[HOT] Perjanjian Perkara 20 Sabah Perlu Dilaksanakan Segera!!

[HOT] Perjanjian Perkara 20 Sabah Perlu Dilaksanakan Segera!!

Baru-baru ini saya mendapat pesanan dari rakan Facebook dari Sabah.

perkara 20 sabah



Beliau telah meminta saya menulis satu artikel berkenaan satu perjanjian yang agak asing bagi kita dari  Semenanjung, tetapi sangat dekat untuk rakyat Sabah sebenarnya.

Ia dinamakan perjanjian Perkara 20 Sabah. Tahu? Nah….mari sama-sama kita bongkarkan dan bincangkan bersama

Cantik sungguh permandangan negeri Sabah. Banyak kawasan “masih dara lagi”.

Apa yang anda tahu berkenaan dengan perjanjian Perkara 20 Sabah? Mungkin info ringkas ini boleh membantu anda :

Sabah & Sarawak pada awalnya tidak menyertai Malaysia. Terbentuknya Malaysia yang pada masa itu terdiri Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak dengan wujudnya perjanjian iaitu 2o Perkara Sabah yang merupakan satu syarat Sabah ketika menyertai  Malaysia. Manakala Perkara 18 pula adalah untuk negeri Sarawak.

Intipati Perjanjian Perkara 20 Sabah

Sekarang ini ada tangan-tangan yang membuat tuntutan Perkara 20 Sabah perlu diubah tetapi dalam pada masa yang sama orang-orang Sabah  menuntut supaya setiap satu kandungan yang terdapat dalam perjanjian tersebut dituruti dan dilaksanakan. Itu kehendak mereka sebenarnya. Lagipun setahu saya walau apapun yang berlaku, Kerajaan Pusat tidak mempunyai kuasa untuk mengkaji balik perjanjian Perkara 20 Sabah. Ini kerana sebarang semakan  bagi perjanjian ini adalah hak mutlak rakyat negeri Sabah walaupun terdapat banyak gesaan agar perjanjian ini dikaji balik.

Tapi bak kata orang sabah, sudah lapuk bah. Mereka sebenarnya sudah penat menunggu dan terus menunggu hak yang sepatutnya mereka perolehi ke atas hasil bumi sendiri. Sebenarnya kita yang duduk di semenanjung mungkin tidak terasa dengan situasi yang dialami oleh rakyat negeri Sabah begitu juga Sarawak. Mana tidaknya, pernahkah kita dimomokkan dengan isu seperti ini di kaca televisyen mahupun media cetak tempatan?

Siapa yang tidak tahu antara negeri di Malaysia, Sabah & Sarawak merupakan negeri yang mempunyai simpanan minyak yang terbesar di Malaysia. Umpama permata yang jadi isu rebutan seluruh dunia. Tetapi sayang sekali,  kekayaan yang mereka sepatutnya kecapi hanyalah omongan dan siulan di bibir kita semua. Dalilnya? Negeri inilah Sabah & Sarawak yang menjadi antara negeri termiskin di Malaysia dan mereka hanya diberikan 5 peratus royalti minyak berbanding keluasan yang ada pada negeri Sabah contohnya.

Siapa yang tidak kecewa dek kerana telah membayar “harga yang mahal ” untuk menjadi sebahagian daripada kita, negara Malaysia. Itu antara luahan mereka  yang sangat kecewa dengan tindakan kerajaan yang menganaktirikan Sabah dan Sarawak. Kekayaan yang pada asalnya patut dimilki oleh Sabah sahaja, belum termasuk Sarawak lagi, tidak perlu dipersoalkan lagi. Belum sentuh kekayaan minyak mereka lagi.

Hasil simpanan balak mereka sahaja, kalau diuruskan “dengan betul” bernilai berbilion ringgit. Tetapi, apa yang mereka terima sekarang ini? Mungkin itu sebabnya rakan Facebook atau lebih tepat lagi rakyat Sabah & Sarawak yang lain merasa sangat terkilan lantas meminta saya memuatkan isu ini di laman Berita Semasa

Bung Mokthar, Ahli Parlimen Kinabatangan yang pernah membawakan isu Sabah semasa berucap di parlimen, berkata :

Seolah-olah kita rakyat borneo seperti bangun dari tidur walaupun tahu hari sudah siang.

P/S : Rasanya orang Sabah di bahagian pedalaman tidak perlukan projek mega-mega. Kerana yang pentingnya kemudahan asas mereka perlu disediakan terlebih dahulu.  Sampaikan sekarang ini, sudah berpuluh tahun kita merdeka, banyak kawasan Sabah tidak mempunyai kemudahan jalanraya, elektrik, air yang bersih dan kemudahan kesihatan. Itu lebih penting.

PP/S : Jadi kepada rakyat Sabah & Sarawak, ayuh, saya buka ruang luas untuk anda kongsikan pendapat dan pandangan anda sendiri yang sememangnya sudah sebati dengan perjanjian Perkara 20 Sabah yang termaktub lebih 45 tahun lamanya. Sekurang-kurangnya kami di sini, orang-orang Semenanjung lebih tahu perkara situasi sebenar anda di sana.

PPP/S : Anda boleh membaca intipati Perjanjian Perkara 20 Sabah untuk tahu lebih lanjut apa yang terkandung di dalamnya seperti yang telah Berita Semasa kongsikan seperti di bawah ini :


Kongsi dan Viralkan!

{ 140 Komen Bernas di Berita Semasa… add one }
  • nonon Oct 15, 2009, 7:21 am

    ya, saya setuju dengan Master G. rakyat sabah memerlukan kemudahan asas dan ia patut dilaksanakan dengan segera. projek-projek mega perlu ditangguhkan dahulu agar wang dapat dialirkan kepada mereka(kemudahan asas mereka)… bila semua setel, barulah projek lain boleh sambung semula…
    p/s: adakah ini 1Malaysia?

    • Pak Awang Oct 18, 2009, 4:01 am

      Ala…tak payah nak bising-bising pasal projek mega
      orang sabah ini cukup pantang kita rampas tanah mereka
      tapi projek asss pun takde , untuk negara membngun spt malaysia
      tapi itulah yang paling banyak berlkau di sana…….
      walaupun kurang terpelajar, tapi mereka ada maruah dan hak

      • danzaimar Oct 18, 2009, 5:45 am

        Sepatutnya kerajaan seharusnya mengutamakan keadaan rakyat sabah dan sarawak..ini kerana, sabah dan sarawak adalah merupakan kubu kuat kerajaan dalam setiap kali pilihanraya….kerajaan juga seharusnya mengambil berat akan kemudahan prasarana yang diperlukan oleh Sabah dan Sarawak memandangkan kemudahan di sana berkurang…barulah dikatakan rakyat didahulukan.. :ejek

        • nonon Oct 18, 2009, 6:04 am

          betul tu, sabah dan sarawak memang kubu kuat kerajaan…macam anak emas kot… so, kena la bagi ‘kasih sayang’ sepenuhnya…. :senyumkambing

        • danzaimar Oct 20, 2009, 1:33 pm

          kalau kasih sayang kurang..dh rasa macam anak terbiar..huhuhu..habeslaaa.. :sedih

        • nonon Oct 20, 2009, 4:29 pm

          kasih sayang akan bertambah
          bila datang musim pilihanraya…
          tapi tak sampai sebulan la
          kasih sayang diberikan…
          habis pru maka hancus…
          kena tunggu pru akan datang lak

        • MuNsYi~SaMa Oct 18, 2009, 6:51 am

          betul. sabah sarawak tempat kjaan dpt majoriti. kalau sabah sarawak xpilih diorg, dh lame kalah. jgn menyesal plak kalau kalah nnti.

          munkin pembangkang leh amik peluang ni nk menang. sape tau, kalau ade rezki..

          paling xpuas hati pasal isu minyak ni. benda mcm royalti ni patut jelas. mcm kes kt tganu dulu same gak. duit punya pasal, rakyat dibelakangkn.

        • nonon Oct 20, 2009, 4:31 pm

          pembangkang dah tau agaknya isu ini..
          mungkin diorang ada strategi kot…
          erm…apa pun kita tunggu pru akan datang…
          memang hot lah.

        • JohnJimat Oct 18, 2009, 7:42 pm

          yup betul tu.. ari tu rasenyer dlm belanjawan peruntukan tuk sabah dan sarawak di naikkan. tp xtau la ape yg dibuat dgn peruntukan tu huhu.. pembangunan lagi la kot.. :senyumkambing

        • danzaimar Oct 20, 2009, 1:34 pm

          huhuhu..standardla John..biasanya tu la ‘gula-gula’ yang boleh diberikan pada mereka..janjikan pembangunan yang sewajarnya..harap jangan janji tinggal janji sudah!! :curiga

        • nonon Oct 20, 2009, 4:32 pm

          dalam parlimen tu…sebut je peruntukan berjuta-juta tapi yang sampai kat orang sabah sarawak sikit jer…kadang-kadang tak mencukupi pun..kasihan

        • Pak Awang Oct 21, 2009, 8:05 am

          Projek koridor kat sabah tu apa cerita ek?
          Apa namanya, aku dah lupa pulak
          senyap aja sekarang projek juta-juta pak lah :curiga

      • alzapel Nov 17, 2012, 6:38 pm

        Malaysia tak perna ambil peduli tentang sabah harta sabah merika ambil dan menindas orang sabah biar la bah merika bahagia dengan cara merika tuhan kan masi ada mengadu saja la bah sama tuhan agar merika d bagi ujian yang paling dasyat sekali

  • oneman Oct 15, 2009, 8:59 am

    Pada saya kemudahan asas itulah kemajuan dan ianya perlu selari dengan perkembangan prasarana semasa. Kalaulah takde kemudahan asas takde gunanya projek yang lain bagi mereka yang takde apa-apa. Tapi tulah baru ni dengar pasal perjanjian ni, rasanya diorang dapat ke x yang sepatutnya ni?

    • nonon Oct 20, 2009, 4:36 pm

      ya bro…dapat ke mereka?
      kalau dapat pun tak penuh pun..
      orang tengah dah ambil bahagian..
      orang tengah lak bukan 1,2…
      kadang-kadang sampai 4,5..
      bergantung pada projek

      • adam Apr 11, 2012, 9:04 pm

        barisan nasional memang sial….pegi sabah tabur janji2 manis…mcm pukima….tu bukan barisan nasional…
        tapi barisan najis……..woiiii semanjung…pulang kan hak negeri sabah……………

        • warrior Mar 7, 2013, 8:29 pm

          Kau org Suluk ke? Mcm najis ayat kau

  • Mat Nuat Oct 15, 2009, 9:16 am

    Perkara 20 sabah 2 merupakan perjanjian…so x boleh mungkir janji…nanti di akhirat buruk padahnya :kacak

    • Mat Nuat Oct 15, 2009, 9:21 am

      saya sempat membaca beberapa perjanjian 20 sabah…yang terkejut skali ialah:

      perjanjian pertama:

      Perjanjian 1: Religion

      While there was no objection to Islam being the national religion of Malaysia there should be no State religion in North Borneo, and the provisions relating to Islam in the present Constitution of Malaya should not apply to North Borneo

      • Pak Awang Oct 18, 2009, 4:03 am

        pe nak terkejut, memang sebahagian besarnya kat asal kritian, tak pun pagan. Perjanjian ini pun dibuat berpuluh tahun dulu.

