Gaji Penjawat Awam Bakal Naik? Tapi Ada Syarat Untuk Kakitangan Awam!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Gaji Penjawat Awam Bakal Naik? Tapi Ada Syarat Untuk Kenaikan Gaji Penjawat Awam!

Tempohari, Berita Semasa ada menulis mengenai Jabatan Perkhidmatan Awam JPA yang tidak akan lagi mengambil pekerja untuk bekerja sebagai kakitangan awam mulai 1 Jun 2011 sehinggalah 31 Ogos 2011.

gaji penjawat awam

Rupa-rupanya, memang ada udang di sebalik batu mengenai perkara ini.

Dalam tempoh tersebut, diberitakan bahawa kerajaan Malaysia sedang menilai para pegawai dan kakitangan awam kerajaan yang ada.

Dengan kata lain, para penjawat awam yang tidak memberikan hasil prestasi kerja yang baik, serta mempunyai masalah disiplin, kakitangan awam ini bakal diberhentikan bagi mengecilkan jumlah penjawat awam sedia ada di mana, hanya yang terbaik sahaja yang akan dikekalkan.

Ini adalah bersesuaian dengan langkah kerajaan bagi memastikan pentadbiran kerajaan selepas ini lebih efisien dan juga lebih bermutu daripada sekarang. Biasalah, kalau sebut pasal kakitangan kerajaan, macam-macam berita tak baik yang kita dengar. Kaki ponteng, kaki ngulat, servis lembab dan sebagainya.

Jadi, kerajaan sekarang telah bersedia untuk memastikan bahawa segala permasalahan yang melibatkan kakitangan awam ini, akan cuba di atasi dengan baik, dimana kakitangan awam yang tidak “perform” semasa bertugas, bakal dikenakan tindakan dan juga dibuang dan memastikan hanya penjawat awam yang benar-benar berkualiti sahaja yang dikekalkan.

Kenaikan Gaji Penjawat Awam Naik Vs Produktiviti?

Berita Semasa sangat menyambut baik tentang perkara ini sebenarnya. Tidak kami nafikan, ada kebenaran tentang sikap dan masalah kakitangan awam ini. Tidak kiralah di jabatan mana mereka berkhidmat.

Masalah ini memang ada. Tindakan ini sangat baik kalau difikirkan secara ilmiah dan ekonomi.

Mungkin ada yang akan berasa tidak puas hati, tapi bagi kami, tepuk dada, tanyalah hati. Sekiranya anda bekerja sebagai kakitangan awam, soal diri anda, adakah selama ini anda melakukan tugas dengan penuh integriti dan juga berkualiti?

Selepas pelaksanaan proses “pembersihan” ini, barulah kenaikan gaji penjawat awam akan dibincangkan dengan lebih serius.

Dan diberitakan juga, kenaikan tersebut bukan margin yang kecil. Tetapi besar! Jadi, kakitangan awam sepatutnya akan lebih produktif dan efisien selepas ini.

Berita Semasa berpendapat, sekiranya semua kakitangan awam berkhidmat dengan cemerlang dan jaya, berkemungkinan pekerja sektor swasta juga tidak akan merungut mengenai kenaikan gaji kakitangan awam ini.

Namun, adakah tindakan ini bakal dilaksanakan? Kita tunggu dan lihat….

P.S. Bekerjalah dengan penuh keikhlasan..



Share.

62 Comments

  1. nasib kita on

    ini berita yg paling baik..bagus la klo kerajaan nak laksanakan..so, mulai skg suma kakitangan kerajaan pasti berkerja dengan lebih baik..

  2. dak ptrjy on

    Buang jer yg kaki suap…. Kebanyakan CC dan EO yang tidak integriti dalam menjalankan tugasan.. Penyelewengan banyak berlaku… SPRM terlepas pandang.. Audit?? ntah pape..

  3. .. “hanya penjawat awam yang benar-benar berkualiti sahaja yang dikekalkan…”

    persolannya..
    bagaiamana pulak dgn penjawat awam yang sgt2 tidak berkualiti tetapi punyai hubungan .. bapak/anak sdra.. menantu.. sdra dekat/jauh… anak toknyah.. cucu tokpiah.. anak menantu si polan2.. ??

    ;))

  4. Oh satu langkah yang patut dipuji. Baru lar gentlemen. Sebelum ni org keje gomen ni kebal. Orang bgs xpe. Yg xbrape ok tu mesti risau kan?

  5. ada kebaiknanya dan ada keburukannya….
    yang baik tetapla baik…
    tapi klu yg tertindas tu camana?

    siapa yang menilainya???

    bagaimana nasib anak mereka?

    maybe tidak smpi buang kerja,just xde kenaikan bgi mereka yg tak perform…

    bagaimana jika mereka harus berlumba-lumba mencari kejayaan? ini bukan swasta ini kerajaan, perlukan sijil dan pengiktirafan. klu swasta saya kerja rajin saya naik cepat naik pangkat. lebih2 lagi klu saya seorang cina.
    klu kerajaan perlu sijil pengiktirafan, walaupon saya kerja lebih masa dan mengampu boss. itupon perlukan sijil.
    seorang penjawat jawatan awam bahagian sokongan camana nak jadi profesional? mesti perlukan sijil jugak…itupon kuasa mereka untuk mengendalikan kerja terbatas…

  6. anak tuah on

    aminnn…arap2 x indah kabar dari rupa la kan….sbenarnya semua penjawat awam mampu bekerja dgn lebih tekun & berintegriti jika ada sokongan daripada org atasan…jgnla disebabkan kita org bawahan, kita di anak tirikan…dijadikan mcm seorg kuli atau org gaji…mula lah dtgnya ketidakikhlasan dlm bekerja…bila tak ikhlas, mcm2 akn jadi….

  7. Alhamdulillah….satu langkah yg berani dan bijak oleh pihak JPA ….jadi mana2 kaki ponteng, tak berdisiplin,prestasi kerja yg amat teruk,tidak taat pada kerja yg diamanahkan, bagus diberhentikan kerja saja….menyusahkan jabatan dan kementerian. Tapi perlaksanaannya mestilah adil…tiada penganiayaan.tak perlu kesian dgn anak bininya….sebab dia sendiri tak kesian dgn anak bininya….nampak macam kejam…tapi inilah hakikatnya yg kita perlu terima.Biar yg ada….yg betul2 minat bekerja utk masyarakat.

  8. asyik nak naik gaji macamana plak org kampong yang kerja noreh dan bendang ni..org gomen asik nak naik gaji je..dah rasuah banyak, bila nak ambik tindakan minta tolong kat KP dan bhg atas, lepas jgak..geram jgak kat org atas ni.. asik kesian aje…kami ni dok susah ngan harga barang yang melambong naik, ada jabatan tak check ni kata haga letrik dah naik.. kedai makan pon nak naik harga ..mamposle dok msia ni.. asik2 orang makan gaji je yg untung.

  9. impak dari kenaikan harga minyak memang memberi kesan yang besar terhadap kami yang bekerja di sektor swasta yang cuma gaji dibawah paras RM800 ke bawah.berbanding dengan mereka bekerja di sektor awam memang banyak kemudahan yang tersedia,tapi masih tetap mengeluh dengan gaji yang diberikan.kalau dibandingkan gaji swasta dengan kakitangan awam melebihi 3 kali ganda dari gaji yang kami terima.kerana itulah kakitangan awam terlalu lalai,leka kerana terus mengumpul harta sehingga lupa pada tugas mereka.bila dibandingkan sektor awam dan swasta bekerja,sektor swasta lebih proaktif berbanding awam,tetapi ada segelintir sektor awam yang terus dan terus menafikan bahawa mereka bekerja lebih masa….

  10. jambatan gantung on

    tindakan yg bijak…tapi ada jg kakitangan yg xperform kerja sbb diorg bnyk mkn hati..kerja semua nak yg terbaik..tp kadang2 kebajikan diorg xterjaga.. kesian jg kalau diorg kene buang kerja…spttnya krajaan bg naik gaji dulu.. kalau lps 2 diorg still x perform wajar la dikenakan tindakan…

  11. aku bebas... on

    pasni kerajaan ada alasan la nk buang sapa yang xskg BN dgn alasan keja xbgs wlpn penjawat awam berkenaan keja separuh mati………

  12. xmkn:
    asyik nak naik gaji macamana plak org kampong yang kerja noreh dan bendang ni..org gomen asik nak naik gaji je..dah rasuah banyak, bila nak ambik tindakan minta tolong kat KP dan bhg atas,lepas jgak..geram jgak kat org atas ni.. asik kesian aje…kami ni dok susah ngan harga barang yang melambong naik,ada jabatan tak check ni kata haga letrik dah naik.. kedai makan pon nak naik harga ..mamposle dok msia ni.. asik2 orangmakan gaji je yg untung.

    aik getah naik harga pun bising lagi. dengar cite org pi noreh bleh beli sebijik inspira kekeke. sory melawak jaa

  13. bro…org noreh getah gelisa sebab takut getah yg ditoreh dicuri org…lumayan bro…yg pesti kena kerja kuat.

  14. nak buang pekerja awam bukan mudah bro…bukan cam swasta suka hati je buang pekerja.

  15. emir syahmi on

    sajer acah:
    takkan penjawat awam jer…pak2 menteri pun kena la….:)
    sokong.Beri peluang pada rakyat untuk menilai prestasi menteri-menteri , yg terlibat dgn rasuah dan tidak berintegriti
    , lucutkan jwt.Kalau dah nak buat pembersihan biar bersih hingga ke akar umbi. Jangan sampai rakyat hidup susah tapi mereka hidup mewah. Ini negara kita susah senang sama2 kita harungi.

  16. sya sokong dgn komen niki/azim, komen sya pula klu boleh kerajaan pilih k.tgn/
    pekerja yang betul=betul berintegriti dgn menyemak setiap 3 tahun berturut-turut prestasinya,samada cemerlang 85% keatas penilaian ketua jabatannya dan
    disyorkan gajinya dinaikkan,dan bagi mereka dibawah 85% kebawah diberi peluang dlm tempoh 3 tahun berturut-turut prestasi kerjanya mencapai 85 % keatas barulah gajinya dinaiikan.

  17. alhamdulilah kepada kerajaan yang perihatin terhadap kakitangan kerajaan yang memerlukan untuk kenaikan gaji seterusnya menaikkan ekonomi negara kepada aras terbaik. saya yakin dengan kenaikan gaji ini maka akan kurangnya gejala rasuah… insayallah.

    bagi mengurangkan jumlah kakitangan awam bagus juga tapi semua kena ingat sekiranya staff tersebut akan mendatangkan masalah dalam mempercepatkan segala urusan,, fikir-fikirkan le .. jagan bertindak hanya kerana nila setitik habis rosak susu sebelangan.

    Dengan beku pengambilan kakitangan awam , maka kerajaan telah mula menyusun rangka yang terbaik untuk semua sektor kerajaan ini tidak kira dimana peringkat…

    kita menyokong dasar yang kerajaan perkenalkan kepada semua kakitangan awam yang akan meningkatkan mutu perkhidmatan sama ada kepada rakyat atau pon semasa jabatan kerajaan

  18. Sebenarnya terdapat sedikit kekeciwaan bagi saya…..memanjangkan persaraan(wpun secara pilihan) sehingga umur 58 thn….akan melahirkan pekerja yg tak berkualiti (sering kedengaran aku dah nak pencen…..kita org saja yg muda(buat)……. -tapi kenapa tak pencen 55 thn????)…sepatutnya persaraan perlu dihadkan pd umur 55 thn sahaja…sekarang kita lihat ramai graduan dan lepasan sekolah yg terpaksa menunggu utk menjawat jawatan2 kosong……3 tahun selepas 55 tahun adalah satu jangkamasa yg lama bagi pencari2 kerja yg baru hendak menapak ke alam pekerjaan…utk menunggu kekosongan bagi mereka yg akan berpencen pd umur 58n thn…jenerasi baru yg tertunggu2 akan merasa keciwa….lihat skrng pembekuan kerja di sektor awam…..secara tak langsung ini adalah akibat yg berkaitan dgn mereka yg berpencen pilihan 58thn…oleh itu pihak JPA perlu mengkaji balik pencen pilihan 58 thn kerana (3 thn)telah menutup ruang kepada mereka yg muda dan bertenaga utk bersedia berkhidmat dgn pihak kerajaan…

    sepatutnya peralihan tampuk kerja adalah 5 tahun terakhir bagi mereka menyerah kuasa/tugas kepada anggota bawahan…iaitu semasa berumur 50thn….jadi segala ilmu dan kemahiran hendaklah diperturunkan kepada anggota bawahan….terdapat segelintir anggota yg mempunyai kemahiran menyimpan(lokek/kedekut) ilmu di bahagian(jabatan/kementerian) utk dikongsi utk anggota yg akan bakal mengambilalih tempat mereka setelah berpencen….akhirnya pihak JPA terpaksa mengambil mereka2 ini dgn ditawarkan sbg pekerja kontrak utk beberapa tahun…ini salah satu sebab yg menutup ruang kepada pencari2 kerja yg baru di sektor awam….

    Oleh itu pihak JPA perlu melepaskan jawatan tenaga pengajar secara kontrak agar ruang ini di isi oleh anggota bawahan…jadi hariki dan kesinambungan tugas akan berterusan kepada 2 kelompok pekerja iaitu …Pertama ….pengganti(anggota bawahan) dan kelompok kedua …iaitu jenerasi baru(lepasan graduan/sekolah)….jadi saya bercadang persaraan pilihan 58 tahun sebenarnya adalah tidak relevan….JPA perlu mengkaji implikasi dari persaraan pilihan dan mereka2 yg diberi kontrak kerja sambungan terhadap kedua2 kumpulan yg saya maksudkan di atas….jika mereka yg berusia 56-58 dimansuhkan…bererti tempat dan ruang pekerjaan akan diisi oleh kedua2 dari kumpulan tsbt….

    Jika difikirkan jenerasi muda yg tidak mendapat pekerjaan utk menyara diri dan keluarga…akan menyebabkan terlibat dalam unsur jenayah,jenayah jalanan,pengambilan pelbagai jenis dadah(wpun tidak semua – bagi mereka(belia2) yg mempunyai tahap mental dan fizikal yg tinggi akan melepasi tahap in)….atas dasar utk meneruskan hidup atau kekeciwaan ….JPA perlu rasional dlm masalah ini…jgn menutup ruang kerja kpd jenerasi baru dan membiarkan mereka terkapai2 dlm mencari pekerjaan utk sesuap nasi….tidak payah kita menongkak langit(ibu bapa) sedangkan mereka yg perlu bekerja(anak2) dibiarkan merempit,menghisap dadah dsbnya…kerana…ruang kerja masih diambil/dipikul ibu bapa dan anak2 mengikut haluan dan kehendak hati muda….sama2 kita renungkan utk jenerasi baru belia kita ke arah mempertabatkan Malaysia ke persada dunia yg semakin mencabar….tanpa pekerjaan ke mana halatuju generasi belia kita….wassalam…

  19. perlu buat sistem timbal balik untuk penilaian prestasi pekerja..
    kenapa perlu orang atasan je yang menilai orang bawahan??
    perlu atau tidak untuk orang bawahan turut menilai prestasi orang atasan??
    bukan untuk mengampu bos tapi untuk kebaikan semua..
    kalau orang atasan tu memang tidak berwibawa, tidak perlu berada di atas..
    baru orang atasan boleh bekerja dengan lebih efisien lagi..
    bukan selalu tindas orang bawahan..
    kalau sektor swasta memang perlu orang atasan menilai prestasi orang bawahan..
    sebab syarikat yang membayar gaji pekerja..
    tapi sektor kerajaan, rakyat yang membayar gaji pekerja kerajaan..
    so perlu wujudkan sistem penilaian terhadap orang atasan juga..
    ini untuk memastikan orang atasan buat kerja dengan tulus dan amanah..

  20. kepalalutut on

    aku berani comfirm benda ni takkan jadi!! tak payah berangan le nak tgk org yg tak efisien, kaki ampu, kaki bodek, kaki rasuah , kaki ngulat, kaki ponteng kena berhenti kerja.. diaorang ni le yg bakal naik pangkat, naik gaji, jd big boss.aku pernah jumpa sorang guru cemerlang dapat jusa c, cakap pandai sungguh…tapi keja apa benda pun tak tau! dia ngaku sendiri, dulu dia tukang bw beg org atasan, so sb tu le dpt jusa c….

  21. Pilih Kasih on

    APC untuk mereka kaki bodek…kerja tak spt mana….asal pandai jaga hati boss…sebab baik dgn boss…2,3 kali pun boleh dapat…yg bekerja bersungguh2…balik lewat tiap2 hari pasal kerja bertimbun…tak dipandang….yg kaki ampu….kaki ngular….dia org nilah yg ke depan….APC bukan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang….dah boleh dikatogerikan ‘Pemberian’….bukan ‘Anugerah’. Tahniah utk mereka yg menerima ‘ANUGERAH PENGULAR CEMERLANG’…..makanlah hasil duit kerja keras kita org yg cemerlang mengular dan mengampu…..duit haram tu tak berkat….yg cemerlang betul2 tu TAHNIAH!!!…..

  22. Aku setuju dengan kenaikkan gaji kepada penjawat awam.Salah satu andaian yang boleh aku buat ialah,bila gaji dah naik,kerja mestila nak kena efisyen,kalau tak nak timbul masaalah,Disiplin kena jaga,kerja mau kuat,kalau tak,anda semua sama jer ngan pekerja swasta, yang bakal di buang kerja di sebabkan tiada disiplin

  23. salam,
    dalamkajian saya pejabat kerajaan ada 4 jenis orang iaitu:-
    1. datang awal..buat kerja sugguh2 balik pun awal
    2. datang awal..tak buat kerja…balik pun awal
    3. datang lewat …tak buat kerja…balik awal
    4. datang lewat..buat kerja sunguh sunguh …balik lewat
    kerajaan patut kenal pasti macam mana nak selesaikan masalah diatas

  24. budak_perak on

    saya harap jangan menganggap semua pekerja kerajaan malas dan selalu ponteng kerja…x semua begitu..saya suka tengok bdk2 jbtn saya…kebanyakan kami sanggup naik pejabat hari cuti dan balik lewat buat kerja tetapi xklim overtime..janji kerja siap kami semua puas hati dan pelanggan puas hati…kadang2 kami sangggup xmakan lunch utk siapkan kerja…walaupun pegawai atasan xlihat semua ini..tapi kami puas hati bila dapat meyiapkan kerja on time….apa yg penting kerja beressss..

  25. bagusla pada yg ok.
    tp tmpat sy,staf sokongan kebanyakan hampeh sangat
    sorang PT ni biler sy dtg je tmpat die..mst hilang.
    ngular kuat.
    ari jumaat jgn cakap lah,silap2 11.30am dah ilang dari opis..lepas smyang jumaat klu ujan lagi lah..mmg trus xdtg opis.
    sorry er sape2 yang staf sokongan,tp sy rs kbyakan mereka ni xmenghargai nikmat tuhan berikan.rezeki da dapat kje gomen, tp sikap dorang…tuhan sj yg tahu.klu da xminat kje,byk lagi budak2 kt luar mengharap dpt kje gomen.

    lagi satu tambahan..pompuan yang dressing cam model/artis dlm gomen ni kbyakan dr golongan staf sokongan jer.cuba banding dgn pompuan yg pegawai(41)..korang mst dpt bezakan.hehe
    dr pengamatan sy yg kerja sbgai pegawai sambilan di putrajya

  26. divalavida on

    salam…alhamdulillah jika benarrr apa yg diperkatakan (gaji naik)..actually, jika nak membincangkn ttg perangai staf2 gov mmg lah tak perfect sbb semua kita adalah manusia biasa,sama jer dgn perangai staf2 swasta waima perangai2 org yg tak bekerja pon. ada yg mengular, pandai membodek, pemalas, curi tulang dsb tak kurang juga ada yg baik hati, kerje tak berkira, bersungguh2 kerje, berkorban duit sendiri utk jabatan dan mcm2 lagi kebaikannya..oleh yg demikian, jgnlah kita sentiasa menyalahkan dan menunjukkan keburukan org lain yer, lihat diri sendiri dulu yer, saya bercakap dgn pengalaman bekerja dlm sektor swasta selama 8 tahun dan sektor kerajaan selama 10 tahun, dua2 sama jer mcm2 perangai ada..yg penting jaga diri sendiri dan sentiasa berkhidmat sepenuh hati dimana jua berada. :0

  27. anak johor on

    budak_perak:
    saya harap jangan menganggap semua pekerja kerajaan malas dan selalu ponteng kerja…x semua begitu..saya suka tengok bdk2 jbtn saya…kebanyakan kami sanggup naik pejabat hari cuti dan balik lewat buat kerja tetapi xklim overtime..janji kerja siap kami semua puas hati dan pelanggan puas hati…kadang2 kami sangggup xmakan lunch utk siapkan kerja…walaupun pegawai atasan xlihat semua ini..tapi kami puas hati bila dapat meyiapkan kerja on time….apa yg penting kerja beressss..

    kalau kita kerja untuk dinilai oleh boss, kita akan kerja rajin bila boss ada tp kalau kita ingat ada dosa dan pahala kita akan berkerja dengan penuh ikhlas dan tekun walau dimana sahaja. Jgnlah asyik pandang negative pada penjawat awam… keringat yang dicurahkan dgn penuh ikhlas tanpa harap performance bonus sebagaimana yg dinikmati oleh kakitangan swasta…rasuah… semuanya terletak pada hati kalau memang iman didada, letaklah berapa banyak sekali pun, tak kan digadai maruah negara….tak kanlah kerana nilai setitik kita terus melabel semua kakitangan awam tu rasuah… bila ada sahaja isu negatif tentang penjawat awam, khalayak akan kutuk habis-habisan tp bila produktif dan berjaya ada tak yg ucap terima kasih atau tahniah? tp walau tak pernah terima ucapan tahniah atau terima kasih… kami tak akan jemu untuk terus menabur bakti dengan penuh tulus dan ikhlas kerana bukan ganjaran atau glamour yg kami kejar semuanya kerana allah untuk negara yg tercinta ini…..

  28. xmkn:
    asyik nak naik gaji macamana plak org kampong yang kerja noreh dan bendang ni..org gomen asik nak naik gaji je..dah rasuah banyak, bila nak ambik tindakan minta tolong kat KP dan bhg atas,lepas jgak..geram jgak kat org atas ni.. asik kesian aje…kami ni dok susah ngan harga barang yang melambong naik,ada jabatan tak check ni kata haga letrik dah naik.. kedai makan pon nak naik harga ..mamposle dok msia ni.. asik2 orangmakan gaji je yg untung.

    eh caya no korang,tah gimik je je datang dari mana-mana.. jgn mudah caya nantikot kecewa marah kalu tak dapat.. releklaa lu… tengok dan lihat… tenang hati tenang perasaan …kan nabi pesan kalau ada berita yang tak pasti kena selidik lu….. orang tua-tua kata kalau manis jangan terus ditelan yang pahit jangn terus dibuang. manatau ade udang sebalik mi…

  29. AZIM:
    Alhamdulillah….satu langkah yg berani dan bijak oleh pihak JPA ….jadi mana2 kaki ponteng, tak berdisiplin,prestasi kerja yg amat teruk,tidak taat pada kerja yg diamanahkan, bagus diberhentikan kerjasaja….menyusahkan jabatan dan kementerian. Tapi perlaksanaannya mestilah adil…tiada penganiayaan.tak perlu kesian dgn anak bininya….sebab dia sendiri tak kesian dgn anak bininya….nampak macam kejam…tapi inilah hakikatnya yg kita perlu terima.Biar yg ada….yg betul2 minat bekerja utk masyarakat.

    setuju…….tapi bagi org yg duduk diatas kena bertanggunjawab setiap dasar yg dirancang..kalau gagal ..pandai2 le undur diri…sanggup ker diorang…

  30. Awan Dania on

    saya setuju dengan en/cik Budak_perak ni… tak semua kakitangan awam seburuk yang disangkakan… itu cuma segelintir sahaja.. jgn disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga..

  31. Sokong apa yang bakal kerajaan laksanakan….kalau boleh kakitangan yang membangkang tu lebih baik ditamatkan pekhidmatanya teruatama dari 4 negeri Pembangkang lantik ramai dari sabah dan sarawak….ni ramai kakitanagan kerjaaan yang dari negeri tersebut terutamanay negeri tombak dan bunga padi serta bulan..yang hairannya sebuk kempen lawan Kerajaan adaka patut kalu ditanya kenapa mahu kerja dengan kerajaan BN katanya Bagus ada masa depan tapi sebaliknya kempen tentang Kerajaan yang Bayar gajinya setiap bulan untuk menyara keluarganya….takah Hairan tu…

  32. hok mano tak buat memang sepatutnye diambil tindakan. kalu poteng, potong gaji.. kalau kerja lebih masa, gaji tetap sama.

  33. MUNGKIN ada udang d’sebalik mee @ MUNGKIN juga ada udang dlm laksa…aku rasa lepas ni kerajaan akan counter check balik dia pnya kakitangan,kmudian dia wat research mna2 kakitangannya yg tidak mnyokong kerajaan,akan d’kenakan tndakan pringatan,pastu bleh reject trus dri krja..kmudian dia akan cri pkerja2 baru yg brkelayakan dan snggup mnyokong krajaan 100% akan d’ambil bekerja..!!!

  34. Merpati Putih on

    Sabarians…..

    Apa cite ni….fahami dulu istilah kerajaan….baru ko buat komen….kerajaan yg sedia ada sekarang ni adalah pilihan rakyat….yg dipilih rakyat secara majoriti….kerajaan ini hanya diamanahkan utk mentadbir dan mengurus negara secara berhemah semua dana rakyat…..bukan membazir tak tentu pasal…

    kalau mereka yg keje kerajaan diwajibkan mengundi kerajaan yg sedang memerintah…..jadi lebih baik semua kakaitangan kerajaan tak payah mengundi….

    Ada ke dalam perlembagaan atau mana2 arahan pentadbiran mengatakan kakaitangan kerajaan mesti mengundi kerajaaan….kalau tak undi kena buang keje…..

    Duit kerajaan tu semua adalah duit rakyat…..bukan duit pemerintah yg sedia ada sekarang….kerajaaan yg sedia ada sekarang hanya diamanah utk mentadbir negara dan mengurus dana rakyat…..kena faham tu….

    Jangan baru jadi macam budak yg baru belajar mengenali erti politik…..

    Jika PR perintah sekarang pun….macam tu lah juga kakitangan kerajaan…..ada yg pro dan kontra…..itu pilihan individu yg menilai kerajaan yg memerintah samada PR atau BN….pilihan itu diterjemahkan dalam undi yg dipangkah pd setiap kali pilihanraya…..

    Betul…kakitangan kerajaan tidak boleh terlibat dgn kempen politik….tapi jika ada yg terlibat boleh diambil tindakan disiplin jabatan…jgn yg kempen BN tidak diambil tindakan….tapi yg kempen utk PR dikenakan tindakan disiplin….biarkan adil…..

    Pada saya lebih baik….semua kakitangan kerajaan tidak perlu mengundi….kakitangan hanya dikhaskan utk berkhidmat kepada mana2 kerajaan yg memerintah…..tetapi mungkin ini tidak dapat diimplimentasikan,memandangkan KT kerajaan ni ramai terdiri dari bangsa melayu dan bumiputera…..kuasa undi KT kerajaan ni cukup berharga utk mana2 pemerintah mempertahankan KUASA…..

    Jadi itulah pentingnya kakitangan kerajaan….jika kakitangan kerajaan merajuk….ironinya akan menimpa kerajaan…..jadi kalau kerajaan mempunyai niat utk membuang pekerja bererti ‘membuang undi ke dalam tong sampah’. Mentaliti melayu dan bumiputera akan tetap menyokong kerajaan atas dasar keamanan dan keselamatan negara….

    Barang2 semua dah naik….tapi gaji kt kerajaan belum dinaikkan…..sebelum PRU 13 mungkin gaji semua kakitangan kerajaan akan dinaikkan….ini adalah salah satu dari imbuhan atau pancingan pemerintah utk mempertahankan kuasa…..tapi bagi aku tak kisah….gaji mesti efisien dgn keadaan semasa negara……tak kira pemerintah atau pembangkang…..sape yg perintah akan melakukan perkara yg sama…..inilah hakikatnya….jika diberi anggaplah ia kesanggupan kerajaan utk berkongsi dana negara dgn rakyat semua samada dalam bentuk kenaikan gaji atau pemberian subsidi…..

    Kakitangan kerajaan semuanya bijak pandai……jadi golongan ini tidak boleh diperlekehkan dan diperkotak katikkan…..inilah kenyataannya….jadi pk2lah….

    p/s: Sabarians….kalau komen tu tak payah le bersifat kenegerian…..kita kat blog ni semua berfikiran matang dan terbuka….umumkan komen anda,tk……

  35. Merpati Putih:
    Sabarians…..

    Apa cite ni….fahami dulu istilah kerajaan….baru ko buat komen….kerajaan yg sedia ada sekarang ni adalah pilihan rakyat….yg dipilih rakyat secara majoriti….kerajaan ini hanya diamanahkan utk mentadbir dan mengurus negara secara berhemah semua dana rakyat…..bukan membazir tak tentu pasal…

    kalau mereka yg keje kerajaan diwajibkan mengundi kerajaan yg sedang memerintah…..jadi lebih baik semua kakaitangan kerajaan tak payah mengundi….

    Ada ke dalam perlembagaan atau mana2 arahan pentadbiran mengatakan kakaitangan kerajaan mesti mengundi kerajaaan….kalau tak undi kena buang keje…..

    Duit kerajaan tu semua adalah duit rakyat…..bukan duit pemerintah yg sedia ada sekarang….kerajaaan yg sedia ada sekarang hanya diamanah utk mentadbir negara dan mengurus dana rakyat…..kena faham tu….

    Jangan baru jadi macam budak yg baru belajar mengenali erti politik…..

    Jika PR perintah sekarang pun….macam tu lah juga kakitangan kerajaan…..ada yg pro dan kontra…..itu pilihan individu yg menilai kerajaan yg memerintah samada PR atau BN….pilihan itu diterjemahkan dalam undi yg dipangkah pd setiap kali pilihanraya…..

    Betul…kakitangan kerajaan tidak boleh terlibat dgn kempen politik….tapi jika ada yg terlibat boleh diambil tindakan disiplin jabatan…jgn yg kempen BN tidak diambil tindakan….tapi yg kempen utk PR dikenakan tindakan disiplin….biarkan adil…..

    Pada saya lebih baik….semua kakitangan kerajaan tidak perlu mengundi….kakitangan hanya dikhaskan utk berkhidmat kepada mana2 kerajaan yg memerintah…..tetapi mungkin ini tidak dapat diimplimentasikan,memandangkan KT kerajaan ni ramai terdiri dari bangsa melayu dan bumiputera…..kuasa undi KT kerajaan ni cukup berharga utk mana2 pemerintah mempertahankan KUASA…..

    Jadi itulah pentingnya kakitangan kerajaan….jika kakitangan kerajaan merajuk….ironinya akan menimpa kerajaan…..jadi kalau kerajaan mempunyai niat utk membuang pekerja bererti ‘membuang undi ke dalam tong sampah’. Mentaliti melayu dan bumiputera akan tetap menyokong kerajaan atas dasar keamanan dan keselamatan negara….

    Barang2 semua dah naik….tapi gaji kt kerajaan belum dinaikkan…..sebelum PRU 13 mungkin gaji semua kakitangan kerajaan akan dinaikkan….ini adalah salah satu dari imbuhan atau pancingan pemerintah utk mempertahankan kuasa…..tapi bagi aku tak kisah….gaji mesti efisien dgn keadaan semasa negara……tak kira pemerintah atau pembangkang…..sape yg perintah akan melakukan perkara yg sama…..inilah hakikatnya….jika diberi anggaplah ia kesanggupan kerajaan utk berkongsi dana negara dgn rakyat semua samada dalam bentuk kenaikan gaji atau pemberian subsidi…..

    Kakitangan kerajaan semuanya bijak pandai……jadi golongan ini tidak boleh diperlekehkan dan diperkotak katikkan…..inilah kenyataannya….jadi pk2lah….

    p/s:Sabarians….kalau komen tu tak payah le bersifat kenegerian…..kita kat blog ni semua berfikiran matang dan terbuka….umumkan komen anda,tk……

    marpati putih

    Alaihai kenapa?.. anda dari 4 negeri ni ka….sory terasa…
    apapun itulah hakikatnya anda akan tahu jika anda menjadi rayat sabah khususnya, orang yang sengaja tidak mahu ambil tahu sahaja yang tak mahu buat kenyataan seperti ini, kerana unmo dah masuk ke sabah..kebaikan menang-menang dah dibawa kesabah…siapa yang menang sekiranya waraga negeri sabah seperti melukut di tepi gantang laksana pelarian di negeri sendiri, umpama menang sorak kampung tergadai.. bagaimana sekiranaya apa yang berlaku di sabah berlaku di tempat anda apa tindakan anda?…baru tahu langit tu tinggi-rendah..
    Anda semua terbuka dan matang kah menerima rakyat sabah/sarawak mejawat jawatan tinggi ditempat anda ataupun mengajar di sekolah di tempat anda dalam bilangan yang ramai?….ataupun menjadi perdana menteri/timbalan perdana menteri…bagaimana terbukakah fikiran anda rasanya pasti sepantas kilat 13mei berulang dengan pantas..

    nak cerita…undian memang Rasia tapi kempen macam mana? terang-terangan di permis kerajaan dengan menggunakan pengaruh jawatan yang ada betul tak…kalau dah Ikhlas dan jujur dalam hidup macam mana boleh berkerja dengan orang yang kita tidak sokong, bukankah itu munafik..musuh dalam selimut namanya…mereka inilah yang akan tikam dari belakang…
    Berapa ramai orang yang membongkar rahasia kerajaan..kerana dia dulunya adalah di dalam kerajaan….saya pun hairan..kenapa satu negeri ini begitu diambil berat..jangan marah..ha…boleh diandaikan seperti USA yang selalu pertahankan Israil..sebabnya ekonomi USA di kawal sepenuhnya oleh bangsa Yahudi/keturunan yahudi..terutamanya senet.
    Apa yang saya kesalkan sebenarnya ialah…di Sabah khususnya jika anda membaling batu dari banggunan tinggi di UMS/Pusat beli belah/Pejabat kerajaan persekutuan/Felda dan tempat yang hebat-hebatlah ke bawah kebarangkalian kena rakyat sabah berbanding bukan sabah adalah 1:10..rasanya seperti nampak baik dari segi ekonomi tatapi sebenarnya jauh tersirat bahawa rakyat sabah tertindas dan tersepit dek kerana tidak berpeluang menjawa jawatan yang terbaik yang sepatutya mereka duduki seperti Mahasiswa.i/penagarah felda/felkra/guru sk/smk/pegawai mahkamah dan sebagainya ini bukan kerana rakyat sabah lembab/sejenisnya bahkan jika dikaji hampir 90% pengangguran di sabah adalah mereka yang berIjazah..bayangkan suatu hari nanti jika perkara ini tidak dibendung kemungkinan 13mei boleh berlaku di Sabah,tapi memang sukar berlaku kerana rakyat borneo matang dalam bernegara…tidak mahu negara berada dalam kesusahan…walaubagaimanapun sarang tabuan jangan dijolok..jangan disangka air tenang di kinabatangan dan rejang tidak mengganas buayanya…
    saya nak cerita satu situasi..
    Di sebuah IPG di sabah..ada seorang Pensyarah meyuruh pelajar di kelasnya yang asal sabah angkat tangan…tahu tak berapa orang yang angkat tangan 2/30,,bolehkah kejadian sebegini berlaku di tampat anda?…rasanya tidak mungkin berlaku..
    Pusa hati kah anda jika anda berada di tempat mereka Sabah/sarawak…

    Nak komen….kononnya jika kerajaan manapun yang memerintah pasti buat benda yang sama..itu saya tak tahu sebab benda kedepan…tapi… dari pengamatan saya kerajaan alternanif ini rasanya lebih kepada agenda sorong-tarik dan keIndividuan..dan satu lagi yang bahaya iaitu suka sangat Berdemonstrasi untuk cari populariti express..tahu tak kenapa bahaya…bayangkan jika mereka berjaya memerintah orang lain akan berdemonstrasi juga sekitanya apa yang mereka buat tidak mendapat sokongan rakyat..kalau dah sebok berdemonstrasi bila masa nak bangunkan negara…pasti ekonomi akan jatuh.. masatu baru nak menyesal…memang tidak berguna sudah..
    Siapa yang tidak matang dengan politik negara, ?????
    politik semuanya penipu kalau mahu di nisbahkan antara benar dan palsu saya rasa…2:3…..setiap kebenaran dalam politik pasti ada seleweng/kepentingan tertentu..seperti sambil menyelam minum air…terlalu lama menyelam pasti akan lemas begitulah politik sekiranya tidak pandai..selalu menyelam ditempat yang sama pasti lemas..jika selalu berpindah-pindah pasti sedikit selamat..Jika tidak berpolitik susah juga hendak membina negara bangsa yang merdeka…jadi berpolitiklah kita….

    Kita perlu besyukur dengan Negara Raja Berperlambagaan…maka jaga lah ia..kerana raja-raja melayu ini menjadi payung kepada orang Bumiputera.melayu dan seluruh rakayat Malaysia…sekiranya Kerajaan yang memerintah terpesong dari matlamat sebenar keujudannya..

    Maaf kepada semua bloger sekiranya kenyataan ini pahit ditelan bagaimanapun kan kita perlu matang,terbuka dan berlapang dada…barulah sihat dan bebas dengki dan kianat serta talam dua muka…lain dibibir lain dimulut…walaupun kerana mulut badan binasa…maaf…maaaf…

    P/s komen MP…kalau dah kerajaan di pilih rakyat sokonglah jangan bangkang dan anaya kerajaan.. nanti pilihraya barulah buat pilihan yang bijak….jangan nanti jadi Singapore melayu jadi mainoroti sekarang walaupun dulunya malayu yang mengasasnya..barang naik, inikan perkara biasa dalam ekonomi kalau tak pandai ekonomi jangan nak komen pasal ekonomi…

  36. Asalamualaikum para pembaca sekaliannya. Kita seharusnya mensyukuri segala usaha yg baik telah dilakukan oleh pemimpin2 kita yg terdahulu dalam membawa keamanan,kemajuan dan kemakmuran kepada kita semua di dalam negara yg tercinta ini.Oleh itu saya menyeruh janganlah kita cuba membuat persepsi yg sempit terhadap penglibatan rakyat sabah didalam pemcernaan pembangunan negeri khususnya dan negara amnya. Pihak persekutuan telah byk melantik menteri, timbalan menteri, speker dewan negara,peguam negara,pengara jenayah bukit aman dan byk lagi yg sebenarnya adalah orang2 sabah.sebenarnya sifat kenegerian adalah satu perkara yg dah lapuk pada masa kini, kita harus mempunyai sifat kenegaraan barulah boleh membawa kebaikan yg menyeluruh dalam membentuk negara bangsa. bagi saya secara peribadi dengan kemasukan UMNO ke sabah telah menyelamatkan agama islam,melayu dan bumiputra itu sendiri dari dilayukan oleh pihak yg memerintah sebelum kemenanagan BN pada waktu tersebut.Namun begitu saya memuji dengan saudara yg masih mempunyai kesedaran yg bahawasanya kita perlu mempertahankan isntitusi beraja di dalam negara yg berpelambagaan ini. saya menyokong penuh dgn pendapat saudara tersebut kerana institusi yg tertinggi dlm negarakita adalah institusi beraja.institusi inilah benteng akhir kita dlm mempertahankan agama,bangsa dan negara sebab raja-rajalah / Yang Di Pertuan Agonglah yang memayugi agama islam dan sebagai ketua tertinggi kepada angkatan tentera di negara kita. Ambilah iktibar di Sigapura yg duluhnya adalah milik orang melayu kini dah jadi milik perjuangan anak cucu pejuang kominis dan diharap tidak berlaku lagi dimana-mana bahagian negara kita ……INSYAALLAH AMIN.

  37. AZIM:
    Alhamdulillah….satu langkah yg berani dan bijak oleh pihak JPA ….jadi mana2 kaki ponteng, tak berdisiplin,prestasi kerja yg amat teruk,tidak taat pada kerja yg diamanahkan, bagus diberhentikan kerjasaja….menyusahkan jabatan dan kementerian. Tapi perlaksanaannya mestilah adil…tiada penganiayaan.tak perlu kesian dgn anak bininya….sebab dia sendiri tak kesian dgn anak bininya….nampak macam kejam…tapi inilah hakikatnya yg kita perlu terima.Biar yg ada….yg betul2 minat bekerja utk masyarakat.

    saya setuju dengan komen saudara….. itulah yang terbaiknya.

  38. sekali lagi saya komen dalam laman blog ini….
    seperkara yang saya ingin nyatakan…memang tidak dinafikan begitu ramai rayat negeri sabah yang menyandang jawatan tinggi di peringat negara…tapi tahukah anda setiap jawatan yang diberi ada harganya….contoh…terjualnya labuan kepada wilayah persekutuan…pengarah pendidikan sabah yang kurang berkuasa dalam menentukan perjawatan guru asal lebih diutamakan di negeri ini.mahkamah syariah jawatan hakim diberi kepada rakyat sabah tetapi jawatan bukan hakim diberi kepada bukan rakyat sabah..semua ini tersirat….dan situasi yang menjadi delema pengarah-pengarah tersebut.naib censelor UMS di beri kepada Sabah tetapi pemilihan pelajar telah ramai masuk dari luar rayat sabah…..semua pemberian itu ada harga yang perlu dibayar oleh rakyat sabah….susah yang mahu berkompromi dalam hal ini…soalah-olah penindasan…
    mengenai menteri….baru sekarang banyak sedikit diberi memandangkan sokongan kuat datang dari pulau bornio…bayangkan kelantan negeri BN kalah kenapa ada jawatan menteri diberi kepada mereka???????
    walaubagaimanapun….saya tetap bersyuukur kerana kerajaan masih lagi memimpin negara dalam keadaan yang baik…wallau pun istilah politiknya tetap sama….saya berdoa agar ada pemimpin yang benar-benar membela nasib semua bangasa di negara ini…yang tidak ada udang di sebalik batu..
    memang kenegerian tidak perlu lagi ada dalam situasi hari ini jika tiada lagi berlaku seperti apa yang saya katakan tadi…keruntuhan negara boleh berlaku sekiranya dalam negara yang pelbagai agama/kaum/budaya tidak dapat diurus dengan adil dan jujur…rakyat bornio bukanlah buta dan tidak tahu apa-apa…tentang semua ini..tetapi mereka lebih mengutamakan negaralah maka tiadanya demonstrasi seperti apa yang melaku di malaya…

    Apapun ini adalah luahan hati saya…Kita boleh berbeda pendapat dan pandangan tetapi dalam soal besar iaitu kedaulatan Negara.. kira perlu bersatu hati dan tenaga..agar tidak dijajah kembali……. walaupun sesetengah negeri boleh dijajah dalam bentuk yang halus.. jika pemimpinnya tidak peka akan kebajikan rakyatnya sendiri..

  39. bagus ler camtu….tindakan yg wajar disokong. jgn cakap x serupa bikin sudahlah…nanti kecewa kakitangan awam kerana madu yg dijanjikan x dapat dinikmati. seperti anak kecil yang menagih janji daripada ayahnya, kecewa jika si ayah mungkir janji….

  40. zul: saya setuju dengan komen saudara….. itulah yang terbaiknya.

    betul sangat-sangat.ada yang bekerja bersungguh-sungguh tapi gaji lebih kecil daripada orang yang selalu ponteng,kerja jadi ular sawa atau sambil lewa.individu sebegini mesti diambil tindakan sekiranya dibiarkan sahaja.lama-lama penyakit ini boleh mencemarkan nama baik kerajaan dan mungkin kakitangan awam yang bekerja dengan baik akan terkena tempias juga.

  41. selepas dijajah oleh British… sekarang kita dijajah oleh..SEmenanjung…

  42. princessjaja on

    pada pendapat saya kerajaan mengambil tindakan dengan menyalurkan ramai pelajar dari luar rakyat sabah kerana kerajaan mahu rakyat luar sabah kenal akan keindahan sabah…kebanyakan dari mereka yang tinggal di semenanjung tidak pernah melihat sabah dan sering melihat sabah dari sudut pandangan negatif.Oleh itu dengan membanyakkan pemilihan pelajar dari semenanjung sedikit sebanyak membuka mata masyarakat semenanjung mengenai sabah dan secara tak langsung menaikkan ekonomi negara sabah serta sektor pelancongan negeri sabah…

    sabarians: sekali lagi saya komen dalam laman blog ini….seperkara yang saya ingin nyatakan…memang tidak dinafikan begitu ramai rayat negeri sabah yang menyandang jawatan tinggi di peringat negara…tapi tahukah anda setiap jawatan yang diberi ada harganya….contoh…terjualnya labuan kepada wilayah persekutuan…pengarah pendidikan sabah yang kurang berkuasa dalam menentukan perjawatan guru asal lebih diutamakan di negeri ini.mahkamah syariah jawatan hakim diberi kepada rakyat sabah tetapi jawatan bukan hakim diberi kepada bukan rakyat sabah..semua ini tersirat….dan situasi yang menjadi delema pengarah-pengarah tersebut.naib censelor UMS di beri kepada Sabah tetapi pemilihan pelajar telah ramai masuk dari luar rayat sabah…..semua pemberian itu ada harga yang perlu dibayar oleh rakyat sabah….susah yang mahu berkompromi dalam hal ini…soalah-olah penindasan…mengenai menteri….baru sekarang banyak sedikit diberi memandangkan sokongan kuat datang dari pulau bornio…bayangkan kelantan negeri BN kalah kenapa ada jawatan menteri diberi kepada mereka???????walaubagaimanapun….saya tetap bersyuukur kerana kerajaan masih lagi memimpin negara dalam keadaan yang baik…wallau pun istilah politiknya tetap sama….saya berdoa agar ada pemimpin yang benar-benar membela nasib semua bangasa di negara ini…yang tidak ada udang di sebalik batu..memang kenegerian tidak perlu lagi ada dalam situasi hari ini jika tiada lagi berlaku seperti apa yang saya katakan tadi…keruntuhan negara boleh berlaku sekiranya dalam negara yang pelbagai agama/kaum/budaya tidak dapat diurus dengan adil dan jujur…rakyat bornio bukanlah buta dan tidak tahu apa-apa…tentang semua ini..tetapi mereka lebih mengutamakan negaralah maka tiadanya demonstrasi seperti apa yang melaku di malaya…Apapun ini adalah luahan hati saya…Kita boleh berbeda pendapat dan pandangan tetapi dalam soal besar iaitu kedaulatan Negara.. kira perlu bersatu hati dan tenaga..agar tidak dijajah kembali……. walaupun sesetengah negeri boleh dijajah dalam bentuk yang halus.. jika pemimpinnya tidak peka akan kebajikan rakyatnya sendiri..

  43. Encik Menora on

    Saya setuju sangat. Dengan pendekatan ini setiap penjawat awam akan lebih berdedikasi dan serius dalam melaksanakan tugas. Saya sebagai penjawat awam kadang-kadang sedih melihat tingkah laku segelintir penjawat awam seperti tidak serius dalam tugas.Ini menjejaskan prestasi jabatan dan melemahkan organisasi. Seringkali individu yang rajin dan boleh diharap akan menjadi nadi bagi sesuatu projek yang hendak dijalankan oleh jabatan manakala terdapat sebahagian lagi sekadar melihat sahaja seolah-olah tiada apa-apa.Paling sedih, bila rumah sudah siap, banyak pula yang mengaku dialah arkiteknya sedangkan buruhnya tidak dihargai. Disebabkan ini, wujud kemusnahan organisasi secara tidak langsung walaupun duduk sebumbung. Semoga dengan cara ini, memberi kesedaran kepada mereka-mereka yang tidak sedar tujuan mereka di dalam perkhidmatan awam

  44. Saya setuju sangat dengan pendekatan ini, tapi kena bagi peluang dulu kepada yang melanggar aturan disiplin. bila pekerja dibuang pengguran akan menjadi bertambah. turunkan gaji pekerja malas !..atau menggantikan pekerja kontrak yg mahir. kerana. dari pengamatan saya sendiri kerja kontrak pun berusaha keras membantu penjawat tetap dalam pejabat. mgkin lebih ideal kalo meyerap pekerja kontrak yg sudah mahir dan rajin dalam menjalankan kerja dalam mana2 jabatan awam dan menggantikan pekerja tetap yang malas.

    Encik Menora:
    Saya setuju sangat. Dengan pendekatan ini setiap penjawat awam akan lebih berdedikasi dan serius dalam melaksanakan tugas. Saya sebagai penjawat awam kadang-kadang sedih melihat tingkah laku segelintir penjawat awam seperti tidak serius dalam tugas.Ini menjejaskan prestasi jabatan dan melemahkan organisasi. Seringkali individu yang rajin dan boleh diharap akan menjadi nadi bagi sesuatu projek yang hendak dijalankan oleh jabatan manakala terdapat sebahagian lagi sekadar melihat sahaja seolah-olah tiada apa-apa.Paling sedih, bila rumah sudah siap, banyak pula yang mengaku dialah arkiteknya sedangkan buruhnya tidak dihargai. Disebabkan ini, wujud kemusnahan organisasi secara tidak langsung walaupun duduk sebumbung. Semoga dengan cara ini, memberi kesedaran kepada mereka-mereka yang tidak sedar tujuan mereka di dalam perkhidmatan awam

  45. sabarians:
    sekali lagi saya komen dalam laman blog ini….
    seperkara yang saya ingin nyatakan…memang tidak dinafikan begitu ramai rayat negeri sabah yang menyandang jawatan tinggi di peringat negara…tapi tahukah anda setiap jawatan yang diberi ada harganya….contoh…terjualnya labuan kepada wilayah persekutuan…pengarah pendidikan sabah yang kurang berkuasa dalam menentukan perjawatan guru asal lebih diutamakan di negeri ini.mahkamah syariah jawatan hakim diberi kepada rakyat sabah tetapi jawatan bukan hakim diberi kepada bukan rakyat sabah..semua ini tersirat….dan situasi yang menjadi delema pengarah-pengarah tersebut.naib censelor UMS di beri kepada Sabah tetapi pemilihan pelajar telah ramai masuk dari luar rayat sabah…..semua pemberian itu ada harga yang perlu dibayar oleh rakyat sabah….susah yang mahu berkompromi dalam hal ini…soalah-olah penindasan…
    mengenai menteri….baru sekarang banyak sedikit diberi memandangkan sokongan kuat datang dari pulau bornio…bayangkan kelantan negeri BN kalah kenapa ada jawatan menteri diberi kepada mereka???????
    walaubagaimanapun….saya tetap bersyuukur kerana kerajaan masih lagi memimpin negara dalam keadaan yang baik…wallau pun istilah politiknya tetap sama….saya berdoa agar ada pemimpin yang benar-benar membela nasib semua bangasa di negara ini…yang tidak ada udang di sebalik batu..
    memang kenegerian tidak perlu lagi ada dalam situasi hari ini jika tiada lagi berlaku seperti apa yang saya katakan tadi…keruntuhan negara boleh berlaku sekiranya dalam negara yang pelbagai agama/kaum/budaya tidak dapat diurus dengan adil dan jujur…rakyat bornio bukanlah buta dan tidak tahu apa-apa…tentang semua ini..tetapi mereka lebih mengutamakan negaralah maka tiadanya demonstrasi seperti apa yang melaku di malaya…

    Apapun ini adalah luahan hati saya…Kita boleh berbeda pendapat dan pandangan tetapi dalam soal besar iaitu kedaulatan Negara.. kira perlu bersatu hati dan tenaga..agar tidak dijajah kembali……. walaupun sesetengah negeri boleh dijajah dalam bentuk yang halus.. jika pemimpinnya tidak peka akan kebajikan rakyatnya sendiri..

    ape ko mengarut ni…hal penjawatan tu ape sabah ape malaya….sume sama je kite 1malaysia,1negara, sempit tul pemikiran ko ni..agenda la..tah pape je…ko ada bukti ke..ckp men sdap je…ko ni mesti x penah kluar negeri kan..sbb tu mnda x berkembang..kenegerian ko tinggi sgt bro…kenegerian cmni x diperlukan dlm menaikkn negara kita ni…malah menjatuhkn…renung2kn

  46. semenanjung tu bkan malaysia ke?sabah sarawak bkn malaysia ke..mane dtg jajah2 ni..krg ni x sekolah ker?

    p3:
    selepas dijajah oleh British… sekarang kita dijajah oleh..SEmenanjung…

    sabarians:
    sekali lagi saya komen dalam laman blog ini….
    seperkara yang saya ingin nyatakan…memang tidak dinafikan begitu ramai rayat negeri sabah yang menyandang jawatan tinggi di peringat negara…tapi tahukah anda setiap jawatan yang diberi ada harganya….contoh…terjualnya labuan kepada wilayah persekutuan…pengarah pendidikan sabah yang kurang berkuasa dalam menentukan perjawatan guru asal lebih diutamakan di negeri ini.mahkamah syariah jawatan hakim diberi kepada rakyat sabah tetapi jawatan bukan hakim diberi kepada bukan rakyat sabah..semua ini tersirat….dan situasi yang menjadi delema pengarah-pengarah tersebut.naib censelor UMS di beri kepada Sabah tetapi pemilihan pelajar telah ramai masuk dari luar rayat sabah…..semua pemberian itu ada harga yang perlu dibayar oleh rakyat sabah….susah yang mahu berkompromi dalam hal ini…soalah-olah penindasan…
    mengenai menteri….baru sekarang banyak sedikit diberi memandangkan sokongan kuat datang dari pulau bornio…bayangkan kelantan negeri BN kalah kenapa ada jawatan menteri diberi kepada mereka???????
    walaubagaimanapun….saya tetap bersyuukur kerana kerajaan masih lagi memimpin negara dalam keadaan yang baik…wallau pun istilah politiknya tetap sama….saya berdoa agar ada pemimpin yang benar-benar membela nasib semua bangasa di negara ini…yang tidak ada udang di sebalik batu..
    memang kenegerian tidak perlu lagi ada dalam situasi hari ini jika tiada lagi berlaku seperti apa yang saya katakan tadi…keruntuhan negara boleh berlaku sekiranya dalam negara yang pelbagai agama/kaum/budaya tidak dapat diurus dengan adil dan jujur…rakyat bornio bukanlah buta dan tidak tahu apa-apa…tentang semua ini..tetapi mereka lebih mengutamakan negaralah maka tiadanya demonstrasi seperti apa yang melaku di malaya…

    Apapun ini adalah luahan hati saya…Kita boleh berbeda pendapat dan pandangan tetapi dalam soal besar iaitu kedaulatan Negara.. kira perlu bersatu hati dan tenaga..agar tidak dijajah kembali……. walaupun sesetengah negeri boleh dijajah dalam bentuk yang halus.. jika pemimpinnya tidak peka akan kebajikan rakyatnya sendiri..

    ape ko mengarut ni…hal penjawatan tu ape sabah ape malaya….sume sama je kite 1malaysia,1negara, sempit tul pemikiran ko ni..agenda la..tah pape je…ko ada bukti ke..ckp men sdap je…ko ni mesti x penah kluar negeri kan..sbb tu mnda x berkembang..kenegerian ko tinggi sgt bro…kenegerian cmni x diperlukan dlm menaikkn negara kita ni…malah menjatuhkn…renung2kn

  47. usahlah maki mereka yg mempertahankan hak mereke (negeri) biarkanlah. kerna mereka berhak atas sbb mereka yg menanggung rasa…
    biarlah jelas, negera adalah gabungan banyak negeri dan negeri adalah 1 hak…. kena faham perkara ini…
    cth : sebuah kpg terdpt banyak rumah dan tidak ada sebuah rumah pun yg menjadi hak kpd seluruh penduduk kpg tetapi hanya hak kpd seorang penduduk sahaja…..
    Saya bukanlah nak menyabung sapa2 tapi kita perlu berpandangan positif semua perkara….
    Semua harta yg berada di depan mata kita bukanlah milik kita tetapi YANG MAHAKUASA. YANG MAHAPEMURAH meminjamkan kpd kita semua….tugas kita hanya menjaganya dan bukan mengabaikannya serta bukan untuk menganggap milik kita…ingat semunya pinjaman belaka…
    Kpd mereka yg menyalahgunakan HAK TUHAN maka segeralah bertaubat kerana HAQ pasti benar & BATHIL akan mendpt balasan….wALLAHualam…

  48. PERANTAU WARRIOR on

    CAKAP MACAM MANA SEKALI PUN TAK GUNA, KALAU TAK DILAKSANAKAN..
    DIBANDINGKAN DENGAN PENJAWAT AWAM NEGARA LAIN….PENJAWAT AWAM MALAYSIA MENERIMA GAJI LEBIH KECIK DARIPADA PEKERJA KONTRAK/BURUH PENDATANG ASING(PATI).!! YANG BEKERJA DALAM MALAYSIA…..MACAM MANA PENJAWAT AWAM TAK BUAT KERJA SAMBILAN????????
    GAJI KAIS PAGI MAKAN PAGI,PETANG MAKAN PETANG…..MACAM MANA PENJAWAT AWAM TAK BERHUTANG????? KALAU GAJI TAK CUKUP,LEBIH-LEBIH LAGI SEKARANG NI KOS HIDUP YANG TINGGI……
    KEPADA PEMIMPIN-PEMIMPIN TU,INGAT-INGATLAH RAKYAT SENDIRI….
    JANGAN NAK JADI HERO TOLONG NEGARA LAIN SEDANGKAN RAKYAT SENDIRI MERANA….BUKAN TAK BOLEH KITA BERAMAL/BERSEDEKAH,TAPI TENGOKLAH KEADAAN,JANGAN TIBA PILIHANRAYA BARU NAK BUAT PEMBANGUNAN!!! SEMUANYA DAH TERLAMBAT NAK MERAIH SIMPATI DARIPADA RAKYAT!!!! JADIKAN KEGAWATAN EKONOMI PADA 1998 SEBAGAI IKTIBAR!!!

    ” WASSALAM,FIKIR2KANLAH”

  49. Cikgu Mokhtar on

    Keberkesanan penyampaian dalam pentadbiran awam di Malaysia sering bermasalah adalah disebabkan kesukaran untuk membuang pekerja yang bermasalah. Biasanya pekerja bermasalah sentiasa berlindungi dikesatuan-kesatuan sekerja. Selagi tulis kedatangan dan tidak ponteng 90 hari berturut-turut tidak boleh dipecat walau pun tak buat kerja atau kerja 10% saja. Sering keterlibatan dengan kes-kes hampir berat, ditutup kes atas nasihat. Adalah lebih baik dipakaiguna sistem pengurusan swasta dalam menangai pekerja bermasalah. Tiga kali pontengkerja atau meninggalkan kerja tanpa kenyataan terus dipecat. Gagal menjalankan tanggungjawab mengikut tempoh tiga kali berturut-turut, pecat. Kalau kerajaan berani bertindak begini, insaalah kerajaan Malaysia terus maju dan disenangi rakyatnya.

  50. zul: saya setuju dengan komen saudara….. itulah yang terbaiknya.

    Benar…dan setuju sangat sangat.

  51. zint: ape ko mengarut ni…hal penjawatan tu ape sabah ape malaya….sume sama je kite 1malaysia,1negara, sempit tul pemikiran ko ni..agenda la..tah pape je…ko ada bukti ke..ckp men sdap je…ko ni mesti x penah kluar negeri kan..sbb tu mnda x berkembang..kenegerian ko tinggi sgt bro…kenegerian cmni x diperlukan dlm menaikkn negara kita ni…malah menjatuhkn…renung2kn

  52. saudara sabahrian….. aku rasa pemikiran ko ni x sejajar dgn pengalaman dan pengetahuan pelajaran ko kot… kalau la org semenanjung tu menjajah sabah kenapa pembesar dari semenanjung tak menghantar gabenor memerintah sabah? ketua menyeri sabah tu org mana? ada ker menteri2 sabah tu org semenanjung? tadak kan… so jgn la ikut perasaan semangat kenegerian sangat bro…, ko x bershukur ker bila org luar dari sabah dtg belajar ilmu di negeri anda? kalau org semenanjung sangup menuntut ilmu sampai ke sana maka org sabah pon sama, jgn la selesa duk berpayung di negeri sendiri jer kan. sebab aku rasa kau ni tak pernah ke mana2 so minda kau tu masih d kelas 3, so harap, org sana tidak berfikiran kelas 3 mcm tu. hidup malaysia.

  53. zaly:
    saudara sabahrian….. aku rasa pemikiran ko ni x sejajar dgn pengalaman dan pengetahuan pelajaran ko kot… kalau la org semenanjung tu menjajah sabah kenapa pembesar dari semenanjung tak menghantar gabenor memerintah sabah? ketua menyeri sabah tu org mana? ada ker menteri2 sabah tu org semenanjung? tadak kan… so jgn la ikut perasaan semangat kenegerian sangat bro…, ko x bershukur ker bila org luar dari sabah dtg belajar ilmu di negeri anda? kalau org semenanjung sangup menuntut ilmu sampai ke sana maka org sabah pon sama, jgn la selesa duk berpayung di negeri sendiri jer kan. sebab aku rasa kau ni tak pernah ke mana2 so minda kau tu masih d kelas 3, so harap, org sana tidak berfikiran kelas 3 mcm tu. hidup malaysia.

    SAUDARA ZALY
    KESIAN-KESIAN
    kesian-kesian
    Apapun terima kasih atas komen saudara yang membina…
    hairan-hairan
    HAIRAN-HAIRAN
    Saya maafkan saudara….
    DUNIA SEMENTARA AKHIRAT KEKAL ABADI

  54. kogutanman on

    kakitangan awam kerja baik ke tak baik ke.. kadang2 berpunca daripada bagaimana ketuanya mentadbir organisasinya… rasanya tak perlulah kita pikir nak ambik tindakan keatas mereka2 ni..sb kerja itu juga satu ibadat..kalo kja x brsngguh2 maka x dapat la apa2..Gaji buta..?? x apa.. dosa diorang tanggung sndiri..kita skadar boleh bagi nasihat.. dan sbnrnya kalo di renungkan secara mendalam mmg org2 yg x jjur bkerja xkan dapat apa2 pn .. mereka x akan dapat rasa nikmat sebenar dg gaji yg di perolehi..berapa beso pn gajinya, pasti tak akan cukup2.. kadang2 Allah bagi hen, terima gaji je,,, tayar krte pncit, bil itu dan ini sampai dan mcm2 lgi…Wallahualam.. lu olang piki la sindiri….

  55. kogutanman on

    Sabarian :
    komen ko ok dan x ok…
    Tapi sya rasa elok pikir pasal pertambahan penduduk sabah yg 3 x ganda pertambahannya…mana datang penduduk2 sabah tu..?? Yg org smnjung datang belajar di sabah, kan itu bagus.. kita sama2 ogr malaysia..dlm masa sama juga ank2 sabah belajar la rajin2 kita akan sama2 timba ilmu walau di mana pun negeri di Malaysia ini… Bila sudah berjaya, jadi pemimpin,,, mari kita siasat mcmna org2 PTI boleh dg senangnya jadi rakyat sabah khususnya, malaysia amnya….
    Apa macam bos..???

  56. kogutanman on

    He he…
    Sabarian..sabarian..
    Sy sokong c Merpati Putih dan sy sokong kamu juga…
    cuma sy keliru dan x faham apa sebenarnya yg bermain di kepala kamu…

    Sb..kalo tidak mau berlaku apa yg kamu nyatakan itu.. kenalah tukar pemerintah, bukan kerajaan,,,maksudnya kena bagi peluang PR jadi pemerintah.. kemudian tengok apakah yg kamu tak puas hati sekarang ni akan berubah ka atau sama juga..

    sb yg pasti .. selagi yg memerintah kerajaan sekarang ni masih memerintah,, maka kamu tak akan dapat ubah apa yg kamu tidak puas hati..melainkan kamu jadi ahli parlimen, boleh la coba2 kemukakan cadangan perubahan yg kamu mau di parlimen.

    Demonstrasi2 jalanan yg berlaku tu salah satu cara mau bagitahu pemerintah ( pemerintah ya, bukan kerajaan) ada yg perlu di perbaiki…

    Makanya buat la sesuatu utk mengubah apa yg kamu mau untuk di ubah dg tindakan bukan hanya dg komen2 di sini…

    Apa macam bos..??

Leave A Reply