≡ Menu

Format UPSR 2017 Baru : Bahasa Inggeris, Matematik, Bahasa Melayu, Sains

Format UPSR 2017 Baru : Bahasa Inggeris, Matematik, Bahasa Melayu, Sains

Apa yang pelajar UPSR hadapi sebelum ini peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah tidak akan 100 peratus sama konsep dan format yang bakal dihadapi pelajar UPSR kelak.

format upsr

Ini kerana, bagi matapelajaran dan subjek Bahasa Inggeris UPSR 2017 akan mula dipecahkan kepada 2 gred sepertimana dipraktikkan dalam subjek Bahasa Melayu UPSR selama ini.

Senarai Format UPSR Baru 2017 Kertas Bahasa Inggeris?

  • Kertas pemahaman BI – A
  • Kertas Penulisan BI – A
  • menambah eleman Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam soalan UPSR selepas ini
  • Akan mula mengurangkan soalan UPSR yang berbentuk aneka pilihan dan memperbanyakan soalan objektif KBAT yang mana ia turut melibatkan subjek-subjek yang lain.

Rombakan format UPSR 2017 melibatkan kertas Bahasa Inggeris ini dilakukan sebagai langkah Kementerian Pendidikan Malaysia KPM dan juga Lembaga Peperiksaan Malaysia LPM ke arah mahu melihatkan peningkatan penguasaan dikalangan pelajar di Malaysia terutamanya di peringkat sekolah rendah lagi.

Tambahan satu lagi gred A dalam UPSR 2017 sekaliguskan meningkatkan keputusan UPSR bermula tahun depan akan menjadi 6A berbanding 5A tahun sebelum ini

  1. Matematik
  2. Penulisan Bahasa Inggeris
  3. Pemahaman Bahasa Inggeris
  4. Penulisan Bahasa Melayu
  5. Pemahaman Bahasa Melayu
  6. Sains

Jikalau adik-asik dan kalangan ibu bapa yang mahu melihat sendiri, contoh format UPSR 2017 yang baru melibatkan Bahasa Inggeris dan juga bersama-sama dikongsikan format UPSR Bahasa Melayu, Matematik, Sains, Bahasa Tamil dan juga Bahasa Cina seperti dikongsikan pada jadual di bawah ini:

Perkara Butiran Dan Pautannya
Format baru Bahasa Inggeris; Bahasa Melayu; Bahasa Tamil; Tamil; Cina KLIK SINI
Matematik KLIK SINI
Sains KLIK SINI

 

 

 

Sambung Baca Yang Ini Pula - Ada Kaitan Dengan Di Atas:

28 Komen Bernas di Berita Semasa… add one
  • 0 Nik Aleeya nASUHA 3:52 pm

    susah nyerrrr upsr tahun ini

  • 0 Nik Aleeya Nasuha 4:48 pm

    agak2 dapat 6a x

  • 0 Tanpa Nama 11:27 am

    sdaya shufdhsdfh

  • 0 Tanpa Nama 3:58 pm

    hahahahahahahahahahahhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

  • 0 Aishah najihah 9:52 pm

    Memang susah pun

    rsa macam nk mati

  • 0 sornalatha 9:35 pm

    tidak susah yakin!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 0 iman 11:32 am

    aku dapat 6A mase perjubaan haritu

  • 0 iman 11:32 am

    aku dapat nombor 2

  • 0 intan suhana 8:00 pm

    Upsr bahasa english

  • 0 fatihah teah 12:22 pm

    Sebenarnya kami nak tahu susah tak soalan UPSR tahun ni… Kami ni baru tahun lima…doakan lah kami berjaya di dunia dan akhirat… doakan kami juga berjaya pada tahun hadapan…

  • 0 ft name 12:32 pm

    samalah kita

  • 0 ft name 12:34 pm

    mesti susah kan soalan tahun ni… harap2 berjaya

  • 0 Garry Daniel 6:11 pm

    Sya belum tahu result sya.22/2/2016

  • 0 anis six anggun 9:55 pm

    macam mana nak jawab soalan susah macam katak mati di tepi jalan………harap-harap takkan jadi macam katak yang x pandai nk lintas jalan dan sesat…..x tahu mana arah yang nak tuju..sama macam kita.betul x murid-murid…………………….

  • 0 Tanpa Nama 9:57 pm

    hidup mesti kena yakin….betul x????????hehehehhehe

  • 0 anis six anggun 9:58 pm

    krik…..krik……….krik…..

  • 0 MUIZZUDDIN 12:52 pm

    AKU TAKUT NAK UPSR NI

  • 0 azhan 9:26 am

    susah jugak pekse ni aku yakingg aku bolih 6a

  • 0 asyraaf 3:09 pm

    aku pun sama azhan

  • 0 alya athirah 5:22 pm

    upsr tahun ni memang Susah .Tapi kita jgn CAKAP Susah ,kalau tak Susah.

  • 0 abe 10:38 am

    tapi kenapa format baru ni di jalankan keatas murid tahun 6 tahun ni terus ye?….sepatutnya diterap untuk murid yang nak periksa tahun ni beberapa tahun lebih awal, contohnya dari tahun 4 ke….. supaya lebih biasa dengan format baru. kesian budak… teraba raba tahun ni nak upsr, tahun ni jugak belajar dan nak biasakan diri dengan format baru…. kalau nak laksana sesuatu program besar, kena tengok semua segi. kalau rasa tak sempat tahun ni, kenapa tak diperkenalkan pada murid tahu 4 tahun ni dahulu… untuk upsr 3 tahun lagi….

  • 0 Bro 9:08 pm

    Sebab pembuat dasar bangang walaupun depa sendiri pernah amek UPSR.

  • 0 meknaa 7:25 pm

    gud semua adik² yg amik upsr. hihihi

  • 0 meknaa 7:26 pm

    gud luck kpd semua adik² yg amik upsr

  • 0 Rabiatul@atul 11:32 pm

    Agak2 susah ke UPSR tahun 2017 ni?doakan sya cemerlang inshaaallah amiin
    Yakin boleh dpaat

  • 0 Rabiatul@atul 11:35 pm

    Inshaaallah klw ade rezeki..harap2 dpt kputusan cmerlang …

    Yekinn jee lahh

  • 0 AINNUR 4:01 pm

    insyaalah…….pasti boleh jawab

  • 0 AINNUR 4:02 pm

    insyaalah…..pasti boleh jawab

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini