Punca Kenaikan Kadar Inflasi Malaysia Naik 4 Peratus, 5 Peratus? Lebih 4 peratus Buat Pertama Kali Sejak 2009. Bersiap Sedia!

Punca Kenaikan Kadar Inflasi Malaysia Naik 4 Peratus-5 Peratus? Lebih 4 peratus Buat Pertama Kali Sejak 2009. Bersiap Sedia!

Akhirnya kerajaan Malaysia terpaksa tunduk kepada garis panduan dan saranan yang diletakkan oleh agensi penarafan kredit seperti Moody yang mahukan kerajaan Malaysia potong lebih banyak subsidi minyak di Malaysia jika….

inflasi malaysia

Malaysia mahu memperolehi bajet yang seimbang apatah lagi “surplus bajet” yang jauh lebih baik bagi mengekalkan momentum ekonomi di Malaysia pada landasan yang betul menjelang tahun 2020.

Apatah lagi pemerhatian dan kajian yang dijalankan oleh agensi penarafan kredit ini menunjukkan hutang jangka masa panjang Malaysia adalah lebih kurang sama seperti yang dialami Thailand.

Tetapi hakikatnya jauh lebih berisiko daripada hutang Singapura, Korea Selatan mahupun China dan jika tidak ditangani daripada sekarang Malaysia begitu mudah terdedah kepada ketidakstabilan ekonomi pada masa akan datang.

Ini antara respon agensi penarafan antarabangsa terhadap kedudukan Malaysia..

  1. Setakat ini agensi penarafan antarabangsa Fitch rating, Standard & Poor meletakkan hutang & kewangan Malaysia masih lagi A-
  2. Bersamaan dengan kedudukan A3 yang diberikan Moody
  3. Moody setakat ini masih lagi mengekalkan prospek penarafan pada kedudukan “positif” manakala Standard & Poor adalah “stabil” dan Fitch rating pula mempunyai pandangan “negatif” terhadap Malaysia

inflasi di malaysia

Punca Kenaikan Kadar Inflasi Malaysia Naik?

inflasi di malaysia

Nah…itu sebablah GST dan pemotongan subsidi di Malaysia terpaksa dilakukan pada kadar segera oleh kerajaan Malaysia. Terpaksa ditarik sedikit demi sedikit daripada sekarang. Natijahnya….

Bermula pelaksanaan cukai barangan & perkhidmatan (GST) pada 1 April 2015 kelak, semakan Berita Semasa mendapati melalui Jabatan Statistik Negara dan juga laporan yang dikeluarkan sendiri oleh melalui Laporan Ekonomi Kementerian Kewangan mendapati akan terus berlakunya kenaikan kadar infasi Malaysia naik 2015 melebihi paras 4% buat pertama kalinya dalam tempoh 5 tahun terakhir ini

  1. Pada tahun 2015 : Kenaikan kadar inflasi naik 2015 akan mencapai paras antara 4% hingga 5%
  2. Puncanya? Pelaksanaan GST 6% dan juga pengurangan subsidi bahan api bermula bulan Oktober 2014 dan seterusnya kelak

Kali terakhir semakan paras dan kadar inflasi Malaysia 2014 adalah pada bulan Ogos yang mencatatkan kadar inflasi di Malaysia berada pada paras 3.3% yang mana kadar inflasi Malaysia mula mencecah 3% sejak Disember 2013 yang lalu dek kerana pemotongan subsidi minyak, elektrik dan gula yang akan terus melonjak untuk pembukaan tahun 2015 kelak.

Bagaimana dengan perbelanjaan bulanan dan harian serta situasi sebenar yang anda hadapi sekarang ini dek kerana gelombang inflasi di Malaysia pada ketika ini?

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Kadar Inflasi Malaysia Naik 3.3 peratus Pada Julai 2015. Pakar Ekonomi Jangka Ka... Kadar Inflasi Malaysia Naik 3.3 peratus Pada Julai 2015. Pakar Ekonomi Jangka Kadar Faedah Naik Jika Inflasi Cecah 4.0 peratus! Kerajaan boleh katakan apa sahaja, menteri boleh cuba tampil menafikann...
122 Komen Bernas di Berita Semasa… add one
  • 1 Anonymous 2:49 pm

    Syukurlah malaysia masih aman. Macai said.

  • 2 Anonymous 3:00 pm

    bab ni paling teruk

  • 3 Anonymous 3:27 pm

    ya betull…kalau letak kau kt syria/iraq ada 10 juta dlm bank pun dah tak guna…baghal!

  • 4 Anonymous 3:30 pm

    Anonymous

  • 5 Anonymous 3:38 pm

    aduyai kooo .. apehal .. macai macai

  • 6 Anonymous 3:39 pm

    Rakyat dikorbankan .. aduh pedihnya

  • 7 Code Tango 3:39 pm

    kalau ada 10juta, bodo la tak letak dlm Swiss bank…paling tak pun, Singapore bank….boleh la elak cukai & dsb…

  • 8 Macai Kacak 5:22 pm

    Bersyukurlah Malaysia masih aman dan damai..

  • 9 3DB 5:36 pm

    Jangan risau. 3MDB ado….duit semua simpanan kat 3MDB. Apa2 hal sonang. 3MDB bukan joli katak. 3MDB buat perlaburan baik punya. 3MDB beli semua distribution tenaga lepas tu boleh jual kat TNB. harga baik punya untung. Jangan takut. 3MDB akan beli semua properties kat Malaysia. lepas tu properties akan naik harga…3MDB akan untung besar. Jangan tak percayakan 3MDB.
    Jangan khuatir sama 3MDB, sebab 3MDB pandai berniaga.
    Bila 3MDB sudah banyak duit. 3MDB akan buat submarine, fighter aircraft, Nuke energy, Solar Energy, Wind Energy dan Safe energy.
    Untung tak 3MDB. Tengoklah 3MDB akan listing kat UK, Europe, Asia barat.
    3MDB pakar stategy perang!
    3MDB Wow!

  • 10 pergh 5:42 pm

    Saya tak terkejut kalau mata wang kita semakin mengecil sehingga sama taraf dgn mata wang Indoensia..kita ke arah itu..ke arah kebinasaan..dengan mata wang kita sentiasa ke luar negara (ramai pendatang asing, pekerja asing, pelajar asing membawa keluar mata wang malaysia ke negara masing2) dan hutang kerajaan semakin meningkat, menyebabkan mata wang kita semakin sikit..klu macai berkata “mana ada bankrupt? mata wang kita ok lagi la”…jawapannya, negara kalau nak bankrupt ambil masa jugak, dan kita memang ke arah itu..dan kalau keadaan sebegini berterusan, mungkin malaysia akan bankrupt pada generasi cucu kita..cucu kita akan duduk flat dengan lif rosak dan tangga penuh dgn kencing orang..bila dah bankrupt, nak recover balik ambil masa bertahun2..pun ambil masa jugak..manakala generasi cucu KRONI pula kaya semewah2nya dgn bisnes “kabel” mereka..

  • 11 Anonymous 5:48 pm

    kata kau….

  • 12 Anonymous 5:49 pm

    sampai bila nak aman malaysia .. gamak gamaknya kalau asyik kena tibai di abe jib dan kuncunya ..

  • 13 Vorrr 7:33 pm

    Gula gula untuk rakyat kan ada. Orang kampung nak gula-gula saja.

  • 14 Mana perginya Mahathir 9:01 pm

    Mana perginya Mahathir….takkan diam je apa najib dah buat pada negara….Najib yang langsung tak pikirkan orang bawahan…langsung tak pikirkan kesan kepada kami yang hanya bergaji RM3000 kebawah…Najib…kami benci pada pentadbiran kamu…kami hanya menunggu UNDI lagi 3 tahun…kami ingat apa yang dibuat pada kami…

  • 15 Anonymous 9:45 pm

    Kepala otak hang Malaysia masih aman. Penculikan di Sabah tak pandai habis-habis….aman..konon.

  • 16 Tai 10:24 pm

    kalau ada RM10 juta, bongok benor lah kalu duk syria/iraq. tolol punya olang,

  • 17 Menteri cendul 10:27 pm

    Padan muka semua, masa ada PRU tak ambil peluang tukar kerajaan macam tukar tayar apabila dah botak, masih dok guna tayar lama jugak….!

