Berita Semasa

Tarikh Beli Nombor Pin UPU 2014 (UNIK ID). Kemasukan UPU 2014

{ 11 }

Pin UPU Hilang

Tarikh beli nombor pin atau unik ID bagi kemasukan UPU, Politeknik dan ILKA 2014. Berdasakan semakan Berita Semasa pada portal Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), calon lepasan SPM dan STPM yang mahu hantar permohonan UPU 2014 boleh mula beli nombor PIN UPU (UNIK ID) bermula Januari 2014 ini.

Cara Beli Nombor PIN (Unik ID) Kemasukan UPU 2014 di ATM

1) Masukkan Nombor PIN

2) Pilih Urusan “Beli PIN”

No Pin Upu Hilang

3) Pilih Jenis Permohonan.Contohnya Permohonan IPTA.

4) Pilih Jenis Program IPTA : Contoh Lepasan “SPM”

Pin UPU Lepasan STPM

Pin UPU STPM

5) Masukkan Nombor Kad Pengenalan Pelajar/My Kad

“YA” untuk meneruskan urusan “TIDAK” untuk memasukkan semula no kad pengenalan jika salah

6) Semak Maklumat Pembelian Nombor PIN UPU

“SETUJU” untuk meneruskan urusan “BATAL” untuk membatalkan urusan.

7) Resit Dicetak, Urusan Selesai. Contoh Resit:

Pin Upu Bsn Online

MAKLUMAN MENGENAI NO UNIK ID/NO. PIN SESI AKADEMIK 2014/2015 :

  1. Pemohon boleh membeli no. unik id/no. pin di kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) dan pemegang kad GIRO boleh membeli terus di mesin ATM atau secara SMS banking apabila permohonan kemasukan ke IPTA/Politeknik/ILKA telah dibuka untuk capaian ketika ini.
  2. a) Kategori A (RM 10.60) beli nombor PIN (UNIK ID) : merangkumi Lepasan SPM/Setaraf, Lepasan SKM, Lepasan Sijil Politeknik, Lepasan Sijil Kolej Komuniti, Lepasan Sijil ILKA.
  3. b) Kategori B (RM15.60) beli nombor PIN (UNIK ID) : Merangkumi Lepasan STPM/Setaraf, Lepasan Matrikulasi KPM/PASUM/Asasi Undang-undang, Lepasan STAM, Lepasan Diploma/Setaraf.

KONGSIKAN & SEBARKAN...

{ 11 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini… add one }

  • Syuhadah January 9, 2014, 10:53 pm

    Bila tarikh nak beli nombor pin upu untuk lepasan spm 2014 ?

    Balas Komen Ini
  • Anonymous January 13, 2014, 12:46 pm

    No pin id yang dibeli pada bulan oktober 2013 boleh digunakan lagi ke untuk permohonan 2014

    Balas Komen Ini
  • one January 13, 2014, 12:46 pm

    No pin id yang dibeli pada bulan oktober 2013 boleh digunakan lagi ke untuk permohonan 2014

    Balas Komen Ini
  • Fadzilah Binti Abdul Rasit February 5, 2014, 10:15 pm

    Tarikh pembelian pin upu itu memang 1 hari ?

    Balas Komen Ini
  • danial haikal February 17, 2014, 7:17 pm

    macam mana kalau salah tulis nama? tapi ic betul. contoh: muhammad danial bin rosli. tapi nama ic muhammad danial haikal bin rosli. macam mana tu?

    Balas Komen Ini
  • Mohd Husaini bin Saidi February 20, 2014, 9:44 am

    Kenapa la tidak diwujudkan secara online? Zaman dah berubah, masih kena beratur di kaunter BSN ke? Nak buat ikut kad BSN tu bagi sape yang ade kad sahaja.

    Balas Komen Ini
  • nor saadah March 1, 2014, 9:58 pm

    no pin politeknik bila boleh pohon?

    Balas Komen Ini
  • Anonymous March 19, 2014, 2:41 am

    nak isi cam manaa permohonan ni

    Balas Komen Ini
  • nasir March 21, 2014, 8:28 pm

    Klau lps ambil keputusan spm blh beli lagi ke no pin

    Balas Komen Ini
  • eira April 4, 2014, 4:31 pm

    Beli kat atm bsn je ke ? Kat atm lain tak boleh ?

    Balas Komen Ini
  • neshanti May 5, 2014, 5:55 pm

    bila boleh beli pin lagi??terlepas tarikh awal

    Balas Komen Ini

Leave a Comment