Boikot McD Malaysia aka Boikot Produk Israel? Setuju atau Tidak?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Boikot McD Malaysia aka Boikot Produk Israel? Setuju atau Tidak?

Kalau tengok di internet sekarang sana sini menunjukkan protes boikot Israel terutamanya perniagaan McDonald Malaysia. Semboyan acapkali berkumandang setiap kali rakyat Palestin di Gaza di dibedil & diperlakukan seperti binatang di sana.

boikot mcd

Cuma kami akan tertanya-tanya mengapa kempen boikot Israel hanya tertumpu kepada sesetengah produk semata?

Bukanlah kami mahu menentang usaha untuk boikot Israel, tetapi dilihat kempen yang dijalankan agak tempang. Kenapa?

Boikot Israel : Boikot Mcd VS Notis McDonald Malaysia!

Adakah kempen boikot produk Israel, boleh pilih-pilih? Seperti boikot Mcdonald? Setakat boikot McD, kami umpamakan secebis zarah daripada satu tubuh lengkap manusia. pemasaran & promosi yang dijalankan pun KFC sendiri tidak mampu untuk melawan.

Jikalau kita fahami sistem ekonomi yahudi, sistem kapitalis dan ekonomi dunia, sangat mustahil. Bahkan tindakan boikot Israel ini secara halusnya mempromosikan lagi produk tersebut, contohnya menjual t-shirt boikot, pelekat boikot.

“Because people are born already married to curiousty”

Boleh tercapai atau tidak objektif kempen boikot Israel iaitu melibatkan produk dan barangan buatan Israel? Bukan mahu memperlekehkan, dan bukannya kami melarang sesiapa untuk boikot produk buatan israel termasuk yang mahu boikot McD

Itu hak dan pendirian masing-masing. Tetapi perlu difikirkan secara mendalam disertakan dengan kajian. Bukan sekadar ikut-ikutan. Apabila diberikan promosi burger percuma, berduyun-duyun datang. Erm……mereka lapar agaknya….

Boikot Israel : Bokot McDonald Malaysia VS MacDonald Luar Negara

Yang penting sekarang kita kena titipkan roh keimanan kepada generasi yang ada. Barulah tahu yang mana betul yang mana salah. Sentiasa berdoa pada Allah untuk Palestin dan mereka yang senasib dengannya.

Hanya Allah sahaja yang layak memberikan balasan perit kepada kaum Zionis LAKNATULLAH ini, dengan itu kita kenalah istiqomah berdoa dengan sangat yakin pada setiap masa.

Masih terngiang-ngiang di telinga kami kata-kata Ustaz Hassan Din yang pernah mengatakan :

Kalau nak anak automatik berpuasa di bulan Ramadan, kita kena ajarkan solat dahulu, sebab kalau anak tu tadi solat tanpa disuruh-suruh, maka dia akan puasa tanpa disuruh, anak yang ada ramai puasa tapi solat entah ke mana, hanya nak dihebohkan bahawa anaknya puasa cukup, dapatlah duit raya banyak. Hakikatnya, ibubapa sendiri tidak bersolat.

Diibaratkan seperti seekor khinzir, memang jelas sudah haram. Tetapi apabila lemak dan asid dijadikan lipstick, dijadikan dakwat printer, jadi kapsul pemutih kulit, boleh sahaja pakai.

Sekali lagi Berita Semasa tidak pertahankan sesiapa mahu boikot McD. Tetapi kami memikirkan yang bekerja itu, pembekal untuk semua cawangan McDonald di Malaysia. Bukankah itu semua memerlukan pekerja yang terdiri daripada kalangan anak-anak kita semua?

Jikalau pun nak boikot Israel terutamanya melibatkan produk barangan Israel, mengapa hanya McD sahaja yang menjadi sasaran. Nak mulakan kempen boikot kena konsisten. Jangan ambil sikit-sikit. Bagaimana pula dengan produk Nestle, Milo tak nak boikot sama?

  • Sepatutnya, McDonald itu sendiri tidak dibenarkan dibuka di Malaysia sejak daripada awal lagi? Bukankah itu lebih baik? Kita mempunyai kuasa untuk melakukannya.
  • Kita bersusah payah untuk boikot McD yang sudah beratus-ratus cawangan di Malaysia. Sedangkan kita mempnyai jalan yang mudah untuk tidak membenarkan MacDonald dibuka di Malaysia? Bukankah lebih mudah begitu?
  • Tetapi persoalannya sanggupkah Malaysia bertindak sebegitu?

Hakikatnya, Palestin hanya akan dibebaskan dengan peperangan fizikal dan peperangan spiritual, sehingga keluarnya lagi  seperti pemimpin agung pembebas Baitul Muqaddis terdahulu, iaitu Salahuddin Al Ayubi. Umat Islam solat Subuh seramai solat jumaat di masjid-masjid. Sampai sekarang pun umat Islam masih tak bersatu. Apabila sudah bersatu maka akan bebaslah Palestin dari cengkaman, Palestin ni adalah kisah benar dan kisah simbolik tahap kesatuan umat islam seluruh dunia.

P/S : Palestin terus diperkotak-katikkan dengan negara haram Israel sejak dari tahun 1940 an lagi. Jikalau betul boikot Israel berlaku dikalangan semua orang Islam, sudah lama tumbang Israel. Tetapi apa yang berlaku sekarang? Di mana hasilnya?

PP/S : Sekadar pandangan mengikut kaca mata kami, mungkin pemerhatian anda berbeza dengan kami, boleh kongsikan bersama di sini…



Share.

220 Comments

  1. aku tertarik dgn notis pihak mekdonel malaysia, ‘kami membayar cukai setiap tahun kepada kerajaan malaysia’… wah3… customer xkan kena bayar tax la pasni kan3…. WTF!!!

  2. kita disini hendak argue lagi nak boikot ker tak….pastu bimbang pekerja mc donald hilang perkerjaan dan lain2…ingat rezeki Allah yg memberi bukan manusia…
    mc donald mana2 negara termasuk malaysia kena bayar to HQ Mc Donald US yg taja zionist…semua busniess mmglah kena bayar to tokey besar..jgn tipulah dgn kenyataan Mc Donald Malaysia

    disini sibuk persoal kehilangan perkerjaan dlm masa sama di Gaza mereka HILANG NYAWA..

  3. bodo notis tu, semua syarikat kat malaysia ni bayar cukai. McD asal nya dari israel. mmg ekonomi israel tu.

  4. boikot bukan bertujuan untuk menjatuhkan… akan tetapi dengan harapan McD coporation akan menukar polisi mereka tehadap israel… bayangkan berapa banyak umat islam yang makan McD… dan jika mereka boikot bukankah ini akan membawa kejatuhan sedikit dari segi pasaran McD di seluruh dunia.. sebagai orang yang berniaga tambahan pula sistem kapitalis, keuntungan adalah keutamaan… mereka akan buat apa sahaja janji mendapat laba yang besar….

    yang menjadi sasaran utama adalah Mcd co yg d amerika nu… franchais McD d malaysia akan membayar keuntungan yang sedikit dari sebelumnya jika boikot ini berterusan… itu baru Malaysia… berapa banyak lagi McD di negara islam lain… akhirnya keuntugan yang diperoleh mula merosot dan ini memaksa pengurusan McD co d amerika memikirkan punca kemerosotan…. InsyaAllah…

  5. papa hebat on

    tuh sbb kera-jaan be end bg kapal israel blabuh kat plabuhan m’sia..so tuh dh nmpk sgt mereka pun sokong israel..haramjadah pnye be end

  6. perlu ada cara utk mengatasi masalah ini. mungkin kita berasa selesa dgn keadaan skrg disbbkan sikap tidak ambil peduli sesetgh masyarakat. entahla, kita skrg sudah berada di akhir zaman ni, mcm2 bencana yg diturunkan oleh Allah swt. sekadar pendapat.

  7. “Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya”.

    Al.Imran 3:27

  8. sedarlah... on

    1. Melihat dengan MATA HATI, di sebalik serangan fizikal di ga za, apa sebenarnya intention pihak zio nis yg cuba lakukan…. Gaza tue besarnya, tau besarnya berapa? Utara ke Selatan 40km (jarak kl – shah alam) Timur ke Barat 7km (jarak cheras – KLCC). Penduduk 1.4 Juta orang di kawasan ga za shj. Tanah paleystin berpecah belah negaranya.

    2. Kalau dilihat dari peta paleystin sekarang, kenapa ianya berpecah2? Mengapa pihak zi0ni$ tidak mengambil kesemua tanah paleystin? ataupun kalau dia nak ambik, kenapa negara paleystin tidak menjadi negara yang bersambung-sambung?

    3. Jadik kesimpulan ringkas yg diamati, pihak zi0ni$ sengaja memecahkan sedikit demi sedikit negara paleystin kerana mereka tak mahu umat islam bersatu, mungkin jika bersatu, mmg sekejap shj is rayel akan boleh ditawan semula dengan mudah.

    4. Sebenarnya kalau nak melenyapkan terus umat Paleystin, pihak musuh hanya perlu bomb 3 tempat sahaja, hospital, bekalan air, dan bekalan elektrik. Habis cerita… tetapi pihak musuh tidak menyerang tempat tersebut, mereka menyerang tempat2 di mana ramai rakyat paleystin berhimpun, di rumah2, kenapa? Mengapa mereka tidak melenyapkan terus umat paleystin?

    5. Sebenarnya, mereka mahu menunjuk pada dunia, yang mereka mempunyai kekuatan untuk MENYEKSA umat islam, di sana mereka MENYEKSA umat-umat islam secara fizikal. Kita di sini, mereka MENYEKSA kita dengan cara spiritual, kekuatan teknologi, dan platform yang telah mereka bina mcm fesbuk nie. Kita disini DISEKSA secara berterusan, cuma bezanya diseksa dalam keadaan harmoni.

    6. Lapar, nak makan cepat, ada McD. Nak tunggu nasik campur, takder drive thru, apatah lg nasik goreng kampung pun takder drive thru, nak order pun 10 minit nak goreng. Sy juga tidak terkecuali, sekarang sedang menggunakan pc yg processornya adalah IN TEL, mmg IN TEL ada kilang di merata dunia termasuk di Pulau Pinang & Kulim. Tetapi pusat RND nya ada di ‘sana’. RND = enjin sebenar. Sapa tak pernah makan Kit Kat, air yogurt Nestle (semalam baru minum), apatah lagi Colgate, Coke, dan minyak bayi anak sy pun pakai Johnson & Johnson.

    7. Secara amnya, hampir 2/3 daripada isi pasaraya tue milik ____? Habis kenapa kita terpaksa beli juga? Sebab kita tidak ada PILIHAN. Mengapa kita tidak ada PILIHAN? Sebab kita mempunyai sikap iri hati dan tamak haloba. Nak wujudkan PILIHAN katalah buat nak buat biz tiru coffe be an, belum apa2, baru nak setup kedai, dah kawan tipu kawan, adik beradik bergaduh, mcm mana nak buat branch banyak negara. 1 kedai pun belum naik. Mengapa kita ada sikap tersebut? Apa yang kita makan itulah diri kita. Abis kita makan apa nie?

    8. Eyh tengok org sana berperang kita di sini pun berperang jugak, bezanya sana berperang, memang betul2 berperang dgn musuh, kita di sini berperang dgn melihat mempertikaikan kenapa perlu boi kot, kenapa perlu derma, ada yg kata derma bermusim. Hallo hallo pasal tue lah, ianya menjawab tajuk post nie. Buat apa Is Rayel nak serang kita, diorang tak buat apa2 pun kita berperang sesama sendiri. Lagipun diorang dah menang tanpa bertanding…. Sebab apa menang tanpa bertanding? Di kala mereka sedang cuba menghapuskan saudara2 kita, kita masih lagi TERPAKSA guna produk mereka. Burger telur free pun berebut nak beratur sampai luar pintu.

    9. Biarlah kawan2 kita yang lain, ada yang mampu nak derma, biarlah mereka derma, ada yang nak berdemo, biar mereka berdemo, ada yg boleh berdoa, biarlah mereka berdoa, sekurang2nya masing2 cuba melawan dengan kudrat apa yang ada. Sbb tue kalau tgk di tv, ada org2 muda paleystin yang baling batu ke arah kereta kebal. Batu tue kena kereta kebal pun, org dalam kereta kebal tak dengar bunyinya. Tp semuanya ada sikap berjuang nak melawan.

    10. Hikmah kejadiain ini juga adalah signal dari ALLAH, supaya umat islam sedar, walaupun kita ramai, tapi kita lemah. Kita tak bersatu. Tak caya? cuba masuk mana2 kampung, lihat di kampung tue katakan ada 14 orang veteran, sekurang-kurangnya mesti ada 3 puak di kalangan 14 orang veteran. Yang nie orang tok sidang, yg nie org penghulu, tak ngam dgn tok sidang, yg tok sidang punya geng tak ngam dgn Timbalan Pengerusi Surau yang ke-3. Yang di jabatan2 tiap2 hari khamis pakai baju batik pula, ada 20 orang dalam satu organisasi, tetapi ada 4 team! Team A baik dengan Ketua Pengarah, Team B pula baik dengan Timbalan Ketua Pengarah 1, Timbalan Ketua Pengarah 1 tak ngam dengan Ketua Pengarah, Ketua Pengarah pula baik dengan Timbalan Ketua Pengarah 2, maka Team Timbalan Ketua Pengarah 1 tak baik dengan team Timbalan Ketua Pengarah 2. Tak faham? (Ini adalah exp sy yang paling mahal semasa berkhidmat sbg Kaki Tangan Awam suatu masa dahulu)

    11. Jangan lupa juga sesungguhnya bumi paley stin masih lagi wujud hasil doa2 umat islam di seluruh dunia, kita di masjid2 time solat jumaat pun khatib bacakan doa kesejahteraan rakyat2 paley stin. Tempat israk mikraj tue bro.

    12. Kawan², rakan² marilah, situasi di atas adalah hakikat sebenar, janganlah kita jadikan situasi tersebut sbg alasan untuk kita tidak boleh berubah. No.1 bersihkan dalaman dahulu, banyak sangat clog yang perlu dibersihkan, tak perlu tunggu bersih sepenuhnya baru nak jadik baik, asalkan ada kemahuan yang membara, clogging yg ada tue akan mula beredar perlahan2. Bersolat bukan sekadar bersolat, bersolat fahamkan makna bacaan dalam solat, baru senang nak feel. Tak perlu tunggu hafal 30 juzu’ baru nak sampaikan benda yang baik. Pernah dengarkan “Sampaikanlah walaupun 1 ayat”? Sekurang2nya boleh menjadi ulangkaji kepada yang si menyampaikan, bro cuba lu tgk page sham kamikaze, hari2 post pasal kelebihan solat dhuha, tiap2 waktu ingatkan org suruh solat awal waktu, apsal dia buat selalu? Sebab dia ambik ‘roh’ azan. Apa itu ‘roh’ azan? Manusia perlu diingatkan sepanjang waktu.

    13. Tidurlah awal, agar kita dpt berjemaah subuh esok, kan dan dikhabarkan, ‘mereka’ hanya akan takut kalau subuh kita sama ramai dengan solat jumaat. Kerana itulah sebenarnya kunci kekuatan umat islam seperti umat paley stin yg menyebabkan zio nis takut kerana jemaah subuh mereka.

  9. Daripada kempen boikot lagi bagus kalau kempen menderma ke tabung palestine.

  10. dua dua kena buat serentak boikot sambil menderma..
    dermalah kepada AqsaSyarif…bagus NGO Malaysia ni byk tlg rakyat Gaza..bina kilang roti,kolam peternak ikan sambil derma makanan pada mangsa perang..plz support dan sumbang sambil boikot product yg sah2 salur kewangan kepada zionist Mc D, Coke, Starbucks, Danone..our little effort besar sgt bagi mereka…

  11. eya sya sokong good good 2 100%..kita boikot pun xda guna makin ramai lgi yg p mkn….2smua dri niat kta jak..klau niat kta mkan kat mcD 2 untuk myokong rejim israel mmang lh kta dha slah..tpi lau niat tuk mkan jak tdak la ba 2….2 trpulang kpda pihak pgurusan la..lau dorang myokong dan membayar kpda israel biar dorang yg tanggung…btul x…..Allah maha mengetahui segalanya….mari kita kempen menderma besar2an ke gaza….

  12. selipar malaya on

    boikot2 jugak,tp dunhill 2,3 kotak gak..
    boikot2 jugak,tp solat & aurat kantoi gak..
    boikot2 jugak,tp susu anak cap Nestle gak..

    kat kedai ada jual milo cap 1Malaysia & Nestle,purata 2 org beli cap 1Malaysia,8org beli milo nestle..mknanya lg ramai sokong israel dari sokong M’sia.

    kat tepi jln ada 3,4 gerai Ramlee Burger & restoran McD.ramai yg berpusu2 mkn burger buatan israel yg mahal dr burger buatan M’sia..mknanya lg ramai yg suka McD kaya dari peniaga burger melayu jd kaya.

    Persoalannya,dimanakah kita??

  13. Senjata Zionist

    1. System Kapitalist
    2. Budaya Consumerism

    BUka mata tengok keliling anda. Rasa-rasa mampu tak nak boikot semua. McD tu cuma sekelumit. Sistem Perbankkan, RIBA, Hypermarket2.

    Penyelesaiannya mudah je

    1. Kembali kepada Sunnah & AlQuran
    2. Mantapkan Iman dengan memperkuatkan Asas (Solat, Puasa)

  14. inilah kita…kalau tak buat sekecil kecil usaha mcm mana nak dpt kan yg besar…tak sempat nak boikot dah menyerah dgn alasan mcm2…. Dulu Allah hantar burung kecil sahaja utk tentera gajah yg nak takluk Mekah…burung kecil ini ramai2 ambil batu api dari paruh yg kecil utk berhadapan dgn tentera gajah… so moralnya niat tak cukup…niat mestilah dgn perbuatan dgn memboikot sungguh2 … tak kesian ker saudara kita disana hilang nyawa dlm masa sama kita still mkn tempat yg sah2 support zionist… fikir2lah…

  15. kejayaan besar bermula dgn usaha yg kecil….marilah bersama sama kita mulakan dgn boikot product yg sah2 salur dana kepada zionist…harap dgn usaha kecil akan menjadi besar kalau kita bersatu…

  16. Saya setuju.. sekiranya kita memboikat produk buatan Israel.. Supaya mereka menghentikan serangan ke atas penduduk palestin di Gaza..

  17. kite buat sahaja ape yg termampu…wlu kcil pun usaha kite, tp Allah masih melihat ape yg kite buat untuk mereka. mmg dalam ms yg sama kite beri bantuan pd palestin dgn memberi sumbangan. tp dlam ms yg sama ape yang perlu kite lakukan utk meluahkan perasaan benci pd israel ni…jawapan sy tetap boikot..

  18. Kepada semua yang mengkomen, sila ingat bahawa pekerja adalah anak anak kita sendiri yang lepasan spm , stpm ngan yang meganggur…Banyak lagi keje yang berfaedah daripada boikot ini… Balik rumah jaga anak2 terutamanya yang dah jadi gadis…Bagi anak2 pendidikan..takyah bazir masa kat sini jadi tukang boikot…. jadi warganegara yang berguna dulu ye…kalau nak boikot, panjan ceritanya…..dari milo (nestle) colgate nescafe adidas nike bata hingga ke maggi nanti cakap punye cakap, baju ngan seluor pun bukan kite punye…sok pi keje pakai kain pelikat la kite sume…..

  19. tok mudim 1 on

    maaf la BS.. tok tetap memboikot..uhuk22…batuk sowi ye…
    tok dah lama x makan mcd. bkn aje sbb boikot,gg pun relang…jd tok xbleh nk kunyah!!
    setakat nie tok boikot ape
    mcd ( mmg yg first 1 sbb ni la perang. 2 >sbb daging xhalal-cincang daging hidup2 tgk video youtobe xtau btl ke x, hrp2 betoi biar rmai lg boikot..)
    milo ( tok abk kopi jantan )
    nestle ( tok abk kopi radix.. best..lawas..)
    garnier bkn roti tau..( tok abk safi balqis.. 2 minggu je..) cuci muka je bkn nak melawa aww..aww..plak..

    dan byk lg la yg tok xabk..nama dah igt..dah tuo..huhu..uhukk2..

  20. Pembela Melayu on

    jom boikot mcd, jom boikot israel
    jom boikot nik ajis, jom boikot anuar berahi
    ini semua produk kelahiran israel

    kawan2 : anuar jom boikot israel
    anuar berahim : hehe….israel itu sekutu saya. nanti bila aku jadi Pm diorang yang akan tolong aku nnt. takkan aku nak boikot diorang kot. hehe….

  21. memandangkan kita tahu yg kempen boikot kt malaysia ni jenis bermusim…lps tu kita xde alternatif lain, contoh, alternatif kpd mekdi ape?
    jd saya nk cadangkan kpd aqsa syarif ni, buka kedai berger segera sbg alternatif kpd mekdi..buka dgn nama ‘gaza project’ ke…’AQSA’ ke…amik la staff mekdi ni…dh selesaikan masalah staff mekdi yg mencari alternatif/keje lain…sy rasa skrg masa yg sgt sesuai…
    aqsa syarif bleh jgk buka kedai runcit…
    keuntungan dr perniagaan boleh disalurkan terus ke gaza, disamping mengutip derma…

  22. Boikot apa benda?????? Kan lebih baik jgn benar masuk berniaga di Msia terus, kalau dah rasa nyaman ayam kfc, mana boleh boikot. Ni cakap tak serupa bikin…….kita tak beli, org lain beli….rasa dak…beli sajalah..tapi bukan menyokong, benci memang ada dan kecuali kerajaan halang peniaga2 menjual brgan Israel, itu yg terbaik..itu baru cakap dan buat.

  23. kalo Pengarah Urusan pun dah org Islam. cmne nak boikot? adohai.. aku dah lama boikot pun McD nih..

  24. ce bg cadangan kt ramli beger tu, buka restoran beger ramli…bkn lg buka gerai…rasenyer bleh lawan beger mekdi…

  25. hari senin hari itu dapat free breakfast…lepas tu sekarang ini aku nak boycott, ok…?
    …sampai next weekend lah…sebab sabtu tengah hari, aku selalu bawak anak-anak aku makan kat mcd…
    lepas tu aku boycott balik, ok?

  26. Bukan Ustaz on

    Pd aku plak, org Melayu yg lebih2 dgn isu boikot McD or KFC nih….ntah ape yg nak sgt kalaupun ade org2 nak boikot… Mudahnya, sape nak boikot tu boikotlah, & sape yg nak makan tu makan lah….tak perlu paksa atau menghasut org lain utk boikot sampai memberi hukum haram makan McD sedangkan JAKIM dah sahkan HALAL, maka halal…

    Bab sumbangan pd Israel tu, kene ade bukti yg kukuh (sumber) luar yg mengesahkan McD menyumbang kpd Israel (atau kpd setiap peluru askar2 Israel bla bla)…kene sumber yg sahih barulah hukum boikot akan jd wajib…..yakni telah pasti lg jelas andanya benar yg McD telah sumbang kpd Israel sambil menyokong tindakan tentera Zionis utk menyerang Palestin….

    Itu pndpt aku sndiri….

  27. selipar malaya on

    nk bukak restoren beger ramli?kirim salam la.berapa lama je dpt tahan..klu dah melayu sendiri suka lingkupkan melayu.hantar santau la,dengki..tu la penyakit kita melayu ni..

  28. KaK RoSmAh on

    ko kan kapir…xyah la nk joint boycot nie…nti anak ko dah kene bom ngn yahudi g la meroyan kt kubur anak ko…time tu nti ko tau la langit nie tinggi ke rendah…

  29. rizal rafael on

    org yg x setuju nk boikot mc d ni mesti jenis yg x leh tahan kalu x mkn mc d ni wakaka

  30. kalau nak ajar anak, kena start dari mak bapak.
    kalau nak rakyat buat, kena start dari pemimpin.

    macam mana nak ajar anak2 makan burger ramli sedangkan anak2 suka burger McD? senang je, cakap je kat anak2 burger ramli je ada, McD tak bukak kedai. lama2 anak2 xde masalah makan burger ramli.

    So… prinsipalnya.. kerajaan sendiri la kena mainkan peranan. jangan benarkan McD dibuka dan lebih galakkan restoren burger ramli banyak dibuka… tapi persoalannya, nak ke kerajaan buat macam tu?

  31. INI SEMUA DI SEBABKAN KERAJAAN BN YG BAGI LESEN KEPADA MCD UNTUK OPERASI KAT MALAYSIA NI,,KALAU DARI DULU RAKYAT MALAYSIA DIBERI PELUANG BUKA PERNIAGAAN PRODUK2 HALAL DAN BERSIH SERTA KETENGAHKAN PRODUK2 MAKANAN ORANG2 ISLAM UNTUK DI BESARKAN PERNIAGAAN MEREKA, PASTINYA MALAYSIA SEKARANG NI BANYAK PRODUK YG TAK PERLU KITA NAK BOIKOT.MALAYSIA NI KAYA DENGAN HASIL2 BUMI YG TAK DI KETENGAHKAN DAN BANYAK DI CURI OLEH GOLONGAN2 TERTENTU,.

  32. Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar”. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

    Al.Baqarah 2:120

    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu mereka itu. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim.

    Al.Maidah 5:51

    Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.

    Al.Maidah 5:82

  33. jom boikot mcd, jom boikot israel
    jom boikot semoh, jom boikot ajib tuya
    ini semua produk kelahiran israel

    kawan2 : ajib jom boikot israel
    ajib nazak: hehe….israel itu sekutu saya. skang aku dh jadi Pm so diorang yang bnyk tolong aku. takkan aku nak boikot diorang kot. hehe….

  34. jom boikot skali microsoft… jom skali la dgn facebook… jom3…

  35. parti umno haram la yg suke berurusan dengan israel…lahabau nyer umno….

  36. KaK RoSmAh on

    ini lah contoh2 manusia yg munafik…selfish dan pentingkan diri sendiri…orang cm ko nie layak dok hutan jer…xpyh bermasyarakat…kesilapan mak ayah ko mendidik ko jdk cmnie…harap ko bukan islam sbb islam xajar cara ko tu…puih !!!

  37. manaf Jeli on

    TOKSOH CAYO LA HOK PEMBANGKANG NOK BOIKOT2 NEH.. MAKE JAH GAPO PUNG. JANGE BODO SUPO LEMBU

  38. selipar malaya on

    betul pendapat saudara nk ajar anak kena start mak bapaknya..tp sbg anak yg bijak,dah besar panjang,pandai agama.klu mak bapak xsolat atau buat maksiat,anak2 yg pndai ni pn nk ikut mak bapak ke?ada masa anak2 kena start dulu,then baru ajak mak bapak ke arah kebaikan..klu kena dgn caranya,mak bapak pn boleh ikut telunjuk anak yg baik2..

    sama juga antara rkyt dgn kerajaan.kita pn sedia maklum kerajaan skrg bkn 100% sempurna.tak kan nk boikot memboikot ni nk start kerajaan gak.ni lah masanya rakyat tunjuk yg rakyat bole mulakan dulu lebih awal dr kerajaan.tunjukkanlah bhw rakyat skrg tidak perlu ikut telunjuk kerajaan shj.kita dah lebih 50tahun merdeka,kita dah bole buat keputusan sendiri.kerajaan pn xhalang klu nk boikot ni.jgn takut,tak kena ISA la..

    kerajaan ada cara sendiri utk katakan tidak sokong keganasan israel spt yg najib katakan pd obama,kira warning la tu.tu cara pemimpin.dr pemimpin ke pemimpin terus.cara kita sbg rakyat biasa,boikot antara yg kita bole perjuangkan…

  39. melayu tulen on

    Nak boikot yahudi senang je..kena boikot bn dulu..bn kan parti murtad..

  40. its not about the money, its about the message..

    cb kite ubah sudut pandangan kite. spt ape yg UAI cakap, hari ni org sembelih anak2 kite. esok die wat kenduri percuma. adakah kite akan dtg makan free?

    mgkn xjejas pun pasaran mcD @ zionis, tp sbg umat islam ape yg kite mampu tlg sedara seislam kite kat sana. adakah kite mampu usung senjata pi gaza? mampu ke kite taja pejuang palestin juta2? kalu xmampu, ape lg yg kite bleh buat? xkan xmampu tahan makan mcD?

    mcm mana la agaknye perasaan saudara kite kat palestin tu bile tgk kite makan mcD? diorg kat sana stp masa dihujani peluru zionis, kite plak tlg ‘m’yumbang’ sen utk peluru zionis?

    ape agaknye yg non-muslim kat eropah tu fikir bile diorg yg bukan islam pun tlg boikot produk zionis. tp kite umat yg mengaku islam xnak sama boikot pun. malah ade yg cb m’perlekeh usaha boikot.

    buat masa ni kite ajak slow2 org utk boikot. yg keje mcD tu xyah la terus berenti. kalu tu satu2nye punca pendapatan, teruskan keje supaya xmenzalimi diri. kalu mampu, cari keje len.

    yg masih guna produk israel tu, jgn terus dikondem. bagi pluang utk diorg slow2 boikot brg israel tu. pasni, niat dlm hati utk boikot n cari alternatif len. byk lg alternatif sbnrnye. smg niat m’bantu kite yg sebesar zarah ni dpt m’bantu n m’guatkan lg semangat sedara kite kat palestin tu. jgn lupa doakan diorg skali

  41. Ahh! Ak ndak pernah pn bgga dgn produk buatan israel..orang2 yg idup mewah slalu p mcd ni.. Bangga dpt mkn burger..pdhl ndak sedap pun mcd..sedap lg burger jual d pasar mlm..Orang2 yg suka mkn mcd tuu, kamu semua minta pujii!!

  42. Cikgu yati on

    Sebagai umat Islam jangan mudah menggalah, perjuangan menghentikan kezaliman untuk rakyat palestin mesti diteruskan. Sesiapa yang normal di dunia ini akan menidakkan perbuatan zionis menceroboh negara berdaulat, membunuh orang yang tak berdosa menampakkan keangkuhan melampau. Perjuangan harus diteruskan dengan apa cara sekalipun, walau dengan serendah-rendah iman iaitu memboikot produk israil zionis. perjuangan harus diteruskan walau dunia hampir kiamat, ingat pesan nabi, buat kebajikan umpama menanam benih hari ini walaupun esok bakal kiamat……

  43. mgkn boikot ni xde kesan pun kat ekonomi zionis, tp kita sbg muslim, ape yg kite dapt buat utk bantu sedara seislam kite kat sana. mampu ke kita pi jihad angkat senjata dgn mereka? berapa byk harta kita mampu sedekahkan utk bantu diorg b’jihad? ape yg kite bleh buat? xkan nak tahan dari makan mcD pun xmampu?

    cuba kita tukar sudut pandangan..

    agaknye mcm mana perasaan penduduk palestin tu bila mana mereka susah payah m’elak peluru2 zionis. kita kat sini yg m’gaku sedara seislam mereka plak terus ‘m’yumbang’ kpd peluru pihak zionis tu.

    org bukan islam kat barat mampu angkat sepanduk boikot barang zionis tp kita yg mengaku islam ni xmampu nak boikot? ade plak yg m’perlekeh usaha boikot.

    yg dah keje mcD tu, xperlu la terus letak jawatan kalu tu je sumber pendapatan. nnt menzalimi diri plak. cb usaha utk cari keje len.

    yg masih memakai produk zionis ni, cb la slow2 boikot. byk lg alternatif len. jgn butakan mata yg kata sume produk kat pasaraya tu zionis punye. persoalannye cuma mahu atau xmahu je.

    adakah kite nak tunjukkan yg kita menentang kezaliman di bumi palestin tu tp dlm masa yg sama kite terus m’hulur sumbangan pd zionis?

    its not about the money. its about the message..

  44. melayu tulen on

    Murtad..menipu..merembat..itu dah jadi super murtad..selamat beramal org2 umno..

  45. Orang Islam yg bodoh atau org Melayu yg bodoh??? Tapi org Islam mmg loser..ade pemimpin pon korup, ade idola pulak pengganas (Osama Laden)…org Barat dgn kecanggihan teknologi mampu hantar manusia ke bulan (Neil Amstrong)…itupun org Islam nak pitnah dia memeluk Islam…tolongla wake up..i know u r such loser ummah…sekarang x kan McD nak jd sasaran kut??? Ur blind boycott just bring u to nowhere…but only show ur stupidity and irrationality…IDF x serang whole Palestin…dia serang Gaza saja sbb Hamas mula lancarkan roket…faham???? Cuba tgk selatan Filipina…diorang sanggup berdamai dgn kerajaan filipina…why palestin x nak kompromi??? Jgn nak harap simpati org Islam saja…kalau perangai macam lahanat.

  46. Kalau bukak fb rata2 suruh boikot mekdi.adeh..pas tu main share je blaka..

  47. Tok Berjanggut on

    najib altantuya pn sokong zionist apa, siap bayar APCO untuk tipu orang Malaysia

  48. semua persoalan tentang MCD ni sudah terjawab dengan jelas melalui penjelasan dripd Pengerusi Aqsa Syarif yang juga Prof di UPM iaitu Prof Dr Hafidzi B MOhd NOor… ini videonya..sama2 lihat dan fikirkan dengan mata hati dan akal..

  49. u watch your mouth! u no nothing about islam..im not malay for your info..do u know why hitler kill the Jewish people? do u know what actually happened to Palestine people? u know who occupied whos land? i advice you to read and do your research first..dont show your stupidity here..

  50. Dasar kafir laknatullah…mentang2 Islam yg kena serang maccam2 ko kata ye? cuba kalau orang agama ko yg diserang?melenting nanti.kau mmg bangsa durjana dan bangsat mcm israel.tunggula 1 hari nanti Islam akan bangkit menentang kafir laknat mcm ko.hancur hancur…hancur kafir…

  51. kalau nak boikot …kenapa pilih bulu..kenapa Mc D saje..tak faham kenapa McD je jadi sasaran.. KFC..Stabuck..pizza hut..kenapa tak nak boikot…

  52. melayu tulen on

    yg pkai nick nabi tu mesti dak kristian sbh srwk yg mkn monyet ngan biawak..

  53. Free Palestine on

    manusia sebodoh Xavier ni pun ada lagi kat dunia ni..aduh kesian..jangan sesekali keluarkan kenyataan mempersendakan Islam seperti itu lagi..dasar kafir laknatullah..

  54. rizal rafael on

    microsoft aku bkn ori.. kira boikot la tu.. facebook lak boleh sebar benda2 baik.. boleh tingkatkan kesedaran.. x pyh boikot kalu benda tu leh jadi senjata kalu x de alternatif lain yg berkesan

  55. boikot ajelah sekadar boleh..aku bukan setakat mekdi..yg lelain pon dah lame boikot..org yg persoalkan org laen boikot tuh lantak pilah..satu hari nnt bile kene kat batang idung sendiri br tau

  56. Dan orang-orang yang kafir, setengahnya menjadi penyokong dan pembela bagi setengahnya yang lain. Jika kamu (wahai umat Islam) tidak menjalankan (dasar bantu-membantu sesama sendiri yang diperintahkan oleh Allah) itu, nescaya akan berlakulah fitnah (kekacauan) di muka bumi dan kerosakan yang besar.

    Al.Anfaal 8:73

    Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

    Al.Mumtahanah 60:9

    Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu). Dan kalaulah (amal yang seberat zarrah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan memberi, dari sisiNya, pahala yang amat besar.

    An.Nisaa 4:40

    Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

    Az.Zalzalah 99:7

    Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

    Az.Zalzalah 99:8

  57. Binasakanlah tangan yang menulis nicknam Nabi ni Ya Allah sebagaimana Engkau membinasakan kedua tangan Abu Lahab!

  58. nadahahs@gmail.com on

    semua pandangan boleh diterima. tidak ada salah. sebab itu pandangan. tak perlu kita hujah dalam beramal. pilih yang mana kita rasakan terbaik. nak boikot ataupun tak nak. teruskan sahaja sebab itu pilihan masing2.

    haramkan terus mcD dari masuk di malaysia umpama kita boleh haramkan akses laman website porno ke dalam negara. boleh buat bukan tak boleh buat. haram akses laman web politik boleh pulak.

    boikot mcD mungkin ramai tidak percaya akan berkesan.
    tapi cuba jikalau musuh islam boikot yang ekonomi negara islam baru tau kesan atau tidak.

    kenapa perlu boikot..
    cuba kita sendiri yang berada di Gaza menjadi rakyatnya. sambil menangis nak ke kita makan mcD yg dihulurkan rakyat malaysia…

  59. betul2..org melayu jatuh pun, bkn sebb dr bangsa lain, dari bangsa melayu kita jgak…klu dr bangsa lain, lagi la kita parah..kita org melayu Islam perlu banyak berubah..mmg banyak..

  60. kakshahlia on

    salam semua . Israel serang Hamas di Gaza sebab mereka lancarkan roket dahulu, bukan suka hati. akak sha lihat berita terpengaruh dengan dakwaan pembangkang kononnya semua Palestin akan dibunuh. Palestin pun ramai juga Kristian. Palestin di Tebing Barat tiada apa2 pun dengan Israel. Baitulmaqdis pun tidak terbait konflik ini

  61. xavier ni aku ase die ni lahanat mne dtg.mak n apak die may b keturunan yahudi laknat kot.tu psl dia anti sgt dgn ISLAM.tnggu mase jer die ni ALLAH nk bg balsan

  62. kakshahlia on

    salam semua . benar kata XAVIER. Israel serang Hamas di Gaza sahaja sebab mereka lancarkan roket dahulu, bukan suka hati. akak Sha lihat berita terpengaruh dengan dakwaan pembangkang kononnya semua Palestin akan dibunuh. Palestin pun ramai juga Kristian. Palestin di Tebing Barat tiada apa2 pun dengan Israel. Baitulmaqdis pun tidak terbait konflik ini

  63. orgsarawak on

    x..a…ver yang buta sejarah, kau yg bodoh ke atau kau yg loser……….cuma aku nak tanya dgn kau satu soalan je ‘ apa kau buat jika rumah & tanah family kau dirampas secara paksaan???

  64. orgsarawak on

    X…..vier yg buta hati, pejam mata dan buta sejarah & pekak telinga………….kau tu tiada hak untuk bercerita hal ehwal palestin………apa kau tahu………….mamat nie cerita pa benda??? nampak sangat tak tahu cerita……….satu soalan je aku nak tanya itupun kalau kau jantan lh
    Apa kau akan lakukan jika rumah dan tanah kau dirampas ?

  65. orgsarawak on

    apa nak dihairan dgn manusia bernama xavier tu…….kewujudan osama pun dia percaya apatah lagi perkara lain sebab dgr hanya satu pihak je kalau orang cakap kiamat 2012 pun dia percaya……bukankah bodoh tu……mana mungkin manusia dapat meramal bila datang hari kiamat sedangkan nabi tak mampu berbuat demikian ini kan kita manusia biasa………aku rasa lh budak nie ada konflik dalam diri tu…gara2 israel rupanya ‘illegal state’ & kaki curi tanah orang palestin

  66. Usahlah kita berbalah dalam masaalah ini … siapa nak boikot .. boikotlah. Siapa tak nak boikot terpulanglah … yang penting setiap apa yang kita lakukan akan dipertangungjawab ke atas diri kita disisi ALLAH SWT ….. nak boikot mestilah kerana ALLAH SWT … tak nak boikot juga mestilah kerana ALLAH SWT jugak … bukan kerana yang lain … tepuk dada tanya IMAN.

    Wallahua’lam.

  67. Jack Ripley on

    Pengenalan kepada Israel

    1- menduduki tempat ke-3 di dunia daripada segi daya saing dan kesenangan menjalankan perniagaan.
    2- menduduki tempat ke-2 di dunia daripada segi kepesatan industri kecil dan sederhana (IKS).
    3- negara pilihan pertama bagi syarikat-syarikat papan NASDAQ untuk pelaburan langsung asing (FDI).
    4- negara no 1 di dunia paling tinggi pelaburan dalam R&D.
    5- Bank Pusat Israel menduduki tempat ke-8 daripada segi kecekapan pengurusan dan menyimpan rizab bernilai USD78 bilion.
    6- menduduki tempat pertama di dunia daripada segi bilangan tenaga kerja berkemahiran tinggi.
    7- nilai import USD47.8 bilion pada 2006 manakala nilai eksport USD80.5 bilion pada 2010; barangan import utama ialah bahan tenaga fosil, pelbagai bahan mentah dan peralatan ketenteraan manakala barangan eksport utama ialah barangan elektroniks, perisian, barangan berteknologi tinggi, teknologi komunikasi, teknologi perubatan, ubat-ubatan, hasil tanian, berlian yang telah diproses dan alatan ketenteraan.
    8- peneraju teknologi tenaga suria, teknologi ‘reverse osmosis’ atau pengitaran semula air terpakai, dan teknologi tenaga ‘geothermal’.
    9- hutang luar negara antara paling rendah di kalangan negara-negara maju; pendapatan bersih negara (NNI) pula USD58.7 bilion.

    Israel adalah satu-satunya negara maju di dunia yang memiliki kekuatan ekonomi dalaman dan tegar terhadap kelembapan ekonomi luaran. Ia juga pengguna teknologi kenderaan elektrik paling besar di dunia yang mengurangkan kebergantungannya kepada minyak. Ia telah melahirkan 6 pemenang hadiah Nobel dalam bidang sains dan saintis-saintisnya paling banyak menghasilkan jurnal-jurnal dan laporan penyelidikan sains di dunia.

    Jika ingin beradu dengan Israel dan menumpaskannya maka wajarlah menerusi ekonomi juga. Beberapa pendekatan yang disarankan:

    1- negara bermajoriti muslim hendaklah memperkejapkan ekonomi dalaman mereka dan mengurangkan kebergantungan kepada perdagangan dengan negara-negara barat sambil meningkatkan dagangan dan kerjasama saintifik sesama sendiri. Gemblengkan semua tenaga kerja berkemahiran tinggi dan profesional dan pemikir-pemikir moden muslim untuk memajukan satu sama lain. Apabila muslim kukuh peradaban (ekonomi, teknologi dan kebudayaan) mereka maka negara barat tidak boleh lagi memandang kecil dan enteng kepada muslim. Dengan lebih kurang 50 buah negara bermajoriti dan ditadbir oleh muslim daripada lebih kurang 120 buah negara di dunia, mahu tidak mahu, negara barat harus akur kepada kehendak muslim.

    2- semua pengganas dan militan Islam di seluruh dunia digalakkan mengganas di tanah haram Israel daripada di negara-negara barat yang bukan pun sasaran (musuh utama) keberangan mereka. Selama keganasan mereka terjadi masih tiada apa-apa perubahan pun yang telah dicapai bagi nasib pelarian Palestin. Pengorbanan mereka adalah kematian yang sia-sia kerana belum tentu juga Allah menerima mereka sebagai pejuang yang telah syahid tetapi sekiranya mereka mengganas di tanah haram Israel sekurang-kurangnya mereka dapat melumpuhkan ekonomi Israel (harapnya).

    Daripada kekuatan ekonomi akan datanglah kekuatan politik. Kelebihan itu boleh digunakan negara-negara bermajoriti dan ditadbir muslim untuk mempengaruhi agenda dunia (termasuklah menekan Israel seperti mengenakan sekatan ekonomi dan mengepung Israel dengan bala tentera dunia).

    Demi memperolehi kekuatan diri seperti tersebut di atas, maka setiap muslim MESTILAH terdahulu bermuhasabah diri – mengakui kekurangan diri BUKAN mengiyakan kekurangan diri – supaya minda dan hati mereka menjadi cerah. Apabila muslim BENAR-BENAR telah mampu berfikir dan berhujah (secara rasional BUKAN perasaan) dan bersikap bertimbangrasa pada orang lain yang berbeza pandangan daripada mereka, maka, baharulah mereka akan bebas daripada kongkongan pandangan/dogma sempit lagi dangkal sekumpulan kecil orang yang gila kuasa/pengaruh dan hidup atas syahwat manakala akal di punggung mereka.

    Apabila jiwa, sanubari dan benak seorang muslim telah dimurnikan baharulah kerajaan/dewan perundangan yang dibentuk juga akan lebih berwibawa dan bertanggungjawab kerana dihuni MANUSIA yang berupaya berfikir dengan waras sambil berpegang teguh kepada prinsip moral yang tinggi dan kesederhanaan bukan didiami kawanan-kawanan BERUK, MONYET dan KERA tiruan.

  68. salam, terima kasih di atas perkongsian pandangan tersebut.

    bersama sama la kita memohon doa yang baik baik.

    sekian, terima kasih.

  69. double cheese bro…. favorite bini aku.. aku pun suka.. tapi aku suka big mac.. padat…

  70. Amran Pekida on

    Petikan kata-kata Saidina Abu Bakar As-Siddiq semasa beliau menjadi seorang khalifah

    “Taatlah aku selagi aku taatkan Allah dan RasulNya. Jika aku derhakakan Allah dan RasulNya, maka tiada ketaatan untukku”.

    haaa.. taatlah semua pada kepimpinan BN yang menegakkan Islam. tunggu apa lagi wahai pengikut PAS yg nyata memuja budaya barat dan Israel.

    Amaran kepada Mac D, pekerja anda akan dipukul sekiranya cuba mengedarkan bendera Israel di Malaysia

  71. Amran Pekida on

    Moh hancurkan ISRAEL. Jangan mengundi pembangkang jika mahu hancurkan ISRAEL. Undi BN bermakna anda undi Palestin. KIta juga kena ingat HAMAS tu geng PAS, elok la hancur bersama ISRAEL tu. Sikit2 nak paksa2 orang jadi alim. Sampai pakai bangle pun nak dikutuk, padahal langusng takde kaitan dgn mak bapak ko. jangan sampai aku tangankan pak lebai ustaz ni depan rumah aku nnt

  72. kalau dlm pekida memg kena tangankan org tua2 ka….ustaz ka….dalam islam……kita wajib untuk menegur sesama islam untuk melakukan kebaikan….meninggalkan larangan…….adab berhias bgi lelaki jika memakai perhiasan menyerupai hiasan wanita…..maka haramlah hukumnya,jd memg patutlah org tua tu menegur hang supaya hg dapat meninggalkan yg buruk,dan mengambil yg baik….
    lagi satu! hang igt bila hg dalam pekida ni hg tak sakit ka klu kena tibai dgn besi ka kayu ka…..mesti sakit kan….itu menunjukkan bahwa maknusia ni semua sama ja…..baik ahli pekida ataupun tidak….sama ja….klu mati nk kena tanam dlm kubur jugak……so len kali jgn la terlampau gah sgt dgn pangkat atau kuasa yg kita ada….

  73. cahaya pemelihara on

    kebenaran 1 pandangan beribu..fikiran pulak jadi buntu..meh le kite same2 berdoa biar kite semue dapat kebenaran daripada Nya..yg bkn beragama islam lak nk turut boikot boley..x slh ..dh hak die…tpi jgn nk hina ISLAM plak..dan ingatlah bile tibe msenye slps umat islam sudah sgt byk berpuak -puak..mke turunye ALMASIH..nilah dinamakan sbgi UMAT AKHIR ZAMAN…

  74. boikot semua yg ada kaitan ISRAEL.. bukan setakat MCD, KFC, tapi UMNO BN sekali..
    yg guna nick nabi muhamad s.a.w.. tu rasanya macam org kapir harbi tu..
    org islam tak berani guna nick camtu..

  75. engkau lah bodo….malah lagi bodoh…!
    kalo ko bijak ko tak duduk di malaysia yg politik dan kuasa memerintahnya di dominankan olih org melayu….!
    ko tak tau org melayu ni bijak sebab berjaya memperlembukan org2 macam ko utk terus dudok kat sini….!
    melayu ni bijak…kena kutuk mereka tak kisah…kutuk la…!ko kutuk ape pun tak de hal asal org macam ko terus jadi lembu dibawah pemerintahan mereka yg ko kata rasuah…kih kih kih…tak kisah lah mereka nak korup ker…kroni ker…puak ker…asal org macam ko ni terus diperlembukan….KIH kih kih

  76. kebaikan ke x ke, kepunyaan israhell jgk kn… xboikot kiranya sokong israhell la tu kan??? sekadar berkongsi perspektif sesetengah pihak je… aku x mengata sape2 pn.. cam kat atas tu tlis kan, kalo mcd ttp, p keja kat restoren ramli la kononnye kan.. boikot fb, p la tuka laman sosial lain plak… contoh aku xtau lah kan sbb majoriti pn yahudi jgk yg pnya.. :)

  77. kristian SABAH SARAWAK??? WPKL selangor perlis johor kedah kelantan pulau pinang negeri sembilan pahang terengganu perak diorg pnya KRISTIAN baik sangat ke bai??? Racist ke ni??? xsah la nk memburuk2kan agama2 lain lbh2 lg sabah sarawak.. asal ko xnk fikir yg gna nick nabi tu mungkin seorg melayu yang gaya hidupnya bebas?? ataupun seorg murtad??? apa pun aku jgk soerg melayu ISLAM… as-salam

  78. betol..betol…!
    sejarah pun dah buktikan kuasa orang melayu ni di lingkupkan olih bangsa melayu sendiri….!
    org2 melayu yang melingkupkan melayu sendiri ni mudah termakan virus2 dari kudis2 hasutan olih manusia2 bukan melayu saperti xavier tu…!
    dah terang manusia macam tu melambak tapi melayu2 pelingkup tu masih tak sedar2..tak faham2….!

  79. btol tu….!
    sebut perkataan boikot memng senang…!
    tapi nak buat langsung kosong…angiinnn…!
    kertas kerja ok..tapi perlaksanaan ?..gelap…!
    dah `masak ` dengan sikap, tahap kesedaran dan kesanggupan org malaysia…khususnya pada melayu dan islam…!

  80. itu strategi zionis…
    mereka ambil islam sebagai pengarah urusan sebab nak `tackle` penduduk dan kerajaan malaysia ni….utk menyenangkan mereka terus beroperasi disini tanpa banyak krenah….mereka tak rugi ape pun mengupah org islam memegang jawtan yg penting….asalkan bahagian yg mereka salurkan kepada badan dan persatuan zionis dan yahudi dunia yg salah satu tujuannya utk menghancurkan org islam terus dapat disalurkan…!

  81. bukan tak setuju…!
    lagi pun kalau tak makan makanan mcd tu tak de hal ape pun…!
    masalahnya ialah perlaksanaanya…
    boleh ker…?
    dari pengalaman selama aku hidup dalam hal2 nak boikot olih rakyat malaysia ni..99 persen kosong hasilnya…!
    hanya hangat2 taik ayam mcd jer…!

  82. master francheiser dia org melayu..islam….pekerja mc d pon 80% islam aku rasa,dan mereka ni pon dr golongan berpendapatan rendah seramai lebih kurang 10,000 org.kerajaan nk tolong ke mereka2 ni klu mc d tutop??terang2 sekarang hanya 1.4juta rakyat malaysia yg dibantu kerajaan atas tiket bebanan/sara hidup yg makin meningkat …yg lain2 pegi blah!!!!!!baik boikot kerajaan sedia ada dr boikot mc d…….

  83. pemimpin2 pas dan penyokong2 pas jer yang kata umno tu murtad…itu pun sebab dah tak ade modal utk hentam bn umno …..dah kemaruk nak duduk pejabat kat putrajaya la tu…!
    ia lah !! pemimpin2 mereka pun dah penghujung usia…
    mane lah tau …kut2 tak sempat…!
    kempunan plak nanti !

  84. amalan yang ko buat tu dah lengkap dan sempurna ker..?
    jangan cakap jenis `masuk angin keluar asap`…

  85. rangkaian jenama McD juga kan salah satu daripada jenama yahudi walaupun McD malaysia tidak menyalurkan bantuan kewangan kepada israel tetapi harus diingat ianya merupakan subahat untuk yang ada di malaysia dan ‘saham'(dosa) nya juga ikut sama

  86. jejaka perase on

    bodoola kamu..nape nak boikot..jgn hipokrit.. tak tgk ustaz idrus tu makan juga kat mcdee kata haram…watlawaklaa kamu semua ni

  87. jejaka perase on

    woii ahcai bodoo guna kepala otak bukan kepala lutut ko tu seblum nak bagi komen..blahla luuu

  88. kalau US boikot balik barangan malaysia atas desakan puak2 yahudi2 kat sana maka ramai lah golongan pekerja di malaysia ni menganggur…!
    contohnya..malaysia cuma impot barangan US berjumlah 100 juta us setahun sedangkan US beli barangan malaysia berjumlah 1000 juta us setahun…
    kalau buat boikot memboikot agak2 siapa yg lingkup ?

  89. ia lebih kurang macam ni lah…!
    kutuk hentam maki hamun kerajaan yg memerintah…
    tapi bila pasal bonus, br1m, bantuan itu bantuan ini…
    sapu jugak…!
    tak pernah lagi berlaku bagi mereka2 yg kuat hentam kerajaan ni cakap ” terima ksih..saya tak mau ambil bonus tu atau br1m tu atau bantuan tu sebab saya tak sokong kerajaan”….

  90. jejaka perase…
    sepatutnya ko lah yg berfikir menggunakan kepala hotak dan bukan guna kepala lutut…
    lahap lah ko ni..

  91. melayu tulen on

    MCD ni secara terus terang menyokong yahudi jika nak dibandingkan dgn syrkt2 yahudi yg lain..ni la klau ckap dgn lembu nfc,bkn dorg faham pun..najib yuta dgn bigmama jugak yg mkin bijak merembat..

  92. ustzah mashitah on

    hanya orang yg buta mata dan buta hati je yg sanggup cakap zionis tu baik.setelah mereka membunuh,merogol,menyiksa,merampas tanah dan merobohkan rumah rakyat palestin yang serba kekurangan berpuluh2 tahun,tapi rupa2nya ada lg manusia yg menyokong israel..ini bukan soal negara palestin atau arab atau islam sahaja.tapi ia soal kemanusiaan

  93. dani dewa insaf on

    analisis yg hebat dr sedarlah.betul jg israel dgn segala bom nuklearnya,ia blh dgn begitu mudah meletupkan palestin..tp tdk dilakukan krn sengaja ingin menyeksa rakyat pelestin dan umat islam diseluruh..seluruh dunia islam sedang menanti PAHLAWAN TERAKHIR yg akan MAMPU menggebeling seluruh tenaga umat islam demi mencapai tujuan yg sama

  94. ada otak guna la on

    aduh…kurang ajarnya ko nie…n aku pasti apa pun agama ko…ko mmg org tak mengamalkan ajaran agama…sbb takda pun agama yg ajar umatnya kurang ajar mcm nie…i am not a muslim…but i am a human tats knows wat love is..ko gila ke apa suka tgk org mati..get a life laa mangkuk…

  95. Amran Pekida on

    Boikot setakat yang termampu, yang paling penting sekali konsisten..

  96. Ada otak guna la..!adakah ko sama dgn xavier ?ko maksudkan aku yg kurang ajar ker…?
    ok tak pe..sebab ko cakap hanya di sini…bukan depan2…! lgi pun ko cakap tidak gunakan otak sebaiknya…!
    baik lah !
    sebenarnya ko lah manusia yg paling kurang ajar…?
    kalau ko bukan muslim ..belajarlah menghormati agama dan bangsa org lain tapi kalo manusia yg bukan muslim sememangnya mempunyai sikap dan perangai macam ko maka tepuk dada tanya selera lah !….kalau seorg manusia yg berfikir secara normal pasti ko tau menghormati agama dan bangsa org lain…
    sebab ko senang2 jer nak memeprlekehkan dan mengutuk agama dan bangsa lain….aku pun bolih kutuk bangsa dan agama ko jika mau..tapi kerana aku waras maka belum sampai ketahap itu…sebab aku diasuh supaya hormat menghormati sesama manusia…tidak saperti ko…
    ko bercakap tidak menggunakan otak…
    jadi gunakan otak sebaik2nya lah !
    kalo ko rasa tidak bolih berpayung dibawah satu bumbung dgn org lain yg tidak ko suka atau tidak bolih mengikut kehendak ko..sila berpindah tempat berteduh yg lain…sila kan !!!

  97. orgsarawak on

    aku tahu kau jantan @ xavier………aku baru tanya satu soalan kau tak dpt nk jawab……………….apa yg kau merepek nie? lain isu lain jawapan diberi…………bukankh betapa bangang lagi bodoh kau tu…cakap mcm org baru lepas gian………..kesiannya apalh malang malaysia memiliki warga mcm kau………

  98. orgsarawak on

    kakshahila…………saya nak tanya berapa kerap akak dgr berita hal palestin? akak tahu tak sejarahnya?

  99. orgsarawak on

    sory jantan aku ingat xavier menyamar jantan tadi….jgn marah bro…kpd xavier bangang lagi bodoh sampai hari nie kau belum mampu jawab soalan aku……..

  100. orgsarawak on

    aku mencadangkan agar semua keuntungan perniagaan yg diasaskn oleh org yahudi dimalaysia hendaklh disalurkan ke tabung palestin…………kita guna ‘senjata’ mereka bagi mengalahkan mereka agar mereka kenal langit dan bumi

  101. satu dunia…semua negara yg nak bantu gaza lacar roket ke ISRAIL beramai-ramai…kasi letop satu kali israil tu abs cerita….x payah nk boikoi la…tuduh la…kapir la…ape…senang cerita…biar ketua ke…balaci ke semua mampus skali jalan….sapa setuju ngn saya…?????

  102. Gaza dikelilingi oleh lebih 10 buah negara Arab dan Telok yang kaya raya termasuk warganegara dan billionaire mereka. Kita disini jauh dan tak perlu lah pikir nak beri bantuan “Ikan” kpd mereka. Beri lah pancing untyuk mereka boleh mengail ikan setiap kali mereka lapar untuk tempoh jangka panjang. Si Arab pula tergamak berbunuhan sesama sendiri seagama senegara untuk memegang kuasa dimana rakyat di exploitasi untuk kononnya berjihad dengan memerangi kerajaan masing-masing yang juga kerajaan Islam. Knp tidak di adakan desakan-desakan melalui perbincangan? atau Musyawarah…? Negara barat pasti menyokong “pemberontak” kerana nak luaskan pengaruh dan ruang perniagaan apabila kerajaan-kerajaan Islam yang sedia ada dan yang telah tumbang tidak mahu terlalu bergantung atau di kuasai oleh negara-negara barat. Sikap kerajaan2 Islam ini yang tidak suka jadi Lembu Cucuk Hidung adalah kesan dari desakan rakyat juga.

    Pemimpin mereka sedar semua ini dan tahu terdapat ejen-ejen barat dan israel yang membuat angkara hingga negara-negara timur tengah dan telok kacau bilau, tapi mereka inginkan kuasa dan nak jadi President, PM dan menteri kabinet lantas gunakan rakyat atas alasan kuasa rakyat….. Hidup mereka tidak kebulur pun, negara mereka maju dan kaya raya, tengoklah bandaraya mereka di penuhi dengan bangunan2 pencakar langit,jejambat, destinasi pelancongan, aktiviti mengeluarkan minyak dan banyak lagi pembangunan telah wujud melalui kerajaan masing-masing. sekarang mereka memusnahkan infra dan berbunuhan.

    Oleh yang demikian, tak usahlah kita pening-pening memikirkan masalah mereka.

    Negara kita sekarang pun sedang dijajah ekonomi oleh pendatang asing, mereka dah mula enggan bekerja tetapi berniaga, kontrektor kecil, usahawan dan peniaga kecil dah ada gulung tikar kerana karenah pekerja asing. Pekerja asing pun tak suka mohon permit kerja kerana tak suka gaji mereka dipotong diantara RM3K hingga RM10K. Lebih baik jadi PATI di Malaysia.

    Sekarang mereka menceburkan diri dalam berbagai bidang, mereka berniaga : Mini market, gerai makan, kedai tayar, kedai kimpal dan kerja besi, kedai perabut, karpet, frame, Car wash, kedai borong, restoran, kedai runcit, pasar basah, pemandu teksi, kontrektor rumah, kontrektor am dan mereka bermaharaja lela. Imigeresen sahaja tak cukup untuk bertindak. Pegawai SPRM perlu di tambah bagi membantu Imigeresen membenteras kegiataan usahawan-usahawan dan peniaga asing. Kita memerlukan pekerja asing, bukan usahawan atau peniaga asing.

    Satu masa dulu kerajaan menyeru orang Melayu hijrah ke bandar-bandar jadi setinggan pun tak apa, gerai makan tepi jalan dan kerajaan membuka banyak peluang untuk orang Melayu berniaga dalam berbagai bidang, sekarang Kerajaan berkempen Pertanian adalah Perniagaan dan bermulalah orang Melayu menceburkan diri dalam perniagaan pertanian di kebun, ladang, kampung, terokai hutan dan kekosongan yang di tinggalkan di bandar sedang di isi oleh warganegara asing yang hidup di bumi bertuah dan makmur ini secara haram. Mereka tidak membayar cukai pendapatan….!Mereka juga tidak boleh menyumbang apa-apa pun kepada Politik negara kecuali mengkucar kacir kehidupan kita tak lama lagi atau dah pun bermula……

  103. Tuan Tanah on

    salam bro….bleh x tukar nick lain sbb bg kami org islam Nabi Muhammad SAW insan yg mulia lg terpuji….rasanya bro pun tau yg kami umat islam mmg cintakan nabi kami & sensitive apa2 yg berkaitan ttg Nabi Muhammad termasuk la menggunakan nama Nabi…terima kasih sbb sudi tukar

  104. aitt terasa ker,kerja kat McD ker….siapa makan cili terasa la pedasnya…

  105. BRAVO!!!!!!!kalau kita boikot mc D malaysai apa akan jd pd pekerja2 mc D??francaisor besau org melayu.pekerja ramai kira2 80% org melayu!!mereka ni dalam golongan berpendapatan rendah,kaunter/kichen crew dan dispatch gaji dlm lingkungan 600-800 rm jer.kerajaan nk bantu ke mereka2 ni????ngo nk tolong????lingkup mc d siapa akan tanggong 10,00 kakitangan mc d???kerajaan??pleasa lah hanya 1.4juta saja bilangan rakyat yg diberi perhatian oleh kerajaan,…..sgt peka dgn kenaikan kos sara hidop dan lain2.selebihnya hanya harap pd subsidi,minyak,beras,gula &tepung…..sibuk sgt dengan pelistine negara arab lain sonyap membisu..periuk nasi rakyat sendiri nk tabur pasir!!!

  106. MACAM MANO NAK BOIKOT….. ORANG ISLAM DAH MURTAD DAN KAFIR…KITO KENO JAGO HATI DIO….HATI ORANG ISRAEL PULOK…

  107. pemikirakhirzaman on

    saya akan taat klu kat malaysia ini da pakai sitem zakat bukan nya cukai, saya akan taat klu imam besar negara kita di sertakan sekali dalam perbincangan halatuju negara, saya akan taat kalau hudud dpt dilaksanakan dengan setulus2xnya, saya akan taat kalau sekolah2x pondok diberi akreditasi kerana di sekolah pondoklah ramai para wali di lahirkan. so, bt masa sekrg nie saya xboleh nak taat kpd bn atas sebab2x yang saya cakapkan tadi, dan bnyk lagi sebab lain. harap faham

  108. pemikirakhirzaman on

    saya sikit pon x takut dengan pekida ini, saya takut ngan Allah shj, kalau pekida ini menentang hukum tuhan dengan pekida2x ini sekali akan saya tentang habis-habisan. pekida dekat jaguh kampungan shj. jikalau ada borang jadi pejuang kebebasan palestin saya x rasa satu orang pekida pon akan ini borang tersebut sebab apa? sebab mereka sebenarnya penakut.

  109. Ahmadinejad on

    ini semua salah Hamas yg suka baling mercun ke israel, apesal tak nasihatkan hamas dulu suruh jgn baling mercun ? bahaye bahaye, israel tak suka maen2 mercun ni, isarel tak ade mercun mainan.israel ada mercun beneran jer.kan dah kena

  110. makin ramai nak boikot, makin mcm2 promosi di mcD,
    terbaru breakfast free dengan voucher ambik dari paper..
    makin ramai la yang serbu mcd minggu ni..
    aiishhh..semuanya agenda yahudi..

  111. melayu tulen on

    Kenapa MCD,kenapa bukan yg lain??mcd merupakan syrkt tbesar n penyumbang tbesar ekonomi israel..mcd myumbangkn 5% dari revenue,kutipan franchisee sahaja bjumlah ratusan dolar sehari dr suma cwangn dseluruh dunia..mcd adalah rakan korporat ‘jewish united funds dan jewish federation melalui israel commison..jewish united funds bkerja utk memastikan sokongan amarika kpd israel dr sudut ketenteraan,politik,media dan ekonomi israel..mcd juga konsisten myumbang kpd ekonomi israel sejak 30 tahun yg lalu…

  112. Jews built United states because they don’t have any country. Then they want to go back to their promised land (hometown). So they buy some lands from Philistine. But thats not enough because they dont like the neighbors who claims to be the landlords. So they grab the lands and kill the owners. They kill people because they can. If you want to boycott, you have do better then this. Israel is just the tip of the iceberg. At the end all is done by USA.

  113. hamba Allah on

    erm tuan ada bukti x utk menyokong kenyataan tuan tu??kalau ada saya nk tengok..harap share utk kita bersama..thanks..:)

  114. saudagar mimpi on

    boleh tak jangan bagi komen mcm gampang..kamu ingat kamu tu suci ke?pandang diri sendirila..hipokrit ni..time kawan belanje laju je makan mcD..kahkahakahkah

  115. saudagar mimpi on

    walaupun aku keje mcd.aku xkomen cam gampang tau tak..xyli ice,ko hipokrit laa..kawan ko ajak mkn mcd ko lajula pi makan,..kan… kan.dasar hipokrit..lainkali ukur baju dbadan sendri..

  116. FIKIR GUNA OTAK on

    DAH JELAS ISRAEL ITU MUSUH,,,ORANG ARAB MEMANG KAUM YANG BODOH DAN DEGIL,…,QURAN DALAM BAHASA MEREKA PUN TAK FAHAM,,,,,YANG MALAYSIA SIBUK HAL PALESTINE,,,,ORANG ,MALAYSIA ADA YANG SUSAH ,,TAK NAK DI ORANG AMBIL TAHU,,,1..ARAB SAUDI,,BUAT TAK AMBIL TAHU,,TAK NAK BANTU ORANG ARAB,,,MEMANG BANGSA YANG TAK PATUT KITA CONTOHI,,,2. DIA SAMA DIA BERGADUH,,BUKAN KERNA ALLAH,,TAPI HAL MINYAK DAN PERDAPAT MASING MASING…3. SIBUK SIBUK NAK HANTAR BANTUAN,,,TAKUT TAKUT ADA YANG TAK SAMPAI..TAK KAJI KE ARAB YANG BODOH,,INI SEMUA KERJA CIA, AMERIKA YANG BUAT HURU HARA,,ITU KERJA CIA,,,KAJI SEMUA KEJADIAAN,,DARI SUDUT SEJARAH DAN KENAPA MEREKA TAK SATU HATI,,,ARAB BODOH,,KAYU,,,JANGAN KITA CONTOHI KAUM YANG BODOH,,

  117. pokya raja komedi on

    pokya pun kadae2 singgah makae kat mcd dekat pasar siti khadijah..ok jea..bakpo plak harae..kalu harae..tok guru dah tutup dah mcd tu ..haa kena fikir juga org keje mcd tu nok makan gapo kalu kdai tutuk..

  118. korang ingat korang boikot mcd pas tu israel letak senjata ke? ada diorang kisah ke mcd kat malaysia ni? tak payah la… yg keje kat mcd tu orang kita yg cari makan… doakan saja..

  119. korang ingat korang boikot mcd pas tu israel letak senjata ke? ada diorang kisah ke mcd kat malaysia ni? tak payah la… yg keje kat mcd tu orang kita yg cari makan… doakan saja..

  120. Setuju!!!!ak x mmmpu nk tolong saudara seislam ak kt palestin tu dr segi fizikal tp sekurang2 ye dgn bantuan yg sedikit ni dgn boikot mcd dan mendoakan tuk saudara seislam ak kt sana bleh bantu diorg sikit2 lama2 jd bukit dan paling penting di akhirat nti bila Allah tanye aku ape yg ak buat tuk bantu sedara islam ak ak dh tolong diorg….banyak atau sedikit perkara kedua yg utama ape yg aku buat ikhlas sbb ak syg palestin..sekian

  121. JANDA COMEL on

    ANUAR DAH SIGN KONTRAK DGN ZIONIS MACAM MANA NAK BOIKOT PULAK,,,NANTI GEORGE SOROS MARAH TAU….SOROS DAH TABUR MILLION OF DOLLAR ..MAT SABUN PUN DAH SOKONG SOROS..SEBAB TU KOMINIS WIRA NEGARA,,,,,,TAK FAHAM FAHAM KE BODOH ?????

  122. Setuju!!!!ak x mmmpu nk tolong saudara seislam ak kt palestin tu dr segi fizikal tp sekurang2 ye dgn bantuan yg sedikit ni dgn boikot mcd dan mendoakan tuk saudara seislam ak kt sana bleh bantu diorg sikit2 lama2 jd bukit dan paling penting di akhirat nti bila Allah tanye aku ape yg ak buat tuk bantu sedara islam ak ak dh tolong diorg….banyak atau sedikit perkara kedua yg utama ape yg aku buat ikhlas sbb ak syg palestin..sekian.

  123. Setuju!!!!ak x mmmpu nk tolong saudara seislam ak kt palestin tu dr segi fizikal tp sekurang2 ye dgn bantuan yg sedikit ni dgn boikot mcd dan mendoakan tuk saudara seislam ak kt sana bleh bantu diorg sikit2 lama2 jd bukit dan paling penting di akhirat nti bila Allah tanye aku ape yg ak buat tuk bantu sedara islam ak ak dh tolong diorg,banyak atau sedikit perkara kedua yg utama ape yg aku buat ikhlas sbb ak syg palestin.sekian

  124. Kita sibuk boikot…tanam rasa benci.

    Tapi kita x nampak masalah yg membelenggu diri/masyarakat kita sendiri.

    Kenapa tidak kita berusaha dan menyibukkan diri sendiri membangunkan produk Malaysia supaya suatu hari nanti org lain pula berusaha untuk boikot barangan buatan Malaysia.

    Hok ni, yg aku tengok, org Malaysia sendiri boikot barangan buatan Malaysia.

    Contoh mudah…Proton.

    Camner nak maju???

  125. brotherhood on

    to mr Xavier,

    do you see the map of palestin country from 1935 until now 2012. Just see for yourself and after that make good comment. dont just throw something scrap here. it shows how stupid and jahil you are. do you think all readers will mad at you because of your comment. NO! they are laughing at you because of your stupidity. Just a simple example…you have a house and one day one homeless israel come to your house. because of your kindness you give a room to him. 20 years after that that homeless israel claim that your house is his house. with force he HALAU you keluar from your own house. How do you feel??? How is your reaction?? How is you action????

  126. woi, jaga sikit mulut ko tu. jgn sesekai hina org islam. mmg aku report polis ats komen ko yg biadap tu. ko ingt negara ni xde undang2.

  127. kenapa salah hamas serang penceroboh? kalau rumah kita dimasuki pencuri adakah kita akan tengok sahaja? ni pencuri dah bertahun mencuri di palestin, adakah orang palestin akan duduk diam? orang mcm xavier ni bodoh ke bangang?

  128. melayu tulen on

    Bila seluruh umat islam boikot mcd scara tidak langsng akn mlemahkan ekonomi israel..bajet utk ktenteraan akn turun dgn sndrinya..klau xtau psl ekonomi p bela lembu lagi bgos..dah tentu leh beli kondo mewah kt bangsar n sgpore..

  129. Salah tuu..PM Najis kau yang sebanar nya sign kontrek dgn Israel..kalau x mcm mana kapal Israel dibenarkan berlabuh kat Port Klang hari tu…ai janda, U turn Pulak dia..Kesian kau..dah lah janda..masih setia dok basuh Najis siang malam..heh hehhhh

  130. MAK JANDA SELANGOR on

    SEMUA MAK JANDA SELANGOR SETUJU BOIKOT BARANGAN ISRAEL….DOAKAN ….KO KO KO KO KO ISRAEL…….KO KO KO KO KO KO YAHUDI…KO KO KO KO KO KO SOROS…..PADAN MUKA ANWAR,,,

  131. Ehud Barak on

    lawak la korg ni. ingat perang 6 hari 1969, 6 hari je semua negara arab shisha kalah ramai2 dgn Israel. Batulmaqdis, gAZA DAN tEBING bARAT pun diserah oleh Jordan, Mesir, Syria, Lebanon, Saudi, Libya dan Iraq pada Israel, nak salahkan Israel buat apa? salahkan diri sendiri sebab bangang. Viva Israel. la ni melayu pulak telan shisha.

  132. Jack Ripley on

    Jewish United Fund adalah dana bagi membantu mangsa-mangsa serangan pemberontak Palestin di Israel. Ia bukan digunakan untuk membiayai keganasan tentera Zionis.

    Perbadanan McDonald adalah pemegang francais (‘franchisor’) rangkaian restoran makanan segera McDonald di seluruh dunia. McDonald Malaysia dipunyai Golden Arches Restaurants Sdn Bhd selaku ‘franchisee’ utama di Malaysia dengan lebih 200 cawangan dan 12000 orang pekerja di seluruh negara.

    Pada pandangan saya, menghukum ‘franchisee’ McDonald tempatan atas SUMBANGAN KEMANUSIAAN syarikat induk McDonald di Amerika kepada Jewish United Funds adalah tidak adil. Mengapa tidak galakkan McDonald Malaysia mewujudkan tabung kemanusiaan untuk mangsa-mangsa serangan Israel di Palestin pula? Untuk peringatan semua, McDonald Malaysia sangat aktif dan telah banyak berbakti kepada kebajikan kanak-kanak Malaysia menerusi Ronald McDonald House Charities Malaysia. Tunas Wawasan adalah program biasiswa pendidikan kepada kanak-kanak yang kurang bernasib baik bagi membolehkan mereka meneruskan pengajian sehingga tamat persekolahan menengah.

    Apakah pula sumbangan ‘Melayu-Melayu’ yang kononnya Islam kepada kesejahteraan golongan yang kurang bernasib baik?! Adakah ‘Melayu-Melayu’ ini prihatin dengan anak-anak yatim/piatu di kawasan kejiranan mereka?! Betapa hipokritnya ‘Melayu-Melayu’ hari ini! Sesungguhnya, hati orang bukan Islam bernama McDonald lebih mulia dan murni daripada hati ‘Melayu-Melayu’ yang busuk dan hitam lagi kotor di ruangan sini!

    Dasar sosial McDonald juga mengutuk dan tidak menyokong sebarang keganasan dan penindasan sesama manusia.

    Apakah satu kesalahan besar jika McDonald Amerika menderma kepada TABUNG KEMANUSIAAN Yahudi?! Mengapa tidak kita minta McDonald Malaysia menderma pula kepada tabung kemanusiaan Palestin?

  133. Mael Lambong on

    hrrrrrrrrrrrmmmmm….Israel laknatullah..harap2 Allah S.W.T menenggelamkan Israel dari peta dunia

  134. anak kelantan on

    ORANG ARAB MEMANG DEGIL DAN BODOH,,,ITU PASAL UGAMA ISLAM DI TURUNKAN DI SANA,,,,PADA HAL QURAN DI TULIS DALAM BAHASA MEREKA//////..MEREKA TAHU DAN FAHAM MAKNA NYA…DI PERBODOH YANG BARAT,,,DAH JERAS DAN TERANG YANG ISRAEL MUSUH MEREKA,,,,,MEMANG TAK MAHU FAHAM…..CONTOH YANG TAK PERLU KITA CONTOHI…..DI MALAYSIA INI BANYAK KITA BOLEH BANTU.////.SATU LAGI,,,,TAKUT ADA PIHAK YANG TAK AMANAH…SILAP SILAP BANYAK YANG TAK SAMPAI SANA…CUBA KAJI DAN SELIDEK…MEREKA BERGADUH BUKAN KERNA ALLAH,,,TAPI MINYAK,,,FAHAMAN..,,,.ARAB SAUDI HANYA DIAM JE,,,DAN OIC TAK BOLEH APA APA….INI REFER PADA UNITED NATION,,,,,KENA MAIN LA….WALAUPUN PAHIT MENERIMA KENYATAAN INI,,,,TAPI INI YANG BELAKU DI SANA…MANA ULAMA MEREKA,,,,RUMAH SENDIRI..TAK SANGUP BERSUARA…,,INI PULA DATANG MALAYSIA.JAWAP LA PADA ALLAH BILA SAMPAI MASA NYA,,,PADA YANG ADA KUASA DAN ILMU…

  135. Jack Ripley on

    Siapakah Jewish United Fund/Jewish Federation of Metropolitan Chicago (JUF/Federation)?

    JUF/Federation merupakan sebuah institusi kebajikan sosial yang berpusat di Chicago, Illinois, Amerika, yang menyediakan sumber dana bagi membiayai agensi-agensi kebajikan kerajaan dan persendirian di Amerika. Sumbangan sosialnya tidak terhad kepada kaum Yahudi Amerika dan Israel tetapi termasuklah masyarakat pelbagai kaum dan agama khususnya sekitar Chicago. Dana disalurkan kepada bantuan kesihatan, pendidikan, kecemasan dan golongan kurang upaya.

    Yang berikut adalah misi JUF/Federation:
    http://www.juf.org/about_juf/default.aspx

    Yang berikut adalah senarai agensi kebajikan yang ditaja JUF/Federation:
    http://www.juf.org/about_juf/affiliates.aspx

    Yang berikut adalah senarai penderma korporat setakat Jun 2012:
    http://www.juf.org/pdf/about_juf/ar12_corp.pdf

    Yang berikut adalah pecahan peruntukan dana:
    http://www.juf.org/donate/where.aspx

    Tiada sedikit pun dana JUF digunakan untuk membunuh rakyat Palestin.

    Sebagaimana Muslim (yang kononnya) mengambil berat tentang kesengsaraan rakyat Palestin, kaum Yahudi di mana-mana pun tentulah mengambil berat tentang keselamatan saudara-mara mereka di Israel.

    Memboikot McDonald Corporation kerana SUMBANGAN KEMANUSIAAN yang bukannya untuk kaum Yahudi semata-mata tetapi juga semua penduduk Amerika yang kurang bernasib baik adalah tidak bertempat dan tidak adil apatah lagi menghukum pengusaha-pengusaha restoran McDonald bebas (‘franchisee’) Malaysia.

    Si Hafidzi Mohd Nor ini seorang yang terlalu mengikut perasaan dan hanya mendengar cerita sebelah pihak (INMINDS) tanpa menyelidiki sendiri dengan teliti latarbelakang JUF/Federation. Dia membuat tuduhan melulu tanpa bukti ‘first hand’ dan hanya merujuk laman sawang INMINDS yang juga merujuk laman sawang JUF/Federation dan bukan mengemukakan bukti ‘first hand’. Kemudian INMINDS ini memutarbelitkan kenyataan JUF/Federation dengan niat yang tidak baik untuk menjatuhkan kredibiliti pihak lain (dalam kes ini JUF/Federation).

    Jika Hafidzi menuduh McDonald Corporation menyokong Israel dan seterusnya menaja keganasan Israel maka dia MESTI tunjukkan bukti ‘first hand’ dan bukan merujuk kata-kata atau dakwaan orang lain yang juga tiada bukti ‘first hand’; bukti tersebut mesti jelas mengaitkan dana yang disumbangkan McDonald Corporation disalurkan kepada rejim Zionis untuk menindas dan menyeksa rakyat Palestin!

    WAHAI MELAYU, JANGAN JADI HIPOKRIT!!!!!!!!!!!!!!!

    ANDA TIDAK SEDARKAH YANG ANDA JUGA BERPERANGAI SEPERTI ZIONIS YAHUDI: KAKI PUTAR-BELIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  136. mmg pun saye dah byk kali ditipu/dianiaya/ditindas oleh bangsa melayu sendiri.actually sume bangsa same saje de jahat dan baik.
    p/s:sbnrnye pelik dah berpuluh tahun merdeka tapi masih wujud ketakutan dgn bayang2 sendiri wahai melayu padahal mereka(cine/india) sume rakyat msia, ni kesan pendidikan sek jenis.dlm tv dok promote harmoni pel. kaum, tapi hakikatnya x pun….

  137. Ramai cakap pandai tapi... on

    tidak ketinggalan juga facebook. saya dah close akaun facebook saya anda bila lagi.

  138. Ramai cakap pandai tapi... on

    Sudah hampir 20 tahun aku tak makan MCD hidup je sampai skang.

  139. Pokcik Long on

    Proton tak kan maju kalau duk perbodoh rakyat. Keta harga 2 kupang , jual 10 ringgit. Kat negara luar reti plak jual 5 ringgit. Macam tu pun masih ada orang beli. hahaha

  140. Aku rasa Allah tak dengar doa mcm ni la… doa untuk menjatuhkan orang/bangsa takkan didengar….. yg didengar ialah doa untuk kebaikan….

  141. mus tangkak on

    betol tu!!!!….boikot boikot boikot …semua pandai ckp jer klu mc d tutup kerajaan nk bg kerja pat pekerja mc d tu ke?????klu aku jd pekerja mc d aku saman ekor org yg menyalak2 susuh boikot tu!!!!!

  142. jesus fuck on

    mcm la byk sgt gaji kt mcd tu..g kutip taik kt tepi jln lagi byk dpt gaji..

  143. jesus fuck on

    Mcm la byk gaji dibayar mcd..keje kutip taik pm najis lagi byk dpt gaji..

  144. aloh bape gitu kecek macam oghe tak sekolah..ada proton mu pun leh raso naik kete..pahae

  145. weh amran pekida bodoh. ko jgn masuk politik boleh tk bangang. ko ni la manusie yg suke porak perandekn orng. skrg cite agame n maruah. ko jgn nk masukkn politik malaysia. sial btl

  146. celake la ko yg gune nama nabi tu. org mcm ko tk layak langsung. sdar diri skit

  147. ak benci btl melayu tulen..Xavier..pekida.. jgn wat orgbenci korg boleh tk?? yg melayu tulen.. jgn wat islam tu dipndang serong. hormat org lain. ko dh tk de sifat hormat org ke ha.

  148. pisae panas on

    xnak komen.sebab aku pun makan mcd..so bagi yg mengutuk mcd tu nilailah diri sendri bukan baik pun poyo je lebih..kutuk2 juga bila time org ke ajak,awek ajak ..pegi juga makan..bukan aku taktau rakyat msia..ckp lain buat lain..kahkahakh lawakla korang

  149. to xavier,,, tunggu jelah azab ko… dasar kapir mmg camtu…. to kakshalia,,, how stupid you are??? haha,, kalau lah ko yg kne rodok ngan zionis ue,, alangkah bagusnya…

  150. MAT MALAYUU on

    HIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNOHIDUP BN HIDUP UMNO HIDUP BN HIDUP UMNO

  151. boliwood style on

    sape org msia?sila angkat tangan..saya nak belanja mcd..hahaha

  152. SY TETAP DGN PNDIRIAN SY..sy akan boikot barangan israel laknatullah..xkch la korg sume ckp ap….yg pnting kt akhirat 6t..ble sy d soal…ap yg sy lakukan ble muslimin n muslimat seagama dizalimi…sy ad jwpn sy..yg still xnk boikot 2..korg fkir2 kn la…ap yg korg nk jwb kt akhirat kelak…????mema mcd 2 sdap…tp hnye d dunia…di akhirat???? korang sdri yg tgung…x mati kbulur pon kalo boikot…

  153. pisae panas on

    takpe nanti cik suzie tinggal no.phone kat sini.nanti sy belanja mkn mcd..hehe

  154. PESATUAN MAK JANDA SELANGOR on

    MARI-MARI X PAS
    DAPAT MASUK SYURGA
    (PI TUNTUT NGAN NIK AZIZ DI AKHIRAT NANTI)
    SYURGA ITU MILIK SIAPA?

    SHURGA TU MILIK BULE
    PANGKAH PAS MASUUOK SHUGE
    PANHKAH BN MASUUOK NEREKE
    MALI MALI PANGKAH PAS MASUUOK SHULGEE
    MALI MALI PANGKAH PAS MASUUOK SHULGEE
    MALI MALI PANGKAH PAS MASUUOK SHULGEE
    MALI MALI PANGKAH PAS MASUUOK SHULGEE
    MALI MALI PANGKAH PAS MASUUOK SHULGEE
    MALI MALI PANGKAH PAS MASUUOK SHULGEE

    SHULGEE PAS PUNYA…..NIK NAJIS TUNGGU DI PINTU MASUK SHULGEE…JAGA TIKET MASUUOK DALAM SHULGEE…
    DALAM SHULGEE ADA BULEE
    OH BULEE OH BULEE

  155. bukan nk kata.. kita sendiri x sedar yg kita ada pakai barang2 israel … kalau nk boikot pun perlu nk seminggu jew.. lepas ok balik.. kalau nk boikol pun biar kita smpat mati.. lepas x perlu pakai barang2 buatan israel.. baru lh btol.. jangan pndai cakap jew.. tpi x boleh nk buat.. sebelum nk cakap i2 fikir2 lh duluh… jangan owg luar sana ketawan kat kita.. ermmmm

  156. HARAM JADAH SELANGOR on

    NAK TANYE CIKIT….

    SAPE YG JADI EJAN ISRAEL NI….

    CUBA ANDA JAWAB….

    SIAPE TU GEROGE SOROS…????

    DUIT APA YG DI SALURKAN TU?????

    KALAU TAK DUIT PENYANGAK TU DUIT SAPE TU… APA TUJUAN TU????

  157. Tuan2 & Puan2 yg dimuliakan, Hentikan kutukan peribadi kpd mereka yg belum sedar tentang tujuan boikot ini dilakukan. Buat permulaan NGO2 yg memperjuangkan nasib rakyat Palestine di Malaysia seperti Aqsa Syarif, Viva Palestina Malaysia(VPM) & Haluan Palestin menganjurkan boikot ke atas 4 produk ini terlebih dahulu i.e. Nestle, Coca Cola, Loreal & McD. Daripada kajian yg dilakukan, 4 syarikat ini adalah penyumbang terbesar kewgn tahunan kpd regim Zionis.
    Ada sesiapa di kalangan kamu yang masih tak percaya bagaimana 4 produk ini menyumbang kepada zionis? Ini buktinya:
    McD: http://www.inminds.com/boycott-mcdonalds.html
    Coca-Cola: http://www.inminds.com/boycott-coca-cola.html
    Nestle: http://www.inminds.com/boycott-nestle.html
    Loreal: http://www.inminds.com/boycott-l-oreal.html
    Sumber : inminds.com
    Tiada alasan utk tidak boikot. Spread the message!!!

  158. APA NASIB PEKERJA JIKA MC Donald’s TERUS DIBOKOT?? ini jawapannya…
    [PENCERAHAN]
    Ramai juga yang masih bertanya kenapa Boikot McD, bagaimana dgn nasib pekerja McD?

    Saya cuba rumuskan jawapan yang boleh membantu.
    Ini senario yang paling mungkin.

    McD tidak akan terjejas dengan kempen boikot. Yang menurun mungkin market share sahaja. Makna kata jika market share McD dalam perniagaan makanan segera ialah 70% mungkin berkurangan beberapa % sahaja. (katakan tinggal 60%). McD akan terus beroperasi spt biasa kerana dia tak menanggung kerugian – cuma keuntungan terjejas sedikit (Kemungkinan pelbagai tawaran harga yang menarik dan strategi pengiklanan yang makin agresif adalah isyarat bahawa ‘kempen boikot’ semakin menggigit).

    Jadi pekerja McD boleh terus bekerja dan tidak akan hilang pekerjaan. Cuma masalah mungkin timbul bagi pekerja McD yang terkesan dengan maklumat hubungan di antara McD dan Israel (McD tidak pernah menafikan hubungan ini meskipun kempen seruan boikot ini dilancarkan dari UK – diterajui oleh Inminds, UK. Mereka mungkin akan berhadapan dengan rasa bersalah – rasa bersalah ini didorong oleh iman atau rasa kemanusiaan. Ini soal hati, dan jika seseorang itu melakukan sesuatu yang berlawanan dengan ‘conscience’ (rasa hatinya) maka dia akan mengalami konflik jiwa – rasa serba salah. Untuk golongan pekerja McD dalam kategori ini jangan bimbang ada jalan keluar.

    1. Sheikh Dr Yusuf Qardhawi, ulama tersohor dan paling prihatin dalam isu Palestin memberi panduan umum.
    – Jangan berhenti kerana seseorang itu akan kehilangan punca pendapatan, apatah lagi jika dia ada tanggungan. Jika dia berhenti dalam keadaan tidak ada mata pencarian yang lain – dia telah melakukan kezaliman ke atas dirinya dan keluarganya. Fitnah berhenti bekerja di McD lebih besar kerana kehilangan mata pencarian.
    – Bagaimana utk mengelakkan ini? ikhtiarlah untuk mencari kerja lain yang menawarkan gaji yang setimpal atau lebih baik. Hanya setelah memperoleh peluang kerja dengan tawaran gaji yang serupa atau lebih baik barulah berhenti bekerja di McD.
    – Bagaimanakah jika tidak dapat juga pekerjaan lain. Jawapannya teruskanlah bekerja di McD. Tetapi Allah itukan maha pemberi rezeki ar-Razzaq. Mohonlah kepada Allah Rabbul Jalil, DIA tahu isi hati kita dan DIA akan memberi jalan keluar kepada hamba-hambaNYA yang bertakwa dengan punca-punca rezeki yang tidak disangka-sangka oleh hambaNYA (Bukankah kita yakin dengan ‘ayat Seribu Dinar tu? Tapi janganlah dijadikan hiasan sahaja tetapi tidak ada kesungguhan untuk menghayatinya).

    Ramai juga yang bertanya untuk membela pekerja McD (yg jumlahnya 10,000 orang menurut satu sumber). Pekerja McD tidak perlu pembelaan sebenarnya – rezeki mereka terjamin dengan jalan-jalan keluar yang digariskan di atas.

    Lebih baiklah mereka mengenangkan nasib 1.7 juta penduduk Gaza, 3.5 juta penduduk Palestin di Tebing Barat, 500,000 rakyat Palestin yang terkepung di Baitul Maqdis dan 5 juta rakyat Palestin di khemah-khemah pelarian di Lubnan, Syria, Jordan dan lain-lain tempat.

    Di sini kita merisaukan sahabat-sahabat kita yang kehilangan mata pencarian di bumi bertuah Malaysia ini? Bagaimana dengan saudara-saudara kita di sana yang mungkin kehilangan nyawa, ibu-bapa dan anak-anak dibunuh tanpa peri kemanusiaan. Dan jika dibiarkan hidup dinafikan pula hak yang paling asasi, makanan, minuman, ubat-ubatan, bahan api dan rumah untuk berteduh.

    Semoga kita tidak berbalah lagi dalam isu ini. Kami mendoakan semua pekerja McD agar tenang dengan pilihan-pilihan yang ada. Ingatlah Allah tidak akan menganiaya anda disebabkan oleh kedudukan anda, Allah akan bantu anda jika anda bantu agama Allah.
    “Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”-Surah Muhammad :7

    Sumber :
    Prof Madya Dr Haji Hafidzi Mohd Nor
    Pengerusi BOT Aqsa Syarif

  159. salam… sedara ada bayar zakat tak??? zakat fitrah aje kan?kan?kan? zakat lain takkan??? sebab tu sedara tak tau ada zakat pendapatan dan harta melalui potongan gaji. slip potongan zakat tu sedara simpan utk dapatkan pelepasan cukai… kalau byk byr zakat, gerenti tak kene cukai… pi buat segera kat jabatan agama Islam negeri sedara… peace…

  160. Jack Ripley on

    Untuk menjatuhkan lawan anda mesti mengetahui kekuatan mereka. Daripada situ anda akan dapat mengesani kelemahan mereka.

    Sumber kekuatan Israel adalah ekonomi mereka yang kuat. Sekutu utama mereka pula bukan calang negara tetapi kuasa besar dunia Amerika Syarikat. Amerika bukan setakat menyumbang dana untuk pembangunan Israel tetapi juga menjamin pinjaman bank kerajaan Israel; banyak juga syarikat-syarikat besar Amerika yang cenderung melabur di Israel berbanding negara-negara lain di dunia. Kemajuan ekonomi Israel telah memungkinkan kerajaannya menjana sumber kewangan untuk membina kekuatan tenteranya yang giat membedil dan menyiksa orang awam Palestin.

    Adakah pemulauan produk syarikat-syarikat yang melabur di Israel penyelesaian yang membina dan benar-benar berkesan?

    Sebagai peringatan, syarikat-syarikat yang melabur di Israel mungkin juga memiliki pelaburan di negara-negara lain yang bukan majoriti muslim. Jika semua negara bermajoriti muslim yang sebanyak lebih kurang 50 buah memulaukan produk syarikat-syarikat berkaitan, tidak akan menjejaskan pendapatan tahunan kumpulan syarikat mereka kerana kebanyakan negara bermajoriti muslim adalah negara miskin dan tidak menguntungkan kerana pasarannya yang kecil. Syarikat-syarikat ini lebih berminat dengan negara yang mempunyai pasaran yang lebih besar seperti India dan China dengan bilangan penduduk melebihi 1 bilion.

    Dalam konteks Malaysia majoriti pasaran pengguna adalah Melayu. Jika SEMUA Melayu memulaukan keempat-empat produk yang dinyatakan alamatnya banyaklah cawangan dan kilang yang akan ditutup. Kemanakah ribuan pekerja syarikat-syarikat ini akan pergi untuk menyara kehidupan mereka lebih-lebih lagi dalam suasana kelembapan ekonomi dunia pada ketika ini?!

    Melayu harus sedar yang Pelaburan Langsung Asing (FDI) telah bermula sejak sebelum merdeka lagi. Sepanjang usia Malaysia, FDI yang telah banyak menyumbang kepada kemajuan ekonomi daripada berasaskan pertanian, perindustrian hinggalah kepada perkhidmatan seperti hari ini; kebanyakan hasil keluaran syarikat-syarikat pelabur asing ini pula adalah bagi eksport dan hanya peratusan kecil sahaja untuk pasaran domestik. Selain daripada itu, FDI juga telah mewujudkan peluang-peluang pekerjaan baru yang banyak menyumbang kepada mobilisasi masyarakat daripada petani kepada pekerja mahir hinggalah profesional.

    Syarikat-syarikat seperti Nestle dan McDonald telah beroperasi lebih dua dekad dan membayar cukai pada setiap tahun kepada kerajaan Malaysia yang memungkinkan kerajaan menggunakan kembali cukai tersebut untuk meningkatkan taraf hidup rakyat menerusi pendidikan, perkhidmatan kesihatan dan sebagainya. McDonald juga telah menubuhkan Ronald McDonald House of Charities yang banyak membantu golongan kurang bernasib baik khususnya kanak-kanak dan pesakit pediatrik di Malaysia. Adakah Melayu ingin menafikan sumbangan syarikat-syarikat ini kepada beratus-ratus keluarga Melayu juga, sama ada secara langsung atau tidak langsung?! Jika ya, maka kelompok Melayu yang lupa diri ini seperti Hafidzi Mohd Nor sememangnya makhluk yang biadap, hipokrit lagi bebal dan dungu!

    Jika Melayu berkeras juga ingin memboikot dipersilakan dan apabila memboikot hendaklah melibatkan SEMUA Melayu supaya benar-benar berkesan! Jika hanya sekelompok Melayu sahaja yang memboikot dengan matlamat mengurangi keuntungan syarikat-syarikat tersebut maka sia-sia sahaja boikot tersebut kerana syarikat hanya rugi kecil sedangkan kerugian sebenar adalah kepada ribuan pekerja dan keluarga yang bekerja jika syarikat majikan mereka ditutup kerana SEMUA Melayu memboikot mereka!

    McDonald dan Nestle masih memiliki banyak lagi cawangan mereka di negara-negara lain khususnya di China dan India! Bahkan, tanpa perniagaan di luar sempadan pun, di tanah tumpah darah mereka (Amerika) sahaja pasarannya telah cukup dan lebih besar daripada Malaysia untuk menjana keuntungan (belum dicampuri benua Eropah).

    WAHAI MELAYU, FIKIR DAHULU SEBELUM BERTINDAK!!!!!!!! SESUNGGUHNYA, INILAH KELEMAHAN DAN KEKURANGAN MELAYU: SENTIMEN LEBIH MENGUASAI DIRI DARIPADA AKAL RASIONAL MEREKA!!!!!!!! DALAM KEMARUKAN INMINDS DAN ORANG-ORANG YANG SEANGKATAN MEREKA (TERMASUKLAH MELAYU SEPERTI HAFIDZI MOHD NOR) DALAM MEMBELA NASIB PELARIAN PALESTIN MEREKA LUPA MASIH RAMAI LAGI ORANG ISLAM YANG HIDUP SUSAH DI BUMI SENDIRI!!!!!!!!!!! JIKA MEREKA INGIN MEMBOIKOT MEREKA PATUT MEMBOIKOT KERAJAAN MASING-MASING!!!!!!!!!

    Jika ingin menyaingi Israel dan menewaskannya maka negara-negara bermajoriti muslim hendaklah memperkuatkan ekonomi supaya negara mereka dapat dimajukan dan membina kekuatan yang sama dengan atau lebih hebat daripada Israel.

    SEKARANG SAYA INGIN MENCABAR HAFIDZI MOHD NOR DAN SEMUA MELAYU YANG SEKEPALA DENGANNYA SUPAYA PERGI KE PALESTIN DAN JADILAH PERISAI MANUSIA DARIPADA PELURU ISRAEL JIKA BENARLAH MEREKA BEGITU MENGASIHI DAN MENCINTAI PELARIAN PALESTIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! CABARAN INI JUGA SAYA TUJUKAN KEPADA SEMUA PENGGANAS DAN MILITAN YANG KONONNYA ISLAM!!!!!!!!!!!!!!!! TINDAKAN YANG NYATA ADALAH LEBIH KUAT, BERNILAI DAN BERMAKNA DARIPADA RETORIK MULUT SI BECOK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  161. sape kata neil armstrong masuk islam?
    fakta yahudi mabuk mana ang pi tengok?
    ang tulih mcm org mabuk todi tandoripayat jaa…

    tealh termaktub dalam al-quran dan hadith…
    org yahudi laktanullah ni x boleh percaya sampai kiamat, x pernah diaorang mematuhi perjanjian sejak piagam madinah & perjanjian hudaibiyah…

    alhamdulillah…di harap perang berterusan…
    ramai orang islam akan jadi syuhada, syurga free..
    kami nak mati, org yahudi takut matiii……

  162. “Taatlah aku selagi aku taatkan Allah dan RasulNya. Jika aku derhakakan Allah dan RasulNya, maka tiada ketaatan untukku”.

    yer ker pemimpin BN taat kpd Allah? terang lagi bersuluh mereka memusuhi islam. lebih teruk dari israil….

  163. CIA@ISREAL on

    KAU ORANG SEBUT PASAL BAIKOT APALAH HAL,,,ORANG ARAB MEMANG ORANG BODOH LA,,,ITU SEBAB KENA BULI OLEH ORANG ISREAL,,,KAU CARI JAWAPAN YANG SALAH LA,,,1…MEREKA TAK SATU HATI…2..DIA BERGADUH ANTARA SENDIRI,,KERNA FAHAMAN YANG BERBEZA…3…SAUDI ARAB YANG BERKUASA,,,APA YANG MEREKA BUAT UNTUK MEMBANTU JIRAN DAN SE UGAMA MEREKA?….4…PESATUAN OIC,,,APA MEREKA BUAT DAN LAKUKAN UNTUK MEMBELA ORANG ISLAM DAN KAUM ARAB?…5..MEMBANTU MAKANAN,,TAK BANYAK MEMBANTU,,,,YANG LEBIH BERKESAN ADALAH,,,,UBAHKAN DAN BETULKAN PERMIKIRAN MEREKA…6..MEREKA PATUT BERSATU ATAS NAMA ORANG ISLAM DAN SEDARKAN MEREKA ..SIAPA MUSUH MEREKA SEBENARNYA..////..ALLAH DAH FIRMAN////AKU TAK AKAN UBAH SESUATU KAUM,,JIKA KAUM TERSEBUT TAK NAK BERUBAH…INI LAH JADI DI NEGERI ARAB,,JAWAPAN NYA ADALAH,,,MIND SETTING…DIA ADA LAH VERY POWERFUL TOOL…KALAU TAK ADA ILMU DAN INGIN BERUBAH,,,MACAM ORANG BUTA LAH DI SIANG HARI,,,KENA TIPU,,KENA BULI,,,SEBAB KITA TAK ADA PENDIRIAN DAN TUJUAN DALAM HIDUP.///…KESIAN TENGOK PELASTINE KAN,,,TAPI OLEH KERNA MEREKA ORANG ARAB TAK BERSATU DAN TAK KENAL PASTI SIAPA MUSUH SEBENAR MEREKA,,,ITU YANG TERJADI PADA MEREKA////..BERAT DAN PAHIT NAK SAYA KATAKAN,,,,//..MEREKA SENDIRI YANG TELAH LAKUKAN PADA DIRI SENDIRI… JANGAN LA KITA JADI MACAM ORANG ARAB,,,BILA KITA TAK BERSATU,,KITA AKAN MUSNAHKAN KAUM KITA SENDIRI,,ORANG KAFIR,,AKAN TAWAN TANAH KITA DAN LEBIH SEDIH,,ADA LAH MEREKA TAWAN MINDA KITA.///..FAMULA PADA ORANG ARAB,,,,,BUAT SESUATU KERNA ALLAH,,,JIKA TAK,,,,,INI LAH JADI NYA.////.RENUNGKAN APA YANG SAYA KATAKAN//// TAK SIAPA YANG PATUT DI SALAHKAN,,TAPI DIRI SENDIRI,,///MAKA INI LAH JADI PADA PALESTINE.

  164. nie smua atas KERAjaan m’sia gak… hny sembang hanggat2 TAEK ayam cannu jer… kt dpn brita,pong pang pong pang ajak rakyat anti israel tp bisneas2 org YAHUDI d biar kn b’operasi… ape keJADDAH smua nyer tu… awat KERAjaan m’sia nie mcm kebulur sgt dgn det cukai bisness yahudi… RAKYAT m’sia gak yg dok jd PE-CHA-CHAI tlg byr cukai utk bisnes2 org YAHUDI…ramai yg x sedar tp just wat2 bodo… dia org xtaw yg sebenar nya diaorg yg sokong bisnes2 YAHUDI nie, dok tlg ISRAEL p dok serang palestine… slidik dulu klu xcayer… jgn dok tunjuk megah bila dok p kt kedai mc d, kfc, pizza hut… tu smua kedai YAHUDI…tlg la umat ISLAM NABI MUHAMMAD SAW dgn betoi2… jgn hny hanggat2 taek ayam jer… rakyat dok nampak dgn apa yg KERAjaan m’sia dok wat skrang nie… jgn asyik jd TALAM 2 muka sbb kebulur dgn det cukai bisness2 org2 YAHUDI…

  165. Saya cuma seorang manusia biasa, tapi sekurang-kurangnya saya mampu mendoakan keamanan & keselamatan mereka di Gaza. Korang nak boikot ke nak buat itu ini terpulang tapi apa yang penting apa saja usaha korang, segala ketentuan hanya dari ALLAH SWT. Usaha saja tidak guna kalau tidak disertakan dengan DOA…

  166. halloo..kalau nk cakap jangan sedap rase mulut aje. sila baca sejarah bagaimana Rasulullah memboikot produk2 yang xsepatutnya dan fokus pada org2 Islam…jangan dibutakan hati kerana yahudi. mereka bijak psyco orang. sebab mereka mmg clear dengan tujuan mereka. kita sbg umat Islam, quran, sunnah jadi pegangan xkan nk “yes” kan ape tindakan yahudi..come on…dalam quran dah jelas terang dan nyata siapa yahudi, apa mahu mereka, bagaimana mereka menjalankan matlamat mereka…semoga kamu mendapat hidayah< ingatan untuk diri sendiri jua. ALLAh jua yang Maha Tahu

  167. ayat pujuk mekdonel tu mcm ayat yg disebut2 oleh orang yg tak suke hudud..hehe..arap2 nanti bile boikot tu nanti produk2 buatan mesia dpt sambutan..dan lebih ramai usahawan mesia dilahirkan..terutama daripada golongan melayu islam..

  168. Adoi… Lihat pool tu…
    Itulah masalah orang-orang Islam..
    Suka meng-Islam-kan masalah.

    Sepatutnya krisis Israel-Palestin itu isu kemanusian antarabangsa, tapi korang selalu menjadikan ia seolah masalah khusus untuk orang Islam, lebih pahala konon. Memang kurang efektif la..

  169. Org tengah on

    Dah…dah… jangan gaduh. Semua yg kutuk-mengutuk tu tak guna. Hampeh!! Cam mana kita asyik kata Israel tu jahat gini gitu. Kita ni baik sangat ke? Rakyat Malaysia semua tahu yang media tu memang “bias”. Masih juga nak pecaya bulat-bulat. Macam PR kutuk BN dan BN kutuk PR. Org Malaysia mana boleh pergi Israel, tak ada dalam passport. Tak kira lah dia Melayu, Cina, India, Org Utan dan semuanya sekali. Macam mana kita boleh sewenang-wenangnya kata org tu jahat. org ni jahat sedangkan kita tak pernah berurusan pun dengan mereka. Tak berdosa ke menuduh org tanpa bukti. Kalau nak tolong yang susah, tolong aje le.. tak yah nak buruk-burukkan org lain.

  170. Pejuang kebenaran on

    Semoga Allah membebaskan bumi Palestin pada suatu hari nanti.
    Tunggulah…kemenangan Islam pada waktu kemunculan imam mahdi dan Nabi
    Isa nanti.

  171. neil amstrong baru pegi bulan ko dah nak kagum…nabi kami muhammad saw pergi syurga dalam 1 malam rilek je..

  172. Bujang senang on

    Betullah tu… apa nak boikot2, suruh je PM hantar jet pejuang, kapal perang, kapal selam, kereta kebal, dan apa2 saja aset tentera ke Gaza, Bom saja Israel tu, tolong Hamas, Malaysia @Melayu kan sokong. Ni tidak, melalak saja syok sendiri. Tapi kami rakyat Sarawak lebih toleran dan neutral. Peace and Unity. Ramai yg tak memihak mana, either Israel or Palestine

  173. Bujang senang on

    Saya sokong tu tapi jangan lah bawa 1 dunia, 1 Melayu boleh la… Itu pun kena tanya dulu, sanggup berperang ke.? Kalau tak sanggup jgn dipaksa.

  174. sesungguhnya kmu semua beneran alim . . mngapah harus brkata kata kasar. . .dan masing2 menghakimi . .bukan kr tiada tertulis belah lr sstu itu dngan brkata2x kasar dan kurang baik agr mrka insaf . .. dasar x brfkr . .twunya cma marah x tentu psal…membelah dngan cara yg x btul .. kmu x malu kr

  175. jgn ingt lu msuk syurga bckp sprit itu .. bahkn nabi lu sndri mmnta prtlngn krjaan krstian smsa dlm ksusahan ,. . mlaysia brdiri sbb pra krstian brat yg mngjar mcm mna mmbwt batu bata . .fikir sblm bckp

  176. Nk ceramah org blik.. Biar guna bhse yg elok elok.. Bukn bngsat lhanat bodo sume …

Leave A Reply