Minimum Duit Hantaran Kahwin Terkini RM8,000 – RM10,000. Kos Perkahwinan GST 6 Peratus? Respon Anak Muda?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Minimum Duit Hantaran Kahwin Terkini RM8,000 – RM10,000. Kos Perkahwinan GST 6 Peratus? Respon Anak Muda?

Akibat segala benda naik, harga rumah naik “ibarat roket Soyuz laju ke angkasa” sehingga menyebabkan tempoh pinjaman pun dinaikan kepada tempoh yang lama untuk membolehkan peminjam jadi “mampu”.

duit hantaran kahwin

Sedangkan ia hanya kemampuan yang “artificial” sahaja.

Bukan sahaja itu….dek kerana segala kos naik, katering naik, mak andam naik, fotografi naik, segala macam naik dan tidak boleh dilupakan kos hantaran turut naik + GST Malaysia 6 peratus pada masa akan datang telah menyebabkan tempoh untuk anak muda hari ini berkahwin terpaksa dilambatkan dan dianjakkan tempohnya kepada waktu yang lebih sesuai. Bila? Biar takdir dan waktu menentukan…

Bertambah sadis lagi hari ini, apabila penentuan duit hantaran kahwin terkini dan kemeriahan majlis perkahwinan menjadi penanda aras untuk dijadikan topik perbualan orang disekeliling. Meriah atau tidak? Grand atau tidak? Lauk majlis perkahwinan berapa jenis ada? Kambing bakar ada atau tidak? Berapa duit hantaran kahwin anak dia? Bla…..bla…..bla…..

Yang mana akhirnya kelak, pasangan yang baru berkahwin dan mendirikan sebuah masjid ini terpaksa menguruskan beban kewangan selepas itu. Realitinya rata-rata lebih selesa meletakkan duit hantaran kahwin yang tinggi.

Tahap Pendidikan Tinggi,  Duit Hantaran Kahwin Juga Tinggi?

Hakitkatnya duit hantaran kahwin itu adat, mahar itu wajib. Jadi sudah memang adat melayu agaknya suka buat majlis besar – besaran….Baru-baru tinjauan yang dilakukan ke sebuah majlis perkahwinan_________

  • Ketika itu dalam pukul 2.45 petang, makanan sudah habis
  • Apabila di tanya tuan rumah cakap makan order 1000 tetapi malangnya kad kahwin printing 1500 sudah diedarkan. Tepuk dahi Berita Semasa mendengarnya…
  • Duit Hantaran Kahwin? RM17,000……..

Namun persoalannya sekarang mengapa kos hantaran kahwin terkini terlalu tinggi kalau kenduri perkahwinan, makan pun tidak cukup. Semuanya asal dari bajet sendiri bukan?

Jangan tidak tahu, ada anak-anak yang hanya berbekalkan SPM pun hantaran perkahwinan pun sudah mencecah RM10,000. Bagi Berita semasa sendiri jadual di atas ini perlu dirombak semula.

Pihak keluarga wanita usahlah mengikut status level pendidikan untuk menentukan kadar wang hantaran. Berita Semasa pasti ramai kalangan ibubapa di sini……Usahlah membebankan kehidupan anak dan bakal menantu anda hanya kerana terpaksa tunduk kepada “kehendak dan cakap-cakap orang disekeliling”

Berdasarkan semakan Berita Semasa, hari ini :

  • 30% peratus golongan wanita yang berada dalam kelompok umur 25 hingga 29 tahun belum berkahwin
  • 25% golongan lelaki antara 30 dan 34 tahun yang masih lagi memegang status bujang.

Sehingga Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Dr. Anjli Doshi Gandhi telah tampil menzahirkan rasa kerisauannya melihatkan isu semasa berkenaan masalah perkahwinan yang berlkau hari ini di mana beliau berpandangan fenomena seperti akhirnya nanti bakal membawa implakasi kepada institusi kekeluargaan di Malaysia kelak.

Bersama-sama ini Berita Semasa kongsikan di bawah ini video topik yang menyentuh isu perkahwinan di Malaysia hari ini.

Apa pula pandangan anda mengenai isu hantaran kahwin terkini dan kos perkahwinan yang tinggi hari ini? Ada pengalaman yang ingin dikongsikan daripada segi kos dan perbelanjaan…



Share.

151 Comments

  1. byk laki hari nie yang xdek kualiti sebenarnya nak pimpinan kami sekeluarga…byk yang men2 lagi. Tu yang kami golongan wanita ssh nak bwat pilihan….xkn nak serkap jarang je akn kahwin

  2. aku sokong dgn wanie….

    sbb setakat yg aku kenal semua jenis takut komitmen… aku pun pelik… jd lelaki, tapi takut komitmen,, camne tah nak pimpin keluarga lps kawin…

    psl hantaran kawin, aku rs x patut la tetapkan ikut taraf pendidikan…

    depend kpd org juga sbnrnya… kau nak bebankan pasangan atau x…. tp aku x nafikan, bab komen2 org sekeliling…. rimas aku golongan cik kiah ni… soalan pertama itu la,, lelaki keja apa… hantaran berapa… aku kawin nanti aku nak cakap hantaran rahsia je… lantak semua tertanya2….

  3. Wanie..kau main serkap-serkap yeee.
    Kau serkap la aku…garenti kau tak menyesal punye.

  4. anti-bodoh on

    orang perempuan pon kene la siapkan diri tu, kalau kamu tu baik insyaAllah akan dtg jodoh yg baik. ini tau nak menyalahkan orang lain bila dapat jodoh tak baik. kalau dapat jodoh tak baik pon itu ujian. apa tuhan hidupkan kamu di atas bumi ni sekadar untuk makan dan tido ka? lain kali komen pakai otak bukan pakai emosi

  5. byk pempuan hari nie yang xdek kualiti sebenarnya nak jadi isteri…byk yang taktau masak, x semayang, bangun lewat, suka gosip, x pandai kemas umah, suka bersosial, suka shopping, suka melayan kerenah diri sendiri (sifat mazmumah), suka gadget, suka lelaki berkereta, suka laki yg tinggi hensem.. Tu yang kami golongan lelaki ssh nak bwat pilihan….xkn nak serkap jarang je nk kahwin

  6. Code Tango on

    ….pompuan ingat dia aje ke susah memilih…lelaki pun pening jugak nak memilih….gadis yg berbaloi nak buat bini…
    ada setengah tu…tengok je dah tak ada confiden boleh pakai…hahaha

  7. lelaki xberkomitmen dgn perempuan sbb xmampu.sama mcm aq.aq xnk korang mkn pasir.kerja pg siang mlm ni nk tngung diri sendiri pun cukup2 mkn

  8. belum gst dah berlamabak lahir anak luar nikah, leps gst makin bersepah kes anak luar nikah.. kos mahal nak nikah pun susahhh..

  9. Belanja sesudah mula bekerja (duduk KL):-
    1. Bayar PTPTN – RM150
    2. Bayar loan kereta – RM400
    3. Bayar sewa rumah – RM700
    4. Bayar loan kahwin – RM300
    5. Bayar loan ASB – RM200
    6. Bayar Api/Air – RM60
    7. Bayar Bil Tel/Internet – RM120
    8. Bayar kad kredit minimum – RM150
    9. Bayar Tol – RM120
    10. Bayar Isi Minyak – RM400
    Total setakat ini :- RM2600

    Gaji RM2,500 cukup belanja sebulan? :-)

  10. Ala..cakap aje RM8,000, tapi bagi 2. RM4k suami, RM4k lagi isteri. Apalah. RM4k je hantarannya sebenarnya.

  11. Iman…ini musti dari pengalaman kau sendiri kan….apa lah kau ni…tak main le kongsi-kongsi.

  12. kahwin dgn orang indonesia(negara serumpun) je senang x payah pening2 pasal hantaran.

  13. Ape susah cari aje janda kaya 23 tahun… ingat! 23 tahun menjanda tak payah hantaran pun terus jalan….

  14. apekebendenye on

    Ape susah.. Kalo dh tak tahan nafsu tu puasa la… Dh tak tahand sgt Pak chu cheng la Hahahahaha..

  15. anak senah on

    Lps ni byk awek2 muda khwn ngn laki tua ataw dimadukan..sbb laki tua je yg berduit..laki muda belum habis bulan gaji da abs sbb brg naik n GST bagai..tp xpe Malaysia masih aman…nnt jgn terkejut makwe cun gler balak tgh pgg tongkat anta anak g sekolah….wakakak

  16. Sekarang ni ramai lelaki yang tak berduit,tak boleh dipercayai dan cuma pandai mengambil kesempatan. Habis madu sepah dibuang. Lebih baik aku jadi perawan tua dapat simpan duit dan hidup senang lenang. Tak nak kahwin dengan lelaki yang tak berduit.

  17. org laki melayu nk benda mudah je skrang ni, apa kata korang kawin dgn bohsia atau pelacur je, baru berbaloi dgn korang……hantaran pun free muahahahahahhaa

  18. dah tua mesti si siti masih bergetah dan banyak duit, jalan2 keliling dunia, tapi jgn terkejut kalau si abu yg duduk di rumah org2 tua sebab anak2 melayu skrang mana mau jaga mak bapa,dh la si abu tua duit tak ada miskin la katakan muahahahahaha :p

  19. yela ok je kalo ko kawin org indonesia, pasni jgn terkejut kalo bini ko lari ke indonesia semula dgn jantan lain sebab banyak kes perempuan indonesia yg kawin dgn laki2 melayu malaysia dh berkahwin di indonesia dan ada anak.duit pun dikikisnya, melopong leer mulut cik zaidi nanti heheheheheh ;)

  20. dah tua mesti si siti masih bergetah dan banyak duit, jalan2 keliling dunia, tapi jgn terkejut kalau si abu yg duduk di rumah org2 tua sebab anak2 melayu skrang mana mau jaga mak bapa,dh la si abu tua duit tak ada miskin la katakan muahahahahaha :p

  21. takper jangan tua di rumah org2 tua sebab tak cukup wang nak sara diri, anak2 tendang ke sana udah lerrrr muahahahahha

  22. kalo smua org jge mak bapa bile tua..soalanya sape nk duk umh org tua2

  23. ala.. perempuan2 malaysia pun sama gak lari ke indonesia ikut jantan lombok.. ada yg dah kahwin n ada anak pun lari tinggal suami ikut jantan lombok pegi kahwin kat indonesia.. hahahaha

  24. Malaysia ketinggalan 20 tahun berbanding dgn Korea Selantan walaupun bermula ekonominya pada masa yang sama.
    Anatara faktor ialah Sikap Selesa, Korupsi, Ketirisan dan pembaziran.
    Produktiviti Msia kini adalah sekadar Singapore pada tahun 1978,sumber dari forum di KL oleh Forbes.
    Adakah Govt @ anda setuju ?

  25. Saya seorang lelaki dan amat setuju dgn Wanie. Saya ada anak perempuan, sesekali tak akan sy biarkan anak sy dijaga oleh org yg takde kualiti dan low class. Maksud xder kualiti dan low class tu bukan diukur dari kekayaan semata2 tapi sifat tanggungjawab dan kepimpinan. Kebanyakkan lelaki zaman gen y ni lembik, mudah menangis, tak tau buat keputusan berdasarkan fikiran matang, nak kena suap, harap duit isteri (bagi yg dah kahwin isteri bekerja) etc.. kesiaaann..

  26. Anak Jantan on

    Saudara,

    Memasak, kemas rumah, lipat kain, basuh baju, basuh pinggan, sidai kain tu semua bukan kerja org perempuan/ isteri. Itu keja org gaji. Kalu tak mampu ambil org gaji, maka sama2 suami isteri kena uruskan semua tu. Kalu isteri membantu buat semua itu maka itu adalah atas kerelaan dia sendiri. Kita tak ada hak nak meletakkan kualiti wanita/ isteri berdasarkan samada dia buat atau tidak kerja2 tersebut.. harap awak faham.

  27. kod Tanggal on

    Kpd Code Tango,

    Lelaki yg baik utk perempuan yang baik begitu jugak sebaliknya. Kalau awak dapat dapat ‘perempuan yg tak boleh pakai’ bermakna mungkin awak pun seorang lelaki yg tak boleh dipakai???..

  28. Ada Lelaki on

    Mana awak tau takde lelaki nak kat Wanie tu? Sejak bila awak buat keja tuhan?

  29. Yg akan duduk rumah org2 tua ialah org yg takde anak, takde sedara, sebatang kara yg betul2 memerlukan pertolongan masyarakat…..

  30. Walaupun umur sudah 3/4 abad, sy masih pejal dan mantap. Financial pun stable dan kukuh. Sesiapa yg sudi boleh text saya..

  31. Dr Fadz Zie Lah on

    Jom amalkan cara tabligh, kita tinggal kan dunia ni pada orang yg sayangkannya.. cukup sekadar kita war2kan perkahwinan kita, buat jamuan ringkas… dgn izin tuhan perkahwinan pun berkat rumahtangga bahagia, antara mussababnya mendapat pasangan solehah dan tidak berhutang….

  32. SambalBelacan on

    Memang patutlah ramai gi nikah kat Siam sana tu…semua free…alih2 balik rumah dah ada pasangan samada lelaki atau perempuan…samada sah atau tidak, itu terpulanglah…jawablah sendiri…

  33. kawin kt mana pun sah….. janji ada laki, prmpuan, saksi, wali, j/nikah…. jgn nikah dgn pondan udah le

  34. kat thailand tu rmai org islam kt wilyah selatan…. ada yg lbih alim dri kita kt sini

  35. barisan kita on

    kos sara hdup mningkat, harga brg naik, blanja prkahwinan naik, pnagih dadah bettambah adalah hasil kgagalan kpimpinan bn skrg…

  36. barisan kita on

    sbagai rakyat yg sygkan kjaan kita, kita seru kjaan smbil phatian & tndakan tegas thadap masalah pnagihan dadah & rasuah di Malaysia

  37. setelah kita laungkan dgn banganya kjayaan2 yg dicapai, dasar2 & projek2 mega yg akn dilaksanakan jgn lupa pada tahi ayam candu & temucut yg trlekat di kaki sluar kita

  38. skrg ni wanie tgok bukan masalah kos pkahwinan sja yg jdi isu… masalah nak dpat lelaki yg baik buat calon suami pun payah… lelaki skrg ramai yg isap dadah, kaki ragut & curi mtor, kaki siam, pnipu, hdung belang dan mcm2

  39. betul komen wanie tu, abah ada 6 org anak pmpuan…. abah x dpat byangkan apa nasib & masa dpan anak2 abah dgn keadaan sosial anak2 muda skarang

  40. Semua2 kamu x boleh pakai…….tengok diri kat cermin ….sempurna ke..

  41. nasib baik lah ada ATM & PDRM serta bbrapa NGO spt RELA yg mgrikrut anak2 remaja melayu lepasan sekolah utk diambil brkhidmat…. klau tidak lgi hancur

  42. mat rempit on

    kjaan spt gagal mnyasari gol belia dgn program2 & dasar yg lbih objektif… kita spt biar buah jdi buruk untuk dibuang, bukan mncegah & merawat dari awal sbelum buah tu buruk

  43. wanie kata susah nk pilih calon suami, kami yg lelaki pun was was nk dapat “pmpuan” yg masih ori..

  44. ye kerr yg sebatang kara takde anak? ke yg ada anak berlambak tp sekor pun tak nak jaga mcm pok cik sorang tu? pok cik kiram sulu kot muahahahahhahahahhaha

  45. yela, kalau la ramai orang2 melayu lebih bertanggungjawab dan matang kan tak jadi kes buang anak atau masalah keruntuhan akhlak…..ni tak belajar tak habis, moto pun mintak mak bapak beli dah pandai nk race motor dan buat sex dgn awek, haramjadah betul la bangsa melayu ni! apa nak jadi ntah kt bangsa aku ni?

  46. wa nk laugh baca comment awak semua, best arr lucu betul~anak cina bukit keterunan hang li po

  47. sy sedih dgn keadaan bangsa melayu kita, apa nak jadi dgn bangsa kita, dh la hidup ramai yg malarat, anak2 bangsa yg masih muda belia asyik hanyut dgn perkara2 maksiat, ralit dgn keseronokan sementara berclubbing, race motor haram, dadah rokok………….bangsa lain jarang nak nampak jadi begitu. bila lah bangsa melayu ni nak berubah hah?

  48. sememangnya kjaan perlu brtggungjawab ke atas 2 isu besar ngara skarang iaitu :
    1. gejala rasuah di kalangan PA
    2. pnagihan dadah yg serius di kalangan remaja mlayu

  49. ada 2 ekor tikus putih yg sdg mggigit tali kmajuan wawasan 2020, tikus itu ialah:
    1. rasuah
    2. dadah

  50. adalah jadi harapan rakyat agar kjaan dgn sgala jntera & mekanisma yg ada berusaha tegas memerangi 2 tikus yg mggigit tali kmajuan yg nk dicapai ini

  51. sperti spasang pngantin baru yg nk kwin, belek pnya belek hbis kain bju pngantin digigit tikus…

  52. abg z ni oku, tapi abg z janji gdis2 mna yg mncintai abg z…. abg z akn serahkan semua kt gdis btuah tu….

  53. nak tgok jugak… klaw abg z nk kwn dgn siti, klau btul2 jujur kasi siti tgok

  54. ciss..!!!!! dasar pmpuan mata duitan…. baik aku smbung tdo pun ada mimpi bagus2

  55. kakak siti on

    alamat x kwin juga lah adik aku yg sorang ni… sabor je lah siti….

  56. akak layan la si abu tu…. saya dgn anak2 hari2 mkan hati… minum pun air mato jer

  57. x perlu buat besar2an.Urus yg wajib.Jemput jiran depan,belakang,kiri kanan, selesai dah. Hidang sirap, mee hoon goreng, pisang goreng atau ubi rebus. X sampai ribu2. Sebenarnya yg dak grand sgt tu pihak lelaki dan perempuan 2×5.

  58. Perkhawinan Berhutang punca utama keluarga bergelora dan tak berbahagia.

  59. otak melayu ne tukar le..gaya pemikiran kena ubah…ikutlah perintah Allah yang mana kita dituntut bersederhana dalam semua perkara, bukan ikut telunjuk orang…yang penting anak2 melayu tak terjebak dalam gejala sosial…kembalilah pada ajaran Allah yang terdapat dalam quran…hapuskan terus budaya2 ikutan yang bertentangan dari agama..takyah sanding, takyah karok, takyah..cukuplah perkahwinan itu diadakan sekadar untuk hebahan kepada masyarakat setempat je..

  60. amir is myname on

    Memang duit penting,kalu x kesian pompuan,biar stabil income dan jimat cermat

  61. Sekarang semua harga Naik,susah alhamdullillah bila join tune excel bleh jana income skit demi sikit.. Topup dpt blik duit,bleh buat simpanan sikit demi sikit

  62. Pahlawan Silam on

    masalah ni memang kena pada aku..kerja sebagai guard dgn gaji rm 1100..memang tak cukup nak kawen..simpanan dah 5 tahun baru 7 ribu lebih..macamana ni..nafsu mmg dah tak boleh control..pantang nampak perempuan mesti jadi tak tentu arah..helpp mee….

  63. Biar gue tolong lu…..mana2 p/puan yg kau suka, suruh org tangkap basahkan awak dgn awek yg bersepakat membawa berkat.

  64. Demo orang melayu bodo sangat …orang suruh tukar pemerintah tak mahu…melayu bodo bengong sangat …padan muka binatang melayu…

  65. SambalBelacan on

    Zaman sekarang jual anak lagi untung daripada jual lembu…sebab tu akhir zaman ni perempuan lebih ramai daripada lelaki…wallahu’alam…

  66. PrinceCdic on

    Komen yg plg relevan. X perlu salahkn org, tgk diri sndiri dulu.. Kita pn x btul, slhkn org yg btul.. Lucu~

  67. yupp..tp pantang kalau kaum lain sentuh kaum melayu, habis nk tentang..walhal hakikat melayu ni la ramai jd perosak bangsa..sedihh..pebela melayu? hahaha..mereka membela poket mereka sendiri..

  68. SambalBelacan on

    …nanti satu kampung atau satu taman hebuh mengata…si polan si polan tu kena tangkap basah agaknya…sebab tu x bersanding…

  69. SambalBelacan on

    …kalaulah rasa2 macam nak bercinta tu…kat sini x sesuai…pergilah kat facebook…kalau kat fb tu, kalau rasanya sama2 gatal pun…orang mungkin x tahu…

  70. SambalBelacan on

    Sabar!…sabar mad!…kau pun orang melayu kan?…orang2 melayu ni sebenarnya cerdik…sebab tu takut nak tukar pemerintah…takutlah jugak kalau2 keluar dari mulut buaya lepas tu masuk pulak kedalam mulut harimau…

  71. Tukang ingat on

    Malaysia makin hampir menuju …………!
    Hukum Allah (Al-Quran) korang tak fokus pun tetapi Hukum manusia, bersungguh2 betul korang fokus.. Tak dapat nak bayangkan azab yg ‘bakal datang’ satu persatu di malaysia sahaja .. Selamatkanlah jiwamu dan ragamu agar ‘selamat’ mengadap Allah di padang mahsyar nanti…

  72. btol 2.. keja pun malas.. xbtanggungjawab. ssh cari lelaki skrg yg ada ciri2 kepimpinan dlm family

  73. Anonymous on

    mcm mna nk kwin, gji rm900 dgn hutang ptptn lg.. bg mak ayah skit. simpanan xckup2..

  74. Ape susah. Nak cukup hantaran bikin bisnis ma. Kalo tarak bisnis tarak cukup duit ma.

  75. bab anak muda nak kawin ni.. tak perlulh cecah ribu2 sampai nak mampos.. pihak perempuan bincang lah ngan laki.. kan nanti nak hdup sama2 jugak?buat dlm konsep sederhana cukuplh. tp klu nak buat besar2an sukahatilah.. janji bahagia and tidak terbeban tanggung hutang pinjam semasa kahwin

  76. kalau umur masi 18, better kerja rajin2 la dulu kumpul duit.. tp klau gatal nak kahwin jugak usia muda ,, sama ada tahan nafsu tu dulu ataupun kahwin saja lah.. tapi jangan mnyusahkan ibubapa pulak.. kalau dah tahu diri tu susah spatutnya boleh fikir kan?? fikir nak buat apa yg patut. tak da masalah kawin awal asalkan dah sedia nak pikul tanggungjwb and kewangan stabil

  77. Pada pendapat saya, kita banyak mengikut adat dari agama kita iaitu Islam dan memilih berkahwin mengikut adat. Apabila mengikut adat, banyak pembaziran berlaku. Sedangkan dalam Islam menggalakkan kesederhanaan dan mengelak pembaziran. Tujuan kenduri dalam Agama hanya untuk menghebahkan dan mengelak fitnah. Kduri itu sunat (dengan syarat sederhana). Orang sekarang ni terlalu taksub berlumba-lumba nak buat kenduri yang grand dan akhirnya jatuh riak. Niat terpesong. Lupa yang paling penting adalah selepas kahwin. Lebih baik simpan duit untuk guna lepas kahwin. Banyak barang nak beli. =)

  78. diorang kwen dgn mntk hntrn mahal2 tu bkn pa.. malu dengn orng keliling.. pastu nk tunjuk y mnntu diorng tu kaya.. ada duit bnyk.. tu jer.. :-p

  79. mintak kerajaan beri subsidi utk hantaran perkahwinan…..cam br1m……..aminnnkan kapel baru kwen….tambah 1000 pahala….emmmmm

  80. amry al capone on

    Klo nk laki yg berkualiti..org pompuan pon kna brkualiti..kna ada asas agama yg kukuh..kna hormat org tua..kna pandai memasak..kna rajin mengemas..kna tau uruskn suami..baru la rasa tak rugi nk bagi hantaran mahal pon..

  81. Rm17 ribu mas kahwin????anak kau adaa apa ???30 juzuk dalam Dada??

  82. Anonymous on

    Aku nak kawen..xde pkai duit parents..100% duit sendiri..hantaran 15k atas permintaan fmly prempuan..tunang aku ni ikut die 6k okey 8k pun okey..puas da die pjuk parents die tp xjlan..15k tu aku tggung sowg sbb tung aku ni xdpt smpn byk..aku pun ade tlg byr duit kete tok parent aku n bg dowg tiap2 buln..aku n tung aku ni kapel nk msuk 8 taun da..agak sedih jd cmni..plan aku nk ade balance 15k pling kurg tok mulakan hidup baru..tp jd gini..bkn niat aku nk mnunjuk bg hntran mhal..tp nk kn hak org trpakse mnurut..knduri sblh llki mmg aku akn wat simple..tok jge ati mak ayah aku..kire pye kire aku kne ade atleast 40k jgk..sbb fmly aku pun bkn berada..aku mnx korg doakn rzeki ktowg baik lpas kawen t..xtau nk cite kat spe sbb aku ckp kt fmly aku hntran 10k je..lg 5k antre aku dgn fmly pmpn yg tau..stress aku pk bnde ni sowg2..trsepit kat tgh2..aku mmg xslahkn tung aku..aku yakin die yg trbaik utk aku..pesanan kat mak ayah kat sini berpada2 ltakkn nilai hntran..iye kos brang blanja sume naik,,tp kne pk pihak llki pun nk jgk wat knduri..ni da jd mcm tggung 2 knduri plak..xtrmsuk mas kwen,brang kmas,brang hntran lg..elok2 dri mmpu jd trbeban plak si lelaki yg bkal tggung dosa ank pakcik2 n makcik sume..

  83. Paling penting ialah matlamat utama sesebuah perkahwinan yang ingin di bina. kalau matlamat tu betul, insya allah perkara yang lain seperti masalah kewangan, kekurangan pasangan dan sebagainya dapat diatasi.Bukan sebab lelaki atau perempuan yang tak berkualiti.Pucuk pangkal diri sendiri. Xsemua lelaki dan perempuan yng kita jumpa sama, setiap orang ada kekurangan dan kelebihan. Kalau suami kekurangan dari segi kewangan, xsalah isteri membantu. Yang penting lelaki jangan pulak naik kepala. Kalau perempuan xpandai buat kerja rumah, memasak dan sebagainya, suami kene ingat tanggungjawab 2 semua sebenarnya tanggungjawab suami. Xblh slahkan perempuan 100%. So, muhasabah diri masing2. Perkahwinan adalah sunah nabi. Siapa yang menolak perkahwinan bukan umat nabi. Itu hadis nabi ya.

  84. Blah la…ngn jantan lain korang bg free…dgn yg nk jdi suami yg sah letak harga tinggi2…lpas dh kawen…suami korang kerja susah payah nk byar hutang n nk tanggung korang…korang masih dok bg free lg kt jantan lain termasuk mat2 bangla..

  85. Mapuh kerah ah kalau ikut sijil.. Lagi tinggi sijilnya, mestilah lagi banyak hutang PTPTNnye kan??? Kah,Kah,Kah, Pikioq dulu yoeb!

  86. Mahmood Shurr on

    Adi manisss.. Kawin sama saiya laa.. Bangla mari rajin kirja makan tara manyak bawang juga makan.. Kasi kongsi bawang sama adi manisss.. Bawang lebi lain kurang juga mau masak. Malam kita kasi hindustan gulin gulin sama katil yaa adi manissss!

Leave A Reply