=Menu

Negara Terkaya di Dunia 2014 : Negara Jiran Malaysia, (Singapura RM203,527 & Brunei RM180,171 Tersenarai)

negara terkaya dunia


Negara Terkaya Di Dunia 2014 : Apabila disebut negara terkaya di dunia pasti ada yang terbayang negara-negara popular seperti Amerika, Britain, Jerman dan lain-lain lagi selain dari negara-negara Timur Tengah.

Tetapi ada juga kalangan negara yang kurang diberikan perhatian oleh “dunia” tetapi masih mampu berada dalam kalangan negara-negara terkaya di dunia :

Senarai Negara Terkaya Di Dunia 2014

  1. #Qatar – KDNK per kapita lebih (~ $102,000 / ~ RM340,323)
  2. #Luxembourg – KDNK per kapita lebih (~ $77,000 / ~ RM256,911)
  3. #Singapore – KDNK per kapita hampir (~ $61,000 / ~ RM203,527)
  4. #Norway – KDNK per kapita (~ $55,000 / ~ RM183,508)
  5. #Brunei – KDNK per kapita sekitar (~ $54,000 / ~ RM180,171)
  6. #United Arab Emirates
  7. #United States
  8. #Hong Kong
  9. #Switzerland
  10. #Netherlands
  11. #Australia
  12. #Austria
  13. #Ireland
  14. #Canada
  15. #Kuwait

Faktor Kedudukan Sesebuah Negara Terkaya Di Dunia 2014 :

  1. Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita yang diselaraskan dengan kuasa beli
  2. Kuasa beli yang disesuaikan dengan KDNK telah digunakan oleh pakar ekonomi ketika membuat perbandingan, yang mana mengambil kira faktor perbezaan kos sara hidup dan kadar inflasi

Kedua-dua negara-negara jiran kita Malaysia turut sama tersenarai iaitu, Brunei dan Singapura :

  • Singapura tiada balak, tiada hasil minyak, pun masih mampu tersenarai dikalangan di negara terkaya di dunia. Mereka lebih bersandarkan status Singapura itu sendiri sebagai hab teknologi, pembuatan dan kewangan.
  • Brunei ada simpanan minyak seperti Malaysia, tetapi terus mengukuh kedudukan sebagai antara negara terkaya di dunia.
  • Brunei dan Singapura tidak memerlukan istilah projek super mega tertinggi, terpanjang, tetapi masih mampu tersenarai 5 negara terkaya di dunia
  • Dua negara – satu pernah sama-sama membentuk Malaysia, dan satu lagi hampir-hampir mahu membentuk Malaysia, sudah tersenarai dalam kalangan negara terkaya di dunia.
  • Tetapi apa yang membezakan negara ini dengan negara-negara yang lain. Adalah pengurusan. Kedua-dua negara membuktikan kepada dunia, tidak relevan saiz negara menjadi penanda aras membuatkan sesebuah negara tu kaya ataupun miskin.
  • Bagaimana pemimpin negara tersebut menguruskan kekayaan negara mereka dan dipulangkan semula kepada rakyat untuk sama-sama “merasainya” tanpa merompak untuk kepentingan sendiri, itu yang paling penting sebenarnya.

Harapan Berita Semasa pula, jikalau tidak tersenarai dalam kalangan negara terkaya di dunia sekalipun tidak mengapa tetapi cukuplah Berita Semasa mahu melihat :


  • Wang yang dibawa ke pasaraya contohnya untuk dibelanjakan bagi keperluan harian “sentiasa mencukupi”. Rakyat tidak perlu merungut dek kerana pendapatan yang mereka perolehi tidak setimpal dengan harga barang yang terus melambung tinggi
  • Seluruh rakyat Malaysia sekurang-kurangnya mendapat keperluan asas yang mencukupi tidak kira duduk di kawasan bandar mahupun di pedalaman. Mereka adalah rakyat Malaysia.

Kami terus ternanti-nanti saat ini. Apa pandangan & harapan anda pula anda pula?

Siarkan Komen Anda di Facebook

Komen Bernas di Berita Semasa

112 comments… add one

  • Noorhamizan Yatim Mustafa
    Feb 13, 2014, 12:07 pm

    Malaysia sibuk kejar bangunan tertinggi..semua nak yg terr je tp tgk sendiri rakyat mcm mne? harga barangan makin melambung..hanya berlaku di Malaysia..

  • tok teh
    Feb 13, 2014, 12:08 pm

    Jom habaq semua kasi tukaq kerajaan

  • sayurpaku
    Feb 13, 2014, 12:12 pm

    malaysia ni banyak main isu je ..
    hak rakyat tak terbela..macam mana nak maju ..

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 12:16 pm

    Statistik ini tidak tepat, Malaysia sepatut tergolong dalam tangga teratas negara terkaya di dunia. Ini adalah kerana Malaysia mempunyai teknologi kangkungnya, system kangkung, politik kangkung, industri kangkung, pasarana kangkung, duit kangkung, hasil kangkung, pasaran kangkung, menteri kangkung, makan kangkung dan berak kangkungnya.

  • Alola.MY
    Feb 13, 2014, 12:18 pm

    bila Malaysia nak tersenarai la agaknya. Habis duit kat politik je haha

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 12:21 pm

    Malaysia pun terkaya di dunia.

    1. Taib Mahmud Ketua Menteri terkaya di Dunia.
    2. Isteri PM terkaya di dunia. (order cincin RM 24 juta) lepas tu kata takde duit nak beli.

  • Tok imam
    Feb 13, 2014, 12:36 pm

    Cakap tak serupe bikin..! megata orang pandai, diri sendiri tak sedar..kalau la kamu jadi PM aku rasa bukan cincin RM24 juta, kasut yg kamu pakai kot-kot RM50juta nilainye! manusia yg tak sedar diri ni memang pandai komen org lain,diri sendir terlupa akan perangainye macam mana. sebelum tidur muhasaba diri dulu. selawat nabi..mengucap 2 kalimah syahadah..pastu bangun malam sembahyang minta doa kpd allah, minta agar diriku ini sentiasa aman tenteram dan berbahagia hingga akhirat. kalau tak tahu tentang politik jgn buat-buat tahu, takut tersesat ilmu pengetahuan seperti org tersesat-sesat dlm ilmu keagamaannye.

  • Alahai
    Feb 13, 2014, 12:47 pm

    Kalau sarawak x membentuk Malaysia, dah lama Sarawak jd antara negara terkaya.

  • ibk
    Feb 13, 2014, 12:48 pm

    Ugkapan adalah antara terendah termurah dan sebagainye. Sebenarnye kalau naik pon tak mengapa kalau keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita yang diselaraskan dengan kuasa beli. Sebagai conto dulu dulu dividen asn asb , bank2 amanah saham, kerata 2ndhand, rumah hartanah, dan sebagainya tinggi pulangan dan pendapatannya. Rasanya tiada masalah kalau d gunakn pd waktu kini sebagai contoh harga petrol RM3.00 sekali pon. Tapi tengok apa belaku…. cita2 utk negara berpendapatan tinggi tk sesuai kerana kita dah rasa ….. PM tk sesuai jawat MOF lantik la menteri sepenuh masa jawat MOF. Pandanangan sahaja.

  • Gurkha Pencen
    Feb 13, 2014, 12:50 pm

    Malaya ni sememangnya kaya. Kaya dengan Bangla,Nepal,Myanmar,Afrika,Indon,Filipin dan macam-macam lagi yang masuk secara haram yang perabih subsidi rakyat. Bakal jadi warga negara yang mengundi Be End.

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 1:10 pm

    Guna ayat ‘kalau’ tak releven dgn apa yg kamu maksudkan. Suka mentafsirkan rugi sikit tak apa, ‘kalau’ org lain yg berkuasa rugi banyak.

  • kangkung
    Feb 13, 2014, 1:31 pm

    apa bila macai bersuara…
    apa bila macai cube tegakkn benang yg basah…
    apa bila macai x bole terima hakikat…
    apa bila macai menjadi bodo…
    Inila akibatnya…hahahahaha

  • kangkung
    Feb 13, 2014, 1:34 pm

    apa bila macai berbicara…
    inila jdnya…
    hahahaha

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 1:58 pm

    Perasaan nak jadi tok imam dah terima duit haram Umngok tulah ayat-ayat palsumu keluar seperti air mazi harammu. Dasar ciber trooper yang anji..ng.

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 2:28 pm

    mane x nye… setiap menteri yg baru masing2 nk ade profil sendiri… nak ade nama……. yg jadi mangsa rakyat…… aptb! puiiiii!!!

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 3:10 pm

    Kalau nak jadi negara terkaya, jawatan menteri kewangan bagi pada satu orang, bukannya dipulun oleh pm. Kesan nya hutang negara dah capai paras hidung, akhirnya rakyat sendiri yang dapat kepayahan

  • orgkg
    Feb 13, 2014, 3:36 pm

    Kaya…p..ini semua salah Senah

  • hintalur ganal
    Feb 13, 2014, 3:41 pm

    ini satu lagi penyebok, komplen lebih, kerja xbuat, pemalas macam DAP-PKR-PAS. korang tengoklah negeri2 puak PAS ni menyumbangkan kegagalan negara untuk bersaing dengan singapoorah.
    puak2 PAS ni bukan ade kerja pun, tu yang merempat kat negeri orang, buat taik. menyusahkan betullah.. puiiihhhh

  • Taib yang thoib
    Feb 13, 2014, 3:45 pm

    Sarawak kalau kuar malaysia pun tak akan jadi negara kaya. Hutan tebal, tempat jin bertendang. Siapa yang nak duduk.
    kalau kaya pun, diorang akan tengok puak2 orang asal ni bawak BMW, Merc, Audi membelah hutan borneo….. hahahahahaaaa

  • paan
    Feb 13, 2014, 4:02 pm

    bengap pehai la abang nih. bnyk lagi care nak tunjuk bodo ade ke patut dekat tpt tersorok dkt sini.. Slangor penang xnk crite plak? ngate pasai negeri yg da kne block ngan central gov mmg la x bes.. bodo nyer la hai

  • Tok imam
    Feb 13, 2014, 4:13 pm

    Anonymous..semua ahli politik yg jd pembangkang disebabkan apa?..aku nak lihat apa kamu paham pasal politik?..yg komen semua tak betul,ini tak kena itu tak kena..PKR,PAS DAP semua betul..ce cite apa yg kamu paham tentang politik dan perjuangan politik?

  • komen saye
    Feb 13, 2014, 4:36 pm

    ala.. dorg blh la jd ngara yg tkaya.pm dgn menteri dorg wt kje btul2.kite ni harapkan najib dgn rosmah je.blh la dpt ranking TERBAIK urus negara pling buruk dlm sejarah..

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 4:47 pm

    ko ni tok imam ko tu pun bukannya tahu politik sangat. Paling-paling yang ko tahu politik lucah aje.

  • kamen
    Feb 13, 2014, 4:54 pm

    komen bingai…xsedar yg urus negara slama ni sapa..

  • kamen
    Feb 13, 2014, 4:57 pm

    malu wei guna nama tok imam tp komen mcm bdak sek tak hbis belaja..hahaha,sian aku tgk…

  • mama
    Feb 13, 2014, 4:58 pm

    ala….sememangnya Singapura dikatakan kaya tetapi penduduk Singapura beli barang keperluan rumah di Johor..sebab diaorang pun tak mampu nak beli barang keperluan di Singapura sendiri..terlalu mahal…
    Brunei pula saya tahu…royalti minyak sahaja telah mengkaya kan negara tersebut..sepertimana negeri Terengganu(hasil minyak Terengganu boleh mengalahkan hasil negeri-negeri lain di Malaysia)…itu jer point yang saya tahu..
    dari segi pengurusan kewangan…saya tak berani beri pandangan ..takut takut tersalah maklumat…berdosa besar.

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 5:20 pm

    kah kah kahaaaaa….negare kite ni kaya ngan KANGKUNG . Harihari rakyat malaysia makan KANGKUNG

  • Tok imam
    Feb 13, 2014, 5:36 pm

    Soalan aku pon kamu takleh nak jawab, macam mana aku nak percaya cerita karut kamu tu..nak cerita, biar ada Fakta bukan auta.

  • Jurunikah
    Feb 13, 2014, 5:45 pm

    Memang politik lucah macam “Stopa Spender”!

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 7:23 pm

    tok imam tanya soalan bodo tu..tlg la jwb..main kalau2 mmg bangang la..bnda blum jd dk main kalau2 pr perintah jd itu..jd ini..try bg tgk 2 penggal

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 7:35 pm

    soalan bodo..bangkang la dh buat x btul…ngara kaya dk baham puak umno..mengkedaghah duit ngara x kenyang2..bila susah rakyat tanggung

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 9:08 pm

    Kesian tok imam. Takde penyokong (makmum)

  • Anonymous
    Feb 13, 2014, 9:22 pm

    Kesian tok imam. Asyik kena kutuk. Hujah kau cetek. Ada ke aku beri cth yg terang dan nyata aku pulak disuruh berselawat, bangun sembahyang mlm. Tak relevan langsung. Mungkin kau tak tau cerita sebenar cincin dan kekayaan pemimpin bn sebab takde buat research.

  • getik senah
    Feb 13, 2014, 9:50 pm

    Apa komen senah ???

  • aa
    Feb 13, 2014, 10:54 pm

    dah la sapu wang negara , anak dara isteri / laki org pun kene sapu oow… macuk …

  • Sammy
    Feb 14, 2014, 12:35 am

    tukaq masuk parit

  • Tok imam
    Feb 14, 2014, 9:45 am

    Ape try2?..ingat main try macam masak2 ke? dalam 2 tahun macam2 boleh jadi le..! kalau bukan Umno, kita tak dapat hidup aman macam sekarang ni! kalau bukan Umno, kita tak dapat keselesaan macam sekarang ni.! otak ade,tapi tak leh pakai!

  • buduh
    Feb 14, 2014, 9:53 am

    tok imam ni dah lalok ketum kot, reply kat post getik senah pulak?? kalau nak bergaduh ngan Anoknimus pun pilah tempat lain. Nama tok imam perangai macam “tok tak sedar diri”

  • Tok imam
    Feb 14, 2014, 10:02 am

    Ko ingat aku macam atok kau nk minum kentom??..

  • Anonymous
    Feb 14, 2014, 10:41 am

    Kesian tok imam. Mesti baru minum air ketum.

  • Anwar
    Feb 14, 2014, 11:26 am

    Siapa yang nak dudok? melambak puak melayu semenanjung terutama kelantan datang sarawak sebab kena posting sekolah.

  • Anonymous
    Feb 14, 2014, 12:10 pm

    bodow piang..

  • Anonymous
    Feb 14, 2014, 12:13 pm

    klu x minum kentom mesti dia isap gam..tuh otak x leh berfungsi dgn baik dh..

  • Tok imam
    Feb 14, 2014, 12:26 pm

    Akhir zaman ni lidah manusia makin bertambah teruk mgata manusia sesama sendiri atas dasar hati yg dipenuhi bau-bau busuk seperti bangkai anjing atau bab…i..! bersihkan la ia sebelum terlambat! HIDUP UMNO!!!!!

  • pop
    Feb 14, 2014, 4:27 pm

    Saya mencadangkan Sultan Kelantan bersama-sama rakyatnya (termasuk saya) menyokong negeri Kelantan keluar daripada gagasan Malaysia dan membentuk negera sendiri.

  • Tok imam
    Feb 14, 2014, 4:42 pm

    Pop..saya nak bagitahu kamu..
    Satu hari nanti,Sultan Kelantan akan membuat satu perubahan besar diatas muka bumi malaysia ini..
    Contoh saya nak berikan :
    Jenayah – sudah tiada langsung
    Merogol – Dah takde langsung
    Rasuah – Lagi le dah takde
    Fitnah – Memang takde pon
    Mengumpat – Dah tak berani
    Dan lain-lain..pada masa itu,kalau ade org terjumpa dompetnya di tepi jalan didlm nya ada byk berisi wang, org itu akan memulangkan kepada tuannya. kamu paham cerita saya ini?? pasti satu hari nanti akan berlaku perkara ini.

  • buduh
    Feb 14, 2014, 4:47 pm

    ni la pemikiran negative memanjang, takdenya positif. kalau negri BN pegang semua bagus. baguslah sanggggaaattt!
    negeri yang nak berubah kearah kebaikan pun kena perli & hina. tok imam ape ni?

  • Tok imam
    Feb 14, 2014, 4:51 pm

    Org yg buat perangai bukan2 macam saya maksudkan tadi bukan org BN,org macm kamu ni lee… yg masih ada lagi yg merosakkan nama baik malaysia ini! fikiran kolot! ade otak takleh pakai..
    Esok kamu dah gila cakap sorg2 barulah aman..

  • hahahahaha
    Feb 14, 2014, 7:31 pm

    haha..tok imam ni ckp mcm org xde agama.. ade ke malaysia ni aman sbb umno..hahaha….

  • janci mu taroe
    Feb 14, 2014, 8:34 pm

    Ini aq JANJI bukn manifesto brim3.0 akan dnaikkan dr rm500 ke rm1200..klu bn menang..sapa masi ingat ucapan dsnjb ni..?

  • Janci mu taroe
    Feb 14, 2014, 8:36 pm

    Ini aq JANJI bukn manifesto brim3.0 akan dnaikkan dr rm500 ke rm1200..klu bn menang..sapa masi ingat ucapan dsnjb ni..?

  • Anonymous
    Feb 15, 2014, 1:06 am

    Kalau2 ni tak main tok imam weh, mana boleh buat andaian gitu…eg. kalu aku bagi hang belum tentu hang boleh buat lebih baik drp aku, so biaq aku shj yg buat, walaupun tak elok. Hey tok imam, balik tiduq dgn bini lagi baik laa

  • abu zaz
    Feb 16, 2014, 12:47 pm

    Brunnai ngan singapore tu kaya raya,aman damai ada UMNO ker….cer jawab Imam.

  • HALIPULU
    Feb 17, 2014, 8:40 am

    Ini aq JANJI bukn manifesto brim3.0 akan dnaikkan dr rm500 ke rm1200..klu bn menang..sapa masi ingat ucapan dsnjb ni..?
    ……………………………………………………………………………….
    janji taroe lu sudah kena kencing itulah jawapannya.ahli umo ni kalau x kencing rakyat x sah

  • pop
    Feb 17, 2014, 3:10 pm

    Tok Iman….

    Selagi BN berkuasa….ianya tidak mungkin terjadi… puak2 BN selalu anaktiri dan aniaya negeri ambo….

    Segala apa kerajaan buat taik, kami terpalit sama… eloklah kami jadi Negara sendiri

    Bila dah maju dan makmur, barulah negeri lain irihati…

    tapi mereka tetap sokong BN hingga mati…

  • penjejak badai
    Feb 17, 2014, 3:39 pm

    malaysia mmg negara kaya…. tapi menteri jer lah yang kaya raya… rakyat papa kedana…. inilah nasib negara bila dipimpin oleh pemimpin yang tidak amanah, tamak, tidak ikhlas….

  • ADO yang hilang
    Feb 17, 2014, 4:52 pm

    kalau aku kaya~~
    kalau aku kaya~~woooo

  • Anonymous
    Feb 19, 2014, 2:23 pm

    Baguslah negeri kelantan keluar dari malaysia.rakyat dia pun banyak yg terlibat dgn jenayah.dah la merempat di negeri org

  • juang
    Feb 20, 2014, 10:23 am

    mengapalah sama-sama kita sering bertelagah, cina, india dia orang bertambah bersatu, kita berpecah-pelah yang akan merugikan melayu akhirnya. Insaf dan telitilah betul-betul jangan cepat lupa asal-usul kita. Musuh kita hanya nak kita berpecah dan lemah. Lepas tu senang-senang aje melayu dijajah dan diperhambakan di Negara asal sediri. Sedarlah… jangan ikut-ikut.

  • siti situ sana sini
    Feb 20, 2014, 11:26 am

    Jangan dibanggakan sangat dengan singapura. Baca dulu bagaimana kajian terperinci yang telah diterbitkan bagaimana singapura menekan bangsa melayu disana. Tiada syarikat melayu yang ada dekat sana kecuali berniaga secara kecil-kecilan.Nak ada anak ramai pun jenuh,sebab maintainance tinggi.Sakit pun payah sebab tak ada subsidi.Walaupun negara mereka kaya raya macam QARUN tapi ada juga kelemahan. Yang penting kita bersatu teguh bercerai roboh. Tengok bangsa arab bagaimana satu persatu jatuh. Ambil lah iktibar. Kalau UMNO busuk ke,keji ke,rasuah tahap dewa dewi ke, bukan semua.. Firaun pun zalim lagi,tapi Nabi Musa tak ajak rakyat gulingkan kerajaan, hanya dakwah yang berterusan sahaja. Wallahualam. Yang perlu adalah mendoakan pada Allah agar mereka yang berkenaan memperoleh hidayah dari Allah. Doa untuk perkara yang baik.

  • siti situ sana sini
    Feb 20, 2014, 11:37 am

    Maaf cakap, kalau pi kelantan. Jangan marah orang kelantan yea. Majoriti yang berniaga adalah orang perempuan. Yang kahwin lebih tapi tak mampu pun ada.
    Bila orang kelantan mai kl, terus terkena “CULTURE SHOCK”. Yang hisap dadah dapat HIV pun banyak kelantan. Bukan nak mengeji semata-mata,tapi cari titik kelemahan dekat mana.Memangla kelantan tekankan agama disana, tapi adakah ia lekat di hati orang di sana?
    Bukan kelantan negeri yang teruk,cuma fakta sahaja.Boleh diperbaiki.

  • Anonymous
    Feb 20, 2014, 3:28 pm

    macam lah boleh buat mcm tu . buat cepat2 kalo boleh , aku nak tengok menjadi ke tak .

  • Anonymous
    Feb 20, 2014, 3:30 pm

    bersyukur lah . cakap mcm org x reti bersyukur

  • Anonymous
    Feb 20, 2014, 3:31 pm

    cakap kosong jee

  • Anonymous
    Feb 20, 2014, 3:32 pm

    banyak kan mengucap . x elok ckp benda yg x pasti . fitnah berdosa dr membunuh

  • Anonymous
    Feb 20, 2014, 3:34 pm

    ade hikmah disebalik yg terjadi. kalau sarawak tak masuk malaysia mungkin sarawak akan dijajah dgn lebih teruk oleh filipina dan indonesia

  • mama amoi
    Feb 21, 2014, 2:19 pm

    yang penting tiada peperangan…

  • mama amoi
    Feb 21, 2014, 2:20 pm

    setuju tu…….

  • Orang KL
    Feb 22, 2014, 12:31 pm

    GDP untuk Brunei 90% datang daripada hasil minyak. Artikel ini sangat simplistik dalam pembawaannya. Ini penerangan tambahan yang perlu diambil kira:

    Kekayaan sesebuah negara bergantung kepada banyak faktor selain daripada KDNK. Sebagai contoh negara jiran kita iaitu Singapure mempunyai kos hidup lebih tinggi daripada Malaysia.

    Cuba bandingkan menggunakan laman web ini:

    http://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Singapore

    dengan Malaysia:

    http://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Malaysia

    (Tak perlu tukar S$ kepada MYR, kos hidup di sana memang lebih tinggi daripada kita).

    Kemajuan ekonomi sesebuah negara terletak kepada rakyatnya berinovasi dan berdaya saing. Lebih berdaya saing rakyatnya, lebih majulah negaranya.

    Kenapa saya tidak masukkan Brunei? Kerana kekayaan Brunei hanyalah pada minyaknya dan nombor itu dan bukan pada kerajaan dan juga rakyatnya.

    Malaysia patut cuba sedaya upaya untuk menjadi lebih hebat daripada Singapura tetapi cuba juga untuk memastikan kos hidup tidak naik sebanyak Singapura.

