BREAKING NEWS : Berita Terkini Krisis Menteri Besar Selangor... SEMAK BERITA SINI!

Tenaga Nuklear di Malaysia Sebagai Tenaga Alternatif.





Tenaga Nuklear di Malaysia. Tenaga Alternatif 2021

Jikalau sebelum ini ada ura-ura yang mengatakan kerajaan Malaysia berminat untuk membina loji tenaga nuklear selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib melakukan kunjungan hormat ke negara Jepun dan melihat sendiri teknologi tenaga nuklear yang dilihat sebagai tenaga alternatif terbaik bagi mereka. Kejayaan dan pandangan positif terhadap nuklear yang diaplikasikan oleh Jepun, telah menjadi contoh kepada negara lain khususnya di Asia Pasifik

Jikalau di Jepun, terdapat 55 buah loji tenaga nuklear di Jepun yang bertanggungjawab menyalurkan tenaga 49,467 megawatts (MW) kepada keperluan domestiknya. Kejayaan Jepun dan China telah mempengaruhi negara-negara di rantau berkenaan memiliki sumber nuklear seperti Korea Utara (enam loji), Korea Selatan (18 loji), Taiwan (lapan loji) dan China (40 loji).

Terbaru, Kerajaan Malaysia telah meluluskan usul untuk membina loji tenaga nuklear yang bakal beroperasi mulai 2021. Malaysia merupakan negara pertama di Asia Tenggara yang mengumumkan pembinaan loji tenaga nuklear. Sehingga ke hari ini, Malaysia bergantung pada bahan bakar fosil serta tenaga hidro untuk menjana elektrik. Namun, dengan harga minyak yang semakin meningkat serta bekalan minyak dan gas asli yang terhad, kerajaan Malaysia terpaksa mencari alternatif lain bagi memenuhi permintaan tenaganya.

Buat masa ini, penggunaan elektrik di Malaysia ialah 14,000 megawatt sementara kapasiti maksimum negara ialah 23,000 megawatt. Kebiasaannnya jangka hayat loji tenaga nuklear ialah antara 50 tahun dengan 70 tahun.

{ 18 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

  • mat asin May 5, 2010, 9:06 am

    Pembetulan :
    Aku rasa Malaysia bukan negara Asean pertama mengumumkan pembinaan logi janakuasa nuklear nie.
    Thailand umum 2021, Vietnam 2018 dan Indonesia 2016.
    Try google.

    Balas Komen Ini
  • Admin [ Master G ] May 5, 2010, 9:55 am

    Terima kasih Mat Asin kerana berkongsi pendapat dan info. Maklumat yang saya letakkan disitu merupakan kenyataan rasmi yang datangnya daripada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Ku. Kalau saudara ada jumpa fakta yang mengatakan begitu, boleh kongsikan di sini. Tiada masalah.

    Balas Komen Ini
  • INDON BANGSA BODOH May 6, 2010, 10:54 am

    INDON hanya sedang dalam perbincangan saja untuk membina ligi nuklear,walau pada dasarnya pemerintah INDON dah setuju,tapi hingga sekarang mereka belum lagi membina logi tersebut.dan tapak logi nuklear itu pun INDON belum tetapkan nak buat kat mana….

    untuk membina sebuah logi nuklear,memakan masa yg lama…setakat 5 tahun tu,hanya separuh jer siap….

    mcm ne kat dalam tanah di tepi tasik kenyer tu..?..setahu aku dah beroperasi bertahun2….tu logi senjata nuklear malaysia kan….hahaha..

    Balas Komen Ini
  • the best forex signals May 16, 2010, 5:20 am

    Such a beneficial blog…wow !!!!

    Balas Komen Ini
  • antu June 2, 2010, 3:05 am

    pada pendapat saya penggunaan nuklear di malaysia adalah tidak banyak memberi sebarang faedah yang lebih besar kerna kita mempunyai alternatif lain iaitu pelbagai sumber tenaga bersih. antara contohnya seperti solar,biomass,kincir angin dan lain2 lagi. kerna saya takut jika salah sebuah rektor nuklear kita mengalami kebocoran sudah pasti kita semua menanggung risiko terhadap radiasi. ya sememangnya kita semua pasti berbangga kerna negara kita mempunyai tenaga nuklear tetapi kita tidak sedar bahawa kita semua akan menanggung kesan radiasi nuklear yang amat bahaya terhadap kesihatan. padahal banyak lagi sumber tenaga bersih yang sememangnya cukup untuk menampung tenaga elektrik di negara kita!!

    Balas Komen Ini
  • Kimizo August 3, 2010, 9:16 am

    malaysia memang perlu mula menggunaka atau sekurang2nya membina loji tenaga nuklear. Ini untuk keperluan tenaga masa hadapan.

    Balas Komen Ini
  • azlan October 19, 2010, 5:18 am

    Tenaga nuklear menguntungkan negara dari segi penyaluran tenaga untuk sektor industri. Namun, pernahkah kita terfikir bagaimana negara2 yang dijana oleh tenaga nuklear menguruskan sisa buangan radioaktif?
    Contohnya Perancis, pihak kerajaan telah merizabkan berhektar tanah untuk menyimpan sisa buangan ini yang biasanya mempunyai separuh hayat yang lama. Sisa2 ini disimpan di bawah tanah untuk tujuan keselamatan. Ia bagaikan tempat pembuangan sampah yang nampak bersih luarannya. INILAH MUSUH SEBENAR ALAM SEKITAR.
    Sebab itu, selagi kita mampu, elaklah dari membina loji nuklear.

    Balas Komen Ini
  • sesapesaje November 19, 2010, 4:34 pm

    for you information:
    To operate properly, all steam plants, whether nuclear or fossil-fueled, need a circulating water system
    to remove excess heat from the steam system in order to condense the steam, and transfer that heat to
    the environment. The circulating water system pumps water from the environment (river, lake, ocean)
    through thousands of metal tubes in the plant’s condenser. Steam exiting the plant’s turbine is very
    rapidly cooled and condensed into water when it comes in contact with the much cooler tubes. Since
    the tubes provide a barrier between the steam and the environment, there is no physical contact between
    the plant’s steam and the cooling water. Because a condenser operates at a vacuum, any tube leakage
    in this system will produce an “inflow” of water into the condenser rather than an “outflow” of water
    to the environment.

    Balas Komen Ini
  • asray November 20, 2010, 11:52 am

    seingat aku, baru2 ni tnb ada buat perbincangan perkenaan logi nuklear ini, seorang wakil (pakar dr luar negara) yg dibawa oleh tnb mengatakan bahawa, janakuasa nuklear di malaysia amat tidak sesuai dan beliau mencadangkan janaan suria dan hidro.

    Balas Komen Ini
  • beng December 27, 2010, 1:23 pm

    janaan nuklear memang berbahaya, lagipun kita bukannya mempunyai teknologi yang canggih amerika pun sudah tak guna tenaga nuklear apatah kita pula……. nanti kita cabut lari mlysia lah….

    Balas Komen Ini
  • anz January 24, 2011, 11:25 pm

    loji jana kuasa nuklear yang berkeupayaan menghasilkan 1,000 Megawatt elektrik untuk beroperasi dalam masa setahun hanya memerlukan 30 tan metrik uranium.’pembinaan loji nuklear tidak memerlukan kawasan yang besar’

    bagi kapasiti yang sama juga dalam tempoh setahun untuk loji tenaga suria, sebanyak 100 kilometer persegi panel photovoltaic diperlukan.

    tenaga angin pula memerlukan 3,000 turbin angin,

    tenaga biomass berasaskan kayu pula memerlukan 30,000 kilometer kawasan tanaman pokok bagi menghasilkan biomass

    loji tenaga biogas berasaskan najis ayam pula memerlukan 800 juta ekor ayam bagi menghasilkan biogass.

    loji arang batu pula sebanyak dua juta tan metrik arang batu diperlukan.

    loji yang menggunakan minyak pula terpaksa memerlukan 1.96 bilion gelen minyak.

    Empangan Kenyir contohnya membekalkan hanya 400MW dan keluasan empangan ini meliputi 370 km persegi. Empangan Bakun contohnya membekalkan 2400MW dan keluasan empangan ini meliputi 695 km persegi.

    Anda sebagai rakyat boleh memutuskan sama ada, perlu atau tidak janakuasa nuklear di Malaysia.

    Balas Komen Ini
  • kokncdwn June 1, 2011, 5:14 pm

    http://www.handbags-china.com/ – Louis Vuitton|Louis Vuitton Handbags|Louis Vuitton Bags

    Balas Komen Ini
  • dr jeykel and mr hyde January 24, 2012, 1:10 am

    Tenaga nuklear amat diperlukan di malaysia…reactornya boleh dibina dgn kapasiti yg diperlukan oleh malaysia…we have to change!!

    Balas Komen Ini
  • danial aiman hakim March 5, 2013, 11:17 pm

    woi

    Balas Komen Ini
  • macho March 5, 2013, 11:19 pm

    gila cool

    Balas Komen Ini
  • Gabriella MacPherson May 18, 2013, 7:40 pm

    The other day, while I was at work, my sister stole my apple ipad and tested to see if it can survive a forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!Pinellas Park Roofing, 9753 66th St., #206, Pinellas Park, FL 33782 – (727) 755-0026

    Balas Komen Ini
  • waklu September 1, 2013, 1:29 pm

    hoi sapm ker?

    Balas Komen Ini

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini…(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berkongsi Komen Anda Di Sini.)