Berita Terkini di Masjidil Haram, Mekah Arab Saudi. 107 Mati Meninggal Dunia. Al Fatihah. Rakyat Malaysia?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Berita terkini di Masjidil Haram, Mekah Arab Saudi. 107 Mati Meninggal Dunia. Al Fatihah. Rakyat malaysia?

Besar ujian jemaah Malaysia dan jemaah di seluruh dunia yang sentiasa berpusu-pusu berkampung di Masjidil Haram, Mekah.

berita masjidil haram mekah

Berita terkini yang Berita Semasa terima, kren yang sedang giat menyiapkan kerja-kerja pembinaan berstatus mega telah tumbang apabila berhadapan dengan angin yang kuat malam tadi.

Berita Semasa dimaklumkan yang mana sekarang ini ribut pasir sedang melanda negara-negara Arab.

Butiran Berita Terkini Langsung Dari Masjidil Haram, Mekah Arab Saudi

  • 107 mati meninggal dunia di Masjidil Haram Mekah
  • 238 cedera termasuk 5 jemaah Malaysia
  • Kejadian berlaku sekitar pukul 4.30 petang waktu Arab saudi dan 9.30 malam waktu Malaysia
  • Berita terkini dikeluarkan sendiri oleh Jabatan Pertahanan Awam Arab Saudi
  • Semua yang terlibat dengan tragedi kren jatuh dan tumbang di Masjidil Haram ini adalah kalangan yang sedang melakukan ibadah Tawaf. Subhanallah

P/S : Inna Lillahi wa inna ilaihi raji’un. Sesungguhnya Allah telah memilih kalangan daripada mereka dan dijemput ke Masjidil Haram Mekah dan mati meninggal dunia di hadapan Kaabah. Takziah juga kepada keluarga mangsa.

Lagi Gambar di Masjidil Haram, Mekah Arab Saudi. 107 Mati Meninggal Dunia

Gambar-gambar langsung dari Masjidil Haram seperti di bawah ini…..



Share.

15 Comments

  1. Perantau Pemuda on

    Innalillahi wainnalillahi raji’un. Takziah kepada saudara-saudara seIslam ku.

  2. walaupun ‘kren jatuh’ adalah ‘asbab’ kematian jemaah, namun kerajaan arab saudi seharusnya bertanggungjawab dalam kejadian tersebut. dah tau sekarang ni musim haji, bukan setakat hentikan dahulu projek pembangunan tu tetapi alihkan semua peralatan tersebut jauh dari masjidilharam, terutama yang berisiko tinggi seperti kren tersebut. seharusnya keselamatan jemaah dititikberatkan. tidakkah mereka mengambil pengajaran daripada tragedi jemaah jatuh dari jejambat tempohari kerana kurangnya tahap keselamatan pada jejambat tersebut (yang tiada penghadang tepi dan sebagainya).

    al-fatihah.

  3. Abd Aziz Hj Othman on

    inilah musibah jika laksanaknakan projek mengikut perasaan sahaja. sepatutnya boleh di tangguhkan dulu

  4. God is totally in control of all….why then it happened? can a muslim like me asks this kind of question? i think why not if am really do not hav d ans. yes, i did ask around. some ans repressed me. but this one invoked me d most. this pious man said…its not d God doing…..its human who did it. bad thing happened out of your negligent. God fitting d kodha n kodhad out of your free will. it means if u chose to do bad u get it or u get it even worse…not only to u but to d innocents around us. that’s d rule of God. so In this reported tragedy it is human error……d slipshod is of Saudi itself.

  5. kepala sotong on

    Tunggu lagi sahabat…. cepat hulur bantuan ! dulu org dah tolong kita rm2.6 bilion…

  6. kepala sotong on

    Dah jadi sang kelembai pulak sekarang, sebut jer nama arab saudi, mala petaka pulak kat arab saudi…

  7. Maaf cakap adakah membazir tak kiranya dimana2 negeri/tempat berlaku jika hari ini bina kemudian tak lama roboh semula dn kemudian bina balik? agaknya yg macam nie kot yg nabi ckp perbelanjaan paling buruk ialah membina bangunan bukan maknanya saya bcakap/tulis nie berlaku di mekah

  8. dato munir.t on

    Allah lebih sayang mereka.kalau diberi beri pilihan saya pun ingin mati di Tanah suci.subhanallah.Alfatihah bagi saudaraku yang terkorban sebagai tetamu Allah…

  9. saya setuju komentar ente, memang seharusnya u tuk sementara waktu pada musim haji ini ,alat-alat berat tersebut diletakkan ditempat yang aman dulu baru setelah jamaah haji pulang kenegaranya masing-masing pembangunan dilanjutkan kembali

  10. what does it mean……”i’d like too”? but that was a fatality there? bodies charred. do u think God smashed d crane onto them to show love? it would b different if u said….Allah accept it as martyrs to those who dead. correct me if am wrong.

Leave A Reply