    Harap-harap pembaca Berita Semasa akan naik pangkat dan gaji lagi tinggi pada masa akan datang insyaAllah.

  • siti situ sana sini
    Feb 22, 2014, 12:50 pm

    Sejarah mencatatkan perang dunia 1 & 11. Coming soon world war 111. Pembaca yang budiman sila buat research.

  • MinyakSarawak
    Feb 22, 2014, 1:18 pm

    Hello… Ko tao knapa brunei kaaya??? Sbb duduk kt Sarawak yang banyak minyak. BODOH Bangang! Kalau Kami xmasok Malaysia dah lma kayaodoh Bangang! Bkn masok Indonesia la. Masok Brunei. Bodoh. Dari dulu smpe skrg Brunei dah brapa kali minta daerah limbang masok brunei. Haloo, Sulatan brunei bg 2x ganda untuk tanah kmi Limbang! Do your work la. Nie mesti main ekot suka ja tembak tnpa semakan.

  • Muslim vs Muslim
    Feb 23, 2014, 12:56 am

    Aku kosian bona tgk org islam kat sini…brg mahal..org islam yang guna akal dan x guna akal gaduh sesama sendiri yg kafir elok je bersatu hati…kah kah kah…Ada sape sape bole tolong saya cari negara yg barang keperluannya murah, beras 10kg Rm1.50, gula 10sen, minyak moto aku 15sen 1 liter, kangkung sekilo 5sen, teh tarik 2sen macam dulu dulu. kalo dalam utan xnakla sebab org asli pon dah kuar kene cari duit banyak sebab nak hidup dalam hutan.

  • orang ulu
    Mar 13, 2014, 8:32 am

    patutlah cukai aku makin tinggi gaji makin kecil…oooo rupanya bagi kaya umno bangang..kami orang SARAWAK anti umno tak nak jadi macam SABAH

  • orang ulu
    Mar 13, 2014, 8:35 am

    BEtul… 100 peratus sokong….cuba buat undian macam orang kat Pulau mana tu…yang pilih nak join argentina atau Britain… rasa aku 1000 juta peratus orang SARAWAK tak nak join Msia

  • najibmah
    Apr 8, 2014, 5:47 am

    kenapa la masih ramai lagi macai nak mnyokong pemimpin bodoh mereka,jenis otak takde ke nak fikir,betul la kata orang memang sesuai sangat digelar macai umno,negara semakin lama semakin tinggi kos buat di umno bn,minyak mungkin akan naik lagi selepas ini

  • najibmah
    Apr 8, 2014, 5:52 am

    ni sorang lagi bodoh lembu,nak kata bodo marah,hisap dadah merata dalam negara ni,bangang nak mampos bercakap,orang cite kos sara hidup dan kdnk la macai

  • intan
    Apr 8, 2014, 5:57 am

    ni la seorang yang dangkal kepala hotak lembu,masa bila pulak rakyat nak gulingkan kerajaan,rakyat mengajak serta berkempen untuk menukar kerajaan umno bn yang bodoh tadbir negara ni,kenapala taksedar pemimpin kaya raya rakyat susah,jangan fikir dok bertuhankan umno sangat,guna otak berfikir

  • zahid kemidi
    Apr 8, 2014, 6:02 am

    Tok imam di atas bodoh,anak orang umno memang banyak bodoh mcm dia ni,ni bkn zaman mahathirla nak sokong kerajaan bodoh ni

  • tom
    Apr 8, 2014, 6:05 am

    Hahaha tok imam dapat bp elaun jadi tok imam,tok imam kpop umno najib

  • Anonymous
    May 5, 2014, 11:25 pm

    Bodoh punya ulasan

  • xxx
    May 17, 2014, 11:03 am

    dua negri tu x sah crita la ..tu bekas kerajaan dahulu yg bg maju..pmbangkang amik bekas ja,x sah sembang la,bg maju kelantan dulu br mai crita cni

  • SambalBelacan
    May 18, 2014, 5:48 pm

    Izinkan aku beri pandangan yer?…sebenarnya sumber terbesar pendapatan Singapura tu banyak bergantung pada kapal2 yang singgah diperairannya…Singapura sentiasa mengenakan berbagai cukai terhadap kapal2 yang berlabuh disana…

    Singapura bernasib baik kerana faktor geografinya ditengah Asia, menyebabkan kapal2 terpaksa bertandang sebentar dinegara tersebut kerana Singapura adalah tempat yang sesuai kerana segala2nya ada disana…

    Sebab tu Singapura pernah membantah usul Dr. Mahadhir mahu membina satu pelabuhan canggih disuatu tempat di Johor yang berhampiran dengan Singapura…Singapura takut kalau2 banyak kapal2 beralih arah ke Johor…

  • Anonymous
    Jun 6, 2014, 10:41 pm

    Itu berperingkat..bukan sekaligus terus 1200..tu la suruh pergi sekolah belajar tak nak..tengok sekarang org cakap bahase pun dah tak paham..kesian..

  • parti keluarga rakyar (PKR)
    Jun 6, 2014, 10:46 pm

    Tu berperingkat..bukan sekaligus..org suruh pergu sekolah tak nak,tgk skarang org cakap bahase pun dah tak boleh faham..kesian..ni la org cerdik PR..haha

  • Parti keluarga rakyat (PKR)
    Jun 6, 2014, 10:53 pm

    Ala..ko cakap je lebih..tapi ko pun ambik jugak..imam tempat aku tu,dulu cakap duit elaun imam dari umno haram..tapi tiap bulan sapu jugak..cakap je besar..dah dapat tak pulak haram..

  • parti keluarga rakyar (PKR)
    Jun 6, 2014, 11:02 pm

    Tgk pulau pinang..KM pakai merc s class,harga air nak naik 20%..projek2 besar kena kaut dgn bukan bumi,rumah murah TAKDE LANGSUNG DIBINA di pulau..puak melayu sokong PR ni bodoh..tu semua tak nampak..umno bukan sempurna tapi tak la teruk macam tu..care lagi zalim..

  • anonymous
    Jun 17, 2014, 3:45 pm

    aku tgk dua2 penyokong kat sini macam macai..satu macai UMNO satu macai PKR..masing2 xboleh terima pandangan orang lain.. na komen org bukan main lg, pandangan orang lain xnak trime pulak..die je yang betol…terus lah menjadi pencacai PKR dan macai UMNO..dua2 pemimpin kat atas senang lenang, korang macai2 sekalian dok bertekak pertahan kan diorg..memang bodoh!!

  • penegak keadilan..
    Jul 1, 2014, 3:17 am

    Ko ctr pasal negeri org,,.org negeri ko baek sgt ke…guna otak sikit ckp..

  • Brutal
    Jul 4, 2014, 9:46 pm

    Macam mana kau tau orang Singapore tak mampu beli barang di Singapore, kau pernah masuk Singapore ke? Ntah2 passport pun kau tak mampu nak buat… Ckp gunakan fakta, bukan ikut perasaan dan main tembak sembarangan… Patutlah pemimpin Malaysia selalu melalut… rakyat nya undi pemerintah pun kalut… Orang Singapore berbelanja di Johor, ekonomi negeri Johor pun makmur… Kalau tak kau ingat dorang buat Mall tu semua untuk orang Johor ke?

  • Anonymous
    Jul 4, 2014, 9:54 pm

    Apa kau merepek takde subsidi… Main tembak je. Kita semua ada Life Medishield Coverage laaa… Pemerintah yang bagi bantuan pada rakyat supaya kita mendapat khidmat perubatan kelas dunia.. Kau ada?

  • Brutal
    Jul 4, 2014, 10:02 pm

    Bangang Tahap Maxima

  • SambalBelacan
    Jul 5, 2014, 12:49 am

    Malaysia pun masih boleh digolongkan negara terkaya…tapi sesuai kalau dikatakan Malaysia negara paling terkaya dalam berhutang…buat malu aje!…

  • Anonymous
    Jul 17, 2014, 3:19 pm

    melayu jatuhkan melayu.bila nak bersatupadu?tu lah kebodohan melayu.sibuk carik salah pemimpin,ekonomi org kami yg control.

  • Burhanudhin khan
    Jul 18, 2014, 8:31 am

    Sbnarnye orang malaysia tu boleh kaya tapi tak boleh punya pemimpin bercerai lihatlah indonesia & singapore negara makmur cuma ada 1 pemimpin tak ade beda PM ama raja seperti malaysia apalagi PM x jujur

  • skull hong
    Jul 24, 2014, 2:34 pm

    saya setuju

  • ss
    Jul 24, 2014, 2:35 pm

    saya pun nak tengok jugak

  • aqirol
    Jul 24, 2014, 5:48 pm

    KAU,AKU,LU,HANG,KAWE,DEMO,AMBO,CEK,PANTAI TIMUR,UTARA,SELATAN,UMNO,PAS,PKR,KERAJAAN,PEMBANGKANG,PEMIMPIN,RAKYAT,ORANG KAYA,ORANG MISKIN,ATASAN BAWAHAN……….. SEDARLAH KITA PERLU BERSATU UNTUK KEJAYAAN… BUKAN BERPECAH KE ARAH KAEHANCURAN…. KITA SEMUA ADALAH SAUDARA….. SAUDARA ISLAM……. KITA SEMUA ADA PERTALIAN…… KITA ADALAH ANAK CUCU NABI ADAM….. KITA ADALAH HAMBA ALLAH YANG LEMAH…. JANGAN SAMPAI KITA DITERTAWAKAN OLEH BANGSA LAIN…. MELAYU JANGAN BERPECAH….. INSYAALLAH…..

  • Anonymous
    Aug 2, 2014, 12:16 am

    tetap bersyukur :D

  • Anonymous
    Aug 11, 2014, 11:11 am

    TAK TAHU JGN NAK SUKA CAKAP

  • No Women No Cry
    Sep 12, 2014, 4:06 am

    Sarawak nk jd negara kaya?lucu..aku org sarawak pn xbole nk sokong ayt tu,sarawak ada hutan je,pmbangunan pn xpesat,kaya dgn muda mudi pemabuk adala,wakaka!!

  • No Women No Cry
    Sep 12, 2014, 4:17 am

    Sy sokong dgn komen di ats,sama la mcm rkyt d brunei,majoritinya bli brg kperluan di miri&limbang krn lbih murah&mnjimatkn..

  • Apa nama aku?
    Sep 12, 2014, 9:28 pm

    For your information, Indonesia sentiasa mengalami masalah cukai yg tinggi

  • SYEZ HAZAM@xde kejer lain asyik buat lawak
    Oct 6, 2014, 11:35 am

    NOTHING AL ALLL…I AM BRUNO MARS…..AND MY NICKNAME IS BRUNEI….HHEEHEH

  • AKIM AHMAD AF7
    Oct 6, 2014, 11:39 am

    SAYE ASAL ORG BRUNEI….TPI SEBELAH BAPAK NIE ASAL TERENGGANU…..MATA WANG MEREKA BOLEH THN TINGGI NILAINYER….TAPI SAYE TETAP SOKONG MALAYSIA DARIPADA SOKONG SI BRUNEI YG KAYA TUE…

  • Anonymous
    Oct 6, 2014, 11:44 am

    YOU KNOW ME…I KNOW YOU…..I LOVE YOU…JUST 3 WORDS FOR YOU…..

    THERE’S ONLY
    1 WORDS
    2 YOU
    3 words for you…
    4iloveyou

  • KIM JOON AHMAD
    Oct 6, 2014, 11:51 am

    X PAYOH LAH…NK ALIM SNGAT…KITE NIE ADALH ORGG YG BIASE SAHJO DI DUNIO INI…JADI,XPAYOHLAH TUNJUK KEALIMAM TUE YERRRR……SORRY…..THIS IS JUST TO PREPARE YOUR SIKAP….OKEY DON’T TO BE JELOUS….i am from korea …cuma bapak nie anak kelantan… ANYMORE BECUSE

  • Anonymous
    Oct 6, 2014, 11:57 am

    PASTIKAN….SEMUA YG BUKA BLOG NIE…BACA….

    SEKARANG SAYA NK LUAHKAN PERASAAN SAYE NIE KEPADA SESEORANG….
    YG BERNAMA MUHD IRFAN FAZARIL
    ATAU NAMA SEBENARNYER DAVNEY

    Saye suka dia..ti amo

  • NUR ASHFAHANI(FARZANA)
    Oct 6, 2014, 12:05 pm

    sambungan….
    I LOVE DAVNEY…HRP2 SAPA2 YG BACA NIE TLONGLAH DOAKAN SEMOGA PERCINTAAN SYA DENGAN SI DIA AKAN KEKAL HINGGA KE JINJANG PELAMIN…AMIN….
    TI AMO DAVNEY!
    JET ‘A TIME DAVNEY!
    AND’I LOVE YOU DAVNEY!
    AWK SEORG YG ROMANTIK…TIADA SIAPA YG DAPAT MELAWAN KETAMPANAN RUPA AWK..AWK SAYA TAHU AWK PUN SUKA SAYA JUGA…SEBAB SAYA TAHU MELALUI PENGLIHATAN MATA AWAK,CARA AWK BERCAKAP DENGAN SYA DAN SEBAGAINYER…I CAN TELL PADA SEMUA ORG..BAHAWA SAYA I LOVE YOU SO MUCH..I CAN TO BE CRY WHEN I CANNOT SEE YOU AGAIN…

  • Anonymous
    Nov 10, 2014, 1:01 am

    Wah teruknya budi bahasa melayunie , tak seperti manusia langsung, ANJING pun tau hormat ama manusia ,tak kan manusia ama manusia commet takda langsung menghormati, jika tak bersyukur akan kerajaan yg ada sekarang, keluar je dari negara malaysi, SATUKAN NUSANTARA,,,,,,,

  • mac
    Nov 12, 2014, 1:01 pm

    macai = Mempercayai Apa Cakap Anwar Ibrahim

  • Anonymous
    Nov 23, 2014, 2:22 am

    apa la…. ada hudud semua settle

  • jamal
    Dec 29, 2014, 10:46 am

    kalau orang kelantanese nak buat perubahan tuu memang baik tapi buat lah jangan cakap jea cuba cuab lah lihat kat kat johor dan bukit bintang tuu banyook orang sana dook cari laki cuba baik kan yang itu dulu dari dulu sampai sekarang orang ini lah yang banyook nya jangan tengok pada yang abaik jea atau tudong nya sahaja kita kena cek.