Pendapatan Rakyat Malaysia Mesti RM12,000 Sebulan Untuk Beli Rumah Teres Pada Tahun 2020!!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pendapatan Rakyat Malaysia Mesti RM12,000 Sebulan Untuk Beli Rumah Teres Pada Tahun 2020!!

Apa lagi yang boleh diharapkan dengan keadaan harga rumah di Malaysia terutamanya melibatkan bandar-bandar besar di Malaysia sekarang ini?

beli rumah teres

Bukannya semakin menyenangkan rakyat Malaysia tetapi semakin membebankan dan adakalanya harga rumah di Malaysia yang ada ketika ini agak menakutkan. 

  1. Kondominium One Menerung di Bangsar contohnya yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit
  2. Sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta manakala jikalau mahu beli rumah teres dua tingkat di Cheras bermula dari harga RM500,000

Apabila harga rumah sudah begitu mudah mencapai ke tahap nilai sebegitu, ia sudah bukan lagi harga yang mampu milik untuk semua rakyat Malaysia.

Harga sebegitu rupa boleh dikatakan sudah menjadi “senaman mata” oleh rakyat Malaysia setiap hari yang kadangkalanya apabila melihat buat kali kedua boleh menyebabkan “sakit mata”.

Hakikatnya, rakyat Malaysia yang tergolong daripada kalangan yang berpendapatan serdahana iaitu sekitar RM6,000 sebulan hanya mampu memandang sahaja.

Senario kenaikan harga rumah untuk 5 tahun kebelakangan ini, bukan sahaja setakat berlegar di kawasan Lembah Klang malah sudah mula “berjangkit” di sekitar Kajang, Bangi, Sungai Buloh, Rawang dan tidak lupa juga di sekitar Semenyih. Contohnya :

  • Beberapa lokasi untuk anda beli rumah teres baharu di Semenyih dengan keluasan 24×70 kaki (7×21 meter) kini sudah mencecah harga RM460,000. Anda mampu?
  • Harga rumah bersaiz 22×70 kaki sudah mencapai RM510,000. Anda mampu?
  • Harga rumah di Rawang pula untuk keluasan dijual pada harga sekitar RM288,000 (20×65 kaki). Anda mampu?
  • Harga rumah di Sungai Buloh bermain pada harga RM398,000 untuk keluasan 22×75 kaki. Anda mampu?
  • Lain-lain ada nak tambah untuk perkongsian semua?

Rata-rata kalau diperhatikan kalangan yang terdiri daripada golongan pertengahan lebih gemar memilih  beli rumah teres disebabkan faktor keluasan pada harga yang mereka fikirkan pada harga masih lagi munasabah disebabkan “pilihan yang terhad”.

Jika harga rumah terus melambung tinggi tetapi pendapatan rakyat Malaysia masih tidak menunjukkan peningkatan yang seimbang, alamatnya impian golongan pertengahan untuk memiliki sekurang-kurangnya beli rumah teres bukan hanya tinggal angan-angan semata disebabkan keadaan menjadi lebih sukar apabila harga rumah teres dijangka mencecah harga RM800,000 sebuah menjelang tahun 2020 iaitu 8 tahun daripada sekarang

Kajian Beli Rumah Teres di Malaysia VS Pendapatan Rakyat Malaysia

Berdasarkan unjuran kenaikan purata harga sebanyak tujuh peratus setahun oleh syarikat perunding hartanah CH William Talhar & Wong Sdn. Bhd. (WTW) selepas mengambil kira harga purata terbaharu rumah teres di Selangor iaitu RM480,000 sebuah :

  1. Presiden Persatuan Ekonomi Pengguna dan Keluarga Malaysia (Macfea), Profesor Dr. Jariah Masud meramalkan bahawa harga rumah teres di Lembah Klang bakal mencecah RM1 juta dalam tempoh 10 tahun akan datang walaupun berlaku krisis ekonomi
  2. Pengarah Urusan WTW, Sr. Foo Gee Jen memberitahu, harga rumah teres di pinggir bandar bakal menjadi lebih kompetitif berikutan kenaikan harga rumah di pusat bandar Kuala Lumpur
  3. Harga rumah teres di Lembah Klang akan meningkat sekali ganda menjelang tahun 2020
  4. harga rumah teres di Taman Tun Dr. Ismail yang kini bernilai RM1.5 juta bakal mencapai harga RM3 juta dalam tempoh 8 tahun lagi

Dan bagi menampung kemungkinan kenaikan mendadak harga rumah teres pada masa akan datang (2020), anda semua perlu mempunyai pendapatan sekitar RM12,000 sebulan bagi membolehkan anda  memiliki sebuah rumah teres pada tahun 2020. Berapakah pendapatan anda ketika ini? Anda perlu 8 tahun daripada sekarang untuk “memperbaikinya”…

Ini kami sentuh lebih kepada golongan yang berpendapatan sekitar RM6,000. Persoalannya, berapa ramaikah orang muda memiliki pendapatan RM6,000 sebulan sekarang ini?

Bagaimana pula keadaan orang muda yang berpendapatan sekitar RM1,500 – RM3,000 sahaja? Adakah anda semua sudah bersedia ke arah itu sekarang ini?



Share.

212 Comments

  1. Parti Ajaran Sesat on

    Isu ini yang sepatutnya di bawa oleh Pembangkang ke Parlimen untuk di bahas.. bukan membuat rusuhan dan menjadikan malaysia tanhairku ini tak aman. Korang tak buat kerja ke Pembangkang wei.. Elaun Ahli Parlimen Rm 1 Juta sebulan buat ape. Tolong le sama-sama bangunkan Malaysia. ni korang asyik fikir macamnama nak duduk di Putrajaya dan jatuhkan kerajaan sahaja.
    Korang sepatutnya mengimbangi kuasa kerajaan. Ini tidak pergi parlimen buat bising dan sebagainya.

    2×5
    5×2
    = 10@20

  2. bagus2…
    sume akan naik nnti….
    bagi rakyat hidup mcm negara INDO…
    KITE BLH BEZA…
    ORANG MISKIN DAN ORANG KAYA RAYA (RAHSUAH)…

    heheheheheh…..

  3. wei ALBAB..kor takde kerje ke..orang lain pergi cari projek dan duit..kor hanya surf internet je.. Rumah buat dari tahi lembu pun kor tak boleh beli! Pemalas

    Kalau berusaha pasti akan berjaya

  4. hbs tu ahli parlimen snjungan ko tu x yah wat pape..duk korek idung jer dlm parlimen??? pttnya ko pekik pd adun Bn yg ko snjung tu utk bwk isu ini dlm parlimen…sbb parti diorg lg berkuasa…anjing btl la.

  5. Sebelum in BS pernah terbitkan ttg isu hartanah..

    Saya sokong cadangan sebelum ini agar dinaikkan had pembelian warga asing dari 500k ke sekurang-kurangnya 1.5 juta..

  6. paper pun smuanya bergantung pda kerajaan…. Kerajaan yang der kuasa, jngan hnya bg slogan “Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan” kalau perkara mcam nie pndang sblah mata……

  7. keh3..
    pedulik la naik harga melantun2 ke, muflis ke, hutang sampai mati ke.. inilah malaysiaku…

  8. Sekarang ni pun harga rumah pun dah mencanak-canak naik..kadang-kadang tak masuk akal…nampaknya duk kuarters la aku sampai ke tua..

  9. tade rumah on

    duduk dlm umah najib jela pasnie. xmampu da nk bli umah. umah dia kan ade berape org je. haha

  10. Bersih 4.0 on

    Nama je Tanah Melayu, tapi yg duduk tempat mewah kaya-raya harga juta-juta cuma orang MIC, MCA dgn Melayu yg kuat rasuah je.. :(

  11. Dapatkah RAKYAT di sekitar Bandar Kelang Botanic, Bandar Puteri, Bandar Bukit Tinggi Fasa 1, 2 & 3, dan bandar/project berdekatannya memilikinya? Ianya berharga bermula dari RM660,000.

    Ini merupakan sesuatu yang digalakkan oleh kerajaan pelabur asing mengaut keuntungan berlipat kali ganda! Dan dari tindakan itu, maka terlahirlah pasaran melampaui batas berlaku. Di mana para-para pemaju jugak, sebelum project dimulakan, telah memberitahu para pengunjung bahawa telah tempahan di penuhi!

    Apa maknanya dengan impian kerajaan berdasarkan berpendapatan tinggi ini!
    Sebelum pencapaian tercapai, yang berpendapatan tinggi, hanyalah tinggal angkanya tinggi, manakala belanja keperluan harian pula melebihi paras untuk bernafas!

  12. Lantak la,janji aku dh beli sebuah wife aku dh beli sebuah…teres and semi-d..alhamdulillah..biarla aku xda keta,naik moto pg keja,bhujan bpanas,janji ada umah..so anak2 muda,blajar rajin2 simpan duit sket2,beli umah..jgn harap makbapak beli untuk anda..jgn lupa slalu sujud pd yg Esa,moga dimurahkan rezeki..xguna btekak pemimpin ni xbgs,org tu xbgs la,kita yg kena ubah sikap kita dan tentukan masa depan kita sndiri..

  13. betul tu…
    ape2 kenaikan biar rakyat yg dahulu merasa kenaikannya..
    apa yg diutamakan adalah duit projek tetap masuk beb…..

  14. Tu lah org dah cakap…. Beli rumah dari dulu … ko tak nak…harga rumah dah mahal baru bising…. Nasib baik aku kena sekolahkan ngan bapak aku awal-awal…. Klu tak spi sekarang tak de rumah lagi… Kurang-kurang dah ade modal kalau nak beli rumah lagi…. Bayangkan rumah yg aku beli 4 tahun dulu dah hampir 40% naik harganya pada masa sekarang. dulu 168k Skrg orang yg sewa rumah aku tu ofer kat aku 250k….. Tu yg aku menung kejap tu…. Tapi klu nak 500k mkn aku pk 2x juga kot..

  15. WOI….BANGANG PUNYA ORANG UMNO NO…NI LA BALA 50 TAHUN PERINTAH..JADI KERAJAAN MAJUKAN NEGARA UNTUK CINA…SIAL BETOL KORANG…KORANG BERKUASA XBOLEH PK SENDIRI KE NAK SURUH PEMBANGKANG BGTAU APA YANG PERLU ATAU XPERLU BUAT?HARAM JADAH BETUL UMNO…HARAPKAN PAGAR..PAGAR MAKAN PADI !!! PUIHH

  16. Kemelut Selut on

    beli umah x nak tp beli keta kemaen lagi.. ak keja bertaun pon x berani nk pki keta mahal2. Yg penting gaya mutu keunggulan.

  17. Saya berumur pertengahan 20-an dan baru 3 tahun bekerja. Masa first year kerja nak angkat proton pesona, tapi cancel booking sebab tengok dalam forum kualiti tak bagus. So lepas tu beli rumah teres di Melaka berkeluasan 22 x 70, 4 bilik design moden dengan harga RM 120000 (3 tahun lepas). Sekarang harga rumah ni dah RM 160000. Bersyukur sangat sebab tak beli kereta dulu.

  18. Aikk marah ke on

    inilah pembangkang… Nak marah, gaduh, rusuhan, pukul orang..emo pulak..betul kan?

  19. rumah mahal pun tak apa… janji 5 tahun sekali umno bagi rm500. yang lain tu, pandai2 kau la nak idup.

  20. Yg nk buang duit beli rumah yg mahai2 buatpe. Golongan kapitalis memang camtu kekdahnya. Kita org melayu ada tanah rezab melayu murah2 lg beli tanahlahh. Usahakan tukar status ke status kediaman bagi pecah lot pas tuh bleh buat rumah idaman. jiran2 pun pasti org melayu gak pasal tanah rezab melayu. Nie tak bagi tumbuh lalang pastu gaduh adik beradik rebut tanah. aduiii.

  21. org baru kerja mcm mana? gaji ciput je. dkt sarawak dari dulu harga rumah mahal. cene tu?

  22. usaha tu usaha juga.tapi kalau sampai 12k sebulan..errrr. inilah harga kemajuan dan pembangunan terlampau pesat. maybe nanti ramai rakyat m’sia akan jadi homeless macam kat negara maju di barat. huiiiii

  23. Penjawat Awam on

    Gaji Aku sekarng RM1,600.00 (Gaji Kasar) kenaikan tahunan RM95.00/tahun.. Jadi, bila tahun 2020 RM95.00 x 10tahun = RM950.00+RM1,600.00
    Jadi, Gaji aku pada tahun 2020 Ialah RM2,580.00
    jauh langit dari bumi ler aku nak beli rumah…

  24. yalah skarang semuanya mahal jgn kata nak beli rumah nak bebini pon nak ade modal…keje aku pengawal kslamatan..gaji kecik…adoiii!!

  25. Org yg amek duit lembu, duit zakat, duit felda bole la dok rumah juta2 sbb mampu milik. Rakyat miskin mampos kau le nak dok mane

  26. ADUH RUMAH OH RUMAH…….
    WAHAI KERAJAAN ENGKAU TOLONG LAH PASAL ISU RUMAH NI,
    KAMI RAKYAT YANG MEMPERCAYAI ANDA INIKAH BALASANNYE??????
    TOLONG LAH KAMI YANG TIDAK MEMPUNYAI KUASA DI KERAJAAN MALAYSIA INI……… TOLONG JGN DUDUK DIAM PASAL ISU RUMAH NI k………

  27. bersedia atau tidak mahu tidak mahu semua rakyat akan menuju kearah itu jika dilihat sekarang walaupun harga rumah tinggi/mahal wal hal habis juga terjual oleh pihak pemaju pembelinya hanya orang-orang ahli perniagaan kontraktor-kontraktor dan yang bergaji rm6000 dan keatas golongan ini golongan mampu milik untuk membeli rumah mewah. Rakyat berpendapatan rm3000 & kebawah cuma lihat dari jauh sajalah. Sebenarnya pihak berkuasa tidak memantau atau membuat kajian kenapa harga patut tinggi adakah bahan binaan naik atau harga tapak binaan untuk mendirikan bangunan tinggi sehingga menyebabkan rakyat yang berpendapatan sederhana tidak mampu milik.

  28. Orang melayu yg merempat di bumi bertuah ini hakikatnya yg pemalas dan bongkak mcm kor sedangkan bangla dan indon yg datang sebatang kara hidup dan makan lebih sedap dari kor yg banyak complain dan banyak buang masa…

    Usaha tangga kejayaan..rebutlah peluang yg ada didepan anda… Rezeki ada dimana mana..berusaha dan minta bantuan dari allah swt

  29. duduk rumah flat? aiseh..kalo lif rosak masa perut memulas or bini nak beranak, tak ke haru? tu belum masuk kes sampah melayang jatuh dari atas lagi.haiyaaaa. jatuh atas pale sapeee nak jawab?

  30. en hassan. orang makin ramai tanah makin sempit.permintaan lebih dari penawaran = harga naik ( ekonomi 101 )

  31. rasuah lembu makan duit rakyat on

    gaji kerajaan kecil….kecuali ko ada part time cth….rasuah….bagi saya lebih baik saya hidup tak berumah iaitu sewa sampai mampus daripada buat kerja bodoh mcm bn….rasuah.islam memang ajar mcm tu ka….bodoh punya melayu umno…

  32. tp aku tk jeles ngan dorang yg ade umah besau…sbab bak kata orng tue2 besar periuk besau kerak…tp dlm ati aku nak jugak rumah sndiri..kecik2 pon jdlah…siape tau tk ni ari besuk cita2 aku jd kenyataan…kuasa Allah siapa tau…sabau jelah…

  33. Apela kolot sgt 1234,ko ni asyik nk kondem org je..lantak dorg la nk amek duit lembu ke felda ke..nnt dorg sndri yg jawab diakhirat..cuba fikir mcmana nk majukan diri sndri..mcmna nk menjana pendapatan utk keluarga,bkn tuding jari cr salah org..tipikal btl pemikiran ko ni..utk Penjawat Awam,inshaallah ada rezki dpt la ko beli umah,cuma usaha kn lebih,bt parttime ke..ssh dl xpe,senang kemudian..xdpt beli umah medium cost,dpt low cost pun jadila,umah flat ke,flat skrg yg baru2 pun cantik gak..price pun ok la..janji ada umah wlupun flat,sekurang2nya xmerempat di negara sndri..yg penting,usaha,berdoa,tawakal..inshaallah..

  34. ini kalo kerajaan dn golongan kapitalis tak pandang serius…boleh huruhara malaysia….tak guna simpan harta byk2..kalau dh jd huruhara…..

  35. Saya ada cadangan…banyak rumah teres murah-murah di Taman Bernam Jaya Hulu Selangor,tu under projek PKNS..rumah cantik-cantik,kalau lalu lebuhraya utara selatan menuju ke utara anda pasti perasan pintu gerbang ‘Bernam Jaya’ exit Tol Tanjung Malim.Cuba intai-intai kawasan perumahan baru di sana.Rumah masih lagi mampu di miliki oleh golongan berpendapatan rendah.Sangat berbalai untuk pelaburan,tahun 2012 harga rumah kat situ antara 80k hingga 180k,rumah teres setinggkat hingga sebuah banglo…Tahniah PKNS,perlu lebih banyakkan promosi sebab ramai tidak tahu kewujudan anda..

  36. najib razak on

    Gaji 12K?
    aku yg keje oil & gas pun x cecah lagi paras 5 angka oiiii…

    aku suggest
    surf mudah…
    pilih category LAND…
    pastu beli la tanah lot kediaman
    lebih berbaloi dari beli rumah dh siap

  37. brotherhood on

    biar kita terhantuk barulah kita teradah. Janji BN berkuasa dan bagi perut kroni kenyang. Kita rakyat biasa ni susah takpa. biaq harga barang naik. biaq harag rumah naik. biaq kita sengsara janji BN berkuasa. tu namanya pengorbanan. pengorbanan tu kesengsaraaan. jadi biar kita sengsara berkorban untuk BN. biaq anak cucu cicit kita sok merana dan maki hamun kita sebab kita buat silap…. janji BN berkuasa. Biaq kita merana merana dan terus meranan. biaq anak cucu cicit kita sentiasa merana… janji BN berkuasa. kerana apa???? kerana Nabi Kita SAW dah cakap akhir zaman…yang benar nampak tak benar dan yang tak benar nampak benar. Jadi kita yang dok akhir zaman pasti akan terjerumus dalam keadaan ni. PASTI TERJERUMUS. hanya mereka yang sedaq diri jer yang akan berlawan arus. Fikir2kan lah untuk SYURGA ANDA.

  38. Bersih 4.0 on

    Harga rumah makin naik.. Gaji Mat Bangla dgn Mat Indon yg buat rumah tu naik jugak ker??

  39. Mmg berbaloi beli tanah lot,tp cash money..dh beli tanah,modal nk buat umah lg..kn ada bnyk cash money..bg yg income cukup2,ssh la..klu bli umah dh siap,byr bulan je dgn bank or gov loan..xbeban sgt..skrg ni upah buat rumah setengah dr harga barang..klu barang rm100k,upah tukang rm50k..beli barang dgn upah tukang cash beb,xde hutang..klu saving bnyk ok la..biasala,ada pro and cons..

  40. Gurkha Pencen on

    Sekarang ni kalau dok mengadap tv yang pemegang sahamnya faham-fahamlah siapa,hari- hari siar rancangan realiti menyanyi dan menari. Yang banyak terjun ke situ rata-rata anak Melayu. Yang dapat hadiahnya nanti ialah sorang jer tapi yang jadi pengikut berjuta. La ni kalau berjalan di mana mana kita boleh lihat anak Melayu ni pikul gitar ke hulu ke hilir.Terpekik terlolong kat tepi jalan , dah tak tau beza malam ke siang. Anak bangsa lain nun kat U dan ada yang berniaga. Sepuluh tahun akan datang anak bangsa kita akan bawak gitar tepi jalan sambil bawak tempurung minta simpati orang. Di masa tu anak bangsa lain duduk kat rumah batu tapi anak bangsa kita dok bawah jambatan. Aku heran mengapa terlalu banyak rancangan realiti disiarkan di TV di Malaya. Kerajaan kena buat undang-undang hanya membenarkan setiap individu hanya memiliki sebuah sahaja kerana mereka yang berduit boleh beli banyak rumah sehingga harga jadi mengila.

  41. anti pendatang on

    sape nk jual rumah single storey area shah alam…..bwh rm180000….

  42. tak kira pembangkang atau sapa sahaja…sepatutnya memikirkan masalah ini.sepatutnya harga rumah dikawal oleh pihak kerajaan agar tak naik bagai nak giler..gaji tak setimpal dengan rega barang dan yang lain2…silap haribulan, msyrkt kita dok kat tepi longkang….

  43. Ini kami sentuh lebih kepada golongan yang berpendapatan sekitar RM6,000. Persoalannya, berapa ramaikah orang muda memiliki pendapatan RM6,000 sebulan sekarang ini? Bagaimana pula keadaan orang muda…PENDAPATAN RM6R > ialah orang cina …orang melayu tahu demo @ subsidi saja ….

