Proses Cara Beli Rumah Pertama Dengan Tips Terbaik?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Proses Cara Beli Rumah Pertama Dengan Tips Terbaik?

Tempoh hari, terdapat ura-ura mengatakan bahawa Kadar Pembiayaan Rumah diturunkan ke  80 peratus.

beli rumah pertama

Nasib baiklah ianya tidak menjadi kenyataan.

Ini bermakna, masih ada peluang lagi pembeli untuk beli rumah pertama sendiri. Jikalau rumah RM 100,000 pun, pening kepala juga dibuatnya semata-mata mencari duit pendahuluan 20 peratus berjumlah RM 20,000.

Itu belum lagi termasuk upah peguam (ada yang pemaju sediakan), Duti setem dan sebagainya. Jadi, makin terhimipitlah rakyat bawahan kalau ianya benar-benar dilaksanakan.

Baiklah, hari ini kami berbesar hati untuk mengulas lebih lanjut berkenaan prosedur dan cara beli rumah pertama untuk dikongsikan bersama anda yang sudah berangan-angan mahu beli rumah. Kalau hendak diikutkan, terlalu panjang untuk  kami ulaskannya di sini. Namun begitu, melalui pengalaman kami, kami akan kongsikan sedikit sebanyak bagaimana proses pembelian rumah dilakukan.

Perbincangan kita adalah kepada perjanjian jual beli dan pembelian daripada pemaju perumahan. Perjanjian jual beli di antara pemaju perumahan dan pembeli mesti menurut peruntukan Akta Pemaju Perumahan (Kawalan & Lesen) 1966. Biasanya, sebelum nak beli rumah, pastikan dulu yang kita perlu mengambil kira beberapa perkara penting. Di antaranya adalah:

a)    Kewangan
b)    Lokasi di mana rumah hendak dibeli
c)    Harga jualan rumah tersebut
d)    Keluasan, rekabentuk rumah dan keadaan persekitaran

Cara Beli Rumah Pertama. Apa Yang Perlu Diketahui?

Jadi, sebelum beli rumah pertama, pastikan perkara-perkara penting ini sudahpun difikirkan terlebih dahulu. Ukur baju di badan sendiri. Jangan pula kerana bercita-cita besar memiliki rumah impian yang besar dan mewah, akhirnya kewangan kita juga seringkali terhimpit. Jadi, ukur kemampuan dan keadaan kewangan anda terlebih dahulu sebelum membuat pilihan. Kemudian, selepas sudah tahu berapa bajet yang anda mampu, baru boleh fikir proses cari rumah dan sleepas itu beli rumah.

Perkara terpenting selepas itu adalah lokasi di mana rumah yang anda berminat untuk membelinya. Ianya terpulang pada diri masing-masing. Ada yang suka dengan suasana nyaman jauh dari kesibukan dan hiruk-pikuk bandar, dan ada pula yang suka duduk dalam kawasan yang berdekatan dengan banyak kemudahan serta perkhidmatan. Yang penting sekali, lokasinya perlulah strategik bagi diri anda. Pada kebiasaannya, pembeli rumah yang telahpun memikirkan 2 perkara di atas, akan terus mencari maklumat yang berkenaan atau terus ke syarikat pemaju hartanah untuk mengetahui tentang harga dan juga reka bentuk rumah secara terperinci.

Pada masa inilah, pembeli perlu prihatin terhadap beberapa perkara dan tanyalah berapa banyak soalan penting sebelum membuat keputusan. Ramai pembeli yang tidak mengambil peduli akan perkara-perkara remeh akan terus menandatangani surat tawaran daripada pemaju dan akhirnya apabila mendapati bahawa ada perkara-perkara yang tidak memuaskan, mereka akan kehilangan wang pendahuluan. Jadi, apa yang perlu anda buat adalah untuk memastikan pemaju perumahan mempunyai rekod yang baik sama ada pemaju tersebut pernah terlibat dengan projek yang lain dan apakah perkembangan projek tersebut. Pilihlah pemaju yang tak pernah ada rekod rumah terbengkalai dan tengok rekod projek-projek sebelum ini dan ambil tahu berapa lama projek tersebut dapat disiapkan.

Kemudian, tanya mengenai tanah itu sendiri, adakah ia pegangan bebas(Freehold) atau pajakan(LeaseHold) daripada pihak berkuasa negeri.

  • Maksud ‘pegangan bebas’ ialah hak milik ke atas tanah itu adalah untuk selama-lamanya.
  • Ini berbeza daripada tanah pajakan daripada kerajaan negeri, di mana tanah tersebut hanya boleh dimiliki oleh pemilik berdaftar selama tempoh pajakan yang lazim selama 99 tahun dari tarikh penganugerahan tanah tersebut.

Kebanyakannya pembeli rumah memang suka beli yang pegangan bebas. Tetapi, terpulang juga kepada individu itu sendiri. Kebanyakannya suka pegangan bebas sebab nilainya yang lebih tinggi daripada tanah jenis pajakan. Namun , lokasi yang strategik juga memainkan peranan penting. Kalau beli pegangan bebas tetapi lokasi langsung tak strategik seperti di Bukit Beruntung, masalah juga. Apabila berkeinginan mahu jual rumah semula, aia akan mengalami kesukaran. Lokasi amat memainkan peranan sebenarnya.

Selepas itu, tanyakan sama ada, ada sebarang sekatan kepentingan ke atas hartanah yang ingin dibeli tu. Contoh sekatan kepentingan yang biasa kita dengar adalah:

a)    Tanah tidak boleh dipindah milik
b)   Tidak boleh dipajak, dicagar, atau digadai tanpa kebenaran daripada pihak berkuasa negeri

Jadi, semak tentang perkara-perkara penting sebegini dahulu. Selepas sudah puas hati, barulah boleh buat keputusan. Tanyakan juga rekabentuk dan saiz rumah, kemudahan-kemudahan awam, pusat-pusat komersil berdekatan seperti perkhidmatan bank, pasaraya, sekolah dan sebagainya. Ini semua penting. Selain itu, ada juga pembeli yang mementingkan faktor-faktor pelaburan seperti peningkatan pelaburan awal hartanah itu dan kadar sewa yang boleh diperoleh. Walau apa pun keutamaan anda, pastikan anda juga menimbangkan faktor-faktor yang dibincangkan di atas.

Selepas sudah membuat penelitian dan perbincangan, anda sudah boleh mula membuat keputusan. Selepas itu, barulah boleh bayar Deposit 10% kepada pemaju dan menandatangani Sale and Purchase Agreement (S&P). Tetapi sebelum itu, baca “Terms and Condition” terlebih dahulu sebelum anda menurunkan tandatangan. Ini penting untuk mengelakkan kita daripada masalah di kemudian hari. Ada juga sesetengan pemaju yang tawarkan pendahuluan RM 1000 sahaja, dan ada juga yang RM 500. Bergantung kepada pemaju juga. Tetapi 10% ini, adalah kaedah yang biasa digunakan sebab bank biasanyamemberikan limit 90% pembiayaan.

Selepas S&P sudah pun, bawa dokumen tersebut ke bank-bank berdekatan anda dalam tempoh 14 hari selepas tandatangan untuk proses pinjaman perumahan anda. Apabila pinjaman telah diluluskan, bank  akan membayar kepada pemaju dan kemudian anda akan diberitahu oleh pemaju bila masanya anda boleh membayar deposit air dan elektrik. Opss, sebelum terlupa, anda sudah pun boleh membayar hutang rumah anda secara bulanan. Bab ini penting. Jangan lupa bayar!

Apabila rumah yang telah dibeli dah siap mengikut jadual, pastikan rekabentuk serta spesifikasi adalah sama seperti anda menandatangani S&P dahulu. Selalu isu ini ramai juga yang terlepas pandang. Bagi rumah yang lambat disiapkan, anda boleh buat tuntutan di Tribunal Pengguna. Namun, buat masa ini, tidak ada akta yang boleh melindungi pembeli akibat dari rumah terbengkalai.

Anda tetap perlu bayar kepada bank tiap-tiap bulan walaupun rumah anda tidak siap. Jadi, sekali lagi saya nak ingatkan, semak dahulu profil pemaju rumah yang hendak dibeli itu.

Pastikan mereka bukan telah disenarai hitamkan dan sebagainya. Inilah sedikit sebanyak pengalaman kami dalam prosedur dan cara yang diambil sebelum beli rumah pertama. Sekiranya anda ada info-info atau tips yang lebih menarik, tentang prosedur pembelian rumah marilah berkongsi di sini.



Share.

18 Comments

  1. elakkan membeli projek Capital Lane/Gemilang Excel Sdn Bhd/KOMAB…projek lama diorang kat Sg Pusu berapa lama lg nak siap? Dr 2004-sekarang tiang jer yg naik….

  2. man spider on

    Saya sgt suka membaca berita semasa kerana terdapat informasi yang amat berguna untuk pengguna yang melayarinya..memang berbaloi dgn setiap info dan tunjuk ajar yg diberikan..kadang2 siap dgn kira2 lagi..Syabas berita semasa…

    Bagi isu rumah ini, elok juga disenaraikan pemaju2 yg bermasalah menyiapkan rumah supaya menjadi panduan pengguna di masa depan. elakkan beli rumah dari Talam Corporation..mmg talam dua mukalah jawabnya menunggu rumah siap..heheh

  3. tu yg jadi masalah..xde akta yg melindungi pembeli..sume nk selamatkn pemaju ngan bank..pemaju klu blacklist pn..die blh wat company br..admin tlg tnjukan cr nak check background pemaju..kt tmpat aku, meru, bnyk projek abandon..tanah org kg tergadai..tp pas2 bnyk pulak pemaju baru wat projek

  4. usya dari jauh... on

    haa… admin berita semasa… betul cakap man spider… kalo rajin n berinfomasi .. alangkah bagus kirenye admin berita semasa senaraikan pemaju2 yg punye rekod buruk atau disenaraihitamkan …. bukan ape… senang kite2 yg belom beli umah peka bende2 camni.. :senyumkambing

    p:s// pun tgh cari umah sendri ni…tapi tu la… susah nak menepati citerase… kalo ade mahal lak… hahahhaaha…

  5. selangor, sila rujuk laman lembaga perumahan & hartanah selangor, kat situ ada list projek terbengkalai (lphs.selangor.gov.my/Menu.html), kementerian perumahan pun ada juga (kpkt.gov.my/kpkt/index.php/pages/view/31)
    tp biasa la, bila web gomen ni…selalunya lambat update.

  6. mmm…gud info…
    Saya pun nak beli rumah tapi saya mintak pemaju uruskan pinjaman di bank dan insyallah lepas lah tapi ade soalan sikit:
    1. Kalau2 bank x luluskan pinjaman, pembeli kena bayar kat pemaju dalam tempoh berape hari? (rumah dalam pembinaan 55%)

  7. Untuk makluman, pemaju yang telah disenaraihitam masih boleh menggunakan nama pemaju(syarikat) yang baru untuk mengelirukan pengguna (berselindung dibawah nama yang lain). Saya cadangkan sesiapa yang merasa curiga atau kurang keyakinan terhadap kemampuan pemaju di dalam menyiapkan projek mengiku progres kerja supaya mengambil inisiatif awal dengan membuat SEMAKAN nama ahli lembaga pengarah syarikat yang telah disenaraihitam pihak Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) atau Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor(LPHS) sebagai langkah pencegah di dalam menjadi magsa projek ‘Gajah Putih’.

  8. kiter bakor je pemaju tu..
    hahaha!!
    byk projek yang bermasalah (terbengkalai atau lambat siap) berpunca daripada pemaju yang menjalankan projek tersebut adalah kontraktor.
    cuba cek nama pemaju yang berdaftar di laman web KPKT dan biasanya pemaju yang berdaftar dengan KPKT mempunyai Sijil Pendaftaran Pemaju.
    Bagi malaun2 yang banyak menyusahkan ramai orang dengan buat projek separuh siap atau tak siap langsung ni nama dorang telah disenaraihitam oleh LPHS. Melalui Borang 24 &49 (mengandungi maklumat ahli lembaga pengarah syarikat) yang dikemukakan sebelum mendapat kelulusan bagi sebarang betuk pembagunan yang melebihi 4 unit. Proses ini digunapakai di Negeri Selangor dimana dipatuhi perlu dipatuhi pemaju sebelum kelulusan Pelan Bangunan dikemukakan kepada pihak PBT.

  9. klu nak selamat jgn sain S&P dulu..biarkn umh nk siap bru sain….leh x…wat gtu…

  10. erm,.nk tnye pade otai2 sume,..
    kalo da sign s&p & bayo 10% kt pemaju,.
    pastu apply loan kat bank kan?
    so,.cmne kalo loan yg kite apply tu x dpt?..
    wet 10% tu kite bleh dpt balik ke?
    tq

  11. 1. Ingin tahu dari kawan2 yang mahir dalam bidang ini…
    Jika dah sain snp dan deposit dah bayar tapi tetiba lawyer kata tak dpt buat jual beli kerana rumah belum tempoh matang lagi…siapa yang salah tu ye…?
    2. Urusan ni dah makan masa 3 tahun. Sehingga skrg bulan April 2012 pihak lawyer kata kena tunggu resit cukai tanah dari maintenance pulak…alasannya sbb pejabat tanah tak nak tgk resit2 cukai tanah yang lama..mesti nak yg terkini.katanya semua tu bermula bulan Jan 2012.Dah tahu tapi kenapa 2 thn yg lepas tak diuruskan dgn betu..
    Mohon beri pandangan..
    Sekadar ign tahu kerana seorang kawan mengalami masalah ini. Perempuan dan telah keluarkan duit melebihi dari deposit yg asalnya…
    pastu apply loan kat bank kan?
    so,.cmne kalo loan yg kite apply tu x dpt?..

  12. salam..cne ngan umah yang jenis dah siap sepenuhnya baru dijual? tggal tgu CF je then apply loan n leh masuk umah..tp pas dpt CF, brape tempoh diberi untuk settle SNP n loan? kalu lmbtsign SNP buley ker?

  13. Dalam SNP ada stated bape hari kena sign, kalu lambat sign tanpa sebab musabab yg kukuh kira kita forfeit macam xnk beli rumah tersebut so ape2 cost dah keluar bleh kire burn la. Bleh belajar kat sini

  14. saya nak tanya lah… boleh ke kita keluarkan duit kwsp sebelum kita dapat s&p? dan boleh ke kita buat perjanjian dengan owner rumah 10% lulus dari bank baru kita bayar? rasa-rasa diaorg nak ke kalau kita buat macam itu?

  15. Xbleh kena ada snp baru bleh kuar duit dari kwsp, bleh nego dgn owner utk bayar skali dalam loan tuh

  16. Wong Azhar on

    Saya ada seorang kawan peguam yang boleh menguruskan untuk jual beli tanah/rumah bagi selangor/kl/negeri sembilan/pahang/Johor. Khidmat nasihat percuma dan boleh tanya apa sahaja pasal jual beli rumah tanah dan apa juga berkaitan undang-undang. Saya telah banyak kali berurusan dengan beliau.Boleh bertolak ansur dan amanah. Boleh hubungi beliau : En Ahmad call/sms [012-3059036]

Leave A Reply