      • jeffry Apr 14, 2011, 9:53 am

        seharusnya rakyat sabah kaji semula penyertaan dalam penubuhan
        malaysia.seandainya pemimpin sabah dan sarawak bersatu untuk membawa sabah dan sarawak keluar daripada malaysia dan menyertai brunei sebagai negara borneo.negeri sabah dan sarawak dapat hasil sepenuhnya apa yang ada dibumi borneo

    • nonon Oct 20, 2009, 4:38 pm

      alangkah bagus kalau diorang dengar kata-kata ini.
      tapi..walaupun mereka tahu hukumnya, tetap juga nak buat ikut nafsu sendiri…tak mau fikir panjang…

  • HAPIZI84 Oct 15, 2009, 12:55 pm

    Memang secara terang-terangan,kerajaan pusat yg di kuasai BN hanya menaburkan janji2 kosong kepada rakyat-rakyat Sabah..Sewaktu pembentangan badget tempohari hampir 1/4 di peruntukan utk memajukan negeri sabah tapi sehingga kini masih tiada impak dari budget yg di canangkan..Lihat bagaimana permasalahan yg berlaku di sabah,masih ramai di sana yg tiada kad pengenalan dan sijil kelahiran..Janji2 utk mengatasi masalah ini kini hanya tinggal janji..Seharusnya rakyat sabah perlu sedar,kerajaan pusat yg di terajui BN hanya mahu menelanjangi rakyat2 sabah dengan janji2 kosong dan kebergantungan BN terhadap sabah semata2 utk meneruskan BN kekal memerintah Malaysia..

    • Mat Nuat Oct 15, 2009, 3:42 pm

      Bn terlalu yakin bahawa parti pembangkang tidak mampu merampas kedudukan mereka di Sabah & Sarawak…Tpi sebenarnya BN silap..tindakan mereka melemparkan janji2 manis tanpa perlaksanaan memungkinkan parti pembangkang merampas kedudukan Bn si sana ditambah lagi dengan perkaara 20 yang dibangkitkan Sabah.

      • Pak Awang Oct 18, 2009, 4:06 am

        ada yang kata, dasar PPSMI itu untuk menekan orang sabah & sarawak supaya kekal tidak pandai dan berkembang, supaya mereka boleh terus diperbodohkan oleh pemimpin umnok? betul ker?
        yela…mana taknya orang sabah sarawak penyokong terbesar BN. Kalau mereka tak terus menyokong, memang tinggal pusarala…B end lepas ini. Ada sape nak tambah :curiga

      • JohnJimat Oct 18, 2009, 7:47 pm

        ye sepatutnyer mereka perlu melaksana kan janji yg telah dibuat.. rakyat makin lame makin pandai, klu x bagaimana 5 negeri boleh di rampas pembangkang.. klu dorng xtunaikan janji mereka tidak mustahil pilihan raya akan datang, negeri itu pula akan dirampas :phwitt

    • JohnJimat Oct 18, 2009, 7:44 pm

      tu la byk peruntukan di bagi siap ditambah lagi tu.. tp tah mane hasilnyer xnmpk pun.. masih byk je masala kat sabah.. :curiga

      • danzaimar Oct 20, 2009, 3:12 pm

        ye tu…kadang-kadang, banyak peruntukan pun, bukan semestinya mendatangkan hasil..lagi mendatangkan masalah lagi.. :serabut

  • zualliz Oct 16, 2009, 3:16 pm

    banyak betul perkara dalam perjanjian tu..sepatutnya rakyat Borneo (Sabah dan Sarawak) didahulukan..kehidupan diorang x lengkap..
    semua orang nak kehidupan yang lengkap.. :merajuk

    (pening nak baca. dalam English semuanya :phwitt )

    • Pak Awang Oct 18, 2009, 4:09 am

      Tuala…dalam BI pulak . hehee
      aku mmg lemah sikit
      kalau master g dapat translate, lagi cun
      niat di hati teringin nak baca

      • MuNsYi~SaMa Oct 18, 2009, 6:56 am

        kna belajar pelan2 BI. penting tu.. :senyumkambing

        • zualliz Oct 19, 2009, 8:49 am

          dah blaja..tapi x khatam lagi :kacak

          bila tengok ayat panjang2, dalam BI lak tu, mula pening + blur + x faham + malas baca..

          master G xleh tolong translate kan ke? :senyumkambing

      • danzaimar Oct 20, 2009, 3:13 pm

        huhuu…tula..dulu-dulu punye agreement..memang dalam BI..huhuhu..nak kena belajar lagi ni..maklumla..aku ni sekolah tak tinggi!!..huhuhu :sedih

        • zualliz Oct 20, 2009, 7:24 pm

          amik masa nak faham ni..faham secara umum boleh la..

          (PMR dapat C, SPM dapat D..camna nak faham.. :ejek )

    • Pejuan kebabasan sabah Jan 30, 2013, 7:48 pm

      ms.wikipedia.org/wiki/Perjanjian_20_Perkara_Sabah

      ingin tau apakah perjanjian 20 perkara sabah sila clik or copy link di atas dan anda akan dapat terjemahan bahasa melayu.

  • JohnJimat Oct 16, 2009, 6:05 pm

    kesian dgn penduduk sabah, bukan setakat isu ni je tp isu kad pengenalan lambat dapat pun ade.. menjadi pendatang asing di bumi sendiri kesian2.. undilah lagi.. :tepuk

    • nonon Oct 17, 2009, 6:04 am

      hehe…undilah lagi…
      ayat pedas gak tu..
      tapi tu la hakikatnya…
      bila time mengundi mula tabur duit
      mata rakyat jadi kabur
      nak pilih siapa..
      erm…takbaik2

      • Pak Awang Oct 18, 2009, 4:12 am

        mungkin PRU13 lepas ini takde lagi kot kasi can orang2 sabah sarawak undi Bn lagi
        ooopps…..baru perasan
        ramai gak geng PR kat sini, mana orang umno ni? :gelak :ketawa

        • MuNsYi~SaMa Oct 18, 2009, 7:00 am

          diorg xbaca web2 yg bfaedah cmni. maybe baca utusan malaysia je kot. harakah pon xpenah bukak rasenya. tu yg kdg2 ignorant semacam je. :phwitt

        • JohnJimat Oct 18, 2009, 7:40 pm

          itu la.. mane dorng nk bace harakah ke ape.. sedangkan hukum yg salah di depan mate pun wt2 tutup mate.. inikan pula nk membace suratkhabar seperti itu :senyumkambing

        • JohnJimat Oct 18, 2009, 7:50 pm

          yup bukan kat cni je bro.. kat mane2 pun byk penyokongnyer.. lebey2 lagi kws selangor ni.. kan ke pkr punyer hoho..

          skrng ni yg gi pancing undi puteri umno je ni ha.. nyampah klu dorng ade mase pilihan raye, mulut tu bising dok ngata2 je.. cam da xde malu sbg sorng perempuan.. :berangan

        • Pak Awang Oct 21, 2009, 8:07 am

          Mulut ats bawah macam bontot ayam :gelak :ketawa :ketawa

        • danzaimar Oct 20, 2009, 3:17 pm

          pak awang, orang UMNO tengah celebrate kt PD la..huhuhu :gelak

        • nonon Oct 21, 2009, 8:23 am

          celebrate la sangat..
          baru satu menang itupun
          yang undi orang kuat diorang…
          yang sokong pada rasuah…
          tak patut diorang undi orang
          yang dah makan rasuah ni

    • danzaimar Oct 20, 2009, 3:16 pm

      tu pun masalah besar gak John..kadang-kadang, bila diigatkan, maslah orang di Sabah dan Sarawak ni makin bertimpa-timpa…dh jatuh lagi ditimpa tangga…sian diorang ni.. :nangis

      • nonon Oct 20, 2009, 4:23 pm

        diorang pun kena bangkit…
        jangan takut membela nasib sendiri
        jika mereka di pihak yang betul
        akan ada yang akan membantu..
        cuma perlu bertindak

  • danzaimar Oct 20, 2009, 3:25 pm

    nak buat cmner John??kalau dh pemimpin dh ajar anak buah cmtu??huhuhu..habis perosak bangsa..huhuhu :ejek

    • nonon Oct 20, 2009, 4:21 pm

      itu pasal kita kena tukar baru punya…
      tak mau lagi yang lama..
      banyak penyakit diorang ni…
      kena ambil yang bersih…
      barulah negara pun bersih..ahaha(ayat sastera skit)..
      fikir-fikirkan lah

    • nonon Oct 21, 2009, 11:00 am

      pemimpin camni perlu dibasuh…
      rehatkan dia cari jawatan selama beberapa bulan
      atau tempoh yang sesuai..
      bila dah ‘sedar’..baru kita bagi dia memerintah semula..

  • nonon Oct 20, 2009, 4:27 pm

    sabah sarawak dihuni kaum-kaum seperti iban,kadazan dan sebagainya..dengarnya diorang ni kuat-kuat…kalau sekali serang umno boleh roboh kot…hehe..
    jangan buat diorang marah…nahas nanti

  • Fatin Pauzi Oct 21, 2009, 10:44 am

    Tu la, tamak. Nak banyak sangat negeri, sampai tak terkejar. :senyumkambing

    • nonon Oct 21, 2009, 10:56 am

      kalau nak banyak negeri takpe,
      asalkan hukum Islam dijalankan
      jangan abai hukum hakam nie..
      sebab apa-apa terjadi kehendak Allah SWT
      kita tak boleh control semua tu..

  • safar Nov 6, 2009, 8:19 am

    Selepas ni sudah ye.jangan lupa nak bangun sabah dan juga sarawak.negeri dibawah Malaysia juga.takkan tak boleh buat apa kot.duit banyak gunalah untuk kebaikan bersama.nanti masuk bersamamu TV3 siapa susah.

  • RadioAtok.Com Jan 27, 2010, 1:21 pm

    Sabah sebuah negeri yang cantik dan rakyatnya menikmati kekayaan melalui pembangunan modal insan. Ramai engineer oil dan gas anak bumi Sabah. nak bangunkan Sabah takut rosak alam semulajadinya lak..So yang penting aman sentosa semua rakyat Malaysia..

  • mesticun Jan 27, 2010, 10:42 pm

    masuk Bersamamu tv3.hehehe.. itu bagi orang yang dah jatuh muflis.pihak kerajaan mana boleh jatuh muflis.bangunkan ye negeri dibawah bayu ni.

    • PONSIKOU May 28, 2012, 6:12 pm

      Lu pegi mati lakhanat..

  • INDON BANGSA BODOH Feb 23, 2010, 7:21 pm

    hem…..kesiannyer….. :roll: ..tapi perkara 20 itulah yang kadang2 buat SABAH dan SARAWAK seperti dianaktirikan oleh pusat. tapi cuba tengok semula,kenapa perkara 20 itu pula ada syarat yg tidak membenarkan pemilikan hartanah atau harta orang semenanjung di SABAH dan SARAWAK..?bila kita orang semenanjung nak ke SABAH dan SARAWAK,kita kena ada “surat tunjuk sebab” atau PASPORT ANTARABANGSA.???…sedangkan anda pula orang2 SABAH dan SARAWAK bebas nak keluar masuk semenanjung ..mcm mana..?? :roll: :lol:

    • ozong Aug 21, 2012, 12:31 pm

      sebab dah termaktubdalam perkara 20. sabah bukan negeri tapi negara sabah yg telah membentuk melaysia dan bukan menyertai malaysia. kebebasan itu ada untuk sabah dan sarawak. sabah dan sarawak sama taraf dengan persekutuan melayu iaitu gabungan negeri dalam semananjung malaysia. sabah dan sarawak tidak sama taraf dengan negeri dalam semenanjung.

  • ben May 19, 2010, 8:34 am

    takpe kita tunggu pru ke 13 harap2 mereka buka mata,,,, for BANGSA INDON BODOH:ini dah namanya PERJANJIAN masuk malaysia kena ikutlah,, tnyalah org2 yg setuju tu dan org2 yg pujuk rayu sabah sarawak masuk malaysia pesal mrka stuju trima prjanjian tu….Klu tk setuju pahal dri dulu drg tk bangkang…

  • Anak Sabah May 19, 2010, 11:46 am

    Terpanggil nak memberi respon.

    1. Penduduk Sabah tidak terpelajar.
    – Kurang tepat sebab skrg ramai yg mampu utk mencapai kecemerlangan dlm akademik. Either IPTA or IPTS. Yayasan Sabah juga ada utk menyediakan semua kemudahan persekolahan; buku, kasut, uniform, susu sekolah etc. Cuma bagi saya, penduduk Sabah kurang pendedahan (internet, suraht khabar pembangkang contoh: Harakah, Suara Keadilan etc) compared to rakyat di Semenanjung.

    2. Tolak Ansur

    -INDON BANGSA BODOH mempertikaikan tentang isu imegresen n hak kerajaan negeri ke atas pemilikan harta. This one is considered as ‘tolak’ ansur’ or give n take antara PTM n Sabah Sarawak. Psikologi nya.. Most of Sabahan n Sarawakian are non-Muslims. Adat n kaum yg amat berlainan sekali dengan orang Melayu. Jadi bila gagasan Persekutuan Malaysia disuarakan oleh Tunku it means akan bergabung bersama ‘orang asing’ koz budaya, agama, bahasa yg totally different. Jadi perasaan takut akan ‘Malayan Domination’ tu terlalu tinggi. Bak kata pepatah Melayu, ‘tak kenal maka tak cinta’. *Hehe*. Jadi imegresen tu salah satu ‘keistimewaan’ yg diberikan oleh TPM@Tunku sebagai ‘jaminan’ bahawa mereka tidak akan dijajah oleh PTM. Jadi saya rasa itu bukanlah satu isu yang besar, kerana itu adalah salah satu cara untuk memupuk kepercayaan orang Sabah dan Sarawak pada masa tersebut. Mengenai pemilikan harta tu, saya tak nampak itu satu isu yang besar. Apa lah salahnya orang Sabah hendak mengekalkan harta mereka sendiri. Personally saya setuju sgt2 dengan syarat ini. Bukan hanya Sabah yg mempunyai syarat seperti itu, Kelantan pun tak benarkan orang luar memiliki harta (READ: tanah). Jadi kenapa mesti mempersoalkan tentang hak Sabahan dan Sarawakian itu sendiri?

    Kesimpulannya, apa yg terjadi pada hari ini adalah apa yang telah dibincangkan oleh pemimpin2 pada masa dahulu. Yang penting sekarang, kotakanlah janji yang telah dikatakan.

    Just my 2 cents.

    • Future Sabahan Leader Mar 5, 2012, 10:39 am

      Saya sangat2 setuju dengan pandangan Anak Sabah..

      1. Kurang Terpelajar.
      Orang Semenanjung pun ramai jugak yang masih tidak terpelajar. Kalau ramai pun yang terpelajar, banyak jugak orang2 terpelajar ni yang macam bukan orang cukup ajar. Pemikiran seperti ni (Pa Awang dan masyarakat Semenanjung Tanah Melayu) mesti dihapuskan, sebab sekarang dunia sudah berubah, kemudahan internet ada di mana2. Kalau pun tidak terpelajar mungkin secara formal sahaja, tetapi minda rakyat Sabah sudah lama maju.

      Masa saya belajar kat Semenanjung dulu, boleh pula kena tanya tinggal atas pokok. Padahal kat Semenanjung pun banyak jugak orang asli yang jauh lebih mundur berbanding Sabah. Jangankan orang asli, orang melayu sendiri pun ada yang tidak berumah.

      2. Pemilikan Harta.

      Semasa Tunku memujuk rakyat Sabah dan Sarawak untuk bergabung membentuk Malaysia, Sabah dan Sarawak bukanlah sebuah negeri. Tetapi status Sabah adalah sebuah Negara. Sebab itu isu-isu pemilikan harta sudah tentulah menjadi pokok persoalan yang wajib dipelihara. Malangnya, sekali lagi orang-orang Melayu Semenanjung bersifat tamak dan buat-buat lupa. Itupun masih tidak tahu diuntung, kalau harapkan tanah semenanjung, manalah suburnya, kalau bukan tanah di Sabah subur merata, anak-anak Felda pun sampai sekarang mungkin tak cukup makan. Sebab tu Felda boleh hidup, gunakan tanah subur kat Sabah. Hinggakan Felda kat Sabah ni ladang pengeluar sawit terbesar di dunia. Danmemang diiktraf, tanah kat Sabah adalah yang paling sesuai dan terbaik untuk tanaman sawit, sebab tu gred minyak sawit kat Sabah adalah yang terbaik.

      Sudahlah tanah digunakan, hasil minyakpun diambil dengan rakusnya. 5% je???? Sepatutnya bagi le 15% keee…! Barulah rakyat Sabah boleh menikmati kehidupan yang lebih sejahtera. Itupun bila tengok ibu negeri dan daerah2 kat semenanjung jika dibandingkan dengan daerah2 Sabah dan Sarawak, macam jauh lebih maju lagi Sabah dan Sarawak.

      3. Imegresen.

      Ini pun satu, kenalah juga iktiraf kedudukan Sabah dan Sarawak sebagai sebuah negara pada asalnya sebelum pembentukan Malaysia. Bukan pemimpin Sabah yang nak masuk Malaysia, tapi pemimpin-pemimpin Semenanjung yang minta sedekah dan belas kasihan untuk Sabah dan Sarawak bergabung membentuk Malaysia. Jadi, perkara ni tak payah nak dipersoalkan. Tanyalah pemimpin2 dari Semenanjung. Macam juga Hong Kong apabila dikembalikan kepada Negara China, soal imegresen masih diteruskan.

      Saya menyuarakan pandangan yang agak ekstrim ni bukan kerana apa, bukan sebab saya anti semenanjung, tetapi sebab masih ramai Orang-orang Semenanjung seolah2 tidak tahu diuntung, dah diberi peluang kongsi2 rezeki Allah yang ada kat Sabah dan Sarawak ni, masih perasan hebat, padahal banyak jugak melarat, dah melarat meminta2 pulak! Padahal tolol juge! Kalau tak tolol, takde lah diceritakan dalam sejarah pergaduhan dan perebutan kuasa kat negeri2 semenanjung tu sampai melaka pun tak bersultan! Kat Sabah dan Sarawak takdenye pertelingkahan begitu, yang ada kebangkitan dan penentangan terhadap penjajah asing. Apa yang penting, pada saya, perkara 20 ni hanyalah satu sebab yang diwujudkan oleh Allah sebagai satu perjanjian antara kita. Dengan termaktubnya Perjanjian ni, maka perlu ada rasa hormat menghormati, bukan merendahkan orang lain padahal sendiri pun tak hebat mana. Apa kata kalau rakyat Sabah dan Sarawak bersatu, minta pada PBB supaya kaji semula pembentukan Malaysia tu? Sebab orang semenanjung perasan sangat kaya dan bijak memimpin….. ;)

      • zul Apr 27, 2012, 12:54 am

        saya sokong statement anda ini.

        1.Sabah berstatus negara..sabah telah mendapat kemerdekaan dari british bukannya dari malaya (semenanjung). Agenda menurunkan status “Negara” ke “negeri” dapat kita lihat pada masa kini.

        2.Sabah & Sarawak bukan menyertai malaysia tapi membentuk malaysia……

        3.Secara Azali, Sabah & Sarawak bukan nak sangat masuk Malaysia tapi Tunku Abdul rahman yg memujuk mujuk..~~biasalah orang sabah &sarawak byk x berpendidikan sekarang jangan main2 lah….

        4.Kebanyakkan orang sabah & sarawak dihantar kerja d semenanjung dan ini bertentangan dengan tuntutan 20 .
        5.pasal minyak tue itu hak sabah bukannya hak kerajaan malaysia…perlu sabah n sarawak merayu 20% royalti sedang minyak merupakan hasil ekonomi sabah &sarawak.. ini juga melanggar salah tuntutan 20 .

      • otto Jul 10, 2012, 5:33 pm

        wow…sangat setuju!!!

      • DUSUNTOMOD KIULU Nov 19, 2012, 3:19 pm

        Trima Kasih atas maklumat ini, Rakyat Sabah harus sedar pentingnya memahami 20 perkara apabila membuat pemilihan dalam PRU13 nanti. Penyertaan Sabah dalam Malaysia memang nyata sebuah negara bukan negari pelengkap kepada semananjung tapi siapa yang harus di persaahkan sekarang…………bagi saya mereka ini yang harus bertanggungjawap tentang perkara ini.

        1. Pemimpin Sabah yang terdahulu tidak baca dan faham akan pejanjian ini menyebabkan mereka ini hanya la kerbau di cucuk hidung oleh pemimpn kuala Lumpur.
        2. Pemimpin2 anak watan Sabah buta hati bila di sogok dengan kemwahan oleh pemimpin Kuala Lumpur hingga menggadaikan bumi sendi.
        3. pemimpin2 Sabah terdahulu hanya lantang bersuara semasa kempen meraih undi tetapi lupa semuanya apabila sudah menjadi YB.

        Pemimpin pemimpin Sabah ini harus bertanggungjawap atas kecuaian mereka semasa mereka menjadi wakil rakyat dan juga menteri kerana mereka tidak bersuara menuntut hak mutlak rakyat Sabah kepada Kuala Lumpur kerana mereka sudah hidup senang dan kaya raya.

        Rakyat Sabah yang menjadi mangsa kecuaian ini haruslah tahu menilai yang mana kaca dan yang mana intan kerana sekarang ini banyak kaa yang di sadur dengan intan membuatkan kita tersalah pilih.

