Gaji Naik RM1,200 Sebulan Bermula 1 Julai 201. Gaji Minimum Untuk Kakitangan Awam Selepas Ini!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Gaji Naik RM1,200 Sebulan Bermula 1 Julai 2016. Gaji Minimum Untuk Kakitangan Awam Selepas Ini!

Ya…berita gembira kepada anda semua.

gaji naik

Selepas kerajaan Malaysia mengumumkan berita kenaikan kadar imbuhan tetap perumahan aka elaun perumahan penjawat awam (ITP) termasuklah kepada kalangan kakitangan awam di Malaysia pada paras minimum sekurang-kurangnya RM300 manakala kenaikan 25 peratus daripada kadar asal ITP mereka untuk kakitangan kerajaan yang tinggal di kuaters, kini kerajaan sudah bersedia untuk melaksanakan gaji minimum Malaysia yang naik kepada paras minimum setinggi sekurang-kurangnya RM1,200 sebulan.

Ini bermakna selepas ini tiada lagi penjawat awam yang mempunyai gaji serendah RM1,000 apatah lagi RM800 sebulan dalam sektor. semuanya yang diperingkat abawah akan naik bagi melepasi paras yang telah ditetapkan bermula 1 Januari 2016 ini.

Walaubagaimanapun, besarlah harapan Berita Semasa agar kenaikan gaji naik ke pada paras gaji minimum yang baru untuk penjawat awam tidak memberikan kesan kepada lonjakan harga barang dikalangan peniaga yang mengambil kesempatan.

Kenaikan Gaji Naik ke Paras Minimum RM1,200 Vs Pinjaman Bank Rakyat?

Dan Berita Semasa juga suka ingin nasihatkan, jikalau gaji naik usahlah menghampiri dan mendekati kakitangan Bank Rakyat untuk pinjaman peribadi mahupun overlap bank sedia ada untuk mendapat lebihan tunai untuk perkara yang tidak perlu.

Jikalau tiada keperluan yang mendesak. Tidak usahlah. Beringatlah.

Tahun 2016 adalah tahun yang tidak menentu bagi Malaysia. Jangan dibazirkan pulangan pendapatan anda untuk perkara menyeronokkan untuk masa yang singkat sahaja. Dahulukan yang mana penting. Simpanan sangat penting bagi tahun 2016 ini.

P/S : Apa-apa yang berlaku kepada diri kita semuanya berpunca daripada tindakan diri kita sendiri.



Share.

54 Comments

  1. Gaji staff NFC pun patut naik ni sebab Kak Jat Lembu dah disahkankan bebas oleh mahkamah lembu walaupun duit 250 juta tu still lesap entah ke mana.

  2. Naik gaji pa paras rm 1200 maka naik juga paras gaji ps dgn sdrnya harga brgan naik. Tidak mungkin kenaikan harga brg dpt dikawal,bermula tahun 2016 byk brg akan naik walaupun gaji belum naik, ini kerana impak kejatuhan mata wang rm dan pelarasan harga brg yg belum naik sepenuhnya dlm tahun 2015.

  3. Peniaga tidak mungkin mampu bertahan pada paras harga lama bila harga brg berterusan naik, dimana peniaga tidak akan berterusan menanggung kos profit dll..oleh itu tiada mungkin harga brgan tidak akan naik walaupun byk yg tidak berpuashati dgn kenaikan harga brg tetapi kemudahan pembeli lebih utama dari menekan peniaga kearah bangkrapan.

  4. Kenaikan gaji memang satu kebaikan yg semestinya naik dari dulu lg bukannya skrg malah dgn kos hidup masa kini kenaikan gaji tidak memberi byk peratusan kenaikan dgn harga brg yg telah naik berlipat ganda. Kerajaan mesti menyelesaikan byk masalah dgn cepat dan bertanggungjawap, utk menaikan nilai mata wang rm dlm masa yg paling singkat bukannya memberi alasan mengelak malah hanya mampu menarik pelabur asing yg akhirnya hanya akan lebih memberi kebaik pada mrk tetapi menyusahkan rakyat sdr.

