah la,kalau kerajaan ni baik,xder nyer rakyat malaysia yang perlukan bantuan remeh2,ye x,

  • 19 abgAjie 3:12 pm

    Aku agak dah… Berita Semasa mesti nk komen pasal isu tajuk ni dari Utus*x. Terbakor hati teman baca berita tadi. dan sebagai rakyat yg bersyukur, kita haruslah angguk kepada pemerintah, negara kita kan aman damai..

  • 20 LuZ 3:15 pm

    Rmai yg pkai kereta skrg sbb pengangkutan awam yg msh lg x efisien dan meluas.sebab tu kereta melambak di jalan raya.rakyat da h xde pilihan terpakse jgk beli kereta yang harganye melampau.pengemuar kereta mmg syokla rami beli kereta.skrg bank negara dah ketatkan syarat pinjaman.pengeluar kereta turunkan la harga…jangan pembeli terbeban hutang smpai 9thn nk byr kereta.

  • 21 4fun 3:17 pm

    harga satria neo lebih murah di thailand berbanding malaysia sebanyak rm3k.wooo.. ni da lawan tokey ni.sepatutnya kte rakyat malaysia patut dapat lg murah dr rakyat di thailand sbb tu kereta buatan kite. kenapa kerajaan cekik darah rakyatnya sendiri???

    kan best kalo kte dapat beli city atau vios dengan harga yg lebih rendah sebanyak rm 34k mcm di thailand tu. jgn harapla nak tgk rakyat malaysia pakai proton ngan perodua lg. kesimpulannya kos bg membuat kereta ni adalah sgt murah cuma cukai harganya bergantung kepada sesebuah negara.malangnya kerajaan kite ni cekik darah so nak buat camne kan sbb kte gak yg menyokongnye. hidup BN. hahaha

    terbukti kos bg kereta toyota dan honda adalah tersangat murah. apetah lagi kalo nak dibandingkan dengan kereta cap ayam dr malaysia yg jauh lebih teruk kualitinya dan ketinggalan teknologinya berbanding toyota dan honda.

  • 22 4fun 3:32 pm

    adoi.. kenapa nak kaitkan kereta dengan jalan ngan hospital plak ni. kenapa ko tak kaitkan dengan harga minyak jer yg mana harga minyak thailand lebih mahal dr msia.
    ko ingat keuntungan dr hasil jualan kereta di malaysia ni ker yg membantu kerajaan tuk buat jln ngan hospital ker. byk lg sumber lain la yg kerajaan boleh dapat.dahla cukai kete tinggi, cukai pendapatan lg, bila nak makan pun kena byr cukai 5% lg tau.sedangkan duit gaji yg dah kena cukai tu pun akan kena cukai lg bila kte membeli makanan.dekat malaysia ni sume bende bercukai.

  • 23 Org Kerajaan vs Swasta 3:36 pm

    Petai…ooo..petai…
    hg xde otak ke??? jgn “SALAHKAN KERAJAAN”
    SAH2 ko ni tukang jilat tutttt menteri2.
    pkir pasai keselamatan la bro…taw la bukan budak kejuruteraan..tp jgn la bodoh sgt…
    50k boley beli vios…50k boley beli persona?? mana hg pilih????
    Pasal ekonomi??? xkn nak biar rakyat tanggung beban loan..bukan suruh dorg xukur baju dibadan sendiri…memang la kene berpada2 ikut kemampuan..menteri2 senang la..ade pelepasan cukai…

    #pikir..jangan taw menyalak jer & jilat tuuutttt menteri2

  • 24 koya 3:51 pm

    alamak bro.. ubat rm1 pun nak kecoh ker. skrang ni kte nak mintak harga kerete murah bukan mintak harga ubat murah.kalo kte bole jimat rm34k bile beli kereta, ko bayangkanla berapa byk kte bole beli ubat dengan duit tu.sampai cucu cicit ko pun tak abis lg pakai duit tu beli ubat.

    jalan kat malaysia ni mmg la bagus sbb kebanyakkan nya jalan swasta.kena byr tol.tp bg jalan yg lain masih lg teruk.sama gak mcm hospital.kebanyakkannya sume swasta yg tumbuh bagai cendawan. hospital keraajaan masih lg kekurangan. service pun hampeh.

  • 25 ncj 3:56 pm

    kasihannya…………. mst xp’nah menilai mengenai hrg kereta… klau setakat bc utusan je memang xkemana pun……..

  • 26 kerajaanKU 4:04 pm

    watper nak turunkan harga keta. kerajaan kan tamak.nak untung banyak. kalo bole nak naikkan lg pasni.

    watper nak limitkan loan sampai 5 tahun. keuntungan bank tak banyak la kalo macam tu.bank pun nak untung banyak gak. secara tak langsung kerajaan gak yg rugi.lg lama lg bagus.

    ko ingat keraajan nak terima ke idea ni. ini malaysia la. depa bukan nak pikir kesengsaraan rakyat pun.rakyat merana takpe, asalkan kocek depa penuh.

  • 27 fikiranku3 4:16 pm

    Assalamualaikum…
    pada hemat aku..Dengan berita seperti ini membuatkan kita tahu rakyat malaysia sebenarnya mempunyai peluang kehidupan yg lebih baik. dahulu mungkin kita berpendapat langkah kerajaan adalah terbaik dgn berpandukan berita2 dari pihak kerajaan sahaja. kerajaan sebenarnya mengetahui kebenaran ini, tetapi mungkin menjaga kepentingan politik, kepentingan ekonomi dan bermacam2 lagi yg kita tidak tahu membuatkan kepentingan rakyat di letakkan ditempat kedua. Bukan mengabaikan rakyat, tetapi memberikan cara kehidupan seperti yg sepatutnya rakyat dapat adalah susah pada mereka yg memegang amanat rakyat 2. dgn pengetahuan ini kita tahu dimana halu tuju kita untuk memperjuang hak kita. mungkin bukan untuk kita, mungkin untuk anak cucu kita. jika ada rezeki mungkin kita dapat rasa apa yg sepatutnya kita dapat..

  • 28 Gobert 4:29 pm

    Ader baiknyer Kerajaan sekarang memperjelaskan isu-isu berkenaan harga kereta mahal di Malaysia bagi mengelakkan ketidakadilan yg berlaku di negara kita sendiri. Kerajaan kena telus, kalau tidak akan tersungkurlah Kerajaan sekarang, rakyat dah boleh berfikir dan dunia sekarang tanpa sempadan, apa2 info boleh dpt skrg. FIKIRKANLAH sebelum TERLAMABAT wahai BN.

  • 29 dwen 4:34 pm

    Hahahaa komen paling bangang dan cetek,ada jugak org bfikir mcm ni.lingkup negara ada rakyat mcm nih

  • 30 Yaakub 4:37 pm

    jangan berangan nak bawak porsche cayenne turbo
    bila gomen kita hapuskan cukai kereta import 300%…
    abis kalau gomen kita nak cekau duit dari mana?

    subsudi petrol/ gula/beras/ makanan semua di tarik balik
    jadi silap2 kos sara hidup lagi mahal dan effect pulak kat orang yang tak beli keta import

    jadi adakah korang mampu kalau porsche cayenne harga RM90k, tapi petrol seliter RM 7? tol kl – klg 7? pergi balik RM 14. Ok?

  • 31 cikgu ismail 4:41 pm

    Assalamualaikum. Salam 1Malaysia
    saya akui harga kereta di Malaysia memang tinggi. Memanglah ada kereta 2nd hand yabg harga 7-10K, tapi macamana pula keadaannya, keselamatannya?

    Macam saya dulu, masa bujang pakai kancil. Itu pun bayar RM300+ sebulan. bila dah berkeluarga dan ada anak, takkan nak pakai kancil lagi..so, tolak kancil, ambil kereta proton pula yg lebih besar sediki
    Itu pun dah menambah kos RM600+ sebulan untuk sebuah kereta yang biasa dan mempunyai aksesori keselamatan yang standard bagi negara eropah.

    tapi dalam hal ini saya taklah salahkan proton/perodua. mungkin kerajaan nampak, kalau kereta terlalu murah, orang mudah beli, jalan sesak dan kadar kemalangan meningkat. tapi alasan tu rasanya takleh pakai sebab kereta dah jadi keperluan. Mahal2 pun terpaksa orang beli.

  • 32 Tayammum 4:49 pm

    Zaman Nabi dulu takde orang pakai kereta tak kecoh pon. Berkembang je ekonomi.

  • 33 ping 5:27 pm

    bangangnye komen.. pemikiran dia yang cetek sebenarnya..

  • 34 lensahitam 5:46 pm

    kl dri dlu kerajaan mantapkan sistem pengangkutan mcm singapura kan bagus,skrg asyk jem je jln pstu byk berlobang dan berlopak membahayakan keselamatan rakyat..sistem pengangkutan MRT sane memg terbaek lah dan seng difahami..x percaye korg leh try prg melncong ke sne,x pyh sewa kete naik train shj dh bleh round jln-jln 1 singapore

  • 35 din705 5:55 pm

    cuba lah pikir logik . keperluan mengikut peredaran zaman .
    takkan lah nak pergi ke zaman batu pulak ?.
    nampak sangat kolot patut lah negara kita masih tak dapat kejar saingan negara asean lain. contohnya indon, korea ,
    vitenam.

  • 36 gomotech 5:55 pm

    komen pakai otak la bro

  • 37 Barang Naik 6:19 pm

    Harga minyak Malaysia termurah di ASEAN? Brunei tu macam mana pulak?

  • 38 bengong mu 6:30 pm

    Ni sekor lagi tak gi universiti…jadi kau naik le unta pergi tempat kerja kau…sapa setuju?

  • 39 army red 6:49 pm

    Nanti kalau kau nak pergi menunaikan haji pergilah naik kuda padi ok….

  • 40 army red 6:56 pm

    Senang cerita kalau kerajaan nak tolong rakyat, haramkan semua kemasukan kereta import dan turunkan harga kereta nasional. Selain itu semua rakyat Malaysia termasuk pak menteri, vvip dan vip guna kereta nasional juga termasuk dealer2 parts untuk kereta nasional semua guna kereta nasional….Takkan dealer parts nak pakai kereta tak berkualiti, mesti diorang jaga punya kualiti sebab anak2 diorang guna kereta nasional dan confirm dilengkapi dengan airbags dan ABS dll….

  • 41 Selipar Jepun 7:05 pm

    Pada pendapat aku kan..pakai kete yang ada dulu..tak perlulah nak tukar kete baru kalo kete tu masih elok. Asalkan tak kena hujan udah ler..ni tidaknya..baru pakai 3 tahun kete..pastu nak tukar kete lain pulak..pastu hutang kete bertambah lagi.. Gaji pulak dah lebih 60%..camner tu?

    Lainlah kalo kete tu dah lebih 10 tahun..pastu nak tukar kete lain bolehlah sebab time tu dah langsai hutang kan..tapi pakailah kete setakat yang kita mampu beli..tak perlulah nak ikut orang beli kete mahal-mahal..kelak kita jugak yang merana..

  • 42 budakn9 7:09 pm

    “Industri kereta di Malaysia tidak mendatangkan faedah kepada pembeli di Malaysia, sama ada dari segi harga atau mutu, ataupun kedua-duanya. Malah, jika kereta itu dipasang dalam negeri import dan dijual pada harga terkawal, masih terdapat lebihan setelah membayar selepas membayar hasil cukai kerajaan dan pendapatan pekerja pemasangan kereta yang tidak bekerja. Proton berjaya mengeksport ke luar negeri terutamanya ke UK, tetapi eksportnya tidak meningkat. Namun keuntungan Proton terus bergantung kepada jualan dalam pasaran domestik yang terlindung”

    Dipetik daripada buku Warisan Ekonomi Mahathir ( Jomo K.S)

  • 43 petaimegabangang 7:31 pm

    Ko pencacai angkat najis ameno tak payahla nak “cari makan” kat sini. Nak berdiskusi silakan bawak fakta dan ulasan bernas macam beritasemasa.com.my.

  • 44 tan 7:54 pm

    bagi saya, polisi kerajaan yang melindungi industri permotoran tempatan sebenarnya hanya membantu mengkayakan golongan tertentu sahaja yang mempunyai kepentingan dalam industri kereta tempatan dengan menafikan hak rakyat untuk memiliki kenderaan yang mereka minati, lebih berkualiti dan lebih selamat malah mampu untuk rakyat milikinya dengan mengenakan cukai yang tak masuk akal tinggi bagi kereta import. polisi ini juga telah menaikkan kos sara hidup rakyat secara sedar atau tak.

  • 45 hamdan kulai 7:58 pm

    Itulah yang dinamakan RAKYAT DIDAHULUKAN….. Apa yang berlaku dalam negara mestilah rakyat yang kena tanggung dahulu…. yang untung banyak mereka yang ada kepentingan dalam syarikat permotoran income banyak masuk.. dorang tak peduli apa nak jadi kepada rakyat yang penting poket penuh dengan duit…

  • 46 nsidi 7:59 pm

    kalau nak tukar kereta…kena tukar pemerintah

  • 47 katatasnibodohtakdapatdiajar 8:09 pm

    nak kata bebal memang bebal pun, kalau tak tau tak payah komen mcm pandai.

  • 48 kerajaanKU 8:09 pm

    amboi.. senang jer cakap.nape tak nak haramkan keta nasional jer. sbb ader keta nasional la keta import jd mahal.

  • 49 sekeh kang 8:13 pm

    tak pernah baca mana-mana sumber kecuali akhbar dan tv propaganda,inilah jadinya.jahil mukarrab,kalau anak aku dah ku sekeh-sekeh kalau berani-berani buat kenyataan bods macam ni.hummm.

  • 50 4fun 8:20 pm

    dlam byk2 keta msia, aku bangga ngan proton inspira jer. 95% copyright from lancer.tuka logo jer.harga jauh lebih murah dr lancer. kan lg baik kalo buat camtu. lepasni cuba copyright ngan toyata atau honda plak.mesti ramai yg beli.

  • 51 tarabas 8:49 pm

    Jika di bandingkan kuasa membeli rakyat malaysia dengan rakyat singapura memang sangat jauh berbeza. Jangan membandingkan harga kereta dengan menukarkan nilai matawang singapura setara dengan matawang malaysia.Sudah semestinya kita akan melihat barangan yang malaysia jual lebih murah dari singapura Ini adalah perbandingkan dan penipuan yang amat kejam dimana selalu dinyatakan di dada akhbar pada hari ini. Sepatutnya perbandingkan di lakukan dengan kuasa membeli dimana ” apple should be compare with apple” . Di negara Singapura, kos sara hidup mereka adalah tidak membebankan dengan pendapatan yang rakyat mereka perolehi berbanding di malaysia yang mana kos sara hidup sering meningkat setiap tahun dan rakyat akan terbeban dengan hutang piutang dikeliling pinggang. Dan rakyat malaysia pada hari ini telah diistiharkan di antara rakyat yang banyak mempunyai hutang . Fikir- fikirkanlah wahai rakyat malaysia..

  • 52 Tanapa nama 9:09 pm

    Separuh harga semua kereta itu adalah cukai. Proton Saga di jual kepada Company Taxi atas harga RM19,000 sahaja. Tetapi saya beli dengan harga RM38,000.

  • 53 2bz4money 9:28 pm

    Majoriti yg muflis di Malaysia adalah disebabkan pinjaman sewa beli kenderaan di mana rakyat memiliki kereta di luar kemampuan sebenar mereka. Kuasa membeli rakyat Malaysia masih jauh jika dibandingkan pendapatan yg diterima oleh rakyat Singapura. Justeru itu perbandingan harga kereta dgn Singapura adalah tak relevan; kita perlu buat perbandingan dgn negara Asean yg lain yg membuktikan kenderaan kita jauh lebih mahal atas dasar fiskal gomen kita utk meraih hasil negara.

  • 54 zack 10:08 pm

    nilah kesan 50 thn pas merdeka bg kerajaan BN dan Umno mmerintah, mkin lma mkin byk kt bhutang…kroni dorg gak yg penuh poket, so pakat2la kerabat kaum kluarga pilhanrya ni kta lompat pangkah rmai2 ke PR…bg rsa skit padam muka pd BN ni…duk myusahkn org je…hrga umh pn mhal mkin ari, smua mau naik..gji je sush bnar nk naik…mcm2 alsan dbrinya…

  • 55 Matchee 10:25 pm

    Bodoh, cukai Malaysia 300% sebeb itu harga keta mahal.

  • 56 Matchee 10:28 pm

    Bijak pandangan begini…memang dengan gaji RM3 ribu ada 4-7 anak hutang 9 tahun memang berbaloi.

  • 57 Anonymous 11:49 pm

    aku nk jd dealer la camni…. ahahaha…. lg untung dr MLM

  • 58 vvvv 11:54 pm

    bukan keinginan dan nafsu jadi punca. bukan kerana kereta sebagai keperluan yang dipersalahkan. tetapi atas dasar kereta sebagai keperluanlah harga kereta malaysia tinggi sbb rakyat terpaksa membeli. isunya adalah harga kereta malaysia sepatutnya dapat dijual dgn harga lebih rendah. rakyat juga menilai kereta dengan kualiti dan ciri-ciri keselamatan yg lengkap dan semestinya harga kereta tersebut tersangat mahal. semua org tahu beli ikut kemampuan, tetapi kereta yg sepatutnya mampu milik apabila dijual di malaysia menjadi kereta mewah dan terlalu mahal. Yang lebih menghairankan kereta nasional pun boleh dijual dengan harga yg sangat tinggi dan hampir sama dengan kereta import. Rakyat membayar ansuran kereta dengan wang hasil usaha sendiri, jadi rakyat berhak menyuarakan ketidakpuasan dengan situasi harga kereta di malaysia. Sekadar pandangan.

  • 59 Anonymous 11:56 pm

    kalau nk ikutkan polisi automotif kita yg x berapa betul…. kene perbaiki supaya industri pengangkutan di Malaysia kene lebih cekap dan teratur. kita dok komplen harga kete mahal tp setiap tahun 700ribu buah kenderaan baru didaftar. pastu pengangkutan awam yg ‘serupa xde pengangkutan awam’ pn sampai sekarang camtu juagk. kecekapan ‘public transport’ sesebuah negara boleh djadikan tanda ukur kemajuan sesebuah negara. untuk jd negara maju public transport kene bagus br perjalanan ekonomi negara lebih lancar lg.

  • 60 Anonymous 12:02 am

    aku dh berapa tahun x baca utusan… ahaha.

  • 61 kiro 12:09 am

    ko ni bangang ke ape..xtahu jgn komen..ko cuba bandingkan la jln2 raya kt thai ngn mesia ni…bg aku lg bgs kt thai..jln2 berturap ngn baik,jln y luas..smpaikn 4 link bg jln stu hala.tu br selatan thai y dikatakn paling mundur dlm thai…dr segi infrastuktur jauh lebih baik dr mlaysia…naik ketapi pon free je bg kelas ekonomi xkira la ko dr mana2 n nk kemana pon…sbb semua kerajaan y tanggung..
    sangat memalukan..orang2 thai kerja pelayan kdai mkn,penoreh getah pon pakai vios,city,jazz…kalo kt mesia..kalo gaji bwh 3k jgn arap la nk pakai keta tu semua..dr segi hospital..caj ubat dan perkhidmatan adlh free je bg rakyat thai,..pelajar2 dr selatn thai y bleh blajar kt Universiti pon free of charge je,,semua kerajaan tanggung…
    kalo ko xtahu jgn komen la bodoh…memalukan ada melayu bodoh y xtahu ape2 tp nak komen banding ngn negara lain..ptuihhhh

  • 62 Anonymous 12:09 am

    saya sokong pendapat anda… terutama sekali bab pengangkutan awam

  • 63 adios 12:16 am

    Setuju dgn pendapat diatas, yg menyebabkan kereta mahal kerana ujudnya dasar cukai yg tinggi oleh krj sekarang. Mahal dan murah sesuatu brg dibawah kawalan mutlak krj yg memerintah dan krj memang ada kuasa. Jangan salahkan rakyat dgn mengatakan rakyat tak bersyukur sekiranya rakyat menukar krj pada PRU akan datang. Ingat bahawa Krj ujud kerana kuasa rakyat dan begitulah sebaliknya, maka sedarlah krj yang memerintah. Fikirkanlah……..

  • 64 Anonymous 12:17 am

    kalau zaman aladdin naik tikor terbang…. cepat smpi pe?

  • 65 onizuka 12:21 am

    bro…klo kerajaan turunkn cukai kereta ape kene mengena dgn minyak??? ingat skit bro…kite negara pengeluar minyak…turunkan cukai kereta xde sangkut paut dgn faktor harga minyak…kerajaan xmo turunkan cukai sbb nk jaga kepentingan proton jer…pikir pakai otak jgn gune lutut…bykkan lg membaca….SEKIAN

  • 66 adios 12:21 am

    Pendapat yg baik bagi yg tak mahir ekonomi makro iaitu proses permintaan dan pernawaran. Sekadar pandangan…..

  • 67 onizuka 12:24 am

    dah…aku jumpe lg sorg yg memberi komen yg bodoh lg membebalkan…SEKIAN

  • 68 adios 12:31 am

    Tak ada konsep mampu tak mampu kat sini, zaman dulu basikal satu keperluan dan sekarang kereta adalah keperluan. Org miskin akan beli ikut kemampuan begitu juga yg kaya. Tapi yg bayar samada kaya atau miskin ingin yg sesuai dgn apa yg dibayar, kadangx harga kereta tak masuk akal terlalu jauh perbezan antara negara sendiri dgn negara luar. Krj nak jaga satu pihak (pelabur) tetapi terpaksa korban pihak lain (rakyat). Fikirkanlah…..

  • 69 cikgu sekolah 12:34 am

    jika nak tengok proton jadi maju…naza mesti buat kereta sendiri
    perodua terus attack market mereka. dan persaingan automotif negara akan terus menjadi sengit
    harga kenderaan di negara harus dibebaskan dengan bebas.. dan limitkan kenderaan hanya 5 atau 10 tahun sahaja
    second hand, hantar dunia ke-3, baru la bleh meningkatkan industri automotif
    ini asyik2 beli kereta mitsubishi, tukar cop proton… pasang kereta toyota daihatsu, tukar cop perodua, import seketul kia, tampal emblen naza
    apalah nak jadi dengan malaysia ni…

  • 70 velvet 12:50 am

    Agak2 nya lepas ni nak bandingkan dengan negara mana pulak ye
    Yang pelik lagi bila ada sebahagian dari kita dalam ni yang bermati2an kata hidup di Singapore jauh lebih baik dari Malaysia…
    padahal ramai yang sengsera duduk di singapore
    kalau ada peluang diorang pun nak berhijrah ke malaysia

  • 71 anoynynous 1:38 am

    Institut Automatif Malaysia? Aku rasa kajian dia ni betul2 perabih duit jer. Sape la yg dok bagi budget dan taraf institut kat diaorang ni. Kualiti kajian macam assignment aku masa tahun 1 kat uni jer..tu pun aku rasa assingment aku lagi baguih. Sapa2 tahu dioarang ni dapat budget dari mana?

  • 72 Peminat Man Utd 2:46 am

    Aku suke kalo ramai yang bace artikel ni..aku pastekan kat sini la.. nilaikan sendiri.. dari blog chedet..

    1. Recently someone complained that Malaysians have to pay high prices for cars because the Government is protecting Proton.
    2. Actually the high price for imported cars was fixed before Proton to reduce gas-guzzling cars from being imported. Thus cars with big engines are taxed (import duty) by 300%. Other cars are also heavily taxed to reduce import of petrol.

    3. When Proton was introduced the price fixed was lower due to lower tax being charged. The buyers profited from the lower price so that those who could not buy a car before could now buy a Proton car.

    4. Still the tax on Proton yielded 18 billion Ringgit in government revenue over a 10-year period. This is simply because more people bought Protons who before could not afford to own a car. The rapid growth in the ownership of cars is due to the cheapness of the Proton.
    5. Today Proton’s share of the market is less than 30%. A lot of foreign cars are being imported because Malaysians are richer now. Despite Mercedes and BMW costing three times more in Malaysia than in Europe, Malaysia is one of the best markets for these huge luxury cars. They buy these cars because they just like them and do not mind the high price. It has nothing to do with protecting Proton.

    6. Is the Government doing something that other Governments are not doing? I list below the measures taken by other countries to protect their economy.

    7. Singapore : Buyers have to pay a high price for a certificate to import cars.

    8. In America US$74 billion in Government funds were used to bail out automotive companies. (Without this bailout General Motors would close down. Americans would have to buy foreign-made cars).

    9. France: Government doled out billions to automakers to keep the automotive industries alive.

    10. Spain : Interest free loans were made available by the Government to support local industries.

    11. UK : Millions of pounds were given to businesses and banks to prevent them from closing down. Still all British car companies have closed down.

    12. Germany : Financial incentives were given to scrap older cars so that people can buy new cars.

    13. Italy : Subsidies are given for purchase of “green scooter”.

    14. Russia : Direct subsidies are given to auto companies and tariffs imposed on used cars to protect industry.

    15. China, South Korea : Policies and subsidies are used to protect local automakers.

    16. Russia, India and Turkey use import tariffs to protect local industries.

    17. China, India, Russia, Vietnam, Ecuador, Argentina, Brazil all have tariff barriers. The United States imposed 35% tariff on China-made tyres.

    18. The G20 resolved against protectionism but all of them provide protection in various forms for their businesses, contracts and products.

    19. So, is it wrong for Malaysia to protect local industries? Actually our protection is minimal.

    20. We believe in competition but we are up against countries which protect their industries against foreign products. In Europe standards are raised every year to keep foreign cars out of their markets. The cars and other products we import are cheap because of subsidies and protection by their countries.

    21. In America, if there is a slight defect in the product, selling the product in the US market would be stopped. Because one person got rashes from wearing gloves made of Malaysian rubber, all Malaysian gloves were banned.

    22. Millions of Toyota’s hybrid cars were recalled because one car had defective brakes.

    23. We can close down Proton and buy only foreign-made cars. Roughly 50,000 people would be thrown out of work. Their families would be deprived of a bread-winner. Many other industries including component suppliers, transport companies etc will suffer. Economic growth would be effected.

    24. If we think that without the need to protect Proton, foreign cars would be cheaper, we are wrong. Without the tax on foreign cars and on Proton cars, Government revenue would be smaller. There would be little money to finance infrastructure, universities, scholarships etc. Generally standards of living could decline. So the Government will have to continue with high taxes for imported cars. It is not Proton which is causing foreign cars to sell at high prices.

  • 73 fasha sandha insaf 7:46 am

    jom ubah dalam pru ke 1 kali ni

  • 74 Napy 7:50 am

    buat comparison dlm RM mmg la nmpk keta sana mahal kan..
    padahal duit singapore memang nilai tinggi..

    di singapore
    gaji SGD 3k boleh pakai honda
    di malaysia:
    gaji RM 3k boleh pakai pesona

    fikir-fikirkanlah

  • 75 Pejuang 7:51 am

    Bodoh betul mereka yg keluarkan kenyataan kereta di malaysia lagi murah dari singapura, otak lembu. Takut nak kata kereta mahal kat mesia sebab nak bagi nampak murah dan rakyat terus membeli kereta walaupun tanggung faedah tinggi dan hutang hingga 9 tahun.

    Hutang sampai 9 tahun tetapi kereta keluaran praton baru beli dah macam beli kereta terpakai.
    Ini semua dasar tun mahataik yang haprak.

  • 76 black caiman 8:10 am

    See? Mahathir yg kata tu.. Sudah terang lagi bersuluh, warisan ekonomi Mahathir menghancurkan kita secara perlahan2

  • 77 hahaha 8:26 am

    aku tak pandai sangat..tapi setahu akulah….
    1….kereta di singapura jauh lebih murah dari malaysia ni kalau tanpa C.O.E(certificate of entitlament dimana coe ikut cc kete)
    2…org singapura mampu beli kete yg baik2 sebab mereka tak bayar rumah cash mcm kita@gaji kita dipotong epf,lepastu kena bayar rumah cash pada bank lagi….(mereka bayar rumah guna cpf@epf)melainkan cpf mereka tak culup baru kena top-up cash
    3..barang keperluan harian jauh lebih murah dari malaysia walaupon lepas currency conversian….contoh keju 24keping klu disini 22-24rm,udang ikan,dan barang basah lain jauh lebih murah dari malaysia dan quality nya jauh lebih baik(heiran jugak kalau buah durian,rambutan harga lebih murah dari malaysia).. tapi disana bawah $6 atau15rm..yang mahal disingapura tak aku nafikan..minyak petrol,minyak makan,harga rumah@sebab mereka tak ada tanah,pengankuntan awam,tarif air@letrik mmg tinggi
    3.1..mereka ada GST tp kerajaan mereka beri$ 250-$700 cash GST rebate pada rakyat yg layak tiap2 tahun….
    4..kita rakyat malaysia mmg dah lama beno kena kencing dgn kerajaan yg mencekik darah yg kununya negara kita jauh lebih baik dari singapura @thailand@indonesia tapi hakikatnya adalah sebaliknya…….!!!KITA MEMANG JAUH LEBIH BAIK DAN LAYAK DAPAT YG TERBAIK DARI 3 NEGARA TD……kalau kita pilih pemimpin ygbenar dahulukan rakyat dan betol2 manage malaysia jangan sampai muflis….

  • 78 huha 8:38 am

    mane pencacai2 proton yg angkuh mcm dpt pakai mercedes tuh??still nk berbangga lg ke..

  • 79 kamil 8:51 am

    ni komen paling ronggeng.haha

  • 80 ANON 8:54 am

    brunei bkn ASEAN.. LOL

  • 81 Org Kerajaan vs Swasta 8:57 am

    Yaakub…ooo..yaakkub..
    name da sedap dah…tp otak pkir mcm budak sekolah..
    sedih aku tgk ko ni…FYI aku ade phD economi + Bc. in Mech Engineering…bkn nak ckp ko ni bodoh tp mmg pon..

    cube engko pikir??
    kalau la dorg betul2 nak support kereta nasional knpe YB2 kerajaan tu gne kete import???? kalu duit sendiri xpe..ni kenderaan rasmi volvo,camry etc..npe x gne perdana V6??

    sbb x safety…sbb nampak murah..xde class..soh “RAKYAT” beli tp dorg???

    xyha gebang sal ekonomi ngan aku..aku ley bg ko lect 4 tahun trus dpt Master laa…2la org MELAYU..sye ulang ORANG MELAYU..soh blaja xnak..ckp mcm tin kosong..

    bab minyak tu meh aku bg ko kira2 kalu ko nak..
    dtg umah aku aku bg ko kelas free..no charge punyer..

    #stupid malay!

  • 82 tety 8:59 am

    tau ka anda 99% pekerja proton bumiputra? apa perasaan kalau bapak ko kerja proton dan org suruh tutup kilang? bangang betoil

  • 83 tety 9:03 am

    Brunie jual minyak dan kereta murah? sebab dia mudah ja. sebab 90% penduduk brunie adalah bangsa melayu brunie sendiri. di malaysia ada3 bangsa,kalau kerajaan tak jaga proton, dan tidak kenakan tax yg tinggi kepada kereta import, yg bumiputra nih ,venvor dan pekerja nak kerja apa? itu la.. negera yg kurang atau dak ada bangsa berbilangan nih mudah sikit nak control. semua hati nak kena jaga. salah satunya kes nih sebab perkauman gak.

  • 84 Inspired 9:05 am

    Proton Inspira: The absorber and spring settings are completely different, and there are also some small changes to the suspension bushes. Most of the work was on the roll and vertical rates.

  • 85 Malay Asian 9:27 am

    Can anybody tell me what is worldwide known Malaysian brand?

    Poor malaysian….always knows to comment. Money, money, money.. Is it Islam is all about?

    You have nothing to proud. Technology development? Yerk! Software? Service? Oh please…

  • 86 seekers 9:52 am

    mana boleh bro.. kerajaan skrg byk kepentingan nak jaga. kalu turnkan cukai harga keta n limitkan pinjaman, maka akan mengamuk la tokey2 besar kat belakang. pengeluar keta nasional akan melatah sbb keuntungan akan berkurang n competition makin sengit. bank2 plak akan akan terjejas sbb percentage pinjaman dan tempoh bayaran makin kurang. vendor2 supply part keta nasional akan tertekan sbb untung makin kurang tp nak kene jg kualiti. dealer keta plak kene increase jumlah jualan utk tampung pengurangan harga sambil kene bersaing dgn keta luar. pak2 menteri pun xlena tidur sbb cukai dikurangkan. kerajaan nak buat ke? rasanya xkot. kroni lg pntg dari rakyat ma…

    kite sbg rakyat ni terpaksa la ikut je. depan mata mmg nampak kerajaan mudahkan kite beli keta, rumah dsbgnye. tp kat belakang, pandai2 la lu settle kan hutang tu.

  • 87 tokai 10:03 am

    Ini mesti UMNO totok

  • 88 seekers 10:07 am

    rata2 org kat sini komplen sbb harga keta nasional la bro. keta plg murah kat malaysia. tp masih mahal. soal mampu atau xmampu tu kene tgk sbbnye. ramai rakyat mampu pakai keta honda city/vios. tp kat thailand la. kat malaysia ni nak beli persona pun xmampu. tu yg pelik tu. pastu bleh plak harga proton kat luar lg murah dr harga proton kat negara sndiri.

    nak sokong ke kerajaan mcm ni?

  • 89 hadoi 10:14 am

    yeke bukan ASEAN? pastu sukan SEA ke?LOL

  • 90 mR. Anon-War 10:26 am

    apa kata saudara yang bebal nih pakai keldai sahaja.

  • 91 scid 10:32 am

    kalaulah pengangkutan awam di malaysia nih mcm jepun kompem aku pon takkan beli kereta..biarlah satu rumah satu kereta ajer

  • 92 fan 10:44 am

    kereta luar negara mahal sebab cukai yang di kenakan oleh kerajaan yang tinggi gila. mesti la salah kan kerajaan. tp yang paling tak boleh diterima adalah kenapa kereta buatan negara sendiri pun mahal gila. Nak kata kualiti elok, teruk gak. nak kata mahal sebab buat RnD untuk develop kereta baru, lebih kurang semua kereta malaysia tiru kereta luar negera, cuma tukar nama ja, jadi nk salah kan sapa klu x salah kan proton? Proton konon nya jual kereta dia dengan harga yang mahal sebab nk jaga nama dan kualiti kereta, tp kualiti haram xda.

  • 93 fan 10:53 am

    Kalau nak banding kan harga,
    di Malaysia
    Myvi SXI RM 46,912.15
    di europe
    Myvi SXI £6,999
    di Malaysia
    RM 49,912.15
    di europe
    Myvi EZI £7,699

    kenapa kereta malaysia lahi mahal bila di jual di malaysia tapi murah bila di jual di negera luar. Kalau tukar kepada ringgit pun masih murah bila di jual di negara asing.

  • 94 fan 10:56 am

    Kroni, Dealer, menteri dan bank di dahulukan, keuntungan diutamakan, rakyat dibiarkan susah

  • 95 fan 10:59 am

    paper miliok kerajaan mesti la siarkan berita yang tunjuk kerajaan bagus, tambah dh nk dekat PRU, nak pancing undi la tu

  • 96 Good4customer 11:10 am

    Conclusion… ABUkan BN PRU13 nanti.

  • 97 budakn9 11:10 am

    Apa yang saya maklum, jumlah penduduk Brunei berbangsa Melayu ialah 66.3%, selebihnya berbangsa Cina dan lain-lain. Di Malaysia sahaja bukan hanya terdapat 3 bangsa. Di sabah dan Sarawak sahaja terdapat berpuluh-puluh etnik. Kita jangan terlalu rasis dan percaya perkauman menghalang segalanya.

    Kita bukan berbicara mengenai sentimen perkauman yang sempit. Kita membincangkan dasar automotif yang mengenakan cukai yang keterlaluan kepada rakyat Malaysia amat membebankan pengguna. Pengguna perlu diberi peluang untuk mendapatkan produk yang setimpal dengan wang yang mereka keluarkan. Setiap manusia mengimpikan kehidupan yang lebih baik dan berkualiti. Saya percaya saudara Tety juga mengimpikan kehidupan sedemikian.

  • 98 pikirla 12:23 pm

    tu pasai kot ramai orang siam mai keja kat sini.. jd amoi

  • 99 Anonymous 12:27 pm

    Brunei tu Brunei Darussalam LOL

  • 100 Anonymous 12:35 pm

    x ramai pula yg nk komen? IMPROVE PUBLIC TRANSPORT!!!

  • 101 Anonymous 12:42 pm

    ‘x semua org angkuh bila pakai proton’ tuh cuma ko je yg angkuh sgt pakai kete import. rilek2 sudah… org punya duit sukati depa la. pilihan masing2.

  • 102 Anonymous 12:50 pm

    who say we dont hv anything to show to the world…… vclip anwar by dato T… very famous… latest wan…… cow n condo…. ah.. many more lah… thats our government good at…. LOL

  • 103 Anonymous 12:51 pm

    SETUJU!!! kete buat ujung minggu je…. bwak family jalan2

  • 104 Anonymous 12:54 pm

    hey…. u forgot about that auto cruise thing n foldable back seats

  • 105 Anonymous 1:05 pm

    ko punye komen serupa macam org PhD kangkung laa…. tu pendapt die… explain btul2 laa x payah nk marah x tentu hala. kita kt sini mengutarakan pendapat dan berkongsi fakta bukan nk hentam org n duk bangga sijil akademik. Ade masa pulak ko ek layan bukak blog internet komen2…. org ade PhD ni sibuk dgn research die n kerja kt institusi…. xde nk buang masa kt blog.

    #Intelligent Malay?

  • 106 abdul 1:08 pm

    camne nak abu kan BN..majoriti org mlaysia sokong BN..wlupon ade beberapa perkara aku tak setuju tp BN still paling layak untuk rakyat malaysia..anuar takde ciri2 seorang pemimpin makin hancur adela,pas pun tak boleh setakat hal ehwal pas mmg bagus tp untuk memimpin negara di peringkat global jauh sekali.jd pru nati aku undi BN la..

  • 107 Gus Dur 1:12 pm

    singapore tu kecil, mana boleh compare
    kerajaan dia tak galakan sangat pakai kereta…itulah sebab price mahal malaysia ni berpuluh ganda lebih luas dari singapore
    persoalannye sekarang..kenapa harga kereta di malaysia ni dah nak sama dengan harga umah?

  • 108 Yok 1:24 pm

    bagi aku senang je. Aku nak tunggu lepas PRU nanti sebelum nak angkat Prius C
    Mana tau insyAllah PR menang.. Anwar kata nk turunkan cukai kenderaan

  • 109 Mr. Campro 1:27 pm

    nk banding dengan Singapore buat apa, diorang dah maju. x beli kereta pun xapa. pengangkutan awam mereka dah cekap

    masalah sekarang ni pembeli kereta malaysia dicukai tinggi untuk bayar hutang kerajaan yg melambak tu dan kayakan kroni mereka dgn projek serta komisen. Hutang negara tinggi akibat bajet defisit setiap tahun ditampung oleh cukai yg tinggi juga. Jadi hutang negara dipinda kepada hutang rakyat

    Pengangkutan awam pun mahal dan tidak efisen menjadikan rakyat terus membeli kereta serta terperangkap dgn hutang hingga 9 tahun.

  • 110 4fun 1:53 pm

    thats one only minor2 changes.still cheaper what. less about rm40k from lancer

  • 111 laporpo 3:44 pm

    Setuju!..dlm dunia ni ader 2 jenis org yg pandai tp bodoh sombong mcm sedara “

  • 112 laporpo 4:13 pm

    Setuju!..dlm dunia ni ader 2 jenis org yg pandai tp bodoh sombong mcm sedara “org kerajaan vs swasta” dan org kurang pandai tp bijak.menuntut ilmu sampai kubor bro bkn sampai PhD dan ko da rase cukop hebat sampai pendangan org ko xley terima.jgn takbur bermegah dgn kelulusan ko.sgt xbagus

  • 113 Serindik 4:19 pm

    1) Kereta mahal > kita buat kereta
    2) Roadtax n Insuran mahal > kita punya cukai, kita tentukan
    3) Tol mahal > kita bina tol dan lebuhraya
    4) Minyak mahal > kita pengeluar minyak utama

    Senang cite semua kita yg buat, kita atau spesifiknya KERAJAAN!!!
    sekali lagi KERAJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!

    Negara kebajikan konon… haaghk ptuuuih!!!
    Rakyat macam pengemis nak mintak hidup lebih baik. Semua tak boleh!! Yang boleh, kroni,anak beranak,sedara mara..selagi xhulur,selagi tu xboleh..MEMANG DASAR PENYAMUN!!
    (sory,emo plak aku…astghfirullahalazim…)

  • 114 kerajaanKU 5:02 pm

    bukan aku yg bangang tp member ko tu army red yg bangang.aku just bg pendapat berdasarkan comment dia jer.dia nak haramkan keta import.aku rasa kalo haram kereta import lg byk yg takde keje kot sbb kilang kereta import lg banyak kat malaysia ni.so, siapa yg bangang, ko ker aku?

  • 115 kete buruk 8:59 pm

    tang ni mmg betullah. saya duk oversea dulu tgk second hand car murah ja. $2-3000 pun dah dapat kete best, performance msh top. kete pun jenis ford, honda, toyota, mitsubishi, hyundai, dll. sy slalu berangan klu lah kete kat Msia harga gitu, alangkah bestnya. tapi kat Msia, kerana sebijik kete kita hutang sampai 9 tahun! kancil tu pun haa sbnrnya mahal nak beli tak berbaloi dgn hutangnyer bertahun.

    minyak mmg mahal, ikut current market, kalu esok minyak naik, naiklah harga kat stesen minyak. tapi public transport punyer service tip top. takder kete pun takder hal. tak heran pun takder kete sbb public transport reliable. per nak pening drive and fikir harga minyak yg turun naik.

    saya tak kisah kalu harga kete kat msia ni mahai, tapi public transport itulah kena improve betul2. coverage pun kena menyeluruh, akses semua tempat ader penduduk, schedule on time. kalu kat msia ni public transport mcm kat tpt saya dulu, saya dgn bangganyer turun keje pakai public transport. org yg guna public transport kat msia nie kebyknnyer tua menunggu jerlah…kesian..bayangkan orang miskin/tak mampu beli kete

  • 116 SHAM 9:01 pm

    aku tengok ramai rakyat kat malaysia yang senang dr yang ssh..klu yang malas aku tengok ramai juga..budak sekolah yang miskin dpt biasiswa,janda,oku,org2 miskin dapat bantuan tiap2 bulan dr kerajaan..negara kita dah maju rezki ade dimana2..

  • 117 angkarapendidik 9:47 pm

    Sepatutnya…Malaysia x payah buat kilang kereta pun..dah tentu kalah ngan negara pengeluar kereta juga akhirnya.Apa yang penting mempelajari teknologi dan menjadi rakyat yang berilmu.Budak2 sekolah yang x tahu membaca, menulis dan mengira pun banyak lagi, wat serabut otak jer buat kereta dan masih lagi x mampu menandingi jepun.

  • 118 hahaha 10:27 pm

    kat oversea keta second jual ikut mileage..low milage lg ade value..kat malaYsia ni kete second body tip-top..enjin MELETOP!!

  • 119 perot saya besar 10:42 pm

    Golongan kaya brtambah kaya………
    Proton/produa untung 2 kali ganda…..
    Bank pon ambil untung….
    Kerajaan pon nak amik untung……
    Sapen yang kene tanggung……?
    Mereka dan keleuarga mereka………uuhhhh……

    Harga kereta rm40000…..tp bila dah campor ngan interest…..mau jejak 60000……

    Kerejaan kene pikirkan satu cara dimana ada win win situation…..
    Jangan la asik nak kene kan pengguna saja…….

  • 120 amirulyun89 1:15 am

    masalah2 ni bukannya masalah baru, rakyat biasa yang gajinya x seberapa terpaksa memperuntukan 1/4 daripada gaji untuk kenderaan yang x seberapa (korang sendiri tahulah kete apa) nak juga merasa kereta honda city harga 30k.
    gaji rendah!
    dahlah rumah dgn kete mahal? lebih separuh gaji byr 2 benda ni
    kalau tengok org cina x dpt benda2 yg disubsidi pun boleh beli kete & rumah besar…….perniagaan maju, orang melayu??????????????? takat tu jugak.

  • 121 budakn9 10:38 am

    Subsidi bukan hanya untuk orang melayu. malah untuk seluruh warganegara malaysia. Apa yang berbeza ialah hak keistimewaan bumiputra. Subsidi dinikmati oleh semua rakyat Malaysia. Orang kaya juga boleh membeli minyak RON 95 jika mereka mahu termasuk barangan subsidi yang lain. Kita jangan fikir bila subsidi orang Melayu, bila Melayu subsidi.

    Banyak lagi masyarakat Malaysia yang hidupnya sukar, cuma peratusannya agak rendah berbanding masyarakat melayu.

  • 122 azlanshafiee 4:08 pm

    apa yg menariknya pengakuan rata-rata pengkomenn di sini bahawa mereka mampu membeli kereta buatan luar negara jika cukai dikurang atau tidak dikenakan.

    Tidakkah ini menunjukkan rakyat Malaysia secara tidak langsung sebenarnya adalah mewah atau diberi gaji yg lumayan. Jika tidak, mereka tidak akan membuat pengakuan berkenaan.

    Pengakuan bahawa mereka akan membeli kereta keluaran asing jika tiada cukai hanya menyebabkan kerajaan terus melindungi kereta nasional dengan mengadakan cukai.

    Dari satu sudut, kerajaan perlu mengurangkan harga kereta nasional jika benar mahu mengurangkan beban masalah rakyat.

  • 123 azlanshafiee 4:20 pm

    Penulis artikel di atas mempersoalkan : Kenapa membandingkan negara maju seperti Singapura dengan negara membangun seperti Malaysia? Kenapa tidak bandingkan dengan negara-negara yang setaraf dengan Malaysia? JAWAPANNYA adalah kerana kita sendiri yang mahu Malaysia dibandingkan dengan negara maju berkenaan.Setiap negara atau kerajaan di dunia ada sebab mengenakan cukai kenderaan asing, cuba fikir kenapa harga kereta di Singapura mahal berbanding Malaysia? Dan kenapa harga kereta asing di Malaysia murah berbanding Singapura. Tolong fikir dalam-dalam, memang ada sebabnya.Ini tidak ada kaitan dengan “kemampuan rakyat”,ini disebabkan kerana rakyat mampulah dasar cukai berkenaan diperkenalkan oleh negara berkenaan, cuma atas sebab yg berbeza.

  • 124 azlanshafiee 4:37 pm

    Persoalan yg menarik ialah meskipun kereta harga asing adalah murah di Thailand bagi rakyat Malaysia, namun bagi rakyat Thailand sendiri adakah kereta asing itu murah bagi rakyat mereka sendiri. Ya, memang benar haga kereta asing adalah murah menurut rakyat Malaysia jika tidak ada cukai dikenakan. Itu kita sedia maklum. Tapi “keupayaan untuk memiliki atau membeli” antara rakyat Thailand dan Malaysia juga harus diambilkira.

  • 125 azlanshafiee 4:46 pm

    hutang Singapura lebih tinggi berbanding Malaysia bro. Singapura 90% berkadar KDNK dan Malaysia 54% berkadar KDNK.

  • 126 azlanshafiee 4:58 pm

    ita rakyat malaysia mmg dah lama beno kena kencing dgn kerajaan yg mencekik darah yg kununya negara kita jauh lebih baik dari singapura @thailand@indonesia tapi hakikatnya adalah sebaliknya…….!!!KITA MEMANG JAUH LEBIH BAIK DAN LAYAK DAPAT YG TERBAIK DARI 3 NEGARA TD……kalau kita pilih pemimpin ygbenar dahulukan rakyat dan betol2 manage malaysia jangan sampai muflis….<<<< Tak faham kenyataan kau ni bro, jadi kau lebih suka diam di Indonesia dan di Thailand hanya kerana negara itu menawarkan harga kereta yg murah?????

  • 127 Xtau la apo den nk koba..... 3:00 pm

    KIte nye gaji kat malaysia ciput…..keje engineer br dapat rm2500 untuk fresh grad..tp kat singapore..tu lebih rendah dari gaji tukang pam minyak…tukang pam minyak pon bleh dapat 2500..tp sin dollar….xke bangang name nye tuh….convert dapat RM5000++ …banding rege kete….pikir la sendri….:P

  • 128 Xtau la apo den nk koba..... 3:10 pm

    Ape yang mewah?????????
    GAji kite kat malaysia ni rendah banding negara lain sekitar….gaji engineer kita br kuar….same tahap je ngan tukang basuh kain kat australia…..same jek tahap hidup cashier kat pam minyak singapore….tu lau keje sane duk sane..lau diorang convert duit gaji bulanan diorang dan datang belanja kat malaysia kite ni….mewah gile diorang………………….pikir la kawan..
    ….

  • 129 ameng 4:44 pm

    mcm ni lah kawan2.. apa kata kita pakat2 boik*t proton @ perodua. – 1. persona 1.6 h/line rm59000 (baru)
    2. myvi 1.5 rm 55,000- rm61000 (baru)
    maka untuk boik*t, pakat2 kita beli honda/toyota vios second pada harga yg sama (tahun je lah kurang skit)… biar sampai jualan p1 &p2 tu menjunam…amcam..?? ada berani? sy pakai vios 2nd 2010 rm63000.. kalau bandingkan dgn persona baru rm59000.. ala… persona baru tapi keluar kedai jadi 2nd lah dia.. pas tu mcm2 cenkadak pula rosaknya… buktinya..?/ kwn2 yg pakai dah cerita, sampaikan bos aku pakai setahun dah tolak..amik vios baru..

  • 130 ameng 4:54 pm

    lepas tu.. minyak?? mak oooii.. lazatnyee..
    perjalanan dari k/l ke kuala terengganu:
    vios saya auto dan adik ipar pun vios auto = isi penuh, sampai ada balance 1/2 lagi
    saga adik ipar 1.3 manual… diulangi manual.. isi penuh habis.. kena topup lagi.. jadi lu all pk ler berapa feul consumtionnyer.. konon teknologi apa tu..?? ala yg bagi jimat keta potong tu?? IAFM ke amendenye..

  • 131 ameng 4:59 pm

    pada sape2 yg terasa (yg pakai saga tu) minta maap ler… sy cuma bagi tahu perkara sebenar..tak caya?? jom sama2 konvoi ke k/tganu ke…alor setar ke?? kalau tak cayer lahh.. bukan saya nak pelecehkan keta anda.. hanya nak share kan keta potong yg mahal tu ngan keta import yg mahal jugak (pasal kena high duty)

  • 132 azlanshafiee 11:30 pm

    tapi anda tidak menyebut pula tentang harga barang di negara asing berkenaan.

  • 133 budakn9 5:01 pm

    Tidak dinafikan kos insurans dan minyak di Thailand lebih mahal berbanding Malaysia. Kemampuan bagi masyarakat Malaysia bermaksud loan mereka dipanjangkan sehingga 9 Tahun. Jadi apabila dikira, mereka beranggapan mampu jika dibandingkan dengan harga kereta nasional. Bagi penduduk Thailand pula, Saya telah berkunjung ke Bangkok, hampir 9 daripada 10 kereta di Jalanraya ialah Toyota. Dengan Jumlah populasi 66 juta dan kadar pendapatan berkapita lebih rendah berbanding negara kita. Rakyat Thai lebih menggemari kenderaan roda 3 dan teksi motosikal kerana faktor kesesakkan jalanraya.

    Namun, kita perlu juga melihat kadar hutang isi rumah masyarakat Malaysia berjumlah RM466biliion dan merupakan yang terburuk di Asia. Kita bukan hendak membandingkan dengan Singapura, mungkin faktor sejarah dan paling hampir menyebabkan kita bersikap sedemikian. Tambahan pula dengan kemajuan dan tadbir urus yang baik di Singapura. Ya, hutang singapura lebih tinggi daripada kita, tetapi ia digunakan untuk membantu Central Provident Fund (CPF) yang menguruskan dana pencen. Singapura juga tidak pernah meminjam sejak 1980 untuk menampung defisit perbelanjaan negara. Sedangkan negara kita mengalami belanjawan defisit 12 tahun berturut-turut.

    Selain itu saiz Singapura lebih kecil. Mereka hanya perlukan pengangkutan awam untuk bergerak ke mana-mana berbanding negara kita faktor geografinya yang luas
    terutamanya di Sabah dan Sarawak, Ia menyebabkan masyarakat memerlukan kereta sebagai pengangkutan utama. Saya bukan berbangga dengan negara lain dan bersikap tidak patriotik. Saya berpendapat ada baiknya kos pengangkutan masyarakat Malaysia dikurangkan dan pengguna dapat meningkatkan kualiti hidup mereka dengan memiliki kediaman, insurans dan simpanan pendidikan untuk masa hadapan.

    Berbeza pendapat tak bermakna tak sehaluan…

  • 134 zal 5:22 pm

    tukang pam minyak gaji 2500 sin dollar??u must be crazy or what??!! i urus pekerja malaysia dengan ministry of labour di singapore soooo jgn nak tipu2 bab gaji di singapore tangga gaji warga asing 20-30% kurang dr warga tempatanlah……..bab gaji ni indah kharbar sebenarnya..org malaysia ni kalau ada keluarga keja s’pore jer mesti gebang big-big…gaji tukang pam minyak atau tukang bersih cuma 600-900 dollar,sebab tu org tua dah pencen dan bangla yg keje jaga petrol kiosk….engineer freshgrad singapore pon,starting $1400-$1600saja..tambang dan minyak,makan %dan kalau naik motor $4 sehari untuk vep harus dikira…dah lah tu epf pon takde….pk betol bila nak keja sana jgn pk short term saja..kecik gaji kita ada pekeso epf dll klu keja sana??silap eksiden mati katak….bab harga keta ni ukur baju pd badan sendiri…..tak perlu lah kete import klu gaji setakat 3-4k…..

  • 135 adoi 8:06 pm

    keja pam mainyak kt SG gaji SGD2500?biar betul..ko dah gi sana kee..hehe..kalau nak tau,gaji SGD3500 pun tak mampu nak pakai keta..mcm2 kne byr ..byr park mlm pun kena..tp public transport memang terbaek..klu pki weekend car yg plet merah tu murah sket sbb tak pyh byr COE..tp tak boleh kluar selain weekend..kantoi kne saman..gaji polis dia pun tinggi mana..aku penah keja sana,pastu duk johor pulak,so taulah sket2..duk malaysia lg best..hehe

  • 136 poodah 11:02 pm

    biasalah org melayu malaysia ni…kalau anak atau keluarga mereka keja s’pore mesti royak besau..konon gaji tukar duit malaysia 3-4=5 ribu tp habukkk jer tengok umah keta,cara hidop pon tau cukup2 jer…..maklum dulu paspot mahal..lah ni 100 jer..semalam bajet 2012 s’pore sah umum nk kurangkan 5% tiap tahun tenaga kerja asing..so sesape yg kerja s’pore tu siap sedia lah permit kerja anda mungkin tak akan diperbaharui..balik kampung lah sumer

  • 137 adoi 2:04 am

    betul2..malaysia pun belum jadi negara maju lagi..kat indonesia gaji diaorang pun lebih kurang RP2-3 juta je(gaji engineer ni masa tu aku gi tahun 2009) tapi harga kereta mahal juga..avanza pun harga dia RP140 juta kot..jadi orang yang banyak duit bolelah beli..maacam kita gaji RM2-3 ribu beli keta RM140 ribu..mahal tu pak mobilnya..masa kat SG aku tgok honda fit(kat tmpt kita honda jazz lah ni) buat display n sale kat Geylang,downpayment SGD1 dollar,harga SGD51 ribu..jual pun ala-ala macam jual myvi kat malaysia..kat tepi pejalan kaki..kelakar juga aku tegok..aku ckp dgn kawan aku,kalau kat malaysia jazz harga mcmni,mesti laku..tapi org sana buat tak tau je..murah tu bro pada kita tapi diorang pun tak mampu nak beli..nanti kalau malaysia dah maju,harga pun murah mcmtu..aku haraplah..keutamaan diaorang beli rumah..mahal2 tu flat HDB..ada abang tu gaji dia SGD3500 beli rumah SGD400 ribu..tak ada keta,naik mrt je..kalau pakai keta lebih 5 tahun kalau tak salah la,kena scrap..kalau nak pakai juga kena bayar COE lagi..baik beli baru..jadi best ke duk sana..duit kluar je..kat malaysia pakai sampai reput..bersyukurlah duk kat malaysia ni..jangan la cakap SG semua ok..

  • 138 makankangkong 11:12 am

    TOTO – Tolong Orang Tipu Orang….mari kita lihat apa sebenarnya Mengapa rakyat Singapura 500% lebih kaya daripada Malaysia?
    Ketika ini hasil per kapita rakyat Malaysia ialah AS$6244(RM21,500), satu prestasi yang membanggakan berbanding negara yang membangun, tetapi pada masa yang sama pendapatan per kapita rakyat Singapura AS$30,810 (RM106,000). Lima kali ganda berbanding pendapatan per kapita rakyat Malaysia.

    Pada akhir 1970-an pendapatan per kapita rakyat kedua-dua negara ini adalah lebih kurang sama, mengapa jurang tersebut bergitu lemah. Ada yang akan menjawab kita tidak boleh membandingkan dengan Singapura kerana Republik tersebut hanya sebuah Pulau Kecil yang mempuyai hanya 4juta penduduk.
    Kalau bergitu mari kita bandingkan pendapatan per kapita rakyat Malaysia dengan Korea Selatan dan Taiwan. Penduduk Korea Selatan sekarang adalah 40 juta, sementara Taiwan 21 juta. Pada era 1970-an rakyat kedua-dua negara ini lebih miskin berbanding rakyat Malaysia. Tetapi pada hari ini pendapatan per kapita rakyat Korea Selatan Adalah AS$19,200(RM66,000), sementara Taiwan pula AS$15,700(RM52,300). Iaitu 2 atau 3 kali ganda berbanding rakyat Malaysia.
    Ini berbeza dengan kecenderungan Pemimpin Negara membandingkan kehebatan Malaysia berbanding negara-negara yang paling daif di Afrika atau negara-negara yang sering dilanda peperangan dalaman.
    Mereka tidak berpijak di bumi nyata bila membicarakan tentang pelaburan asing(FDI) yang merosot, sementara KDNK menguncup, defisit perbelanjaan terus bertambah, ini membayangkan urus-tadbir ekonomi yang kronik.
    Maka demi menyedapkan halwa rakyat, mengumumkan projek Mega KL bernilai trillion ringgit? dan pembangunan “landmark” baru Menara Warisan mengingatkan kita tentang kegilaan Tun Mahathir berbelanja kekayaan negara. Sedangkan jurang sosial masyarakat semakin hari semakin melebar, indeks rasuah yang membimbangkan dan amalan korupsi di kalangan terdekat terus dibutakan.

    Apakah mungkin diengkari kenyataan bahawa rakyat Singapura 500% lebih kaya berbanding kita? dan rakyat Taiwan dan Korea Selatan 300% lebih kaya dari kita?Apakah tidak mengaibkan kita negara yang mempunyai hasil minyak mencapai RM80 billion setahun, dibandingkan negara yang tidak mempunyai sumber asli?
    Inilah kenyataan pahit yang perlu kita terima pada merayakan sambutan 50tahun kemerdekaan negara. Jepun berada di tangga pertama, Korea Selatan & taiwan di kelas kedua dan Malaysia di kelas ketiga. Jika aliran ini tidak disekat dan diterbalikkan tidak hairan jika jurang ini semakin melebar.

    Di Asia China sebagai kuasa ekonomi baru, India dengan Industri Teknologi Maklumatnya, semakin rakus memburu peluang. Tetapi dimana kita? saban hari lena di kaca TV media propaganda?
    Suatu ketika dulu kita dianggap sebagai kuasa ekonomi baru, merupakan harimau ekonomi asia. Suatu pencapaian yang boleh dikagumi. Kita mencatatkan pertumbuhan ekonomi yang tinggi semasa era 1990-an.Tetapi kini gambaran prestasi kita dibayangi oleh Taiwan, Korea Selatan, India, China dan Vietnam.
    Penulisan di atas ini adalah hasil analisis yang dibuat bersandarkan Penerbitan Buku “Agenda Ekonomi Baru, Gagasan & Pembangunan” hasil pembentangan Saudara Anwar Ibrahim di Forum Ekonomi Dunia… Pandangan ini adalah dari perspektif Seorang Anak Muda yg mahu perubahan itu berlaku.

  • 139 azlanshafiee 2:44 am

    rakyat Malaysia ni memang suka betul membandingkan negara mereka dengan negara asing yang pesat maju seperti Korea,Singapura. Tapi yang tak pernah mereka sebut adalah membandingkan budaya kerja rakyat Korea dengan rakyat Malaysia itu sendiri.

  • 140 azlanshafiee 2:54 am

    1. saudara sendiri mengakui hutang Singapura adalah lebih tinggi dari Malaysia, ini bukan hutang rakyat atau hutang individu. ini hutang agensi awam/kerajaan. Di Malaysia, kerajaan tidak berhutang sebanyak itu.

    2. tempoh 9 tahun loan boleh dipendekkan, ini adalah lebih persoalan perundangan yg boleh diubahsuai dengan meminda akta atau membuat peraturan tertentu.

    3. Rakyat Malaysia juga tidak menggemari kesesakan, tetapi mereka masih juga mahu membeli kereta.Tapi rakyat Thailand tidak membeli kereta kerana tidak sukakan kesesakan??

    4. Nak bandingkan Sabah/Sarawak dan Singapura? Taburan penduduk di Sabah/Sarawak adalah berselerakan, sukar kerajaan hendak membuat perancangan jalan yang memakan kos besar hanya menghubungkan kawasan pedalaman yg terpencil. Tiada jalanraya, maka tidak perlu kereta.

    Kesimpulan, setiap negara ada sebab dan masalahnya sendiri.

  • 141 budakn9 11:31 am

    Saya masih berpegang pada premis bahawa kos pengangkutan masyarakat Malaysia perlu dikurangkan. Terlalu besar untuk membicarakan mengenai perbelanjaan mengurus dan pembangunan,pengangkutan awam/ lebuhraya, pembiayaan kenderaan ,pangangkutan darat di Sabah & Sarawak.

    Saya juga menggunakan istilah “kos pengangkutan”. Ianya begitu membebankan masyarakat Malaysia. Masyarakat juga inginkan kualiti kehidupan. Setidak-tidaknya beban yang dikurangkan dapat membolehkan masyarakat menikmati kehidupan yang lebih baik.

  • 142 Rasional 8:11 pm

    setujuuuu!!!!!..rakyat m’sia selaluuuuuuuuuu dibuat mcm budak2..harga minyak dibanding, harga gula dibanding…segala2nya dibanding dgn negara lian. 2 tahun lepas sy beli minyak moto dan tolong seorg kaya beli minyak (dia tak tahu di mana nak cucuk kad kredit di stesen minyak tu). Sy tanya dia betulkah harga minyak di AUSTRALIA AD5 LEBIH. DIA JWB BETUL TP GAJI ORG DI SANA JAUH LEBIH TINGGI. CTHNYA GAJI JURURAWAT KATANYA LEBIH 6 RIBU DOLLAR AUSTRALIA SEBULAN..terkentut (bkn terkejut) sy. Penduduk m’sia baru lebih krg 28 juta pun tak dijaga kebajikan dgn sebaik2nya. Mcm mana klu penduduk m’sia 280 juta??? lu pikirlah sendiri…

  • 143 zacko 2:58 am

    siot lah… gaji kt malaysia dah lah ciput cuepec mintak bonus 2 bulan dia bagi sebulan, Aku sebenarnya dah muak dgn keadaan ini, sbb tulah aku x lagi mendaftar mengundi ,bosan dagn telatah ahli politik , mcm beruk kejap keluar pastu jadi hero, Kt Malaysia hutang isi rumah memang tinggi , org atasan ni bukan tau pon keadaan anak muda sekarang ni nak kawin hutang, beli kereta hutang, bukan cikit oooo… pinjam pulak 10 tahun pastu blacklist ,x mampu nak bayar, korang nak tau tak gaji aku rm3k termasuk elaun.. aku cume mampu pakai viva 850 aku pon pelik org lain gaji rendah pon pakai kereta lagi beso dr aku… aku bukan jenis biar papa asal bergaya.. ape guna bergaya tp duit nak bayar minyak pakai kad kredit.. tapi itulah realiti hidup kt malaysia ni terhimpit dgn hutang… x payah lah nak compare dgn singapore ke ingat org muda ni bodoh ke .. kitaorag ni tunggu jea utk pangkah kat muka org politik nih..

  • 144 adoi 11:46 pm

    pegi la keja kt SG tu..nti dpt gaji bnyk….ade ke keja pam minyak pun dpt SGD 2500,huhu..kelakar aku dgr..negara maju yg paling hampir dgn kita tu,mana tau dpt 500% lebih kaya..nanti dpt duk flat..jgn dgr ckp org je..ckp je lebih..taiwan la..korea la..australia la bagai..org kita ni mentaliti kelas ketiga lgi la bro..contoh la buang sampah merata-rata,naik keta pun ramai x nak pakai seat belt..tu baru sikit je..ni nak lawan korea la,jepun la,polis SG pun pakai seat belt masa naik kereta peronda,askar dia pun mcmtu juga walaupun pandu trak..mcm kat tempat org putih je aku tgok..malaysia?ckp je lebeh..aku keja kat kilang jepun jadi tau la sket-sket..sekadar pandangan je..hehe

  • 145 adoi 11:52 pm

    pegi la keja kt SG tu..nti dpt gaji bnyk….ade ke keja pam minyak pun dpt SGD 2500,huhu..kelakar aku dgr..negara maju yg paling hampir dgn kita tu,mana tau dpt 500% lebih kaya..nanti dpt duk flat..jgn dgr ckp org je..ckp je lebih..taiwan la..korea la..australia la bagai..org kita ni mentaliti kelas ketiga lgi la bro..contoh la buang sampah merata-rata,naik keta pun ramai x nak pakai seat belt..tu baru sikit je..ni nak lawan korea la,jepun la,polis SG pun pakai seat belt masa naik kereta peronda,askar dia pun mcmtu juga walaupun pandu trak..mcm kat tempat org putih je aku tgok..malaysia?ckp je lebeh..aku keja kat kilang jepun jadi tau la sket-sket cara diaorang,..sekadar pandangan je..hehe

  • 146 azlanshafiee 4:56 pm

    Jangan tengok gaji saja, tengok juga harga barang di negara berkenaan.
    Bagi kita 6 ribu dollar tu besar, tapi apa yang dapat dibeli dengan 6 ribu dollar itu di Australia. (Bukan di Malaysia ya)

  • 147 azlanshafiee 6:23 pm

    Mungkin sudah tiba masanya kerajaan mewujudkan Bas Satu Malaysia pula :) harga yang lebih murah, tapi sudah tentu ramai yang berebut menaiki bas itu. sekadar berjenaka.

  • 148 azlanshafiee 6:29 pm

    kalau nak jadi jutawan segera pergi ke Indonesia,dapat 1 juta Rupiah dah jadi jutawan. I juta Rupiah dalam RM berapa ya?

  • 149 budakn9 9:37 pm

    Hehe. Kalau perkhidmatan yang mesra, cekap, dan ditawarkan pada harga yang tak membebankan pengguna, semua masyarakat akan sokong.

    Cadangan yang wajar dipertimbangkan kerajaan terutamanya bagi penduduk luar bandar.

  • 150 adoi 10:18 pm

    1juta Rupiah lebih kurang RM350 kot..

  • 151 Abu Amir 6:31 pm

    Kenapalah ada rakyat yg masih hidup di bawah tempurung? Negara Korea Selatan yg miskin tanpa hasil bumi yg banyak spt minyak mentah, sawit, getah, timah dll pun dah maju tetapi rakyat mesia yg macam ini pun ada. Patutlah tak maju2 sebab ramai lagi yg macam ini.

    Mereka maju dan kaya sebab modal insannya yg maju sebelum negara maju.

  • 152 kut panda mu ah 4:24 pm

    ….masih rendah berbanding harga jiran.

  • 153 Erzidan 12:39 am

    Eh…nko kakitangan awam ek….
    sbb nko keje Kerajaan pakai kete Savvy ekk…
    sian nko…

  • 154 Erzidan 12:42 am

    Senang jer abang/akak…
    sbb kat Europe cukai Kerajaan diorg rendah dan hampir x der langsung…
    mcm kat UK…cukai Kerajaan hampir x der langsung…
    yg ade pun cukai pendapatan…yg aku tau la…sbb selama aku keje sana, aku bayor income tax…

  • 155 Erzidan 12:48 am

    Cuba byg kn…kete Proton kat Arab Saudi x sampai RS 30k pun…kete Inspira (euro-specs)…berbanding Inspira kat Malaysia yg kualiti die boleh diragukan cecah RM 80K….
    Beza RS dgn RM = RS 1: RM 0.88 (estimate)…
    sbb Arab Saudi mmg terkenal kaya dgn minyak….tp std rakyat diorg sm jer mcm org Malaysia…Kerjaan Saudi x penah langsung kena kan cukai terhadap rakyat die hatta income tax sekali pun..sbb minyak diorg bnyk….

    Kesimpulan die…terletak pd Kerajaan yg memerintah…
    Lg tinggi dan bnyk cukai yg dikenakan terhadap rakyat…makin kurang la undi…
    “ape kau merepek ni Labu”……;)Smile….

  • 156 Erzidan 12:50 am

    betul tue….nnti CIMB kepunyaan adik Najib x der pendapatan sampingan sbg ah long berdaftar…ape la kau ni Labu….;)smile

  • 157 Erzidan 12:54 am

    Cik Fan…ade satu lg tertinggal…
    yang penting Rosmah boleh beli underwear plus-size kat Europe ok…kalo x der cukai camner Najib nk bg Rosmah duit beli underwear plus-size…underwear plus-size Versace temapahan khas sehelai jer dh cecah RM 3000….ni pulak nk beli sepuluh helai…ok…;) smile.

  • 158 Erzidan 1:30 am

    Cik 4fun…abai kan die ni…die ni bengap kot…kalo die selidik…dgn cukai kete yg Kerajaan bg tggi tue la…Kerajaan boleh bg hospital bayor RM 1 ubat kaw2…jln raya elok…yg merupakan cukai adalah penyumbang utama pendapatan Kerajaan….die ni kakitangan Kerajaan ni…

  • 159 Marang Prabu 10:17 am

    BAnding la dgn Brunei ke baru lah patut….nak bading cari negara yg lebih mahal dari kita…apa kebenda…taik hidung tebal betul…

  • 160 TakHengat 8:51 pm

    harga kereta di malaysia mahal sebab kena 4 kali cukai:
    1. cukai import 200%
    2. cukai eksais 100%
    3. cukai jualan 10%
    4. cukai jalan (roadtax – bergantung kepada cc kereta)

    cara pengiraan terdapat di laman web kastam sendiri:

    http://www.kastamselangor.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=69

    so kalau kita beli kereta BMW 735iAL yg berharga RM165,289.09, kita perlu membayar cukai sebanyak RM569,892.80 kepada kerajaan Malaysia.. kita beli 1 bijik kereta tapi kena bagi kerajaan 5 bijik kereta dalam bentuk cukai.. hebat tak?

  • 161 apis 10:47 am

    proton pn kena cukai sama byk dengan kereta yg dikeluarkan dalam asean sbb afta, cukai dekat proton x blh kurang kerana tertahluk kepada afta, kalau nk murah suruh kerajaan turunkn cukai, tetapi proton x akan byk murah dari kereta yg dikeluarkn i adean sbb tertakluk kepada afta

  • 162 apis 10:57 am

    cukai import 200% tu xde pada model kereta yg dibuat di asean sbb tertakluk pada akta afta, cth cukai yg dikenakan keatas proton & perodua sama je dgn honda, toyota dll brand yg dibuat di asean, tetapi kenapa toyota vios dan honda city terlampau mahal sedangkn cukai yg sama mcm proton sbb dia orang ambik margin keuntungan yg tinggi…

  • 163 apis 11:03 am

    btul2..kalau pusing2 balik lebih kurang sama je….

  • 164 apis 11:16 am

    mmg le sbb saga lg berat dari vios dan enjin lg kecik dari vios, secara logiknya mmg la vios lg jimat, tangki sama 40l je vios 42l, kalau saga lampu minyak dia dh menyala still ada 10l lg dalam tangki, kalau vios x tau le…

  • 165 apis 11:19 am

    elok la tu vios tu kalau xde cukai lebih kurang je la dgn kereta proton tp kenapa vios punya harga banyak mahal dari proton walaupun cukai sama mcm proton, sbb umw banyak ambik untung, sapa yg kaya?

  • 166 aji 7:42 pm

    1) apsal takde pembandingan langsung dgn harga kereta di Brunei?????????
    2) harga minyak di indon sebenarnya…..minyak baru mereka lebih kurang rm4 … tp minyak lama mereka lebih murah dari minyak lama malaysia…..
    3) penasihat proton tu makan duit rakyat banyak… bolot semua hasil negara…pandai main btul la dia nie
    4) yang sedap hidup bahagia adalah pengasas protos jugak

  • 167 lets it Be the eNd of your era 8:01 pm

    Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti akan kalah berhujah dengan seorang yang jahil kerana orang yang jahil tidak pernah faham landasan ilmu – Imam syafie

    cars+big cc motorcycles price in Malaysia SUCK.. so do you BN..

  • 168 Rei 4:09 pm

    hahaha….jgn haraplaaa gov nak turunkan cukai.
    nie poket doremon diorang nak duit cepat hehe

    lgi satu jgn nak bandingkan harga kereta ngan minyak okay
    harga minyak disetkan oleh spekulator minyak kat wall street
    setiap sen lebeh korang bayar kat stesyen minyak tue pegi kat diorang.

  • 169 fird 3:43 pm

    Salam…

    Produa xkn bleh bit proton dr segi harga… cz mereka sdh ade kontrak n perjanjian d mana produa tidak boleh buat kereta sedan n jual lg murah dr proton…. sebab 2 la hrga produa lebih mahal dr proton…

  • 170 fird 3:50 pm

    mengikut pengalama sy d singapore…. d sn kebanyakan merana adalah dr kaum melayu… sbb org melayu d sn xberi peluang utk menonjolkn diri…. walaupn sengsaranye mereka d sn… dtg je malaysia dh mmpu beli rumah hmpir RM500k.. salah seorgnye adalah kawan sy… keje sbgai driver.. Rakyat malaysia..???

  • 171 fird 4:13 pm

    mne tau xbleh…??? blum cuba blum tau… klo mcm 2 kite sntiasa berada di takuk yg sama… tiada paper perubahan…. smue wang rakyat habis ditelan oleh jerung2 yg rakus n lapar… sanggup ker tgok duit hasil titik peluh kte keje trok2 dipelahap oleh jerung2 yg rakus… xamanah…
    contoh : mak ko sakit… ko plak amanahkn duit kpd adik ko supaya mengubati mak ko yg sakit… tiba2 adik ko xamanah… die pkai duit ko utk kepentingan diri die sndiri… ape perasaan ko..?? xmarah..?? (maaf klo aku pnye xplanation aku nie agak kasar… cz dgn cr nie je wat kte rase rase pedih…)

  • 172 fird 4:18 pm

    mne tau hutang singapore 90%..?????

  • 173 fird 4:47 pm

    xker hrga barang kat sn lg murah…??? aku dok brunei thn 2012 makan nasi + ayam goreng + lauk pauk = baru $1.00.. convert duit malaysia RM2.50… ade ker dpt mcm 2 kat malaysia..???

    d australia hrga barang mkn sn xdela mahal lebih kurang malaysia jerkkk… contoh yg aku biase mkn kat sn tahun 2009 :
    1) susu – 1 litre = $1.70
    2) Corn Flake – 500 grm = $2.90

    Malaysia :
    1) susu – 1 litre = RM5-RM6.00
    2) Corn Flake – 275 grm = RM 5.35

    Lebih kurang x..??? aku rase mcm autralia jerk lg murah…kehkehkeh…

  • 174 fird 5:03 pm

    masalah skang bkn sbb kereta import… persoalannye skang kenapa hrga kereta proton MAHAL di Malaysia.. tetapi MURAH di negara asing +++ xlaku… mengapa rakyat malaysia dibebani dgn kemahalan kereta buatan MALAYSIA sndiri…???
    Lagi satu…. maksud sebab berbeza mcm mne 2..??? ape kaitan dgn kemampuan rakyat..??? setahu aku la dr kwn2 n sedara mare aku yg mana adalah rakyat singapore menceritakan bahawa harga kereta kat sn sebenarnya murah2… tetapi utk membeli kereta mereka mestilah ade cash money $30,000 utk mendapatkn permit hitam putih utk membeli kereta… salah satu faktor adalah ingin mengurangkn kesesakan lalu lintas n memperbanyakkan org ramai menggunakan public transpot… kat malaysia public transpotnye mcm mne..???

  • 175 fird 5:09 pm

    klo nk ikutkn hrga barang d australia adalah lebih kurang dgn malaysia…

  • 176 cikgu ekonomi.. 5:31 am

    Korang xyah gaduh2,yg cerdik jd bodoh yg bodoh btmbah bodoh..
    Sume 2 ada baiknye….keburukan owg malaysia xblh poyo pkai kete import yg padahal x safety mane pom brand jee lebihh
    Kebaikan nye,kerajaan dpt kutip cukai bg bantuan ble mak ayah kte msk hospital,adik2 nk sambung blaja..sbb kete import xblh wt sume 2…kikikiki
    Ase mampu pkai x mampu diam2 sudah,jgn nk poyo sgt…haha….

  • 177 undi msia 8:30 pm

    rmai mlaysian bli krta kt sgpore sbb lg murah include my fmily

  • 178 ape2aje 3:29 am

    ape gadoh2 simpan duit pegi haji lagi baik dr beli kereta baru…..

  • 179 addi 10:17 am

    pelik juga melalui tulisan pandangan diatas,bnyk merujuk pada negara asean kebanyakkanya MAHAL.malaysia rendah dan murah.hanya dgn satu dua patah ayat yang saya nmpk ttg kegawatan ekonomi thailand dan negara takde minyak malah jual minyak mahal masih boleh pula jual KERETA MURAH dijadikan alasan ukuran kereta malaysia ada sebab boleh murah?bukankah chek and balance pada penulisan dan ulasan keseluruhan itu dah menampakkan seperti apa yang cuba nak ditimbulkan sebagai isu kereta murah tuu mcm tak brapa nak menjadi.bkn perlindungan insuran dan cukai dijadikan ukuran sebab sebaliknya thailand pula dijadikan sebab dan punca..minyak mahal sapa nak beli keta?sbb tu kat indon dan thailand org kaya mmg nmpk terlalu kaya tapi kalo yang miskin tuu jwbnya pakai basikal laaaaaa hahahahaha

  • 180 juwita 4:09 pm

    orang malaysia kurang sedar kemampuan masing-masing, angin sampai keubun-ubun. tak mampu tapi berlagak kaya. pendapatan ciput angan-angan melambong,mula salahkan orang lain konon jual mahal, kalau dah mahal dan tak mampu beli saja yang kamu mampu, kalau kereta import tu mahal beli saja kereta buatan malaysia yang lebih murah,

  • 181 hihihi 5:50 pm

    lumrah org malaysia…apo nak dikato….local brand mana ada class.semua nak yg import dan klu pi holiday nk pi oversea je…setakat pi batam s’pore siam tu pon bangga..bior pape asal bergayo!!

  • 182 hihihi 5:53 pm

    ????????????? murah,harga kete togel2…cuba tanya typical singaporean….C.O.E nya boleh dpt sebijik lg kete wooooooo…..x bohong cube check lastest coe price online…sekarang pi check…

  • 183 hihihi 5:54 pm

    1 juta= rm320…

  • 184 hihihi 5:58 pm

    ckp banyak pon tak guna bro..dieorg ni cuma dgr2 cite manis….nak compare gaji dan harga barangan,,,,,jgn ikut kadar tukaran mata wang …$1=rm1…apa die org dapat dgn nilai $1 dgn rm1…..

  • 185 org jb 6:09 pm

    bagus…!!jauh perjalanan luas pandangan….belajar dan bezakan antara negara org dgn negara sendiri…cuma boleh ucap SYUKUR ALHAMDULILAH……tentang gaji jangan convert klu convert jugak $3500=rm9000 agak2 lah…..tp $3500 dapat beli umah $400k..malaysia gaji rm3500 dapat x beli umah rm350k?????banyak bg loan x????jawabannya HDB ditubuhkan oleh kerajaan singapura sejak tahun70an untuk bantu rakyat miliki rumah…cukup simpanan 20% akaun cpf boleh loan 80%…x payah kuar cash!!!!

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini