Debat PRU 13 Pilihanraya Umum 13. Anwar Ibrahim VS Najib Razak. Debat Manifesto Anda Kepada Rakyat!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Debat PRU Pilihanraya Malaysia. Anwar Ibrahim VS Najib Razak. Debat Manifesto Anda Kepada Rakyat!

debat pru

Parlimen sudah pun dibubarkan  semalam. Sekarang perjalanan untuk menentukan halatuju negara di bawah pemerintahan untuk 5 tahun seterusnya  bakal ditentukan tidak lama sahaja lagi iaitu dijangka pada 27 April 2013 ini.

Manifesto Pakatan Rakyat sudah pun dibentangkan kepada rakyat, manakala Manifesto Barisan Nasional akan dibentangkan kepada rakyat di Stadium Merdeka Sabtu ini bersamaan 6 April 2013. Jadi…

Jadi bagi setiap parti politik yang bakal bertanding samada “Pakatan Rakyat” ataupun “Barisan Nasional” ada bahan dan produk yang ingin ditawarkan kepada rakyat untuk mereka iaitu kepada anda, anda dan anda di sini membuat pilihan yang terbaik. Persoalannya sekarang, adakah “produk” dan “pelan pembangunan negara” yang ingin ditawarkan oleh Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat benar-benar bermutu dan berkualiti?

KLIK SINI : Manifesto Pakatan Rakyat. Harga Minyak Turun, Tol Hapus, Harga Kereta Turun, Pendidikan Percuma (Hapus PTPTN) dan 150,000 Rumah Mampu Milik!

Debat PRU 13 : Barisan Nasional VS Pakatan Rakyat

Semestinya kalau ditanya kepada kedua-dua parti, pasti mereka akan mendabik dada mengatakan manifesto mereka adalah yang terbaik, terunggul dan macam-macam lagi sambil mencemuh manifesto daripada pihak lawan.

Inilah yang akan berlaku apabila setiap manifesto samada manifesto Pakatan Rakyat mahupun manifesto Barisan Nasional dibentangkan dan dipersembahkan secara satu hala sahaja.  Itu sebablah, seeloknya manifesto dan untuk pelan pembangunan untuk rakyat dan negara perlu diperdebatkan semasa Debat PRU 13 secara langsung bukannya rakaman.

Semakan kami kepada ranking International Human Development, Malaysia di rangking ke 64 berbanding Kenya di tangga ke 145. Nyata dari sudut intelektual, Malaysia terkehadapan. Tahniah kami ucapkan. Tetapi…..ada tetapinya.

Tetapi semasa PRU Kenya Mac 2013 yang lalu, mereka secara terbuka anjurkan DEBAT ANTARA CALON PRESIDEN. Debat adalah medan menilai hujah, menifesto dan intelektual.

Bagaimana dengan PRU di Malaysia? Adakah Debat PRU 13 Malaysia akan menjadi realiti? Sampai bilakah rakyat Malaysia hanya dipersembahkan secara berterusan sekadar perang bendera & pertandingan cari kelemahan individu lawan, politik fitnah serta pembentangan manifesto untuk ditelan bulat-bulat oleh rakyat tanpa diberikan peluang untuk mendapatkan perbandingan yang adil daripada pihak-pihak yang bertanding?

“Jangan jadi ahli poltik yang hanya pandai sekadar baling batu sembunyi tangan sahaja. Mesti bertanggungjawab untuk setiap apa yang diperkatakan”

Di hati kecil kami teringin benar hendak lihat situasi ini di Malaysia. Setiap wakil parti yang bertanding membentengkan manifesto sendiri dalam debat PRU 13. Biar rakyat menilainya. Rakyat Malaysia, tidak perlu berpindah ke Kenya untuk merasai debat begini.

Cukuplah rakyat Malaysia diberikan peluang dan ruang manakala kedua-dua belah pihak yang mahu memimpin negara perlu ada kebaranian untuk tampil ke hadapan bagi membentangkan manifesto masing-masing secara langsung kepada rakyat.

Orang tua-tua ada mengatakan :

“Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih”

Apa pandangan anda pula? Perlukah diadakan debat PRU 13? Mengapa?



Share.

251 Comments

  1. najib telo on

    Dah 56 kali anwar ajak debat tapi telo najib cakap debat bukan budaya kita..rasuah je budaya kita..

  2. PanjangAkal on

    Kita ikut jer, walaupun sokong BN, masih nak dengar jugak pendapat dr PR. xde kerajaan negara pincang, xde pembangkang negara tersasar.

    Elok dengar dr ke dua2 pemimpin scr live, jd xperlu ler nak dgr kutukan merapu dr penyokong2 maya sgt. Sgl janji pun blh direkodkan, kalu xtunai jer…hah!!! hamek ko bukti. xyah nak reka2 video sendirik.

  3. Wajib diadakan menjelang pilihanraya ini. Inilah kesempatan pemimpin memberikan hujah, membentangkan dasar kerajaan demi pembentukan Malaysia yang baru selepas pilihanraya. Jangan hanya bercakap sebelah pihak dan menafikan hak bagi yang lain. Takbir.

  4. bapak kau on

    rakyat memang nak, tp adakah pemerintah sedia ada brani?????
    rasa2nya xbrani punya……
    kecut telur beb, masa bubar pun nampak susah hati, inikan pula nak berdebat.

  5. aku bekas budak Umno sabah on

    Siapa yang berjaya beri kesenangan kepada rakyat dia akan menang..tp jgn guna politik wang (kotor)..jujurnya, ndak tahan tgk rakyat kena pancing dgn duit mcm org kebuluran berebut2 mau ambil duit slepas mengundi..hya RM30 ada yg sampai mau bergaduh..Kempen biar jujur..mngundi pun biar jujur..jangan guna DUIT..

  6. berani ke najib nk bedepan ngn anwar? mesti xberani punye…ckp blkg je dia berani

  7. sampai tesasol2 kot ckp nk bubar…kalo bule tunda setahun g tu kompem dia tunda

  8. suruh nuar debat dgn dato eskay dulu laaa ada brann ka??

    dato nalla pon ajak nuarr debat tp nuarr tak dak telo…

    nuarr suka debat dgn bdak U dlm bilik berdua lepas tu terkamm..aummm

  9. aku bekas budak Umno sabah on

    najib ndak da fakta mau berdebat..semua auta..dlu ckp debat bukan budaya kita..klo dia mau berdebat jugak..ibarat dia meluda kelangit jatuh kena muka sndiri dgn muka rosmah skali..

  10. najib telo on

    masa bubar parlimen muka najib macam sedih giler..muhyiddin kat belakang dok sengeh2 je..dalam hati dok cakap ada peluang dah nak ganti kat tempat pm telo,x pun sebagai ketua pembangkang yang baru..

  11. anwar ada video blue layak ke nak berdebat dgn dato seri najib. shame on you anwar. org putih yg kapir jauhh lagi bermaruah drp anwar, org putih ada skandal je letak jawatan, anwar ada blue film dgn amoi, gambar ciumm ketiakk dgn jantan, boleh kehulu-kehilir ckp fitnah umno.

  12. Pisang goreng on

    Nak debat macamana, nanti PR keluar isu lahat datu, pati , kang jadi bisu tak terjawab

  13. ishkandar on

    ok juga tu…baru kita dapat menilai mana satu yang benar2 meyakinkan kita.

  14. Memang bagus debat. Dua pihak keluarkan hujah konkrit masing-masing. Rakyat buat penilaian. Takpayah le fitnah sana sini.

    Masalahnya DS Najib tak mau.

    Pencacai pulak kata buang masa. Kalau kita kata mereka macam-macam mereka tak terima plak.

    Ceramah pun kasi 10 minit je. Itulah demokrasi di Malaysia. Taraf dunia ke 3.

  15. KamiNakDebat on

    Go! Debat! tunjukkan sama ada masing2 tu layak jadi pemimpin atau tak! kalau sekadar ckp belakang saja lantang tapi depan pihak lawan kecut telur mmg tak layak jadi pemimpin kami!

  16. Tak payah berdebat biar hambo yang kecek

    Kenapa pilihan raya kali ini adalah genting kerana rakyat seperti saya ada pilihan.
    Dalam hidup kena ada pilihan dan diberi pilihan dan jangan kita hipokrit. Selama ini rakyat dah memilih BN lebih 50 tahun apa salahnya rakyat bagi pilihan kepada PR untuk memerintah. Soal bangkrup itu isu dangkal dulu pas perintah kelantan tahun 1990 kata negeri akan bangkrup baru-baru nie saya pergi kelantan takjub tengok rumah banglo tumbuh melata.
    Politik Malaysia sedang memasuki arus kematangan. Suka tak suka pasti akan ada perubahan. Saya sebagai rakyat Malaysia amat terkesan dengan tindakan BN pada hari ini yang sewenang-wenang memperkuda rakyat dengan hak yang sepatut rakyat dapat. Jalan raya tanpa tol, harga kereta munasabah kawalan terhadap pemilikan rumah terhada warga asing dan samaN AES yang tak masuk akal. Benar kata DAP kerajaan bagi BRIM RM500 kemudian saman AES RM600. Lepas tu cakap sapa suruh bawa laju kalau rakyat nak debat dan pertikai yang ikut suka letak had laju 80 kat lebuhraya 6 lorong tu buat apa kalau niat nak ambil duit dan aniaya rakyat. Bagi saya walaupun tak berapa berkenan dengan PR demi mengwujudkan Malaysia yang baru saya akan undi PR demi kelangsungan hidup sebagai rakyat Malaysia.

  17. Wajib debat.tak payah debat rahim tambi cik punya geng.
    Kalau bn kalah.kita buka kes rahim tambi cik.
    Kalau geng tu aku pun boleh handle.nalakarupan ,welapankah?
    Itu mudah sangat.

  18. perasan tak tv3 dgn tv1 suka tunjuk org2 biasa je yg kutuk pembangkang, diorg ni kena bayar ke?….datuk2 semua kalau kutuk pembangkang kat tv takut kena saman ke?

  19. PanjangAkal on

    tapi lg best kalu dpt Tun M yg debat dgn Anwar…baru gempak. Tun M yg lbh kenal Anwar.

  20. ok gak tu…suwo nalla,eskay najib bedebat ngn anwar sowg….
    anwar balas ngn fakta. 3 org tu lg bls ngn auta

  21. Akupun terigin nak berdebat dengan mahathir.
    Kalau ada sapa sapa nak taja.

  22. ini semua BODO!! on

    Aku sokong adakan debat!tapi susahlah klu najib xmo..xkan nak suh macai BN lak yg tlg debat kannn..

  23. aku pun sependapat ngn kau…hj hadi sila g haji balik…ati itam ngn duit rasuah umgos

  24. Betul jugak Dr M vs DS Anwar livetelecast. Satu juara tarik sokongan rakyat satu juara kasi ic pada kaum suluk sabah. Lepas tu kaum suluk tu tembak askar kita.

  25. najib telo on

    mcai umno yang masih ketinggalan zaman..Didalam keputusan pada mei 2011 hakim mahkamah tinggi memutusan tuntutan Eskay x lagi sah kerana jambatan bengkok tidak lagi wujud..sinar harian..
    lepas berjaya keluarkan video ehem2 sekarang dah dapat gantirugi rm20 juta..

    saman fitnah anwar,Nalla gagal rayuan..sinar harian..

  26. najib telo on

    haji hadi..pemimpin yang hina hukum hudud x kafir ke..ntah mana mat ketum dok pakai nama haji ni..

  27. Salam Sayang,

    Debat bukan budaya kita. Kalau dibuat debat akan menelan kos yang tinggi. Membazir wang rakyat je. Adakah pembangkang meniru perangai syaitan yg suka membazir itu? Nauzubillah….. Lebai2 PAS bawa2lah mengucap.

    Akak yakin manifeso UMNO/BN jauh lebih hebat dari pembangkang. Manifesto pembangkang agak ketinnggalan zaman dan boleh bankrapkan negara dalam masa 3 tahun… Bukti keprihatinan UMNO/BN dapat dilihat melalui BR1M. Pembangkang pernahkah bagi RM500 kepada rakyat??????

    Akak bangga UMNO/BN tak suka berdebat kerana ianya amalan Yahudi. Pembangkang pula suka berkawan dengan Yahudi.

  28. anak muda on

    buat apa berdebat dengan orang yang nak jual malaysia. ngabiskan masa je. najib telo lebih baik kau gentel telo hahahahahahah

  29. UMNO Muda on

    setuju dgn akak senah. PR umpama sengkenit di kepala tut tut…

  30. terberak la najib kalau berdebat..tercirit lah muhyiddin..terstrok lah ali rustam..kurang siuman lah taib mahmud kalau berdebat..

    semua tu bukan kaki debat,semua tu kaki muhung..
    malu aku kalau jadi ahli umno beb,malu aku umpama najis di muka..

    kalau umno debat pun nak debat apanya???umno tak ada point sebab semua mereka dah muhung,kena telanjang bulatlah jawabnya..melayu beb aku dengan pemikiran melayu bangs*t umno ni..

  31. anak muda on

    ape pun kau petahankan tuan kau tu. dia tetap macam tu- peliwat hahahahahaha sebenonya susuah nak terima kenyataan yang dia tu cam tu hehehehehehe

  32. setahu aku Debat ni,sejak dulu lagi ada.time sekolah ada je perdebatan anjuran sekolah..kenapa pula Pm takut nak berdebat….ko takut apa ngan anuar?
    ada pepatah melayu “BERANI KERANA BENAR,TAKUT KERANA SALAH”atau mungkin ko salah……kami pun nak tengok/menilai hasil perdebatan KETUA KERAJAAN & KETUA PEMBANGKANG……tq

  33. cipantaro on

    yaaa debat bukan budaya kita, budaya kita adalah menghasilkan video porno dan bagi duit pada rakyat.

  34. cipantaro on

    datuk eskay tak mau debat sebab dia tak heran dah. pasni dia dapat rm22 jota. huiiishhhh. masyukkkk
    lagipun nanti, pengerusi majlis debat confus mana DSAI, mana dato eskay? muka dah dekat sama, kembar?

  35. cipantaro on

    apa nak heran, yang buat & edar filem porno ni puak2 be end jugak. pasni debat video porno DSAI vs video C4 rosmah & PM? amacam??

  36. cipantaro on

    bukan bisu je, conpem madey kutty dah lari pi kerala. malas nak duduk mesia lagi. huhuuu

  37. Awat hang tau sangat hal liwat anuar.hang dah kena?
    Kalau kena cepat repot sebelum bn jatuh.
    Kot dapat sikit.

  38. makcik ummi on

    makcik sayang umno.makcik tak nak paktan rakyat.makcik tengok umat Islam makin ditindas jika sokong pakatan.org Islam penang hidup tak tentu hala.makcik doakan supaya umno selamatkanlah umat Islam. Ya Allah ya Karim Kau selamatkanlah umat Islam di negaraku ini daripada pakatan rakyat. amin.

  39. pembaca heran on

    stuju..tiap2 tahun ada debat piala perdana menteri tp perdana menteri lak xbrni nk debat..
    bg aku debat ni perlu la utk rkyt menilai kehebatan pemimpin dan dasar masing2..
    hrp ada la debat kalo krajaan baru nti..

  40. Kalau debat tu bukan budaya kita, campak je dalam longkang Piala DEbat Perdana Menteri yang saban tahun diadakan untuk pelajar2 berasrama penuh…..

  41. najib telo on

    Li.wat 1 dan 2 dah ditolak oleh mahkamah..awat hang ni loklaq sangat..ke dok dalam hutan sebab tu xtau apa2..

  42. PERWIRA NEGARA on

    puak PR ni asik tanya apa kerajaan bagi pada rakyat….cuma tanya diri sendiri..apa sumbangan anda pada negara???

  43. Awak saksi dia meliwat ke? Atau sekadar membaca/melihat dari rtm, TV3/4 atau utusan meloya. Kalau tak pasti, jangan bersubahat. Kalau dia betul melakukan, biar Allah yang menghukumnya.

  44. Bayar cukailah. Kalau tidak siapa nak bayar gaji penjawat awam dan untuk pembangunan negara. Ingat duit-duit yang BN spend tu datang dari langit ke?

  45. Hj Hadi,

    Shame on you. Pergi buat haji baliklah atau sengaja menyamar sebagai Haji. Kalau part samar menyamar ini memang kesukaan orang UMNO/BN

  46. betul tu….asyik tanya apa yang mereka boleh dapat dan sentiasa nak lebih tapi sumbangannya kurang. kalau ditanya…”itu hak rakyat. Rakyat berhak untuk bersuara”. cerminlah diri…sejauh mana kita jujur dalam bekerja untuk mendapat hasil yang lebih dari yang diterima. bersyukur dengan apa yang kita peroleh sekarang; aman, hidup tak merempat berbeza dari negara jiran yang tak pernah aman.

  47. Lu pikir sendiri! on

    Nak debat tu bagus tapi apa guna?
    Kalau banyak janji pilihan raya yang dulu tak tertunai….
    Lagi Cik ANU yg pandai spin… semua org termasuk karpal & wak Sabu yg dulu hentam kata dia main belakang sekarang percaya kan dia pulak… kan kelakar tue… Apa Wak Sabu & karpal boleh msuk Maharaja Lawak tahun nie… ok gak!

    Saya sokong PAS tapi bila betul2 PAS memperjuangkan ISLAM.

  48. sian dengan si senah ni.. awat nye hang nih jahil sangat ye senah…

    bawa bawak mengucap la yer..

    istifar banyak2..

    hang ni pandai berkate2, tp mcam kapir cakap..

  49. ini semua BODO!! on

    Weh BODO!!kos apa yang tinggi sgt kalu nak buat debat tu??oooo lupa la…BN kan suka kasi up harga..harga pentas..harga mikrofon..harga mineral water..dan sebagainye lah kannn..

  50. bagi peluang org lain lagi mana tahu kot lebih baik.55 tahun org malaysia masih banyak miskin buktinya tengok masa ambil brim2.yang kaya taib,anak mahathir dan kroni2 mereka. fikir2 kan lah….

  51. ini semua BODO!! on

    ntahnye..x pon ko dah kena liwat x anak muda..nama ko pon nyumm nyumm tuh!

  52. Debat boleh…!!!!!.. tetapi pihak kerajaan harus melantik seorang wakil khusus untuk berdebat…!!!!..kerana P.M mana ada masa untuk memikir dan menyediakan maklumat yang diperlukan…!!!!!..kerana tanggungjawab yang menimbun…!!!!!!!..berbeza dengan ketua pembangkang yang hanya menjadi penasihat parti sudah tentu mereka mempunyai masa yang banyak untuk membuat persedian untuk berdebat..!!!..Politik negara ini dan sistem pentadbiran negara ini adalah berbeza dengan negara Amerika kerana Presiden Amerika hanya menjadi jurucakap bagi pembuat dasar mereka dan kebanyakan kerja pentadbiran negara mereka dibuat oleh mereka yang telah dilantik secara khusus…berbeza dengan negara ini dimana orang bawahan dipendalaman pun memerlukan perhatian P.M…adalah tidak adil berdebat diantara orang yang kerjanya goyang telor dengan orang yang masa untuk bersama keluarga pun terhad kerana tanggungjawab terhadap negara…!!!!..kesimpulannya kalau nak berdebat perlu dilantik seseorang yang khusus untuk berdebat seperti diantara pendakwaraya dengan peguam untuk mewakili pihak masing-masing ….!!!..barulah adil…!!!!!!.

  53. Penganalisis PRU on

    Pandangan Keputusan:

    DEBAT UMUM:-
    D.S NAJIB vs D.S ANWAR = 20/80

    PRU13:-
    D.S NAJIB vs D.S ANWAR = 50/50

    Anwar atau Najib siapa-siapa pun layak untuk menjadi PM..masing-masing ada kebaikkan dan keburukkan.Sekarang ini kita sebagai rakyat untuk menentukan untuk mengundi siapa lagi berhak ke PUTRAJAYA!!!

    1 undi saya untuk Pakatan Rakyat..ANDA?

  54. Debat Anwar ngan Senator Katak Lompat Ezam pun ok gak. Ezam tuduh anwar ejen Yahudi. Dia ada bagi bukti. Kita nak pastikan sape betul debat le. Aku rasa Sinar Harian boleh cari gelanggang.

  55. Tak membawa sebarang erti mengadakan debat ni. buang masa aje yg penting laksanakan apa yg telah di janjikan untuk rakyat, itu yg lebih penting dan berkesan. Setakat bercakap kosong aje buat apa? Buat itu buat ini tapi cakap kosong buang masa aje. Dulu di selangor pun begitu janji macam2 janji tapi tak tunaikan juga apa guna? Cakap kosong, serupa tin kosong.PENIPU RAKYAT.

    Harap2 Dato Najib jangan layan orang yg kaki PENIPU.

  56. bukan setakat debat,nak tunjuk manifesto PR kat TV pun tak berani. RTM tawarkan 10minit untuk bentang manifesto PR SECARA RAKAMAN dlm TV tetapi 23jam 50 minit lg untuk BN. nampak dah BN takde telor di akhir pemerintahan ni.

    bosan laa aku wei tgk perangai org BN ni. dulu boleh la aku sokong,sekarang tidak lagi.

  57. Internet User on

    PERWIRA NEGARA,

    Kenyataan anda yang mengatakan “”puak PR ni asik tanya apa kerajaan bagi pada rakyat….cuma tanya diri sendiri..apa sumbangan anda pada negara???”” adalah sangat dangkal sekali. Rakyat merupakan Majikan dan Tuan sebenar negara ini. Bukannya kerajaan. Kerajaan hanyalah menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan. Dan GAJI diberikan melalui duit rakyat (Cukai) kepada kerajaan yang dilantik.

  58. Hai saudara/saudari, Penahkah PR diberi mandat mentadbir negara kita? Berapa tahun PR memegang tampok pemerintahan. Siapakah yang pegang kuasa pegang kewangan negara BN atau PR. Fahamlah saudara/saudari. Saya pun boleh bagi BRIM500 kalau diberi kuasa.

  59. Kak… 55 tahun merdeka duit BR1M bagi R500x2= RM1000 = RM1.50 sebulan. Itu yg rakyat dapat. Tapi semua ker rakyat yg dapat? Tak semua. Darimana wang yang diberi? Dari cukai2 rakyat…. akak bayar bil telefon, bil TNB dll semua tu kena cukai. Dari duit tu la akak dpt BR1M 500…. Berbaloi ker? Rakyat dpt BR1M 500 tp pemimping songlap duit negara berjuta2? Beli kapal selam senang2 baji 500 juta kat Razak baginda, buat PKFZ senang2 bagi berbilion kat taukeh Cina, buat projek ternak lembu senang2 bagi kat suami shahrizat berjuta2 dll. Rakyat dapat 500….. Dan wang BR1M bukan percuma, tengoklah selepas pilihanraya macamana kerajaan BN nak kutip balik duit tu. Dah tentu harga minyak, bil elektrik dll akan naik utk tampung duit BR1M. Berbaloikah dgn duit BR1M yg akak banggakan tu? Sekali pergi shopping berapa byk brg boleh beli dgn RM500 tu? Adakah maruah kita hanya bernilai RM500? Senang2 dibeli semata2 utk menyokong BN? Dah la duit BR1M tu hasil cukai semua tak kira BN atau PR, alih2 BN guna utk meraih undi org2 macam akak……

  60. belantara hutan on

    debat? wakakakakakakaka…… bukan budaya kita…. wakakakaka budaya kita bikin iklan ketuk drum…

  61. Najib telo, aku setuju dengan kata kau tu, kerana Nwar ini tak ada koja, kesana sini nak jual minyak urat dia je, dia banyak masa untuk nak debat..berbanding dengan DS Najib, dia banyak urusan negara yang hendak dibereskan. Buat apa nak buang maso nak berdebat dengan orang yang tak setaraf dengannya seperti Nwar ni, yang hanya pandai bercapak tetapi tak tau buat… Rakyat pun dah muak dengan Nwar ni….hinggakan kemana mereka berceramah orang pun dah tak nak dengar dah…..tunggu je lah keputusan PRU13 ni, kemana si kitol ni……Kawan-kawan dia sorang-sorang dah cabut lari.. takut kena liwat kut….heeeeheee

  62. agogo….kita tunggu perdebatan Anwar dengan Nalla di mahkamah nanti, pasti akan keluar fakta dan bukti perilaku anuar yang akan membuat semua orang terlopong…cantik punya…

  63. Btoi makcik…. Kampung kami dah nak ranap. Depa sapu komisen, depa perambat kami. Bagi pampasan x byk mana. Tanah kat Balik Pulau dalam 2 bulan depa ni jadi millionaire. Kami merempat.
    Mai la melawat kami kat belakang Sunny Point. Tau sapa yang sapu. Orang kita la jugak. Yang kata memperjuangkan bangsa Melayu.

  64. budaya kite wt video seks byk2…nk dkt pru kua kan sume stok video tuh

  65. hamba Allah on

    Kak Senah,

    Mesti Kak Senah buat-buat tak tau kan pasal berita ni –

    UIAM, UiTM johan Pertandingan Debat Piala Perdana Menteri raih hadiah RM25,000

    KUALA LUMPUR 10 Okt. – Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) muncul johan Pertandingan Debat Akhir Debat Piala Perdana Menteri Antara Institusi Pengajian Tinggi (IPT) 2012 bagi kategori Bahasa Melayu setelah mengalahkan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di Universiti Malaya (UM) hari ini.

    Kemenangan pada pertandingan anjuran Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global (GMM) dan MyHarapan dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi itu membolehkan UIAM meraih wang tunai bernilai RM25,000 manakala naib johan menerima RM15,000.

    Hadiah disampaikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang turut diiringi Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Ketua Pegawai Eksekutif GMM, Khalek Awang.

    Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20121011/dn_04/UIAM-UiTM-johan-Pertandingan-Debat-Piala-Perdana-Menteri-raih-hadiah-RM25000#ixzz2PTMKjX2o
    © Utusan Melayu (M) Bhd

    Kalau bukan budaya kita, awatla adakan DEBAT PIALA PERDANA MENTERI? PM pulak tu sampaikan hadiah.

    ish ish ish. Tak sangka PM menyokong budaya yahudi ye kak senah?

  66. ahmad reza bin bakri on

    nak debat dgn anwar buang masa…

    kalau najib kata bagi bonus sebulan…dia akan ckp 10 bulan..

    kalau najib kata gaji naik rm1300… anwar ckap pulak naik rm5000..

    anwar main ckp sedap mulut sebab dia bukan PM..

    kaalu betul nak buat mulakan di negeri kelantan atau selangor dulu…

  67. najib tak berani debat dengan anwar ibrahim sampai bila2 pun sb dia najib tahu dia akan KALAH!

  68. ubah fikiran on

    sebelum ni hajat nak pangkah bn maklum lah dah niat kalau elaun perumahan naik rm300 last tak de pun.so pilihan raya ni pangkah pr je lah.

  69. Debat sajalah tak payah nak bagi banyak alasan.
    Bn dan pr kita tonton ,buat pertimbangan yang mana baik.
    Itu dikatakan pertandigan dalam pilihan raya.
    Ini masa untuk membuktikannya.
    Kedua pihak mesti galakan mereka berdebat.

  70. Saya setuju dengan demikian rakyat dapat menilai yang mana lebih baik untuk mereka dan saya bangga kerana kita telah melangkah ke hadapan seiring dengan negara maju.

    tapi boleh ke? selama nie cuma sebelah pihak aje yang memberi kerjasama dan pihak yang telah lama memerintah seakan-akan mengelak dengan pelbagai alasan.

  71. mail lambung on

    HDI je tempat 64 nak capai negara maju berpendapatan tinggi mcm mana??akhirnya nak ttp malu bg rasuah pd kroni…..

  72. bila nak debat ?? Parlimen dah bubar….bila lagi…..

    tak kan nak dengar propaganda satu parti sahaja di TV ???

  73. KAHAR GUSTI on

    mesti debat kerana boleh menutup mulut kak senah..
    debat la untuk rakyat..tp debat tkut tiris pulak…senang2 be end je la.
    dah lama dah,tukar la dulu 5 th tgk…ap salahnya…pkr boleh..!!

    aku dh letih dgn ragam bn…
    untuk pengetahuan warga bn,,,ramai org sokong pkr skrg kerana dh bosan dgn cerita2 media kotor kuku besi…lagi bnyk fitnah dibuat lg kuat pkr…bn parti fitnah,,pkr parti mangsa fitnah..aku tk suka pd penyebar fitnah..

    undi untuk PKR,PAS

  74. hai semut merah, kalau sebab 300 kau nak undi pemimpin yang zalim, apa kau nak jawab di kemudian hari nanti?

  75. masalahnya bn yg pengecut..cakap kat tv berdegar-degar..ajak berdebat kecut perut

  76. lepas nie jangan nak adakan debat piala perdana menteri dah !
    kat sekolah n ipt tak payah nak adakan debat2 nie suma ….
    sebab bukan budaya kita kan .. sekian .

  77. Internet User on

    Makcik ummi,

    Kenyataan makcik “”makcik tengok umat Islam makin ditindas jika sokong pakatan.org Islam penang hidup tak tentu hala”” adalah satu kenyataan yang sangat dangkal, penuh dengan fitnah, prejudis, rasis dan berniat jahat. Kenyataan tersebut tidak langsung boleh diterima sama sekali.

    Mengikut FAKTA, peruntukan untuk Jabatan Agama Islam adalah meningkat berbanding semasa pentadbiran BN. Peruntukan untuk sekolah agama rakyat juga bertambah. Tidak cukup dengan itu, peruntukan untuk tahfiz al-quran juga meningkat.

    Orang Islam juga bebas beribadat. Tidak ada pula orang Islam yang kena seksa / kena tangkap sebab solat di Penang.

    Untuk peringatan makcik, makcik tidak perlu la menuduh pihak lain dengan berbagai tuduhan yang tidak masuk akal semata-mata untuk menunjukkan sokongan makcik kepada UMNO. Terpulang kepada makcik nak sokong UMNO / BN pun. Rakyat zaman sekarang tidak suka kepada tuduhan palsu tanpa hujah dan fakta yang kukuh.

  78. dunhill14 on

    …IU..makcik ummi kite ni sumber rujukan dia adalah TV1, TV2, TV3, Utusan Melayau, Berita hairan…so tak heran le pemikran cam tu…:)

  79. Zaman nujum pak belalang pun ada pertandingan.
    Zaman dulu pun ada seyembara.
    Zaman kerajaan melaka pun ada hantar tok guru untuk tunjuk kehandalan
    Dalam i.lmu agama.ingat tun jana khatib.
    Kalau takut jangan bagi banyak alasan.
    Sapa kata bukan budaya kita.
    Hampa ni main ikut ikut saja.

  80. jangan layan si senah otak tahap lembu niee,penat je,klw dh bodoh tu memang bodoh punyer,ape kena mengena ngan kos tinggi ngan berdebat,mungkin nk berdebat kt condo sharizat kt singapore tu kot,sewa mahal kott…senah senah ..ko nie memang bebal sewel!

  81. budak sekolah on

    anwar pun ada berani bersumpah laknat ? Tak delo la hahahahahaha

  82. budak sekolah on

    kalau betol nape anwar tak nak bersumpah laknat menafikan semua yang dikatakan fitnah? takuttttttttttttttt hehehehehehehe

  83. budak sekolah on

    kalau betol nape anwar tak nak bersumpah laknat menafikan semua yang dikatakan fitnah? Tolah debat dikatakan takut. suruh sumpah laknat anwar takuttttttttttttttt hehehehehehehe

  84. najib telo on

    pm telo ni dengan bini pun takut macam mana nak debat..buat malu je terkencing depan orang ramai nanti..

  85. ini semua BODO!! on

    kalau dah semua najib kena amek tau..najib kena buat keje..x guna la menteri2 dan timbalan2 menteri dan staf2 kerajaan yg lain..depa suma x buat keja kah??baik najib keja sorang2 je kann..patut la najib salah sebut tahun ekk..dahnya konpius sebab terlalu sebok kann..BODO!!

  86. ini semua BODO!! on

    Ni seko lagi BODO nak mampos!!kalau sume nak bersumpah…baik x payah ada sistem perundangan kat malaysia ni..kalau ada kes je..masing2 agkt sumpah je..BODO!!

  87. Lawan berdebat tak de makna langsung yg penting laksanakan tugas dengan penuh yakin, tanggungjawab, dan bimbingan serta bantuan yg di perlukan rakyat. Bukan tabur janji manis sana sini lepas tu dah dapat kuasa janji tinggal janji seperti yg berlaku di selangor, Jangan sesekali tipu rakyat, kali ni rakyat tak nak tertipu lagi. Berdebat tu pun tak de guna nya kalau janji manis tak di laksanakan. PR……PENIPU RAKYAT.

    Tak abis2 nak menipu dari dulu sampailah sekarang.

  88. orang_susah on

    senah,

    tolong jangan pakai muka nenek tu sebagai profil pic, saya agak kasihan kepada nenek berkenaan..dia mungkin tiada kene mengena dengan mana2 parti politik, jgn jadikan nenek tua itu sebagai pelindung wajah sebenar kamu. Saya tidak faham mengapa kamu mengatakan debat ini menelan kos yang tinggi?? dari statement kamu, ia telah mencerminkan mentaliti kamu di tahap mana..saya tahu kamu penyokong tegar Barisan Nasional, tapi kalau begini mentaliti yang kamu tunjukkan…ia langsung tidak boleh menyakinkan pengundi muda (mungkin samseng jalanan boleh lar..upah rm20 pun diorang dah seronok) supaya mengundi barisan nasional….

  89. Ehhh bodoh nya awak pakatan tak memerintah nak bagi rakyat RM500 ? Awak bercakap macam budak tadika !

  90. Pendapat saya BN sudah meneraju negara lebih 50 tahun lebih bagi lah pula peluang parti pembangkang ” pakatan ” ambil alih kita sama2 tengok 5 tahun. BN sudah penat dan letih bagi lah dia rehat sempati kita kepada nya biar pemimpin dan keluarga berihat di luar negeri senang2 kan hati Alhamdulilah !

  91. Anak Selangor on

    ek eleh…x bernas langsung pemikiran ko ni sondl..sondol sondol…mana de PM dah sekarang ni…nak pk apa lagi?debat jela..biar rakyat boleh menilai dan buat perbandingan..

  92. klu smua isu nak bw dlm debat sampai bla pun x hbs.. La ni kita nak debat pasal manifesto masing2. Masa pn terhad. Klu x ble, bg hujah beserta fakta sbb apa x ble buat. Barulah ble rakyat wat penilaian. Tak kisah lah siapa yg berdebat pn, yg penting org yg berdebat tu sudah semestinya org yang hebat sbb dia merupakan wakil kepada parti. Masa ni lah kita nak buktikan pada rakyat. “PENIN PALA, NAK PANGKAH SAPA TAH, HARI DAH DEKAT”

  93. awang goneng on

    nak jadi negara maju kena telus dan lapang dada, ikut negara maju buat debat. Rakyat jadi hakim siapa yang lebih baik dia yang layak. begitu juga dalam sistem naik pangkat. apa nak disembunyikan, lambat laun rakyat tahu juga. Rakyat jangan berlagak jumud, bermatian pertahan pemimpin yang penakut hanya berani lempar batu sembunyi tangan. Tentang sumpah pulak, kita tak dapat hakimi, con.- najib bersumpah tak kenal altantuya, tapi bala kata najib pernah berjumpa altantuya di Perancis dan dia ada bukti, pernah tengok sms pada tel razak baginda arahan najib. so buktinya hanya tuhan yang tahu benar atau bohong sumpah najid. rakyat tak tahu.— tergantung kan buktinya. berlainan dengan debat – manusia dengan manusia

  94. Kerajaan bagi duit pun jd isu tak bg duit pun jd isu…. Haih susah betul nak puaskan hati manusia…terpulang lah nak undi aper yg penting gi daftar undi dulu

  95. orang tua on

    tak bodo sayang. ini lah paling senang nak buktikan tuduhan2 tu. Yang bodoh tu anwar dan PR yang penakutttttttttttttttt hahahahahaha

  96. orang tua on

    kau pun saksi ke najib bunuh altantuya, najib rasuah dan mcm2 lagi yang kau tuduh. Kau tuduk tak de bukti tu bote lah. dasar bajingan gampang

  97. Najib tak takut nak berdebat ngan nuar…. Cuma bukan level dia nak berdebat ngan peliwat.

  98. orang tua on

    kau pun takut bini najib tela. Aku pun bkn jauh sgt dari kau. hehehehehe blakang bini mcm gangster dpn bini mcm ulat taik ji hahahahahaha

  99. parti bebas on

    elok la tuh

    debat mesti hebat

    najib pmbunuhn vs anuar peliweat

    which one

  100. dalam dunia ni.. banyak yang saya jumpa… yang pandai bercakap selalu tidak pandai bekerja.. ramai yg tidak pandai sangat bercakap.. bercakap benda – benda penting sahaja tapi buat kerja excellant… mcm anuar jugak.. hanya pandai bercakap.. bercakap macam tin kosong.. kalau pandai sangat kenapa masa dlm kerajaan x pun tolong rakyat.. bila kuar baru meroyan.. kritik sana.. kritik sini.. renungkanlah

  101. Anak Selangor on

    nama je haji hadi…x layak langsung..dah dibuktikan ke kesahihan video2 tu?xyah nak tambah dosa la haji..kita yang kerdil x usah nak cakap keburukan orang lain..taubatlah haji..tukar nama tu ke..haji haji haji haji haji..

  102. Anak Selangor on

    PERWIRA NEGARA??? otak sempit..x layak jadi perwira la weiii..kalau PR x kuat,xdnya la BRIM,BLIM apa lagi?yang tau tu tolong sambung…

  103. Anak Selangor on

    Pelia,bukan 23jam 50minit la…hari2 weiii..dah malas to nak bukak tv…tgk sport lagi baik derrrrrrr…

  104. Najib speak london
    Mca, mic ,pbs ,cakap bahasa melayu..
    Awak tu pm malaysia bukan usa.
    Sedih akulihat . Tv3

  105. wahhh…bagusnya…elok lah tu..debat debat jangan tak debat..nak tegok akal fikiran yg mana yang tajam dan pintar…jangan lupa sarawak…bawa sekali KM sakawak sekali debat 2 lwn 1…mcam mana ada bran??

  106. Pengumuman calon PAS Perlis pagi tadi menimbulkan tanda tanya berhubung kedudukan Mufti Perlis Dr Juanda Jaya yang sebelum ini dikatakan akan bertanding kerusi PKR di Parlimen Kangar.

    Mufti kelahiran Sarawak itu sebelum ini difahamkan sudah bersetuju bertanding menentang BN dan melepaskan jawatan lantikan istana yang dipegangnya sejak hujung Januari 2009.

  107. Berubah Untuk Maju B.U.M on

    Sorang ajak debat, sorang tak nak debat. kalau kita ni rakyat Malaysia yang Allah dah bagi akal pemikiran yang waras, korang boleh pikir rasionalnya, perbezaan nak debat atau tak nak. Debat TAK MERUGIKAN RAKYAT, MALAH MENGUNTUNGKAN RAKYAT. Debat macam ni tak ada menang kalah yang ditentukan oleh juri. RAKYAT YANG JADI JURI. Lain rakyat, lain citarasanya. Tapi, kalau ada satu bekas pemimpin yang tak nak debat, aku boleh anggap dia PEMIMPIN yang TAK CUKUP BERANI UNTUK BUAT SESUATU YANG DAH DIAMANAHKAN OLEH RAKYAT. TERPULANG LA KEPADA PENYOKONG TEGAR BN ATAU PR NAK CAKAP APA.

  108. Berubah Untuk Maju B.U.M on

    Orang ajak debat, sorang tak nak debat. kalau kita ni rakyat Malaysia yang Allah dah bagi akal pemikiran yang waras, korang boleh pikir rasionalnya, perbezaan nak debat atau tak nak. Debat tak merugikan takyat, malah menguntungkan rakyat. Debat macam ni tak ada menang kalah yang ditentukan oleh juri. Rakyat la yang jadi juri. Lain rakyat, lain citarasanya. Tapi, kalau ada satu bekas pemimpin yang tak nak debat, aku boleh anggap dia pemimpin yang tak cukup berani untuk buat apa yang dah diamanahkan oleh rakyat. Aku tak nak generasi Malaysia mempunyai harga serendah RM500 untuk bertaqlid buta.

  109. tk salah nk buat ape nk kecoh2…kalau dengn sumpah tu bole selesai masalah abis la…ALLAH lg mengetahui….makhmah pun da utus yg anwar tk besalah..

  110. maaf tuan blog, pasal debat ni saya kurang setuju la, perlu diingat, setiap manusia yg tuhan jadikan berlainan kebolehan mereka, apa yg saya nak katakan adalah tidak semua manusia itu pandai dalam berkata kata. sesetengah itu pandai dalam debat dan sesetengah yg lain itu tidak pandai didalam debat dan mengambil hati manusia dengan kebijaksanaan kata kata. Kita x boleh menilai manusia x pandai debat dan berkata kata itu x boleh buat kerja dan yg pnadai debat dan berjaya menawan hati pendenagr itu pula boleh buat kerja dan dia sahaja betul, saya x mengatakan mana mana pihak tetapi perbuatan menghukum manusia yg x mau debat dan menjatuhkan bahawa dia takut dan sebagainya bagi saya keterlaluan la

  111. ipoh mali on

    Ramai pelajar sy bg tau dgn bangganya (bdk2 x tau ape) diorg dpt duit bila pi program bn. Masa pi bkt jalil thn lps dpt mkn free n duit rm20. Masa join konvoi dpt rm30. Masa pi kursus jati diri dpt rm100. Mrk suka pd hiburan n konsert. sedihnya mrk ini x serius belajar n byk masalah disiplin kat sek. Lbh elok bg duit utk buat program ilmiah n agama. Ramai mengaku x solat n x puasa ramadhan. Inikah generasi masa dpn yg nak dilahirkan?

  112. setuju!
    satu contoh yg mudah difahami n maksud yg bererti kemanusian.amin.

  113. Hjh Rogayah on

    akak mohon jangan lah riuhkan hal2 debat ni, dah sah amalan yahudi janganlah tertipu dengan israel. yang anwar ni suka sangat ikut budaya yahudi kenapa?

    akak harap BN janganlah layan. biar maruah dan keimanan perlu dijaga.

  114. salam zul,
    komen yg bagus n senang difahami n diterima pakai.
    setuju!
    tapi masih ramai tak faham n tak sedar n ada sebilangan tahu tapi buat tak faham n ada juga takut nak terima perubahan yg sedia ada sebab tak tahu apa akan jadi pada perubahan malaysia nanti. jadi kesimpulannya, malaysia masih lg mundur buat rakyat malaysia yg masa depan mrk makin malap dan jauh ketinggalan dari kemajuan yg ada skrg n masa depan. amin.

  115. salam terrano,
    br1m bukan isu sebab memang kerajaan yg bagi duit pada rakyat sebagai bantuan kesempitan hidup zaman skrg. itu baik perihatin pada kebajikan rakyat tapi imbuh lg besar kepada penjawat awam. ini semua ada sebab n maksud yg tersembunyi n bukannya pemberian secara halai tapi bertujuan utk politik mrk yg bertujuan boleh menang selesa dalam pru13 akan dtg. adakah halai bagi duit yg diberi tapi bermaksud n bertujuan utk sesuatu tujuan yg boleh beri kebaikan buat mrk. tapi terpulang pada terrano kerana kamu ada hak utk memilih siapa sj yg kamu suka tak kisahlah mrk baik ke buruk ke jahat ke atau berbuka dua yg penting kamu gembira cara hidup kamu skrg. amin.

  116. salam kak senah,
    semalam pi pengang btg bendere ke????
    kerajaan mampu bagi duit sana sini , project sana sini tak membazir tapi berdebat kena pakai duit byk ke??? n membazir pulak! nilah satu contoh yg tak boleh diterima n ckp tak betul macammana nak buat bende boleh betul! kak senah harap kamu kaya-raya hingga anak cucu buat teladan utk anak kamu demi malaysia yg kamu sanjung yg pasti akan ada perubahannya nanti. amin.

  117. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  118. awang goneng on

    saudara Juan , saya faham maksud anda, bukan kepetahan bercakap yang hendak dinilai, tapi isinya, buatlah homework dulu, ambil masa kumpul isi dan fakta, rakyat hendak nilai isi cara memerintah negara, debat cara santai,jangan ada makian,kerajaan ada banyak tenaga cerdik pandai dan idea, lontar cara berdepan , rakyat hendak tahu cara atasi masalah dan dua hala, jangan hanya mengutuk parti lawan dalam tv tanpa ada peluang mempertahankan diri. ini tak fair pada pihak lain. jangan memukul orang selepas diikat tangannya. tak adil. berkokoklah sama jantan

  119. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  120. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  121. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  122. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  123. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  124. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  125. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  126. Hang Kebun on

    Kenapa debat Najib dengan Anwar?
    Patutnya debat Najib dengan Hadi.
    Kalau kerajaan menang, saya lebih suka Najib menjadi PM…
    Kalau pembangkang menang pula, saya lebih suka Hadi menjadi PM.
    Bukannya Anwar. Anwar tak ada kena mengena dengan debat ini.

  127. anak muda,
    memang pun senang didodol mcm budak kecil. tetapi anak muda yg berpelajaran tinggi takkan senang didodol mcm budak kecuali anak muda yg tak bertamadun sj senang diperbodohkan n dipergunakan. anak muda mcm ini akan musnahkan malaysia suatu hari nanti kerana mrk pentingkan diri dari masa depan anak cucu mrk .
    amin.

  128. budak sekolah,
    apa yg u tahu pasal laknat? berani ke kamu bersumpah kamu tak pernah curi tgk lucah??
    jadi jgn kata org kalau sdr tak bertamadun.
    amin.

  129. budak sabah,
    ulasan yg betul n diterima pakai.
    mungkin tak ada yg tahu! ada penerima br!m yg mati kerana lama menunggu gilirannya n ada yg pensan hanya duit sebyk rm500 byk sgt ke???? nilah rakyat miskin yg sgt memerlukan tapi kenapa masih mahu miskin terus sampai anak cucu masih lg mahu undi kerajaan yg tak bisa memberi apa yg rakyat mahu. amin.

  130. salam najib telo,
    kalau muhyiddin jadi mp atau pun ketua pembangkang yg pasti malaysia hancur kerana dia seorg perkauman yg harus dihindari yg boleh membuat huruhara kepada malaysia. org tak bertamadun mcmmana negara nak bertamadun, aman n makmur. amin.

  131. salam aku,
    sy dulu tak benci bn malah suka tun dir tapi kerana cara politik mrk yg tak cara terbuka n dilarang ceramah pembangkang ditanyangkan n hari2 cuma bn sj ckp byk2 n buruk pasal pembangkang ini adil ke ??? mcmmana rakyat nak tahu baikburuk pembangkang yg sebenar cuma dgr bulat2 ckp bn pembangkang jahat macam komonis. kenapa bn nak buat semua itu n cara tak bertamadun kerana takut kalah n rakyat tahu bertapa buruknya bn yg selama ini pembohong rakyat. kalau sampai skrg tak ada internet sy pasti pr langsung tak ada sampai skrg n bn mampu padam semua saluran tapi saluran internet sgt luas sampai bn guna wang rakyat berjuta2 hanya utk padam saluran pembangkang sehingga byk wedsite naik berang n bn masih juga tak mampu nak padam semua. jadi undilah bn yg tak bertamadun n takut kalah n bertopengkan manusia. amin.

  132. ROTI BAKAR on

    Jangan salahkan BN soal ini, ini tanggungjawab guru dan ibubapa

  133. ROTI BAKAR on

    berdebat sampai berbuih mulut pun tak guna. pendapat kamu macam budak budak ingusan. Yang betul kita minta kerajaan selasaikan masalah rakyat. PR juga selesaikan masalah di negeri masing masing. Kita kan banyak masalah belum selesai sampai sekarang

  134. Son Of Mualaf on

    Hjh Rogayah…. duduk dibawah tempurung, tidak pernah tengok orang Israel. Macam mana Hjh tahu ini budaya yahudi?

    Apakah budaya Hjh Rogayah lebih baik daripada orang yahudi?

    Tak payahlah takutkan, momokan orang dengan yahudi. Israel beribu kilometre jauh dari Malaysia lah.

  135. orang tua on

    dibebaskan atas sebab teknikal. baca penghakiman- liwat tetap berlaku. baca dan faham betul2 -SEBAB TEKNIKAL.

  136. orang tua on

    yang paling senang bersumpah laknat takuttttttttt bedebat yang diwar-warkan. poooooooooodaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh

  137. banglo tumbuh melata??puiiii.sepanjang jalan ke bandar kota baru..kebanyakan rumah dalam keadaan dhaif.jalan raya xterjaga.puiii konon banglo tumbuh melata.jadah

  138. memang la terrano,
    dia bukan level peliwat
    tapi level kaki perempuan
    dan takut bini

  139. Mungkin sudah tiba masa untuk Najib…..
    akibat nak kawin ngan rosmah…
    bekas bini dikatanya GILA….

  140. KAHAR GUSTI on

    Woi sudin…aku org klntn,aku tahu negeri kelantan mcmna..
    mmg klntn x de klcc mcm kl…tp dorg hidup tnpa hutang..kt kl ni kalu duit kurang boleh smpai tahap susah nk mkn,silap2 kreta kena tarik,api kena potong,..tp kalu klntn mkn no pblem..mereka hidup x bnyk hutang.rumah 60k besar mcm rumah tan sri,kt kl ni kalu rumah 60k flat design lama la weyy..klcc tggi tp brp peluang krja yg ad kt dlm klcc tu utk rkyat..bgunn tggi2 tp rkyt kt bwh bgunn tu merempat.aku jual ikan arowana kt kl rm4000 pembeli mntk kurang smpai rm2500,,tp aku jual kt pkcik diklntn rm4000 tk mntk kurang pun nk buat baka katanya…org kl bnyk hutang,mudah tertekan dgn duit..jln sikit dh kena tol…adui.krjaan klntn tekan pbgunn insan,rakyat(sara hidup rakyat).. bukan pbgunn dgn bngunan yg tggi rakyat kebuluq..ini ko nk kena faham betol2 supaya matang sikit..

    tq.(dulu aku umno)

  141. KAHAR GUSTI on

    hi sondol bodo..nk kena buat karangan dulu ke baru debat? kalo aku tnya ko, hey sondol aku rasa ko ni tk mandi pg tadi?ap jwpn ko??? soklan mcmni tk perlu karang dulu..terus jwp debat la wey…jwp dgn keras..jwp: woi aku mandi la,mandai2 je ko ni.pstu tnya balik,,ko tanya aku,yg ko tu dh mandi ke? hahaha mcmtu la lebey kurang..tnya isyu minyak,isyu tol,salah guna duit rakyat,br1m,hudud,cukai,harga kereta…semua pm dh tahu..cuma rakyat skrg nk dengar dari debat dengan soalan yg ditanya psti jwpnya ada dari sorg pm..hai kalu nk karang dulu ni aku pun dh kompius dh..kita juga boleh dgr dari anuar kes fitnah liwat juga,,debat secara live rakyat nk tgk soalan pm yg akn djwp oleh anuar dan soalan anuar utk pm juga..kalo aku puas hati dgn soalan/jwpn pm aku nk undi umno bn….buat masa skrg aku masih pkr..rugi satu undi kalu tk debat.

  142. KAHAR GUSTI on

    mari kita dengar…….kena debat la..nk dgr soalan pm utk anuar jwp…akuuu nk dgr juga anuar soal pm jwp…kalo jwpn pm menarik minat aku..tahun ni aku undi umno…
    tp buat masa skrg masih pkr la…kalo x debat dh kira rugi satu undi utk umno…hahaha

  143. Nak debatkah tidak bukan ukuran kejayaan sesebuah kerajaan. Apa yang penting apa sumbangan kerajaan pada anda semua. Selama lebih 50 tahun kerajaan memerintah apa pencapaian anak cucu anda? Kalau mereka berjaya bersyukurlah kerana kerajaan telah mendidik mereka menjadi berguna. Jika tidak kerana kerajaan kita yang stabil saya rasa ramai anda semua tidak dapat memberi pandangan diruangan ini. Renungkanlah jangan nasi sudah menjadi basi baru baru nak menikmati.

  144. Saya setuju dengan Penganalisis PRU sesiapapun boleh menjadi PM asalkan mereka mendapat mandat masing-masing. Kami di Sabah tak heboh pasal debat kami menilai kejayaan generasi kami dari dulu sampai sekarang. Jadi tak payah ada kutuk mengutuk sebab undi adalah hak anda. Tak suka BN tak payah pangkah, tak suka PR tak payah pangkah. Ikutlah pilihan anda…

  145. Ko ni lawak la..najib xde mase eh.pala ho kau la.ha3..obama tu lg banyak nak kena jage.israel pon nak kena jage.tp bole je bedebat..lg satu debat ni after bubar parlimen.nak bz ape lg si najib tu..xde ape kptsan pon dia bole buat lg..betaun la calon presiden amerika bedebat.ok je..debat time nak pilihanraya..come on la brader..zaman da berubah..ape barang ckp blakang2..debat la kalau berani..as a ketua negara xkan la najib takot nak bedebat dgn anwar..xde telor ke.ha3

  146. HAHA..KAHAK GUSI sangat pandai…!!!!.. dia hanya mahu P.M dia hanya pandai berdebat ….!!!!!…anak bini dia nak makan ke…!!!..nak kebulur ke…!!!!.. dia tak peduli…mental problem malang sungguh kalau hang ada anak bini..!!!!!…hari -hari hang terlopong mulut melihat pemimpin engko berdebat …baguslah ….pilihlah pemimpin engko yang pandai berdebat tu…dia nak jual negara…ko…nak ….agama ko…!!!.. tak payah peduli…bagus dan pandai sangatlah engko tu….!!!!!

  147. HAHA…sekor lagi mamat yang berbangga sangat dengan negara penyamun dan pembunuh ni….OHBOMMA tu hanya menjadi badut Yahudi saja…engko tengok bagaimana bomma hanya pandai berdebat…!!!.. tapi bila nak buat duit dia pergi samun negara orang…!!!!..ekonomi sendiri merudum ..nak alih perhatian rakyat… cari pasal dengan negara orang ….!!!!..kemudian pergi bom sana-sini …!!!..hebat sangatlah Presiden Amerika ni….!!!!

  148. APO NAK DI KATO on

    Manifesto satu declaration , mcm manifest senarai barang dlm Kontena , bila kontena dibuka barang2 utk kita tu tkda..itu manifesto Tipu. Susah nk cakap, hanya melalui pengalaman kita tahu siapa suka menipu.

  149. Kita jangan debat lah buang masa. Kita tengok dan lihat sape pembela sape penderhaka. Kita bolih menilai sendiri. Kita bolih tengok dengan biji mata sendiri. Tak payah nak cakap banyak2 lah.

    Hidup BN

  150. Anuar- pemimpin paling suci.
    Ambiga- srikandi negara.
    Karpal- pejuang tulen untuk orang melayu.
    Lim guan eng- memperjuangkan islam.
    Inilah muka-muka yang akan memurtabakkan negara dan islam, sama-samalah kita menyokong mereka untuk menuju kehancuran.

  151. Aku pantang org melayu yg benci UMNO.umno adalah sebuah parti yg membela nasib melayu..tgoklah skang ne sapa yg kaya setelah 55lebih tahun memerintah.tak caya korang tgoklah operator2 kilang semuanya melayu.itu lah bukti bahawa Umno membela nasib melayu..hidup umno!

  152. Aku pantang org melayu yg benci UMNO.umno adalah sebuah parti yg membela nasib melayu..tgoklah skang ne sapa yg kaya setelah 55lebih tahun memerintah.tak caya korang tgoklah operator2 kilang semuanya melayu.itu lah bukti bahawa Umno membela nasib melayu…hidup umno!

  153. ROTI BAKAR on

    Sy bukan melayu. Sy heran kenapa orang melayu suka berpecah belah. Inilah mungkin sifat orang melayu saling menjatuhkan antara satu dengan lain. Last sy rasa kaum lain yang akan perintah melayu macam di singapura. Sudah ada contoh pun di Pulau Pinang untuk malaysia. Mampukah lagi orang Melayu mengambil pulau pinang? pada hemat sy, DAP semakin berpotensi menawan negeri-negeri melayu. Tunggulah kaum melayu akan jadi kuli je dalam negeri sendiri. Sy kata, sebelum kaum melayu jadi kuli, berfikirlah secara waras, keputusan di tangan anda. Undi BN kalau mau mempertahankan ketuanan melayu. Kalau melayu mau juga berpecah belah, Melayu innalilahi wainnalilahi rooziun….

  154. jangan cakap lah kemunduran orang melayu. Sudah di kasi pelajaran secukup nya , latihan secukup nya, bantuan pelajaran, baja, anak pokok, perahu, injin, jaring, lesen berniaga, lesen konteraktor semua nya tidak di gunakan dengan sepenuh nya, di ali baba kan, Salah siapa? Sapa yg tak nak maju? diri sendiri atau kerajaan??Buang kan sifat, perangai yg malas tu kalau nak berjaya seperti kaum2 lain, jangan dah malas, gagal kita salahkan kerajaan. Kerajaan dah banyak membantu, tak kan nak pakai tongkat selama2 nya.

  155. minahsenah on

    pembakang
    nuar- pemimpin paling suci.
    Ambiga- srikandi negara.
    Karpal- pejuang tulen untuk orang melayu.
    Lim guan eng- memperjuangkan islam.
    Inilah muka-muka yang akan memurtabakkan negara dan islam, sama-samalah kita menyokong mereka untuk menuju kehancuran.

    bn

    ????? – pemimpin paling suci.
    ??????????- srikandi negara.
    ???????????- pejuang tulen untuk orang melayu.
    ???????????- memperjuangkan islam.
    Inilah muka-muka yang akan memurtabakkan negara dan islam, sama-samalah kita menyokong mereka untuk menuju ??sila lengkapkan..saya copy n paste jer

  156. senah..senah…
    lepas ko membebel sebagai senah…
    lepas tu ko jadi pulak UMNO Muda..utnuk sokong cakap2 ko !!!
    he he…!

  157. chinta yakin pak ajib akan mendapat mandat meneraju malaysia untuk 5 tahun lagi.

    p/s: suka dengar lagu im4u,1malaysia kat tv..zaman madey pun xde hiburan macam nih

  158. debat antara antara najib ngan anuar tak jadi realiti rasanya… ye la sebab anuar bukan calang-calang orang dalam bab debat ni. pandangan atau pendapat anuar lebih realistik dan lebih kehadapan…. najib pulak tak nampak apa yang istimewanya setiap kali dia bercakap. kalau dengar pun boring ja. kalau debat mesti akan jatuh merundum populariti najib nanti….

  159. kak senah dah tua.
    banyak2 kan makan ubat.
    jangan lupa.
    tambahkan amalan.
    dah tak lama….. dah.

  160. Habis ..!!!!!…kalau P.M sendiri tidak ambil tahu tentang kesusahan rakyat bagaimana dia nak tahu sesuatu peruntukkan yang dikeluarkan itu sampai atau tidak ketempat yang disalurkan..!!!!..bagaimana dia nak tahu sesuatu peruntukan belanjawan itu diperlukan atau tidak …!!!!!!…memang ko bodo..!!!!!!…itu pun bukan main debatlah…toyalah..mangkuklah…..hayunlah…!!!!!!..

  161. Bernas sangatlah pemikiran engko tu anak Selangor..!!!!!!…mentang-mentanglah kat Selangor tu semua benda free..!!!!..semua rakyat Selangor hanya kerja goyang telor saja ..!!!!..makan tanggung berak tong…nak cari kerjalah tu….!!!.. cabar orang sana sini supaya berdebat…bila kalah debat …konspirasi UMNO.!!!!!..konpirasi BN…!!!!!..kemudian mengamuk macam orang gila…tendang kereta polislah….belasah polislah.!!!!!..terlompat-lompat terjerit-jerit..macam ungka…!!!!..otak rosak…!!!!.,

  162. pkr cakap tk serupa bikin… ibu tunggal semua tk nak kahwin, takut hilang alaun bulanan….. tapi habuk pun tarakk.. jadi semua ibu tunggal ,, lu pikirlah sendiri.. siapa yg nak dipangkah…. janji ditepati.

  163. Kalau takut nk berdebat, cakapla takut..jgn nk bagi alasan sibuk bagai..Seorang pemimpin kena berani berdebat. macam mana nk jadi pemimpin kalau cakap pun tiada point dan xmampu bagi hujah yg meyakinkan. Confirm org bawahan tak hormat..Kalau ko cakap PM ambik tahu kesusahan rakyat. kenapa ramai jer yg xpuas hati

  164. Kenapalah takut sangat nk berdebat. Tuhan akan bantu orang yang benar. Bila dah rasa diri tu salah memang akan mengeletarlah kepala lutut..Bukankan berdebat adalah satu cara mencari yg hak .Ini tidak, cuma berani guna media TV jer menghentam satu pihak yg tiada suara. Ibarat baling batu sembunyi tangan.

  165. Biasa la,sapa tanak barang murah,sapa yg suka kena sembelih,kenapa bayar lebih.sape yg suka kan melainkan yg jual barang tu sendiri dan kr0ninye je yg tak suka harga turun.

  166. Aku mahu pemimpin yg pandai berdebat + pandai urus ekomomi.

    Bukannya pemimpin yg pandai guna Tv untuk tunjukkan filem porno dan juga pandai menaikkan harga minyak,cukai serta mencuri lembu tetapi hutang negara makin meningkat 500billion ++…

  167. Habis tu hutang negara yg dah mencecah 500billion tu tak membuat negara bankrup ker..berganda hutang negara tahu tak !!!!!

  168. LayangLayang on

    akak dah pi ka masjid2 kat penang ni? tiap2 malam ada kuliah.. tiap2 malam penuh orang… alahai…

  169. Sementara tunggu debat sebenar,
    Debat melalui perbincangan sosial telah bermula :)

    Exposure DS Najib masih lebih tinggi, tetapi DSAI intensity exposure lebih konsisten :)

  170. “DEBAT” MEMANG DISOKONG 100%… TERPULANG KEPADA RAKYAT YANG MENYAKSIKAN DAN MENENTUKAN PILIHAN…. KALAH MENANG ITU PERKARA BIASA… SEBAB YANG BENAR ITU PASTI MENANG….

  171. suka aman on

    nak sangat berdebat ajak lah khairi jamaluddin …….tgk sape goyang

  172. Tayarmaster on

    Cuba korang dengar ape yb zul cakap.ade korang pernah dengar
    Ceramah dia?

  173. Tayarmaster on

    Porno ???? Dah nampak belalai gajah,dah nampak muka dgn
    Jelas masih kata fitnah lagi??
    Cuba hang pikir,kenapa pemimpin lain tak ada scandal sex tapi
    Si nuar nie belambak scandal dia

  174. APO NAK DI KATO on

    Debat tak perlu, buang masa aje..yg dengar pun pengundi…pengundi tahu siapa yg boleh melaksanakan dan beri faedah pada raayat. Mungkin tidak pada diri kita, tapi pada keluarga kita atau kawan2 kita atau orang ramai yg lain.

  175. Awang Liku on

    Aku yakin DEBAT ini akan catat rating tontonan tertinggi dalam sejarah negara… Harap Ketua BN boleh berdebat dgn Ketua PR mendebatkan manifesto parti masing2, tiada isu peribadi. Biar rakyat jelas dengan halatuju parti2 yg bertanding…

  176. mata hati on

    sudin..
    hang bwk keta mna nk pndg kiri knan jalan?hang pndg dpn mmg lah xnmpk..cek pi kelantan pon rse lbh maju dr negeri laen..walau dibwh pembangkang..maju membangun..

  177. Memang benar bro. Kesanggupan pemimpin-pemimpin BN dan PKR untuk berdebat di hadapan rakyat akan menjadi ukuran kematangan ilmu dan pengalaman politik kedua-dua pihak. Ia juga akan memanfaatkan rakyat kerana dalam milenium Ke-3 ini, tayangan bendera atau soggokan brim dan semua umpan-umpan cacing BN tidak lagi berkesan kerana orang Sabah juga tahu bahawa taktik BN sama seperti gergaji Jepun – bagi sedikit, ambil banyak, tolong sedikit, rompak minyak. Aku janji??? Tahi Gigi, lo!

  178. xnak aku,hang sembang banyak watpe,yg penting keje ngan tangan bukan ngan mulut..

  179. sebab die nk tolong rakyat la dia lawan mahathir sampai tun pecat die..sbb banyak yg tk betol berlaku masa tu..najib nk lawan takot..

  180. so debat perdana yg budak sekolah ,ipt masuk tu ntuk ape…suke2 ke???ape la

  181. tp kenapa pihak pmbangkan di tuduh tanpa bukti dn fakta yg benar??

  182. Youth mind on

    Msing 2 da bsar pjg..ada akal..smuanye pn dah mature..pilih la y mana ptut..dengar la y mana ptut..nanti kesannya g k kite jgak..generasi strusnya y rse phit manis,baek buruk ngara akn dtg..Lu pikirlah sndiri..

  183. Najib oh najib… jgn hanya pandai nak kutuk D.S Anuar Ibrahim dr belakang sahaj.pemimpin penakut/pengecut(BN)… apa takut rakyat ketahui segala beburukan BN atau takut PKR lebih releven…memang PKR lebih Releven kini. ayohlah…najib rakyat nak tengok…kau sbg BOSS BN kenapa takut pd D.S Anuar Boss PKR.?.Boss PKR merupakan seorang pemimpin yg berani kerana benar. najab ??? takut kerana byk rasuah…

  184. kerana najib adalah ketua kerajaan dan anuar adalah ketua pembangkang

  185. NNk pnggil debat pon ssh ke,bz pe sgt .. bz jaga lembu ka,soping ka.. klu rasa betul apa slhnye brdebat..,ty la apa nk ty.. isu khalwat ka,manifesto copy paste ka,kapai selam ka,apa2 pn rsank tya bleh tya..1lwn1,live lg.. boh plk 5jam.. tya puas2.. tu pon ssh ka.. nk tkot apa klu dok rasa betoi.. org y brslh je y sll tkot.. lg mau gaduh2 kat alam maya,tv,paper,bt apa?dah org mtk debat,xyah nk gaduh belakang..ni bru ajak debat dah mcm2 alasan.. nk soping la,jga lembu la,xdak teloq ka?

  186. sudin meh le datang johor. melayu sini dok tengah-tengah bandaraya tau. tapi, kampong setinggan bersama pendatang-pendatang haram dan makroh

  187. bkak youtube tngok dekat parlimen tngok apa yang umno sorak daripada kita dah jelas dalam 2 dasar penakut!! penipu!! dicabar x mahu bagun hanya pandai berkata kata,

  188. kalo betol pembangkang nak bubarkan semua tol.. nape tol jabatan pulau pinang x dibubarkan?? sila jawab… rase da tau da da jawapan nye… mesti cakap “ah.. ngarut je” hahhahaha

  189. TOK SAH DEBAT,,,, KITA JERANG AYAQ PANAS BG GELEGAK SURUH DEPA CELUP KITA TENGOK SAPA BENAR…….SAPA TIPU.. SEBAB ADA MANUSIA X TAKUT ALLAH DAN ADA MANUSIA TAKUT KAT AIR PANAS..

  190. Najib tak akan berdebat…sebab kebanyakan debat yg telah dijalankan antara panel kerajaan dan pembangkang semua isu dimonopoli oleh pembangkang. Nampak sangat gagal menjawab isu2 yg diketengahkan sebabnya ialah untuk menegakkan benang basah memang sukar…..last2 jadi bahan ketawa penonton…..pas tu kata penonton tak senonoh……Mudah2an Allah jatuhkan UMNO/BN kali ini….

  191. kak senah yg pandai,
    mana lagi membazir? bayar PSY sampai berjuta atau sewa dewan buat program debat.
    adoi sendiri mau fikir la..akai xda ka?

  192. i setuju dengan tu,memang benar kata you,ya,.selama ini BN yang memerintah.apa salahnya bagi peluang untuk
    pakatan ???

Leave A Reply