ADUAN RAKYAT : Datuk Seri Najib Razak Anak Keturunan Bangsawan, Tidak Pernah Rasa Perit Hidup Dengan Gaji Kami RM1,500 Sebulan di Malaysia

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

ADUAN RAKYAT : Datuk Seri Najib Razak Anak Keturunan Bangsawan, Tidak Pernah Rasa Perit Hidup Dengan Gaji Kami RM1,500 Sebulan di Malaysia

Masih ingat lagi surat yang dihantar oleh Siti Hajar Aladin pada tahun lepas, September 2013 pada laporan (BERITA SEMASA DI SINI) yang telah mengemparkan dan mendapat liputan meluas di Malaysia pada ketika itu 12 bulan telah berlalu.

aduan najib razak

Kali ini Berita Semasa ingin kongsikan surat terbuka buat Najib Razak di mana memuatkan luahan isi hati seorang rakyat Malaysia yang dilihat mewakili aspirasi dan harapan majoriti rakyat Malaysia.

Di mana mereka hanya mahukan realiti kehidupannya hari ini dan…pada masa akan datang benar-benar merasai nikmat apa yang dipanggil tinggal di sebuah negara bernama Malaysia.

Yang terkenal dengan kekayaan hasil mahsul yang dilimpahkan di atas bumi yang bernama yang Malaysia ini jikalau……jikalau diruskan dengan penuh amanah dan bertanggungjawab. Insyaallah. Amin

Surat Terbuka Buat Pimpinan Najib Razak. Assalamualaikum….

Jika saya tinggal di London, New York atau paling terukpun di Guangzhao, Melbourne jika minyak naik saya tak terasa pun. Alternatif disediakan untuk saya sampai dari sejauh zon 6 Kota London ke tengah bandar ataupun ke zon 6 arah berlainan dalam masa kurang 1 jam sekalipun semasa penyuraian waktu puncak. Apa nak risau jika Tuan Mayor Kota London juga naik train ke tempat kerja, untuk mesyuarat dengan pelanggan di mana-mana sahaja juga boleh naik train. Belanja pun tak banyak, guna sahaja kad bulanan mereka itu boleh sahaja melacak ke seluruh London. Untuk ke Manchester, Nottingham (seperti kita nak ke Kota Bharu dan Kuala Terengganu) boleh guna train juga dengan kekerapan tinggi dan HARGA YANG MURAH (jika nak banding dengan pendapatan mereka, harga itu memang murah). Ya betul, mereka bayar cukai lebih tinggi tetapi mereka beri semula kepada rakyat.

Hari ini kita dipaksa untuk telan kenaikan harga tanpa kerajaan tuntaskan keperluan pengangkutan awam yang sangat parah. Naik bas pun tidak pasti boleh sampai ke pejabat tepat atau awal dari masa walaupun ada lorong khusus untuk bas. Saya minat melihat lorong bas di Istanbul seperti track keretapi yang tidak boleh dilalui kereta. Tak perlu buat landasan dan tak perlu beli keretapi mahal-mahal. Guna bas sedia ada juga sudah lebih baik dari membuat projek pelebaran lebuhraya. Sampai kita ada 50 lorong pun masih tetap tak cukup. Ini akan berbalik kepada soal mana dahulu. Pemimpin kata rakyat kena dicukai dan dimansuh subsidi supaya kerajaan mampu bina prasarana pengangkutan awam. Orang awam pula nampak kerajaan bina dahulu dengan modal sedia ada barulah boleh dinaikkan sumbangan rakyat kepada kerajaan. Namun, sejauh mana rela rakyat jika pembaziran berlaku di hadapan mata.

Tindakan pentingkan diri juga boleh disabitkan. Jika hebat pengangkutan awam nanti Proton punya jualan merosot pula. Dr. M tak akan berdiam diri dalam menjaga kepentingan Proton.

Malaysia Semakin Parah Di Bawah Najib Razak?

Malaysia sudah diwarisi kepada Datuk Seri Najib Razak dalam keadaan yang sudah parah. Dapat pula ke tangan anak yang lahir atas dulang emas yang tidak pernah merasai kesusahan rakyat secara realistik dan peribadi. Saya tersinggung semasa pertemuan bersama beliau dalam satu perbincangan “tehtarik” di Jibby & Co Subang awal tahun ini, beliau berseloroh tentang isu air dan saya lihat ia tidak kelakar langsung. Pada keadaan gawat air dengan penggunaannya bercatu dengan asbab beberapa dari kami bercatu air di rumah sehingga mandipun nak bercatu, beliau boleh berseloroh “Saya boleh mandi…rumah saya ada air” (lalu ketawa).

Saya tahu ini pedas untuk Datuk Seri dan saya juga harap tak perlu nak katakan ini secara umum. Email cadangan berkajang-kajangpun, yang membacanya bukan dia tetapi ditapis oleh lapisan yang mungkin lihat ini remeh. Tapi kita lupa, jika suara rakyat ini seperti air. Jika disekat dia akan melimpah juga sehingga satu ketika limpahan itu akan meruntuhkan empangan yang dibina selama 57 tahun.

Petronas diajar untuk mengatakan rezab minyak kita tinggal sedikit, tetapi kerajaan lupa jurutera-jurutera carigali Petronas ada mulut dan ada Facebook. Mereka boleh bercakap dan mereka selalu bercakap rezab minyak kita sangat banyak lagi. Sekecil Brunei itu sendiri rezab minyaknya masih lagi tidak habis-habis dan tidak akan habis sehingga 2030, mengapa kita boleh fikir rezab kita akan habis pada 2030-an?

Masalah bila orang senang mentadbir, semuanya mahu dibeli dengan wang. Berikan rakyat BR1M sebagai gula-gula yang tidak mengenyangkan dan tidak juga berkhasiat. Wang tunai ditabur-tabur seperti Ali Baba Bujang Lapok memberi sedekah di pasar-pasar.

Turunlah Datuk Seri, Turunlah….

Datuk Najib Tidak Pernah Rasa Perit Hidup Di Malaysia Dengan Gaji Kami RM1,500

Bukan turun meletak jawatan, tetapi sebelum itu turunlah melihat SENDIRI kepayahan rakyat. Mungkin susah untuk Datuk Seri tahu sehingga Datuk Seri menerima gaji RM1500 sebulan dan perlu berulang alik dengan kereta sendiri yang berhutang dengan bank dengan kadar faedah bank konvensional dan “Islamik” tapi menjerut leher. Isi minyak sendiri dan bayar tol sendiri juga bayaran parking. Makan dengan bekal nasi yang dimasak oleh Datin Seri Rosmah mansor sendiri. Mungkin baru boleh memahami dengan sebenar-benarnya.

Secara praktikal, itu mungkin sukar tetapi kami yakin Datuk Seri boleh turun dan lihat sendiri dan dengar sendiri kata-kata rakyat tanpa perlu protokol Perdana Menteri yang kadangkala mengarut dan menjarakkan informasi rakyat kepada Datuk Seri. Jika rakyat tak mampu sampaikan terus, rakyat akan sampaikan dalam media sosial.

Untuk pengetahuan Datuk Seri, jika Datuk Seri buat lawatan ke sesuatu tempat, orang-orang Datuk Seri akan jadikan tempat sampah nampak macam Hyde Park. Setinggan nampak macam hotel 5 bintang tetapi setelah Datuk Seri pulang, semuanya dicabut semula dan tinggallah semuanya dalam keadaan sediakala sementara Datuk Seri dengan bangga membuat kenyataan “SYUKURKAH, MALAYSIA SUDAH MAJU”.

Apabila minyak naik harga, kesannya tetap kesan domino. Janganlah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (Menteri Ayam) membuat kenyataan memujuk yang harga barang tidak akan naik. Saban kali berlaku begitu, harga naik tetap naik. Penguatkuasaan kementeriaan hanya sekadar seperti seorang bapa menegur anak nakalnya yang panjat-panjat rumah tetamu dan memecahkan pinggan dengan teguran “Haiiippppp….babab kangg” dan kemudian sambung bersembang semula.

Dulu semasa saya kecil, saya terpaksa percaya pada RTM. TV3 masa tu kalau nak dapat siaran pun kena pasang tudung periuk di antena. Setiap kali nak pilihanraya, Van Kementerian Penerangan akan buat hebahan WAYANG PACAK di pekan sehari Felda. Ramai-ramai kami berlonggok nak tengok cerita A.R Badul sambil hampar tikar dan kami juga terpaksa telan kempen pilihanraya yang main dalam wayang pacak ini. Sekarang surat khabar dan TV sudah bukan sumber doktrinisasi kerajaan lagi, kami boleh dengar terus dari suara rakyat di sebelah sana juga sebelah sini tanpa perlu mereka menjadi pemberita.

Datuk Seri, buanglah darah kerabat dan darah bangsawan yang ada dalam diri. Bercampurlah dengan marhaen yang sering terpaksa menelan semua yang disuapkan tanpa rela.

Datuk Seri mungkin lihat, selepas beberapa bulan rakyat akan senyap kembali dan semuanya berjalan seperti biasa dan Datuk Seri akan buat kenyataan “Alhamdulillah, Rakyat Malaysia sudah mampu terima kemajuan”.

Boleh naikkan harga minyak, tetapi siapkanlah prasarana pengangkutan awam yang murah dan efisyen serta boleh diharap. Jangan jadikan KEPERLUAN AWAM seperti pengangkutan, elektrik dan bekalan air sebagai satu perniagaan untuk dasar keuntungan tetapi jadikanlah itu satu khidmat yang wajib bagi sebuah kerajaan.

Sedarkah Datuk Seri, di sebalik penerimaan itu bukan kerana kerelaan tetapi kerana mereka terpaksa mencara jalan survival kerana sandaran mereka kepada Kerajaan sudah tidak berguna lagi. Nenek tua yang patut berehat terpaksa menjaja untuk tidak rasa membebankan anak-anaknya yang menjaga beliau. Berapa ramai anak jadi yatim kerana bapanya maut dalam kemalangan motorsikal kerana mengantuk membuat kerja tambahan sehingga 20 jam sehari? Berapa ramai anak-anak yang rosak akhlaknya kerana ibu bapa terpaksa kerah tenaga bekerja siang dan malam? Berapa ramai anak-anak yang terpaksa menukar ruji mereka dari nasi kepada bubur lembik? Berapa ramaikan bapa-bapa marhaen akan dipenjara kerana mencuri susu di pasaraya kerana anak kecilnya menangis kehabisan susu? Berapa ramaikah adik beradik berbunuhan kerana kesempitan ruang hidup? Berapa ramaikah suami dan isteri yang bercerai kerana kehidupan sudah jadi terlalu mahal untuk kekal bersama.

Datuk Seri tak mungkin tahu perkara ini. Kerana ayah, atuk dan keturunan Datuk Seri ialah orang Bangsawan. Bukan Marhaen yang melarat. Tidak salah jika saya sarankan Datuk Seri untuk belajar dan mungkin bekerjasama dengan individu yang memimpin dalam miskin seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya yakin, jika tiada sekatan pembangunan dari kerajaan pusat, saya yakin cara kepimpinan TGNA mampu ubah Kelantan menjadi negeri termaju.

Beza Datuk Najib Bangsawan VS Kami Rakyat MarHaen

Bangsawan dengan bangsawan, Marhaen dengan marhaen. Jika makan berpinggan emas, masakan tahu erti tidur berbumbung langit.

Turunlah ke bawah seperti Khalifah Ummar lakukan….secara DIAM, sembunyi dan tidak dikenali. Jika turun padang Datuk Seri dengan rombongan sekapal dan gempita siren-siren polis pengiring, orang buta pun akan tahu PM yang datang.

Datuk Seri, bukannya marhaen tidak berjimat. Sudah habis susu anak berganti air sirap kurang gula kami berikan anak-anak kami yang menangis. Bukan juga marhaen malas, kerana marhaen sampai sudah hampir 24 jam bekerja. Jika tidur itu tidak wajib, 24 jam itu marhaen akan bekerja.

Bertimbang taralah…

Datuk Seri pembuat keputusan tertinggi di Malaysia. Input kepada percaturan keputusan Datuk Seri ialah informasi yang diberi. Jika informasi tidak telus, maka keputusan Datuk Seri pun akan jadi zalim juga.

Pentadbiran Datuk Seri terlampau mahal dan sesuap makanan Datuk Seri ialah sebaldi peluh marhaen. Bil Elektrik Datuk Seri setahun boleh menghantar 50 orang anak-anak Marhaen menjadi doktor yang tidak berhutang dengan PTPTN. Mungkin juga jika benar desas desus akan beg tangan Datin Seri yang mahal itu, untuk setiap satu beg tangan itu bernilai lebih dari pendapatan seumur hidup beberapa orang marhaen.

Datuk Seri, tak mengapa jika Wawasan 2020 tidak dicapai pada tahun 2020. Apalah guna jika dicapai tetapi kekayaan negara tidak dapat dirasai bersama, yang miskin terus tertolak tempatnya dari daratan negara.

Datuk Seri, MALAYSIA BELUM AMAN. MALAYSIA BELUM MAJU.

SAIFUL NANG
Orang Marhaen

P/S : Datuk Seri kalau baca, saya nak ingatkan haritu ada minta nak jumpa Datuk Seri tanpa pelobi-pelobi projek seperti di Jibby dan Co dulu. Saya bersama sekumpulan marhaen yang sudah buktikan kebahagian dan kemakmuran negara tidak bermodalkan duit sangat. Datuk Seri Najib Razak boleh menang majoriti 2/3 pun kalau cepat tahu caranya. Tapi tu lah…kami ni Marhaen kan, lama dah minta jumpa tak dapat-dapat juga. Saya pun tak suka jadi keyboard warrior berdegar-degar di laman sosial jika dapat berdepan dan berhadap.

PP/S : Saya bukan orang politik. Saya bukan benci Datuk Seri, bukan juga benci kerajaan dan tidak juga penyokong Anwar Ibrahim jauh sekali bernadikan PERKASA…tetapi saya menulis sebagai MARHAEN MALAYSIA.

Penulis : Saiful Anang adalah jurugambar profesional terkenal di Malaysia (Candid Syndrome)



Share.

214 Comments

  1. aku rs nak nangis sbb akhir nya ada org stress sama dgn aku. mana nk cekau duit weh. dgn gaji x berapa, expenses lagi. mnyak naik mmg cnfirm semua brg naik. tolong la sape sape menteri turun padang rasa hidup mcm kitaorg ni. desakan hidup dgn ekonomi mcm ni lg meningkat kan jenayah. aihhhh

  2. Dalam kepala otak org.melayu, sudah digam hanya parti komponan BN shj.boleh memerintah..parti lain kirim salam saja la…

  3. memag betol sbb dh terbukti. bukti ypembangkang memang tk boleh perintah adalah kelantan peneng selangor semua kondem.

  4. mcm dy sorang jer tk dpt keje ng gomen. org lain pon ramai. sokong kerajaan lagi dri dulu sampai sekarang.

  5. orang gomen on

    Yang Miskin, makin terhimpit, yang berpendapatan middle range, ternganga nganga dan terhimpit….
    Yang JELAS..yang kaya semakin KAYA…OH MALAYSIA KU

  6. bila kita duduk dikalangan poney,kita rasa poney adalah haiwan yg paling cerdik.

  7. anwanymous on

    Saiful Nang, bukan najib baca punnn….mana ada dia kesah semua ni…..

  8. Anonymous on

    Gaji RM1500, tak payahlah beli kereta dulu. Boleh pakai motor je dulu.

  9. sedih nyerr itulah realitynye..aku keje gaji rm1300..tolak hutang semua tinggal 400-500 je ..kdg2 penat sgt2…keje penat2 itu je tinggal..apatah lagi nk menyimpan jgn harap la… xkeje mcmane nk sara hiudp…gaji laki pn ckup2 makan hmmmm perit pedih terpaksa telan

  10. DS najip igt dy nak amek tahu ker pasal rakyat…baru dalam tahun nie ja dy turun tgk golongan gelandangan…dengan budak kecil tido tepi jalan….kecian dy setakat tu ja..abes lawatan naik kereta lupa abes semua tu…tu politik nak tunjuk KONON KERAJAAN PERIHATIN…..puuuiiiii!!!

  11. Nasihat aku turunlarrrr lepaskan jawatan tu…bg peluang orang yg berkaliber….apa kou ingat M’SIA ni datuk nenek moyang kou punya…..

  12. aku dulu keje kat cmpany yg uruskan pasal maintainance elektrik kat istana2 negeri perak..bos aku setahun untung die 50m n above per year..kerje die senlenggara je..semua projek istana die dpt..kalau keje tu dia kdg2 die g pasang lampu pokok2 kat istana walaupun xde arahan dr pihak istana..pastu dia claim..kalau pihak istana xmo pokok lampu led tu..die tanggalkan tp still claim utk base la..ape la..dia claim mmg mahal giler..JKR bg aku tgk sebut harga dr kontraktor lain which is bumiputera yg lg murah dr dia tp dia still gak dapat..
    apapun tak boleh

  13. Anonymous on

    ckp salah bn bn bn time naik harga minyak, barang, rumah dan lain.
    ckp salah bn bn bn time klau tak naik gaji, bonus , pangkat dan lain.
    tapi time undi org yang sama undi BN BN BN.
    panas yg ada sekarang sejuk masa pilihan raya, cakap je berani tapi tak berani nak buat…

  14. najib babi on

    Poyo nyer lah. Kalo saving pon xleh nk ada. Setakat simpan rm50 sebulan x payah sembang. Kau hidup sorang ke. Kau penah tahu ada keluarga yg hidup dgn gaji rendah lagi dr tu. Tahu ke x. Bodo piang.

  15. Anak Najib on

    wehhh..
    anak pompuan najib yg tunang ritu dah kawen ke belom
    ke dah putus tunang??
    kah kah kah

  16. Anonymous on

    dahla….minyak naik
    kena pulak macai Bn kepala dungu
    tapi tula macai cuma insaf sekejap time minyak naik ni je. bile nak pru nanti BN mainkan isu perkauman sikit…koyan2 pakat undi BN. saya nasihatkan x perlu bagi BRIM utk pancing undi…mainkan isu perkauman je dah boleh menang. so kenape membazir???

  17. relek, bro. apa2 yang berlkau mesti ada hikmah. baca ini terbaik, lapangkan dada….tarik nafas baca ni

    Subsidi RON95 & Diesel:
    Sedikit penjelasan.

    1. Selama ini rakyat Msia samada yg kaya, sederhana & berpendapatan rendah mendapat subsidi RON95 & diesel tapi ramai yg kurang sedar kewujudan subsidi itu walau ada dimaklum di pam2 minyak.

    2. Jumlah subsidi Kjaan utk RON95 & diesel thn lepas sahaja ialah rm24.8 billion & tahun ini sekitar rm21-22 billion. Purata rm2b sebulan!! Ini kerana ketika minyak tinggi harganya, subsidi seliter adalah juga tinggi antara 50-80sen seliter.

    3. Bila ditarik subsidi 20 sen, maka RON95 berharga 2.30 seliter & diesel 2.20 seliter. Harga terkini sebenar di pasaran utk RON95 ialah 2.58 seliter, tapi harga Msia 2.30. Bermakna Kjaan masih beri 28 sen seliter subsidi. Utk diesel pula harga terkini sebenar 2.52. Harga Msia 2.20. Bermakna 32 sen masih lagi diberi subsidi oleh Kjaan.

    4. Hampir rm2 ribu juta sebulan dibelanja utk subsidi bahan bakar yg tentunya “hangus terbakar”. Rm2 ribu juta boleh bina 2 ribu dewan org ramai di 2 ribu kpg dgn harga rm1 juta sebuah dewan. Boleh bina 4 universiti sebulan dgn harga rm500 juta sebuah. (48 universiti setahun!!) Boleh bina 2ribu kilometer jalan kpg utk Sabah & Sarawak. Tapi semuanya tak boleh dibuat sbb kita beri subsidi utk RON95 & diesel.

    5. Siapakah penerima terbesar subsidi rm2billion sebulan itu? Data yg ada mendapati 70% diguna oleh mereka yg berpendapatan tinggi & sederhana tinggi. Sbbnya mereka miliki lebih banyak kenderaan & kuasa / CC kereta lebih besar. Rakyat di kpg2 & pinggir2 bandar hanya guna motorsikal & kereta2 yg kecil.

    6. Subsidi sepatutnya diberi kpd mereka yg miskin bukan kpd yg kaya. Jadi subsidi diesel & petrol ini telah sekian lama tersasar. Ini adalah tidak adil & tidak rasional. Dulu ketika minyak murah & kenderaan tidak sebanyak kini, subsidi minyak cuma rm2 billion sebulan yg kini rm2billion sebulan. Semakin kecillah peruntukan kpd rakyat terbanyak yg boleh diberikan.

    7. Maka utk lebih adil, subsidi minyak itu perlu dikurangkan. Penjimatannya boleh diberi kpd rakyat yg lebih layak. Pengurangan subsidi 20 sen sebelum ini berjumlah rm4 billion & diberi dlm bentuk BR1M yg telah menafaatkan hampir 7 juta rakyat & keluarga di negara ini.

    8. Tentu rakyat sedang menunggu berita2 baik yg akan diumum oleh YAB PM dlm Bajet 2015 pada 10/10/14 ini. Semuanya itu perlu kpd peruntukan yg banyak. Sbhgnya tentu drpd subsidi minyak yg telah dijimatkan lagi sebanyak 20 sen seliter utk faedah kpd ramai rakyat yg lebih memerlukan.

    9. Msia mmg negara pengeluar minyak, lebih kurang 600 ribu tong sehari. Minyak kita berkualiti tinggi maka kita eksport & dapat hasil yg lebih kpd negara. Arab Saudi & USA lebih 1.7juta tong sehari. Kita negara pengeluar yg ke 27 di dunia. Jadi minyak yg ada di stesyen seluruh negara adalah diimport & harganya ikut pasaran dunia.

    10. Memang sukar utk membuat keputusan yg tidak popular. Tapi keputusan itu adalah utk membetulkan ketidakadilan yg berlaku. Subsidi minyak yg banyak itu boleh diagih kpd rakyat dgn lebih bersasar & tepat spt BRIM yg lebih tinggi jumlahnya & juga utk pembangunan luar bandar yg lebih baik.

    11. Rakyat terbanyak skrng ini masih menikmati subsidi tepong, gas memasak, beras ST15, minyak masak, diesel, RON95, kesihatan/perubatan, pendidikan, rm100 utk anak sekolah, rm250 voucher buku. Utk pesawah ada pelbagai subsidi padi, ada sara hidup nelayan rm200 sebulan, bantuan2 JKM, Kedai Rakyat 1Msia dll.

    12. Kebajikan yg banyak ini akan diteruskan malahan akan sentiasa diperbaiki. Namun, utk membetulkan ke arah yg lebih adil & rasional, khususnya ttg subsidi minyak secara pukal yg tersasar itu, ianya memerlukan kefahaman & kesabaran ramai & banyak pihak. Komitmen kpd kesejahteraan rakyat tetap jadi keutamaan Kjaan. Tkasih.

    (ABM/TMK1/1 Okt 14/ 10.45mlm)

  18. sy setuju. mmg benar pa yg dikatakan.sy yg bergaji bwh Rm1500 .single mother n anak 2 org yg masih kecil mmg rasa perit.kete kancil 850 yg berbunyi bagai, rosak sana sini sbg kenderaan mencari sesuap nasi bt anak2. isu myk naik mmg terasa bt sy, brg pun dh naik wlaupun kjaan menyatakan Tidak Naik.Kos Saraan terlalu tinggi mcm mana”kami golongan marhean nk survive kelak”

  19. isu ini senang je nak faham kalau tak kena hasut dengan anuar berahi dan rafizi pondan
    skangini yang gaji sebulan RM50,000, RM30,000, RM20, 000 dapat subsidi minyak sama dengan yang gaji RM3, 000, RM1, 000 atau RM800.

    Lebih baik kurangkan subsidi minyak….yang gaji tinggi2 biar bayar mahal…hasil kutipan kenaikan harga minyak, salur balik pada yang berpendapatan rendah….itu baru namanya Rasionalisasi Subsidi….Konsep sedekah sebenar, yang senang bantu yang susah……

  20. so kesimpulannya sekarang , gomen kurangkan subsidi minyak supaya duit subsidi tu boleh disalurkan untuk bayaran BRIM, untuk golongan sasaran yang berhak sahaja dapat subsidi.

    kenapa tak ikut cara Iran, guna smart card sahaja, nak isi minyak guna smart card untuk dapat harga subsidi, sambil tu pembelian direkodkan untuk menghalang salah guna seperti penjualan balik atau penyeludupan. Bila dah guna dalam bulan tu sampai had, 400 liter contohnya, dia dah tak layak lagi dapat subsidi, kena beli harga sama dengan golongan yang tak layak dapat subsidi. so golongan sasaran berjaya dapat subsidi dan tak perlu susah susah buat bayaran BRIM bagai…tak perlu tukar tukar kadar subsidi. tak ada chain reaction harga barang naik.

    atau tujuan bagi BRIM tu hanya sebagai umpan, then lain cerita la..

  21. Cikgu Razak on

    Pemikiran ahli politik Msia masih ditakuk lama.

    Duit berbilion2 dr subsidi patutnya boleh dijanakan Y dan disalurkan kpd rakyat.

    Bukannya dok tambah BR1M.

    Semuanya ada agenda politik dan kroni.

  22. tok selapik on

    ada lgi ke orang percaya rakyat marah disebabkan Anuar dan rakan2 sekutunya yg hasut.klu mereka tak hasut pun,yg.otak kat lutut saje yg menyokongnya.klu dah macai
    macai jugak la.

  23. anwanymous on

    Come on la…income malaysia bukan daripada petrol sahaja…income dari hasil export minyak ada diorg declare? meh cerita sikit summary kat bawah:

    1) declare dulu keuntungan jual minyak = baru leh cerita kenapa potong subsidi.

    2) declare dulu berapa hasil kutipan cukai = contoh roadtax, untuk record ada lebih kurang 14.8 juta kenderaan dalam malaysia, pukul rata senang kira 14.8 juta / 12 bulan = 1.23 Juta sebulan, amek average road tax = RM 90/setahun, so 1.23juta x 90 = RM 110M/sebulan. setahun? 1.32 billion Itu baru income daripada roadtax!! tax lain2?export lain?investment lain?..munasabah ke kalau takat bagi subsidi boleh bankrap negara?

    3) declare dulu berapa hutang kerajaan, bagi rakyat paham, jangan la asik wayang cakap ekonomi negara makin kukuh, kat orang kampung boleh la nak membohong. kalau betul and munasabah aku rasa rakyat tak marah sangat kot pasal subsidi kena potong tu

    4)kerajaan stop la cerita minyak masih rendah dikalangan negara asean, konon petrol ron 95 kat singapura harga RM 5.41/liter. Yang dok convert currency tu buat ape?memang la nampak mahal…cuba kira ratio 1:1 kita tengok sapa lagi mahal, A kerja Malaysia gaji RM 2000.00 sebulan, B kerja singapore gaji SGD 2000.00 sebulan, A kena belanja for petrol RM 2.30/liter , B pulak belanja untuk petrol SGD 2.08/liter. A belanja lebih untuk petrol berbanding B. masih nak declare petrol Malaysia masih murah? inflation rate taknak compare ke? infra taknak compare? negara tu bukan pengeluar minyak pun…

    5)harga minyak kata based pada harga minyak semasa dunia…harga semasa Ron 95 RM 2.58, harga minyak dunia turun, logik nya harga semasa tanpa subsidi pun patut turun la kan? ni aku tengok stay kat situ je harga semasa tanpa subsidi tu?

    kerajaan kena telus pasal belanjawan and explain kenapa deficit je manjang???income negara banyak tapi kenapa perlu berhutang? ape yang dihutangkan? ape method untuk bayaran semula? kenapa macam tak berganjak tapi makin bertambah je utang? hehe kalau la kerajaan buat macam ni, rase dah lama dah melingkup parti BARISAN NASIONAL tu…kalau kekayaan negara dikongsi seadil-adilnya, jurang kaya dan miskin mesti makin kurang kan? so tak timbullah isu gaji 50k vs gaji 800 untuk dapat subsidi petrol tu…ni kerajaan yang melalut rakyat lak yang kena

    eh banyak la aku melalut kat sini… kalau aku nak jadi keyboard warrior kat sini pun bukannya najib baca ape yang aku bebel ni…dah lah!! syukur minyak naik 20 sen je, bukan 21 sen…sekian

  24. Anonymous on

    Kau tak tau ke majlis pertunangan dia kos lebih kurang rm 400 000. Ds najib claim jab perdana menteri.

  25. Ajis Safarin on

    Cty… ko dh beli kereta? Rumah? Ke tinggal dengan family lg.

  26. Anonymous on

    Menteri malaysia memang tak fikir pun cukup ke tidak keperluan rakyat. Mereka hanya tau berpolitik je. Kuasa hanya utk kumpul kekayaan sendiri dan keturunannya sahaja. Cuba tengok kat media terutamanya tv, kebanyakkan hanya berita memburukkan parti lain dn berita korporat. Mana ada cerita rakyat..kalau rakyat kena makan buat mencari rezeki baru ada cerita rakyat. Sepanjg najib jd pm dia hanya janji negara maju, minta rakyt bekorban utk memajukan ekonomi negara..tapi bila lagi nak janji kebajikan rakyat..tapi hanya janji yg tak tau bila supya rakyat bersabar hgga ekonomi maju. Yg pcaya najib terus angguk je.

  27. Anonymous on

    1. Bil api rumah pm thn 2012 adalah rm 2.2 juta.
    2. Bil air rumah pm thn 2012 adalah rm 300 000 ++.
    Tu belum masuk kos jet eksekutif hotel dan shopping luar negara.
    Peduli apa ds rosmah dgn masalah kau orang semua.

  28. kudapadolo on

    Oh dikaulah manusia paling genius; segi ekon politik agama sex kesihatan semua bangsa atas muka bumi tak leh lawan.