  44. terima ajalah keadaan mcm ni bila dok malaysia..kaya dgn berhutang aje..

    org atas nak kaya ke nak songlap ke makan rasuah, ikut suka dia lah..suka hati lah nak tadbir malaysia ni camna.. aku dah letih tgk keadaan di malaysia ni..

    org malaysia ni mmg kaya dengan hutang!!

    masa belaja amik ptptn, masa keje amik loan kete, masa kawin amik personal loan, dah ada family, loan rumah pulak.. hahaa!!!

    malaysia ku berjaya!!!

  45. anak murid on

    malaysiaku sudah berjaya.. berjaya dan berjaya.. la la la la la la…

  46. anak murid on

    malaysiaku sudah berjaya.. berjaya dan berjaya.. la la la la la la…

  47. saya nak berkongsi cerita dengan rakan-rakan kat sini
    orang yang duduk ppr setinggan dan pprt dbkl baru2 ni dapat beli rumah harganya RM38k

    rumah 2 bilik dan ada yang 3 bilik
    buat loan dgn Yayasan WP
    tapi syaratnya kena amenetap kat rumah2 tersbut lebih 5 tahun
    yang problemnya pulak, nak mohon umah ppr/t dbkl tu bukannya mudah
    kena naik turun lif dbkl smpi tercabut purung lutut, dah main pakai merit pulak sekarang..anak jangan kurang 3 orang (kena main lebih skit), kena buang kerja atau pendapatan bwh tahap miskin, kalao isteri tak kerja satu bonus, kalau sakit lumpuh cacat dan sebagainya mudah sikit nak rayu, dan yang lebih penting, kalau kenal orang dalam lagi lebih peluang untuk dapat

    ni orang yang buat dah deal dengan dbkl la yang citer
    pada pendapat aku, yang mohon umah dbkl ni sehari je beratus, rumah yang dbkl construct pun berapa ketul sangat, mana nak menampungnya permintaan tinggi..(ngeluh)
    Malaysia oh malaysia
    entah bila nak berubah

  48. rumah yang aku duk sekarang ini
    Apartment RM99K sudah dalam 2 tahun lepas
    sekarang sudah naik menggila jadik double…RM210K

  49. Salam. Di kampong-kampong banyak rumah yg tertinggal tidak berpenghuni, mengapa ya?

  50. Pusat kajian Demokrasi dan pilihanraya Beritasemasa ini lebih tepat daripada kajian UMCEDEL.

    Hasil kajian secara langsung beritasemasa setekat ini masih menghasilkan keputusan berikut:-

    1. PR……………….. 57%
    2. BN…………………30%
    3.Atas pagar…………13%

    Dengan kajian undian beritasemasa secara langsung ini memberi keyakinan yang tinggi kepada PR untuk menawan Putrajaya dan memerintah selepas PRU13 ini. Dan lepas tu rakyat ingin melihat Najib naik kapal salam untuk bercuti rehat di Makamah Prancis

  51. Pendekar Mustar on

    tu diaaa…punya la ‘murah’ harga rumah..sampai berjuta2…mana nak cekau duit nie…

  52. saya gaji lingkungan RM7000+, sy pun tak sanggup nak angkat umah mahal2. sy fikir keperluan bukan kemewahan. alhamdulillah sy baru dapat umah di bangi dgn harga 385k. itu pun ibarat mencarik rambut dalam tepung rumah harga tu kat bangi la nih. sy grab jer terus sbb even umah pkns pun starting price dier 460k intermediate. agak2lah wei nak letak harga.

  53. belilah rumah sekarang, jangan bertangguh lagi sebelum harga makin tinggi.

    aku pun penjawat awam, dengan gaji ciput boleh beli motor.

    simpan duit sikit-sikit lama-lama alhamdulillah boleh beri rumah teres.

    ko carilah rumah teres di pinggir bandar @ di bandar-bandar kecil. kos hidup pun rendah.

  54. islam ajar umatnya bekerja lebih & kuat.

    ramai penjawat awam yang buat side income halal, bukannya rasuah.

    perbetulkan persepsi serong ko tu.

    rasuah ni bukan hanya melibatkan umno, tapi semua kaum di malaysia.

  55. aku pernah survey kat bernam jaya, lokasi tak strategik.

    jauh dari hosp, sekolah, pasar & kemudahan awam lain.

    harga memang diakui murah, tapi kualiti tidak memuaskan & rumah kecil.

    better proton city, dekat dengan upsi, bandar tanjung malim & kawasan perindustrian (in case kalau nak buat rumah sewa).

  56. Sepatutnya, promosikan pinjaman secara islamic iaitu pinjaman perumahan dengan bank2 islam, supaya tiada faedah atas prinsipal dikenakan!

  57. hok aloh..biasa la tu ore pembangkang..fanatik n panas baran x bertempat..kalu jupo buku ngan ruas baru dia tahu…x dok nilai murni langsung..

  58. apo susoh..kito pakat boikot jange beli umah..kita pakat beli khemah pase tepi jale..sene nak pindah randah..pemaju ni meme tamok haloba..alasan harga barang naik..berapa sangat naik nyer..x jejas pun untung nyo..

  59. Berapa share ko dapat jual lembu? Sbb tu ko bole bli rumah juta2 kan. Sudah la bro. Klu stakat kaki ampu mcm ko ni x kemana.

  60. Berapa share ko dapat dari lembu2? Sbb tu ko bole bli rumah juta2 kan. Sudah la bro. Klu stakat kaki ampu mcm ko ni x kemana. Dok la rumah flat. Berhujah biar berfakta. Semua org dh tau la. Ko jer yg buat2 x tahu.

  61. Transformasi on

    aku rasa pihak berwajib perlu buat kajian mcm mane nk imbangi kenaikan hartanah ni..aku pelik, kat USA cthnye..org yg bekerja bukan professional pon mampu beli rumah 2 storey..kadar inflasi Malaysia sebenarnye sgt tinggi..kerajaan xmasukkan kos belian kereta & rumah dalam p’belanjaan pengguna Malaysia..mmg la inflasi rendah..mslh skrg, harga rumah ngn kereta la yg m’jd masalah utama rakyat Malaysia..xperlu lg kerajaan tipu diri sendirii..mmg Malaysia diambang krisis hartanah..

  62. umno bebal on

    bersih 3.0 dh lps..apa kata lps nie..anjurkn pula demo untk desak..KERA jaan…kawal harga umah..benda nie lg bg manfaat pd rakyat dr bersih tue….org2 Bn lau x setuju tu mmg boodooh lah.. sbb korang pn bknya dpt umh murah dgn tnjuk keahlian umno pd pemaju, lau kadang lembu bolehlah kot umno bg…idup Umnooooo..

  63. Otromen Taro on

    bro….kite citer rumah bkn psl politik.lu lari tajuk ker atau lu mmg dungu x tau baca tajuk….

  64. Otromen Taro on

    aku stuju….x sume org kerajaan mkn rasuah.yg bkn kerajaan pon same.,asing2 punye diri kena jg.jgn nk judge org jer…..2 jer

  65. Otromen Taro on

    ISLAM pun x ajar umat die kata perkataan BODOH kat org laen.x tau la klu ko ni spesis makhluk yg x diterima bumi nanti.hahaha

  66. Otromen Taro on

    btl…beli dr skarang.klu gred 17, stakat rumah rm140k blh dpt lg la…ssh2 dulu, sng2 kemudian…..

  67. anti pendatang on

    rumah pertama ku,projek najib…start 200,000….najib kata murah pada hal rumah jenis apartment baru…..klu umno/bn berkuasa selangor…rasa-2 nya lg melambung harga rumah…aku x faham nape org kita nk sokong kerajaan mcm ni…pk-2 kan lah..

  68. Kepada “rasuah lembu makan duit rakyat”..
    Jangan pk cm bdk x skolah,mcm pepatah krn susu setitik rosak susu sebelanga…Bkn sume org BN idup mkn rasuah,mcm mufti@ustaz yg menyokong BN,xkn mereka pn turut rasuah? Ingtlah bahawa hukum fitnah didunia bakal membawa balasan d akhirat..Ckp guna otak ler,kita ni manusia bknnya lembu…

  69. Hjh Rogayah on

    akak harap isu ini tidak dipolitikkan. memang dasar pembangkang yang kekeringan idea dan isu suka menunjukkan kononnya harga rumah terlalu mahal dan tidak sepadan pendapatan.

    normal jika harga rumah mahal. akak rasa biasa sahaja. tiada apa pun perlu dirisaukan, ianya bukti kejayaan BN memerintah dan memajukan. jika nak murah, kamu balik la tempat pembangkang yang mundur dan miskin, memang la murah. begitukan?

    akak hadir perhimpunan UMNO 66 tahun dan yakin BN akan menang besar, dengan hampir setengah juta rakyat turun.

  70. Hjh Rogayah on

    datang la KL, jgn percaya sgt fitnah pembangkang ni. negeri mereka miskin dan mereka sangat dengki dengan kemajuan dibawa BN

  71. Hjh Rogayah on

    kamu jangan bermimpi. rakyat makin sayang BN. kawan2 akak di selangor pun semua dah beralih kepada kepimpinan Dato najib

  72. Harga rumah melambung adalah disebabkan oleh DASAR KERAJAAN telah dipinda dimana setiap rumah yang hendak dijual oleh Pemaju mestilah di siapkan terlebih dahulu dan kemudian barulah di buka untuk jualan kepada Pembeli.
    Tujuan Dasar ini adalah untuk mengelakkan Pembeli daripada tertipu jikalau Pemaju gagal menyiapkan rumah dalam jangka masa yang ditetapkan semasa surat perjanjian telah ditandatangani.
    Disebabkan dasar inilah menyebabkan orang tengah telah terjun sekali dalam perniagaan ini untuk meraih keuntungan atas angin tanpa ada risiko yang tinggi.
    Sebagai contoh, jika Pemaju ingin membina 100 unit rumah teres diluar kawasan KL, modal yang dikeluarkan oleh Pemaju untuk satu unit hanyalah setakat RM50,000 dan RM50,000 lagi adalah keuntungan. Jadi harga rumah tersebut hanyalah setakat RM100,000.
    Tugas Pemaju hanya membina dan tugas menjual terletak kepada Orang Tengah. Orang Tengah yang membeli daripada Pemaju sebanyak RM100,000 seunit dan hanya bermodalkan RM10Juta akan menjual pula kepada Pembeli sehingga RM200,000 seunit.
    Untuk mendapatkan semula modal sebanyak RM10juta, Orang Tengah hanya perlu menjual setakat 50 unit. Untuk mempercepatkan jualan, orang tengah akan membuat sebarang bentuk spekulasi supaya pembeli jadi panik dan tanpa pertimbangan akan terpedaya segala taktik yang dilakukan oleh Orang Tengah supaya terus membeli.
    Itulah punca mengapa harga rumah melambung tidak masuk akal.
    Pembeli tiada berpeluang lagi membeli rumah terus dari pemaju disebabkan dasar ini sepertimana pembelian terdahulu.

  73. anak murid on

    mana ada bank yg sanggup termasuk bank islam tu sendiri..
    sama jer…

  74. anak murid on

    tak juga bang… tak semua mcm tu.. ini untuk masa depan anak2 kita kelak..

  75. aku sokong 200%..ahli parlimen Bee End hanya dok kira duit elaun, komisyen projek, nk tukar nama harta2 kot2 pru13 kalah nanti kerajaan baru selongkar sampai ke lubang cacing..

  76. Kepada Pemerhati…cuba kaji betul-betul kawasan bernam jaya tu..hospital terhampir ada di slim river 20 minit,selain tu hospital kuala kubu baru 30 minit..sekolah berhampiran kat tanjung malim ada sekolah rendah dan menengah…nak g kedai banyak kat pekan hanya 5 minit aje,pesatuan penduduk Okey…masjid ada,balai polis terhampir 4 minit aje…..bengkel kereta berlambak,hardware x terkira,bank MAYBANK,CIMB,PUBLIC BANK,BSN,….tapi yang paling ok kawasan nie nak excess senang..keluar aje tol tanjung malim,sebelah kanan dah sampai……melalui kajian,harga rumah kat situ murah sebab ianya tanah estet,rumah saiz 1300sqf kecil ke?…bolehlah dari x ada rumah sendiri.

  77. likeox…aku dah kaji & pernah duduk tanjung malim…

    bagi aku hospital jauh…20-30 minit tu kalau kena heart @ asma attack memang dah innalillah…

    sekolah jauh bro…bank & kedai pun jauh…

    kalau compare dengan taman2 lain di tanjung malim, ianya jauh lebih berbaloi…harga pun tak tinggi mana…

    apa pun kajian aku ni suatu yang subjektif based on keadan keluarga & penilaian sendiri…

  78. dasar ni dah dilaksanakan ke? sejak bila?

    sebabnya aku baru jer beli rumah baru…boleh jer beli terus dari pemaju tanpa orang tengah…

  79. perbankan konvensional tak sama dengan perbankan islam.

    perbankan islam antaranya guna konsep jual beli, bukan faedah atas principal. konsep jual beli ini diterima oleh islam.

    walaupun nampak sama tapi tak serupa. kaji betul-betul perbankan islam sebelum kondem.

  80. Cuba kita perhatikan rumah yang berkeluasan tanahnya 22×70.
    Bangunan yang dibina atas tanah itu hanya 40×22=880 kaki persegi

    kos untuk membina meliputi harga barang dan upah pekerja:-
    1 kaki persegi = RM60.00
    880 kaki persegi x RM60.00 = RM52,800.00

    kos tanah:-
    1 kaki persegi = RM20.00
    keluasan tanah=70×22=1540kaki persegi
    1540 x RM20.00 = RM30,800.00

    Jumlah kos pembinaan rumah + kos tanah:-
    RM52,800 + RM30,800 = RM83,600

    Harga yang boleh diletakkan oleh Pemaju kepada Pembeli:-
    RM83,600 x 2 = RM167,200.00
    (Pemaju terpaksa meletakkan harga 2 kali ganda untuk menampung kos lain-lain kemudahan yang ia bina seperti pagar, jalan tar, Taman Permainan, Surau, Pili Bomba dan lain-lain.

    Pemaju tidak menjual terus kepada pembeli kerana mengelakkan terperangkap dengan lain-lain masalah.
    Orang tengah memainkan peranan membeli daripada pemaju dengan harga RM167,200.00 dan menjual kepada pembeli dengan harga RM334,400.00 seunit.

    Kos membina rumah sebanyak RM60.00 sekaki persegi adalah kos yang paling murah.Kebiasaan boleh mencapai hingga RM100.00 ka persegi mengikut kawasan.
    Kos harga tanah RM20.00 adalah anggaran disebabkan harga mengikut kawasan.Di kawasan luar bandar antara RM13.00 hingga RM15.00 kaki persegi.

  81. Mmg baguslah kerajaan kita sekarang…
    dari dulu sampai skrg, mmg bagussss…
    rakyat hepi je dpt bantuan mcm2 kan… kalo mahal takyah la beli..

    keh keh keh

  82. biropromosi on

    Parti Ajaran Sesat : Kamu tak ikut perkembangan semasa…..apa daaaaa……YB Azmin Ali ada bawa perkara ini ke Parlimen minta dibahasa di dlm dewan yang mulia tetapi ttp dipandang sepi oleh pihak BN. Tuan Haji Abdul Hadi pula ada menggulung titah ucapan YDASPBYA mengenai ekonomi islam (ada kaitan dengan rumah, kenderaan). YB Ustaz Taib Azzemuddin pun pernah juga membawa perbahasan isu ekonomi dan perumahan di dalam dewan. Sedara, jangan sempitkan pemikiran kerana menyokong membabi buta…..harap faham situasi…

  83. Apabila kita membeli terus dari Pemaju, kebiasaannya pembayaran pertama dilakukan apabila rumah sudah dibina 20% siap.
    Bila 20% lagi dibina, pemaju akan meminta pembeli membayar segera dalam tempoh yang ditetapkan untuk mengelak dari membayar kadar faedah dan begitulah seterusnya sehingga pembinaan rumah sudah menjadi 95% siap.
    5% lagi pembeli perlu jelaskan kepada pemaju apabila SIJIL MENDUDUKI BANGUNAN (CF) telah dikeluarkan.

    Apabila pembeli membeli rumah dengan membayar harga sekali dengan membuat pinjaman melalui Intitusi Kewangan, itu bukanlah membeli dengan Pemaju tetapi melalui Orang Tengah.

  84. biropromosi on

    YB2 PR dah bawa perkara Tanah Rezab Melayu ke Parlimen baru2 ni…..tetapi yang sedehnya….tanah KTM kat Tanjong pagar habes dilelong oleh ‘org tu’ kat negara jiran…….sedeh….sedeh…sedeh…cakap tak guna….kena tipu daaaa……….

  85. Sedara jangan main cakap semberono saja,hanya setitik sahaja yang mengamalkan rasuah manakala majoriti kakitangan awam bekerja dengan jujur dan ikhlas demi mencari rezeki halal. Saya bukan kakitangan awam atau ahli BN UMNO.
    Pemikiran-pemikiran beginilah yang buat orang makin meluat dengan PR.

  86. MAKIN AKU BACA PASAL RUMAH NI…MAKIN TERTEKAN AKU RASE..
    NAK SEWE UMAH PUN MAHAL NAK MAMPUS SKRG..
    JUAL RUMAH PLAK..MACAM UNTUK JUAL KAT ORG KAYA JE…
    ORG KAYA PULAK BOLE BELI RUMAH SELAGI DUIT ADE…XDE LIMIT..
    HARI2 PENING PIKIR PASAL NAK BELI RUMAH KAT MANA…

  87. anak murid on

    der..
    ayat ko mmg tak leh blah la..
    agak2 la..
    ni ke cara pemimpin ko ajar..
    hormat la org lain.. dan
    jgn suka2 tabur fitnah..
    tak semua org keje kerajaan makan rasuah..
    hny segelintir jer..
    tu bilangan yg kecil..
    ramai yg start wat part time.. jual berger ker.. berniaga ke.. cakap elok sket der…
    islam pun tak ajar suh ko cakap dan tabur fitnah mcm ni..

  88. yessssss…makin lama makin x masuk akal harga rumah ni..cam mana nk wat ni..rumah adalah salah 1 keperluan

  89. psl kenaikan harga rumah ni bukan salah pada kerajaan ke ape, harga meningkat sebb demand & supply, facilities and accessibility, supporting development dan byk lagi yg mempengaruhi, kerajaan dah implement Real Property Gain Tax act utk mengelakkan speculation harga. harga selling price developer x semestinya adalah fair Market Value. valuer yg berperanan menentukan selling price tu adalah fair ataw tidak, byk kes sy jumpa selling price tinggi tapi bila siasat developer letak harga tggi n bg diskaun sampai 30k, sbb ape? nak makap price biar customer dapt beli rumah x payah byr downpayment, contoh senang harga rumah 280,000 downpayment 10%, so kena byr 28k, tp developer hanya suh byr 5000 contohnye, dah nmpak kan ade diskaun situ, pikirlah sendiri, jgn asyik nak menyalahkan org len je taw, siasat btl2, jgn komen klu x pakar dlm suatu bidang tu. komen guna akal, jgn guna hati.

  90. Dato Ibrahim Ali on

    semua tu fitnah puak2 Pas ja lah. Jutaan ahli Perkasa yakin hanya BN mampu memerintah. Jangan cabar Perkasa himpunkan 5 juta ahlinya nanti.

  91. rakyat msia on

    aku nak cari tokek la kt hutan pastu cari buyer,, klu dpt 1kg pn jdila dah cukup kaya nk beli umah..hehehe

  92. semutsouron on

    tgk. kalu macam ni laa pemikiran org UMGOK. ssh. rumah naik , minyak naik, cukai naik, duit rakyat lg guna, org ckp tuk org lain. kalu jenis BODOH ni ssh nk citer skit. org ckp guna otak. dia balas guna pala lutut. mmg sah laa bangang. woi umgok. jgn nk jadi kaki bengong besar sgt. ke korang mmg suka dah negara korang ni rasuah berleluasa.? apahal laa bodoh sgt bangsa aku ni. YA ALLAH!!! AMPUNLAH DOSA2 BANGSA2 AKU NI KERANA MEREKA SEBENARNYA X MENGERTI TTG HIDUP. MASIH JAHIL LG PADA MU YA ALLAH. AMIN…..moga2 hati kotor kamu tu diberi hidayah supaya boleh ‘berfikir dgr jelas’.AAAAAMMMMMMMMIIIIIINNNNNNNNNNNNN…..

  93. sakinah ambong on

    komplain pun tak guna …….masa berlalu macam tu juga kan kan kan kan kan kan

  94. cuba kita lihat, kenapa banyak rumah-rumah yang dibina dan hanya separuh atau lebih sedikit yang menduduki dan selebihnya terbiar begitu sahaja.
    Kita boleh lihat pemaju berlumba-lumba membuka tanah baru dan membina lebih banyak rumah dan adakah itu menunjukkan permintaan melebihi penawaran sedangkan banyak lagi rumah-rumah terbiar tidak terjual serta menjadi sarang.

  95. bukan semua tmpt tu adalah sama, demand n supply byk di pengaruhi oleh faktor ekonomi, kebanyakan projek yg terbengkalai terjadi disebabkan kawasan tersebut tidak mempunyai demand yg tinggi, kewangan developer yg tidak cukup baik dan mungkin juga disebabkan kejatuhan ekonomi yg terjadi, contoh 2008 ekonomi jath, byk developer gulung tikar kenapa ssb x dpt loan utk pembinaan, org pun xnak beli rumah time tu, ada sudah merujuk kepada Property Market Report?
    pernah buka? sumer laporan pasaran hartanah ada di situ. selalunya developer byk menjanjikan mcm2 dan buyer byk tertipu, contoh lokasi digambarkan begitu superb, taw2 ujung dunia, sape nak beli? 100 pembeli pertama je yg tertipu, lepas2 tu xde org beli.

  96. Rezeki masing2.. usaha tangga kejayaan. memang harga rumah akan naik di kawasan2 tertentu. paling penting, bukan setakat rumah tapi barang2 lain juga akan naik. rancang sekarang untuk masa depan.

  97. Bisasengatkeli on

    hemmm..ada lgi ko Hjh Rogay…fuhhhh makin sihat walafiat..maklom lah kuat sangat menjilat NAJIS..tp ati ati nanti K.Ros jelosss u..

  98. wat macam teman nie. dok kat kuarters. potong RM325 sebulan. baiki umah org tua kat kampung. Pasni bila dah boring dok kuarters dok kat kampung jaga kedua org tua. pahala dapat kos pun jimat. teman dok kat banting. ramai kata harga umah over price. tunggu 3-4 tahun lagi harga stabil. umah nie yg penting “wet-work”. yang buat harga umah mahal adalah kemasan.

    contoh tile, grill, atap, kekuda kayu atau aluminium dll. harga rumah berubah 10% dar tahun sebelum. contoh tahun 2010 RM100K. 2011 RM110K 2012 RM121K dan seterusnya.

    teman syorkan kite wat umah sendiri. Kuar duit poket sendiri. tak payah wat loan bank (RIBA—-> masuk neraka!). Biarlah siap sampai 10 tahun. buat sket2. bulan nie piling. bulan teman tegak tiang. bulan depan lagi susun dan ikat bata. kos utk 20 palet bata merah tanah liat dalam RM5K aje. (umah saiz sederhana)

    selagi boleh menyewa —> menyewalah. yang penting keberkatan dari Allah dunia akhirat atas rumah yg kite duduk.

  99. Salam. Saya setuju kalau rumah yg banyak tertinggal di kampong dihuni semula, kalau tidak reput.

  100. PRU13.. biar DAP menang… DAP boleh bangunkan negara… mereka bijak mentadbir… pendapatan negara akan bertamabah… tiada org misikin… harga rumah tidak akan mahal….

  101. tak semua loan itu riba, perbankan islam kan ada…

    ko tak rasa rugi ke asyik menyewa? tambah 150 lagi dah boleh beli rumah teres setingkat.

  102. lupikir la bro on

    harga rh sekrang nie semakin melambung tinggi,utk perkongsian semua,harga rh kat swk dah semakin tinggi,tempat aku beli rh ini bukan nya kawsan terkenal atau bandar 2 besar seperti kuchng,aku tinggal d bahagian terpencil tapi harga rh?aku beli rh teres satu tingat,3 bilik pda tahun 2009, harga rm160 k,seblum itu pda 2008, harga rh itu rm140 k,kini harga rh itu sekrang rm 175 k,tak lama lagi aku dengar bakal naik rm 15 k…tu baru teres 1 tingkat..utk pengetahuan semua harga teres 2 tingkat kat tempat aku sekarang adalah antara rm300k- rm400k…

  103. harga rumah di tempat strategik sntiasa akan meningkat kerana target customer penjual ialah, org2 kaya pihak atasan, businessman kaya dan orang Singapore.
    Nanti, rumah2 di tempat strategik, seperti KL dan Selangor akan didiami orang kaya dan rakyat Singapore, rakyat Malaysia gaji sederhana teraksa duduk di kampung@flat di KL n Selangor.. huhu..

  104. Salam. Saya cadangkan untuk setahun ni atau tahun depan disekat bukan rakyat Malaysia dari membeli rumah. Dicadangkan semua kerajaan negeri pula bina rumah dengan banyak. Teori supply dan demand, kalau supply banyak, harga turun. Disekat pula seseorang beli lebih dari satu rumah. Kalau rumah pusaka pula beri kpd anak yg bongsu. Kalau kerajaan negeri nak buat rumah, sebilangan perlu dibuat atas tanah rizab Melayu utk orang Melayu sahaja, jadi kos mungkin rendah.

  105. Rakyat Selangor Benci UmProno on

    kesian nya dgn Hjh Rogayah?

    ni mesti puteri umno nyok ni sbb pi bkt jalil, entah berapa riban dpt ntah kesian Hjh Rogayah nyok.

    nasib baik x mati excident.

  106. cukup2makan on

    kondo di kepong sentral (9xx sqft) masa beli 241k.
    apartment di damansara perdana masa beli 6x,xxxk.
    skrg tak tau la brp harganya bg umah2 ni .. sbb x duduk pun.

  107. rumah mahal,keta potong pon mahal,hutang sampai ke liang lahad,kos hidup meningkat,gaji tak seberapa,rakyat suda pening,rasuah sana sini dari akar sampai ke ranting,jenayah makin menjadi….

    oh negaraku malaysia.negara yang kaya dan makmur.ya allah ya tuhanku,ampunkan lah kami.bantulah kami.satukan lah kami.letakkan lah yg zalim di tempatnya,yang adil di tempatnya.

    oh tanah air ku

    kami hidup di negara sendiri, menadah tangan mengkais rezeki,
    bertahun sudah ak berkelana,tempat orang sudah berubah,
    yang dulu tidak mengenal erti demokrasi,hari ini rejim zalim sudah tumbang.

    malaysia bila lagi.mari berubah

  108. Memang ada ustaz sokong umno tak mkn rasuah RM. Tapi mereka rasuah bentuk lain. Anak beranak, kawan-kawan tolong rekomen masuk jawatan dlm sek. agama dan jabatan agama. Yang takde kabel kalau mohon gigit jari. Rasuah juga tu. Kat akhirat tuhan tanya.

  109. Sebenarnya kerajaan tak peduli pun harga rumah mahal. Menteri perumahan mana ada buka mulut atau buat dasar nak memastikan semua rakyat yang dah berkeluarga mampu beli rumah. Suatu masa dulu tahun 70 an, 80 an pemaju mesti buat rumah murah dalam satu tmn perumahan. sekarang mana ada. Pemaju taknak buat sebab takde untung. Kerajaan buat tak tau je. Patutnya tanah kerajaan mcm airport sg besi atau ldg getah kat subang tu buat perumahan rakyat, bukannya buat menara warisan 100 tingkat. Kalau pemaju tak mau, kerajaanle buat. Atau beri insentif cukai pada pemaju contohnya:

    i. Harga rumah murah 3 bilik dua tingkat, kos sekarang RM 100 k, kerajaan jual le RM 130 K. Kalau susah sangat RM 140 K pun bleh. Jln depan sama luas mcm rumah murah lain.

    ii. syarat pembelian ialah sudah berkahwin, pendapatan RM 4000 ke bawah suami isteri. Kalau anak ramai beri keutamaan, takde anak boleh beli kalau ada rumah lebih.

    iii. Hanya utk rumah pertama je.

    Masalahnya mungkin berlaku penipuan, contoh mengaku pendapatan RM bwh Rm 4000 tapi sebenarnya lebih. Ini kerajaan kena cari cara. Mungkin boleh halau keluar kalau menipu. Tapi mesti teluslah kerajaan.

  110. Aikk marah ke, DS Khir Toyo rumah RM 6 juta dapat diskaun berapa? RM 3 juta? DS Khir tu parti UMNO ke PR. Ni aku nak pegi Shah Alam ni nak cari rumah RM 10 juta dan nak cari diskaun RM 9.5 juta. Sape boleh tolong saya.

  111. Kak kalau setengah juta turun stadium tu tak muat, tapi saya tengok belakang banyak kosong. Akak pegi ke atau akak pegi shopping cari kain ela kat jln masjid india?

  112. Tengok rumah PM kat P. Jaya, lepas tu baca cerita rakyat takde rumah atau ikat perut nak beli rumah, kesian rakyat. PM buat plan utk rakyat beli rumah, tapi bank reject sbb pendapatan tak cukup. Ada PM ambil tahu. Cuba la pemimpin kita buat statistik berapa ramai yang mohon beli rumah tapi bank reject. Masukkan s. khabar. Lepas tu masukkan juga statistik siapa yang ada rumah lebih dari satu. Baru semua org tau

  113. harga naik sebab penawaran dan permintaan.. permintaan tinggi so naik la harga rumah dan barang2 lain. buat masa ni,di bandar2 harga rumah dan tanah naik 25% setahun. sb permintaan tingi. BN @ PKR yg merintah sama je benda ni berlaku.

  114. Salam semua….
    suma yg komen ni..org melayu agama islam…..igt,..kita di akhir zaman….tiada gunanya kita bertengkar sesama ummat….

    igt pada allah swt..pada nabi muhammad saw….ibadat utk bawa ke akhirat lagi bgus..dr dok caci mencaci…fitnah sana sini…kita tak tahu esok lusa akan kiamat…..igt2 ye….jgn asyik fanatik pada dunia shj…..

    zaman nabi pn berpolitik….tp berpolitik utk kembangkan agama…dengan khalifah2 yg beribawa…

    wassalam…

  115. owang pandai + bodo on

    hutoo .. 12 ribu sebulan pendapatan .. mana maw korek .. ada syarikat nak bayaq ka gaji byak tu kat pekerja .. bagi pekerja bawahan mcm kuli batak ke mcm na lak .. tu bawu rumah teres belum lagi umah banglow .. alahai .. lpas ni pertahankan rumah kat kg je la .. dah x mmpu nak beli rumah teres,meres.deres ke apa ka lagi.. ini bukan isu politik .. lu ada mata lu pikir la .. mangkox ..

  116. Harta-Tanah

    Rumah adalah keperluan bagi semua manusia.

    Fungsi rumah di beli ada lah hanya untuk 2 perkara, ia itu untuk di diami sendiri atau di sewa kan sebagai pelaburan asset masa depan yang di harap kan oleh tuan punya untuk keuntungan..selain dari itu ia tak ada fungsi kegunaan lain.

    Market dan Supply menentu kan harga sebuah rumah.
    Harga di Bandar,pinggiran,kampung semua nya dengan harga tersendiri.

    Harga NILAI SEBENAR sebenar sebuah atas permintaan.
    Jadi kita kena tahu tentang hal ini.
    Kalau sesiapa yang ingin membeli rumah pasti kan tanya dahulu SEWA nya dan sekitar nya bukan Harga rumah.

    Formula nya kata lah Rumah di tengah Bandar KL 2 Juta di nilai kan.Pemintaan Sewa dan sekitar nya rata2 seharus nya bulanan RM 11,111.00

    Kata lah di kampung dengan dengan kadar sewa nya hanya RM 150.00 sebulan rata2,.Seharus nya nilai rumah itu sebenar ia lah RM 27,000.00.

    Formula Contoh 150 x 12bulan x 15 tahun =27,000.
    Kerana itu cara Nilaian Bank dan Investors.

    Berbalik pada Seorang penulis di sini

    “Harga yang boleh diletakkan oleh Pemaju kepada Pembeli:-
    RM83,600 x 2 = RM167,200.00
    (Pemaju terpaksa meletakkan harga 2 kali ganda untuk menampung kos lain-lain kemudahan yang ia bina seperti pagar, jalan tar, Taman Permainan, Surau, Pili Bomba dan lain-lain.”

    Itu ada permainan Insider trading,atau di Kenali dengan panggilan “Sub-SALE” Pembeli harus TAK melayan dan terpengaruh dengan “Investor Speculators” Vision. Bagi saya Biar Si labi terjun dengan labu nya ,biar dia tanggung rugi asset terpendam.

    Apa di cakap oleh penulis di blog ini ada benar .

    Harga Rumah Teres di Malaysia VS Pendapatan Rakyat Malaysia.
    Harus selari nya dan logic.

    Saya ambil Contoh terbaik. Market Burst- America dan Johor
    America semua tahu,jadi tak payah saya cerita.

    Johor Iskandar Project Vision.

    Berapa tahun lepas Property Boom di Johor,Harga melambung2 naik.

    Kenapa sekarang Muram? mula stress dan menjatuh.
    Sebab nya Investors Iskandar adalah 40% dari Singapura mulai lari.

    Kawan saya sendiri orang singapura membeli rumah bunglow di Bandar johor dengan pemaju,dengan harga Rm 570,000.00 in cash.selepas renovate 250,000.00 total investment dia RM 820,000.00.kalau DIBANDING dengan dolar singapore baru $330,000.jauh murah dari flat nya yang berharga $600,000.00.

    Tak heran mengapa beliau begitu implusive membeli terburu2.
    setelah 5 tahun,baru terasa penat pulang balik dengan traffic Jam.Tahun lepas beliau bercadang ingin menjual ,bermacam2 adverstisment tak ada pembeli walaupun dengan harga pemaju.

    Mana pergi semu pembeli investor singapura? Trends sekarang mereka semua berminat membeli Bunglow betul2 berdepan laut di Batam hanya dengan $100,000.00 jauh lebih murah dari Johor ,Tanpa jam,naik ferry 30 minutes dari singapura.

    Satu lagi contoh,Pemaju kantoi,Sebuah apartment 12 tingkat RM 500,000.00 di jual betul2 ICQ kastam Tapi dah setahun tak ada pembeli sebab tak ada facilities .Semua nya harap kan pembeli singapura.

    Jadi Kita akan melihat harga Rumah2 di Johor akan Burst ke Harga nyata sebenar,pada tahun2 mendatang…..

    Banyak Investor terbakar saku nya.

  117. Telah berlaku di US dulu akibat spekulasi yg melampau akibat taksub mengejar keuntungan atas angin.Rumah Belum siap baru atas kertas tapi dah sub sale bnyk kali sampai pembeli pertama pun tak tau siapa pembeli setrusnya.

    Masalah nya akan bnyk NPL yg menyumbang kpd lelong. Apa yg dah jadi di Rawang & dll.Kalu di JB, satu perumahan mesti ada at least 5%-20% rumah ‘hantu’, lelong pun tak laku. Kerajaan kena buat sesuatu sebelum ekonomi tepu dan jadi macam Greece & terbaru Dubai. Apabila dana2 awam tempatan jadi defisit akibat dilaburkan utk rangsangan,pelabur pula mula keluar (cuma harapkan pelabur GLC yg guna dana kerajaan),Import pulak melebihi eksport krn kita masih bnyk import logam,raw material dari China,Amerika Latin utk pembangunan, eksport CPO,getah,petroleum pula bnyk utk barter trade dgn jentera,senjata,mesin yg berteknologi tinggi (mgkin sebab utama beria2 nak listing Felda ).

    projek2 pun bnyk guna PFI, alasan rangsang ekonomi tapi lebih bersifat sementara. Bnyk dasar2 dibuat,pusat serantau bioteknologi,teknologi hijau,automotif dll, tapi hanya slogan yg berkobar2 & tergesa2..perlaksanaan masih hambar.Ternyata negara2 jiran, China lebih kehadapan. Sekejap nak promote pokok jarak sebagai bahanapi alternatif bila minyak naik dulu..tapi Indonesia dah lama tanam berjuta hektar & dah tuai hasil. KFC & Ayamas pun impot ayam dari Thailand yg lebih bersih & canggih fasilitinya & terjamin halal kerna ada penyembelih2 muslim selatan Thai.Tekstil kita pun import dari Vietnam sebab murah,kilang & tukg jahit baju Melayu/kurung dari Kemboja, masa Hari raya berlambak di pasaran smpi tukg jahit kita tutup kedai. Lepas tuh slogan negara berpendaptn tinggi yg menakutkn pelabur2 luar, nak harap pelabur tempatan tak cukup teknologi & kepakaran. Semua kita nak buat sebab Malaysia boleh! tapi tak ada yg betul2 focus

    Malaysia memang bumi bertuah & makmur sejak dr zaman piramid lagi tapi jgn sampai kemakmuran dirosakkan oleh tangan2 kita sendiri.

  118. Melayu Bangang on

    ORANG MELAYU HANYA PEMALAS… FIKIR BUKAN NAK MAJU…
    TAPI HANYA CUKUP DENGAN APA YANG ADA… BANGANG BETUL…

  119. benar sangat pandangan saudara.
    yang penting,ilmu kata kuncinya.

    :)

    :)

  120. Begitulah dunia sahabat2 ku….makin dikejar makin lari dari kita…hakikatnya kehidupan yang pasti hanyelah di akhirat nanti…rumah di akhirat di dalam syurga yg jauh berkali2 ganda ..modalnye iman dan amal soleh ikut sunah nabi…di dunia ni kita kene banyak sabar dengan kesusahan yg sedikit…sebab kesenangan bakal kite terima di akhirat disebabkan kesabaran kite, adalah besar sekali…rumah dunia yg besar2 yg kite tengok orang2 bukan islam dapat bukanlah perkara yang menjanjikan kebahagiaan dan ketenangan hati…rumah kecil..hati tenang..dapat taat perintah Allah..itulah kebahagiaan dunia dan akhirat..

  121. Kerja di Bandar adalah rumah sementara beli flat aje,stay low-profile, Sewa lagi baik,Duit-interest kalau beli rumah besar baik buat Simpan kat bank macam Rm 500 sebulan,selama 20/25 tahun,lepas itu,retire balik kampung nanti boleh lah buat rumah mana halaman terlalu luas sampai tak boleh berpagar.

    Keadaan dunia tak menentu nak beli rumah,kecil2 Tak payah beli rumah Besar2 loan sampai 30 tahun buat beban interest aje macam gaji rm 3,000 x15 tahun,banyak banyak macam itu bank telan.

    Kalau simpan 20 tahun x Rm 500 plus interest 4% .

    Interest 4% boleh covered, buat bayar balik bank interest bank rumah flat atau rumah low-cost itu

    Cukup low-cost aje.lead simple life tak payah sampai ada hutang besar2.

    Baru Bijak.

    Itu lah pendapat saya

  122. tgh memikir nak li umah tp xmampu.. gaji 3000+ je.. umah kawasan JB pun dh hazab melambung mahal.. nak sewa pun dh naik harga.. huhu masa bujang ni terpakselah cari kawan2 kongsi sewa.. entah bla baru mampu beli umah..

  123. Usahaniaga sakinah on

    Saya boleh buat rumah dengan harga 50k aja spek mesra rakyat tel 0179391969

  124. buta mata hati…takde hati perut…lepas tengkuk sendiri la makcik ni…sekarang rezeki makcik… alhamdulillah…tapi anak cucu tak tau lagi…kalau nasib rezeki stakat keje kilang je…dok bawah jambatan le sudahnya…

  125. ntah la….dua2 saa je…pikir untung…contoh…KONVENSIONAL = pinjam 10 bayar 5…lambat bayar..tambah bunga….ISLAMIK = pinjam 10 bayar 8…sebab kos pengurusan….nak mengelirukan orang melayu senang je…guna bahasa arab…sistem AL-AHLONG WAL KAFIRI

  126. ala semua sibuk nak carik rumah teres. duduk aje apartment, melambak apartment harga bawah 250,000. ok ape. ada security, takde masalah lif rosak macam kat flat kos rendah, banyak apartment 4-5 tingkat.. kalau nak rumah teres tu nnt rumah kedua atau ketiga nanti la…orang baru kerja anak kecil lagi duduk rumah apartment sudah…bilik pun pakai satu je kan….nnt keluarga dah bertambah nnt baru la jual rumah apartment tu dan beli rumah teres. masa tu harga rumah apartment pun sure dah naik sikit…ni tidak baru keje 2 tahun dah berangan nak beli rumah teres besar…

  127. @mimi. apa yg ko merepek ni. biar laa dierg nk duduk rumah teres besar pon duit dierg. yg ko ckp gitu tu stakat teori boleh laa wey. kalu betul sah kalu ko n laki ko mati sah anak2 ko xda harta. ko igt nk jual tu pastu nk bt loan baru senang2 saja mcm beli ikan kt pasar? fuhh.. ada jgk org bangang teori tp otak babi. hahaha balik belajar lain laa oiii..

  128. negara yg dijanjikan tepati agar suatu hari nanti tak jadi capati… harga rumah makin melambong tinggi mcm layang layang tapi erputus talinya entah kemana nak pergi… Jadi kalau berbalah masing masing kat dalam ni adalah lebih baik diam diri tunggu je.. pr13 sok calit je kat dalam tu.. doakan agar undi kita sampai pada yg benar dan tidak padA YG BATIL. lagi pon kita dah rasa yakin siapa akan tumbang kan?…. bersabar la dulu siapa yg akan tahu nanti…insyaallah.. allahuakbar..!!!!

  129. SEMUA YANG HIDUP DALAM DUNIA NI ADA KEPAYAHAN, TP KALAU SENDIRI PEMALAS MENGGERAKKAN DIRI UTK CETUSKAN HASIL, JANGAN SALAHKAN UMNO DAN MALAYSIA, BEZAKAN RAKYAT DAN NEGARA LUAR DENGAN MALAYSIA, LONDON, LOS ANGELES, JEPUN, KOREA NEGARA ARAB YANG SENSASI PUN SUSAH MASYARAKATNYA, KALAU KITA ANAK TEMPATAN ASLI LAHIR DI MALAYSIA, MESTI USAHA JENUH DI PANAS TERIK, SELAMA BEBERAPA TAHUN MENANTI HASIL TERBAIK USAHA KITA, PEMALAS DAN TERLEBIH KHAYALAN MEMANG MELEMBABKAN MINDA DAN PERGERAKAN ANDA…CUBA KATA DAN KUTUK DIRI SENDIRI SEBELUM MENGHINA ORANG LAIN, KAU ADA…HIDUP HIDUP UMNO..HIDUP ISLAM!!!

  130. betul jangan la duk flat…..sight mirror moto aku asyik hilang ja…..nak beli rumah teres gaji ciput. Hai sabar je la.

  131. ZulMelaka on

    Slm sume. Kita selalu melatah berkenaan apa yang kita TAK DAPAT tanpa memikirkan apa yang menyebabkan kita TAK DAPAT. Sebagai contoh membeli rumah… setelah 10 thn bekerja cthnya masih belum mampu membeli hatta sebuah unit pangsapuri…kita seharusnya bertanya pada diri sendiri adakah sewaktu sekolah dulu kita mendengar nasihat ibubapa supaya belajar bersungguh2 @ sekiranya kurang berjaya akademik, adakah kita telah berhempas pulas bekerja laksana kaum Cina? Sebaiknya tekad pada diri berusaha menambah pendapatan & mengurangkan perbelanjaan daripada memikirkan hal2 politik dll. Berpijak di bumi nyata jika pendapatan kita hanya cukup utk beli rumah flat, berusaha realisasikannya. Dalam masa sama fokus utk tambah pendapatan, InsyaAllah suatu masa nanti kita paasti berpeluang memiliki rumah & kehidupan yang lebih selesa.

  132. Express your article is very clear, very good, I hope you like the article, everything is so beautiful, is so simple, it is worth getting them to learn.

  133. Ramai yang pentingkan diri sendiri dalam blog neh.

    1. Kerajaan boleh mengawal harga rumah dengan meningkatkan cukai jula balik rumah. Pada tahun 2011 RPGT ialah 30%. Lepas kerajaan turunkan kepada 5% pada tahun 2012, harga rumah naik menggila. Kerajaan sengaja menaikkan harga rumah. Kalau korang tak caya leh kaji pasal RPGT.

    2. Korang takleh sebut pasal beli rumah awal awal. Berjuta yang baru habis belajar dan mula nak beli rumah. Korang takde perasaan simpati kat orang lain? Tahulah korang dah beli rumah awal awal. Orang macam neh….takleh jadi pemimpin.

    3. Ada yang sebut 500 000 tue harga normal?? Bodoh giler. Fresh grad skrg gaji 2000 jer. Napalah orang UMNO neh pentingkan diri sendiri.

    4. Fokus untuk tambah pendapatan?? Tambah camner?? MLM?? Jual nasi lemak?? Kita kerja keras siang malam untuk buat orang lain jadi kaya raya dengan mudah?? Giler. Orang mcm neh adalah anjing BN yang setia kat tuan dia tanpa menggunakan otak.

  134. Malas ker orang Melayu??
    Kerja gomen mungkin kot. Isteri aku kerja sebagai geologis kat company cina. Tak ramai geologist kat malaysia neh. Tapi gaji dia RM 2500 jer. Pengalaman…hampir 5 tahun. Orang cina baru masuk gaji dia dah RM 4000.Fresh grade plak tue!! Kami Melayu pemalas ker macam tuh????? Kita dah jadi hamba abdi atau pendatang kat tanah air sendiri.

  135. Buat Azwan, rasanya mungkin kita sedang melangkah ke arah macam tu…dah nampak bunga-bunganya yang kita ni memang suka makan gaji…dan suka di perhambakan oleh bangsa lain…mmmm tepuk dada tanya hati….

  136. Aree. Kalau semua orang buat business siapa nak jadi pekerja dia??? Sehebat hebat CEO kompeni besar pun diorang tue semua bekerja. Unless diorang bernasib baik, diorang dapatlah beberapa percent dalam pegangan syarikat. Defiasi orang melayu dalam perniagaan ialah jual dan beli. Tapi definasi perniagaan zaman skrg dah lebih dari tue. Cuma di malaysia, kita di layan ikut warna kulit.

  137. Mana ko tau sama aje padahal pmbankang Blum memerintah lg? Pikir Dulu sebelum mmberi kenyataan.

  138. Woi bukak lah mata! Apa yang kita nak adalah menamatkan monopoli kerajaan BN selama 50 tahun. Jadikan Malaysia negara yang adil dan stabil. Contoh paling terdekat sekali. TV dikontrol oleh kerajaan tanpa membenarkan wartawan melaporkan perkara sebenar atau melaporkan berita yang memihakkan pembangkang. Itu sahaja FAKTA yang aku rasa korang takleh argue ngan aku. Sekian.

  139. kalu pembangkang dpt msia lgla truk.. pembangkang xleh menang..sy jamin…

  140. yela tu azwan ..pakatan membangkang lum umumkan list kabinet dia..mana dia ahli YB tu,,,cer citer

  141. List kabinet?? Ketidak adilan berlaku terang terang depan mata list kabinet yang di pertikaikan?

  142. soursouron on

    maaf. sila tgk keadaan sekarang bn memerintah. judi, arak menjadi no 1 dlm tampok pemerintahan. kerajaan bn lebih mementingkan projek kroni yg bangang berbanding beri kepada org yg lebih layak. tgk stadium kt terengganu yg runtuh tu sudah laa. ko tgk selangor dpt air free kerajaan pr memerintah. pastu hutang2 kerajaan bn tinggalkn pada orang orang PR sggt tggi tp org2 pr mampu menampung hutang itu melalui akal mereka. org bien tau buat apa? buat hutang negara ada laa. kau jgn igt org bien ni nk bangunkan rakyat. dude. bangunan tggi2 kt kl tu majoriti milik syarikat swasta yg pemerintahannya adalah org2 PR. kau kena tahu. org2 bn yg banggang nilah yg banyak mesong fakta konon2 kerana dierglah negara ini maju. dude. ko tgk kl sendiri laa. maju apa? byk jalan? jalan yg mensesatkan org di negara sendri? dude ko g U.K pon guna gps x sesat langsung. blk negara sendiri cam haram. dah laa sistem perparitan cam sial. salu banjir. sapa memerintah? bien kan? stakat bangunan tinggi2 then maksiat berleluasa tu x payah laa. lu org jawab sendri ngn allah laa. masing ada “otak”. tp ramai yg “otak udang”. bien2.. kerana koranglah negara dah berhutang berbillion2.. tu pun org2 bien x sedar lg? dude. KTMB dah pon najib jual pada singapore. ko nk bangga ke banggang lg? MISC pon sama la. singapore pegang sekarang. aku ramai contact dlm misc. so xpyh nk putar belit. kerajaan kau sendri(babien) yg buat negara miskin. sebab tu harga rumah dah macam sial mahal. tolong laa bukak mata.. kalu xnk bukak jgk kasi aku toreh mata tu buang terus kelopak mata bg terbuka luas sikit pemikiran korang. xde sempit sangat cam keldai yer. serius shit korang diperbodohkan oleh bien.

  143. pegi mampos dgn umno yg banggang. siap ketuk pintu rumah org cam gangster. pastu paksa2 suh pangkah umno. kena kejar ngn parang tau nk lari. apa hal der???

  144. Haha aku setuju bro ngan apa yang ko cakap. Tapi ada juga beberapa FAKTA yang kurang setuju. Untuk memastikan BA adalah PARTI untuk semua kaum. Penduduk bumiputra merangkumi 55% dalam populasi manusia. Dalam 55% tue tak semua beragama Islam. So kita leh andaikan tolah bumi sabah dan sarawak kita dapat lebih kurang 35% ke 40%. Judi dan arak memang berleluasa tapi untuk orang bukan islam. Andai kata ada jalan ke neraka dan syurga biarkan iman di dada yang memilih langkahnya. Adalah tidak adil untuk kita menyekat hak kaum dan agama lain bukan selagi ia tidak menjejaskan ekonomi dan hak orang beragama islam?? Apa yang penting BN memang banyak menghabiskan duit kerana korupsi dan untuk menang pilihan raya. Tapi andai kata kompeni GLC dijual itu benar. Tapi hanya pegangan saham. Pegangan saham untuk investor luar sangat penting untuk memajukan ekonomi bro! Tanpa pelabur asing, ekonomi negara akan stangnant! GLC takkan menjual pegangan syarikat melebihi had sehingga kompeni itu terjual. Ingat Proton juga ada beli lotus dan kerjasama itu proton harap dapat menaikkan nama Proton di mata dunia. Tapi langkah itu kurang bijak menyebabkan proton rugi. Kesimpulannya bro. Kita sebagai pembangkang boleh membangkang…tapi di harap kita jangan jadi macam BN yang menyebarkan fitnah dan memputarbelitkan FAKTA. Kita perlukan kerjasama semua kaum untuk menang. Kalau semua pembangkang cakap isu yang sama….percayalah jangan harap kita nak menang!

  145. soursouron on

    yer. tp ni bukan fitnah tp memang benar sbb kawan2 aku dah ramai berhenti misc sebab misc antar dierg ke eagle tanker singapore. sbb dierg dah pegang share yg byk. misc skang ni xde apa lg dah yg tggl. aku dulu pun asal misc. skang aku da malas dah ngn dierg. ni. ok bab ktmb tu cuba check tgk artikel ttg stesen kereta api Tanjung Pagar berusia 78 tahun ke Woodlands Singapura tu. Datuk Seri Najib Razak dan rakan sejawatannya Lee Hsien Loong sendiri yg setuju.

