Kerajaan Malaysia Bayar BRIM RM4.5 Bilion Tidak Efektif. Mahathir, Pakar Ekonomi Dr. Fatimah Kari, Mahu BR1M Dihentikan!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
(Last Updated On: Aug 9, 2017)

Kerajaan Malaysia Bayar BRIM 3.0 2014 RM4.5 Bilion Tidak Efektif. Mahathir, Pakar Ekonomi Dr. Fatimah Kari, Mahu BR1M Dihentikan!

Bila mula kedengaran BR1M iaitu versi BR1M 1.0?

bayar brim

Ia mula dilakukan ketika pembentangan bajet 2012 ketika negara sedang dalam “mood” dan bahang menghadapi Pilihanraya Umum ke 13.

Lantas, pemerhati politik melihatkan BRIM ini sebagai “gula-gula politik” untuk mendapatkan mata tambahan daripada rakyat Malaysia yang dilihatkan mampu diterjemahkan kepada undi dalam Pilihanraya Umum ke 13 terutamanya kepada golongan yang tinggal di kawasan kampung, FELDA dan pedalaman Malaysia. Itu kata mereka……

Hari ini, mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sekali menemplak cara Najib Razak menguruskan kewangan negara dan merasakan pembayaran BR1M sangat tidak efisien dan bakal membebankan kewangan Malaysia. Hujahnya?

Tun Mahathir Mohamad : BRIM Beban Negara!!

Butirannya boleh anda semak seperti di bawah ini.

  • Kerajaan berdepan dengan defisit dan hutang Malaysia yang besar sekiranya pemberian BR1M diteruskan.
  • Pemberian antara RM300 hingga RM650 seorang kepada tujuh juta rakyat melibatkan kos RM4.5 bilion. Apabila jumlah ini ditambah kepada RM1,200 (setiap orang) kos akan menjadi RM8.4 bilion.
  • RM4.5 bilion satu jumlah yang sangat banyak, apatah lagi RM8.4 bilion kelak. Masalahnya masih ramai lagi orang miskin di negara Malaysia.
  • Adakah kita (kerajaan) memerlukan BR1M (untuk mendapat sokongan) walaupun tanpanya, kita masih mendapat sokongan yang baik daripada masyarakat jikalau kena caranya
  • Sepatutnya kerajaan perlu cari jalan & sebab mengapa rakyat Malaysia menolak kerajaan. Pemberian BR1M sama sekali tidak akan mengubah pendirian rakyat dan mampu diterjemahkan sokongan kepada kerajaan

Berdasarkan pemerhatian Berita Semasa kalau mahu berbincang isu subsidi ini mesti ada disiplin ekonomi yang tinggi. Dan Berita Semasa ada melakukan pengiraan secara kasar mengenai pembayaran BR1M ini di mana :



  • Kerajaan mengatakan 7 juta isi rumah termasuk bujang telah menerima BR1M
  • Secara puratanya, 3 orang untuk setiap isi rumah
  • Untuk tahun ini, 30 juta jumlah rakyat Malaysia berjaya dicatatkan
  • 3 x 7juta = 21 juta orang telah terkesan dengan pemberian tidak kira samada banyak atau sedikit kesannya terhadap setiap isi rumah yang ada
  • 30 juta – 21juta = 9 juta rakyat Malaysia tidak menikmati BR1M
  • 1% golongan taikun kaya, VVIP, golongan kaya = Mewakili 3 juta daripada seluruh populasi di Malaysia
  • Bermakna 6juta yang tidak menikmati BR1M
  • 17 ribu yang menolak BR1M 3.0 = 5.083 juta
  • Sekitar jumlah 5 juta orang ini sebenarnya mewakili 12% daripada populasi rakyat Malaysia yang dahulunya dapat dan menikmati subsidi minyak, gula dan sebagainya yang telah ditarik sedikit demi sedikit atas nama rasionalisasi subsidi.
  • Tetapi disebabkan BR1M, ramai yang tidak BR1M apatah lagi subsidi minyak yang telah ditarik nilainya dan subsidi gula yang telah pun dihapuskan subsidinya
  • Hasilnya, kelompok yang 12% ini apa yang mereka perolehi? Kenaikan kos sara hidup yang menghimpit dan dalam pada masa yang sama mereka yang membayar cukai kepada negara, tidak mendapat apa-apa sebagai “pulangannya”
  • Oleh itu, Berita Semasa ingin bertanya kepada pihak kerajaan di mana pembelaan untuk kumpulan 12% rakyat Malaysia yang menjalankan tanggungjawab mereka kepada negara sedangkan hak mereka dinafikan ketika ini?

Tidak cukup dengan itu, Pengarah Pusat Kajian Kemiskinan dan Pembangunan, Universiti Malaya, Profesor Madya Dr. Fatimah Kari tampil dengan hasil kajian yang dijalankan oleh Pusat Kajian Kemiskinan dan Pembangunan terhadap rasionalisasi subsidi tenaga oleh kerajaan Malaysia sejak tahun 2014. Hasilnya?

Pakar Ekonomi Dr. Fatimah Kari Cadang Henti Bayar BR1M!

Banyak yang negatif daripada posif pembayaran BR1M ini antaranya ialah :

  1. Pemberian BR1M harus dihentikan segera kerana tidak efektif untuk membantu golongan berpendapatan rendah dalam jangka waktu yang panjang
  2. Sebaliknya selepas BR1M dihentikan dan digantikan segera dengan bantuan bersifat perlindungan sosial kepada golongan berpendapatan rendah seperti akses kepada perlindungan insurans, perubatan dan pendidikan.
  3. Pemberian BR1M secara berterusan juga tidak menyokong Malaysia untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.
  4. Mencipta peluang pekerjaan supaya mereka boleh mendapat pendapatan tambahan yang berterusan berbanding membelanjakan RM4.5 bilion untuk pembayaran BRiM ini
  5. Buka peluang dan beri galakan kepada golongan miskin untuk menceburi bidang keusahawanan untuk menjana lebih banyak pendapatan serta keluar daripada kemiskinan berbanding membelanjakan RM4.5 bilion untuk pembayaran BR1M ini
  6. Rasionalisasi subsidi telah menyebabkan berlaku peningkatan paras kemiskinan dikalangan rakyat Malaysia & inflasi terus melonjak tinggi

P/S : Sayang seribu kali sayang, Pusat Pungut Zakat (PPZ) acapkali bermegah dengan kutipan zakat yang berjumlah berbilion-bilion setiap tahun. Malangnya, ramai golongan yang layak masih dibiarkan tanpa bantuan setiap tahun. Takut “tersalah beri bantuan katanya”, tetapi Pusat Zakat tersalah guna tidak mengapa?

PP/S : Sepatutnya, Malaysia perlu perkasakan Pusat Zakat dan Jabatan Kebajikan Masyarakat…

PPP/S : Anda bersetuju BR1M dihentikan?

Share.

141 Comments

  1. Anonymous on

    apa yang boleh aku kata..setuju sebab banyak negetif dari positif………
    majority yang terima duit BR1M guna untuk beli barang mengikut kehendak bukan keperluan..

  2. siti situ sana sini on

    Menteri kewangan pun dato najib pegang, bagilah orang lain sandang.. Cukuplah penglibatan isteri anda dalam urusan pentadbiran.. Nak kalahkan michelle obama kerr..
    BRIM nie ada baik buruknya, S’pore pun ada tapi ekonomi depa kukuh.. Nak kita jadi macam indonesia ke.. Dengarlah pendapat cerdik pandai ekonomi.. BRIM hanya kesedapan sementara. Kaji balik subsidi sebab semua orang kaya miskin merasa.. Bincang macam mana rakyat yang layak sahaja boleh dapat subsidi..Itu lagi bagus.

  3. STOP STOP STOP BR1M!!!!!!!

    PETRONAS UNTUNG…!!!..SEPATUTNYA HASIL BUMI ITU DIKONGSI BERSAMA RAKYAT MALAYSIA..

    PETROL ADALAH NADI UNTUK MENERUSKAN KEHIDUPAN..JANGAN TARIK SUBSIDI PETROL RON 95 LAGI…TAMBAH BALIK SUBSIDI MENJADIKAN HARGA PETROL SEKURANGNYA RM2.00 SELITER!!!!!!..DARIPADA BERI BRIM..!!

  4. Anonymous on

    BN – Bankrapkan Negara melalui BRIM. Pakar ekonomi kangkung fikir melalui BRIM beban rakyat miskin akan dapat dikurangkan tapi tidak pernah fikir kesan negatifnya. Pembaziran wang dalam satu-satu jumlah yang sangat besar contohnya bilion-bilion ringgit akan mengambil masa yang sangat lama untuk negara menjana semula pendapatan sebesar itu. Fikir-fikirkan lah kalau hutang sudah setinggi gunung macam mana nak bayar balik. Buang duit senang dalam satu saat pun boleh tapi kalau cari duit bukannya mudah lebih-lebih lagi sebanyak itu.

  5. Bagi bonus, sebulan pn susah. Bg BR1M tak pulak berkira. Kerajaan-kerajaan.

  6. Anonymous on

    Rakyat dapat sikit tu pun nak bising….ada kroni yg dapat berjuta juta tak bising pulak…negara tak bengkrap sebab beri brim…

  7. Anonymous on

    Dah tak boleh diberhentikan dah.. PEKIDA, PERKASA, PERKUDA mesti tak setuju….

  8. Anonymous on

    Eh…wah…Eh…wah… Kalau duit bagi kat rakyat sekupang dua kupang dah nak diungkit-ungkit. Tapi kalau duit yang lesap ditelan biawak hidup berbilion-bilion macam takde apa saja yang berlaku. Inilah biawak hidup yang pentingkan diri sendiri namanya.

  9. Prof. Datuk Dr. Macai on

    Bantuan BRIM diberikan bagi menggantikan pemberian subsidi. Berbanding subsidi yang turut dinikmati golongan kaya dan warga asing, BRIM lebih sampai kpd golongan sasaran. Untuk mengurangkan defisit atau hutang negara, Kerajaan akan mengurangkan pemberian subsidi minyak Ron 95 sebanyak RM 0.30 seliter pada tahun 2014. Walaubagaimanapun Kerajaan tetap menanggung subsidi minyak Ron 95 sebanyak RM 0.38 seliter….

  10. Hamdan Bin Antau on

    “berikan kami jaring/jala untuk kami terus mencari rezki dari sumber ikan berbanding kami diberi ikan cuma sekali”

  11. Dah lama pimpinan PR dah cakap dari BR1M 1 lagi… tapi kata mcm2.. macai pun sama bersorak kata pimpinan PR bodo lah apa lah… Bila Tun M yang cakap semua macai berdiam diri, taknak bersorak kata Tun M itu ini…. oh malaysia ku..

  12. Seeloknya nilai BR1M tu digunakan untuk subsidi minyak dan lain2…

  13. Bonus utk yang ada pekerjaan dan pendapatan tetap. BR1M utk yg tidak mampu, miskin, tidak mempunyai pekerjaan tetap….jika 7 juta dalam kategori layak utk BR1M, maksudnya pendapatan per kapita Negara merunsingkan…perkukuh ekonomi Negara…peluang pekerjaan…maaf celah sikit…ehehe

  14. Anonymous on

    Dr M takyah sibuklah. Bagus bertaubat. Sokong puak anti hadis kassim ahmad. Jakim ketakutan.

  15. Biawak idup tu siapa … ?? orang awak jugak
    dia bagi BR1M 650 tpi sebat 6 Bilion… kau org apa tau …

  16. BR1M tidak mampu menampung kos sara hidup…tidak mungkin yg dpt BR1M guna utk kehendak……kalau itu kegunaannya, maka BR1M gagal mengklasifasikan golongan yang layak…pandangan saje… :)

  17. Betul tu….yang saya tahu , ramai tak dapat2…yg 17,000 tolak BR1M lebih ramai dari yang dah dapat kot…heheh

  18. Betul tu … apa kata orang putih ..
    “Don’t give them fish .. give them rod & tech them how to fishing”

    lebih kurang cam tu aarr …atu bukan pandai sangat.

  19. Pentadbiran kerajaan terkini telah memutuskan pelan perancangan masing2. Look forward la. Settle dan laksanakan apa yang sudah diputuskan oleh kerajaan kepada rakyat… Restructure, reconcile, commit apa yang rasa tak betul dimasa-masa akan datang dan come up with best solutions for rakyat. Itu lebih matang. Dari tiba-tiba mencelah keputusan kerajaan yang telah dibuat…

  20. orang tua on

    BRIM ini tak manfaat untuk semua rakyat malaysia. Ia cuma untuk keluarga yang miskin saja..kerajaan dah meminggirkan keluarga yang sederhana..mereka perlu pertolongan..BR1M sepatutnya dihentikan sebab selagi kerajaan memberikan bantuan wang kepada rakyat..ia menggandakan lagi hutang negara..jadi kerajaan akan melangkahkan satu cara untuk rakyat membayar balik apa yang mereka dapat selama ini..tahun depan akan adanya GST..Government Service Tax sebanyak 6%. Bila adanya GST, banyak keluarga akan dibelenggu kemiskinan..

  21. Azhari Misban Azhari on

    Dapat BRIM hari ni, tak sampai seminggu habis..lepas tu…kena tanggung harga barang berbulan2 hasil kenaikan tol macam2. Kalau BRIM tak kata rasuah ke ?

  22. Adalah khabarnya penerima BR1M itu bukan yang benar2 layak. Setuju dgn Dr Fatimah K . Alangkah baiknya jika wang itu diguna dgn betul memajukan rakyat seperti bantuan susidi pertanian dan sbgainya.

  23. mr solomon on

    Mr maha and kari, sila demo puasa sampai mati supaya ajib berentikan brim. Buat lah dekat PRU 14, ade berani. Tengok ape jadi!!!!, jgn nyesal sudahla.

  24. Anonymous on

    Aku tak faham lah falsafah BRIM, yg aku tahu tahu asalnya untuk pancing undi untuk PRU13 dan dimasuk dlm manifesto BN pulak dengan berbagai janji, last2 banyak janji selepas PRU13 tidak dikotakan segi kenaikan tol, minyak , cukai dan sebagai termasuk BRIM . Disebabkan takut sokongan rakyat terpaksa juga kerajaan mencari sumber2 misteri untuk biayai BRIM ni. Kesimpulannya umno hanya pandai jaga populariti saja, walhal pengurusan ekonomi haprak

  25. Tahn dpn xu pyh BR1M 2015 la…nyusahkan kerajaan..subsidi, tongkat dan insentif ke GLC kurang2 kan juga ye..belanja pentadbiran krojaan pn kurang2 jg ye….emm…

  26. Anonymous on

    Dr M ni pegi masjid lagi elok. Pak Lah pun takde kecoh2. Duit Dr M yang berbillion tu la bagi kepada rakyat.

  27. jangan bgi brim kepada mereka bergaji atas 2k.mereka sudah kaya.bantu orang seperti kami yng bergaji bawah 2k.barulah kos ekonomi negara berkurangan dan disamping membantu rakyat miskin.

  28. yeala betul tu…tp kami yg gaji bawah 2k nie meharap sgt brim…kalau mahsuhkan mcm meganayai kami saja….eloknya bg brim pd yg bawah 2k barulah betul..

  29. Kok Ton pun nak brim. tak salah kalau bagi brim utk orang kaya. sekurang-kurangnya 650 tu lepas juga duit tips.

  30. yang dapat tu ok ler…yg jd mangsa golongan pertengahan gaji 5k seisi rumah…habuk pun tarak kita org tanngugan byk gak..

  31. Anonymous on

    nak bg biar sikit tapi semua merasa..br boleh sebut 1 Malaysia..ni hampehh..

  32. Satu lagi yg nk pi bg alaun rm35 sehari pd mereka yg berpendapatan rendah tu nk wat pe membazir duit lg..lebih baik turun kan harga minyak and harga barang dh sah ringan kan beban rakyat semua merasa..

  33. Yg gaji 5K keatas pun nak BRIM? kemaruk ke apa…. bersyukur lah dengan gaji dan kemudahan yang terbuka luas… nak lebih lagi.. usaha lebih lagi ye (kata2 gaji 5K keatas kepada golongan gaji 3K kebawah)…jgn jd mcm yg atas2 lg…..sebat apa yang ada… :)

  34. Anonymous on

    hehe BRIM utk org tak berkemampuan pun ada juga yang protes….tak cukup makan agaknya yang gaji besar tu…nak juga merasa tu…brsyukurlh.

  35. Sepatutnya yang dapat br1m tu yg patut usaha lebih, sebab brim makin ramai org ngaku miskin. Sepatutnya kat malaysia ni gaji perlu di naikkan sesuai dgn kos hidup sekarang dan yang miskin tak ada kerja tu bagi lah kerja. Kalau terus nak bantuan rasanya org lebih suka jd miskin sbb mcm2 bantuan diberi bukan sekadar br1m je dpt. Yang bekerja pula bertungkus lumus tapi gaji tak seberapa kat malaysia ni nak bndinhkan dgn kos hidup. Hakikatnya memang org mcm najib suka rakyat miskin sbb dia pikir undi je bkn nak majukan rakyat.

  36. azram…ko lh macai sebenarnya, jgn ckp sedap mulut lh macai kalau br setahun jagung dlm politik.
    Tun M tu ada sbb ckp gitu, dulu masa jd Pm ada ke dia bela rakyat miskin, Dia nk jd Pm lg tu sbb nama nya da semakin dilupakn. lu macai PR dpt ape , tgk selangor…air bg free….cukai pintu , lesen niaga, parking ,,,,bg free satu…tarik banyak….
    PR ada bg sumbangan apa utk bantu rakyat msia, bantu kucar kacir kn keamanan adalah…ajar rakyat benci kerajaan…tgk lh Thailand macai oiii….nk kerja pun susah skrg,…msia aman ..bebas…fikir lH SENDIRI MACAI OIII…

  37. BR1M….byk yg mengata bila x dpt…ada yg bersyukur bila dpt, dn ada juga yg x puashati sbb x dpt…APA NI????
    BR1M adalah utk golongan yg dibantu dn BR1M sampai ke golongan sasar.
    Subsidi gula 30sen…berapa kilo korang beli dlm sebulan??
    minyak naik pun nk kecoh!!!!
    Kerajaan laksanakn GST utk kutip cukai dr Peniaga yg selama ini sesuka hati naikkn harga barang keperluan. Peniaga da byk buat untung, kenapa kita nk melenting ??? kita terkecuali dr GST…lain lh kalau korang golongan peniaga,,tu sbb marah sgt dgn GST.
    Nak jd negara maju kena;h rajin berusaha, bukan rajin mintak naik gaji…bonos tinggi..selama ni kakitangan awam dilayan mewah…selalu dpt apa yg diminta. Golongan sederhana pun jgn lh sibuk nk kecam ttg BR1M…jika anda x dpt,,,syukurlh dgn kesenangan yg dimiliki.
    malu dgn korang yg bersikap mcm lalang…cubalh jd diri sendiri.
    pakar ekonomi pun manusia biasa juga,,,hya boleh buat ramalan…x perlu nk ikut sgt. masing@ ada agenda sendiri dn utk kepentingan peribadi. Respect dgn Najib yg berani buat perubahan dlm senario politik malaysia. walau pun BR1M setahun sekali…memadailh utk rakyat yg memerlukan. PR hya pandai bercakap dr dulu smpi sekarang…x de pun pekara yg dia org buat utk dibanggakn…balik2 perhimpunan haram…rusuhan mengumpat dn mengutuk sana sini. carilah pemimpin yg baik percakapannya, perwatakannya dan bertanggungjawab.
    pernah suatu kitika dahulu kata cerdik pandai….akan datang masa yg akan menghancurkn sesebuah negara itu bila pemimpin di pilih dr golongan fasik , berdusta dn lalai….Renungknlah .

  38. Tak abis2 pasal subsidi!!!!
    macam mana nak jd negara maju kalau semua nk subsidi. S’pore laksana GST ..xde lak negara mereka jatuh muflis. Msia baru nk laksana da mcm2 org kutuk…..Apa Ni !!!
    Nk senang kena lh berusaha lebih…bg ekonomi negara lebih maju barulh msia dapat capai sasaran negara maju. Kalau asyik nk subsidi jer…sampai bilapun rakyat msia still dlm kemiskinan. Cerdik pandai ekonomi pun x tahu lagi apa akan jd dimasa depan…mereka hya buat analisa atas kertas. X de jaminan pun msia akan kukuh walaupun BR1M dihapuskn. Ia pemberian semula duit rakyat yg dikumpul dr cukai dn pendapatan negara. Kalau nk bg subsidi pd yg layak…lg x adil namanya. cubalh rakyat msia fikir bagaimana nk majukn ekonomi sendiri, berbelanja cara berhemah, buat simpanan dn belajar berterima kasih.

  39. 1% – 3 juta…
    12% – 12 juta…
    matematik apa ni… bila kat atas silap… jumlah sebenarnya pun dah silap… tolong bagi figure yg betul..tkasih

  40. Bagi saya kalau nak bagi… biar logik.. bagi kat golongan sasaran dan memerlukan… bagi kat bujang gaji 3K.. ada logik ker??

  41. jiwa kental on

    ni semua politik kerajaan, dah takut nak bagi brim macam2 alasan takut itu takut ini puihhh..mase PRU sume bagi lepas PRU sume ambik balik shiall lah puihhh!!

  42. Minta naik Gaji bukan minta BR1M…
    yg makan gaji ada slip gaji tak lih tipu samada layak atau tidak …tapi yg tak ada slip gaji ni, kerja sendiri, berniaga dengan hasil pulohan ribu ringgit pon layak …ni cam mana ???

    Peniaga nasi lemak dgn hasil RM150 sehari, berniaga setiap hari…sebulan purata pendapatan RM 3000 – RM4500 dan tak perlu bayar cukai pendapatan pon layak dapat BR1M …
    Lom lagi peniaga Pasar Malam, pekebun getah/kelapa sawit dan lain2 …semua layak dapat BR1M, macam mana ni …

    Dlm kajian 2015 akan dtg M’sia mempunyai hampir 40% warga tua dan 20% warga Bujang
    Mampu ke kerajaan nak bagi BR1M …

  43. mama kakak on

    boleh mansuhkan brim..tapi turunkan arga minyak…arga brg..anta warga asing balik….sosial pun kurang….jadi semua dapat rasa subsidi k’jaan…

  44. rakyat malaysia on

    Betul.. Perlu berhenti BRIM. Tak Logik. Turunkan harga barang keperluan harian dan harga petrol. TOLONGLAH RAKYAT MALAYSIA

  45. ingat seisi rumah 5k dapat full ke 5k sebln…cukup jer setahun kena byr cukai..duit tu ler pun nk topup korang punya brim..tk ckp dgn tu sekatan jln raya cr salah org..lg sebln nk kuar brim..tu semua duit rakyat lah..betui ckp “tak best” galak kan miskin jadi lg miskin..jadikan bangsa melayu malas..harap subsidi jer..

  46. Anonymous on

    Ada dikalangan yang layak BRIM pernah berjaya dan jatuh….berbagai-bagai keadaan…..yang kalau tiada pendapatan semasa jatuh tu, tidak salah layak untuk BRIM. Hanya RM250-RM650 saja. Apa la yg boleh dibuat. Bayar hutang kais pagi makan pagi, beri duit anak-anak belajar Universiti….dah habis….hanya token bantuan sementara saja dari pihak kerajaan….mungkin tahun depan mereka2 ini pula tidak layak… dimasa hadapan kerana sudah berjaya menaikkan kembali tahap pendapatan dan ekonomi keluarga….yang bergaji besar juga ingatlah…”Bumi Mana Tidak Ditimpa Hujan, Laut Mana Yang Tidak Bergelora”

  47. Anonymous on

    beri je lah TOKEN utk yang layak tu….mereka pun nak merasa…kamu yang lain semua dapat BONUS insentif pinjaman bagai….

  48. serikandi umno on

    Makcik x sokong pendapat suruh stop BR1M.
    Kerajaan dah buat kajian yang terbaik tiada bangkrupnya lah malaysia. Kita akan semakin kompetitif dalam persaingan harga. Yang dah dapat tu bersyukur lah. Sokong pkr apa ko dapat. Harga krete murah? Beli lah kereta hari2.. Bongok

  49. Serikandi umno on

    Asal dapat kan…bukan nak suruh pakai sampai anak cucu.dapat kurangkan beban sikit2 ok la tu..jangan nak harap kerajaan je.usaha la sikit. Berniaga…mcam2 bantuan kerajaan boleh bagi.apa lagi melayu mahu?

  50. Serikandi umno on

    Itu lah penyokong pkr
    Asik negatif je
    Bagi duit tebeliak mata
    Usaha la sikit.blaja beniaga.harap subsidi naik lemak la
    Kerajaan kita ni bagus dah. Kalu x bagus da lama rakyat merana oiii

  51. LEMON TREE on

    Memang betul apa sdr ayoyo komen tu.asyik subsidi jak..minyak mau di turunkan?jangan mimpilah di sianglah.memang minyak tak turun harganya.namanya ikut harga pasaran antarabangsa..tu namanya bisnis.Malaysia tetap dengan alirannya..BRIMnya pula..memang utk membalas budi rakyat selama ini.tak juga di berikan BRIM berbentuk wang tunai..tugas kerajaankan..sekian jak.

  52. Anonymous on

    Rakyat singapura rata rata dapat bantuan yang dipanggil gst bonus dan work fare bonus..diberi pada semua rakyat.bkn stahun skali..bulan mac julai/ogos bln november/disember..negara ttap maju je..org yg bsedekah xkan pena miskin kalau dia ikhlas..pemimpin kalau syg rakyat xkan lokek bantu rakyat..

  53. bagi saya, kalau nak bantu bagilah pada yg OKU, warga emas yg memang tak ada pendapatan. Tapi BR1M memang patut DIHENTIAKAN sebab BR1M ni sebenarnya menyebabkan ketidakstabilan ekonomi rakyat sbb kerajaan akan potong subsidi, naikkan harga minyak dan naikkan cukai sebagai cara untuk menampung kos pemberian BR1M dan sebagainya sedangkan ia bukan satu bentuk pelaburan untuk negara. Mungkin untuk jangka pendek rakyat suka, tapi jangka masa panjangnya akan memberikan kesan kepada kos sara hidup, dan mungkin beberapa tahun lagi br1m rm1000 pun tak bernilai apabila kos hidup meningkat akibat kerajaan yg tidak pandai menggunakan duit negara. sekarang ni peruntukan jabatan kerajaan semakin kurang sehingga menyukarkan urusan utk kepentingan semua, sebab kerajaan terlalu banyak memberi duit untuk politik bukan untuk memajukan negara. Kalau betul nak bantu rakyat, kurangkan harga minyak, kawal harga barangan di pasaran dan pastikan kecekapan dalam perbelanjaan dan pelaburan wang negara. Pendapatan saya memang tak seberapa, tapi saya lihat br1m memang tak patut diteruskan sebab memang banyak kesan negatif pada rakyat dan negara. Kita lihat sendiri hutang negara pun mendadak naik dan perbelanjaan yang tidak tahu ke mana pergi pun makin membimbangkan. Banyak cara boleh membantu rakyat, tapi kerajaan lebih berminat memberi duit daripada memberi pekerjaan yang boleh menghasilkan duit pada rakyat. Berilah rakyat yg tidak bekerja latihan dan bantu mereka buka perniagaan, sekurang2nya duit yg diberi kita tahu digunakan untuk tujuan apa.

  54. kerajaan najib bukannye bodo,msti dh analis yg trbaik tuk rakyatnye,xkn krajaan najib nk wat BRIM ni klau tau effect akan dtg,hanya bbrp % sje yg x stuju dan x layak,yg slebihny menarik nafas lega adenya BRIM,tipulah andainya BRIM membebankan krajaan,sdangkan hasil krajaan brlipat kali ganda,BRIM kecik nye hal drpd BER BILION2 habis ELAUN yg krajaan bg kat korg,ADE AKU KISAH…

  55. Beri je lah…saya yang gaji turun naik byr cukai ribu2 pn kesian pada yang memerlukan…di Negara Eropah jauh kedepan elaun hidup seperti ini diberi bulanan…beri kepada yang memerlukan, Insyallah yang muda2 tidak perlu BRIM dikemudian hari kerana pendapatan mungkin sudah diluar kategori penerima BRIM. Negara maju katakan…tapi beri lah pada yang benar2 layak saja, kalau pakai kereta mewah pn nak collect BRIM apa cer…sifat pemalas itu bkn dtg dari kerajaan…ianya dtg dari sifat mereka yg berkenaan…wallahualam…

  56. Skrg ni masing2 ada pendapat sendiri ttg BR1M, Harga minyak naik dan ada pula cerdik pandai kata pemberian BR1m membazir!!!
    Siapakh org itu yg kata BR1M pembaziran??
    Singapore tiap tahun bagi bonos GST pd rakyatnya…tetap maju jer.
    Yang penting l\kita sokong langkah kerajaan utk memajukn ekonomi…baru lh boleh jd negara maju.
    Tiap kali Kerajaan buat Pembaharuan ada je yg ckp x bagus…bazir…
    Zaman Mahathir dulu org kata dia nyanyuk sbb teroka hutan dn paya nk buat pusat setempat kerajaan …(PUTRAJAYA)
    skrg bukti dah nyata…si pembangkang yg dulunya mencemuh TUN Mahathir…skrg berebut nk rampas putrajaya.
    Minyak naik pun salahkn kerajaan, sedangkn ia adalah mengikut pasaran luar negara.
    Kenapa x kecoh harga smartphone dr negara China tu Mahal !!! China kn kos buruh dia rendah….patut itulh yg jd isu.
    Apa saje perubahan utk kemakmuran negara semua org x suka…
    Jgn ikut sgt ckp org politik…dia org kalau x kerja pun, duit x abis sampai anak cucu..
    kita sebagai rakyat patut berteriman kasih pd kerajaan msia yg perihatin pd kesusahan rakyat.

    bab bragn keperluan tu…mmg x dpt nk tahan kenaikan harga…kerna ia adalah peningkatan dr peringkat ke peringkat…pekebun…kepada pemborong…dn terus pd penjual br sampai pd kita.
    Msia adalah negara yg paling byk cuti umum…tu pun ramai yg masih tak reti bersyukur…
    Kalau ada yg bandingkn dgn negara singapore….mereka kerja 16 jam sehari….mmg patutlh negara mereka maju dan kukuh…msia kerja 8 jam tp minta naik gaji tinggi, bonos byk…dan mcm 2 subsidi lagi.
    Fikirlah anda semua…kita patut berfikir positif barulh kita dpt hasil yg baik…
    Jgn mcm pembangkang, semua yg kerajaan buat x bagus….tp mereka tak buat apa2 pun utk rakyat dibwh naugannya….ckp je pandai…..pandai auta adalh….sekian.

  57. duit rakyat on

    pertama, itu hak rakyat,yang cakap,munkin yang tak dapat,,kedua,bila kamu keadaan yang amat susah,,dan bila dapat duit,,banyak perkara dapat diselesaikan..tak perlu dengar orang yang berduit..mereka tidak akan faham,erti susah,munkin ada yang salah guna,,tapi ada yang sangat sangat harapkan…BERI LA PADA RAKYAT,,DI SAMPING,,DI BERI NASIHAT.cuba tanya orang yang susah sangat,,
    dan memahami manusia yang terdesak,,jangan di politic hal dan perkara yang bantu insan yang susah.,bila kita pernah susah,,dan sekarang senang,,kita tak akan lupa ketika selalu fikirkan,,macam mana dapat senang dan beri makan pada anak dan bini..sudah lah,,lembutkan hati ini dan selalu kasih antara kita insan.BERKATA LA DENGAN ADA SIFAT MEMAHAMI DAN KASIH ANTARA INSAN,,SESUNGGUH NYA ALLAH,AMAT KASIH PADA INSAN YANG AMBIL TAHU DAN HUBUNGAN BAIK ANTARA INSAN.amiiin

  58. siti situ sana sini on

    Kalau macam tue anda boleh brainwash mentality rakyat m’sia tntng tidak perlu bergantung kepada subsidi sementara ahli politik kita masih suka makan RASUAH.. Kerajaan kita memang bagus. Siapa ckap tak bagus? Cuma mcm saya cakap konsep nepotisme,kronisme,tidak perlu ada dalam kerajaan..Adalah satu pembaziran yang besar pada malaysia bila rasuah sudah berakar umbi berdekad-dekad..Anda semua boleh baca buku tentang rasuah karya Syed Hussein Al-Attas. Bagaimana suatu tamadun boleh hancur disebabkan rasuah bukan isu subsidi.

