=Menu

Tarikh Beli Nombor Pin UPU 2014 (UNIK ID). Kemasukan UPU 2014



Pin UPU Hilang

Tarikh beli nombor pin atau unik ID bagi kemasukan UPU, Politeknik dan ILKA 2014. Berdasakan semakan Berita Semasa pada portal Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), calon lepasan SPM dan STPM yang mahu hantar permohonan UPU 2014 boleh mula beli nombor PIN UPU (UNIK ID) bermula Januari 2014 ini.

Cara Beli Nombor PIN (Unik ID) Kemasukan UPU 2014 di ATM

1) Masukkan Nombor PIN

2) Pilih Urusan “Beli PIN”

No Pin Upu Hilang

3) Pilih Jenis Permohonan.Contohnya Permohonan IPTA.

4) Pilih Jenis Program IPTA : Contoh Lepasan “SPM”

Pin UPU Lepasan STPM

Pin UPU STPM

5) Masukkan Nombor Kad Pengenalan Pelajar/My Kad

“YA” untuk meneruskan urusan “TIDAK” untuk memasukkan semula no kad pengenalan jika salah

6) Semak Maklumat Pembelian Nombor PIN UPU

“SETUJU” untuk meneruskan urusan “BATAL” untuk membatalkan urusan.

7) Resit Dicetak, Urusan Selesai. Contoh Resit:

Pin Upu Bsn Online

MAKLUMAN MENGENAI NO UNIK ID/NO. PIN SESI AKADEMIK 2014/2015 :

  1. Pemohon boleh membeli no. unik id/no. pin di kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) dan pemegang kad GIRO boleh membeli terus di mesin ATM atau secara SMS banking apabila permohonan kemasukan ke IPTA/Politeknik/ILKA telah dibuka untuk capaian ketika ini.
  2. a) Kategori A (RM 10.60) beli nombor PIN (UNIK ID) : merangkumi Lepasan SPM/Setaraf, Lepasan SKM, Lepasan Sijil Politeknik, Lepasan Sijil Kolej Komuniti, Lepasan Sijil ILKA.
  3. b) Kategori B (RM15.60) beli nombor PIN (UNIK ID) : Merangkumi Lepasan STPM/Setaraf, Lepasan Matrikulasi KPM/PASUM/Asasi Undang-undang, Lepasan STAM, Lepasan Diploma/Setaraf.

Siarkan Komen Anda di Facebook

Komen Bernas di Berita Semasa

13 comments… add one

  • Syuhadah
    Jan 9, 2014, 10:53 pm

    Bila tarikh nak beli nombor pin upu untuk lepasan spm 2014 ?

  • Anonymous
    Jan 13, 2014, 12:46 pm

    No pin id yang dibeli pada bulan oktober 2013 boleh digunakan lagi ke untuk permohonan 2014

  • one
    Jan 13, 2014, 12:46 pm

    No pin id yang dibeli pada bulan oktober 2013 boleh digunakan lagi ke untuk permohonan 2014

  • Fadzilah Binti Abdul Rasit
    Feb 5, 2014, 10:15 pm

    Tarikh pembelian pin upu itu memang 1 hari ?

  • danial haikal
    Feb 17, 2014, 7:17 pm

    macam mana kalau salah tulis nama? tapi ic betul. contoh: muhammad danial bin rosli. tapi nama ic muhammad danial haikal bin rosli. macam mana tu?

  • Mohd Husaini bin Saidi
    Feb 20, 2014, 9:44 am

    Kenapa la tidak diwujudkan secara online? Zaman dah berubah, masih kena beratur di kaunter BSN ke? Nak buat ikut kad BSN tu bagi sape yang ade kad sahaja.

  • nor saadah
    Mar 1, 2014, 9:58 pm

    no pin politeknik bila boleh pohon?

  • Anonymous
    Mar 19, 2014, 2:41 am

    nak isi cam manaa permohonan ni

  • nasir
    Mar 21, 2014, 8:28 pm

    Klau lps ambil keputusan spm blh beli lagi ke no pin

  • eira
    Apr 4, 2014, 4:31 pm

    Beli kat atm bsn je ke ? Kat atm lain tak boleh ?

  • neshanti
    May 5, 2014, 5:55 pm

    bila boleh beli pin lagi??terlepas tarikh awal

  • izzati
    Jan 21, 2015, 8:26 am

    untuk urusan beli pin boleh ke guna ATM card ibubapa atau kena ATM card pemohon sendiri

  • niesa
    Mar 18, 2015, 3:33 pm

    No pin kalau hilang..boleh semak online ke?

Leave a Comment