  • 18 jacki 10:54 pm

    kalau ada 10juta lepas 2020 mungkin tinggal 8juta je……inflasi memang akan belaku tahun ke tahun malah akan naik secara mendadak dalam masa yg singkat. kenaikkan barangan pasti akan belaku, bohong kalau kata harga barangan tak naik walaupun gst dilaksanakan sebab ada tak ada gst harga barangan tetap naik. apatah lagi harga minyak naik sebelum ini lagi tinggi purata kenaikkan harga barangan. kerajaan kata tak boleh dipercayai sebab mrk tak tahu berniaga berbisnes malah selokbelot sesuatu perniagaan.

  • 19 jacki 10:56 pm

    lepas 2020 10juta jadi 8juta maka bersiap sedia dgn inflasi yg semakin tinggi .

  • 20 jacki 11:03 pm

    salam,
    kerajaan terpaksa membuat rombakkan kerana malaysia dah kritikal sebab kesalahan lalu yg mana kerajaan ingat wang negara tak akan habis malah bila semakin tamak semakin byk dikikis malah perbelanjaan semakin mendadak naik tanpa hentinya. jadi skrg tiada masa lagi nak tunggu malah kena cepat masa semakin dekat jadi inilah kesimpulannya rakyat kena terima apa sj akan belaku bermula 2015 – 2020.

  • 21 jacki 11:20 pm

    bohong kalau ada pihak kata harga barangan tak akan naik tetapi akan naik dgn tingginya mungkin boleh sampai 20-30% harga skrg.
    kerajaan tak akan mampu menghalang kenaikkan harga barangan sebab bukan mrk yg jual malah mrk bukan perniagaan mana mrk tahu harga barangan semasa. mrk hanya mampu menyebabkan peniaga bersaing diantara mrk supaya jual murah untung kurang tetapi bukan harga barangan turun. namun jangan lupa bila peniaga tak dapat untung malah tak mampu tanggung perbelanjaan maka bankraplah jawapnya . maka bila ramai peniaga kecil atau model yg tak kemana pasti tak mampu bertahan lama sebab rakyat malaysia tak sokong harga mahal tetapi sokong harga mana murah , jadi bila peniaga2 dah bankrap satu persatu maka peniaga2 kaya atau tauke besar akan mula memonopoli peniagaan dinegara ini. tetapi jgn gembira terlalu awal……bila mrk dah boleh berkuasa tanpa ada saingan malah pendapatan rakyat dah naik secara tak langsung apa sj akan naik mendadak mrk akan mula menjual dgn harga tinggi peratusan keuntungan akan meningkat kalau tak bagaimana mrk nak untung.

  • 22 sudit 5:01 am

    penarikan subsidi petrol akn mbebankan rakyat dgn knaikan harga minyak & semua harga barangan. lain… memg akn mnaikan kadar inflasi krana ia mlibatkan knaikan harga dan mngurangkan kuasa beli rakyat

  • 23 nana 5:09 am

    sebaiknya krajaan tidak mnarik subsidi petrol krana ia mberi signifikan besar kpda struktur harga brg2 secara umum dan mncetuskan inflasi

  • 24 bodos 5:12 am

    sepatutnya kjaan ambik lgkah bijak dgn mngawal ketirisan wang ngara…

  • 25 lembu 5:16 am

    klau satu jab kjaan cntohnya kastm mnyebabkan ngara rugi beratus bilion rgt setahun, knapa rakyat yg perlu tangung kesan prbuatan buruk sgelintir PA kastam tu…?

  • 26 nonimusnimus anoymomius mampus 6:31 am

    bukan sebab pembentangan bajet dan nilai bajet itu yang mendatangkan inflasi..disebabkan pembaziran dari segi pengurusan dan perbelanjaan yang lepas dibentangkan rupanya boleh ambil tanpa. berpandukan bajet..atau tajuknye bajetla juga buatnye bajet kat poket….alibaba…politik2..manyak hensem…mari tengok gangnam style percuma! are you ready for bn(barang naik…tunggu mampus gaji tak naik2)…! oppa pakcik pm punya style! menantu badawi punya pasal!! laa terang benderang rakyat tau pembaziran dari majlis minum pagi hingga berucap bekempen….malulaaa duit orang miskin tu paling banyak!!!!

  • 27 Sam Winchester 7:34 am

    Ketahian apakah ini????

  • 28 Anonymous 8:03 am

    Soal bankrupt adalah andaian belum pun berlaku lagi janganlah cuba pandai memburukkan kerajaan dan menuding jari nak menyalahkan orang lain nilai diri.
    kalau lif rosak dan tangga penuh dengan kencing orang pun nak salahkan kerajaan dan PM susah sikitlah bagus robohkan saja .

  • 29 Anonymous 8:14 am

    Cendul pun cendullah yang penting jangan jadi kerajaan Penang sudahlaa, ingat senangkah mau tukar kerajaan, PRU bukanlah untuk menguji kemampuan kalau dah tak boleh tukar apa boleh buat gunakan tayar yang botak sajalah.

  • 30 johny 8:24 am

    ada lgi species yg otak tak berkembang dizaman cermerlang,gemilang dan terbilang ini…sifat apa nak jadi jadilah itu perangai purba daaa…

  • 31 Anonymous 9:05 am

    bla bla bla bla blaaa….you bluff boy!

  • 32 Anonymous 9:09 am

    bodoh punya analysis….langsung tak sihat mcm bos ko jugak DSAI….berpenyakit!

    PR tak layak utk ditarbiah…..wahai org2 UMNO..biarkan diorg ni mampus dgn parti PR diorg yg suah semakin nazak!..tak pyah susah2 ko nak nasihat malaun2 PR ni!

  • 33 Anonymous 9:31 am

    anda dah semak statistik jenayah dari pdrm? ke buat2 tak tau dan cuma pandai melemparkan kata2 sebelum berfikir?

  • 34 Anonymous 9:41 am

    saya semakin teruja dgn 3MDB. Tak sabar melihat kejayaan demi kejayaan yg bakal dikecap oleh 3MDB.

  • 35 pergh 10:08 am

    Baru saya cakap tadi..mungkin awak tak baca kot..saya cakap, negara akan bankrupt jika keadaan ini berterusan dan ambil masa juga..sebelum minyak dan elektrik tak naik pun, ada andaian akan naik jugak kalau keadaan hutang negara berterusan..SKRG DAH NAIK!
    lif rosak dan kencing di tangga adalah keadaan flat yang diduduki org majoriti melayu yg tak mampu beli rumah teres yang mahal disebabkan KERAJAAN YANG TAK MAMPU JAGA HARTANAH DAN HARGA RUMAH!! SBBKAN NAIK MINYAK DAN KOS SUMBER PEMBINAAN RUMAH JUGA NAIK!!TIADA PERATURAN HAD PEMBELIAN RUMAH BAGI SESEORANG INDIVIDU SEPERTI NEGARA LAIN!!SBBKN ORG KAYA BELI RUMAH SBNYAK MUNGKIN DAN JUAL LAGI MAHAL DAN SEWA PADA PRANG LAIN!!MENYEBABKAN JURANG KAYA DAN MISKIN BERTAMBAH DAN MENYEBABKAN RAKYAT TERPAKSA DUDUK FLAT YANG MURAH!! flat murah servis mmg tak bagus..sampai lif rosak dan kencing di tangga mmg kes selalu di flat..awak pernah duduk flat tak ni?? kat bandar pikir berapa banyak flat? flat memang besar tapi org kaya tak pandang kan? org atasan apa tahu… saya rasa semua orang tahu benda basic macam ni..setiap keputusan dari pemerintah akan effect dari atas sampai bawah keseluruhannya..

  • 36 Anonymous 10:23 am

    Tamak! 10 juta tu pun dh kira byk lagi ko nak pusing buat duit atas angin!
    kalau negara ni ko tadbir dah tentu ko jual negara utk kayakan perut busuk ko tu eh!

  • 37 Anonymous 10:31 am

    Jacki cheng,

    suggestion….lu duduk dlm gua,, sana x payah inflasi…mati pun x payah bayar wang maa! tiuu

  • 38 budus 11:36 am

    buduh

  • 39 buduh 11:39 am

    kita x perlu mlindungi pgawai2 yg korup,di ngara maju pgawai2 yg korup trmasuk bosnya akn letak jawatan atau bunuh diri

  • 40 butos 11:42 am

    di sesetengah ngara, pgawai2 yg korup dianggap pgkianat ngara

  • 41 buduh 11:44 am

    apa beza kurap dan kurap?

  • 42 budu 11:45 am

    spa beza kurap dan korup?

  • 43 nina sari 11:47 am

    bunyinya pun udah jelik & kotor… he2

  • 44 boss 11:53 am

    berilah peluang utk mereka mperbaiki diri?

  • 45 siswa anggur 11:55 am

    ambil lah kami bkerja, kami fresh & jujur

  • 46 buduh 11:58 am

    hnya krana sgelintir PA yg rasuah, ngara krugian brbilion rgt… wow dahsyatnya PA malaysia

  • 47 boss 11:59 am

    berilah pluang skali lgi… k

  • 48 pacikwak 12:10 pm

    tak paya ceritalah,orang malaysia,inflasi pun bukan faham.Negara majulah sangat.Kalau cerita pasal duit pokok pisang masa zaman jepun,baru dia orang faham.Sbb ramai yang tak faham,tak amik tau,tak amik kisah..nilah jadinya..Kalau kat indon,minyak nak naik,semua merusuh..itu yang kita gelar negara kelas kedua.,berani presiden dia naikkan.Kat malaysia,minyak naik,jem sebab nak untung 2-3 liter punya hal.Cuba pakat ramai-ramai semua orang tak pergi kerja,semua keta,moto berhenti jalan,semua bas,lori tak jalan..berani najib buat suka-suka hati.

  • 49 baghal 4:35 pm

    kadar inflasi naik disebabkan kerja kita diambil oleh PATI & PADI… rakyat marhaen kita x dak keja & hilg kuasa beli

  • 50 loghat 4:40 pm

    inflasi bertambah disebabkan rakyat kita beli dadah lbih bnyak dari beli brg kperluan…

  • 51 balun 4:46 pm

    inflasi berlaku bila rakyat bnyak habiskan duit utk main video game, mesin kuda, main judi & tikam ekor… duit brg kperluan x cukup…

  • 52 buduh 4:53 pm

    inflasi brlaku disebabkan duit BRIM & wang bantuan skolah diguna utuk main vdeo game, snooker, mesin kuda, blangkas & tikam ekor… duit beli brg kperluan tinggal sdikit

  • 53 bedah propa 4:56 pm

    semua jawapan di atas salah

  • 54 seheboh 5:00 pm

    inflasi brlaku disebabkan PA x dpat 2 bulan bonus & gaji x naik

  • 55 spoungebob 5:08 pm

    squarepants x dak duit nk beli brg & harga brg makin mahal

  • 56 credit petty 5:19 pm

    inflasi mningkat bila mr crab naikkan harga barang, spongebob makan rasuah, patrick hisap dadah, squidword sludup & smbunyikan brg2… & air di bikini bottom dh nk kering

  • 57 oh i see 5:34 pm

    inflasi brlaku bila harga brg naik & rakyat hilang kuasa beli

  • 58 upin 5:42 pm

    inflasi bertambah disebabkan GST yg mningkatkan harga brg & rakyat kekeringan duit tunai utk beli brg2…. duit BRIM yg diberi x mampu tampung beban GST & penarikan subsidi petrol oleh kjaan

  • 59 kak long 5:45 pm

    inflasi akn mnyebabkan muka kak long x berbedak & pinggang kak long tambah ramping

  • 60 buduh 5:54 pm

    Inflasi bertambah bila duit BRIM yg diberi x dapat tampung kesan GST & penarikan subsidi petrol oleh kjaan

  • 61 deflasi 6:13 pm

    Tekanan inflasi akan tambah buruk bila aktiviti kotor sglintir kastam x dibendung, pniaga sorok brg2 & naikkan harga, GST terus mnekan kos bahan mentah & kos pmbuatan serta pnarikan subsdi petrol yg naikkan kos sara hidup rakyat

  • 62 lembu 6:18 pm

    harga kmbing & kari kmbing kt kdai mmak akn turut naik…. embekkk….

  • 63 kambing 6:20 pm

    lembu… mmmboohhhh..

  • 64 Anonymous 7:57 pm

    Ahmad maslan kuat kipas bos.
    Nak jadi menteri penuhle tu.
    Dalam umno ni tak kipas bos dan pijak kepala kawan mana boleh naik pangkat.

  • 65 jacki 10:58 pm

    salam,
    sy rasa saudara yg patut tinggal kawasan hutan sebab tak faham ekonomi hanya tahu kira duit tiap2 hujung bulan. kesian saudara hanya pandai berbelanja dan berlagak bergaya tetapi habuk pun tiada apatah lg dalam akaun kot kosong gitu……

  • 66 pandai 2:48 am

    Inflasi ka apa ka…. klau ko dh memg jenis pokai….. inflasi ka x inflasi ka sama saja…. P. O. K. A. I. …. kah kah…

  • 67 pandai 2:57 am

    semasa inflasi smua harga brh akan naik…. bukan sja harganya naik, brg2 kperluan itu turut brkurang atau habis stol mgkin peniaga sorok utk naikkan lgi harga brg2 tersebutt

  • 68 cerdik 3:09 am

    semasa inflasi 2 aset yg tidak terjejas pasaran & harganya iaitu emas. & hartanah…. spekkulator emas & hartanah akn mbeli @ mngambil gadaian… org2 miskin akan gadai. @ jual brg2 kemas, rumah @ tanah utk mbeli makanan (beras, gula, kopi), pakaian, petrol dlll

  • 69 cerdik 3:17 am

    jika inflasi jadi tersangat serius, ada lelaki2 tua yg kaya raya brpeluang kawin dgn gadis2 muda jelita yg miskin, ada yg sggup jdi isteri no 3 @ 4 kerana. tekanan ekonomi dlm r/tgga… ha2

  • 70 prof senior 3:25 am

    dlm keadaan inflasi yg teruk & ‘chaos economy’…. tekanan utk mndapatkan brg2 kperluan asas sgt tinggi sedangkan kewangan & kuasa beli kluarga jatuh merudum… ketua2 kluarga akn mngahwinkan anak2 gdis muda dgn org kaya @ atau mnyerahkan anak2 kecil kpada kluarga angkat

  • 71 hatok lu 3:38 am

    apa punya teori ekonomi yg ko pakai daaaaa….

  • 72 genius 3:46 am

    jika inflasi sgt serius & bertahan lama org2 kaya & spekulator emas & hartanah akn mnerima gadaian @ mbeli aset2 trsebut…. spekulator ini akn mbuat untung besar2an billa keaadaan ekonomi tlah pulih

  • 73 Anonymous 4:33 am

    inflasi yg pnjang. akan mghidupkan substruktur ekonomi yg baru iaitu spekulator, sistem gadai janji, pajakan & sewabeli

  • 74 genius 4:44 am

    dalam strtuktur ekonomi pasaran bebas, inflasi yg berpnjangan akan mncipta spekulator2 yg mnindas gol miskin& marhaen…… spekulator mnjalankan perniagaan gadai janji, sandaran, sewa, pajakan jual beli serta transaksi yg mnindas pelanggannya

  • 75 buduh 4:47 am

    Knapa pniaga sorok barng?

  • 76 genius 4:55 am

    apabila pniaga. mnyorok barang2 ia sbenarnya telah mnjadi seorang spekulator…. spekulator adalaj org yg sah dari segi undang2…. tapi amalan “mnyorok barang2” adalah satu jenayah dlm perniagaan

  • 77 buduh 4:57 am

    ??

  • 78 genius 5:20 am

    katakan sekarang adalah 15hb Dis. 2014, pniaga/spekulator dpat tahu mlalui pngumuman kerajaan bhawa pada 1hb Januari 2015 harga rokok suria akan naik sebanyak $1.00 sekotak. …katakan harga semasa skarang ialah $5.00 sekotak….. spekulator brjaya “sorok” 1,000,000 kotak rokok tersebut… dan pada 1hb jan 2015 pniaga @ spekulator ini akan melambakkan 1 juta. rokok ini di pasaran pada harga $6.00 sekotak , katakan dlm seminggu rokok itu brjaya habis dijual…. ini brmakna pniaga @ spekulator ini bjaya mngaut untung $1,000,000.00 dlm sminggu tanpa mbuka satu. kilang rokok pun…

  • 79 buduh 5:24 am

    apa masaalah ko?

  • 80 lembu 5:27 am

    ko nii memangg bodoh….

  • 81 baghal 5:31 am

    ko ni buduh…… memang pengap tahap gaban

  • 82 genius 5:34 am

    katakan spekulator @ pniaga A

  • 83 Anonymous 6:00 am

    begini En. Buduh, katakan pniaga yg “sorok rokok suria” itu adalah “spekulator A”….. kesan buruk dari amalan mnyorok brg2 itu sangat besar :-
    1. Stok bekalan rokok itu tiba2 lesap
    2. Pengguna terputus bekalan & cetuskan ketegangan
    3. Penyeludupan rokok brlaku
    4. Kebanjiran rokok tiruan
    5. Ketegangan ekonomi
    6. Rasuah
    7. Gangsterisma
    8. Lari cukai
    9. Harga akan terus naik
    10.Wujud monopoli yg zalim
    11. Menindas pengguna
    12.Wujudkan kapitalis yg zalim
    13.Memburukkan nama negara
    14.Indeks KPI yg lemah

  • 84 Buduh 6:02 am

    khaa….. khaaaaa…..

  • 85 lembu 6:04 am

    mmbbooooohhhhhh……

  • 86 anonymous 4:48 pm

    setuju dgn pandangan ko ni..tapi xpayah nk berdebat dgn org yg xpandai..dorg xkan paham..hihihi..bersiap sdialah rakyat Malaysiaku tercinta.. Orang kaya makin kaya..Orang miskin makin miskin..org2 kaya sahaja yang dapat beli rumah freehold utk dptkan tanah..dan secara pelahan2 dan halussss…org2 berpendapatan sederhana dan rendah yg rata2nya orang melayu akan tiada tanah untuk diduduki..macamana nak beli rumah freehold..dah tak mampu…

  • 87 sammy 9:58 pm

    Apsal libatkan org kg. Ko ingat org kg bebal cam ko

  • 88 SambalBelacan 10:02 pm

    Peniaga2 ni pun sebenarnya ramai yang jadi hantu2 penyangak yang suka menyuruk barang2 supaya barang2 keperluan kelihatan semakin kurang…maka semakin naiklah harga barang2 tersebut…na’uzubillah kalau ramai peniaga2 berperangai macam ni…memang inilah perangai manusia diakhir zaman…

  • 89 orthodox 3:19 am

    spekulator hartanah & emas biasanya mjadi kaya raya dlm tempoh yg cepat…..spekulator yg bjaya biasanya mnjadi pminjam wang & broker

  • 90 land owner 3:27 am

    dlm sistem ekonomi, “broker” adalah agen ekonomi yg paling “smart”… broker mnjalankan prniagaan tanpa premis & modal

  • 91 buduh 3:31 am

    broker guna air liur saja

  • 92 land ownet 3:44 am

    …broker hartanah sgt bjaya & kaya raya dgn cpat…. broker hartanah biasanya diburu oleh bakal2 pmbeli & pnjual (rumah & tanah)…. broker2 juga ada hubungan repo dgn pgawai2 kjaan di pjabat tanah, perumahan & mahkamah

  • 93 buduh 3:50 am

    maksud awak broker ini jadi “ulat” di pjabat2 jabatan kerajaan

  • 94 land owner 3:57 am

    broker @ ulat adalah org perantara antara pgawai2 dgn org ramai secara bawah kaunter…… RASUAH brmula di di sini

  • 95 breaker 4:12 am

    broker @ ulat mbantu mmudahkan urusan planggan di pjabat kjaansecars bawah kaunter

  • 96 breaker 4:21 am

    broker @ ulat mampu mmnyogok PA dgn duit, prmpuan, motorsikal, kereta, mnaja sbuah knduri & majlis pkahwinan, lawatan seks ke haatyai & medan dll

  • 97 buduh 4:28 am

    jahat….. kah2, tapi best gak….. sape yg x mau duit dgn ppuan kan?

  • 98 buduh 4:36 am

    klau mcm tu sistem broker @ ulat juga bleh ganggu krancakan ekonomi & jdi salah satu punca inflasi ‘…. setuju tak?

  • 99 kak ton 1:10 pm

    inflasi akn mggalakkan jenayah & mningkatkn bban hutang

  • 100 zecq 2:59 pm

    Apa2 pun kita terpaksa kena tunggu manipistol BN pd PRU14 ni la plk…. janji capati PRU13 rakyat dah dapat sekeping sorang cicah dgn taik cair…. kenyang selama 5 thn….

  • 101 samat 11:35 pm

    x payah tunggu manipistol BN pd PRU14…undi je BN…confirm Malaysia masih Aman..hahahahaha

  • 102 Anonymous 3:59 am

    Saya sokong sangat. Siapa yg selalu hidu bau busuk, tertengok ludahan orang & pakaian seksi meksi warga asing yg dok dekat2 area rumah akan membuatkn otak bengap anak2 susah nk yangkap masok pelajaran ni bukan saya kata tapi ustaz yang kata!

  • 103 SambalBelacan 4:01 pm

    …bukan manipistol…tapi manifesto bro!…pistol2 tu kalau tembak kau, boleh la!…

  • 104 Anonymous 9:56 am

    Jangan bodoh la. Ni pun boleh panggil sorok? Ini normal la..tak kan nak tunggu mahal baru beli? Kalau tau besok harga naik, pembeli juga beli banyak dan ‘sorok’, kan kan kan…

  • 105 Lintah Darat 12:36 pm

    Pembayaram BONUS & BRIM pada JAN 2015 akan melambakkan wang dlm pasaran… Kerajaan harus pantau dari sekarang aktiviti yg “menjerat wang” rakyat miskin secara haram

  • 106 LINTAH DARAT 12:49 pm

    Kerajaan harus pantau pemberian wang BRIM dan BONUS pada JAN 2015 bimbang wang ini mengalir ke kantung Lintah Darat

  • 107 Kaki Pau 12:56 pm

    Lintah Darat memasang perangkap dlm bentuk rumah perjudian haram, pelacuran di rumah maksiat & mesin kuda haram

  • 108 OBSERVER 1:06 pm

    Dalam ke smua aktiviti & perjudian…. kegiatan “Mesin Kuda Haram” paling banyak memberi kesan negatif kerana mesin2 ini mmpu “sedut duit” 24 jam sehinggakan seseorang itu boleh jatuh papa kedana dan bankrapsi

  • 109 amnu 9:49 pm

    Bgi pr perintah Negara pula…Klu tk betul tendang keluar. ..

  • 110 ahmedi 2:55 pm

    Mcmna inflasi tk Naik bnyk sngt pendtng….peniaga temptn….asyik nk Goyang kaki nk jadi taukey.

  • 111 buduh 3:36 am

    Statistik dari kolumnis Berita Semasa sdiri melapurkan Jab Kastam sahaja mnyebabkan ‘ketirisan Wang Negara” sebanyak RM108 billion setahun akibat RASUAH di kalangan kakitangannya

  • 112 Anonymous 5:47 am

    Kenapa harga brg2 dah naik sebelum GST dilancarkan

  • 113 Marhaen KedanaHaouHu 6:14 am

    Hapuskan RASUAH, PECAH AMANAH & SALAHGUNA KUASA di kalangan Penjawat Awam Malaysia

  • 114 kedana 6:16 am

    Say No To RASUAH

  • 115 Suara Rakyat 6:19 am

    Kami Anti Penjawat Awam Yang Rasuah

  • 116 Anonymous 6:44 pm

    macai pr meme bodoh.. sabah x aman sebab anugay yg rancang nak serg sabah dgn pngganas filipina..
    tanya sama nuar sbb apa goyang.. sbb pkr goyang nak masuk lobang..
    macai pr mcm buat2 xfaham dn buat2 xreti sabah kaco bilau sebb gay tua kutuk yg rancang..

  • 117 Anonymous 12:08 am

    Boring. Komen la dengan ilmiah. Selesaikan bersama. Bukan menunding jari. Jadilah masyarakat yang sihat bukan dihimpit dengan politik yang bermusuhan tiada penghujungnya

  • 118 Anonymous 3:34 pm

    Wtf

  • 119 cicak 8:43 pm

    Peniaga mau cri untung jngn kutuk. Periuk hitam jngn dikata sbb kita adalah belanganya. Kuman sebarang laut jngn diteropong. Kurngkan bercakap, bnyk bertindak. Malaysia msih teratas. Awasi cicak yg sentiasa melihat dunia dlm keadaan terbalik. Kita warga yg ada peranan. Fikir2kanla.

  • 120 P4PT 10:09 pm

    Ok la tu…drp mracau kata..pembalakan berleluasa lh punca banjir…..

  • 121 LISA 5:00 pm

    Rakyat makin miskin.. PM dgn Menteri kaya-raya..
    Guna duit sesuka hati.. nak pindah p luar negara tak pandai cakap omputih pulak. ADOHAIIII..sakit kepala..

  • 122 PERAKMAN 4:40 am

    KOME NI KALO KOMEN KELAKO LER…APAPUN BERSABO LER YOB TUNAIKAN KEWAJIPAN TEME PRU SOK..

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini