Biodata Azrinaz Mazhar Hakim, Isteri Sultan Brunei Sah Dicerai Talak Satu

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +


Biodata Azrinaz Mazhar Hakim, Isteri Sultan Brunei Sah Dicerai Talak Satu

Kami orang Brunei sangat sayang kepada Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah.

biodata azrinaz mazhar hakim

Mereka lebih mengetahui apa yang terbaik untuk Sultan mereka, negara mereka. Diharap hujan sampai ke petang, akhirnya panas di tengah hari.

Akhirnya, Perkahwinan Azrinaz Mazhar  Hakim  yang merupakan bekas wartawan TV3 dengan Sultan Brunei pada 2005 dan dikurniakan 2 cahaya mata telah diceraikan talak satu.

Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah menceraikan isteri baginda, Pengiran Isteri Azrinaz Mazhar Hakim Mazhar. Penceraian Azrinaz Mazhar hakim adalah dengan talak satu.

Pengumuman rasmi telah dibuat oleh Yang Amat Mulia Pengiran Pengawa Laila Bentara Istiadat Diraja Dalam Istana Brunei Pengiran Haji Alauddin.

Sebab- sebab diceraikan telah kecoh ketika ini tetapi saya tak sampai hati nak sebut di sini. Yang penting perkahwinan mengikut syarak dan penceraian dilakukan dengan cara yang baik dan mengikut Islam.

Perceraian terhadapnya merupakan kali kedua buat Sultan Hassanal Bolkiah yang mempunyai anggaran kekayaan sekurang-kurangnya AS$20 bilion (RM65.25 bilion).

Baginda bercerai buat pertama kali dengan seorang bekas pramugari, Mariam Abdul Aziz yang mempunyai darah keturunan Brunei, Jepun dan Scotland pada Februari 2003 selepas 21 tahun mendirikan rumah tangga.

Semua gelaran dan pingat kebesaran yang diberikan kepada bekas isteri Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah telah ditarik balik mulai tarikh perceraian.

Semak Profil dan Biodata Azrinaz Mazhar Hakim

Boleh semak profil dan biodata bekas pengacara TV3

Nama penuh : Azrinaz Mazhar binti Hakim Mazhar
Tarikh lahir : 23 September 1979
Tempat Asal : Kuala Lumpur Malaysia
Umur : 38 tahun pada tahun ini
Nama Anak : Putera Abdul Wakeel dan Puteri Ameerah
Nama Bekas Suami Pertama : Sultan Hassanal Bolkiah
Nama Ayah : Hakim Mazhar bin Mohammad Johar
Nama Ibu : Fauziah binti Abdullah Mansoor
Alamat Rumah : Akan dikemaskinikan
Jenis Kereta : Akan dikemaskinikan
Bekas Teman Lelaki : Wak Doyok

  • Instagram : https://www.instagram.com/azrinazmazharhakim
  • Facebook : https://web.facebook.com/AzrinazMH
  • Twitter : Akan dikemaskinikan

Agama : Islam
Warganegara : Malaysia
Bangsa : Melayu

Kerjaya : Pengacara dan ahli perniagaan (businessman)

Senarai Gambar Azrinaz Mazhar Hakim



Share.

95 Comments

  1. Pencuri, memang patut pun ditendang keluar dari istana. Tak mengenang budi, diberi susu dibalas dengan tuba. Memalukan Malaysia!

  2. Rasa pelik gak dituduh mencuri. Dah duduk senang lenang kaya raya takkan nak mencuri lagik. pelik….

  3. bruneilovers on

    dah lah~biar Allah je blas perbuatn dia~khiant kat suami! Memang betul harta boleh membuatkn manusia melakukan pekara terkutuk.menjadikn manusia tamak! Membuatkn hubungan sesama keluara musnah! Ingtlah jgn tlampau tamak~esok2 kita mati tak bwa hrta pun!

  4. Brunei Bersyukur on

    nada besyukur. baru tau..kami 1 Brunei happy..memang dari dulu dah rakyat Brunei. Allah maha mengetahui segala-galanya.
    Niat awal tak baik dibalas dgn tak baik…..seluruh raayat Brunei mendoakan semoga Allah sentiasa melindungi dan memelihara Sultan kami dari kejahatan manusia yag bertopeng syaitan amennnnnnn :doa

    P/S : Azrinaz Mazhar, “perjuangan” kamu setakat ini……

  5. kalah lagi malaysia :hilangsabar

    kekalahan pertama, 2 blok minyak dibaginya ke brunei
    kekalahan kedua, azrinaz kena cerai…..

  6. zamihan al-ghari on

    lepas menang kes simpanan minyak dengan malaysia, terus ceraikan Azrinaz…

  7. zamihan al-ghari on

    kadang2 bini gaduh sama bini pun, boleh jadi jugak….bini tua sama bini muda….hehehehe…sapa yang rugi?sapa yang untung?

    bakal bini baru jugak yang untung….hehehe….bini tua mengeluh lagi la nampaknya….

  8. anak brunei on

    Salam, sudah-sudah lah, jgn pula sebab ni pun nak kecoh mengapi-apikan permusuhan. InsyaALLAH, bagi saya sebagai rakyat Brunei, tiada apa-apa perasaan permusuhan antara rakyat Malaysia. Semua ni sudah ketentuan ALLAH. Rakyat Brunei mungkin semua dah mengetahui sebab-sebab munasabah kenapa telah jatuh talak, tapi sebagai seorang hambaAllah, KDYMM Sultan tidak akan tergamak melakukan diluar batasan seorang Hamba yg mengaku dirinya sebagai Hamba Allah. Isi kandungan pengumuan ‘jatuh talak’ jika diamat-amati pun tidak lah ingin mengapikan apa-apa permusuhan, diambil dengan cara yg baik, dan diceraikan dengan baik juga. Mudah-mudahan dgn apa yg terjadi, kita dpt mengambil iktibar dan pengajaran. Kita satu umaat, Ummat Nabi Muhammad s.a.w., tiada apa-apa beza, cuma ketaqwaan kpd Allah SWT. Dan ingatlah, insan yg Ikhlas membantu utk Raja Kami pun daripada insan yg lahir daripada Malaysia, mudah-mudahan dgn pertolongan dan gerak hatinya membantu akan dibalas oleh Allah SWT dgn balasan yg setimpal dgn kadar keikhlasan membantu Raja Kami. Saya sebagai Rakyat Brunei, berpandangan bahawa, InsyaALLAH, Sultan kami tidak sekejam mana pun membiarkan Bekas Isteri dgn membiarkan hidup, InsyaALLAH Putera-puteri hasil perkhawian Baginda Sultan dgn Azrinaz tidak akan diabaikan Hak penjagaannya, begitu juga bekas Isteri, InsyaALLAH dgn Taufiq Hidayah dari Allah SWT. Cuma yg pentingnya sekarang, mana-mana yg telah kita tersilap ataupun terbuat dosa kepada ALLAH SWT, maka jalan yg terbaik utk kita semua adalah kembali kepada Allah, bertaubat kepda Allah SWT itulah yg terbaik. Allah Maha Pengampun kpd HambaNya, bagaimana pula dgn diri kita?

  9. aku setuju dnegan anak brunei
    jangan disebabkan penceraian azrinaz dnegan Sultan brunei,
    kita pulak yang bertelingkah disebabkan berselisihan pendapat
    sebab apa cerai, biasalah disimpan siapa yang tahu sahaja
    tak penting pun, kalau tak tahu

    tadi tengok NTV7 pukul 7, berita semasa masuk TV pasal kes cerai :tepuk

  10. dengar kata dia curi mahkota n ada skandal dengan ex boyfriend. betol ker?

  11. dalam Islam Allah dah digariskan panduan memilih isteri. Asas pilihan paling utama adalah memilih wanita yang beriman. Kalau kerana glamor, rupa atau apa-apa selain kerana iman…beginilah jadinya..

  12. bruneilovers on

    dah perangai dia tak baik so buat apa nak disimpan?bab dia nak khwin lg ker itu hal dia dan lbh mulia drpda mempunyai hubngan haram kn? To mail kicap,mazuin itu bekas isteri kepada YM Sufri Bolkiah,adik kepda Sultan Brunei. dgr khbr dia ada di Malysia skrg..

  13. walaupun aku bukan org malaysia, tapi aku tak rasa sultan brunei kaki perempuan, kalau dia nak dah penuh dah kuota kan?
    owh…kira betulah ek azrinaz ni curi barang istana? Bruneilovers, bestu si azrinaz ni dapat apa ek pampasan daripada sultan brunei? hehe…sori banyak tanya, tapi wonder to know……

  14. bruneilovers on

    to those who said sltn brnei kaki pempuan bwa2 lh betaubt.apa slhkh dia kwin lbh dr satu sdgkn dia mampu..len lh kalau laky2 yg tak mampu bg mkn anak bini tp gtl nak kwin lg itu bru dktkn kaki betina..cuba korng fkr sangup kh korng dudk dgn istri yg khiant?yg menghuruharakn rmh tnga?tak slh kn menceraikn istri sbgni??

  15. bruneilovers on

    to Jambng, anak dia dgn c azrinz cnfrm dpt perbelanjaan wlpn dorng cerai tp anak2 dia tak diabaikn… Tp c azrnz tak taulah tp myb tak dpt kot cuma anak dia je..nasb dia baik tak dimasukn dlm pnjra.wlau sjht mana c azrnz tu,dia ttp ibu kpda anak2 sltn kme so myb sal itu tk dpnjrkn..minta2 dia btaubtlh..cuma sya hera berani dia mencuri?? Ya Allah

  16. ne ko tau dia huru harakan umah tangga dia? :joget ko dok lam istana gak ke :gila :peace

  17. adyana comel on

    bab mencuri ni, i ada sikit doubt lah tak pernah dengar pulak dia ada habit camni, yela, dah kaya kan, takkan setamak itu dia dia nak curi bagai. hmmmmmm….

    so….c Azrinaz dah balik Kuala Lumpur ke lom? atau dia masih kat Brunei dalam proses nak kuar istana?

  18. bruneilovers on

    cnfrm dh dia blik k k.l. Dah dia buat pkra tk baik memanglh huru harakn rumah tngga.mksd sya huru hara itu menjadikn hubungan rumah tngga kacau bilau..logik kn!

  19. for those yg ckp dia mcuri tu u ada buktikah? ka u pn dgr dari satu pihak ke pihak yg lain ni..so…if xda bukti rasanya baik xyah ckp yg dia tu mcuri pas tu mengutuk pula lebih2..pernah tfikir x yang dia mungkin dsabotaj by somebody yang hate dia who’s know rite? press/sesiapun blh ckp mcm2 ’bout her cz nobody know the truth so plzzzzz stop la mengata ’bout her..apapun anak2 mereka cute rite..peace..wasalam.

  20. bruneilovers on

    sudhlh tk pyh kita nak berbhas sal rumah tnga org lain..kalau benar dia mencuri dan khianat biar Allah je balas.kalau dia disabotaj biar Allah je megadili..ok.salam~

  21. Shairon™ on

    Salam,saya memang mengagumi Sultan Brunei..
    di sini tanggungjawab Sultan sebagai suami dan bapa memang adil..baginda tidak memalukan azrinaz walaupun mampu berbuat demikian..

    penceraian disebabkan “mencuri”..so kita faham2 la,takkan nak cakap straight to the point hal rumah tangga raja..

    budak berumur 10 tahun cara mencuri lain,maybe mencuri coklat atau mainan..remaja umur 20 tahun mayb curi duit atau moto..makin besar dan tue orangnya,lain la cara “mencuri” nya..

  22. bukan tu aje on

    mencuri? haha, ada yang lebih dahsyat dari tu!!… kalau tak silap, org yg bekerja di ‘bahagian pembungkusan’, lagi arif apa yang berlaku,…nak dengar ceta tak?? heheh..tak payah lah kot..tak baik memalukan dia kan, dia dah kena cerai, pandan mue saudara mara dan kerabat azrinaz, terlalu sombong, marah tak tantu pasal dengan pekerja2 sini, kalau org luar tu, jadi lah org luar, tak payah nak marah2 org yg punye negeri sendiri…dah lah duit korang kebas..opppsss…saya slh cakap ke? kekeke…

  23. nak bukti ke? on

    korg ni tak phm ke, kite di brunei memang dah tau semua crite ni..dia kan tgl di sini..mcm2 hal belaku yg korg tak tau..pernah belaku duit zakat hilang beberapa juta..tak lama tu muncul lah kedai besar korg Giant..sape yg bawa masuk? Azrinaz sendiri..korg memang dan patut berbangga tu..sudah maju, aik duit zakat ada balik! ganjil kan? org2 dalaman memang tau kesah betul..korg apa tau hal ehwal dlm kitaorg?

  24. Sudah2lah tu ……….jangan mengaib kan orang berdosa. Dah bukan jodoh mereka. Apa pun kita doakan yang terbaik utk kedua belah pihak. Kita jangan sibuk jaga tepi kain orang…. berdosa tuduh orang tanpa bukti yang sahih. Jangan menambah kekeruhan suasana yang sedang keruh. Itu hari dia hari kita tak tahu lagi macam mana!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  25. sultan tu dah tua umur 63.. kawin muda plak tu.. kalau aku jadi azrinazz tahun lepas aku dah minta cerai hahah.. mana korang tau dia mencuri.. agaknya dia tak cukup duit kot atau pun kalau betul perkara tu berlaku lee ish ish ish… buat malu jer security kat sana.. tidooo kerrrr.. hahaha..

  26. pergh sampai wang zakat kena kebas? Takkan semudah itu?
    Cerita sikit orang brunei, apa lagi yang kamu tahu?? :kejut

  27. puterimaziah hassan on

    astaghfirullahal azim…bertaubatla…kalau ianya satu fitnah…dlm alquran byk mnjelaskan fitnah itu lebih besar dpd mmbunuh…ALLAH maha mngetahui yg trbaik utk seseorg…jd sudah2 la tu…dah jodoh sltan dgn azrinaz setakat tu sj…tp demi ALLAH seseungguhnya sy sgt2 xprcya apa yg tlh dikatakan…

  28. Errmmm..apa yang aku tahu dan menghayati cara korang2 semua memang ada yang tak kena dengan kehidupan golongan tersebut. aku sebagai rakyat singapura berketurunan melayu, ingin tegaskan di sini…tak semua dari kita ni perfect ok, termasuklah c sultan brunei dan bekas isteri nya tu azrinaz. Allah SWT sentiasa menjanjikan sesuatu buat makhluk ciptaanNya. Kita tidak tahu mngkin baginda sultan pun ada buat kesilapan dan kesalahan di sisi Allah SWT yang kita sendiri tidak tahu, hanya baginda dan Allah SWT sja tahu.. begitu juga dengan bekas isterinya mungkin kesilapan dan kesalahan itu ada juga…itu antara mereka berdua dengan Allah. Dlm soal jodoh pun, ada perkara yang diterangkan dalam hadis dan Al -Quran, setiap baik akan dipertemukan dengan yang baik, dan setiap yang pernah berlaku jahat calon sesuai adalah yang berlaku jahat juga…

    Jadi dlm soal penceraian mereka berdua kita tidak perlu bertelingkah sesama kita kerana jodoh mereka memang dah dipadankan Allah untuk seketika untuk menyelami siapa diri mereka berdua di sebalik apa yang disajikan kepada kita sekeliling….

    Bagi saya kedua2 mereka tetap ada melakukan kesalahan dan kesilapan sehinggakan dipertemukan, dsatukan dan dipisahkan seperti yang termaktub dlm lohmafuz….!!!!!

    Renung2lah kata2 kesat dan cercaan sesama anda yang tiada faedahnya dari meneyelami diri anda sendiri untuk menjadi manusia yang baik dan soleh disisi Allah…cermin2 diri anda sendiri ok.

    Selepas sembahyang, baik yang dari malaysia atau brunei , cuba tadahkan tangan kepada Allah mohon keampunan utk diri sendiri dan pinta Allah bukakan pintu hati kamu semua utk bentangkan dlm cermin tikar sejadah utk kenal siapa kamu dan apa dosa2 kamu setiap saat yang berharga ???

  29. Berkahwin bukan terlalu ikutkan nafsu kejelitaan, kekayaan, kemudaan ditempat utama…ini termasuklah nafsu mereka berdua suami isteri. Lihat lah agamanya dahulu ditempat utama. So, adillah utk mereka berdua sebagai jodoh sebelum ini..utk kenal siapa mereka berdua sebenarnya…

  30. banyak orang2 awam ingat kahwin dengan kerabat raja2 ni senang, mewah dan nak belanja ikut suka kita.

    dari penglihatan orang awam, luarannya nampak mewah sebab pakai kereta mahal, rumah besar, pakaian dan aksesori berjenama.

    kenyataannya adalah berbeza. kita tak bebas sebenarnya. lepak2 kat mana2 jer kita nak tak boleh. kita tak bebas nak berkawan dengan siapa saja. kita tak bebas nak terbang ke sana sini tanpa melalui protokol dan segala adat2 ciptaan manusia yang menyusahkan ini.

    kalau asalnya kita orang awam yang tak pernah mewah dan kita memang seorang yang suka besosial, pergi pub untuk ‘chill’ dengan kawan2 dan tak suka dikongkong… kehidupan istana mungkin tak sesuai untuk kita… lebih2 lagi kalau niat dan fokus kita hanya untuk bermewah-mewah… you will not survive till the end.

    sebab itulah perkahwinan diraja yang sekufu iaitu mereka sama2 kerabat diraja hampir kesemuanya bertahan sehingga akhir hayat mereka… sebab kefahaman kehidupan sebagai pasangan diraja dan kesabaran tinggi amat2 diperlukan lebih2 lagi kita orang perempuan.

  31. tak agak-agak sampai tuduh si azrinaz tu curi duit zakat
    kesian ko azrinaz kena tuduh macam-macam tanpa bukti :serabut

  32. azrinaz :tembak mampui la hang. hehehee. masih bagus hidup ko tidak di penjarakan. kasihan. simpan duit dalam kotak indomie? :marah

  33. Shairon™ on

    Nasihat untuk “awek malaya”..better u cakap dengan budak sekolah rendah lah,sebab semua orang dah tahu tentang itu,sponger.. :ketawa

    bukan ape,kadang2 kerabat ini kelihatan foreigner,kenapa?because they used bentley car,playing golf or polo,eat steak..
    itupun protokol juga?

    tapi bile u cakap tak boleh “chill”..saya rasa nak termuntah lah.. :p

  34. anak brunei on

    sudah-sudahlah tu….Rasulullah s.a.w mengajar kita utk menjaga maruah sesama saudara seagama kita. kita dari Brunei, Malaysia ataupun Singapura nak berbeza-beza pendapat sekalipun, kita tidak akan mampu menyelami apa yg terbuku dalam hati Baginda Sultan dengan hati Azrinaz. Semua dah berlaku dan itulah takdirnya. Dalam Titah yg dibacakan juga menyebutkan: “Mengambil dgn Baik (Ma’ruf) dan melepaskan dgn cara yg baik (Ihsan). Tidaklah dikatakan terlalu kejam Baginda Sultan seandainya berlaku kesalahan dan kesilapan terhadap perbuatan Azrinaz, kerana Baginda KDYMM Sultan telah melepaskan Azrinaz dgn landasan Syariat Islam.

