Perhimpunan Agong UMNO : Bayaran BR1M Untuk Gaji Dan pendapatan RM5,000 Ke Bawah Untuk Orang Bandar

139


Perhimpunan Agong UMNO : Bayaran BR1M Untuk Gaji Dan pendapatan RM5,000 Ke Bawah Untuk Orang Bandar

perhimpunan agong umno

Ramai yang sudah mula merasakan kalangan yang golongan pertengahan yang tinggal di bandar lebih kurang perbelanjaan boleh guna mereka berbanding yang tinggal di kampung selepas poket mereka bocor dengan segala kenaikan pengangkutan awam, kadar penggunaan minyak yang lebih banyak pada ketika kesesakan lalu lintas dan jarak perjalanan ke tempat kerja setiap hari, kenaikan tol plus, harga rumah atau kadar sewa yang tinggi, perbelanjaan makanan dan keperluan.

Selepas ditolak satu persatu, hanya tinggal sedikit sahaja yang boleh mereka simpan. Itu pun ada yang masih teraba-teraba baki untuk menyimpan.

Pada ketika ini sudah berlangsung Perhimpunan Agong UMNO. Berita Semasa tertarik dengan cadangan dan usul daripada Ketua Penerangan UMNO Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Datuk Mustapa Kamal Mohd Yusof apabila beliau membawa syor supaya



Petikan Ucapan Beliau di Perhimpunan UMNO

  1. orang bandar diberikan bayaran BR1M melibatkan gaji dan pendapatan RM5,000 dan ke bawah
  2. gaji dan pendapatan RM5,000 hanya cukup makan sahaja selepas ditolak segala perbelanjaan sehingga hujung bulan
  3. Jumlah gaji dan pendapatan Rm5,000 dan ke bawah bukanlah mewah, cukup sekadar untuk meneruskan survival kehidupan mereka di bandar, tempat mereka cari rezeki

Kata-kata Datuk Mustapa Kamal Mohd Yusof pada Perhimpunan UMNO Berita Semasa setuju yang mana orang bandar gaji RM5,000 perlu dibantu.

Tetapi Berita Semasa sebenarnya kurang bersetuju bayaran BR1M ini diberikan dalam bentuk tunai. Mengapa tidak diberikan untuk diberikan kupon makanan? Mungkin boleh dipertimbangkan?

P/S : Di Finland ada juga versi BRIM mereka tersendiri, yang mana rakyat Finland menikmati “800 bucks per month”.


Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Bajet 2016 Cukai Naik Dan Juga BRIM 2016 Naik Antara RM100 Hingga RM150? Apa Kat... Bajet 2016 Cukai Naik Dan Juga BRIM 2016 Naik Lagi Antara RM100 Hingga RM150? Apa Kata Anda? Ringgit Malaysia sempat mengukuh sehingga RM4.09 bagi satu dolar Amerika pada 9 Oktober 2015 tetapi se...
SEBARKAN

139 Komen Bernas

  1. Saya rasa nanti ada yg dpt kontrek membekalkan makanan nei dn dia pulak yg memonopoli …natijahnya yg tak dpt kupon kena bli harga mahal pulak….amacam klu btul terjadi demikian.Ini adalah negara yg bernama msia…

  2. kenaikan tol dan komuter berlaku di bandar-bandar Selangor di mana mereka di bawah pembangkang. Orang kampung x berapa rasa pun kenaikan ini…tapi macam pun kerajaan kita sangat naif kerana gst sudah membangkitkan kemarahan orang kampung tambahan ngan penipuan FGV yang dijanjikan boleh membantu warga felda. Sayur-sayuran dari China mahal mahal belaka dan kita dinasihatkan supaya tanam sayur sendiri.

  3. Sy tak setuju itu br1m yg lebih berbentuk rasuah gula2 bagi mendpt sokongan bukannya diberi dgn sagu hati,dgn kali lain negara ada wang lebih utk dibelanjakan. Apa guna br1m diberi harga brg naik segalanya naik,adakah golongan bawahan ini tidak pandai kira2 begitu mudah disogok.

  4. Br1m sepatutnya utk bantuan bagi yg lebih memerlukan bukannya bertujuan mengambil hati rakyat mengaburi rakyat utk terus menyokong kerajaan penyamun tiada beza dgn lanun. Adakah anda bersetuju dgn kemiskinan yg dicipta kerajaan lepas tu diberi br1m utk memperlihatkan kerajaan begitu prihatin.

  5. Tak cukup ke kerajaan rasuah skrg!!mahu lg kah rakyat rasuah?? Akhirnya negara malaysia rasuah!! Adakah agama diajar begitu pada penganutnya utk berasuah demi kehidupan yg lebih selesa! Memberi tanpa meminta tiada perbedaan antara yg miskin atau kaya kerana tuhan tidak menilai pada emas permata.

  6. Stabilkan gaji purata ikut keadaan semasa peredaran zaman..naik harga brg naik gaji dgn ini kestabilan ekonomi negara dan rakyat sekata.sekiranya kerajaan tak mampu mengimbangi kos sara hidup rakyatnya dgn keadaan semasa!! Ini bererti kerajaan telah gagal memerintah negara.

  7. Masih perlukah kita rakyat malaysia terus memberi peluang ruang utk mrk terus menerajui negara atau tunggu negara ke jln buntu baru kita rakyat malaysia memberi peluang pada yg lain?? Yg takutnya tiada yg mahu sebaliknya negara luar mengambil alih kuasa negara.

  8. Setakat nak bagi br1m yg tak seberapa utk pancing undi saja.. ajak2 ayam..bising saja lebih

    Betul2 ikhlas bahagikan samarata 2.6b tu pada semua org kat msia ni yg pendapatan rm 10k ke bawah. Baru ada maknanya

  9. Penyamun tetap penyamun tidak akan berubah sebab kalau penyamun boleh berubah maka mrk bukan penyamun.kenapa penyamun kayaraya sedangkan negara menghadapi masalah apalg berhutang beratus billion bukan ini telah membuktikan itu penyamun!!

  10. skrg punya kerajaan dah hilang arah, apa dia peduli? janji 90% dikotakan?! tanpa gst x dpat bayar gaji pekerja awam?! aduh, banyak ucapan bodoh dalam PAU ini, dari sini u boleh ukur kebolehan kerajaan dah

  11. Kalau umno begitu baik murah hati berjiwa rakyat! Dermalah harta mrk utk membantu negara yg sedang hadapi masalah bukannya menyimpan harta mrk di negara tertentu dan terus sesuka hati boros wang rakyat utk mrk terus berpeluang menyamun harta negara.kenapa kita rakyat malaysia harus menyenangkan mrk si penyamun??

  12. Perhimpunan agong umno…
    Apa yg nak diagongkan sangat?
    Yang dikatakan agong itu…
    Sedangkan titah Yg DiPertuan Agong pun
    Seperti tidak dipertuankan

    BRIM…jaja sana jaja sini
    Megah sangat kah ?
    Sedangkan duit asalnya rakyat punya
    Tutup sana korek sini
    Bukannya hasil dari pendapatan negara
    Yang dijanakan untuk rakyat

    PAU UMNO… last2 semua rakyat kena pau

  13. Buat jer macam kakitangan lgm.. pergi desaru naik motor tapi buat tuntutan naik kereta.. jimat… dan boleh tanggung kenaikan harga barang…

  14. Kak Ton cadangkan agar diadakan kupon lembu. Dapat sekilo seorang daging lembu masa raya haji.

  15. Aku cadang duit brim tu kenakan gst 6 percent.
    Dapat juga menampung mana mana duit rakyat yg bocor sana sini dek nafsu serakah PM 2.6 billion.

  16. Bab cakap kat perhimpunan agong dia lah berapi api.
    Cakap dpn obama dia lah berapi api.
    Suruh dtg parlimen suruh jawab rm 2.6 billion hilang entah ke mana.
    Memalukan.

  17. Duit 1 mdb rm 42 billion tu dah lesap sebahagian besar dah lesap hasil pelaburan dgn petro saudi dan disimpan d cayman island spore dsb. Duit tu dah dipindahkan ke sana kemari dan dah disonglap ditengah perjalanan.

    Ia sama cam cerita lembu. Duit dah lebur beli aset tak tentu hala.

    Masalahnya duit ni duit rakyat.

    Senang senang je cakap aset 1 mdb melebihi hutang.
    Senang senang cakap nak susun semula hutang.
    Senang senang cakap nak terbit IPO.

    Duit 1 mdb yg hangus tu boleh guna utk byr hutang ptptn 1.7 juta pelajar universiti.

    Puk*mak punya pemimpin.

  18. senaraikan nama-nama penderma rm2.6bil. bila dan berapa setiap orang penderma bagi? tunjukan akaun tersebut kepada umum baru rakyat percaya. kalau beri penjelasan depan mikropon depan tv untuk beritahu rakyat, tak payah lah. rakyat tak mahu dengar itu semua . yang rakyat mahu adalah bukti. duit br1m terlalu sikit untuk rakyat. jangan nak bodek dengan br1m. sorry…

  19. ko tuh yg puk*mak sebenarnya. belajar guna ptptn, pemalas, pointer cukup2 makan. bayar la ptptn tu. sapa suruh tak score 1st class? bang*ang!

  20. Duit 1 mdb tu kalau beli lembu dpt beli 14 juta ekor lembu.
    Kasi kat siswazah menganggur malaysia boleh jadi pengeluar daging terbesar di dunia.

    Jangan kasi kak jat. Ini spesis cam PM 2.6 billion gak.

  21. Duit 1 mdb tu kalau beli babi.
    Malaysia pun boleh jadi pengeluar daging babi terbesar di dunia.
    Tahniah PM 2.6 billion.

  22. Duit 1 mdb tu kalau buat beli bab* malaysia pun boleh jadi pengeluar daging bab* terbesar di dunia.
    Tahniah PM 2.6 Billion.

  23. Di bawah kepimpinan tun razak kedudukan msia tidak jauh di belakang spore dan korea selatan dan jauh di hadapan thai serta indonesia.

    Masalah sedikit sedikit bermula apabila tun m melantik pengganti tukang angguk dan menjadi yes man.

    Bila ds anwar cuba menegur akibatnya sangatlah buruk.

    Akhirnya tukang angguk dan yes man terlantik lah ds najib.
    Lihatlah apa yg berlaku sekarang.

  24. klu nko nk kerajaan lupuskan hutan nko, nko & 1mdb & penyangak2 tuh xde bezanya. mmg dasar budak pemalas!

  25. mmg patut pun nape asyik nak bergantung dgn sumber makanan import? klu leh tanam sendiri, tanam ler. jgn asyik nk mengeluh jer.

  26. Itule umno sekarang dia boo tun m.
    Jgn terkejut satu masa nanti di boo ds najib.
    Pemimpin umno ni masa dia ada kuasa ramai yg lupa daratan.
    Bila tiada kuasa siap kena boo bekas presiden.
    Ambil ambil lah pengajaran ds najib.

  27. ini semua disebabkan madey keciwa disebabkan permintaannya tak ditunaikan najib. kisah ni sama je macam zaman pak lah dulu. bila madey tak dapat apa yang diinginkan, mula la meroyan orang tua tu. period.

  28. Waduh ! puitis sekali sajak si mat sajak tu.. ada 1 rangkap tu maksudnya seperti orang utara kate “duit pek tikam pek..”

  29. bermula ceritanya kisah org melayu bila nak buat kerja kawin anak2 semua mesti grand… maka bila sentub bab belanja hantaran mesti sebut mahal2 mata puluh ler kata org utara… contohnya rm10 ribu, rm20 ribu …

  30. maka bila pihak pengantin permpuan letak wang belanja hantaran tu katakan rm10,000.00 …maka bermulalah episod pek tikam pek… dikisahkan pulak si bakal pngantin lelaki tu pulak kerjanya hanya merempit siang malam, tapi nak kawin jugak dgn si milah g jelita anak mak mah kuih apam penyet yg kaya raya…

  31. kerana cinta punya pasal, walaupun si teruna hanya bermodalkan ‘ekor depan’, si milah berpakat pinjamkan duit rm10 ribu emaknya dan diberi kpda bakal suaminya utk diguna sebagai ‘wang belanja hantaran’… wang ini sebenarnya utk menggabui mata masyarakat bahawa milah tu ‘berharga’ & si lelaki tu pulak ada wang… hakikatnya duit milah telah diguna untuk membayar ‘harga diri milah’

  32. rase2 duit brim tu mcm duit kite jer… kumpulkan wang GST, cukai itu ini kemudian bayar BRIM… selisih pembayaran tu … deme s.a.u.k !

  33. dah mula dah beruk madah pujangga puisi sajak cerpen bagai datang berkarya kat sini. lu salah tempat bai. lu dulu masa sekolah kempunan masuk pertandingan cerpen ke apa hah puk*mak??

  34. melayu 18 tahun lepas sudah lupa, sekarang puji balik madey.. wakakakak. mmg tepat kata madey, melayu mudah lupa.

  35. Meh aku cerita.
    Kawan aku ni despatch. Gaji RM 650 sebulan.. asyik short saja. Tapi aku puji pasal dia rajin. Dia bukak gerai bege dari 1 jadi 2. Lama2 ada 7
    Satu gerai untung bersih RM 900 so x7 = RM 6300
    Baru2 ni ayah dia meninggal. Aku pun tak tau bapak dia loaded. Lepas faraid dia dpt RM 1.6 juta
    Gaji ada, bisnes ada, duit pusaka ada. On top dpt BR1M lagi
    Aku jeles ada la sikit. Tak jeles langsung tu tipu la. Aku tumpang hepi kat dia, seorang millionair yg dpt BR1M

  36. Cite hang ni lebih kurang sama dgn jiran aku cuma dua ni driver van syarikat roti
    Mmg betoi laa.. millionair yg dpt BR1M
    Untungnya nasib badan

  37. tu tunggu dap memerintah, lim kit siang jadi perdana menteri, lim guan eng jadi timbalan perdana menteri, ngeh ko ham jadi menteri kewangan. waktu tu impian2 melayu puk*mak di malaysia ni akan tercapai.

  38. camtu la berusaha, bukan macam melayu2 puk*mak yang bersepah kat malaysia ni, tau nak subsidi je, tau nak disuap je, semua makan pakai cebok dia semua kalau boleh nak disubsidikan.

  39. Apa yg susah sgt bang..
    Aku kerani kat syarikat kewangan. Gaji tak sampai RM 3k pun sebulan.
    Mlm aku niaga di pasar mlm.. jual air ngan murtabak je. Tiap2 mlm aku niaga kecuali mlm jumaat sebab ada baca yaasin kat surau dgn ceramah agama lepas maghrib. 1 mlm aku boleh utg bersih RM 200. 1 bulan kalilah dgn 26 hari… brapa ?? Tentu korang tak caye bukan.. lantak korang lah
    Aku pun terima BR1M jugak berdasarkan gaji aku. Duit BR1M tu aku guna utk beli rokok je… ade aku kisah..

  40. Aku pun ada kenal seorg janda ni suami dah meninggal.
    Pencen suami dia dapat. Pencen dia lagi.
    Arwah suami dia ada tinggalkan kebun sawit berbelas ekar

    Setakat 6 ke 7 ribu rm sebulan utk dia seorang memang takde hal.
    Dia mohon brim pun dapat.
    Alah org lain rm 2.6 billion brim rm 900 apalah sangat.

  41. haha terdiam teruih sapi apdal & muhyidin kt perhimpunan agong umno. wakakakaka. nape le nkorang wat muka tebal masuk pehimpunan. dok diam2 kt luar jela.

  42. diorang nih petualang, xrespek presiden. klu zaman mahathir dulu dah kena sumbat lokap dah. nasib diorang baik, najib yang jadi presiden. najib yang disumpah seranah oleh mahathir. padahal mahathir ni bapak segala auta. ingat tak dulu anda semua pernah gelar orang tua ni mahazalim?

  43. Nak respek buat pe. Duit negara dah hangus rm 42 billion.
    Masih nak perasan tak bersalah.
    Macam alibaba dgn 40 penyamun.
    Penyamun mesti sokong ketua penyamun.

  44. mana ada hangus rm42 bilion tu, kitarang dengar mgkin tambah lgi… sebab interest hutang2 tu tinggi

  45. biasalah rm42 bilion, bukannya rm42 trilion, kitarang ada 30 juta org, meh ler kita pakat2 bailout hutang2 1mdb tu …bolehkan rakyat2 semua…

    satuuuu ….. !
    satuuuuu…. !
    satuuuuu…. !

    T.kasih

  46. aku kenal seorang tu, dia anak bangsawan, hartawan, politikawan… dia tak dapat BRIM.. ciannn , tapi dia dapat derma rm2.6 b

  47. senang jer zaman sekarang ni, nkorang pi rompak rm3,4 juta kat mana2, pastu bila kena tgkap nkorang kabau ler itu wang derma…

  48. kalau ada org main tuduh2 & mau dakwa nko… nko ajak dia berdebat… ajak bersumpah pun boleh..

  49. Teringat masa kecik2 dulu kami pergi mencuri buah mempelam jiran, bila dah beberapa kali habis pelahap… sekali tu kami kena tangkap… maka bersumpah tobat lilah lah kami… kami x curi buah mangga pokok org tua tu, pada hal kentut pun bau buah kuinin…

  50. dibuatnya Tun & ds sepie afdal tu ada darah tinggi, terkejut tension mati dlm dewan tu sape yg susah !

  51. apa susah2 bang, aku ni keja jdi runner dlm kedai mesin kuda jer… gaji ada ler dalam rm120 sehari, keja 12 jam jer… penah toke aku untung bnyak gaji tertinggi aku dibayar rm800 sehari… kiralah agak2 berapa income aku dlm sebulan…. keja pulak dgn awek … dia rm120, aku rm120… kami pun dapat brim

  52. ha2 nkorang ni kalut lebih… aku ni toke mesin kuda… sehari collections dari 5 buah mesin dekat rm3,4 ribu… sebulan tu setakat nak beli gen 2 koyak plastik cash… no problem. Income aku mana boleh declare kt jab hasil… untung bersih bang… aku pun dapat BRIM… taroh beda duit ‘jolok’

  53. ” …eeeiiiii… tangan putih melepak tapi badannya hitam legam…. ni mesti kena penyakit sopak !!! …” (suara latar) …” jangan bimbang, gunakan serbuk belerang kuning tenyeh dgn daun gelinggang api dan sedikit minyak tanah… insyaAllah 2,3 minggu panau anda akan pergiiiiii… !!! , kalau panau anda tak pergiii, wang anda yg akan pergi…. , he2 “

  54. ” eeeeiiiii, kulit tangan putih berseri, tapi badan hitam legam… ni mesti panau…!”

  55. LATAR SUARA :
    ” jangan bimbang, gunakan serbuk belerang kuning dicampur dgn daun gelenggang api serta sedikit minyak tanah diupar2 di tapak tangan dan ditenyehkan ke tempat yg berpanau itu…. 2,3 minggu kemudian, panau tu mesti berambus !!!

  56. “….. eeeeiiiii, naper busuk sangat ni, nko mentekedaqah amende haaaa…. !!! ingatkan bau longkang, rupanya bau xxxx…. ” (SUARA LATAR) “jangan bimbang kurangkan kentut anda dgn meminum banyak air suam panas…. dan sila cepat ke tandas utk kurangkan bau aromanya yg meloyakan tu…”

  57. Joyah tak kisah kjaan nak kasi BRIM rm5 ribu sorang pun, tapi jgan susahkan rakyat dgn kenaikan harga barang, GST, tol dan bagai… kalau beri BRIM kemudian kutip balik melalui GST, kompaun, denda, cukai itu ini dan bagai… baik x yah kasi BRIM

  58. BRIM ni aku nampak ler seperti serampang 2 mata… satu tolong rakyat, satu lagi strategi untuk menang PRU 14…

  59. Tapi satu mata yg tolong rakyat tu aku nampak matanya bengkok… sebab dia bagi BRIM, tapi dikutipnya balik melalui GST dan bagai

  60. Golongan marhaen jenis lahabau makan ubi kayu zaman jepun dulu2 bila bersembang kat kedai2 kopi selokanya begini… ” eeeeiiii… x nak la aku, aku mesti sokong najib, kalau dia dah x ada,-dia letak jawatan, tentu BRIM pun cancelled… sape nak bayar BRIM, kita mesti sokong najib dan kita dapat brim … ha2 “

  61. DSM Najib bin TAR akan dikenang sebagai Bapa Kebajikan Rakyat, beliau satu2nya Perdana Menteri yg banyak buat semakan transformasi GAJI Penjawat Awam termasuk polis dan tentera, terkini menyalurkan bantuan BRIM berbilion2 ringgit kepada hampir suku dari 30 juta rakyat Malaysia… tapi ianya agak sedikit terkantoi kerana GST merayap ke dlm poket rakyat dan BONUS 2015 yg ciput rm500 saja

  62. Badan2 penarafan antarabangsa memperakukan pertumbuhan ekonomi Malaysia yg baik…. tapi baik camner ? Makin banyak GST dikumpul, makin semput nak bayar BONUS, makin banyak pekerja dibuang, siswazah menganggur pun bertambah, pengambilan pekerja dibekukan… bakal2 guru yg dah tamat kursus pun ramai yg nganggur…. ke mana wang negara kita dibawa pergi ?

  63. Dirang perakukan pertumbuhan baik ekonomi kita dlm masa yg sama rakyat negara ini tanggung kos sara hidup yg meningkat … nilai mata wang kita banding dgn Singapore dan USA pun kita jatuh teruk…

  64. Aku pun peliklah dengan laporan ekonomi sekarang ni, kononnya ekonomi ok, stabil…. TAPI
    1. Biasiswa pelajar banyak yg dah dihapuskan, sekitar tahun 80an ada lgi biasiswa & dermasiswa… ke mana pula wang ni disalurkan..
    2. Jumlah siswazah dan bakal guru menganggur pun makin meningkat, apa masalahnya…. x boleh wujudkan pekerjaan ATAU tak mampu BAYAR GAJI kepada Penjawat Awam… ke mana sebenarnya wang kita mengalir pergiiii… !

  65. kawan2 aku kat bandar2 utara semenanjung seperti kt alor setar dan jitra yg seminggu 2,3 kali pergi siam pun bagi tau brg2 eso pakaian dan caj perkhidmatan hiburan kat pekan Dannok dah naik hampir sekali ganda. Ini bererti ringgit kita jatuh teruk

  66. Dulu massarge kat pekan Dannok sejam rm10, pastu sekitar tahun 2005 jadi rm15, 2010 jadi rm20… sekarang dah rm40…

  67. Aku bimbang negara kita bukan menuju sebuah negara maju berpendapatan tinggi… TETAPI sebuah negara bermasalah…

  68. Mak harap Suruhanjaya Perkhidmatan Awam & Jabatan Perkhidmatan Awam membuat satu garis panduan baru untuk pengisian jawatan dlm Perkhidmatan Awam mengutamakan “1 keluarga 1 penjawat awam sahaja”… untuk beri peluang anak2 keluarga miskin yg tiada kabel pokitik tapi ada kelulusan, kebolehan & kelulusan mendapat pekerjaan dlm sektor awam dan seterusnya dapat mengubah nasib keluarga mereka & mengurangkan kemiskinan di Malaysia

  69. Keutamaan pengisian dlm Perkhidmatan Awam patut diberi kepada individu yg ada tanggungjawab dan menjadi penyara kekuarga… jangan sampai dlm 1 keluarga ke semuanya bekerja dlm sektor awam, sedangkan jiran sebelah rumah pun graduate universiti tetapi bertanam anggur dlm ladang kepapaan

  70. Mak tau benda ni boleh dibuat, jika kita mahu, kita telus & berintergriti… kalau kita bokeh buat syarat kepada pembeli2 rumah kedua, rumah pertama dan bagai…. kepada kita x boleh buat untuk pengisian jawatan dalam Perkhidmatan Awam….

  71. Jika kita tahu pakai cantik, org lain pun tahu & mahu pakai cantik, jika kereta besar, org lain pun mahu pakai kereta besar, jika kita suka makan sedap2, org lain pun nak makan sedap2…. ingatlah nikmat pekerjaan dan jawatan yg kita milikki sekarang bukan totally kerana kita pandai atau bakat kita…. ia mungkin kerana peluang yg kawan2 dan sekutu2 kita cipta untuk kita dan dlm masa yg sama menyekat & memijak kepala dan peluang org lain

  72. Ingatlah pesan mak wahai pegawai2 di atas sana, ini semua akan dihisab dan dihitung di sana… di neraca yg adil dan tidak sezarahpun boleh ditutup disembunyi

  73. kadang2 mak pergi ke hospital terjumpa dgn bos2 dan bekas2 ketua jabatan dulu sedang jalan terbongkok2, yg disorong atas wheel chair pun ado, yg disurung sedang tenat atas stratcher pun ado… dirang ni dulu bergaya sakan, garang… bos lah katakan… sekarang badan dah kedut, muka pun dah macam hero cokelat hacks… bila jumpa kita air mata meramu, bibir mulut terketar2 entah ape nak dikatanya, mak pun tak berapa nak jelas… ada yg kt bontot dah pakai pampers pun ado, tika tu duit berjute laksa pun nk buat ape… nak kunyah daging seketul pun dah tak ghok !… kata org kampung mak..

  74. Nkorang kalau nak jumpa bekas2 bos, bekas ketua jabatan, dato, datin yg dah pencen tu… nkorang pergilah ke bahagian menunggu rawatan pakar kt hospital2 kjaan tu… mak kerap terjumpa dirang kat sana… ciannn nengok dirang bila dah tua2 keripot …

  75. dirang ni walaupun dah tua2 … tapi pencennya rm4,5 ribu senang2 sebulan… tapi nak buat ape lagi wang ringgit yg bnyak kalau gigi pun dah berterabur, rambutpun dah botak habis gugur, kulit pun dah kendur landur… silap haribulan terus masuk kubur…

  76. Kita jadi bos ada kuasa kena sedar kesenangan hidup ini ada hak org lain juga ke atasnya, berilah peluang anak2 org miskin yg layak untuk mengisi jawatan2 dlm Perkhidmatan Awam…. jgn pilih bulu, pilih kroni, pilih parti, itu ini… nanti mati ular besar mata merah dan ulat bangkai pilih kita dulu…

  77. Jangan bila dah jadi bos… dok keja sumbat anak2, anak sedara, pupu pipit, kroni dan sahabat handai masuk keja gomen… org lain nganga… !

  78. Amalan kotor, kurap dan korap yg mcm tu akan burukkan imej Perkhidmatan Awam kerana ia mendorong kepada amalan rasuah, pecah amanah & salahguna kuasa

  79. Mak sedar ramai org tau amalan buruk ini berlaku dlm Perkhidmatan Awam tapi ramai buat2 tak sedar kaki dah terpijak taik…

  80. Kalau ada wang ringgit berlaksa2 .. kita gabus !, ada kerja… kita agih atur bagi kat suku sakat pupu poyang kroni kita !, sampai bilapun masalah kemiskinan melarat x akan selesai di Malaysia…

  81. Ada wang besar… kita sapu!, ada bukit emas… kekuarga kita punya, ada projek cantik… kroni kita pegang, pastu ada jawatan keja gomen hat kaw kaw sumbat suku sakat kita…. alamat rakyat marhaen kena makan kuah…

  82. Wang besar wang besar.
    Pusing lagi pusing lagi.
    Kroni sepupu sepapat.
    2.6 billion.
    Brim brom brum.

  83. kupon makanan tak de pun takpe, yang penting kupon petrol, sebab nak bergerak ke sana-sini, pergi kerja, antar anak antar bini. dapat Rm 1,000 sebulan pun ok.

  84. Akhirnya bila selangor dah menang terpaksa jugalah tv3 penipu fokus gambar mb selangor azmin ali.
    Kalau ikut arahan bos jangankan azmin bayang azmin pun berdosa kalau fokus.
    Tahniah selangor tahniah mb selangor.

  85. Sinetron umno akan bersambung semula minggu depan.
    Heronya dah cakap berapi api.
    Penjahatnya pula rupanya orang baik baik.
    Plot cerita semakin hebat.
    Kalah polis evo.

  86. dah datang dah pengkomen2 puk*mak ni. ni semua mesti baru balik dari merempit ni, jam 2-3 pagi plak tu baru nak komen. nak sembang benda2 baik, tapi korang ni macam puk*mak tau tak??? betulkan diri sendiri dulu, kalau diri sendiri pun tak betul, jangan harap nak dapat pemerintah yang betul.

  87. memang la sebab puak2 pembangkang ni semua t4ik. mana layak di snap gambanya. tapi dok heboh kata pemimpin2 umno tu yg t4ik. tp realitinya mereka tu yang taik sebab tu wartawan pun loya tekak nak berhadapan dengan mereka. malam tadi pun sebab kesian, jadi amik jugalah gambarnya.

  88. baru ko nak sedar ke yang selama ni segala kisah2 pelik ni adalah permainan cina2 terutama lim kit siang? baru ko nak sedar??? hah??

  89. biasa yang gemar mengata, membuka pekung ni mereka dan keluarga mereka pun 2×5. hanya penipu saja yang kenal tingkahlaku penipu lain. hanya pencuri saja yang kenal watak pencuri lain. lihat saja la puk*mak guna nickname mak limah kat atas tu, dia sebenarnya buka aib sendiri tu.

  90. Kesian terpaksa ambil gambar.
    Hajat hati nak fokus mukhriz.
    Tapi mukhriz pun dah terang terang menyokong ts muhyiddin.
    Ha 10x

  91. Najib senyum terhiris terluka di hati sakit berdarah, beranikan diri kerana terpaksa kuasa mutlak semakin lemah,hulurkan persaudara bermaaf2an demi menerangi api yg seakan padam. Najib berani dlm ketakutan bersuara lantang memecah sunyi sokongan yg mungkin padam.

  92. T kasih juga kpd mb selangor kerana memberi bonus lebih tinggi kpd k tangan awam negeri selangor berbanding kerajaan pusat rm 500.
    Terbukti kepimpinan bersih rakyat dpt lebih.

  93. Namun,sokongan rakyat sudah semakin padam melihat pelaksanaan najib penyebab utama kos sara hidup paling tinggi di negara ini. Kenaikan melebihi peratusan pendapatan berlipat ganda pasti menyulitkan lg kehidupan rakyat malaysia.najib!! Kamu telah gagal memerintah malaysia. Semakin ramai mahu kamu letak jawatan.

  94. Nak bantu yang gaji Rm5000 kat bandar konon-konon..yang gaji kurang rm1000 kat bandar pun tak terbela..ape punya cadangan la..

  95. Kerajaan mana ada duit nak bagi BR1M la oii wahai umat UMNO. Minyak Brent Crude 1 tong pun dah tinggal USD39 je, berbanding pengiraan bajet lepas USD48. Maknanya hasil kerajaan daripada minyak makin kurang la dari jangkaan. Seolah-olah macam orang yang bekerja gaji kena potong la, dari RM4,800 sebulan jadi RM3,900 sebulan. Kan lari bajet tu. tu belum lagi ingat tak ada analisa sebut boleh jatuh sampai USD20 setong!!
    Sebab tu lah sekarang ni kerajaan potong subsidi LRT, Komuter, ERL, tol. Semuanya sebab nak kurangkan belanja memandangkan hasil semakin kurang. Peruntukan untuk IPTA pun kena potong, ni tunggu masa je minyak masak naik harga tahun depan sebab dah confirm peruntukan KPDNKK dah kena potong dalam bajet haritu.
    orang kita ni bila dengar bajet tu dia dengar BR1M dengan bonus kerajaan lain. Yang lain2 tu dia tak faham.

  96. Kerajaan mana ada duit nak bagi BR1M la oii wahai umat UMNO. Minyak Brent Crude 1 tong pun dah tinggal USD39 je, berbanding pengiraan bajet lepas USD48. Maknanya hasil kerajaan daripada minyak makin kurang la dari jangkaan. Seolah-olah macam orang yang bekerja gaji kena potong la, dari RM4,800 sebulan jadi RM3,900 sebulan. Kan lari bajet tu.

  97. Tu belum lagi analisa sebelum ni oleh pakar yang jangkakan minyak mentah boleh turun sampai USD20 setong.
    Sebab tu lah sekarang ni kerajaan potong subsidi LRT, Komuter, ERL, tol. Semuanya sebab nak kurangkan belanja memandangkan hasil semakin kurang. Peruntukan untuk IPTA pun kena potong, ni tunggu masa je minyak masak naik harga tahun depan sebab dah confirm peruntukan KPDNKK dah kena potong dalam bajet haritu.

  98. Sebab tu lah sekarang ni kerajaan potong subsidi LRT, Komuter, ERL, tol. Semuanya sebab nak kurangkan belanja memandangkan hasil semakin kurang. Peruntukan untuk IPTA pun kena potong, ni tunggu masa je minyak masak naik harga tahun depan sebab dah confirm peruntukan KPDNKK dah kena potong dalam bajet haritu.

  99. musim ni line x brape clear, nkorang slow ckit operasi tu, nanti aku nak tengok “lubang2” baru pulak…

  100. Wey income kjaan bukan brgantung pada minyak saja, sekarang dah ada GST, kutipan GST seharipun dah rm47 juta… sebulan dah rm1.3 bilion… x cukup memang x cukup sebab duit kita dok pegi bailout benda lain, korek lubang kambus lubang…. puk*mak

  101. Berlaku pergaduhan antara penyokong ts muhyiddin dan penyokong pm 2.6 billion sebaik perwakilan keluar dari dewan persidangan tempohari.
    Parti penyamun + parti penyangak.
    Tapi takdelah masuk berita penipu harian dan utusan menipu malaysia.

  102. memang takda pun kejadian tu. ko je pandai2 buat fitnah. tak takut masuk neraka ke menabur fitnah ni???

  103. memang xde pun kejadian tu. ko je pandai2 buat fitnah. tak takut masuk n.e.r.a.k.a ker menabur fitnah ni???

  104. Patutlah menang sorak kampung tergadai. Memangla ada GST. Kutipan GST tu RM30billion, tapi belum tolak yang kena pulang semula kepada pengeluar dan pembekal yang buat tuntutan setiap bulan. Kalau dah tolak dalam RM24 billion. Tahun 2014, kerajaan terima dividen minyak daripada Petronas RM26 billion. Tahun 2015 kerajaan terima RM16 billion aje. Jadi jumlah GST + dividen minyak tahun 2015 sekitar RM40 billion, berbanding kutipan SST RM14 billion + dividen minyak tahun 2014 sekitar RM40 billion juga. Tapi tahun 2015 banyak syarikat untung mengecil dan ramai yang kena buang kerja, kutipan cukai pendapatan pun turut sama mengecil. tu belum lagi hutang luar dulu berhutang masa USD1=RM3.10, sekarang nak bayar dah jadi USD1=RM4.30.

  105. Ada orang tu dia tau pemimpin dia makan duit sana sini,tapi masih sokong lagi walaupun xdpt satu sen pun,siap kena cukai lagi adalah,lagi pelik dari yg atas tu…Dasar manusia2 tunggul kayu,rela ditipu pemimpin sendiri,apa pun xdpat..

Kongsikan Pandangan Bernas Bersama Kami Di Sini. Bincangkan..

Please enter your comment!
Please enter your name here