  59. – Br1m adalah umpama gaji setahun sekali. Kalau dikira bahagi 12bln rm54.16 je sebulan
    – kalau diberi pekerjaan dengan gaji rm650 sebulan, untuk orang kampung dengan anak 2orang anak mungkin cukup. Tapi tidak dibandar
    – dibandar apabila ada peluang kerja dengan gaji rm650 sebulan, orang bujang pun tak nak. Sudahnya terpaksa ambil pekerja asing.
    – nak bagi subsidi bersasar dengan kad kdr1m pun terbengkalai sebab ada unsur manipulasi.

    entahla….

  60. Anonymous on

    henti kan tahun depan kalau cerdik la…..cerdik ikhlas la bukan cerdik menipu manjang…macam ular anaconda amazon mari belit2 pulak…kalau manifesto petrol gula cukai tak naik…pastikan tak naik….manifesto tu pun tak boleh nak capai…apa lagi BRIM..deliver dulu tahun ini seperti dijanjikan….apa pun tak bleh…kalau MH370 terhempas jangan katakan rakyat buat spekulasi….rakyat sudah cerdik tanpa info dalam Negara yang penuh dengan double standard dan personal interests….cakap benar…..kotakan janji..

  61. Doa Buat Rakyat on

    Ini masaalahnya kalau tak efficient dan pro-active. Isu BRIM patut dah selesai 22hb Feb 2014. Tak perlu tunggu 15hb Mac 2014. Ample time given for them to deliver their plan and promises to Rakyat Mahaen. Bila tak boleh deliver mula lah endless comments came out from unnecessary voices.
    Berbalik pada MH370, sedih kerana orang ramai dan radar programs sudah alerted missing MAS lebih kurang 2am semalam. Awal pagi tadi masih tiada tindakan dari pihak berwajib. Ni sudah 9pm masih bercakap banyak…Pihak berwajib US, Thai, Vietnam lebih arif dari kita…Tak faham aku…

  62. wei redvelvet , x sedar ke malaysia negara minyak paling murah dalam dunia. sebelum ckp tu p la tgok market minyak sluruh negara

  63. bodo punye hantu
    kalau buang pekeja asing spe nak jd cleaner,pembantu rumah,tukang angkat smpah,sapu smpah tepi jalan…alamat kotor malaysia.
    sapa lak nak keje kilang…adakah org malaysia???
    kau bukak kilang sndri baya gaji hantu bole la

  64. tak payah la atuk nk peribhasa omputih kat sini,ckp je pandai…da dpt brim tu p la beli jala pe sume atau buat modal cari untung..bak kata sy “give me more fish so i can eat n make some money from business” ;p

  65. elok stopkan je BR1M…..blh bg rosmah beli cincin 24juta lg…gelang 48juta pn ok jgk..nati mati soh la dia bwk masuk kubur..cian lak rosmah..xleh mewah2 kalu bg BR1M kat rakyat..

  66. Aku antara 12 % yang tak dapat BR1M
    aku rasa patut ada kerjsama dan dari semua pihak sama ada dari semua ahli akedemik politik dan agama.
    Buat je apa yang Rasul anjur.Bagi pencerahan kepada non-muslim n muslim.biar lambat janji berkat.

  67. hahah saya ni berpendapatan rendah pun tak dpt BR1m… tak layak katanye.. hampeh

  68. ala mus.. yang gaji atas 2k pun ada yg dpt brim taw,, kawan saya exec gaji 2600 pun dpt taw,, saya yg bawah 2k ni je yg tak dpt.. ape cer

  69. Terkulat-kulat on

    Fatimah kari..kau tak tau betapa susahnya aku kat luar ni..sekarang tiba2 kau cadang dihentikan brim..kau tahu tak aku tak dapat langsung brim ke3 ni?..aku terkulat2 kecewa..sepatutnya aku layak dapat brim..entah apa yang telah hantu2 ni lakukan pada aku..hanya Allah yang tahu apa dah berlaku..
    Fatimah Kari..kalau kau berada ditempat aku dan kesusahan aku sekarang ni tentulah kau sendiri tak akan setuju brim dihentikan..aku tahu kau berada dizon yang selesa..kau memang tidak memerlukan brim pun..orang2 seperti kau hanya duduk dan beri pendapat kononnya bijaksana..tidak lain hanya sahaja nasib kau tu baik..jadi usahlah kau bersusah payah hendak menasihat kerajaan..rezeki itu hanya sahaja Allah yang tentukan..sudah banyak berganti PM2 kita di Malaysia tercinta ini..tetapi inilah buat pertama kali Najib bermurah hati mengagihkan sedikit wang untuk rakyat..malangnya kali ini aku gagal dapat brim 03..

  70. PakarEkonomiNo.1 on

    Pakar2 ekonomi yang ada kat Malaysia ni yang kononnya cerdik pandai ni pun satu…kauorang yang kononnya pakar2 ekonomi sepatutnya carilah alternatif lain nak menasihatkan kerajaan tentang kewangan…lihatlah sekeliling anda…betapa banyaknya rasuah tersembunyi diantara kabel kroni2 dalam kerajaan…
    Ini bukannya mudah…tetapi benda2 ni semuanya memang berlaku disetiap penjuru dunia ini…biasalah selagi adanya iblis dan syaitan menggoda manusia…dan manusia itu memang dilahirkan tamak, tidak pernah cukup2 sejak azali lagi…
    Satu perkara lagi…anda pakar2 ekonomi sepatutnya bersyukur…anda tidak berada dalam kesusahan seperti kebanyakan orang…kalau anda berada dalam keadaan seperti ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’…maka anda akan memahami maksud aku ini…
    Dengan bantuan brim ni sebanyak sedikit dapat juga dibuat perbelanjaan keluarga…janganlah memandai2 mengatakan bahawa duit brim tu boleh disalurkan memajukan usahawan2 tempatan diMalaysia…bagaimana nasib yang bukan usahawan tu?…bercakap dalam duduk itu memang mudah…tetapi membuat kerja siang malam itu amat susah…
    Menyentuh mengenai GST, cukai, kenaikan harga barang, minyak dan sebagainya…janganlah kita mengharap2kan sangat kerajaan akan turunkan/kurangkan…belum pernah berlaku dalam sejarah dimana2 negara pun dalam dunia ini sesuatu harga akan diturunkan…lambat laun segalanya akan naik…yang naik itu tak pernah turun2…
    Kepada PM Najib diucapkan terima kasih kerana melihat jauh dalam kesusahan rakyat…tetapi mengecewakan juga bagi yang layak, ada yang tidak mendapat apa2 dalam masalah brim ini…

  71. Gst itu adalah goods service tax…atau cukai barang dan perkhidmatan..juga dikenali sebagai VAT ( Value added tax)

  72. pocong duit on

    memang selangor bagi cukai pintu,..air free tupun pada sapa yang sokong pkr jer yang sokong lain daripada tu harap berambus..x de bezanya ko cakap selangor bagi itu ini..pas tu tarik banyak..kerajaan pula bagi brim..tapi KENAIKAN HARGA BERANTAI KESANYA.. sama jer x payah nak kate orang..kalau anda seorang yang bijak jujurlah aku cakap betulke anda tidak terkesan dengan kenaikkan harga berantai

  73. pocong duit on

    rujuk balik dalam kajian kenapa singapura ada gst..sebab kdnk dia tinggi..rakyat dia pendapatan tinggi..kadar kemiskinan yang rendahh..mane taknya kalu orang malaysia yang kerja cleaner pun gaji dua ribu pakai kat sne pakai kerta mewah..sebab duit mereka dalam dolar ..malaysia ni ..ringgit rendah nak wat gst..kadar kemiskinan pun tinggi..minyak pula naik..KENAIKAN HARGA BERANTAI..kalau kita x kesian kan diri kita x pe..tapi kita kesiankan pada anak cucu kita..nanti dia besar sanggup ke kita tengok dia merempat..kerana kita yang penyokong tegar..TEGARLAH SANGATTTTT..

  74. Anonymous on

    kepada macai yng sokong brim dan gst..sokonglah..nanti biler anda susah sebab mereka dan terkena kesan sebab kenaikan harga berantai atau gst..PLEASE JANGAN MARAH..TAPI SAYA SARANKAN ANDA SEMUA BUAT KENDURI DOA SELAMAT KERANA BERSYKUR KERANA ANDA SUSAH..BUKAN BUAT KENDURI TOLOK BALA..peaceeeeeee

  75. pocong duit on

    saya sokong saudara azram.macai memang macam tu,,kalau pr cakap depa x nak dengar..bila tun m cakap ..meka diam macam tunggul..padahal mantan pm yang paling lama mentadbir negara..orang paling pengalaman katekan..sekarang tun m pun x sokong si ANU…. kenapa? sebab x pandai urus kerajaan ..

  76. malaysia hari ini on

    STOP!!!!!!!!!!!!!!!!! BERHENTI !!!!!!!!!!!!!!! JANGAN !!!!!!!!!!!!
    teruskan BR1M.
    kesan buruk 91% kesan negatif 9%. kesan negatif akan kembali pada negara sendiri dan juga kepada rakyat.
    baik jangan teruskan BR1M jikalau anda berfikiran 6 tahun ke hadapan dengan lebih maju. BR!M dilakukan bila tahun PRU bermula, lihat PRU 13. nah apa dah jadi. sekarang 2 octobor 2014 harga minyak naik, apa alasan yang kukuh naikkan harga demikian. naikkan harga sebab mengawal pendapatan eko negara???begitu kee, tetapi kenapa BR!M dilakukan. pesan saya jangan persalahkan siapa2, salahkan pd diri sendiri. masa depan negara bergantung di tangan rakyat. golongan yang memerintah adalah pilihan rakyat. fikir-fikirkan lahhh. BODOH bagi sesiapa yg merosakkan hak sesama sendiri. kesimpulannya, Rakyat ->undi UMNO alias sial BN -> kesan negatif berlaku 200 per 100..

  77. misteri man on

    Saya yang dulu kerja kilang, gaji basic bawah 2k, nak nak kebih kena buat ot. Bila dah campur ot, dapat dalam 2.2k pn x dapat jugak, apa cer ni..padahal yg itu campur dengan ot sekali.

  78. teratak maulana on

    stop BRIM..lebih baik pikir masalah lain?
    teruskan BR1M.
    kesan buruk 98% kesan negatif 10%. kesan negatif akan kembali pada negara sendiri dan juga kepada rakyat.
    baik jangan teruskan BR1M jikalau anda berfikiran 6 tahun ke hadapan dengan lebih maju. BR!M dilakukan bila tahun PRU bermula, lihat PRU 13. nah apa dah jadi. sekarang 2 octobor 2014 harga minyak naik, apa alasan yang kukuh naikkan harga demikian. naikkan harga sebab mengawal pendapatan eko negara???begitu kee, tetapi kenapa BR!M dilakukan. pesan saya jangan persalahkan siapa2, salahkan pd diri sendiri. masa depan negara bergantung di tangan rakyat. golongan yang memerintah adalah pilihan rakyat. fikir-fikirkan lahhh.

  79. anti_hipokrit on

    dah buat kajian??? hahaha.. kajian apa

    aku ni penyokong BN tapi bab BR1M ni mmg aku tentang habis2an….

    kenapa? sbb geng-geng kat bank semua dah kecoh ada org dtg nak cash kan voucher BR1M tengok baki akaun ratus2 ribu…. kajian lah sgt…

  80. setuju aja on

    BRIM adalah kaedah terbaik beri bantuan secara terus kpd rakyat. Selagi mampu tiada masalah.,esok dah tak mampu berhentikan. Kalau bantuan diberi secara terpilih dan projek tak semua dpt.

  81. ada lah... on

    Cik redvelvet.. PETRONAS untung pun kerajaan yg kontrol semua.. Petronas xde kuasa nk naik turun minyak.. Petronas setiap tahun akn bg BANYAKKK kat depa.. Depa yg xpndai urus dan guna utk kepentingan rakyat.. Dok bg brim tu duit petronas jugak,staff petronas byr cukai jugak.. Golongan pertengahan jd mangsa xdapat apa punn

    Aku sokong Tun m.. Stop BRIM dan buat something utk masa.panjang dan bg manfaat kat semua..

  82. BRIM dan subsidi adalah benda yang berbeza,
    BRIM, kerajaan bagi bantuan terus kepada sasaran mereka iaitu golongan yang kurang berkemampuan….(untuk menilai golongan kurang berkemampuan ini…kita melihat kepada pendapatan isi rumah.) Maka…sedikit sebanyak bebanan rakyat yang kurang mampu ini dapat di bantu…()

    Subsidi, Bantuan kerajaan kepada pengeluar atau firma untuk mengurangkan kos pengeluaran, sekaligus dapat mengurangkan harga sesuatu barang atau perkhidmatan di pasaran untuk membantu golongan rakyat yang kurang berkemampuan…

    objektif kedua -dua ini adalah membantu (rakyat) golongan yang kurang berkemampuan…maka BRIM adalah lebih afektif kerana ia terus kepada sasaran…. (Berfokus kepada sasaran.)
    sekiranya Subsidi di hapuskan…pun tiada masalah jika kerajaan terus memberi BRIM kepada rakyat…. bila subsidi di hapuskan maka…harga barang dan perkhid di pasaran akan meningkat… maka… golongan yg mendapat BRIM td..boleh memanfaatkan BRIM tersebut….(masalah penerima brim menyalah gunakan BRIM itu, perkara lain)

    itu pandangan saya lah

  83. Brim perlu diteruskan. Bukan senang mereka yang berpendapatan rendah untuk menyimpan wang setiap bulan. Dengan ada brim dapat merengan untuk persediaan anak sekolah lagipun ada insuran untuk keluarga jika ada musibah. Inilah yang dikatakan kerajaan ber kebajikan. Di negara Eropah ada negara memberi kewangan kepada pengangur. Tiada yang mempertikaikan. Jangan ganggu urusan kersjaan kerana kerajaan ada penasihat.

  84. kalau nak tolong rakyat, brim satu contoh idea kanak2, dari situ pun kita tahu brim ni mcm gula2, nak bagi budak2 diam, padahal hal yang sebenar ditutup……rakyat marhaen bukan budak2….mereka….entah

    kalau nak tolong, bagi la pancing, jangan bagi ikan….simple as that

  85. Sy bekerja di Bngn Pjbt Daerah. Kbnykkan yg dtg utk BR1M adalah berkereta mewah dan kaya. Tetapi yg amat menyedihkan, bkn org melayu dan susah. Mmg BR1M dikhususkan utk golongan sasar tapi kajian hanya dibuat bg yg mempunyai payslip, pendptn isi rmh dan yg membyr cukai. Bagaimana dgn yg berniaga sendiri dan pendptn lbh dr sepatutnya, adakah PENILAIANNYA BENAR? Kdg2, kita hnya taksub utk mendptkannya tanpa memandang sekeliling. Apabila dilihat, semuanya lakonan yg blh dikategorikan BERJAYA.

  86. BR1M bagi orang keperluan terdesak tak layak seperti tanggungan yang ramai biarpun gaji melebihi kelayakan. Tapi untuk orang yang tak memerlukan sprt sudah ada perniagaan waima nasik lemak pun tanpa potongan cukai pendapatan dan tanggungan dah lepas dapat plak. Baik bagi kursus dari segi kemahiran dan perniagaan untuk pendapatan rendah supaya lebih berdikari di masa akan datang.

  87. aku paling setujt hentikan BRIM.. pe tidaknya…CTH…org daif dapat 600. org kaya yg tak declare income tax.. pun dapat 600. kat mana telusnya. ? org miskin bandar.. gaji 4000, dclare incme tax, ada rumah apartmnt 1, kereta 1, moto 1, anak 3.. tak dapat sesen pun BRIM

  88. Brim patut di hentikan bayarannya. banyak keburukkan dari kebaikan. Hentikan berim jika mahukan rakyat lebih berusaha untuk mendapatkan wang. Lebih baik naikan gaji bagi yang berkerja sama ada sektor Awam atau Suwsta agar perkerja dapat berkerja lebih baik dan rajin Atau tambahkan pada subsidi minyak, dan lain-lain barang keperluan harian.

  89. Kesian dengan pentadbiran PM Najib…. ada kala Madu yang diberi tuba yang di balas… . hentikan-hentikanlah brim….. biarkanlah Rakyat yang berusaha…. agar Negara terus maju .Duit brim tu buatlah perkara yang berfaedah kepada semua golongan dari anak baru lahir hinggalah orang tua.

  90. Saya menyokong penuh Mantan PM DR.Mahadir dan Dr.Fatimah Kari……kerana pendapatdan hujah yang diberikan atas kepentingan negara dimasa akan datang.

  91. Betul ……gaji terlebih seratus pun tak dpt brim…tak apalah…tetap sokong kerajaan…

  92. Ok la ko gaji 5k…aku ni gaji 1500 jerk …syukur dgn rezeki yg Allah telah berikan ….sekurang 2nya ank 2aku x pernah lg x mkn …alhamdulillah

  93. Ok la ko gaji 5k…aku ni gaji 1500 jerk …syukur dgn rezeki yg Allah telah berikan ….sekurang 2nya ank 2aku x pernah lg x mkn …alhamdulillah

  94. Setuju tak ‘pemerhati politik melihatkan BR1M ini sebagai “gula-gula politik” ‘ – tapi mereka kena ingat, terlalu banyak makan gula-gula tidak elok untuk kesihatan.

  95. najib aptb on

    Najib kan bodoh…mmg kena akui ni…bila bodoh jd pemimpin, menteri2 zaman pemerintahan dia pun semua bodoh2… public speaking fail…selalu bg contoh2 yg bodoh…nasib baik berita RTM tv3 hiburan sensasi x ditayangkan live 1 dunia… kalau tak habis citer kangkung turun harga, ayam mahal mkn ikan, tol mahal ikutla jln xda tol, beras naik harga mknla roti, x suka bn keluar dr negara, cukai kat org kaya xleh tinggi2 sbb takut depa pindah luar negara, menteri terpaksa ikat perut, anak menteri yg study oversea mampu hadiahkan iphone 6 utk bapa si menteri….haihh mcm2 kesusahan pak menteri lalui tp bila suruh letak jawatan xnak pulakkkk….xpela mahkamah Allah itu pasti dan benar..see u at the court…

  96. Saya penerima brim dan saya bleh katakan brim membantu sedikit sebyk dlm perbelanjaan harian. Bagaimanapun sekiranya brim ini memberi kesan negatif kepada hutang negara dan kenaikan harga barangan lain, saya lebih rela ia dimansuhkan demi masa depan anak2 saya terhadap negara ini. Biarlah duit brim digunakan untuk pengstrukturan ekonomi negara

  97. Saya pembayar cukai satu apa pun tak dapat. Barang semua naik kos sara hidup tinggi, jangan harap saya nak undi Barisan Nasional.

  98. Mohd Dangi on

    Saya pernah di FAHAMkan, Mantan PM tentang RM10.00 yang bertukar tangan/dibelanjakan sehingga RM10.00 yang tadi/sama sampai ketangan yang ke 10 nilainya telah menjadi RM100.00 kalau ini benar, tahukah anda berapakah nilai serta pulangan yang akan diperolehi negara kelak? apakah tindakan PM sekarang ini bodoh dan sekadar memberi “gula gula politik”. si penerima dan jumlah yang di terima tidak cukup untuk membeli belah keluar negara dan pemberian ini lebih menjurus dan salah satu cara mengelak dari titisan yang selalu diperdebatkan. Cara pemberian Sabsidi sedia ada perlu pengubahsuaian, kerana penguna/penghuni MALAYSIA kini bukannya semuanya warga MALAYSIA tetapi dapat nikmat sama seperti warga MALAYSIA, INI BENAR BENAR MERUGIKAN KERAJAAN DAN DUIT RAKYAT, tiada istimewanya menjadi warga. Di sini saya mencadangkan semua pemberian/sabsidi kerajaan dimasukan kedalam MyKad, apagunanya memiliki MyKad yang CANGIH tidak dipergunakan sepenuhnya. BARULAH KALI INI RAKYAT AKAN RASA MANISNYA” GULA GULA” KERAJAAN YANG ADA SEKARANG.

  99. sebab itu lah di hujung artikel ini ada menyebut lebih elok memperkasakan pusat zakat dan jabatan kebajikan masyarakat, kerana keduanya adalah saluran sedia ada untuk menolong golongan yang susah. terlalu banyak ketirisan dalam pembahagian BR1M, adalah lebih elok kedua saluran sedia ada bekerja dengan lebih telus untuk membantu golongan miskin.

  100. aku setuju sangat BRIM di mansuhkan,x mendatangkan faedah kepada rakyat…lebih baik duit tu digunakan untuk membangunkan negara,bagi peluang pekerjaan dan perniagaan kepada yang nak berusaha,itu lagi bagus….daripada bagi rakyat jadi pemalas,ikut sangat cara ekonomi amerika

  101. jangan bergantung pada manusia saudara..bergantung pada Allah,..kalau saudara rajin kuat usaha inshaaAllah kaya…cukup ke bagi sekali je untuk sara kos hidup..fikir2kan

  102. blaja tinggi2 otak letak mana? on

    oii bodo…. otak letak mn kepala lutut ka tumit kaki??? blh bgtau ka??? tlg la jgn banding kn singapore dgn malaysia… si bodo ko tau ka rakyat singapore ada berapa ramai??? rakyat malaysia pla ada berapa ramai?? yg ko banggang sgt napa??? ko tau ka berapa jumlah pelaburan asing di singapore kalo nk dibanding kn dgn malaysia… ko tau ka 4.5 billion itu kalo mau kutip blk mau ambil mas berapa lama lps dibelanjakn??? ko tau ka berapa byk peratusan penganguran di malaysia skrg ni hahh bodo??? ko tau ka peratusan kemiskinan negara skrg ni tahap mn??? ko tau ka si bodo, berapa ramai org malaysia yg gajo bwh RM 1500??? ko tu ka bodo harga rumah skrg kenaikan dia berapa peratus dri tahunn lps??? ko tau ka si bodo ko ckp mcm otak ko otak org politik tapi syg akal ko letak ko ltk di lubang tandas….

  103. Anonymous on

    Hello awak tak duduk singapura boleh cakap Pasal GST BONUS N WORK FARE BONUS . Tapi awak tahu tak kesan nya . Yeap rakyat Singapore dapat semua tu tapi tengok Tangga Gaji dan orang Susah bukan suka2 kasi gitu Aja . Dan Selepas kerajaan kasi bonus tu tapi kesan nya ialah semua naik Harga rakyat tak boleh menentang pun . Tak Ada guna nya bonus tu tapi kerajaan Tarik balik NO SUBSIDI Jadi sebelum awak cakap Pasal bonus Tanya orang singapura Ada kah Bagus ???????? FIKIR lah

  104. Hello awak tak duduk singapura boleh cakap Pasal GST BONUS N WORK FARE BONUS . Tapi awak tahu tak kesan nya . Yeap rakyat Singapore dapat semua tu tapi tengok Tangga Gaji dan orang Susah bukan suka2 kasi gitu Aja . Dan Selepas kerajaan kasi bonus tu tapi kesan nya ialah semua naik Harga rakyat tak boleh menentang pun . Tak Ada guna nya bonus tu tapi kerajaan Tarik balik NO SUBSIDI Jadi sebelum awak cakap Pasal bonus Tanya orang singapura Ada kah Bagus ???????? FIKIR lah

  105. Anonymous on

    SAYA TERSANGAT SETUJU DIHENTIKAN BRIM INI!!!!… baik beri dlm bentuk subsidi seperti dahulu (eg gula myk dsb) kerana semua golongan merasa nikmat itu… dan saya juga adalah golongan 12% tersebut dan tinggal dibandar besar…. :(

  106. brim mmg xleh di teruskan..mmg sy sokong sgt2 brim di hapuskan…matawang malaysia xpernah di nilai tggi..malaysia akan jd mcm bankrup lah nnt pada masa akan datang…knp nk di bandingkan dgn singapura negara yg kecil ..aset2 pertahanan bertaraf dunia..malaysia sekadar menunjuk2 ajer….sebelom berkata apa2…pkirlah dahulu…

  107. bila orang bodoh berkata2. kalau bodoh jangan komen apa2 boleh? nak tau kenapa? biar aku yang bijak beri jawapan matematik eh. agak2 berapa jumlah rakyat sg tu yang gov beri? kat my makan juta rakyat terima bantuan. brim tu untuk orang bodoh dan diberi oleh yahudi bodoh. (siapa) sekarang sibodoh ni boleh cakap gov kekurangan wang. fymf. dia beri cadangan gst, subsidi petrol dikurangkan, bil2 dinaikkan . apa lagi? kalau yahudi belit mesti kantoi sebab not pure illuminati .

  108. brim tu siapa sedekah kat gov? yg kau nak kata subsidi dan brim berbeza. dah bodoh belajar la. ni tak dulu mak bapak suruh sekolah kau ponteng. ada anak mesti bodoh berganda. brim tu cara yahudi tipu rakyat, bg duit pastu ambil berganda. ( barang naik harga, bil sama, minyak ni rare, yahudi cakap dia kurangkan subsidi. ale uto. alasan gov duit xde. kau belanja utk mh370 , mh17, berrak cirit obama. sabah. apa lg cerita dongeng yahudi ni bagi tau? duit xde elaun yahudi dinaikkan. tamak. x bersyukur. muka kau aku dah nampak terang benderang dengan cahaya API NERAKA. i see u in hell.

  109. Anonymous on

    brim 1tahun 1 kali, minyak keta kau serahun sekali ke? bodoh xyah komen

  110. Anonymous on

    Saya stuju biar sekit tapi dapat semua baru la
    BRIM…satu malayasi .
    Pandangan pakar
    Ekonomi

  111. Anonymous on

    Mun la org paling bodo sbnrnya.. Mls dh aku nk kata ape. Baloh dgn org bodo wt sakit ati.

  112. Anonymous on

    Setuju2……..tun mahathir berpandangan jauh…..beliau tidak mhu mlysia byk berhutang dgn Bnk dunia…..masa za man tun dulu tun xpernah buat pinjaman dgn bank dunia……masa zmn kegawatan ekonomo dlu pun tun xpinjam cuma buat inflasi sifar.apabila tun bersuara ITU bermkna tun bimbang negara kitakn tergadai krna hutang negara.JD berpikiran positifla.INI teguran Dari tun yg berpglmn mntadbir negara kita slma bbrapa dekad n memartabatkn mlysia .hormatilah pndangan org yg lbh tua n berpglman.mungkin ada hkmah dsblk yg tersurat.

  113. Anonymous on

    Serikandi umno…ko ckp xserupa bikin daa….ko ingt org2 sekliling xusaha la…yg diorg kje siang malam bersengkang mata untuk stabil kn ekonomi sndri ada ko tau…nk berniaga nk pkai ape air liur ke…nk berniaga pn nk ada modal jgak…ke klu ko meniaga xpakai modal…meniaga atas tanah…brg2 meniaga smua ko g mintak je xyah bayor….ko bleh la ckp sbb ko bkn nye ada kt tmpt diorg….

  114. Anonymous on

    makcik memang bongok, keta bukan beli cash, tatiap bulan bayar installment…kalu harga kereta murah, tetiap bulan bayar murah…bongok!!!

  115. Konsesi/syarikat /individu mnakah yg mnguruskan wang insuran rm50 bagi 1 penerima Brim??? Berapa bnyak tuntutan yg tlah d buat/terima oleh pnerima Brim yg mnghadapi kecelakaan/kmalangan??

  116. aa…aahhhh, betol tu. baik bajet BRIM tu ditukarkan kepada bentuk subsidi minyak ke apa….lagi ramai yang merasa. Contohnya: RON95 ….YANG MISKIN PUN PAKAI MOTOSIKAL…. YANG KAYA NAIK KERETA PUN ISI MINYAK IKUT LITER KAN… mEMANG BENOR GUNA KERETA BESAR TAPI TANGKINYA PUN BESAR…Sekurang-kurangnya minyak stabil…. harga barang pun stabil… ni tidak… minyak naik je…barang melambung-lambung naik. yang keja kerajaan/swasta…at least makan gaji… org kpg tu menorah, ke laut, bercucuk tanam …berkuli tulang empat kerat…pendapatan x tentu …lagi payah. yang makan gaji …. tau tak mampu jgn beranak banyak… tak mampu beli kereta … naik LRT/ KOMUTER/BAS, basikal, motosikal….ukur baju di badan sendiri. Betul tak?

  117. Rindu Alam Indah. on

    Yg.Sebetulnya Dr Fatimah kari sudah dapat suntikan.dr.Mahathir. Yg sjak dulu x suka Pemberian Brim.Buang Tabiat kot.

  118. Ade jg golongan patut tak dapat kete 2 3 biji umah besar dapat jg brim ne patut lah ade yg miskin lg kat malaysia ne

  119. Golongan miskin memang memerlukan.kebanyakan org kaya semua (yg xdpt) menentang.

  120. Warganegara on

    Tun M komen sbb fikirkan nasib negara dan rakyatnye pd masa akan dtg. Ko suka ke Malaysia jd cam indon suatu hari nnt disebabkan pengurusan kewangan negara x betul.

  121. Warganegara on

    X baca ke apa saranan dia. Sepatutnye hal kebajikan golongan bpndapatan rendah jkm dan pusat zakat berperanan lebih aktif. Ramai yg x stuju brim bkn sebab korang dpt kami x dpt..tp disebabkn ketirisan yg berlaku. Yg disasarkan golongan bpndptan rendah tp adakah mereka sume ni dpt. Ko sndiri pun x dpt kali ni. Tp ramai plak yg bkereta mewah claim duit brim sbb apa..sbb dorg ni mostly biz..xde slip gaji..x declare income tax..so x sape dpt detect yg dorg ni kaya.

  122. Abang Atan Bin Mohd Yeh on

    Saya tabik Dr. Mahatir tadbir negara… tak susah macam sekarang

  123. DALAM DUNIA NI SUSAH NAK JUMPA ORG YG JUJUR DARI KCK SAMPAI TUA. BILA DAH KAYA…JD TAMAK. BILA DAH PANDAI JADI SOMBONG BONGKAK.KALAU BJK PANDAI…LET SAY…. KETUA KPG KAN RAMAI….NAK CARI ORG SSH PAPA KEDANA ….BG TUGAS KAT KETUA KPG CARI SAPA YG SSH TU. TAPI TAK BLH JGK YE…KETUA KPG PUN RAMAI YG TAK BETOL…..MSKKAN NAMA KAUM KERABAT YERK.TAK SEMUA…TAPI REALITI YG TERJADI.

  124. OK…SAYA SOKONG JUGAK… DALAM RAMAI2 YG DAPAT BRIM….MMG ADA YG BETUL2 TERDESAK. TAPI BG SAYA RAMAI SANGAT YG MENIPU…. DAH TAK LAYAK TU JGN LA MENYIBUK MTK JGK BRIM. APAPUN… REZEKI YERK…KALAU TAKDE REZEKI TAK DPT JGK… LANATAKLAH….MALAS DAH PIKIR

  125. Ape la ko ni… memang la GST untuk peniaga… tapi yg bayarnyer saper… kita la.. pembeli.. peniaga tu tukang kutip ja…

Leave A Reply