        Ayuh rkyat Sabah bangun dari buaian kecuaian dan kealfaan pemimpin2 Sabah terdahulu kita bina satu negara baru iaitu NEGARA SABAH melalui undi PRU13. INI KALILAH………TUKAR SEMUANA………BAJU LAMA BUANG TERUS……..GANTI BAJU BARU….STAR SABAH….

        • Amran Pekida Nov 19, 2012, 6:22 pm

          hari ni merdeka, esok Indon annex ABAH JADI pROPINSI BRU

  • rajan Jul 31, 2010, 11:19 am

    me

  • Yakuza Sep 9, 2010, 6:33 pm

    ermm..helo…kita tak dipujuk..kita bkn tak pernah bgkg..klu tun fuad stephen dlu tak meninggal kerana letupan flight…sabah tak akn jadi begini…

  • lion Sep 16, 2010, 3:32 pm

    CUBA LIHAT JUGA CARA KEMATIAN TUN FUAD STEPHAN DGN PERJANJAIN KEMASUKAN SABAH KE DALAM MALAYSIA

  • JatiSabah Sep 17, 2010, 4:47 pm

    Salam,
    Apa yang kita mahu ialah Perjanjian 20 Perkara Sabah dikaji semula atas kerelevannya terhadap Sabah dan rakyatnya.

    Laporan Suruhanjaya Cobbold secara mistik telah dinodai oleh beberapa artikel di dalam Laporan Suruhanjaya Reid.

    Anak-anak Sabah kini sedarlah betapa penjajahan baru melalui Gagasan Malaysia kini terbuka satu persatu.

    Kesilapan pimpinan terdahulu kita betulkan. Bukan harga sebuah tanahair dapat dibeli dengan RMK9.

    Ingat bahawa Sabah merdeka 31 Ogos 1963, Tanah Melayu merdeka 31 Ogos 1957 dan Malaysia wujud ketika 16 September 1963.

    Kuasa Autonomi, Imigresen dan Borneosasi adalah perjuangan utama rakyat Sabah yang telah dicemari.

  • Sasad Sep 17, 2010, 7:54 pm

    :lambai ,
    Sebagai anak jati Sabah,sy bersyukur kerana kerajaan negeri Sabah pada masa itu telah menetapkan syarat iaitu 20 perkara dalam pembentukan Malaysia. Sekiranya tidak ada syarat tersebut sy tidak dapat bayangkan apa yg bakal telah berlaku sekarang, sedangkan termeterai 20 perkara ini pun hak2 dan keistimewaan rakyat negeri ini telah dipinggirkan. Ingin sy nyatakan di sini bahawa pemimpin2 negeri ini sudah leka dan tidak fokus lagi
    kepada perjuangan mempertahankan hak2 dan keistimewaan rakyat negeri ini tetapi lebihkan kepada berlumba spt F1 untuk merebut tempat dalam kerajaan persekutuan(menteri penuh),mungkin ada segelintir pemimpin yg benar2 ingin membela nasib rakyat negeri ini namun terpaksa “yes sir” kerana takut hilang kedudukan dalam kerajaan,dalam erti kata lain kerbau dicucuk hidung :senyumkambing. Seperti seorang menteri sekarang ini yg pada masa pru lalu menyatakan,kalau dia kalah dia akan bersara dr arena politik,kebetulan kalah lah pula :ketawa, tapi cakap tak serupa bikin..
    Lebih membimbangkan lagi ada suara2 sumbang yg didengar bahawa perkara 20 ini sudah lapuk, tidak diguna pakai,perkara 20 tidak termaktub dalam perlembagaan dan macam2 lagi.
    Apa yg sy nyatakn di sini cuma ingin meluahkan apa sy perhati dan dengar,tq.

    • DUSUNTOMOD KIULU Nov 19, 2012, 3:34 pm

      Amat malang bagi Sabah kerana pejuang pejuang Sabah yang berhati mulia,jujur,amanah dan meletakan kepentingan rakyat dari peribadi apabila mereka ini terkorban dalam nahas kapalterbang pada tanggal 6.6.1976 ketika itu saya di tahun 6.

      Mereka ini adalah pejuang tulen hak mutlak Sabah tetapi telah dikorbankan oleh mereka yang tamak kuasa membuatkan nahas ini sampai sekarang tidak ada keputusan penyiasatan. Saya menyeru agar nahas ini dapat di kaji semula punca utama menyebabkan berlakunya peristiwa hitam itu, jika atas kecuaian manusia maka hukuman yang setimpal harus diberikan kepada penyebabnya.

  • JatiSabah Sep 17, 2010, 11:53 pm

    ya, begitulah senario semasa. Kta sbg anak bngsa yg punya akal yg waras, bfikir bdasarkan khndk iman n ilmu dan bkn nafsu.
    Jgn bhenti dr bjuang, krn bkn untk diri sndr, tp untk cucu cicit kta akan datang.
    Bkn senang nak lari dr penjajah, apatah lg kta sudah bpuluh tahun dijajah hanya melalui janji2 atas kertas.

  • future Sep 19, 2010, 7:41 am

    yela ada betul jugak bab pemimpin terdahulu sabah di manipulasi oleh mereka yang pintar heheheh walau apa pun bayangkanlah apa akan terjadi kalau satu hari nanti orang sabah menuntut sesuatu yang tidak sepatutnya sebab api dalam sekam amat bahaya sekiranya kemajuan dan perjanjian 20 pekara tidak ditunaikan,walahualam

    yela betul jugak tu tapi jangan buat sesuatu andaian yang nyata skg nie pemimpin terdahulu sabah buat yang terbaik untuk rakyat sabah cuma sedikit terkilan apakah pemimpin skg memanipulasi perjanjian 20 pekara tersebut harapnya jgn lah kemajuan dan hasil bumi sabah diberi hanya 5% kerana api dalam sekam itu tak boleh dilihat….fikir dan renungkanlahdengan hati terbuka jgn nak bangunkan negeri lain sabah kini jauh ketinggalan harga barang berbeza bukan saja bahan mentah dan alat infrastruktur asas malah barngan lain gak….

  • Sabar Oct 3, 2010, 3:10 am

    HAHA..bodoh..yang korang asyik cakap pasal kontrek so-sial tu mende?Tu la Kontrek masa Sabah dan Sarawak DIJEMPUT join Tanah Melayu (semua negeri kat situ) menjadi Malaysia.Sabah dan Sarawak adalah sebuah ‘wilayah’ tersendiri yg bersamaan dengan semua negeri di Tanah Melayu.Faham? Masalahnya lepas Sbh Swk join Tanah Melayu, pemimpin2 tanah melayu terus lupakan janji tersebut.buat derk je..tggu arr PRU akan dtg…menangis la negeri kat tanah melayu yg takde minyak tu nanti..apa la dia nak makan..

    • ketawa Aug 29, 2012, 3:30 am

      sabah boleh berdiri atas kaki sendiri … kerajaan pusat ngkau pas ke umno ke aku tak peduli … ngkau nak datang sabah tunjuk passport … kalau ngkau boleh blah … kerajaan pusat nak minta undi dari sabah … belanja lah makan …. hakahakhak:) … kalau bukan undi dari parlimen sabah … government pusat dah tukar lama dahhhh ….

  • Sabar Oct 3, 2010, 3:25 am

    BN atau pembankang sama jer.Yg penting perjanjian tersebut di kuatkuasakan.. kalau lah sarawak awal2 lagi tarik diri mcm Singapura…hmm..ntah pa la Bumiputera semenanjung nak makan ye..dgr kata mls2..haha :tembak

  • gambir sarawak Oct 3, 2010, 10:13 am

    MELAYA MUDAH LUPA…..

    bukan orang sarawak dan sabah mudah lupa tapi Malaya mudah lupa.. jika bukan disebabkan kaum pribumi sabah dan sarawak PM Malaysia sekarang pastinya seseorang yang berbangsa cina.. that is the fact… terlalu besar jasa Sabah dan Sarawak kepada bumi Malaya tapi apa yang sabahan and sarawakian dapat..??? hanya hampas dan gula-gula yang mudah hancur apabila dikulum dek lidah yang basah.. bodoh dan terlalu bodoh hanya disebabkan slip yang mudah dibawa di dalam poket sehingga isu yang terlalu besar bagi sabah dan sarawak diperbincangkan dengan menggunakan penggunaan yang kurang hajar dan ternyata memandang rendah keatas kami warga sabahan dan sarawakian… anda bencikan peraturan imegresen kami..??? jika ya kami berjuta kali lebih membencikan anda.. sudah diberikan betis hendakan peha.. dasar hipokrit dan bodoh… nampaknya pandangan rendah anda terhadap sabahan dan sarawakian begitu sebati dengan diri anda… cuba anda tolak sabah dan sarawak bagi mengira berapa kah jumlah bumiputra jika dibandingkan dengan cina dan india… itu pun bukan ucapan terima kasih yang kami dapat malah penghinaan murahan pula yang dilemparkan….

    MALAYA MUDAH LUPA…. terlalu dimanjakan kot…

  • anak sabah Oct 3, 2010, 10:12 pm

    bah,
    mereka ni ndak paham sejarah kita..bahkan mungkin sejarah durang pun durang ndak tau (atau ndak peduli). cakap berdasarkan apa org lain cakap, bukan apa yg dikaji.

    durang ni pandai mengata urang lain, tp diri sendiri ndak betul. ibaratkan Tanah Melayu itu majikan dan sabah & sarawak itu rakan kongsi, kalau salah surang rakan kongsi kita langgar syarat perkongsian mcmana? mau diamkan diri sampai diri hancur atau lawan balik biar sampai ke mahkamah agung?

    tp hakikatnya sekarang, tanah melayu sebagai majikan dan kita sabah & sarawak sebagai kakitangan sama dengan negeri2 lain..it is not the way…

    pernah almarhum tun fuad stephen minta kerajaan persekutuan kaji semula syarat 20, tp tun fuad stephen diberi pilihan menjadi duta luar negara kerana kalau tun fuad stephen minta dikaji balik, maka, banyaklah lopongnya…

    kemasukkan felda, felcra dan lain2 mengatasi hak dan ketuanan anak negeri di sabah dan sarawak…padahal felda dan felcra adalah untuk semenanjung dan bukannya sabah sarwak…

    jadi, atas kesempatan itu, maka sedikit demi sedikit tanah negeri sabah dan sarawak di hantar kepada persekutuan.

    ingat lagi zaman dato harris ketika memberi labuan kepada persekutuan????

    kalau mau sebut di sini mmg bnyk, tp bukanlah tempat ini kita mau bincangkan mengenai masa depan sabah dan sarawak tapi sekurang2nya beri kekuatan kepada pimpinan baru di sabah dan sarawak untuk jadikan modal kuat dan berganda kepada PBB nanti………UPKO, semoga berjaya!

  • aiman Oct 11, 2010, 4:02 pm

    saya bersyukur lahir di negeri sabah dan menjadi orang pribumi sabah.tetapi sayang segala kakayaan negeri sabah tidak membawa apa-apa kepada anak-anak pribumi sabah.semuanya untuk orang yang datang ke bumi sabah.contohnya dari semenanjung,indonesia dan pelipine.sampai bila kita harus dijajah oleh orang bukan tempatan?dimana kewibawaan kita sebagai anak pribumi sabah ?sedarlah wahai anak2 pribumi sabah!……bangunlah dari tidur untuk menunaikan kewajipan kita sebagai negeri yang berdaulat…..,masih ada lagi orang2 kita yang tidak mempunyai secebis tanah untuk generasi yang akan datang

  • nea Oct 16, 2010, 12:53 am

    ari tu ada org SESB(klu kat semenanjung panggil TNB) dtg nak tukar meter baru. Mereka mengeluh kerana byk rumah tak pasang lagi meter baru ni. Saya tanya berapa byk nak pasang?..seluruh Sabah kak ada dlm 40 ribu unit meter nak pasang..HUH begini besar sabah hanya 40 ribu rumah yg ada elektrik?..aduhai..yg lucunya, adalah org bagi laptop untuk warga tua kat kampung2 ulu2 Sabah tu..tau tak??..mcm mana nak guna letrik pun tak ada…saya sgt sedih melihat senario sebegini dinegeri tanah tumpah darah ku…tiap tahun dengarlah bajet billion2 bagi kat Sabah..tapi sebenarnya saya binggung la..umpama bagi cek kosong..habuk pun tak ada…

  • nea Oct 16, 2010, 12:56 am

    hahaha yang ini lagi lucu…duit 1.12Billion peruntukan dah habis dibelanjakan pada akhir september 2010…tapi saya tak nampak mana koridor yg nak dibina tu..baik kat bandaraya ni apa lagi kat semporna, tawau…

  • nea Oct 16, 2010, 1:09 am

    sungguhpun begitu, seluruh rakyat Sabah cukup bertoleransi ttg agama masing2. Contohnya, setiap keramaian kenduri kawin kawan yg beragama bukan Islam akan sediakan makanan yang Halal dimasak oleh org Islam beserta pinggan dan cawan sekali. Ada siap mintak kater makanan yg Halal untuk semua yg hadir tak kira la apa agama janji semua ble makan makanan yg sama. Akan berkawan dgn sesiapa saja tanpa mengira agama atau bangsa. Jika nak kawin pun, Hal Ehwal agama Islam cukup kuat adanya USIA dan MUIS. Ada satu masjid di bandayara KK, dulu adalah sebuah gereja SDA tapi dah dibeli menjadi masjid Surga Dan Akhirat. sebenarnya banyak lagi. ttg perkara 20 itu, saya kira ianya dibuat mungkin hanya untuk protect agama dan kepercayaan yg sedia ada diSabah waktu itu.

  • tulin sabah bah Nov 28, 2010, 3:10 pm

    memang malaya mudah lupa,dan takut dengan perjanjian 20 perkara,sekiranya malaya menuruti perkara 20 itu maka malaya tak mendapat keuntungan daripada sabah,sarawak..kerana malaya tak mempunyai apa2 lagi sekiranya sabah mentadbir kerajaan sendiri atau daripada hasil minyak 20% dipenuhi….tetapi malaya sememangnya takut akan perakara 20 itu…..

  • pejuang hak Nov 29, 2010, 12:17 am

    kepada sekalian rakyat bumiputra sabah dan sarawak,,,marilah kita sama-sama bersatu untuk menuntut perjanjian 20 dan 18 perkara yang telah lama diabaikan oleh kerajaan semenanjung kepada kita …jangan sampai ada dikalangan bumiputra kita yang akan melakukan tindakan yang boleh membawa padah kepada kepimpinan persekutuan yang sememangnya harus dihukum dan perlu disingkirkan….
    kepada bumiputra sabah dan sarawak yang berada di semenanjung malaya,tuntutlah hak-hak kita…kalau bukan kita siapa lagi…..hapuskan parti umno disabah dan sarawak..seharusnya,parti yang sebegini rupa tidak harus berada dilandasan sabah dan sarawak!!!
    semoga perjuangan kita direstui yang maha esa..amin…

  • sabahan gurlz Dec 2, 2010, 12:37 pm

    Saya terkilan apabila Sabah & Sarawak di anak tirikan..Negeri yg kaya dgn sumber mentah telah menjadi negeri yg termiskin.. T_T

  • rakyatsabah Dec 4, 2010, 1:36 am

    Biarlah org sabah mentadbir negeri ini sendiri… tak perlu ada parti2 dari luar… Sepatutnya sabah dapat hasil bumi sendiri lebih tinggi.

  • roy Jan 19, 2011, 3:58 am

    jom kita tuntut perkara 20 ni..saya sokong UBF..perjuangan borneo

  • sabahan Jan 27, 2011, 2:20 am

    masalahny kita terpekik2 kat sini pn xda guna..kita sbg anak2 muda perlu berjuang hingga ke titisan peluh y terakhir ataupun darah..sedarkan orang tua2 dlm kampung tntg keadaan ini..mereka semua x sedar akan hal ini walaupun hidup menderita sengsara dihimpit kemiskinan..kaum2 di sabah sarawak perlu bersatu hati..bayangkan negeri y diakui mempunyai sumber asli y banyak..boleh jadi negeri termiskin di malasia..bknkah hairan bin ajaib..di Sabah contohnya,harga barangan mahal..tapi gaji murah..pedulikan ketuanan melayu di semananjung,mereka kononya hilang hak,,kami di borneo siapa y ambil hak kami..sabahan ditindas oleh semananjung!!kami masyarakat adat memang sangat lemah-lembut dan sopan..orang luar ambi hasil bumi kami bagi kjaan smnjg ckp begini..kami ikut..tapi ada batasnya..sampai satu breakpoint..jangan paksa kami guna kekerasan..kami boleh lakukan itu tapi kami masih bersabar..bersabar!!

  • susie Jan 27, 2011, 11:30 am

    ternyata sangkaan anda benar.Mengapa begitu ramai ADUN dari sabah yang buta walhal mereka tahu berapa saja nilai dan sumber yang ada di kl hingga mampu memiliki bangunan KLCC dibanding dgan hasil bumi sabh?ADUN kita hanya bijak berbicara hakikatnya menjual negeri ini.mengapa kita berdiam diri?bangkit semula laungan SABAH 4 SABAHAN

  • susie Jan 27, 2011, 11:36 am

    apakah anda meihat realiti peruntukan 1AZAM yang banyak menipu,yang dapat ttu semua orgg UMNO yang lain mati katak mana logiknya kerajaan NAJIB sebagai telus

  • sedih .... Jan 31, 2011, 9:40 am

    yela….jalanraya disinipun tak begitu baik…khususnya jalnraya utama dari kota kinabalu ke daerah kudat …walaupun difahamkan pembaikan mengambil masa sebab tidak ada syarikat swasta yang memantau namun ADUN disepanjang kawasan tersebut tidak pernah mengambiltahu….jalan itu merupakan sumber perhubungan beberapa buah daerah dari segi politik ekonomi dan sosial….sekiranya anda melalui kawasan tersebut anda pasti merasa sedih dan merasa cemas ketika melalui jalanraya tersebut….inikah yang dikatakan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan…kita amat memahami banyak keutamaan yang perlu dilaksanakan segera didalam pembangunan di sesebuah negeri tapi yang nyata jalanraya yang usang itu tidak pernah dibaiki sepenuhnya hanya ditampal bagi kawasan yang berubang mutu tampalan pun amat mengecewakan peruntukan yang kerajaaan bagi digoreng sehingga hangus….oops maaf andai kata 2 ini keterlaluan…tapi perlukah kita menunggu sehingga ada ahli keluarga kita yang terbabit dalam kemalangan kerana melalui jalan berkenaan…..thanks for you attention…
    isan prihatin

    • jen Jun 21, 2011, 7:26 pm

      Semua yang termaktub dalam perjanjian 20 perlu dipelihara biarpun perjanjian ini sudah lama…. byk perkara yang perlu diluah.rakyat ada peluang untuk bersuara tapi suara tak didengari..sungguh mengecewakan,..M’sia merdeka tp bagi sya Sabah masih dijajah secara halus oleh kerajaan. sengaja membutakan mata anak2 muda supaya untuk mengingati 30 ogos adalah hari merdeka Pada hal,MALAYSIA MERDEKA Pda 16 September..byk perkara yg membelakankang Sabah. dan byk juga perjajian yg tda diikuti.. Tanpa Sabah Dan Sarawak MALAYSIA takkn terbentuk!

  • joekerz.....aku urang sabah Mar 17, 2011, 3:48 pm

    I LOVE SABAH….
    aku dah jejak kaki d semenanjung,sarawak dn negeriku….
    memang besar perbezaan antara 3 tmpt…terutama komunikasi(jalan raya..tepon..dsb)aku keje d swk,asal sabah,,stiap thn balik sabah guna jalan darat…amik masa 2 har 1 mlm br dpt smpi….jalan raya nang fail gilak…nang dah jaik keta kamek bah,,,lepas ne taknak jalan darat gk…kecuali higwat panborneo siap…..tp bla??????point????semenanjung dah 10 thn jauh tinggalkan sabah dan swk dr byk aspek…CEKEWA…..
    ORG SABAH BNGUN LA DR TDO…

  • roy Apr 2, 2011, 8:47 pm

    hahaha..ini la org kita ni..pa barang bsing2 kt cni tp bla ckp nk mgundi pn tk nk@takut..bla ckp ngn org tua..”takut ba bantuan kerajaan kena tarik,mcm mna nk mkn klu tk da 2″..aduuuiiiii tak sedar diri la..sedar2 la kita ni kaya..kita hilang 50sen untuk mendapatkan 100 tak berbaloi ka 2..tk besar ka kta dpt 2..

  • roy Apr 2, 2011, 9:10 pm

    kat tempat sya wkil rakyat n.7 kadamaian org PBS (parti bersatu sabah) peliknya kt kwsan lain yg wakilnya umno byk pembangunan tk mcm tmpat kami..umno ni bg kt org dia ja…even pbs dlm bn tapi dorg lebih utamakan umno…pembangunan lebih byk kt area dorg ja…klu ada skit2 bru bg penyokong dia…punya la pentingkn diri sendiri…bla nk memohon dorg ckp tk da peruntukan ja. bajet yg dorg bsing2 2 just nk tarik perhatian ja…

  • AsalSabah Apr 7, 2011, 4:29 pm

    aku mmg asl dr sabh..

    dpt shcolar dr yayasan sabah blajar di PTM.tq sabah
    masa aku darjah1-6 dlm tahun 90an, mmg dpt kasut,bj sekolah pree…sgt best…dpt susu pun free..ndah pernah sakit2 perut sbb susu bangas pun..

    aku ada kawan, dr sabah juga bah, mmg jenis yang speaking english nih, msk dlm perkhid.awam federal, masa dtg kursus utk buat surat2 kerjaan ni, kena marah sama trainer, “kenapa kalau bercakap cakap melayu berterabur (campur slang sabah+english), tapi dalam writing melayu ok?”.kwn aku tu speechless…ndak tau mau ckp apa…tp bg aku, kenapa itu pun mau disoalkan, terang2 ada dlm perkara 2 dalam 20 agreement sabah tu……fikirkan…

    lagi, aku ni asal dr marudu…memang jalan sana tu ndak pernah baik2 sampai sekarang…..bikin panat jak travel…..adeh,jln tu perhubungan utama pigi area utara sabah, bukannya ada highway….semua kereta dari kecil sampai lori kontena pkai jalan tu…

  • AsalSabah Apr 7, 2011, 4:33 pm

    penat taip tadi tapi hilangggg…warggghhh

  • AsalSabah Apr 7, 2011, 4:34 pm

    testing

  • AsalSabah Apr 7, 2011, 4:56 pm

    pasal 20 perkara hak sabah tu, memang ndak berapa dikotakan…
    betullah, masa mau invite sabah swk ni masuk malaysia, bersetju akan menerima hak sabah, tapi itulah, ada jugak yg persoalkan kenapa org sjung susah mau msk sabah…

    puas aku google, mau cari population semenanjung malaysia SAHAJA, tidak termasuk sbhswk ni….melayu berapa%, cina%, india%….yang tidk termasuk bumiputera sbh swk..

    aku melyu brunei sabah…kalu isi form apa2, aku mau TICK Melayu ka atau lain-lain…sebab mau kasi beza dgn melayu di semenanjung…dulu ada borang Melayu Sabah…tapi sekrg cuma ada 4 shj- M,C,I dan lain2…

    Adakah melayu sabah termasuk dlm MELAYU MUDAH LUPA?

    • aku banar... Jul 21, 2011, 5:22 pm

      hahaha,…. aku pun melayu brunei… memang payah… terutama kalau nama bangsa melayu brunei tu dibawa ke semenanjung… org sana nda approve,… dorang ckp org brunei… nda dpt guna melayu…
      tp aku org d labuan…. labuan pun membangun tp rakyat asalnya mcm dibawah kan setaraf mcm PTI dorang buat… silap2 PTI lg baik dr segi ekonomi… liat saja dorang lg bnyk kena bg bantuan… mun org diri, penduduk asal payah2an…. dah la harga barang smua naik…. dorng yg dr semenanjung dtg cni nda terasa banar, sebab gaji dorang dtg cni pun tinggi sudah….

      aku setuju la… perlu liat semula perkara 20 tu.. patutnya labuan di mana tu dlm perjanjian 1963?? perkara 20 tu??

      • North Borneo Hawk Apr 7, 2012, 7:57 am

        Kalau Perjanjian Perkara 20 kerajaan pusat tidak boleh tunaikan,lebih baik Sabah dan Sarawak keluar saja dari Malaysia..

      • banar nie Sep 6, 2012, 12:34 pm

        bana nh.. kesian bha skrg rakyat sabah sarawak kana buat mcm ani.. okey la.. tanya kiri kanan kamu.. dyorg setuju ka kita keluar dari semenanjung.. putung tangan la kalau dyorg cakap ah biasa ja bha tue hasil bumi sabah kana ambil2.. biar la bha dyorg ambil kunun.. aih nda bulih menaip lama2 memanas sudah ak.. hahah.. uih bilang janji di tepati kan??.. tepati janji 20 kami.. tue ja..

  • malontesiyahudi May 12, 2011, 3:53 pm

    DARIPADA KEKAYAAN SABAH DAN SERAWAK DIRAMPAS SEMENANJING LEBIH BAIK MEREKA MERDEKA SENDIRI SAJA!!

  • frustgiler May 12, 2011, 10:33 pm

    best gak kita bincang sal ne…
    minta perhatian kpd pihak kerajaan…
    projek buat jalan dan elektrik kat daerah paitan xpernah siap..xpernah wujud..
    duit peruntukan berpuluh ribu utk projek buat jalan di kampung-kampung..xpernah siap..duit peruntukan tu hilang kat mana??sendiri fikir..pemimpin2 kerajaan di sabah tu berjaga2 lah okay…warga borneo skrg dah xbodoh..jangan heranlah kalau pilihanraya kali ini kalah..jangan salahkan rakyat..
    untuk pengetahuan umum bnyak lagi tempat2 di pedalaman belum memiliki kemudahan asas seperti elektrik dan air bersih…hari2 orang kat pedalaman sabah berlampukan pelita..
    sumber air melalui air hujan..masuk kat dalam tangki dan tong minyak..kalau air dalam tangki habis..rakyat minum apa??minum air sungai..sungai tu kalau warna putih xapa,ne sungai warna kuning..
    jangan gunakan kekayaan di borneo untuk kepentingan di semenanjung..
    orang sabah ada apa???di perbodohkan?? bagi seribu semua tutup mulut untuk undi kerajaan?? kemudahan asas bila nak siap?? atau sabah dan sarawak dari dulu lagi join brunei??..

  • war Jun 15, 2011, 3:38 pm

    kita bangkit..sokong tokoh2 yang p PBB untuk keluarkan Sabah sarawak dari Malaysia…..

    • anonymous Jun 22, 2011, 12:13 pm

      keluarkn sabah dari Malaysia? negara jiran menunggu peluang utk ambil alih sabah. mahu ka negeri kita jadi Sabah, Filipin berbanding Sabah, Malaysia?

      • Ugow Ku sayang Jan 7, 2012, 12:50 pm

        Sabah 4 Sabahan…. n lg 1, dlm buku sejarah M’sia ni perkara 20 ptt kna bg detail bh..

      • zul Apr 27, 2012, 12:58 am

        kita x perlu takut dengan tuntutan filipina dan indonesia kerana sabah @sarawak telah diberikan kemerdekaan oleh british lagi sebelum membentuk malaysia(bukan menyertai Malaysia)…oleh (filipina &indonesia) x hak dalam menuntut sabah ..harus berhadapan dengan british terlebih dahulu

  • nsmf Jun 19, 2011, 10:46 pm

    ok, saya tak pasti sangat pasal 20 perkara, walau dah baca sikit, still x bole cakap apa. tp betul ada bahagian/kawasan di sabah dan sarawak belum dihubungkan dgn jlaan raya dan kemudahan asas. tapi program email 1malaysia pula dijalankan. apa prioritinya?

    bukan untuk menuding jari. tapi bagi saya ini tanggungjawab bersama. rakyat sabah, mesti ubah mentaliti. kita mesti melepaskan sesuatu utk mendapat sesuatu. kalau kerajaan mau buat jalan raya tp klu xmau jual tanah tu, mana ble. Mau elektrik tapi tolak plan utk stesen penjana? xkan buat atas langit?

    yang salah tetap salah. yang betul tetap betul biar xda yg bercakap betul. bukan cakap aku betul, ini berbincang, mungkin aku salah juga.

    p/s: stesen bas menumbok-kk KOTOR!, bukan situ jak, 1 sabah lah,kurang skit kebersihannya. Kita mengharap jalan baik, ada RnR tepi highway mcm di s/malaysia tapi dapat kita jaga?harap dapat. Kita mahu hak kita. Siapa lagi mahu diharap kalau bukan diri sendiri.

    pp/s: rmi sabahan yg merasa kita sudah capai 1 tahap yg baik, cukup baik. rmi sudah selesa, hanya ingin selesa. sudah ada sekolah, sudah ada tandas, sudah ada bas, sudah ada 1B, sudah ada airport. selesa. namun perkhidmatannya mcm mana? bagus?

    terima kasih

  • erre Jun 20, 2011, 7:20 am

    SABAH ANAK JATI SABAH BAH…..I LOVE SABAH..

    perkara ini pernah dibincangkan oleh ahli-ahli berkuasa besar dari pelbagai parti dan kaum. mereka berbincang apa yg perlu di ubah…. saya mengikutinya dari facebook salah seorang peserta perbincangan tersebut…

    ada jugak saya terbaca comment yang bernas seperti memerdekaan negeri sabah sendiri dan terus menukar matawang kita kepada sabah dollar… mmg best dan mmg menjanakan hasil pendapatan kita.

    kita warga belia dan muda ni, perlu bersatu dahulu… kemudian kita bawa ke atasan… seperti pemuda felda tu buat…

    kita tak perlu membangkang ikut peraturan dan berjaga-jaga..

  • pogo Jun 20, 2011, 12:42 pm

    buat revolusi bah

  • adishabrani Jul 21, 2011, 11:03 am

    sama seperti di sabah, saya sbg rakyat sarawak juga turut terasa terkilan apabila perjanjian 18 perkara yg di persetujui semasa pembentukan Malaysia x ditunaikan oleh kerajaan. kerajaan pusat telah mengaut hasil dari bumi sarawak n sabah tp hasil utk membangunkan tempat mereka, padahal, priority perlulah di berikan kepada kami utk membangunkan tempat kami dahulu. bukan kami katakan hasil dr bumi kami x boleh di nikmati, tapi, masalahnya apabila keutamaan tidak di berikan utk pembangunan tempat kami. inilah yang menyebabkan org memandang negeri kami sebagai termiskin, padahal pada realitinya, sumber galian + sumber semula jadi + sumber geografi cukup banyak di sini. sepatutnya, kerajaan pusat perlu utk memberi royaliti yang lebih banyak kepada kami, bukan dr segi royaliti minyak sahaja bahkan dari segi tariff elektrik sebab penjanaan elektrik kami di Batang Ai + Bakun turut di gunakan di Semenanjung.
    Saya rasa, kalau isu ini berterusan, sampai bila2 pun 18-points agreement ini x di tunaikan. mmg saya sbg anak jati sarawak berkecil hati apabila isu ini terlibat.

  • semenanjungman Jul 21, 2011, 6:30 pm

    sye sebagai orang semenanjung pun bersimpati,saya selama ni memerhatikan juga jiran yang berada di sabah dan sarawak,hasil berbilion tapi kemudahan asas masih ditahap yang mengecewakan,kalau boleh anda semua berjuanglah untuk hak anda,tapi janganlah memilih untuk keluar dari malaysia,kan lagi elok menjadi negara yang besar,nasihat saya kepada rakyat sabah dan sarawak carilah pemimpin yang memimpin dengan ikhlas yang melihat keperluan dan hak rakyat satu keutamaan.buanglah,bencilah pemimpin yang selama ini menelan kekayaan balak dan petroleum untuk diri sendiri dan kroni.

  • semenanjungman Jul 21, 2011, 6:32 pm

    hasil bumi anda,hak anda,perjuangkanlah!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • aku banar... Jul 21, 2011, 8:12 pm

    ada dengar pasal dasar CABOTAGE kerajaan UMNO?? aku ada baca dlm post seseorang… hahahahha…. Dasar tu langsung x menguntungkan rakyat sabah. malah mcm mau bg penduduk merempat jak… tu sebab harga barang mahal… dasar tu menguntungkan pihak di semenanjung la… yg pasti kerajaan pusat…. aku tau sistemnya mcm sistem kemasukan barang ke sabah n sarawak kena melalui port kelang… tu yg sebab harga barang naik… barang dr pedagang luar negara x blh hantar terus bekalan ke negeri sabah n sarawak…. jelas menunjukkan dasar ni menguntungkan semenanjung…. aku dpt maklumat ni dr org la….. hahahha… cuba pkir2kan….

    • dusuntomodQulu Aug 7, 2012, 9:22 am

      PERKARA ini memang betul Ahli Parlimen Kota Belud pun cakap ba perkara ini semasa pelancaran jalur gemilang peringkat daerah Kota Belud pada 1.8.2012, beliau mengakui dasar CABOTAGE ini menguntung orang semananjug ja.

      Apa pun dasar ini tak di ubah juga oleh pemerintah maka kita UBAH pemerintah melalui UNDI PRU13. AYU RAKYAT SABAH kita bersatu beri pengajaran kepada KERAJAAN SEKARANG KITA TUKAR KERAJAAN BARU KITA CUBA kalau tak menjadi juga kita ubah selepas 5 tahun balik. Kita ada kuasa menukar kerajaan yang lantang bercakap tapi kosong.

  • Buaya Malaya Jul 22, 2011, 1:16 am

    Orang Sabah mesti berani suarakan hak-hak mereka.pernah ketika dulu parti bersatu Sabah (PBS ) pembangkang ketika itu menuntut dalam minifesto pilihanraya mengenai isu 20 perkara tetapi dituduh oleh pemimpin-pemimpin tertinggi pusat sebagai anti perskutuan dan anti semananjung.mereka mengugut akan menggunakan ISA.memang jelas sekali ketidakadilan sebagai contoh Labuan di jadikan wilayah persekutuan bererti bukan lagi hak negeri Sabah tampa ada bayaran sedikit pun.kalau di semananjung orang melayu mempertahan kan Hak mereka seperti ketuanan melayu dan mendapat pembelaan pemerintah .pada hal hak mereka tidak pun di rampas oleh bangsa lain.

  • erre Jul 22, 2011, 8:33 am

    megikuti teknologi terkini, kita mesti meghimpun seberapa ramai orang sabah dan sarawak. paling senang skrg ialah FACEBOOK. nnt balik rumah saya sharekan perkara ni kedapa club2 sabahan yg saya sertai… so kamu yg lain buat jugakla cam saya ya…

  • mantadKB Jul 23, 2011, 9:01 am

    hihi.. tunggu pilihan raya dulu baru kaw dapat tu.. dapat janji ja la..

  • eMAY Aug 8, 2011, 9:12 pm

    org sabah nda bersatu hati ba tu la kana pijak2 org seberang..rasa2 kalau kita bersatu hati benda ni blh tuntut di mahkamah ka? atas dasar breech of contract sbb mmg sdh terang lg bersuluh perjanjian dlm 20 perkara tu sdh dicabuli dgn sangatlah teruk..

  • pembelAnaksabah Oct 13, 2011, 12:37 pm

    Sy mmg nda berpuas hati dengan ap yg terjadi dengan sabah hari ni .negeri kita sepatutnya suda maju dari segi pembangunan dan teknologi .sebagai negeri pengeluar minyak terbesar di malaysia xkan ni yg dpt kita kecapi hari ni .KEMISKINAN DAN TARAF HIDUP RAKYAT SABAH YANG menyedihkan sekali langsung tidak mendapat pembelaan yg sewajarnya dari kerajaan .ad pn cuma sedikit .lihatlah berapa ramai penduduk kita yg masih hidup dalam serba kekurangan .ketiadaan bekalan elektrik,jalan raya ,sekolah ,klinik ,bekalan air di kawasan luar bandar .saya sbg belia sbh yg tiada kaitan dlm politik ,ttpi sy kasihan dgn negeri sy sekarang ni .MUNDUR .kerajaan banyak membazir duit rakyat .cubalah duit tu digunakan untuk memajukan sabah dan sarawak .jangan tertumpu pd kerajaan pusat sja .majukan negeri kami dahulu .penuhi hak kami !!

  • jagong.... Dec 29, 2011, 11:44 pm

    Pemimpin malaysia tidak adil…tunggu dekat akhirat…..

  • cod headhunter borneo Jan 17, 2012, 4:11 pm

    sy hanya mahukan 20 perkara diselesaikan dengan segera!!!!!!bagaimana dengan anakx2 jati sabah yg masi kecil lagi sekarang?bagaimana hidup mereka 10 tahun akan datang?come on lah pemimpin,perhatikan rakyat sabah..jgn hanya bila dikaca tv nmpak baik,megah,gunung kinabalu mcm bole kau angkat…mmg sabah dan sarawak kubu kuat malaysia untuk BN,tapi sekarang rakyat sudah ada yg x mau undi BN,jadi,bila rakyat lari,kerajaan buat nie projek ic,bila PATI nie dah dapat ic,automatiklah dorang akan undi BN……………..karma ada..

  • jez Jan 25, 2012, 8:38 pm

    Sejak dulu2 lagi kta sabah n sarawak ini dianak tirikan oleh orang seberang sana……maklum le wakil kta di kawasan DUN dan ADUN tu masih berpeluk tubuh…ja tunggu apa yang diarah….macam kambing kena tusuk hidung…..sana jalan raya ada 4@5 laluan….sabah sarawak…..ntah apa yang ada….jalan yang di plaster ada oleh CMS…..

  • jez Jan 25, 2012, 8:52 pm

    Tahun ini masuk 55 tahun sabah n sarawak sudah masuk malaysia…..ntah apa yang dimiliki oleh 2 negeri ini ……5% hasil negeri yang dihantar balik oleh persekutuan xberbaloi untuk kta…sedangkan kta 2 negeri ini lebih besar dari seberang sna….amacam negeri kta ini keluar dari Malaysia….gerenti mcam brunei n sngpore kot….atau lebih kaya lagi. Bangkitle orang sabah n sarawak….

  • Budak-Budak Feb 11, 2012, 7:52 pm

    knapa di sabah smakin ramai PTI??
    Suka-suka si PM NAJIB saja kasi masuk PTI di SABAH…
    Dia pikir SABAH ni tempat pembuangan PTI ka??
    tgk di KENINGAU kena conquer sudah sma PTI dan satu lagi saya mengingatkan kpada PM NAJIB SABAH MAHU AMBIL HASIL BUMI SENDIRI UNTUK SABAH SAHAJA….NO SHARE-SHARE…TAHUN LEPAS BERAPA BANYAK DUIT DI SABAH KENA TARIK PERGI SEMENANJUNG??
    INGAT MAKAN DUIT RIBA DOSA..!PREPARE YOURSELF FOR THE FINAL JUDGEMENT..!!

  • merdekaswk Feb 16, 2012, 8:56 pm

    Republic Of Borneo is a nice name.

  • sabahan's Apr 17, 2012, 5:02 pm

    there’s alot people who want to take sabah from this “not fair” country.
    but alot of our Sabahan leader’s has been arrested by ISA and the government told us tht our leader get caught cuz of..
    1.rasuah
    2.disebabkn menimbulkn isu2 yg mengancam negara
    3.menentang kerajaan..
    but actually our leader only want the citizen in Borneo to know his/her “hak-hak yang patut diberi oleh malaysia kpd org di negeri sabah & sarawak” but cuz of this the government try to hide the fact and cover it with lies…tht why..when our leader get caught the government told us “dia ditangkap kerana memiliki rasuah” or “dia ditangkap kerana menibulkan kes yg mengancam negara”….
    for example DR JEFFREY (he get caught after he try to defends sabah and after he try to tell sabahan’s about the pekara 20,he then get arrested by ISA and kena buang negeri ke negeri sembilan)

    that’s the fact..

  • No name Jun 20, 2012, 11:12 pm

    Bukan masanya nak saling menuduh dan meyalahkan
    Hayati sejarah dan sedarlah…sbb sikap kita orang sabah yg terlalu
    Pentingkan diri dan tak bersatu lah sbb semua ni….
    Hari ni kabinet?????
    D penuhi dgn pemimpin sabah yg mcm kerbau terikat hidung
    Yg tinggal di sabah cuma, pemimpin yg tahu minum
    Kita genarasi sabah masa ni seharusnya bersatu dan bukan saling mempersalahkan… Indon,pilipin,atau bumiputra, sabah awalnya terbahagi kpada 3 … Dan sabah kini adalah rumpun dari 3 budaya itu… Knpa tak kata cina asing,atau india?? Terang2 itu bkn rumpun sejarah kita?? Sedarlah dan bersatulah!!!

  • dusuntomodQulu Aug 7, 2012, 9:07 am

    Bukan menuding jari menyalahkan sesiapa namun saya rasa terpanggil untuk memberi komen dan pendapat dalam ruangan ini atas dasar anak DUSUN yang dahagakan pembangunan demi memajukan negeri Sabah namun demikian apa yang kami alami selama 55 tahun malaysia merdeka dan 49 tahun Sabah merdeka menerusi Malaysia, Ketika saya di sekolah rendah lagi guru sejarah darjah Empat ( 1974 ) menyatakan SABAH adalah negeri yang terkaya di MALAYISA kerana hasil bumi yang banyak, Pada ketika saya ke sekolah dengan kaki ayam dan berjalan kaki sejauh 3 batu jarak dari rumah ke Sekolah Rendah Kebangsaan Kiulu menyusur lereng bukit yang dibina atas dasar GOTONG ROYONG penduduk kampung Tibabar yang inginkan anak2 mereka dapat menimba ilmu di sekolah yang paling dekat, KIULU.Sehingga saya menamatkan pengajian Tingkatan Lima pada tahun 1981 di SMK Kiulu,dan hingga hari ini ANAK ANAK BANGSA DUSUN ini masih MEWARISI jerih payah saya yang hampir setengah ABAD.Tolong selesaikan masalah ini. KESIHANI LAH KAMI ANAK MERDEKA YANG MENDERITA. KEMANA MENGALIRNYA HASIL BUMI SABAH JALAN RAYA YANG MENGHUBUNGKAN KG TIBABAR KIULU KE PEKAN KIULU YANG JARAKNYA KURANG 10 KM BELUM TERLAKSANA. APA LAGI JALAN BERTURAP JALAN TANAH MERAH PUN TIADA, JANGAN BIARKAN ANAK2 KAMI MENDERITA BERJALAN KAKI KE SEKOLAH BERHUJAN BERPANAS.

  • Benjy Aug 14, 2012, 11:50 pm

    Ingin memberi pendapat.

    Saya membesar di sabah selama 19 tahun sebelum ke semenanjung pada tahun 1995 kerana menyertai Tentera. Kira 1/2 daripada hayat saya di sabah dan 1/2 lagi hidup di semenanjung. Sehingga kini saya masih di semenanjung kerana bekerja di sini walaupun sudah berhenti daripada Tentera.

    salah suatu yang saya kecewa dan menjadi salah satu sebab daripada banyak sebab berhenti tentera ialah, dalam tentera kementerian pertahanan telah menetapkan kuota (curi-curi dengar je … rasanya betul) bahawa tidak ada kuota untuk rakyat daripada Sabah dan Sarawak memenang pangkat tertinggi dalam tentera yang paling tinggi saya dengar pangkat Lt. Kol .. itu pun saya inda pasti ada kah tiada … saya pun berhenti pangkat Kapten ja sebab sudah tahu kalau saya terus juga sampai ke pencen saya Kapten. Mujurlah bila join swasta ni nampak ada peluang untuk meningkatkan diri ke tahap lebih tinggi.

    Dari situ sudah nampak pilih kasih. Mereka mendiskriminasi rakyat sabah dan sarawak padahal [fakta] sekarang ni 3/5 daripada tentera darat malaysia adalah rakyat sabah dan sarawak tetapi tiada leader di kalangan mereka. masyarakat semenanjung semakin tidak meminati profesion tentera maka rakyat sabah sarawaklah semakin support tentera. Tiada leader di peringkat tertinggi menyebabkan rakyat sabah sarawak di ‘ulun-ulun’ kan. Dalam hati saya berkata ‘what the f*ck you man !’. Tak sangup melihat di ‘ulun-ulun’ kan saya pun tarik hand brake.

    Saya tak salahkan pegawai2 atasan tentera kerana pada saya mereka menghormati rakyat sabah sarawak, tetapi ini semua politik kementerian pertahanan (BN) hendak control dan ‘mencucuk hidung’ rakyat sabah sarawak … ‘weiii ! come-on man ! be gentle’ lah. Kami berjuang demi Malaysia mah … itupun nak ulun-ulun juga kah.

    Tak puas mengaut hasil sabah dan sarawak lu mau ulun-ulun kita juga kah ? Maka saya memang bersetuju jika BN kalah di sabah terutamanya UMNO. Saya bukan anti semenanjung kerana ramai kawan saya org semenanjung dan mereka juga sudah benci dengan BN terutamanya UMNO.

    Tiada isu perkauman di sini … tiada isu agama di sini … rakyat sabah kena kembalikan apa yang telah di mertaikan dalam 20 perkara jangan BN-UMNO ulun-ulun kan lagi rakyat sabah.

  • Benjy Aug 15, 2012, 12:13 am

    Kekesalan…

    Saya betul2 sedih ketika PBS menyertai BN … sedih yang teramat sangat kerana masa itu saya rasa hanya Datuk Pairin yang boleh mengembalikan ‘gimbaran’ rakyat sabah sebagaimana the legend Tun Fuad … Bilakah Datuk Pairin sedar akan ini semua sedangkan datuk lajim dan datuk Wilfred berani berbuat demikian demi rakyat sabah.

    Come-on hogansiau ! jangan kau kasi malu kadazan dusun murut OOOo !… tiada unsur mengasut disini … saya tidak mengasut orang untuk bergaduh atau berperang …. tiada unsur perkauman dan agama disini … semua kawan-kawan saya melayu, cina, india, sabahan dan sarawakien …. semua agama saya kawan cuma saya lihat BN-UMNO sudah tidak mampu menguruskan sabah dengan baik ….

    Hairan juga kenapa pemimpin BN-UMNO tidak mahu mengaku bahawa mereka gagal membangunkan sabah selepas lebih 40 tahun sabah menyertai malaysia.

    “Apa kata mengaku salah ? … bukan ada hukuman bunuh pun ?”

  • Benjy Aug 15, 2012, 1:22 am

    Saya rasa saya sudah menghayati sedalam-dalamnya perjanjian 20 Perkara Sabah menyertai Malaysia (bukan BN-UMNO). Jika ’20 Perkara’ ini dapat direlisasikan alangkah indahnya semua itu. Masyarakat Sabah akan menjadi masyarakat yang unik dan berdikari dimana setiap wakil-wakil kaum di Sabah dapat memegang jawatan penting dalam kerajaan negeri sekaligus menghasilkan percambahan minda yang positif tanpa menjejaskan Rukun Negara dan Perlembagaan Malaysia (bukan BN-UMNO).

    Terima kasih kepada Malaysia (bukan BN-UMNO) kerana mendewasakan saya semasa bertugas dalam Tentera Darat dahulu. Banyak juga perkara yang telah masyarakat Sabah pelajari daripada Malaysia (bukan BN-UMNO) dan saya mewakili rakyat Sabah memohon agar Malaysia (bukan BN-UMNO) memberikan harapan 20 Perkara tersebut kerana sudah tiba masanya kami mempraktikkan apa yang telah kami pelajari daripada Malaysia (bukan BN-UMNO), sumbanganmu amat besar Malaysia (bukan BN-UMNO) dan kami tetap setia padamu.

    Dengan ini saya berikrar ;

    SAYA BENJY BIN STANIS , NO KAD PENGENALAN 760207-12-5815 BERIKRAR, AKAN MENYANJUNG TINGGI DAN MENGHORMATI RUKUN NEGARA DAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA (bukan BN-UMNO) SEBAGAIMANA HASRAT PEMIMPIN-PEMIMPIN TERDAHULU IAITU, PEMERINTAH BORNEO UTARA, SARAWAK, SINGAPURA, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU DAN PIHAK BRITISH SEMASA PERJANJIAN PENUBUHAN MALAYSIA (bukan BN-UMNO) DI LONDON PADA 9 JULAI 1963.

    HIDUP MALAYSIA (bukan BN-UMNO) ! SABAH MAJU JAYA !!!!

    Sekian.

  • Kapisan Aug 18, 2012, 6:54 am

    30 taun dulu, bilang bliau2 “…berjuang untuk generasi akan datang …” , aku la tu yg temasuk dlm list. skrg ni, aku lg bg amanat yg sama utk peranak baru. sampai bila tah ni kan abis? rupanya terasa suda ba. UMS pun payah bumiputra kan dapat tampat…. nya urang la. sabsidi minyak petrolum dan minyak masak pun byk d buat d Sabah Sarawak. ingatkan mau bg ringan kos, rupanya toke2 basar buat projek jual sabsidi. kalau stakat untung jutaan ringgau tu mcm aing sj besidia krajakan. palak2 mata kitani mun ketauan. aku kraja karjaan jua. stakat statement d atas pasal perlanggaran perjanjian 20 perkara ani, sdikit nganya tu yg d tau urang. ada lagi perkara basar. cukup tah ku padahkan ani. pasal aku pun kana awasi jua tindakan ku. cuma, sadar2 tah. bukannya lg kitani ani tidur, kapisan suda ni kana sumbat mata dan talinga.

  • Kapisan Aug 18, 2012, 7:15 am

    30 taun dulu, bilang bliau2 “…berjuang untuk generasi akan datang …” , aku la tu yg temasuk dlm list. skrg ni, aku lg bg amanat yg sama utk peranak baru. sampai bila tah ni kan abis? rupanya terasa suda ba. UMS pun payah bumiputra kan dapat tampat…. nya urang la. sabsidi minyak petrolum dan minyak masak pun byk d buat d Sabah Sarawak. ingatkan mau bg ringan kos, rupanya toke2 basar buat projek jual sabsidi. kalau stakat untung jutaan ringgau tu mcm aing sj besidia krajakan. palak2 mata kitani mun ketauan. aku kraja karjaan jua. stakat statement d atas pasal perlanggaran perjanjian 20 perkara ani, sdikit nganya tu yg d tau urang. ada lagi perkara basar yg patut di kwatirkan. cukup tah ku padahkan ani. pasal aku pun kana awasi jua tindakan ku. cuma, sadar2 tah. bukannya lg kitani ani tidur, kapisan suda ni kana sumbat mata dan talinga. ada kana panggal ramai ketani karang. nauzubillah.

  • hazif Aug 29, 2012, 8:08 am

    Itu lah sape suroh masok malaysia…..kan dah kene..ketinggalan dalkam semua arus-arus pembangunan, tapi aku rasa tidak lah ketinggalan sangat..nampak maju juak di Sabah tuh…lagi bagus bah…mungkin sabah tu besar dan tidak nampak pembangunan nya..cuma aku fikir sabah kena buka pintu seluas-luas nya kertebukaan dalam aspek kanun-kanun yang dah lapuk tu bagi lebih cepat pembangunan dalam semua espek…contoh kanun tanah, kanun jual beli,pembelajaran, kanun kependudukan hak sama bagi semenajung dan sabah..istimewa kepada orang Melayu, sabah dan etnik peribumi baru lah jelas seimbang…aku suka di Sabah nyaman dan aman damai cuma aku tidak suka terlalu banyak pendatang asing…terutama pilipina dan Indonesia dan jugak pakistan…lebih lagi orang asing Cina…bukan Cina Malaysia ya…jangan salah anggap pulak…jadi fikirkan lah sedalam2 nya kemana arah tujuan pemimpin di Sabah…

  • Pejuang kebabasan sabah Jan 30, 2013, 7:56 pm

    Setiap kali pilihan raya di tempat saya calon BN sentiasa menang besar but sampai hari ini, kampung saya tetap tidak berubah, Pemimpin BN menjanjikan akan membina sebuah pekan yg sangat besar sambil menunjukkan peta pembangunan yg sangat menarik tapi sampai pada hari ini yg kelihatan cuma pokok-pokok kelapa sawit dan semak samun yg semakin besar. tahukah anda pendapatan minyak di sabah mencecah berbelion ringgit tapi sabah cuma dapat 5%. 95% masuk kerajaa pusat iaitu Kuala Lumpur. Adil Tak ?

  • Pejuang kebabasan sabah Jan 30, 2013, 8:18 pm

    Bekas PM malaysia juga pernah berkata Sabah akan menjadi sebuah negeri yang lebih maju dan lebih maju daripada Semananjung Malaysia suatu hari nanti. kenapa beliau berkata begitu ? sebab beliau juga tahu hasil kekayaan bumi sabah yg tidak terbayangkan. klu 100% kekayaan sabah dipegang oleh kerajaan Sabah tahukah kita Sabah akan menjadi negara maju spt singapura, brunai dan negara-negara maju yg lain. yang menjadi masalahnya kekayan Sabah telah di alihkan ke Kuala Lumpur.

  • JULAHAK Feb 27, 2013, 4:05 pm

    Apa yang penting keadilan dan juhkandari bersifat zalim. Ikut apa yang dijanjikan sebab itu adalah suruhan Allah dan Rasul. Jika tidak ditepati…tungggggu pembalasan diakhirat kelak. Adil itu maksudnya meletakkan hak pada tempatnya. Adillah namanya. Sekadar pandangan.

  • hazif Mar 8, 2013, 7:56 am

    Perkara 20 ini ko kene tanya dengan Mahathir lah…sebab lebih 20tahun jugak dia yg memerintah…korang yg sokong Umno dan Mahathir sahingga kini ..jd salah siapa…sekrang baru nak bising dan nak berkokok…itu lah dikata kan orang “Kesian Pak Kadok ayam dia menang kampong tergadai”…tanya jugak dengan semua Ahli2 Parlimen dan Adun korang apa yg dia orang buat selama 25tahun dalam kerajaan sekrang….kesian korang yg hanya pandai bercakap tapi tak serupa bikin….”bodoh tak bolih diajar..pandai tak bolih diikut…jangan salah kerajaan sekrang…korang sendiri lihat…sapa yg kayaraya di Sabah tu bah…sape yg punya semua monopoli kekayaan diSabah..misti orang sabah….sebab itu korang yg hidup susah…ah,,,malas nak cakap lah…

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini

shares