Check CTOS Online Malaysia. Semak PTPTN Pun Boleh!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +


Check CTOS Online Malaysia. Semak PTPTN Pun Boleh!

Rekod CCRIS dan CTOS penting untuk mengetahui tahap dan kesihatan kredit anda.

ctos

Untuk sesiapa nak buat pinjaman bank yang baru ataupun nak semak rekod dan status terkini bayaran pinjaman bank samada melibatkan pinjaman rumah anda, pinjaman peribadi ataupun kad kredit, anda boleh check dan semak melalui laporan kewangan Central Credit Reference Information System (CCRIS) ataupun CTOS contohnya.

Walaubagaimanapun, kebiasaannya ramai yang hanya membuat semakan laporan melibatkan report CCRIS berbanding CTOS.

Apa yang boleh anda semak pada Central Credit Reference Information System report? Antaranya ialah laporan….

  • Pembiayaan peribadi bank atau personal loan
  • Kad kredit atau credit card CC
  • pinjaman kereta atau car loan
  • pinjaman perniagaan
  • pinjaman perumahan atau housing loan
  • dan terbaru, Pinjaman PTPTN

Semua ini akan tertera pada laporan kredit anda. Samada baik atau tidak, sangkut atau tidak. Tertunggak atau berdisiplin membayar semula. Semua ini akan menjadi antara bahan rujukan pihak bank pada ketika anda memohon pinjaman dengan mereka.

Berita Semasa nasihatkan anda melakukan semakan laporan kredit kewangan dan pinjaman anda sekurang-kurangnya setahun sekali, bagi memastikan komitmen hutang anda dengan baik masih dalam keadaan status yang terbaik.

Ini kerana Berita Semasa difahamkan terdapat kalangan mendapati rekod kredit mereka terjejas dek kerana rekod PTPTN CCRIS yang baru sahaja dimasukkan tertera status bayaran tertunggak iaitu 1, sedangkan ia berpunca daripada kelemahan pihak PTPTN sendiri yang gagal melakukan kemaskini dengan kadar segera.

Jangan sampai anda anda tersenarai dalam senarai hitam atau blacklist. Lakukan semakan status CCRIS dan CTOS dengan kadar segera daripada masa ke semasa.

Ok. Baik. Terdapat beberapa cara yang boleh digunakan oleh semak CCRIS yang diuruskan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) samada secara online atau offline antara ialah :

  1. Boleh terus muat turun laporan di Bank Negara yang mana di sana ada disedikana untuk anda kiosk layan diri
  2. Dapatkan secara terus di mana-mana cawangan AKPK yang berdekatan dengan anda samad di Selangor, KL, Perak, Kelantan, Pahang, Sarawak, Sabah, Johor, Pulau Pinang, Kedah, Perak, Negeri sembilan, Melaka, Terengganu. Kakitangan AKPK akan membantu anda print out laporan terus di sana
  3. Selain itu, anda boleh terus check CCRIS online dengan cara layari pautan ini, creditbureau.bnm.gov.my atau cuba hubungi BNMTELELINK di talian 1-300-88-5465
  4. Anda boleh juga menggunakan perkhdimatan dan servis yang ditawarkan oleh Credit Bureau Malaysia (CBM) melalui pautan ini, https://www.creditbureau.com.my/4-1.jsp yang mana mereka boleh berikan CCRIS report dalam masa 1 jam secara online. Mudah bukan? Berita Semasa difahamkan bermula 1 Januari 2016, anda akan dienakan caj dan bayaran sejumlah RM10. Untuk sebarang info boleh hubungi mereka terus di sini, info@creditbureau.com.my
  5. Selain Central Credit Reference Information System, CTOS yang dikendalikan oleh syarikat swasta turut digunakan pihak bank sebagai rujukan sokongan untuk menilai prestasi dan rekod bayaran tertunggak oleh peminjam di Malaysia. Untuk semakan CTOS juga, anda boleh terus kepautan ini portal ctos, http://www.ctos.com.my

Check CTOS dan Semak CCRIS Online Report di Malaysia

Boleh terus klik pautan-pautan di bawah untuk semakan rekod pembayaran anda selama ini

Perkara Butiran dan Pautannya
Check CTOS KLIK SINI
Semak CCRIS Online oleh BNM KLIK SINI
Check CCRIS oleh Credit Bureau Malaysia KLIK SINI

Manakala di bawah ini pula, contoh CCRIS report yang diperolehi secara online dan offline yang boleh anda jadikan rujukan. Klik gambar-gambar di bawah ini untuk rujuka dan semakan untuk anda.

Contoh Salinan CCRIS Report Yang Terbaik?

Ada pada gambar-gambar di bawah ini:

 



Share.

6 Comments

  1. Soalan 1 :
    Siapakah yang akan disenaraikan di dalam CCRIS oleh PTPTN?

    Jawapan :
    Semua peminjam yang sepatutnya membuat bayaran balik selepas 6 bulan tamat tempoh pinjaman akan disenaraikan di dalam CCRIS.

    Soalan 2 :
    Bolehkah rekod laporan CCRIS peminjam disemak dengan PTPTN?

    Jawapan :
    Tidak boleh. Semakan hendaklah dibuat terus di kaunter dan kiosk mana-mana cawangan Bank Negara Malaysia (BNM) di seluruh negara.

    Soalan 3 :
    Apakah maklumat yang direkodkan di dalam CCRIS?

    Jawapan :
    Maklumat yang direkodkan di dalam CCRIS adalah rekod bayaran ansuran bulanan bagi tempoh 12 bulan yang lepas.

    Soalan 4 :
    Apakah yang perlu dilakukan oleh peminjam bagi memastikan rekod pinjaman PTPTN di CCRIS tidak memberi sebarang masalah kepada permohonan pinjaman beliau di bank atau institusi kewangan lain?

    Jawapan :
    Peminjam perlu membuat bayaran secara konsisten mengikut jadual yang ditetapkan bagi mengelakkan tunggakan demi memastikan rekod CCRIS berada di dalam keadaan baik. Sekiranya rekod di CCRIS menunjukkan terdapat sebarang bulan tunggakan, berkemungkinan permohonan pinjaman tidak dipertimbangkan oleh institusi kewangan. Walau bagaimanapun, kelulusan sesuatu pinjaman yang dipohon adalah tertakluk kepada budi bicara dan bidang kuasa institusi kewangan tersebut.

    Soalan 5 :
    Bolehkah peminjam berunding dengan Bank Negara Malaysia (BNM) atau institusi kewangan lain mengenai rekod pinjaman PTPTN beliau di dalam CCRIS?

    Jawapan :
    Peminjam tidak boleh berunding dengan BNM atau institusi kewangan lain mengenai rekod pinjaman PTPTN di CCRIS. Semua rundingan mengenai pinjaman PTPTN sama ada penyelesaian hutang pinjaman atau penjadualan semula pinjaman hendaklah dibuat dengan PTPTN. Peminjam boleh menghubungi hotline PTPTN di talian 03-2080 4455 atau hadir berunding di mana-mana cawangan PTPTN di seluruh negara.

    Soalan 6 :
    Apakah yang perlu dilakukan oleh peminjam sekiranya ingin mengeluarkan rekod pinjaman PTPTN beliau daripada CCRIS?

    Jawapan :
    Peminjam hendaklah membuat penyelesaian penuh hutang pinjaman dan rekod di dalam CCRIS akan dikemaskini kepada ‘SELESAI’ dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja daripada tarikh bayaran dikemaskini dalam penyata PTPTN.

    Soalan 7 :
    Apakah tindakan yang patut dilakukan oleh peminjam sekiranya tidak mampu membuat penyelesaian penuh hutang pinjaman?

    Jawapan :
    Peminjam hendaklah menyelesaikan keseluruhan tunggakan dan membuat bayaran balik bulanan secara teratur (konsisten) mengikut Jadual Bayaran Balik (JBB) yang telah ditetapkan. Peminjam yang mempunyai masalah kewangan dinasihatkan berunding dengan PTPTN untuk penjadualan semula hutang dan seterusnya membuat bayaran bulanan secara teratur.

    Soalan 8 :
    Sekiranya peminjam telah membuat bayaran keseluruhan tunggakan, adakah rekod menjadi lebih baik dan rekod buruk akan dikeluarkan dari CCRIS? Adakah peminjam masih berpeluang untuk membuat pinjaman dengan institusi kewangan lain?

    Jawapan :
    Rekod pada bulan semasa akan menjadi baik. Walau bagaimanapun, maklumat mengenai bilangan ansuran tertunggak selama 12 bulan yang lepas masih dipaparkan dalam laporan kredit CCRIS. Kelulusan sesuatu pinjaman yang dipohon adalah tertakluk kepada budi bicara dan bidang kuasa institusi kewangan tersebut.

    Soalan 9 :
    Bilakah tarikh bayaran balik perlu dibuat supaya rekod pada laporan kredit CCRIS adalah baik pada setiap bulan?

    Jawapan :
    Bayaran balik pinjaman hendaklah dibuat pada bulan berkenaan. Bagi memastikan transaksi tersebut dikemas kini dalam penyata pada bulan semasa, transaksi melalui agen/pihak ketiga hendaklah dibuat selewat-lewatnya pada 27 haribulan setiap bulan. Transaksi selepas tarikh tersebut akan dikemas kini dalam penyata pada bulan berikutnya. Walau bagaimanapun, transaksi yang dibuat sehingga akhir bulan melalui kaunter PTPTN akan dikemas kini dalam penyata pada bulan semasa.

    Soalan 10 :
    Jika peminjam membuat bayaran balik pinjaman, bilakah rekod peminjam akan dikemas kini dalam CCRIS?

    Jawapan :
    Rekod bayaran akan dikemas kini oleh PTPTN pada tarikh penghantaran laporan berikutnya, iaitu tidak lewat daripada 15 haribulan pada bulan berikutnya.

    Soalan 11 :
    Mengapa rekod CCRIS buruk walaupun bayaran balik pinjaman telah dibuat pada setiap bulan?

    Jawapan :
    Rekod CCRIS masih buruk kerana peminjam mempunyai tunggakan yang disebabkan oleh:

    Bayaran dibuat lewat daripada jadual yang ditetapkan. Sebagai contoh, bayaran mula dibuat selepas 1 tahun tamat pinjaman sedangkan peminjam sepatutnya mula membuat bayaran selepas 6 bulan tamat pinjaman.

    Bayaran kurang daripada jumlah yang ditetapkan di dalam Jadual Bayaran Balik (JBB).

  2. Hi admin,

    Sekiranya senarai hitam ptptn dari imigresen menunjukan tiada halangan. Adakah ia bermaksud peminjam tiada masalah dengan ccris mereka? Terima kasih admin.

  3. saleam bin ishaque on

    adakah nama sy akan di seneraihitam kerana menjadi penjamin utk motosikal sekiranya tuanya tidak membuat bayaran.

  4. PTPTN klu blacklist akan ada kesulitan klu nak keluar negara. Saya pernah melaluinya dan ditahan diCIQ .

  5. Jika 0 pada laporan CCRIS ialah bersih, bagaimana dengan 1 ?. Adakah tanda rekod tidak baik?

  6. nama saya disenarai hitam sebab menjadi penjamin,pinjaman kewangan perumahan saya tidak dapat diluluskan macam mana untuk saya bersihkan nama saya sekiranya peminjam tidak membayar nya

Leave A Reply