Borang BRIM 2017 E Kasih BR1M Online : Bujang, Isi Rumah dan E Kasih

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +


Borang BRIM 2017 E Kasih BR1M Online : Bujang, Isi Rumah dan E Kasih

Berdasar pengumuman Datuk Seri Najib Razak, Permohonan BR1M 2017 atau BRiM 6.0 datang lagi.

borang brim

Diwujudkan untuk tujuan membantu meringankan beban kos sara hidup rakyat malaysia yang semakin menghimpit dengan pelbagai berita kenaikan caj, tarif, harga barang dan kos sara hidup yang terus melambung tinggi di Malaysia pada ketika ini.

Ya…diteruskan walaupun mendapat tentangan beberapa pihak yang mengatakan ia adalah pembaziran dan macam-macam lagi. Tetapi Datuk Seri Najib dan kerajaan Malaysia mendapati masih ramai yang memerlukan berminat untuk daftar permohonan BR1M 2017 1 Malaysia kali ini.

Bagi Sistem borang BRIM 2017 kali ini terdapat beberapa perubahan kecil daripada segi cara pelaksanaannya dan juga nilai bayaran BRIM terdapat beberapa perubahan kecil. Yang pastinya semakin nilainya terus naik dan akan ditambah satu kategori baru dalam siri terkini Bantuan Rakyat 1 Malaysia kali ini.

Dijangka lebih daripada 4.7 juta isi rumah di Malaysia dan 2.6 juta individu bujang akan menerima bayaran BR1M termasuklah kalangan yang akan hantar dan daftar permohonan BR1M 2017 berdasarkan pengumuman pembentangan bajet 2017 Malaysia baru-baru ini yang akan menelan perbelanjaan kerajaan Malaysia sejumlah lebih RM5,900,000,000 bersamaan RM5.9 bilion.

Butiran Borang Brim 2017 Online atau Manual? Rujukan Lain?


Perkara Butirannya
Tarikh Buka 3 Disember 2016
Tarikh Tutup 13 Januari 2017 (Dilanjutkan)
Tarikh Status Permohonan Kemaskini Samada anda berjaya lulus atau gagal akan dimaklumkan melalui notis dan surat makluman lulus atau gagal diposkan kepada anda bermula minggu kedua bulan Februari 2017
Tarikh Pembayaran Bayaran BR1M akan masuk terus ke akaun bank anda bermula pada pertengahan bulan Februari 2017 secara berperingkat-peringkat
Daftar Permohonan Online untuk Bujang dan Isi Rumah KLIK SINI
Daftar Permohonan Online untuk E Kasih KLIK SINI
Permohonan Secara Manual KLIK SINI Download
Punca Tidak Berjaya KLIK SINI
Cara Check Rayuan KLIK : Rayuan Brim
Permohonan Kemaskini Online KLIK : Kemaskini BRIM
Semakan Status Online KLIK : Semakan Brim

Untuk mengetahui cara bagaimana anda boleh buat tuntutan skim khairat kematian BRIM 2017 boleh anda semak melalui perkongsian 2 gambar di bawah ini pula. Sangat membantu anda :

Untuk makluman anda semua Skim Khairat Kematian sebanyak RM1,000 yang diperkenalkan sebelum ini akan diteruskan seperti biasa.

Kepada yang baru pertama kali mahu hantar dan daftar permohonan BR1M 2017 dan telah cukup syarat kelayakan yang telah ditetapkan, boleh hantar permohonan secara online di portal rasmi E Br1m, ebr1m.hasil.gov.my permohonan atau secara manual iaitu melalui cara download borang brim juga seperti di jadual atas.

Seperti di bawah ini, bersama-sama ini dikongsikan bersama dengan anda cara bagaimana anda isi permohonan bagi borang BRIM 2017 yang bakal anda hantar tanpa ditolak kerana tidak mengikut prosedur yang telah ditetapkan



Share.

104 Comments

  1. terima kasih kepada bn bagi rm650 kepada kami dan ambil balik dari kami rm60 sebulan satu isi rumah dari kenaikan harga barang dan perkhidmatan.

  2. TURUN 311213 on

    dengan BRIM and boleh cover:
    duit lektrik,
    duit tol,
    duit minyak,
    cukai GST
    terima kasih be end
    TURUN 311213

  3. BR1M RM650 Boleh tukar tayar keta..
    Servis minyak hitam…
    Isi minyak full..
    Beli minyak masak…
    Pastu terlupa beli gula, dah tak cukup..!!!!
    Sepatutnya up ler cikit BR1M 4.0 ni..
    apa pun syukur alhamdullillah.

  4. Terima kasih kepada kerajaan kerana menghulur bantuan BR1M kepada isi rumah seluruh rakyat malaysia..ce tengok negara lain ada ke buat bantuan untuk seluruh rakyatnya seperti di Malaysia?
    Yang tahu membangkang aje..! syukurlah kerana malaysia ini bumi yg bertuah yang dipelihara oleh Allah s.w.t

  5. Satuuuuu……Malaysia…!!!
    Satuuuuu……Malaysia…!!!
    Nanti tahun depan saya up lagi BR1M dari RM650 ke RM 651..Terima kasih rakyat malaysia. janji dicapati.

  6. Lain kali usah bagi apa-apa lagi senang..!
    bagi BR1M pun di komennya!
    Usah bagi apa langsung..bior pada mukenya!

  7. saya sebagai ketua keluarga adalah penerima BRIM sebanyak RM 500 pada tahun lepas dan disamping itu juga saya belajar secara luar kampus pada hujung minggu. kerajaan telah warkan bahawa pelajar ipta/ipts layak mendapat voucher buku sebanyak RM250. apabila saya semak balik untuk penerima voucher buku, saya tidak layak kerana saya penerima BRIM. jangan le samakan BRIM dan voucher buku. sekurangnya dengan voucher buku tu dapatlah saya membeli keperluan untuk pelajaran saya nanti. sekian, terima kasih.

  8. senah 5 suku on

    gunakanlah duit brim sebijak2 nya…

    jgn boros..

    1 hari ambil 1 helai rumput n sebutir nasi saja, air setitik utk menampung kos tol n myk ye.. syabas BN merasai nadi rakyat kehingga ke akhir hayat..

    PR jangan kata sehelai rumput, daun kering bg makan kt rakyat..

    hidup banglasia !!!

  9. Salam Sayang,

    Terima kasih kepada Datuk Najib di atas kemurahannya memberi BR1M. Dengan duit BR1M dapatlah meringankan beban rakyat kebanyakkan. Marilah kita memuji2 nama beliau sebaik saja bangun dari tidur sebagai tanda syukur ke hadrat Ilahi kerana mengurniakan pemimpin sejati di akhir zaman ini. Mungkin pembawa panji-panji hitam datangnya dari UMNO/BN sesuai dengan sabda nabi mengatakan kebangkitan Islam adalah dari Timur. Hanya negara Islam Malaysia saja masih aman, bebas perang dan keganasan. Tak mungkin pembawa panji2 Timur dtg dari Brunei sebab mereka bukan Melayu tulen cuma suku kaum Borneo je. Wallahualam.

  10. sokong akak senah. marilah kita bangsa Melayu bersatu di bawah satu panji utk menghadapi fitnah dajjal. Bangsa kita bertambah kuat jika Melayu PAS dan PKR keluar dari DAP. Kita bersatu di atas nama Melayu. UMNOlah parti yg sesuai utk kita bersatu kerana UMNO hanya utk bangsa Melayu. Tanpa UMNO, Melayu akan layu dipijak bangsa lain. Hanya Melayu merupakan satu2nya bangsa paling baik hati di dunia kerana membenarkan bangsa asing tinggal di tanahnya. Hidup Melayu hingga kiamat. Takbir!!!!!

  11. oreee…..malaysia
    oreeee….malaysia….
    nandre vanakam…..
    rosmah my wife gendut….

  12. Barang Naik on

    “bapak Senah” dah buat semakan ke? kalau belum cuba google bantuan negara2 lain.laaaaagiiii hebat2 bantuan.

  13. Ko Jib pegi lagi pinjam duit bank dunia untuk bagi BRIM kepada rakyat bukan rakyat tambah senang ni tambah susah korek lubang tutup lubang. Hutang makin meningkat, kos sara hidup dan perkhidmatan pun meningkat. Orang Melayu kalu dimainkan isu perkauman dan agama dah terperangkap dan terperdaya hingga punca masalah yang sebenar pun tak ingat. Betullah melayu ni mudah lupa.

  14. mintak rakyat jangan main isu perkauman jika satu hari nanti orang cina atau india jadi PM…dah yang melayu nie jenis boros, membazir..sampai yang melayu pun dah naik benci tengok….

  15. Senah Montana on

    Marilah kita memuji2 nama Allah & Rasulullah S.A.W sebaik saja bangun dari tidur sebagai tanda syukur ke hadrat Ilahi kerana mengurniakan rezeki dan bukan nye memuji muji nama Najib sbagai tanda syukur kita mendapat rezeki. Ingat! Jgn sampai rosak iman kita.

  16. inila brita pak din paling suka..suka sangat.kita wajib bersyukur BN pemberi rejeki kpd kita.sedar pembanagkang hang xde can nak menang…dah kalah laaa…huhu..pak din suka sangat…hapi sangat

  17. susah lagi idup kat myanmar.jalan kaki ayam je xde selipar nak pakai.

  18. Bilalah nak pulangkan duit rakyat daripada nfc, pkfz, perwaja, MAS dan banyak lagi. Harapkan pagar, pagar makan duit penanam padi. Tol naik, letrik naik, GST bagai.. lepas tu bagi brim.. aset negara digadai, rasuah berleluasa.. bersyukur kepada tuhan, berterima kaseh dgn manusia. Bukan manusia yang makan rasuah dan buat baget negara jadi defisit(hutang).
    Hati-hati mata kail bersalut umpan, jerat tak lupakan mangsa.. Penjajah (british) tidak akan merdekakan tanah jajahannya melainkan ditinggalkan juga pewarisnya.. pewarisnya akan dididik di bawah acuannya dan dihantar ke england. Padahal ilmu mentadbir negara kita telah wujud sejak zaman kesultanan melayu Melaka… kita mempunyai jajahan takluk yang luas, serta kita mempunyai buku kanun laut dan tubuh negeri..KITA MEMPUNYAI PERUNDANGAN SENDIRI IAITU AL-QURAN DAN ALSUNNAH. Berubahlah sebelum negara kita musnah di bawah idealisme materialistik.

  19. >>aku gaji rm3001
    >>duduk KL…sewa minimum rm800 (tu pon umah flat)
    >>kne bayar bil air,bil letrik, bil tenet,…bla bla bla…
    >>duit myak moto, minyak keta…myk cap kapaK(utk sakit)…bla bla bla…
    >>nak bg belanja kat org tua…bla bla bla…
    >>duit makan…min mkn tgh ari rm6…min seari rm12..kali je la sendiri 30hari..bala bla bla…
    >>nak beli umah sendiri…(angan2 yg sakit ati)…mmg x mampu…

    oooo KERAJAAN…TOLONGLA GOLONGAN PERTENGAHAN SEPERTI KAMI NI YG BERKERJA DI KUALA LUMPUR..!!!!…KAMI BAYAR CUKAI JUGAK…KAMI PENGGERAK EKONOMI NEGARA JUGAK…TAPI KAMI TERSEKSA HIDUP DI BANDAR BESAR…BELAJAR TINGGI2 LAST2 KEJER KAT KL…MANYAK SUSAH LOO…TOLONGGLAAA KERAJAANNNN…!!! KAMI X DAPAT PON BRIM…!! KERAJAAN TERLEPAS PANDANG KE GOLONGAN PERTENGAHAN MCM KAMI NI???

  20. Aku sokong komen anda…ramai lagi golongan pertengahan menderita kerana beban kenaikan kos sara hidup dan tak dapat bantuan kerajaan. Perlu diingat golongan ini terpaksa menanggung beban hutang kerana masalah ini.

  21. dah tau makan mahal kat luar, nasi campur pun sampai rm8 campur air rm10, carilah makanan yang murah! nama je belajar tinggi kerja hebat, tapi pengurusan kewangan kendiri pun fail!

    kalau masak sendiri di rumah lepastu bawa bekal ke pejabat, tak boleh? malu dengan rakan sekerja sebab bawa mangkuk tingkat? nak jaga imej dengan makan di tempat ekslusif atau makan di kedai sebab taknak orang nampak ko bawa mangkuk tingkat?

    sebab tu aku kata belajar tinggi-tinggi bodoh bertingkat-tingkat. asyik merungut saja itu tak cukup ini tak cukup, hidup susah macam nak mati bagai.

    ada ramai orang yang merempat yang mengangkat tangan bersyukur bila terjumpa sisa makanan dalam tong sampah. tapi ko yang masih boleh menyewa rumah, BELI KERETA, MAKAN DI LUAR, masih lagi merungut dengan nikmat yang ada.

  22. sokong@tonton mu on

    banar tu, kan maty usulnya si senah ani..bota gihin, anak mandau..saitan.. Nda sadar baik jelama. Mana kan, byk dah duit haram di palar

  23. Sekarang tengah hangat tentang BR1M 3.0 tapi bagi saya BR1M kurang best. Aku tak pernah dapat kerana tak layak kerana gaji aku lebih 20sen je…

  24. Jongos kau cakap macam mulut sial dan bodoh… Jaga mulut sikit bila bercakap jangan main tuduh dah lah anak afrika nak tunjuk belang kat sini.

  25. emy mat piah on

    kerajaan bagi duit bukan suruh belanja rm650 tu , tapi nak meringankan… contoh : kalau gula dulu rm2 , sekang 2.50.. kerajaan nak ringankan 50sen tu ja … BUKAN NAK SARA RM2.50… AKAI adA

  26. setuju dgn anak mat piah… kalau kurangkan gula.. konpem duit 50sen tu dapat dikurangkan dan di chanel ka tempat lain…
    ni dok ingat dapat duit rm650 nak lepaih ka danok thailand

  27. Salam Sayang,

    penyokong UMNO/BN=Macai
    penyokong PR-Citot

    lepas ni kita panggil penyokong PR citot ok.

  28. ni nak habaq kang hang ni.kalau xsuka jangan ambik.korang cakap pandai.cam sembang je dia yang cerdik..asik2 demo..nak demo pila watla lam hutan..org pun xkisah.

  29. Anonymous on

    ha’a ni pak din sokong..kita nak masyarakat yg aman dan damai.xnak demo..menyusahkan je..kamu budak mentah apetau.nak berdemo je keje.cuba gi blaja sat.ada faedahnya juga.

  30. SENAH OH SENAH.. BODOHNYA KAU.. BYKNYA KOMEN BODOH KAU D BLOG2.. OMG.. HAAHAHHA.. RESPECT LA DGN KAU.. MPTAHANKN BENDA YG SMEMANGNYA X BTOL.. RESPECT LA DGN SMANGAT KBODOHAN KAU.. HAHAHA

  31. SENAH OH SENAH.. BODOHNYA KAU.. BYKNYA KOMEN BODOH KAU D BLOG2.. OMG.. HAAHAHHA.. RESPECT LA DGN KAU.. MPTAHANKN BENDA YG SMEMANGNYA X BTOL.. RESPECT LA DGN SMANGAT KBODOHAN KAU.. HAHAHA

  32. Kamarul Zabil Bin Zulkifli on

    Br1m byk membantu rakyat Malaysia terutamanya
    Orang tua,ibu tunggal,keluarga miskin dan orang bujang yang amat memerlukannya.Terima Kasih kpd PM kita yg begitu prihatin dlm semua aspek.Harapan
    saya bantuan sebegini harus diteruskan dan rakyat
    semakin matang utk memilih demi masa depan bangsa,agama dan negara mereka sendiri.

  33. alah!aku 18 tahun x dapat apa pun~
    bg kat 21tahun keatas je~
    ha!yg kutuk org keje kat kl tu.!
    our life is difference,kta xtau hdup dia mcm mana,kesusahan gol.prtgahan ni..memg kta kna brsyukur..xp ad ke nk dbnding dngn yg hdup djalanan,dah tntu2lah mrk tiada apa2,,knp x ckp je kat org yg hdup mrempat ni mcm ni *TULAH!KNP X BLAJAR RAJIN2?KAN DAH MREMPAT SKG*

  34. Sudut pandangan Positif dan Negatif:-
    (Positif) Brim ni mungkin sebagai salah satu inisiatif (kerajaan) dan mungkin antara cara yg terbaik buat masa ini untuk membantu mereka2 (rakyat) yang layak (mengikut kategori yg ditentukan kerajaan).
    (Negatif) Lumrahnya tidak ada yg sempurna … Mungkin bagi sesetengah/sebahagian/majoriti drpd kita menganggap dan melihat Brim ni semata-mata cara utk menutup / mengaburi sebahagian besar beban (ekoran kenaikan harga beberapa barangan rutin) yg ditanggung oleh rakyat sekarang ni. Brim ini dipertikaikan oleh mereka2 yg berfikir sedemikian dan x berpuas hati. Pada pandangan saya, sebagai sebahagian daripada rakyat Malaysia, mereka x salah sebab mereka merasai beban tersebut.

    Jadi… saya sebagai rakyat Malaysia yg cintakan kemakmuran dan kemajuan negara, amatlah berharap agar pada masa akan datang kerajaan dapat mencari / membuat satu formula yang betul2 boleh disandarkan sebagai kerajaan yg prihatin (yg betul2 dapat membantu meringankan beban rakyat secara holistik) sejajar dengan “Rakyat Didahulukan…”.

    Mohon juga agar pihak kerajaan sanggup mendengar pandangan2 rakyat dalam usaha menstabilkan keadaan dan memajukan negara. Saya percaya, ramai di luar sana (rakyat) yg memmpunyai idea2 yang bernas dan baik (bijak pandai) yg boleh membantu kerajaan dalam usaha membangunkan negara.

    Adios……..

  35. Saya mahu beritahu satu pendapatan untuk orang yang belum pernah dapat BR1M daripada awal lagi..sebab orang yang kebanyakan tinggal di kampung..mereka pun tidak tahu pasal BR1M….kebanyakan orang sabah tidak berapa dapat bantuan dari kerajaan

  36. sokong penyataan anda anonymous 30 januari 2014..
    emm.. Clarence, cuba beritahu kpd YB yg memegang ditempat anda tu, tentang masalah org kpg tak tau pasal Brim. kalau diikutkan setiap ketua kampong patut tahu, kalau tak tahu, YB ditempat itu yg memainkan Peranan utk meMaklumkan kpd ketua kpg. jd, Ketua Kpg akan memaklumkan kpd penduduk di situ. Tetapi, andai kata salah seorang penduduk disitu Tahu pasal brim, dia spttnya memaklumkan kpg ktua kpg hal brim ini agar berita tersebut tersebar. semua perkara boleh diselesaikan sekiranya, kita berfikiran tenang dan positif. InsyaAllah, setiap perkara boleh diselesaikan. Amin.

  37. AUW…BANAR TU..KAN MATI BANAR C SENAH ATU..DI TABAK BAUTA BANAR..BRUNAI KITA ANI

  38. Semuanya naik,, utk yang layak tue beruntung la, untuk yang x layak pula cm na? Bil letrik bulan lalu 300 ja, bulan nie naik 500 sudah. x ka cekik darah,, makin tinggi pendapatan makin banyak keperluan, kalau utk kenaikan harga brg2x tue adil utk semua org ptutnya br1m nie pun kasih adil la juga,, beri kat semuanya yang kerja makan gaji.. lemah!

  39. harga barang, dan tax(%) bil eletrik dan bil air, serta astro dan ticket pengangkutan awam Semuanya naik. bantuan BR1M adalah RM600 utk setahun jika dibahagi cuma RM1.80 sehari.
    duit blanja anak skolah RM1.80 sehari pon tak cukup la. ni kan pula utk family.

    dlu janji sblom PRU.. BR1M akan naik 2x ganda. tapi fakta sekarang. cuma naik RM50.00 SATU MALAYSIA JANJI DILIPATI.

  40. Bsyukur r jd mnusia derr..kalu org lain jd pmimpn pun lu bnyk gak..lau xnk sush hdop ikt kmampuanlh..

  41. Aku Bersyukur Pd Allah on

    Cube la korang ni tau bersyukur. Klu dpt bantuan 150 pn dh syukur sgt2 drpd xde. Aku tgk komen kebanyakn lelaki yg minta lbh2. Klu kerajaan bg ko 5000 pn aku rase x ckp kot, sbb ko x tak tau bersyukur. Klu ko dpt brim pn entah kemana duit tu, klu bg mak or bg ank bini utk mkn xpe gak, entah2 pkai berjoli, tu yg ckp x ckup.
    Lg 1, sblm PRU lg dh ckp brim akn dinaikan tetapi secara berperingkat.

  42. hahahahaha on

    brim dulu turun sekarang ni da naik.. bila naik kenapa masih lg nak slhkn kerajaan..bila turun x puji kerajaan

  43. 1.Thank you, Datuk Seri for helping the people.I have applied I cannot check my status of my application.The toll-free always engaged,the email never get a reply and to check online cannot access.
    2.So much have been talked to increase the pension of the Telekom Malaysia staff who from govt. to privatized company.Yet we still receive pension of between RM 200 and RM 200+.Is this enough to survive nowadays.
    3.Can the govt. or the pension department recommend us to Baucar Kerja RM35 Sehari (E-kisah)

  44. hahha…sepatutnya memuji nama Allah selepas bangun dr tidur..bkn nama manusia…panji hitam bukan dari orang melayu sahaja tapi dari orang islam…bertaubat lah makcik….

  45. alhamdulilah jadi rakyat malaysia..dapat juga bantuan dari kerajaan..bermakna kerajaan tidak pernah lupakan rakyat..dengan adenya br1m sudah terbukti..tak payah kita nak pertikaikan lagi..terima kasih kepada pm kita..

  46. otok mung buleh pakai setahun.mung duduk dalam hutan pon 1000 sebulan.bengong!

  47. otok mung buleh pakai setahun.mung duduk dalam hutan pon 1000 sebulan.bengong!

  48. jongos2,singkat tol plan berdikari level budak2 pra matang ko ni ye.kahkah2.baik ko saran kan melayu yang duk kl makan bubur dengan kangkung untuk berjimat.tak gitu?indon boleh makan ayam,tokey cina support.omg.what a waste.

  49. betul3..yg berpendapatan 3000 kebwh yg dpt keitimewaan kut..subsidi sane sini sinun..smua depa pulun..yg bujangan bila dah dpt brim brum bram awal2 dah gi shopping mengabihbagai..tinggallah kelompok pertengahan ni terkial2..sian sgt aih..apapun bersyukur pada yg ada tauu..

  50. sebabnya nk tahu ke ,sebab mynmar tkde sumber kekayaan bumi bukan macam malaysia kaya dengan sumber bumi spt minyak,kayu balak,tol,sawit banyak lagi termasuk lembu khii….khi faham, nk tahu juga semua gi mane ye sebab itu nk perubahan hidup prrrrrrrrrrrrrrrrrr.

  51. salam… kak senah… sebagai orang islam.. bila bangun tido baca lah doa bangun tido dan puji-pujian pada Allah S.W.T tanda syukur kita kepadanya.. kerana diberi peluang hidup kembali untuk menambah amalan dan kebaikan untuk dibawa bekalan akhirat… kerana tido tu sebahagian dari mati kecil kak senah oi….

  52. janji 650 tp 450 sahaja dapat..gaji x pai pun 3000k sebulan….sape yang tak betol sekarang ni………..

  53. UMNO MUDA .. ingat malayu je tinggal dalam malaysia ke.. sial punya penyagak.. UMNO konon… tak lama lagi UMNO hancur.. Brim tu saja pemanis mulut supaya undi siot guntul.. nanti tontolou ko pun Jatu UMNO makan.. hahaha.. Tunggu Dan lihat sampai mana Malayu umno ko.. Gintak mama ko pasti jadi malayu terus ..

  54. Hamba Allah on

    alhamdulillah,
    jika ingin negara maju rezeki melimpah kena lah taat pada Allah baik pemimpin dan penduduknya, walau ada 1 juta hari ini ditangan semua orang, kadang kala Allah turun kan bala berupa penyakit hingga duit jadi milik doktor, pencuri, penipuan kerosakan kereta dan sebagainya,
    jadi malaysia harus bangkit menentang segala apa jua perkara yang boleh mengundang Laknat Allah, seperti Kilang Arak, judi, pub pub hiburan dan sebagainya.. kerna ianya boleh menjahanamkan anak bangsa, dan hasil nya juga kepada kerajaan dan seterusnya pada rakyat yang tidak berdosa akhirnya ikut makan duit hasil dari yang haram. nauzubillahiminzalik…
    renung renungkan lah..

  55. gara-gara 650 ja nk puji macam raja…padahal duit kita sendiri..kalau orang x buka mata besar2 memg semua nampak baik…nak cakap pn susa …tak nak cakap pun susah..

  56. Sampai sekarang pn saya belum dapat lagi..orang sepatutnya dapat, xdapat ,orang yang tak layak dapat pula ..Macam mana?

  57. Kurang asam bnr si senah ani. Suku borneo padah nya. Kalau ko ani di brunei masa ani siap ko nahas!!!

  58. Anonymous on

    apa ke bangang bangun pagi puji nama najib..ke cik senah da xde agama?? najib tu tuhan ke?? da tua² cmni bangang lagi..

  59. manusia berfikir on

    bantuan 2 bkn untuk setahun sengal…kalo ko nak harap tiap2 bulan kerajaan nak support negare mane xlingkup kalo mcm 2…br1m 2 untuk ringankan beban je…kalo gitu ko g mintak bantuan dkt jabatan kebajikan masyarakat dpt tiap2 bulan…ade kudrat guna la manusia!!

  60. tontolou kamu lah on

    Bodoh…
    duit br1m yg kmu trima tu duit kmu sendiri lh palui…ini smua pmainan najib, klpa sawit tmpt lain dbeli, atas tujuan apa? Bisnes sendiri lh..mau untung ja, mmg sial. Hasil Sabah smua dhntr p sebrang,ratusan juta hrga hasil yg kmu yg ambil, tp pulangan d sabah kcil sja. Br1m pla muncul untuk ttup mulut rakyat? Org stu tanah dgn najib ble lh bangga, kmi yg sengsara dgn pmainan najib ni. Buat apa gst? Kasi rugi rakyat, buat apa tol? Sebab x iklhas buat jln, mau jg ada byar..klau mau negara maju, kasi maju jg rakyat. Klau mau negara maju, knpa msuk campur hal negara lain? Klau kna bom ada mau tlg kita? Mmg tindakan yg x drancang. Pkir2 lh, sg sokong BN, sbb stakat ni BN blum brpa mcm taik. Najib ko ingt kmi ni mcm game clash of clan? Duit kluar msuk ja? Mmg teda otak

  61. rakyat seharusnya bersyukur,ape yg dberi oleh pemimpin kita…sebelum ini pun tk penah dapat brim..sejak dato najib memerintah negara kita.ekonomi negara kita pulih n stabil,,kte patut bersyukur ape yg diberi sekarang….

  62. ikut lojik BRIM ni xplu lh nk update tiap tahun.. terutama bg pegawai kerajaan sendiri.. takkan kenaikan gaji sesama kakitangan kerajaan pun x tahu..klu kakitangan swasta pula , LHDN sendiri pun boleh but semakan.

  63. sokong akak senah. marilah kita bangsa Melayu bersatu di bawah satu panji utk menghadapi fitnah dajjal. Bangsa kita bertambah kuat jika Melayu PAS dan PKR keluar dari DAP. Kita bersatu di atas nama Melayu. UMNOlah parti yg sesuai utk kita bersatu kerana UMNO hanya utk bangsa Melayu. Tanpa UMNO, Melayu akan layu dipijak bangsa lain. Hanya Melayu merupakan satu2nya bangsa paling baik hati di dunia kerana membenarkan bangsa asing tinggal di tanahnya. Hidup Melayu hingga kiamat. Takbir!!!!!

  64. Mohd.Alit on

    Najib.Kalau tahun 2017.Status bujang cuma boleh memohon BR1M sebanyak RM450 sahaja.Saya cadangkan,Apa kata kalau Najib simpan semua bajet itu.Untuk anak dan cucu Najib sendiri.Jangan sampai anak dan cucu anda itu mati kebuluran.Akibat perbuatan anda sendiri.

  65. Mohd.Alit on

    Di dalam kitab suci Al Quran itu.Tidak hadis yang berkaitan dengan Derma.Tetapi islam itu amat menggalakan kepada semua umatnya.Supaya sentiasa mengamalkan sikap suka BERSEDEKAH.Sebab. SEDEKAH ITU MEMBAWA BERKAH.

  66. Mohd.Alit on

    Kekuatan orang melayu itu bukanlah terletak pada parti UMNO.Tetapi sebenarnya kekuatan orang melayu itu terletak pada otak.Bermula dari otak.Wujudlah akal.Daripada akal.Wujudlah muafakat. Seandainya semua orang melayu telah mencapai satu muafakat.Barulah dunia ini akan aman dan damai buat selama-lamanya.

  67. Sila ambil perhatian kepada semua orang ramai di seluruh malaysia. Ini ada artikel mengenai PUTRAJAYA yang di petik daripada sumber yang boleh di percayai. Mungkin ramai rakyat malaysia di luar sana. Yang masih belum tahu, Bahawa ada sesuatu rahsia di sebalik blok putrajaya tersebut. Iaitu… TEROWONG SMART. Dan paling mengejutkan ialah terowong smart itu terletak pada bahagian bawah tapak blok putrajaya itu.Tapi walau bagaimana pun.Orang ramai di malaysia. Di nasihatkan supaya sentiasa mengamalkan sikap berhati-hati.

Leave A Reply