  5. Akhir sekali adalah rakyat malaysia sdr telah dididik membeli brg murah tidak berkualiti malah brgan ini dtgnya dari luar yg hanya akan menguntung negara terbabit dan negara pula memungut sampah dtgnya dari luar bila mana brgan yg dibeli cepat rosak dll.yg rugi tetap kita sdr. Kenapa tidak membeli brgan tempatan walaupun mahal tetapi berbaloi dgn kualitinya malah buatan tempatan.

  6. pemerhati on

    gaji swasta kerajaan tak berani nak umum RM1200 walaupun tampa elaun sebab nak ambil cukai dari syarikat swasta.satu penghinaan kepada pekerja swasta.. saya seru pekerja mogok untuk mengajar kerajaan yang berat sebelah.

  7. gaji swasta perlu setaraf kerajaan kerana swasta tiada apa apa kemudahan.. MTUC perlu tegas jangan jadi tunggul kayu saja.

  8. Anonymous on

    gaji swasta xde maknanya majikan nak ikut minimum rm1200 sebulan kebanyakkan orang malaysia dah jadi mcm taraf warga asing dan merempat tanah air tercinta…… terutamanya dalam pekerjaan buruh, jurujual, pekerja kilang dan seangkatan dengannya

  9. Anonymous on

    Orang kuat BN memang takde masalah.
    Lepas songlap duit negara masuk mahkamah lps tu bebas.
    Kak jat sekeluarga pencuri lembu dah membuktikannya

  10. Mat Cendol on

    Gaji aku RM 650 jadi kuli jual cendol.
    Lepas ni aku nak apply jadi amah hospital la. Mop lantai pun jadilah. Dapatlah aku RM 1200
    Kayo den ha ha ha

  11. 1,200 vs kenaikan harga barang dan perkhidmatan serta penghapusan subsidi elektrik pada 2016 = tak cukup. Seeloknya dikaji semula, dan gaji minimum sekurang-kurangnya RM 2,905.00 sebulan

  12. d advise given by BS on bank slavery is very true. d lower end groups r easy to take offer. while looking helpful d system is to make money. d overlapping plan is one good planning where d bank creates money out of nothing. so, if u not willing to remain d slaves of d bankers n pay d cost of ur own salary, dun go for overlapping.

  13. Anonymous on

    diharap jabatan perkhidmatan awam yang dikuasai oleh ptd2 bijak pandai di sana dapat menggunakan kebijaksanaan mereka untuk merangka dan menyeragamkan tangga gaji setiap gred/skim supaya tidak jadi caca marba seperti kenaikan haritu yang peratusannya ikut gaji terakhir bukannya ikut tangga gaji sampai jadi caca marba orang yang gaji T6 tahun ni apabila naik T7 tahun depan, gajinya lagi tinggi dari mereka yang T7 pada tahun ini. pandai!

  14. kerja gomen n kerja mop lantai tak banyak beza bebannya.. cuma beza gomen dan swasta.

  15. pemerhati on

    orang swasta mampu buat kerja gomen.. orang gomen belum tentu mampu buat kerja swasta. cuma beza gaji gomen lebih banyak dari kerja swasta. kerja gomen terhad kerana habuan tinggi berbanding swasta.. kalau kata kata aku salah tolong jawab kenapa lebih ramai mahukan kerja gomen berbanding swasta.

  16. Kebanyakan org yg komen xpuas hati ni mesti kakitangan swasta kn?kdg2 xfhm dgn staff swasta ni,kakitangan awam naik gaji jer mesti kecoh.dpt saguhati rm500 pun kecoh.cuba tanya org kje tnb,lap,tm petronas dpt bonus braper setahun.penah jer nmpk org tnb lepak smpai berjam2 kt kedai mkn smpai dkt 10 org.ada ker korang kuiri diaorg xbuat kje.tp bila kakitangan awam g mkn kt kedai mkn,sedap jer kata kakitangan awam asyik lepak.jgn krn sorang yg xbaik,semua kne cop sama.masing2 ada persatuan utk bela pekerja masing2,suh ler persatuan tu fight dan bg usul2 kt menteri.cuepacs fight utk kakitangan awam sbb itu tugas diaorg.kutuk kakitangan awam mcm ler xde sedara mara kje krjn.knaper xcakap sedara mara hangpa pun sama?ada bran????

  17. tp mcm tak adil plak kalau gaji minimum utkyg baru kerja rm1200 camne dgn yg dah lama berkhidmat dgn gaji baru rm1400 lainlah kenaikan ikut berapa peratus.Barulah best kan..