    InsyaALLAH, kami di Brunei mengetahui apa sebanarnya yg berlaku, namun sebagai seorg saudara seagama, maka tidak wajarlah kami utk menyebutkan hal yg sebanarnya demi menjaga maurah seagama. Dalam lafaz titah juga disebutkan, “atas sebab-sebab yg khas, maka diceraikan dgn talak 1.

    Saya harap, kita hentikanlah apa-apa yg boleh mengundang kebencian sesama kita, biarkan saja kisah Peceraian Baginda Sultan dgn Azrinaz menjadi titik tolak dan ukuran bagi memperbaiki diri kita sendiri. Kita juga hambaNya (hambaAllah) yg tidak terlepas dari melakukan kesalahan, lebih baik kita betulkan diri sendiri daripada memperkatakan kesalahan org lain.

  35. Shairon™ on

    kami juga berdoa agar Brunei terus aman dan maju bersama baginda Sultan..Sultan Brunei juga sebelum ini juga pernah menghukum kerabatnya,coz baginda lebih mengetahui intan dan kaca..

  36. Anakbruneijati on

    CCTV MEMBUKTIKAN SEMUA KEGIATAN AZRINAZ . . HARAP MAKLUM . . .

  37. Anti Pengkhianat on

    Sume ni kerja tuhan, mungkin sebagai dugaan Allah bagi mereka yang duit berjuta serta berkuasa pulak!

    Kalo pun Azrinaz diceraikan konon ‘mencuri’ mungkin ada hikmahnya dan dipisahkan Allah mereka jodoh berdua tu.
    Mungkin selama ini Azrinaz menderita sebab dulu sebelum kawen ngan Sultan Brunei dia dah ada boyfriend, tapi ‘terpaksa’ kawin sebab dpt kawin orang terkaya didunia!

    Ingat tak dulu adik Sultan Brunei pun pernah ada macam2 skandal betina dan kes curi duit negara Brunei, ingat tak?

    Semua ini ada pengajaran dan hikmahya…..

  38. f_lantz :tepuk entahlah korang nak cakap ape pun dah x guna dah………… semuanya dah ditakdirkan dan tertulis Allah SWT so jangan u all buat andaian yg bukan2 :jangan

  39. Sudah2lah tu memperkataan cerita orang…Jaga tepi kain sendiri dulu…Nobody is perfect okay…selagi bernama manusia. Kita dengar dan lihat sahaja..Yg baik jadikan pengajaran…yg buruk minta dijauhkan … Peace!!

  40. Alhamdulillah diatas semua kejadian tu ada hikmah Allah jua yang maha mengetahui akan segalanya, semuga menjadi pengajran segala perkara yg baik dan yg buruk, Allah taala dah mengajar kita agar mentaati suami dan menjaga kehormatan sebagi seorang isteri, pertama-tama sekali sebagai isteri yg solehah isteri perlulah menutup aurat, menghindar diri dari lelaki yang bukan murhimnya, waullah hualam.

  41. orang malaysia ni….pantang kerabat Brunei apa juga yang datang dari Brunei…..semua nya macam singa lapar…..tak kira lah yang dah tua nak mampos …dan jalan dah teketar2, entah keja apa ke!..penyamun ke…penyangak ke…. kalo datang yang datang meminang…orang Brunei pasti tak tolak…jadi sesuailah kalo Singa dengan Buaya…..jadia tak heran kalo becerai berai…bukan nya kawin atas dasar cinta dan Hukum syarak tetapi kerana nak nama dan duit……nasib ko lah……..

  42. Orang Malaysia muka tak tahu malu. dan tak serik-serik….konon nya gah sangat kalo kawin dengan orang Brunei…kaya dan banyak duit tapi…harga diri tak ada….nasib baik kawin dengan Kerabat Diraja Brunei….bila cerai dapat duit…senang lah jugak…kalo kawin dengan penyamun Brunei….dapat penyepak….pulak…hahahahahaaaaaaaa…..kadang2 makbapak..ni yang lebih2…..macam buaya tangsi…..yelah nak kaya cepat…..

  43. curi apa?? curi zakat? Mr.sultan Brunei, marry me lah. I am honest and trustworthy but I don’t like ur first wife, she looks evil!

  44. Perbuatan tergantung pada niat, jika kr harta, dapat harta. Jika kr cinta dapat cinta. Jika kecantikan dapat kecantikan. Jika agama dapat rahmat. Namun biasanya jika kerana harta dan kecantikan….kita akan terhina kerananya.

  45. jodoh pertemuan ditangan Tuhan…..
    walau pun manusia berusaha
    hanya Tuhan yg menentukan segala2nya……
    jadi…! perlukah kita menyalahkan sesiapa dlm hal2 saperti ini…?

  46. Tak payah lah nak mengata dan mengutuk mane2 pihak…
    dalam kehidupan harian manusia terutama dalam masyarakat malaysia hal2 macam ni melambak2 berlaku…
    apa nak heran, macam dah lumrah…
    lihat contoh kejadian serupa yang kerap berlaku….
    macam2 dan sama jer….!

  47. hazif:
    Orang Malaysia muka tak tahu malu. dan tak serik-serik….konon nya gah sangat kalo kawin dengan orang Brunei…kaya dan banyak duit tapi…harga diri tak ada….nasib baik kawin dengan Kerabat Diraja Brunei….bila cerai dapat duit…senang lah jugak…kalo kawin dengan penyamun Brunei….dapat penyepak….pulak…hahahahahaaaaaaaa…..kadang2makbapak..ni yang lebih2…..macam buaya tangsi…..yelah nak kaya cepat…..

    gila sengal ayat kau ni.berlagak gila. kau ingat org malaysia mcm tu ke??? perasan kaya sungguh.sekali kene bom padan muka.sekali kena tsunami padan muka kau.kalau die buat salah.kau nak sibuk kutuk2 buat ape.siap kate konon gah la kawen dgn org brunei. mcm lah org malaysia DESPERATE sgt nk kahwin dgn org sana. heyyyyy!! allah belum tarik balik nikmat kau org semua. buka aib org tu kau ingat kau bagus lahhhh????????????????? LOSER!

  48. BERLAGAK GILER KAU YE…kau ingat kau punya harta kekayaan tu semua dtg dr nenek moyang moyot kau ke. kalau dah memang salah dia.yg korang kutuk2 sampai mampus nak watpe. ape kau ingat org malaysia ni DESPERATE sgt ke dgn harta kau org tu. ingat sket. selagi negara kau belum kena bencana, belum kena bommm..kau org jgn nak berlagakkk..nnt minta bantuan dr negara lain jugak..ingat kau org tgh duduk dlm syurga ke.buat penat je sultan didik dgn cara yg baik.tp kau orang tunjuk sikap mcm tahi kucing ni! buka aib org lain tu ingat tak dosa ke. siap nak cakap orang malaysia mengharap kekayaan kau orang..heyyyy…LOSER !!!

  49. Hi..

    I am happy the article was accessible for reading. It’s highly thought-provoking, informative, bold, primary as well as creative.

    This particular facts has given me the new perspective along this topic. Thank you..

    Nice blog tooo ;)

  50. pelik jugak org brunei ni kan. cakap org malaysia nak duit…mata duitan bla bla bla. ala, sapa2 pun suka duit.

    Kalau ade org biasa bukan kerabat diraja, tp dia millionaire, nak cari bini, mesti la byk pmpuan yg nak. dah semua nak hidup senang. Tak kira lah siapa org kaya tu, sehat ke, sakit ke, buta ke, hensem ke, muka buruk ke. Semua pmpuan nak.

    Org putih pun byk jugak camtu, nak ngn org kaya. Apa nak hairan. Apa nak kutuk Malaysian plak.

    Ape yg org brunei sakit hati sangat, lagipun Sultan yg suka kat dia dulu, bukan dia. Sekarang, dah cerai, end of story lah. Apa nak kutuk2 azrinaz? Maybe selama ni korang jealous kot. Mmg pon. Sah jealous. Oh well..

  51. sudah2 la tu hal tu pun dah hampir setahun berlalu, kalau betul dia pencuri ke perompak ke tu hal dia dengan kerabat diraja brunei dan dengan Tuhan xda kaitan dengan kamu semua, tapi kalau semua tu adalah fitnah org yg mengutuk mencaci dan menghina dia yg dapat dosa fitnah & dosa mengumpat, sedari dan jaga tepi kain sendiri la….duk sibuk dosa org lain dosa sendiri bertimbun2….pasal harta kekayaan pangkat darjat tu semua kalau boleh dibawa sampai ke akhirat xpala juga puteri pun nak…please la…org malaysia xsemua mcm tu jangan krn nila setitik rosak susu sebelanga….

  52. shairon, x kesah aa ‘awek malaya nak ststement ape pon utk pngetahuann. anak ko bru lahir dh tau kee nampak benooo menipunyee. :P

  53. org brunai pun x smua nya betoll. pnah aku p sana p tgok ramai jugak owg2 brunai ni yang mabok dlm kereta lpas tu cr pasal kat org malaysia. dorang tgok flat kreta malaysia mula la nak sumpah seranahh. lpas tu bila ajak polis handle boleh pulak terang2 kasi rasuah kat polis tu. polis u pun amik je lahh. ni ukan fitnah p btol2 blaku kat fmly aku.

  54. wakakaaa. myb die kot dalang dsebalik penceraian madu2 die tuu. yelahh sblom nie kan Mariam kena cerai jugak stelah 21 tahun brumah tangga. die smpai skang msh dok slmbe dgn suami dia. bkn kah anehh n GANJIL tuu ??

  55. Dah takde jodoh , nak buat mcm mana ..
    Tak baik kita mengata benda yg kita tak pasti kesahihan nya .. So , tak payah la buat spekulasi ..
    Cuma aku tertanya2 kenapa dia hilang hak jagaan atas ke2 anaknya ? Ini tidak adil bagi seorang ibu .. Hanya seorang ibu je yg dpt memahami kesengsaraan kehilangan anaknya .. Apakah sebab bapanya berdarah raja dan disebabkan ibu nya bukan dari keturunan raja dia kehilangan hak atas anak2 nya ?
    Dilucutkan gelaran dan di tarik balik semua pingat tu aku tak nk ambik tahu tapi di tarik hak jagaan seorang ibu atas anaknya ADAKAH INI BERLANDASKAN HUKUM SYARAK ?
    Jika hukum syarak mengatakan yg seorang ibu hilang hak jagaan selepas cerai , maka hukum itu adalah hukum politik ..

  56. pulak..mereka dah bercerai,apa lagi nak libat2 kan negara?tau ker,kalah2 pun malaysia..org brunei jugak yg sll dtg MALAYSIA tau?!!!

  57. Saya sokong Tok Su..Kalau nak berkekalan pilih isteri guna cara Islam..bukan ikut nafsu..

  58. aku stuju sgt,..dgn kaw…aku nak sgt kawen dgn org kaya tp x dpt…huhuhu…sedih taw…aku plak yg kena kerja keras cri duit….

    alahai sultan brunei..amiklah sy jd isteri awk…nescaya sy akan mnjadi isteri yg paling solehah di dunia ini…

  59. Org selangor on

    Satu yang saya rasa tak patut. Kenapa anak di pisah dari ibu.dia mengandung selama 9 bulan tapi takda siapa yang simpati.perbincangan kamu semua lupa nak sebut isu ibu dipisahkan dari anak….sedih betulllllllll

  60. anda semua sibuk mengata azrinaz….bsr pahala azrinaz..besar atau kecik kesalahan dia..jgn la d bincangkan di sini…anda telah membuka satu keaiban orang (yang mana kita tidak tahu benar @ tidak) tidak kh anda tahu Allah SWT akan membuka lebih dari satu keaiban anda akibat dari perbuatan anda itu???? sudahlah…x mendatangkan faedah pun….

  61. pernah dengar ruzainah binte ibrahim yang nikah dengan prince sufri bolkiah?
    dia dari singapura.

    dia pun saya dengar mencuri duit dari istana.

  62. miss ahjuma on

    kalau apa yg kita ckp tu betul dh jd mengata orang..kalau ape yg kita ckp tu salah, dh jd fitnah.. cermin diri sendiri dulu.. muhasabah diri tu lg baik..buat apa mengata org lain. jodoh dia dgn Sultan Brunei dah tertulis sampai situ je.. xperlu diheboh2kan sebab2nya. kalau anda berbuat dosa pada Allah, minta ampun pd-Nya. InsyaAllah akan diampunkan. tapi kalau anda berbuat salah / dosa pada manusia lain??? anda harus mohon maaf pd org yg dh anda keji tu. kalau tak dimaafkan?? macam mana ya? bertaubatlah.. semoga ini menjadi pengajaran pd kita semua..

  63. Tengku Fyaa Zarra on

    Masya ALLAH, apa ni korang? sekali pun korang orang Brunei, tapi mana korang tahu dia mencuri? Korang duduk dalam istana tu ke? Sampai boleh tahu segala benda dia curi mahkota lah apalah. Bagi rakyat malaysia yang kutuk2 Azrinaz. Korang kutuk dia, nama dia tercemar. Maknanya, nama negara Malaysia juga tercemarlah. Hanya ALLAH SWT yang maha mengetahui. Kita manusia ni tahu gitu-gitu jelah. (NO OFFENCE)

  64. Cakap tak serupa bikin….Ko tau Allah lebih mengetahui , kenapa cerita kat sini Azrinaz tu mencuri? Ko yang tangkap dia ke? Bodoh punya Bruneilovers!! Semua orang jahat dgn sultan dia….Sultan kau tu pun manusia! Ingat dia sempurna , ke ?

  65. Hey Bruneilovers! Sultan kau tu manusia la! Ko ingat dia sempurna ka? LOSER!!!!!Anak raja mana yg bwk artis Hollywood sambut birthday , kalau tak kerabat Brunei tu! Siap masuk dlm E-news lagi. Itu yg kau bangga kan sangat? Berseronoklah…..

  66. X pcya la klu azrinaz mencuri. Pk logik la dia dh kaya nak sume dpt dia bkn pmpuan dr fmly yg x baik..dah jodoh dia sampai dsitu. Mungkin Allah nk bg dia lain dan dia diuji dgn pncraian ni. A.pun dia antara wanita btuah dmlaysia dpt bkhwin ngn sultan. Bkn snang taw..kpd yg wat fitnah mcm2 stop la ye..x dpt a.pun,

  67. SUDAH…SUDAH…CUKUPLAH…HAL TU DAH LAMA JANGAN DIUNGIKT DI SINI LAGI…PUTERA ABDUL WAKEEL DAN PUTERI AMEERAH PUN DAH BESAR…for ur’ll information SULTAN HASSANAL BOLKIAH BUKAN JENIS LELAKI MACAM TU…PLEASE JANGAN KUTUK DAN JANGAN CEMARKAN NAMA BAGINDA…PLEASE…

  68. pas ni kalo ada lg jodoh , kite tgk la dgn org dr negara mana… mgkin dh serik dgn malaysian atau msh pilih malaysian.pe2 juz wait n see. :)))))))))))

  69. Nampak gaya pertanyaan asal sudah melalut ke semangat kebangsaan, bg yg ckp Malaysian so desperate nk orang Brunei plz jaga lidah kamu bila bertutur, mungkin kamu punya negara yg punyai kemewahan tp kamu x punya gaya hidup sebagus orang malaysia, kami nk makan durian x susah smpai nak ke negara orang guna pasport ! Sendiri mau pk Malaysia even x semegah kekayaan kamu tp kami kenyang dgn dengan hasil bumi kami yang kami tanam sendiri setakat kekayaan n kecantikkan kereta mewah n besar tu semua lambang orang takut nak mati !

  70. BTW kenapa nak pilih jodoh di kalangan Orang Malaysia, awat orang Brunei dah xda yang secantik orang Malaysia ke , bro…kalau setakat kecantikan bekas isteri DYMM Sultan Brunei tu di sni setakat salesman jual produk Avon ja Ba….

  71. For ur info Bruneilovers ka Brunomars ka orang brunei ka….setakat yg aku tau bila sebut Brunei umumnya dunia hanya tau tentang kekayaan DYMM Sultan, istana yg banyak biliknya, kereta newahnya yang beribu-ribu itu aja, yang lain pasal brunei depa x tau i mean tarikkan apa yg membolehkan seseorang itu hendak ke Brunei, malah orang kamu banyak shopping di Malaysia, orang Singapore pun attitude x semacam itu

  72. Pingat sukan SEA pun bole dikira dengan jari, mau bangga apa dengan Brunei, tp sory ya memang yang banyak aku dengar attitude orang Brunei ni memang sombong sket sebab apa ya ? Bakat ke, erm xpernah dgr depa pecah rekod dunia baik sukan atau yang lain-lain, ketenteraan erm xpasti deme ada jet pejuang ke tak, ya mereka sombong dgn kekayaan yang di warisi itu aja selainya poyo ! Sory ba, orang kamu yang bermain dengan sentimen kebangsaan kami orang Malaysia walaupun x banyak dpt subsidi tapi kami tau bersyukur dan menggunakan sumber yg ada untuk kelangsungan hidup n itu yg menyebabkan kami orang Malaysia di pandang tinggi di mata dunia n berbakat besar dalam segala lapangan Chow! Peace….Salam Peguam dr Malaysia !

  73. Kami di Malaysia ada Twin Towers, Menara KL, Lego Land, Taman tema sana sini, Night life, Safari World, Aquaria, Kawasan Bebas Cukai, Durian Musang King, D24, Rambutan Gading, Ikea Ikano Centre, Pulau Redang, Pulau Tioman, Nasi kandar Line Clear, Istana Sultan-sultan Melayu, Genting Highland…sekadar menamakan apa ayng ada di Bumi Malaysia oleh itu apa kejadahnya orang Malaysia nak berebut-rebut ke Brunei , terhegeh-hegeh nak Orang Brunei bloody hell !

  74. derrrrrrrrr on

    Rakaman CCTV membuktikannya ;) my uncle tu pekerja dalaman istana bahagian CCTV and yeeees, click click. Got it. A.M masuk dlm ofis Sultan dan curi segala emas-emas isteri pertama Sultan. Thats it.

  75. Kalau dia dikatakan pencuri..memang aku percaya.tengok muka dah tahu.dengan muka cun melecun tu mmg sah dia pernah mencuri.Dia curi hati Sultan Brunei.Caya kau…

  76. Hahaha….lawak paling best, tapi rasa pelik la….pompuan2 yang kahwin dengan kerabat sana sume kena cerai sebab ‘curi’, macam xmasuk akal saja

  77. puteri nor on

    INI semua kuasa Allah .jodoh ITU kuasa Allah . sultan pun ada kuasa …utk hak dia..

  78. Kalau tamak mmg selalu rugi..mmg tuhan tarik balik..hukum karma bukan tunggu akhiat dunia pun tuhan bagi cash walau tak seperit diakhirat..

Leave A Reply