  29. sabah&sarawak on

    ok..cuba tarik nafas dalam2 dan lapangkan dada, baca ni plak..

    Kerajaan BN/UMNO dah memerintah lebih 57 thn, tapi kenapa sabah dan sarawak tak maju2 lagi? minyak banyak kali naik, gula naik, elektrik naik, tapi kenapa sabah dan sarawak masih tak maju lagi? minyak perlu naik sampai RM100 seliter, baru nak majukan sabah dan sarawak ke? saya tak tanya semenanjung, saya cakap sabah dan sarawak je dulu..bila time 31 Ogos, kat tv ko pergi tunjuk sekolah sabah dan sarawak sekolah papan lagi..itu ko nak banggakan?? lepas tu ko tunjuk plak kat tv, budak pergi sekolah naik sampan..itu ko nak banggakan?? aku tak bangga tengok negara aku macam tu..rasa bodoh lagi ada.. bukan sepatutnya tv tunjuk sekolah dengan aircond siap solar lagi, itu baru betul..dengan jalan raya berturap lengkap lampu jalan, itu yang kita nak!!

  30. tiada sekolah on

    saya tak faham lah…kata ekonomi bagus tapi harga minyak naik sudah pasti harga barang lain naik….kata beras ada subsidi tapi beras national rm18 masih mahal dgn kualiti yang teruk.kata minyak masak subsidi tapi malaysia pengeluar bahan mentah minyak sawit….kata malaysia banyak hutang tapi golongan vvip kerajaan tak nak duduk hotel sederhana….tak faham lah…..adakah ini kesempatan atas kebodohan aku rakyat malaysia.

  31. Kerajaan sejak bawah Pak Mader Pak Abdul n tambah terok lagi sejak Pak Nojib jau banget beza baki bersih pendapatan antara contoh 1: kakitangan k’jaan dgn contoh 1: kontraktor
    (seperti nisbah RM0.0 dgn RM100,000.00)
    Cuba bapak-bapak pemimpin politik semua fikir dan buat pertimbangan…
    BAKI BERSIH SEBULAN :
    Gov. ser RM0.0 VS Contruction RM100,000.00
    gigit jari VS pembaziran…

  32. tak nak banyak fikir yang pasti aku nyesal undi bn.harga barang naik…lebih parah lagi naik harga petrol dan sewaktu dengan nya.

  33. Anonymous on

    Bukti akhir zaman yg benar dikatakan oleh Rasulullah… orang kaya makiiiiinnnnnn kaya… org miskin semakin terhimpittt dan miskin. Allah pasti akan gantikan kita dengan pemimpin yang lebih baik satu hari nanti.. era permerintahan pemimpin macam ni memang dah tak lama dah.

  34. Aduss pedih menusuk kalbu, sabar dato Najib, brim, jangan lupa bagi BR1M tiap-tiap bulan Bermula Tahun 2015 ni. Naiklah berapa sen pun harga minyak, janji ditepati ” BRIM setiap Bulan” Terima kasih, DAto!

  35. Salam,
    Sebab fikiran rakyat hanya bn sj boleh memerintah adalah kerana slogan ini negara melayu punya darah tumpah pun melayu punya maka umno adalah lambang melayu jadi hanya bn boleh dipercayai. Pas bukan lambang melayu tetapi islam maka kita dah pun tahu jawapannya. Lg pkr adalah campuran berbagai bangsa dan dap melambangkan komonis bagi bangsa melayu kerana cina . Maka fikiran melayu tak akan maju selamanya selagi melayu di bibir mrk, jadi melayu sdr pilih jln kebuntuan yg hanya akan menyusahkan melayu itu sdr.

  36. Petai Buruk on

    Si petai ni.. haih. Macam ni ibaratnya. Kalau 13 tahun defisit (macam meniaga 13 tahun rugi), bangsa kita yang dari 57 tahun diperintah oleh kerajaan yang sama kalau hari ni makin maju ke? dalam perniagaan contohnya, bangsa apa yang monopoli jadi pengeluar & pengilang? Bab tanah.. tanah rizab melayu makin luas ke makin kecil? Bab ekonomi.. lebih kepada pepatah ‘biar papa asal bergaya’.. imej nak negara maju.. tapi realiti mentaliti kita?

  37. tahun lpas lopas balik amik duit BRIM, den kona road blok 4 pnjuru dgn jpj, duit BRIM x sompat smpai umah, motor den dia org hntar pi balai

  38. CORRUPTION is our problem not SUBSIDY. Ketirisan,boros dan tak amanah. Boleh refer laporan audit negara.berapa bilion tiap2 tahun terbakar begitu sahaja.bukan minyak yang bakar tapi manusia berbangsa melayu yang memegang kuasa.dan anda penyokongnya.BAGUS!

  39. kan baik duit BRIM tu dibayar bulan2…. ek eleh ape ke bondenya sgt RM500 sebulan tu… korg ingat kita suke ke jdi miskin..

  40. seri wangi on

    klau kjaan bleh kawal ketirisan dlm pndapatan ngara, rmpas dan sita serta lucutkan hak harta perasuah & tokan dadah tentu kjaan x da. masalah nnk byar duit BRIM sbulan $500

  41. kak ros epon epen on

    kasihan & sedih melihat:-
    anak2 petani merenung jauh kbau kt tngah sawah
    anak2 peneroka mlentok dgn dadah
    anak pnoreh yg brmain dgn ular kapak & biji getah
    anak dreba yg bapanya mngukur jalan x ksudahan
    anak2 nelayan yg mbilang buih laut & burung camar yg pulang ptg
    anak2 buruh yg mlihat bju ayahnya yg brsalut simen

  42. patut diberi pghargaan kpda pgawai2. sprm yg. tlah. bjaya. meminimakan kerugian. & mnyelamatkan wang ngara

  43. Anonymous on

    Buat 2 kad utk rkyt msia terchenta. Kad org kaya dan kad org miskin. Sblm isi petrol/diesel isi dulu kad miskin pastu baru isi petrol/diesel bersubsidi. Org kaya xyah subsidi.haha!!!

  44. Anonymous on

    bilalah anak aku nak jadi menteri.. hantar bapak pegi haji nak

  45. sedih mbaca coretan adik siti hajar aladin, mpi ngeri adik siti akn jd tsunami drita rkyat malaysia bila BRIM diperkenalkan april 2015…

  46. Anonymous on

    Saya orang Sabah,dan apa yang saya lihat memang salah Pengurus kecil yg
    Pentingkan diri sendiri,pasal apa..???
    Pertama,kita cerita
    Ini tanah NT/RIZAB
    mengapa tanah tidak
    Boleh dijual kpd bukan bumiputera dan PTI baru mendapat IC sudah
    Boleh membeli tanah
    NT.kenapa???dan
    Dengan itu PTI dengan berani menjual sayur dan apa saja disekeliling pasar.mengapa???
    Inilah sebab orang
    Dusun malas dan sangat malas sampai
    Tanah sendiri berhutan rimba,tak nak tanam apa semua
    Harap bantuan kerajaan sahaja.dan sekali lagi menyusahkan kaum
    Bukan bumiputera.tanah yang dibeli oleh kaum Cina terpaksa
    Melalui pengurus kecil untuk menurunkan tandatangan dengan
    Bermacam macam
    Sogokkan.tahu tak..!!!
    Pengurus kecil keturunan PTI juga.
    Kenapa boleh..!!!???tq

  47. jahanam najib on

    Jahanam ko najib razak

    Aku sumpah ko mati laknat Allah…
    Skrg aku tgh ssh ko tbh la ssh…

    Mati ko dlm hina bsma ppuan puaka rosmah

  48. haa next pru xnk nyosal xyah undi bn dah la ye..jgn goyah plak time tu nnti die tabur duit dpn mata..

  49. Penjelasan rasionalisasi subsidi bahanapi yang cukup baik.Matlamatnya pun baik sebenarnya,tetapi kumpulan sasaran masih lagi tidak tepat.Malaysia ada 3 lapisan pendapatan rakyat iaitu tinggi,sederhana dan rendah.Rasionalisasi subsidi dilihat seperti memungut wang dari semua lapisan dan diberi kembali kepada rakyat berpendapatan rendah.Masalahnya ialah lapisan masyarakat berpendapatan tinggi atau rendah ni peratusnya tidak besar.Yang paling ramai ialah rakyat berpendapatan sederhana.Kesan harga bahanapi tetap terasa,tambah malang bantuan BR1M pula tak layak.Adilkah begitu?Sila kaji semula angka sebenar pendapatan bersih isi rumah.Perhalusi perbelanjaan pembelian aset2 jabatan kerajaan dan paling utama,tolong lantik menteri berkaitan ekonomi yang mampu menerangkan situasi semasa dengan bijak,bukan dengan kenyataan2 yang kelihatan seperti memperbodohkan rakyat.

  50. bang kau cerita kat kitorang ni dulu golongan yang bergaji 20k ke atas tu merangkumi berapa peratus penduduk malaysia sebenarnya? benda sekarang ni subsidi turun = harga naik. matematik + logik bang.lagi satu kau kata yang gaji tinggi biar bayar mahal? aku gaji engineer 3400 aku rasa aku bayar harga sama 2.30 per liter dengan jiran aku yang kaya ni. takda pula dia kata dia kena bayar 10.00 per liter. kau biar betul bang. kau paham macam ni je lah, petrol diesel tu asas kehidupan. naik benda asas kehidupan living cost kita pun sama naik padahal margin income kita tak naik. kau paham ke tidak?paham ke tidak?

    Oh mungkin aku salah kot. 2.30 perliter ni untuk golongan kaya je. yang gaji bawah 5k macam aku ni kena bayar 1.00 perliter. Rasionalisasi kepala abah kau.

  51. salam,
    saya malas nak msk hari ni sebab blog berita semasa terlalu lambat balas komen malah suspen lagi!
    tapi sebab rintihan dari sabah sarawak saya msk……!
    org sabah sarawak memang masih mundur malah jauh mundur dari semenanjung purata 20 tahun kemodenan yg ada skrg dari tanah melayu namun skrg baru kerajaan percepatkan kemajuan sabah sarawak supaya tak jauh bezanya dgn tanah melayu.
    dulu org2 tanah melayu pandang hina org2 sabah sarawak sebab mrk berfikir org sabah sarawak tinggal atas pokok!!!!!! yg atas pokok!!!! maka org sabah sarawak ketawa dgn kata2 itu malah ingat kata2 itu hingga kini . skrg org2 tanah melayu berkata lagi !!! org sabah sarawak banyak yg kaya malah kemakmuran juga semakin maju. kenapa????
    sebab mudah kenapa org2 tanah melayu lebih miskin dari sabah sarawak kerana mrk lebih maju dgn sdrnya mrk lebih berbelanja dari org2 sabah sarawak jadi tak hairan org2 sabah sarawak lebih kaya dari org tanah melayu.

  52. Aku pun xfaham celah mana korang dpt kata PKR @ PAS xblh perintah.. Bukan Selangor naik negeri tkaya sejak PKR perintah kew? Mse BN perintah, ada dgr Selangor negeri terkaya? Kelantan y korang kata miskin.. bukan negeri y paling rmai orang melayu kaya ka? Bukan tanah rizab Melayu paling byk kat Kelantan kew? Cer check tgk kat negeri lain, brapa kerat Melayu y kaya? Berapa kerat tanah rizab melayu y masih kekal. Samaada kurang xbaca paper atau dah baca paper tapi tetap jumud mcm dlu jugak

  53. SambalBelacan on

    Dear Najib Razak…what happened to you these days?…nowadays the ‘new’ Najib is unbelievable…you’re not like old Najib anymore…what’s really going on to you?…

  54. najib memang best

    timing pun cun

    paling hampeh paklah

    minyak naik jadi rm2.70 sen, tapi tak bagi apa2 pun kat rakyat

    projek untuk kroni ade la

    atleast najib benar-benar rasionalkan subsidi

    duit terus diberi kepada rakyat

    orang bodoh takkan paham

  55. #NajibNaikMinyak on

    Datuk seri najib, tolonglah kami rakyat malaysia rasa pengurangan subsidi 20sen tak cukuplah. Tolonglah kurangkan lagi subsidi. Kami harap datuk najib dengarlah suara kami, kami tak tau mcm mana nak belanja duit gaji kami yg sangat banyak ni. Banyak lagi datuk boleh buat untuk naikkan kos hidup sekarang sbb barang kat malaysia ni murah sangat sedangkan gaji dan pendapatan kami ni terlalu tinggi sehingga tak tau nak beli apa lagi. Kalau boleh datuk seri beri no akaun datuk seri pada kami, kami nak tolong bayar bil2 datuk seri dan nak belanja datuk seri honeymoon. Banyak sangat dah duit ni. Kalau boleh datuk seri cadangkan bulan ni semua companya dan kerajaan tak payah bayar gaji, sebb gaji bulan januari tahun lepas tak abis lagi ni. Sebelum lupa, kami nak tanya mcm mana kami nak tolong bayarkan hutang negara tu sbb tak luak duit gaji ni utk bayar hutang negara tu, celah gigi je.

    #NajibNaikMinyak

  56. engineer jugak on

    konsep subsidi ialah siapa pakai banyak dia lah yang lebih menikmati duit tu. cuba compare sekumpulan penduduk miskin yang bawak motor cabuk dengan sekumpulan tauke yang bawak kereta besar 3000cc. tiap bulan, siapa lagi banyak dapat duit subsidi?

    subsidi patutnya dihapuskan terus. keuntungan dari tu pulak jangan buat beli kapal selam ke kamera speedtrap ke pada harga 10 kali ganda harga asal macam biasa kerajaan buat.

    betul cakap ko, kena telus. ini asyik2 direct award kontrak ratusan juta kat kampeni yang baru bukak setahun dua.

    sebaliknya, keuntungan tu patutnya guna nak perbaiki lagi infra negara. perbaiki sistem pendidikan untuk tingkatkan mutu graduan dan mentaliti rakyat. bekalan air, pengangkutan awam. pendek kata semua benda basic lah. secara tak langsung pelabur luar negara makin ramai datang ke sini bukak kilang2 dan pusat2 r&d.

    malangnya realiti sekarang bila ada duit lebih sikit kat belanjawan diorang buat benda bukan2. tiba2 je dah umum syarikat itu ini dapat projek 70 juta pasang autogate ktm, pastu syarikatnya muflis lepas dua tahun. duit lesap. tapi ni contoh je. cerita dongeng je kot. cerita dongeng ni ada sambungan. diorang bukak kampeni baru dapat projek juta2 pasang autogate mrt pulak. lol.

  57. Anonymous on

    hahaha memang lawak. melayu singapore tak maju jika dibandingkan dengan bangsa lain di sana. nuff said.

  58. Anonymous on

    konsep subsidi ialah siapa pakai banyak dia lah yang lebih menikmati duit tu. cuba compare sekumpulan penduduk miskin yang bawak motor cabuk dengan sekumpulan tauke yang bawak kereta besar 3000cc. tiap bulan, siapa lagi banyak dapat duit subsidi?

    subsidi patutnya dihapuskan terus. keuntungan dari tu pulak jangan buat beli kapal selam ke kamera speedtrap ke pada harga 10 kali ganda harga asal macam biasa kerajaan buat.

    betul cakap ko, kena telus. ini asyik2 direct award kontrak ratusan juta kat kampeni yang baru bukak setahun dua.

    sebaliknya, keuntungan tu patutnya guna nak perbaiki lagi infra negara. perbaiki sistem pendidikan untuk tingkatkan mutu graduan dan mentaliti rakyat. bekalan air, pengangkutan awam. pendek kata semua benda basic lah. secara tak langsung pelabur luar negara makin ramai datang ke sini bukak kilang2 dan pusat2 r&d.

    malangnya realiti sekarang bila ada duit lebih sikit kat belanjawan diorang buat benda bukan2. tiba2 je dah umum syarikat itu ini dapat projek 70 juta pasang autogate ktm, pastu syarikatnya muflis lepas dua tahun. duit lesap. tapi ni contoh je. cerita dongeng je kot. cerita dongeng ni ada sambungan. diorang bukak kampeni baru dapat projek juta2 pasang autogate mrt pulak. lol.

  59. skrg pun harga brg2 dh mula naik… tu blum smpai april 2015 …. sbnarnya amalan buruk dan rasuah pnjawat awam kita jdi punca pndapatan ngara kita mrosot & kita dok kja bhutang

  60. klau ketirisan pndapatan ngara dpt dikawal dgn baik… ia akn mnjana pningkatan pndapatan dlm jumlah yg cukup besar…. kjaan juga mgkin mampu bayar duit BRIM secara bulanan

  61. kapral sen on

    kgagalan kjaan mngawal & urus pungutan hasil2 kjaan dgn cekap. mjadi punca pendapatan ngara kita jdi “tiris & bocor”…

  62. pintu masuk di sempadan ngara kita yg spatutnya mjadi benteng awal prtahanan ngara mtlah jadi medan sulit beberapa kerat pnjawat awam kita mpraktikkan rasuah, salahguna kuasa & pecah amanah… bahkan terlibat dgn aktiviti mngelak cukai, pnyeludupan brg & manusia

  63. Saiful Nang. Banyak org quote apa yg di tulis tp bagi aku apa yg dia tulis tu sama ada org mmg dah tahu ataupun merapu. Dr beli kereta second lah, penjagaan anaklah dan berniaga cara cinalah. Aku kadang2 xpaham àpa yg bagusnya dia ni. Benda yg dia tulis semua org dah tahu (ataupun yg share tu jer yg x tahu). Mcm apa yg dia tulis ni. Cuma 1 jer aku nak komen, kalau minyak naik, org beli iriz ke axia? Org beli perodua yg biasanya kisah tentang minyak. Org beli proton minyak tu kurg sedikit sahaja penting berbanding sàfety.

  64. Anonymous on

    Lihat,!!!!sepuluh jari
    Awak..semuanya halus
    Halus macam perempuam..macam
    Manalah nak meningkat..!!!memang
    Saya pernah makan nasi
    Kicap nasi garam.saya
    Tak pandang saya miskin
    Dari umur 18tahun
    Saya berdekad seperti samurai .saya Akan tebus hutan ladar laut
    Asal dapat cari wang
    Halal dan senatiasa berdoa.untuk menjadi
    Seorang yang rajin,amanah,jujur terhadap tuan saya.biarpun tuan saya untung satu juta.gaji saya baru rm450.00 makan minum sendiri
    Tanggung dan dapat juga
    Setiap bulan saya kirim Seratus ringgit untuk ibu.sehinggalah hari bantuaan apa apa tidak
    Berani saya minta
    Kecuali sakit.apa yang kita halus berterima kasih ialah kerajaan Kerana hospital fee percuma ini lah yg halus
    Kita syukur.tq

  65. ala u ollssss… jgn la marah… hubby i naikkan minyak untuk i pegi happy…. u ollsss tak mau ke mama happy… mama happy bila dapat naik jet… dapat handbag gucci baru… dapat cincin sebesar badan mama yg baruu… baru la mama happy…. u olls syg mama kan? mama pun syg u olls… ok la, mama nak pegi naik sampan kat vanice jap lagi… daaaa…

  66. Anonymous on

    no komenla.mna2la pucuk pimpinan kta mau buat kputusan.berpegangla pda prinsip islam.cuma itu jak sya minta pihak atsan yg bkaitan pantau gji pengawal kslamtan.sbb suami sya msi lg bgji rm900 sbulan.sya sgt bsyukur tpi mcm mna ya mau cukupkan perbelanjaan bulanan pabila mhadapi segala kenaikan harga ni…anak2 msi mnyusu.len lgi perbelanjaan dapur..hhuuu mcm mau pecah jak otak memikir..

  67. Pencacai makin miskin…jerung makin kaya. Pencacai belia brg mahal..bengong cari duit. Jerung beli brg mahal bertambah duit…insaflah pencacai..eh silap petaiii

  68. Anonymous on

    Patutkah kita faham dgn alasan yg serupa setiap kali mnyk dikurangkn subsidinya? Apa istimewanya sbagai rkyt Malaysia dipaksa mmbayar hrga yg tinggi utk mmbeli mnyk sedangkn Malaysia antara pngeluar mnyk dunia. Di mana keadilannya bila pngagihannya tidak mnepati sasarannya? Brapa ramai org kaya brbanding rkyt yg biasa2 di Malaysia ini. Tngok brapa rmi golongan pnerima brim? Spatutnya sbagai wargangara tiada apa yg beza. Yg kaya mmbyr cukai d golongan bwahan mndpt faedahnya jd soal hrga mnyk prlu diselaraskn samarata tak kira siapa yg mnggunakknnya. Jgn babitkn ttg pnyeludupn,org asing d sbagainya. Apakah kerugian yg sgt bsr ditanggung krjaan hnya krn itu brbanding rakyt yg rata2nya brgelut mnyara hidup. Bknkah lbh baik dizaman teknologi ini.mmbeli mnyk cuma mnggunakn skeping kad yg trcatat nama,knderaan,jmlah digunakn d sbagainya. Jadilah krjaan yg prihatin agar kesejahteraan rkyt dpt diteruskn. Sekian terima kasih.

  69. panjang nya c Petai menguraikan subsidi minyak tu yea,la.. wat penat jer..kan senang cam ni je,ini semua harta KERAjaan BN yang punya,suka hati lah nak wat pe kan.kahkah

  70. maaf cakap lah yea..pasai KERAjaan BN kaki putar yg tau nak naikkan barang dan wat harta cam hak sendiri,lain kali undi lah lg DACING

  71. RakyatPapaBnSenang on

    Hakikat nya selepas ini ramai yg akan mengidap stress kesempitan kewangan, tak mustahil bunuh diri pun ada nanti, jenayah dah tentu naik, terkini pelajar universiti lagi terdesak sbb 80% keluarga di negara ini bawah pendapat rm3000(garis kemiskinan), terbukti setiap keluarga tentu mempunyai satu atau dua anak yg menganggur siswazah terhormat

  72. Anonymous on

    Anak bangsawan, anak dato dan anak anak orang kaya sukar memahami masalah rakyat marhaen. Silaplah pilih pemimpin kalangan yang tersebut…. sekian

  73. Anonymous on

    Org kaya byr cukai org biasa dpt faedahnya. Apalah nak beza2kn smpikn subsidi mnyk pn nak dikurangkan. Tak siapa pn boleh faham dgn alasan mcm tu.

  74. Anonymous on

    Tak baca pun dia tau rakyat semua dh bising. Kalau semua diam dan pengecut sebagaimana sebilangan besar org kita jibby akan ckp rakyat semua setuju. !

  75. Saya setuju jugak dengan pandangan penulis… DS Najib perlu rasa sendiri kesukaran untuk tahu dan faham apa itu kesukaran… Saya pernah menginap di Resident House Kuala Lipis. Antara tempat DS Najib membesar yang kini jadi hotel penginapan.. Besar tak besarnya rumah tu, bayangkan… dalam bilik ada bilik.. Dan ada banyak lagi bilik lain.. sebab tu buat hotel. Itu tempat DS membesar.. Macam saya ni dan saya yakin ramai rakyat di Malaysia ni membesar di rumah yang ada bilik walaupun kongsi dengan adik beradik dan beralaskan “toto”di lantai. Dato Seri pernah rasa?

  76. Anonymous on

    Kasi baby minum sirap?? Huhu.. mcm pernah buat.. waaaa! Sedih!!! Kasi la peluang org lain perintah plak.. adoiii.. payah sgt ke

  77. Anonymous on

    Aku jua terasa sebagai anak Sabah wahai PM.Najib hidup semakin susah ..,.,,,,

  78. Tony Pua Chu Kang on

    Kelantan banyak rizab tanah Melayu sebab orang cina tak banyak.. haha..

  79. Satu je saya nak tambah. Kalau betul kerajaan tak nak bagi subsidi utk rakyat kaya senang je tutup semua stesen minyak. Buat apa buka. Sebab rakyat marhaen tak guna minyak yg byk. Habis citer

  80. Anonymous on

    cap ayam punya manusia, x adapun x apa. adapun menyusahkan orang. asyik asyik 20 sen naik. poyo betul lah ko, minyak x naik yang sebenarnya kurang subsidi. puii banyak betullah ko konar baring.. ko aniaya lah rakyat. doa doa org teraniaya insyaAllah dikabulkan. umur dah senja tak ingat lubang kubur.. apa nak jadi lah. ingt hebat sangat, esok ka lusa kalu nafas dah sampai kat halkum nyesal tak guna dah.. tobatlahh

  81. Ni lah kalau pemimpin yang tak berpegang kepada hadis dan sunah…bunyi islam…sekarang kalau rakyat masih buta hamba pun tak tahu lah nak kata apa lagi kat rakyat Malaysia ni..

  82. Siapa kata Msia akan bankrap ?
    Msia mempunyai asset, pelaburan , dana sebanyak RM 1000 bilion tak termasuk simpanan Bank Negara sebanyak RM 400 bilion.
    Dengan untung hanya sebanyak RM 560 bilion , sebenarnya kedudukan ekonomi negara adalah selesa dan kukuh.

  83. Anonymous on

    kerajaan naikkan harga minyak, mengakibatkan harga barang terus meningkat..kos hidup semakin meningkat. Tapi apa yg mampu kerajaan buat sbg tanda prihatin hanya, “mengingatkan peniaga supaya tidak menaikkan harga barang”. haha dia ingat ckp cam tu masalah selesailah..Patutnya menteri ckp dgn diri sendiri supaya tidak menaikkan harga minyak yg mengakibatkan kesan berantai. Rasanya najib dan pakarnya hanya belajar ekonomi rumah tangga.

  84. Gulingkan aje kerajaan skrg ape susah, kita rakyat ada hak nk turunkn najib, takkan yg pahit pun kita kata manis, setakat merayu, kutuk, suruh ltk jawatan diowg peduli haper. Coup d’etat (kudeta) adalah jawapan sebenar utk rakyat Malaysia

  85. Firdaus Yahya on

    Emas hitam membuatkn hati manusia jdi hitam..hanya sekadar mjdi bahan bakar kpd mereka yg tamak dan ingkar.

  86. memang terbaikkk lah…tang ujung skali 21 sen tu mmg kelakar..hilang kejap stress

  87. kau pun satu..dah tau lesen ka atau road tax ka yg takde..usah la gatai naik motor masa ambik duit brim tu..kau bwk basikal je dah leee..heeiiii

  88. lensahitam on

    najib x bleh pakai dan x relevan dah,dia n kroni cekau duit rakyat tuhan nak tunjuk perompak plak cekau berjuta duit bank.

  89. kemana pegi nye ayat yg biasa Najib sebut..”merasai denyut nadi rakyat”…akhirnya kepala rakyat yang berdenyut denyut.

  90. Anonymous on

    Hutang negara byk tp bla buat kursus2 pak menteri duit minyak nk claim, gji dpt..hitel nk yg 5 star…apekije korg nie mnteri abeskn duit rkyat

  91. Anonymous on

    Ko cakap ngarut nak bodek dapat naik gaji. Minyak naik harga barang dan perkhidmatan yang lain-lain pun naik. Orang miskin takde beli barangkah?

  92. Anonymous on

    Itulah pengorbanan kerajaan kpd rakyat. Duit kerajaan bukan duit rakyat? Venezuela bukan pengeluar minyak yg besar tp jual mibyak kpd rakyatnya 16sen seliter brp banyak subsidi yg kerajaan venezuela bg bising pn 1 dunia

  93. Anonymous on

    Mengapa merokok sangkub??membeli empat nombor ekor
    Bukan satu dua rm
    Beratus rm sangkub???!!

  94. Anonymous on

    Hutang dn Cukai negara sudah over exceed, gaji lak ikut quota, Nak topup kena call cuepac.

  95. Anonymous on

    Ini lah kou orang pertama gila sudah
    Pagi pagi 2.55am?????
    His!!

  96. Senang cite macam ni la,lain kali undi lg Bn,undi lg jangan tak undi..ambik smua brim microwave gula garam asam keping yg dia bagi masa mengundi buat balik rmh,tgk jadi ap,mna tau mnde2 tu ckup utk jadi bekalan setahun,serious ak x paham nape org undi bn lg walhal dah bnyak kali janji tp x auta je lebih..Sedih,sedih, sadis ak baca komen2 org2 susah,Allahurabbi..perit tekak ak nk telan air liur bro..tp xpe,kome jgn risau biar Allah je yg balas,pemimpin yg zalim x tau ksushan rkyat dia,kita jmpa di hari prhitungan nanti,tgk mna kau org boleh lari..moga Allah redha

  97. Anonymous on

    Tak payah tipu lah..ko entah keje ke tak, entah2 mkn duit mak bp jer.

  98. Anonymous on

    Ingatlh rakyat malaysia, makin bnyk bn beri pada rakyat, makin bnyak lg yg bn akn ambik dr rakyat. Masa PRU nanti bg rm10 pun ada kata bn baik, padahal berpuluh ribu billion bn dh cekik drah rakyat terus lupa. Ada jg yg takut nak undi parti lain sbb takut kena tindakan oleh bn, seperti bn ni raja kat malaysia ni. Klu semua tak undi bn, bn takkan berkuasa lagi, bl tak ada kuasa bn tak boleh buat apa dah. Kita hanya ada kuasa undi je, jd jgn sia2kn, ajar bn tu tentang kuasa rakyat, mereka dh selesa tipu rakyat dn mereka takkan sedar siapa rakyat. Mulai hr ni semua kena cuci minda saudara mara sendiri jgn lagi undi bn. Bn parti lapok, otak pun dah lapok, mereka tak tau susah senang rakyat, mereka semua tengok rakyat dlm kertas, klu laporan kat kertas tak baik, pelapor akn dipersoalkan dan cara mudah mereka nak laporan baik2 je nak tunjuk kat dunia, tapi bkn nak bantu rakyat. Bn kena ajar cukup2..

  99. Anonymous on

    Ingatlh rakyat malaysia, makin bnyk bn beri pada rakyat, makin bnyak lg yg bn akn ambik dr rakyat. Masa PRU nanti bg rm10 pun ada kata bn baik, padahal berpuluh ribu billion bn dh cekik drah rakyat terus lupa. Ada jg yg takut nak undi parti lain sbb takut kena tindakan oleh bn, seperti bn ni raja kat malaysia ni. Klu semua tak undi bn, bn takkan berkuasa lagi, bl tak ada kuasa bn tak boleh buat apa dah. Kita hanya ada kuasa undi je, jd jgn sia2kn, ajar bn tu tentang kuasa rakyat, mereka dh selesa tipu rakyat dn mereka takkan sedar siapa rakyat. Mulai hr ni semua kena cuci minda saudara mara sendiri jgn lagi undi bn. Bn parti lapok, otak pun dah lapok, mereka tak tau susah senang rakyat, mereka semua tengok rakyat dlm kertas, klu laporan kat kertas tak baik, pelapor akn dipersoalkan dan cara mudah mereka nak laporan baik2 je nak tunjuk kat dunia, tapi bkn nak bantu rakyat. Bn kena ajar cukup2..!!!!!

  100. cadangan saya x payah subsidi langsung.. duit subsidi salurkan kepada rakyat dengan betul. kerana tiap kali minyak turun harga barang tetap naik x turun2.. bila minyak naik harga barang naik lagi.. kalau xde subsidi harga barang naik juga kite tukar kerajaan BE end serta merta.. cukuplah alasan pemimpin politik untuk dapat undi rakyat dengan bermain dgn harga minyak dan subsidi.. rakyat dah bosan dengan be end.. sila tukar pemimpin yg lebih bagus!!!!

  101. wakil rakyat,kroni2 dan pihak2 berkepentingan tiada hati perut..terus memeras rakyat sendiri..nak capai mcm2..rakyat sengsara..nak mengurang beban rakyat tp rakyat bertambah terbeban..cakap saja dengan penuh putar belit..cukup2lah menipu rakyat..pemimpin2 negara dan pihak2 berkepentingan hidup senang lenang tanpa fikir kos hidup yang semakin meningkat..mereka tak beli belacan pun..bulu ketiak pun rakyat cabut..kesian rakyat berjuang untuk meneruskan sebuah kehidupan..tp pemimpin menggunakan pelbagai cara dan helah yang begitu taktikal untuk memastikan mereka boleh survive dan terus berkuasa..siapa yang salahguna subsidi sebenarnya..siapa dalang seludup diesel..pengurangan@penghapusan subsidi belum tentu menyelesaikan masalah,,naiklah petrol rm5-rm10 seliter baru selesai masalah..

  102. apa kata subsidi mnyak diteruskan & org miskin sja guna mnyak, org kaya guna gas.mcm bas rapid kt penang

  103. Cty memanglah takde masalah gaji rm900 pun.Duduk kat taman tunku. baru sekolah tingkatan 2. Barua ko Cty, itu dah kategory jutawan kat sekolah.

  104. RAKYAT PERIHATAN on

    SEBAB KERAJAAN NAIKKAN HARGA MINYAK!Simple nak faham.Hutang negara sekarang 600 billion ++.kita umpamakan hutang negara macam hutang keluarga kita.KERAJAAN ada pendapatan negara,perbelanjaan negara & perbelanjaan pembangunan.Katakan pendapatan keluarga rm2,000 sebulan.setelah tolak katakan perbelanjaan bulanan rm1800.simpanan rm200.tetapi KERAJAAN tak buat macam ni.contoh pendapatan negara 200 billion.perbelanjaan rm150 billion.pembangunan rm50 billion.Bayar hutang lama rm50 billion.kalau ini terjadi pastinya kerajaan tidak menaikkan minyak di saat harga minyak dunia jatuh.rakyat malaysia mengharapkan sesuatu semasa perbentangan bajet nanti.tetapi rasanya kerajaan tak mampu nak mengurangkan kos sara hidup rakyat disebabkan oleh penyelewengan, ketirisan yang bertambah pastinya bajet defisit tahun ini akan bertambah lagi.

  105. Anonymous on

    Bagi lah segala harta
    Kepada orang miskin supaya miskin lah seperti
    Orang miskin baru lah rakyat puas hati
    Yah kan???setuju tak!!..

  106. Wahai Petai, Pemimpin kalau pandai memerintah, pandai ekonomi, tak de maslah nak bagi subsidi kepada semua rakyatnya. Disebabkan pemimpin Malaysia (UMNOBN) ni tak jujur, kaki seleweng, Rasuah itulah yang menyebabkan hasil negara hancur musnah. masalah gaji besar atau kecil dapat subsidi tak sepatutnya berbangkit jika pemimpin ada kejujuran dan keikhlasan, tak songlap harta negara, Pemimpin sendiri hidup dengan subsidi lagi banyak.

  107. Budget rakyat dah lama defisit macam kerajaan m’sia jugak, macam mana nak jadi negara maju pada 2020 kalau macam ni, kerana gangguan kerajaan guna senjata minyak pada rakyat sendiri dan macam2 lagi

  108. Anonymous on

    Dacing dacing Aja
    Dacing pasar setiap
    Tahun mesti upgrade kalau tamat tempoh mesti disaman kementerian Hal Ehwal tapi apa yang
    Saya hairan Dacing
    Bn masih di guna pakai..bukan kah halus
    Dijual besi buruk untuk di Dacing.????

  109. Anonymous on

    betul, kalau nak kata sekolah, memang banyak bangunan kayu yg dah uzur. kalau jalan utama dari serian ke miri mungkin ke lawas memang tak ada lampu jalan, harap lampu kenderaan sendiri sahaja, jarak penglihatan kurang dr 40meter atau 30meter waktu mlm, kalau hujan lebat waktu malam, hanya nampak depan kereta je, tambah lagi jalan banyak selekoh memang tak nampak apa, kadang2 terpaksa berhenti tengah jalan. Sebab tu kemalangan biasa waktu hujan. Apa menteri boleh buat, memang mereka tak tau sebab mereka hanya duduk dlm helikopter. 98% jalan utama sarawak tak ada lampu jalan. Kalau syarikat yg turap jalan pun tak ikut spec yg sepatutnya, cepat rosak, membazir duit je..kerajaan tak ambik tau pun. Tiap tau peruntukan jalan pun tak guna.

  110. Anonymous on

    Bagi menteri bn, jadi menteri bukan nak bantu rakyat atau negara, tapi cuma berniaga dengan nasib rakyat. Sebab tu menteri dan keluarga hidup mewah, rakyat pula dibiar susah, bantu hanya untuk jadi topeng, dibelakang rakyat bahagi kekayaan negara dgn keluarga dan kroni. Yg bebal tak sudah masih undi BN ni apa hal..dah tak serik lagi ke. mereka hanya tunjuk baik bila nak undi je, masa kempen berapa hari je, tapi kita hidup bawah mereka bertahun2, susah pun bertahun2. Tengok sekarang, ada mereka dtg jenguk rumah ke rumah tanya kabar? dengar suara rakyat pun tak. kalau nak undi masa kempen, lumpur, banjir atau harimau dtg pun mereka redah nak jumpa rakyat..

  111. Anonymous on

    sepatutnya kerajaan berjimat, supaya wakil rakyat tidak boleh naik helikopter ke tempat yg ada jalan raya atau naik bot. Disamping berjimat kos naik helikopter, mereka tau jalan yg digunakan oleh rakyat mcm mana. Mana ada rakyat guna helikopter.

  112. Anonymous on

    Malas nak jawab panjang2..nanti orang x baca pun..marahkan nyamuk kelambu dibakar..marahkan orang berada dapat sabsidi minyak..ditarik sabsidi minyak..sungguh bijak tindakan PM ku..biar semua x merasa sabsidi..orang berada x terasa kesan pun.. orang kebayakan semakin menderita..apakah malang rakyat malaysia dapat PM berpaksikan RM..

  113. Patut menteri ni bagi gaji ikut gaji kakitangan awam. Baru dia tau betapa berkira2 dak belanja. Ni dah ada gaji, kemudahan sampai kereta semuanya rakyat yg bayar. Yg potong subsidi tu memang x patut.Nak elak pendatang asing guna konon. Tpi yg jemput pendtg asing bekerja kat ldg sawit beratus org yg disediakan kemudahan api,air dn tempat penginapan sekali. Siapa yg salur subsidi kat mereka tu??? Ckp pakai kepala lutut.

  114. SambalBelacan on

    Itulah dia namanya dunia politik…apa2 pun boleh…lembut gigi dari lidah…kalau nak menang undi tu kenalah bermuka2 manis…masa kempen tu…jangankan lumpur, banjir atau harimau…kalau disuruh minum air kencing rakyat pun diorang sanggup…

  115. SambalBelacan on

    Kalau aku ada pilihan samada jadi pemimpin atau manusia biasa…aku lebih suka pilih hidup sebagai manusia biasa…sebab kalau jadi pemimpin, kalau riwayat dah tamat…masuk dalam kubur nanti tentu tersiksa kerana akan ditanya banyak persoalan2 sebagai pemimpin oleh malaikat…itu belum lagi diakhirat dihadapan Allah…lagilah berat nak menjawabnya…

  116. Anonymous on

    Kalau rakyat senang, BN akan susah (undi).
    Kalau rakyat susah, BN akan rasuah.

  117. Anonymous on

    dalam graf BN semua akan naik, harga minyak naik, barang naik, semuanya naik, termasuk najib pun dah tak nak turun sampai bila2. GST tak lama lagi, jgn haraplah harga brg tak naik. Semua BN cakap satupun tak boleh percaya. Kesian najib kena kutuk setiap masa, yg patut kena kutuk adalah pengundi BN, mereka yg beri kuasa pd najib dan rosmah.

  118. Anonymous on

    najib dok kata rakyat malaysia harus berkorban demi negara malaysia…maka dia akan korbankan rakyat malaysia dengan bersahaja …..sebab rakyat terpedaya dengan janji madu yang di tabur …rakyat di dahulukan…maka akan terkorbanlah hidup masa depan rakyat……

  119. Anonymous on

    cara mudah pemimpin yang tandus idea untuk mencari tambahan deposit negara…. hang bagi lah siapa siapa pun memimpin …suruh buat macam najib…. si sudin kelas tingkatan 3 tu pun boleh….idea senang….najib akan END SOON….Rakyat penyokong kecewa dan tertipu dengan janji manis mu……1 malaysia terkorban…..

  120. gara2 kos sara hidup yang semakin meningkat rumah tangga aku semakin tidak aman……sentiasa berkerja lewat malam untuk menyara keperluan keluarga.jarang berjumpa dengan bini anak….bini nak beli itu ini pun tidak dapat ditunaikan.semakin susah hidup ini.

  121. Pembaziran dijabatan kerajaan sebanyak rm28 billion setahun itu subsidi apa.
    kenapa itu tak di kurangkan, kenapa mesti bebankan rakyat.

    jam dinding harga pasaran rm 100 dibeli dengan harga rm 3810 ini subsidi apa ke jadah

    patut ke rakyat bayar semua ini.

  122. Anonymous on

    pembaziran di jabatan kerajaan setahun rm 28 billion itu subsidi apa.
    kenapa itu tak di kurangkan, kenapa mesti bebankan rakyat.

    jam dinding harga pasaran rm 100 dibeli dengan harga rm 3810 pengerusi sprm kata orang bodoh tak boleh di dakwa.
    kenapa rakyat mesti bayar gaji mahal pada pengarah yang bodoh.

    patut ke rakyat bayar semua ini.

  123. pembaziran di jabatan kerajaan setahun rm 28 billion itu subsidi apa.
    kenapa itu tak di kurangkan, kenapa mesti bebankan rakyat.

    jam dinding harga pasaran rm 100 dibeli dengan harga rm 3810 pengerusi sprm kata orang bodoh tak boleh di dakwa.
    kenapa rakyat mesti bayar gaji mahal pada pengarah yang bodoh.

  124. Dapat BRIM 500 hengget sejuk hati pangkah BN
    Dapat Bonus 1 Bulan sejuk hati pangkah BN
    Minyak turun 5 sen. Gaji naik 5%.

    Lepas PRU maki hamun kerajaan, asyik2 bonus 500 hengget, barang naik, cukai naik, minyak naik berpuluh2 sen, gaji tak naik-naik.

    PRU seterusnya ulang langkah diatas.

    Melayu memang Bodoh.

  125. Tangkap anak ikan jer….heboh bagai…

    Bila nak tangkap Jerung2 dan Pemberi umpan sekali?

  126. Kadang-kadang terfikir,

    Adakah kerajaan sengaja memiskinkan rakyat supaya wakil rakyat dapat menghulurkan bantuan? Kalau semua kaya wakil rakyat nak buat keje apa? Nak cerita pasal pembangunan, sosio-ekonomi, tapi tiada kelulusan la pulak.

    Atau

    Memang rakyat suka jadi miskin supaya dapat bantuan percuma macam BRIM. Sebab itulah undi BN.

    Undi BN.Makin Miskin.Makin Banyak Bantuan.Percuma.Undi BN.Makin Bertambah Miskin.Makin Banyak-Banyak Bantuan.Percuma dan Percuma.Undi BN lagi.Ulang lagi.Sampai Mati.BE END

  127. Orang lain macam tu juga. Gaji beribu-ribu….nak beli barang itu ini mengaru-garu.

  128. Anonymous on

    Inilh pembaziran yg lebih teruk drpd subsidi..tu baru jam, bagaimana projek mega, mesti mega juga pembaziran. Yg kaya kroni.

  129. Takpe petai, aku sokong walau pedih memikirkan belanjawan peribadi…
    tunggu jumaat ni

  130. Ko ni eng. Cap ayam kot. Maksud si petai org kaya guna kete cc besar dan guna minyakl lagi banyak. Kurangkan subsidi so bayar lebih la si kaya tu….bahlul

  131. Kita berdoa lah pada yg Esa…kat Dia sajalah tempat kita mengadu…pemimpin ni manusia biasa…Ya Allah…andai kata pemimpin kami zalim Kau tunjukkanlah dia jalan sebagaimana khalifah2Mu yg terdahulu dalam memimpin ke jalanMu…

  132. Anonymous on

    btengkar psl org kaya dgn miskin kau org tahu ke mmana kerajaan nak jual minyak kpd org kaya mahal n org miskin murah, dr dulu kini n selamanya ker x pandau

  133. SambalBelacan on

    Kalau ada berani tangkap Jerung2…nanti si Jerung2 tu pulak menyerang balik si penangkap Jerung…lebih baik tangkap anak2 ikan aje…

  134. tk perlu hasutan anwar or rafizi….
    rakyat Malaysia dh yg boleh berfikir…
    ada yg lebih hebat dari najib or anwar ..tetapi tkada peluang…kalau ade peluang pun tkde ape yg boleh dibuat sbb kita bukan ahli politik and tkde penyokong taksub yg hanya di cucuk hidung.

  135. Klu boleh…sejak tahun 90 an lg rasanya kita boleh majukan sistem train.. Tp negara yg Ada teknologi buat train in nak ker jual murah Kat malaysia? Transfer teknologi lgla jgn harap….

    Lawak pasal air mmg tak lawak…tp itula realiti ….bila cadang langat 2 tak setuju pulak.. Last2 sign jgk agreement bila dah trdesak…sapa Susah? Rakyat jgk kan

    Rezab minyak negara…. Aku rasa ko kena cr info pasal oil security…perhaps national security jgk… Aku harap ko cukup pandai untuk kaitkan dua benda tu… Ko cr sendirik

  136. tak ape kita miskin..nanti bila kita jatuh lagi miskin….kita rompak aje dia orang kaya-kaya mcm pak menteri kita..biarlah sosialisme kita teruk..keja pun mcm tak berkerja..bagus merompak..pak menteri yang kaya..tengok mcm MORO..biar putih mta jgn putih tulang..rompak

  137. pop, kalu undi pr dan pr menang kau rasa kau terus jadi kaya ke.kau rasa melayu semua jadi kaya ke.kau rasa miskin akan hilang ke.kau rasa takde orang miskin ke..cuab kau tengok kat jalanraya kereta besar besar berlambak.belom rumah lagi..yang xde kau je…

  138. pop, duit tu sebenarnya berjalan..cuma yang kau dapat segitu..ada orang tu dia dapat banyak..

    kau kerja apa pop?

  139. Suara Rakyat on

    Terima kasih atas kepimpinan DS Najib Razak dan usaha keras PM membela nasib rakyat

  140. Suara Rakyat on

    DS Najib adalah PM pertama di Malaysia yg menyalurkan wang bantuan secara terus kpda rakyat melalui pmberian BRIM

  141. Suara Rakyat on

    UDS Najib adalah PM pertma di Malaysia yg salurkan bantuan wang tunai kpda 7 juta individu dan isi rumah miskin secara terus melalui BRIM

  142. GST 6% tu untuk ko jugak, nak buat sepitan, skolah bgi budak cedik, jalan bgi mu repit… subsidi minyok dan mace2…
    mu bodo lgi

  143. Saje jer aku tulis LMK1M supaya senang aku nk tulis pasni….. . benda tu ialah mesin2 kuda yg beroperasi secara haram di seluruh negara sekarang

  144. Saje je aku tulis shortform mcm tu bagi senang aku nulis dan sebut pasni

  145. Aku nk cite kt korg pasal sindiket mesin kuda haram yg dah bertapak puluhan tahun di Malaysia….. ianya dah jdi satu empayar yg menakutkan…. dalam senyap dia mcm lintah mghisap dan mnyedut duit x kira masa siang mlm pagi petang 24 jam

  146. Yang menterii sapu cara menteri, yang toke mesin kuda sapu cara toke mesin kuda……lama2 rakyat tinggal tulang

  147. kesian nasib rakyat yg makin tersepit, dah la dapat duit x seberapa …. kena kikis pulak dgn toke2 mesin kuda ….. lama kelamaan rakyat malaysia yg miskin tinggal “tulang dgn kulit”

  148. Orang atas pakat sapu agih duit sesama mereka, pastu dia orang tuang sikit2 kat rakyat…… “rakyat” yg dapat sedikit duit tu ditebuk pula juburnya oleh toke2 mesin kuda….. hasilnya ekonomi rakyat jadi kurus dan tinggal tulang dgn kulit

  149. Anonymous on

    pendapatan hasil. “rumah perjudian haram” tak dikira dalam pendapatan negara dan meeka x bayar cukai……. dlm erti kata lain mereka untung bersih…. Pengusaha2 rumah perjudian haram boleh jadi jutawan dlm tempoh setahun beroperasi

  150. Sebab tu jgn terkejut tengok toke2 rumah perjudian haram dlm sekelip mata boleh pakai bangle dan rantai emas, mercedez 320 dan tinggal kt banglo mewah…..

  151. Bayangkan si toke. Mesin Kuda tidor sedap2 kat rumah ….ada “sang lembu” yang dok jolok duit masuk kt peti besi dia…..

  152. DS Najib perluu prihatin perjudian haram dan mesin Kuda haram makin bertambah di Malaysia dan mereka jadi punca kpda “ketirisan wang pendapatan negara”

  153. Pengusaha2 Mesin Kuda telah mnyebabkan ramai kontraktor dan usahawan bumiputra jatuh bankrap, muflis dan bisnes “gulung tikar

  154. Industri Mesin Kuda ini menjatuhkann imej dan mencabar intergriti PA Malaysia kerana amalan RASUAH dan SALAHGUNA KUASA

  155. Anonymous on

    PA tu penjawat awam atau kaki tangan Perkhidmatan Awam atau disebut Kakitangan Kerajaan

  156. Anonymous on

    TAHNIAH PDRM atas usaha gigih dan berterusan memerangi dan menangkap toke2 Mesin Kuda haram di seluruh negara….Industri ini telah menggemukkan toke2 dan mengkuruskan rakyat sehingga tinggal “tulang dan kulit”

  157. Anonymous on

    Apakah caj dan hukuman ke atas pesalah penggubahan wang haram??

  158. biarkan semuanye berlalu…stiap ape yg berlaku pasti ade balasannye…ingatlah wahai smua Hamba Allah…balasan akn pasti jua…wlaupn sebesar zarah akn dikira juga…azab Allah amat lah pedih dan menakutkan..

Leave A Reply