  18. Anonymous on

    Bila lagi gaji najib nak naik ni. Sepatutnya dalam keadaan sekarang ni gaji najib lebih tinggi daripada PM singapura. Harap kerajaan ambil perhatian supaya najib di naikkan gaji minimum RM2.6b sbln serta merta dan rosmah di beri elaun sbg bodyguard najib sekurang2nya rm1juta sbln.

  19. yg baru kerja seronok sakan dapat gaji baru …..yg dah lama kerja bertahun2 tu bagaimana pulakkkk ???? orang sepatutnya naikkan gaji pekerja yg dah berpuluh2 tahun tu dulu ….takkan tak paham camana nak buat supaya tak berlaku perselisihan paham yg boleh menyebabkan riuh satu pejabat ….naikkan gaji pekerja yg dah berpuluh tahun tu 3kali ganda itu lebih baik …

  20. Anonymous on

    hahaha lu jd keyboard warrior leh le. lu igt keje awam nih sayur sgt ke smpi sombong sgt dgn statement ko tuh? bape ramai org yg penah keje swasta lari psl nak ‘job security’, apply msk ptd sbg cth, dpt keje, teruih jd haru biru & terkial2 walhal dh bertahun dlm service. konon dulu keje swasta konon cekap. lu try wat custome service/counter dulu lyn karenah public, baru leh sembang di sini. ptuihhh.

  21. Anonymous on

    ptd2 kat jpa tu takkan peduli nasib skim lain, lebih lagi gred pelaksana ni. janji tembolok mereka dan suku sakat mereka penuh. kan ptd kan kan…?

  22. Anonymous on

    seeloknya gaji pekerja perkhidmatan awam ni ikut macam dulu, rendah dan tidak setanding dengan pekerja sektor swasta. dari sini baru kita nampak keikhlasan orang yang masuk sektor awam. dulu orang yang masuk perkhidmatan awam ni ada beberapa kategori:

    1. asalkan ada kerja, boleh menyara keluarga
    2. kelulusan tak tinggi mana, jadi mereka sedar diri, dapat gaji rendah dan kena kerja untuk buktikan kemampuan
    3. tidak diterima oleh sektor swasta sebab merit

    lepas zaman paklah naikkan gaji gila-gila, semua orang berebut nak masuk perkhidmatan awam, maklumlah kebanyakan skim gaji kini banyak yang melebihi skim gaji swasta. mereka masuk kerja kerajaan bukan ingin berbakti kepada negara, tetapi untuk gaji tinggi disamping keselamatan kerjaya. maklumlah kerja kerajaan susah nak dibuang, banyak sangat prosesnya. itu yang sekarang ni banyak penjawat awam terutama kategori p&p terdiri dari mereka yang materialistik. asalnya kerja swasta, tapi bila tengok skim gaji kerajaan lebih tinggi dari swasta sejak akhir-akhir ni, maka mereka pun beralih arah. gaji tinggi, goyang kaki. lihat saja skim ptd yang asalnya sekadar 2000-3000 orang sahaja, kini mencecah belasan ribu orang. lepastu takda tempat kosong, mula la diletakkan di jabatan lain yang ada skimnya yang tersendiri. akhirnya perkhidmatan awam jadi cacamarba.

    jadi kepada sektor swasta, apa yang aku nampak sekarang ni adalah:
    1. turunkan semula merit anda, walaupun tak dapat offer gaji tinggi, supaya ada graduan baru yang pointer alakadar boleh menyertai sektor swasta. ini memandangkan jpa sekarang pun terlalu demanding nak pointer 3.5 ke atas. pointer tinggi bukan bermakna mereka ini cekap, sebaliknya ada yang hanya menghafal atau lebih buruk lagi meniru.
    2. terima mereka yang berusia 40 ke atas untuk ditemuduga dan diambil bekerja, terutama mereka yang “bersara pilihan” dari kerajaan lepas usia 40. memang ada yang bersara pilihan usia 40 samada untuk berniaga atau ingin mencuba sektor swasta.

  23. Anonymous on

    kerja swasta ke kerja gomen ke…. semua nak kena masuk kubur… nak kaya kena jdi menteri dan kroni ..tq

  24. Anonymous on

    Timb Menteri, Menteri & Perdana Menteri dapat pelbagai kemudahan dan FREE… nkorang ado…

  25. Anonymous on

    Bil Air FREE, Bil Api FREE, Drebar GOMEN BAYAR GAJI, Kereta KERETA GOMEN, Bil Telefon FREE, Rumah GOMEN, Elaun BERCUTI LUAR NEGARA… itu ini gedebuk gedebak CEME… Gaji Berbelas Ribu, Elaun itu ini… nkorang WEKKKKSSSS…!!!

  26. Anonymous on

    aku sokong dinaikkan gaji PM NAJIB yg berjuang menaikkan maruah bgsa Melayu supaya kita tak jadi bangsat…

  27. Anonymous on

    Gaji PM Malaysia antara yg terendah dlm negara yg amalkan demokrasi

  28. Anonymous on

    Penjawat AWAM di Malaysia terlalu dimanjakan… patut pemberian BONUS ditarik balik…

  29. Anonymous on

    tul tuh bro, disebabkan kenaikan menggiler nih ler kjaan nyer belanja mengurus skng nih defisit manjang. ramai yg tergile2 nk msk keje k’jaan sbb dpt 3 benefit, gaji tinggi, job secure & pencen. sektor swasta dh xlaku. yg msk nih plak belumba2 bkn utk berkhidmat dgn penuh semangat, tp utk mengejar jawatan/pangkat jer.

  30. Anonymous on

    apabila kita dapat sesuatu, tetapi dirasakan ianya tidak cukup dan tidak banyak, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya apa yang anda dapat itu tidak berkat. mereka yang merasakan bahawa sesuatu yang diperolehi itu cukup dan sentiasa bersyukur, sesungguhnya mereka itulah yang selalu bersyukur dan rezekinya diberkati.

  31. Anonymous on

    hidup????? hidup????
    satu???? satu?????
    janji???? janji????

    trima kasey!

  32. Pikir Bangsa GST on

    Yg patut bersyukur kita syukur,kalau kena tipu syukur jugak memang sah orang gila,orang gila mana tau nak letak sesuatu ditempatnya..orang bukan nak gaji besar,tapi setimpal,bukan tahap sampai beli jet.Kalau sume mahal sangat memang x cukup jawabnya,simple,xkan x paham,jgn guna agama utk tekak sendiri…

  33. pesara LLN/TNB pencen RM280 monthly at present. saya telah bersara dalam 12 tahun dari LLN DARI 1978 hingga 1990. nowi pencen gaji baru RM1200? jawab saya

  34. gaji guru kafa perlu jugak diambil kira
    ilmu yg ada pda guru kafa sgt tinggi nilainya
    klu bersalin guru kafa tiada gaji habis nak makan apa

  35. PEDULI APA on

    Malam jadi jaga siang jadi penjawat awam,Kenaikan tu untuk org baru saja kami yang dah lama ni naik je pangkat gaji tak naik.Mana ada lagi negara dalam dunia ni pangkat naik gaji tak naik..

  36. Assalamulaikum semuaye syukurlah kenaikan gaji dah lama x naik gaji kerana barang keperluan harian naik dan harga minyak petro meningkat supaya jasa baik dan pertimbangkan pihak berkuasa dapat di pertimbangkan dasar ekonomi sekarang dan sara hidup kehidupan setiap umatye amat di perlukan harap faham dan harap maklumkan sekian terima kasih……

  37. khairuzzaman on

    saya penjawat awam…kerja 3thn..gaji baru rm1099.69..
    saya tak dpt pn gaji minimum rm1200.
    rupa2nya,gaji minimum rm1200 hanya untuk pekerja baru…choi…tidak adil..
    lepas ni,jangan harap la sya nak undi BN dlm pru akn dtg nanti….

  38. Gaji sy masih rm950 .majikan senyap dan berdiam diri, lepas sy BERI TAHU mengenai gaji minimum dia naik kn rm1000 itu pun mila bulan 9 ,,

  39. 1- adakah guru kafa yang awal mengaja kena ngaja dulu 3 bulan. baru dapat eluan gaji ??? gaji itu dapat hk 3 bulan jugak ke atau kira bulan yg ke 4 ???
    2- hari mengajar brapa hari . ahad isnin selasa gitu ???
    TQ.

Leave A Reply