  146. Apa apahal bro. Kalau ada kompeni luar yang sudi beli GLC aku rasa kompeni tue memang bodoh arr. Pasal kompeni GLC lah yang paling tak efisyen melainkan Sime Darby. Rasa rasa kalau orang luar nak beli MAS, mau fikir 1 juta kali oooo. Yang penting bro. Kita kena tamatkan sistem monopoly politik BN yang menyebabkan ramai orang sengsara kerana korupsi dan ketidak adilan. Sama sama kita usaha…

  147. Kita perlu ubah minda, yang mengatakan kalau semua berniaga siapa nak membeli atau nak makan gaji, penduduk Malaysia 28.3 Juta orang tak termasuk Pendatang Asing lagi…Peluang terbuka luas..kalau tidak masakan Pendatang Asing berlambak berniaga dan buka kedai, event Mat Bangla pun bley buka kedai Tipon…sama lah cam pasar malam..bila Indon ramai meniaga kat pasar malam ..owg kita melenting..nak buat cam na ..orang kita tak nak niaga kat Pasar Malam coz tak classss kata mereka ..jadik Bangsa Asing ler yang mik kesempatan..juz my opinion..pieceeeee..

  148. banyak sangat komen ..

    harap yg memberi komen ni tak lupa tanggungjawb sndri sbgai orang Islam ye.. =)

    Akal Allah dah bg, so fikir jgn ikut hati.. ikut akal ye ..

    jangan lupa asal usul kita..

    dan jangan hanya tau menunding jari.. usaha la ape yg kita dapat bantu untuk orang sekeliling kita, esp kaum kita sendri..

    yang baik dari kaum lain kita belajar.. yg x elok jadikan batsan ok..

    yg pentg melayu jgn la dengki2 lagi.. kerjasama sesama kita..

    ;) insyAllah.. rezeki Allah yg bagi…kita jgn berhenti usaha… ada rezeki , dapatlah beli umah sorang satu ye.. Amin

  149. Pemua Umno on

    Ini bukan masalah Parti samada BN or Pakatan. Ini adalah tanggungjwb kerajaan. xkira la kerajaan pusat or negeri. Patutnya Kerajaan yang dipilih rakyat melalui pilihanraya & membentuk kerajaan perlukan initiatif untk membantu rakyat. kurangkan bebanan rakyat cam tol & kenaikkan tarif elektrik. hapuskan IPP tu. kalo nk tau apa tu IPP, study sndiri. aku bukan nk sembang psl parti politik tapi pasal kerajaan memerintah. ada fhm??

  150. Pemua Umno on

    sgt setuju. isu rumah adalah isu kerajaan yang memerintah bukannya isu parti BN ataupun Pakatan. tapi kenapa perlu usul daripada ahli parlimen pakatan shj? kenapa tidak disarankan juga usul dibawa oleh MP Kerajaan?

  151. Pemua Umno on

    mana saudara dpt prediction cam ni? betul ke kalo DAP memerintah orang melayu habis? raja2 dibubarkan?

  152. Pemua Umno on

    bahaya ni. kalo DAP menang, habislah orang melayu, raja2 dah takde kat malaysia ni. tapi sebelum nak hapuskan raja2 & hilangkan benefit org melayu kena usul di parlimen juga. adakah melayu Umno pun akn setuju usul yg dibawakan DAP ni? pelik la kan andaian nie

  153. Parti Kati Senget on

    Memang isu ini dibahaskan pun, tapi yang bodoh sombongnya adalah kerajaan.. isu harga rumah boleh dikawal jikalau harga barang asas pembinaan dikurangkan.. Simen, pasir, batu dan yg paling penting minyak! Sepatutnya MP BN la yg utarakan, sbb depa kan kerajaan, berkuasa dalam memutuskan sebarang dasar.. tapi sebab masing2 punya harta berjuta, masing2 pun tak kisah, sibuk memenuhkan tembolok dan perut yang tak pernah kenyang.. perumahan rakyat tidak membantu

  154. salam, sibuk bertekak ni ape ke halll. dah cari ke bekalan utk beli rumah kat akhirat….tengking sana sini….nanti dapat 0 vs 0

  155. Salam…
    siapa cakap kat akak yang negeri pembangkang mundur dan miskin?? saya tak masuk mana2 pihak cuma kenyataan akak ni yang buat saya tertanya2 bagaimana akak tahu negeri pembangkang ni miskin?? boleh akak terangkan??

  156. dapnye dapnye mak on

    tunggu jd mcm kat usa tahun 2008 masa krisis subprime mortgage ler jawabnyerrrr mak rase…

  157. dapnye dapnye mak on

    mampos la laki mak nk beli rumah. *pengsan*. nak kene babap bird ni geng developer ni…siap dier…

  158. tak paham kenapa harga rumah semakin mahal hidup makin susah masih nak sokong umno…cukup muak aku dengna makhluk bodo mcm ni..

  159. Umah Kat Penang lagi ler dah dah dahsatttt woooo….lau kat Pulau lagi ler….kat Seberang pun ramai dah lari nun jauh dari tepi laut….sbb x mampu maaaa

  160. Sorry to say bro.. time ko buat kaji².. semua unit rumah dekat bernam jaya dah habis sold out.. lar nih lot banglo 500K+ ada ler kalu nak kaji lagi.. tuh pun dah tinggal seunit dua.. bagi yang dok nak cari rumah.. ppl opinion + your own observation is more important.. go have a look, decide and buy if you like.. kalu dok tunggu and kaji gak lagi.. soon everything is gone..

  161. Orang Sarawak on

    Tak heran. Sekarang pun dah nampak tanda2. Zaman atuk nenek dulu sardin tin King Cup 25 sen. Sekarang Rm2.50 setin. Memang tak heran gula pada tahun 2020 RM15 000 sekilo macam di Indonesia. 20 Tahun dahulu masih ramai warga Korea Selatan bekerja di Malaysia. Sekarang xda lagi sebab pendapatan mereka di negara sendiri 5 kali ganda pendapatan di Malaysia. Diskriminasi teknologi pun dah jauh bezanya. Di Malaya orang heboh dengan fibre optik, unifi. Kat Sarawak broadband belum bergigi ntah G apa yang ada asyik legging aje.

  162. Ramai Orang keliru tentang Harga Rumah Di Johor,sampai terikut2 melampau2.

    Harga Rumah Bunglow di Area Nusajaya, 2 link ,kenapa harga Sampai berjuta ,sedang Owner2 JB terikut2 di dalam Bandar JohorBaru, Jackup nak jual bunglow dengan harga RM 700/800-ribu pun susah pembeli.

    Pembeli Di Area Nusajaya dekat 2 link,kebanyakan foreigner/singaporean/investors/ berkerja di singapura,Area Project di sana dalam Kawasan elite,Cukup betul2 full 2 layers of security check,playground,Tennis court,children playground,greenery park,Golf course.Even Kapal layar boleh park depan,Harga rumah nie semua PASAL Environment LIVING keadaan nya.

    Kalau di Banding kan sejuta RM baru $420,000 sama dengan Harga singapore HDB punya 4 bilek.Jada Kenapa Foreigner nie semua nak duduk Singapore? 2 Link cepat terlalu dekat sangat,tak Traffic JAM sebab Toll mahal,Kalau Boleh,diorang nie nak Toll di kasi naik lagi, senang mereka ulang alik, tak sampai lepas 10 minutes keluar gate rumah dah sampai Singapore road.

    Tabiat Foreigner nie tak Suka Campur dengan Local seperti Di dalam Bandar JB,LowCost,Medium Cost ,Bunglow dalam satu kawasan Environment padat.

    Itu sebab2 Mereka dengan Dunia mereka,kita dengan Dunia kita kenapa nak terikut2 JUMPING The Gun? senang2 nak naik harga pasal sebab project Iskandar aje.

    itu Pasal ICQ Condo itu tak Laku2 dengan tak ada apa facilities pun, senang2 SubSale taruh harga samapai Rm 500 K itu dah dekat sama Harga 3 bilek HDB,Orang elite tak nak ,yang middle class pun tak nak, tak payah tempa Traffic Jam hari2 lagi baik beli kat Singapore aje. Investor nak sewa pun senang anytime.

  163. sampai 1000 tahun lagi pun kita akan kekal dengan sistem beraja. Inilah saja “last resort” yang kita boleh buat untuk anak cucu kita… untuk bertahan. Kalau tak ada Sultan melayu, dah lama kita hidup merempat di negeri sendiri tanah kampung tergadai. Nasib ada discount untuk Bumiputra beli rumah dan lain2 keistimewaan. Semuanya kerana DALAM PERLEMBAGAAN ADA JAMINAN UNTUK PERTAHAN & PELIHARA HAK ISTIMEWA ORG MELAYU & BUMIPUTERA… Apa lagi yang kita ada?…..

  164. Rumah memang mahal.. xmampu beli.. klu nk beli pula xmampu nk byr.. bg saya kurg setuju bg mereka kte rumah murh.. sy dok KL lg tersa rumah mhl.. yg bukn KL pn dh mhl.. mn nk cari duit.. gaji sekarang xssi dgn hrga rmh..

  165. Najib yang salah, apabila beliau mengiktiharkan rumah mampu milik RM;280K mata rumah teres yang harga RM:120K naik melambung ke 280K. Inilah satunya JANJI DITEPATI RAKYAT DIKIANATI. Tak guna hendak menjadi Msia ini begara berpendapatan tinggi sedangkan rakyatnya banyak yang masih petani dengan tanah sekangkang kera dan teroka haram tak bergeran. Biar seperti dahulu keaadannya, rakyat mampu segalanya bukan bagi orang yang kaya raya yang kini mampu dengan anjuran kerajaan yang sedia ada. Pakatan jika ditakdirkan memerintah Msia janganlah seperti BN yang indah khabar dari rupa. T.Kasih.

  166. isu ni mesti bawa ke parlimen apa gunanya pembankang sudah ramai tapi semua cerita psal parti je ini la masa nak tunjuk kat kerjaan pembakang boleh ubah harga rumah untuk rakyat

  167. apa2 pun ikut pasaran.mcm tu jgk la rumah.ikut tempat lokasi dsb.mana ada harga rumah makin turun.yramai beli rumah untuk invest jga.so kt situ pun dah nampak.ada tak org beli rumah kmdn jual murah?

  168. bg 1 cth…dlm 1 kwsn.rumah teres 2 tgkt la cth.rumah lama 20 kali 75 yg dah 5 thn harga kalu jual 35ok.dulu dia beli baru 180k.kt sebelah sdg buat construction size yg sama rumah tu.agak2 brp harga rumah baru ni?

  169. rumah flat baru harga 42k.gov dh tetapkan.beli dah dapat kunci u all nak jual brp?harga kt area situ 65k.u all nak jual brp?nak seakan brp? area situ sewakn 450 per month?…jwb la sndiri..

  170. eh.. eh..
    jgn sedap tgn je tulis mcm2,,
    siasat dulu.
    kalau x tahu ape2
    DIAM jela

Leave A Reply