BREAKING NEWS : Berita Terkini Pesawat MH17 Jatuh Terhempas di Ukraine SEMAK BERITA SINI!

Negara Terkaya di Dunia 2014





Negara Terkaya di Dunia 2014 : Negara Jiran Malaysia, (Singapura RM203,527 & Brunei RM180,171 Tersenarai)

negara terkaya dunia

Negara Terkaya Di Dunia 2014 : Apabila disebut negara terkaya di dunia pasti ada yang terbayang negara-negara popular seperti Amerika, Britain, Jerman dan lain-lain lagi selain dari negara-negara Timur Tengah.

Tetapi ada juga kalangan negara yang kurang diberikan perhatian oleh “dunia” tetapi masih mampu berada dalam kalangan negara-negara terkaya di dunia :

Senarai Negara Terkaya Di Dunia 2014

  1. #Qatar – KDNK per kapita lebih (~ $102,000 / ~ RM340,323)
  2. #Luxembourg – KDNK per kapita lebih (~ $77,000 / ~ RM256,911)
  3. #Singapore – KDNK per kapita hampir (~ $61,000 / ~ RM203,527)
  4. #Norway – KDNK per kapita (~ $55,000 / ~ RM183,508)
  5. #Brunei – KDNK per kapita sekitar (~ $54,000 / ~ RM180,171)
  6. #United Arab Emirates
  7. #United States
  8. #Hong Kong
  9. #Switzerland
  10. #Netherlands
  11. #Australia
  12. #Austria
  13. #Ireland
  14. #Canada
  15. #Kuwait

Faktor Kedudukan Sesebuah Negara Terkaya Di Dunia 2014 :

  1. Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita yang diselaraskan dengan kuasa beli
  2. Kuasa beli yang disesuaikan dengan KDNK telah digunakan oleh pakar ekonomi ketika membuat perbandingan, yang mana mengambil kira faktor perbezaan kos sara hidup dan kadar inflasi

Kedua-dua negara-negara jiran kita Malaysia turut sama tersenarai iaitu, Brunei dan Singapura :

  • Singapura tiada balak, tiada hasil minyak, pun masih mampu tersenarai dikalangan di negara terkaya di dunia. Mereka lebih bersandarkan status Singapura itu sendiri sebagai hab teknologi, pembuatan dan kewangan.
  • Brunei ada simpanan minyak seperti Malaysia, tetapi terus mengukuh kedudukan sebagai antara negara terkaya di dunia.
  • Brunei dan Singapura tidak memerlukan istilah projek super mega tertinggi, terpanjang, tetapi masih mampu tersenarai 5 negara terkaya di dunia
  • Dua negara – satu pernah sama-sama membentuk Malaysia, dan satu lagi hampir-hampir mahu membentuk Malaysia, sudah tersenarai dalam kalangan negara terkaya di dunia.
  • Tetapi apa yang membezakan negara ini dengan negara-negara yang lain. Adalah pengurusan. Kedua-dua negara membuktikan kepada dunia, tidak relevan saiz negara menjadi penanda aras membuatkan sesebuah negara tu kaya ataupun miskin.
  • Bagaimana pemimpin negara tersebut menguruskan kekayaan negara mereka dan dipulangkan semula kepada rakyat untuk sama-sama “merasainya” tanpa merompak untuk kepentingan sendiri, itu yang paling penting sebenarnya.

Harapan Berita Semasa pula, jikalau tidak tersenarai dalam kalangan negara terkaya di dunia sekalipun tidak mengapa tetapi cukuplah Berita Semasa mahu melihat :

  • Wang yang dibawa ke pasaraya contohnya untuk dibelanjakan bagi keperluan harian “sentiasa mencukupi”. Rakyat tidak perlu merungut dek kerana pendapatan yang mereka perolehi tidak setimpal dengan harga barang yang terus melambung tinggi
  • Seluruh rakyat Malaysia sekurang-kurangnya mendapat keperluan asas yang mencukupi tidak kira duduk di kawasan bandar mahupun di pedalaman. Mereka adalah rakyat Malaysia.

Kami terus ternanti-nanti saat ini. Apa pandangan & harapan anda pula anda pula?

{ 94 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

  • Noorhamizan Yatim Mustafa February 13, 2014, 12:07 pm

    Malaysia sibuk kejar bangunan tertinggi..semua nak yg terr je tp tgk sendiri rakyat mcm mne? harga barangan makin melambung..hanya berlaku di Malaysia..

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 13, 2014, 2:28 pm

      mane x nye… setiap menteri yg baru masing2 nk ade profil sendiri… nak ade nama……. yg jadi mangsa rakyat…… aptb! puiiiii!!!

      Balas Komen Ini
  • tok teh February 13, 2014, 12:08 pm

    Jom habaq semua kasi tukaq kerajaan

    Balas Komen Ini
  • sayurpaku February 13, 2014, 12:12 pm

    malaysia ni banyak main isu je ..
    hak rakyat tak terbela..macam mana nak maju ..

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 13, 2014, 12:16 pm

    Statistik ini tidak tepat, Malaysia sepatut tergolong dalam tangga teratas negara terkaya di dunia. Ini adalah kerana Malaysia mempunyai teknologi kangkungnya, system kangkung, politik kangkung, industri kangkung, pasarana kangkung, duit kangkung, hasil kangkung, pasaran kangkung, menteri kangkung, makan kangkung dan berak kangkungnya.

    Balas Komen Ini
    • hintalur ganal February 13, 2014, 3:41 pm

      ini satu lagi penyebok, komplen lebih, kerja xbuat, pemalas macam DAP-PKR-PAS. korang tengoklah negeri2 puak PAS ni menyumbangkan kegagalan negara untuk bersaing dengan singapoorah.
      puak2 PAS ni bukan ade kerja pun, tu yang merempat kat negeri orang, buat taik. menyusahkan betullah.. puiiihhhh

      Balas Komen Ini
      • paan February 13, 2014, 4:02 pm

        bengap pehai la abang nih. bnyk lagi care nak tunjuk bodo ade ke patut dekat tpt tersorok dkt sini.. Slangor penang xnk crite plak? ngate pasai negeri yg da kne block ngan central gov mmg la x bes.. bodo nyer la hai

        Balas Komen Ini
        • xxx May 17, 2014, 11:03 am

          dua negri tu x sah crita la ..tu bekas kerajaan dahulu yg bg maju..pmbangkang amik bekas ja,x sah sembang la,bg maju kelantan dulu br mai crita cni

          Balas Komen Ini
      • kamen February 13, 2014, 4:54 pm

        komen bingai…xsedar yg urus negara slama ni sapa..

        Balas Komen Ini
    • Anonymous May 5, 2014, 11:25 pm

      Bodoh punya ulasan

      Balas Komen Ini
  • Alola.MY February 13, 2014, 12:18 pm

    bila Malaysia nak tersenarai la agaknya. Habis duit kat politik je haha

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 13, 2014, 12:21 pm

    Malaysia pun terkaya di dunia.

    1. Taib Mahmud Ketua Menteri terkaya di Dunia.
    2. Isteri PM terkaya di dunia. (order cincin RM 24 juta) lepas tu kata takde duit nak beli.

    Balas Komen Ini
    • Tok imam February 13, 2014, 12:36 pm

      Cakap tak serupe bikin..! megata orang pandai, diri sendiri tak sedar..kalau la kamu jadi PM aku rasa bukan cincin RM24 juta, kasut yg kamu pakai kot-kot RM50juta nilainye! manusia yg tak sedar diri ni memang pandai komen org lain,diri sendir terlupa akan perangainye macam mana. sebelum tidur muhasaba diri dulu. selawat nabi..mengucap 2 kalimah syahadah..pastu bangun malam sembahyang minta doa kpd allah, minta agar diriku ini sentiasa aman tenteram dan berbahagia hingga akhirat. kalau tak tahu tentang politik jgn buat-buat tahu, takut tersesat ilmu pengetahuan seperti org tersesat-sesat dlm ilmu keagamaannye.

      Balas Komen Ini
      • Anonymous February 13, 2014, 1:10 pm

        Guna ayat ‘kalau’ tak releven dgn apa yg kamu maksudkan. Suka mentafsirkan rugi sikit tak apa, ‘kalau’ org lain yg berkuasa rugi banyak.

        Balas Komen Ini
      • kangkung February 13, 2014, 1:31 pm

        apa bila macai bersuara…
        apa bila macai cube tegakkn benang yg basah…
        apa bila macai x bole terima hakikat…
        apa bila macai menjadi bodo…
        Inila akibatnya…hahahahaha

        Balas Komen Ini
      • kangkung February 13, 2014, 1:34 pm

        apa bila macai berbicara…
        inila jdnya…
        hahahaha

        Balas Komen Ini
      • Anonymous February 13, 2014, 1:58 pm

        Perasaan nak jadi tok imam dah terima duit haram Umngok tulah ayat-ayat palsumu keluar seperti air mazi harammu. Dasar ciber trooper yang anji..ng.

        Balas Komen Ini
        • kamen February 13, 2014, 4:57 pm

          malu wei guna nama tok imam tp komen mcm bdak sek tak hbis belaja..hahaha,sian aku tgk…

          Balas Komen Ini
          • Anonymous February 13, 2014, 9:08 pm

            Kesian tok imam. Takde penyokong (makmum)

            Balas Komen Ini
      • Anonymous February 15, 2014, 1:06 am

        Kalau2 ni tak main tok imam weh, mana boleh buat andaian gitu…eg. kalu aku bagi hang belum tentu hang boleh buat lebih baik drp aku, so biaq aku shj yg buat, walaupun tak elok. Hey tok imam, balik tiduq dgn bini lagi baik laa

        Balas Komen Ini
    • Anonymous February 20, 2014, 3:32 pm

      banyak kan mengucap . x elok ckp benda yg x pasti . fitnah berdosa dr membunuh

      Balas Komen Ini
    • orang ulu March 13, 2014, 8:32 am

      patutlah cukai aku makin tinggi gaji makin kecil…oooo rupanya bagi kaya umno bangang..kami orang SARAWAK anti umno tak nak jadi macam SABAH

      Balas Komen Ini
  • Alahai February 13, 2014, 12:47 pm

    Kalau sarawak x membentuk Malaysia, dah lama Sarawak jd antara negara terkaya.

    Balas Komen Ini
    • Taib yang thoib February 13, 2014, 3:45 pm

      Sarawak kalau kuar malaysia pun tak akan jadi negara kaya. Hutan tebal, tempat jin bertendang. Siapa yang nak duduk.
      kalau kaya pun, diorang akan tengok puak2 orang asal ni bawak BMW, Merc, Audi membelah hutan borneo….. hahahahahaaaa

      Balas Komen Ini
      • Anwar February 14, 2014, 11:26 am

        Siapa yang nak dudok? melambak puak melayu semenanjung terutama kelantan datang sarawak sebab kena posting sekolah.

        Balas Komen Ini
    • Anonymous February 20, 2014, 3:34 pm

      ade hikmah disebalik yg terjadi. kalau sarawak tak masuk malaysia mungkin sarawak akan dijajah dgn lebih teruk oleh filipina dan indonesia

      Balas Komen Ini
    • MinyakSarawak February 22, 2014, 1:18 pm

      Hello… Ko tao knapa brunei kaaya??? Sbb duduk kt Sarawak yang banyak minyak. BODOH Bangang! Kalau Kami xmasok Malaysia dah lma kayaodoh Bangang! Bkn masok Indonesia la. Masok Brunei. Bodoh. Dari dulu smpe skrg Brunei dah brapa kali minta daerah limbang masok brunei. Haloo, Sulatan brunei bg 2x ganda untuk tanah kmi Limbang! Do your work la. Nie mesti main ekot suka ja tembak tnpa semakan.

      Balas Komen Ini
    • orang ulu March 13, 2014, 8:35 am

      BEtul… 100 peratus sokong….cuba buat undian macam orang kat Pulau mana tu…yang pilih nak join argentina atau Britain… rasa aku 1000 juta peratus orang SARAWAK tak nak join Msia

      Balas Komen Ini
  • ibk February 13, 2014, 12:48 pm

    Ugkapan adalah antara terendah termurah dan sebagainye. Sebenarnye kalau naik pon tak mengapa kalau keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita yang diselaraskan dengan kuasa beli. Sebagai conto dulu dulu dividen asn asb , bank2 amanah saham, kerata 2ndhand, rumah hartanah, dan sebagainya tinggi pulangan dan pendapatannya. Rasanya tiada masalah kalau d gunakn pd waktu kini sebagai contoh harga petrol RM3.00 sekali pon. Tapi tengok apa belaku…. cita2 utk negara berpendapatan tinggi tk sesuai kerana kita dah rasa ….. PM tk sesuai jawat MOF lantik la menteri sepenuh masa jawat MOF. Pandanangan sahaja.

    Balas Komen Ini
  • Gurkha Pencen February 13, 2014, 12:50 pm

    Malaya ni sememangnya kaya. Kaya dengan Bangla,Nepal,Myanmar,Afrika,Indon,Filipin dan macam-macam lagi yang masuk secara haram yang perabih subsidi rakyat. Bakal jadi warga negara yang mengundi Be End.

    Balas Komen Ini
    • aa February 13, 2014, 10:54 pm

      dah la sapu wang negara , anak dara isteri / laki org pun kene sapu oow… macuk …

      Balas Komen Ini
  • Anonymous February 13, 2014, 3:10 pm

    Kalau nak jadi negara terkaya, jawatan menteri kewangan bagi pada satu orang, bukannya dipulun oleh pm. Kesan nya hutang negara dah capai paras hidung, akhirnya rakyat sendiri yang dapat kepayahan

    Balas Komen Ini
  • orgkg February 13, 2014, 3:36 pm

    Kaya…p..ini semua salah Senah

    Balas Komen Ini
  • Tok imam February 13, 2014, 4:13 pm

    Anonymous..semua ahli politik yg jd pembangkang disebabkan apa?..aku nak lihat apa kamu paham pasal politik?..yg komen semua tak betul,ini tak kena itu tak kena..PKR,PAS DAP semua betul..ce cite apa yg kamu paham tentang politik dan perjuangan politik?

    Balas Komen Ini
    • Anonymous February 13, 2014, 4:47 pm

      ko ni tok imam ko tu pun bukannya tahu politik sangat. Paling-paling yang ko tahu politik lucah aje.

      Balas Komen Ini
      • Jurunikah February 13, 2014, 5:45 pm

        Memang politik lucah macam “Stopa Spender”!

        Balas Komen Ini
        • Anonymous February 13, 2014, 9:22 pm

          Kesian tok imam. Asyik kena kutuk. Hujah kau cetek. Ada ke aku beri cth yg terang dan nyata aku pulak disuruh berselawat, bangun sembahyang mlm. Tak relevan langsung. Mungkin kau tak tau cerita sebenar cincin dan kekayaan pemimpin bn sebab takde buat research.

          Balas Komen Ini
    • Anonymous February 20, 2014, 3:31 pm

      cakap kosong jee

      Balas Komen Ini
    • tom April 8, 2014, 6:05 am

      Hahaha tok imam dapat bp elaun jadi tok imam,tok imam kpop umno najib

      Balas Komen Ini
  • komen saye February 13, 2014, 4:36 pm

    ala.. dorg blh la jd ngara yg tkaya.pm dgn menteri dorg wt kje btul2.kite ni harapkan najib dgn rosmah je.blh la dpt ranking TERBAIK urus negara pling buruk dlm sejarah..

    Balas Komen Ini
  • mama February 13, 2014, 4:58 pm

    ala….sememangnya Singapura dikatakan kaya tetapi penduduk Singapura beli barang keperluan rumah di Johor..sebab diaorang pun tak mampu nak beli barang keperluan di Singapura sendiri..terlalu mahal…
    Brunei pula saya tahu…royalti minyak sahaja telah mengkaya kan negara tersebut..sepertimana negeri Terengganu(hasil minyak Terengganu boleh mengalahkan hasil negeri-negeri lain di Malaysia)…itu jer point yang saya tahu..
    dari segi pengurusan kewangan…saya tak berani beri pandangan ..takut takut tersalah maklumat…berdosa besar.

    Balas Komen Ini
  • Anonymous February 13, 2014, 5:20 pm

    kah kah kahaaaaa….negare kite ni kaya ngan KANGKUNG . Harihari rakyat malaysia makan KANGKUNG

    Balas Komen Ini
    • Tok imam February 13, 2014, 5:36 pm

      Soalan aku pon kamu takleh nak jawab, macam mana aku nak percaya cerita karut kamu tu..nak cerita, biar ada Fakta bukan auta.

      Balas Komen Ini
      • Anonymous February 13, 2014, 7:35 pm

        soalan bodo..bangkang la dh buat x btul…ngara kaya dk baham puak umno..mengkedaghah duit ngara x kenyang2..bila susah rakyat tanggung

        Balas Komen Ini
      • Anonymous February 14, 2014, 12:10 pm

        bodow piang..

        Balas Komen Ini
  • Anonymous February 13, 2014, 7:23 pm

    tok imam tanya soalan bodo tu..tlg la jwb..main kalau2 mmg bangang la..bnda blum jd dk main kalau2 pr perintah jd itu..jd ini..try bg tgk 2 penggal

    Balas Komen Ini
  • getik senah February 13, 2014, 9:50 pm

    Apa komen senah ???

    Balas Komen Ini
    • Tok imam February 14, 2014, 9:45 am

      Ape try2?..ingat main try macam masak2 ke? dalam 2 tahun macam2 boleh jadi le..! kalau bukan Umno, kita tak dapat hidup aman macam sekarang ni! kalau bukan Umno, kita tak dapat keselesaan macam sekarang ni.! otak ade,tapi tak leh pakai!

      Balas Komen Ini
      • buduh February 14, 2014, 9:53 am

        tok imam ni dah lalok ketum kot, reply kat post getik senah pulak?? kalau nak bergaduh ngan Anoknimus pun pilah tempat lain. Nama tok imam perangai macam “tok tak sedar diri”

        Balas Komen Ini
        • Tok imam February 14, 2014, 10:02 am

          Ko ingat aku macam atok kau nk minum kentom??..

          Balas Komen Ini
          • Anonymous February 14, 2014, 10:41 am

            Kesian tok imam. Mesti baru minum air ketum.

            Balas Komen Ini
            • Anonymous February 14, 2014, 12:13 pm

              klu x minum kentom mesti dia isap gam..tuh otak x leh berfungsi dgn baik dh..

    • Janci mu taroe February 14, 2014, 8:36 pm

      Ini aq JANJI bukn manifesto brim3.0 akan dnaikkan dr rm500 ke rm1200..klu bn menang..sapa masi ingat ucapan dsnjb ni..?

      Balas Komen Ini
  • Tok imam February 14, 2014, 12:26 pm

    Akhir zaman ni lidah manusia makin bertambah teruk mgata manusia sesama sendiri atas dasar hati yg dipenuhi bau-bau busuk seperti bangkai anjing atau bab…i..! bersihkan la ia sebelum terlambat! HIDUP UMNO!!!!!

    Balas Komen Ini
    • zahid kemidi April 8, 2014, 6:02 am

      Tok imam di atas bodoh,anak orang umno memang banyak bodoh mcm dia ni,ni bkn zaman mahathirla nak sokong kerajaan bodoh ni

      Balas Komen Ini
  • pop February 14, 2014, 4:27 pm

    Saya mencadangkan Sultan Kelantan bersama-sama rakyatnya (termasuk saya) menyokong negeri Kelantan keluar daripada gagasan Malaysia dan membentuk negera sendiri.

    Balas Komen Ini
    • Tok imam February 14, 2014, 4:42 pm

      Pop..saya nak bagitahu kamu..
      Satu hari nanti,Sultan Kelantan akan membuat satu perubahan besar diatas muka bumi malaysia ini..
      Contoh saya nak berikan :
      Jenayah – sudah tiada langsung
      Merogol – Dah takde langsung
      Rasuah – Lagi le dah takde
      Fitnah – Memang takde pon
      Mengumpat – Dah tak berani
      Dan lain-lain..pada masa itu,kalau ade org terjumpa dompetnya di tepi jalan didlm nya ada byk berisi wang, org itu akan memulangkan kepada tuannya. kamu paham cerita saya ini?? pasti satu hari nanti akan berlaku perkara ini.

      Balas Komen Ini
      • buduh February 14, 2014, 4:47 pm

        ni la pemikiran negative memanjang, takdenya positif. kalau negri BN pegang semua bagus. baguslah sanggggaaattt!
        negeri yang nak berubah kearah kebaikan pun kena perli & hina. tok imam ape ni?

        Balas Komen Ini
        • Tok imam February 14, 2014, 4:51 pm

          Org yg buat perangai bukan2 macam saya maksudkan tadi bukan org BN,org macm kamu ni lee… yg masih ada lagi yg merosakkan nama baik malaysia ini! fikiran kolot! ade otak takleh pakai..
          Esok kamu dah gila cakap sorg2 barulah aman..

          Balas Komen Ini
      • pop February 17, 2014, 3:10 pm

        Tok Iman….

        Selagi BN berkuasa….ianya tidak mungkin terjadi… puak2 BN selalu anaktiri dan aniaya negeri ambo….

        Segala apa kerajaan buat taik, kami terpalit sama… eloklah kami jadi Negara sendiri

        Bila dah maju dan makmur, barulah negeri lain irihati…

        tapi mereka tetap sokong BN hingga mati…

        Balas Komen Ini
      • Anonymous February 20, 2014, 3:28 pm

        macam lah boleh buat mcm tu . buat cepat2 kalo boleh , aku nak tengok menjadi ke tak .

        Balas Komen Ini
    • Anonymous February 19, 2014, 2:23 pm

      Baguslah negeri kelantan keluar dari malaysia.rakyat dia pun banyak yg terlibat dgn jenayah.dah la merempat di negeri org

      Balas Komen Ini
  • hahahahaha February 14, 2014, 7:31 pm

    haha..tok imam ni ckp mcm org xde agama.. ade ke malaysia ni aman sbb umno..hahaha….

    Balas Komen Ini
    • abu zaz February 16, 2014, 12:47 pm

      Brunnai ngan singapore tu kaya raya,aman damai ada UMNO ker….cer jawab Imam.

      Balas Komen Ini
      • Anonymous February 20, 2014, 3:30 pm

        bersyukur lah . cakap mcm org x reti bersyukur

        Balas Komen Ini
  • janci mu taroe February 14, 2014, 8:34 pm

    Ini aq JANJI bukn manifesto brim3.0 akan dnaikkan dr rm500 ke rm1200..klu bn menang..sapa masi ingat ucapan dsnjb ni..?

    Balas Komen Ini
    • Anonymous June 6, 2014, 10:41 pm

      Itu berperingkat..bukan sekaligus terus 1200..tu la suruh pergi sekolah belajar tak nak..tengok sekarang org cakap bahase pun dah tak paham..kesian..

      Balas Komen Ini
  • HALIPULU February 17, 2014, 8:40 am

    Ini aq JANJI bukn manifesto brim3.0 akan dnaikkan dr rm500 ke rm1200..klu bn menang..sapa masi ingat ucapan dsnjb ni..?
    ……………………………………………………………………………….
    janji taroe lu sudah kena kencing itulah jawapannya.ahli umo ni kalau x kencing rakyat x sah

    Balas Komen Ini
    • parti keluarga rakyar (PKR) June 6, 2014, 10:46 pm

      Tu berperingkat..bukan sekaligus..org suruh pergu sekolah tak nak,tgk skarang org cakap bahase pun dah tak boleh faham..kesian..ni la org cerdik PR..haha

      Balas Komen Ini
    • Parti keluarga rakyat (PKR) June 6, 2014, 10:53 pm

      Ala..ko cakap je lebih..tapi ko pun ambik jugak..imam tempat aku tu,dulu cakap duit elaun imam dari umno haram..tapi tiap bulan sapu jugak..cakap je besar..dah dapat tak pulak haram..

      Balas Komen Ini
  • penjejak badai February 17, 2014, 3:39 pm

    malaysia mmg negara kaya…. tapi menteri jer lah yang kaya raya… rakyat papa kedana…. inilah nasib negara bila dipimpin oleh pemimpin yang tidak amanah, tamak, tidak ikhlas….

    Balas Komen Ini
  • ADO yang hilang February 17, 2014, 4:52 pm

    kalau aku kaya~~
    kalau aku kaya~~woooo

    Balas Komen Ini
  • juang February 20, 2014, 10:23 am

    mengapalah sama-sama kita sering bertelagah, cina, india dia orang bertambah bersatu, kita berpecah-pelah yang akan merugikan melayu akhirnya. Insaf dan telitilah betul-betul jangan cepat lupa asal-usul kita. Musuh kita hanya nak kita berpecah dan lemah. Lepas tu senang-senang aje melayu dijajah dan diperhambakan di Negara asal sediri. Sedarlah… jangan ikut-ikut.

    Balas Komen Ini
  • siti situ sana sini February 20, 2014, 11:26 am

    Jangan dibanggakan sangat dengan singapura. Baca dulu bagaimana kajian terperinci yang telah diterbitkan bagaimana singapura menekan bangsa melayu disana. Tiada syarikat melayu yang ada dekat sana kecuali berniaga secara kecil-kecilan.Nak ada anak ramai pun jenuh,sebab maintainance tinggi.Sakit pun payah sebab tak ada subsidi.Walaupun negara mereka kaya raya macam QARUN tapi ada juga kelemahan. Yang penting kita bersatu teguh bercerai roboh. Tengok bangsa arab bagaimana satu persatu jatuh. Ambil lah iktibar. Kalau UMNO busuk ke,keji ke,rasuah tahap dewa dewi ke, bukan semua.. Firaun pun zalim lagi,tapi Nabi Musa tak ajak rakyat gulingkan kerajaan, hanya dakwah yang berterusan sahaja. Wallahualam. Yang perlu adalah mendoakan pada Allah agar mereka yang berkenaan memperoleh hidayah dari Allah. Doa untuk perkara yang baik.

    Balas Komen Ini
    • mama amoi February 21, 2014, 2:20 pm

      setuju tu…….

      Balas Komen Ini
    • intan April 8, 2014, 5:57 am

      ni la seorang yang dangkal kepala hotak lembu,masa bila pulak rakyat nak gulingkan kerajaan,rakyat mengajak serta berkempen untuk menukar kerajaan umno bn yang bodoh tadbir negara ni,kenapala taksedar pemimpin kaya raya rakyat susah,jangan fikir dok bertuhankan umno sangat,guna otak berfikir

      Balas Komen Ini
      • parti keluarga rakyar (PKR) June 6, 2014, 11:02 pm

        Tgk pulau pinang..KM pakai merc s class,harga air nak naik 20%..projek2 besar kena kaut dgn bukan bumi,rumah murah TAKDE LANGSUNG DIBINA di pulau..puak melayu sokong PR ni bodoh..tu semua tak nampak..umno bukan sempurna tapi tak la teruk macam tu..care lagi zalim..

        Balas Komen Ini
    • Anonymous July 4, 2014, 9:54 pm

      Apa kau merepek takde subsidi… Main tembak je. Kita semua ada Life Medishield Coverage laaa… Pemerintah yang bagi bantuan pada rakyat supaya kita mendapat khidmat perubatan kelas dunia.. Kau ada?

      Balas Komen Ini
  • siti situ sana sini February 20, 2014, 11:37 am

    Maaf cakap, kalau pi kelantan. Jangan marah orang kelantan yea. Majoriti yang berniaga adalah orang perempuan. Yang kahwin lebih tapi tak mampu pun ada.
    Bila orang kelantan mai kl, terus terkena “CULTURE SHOCK”. Yang hisap dadah dapat HIV pun banyak kelantan. Bukan nak mengeji semata-mata,tapi cari titik kelemahan dekat mana.Memangla kelantan tekankan agama disana, tapi adakah ia lekat di hati orang di sana?
    Bukan kelantan negeri yang teruk,cuma fakta sahaja.Boleh diperbaiki.

    Balas Komen Ini
    • najibmah April 8, 2014, 5:52 am

      ni sorang lagi bodoh lembu,nak kata bodo marah,hisap dadah merata dalam negara ni,bangang nak mampos bercakap,orang cite kos sara hidup dan kdnk la macai

      Balas Komen Ini
    • penegak keadilan.. July 1, 2014, 3:17 am

      Ko ctr pasal negeri org,,.org negeri ko baek sgt ke…guna otak sikit ckp..

      Balas Komen Ini
  • mama amoi February 21, 2014, 2:19 pm

    yang penting tiada peperangan…

    Balas Komen Ini
  • Orang KL February 22, 2014, 12:31 pm

    GDP untuk Brunei 90% datang daripada hasil minyak. Artikel ini sangat simplistik dalam pembawaannya. Ini penerangan tambahan yang perlu diambil kira:

    Kekayaan sesebuah negara bergantung kepada banyak faktor selain daripada KDNK. Sebagai contoh negara jiran kita iaitu Singapure mempunyai kos hidup lebih tinggi daripada Malaysia.

    Cuba bandingkan menggunakan laman web ini:

    http://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Singapore

    dengan Malaysia:

    http://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Malaysia

    (Tak perlu tukar S$ kepada MYR, kos hidup di sana memang lebih tinggi daripada kita).

    Kemajuan ekonomi sesebuah negara terletak kepada rakyatnya berinovasi dan berdaya saing. Lebih berdaya saing rakyatnya, lebih majulah negaranya.

    Kenapa saya tidak masukkan Brunei? Kerana kekayaan Brunei hanyalah pada minyaknya dan nombor itu dan bukan pada kerajaan dan juga rakyatnya.

    Malaysia patut cuba sedaya upaya untuk menjadi lebih hebat daripada Singapura tetapi cuba juga untuk memastikan kos hidup tidak naik sebanyak Singapura.

    Harap-harap pembaca Berita Semasa akan naik pangkat dan gaji lagi tinggi pada masa akan datang insyaAllah.

    Balas Komen Ini
  • siti situ sana sini February 22, 2014, 12:50 pm

    Sejarah mencatatkan perang dunia 1 & 11. Coming soon world war 111. Pembaca yang budiman sila buat research.

    Balas Komen Ini
  • Muslim vs Muslim February 23, 2014, 12:56 am

    Aku kosian bona tgk org islam kat sini…brg mahal..org islam yang guna akal dan x guna akal gaduh sesama sendiri yg kafir elok je bersatu hati…kah kah kah…Ada sape sape bole tolong saya cari negara yg barang keperluannya murah, beras 10kg Rm1.50, gula 10sen, minyak moto aku 15sen 1 liter, kangkung sekilo 5sen, teh tarik 2sen macam dulu dulu. kalo dalam utan xnakla sebab org asli pon dah kuar kene cari duit banyak sebab nak hidup dalam hutan.

    Balas Komen Ini
  • najibmah April 8, 2014, 5:47 am

    kenapa la masih ramai lagi macai nak mnyokong pemimpin bodoh mereka,jenis otak takde ke nak fikir,betul la kata orang memang sesuai sangat digelar macai umno,negara semakin lama semakin tinggi kos buat di umno bn,minyak mungkin akan naik lagi selepas ini

    Balas Komen Ini
  • SambalBelacan May 18, 2014, 5:48 pm

    Izinkan aku beri pandangan yer?…sebenarnya sumber terbesar pendapatan Singapura tu banyak bergantung pada kapal2 yang singgah diperairannya…Singapura sentiasa mengenakan berbagai cukai terhadap kapal2 yang berlabuh disana…

    Singapura bernasib baik kerana faktor geografinya ditengah Asia, menyebabkan kapal2 terpaksa bertandang sebentar dinegara tersebut kerana Singapura adalah tempat yang sesuai kerana segala2nya ada disana…

    Sebab tu Singapura pernah membantah usul Dr. Mahadhir mahu membina satu pelabuhan canggih disuatu tempat di Johor yang berhampiran dengan Singapura…Singapura takut kalau2 banyak kapal2 beralih arah ke Johor…

    Balas Komen Ini
  • anonymous June 17, 2014, 3:45 pm

    aku tgk dua2 penyokong kat sini macam macai..satu macai UMNO satu macai PKR..masing2 xboleh terima pandangan orang lain.. na komen org bukan main lg, pandangan orang lain xnak trime pulak..die je yang betol…terus lah menjadi pencacai PKR dan macai UMNO..dua2 pemimpin kat atas senang lenang, korang macai2 sekalian dok bertekak pertahan kan diorg..memang bodoh!!

    Balas Komen Ini
  • Brutal July 4, 2014, 9:46 pm

    Macam mana kau tau orang Singapore tak mampu beli barang di Singapore, kau pernah masuk Singapore ke? Ntah2 passport pun kau tak mampu nak buat… Ckp gunakan fakta, bukan ikut perasaan dan main tembak sembarangan… Patutlah pemimpin Malaysia selalu melalut… rakyat nya undi pemerintah pun kalut… Orang Singapore berbelanja di Johor, ekonomi negeri Johor pun makmur… Kalau tak kau ingat dorang buat Mall tu semua untuk orang Johor ke?

    Balas Komen Ini
  • Brutal July 4, 2014, 10:02 pm

    Bangang Tahap Maxima

    Balas Komen Ini
  • SambalBelacan July 5, 2014, 12:49 am

    Malaysia pun masih boleh digolongkan negara terkaya…tapi sesuai kalau dikatakan Malaysia negara paling terkaya dalam berhutang…buat malu aje!…

    Balas Komen Ini
  • Anonymous July 17, 2014, 3:19 pm

    melayu jatuhkan melayu.bila nak bersatupadu?tu lah kebodohan melayu.sibuk carik salah pemimpin,ekonomi org kami yg control.

    Balas Komen Ini
  • Burhanudhin khan July 18, 2014, 8:31 am

    Sbnarnye orang malaysia tu boleh kaya tapi tak boleh punya pemimpin bercerai lihatlah indonesia & singapore negara makmur cuma ada 1 pemimpin tak ade beda PM ama raja seperti malaysia apalagi PM x jujur

    Balas Komen Ini