Semakan Permohonan Maktab Perguruan 2016 di Malaysia?


Semakan Permohonan Maktab Perguruan 2016 di Malaysia?

permohonan maktab perguruan

 

Untuk makluman anda semua, terdapat beberapa maktab perguruan telah pun ditutup termasuklah di Teruntum, Mohd. Khalid, Pasir Panjang, Seri Pinang, Seri Kota, Kinta, Bintulu, Tengku Ampuan Afzan.

Sekarang ini terdapat sejumlah 27 Maktab Perguruan yang telah pun dijenamakan dan dinaiktarafkan kepada Institut Pendidikan Guru IPG Malaysia yang bakal melatih kalangan guru untuk sekolah rendah dan sekolah menengah.

IPG diuruskan dan dikelolakan Institut Pendidikan Guru Malaysia Kementerian Pelajaran Malaysia (IPGM KPM) yang bertempat di Cyberjaya. Walaubagaimanapun, Berita Semasa difahamkan yang mana kerajaan Malaysia sedang dalam proses pembinaan untuk membina kampus induk seperti UiTM tidak lama sahaja lagi.

Boleh dikatakan IPG ada cawangannya di setiap negeri di Malaysia yang bakal memberikan ilmu dan mendidik kalangan pelajar dan anak bangsa kita hari ke arah pendidikan bertaraf dunia kelak. Insyaallah.

Kepada yang berminat untuk dapatkan permohonan maktab perguruan dan semakan maktab perguruan boleh lihat pada jadual di bawah ini  :

PerkaraPautan
Permohonan Maktab PerguruanKLIK SINI
SemakanKLIK SINI
RayuanKLIK SINI

Kepada yang ingin hantar rayuan permohonan maktab perguruan bagi kemasukan 2016 ini boleh semak pada pautan pada jadual di atas. Ada informasi untuk anda

Permohonan Maktab Perguruan : Senarai IPG di Malaysia?

  1. Maktab Perguruan Perempuan Melayu Melaka (MPPMM) ditukar nama kepada IPG Kampus Perempuan Melayu Melaka
  2. MP Kota Bharu (MPKB) ditukar nama kepada IPG Kampus Kota Bharu
  3. MP Persekutuan Pulau Pinang (M4P) ditukar nama kepada IPG Kampus Pulau Pinang
  4. MP Kuala Terengganu (MPKTBR) ditukar nama kepada IPG Kampus Dato’ Razali Ismail
  5. MP Raja Melewar (MPRM) ditukar nama kepada IPG Kampus Raja Melewar
  6. MP Batu Lintang (MPBL) ditukar nama kepada IPG Kampus Batu Lintang
  7. MP Tuanku Bainun (MPTB) ditukar nama kepada IPG Kampus Tuanku Bainun
  8. MP Sultan Abdul Halim (MPSAH) ditukar nama kepada IPG Kampus Sultan Abdul Halim
  9. Institut Bahasa Melayu Malaysia ditukar nama kepada IPG Kampus Bahasa Melayu
  10. Institut Perguruan Bahasa – bahasa Antarabangsa ditukar nama kepada IPG Kampus Bahasa Antarabangsa
  11. Institut Perguruan Darulaman (IPDA) ditukar nama kepada IPG Kampus Darulaman
  12. MP Persekutuan Perlis (MP3P) ditukar nama kepada IPG Kampus Perlis
  13. MP Ipoh (MPIPOH) ditukar nama kepada IPG Kampus Ipoh
  14. MP Ilmu Khas (MPIK) ditukar nama kepada IPG Kampus Ilmu Khas
  15. MP Sultan Mizan (MPSMB) ditukar nama kepada IPG Kampus Sultan Mizan
  16. MP Islam (MPI) ditukar nama kepada IPG Kampus Pendidikan Islam
  17. MP Teknik (MPT) ditukar nama kepada IPG Kampus Pendidikan Teknik
  18. Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim (MPTI) ditukar nama kepada IPG Kampus Temenggong Ibrahim
  19. Maktab Perguruan Tengku Ampuan Afzan (MPTAA) ditukar nama kepada IPG Kampus Tengku Ampuan Afzan
  20. MP Tun Hussien Onn (MPTHO) ditukar nama kepada IPG Kampus Tun Hussien Onn
  21. MP Rajang (MPRAJANG) ditukar nama kepada IPG Kampus Rajang
  22. MP Sarawak, Miri (MPSM) ditukar nama kepada IPG Kampus Sarawak
  23. MP Tun Abdul Razak (MPTAR) ditukar nama kepada IPG Kampus Tun Abdul Razak
  24. MP Tawau (MPTAWAU) ditukar nama kepada IPG Kampus Tawau
  25. MP Gaya (MPGAYA) ditukar nama kepada IPG Kampus Gaya
  26. MP Keningau (MPK) ditukar nama kepada IPG Kampus Keningau
  27. MP Kent (MPKENT) ditukar nama kepada IPG Kampus Kent

Nota : MP sama dengan Maktab Perguruan

{ 26 Komen Bernas di Berita Semasa… add one }
  • Abe Mar 22, 2014, 1:39 pm

    setakat ngajor sekolah rendah jer ke….apa barang ni?

    • Isher Apr 1, 2014, 10:12 pm

      ape brg ye..? pendidikan bermula dr tadika dan skolah rendah jadi peranan terpenting dalam institusi pendidikan adelah cikgu2 skolah rendah… fikir baik2 jgn ikut ckp je.. sebenarnye cikgu skolah rendah lagi berat kerja dia..

      • rezilin matusin Apr 22, 2014, 10:05 pm

        betul tu,,,jan pndang rndh dgn gru sk.

        • hafizah May 9, 2014, 11:28 am

          ya, saya guru veteran sekolah rendah. kecik hati tau dengan komen mcm tu. tugas guru tadika dan sekolah rendah amat penting dalam membentuk sahsiah pelajar dari peringkat asas. melentur buluh dari rebungnya.

    • Anonymous Feb 6, 2015, 9:49 am

      Mengajar di sekolah rendah sangat mencabar, murid-murid sekolah rendah, merupakan insan yang bertanggungjawab untuk membina negara kearah kejayaan atau sebaliknya. Mereka yang merendah-rendahkan guru sekolah rendah adalah manusia yang tidak memahami tugas-tugas guru, dan boleh dikatakan “kacang lupakan kulit”. Kalau bukan guru, bagaimana mereka-mereka ini boleh membaca dan mengira.

  • Anonymous Mar 23, 2014, 10:46 am

    salam,sy nak tanya student yg masih belajar di ipta layak ke memohon?

  • Syakilla Mar 23, 2014, 9:18 pm

    macam mana nak buat permohonan maktab yer ? perlu beli no.pin kat bsn ?

  • Anonymous Apr 9, 2014, 11:44 am

    macam mana nak semak ?

  • ellen Apr 9, 2014, 2:46 pm

    bila n mcam mna nak semak calon yg layak ke ujiann..??

  • syifa Apr 10, 2014, 4:32 am

    macam mane nak mohon kalau dah terlambat . nak sangatt . . :(

  • nbila Apr 10, 2014, 7:44 pm

    Bleh buat rayuan tak klu…x tsenarai dlm ukcg

  • syahid Apr 10, 2014, 9:46 pm

    bleh x nak mntak tapi tarikh tutup dah…mcm mne nie.

  • nizaru Apr 10, 2014, 10:52 pm

    boleh tk buat rayuan klu tk dpt ukcg

  • tstktm Apr 11, 2014, 1:51 am

    thank you

  • Nania Apr 12, 2014, 1:23 am

    Bolehkah buat rayuan kalau nama tidak tersenarai dalam UKCG? Atau boleh memohon lagi?

  • dery Apr 15, 2014, 12:15 pm

    slmt sejahtera,,sya mahu btanya sma ada prmohonan guru 2014 masih ada utk kali yg kedua,krna sya tlh t’lpas prmohonan guru utk pgambln jun.

  • scha Apr 25, 2014, 12:05 pm

    Berapa bnyk tmudge kne pegi?LPs tmudge yg uji kecergasan tu,Kala brjye,kne tmudge interview brkumpuln pulak Kew?

  • murtadha muhammad Apr 29, 2014, 1:44 am

    salam….saya terlambat untuk menyemak status permohonan sedangkan tarikh telah melepasi 18 april…bagaimana saya hendak menyemak….

  • nurain wahida May 19, 2014, 7:33 am

    Salam, saya nak tanya kalau pelajar lepasan ipt, nak memohon masuk maktab perguruan boleh ke walaupun syarat umur melebihi 1 tahun

  • suganya mohan Jun 19, 2014, 8:40 pm

    Bila lagi ada permohonan maktab perguruan.?? I terlupa appy.. :(

  • hawa Jul 3, 2014, 12:38 pm

    assalamualaikum,selamat sejahtera…sya hawa lepasan spm 2013 nak bertanya cikit la…sblom nie saya kat plkn,jd sush nk thu perkembangn dunia luar..internet pon tak mudah nk dapat..sya trlepas tarikh,mcm mane sya nk cuba mohon belajar dalam bidang perguruan nie yek??boleh bantu saya tak??saya berminat sangt dalam bidang perguruan nie..sekian terima kasih

  • EN.DEN Sep 3, 2014, 12:10 pm

    Ada pengambilan lagi x untuk bidang perguruan nie?

  • Hanisah Md Hussain Oct 7, 2014, 8:44 pm

    Anak ke5 (lelaki) saya akan menduduki SPM pada November ini. Beliau amat berminat untuk menjadi pendidik & mengajar subjek yg paling diminatinya iaitu matematik.
    Perlukah beli nombor pin dari BSN sekarang, sepertimana permohonan Matrikulsi & UPU.
    Mohon pencerahan & nasihat.

  • DINESNI APPARU Mar 17, 2015, 11:49 am

    saya sudah terlambat untuk mohon dan tarikh pun tutup macam mana saya memohon ke ipg

  • nad Mar 23, 2015, 6:25 pm

    salam , kenapa page not found ye ?

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini