Perbelanjaan Isi Rumah di Malaysia VS Gaji dan Pendapatan? Mari Kongsikan Untuk Kajian!

Perbelanjaan Isi Rumah di Malaysia VS Gaji dan Pendapatan? Mari Kongsikan!

Oleh itu Berita Semasa berbesar hati untuk buka peluang kepada berkongsi komitmen dan corak perbelanjaan isi rumah anda setiap bulan, baik samada anda masih bujang atau yang sudah bekeluarga.

perbelanjaan isi rumah

Berita Semasa dalam rangka melakukan kajian dengan kos sara hidup yang ada pada hari ini dibandingkan gaji dan pendapatan yang dinikmati hari ini. Diharapkan dapat kan kerjasama daripada anda semua.

Anda juga boleh war-warkan kepada kenalan anda yang terdekat untuk sama-sama berkongsi dapatan yang diperlukan ini.

Di bawah ini Berita Semasa kongsikan satu contoh rambang yang diterima sebelum ini bagaimana corak perbelanjaan individu ini dibandingkan dengan gaji yang diperolehinya. Dan beliau akuinya nilai RM5,000 semakin mengecil dan mengecil dari hari ke sehari bulan ke bulan.

Lonjakan harga barang dan kos sara hidup di Malaysia sangat mengejutkan….Tetapi inilah realitinya yang perlu dihadapinya hari ini.

Berikut perkongsian daripadanya….

Contoh Senarai Perbelanjaan Isi Rumah VS Gaji dan Pendapatan?

Jenis Komitmen Jumlah
Lokasi bekerja Kuala Lumpur
Pendapatan RM5000
Simpanan RM500
Pinjaman perumahan 807
Pinjaman kereta RM400
Sumbangan kepada ibu RM150
Sumbangan kepada ayah RM150
Bil Digi RM80
Makan-makan RM650
Sumbangan pada isteri RM500
Barangan dapur RM300
Insuran RM150
Minyak dan tol RM400
Utiliti RM250
Parking RM100

 

Bagaimana pula trend komitmen bulanan dan perbelanjaan isi rumah rumah anda pula?

Jadi untuk perkongsian daripada anda apa yang perlu anda kongsikan adalah

  • Negeri anda sedang bekerja sekarang :
  • Pendapatan bulanan anda :
  • Senarai perbelanjaan isi rumah anda seperti jadual di atas termasuk komitmen pinjaman anda kepada bank :
  • Berapa banyak yang anda boleh menyimpan pada setiap bulan :

P/S : Hakikat yang perlu diterima sekarang ini GST telah menyebabkan perbelanjaan isi rumah aka penyumbang cukai harian kepada kerajaan Malaysia telah melonjak saban hari.

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Hutang Kereta (RM145 bilion), Hutang Pinjaman Peribadi (RM56 bilion), Hutang Rum... Hutang Kereta (RM145 bilion), Hutang Pinjaman Peribadi (RM56 bilion), Hutang Rumah : RM316 bilion Hutang Kad Kredit (RM32 bilion). Apa Puncanya? Melihat hutang is rumah yang merupakan antara kayu...
{ 40 Komen Bernas di Berita Semasa… add one }
  • 1 James Sep 21, 2016, 9:30 am

    Work in KL
    Income,RM7K
    Rumah – RM1.8k
    Kereta – RM1.2k
    Utilities (includes phone bills + broadband) – RM477
    Work + Tol + Food during work + Parking – RM800
    Fuel – RM400
    Grocery – RM250
    Give to my wife – RM1k
    Insurance – RM225

    total = RM6,152 commitment
    Saving = Fluctuate (RM200-RM300 per month). Huhuh

  • 2 Anonymous Sep 21, 2016, 12:10 pm

    Rakyat tak lama lagi mampus. Hidup bn

  • 3 😴😴😴😴😴 Sep 21, 2016, 2:28 pm

    Gaji 7k pun x cukup lg ke..? Apatah lg yg gaji bawah 5k….mampussssss😧😧😧😧😧

  • 4 joule Sep 21, 2016, 3:47 pm

    Work in Putrajaya
    Income – RM3000
    Rumah Kuarters – RM375
    Kereta – RM490
    Fuel (weekend use or weekdays rarely) – RM50 per week – RM200
    Utilities (includes phone bills + broadband) – RM200
    Work (by motorcycle) – petrol RM10 for a week – RM40
    Lunch at home (prepare by my wife, a housewife)..
    Grocery – RM300 for 2 weeks – RM600
    Give to wife – RM100
    Parent – RM200
    ASB 100k- RM550

    Total – RM2755
    No saving, use my ASB Dividend if necessary.

  • 5 Anonymous Sep 21, 2016, 5:28 pm

    Apabila imam Mahdi keluar kita hendaklah /sama-sama berbaiat dgnnya

  • 6 Anonymous Sep 21, 2016, 5:29 pm

    Imam al Mahdi akn keluar di Mekah dr dr keturunan nabi s.a.w

  • 7 Anonymous Sep 21, 2016, 5:36 pm

    Bnyk tanda-tanda awal kiamat tlh dtg dn berlaku dn sebelum memasuki gerbang tanda2 kiamat kubra/besar ialah kedatangan imam al-Mahdi (Nama serupa dgn nabi-Muhammad bin Abdullah iaitu dr keturunan nabi s.aw ) yg kemudian akn disusuli dgn tanda2 kiamat besar yg lain spt keluarnya Dajjal,Turunnya nabi Isa a.s yg akn membunah Dajjal

  • 8 Anonymous Sep 21, 2016, 5:37 pm

    Btultu nabi Isa a.s akn membunuh Dajjal

  • 9 Anonymous Sep 22, 2016, 8:25 am

    Asyhaduallaaaailaahaillallaah Waasyhaduannamuhammadarrasulullaah

  • 10 Anonymous Sep 22, 2016, 8:26 am

    Kesaksian : Asyhaduallaaaailaahaillallaah Waasyhaduannamuhammadarrasulullaah

  • 11 Anonymous Sep 22, 2016, 8:30 am

    Akidah blh rosak/ terkeluar dgn sbb 3 perkara (Nauzubillah) iaitu: dengan hati,perkataan dn perbuatan..Minta jauh

  • 12 Anonymous Sep 22, 2016, 8:31 am

    Tahniah sprm teruskn usha murni itu….

  • 13 Anonymous Sep 22, 2016, 8:36 am

    Usha2 persepadanan semula kaw p/raya olh spr perlu dibuat dgn ikhlas telus dn adil supaya tidak timbul ketidakpuasan hati mana2 pihak yg sepatutnya garisan itu sebenarnya berada……dgn seadilnya

  • 14 Anonymous Sep 22, 2016, 8:39 am

    Btul tu be gentleman spr ok

  • 15 Anonymous Sep 22, 2016, 2:01 pm

    Ok tq spr di atas ketelusan anda

  • 16 Anonymous Sep 22, 2016, 10:58 pm

    Tyyy

  • 17 nad Sep 23, 2016, 11:11 am

    Work as government servant
    Income – RM1800
    PTPTN -RM200.00
    Eating during lunch hour-RM 200.00
    Parent – RM300
    ASB -RM400.00
    Tabung haji-RM250
    Sister-RM100.00
    Utilities -RM 100.00

  • 18 Anonymous Sep 23, 2016, 2:31 pm

    Kenapa pemimpin umno bn hidup mereka kaya raya.

  • 19 pemerhati Sep 23, 2016, 3:30 pm

    gaji minima RM1000 tampa cola cola.. kemudian bayar cukai pada kerajaan untuk tampung keperluan penjawat awam. celaka punya pemerintah..

  • 20 Anonymous Sep 25, 2016, 8:35 am

    Syiah adalah ajaran yg sesat dn asas Islamnya sebagaimana diajar nabi adalah terkeluar.Jauhi dr ajaran sesat ini.Sepatutnya pihak berwajib kena ambil tindakan.

  • 21 Anonymous Sep 25, 2016, 8:38 am

    Islahkn pengikut2 ini sptmana dilakukn kpd pengikut al Arqam ttp knapa mcm pandang sepi shj,maaf klu saya silap .

  • 22 Anonymous Sep 25, 2016, 8:47 am

    Dengki blh menyebabkn amalan pahala seseorang hangus sabagaimana api membakar sekam (padi).Nauzubillaah….

  • 23 Anonymous Sep 25, 2016, 8:48 am

    Kaya/miskin adalah uian Tuhan.Sabar adalah ibu segala ilmu

  • 24 Anonymous Sep 25, 2016, 8:50 am

    Btultu miskin/kaya ujian Tuhan Rabbul’alamin.Siapa yg sabar akn dpt kejayaan dunia/akhirat

  • 25 Anonymous Sep 25, 2016, 9:22 am

    Barangsiapa dpt jaga solat 5 waktu dpt lima ganjaran dpermudahkn rezki/dihilangkn ksempitan hidup,diangkat azab kubur,trima buku amaln dgn tgn kanan,dpt lintas sirat pantas spt kilat dn msk syrga tanpa hisab

  • 26 pacikwak Sep 25, 2016, 10:54 am

    tak sempat nak buat budget

  • 27 Anonymous Sep 25, 2016, 12:00 pm

    Ganjaran solah di atas utk solah berjemaah/masjid/surau

  • 28 Anonymous Sep 25, 2016, 3:45 pm

    Selain itu,sesiapa yg dpt solah berjemaah akn dpt 2 jaminan bebas dari neraka dn dr sifat nifak

  • 29 Anonymous Sep 25, 2016, 3:48 pm

    Kjaan perlu pulih balik ekonomi domestik yg kini suram dek kos sara hidup yg mahal rakyat kbanyaknnya dh habis tunai utk bbelanja bahkn perlu bhutang lagi…..

  • 30 Anonymous Sep 25, 2016, 5:32 pm

    Saya cadangkn kjaan supaya pa kja 6 jam sehari iaitu dari 7.30/8.00/8.30 pagi sehingga 2.30/3.00/3.30ptg dn gaji tak perlu dinaikkn .Ini blh menjimatkn kos operasi kjaan.Boleh

  • 31 Anonymous Sep 26, 2016, 8:49 am

    Sbagai negara Islam eloklah semua negeri termsk negeri sabah dn sarawak bercuti hari Jumaat jadi pa perlu bekerja 4 hari (Isnin,Selasa,Rabu dn Khamis)dn bercuti 3 hari i.e Jumaat ,Sabtu dn Ahad.Jika kerja dipraktikkan 6 jam dn rehat 1 jam kjaan perlu tambah 1.5 jam setiap hari so masa kja (6+1 jam) 7.30/8.00/8.30pagi hingga 4.00/4.30/5.00ptg.

  • 32 Anonymous Sep 26, 2016, 8:50 am

    Saya setuju gaji tak naikpun tak pe

  • 33 Anonymous Sep 26, 2016, 4:03 pm

    Btultu syapn setuju dgn masa kja di atas 4 hr kja 3 hr cuti jika ini berlaku gaji x naikpn takpe

  • 34 hartono budikosom0 sikalmunjo Oct 8, 2016, 12:43 pm

    HIDUP DI NILAI
    GAJI POKOK = 1800
    KERETA = 400
    RUMAH = TUMPANG RUMAH ORANG TUA
    BAGI ISTERI=500
    HUTANG AH LONG = 500
    BAGI MAK BAPAK = 200
    ROKOK GUDANG GARAM = 100
    DUIT MINYAK = 100
    SIMPANAN =000000
    MAMPUS…….

  • 35 gadis bujang Oct 11, 2016, 1:52 pm

    tempat keje:dengkil
    gaji:rm3000
    tmpt tinggal sewa:rm160
    myk::rm250 sebulan
    asb:rm800 sebulan for 100k
    sumabnag kpd ibu:rm300
    sumbangan kepada ayah:rm300
    sebelum ni bg ibu 500 ayah 500. tapi setelah gst bagai… mampu bagi 300 sorang je.
    mkn minum lunch hour:rm200 sebulan
    bil digi:rm80
    belanja dapur sebulan:rm500(brg basah..keperluan diri dll)
    tgk wayang wajib:rm200
    makan2 hr minggu kat luar:rm300
    *untung ada boyfren… kadang2 bf blanje… so jimatla sikit..hehe
    kalau ikutkan negative… bila cik abang blanje bil digi..myk kete…wyg n mkn2… duit extra tu byr htg bank rm651
    so gaji cukup2 saja pakkkk huhuhu

  • 36 hartono budikosomo Oct 12, 2016, 6:16 pm

    untunglah org dengkil gaji 3000

  • 37 Sabahan Oct 13, 2016, 11:18 am

    Tempat Kerja: Kota Kinabalu

    Pendapatan: RM 4200

    Rumah: 916
    Kereta: 690
    Zakat gaji: 150
    Yuran tadika anak: 300
    Bil telefon sendiri+isteri: 144
    Bil letrik: 50
    Bil air: 30
    Minyak kereta: 600
    Duit poket isteri: 250
    Groceries: 900
    Simpanan: 170

    – isteri suri rumah

  • 38 Single Mother Oct 21, 2016, 2:22 pm

    Bekerja di Singapura.
    Tempat tinggal : Johor Bahru
    Pendapatan (selepas conversion) : + – RM9500
    Rumah : RM2350
    Kereta : Sudah habis bayar
    Minyak kereta : RM300
    Parking : RM270
    Tambang public transport (selepas conversion) : RM700
    Sumbangan untuk ibu (jaga anak 2 orang) : RM900
    Groceries + food supplies (bawa bekal ke tempat kerja setiap hari) : RM900
    Utilities bill : RM500
    Yuran sekolah anak-anak : RM800
    Insurans : RM280

    Total earning : + – RM9500
    Total monthly commitment : + – RM7000
    Monthly savings : + – RM2500

    Segala yang ada di JB mahal, dari harga rumah hingga lah ke barang keperluan asas kerana ramai warga Singapura yang masuk JB untuk berbelanja. Setelah hampir 8 tahun bekerja di seberang tambak, mengadap kesesakan di Tambak Johor memakan masa hampir 2 jam setiap pagi ( kadang-kadang terpaksa jalan kaki sejauh hampir 3km ), saya redha untuk masa depan saya & keluarga.

  • 39 Ayah Bapa Nov 5, 2016, 1:38 pm

    Gaji RM 3000.00 utk sekeluarga
    Bayar rumah bayar kereta bayar utiliti bayar yuran anak ipt bayar minyak kereta bayar makan anak diasrama. Hujung bulan pinjàm dari kad kredit

  • 40 makan Jan 24, 2017, 12:15 pm

    sejujurnya spend rm600 untuk makanan bujang… so purata sehari makan rm20.. ada hari makan luar dine in.. ada hari makan bungkus take away.. ada hari masak sendiri.. korang lak spend untuk makanan berapa erk sebulan?? yg berkeluarga pulak camna korang spend duit beli barang dapur, pilih harga berbaloi, bila korang makan luar??

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini