Punca Kenaikan Kadar Inflasi Malaysia Naik 4 Peratus, 5 Peratus? Lebih 4 peratus Buat Pertama Kali Sejak 2009. Bersiap Sedia!

Punca Kenaikan Kadar Inflasi Malaysia Naik 4 Peratus-5 Peratus? Lebih 4 peratus Buat Pertama Kali Sejak 2009. Bersiap Sedia!

Akhirnya kerajaan Malaysia terpaksa tunduk kepada garis panduan dan saranan yang diletakkan oleh agensi penarafan kredit seperti Moody yang mahukan kerajaan Malaysia potong lebih banyak subsidi minyak di Malaysia jika….

inflasi malaysia

Malaysia mahu memperolehi bajet yang seimbang apatah lagi “surplus bajet” yang jauh lebih baik bagi mengekalkan momentum ekonomi di Malaysia pada landasan yang betul menjelang tahun 2020.

Apatah lagi pemerhatian dan kajian yang dijalankan oleh agensi penarafan kredit ini menunjukkan hutang jangka masa panjang Malaysia adalah lebih kurang sama seperti yang dialami Thailand.

Tetapi hakikatnya jauh lebih berisiko daripada hutang Singapura, Korea Selatan mahupun China dan jika tidak ditangani daripada sekarang Malaysia begitu mudah terdedah kepada ketidakstabilan ekonomi pada masa akan datang.

Ini antara respon agensi penarafan antarabangsa terhadap kedudukan Malaysia..

  1. Setakat ini agensi penarafan antarabangsa Fitch rating, Standard & Poor meletakkan hutang & kewangan Malaysia masih lagi A-
  2. Bersamaan dengan kedudukan A3 yang diberikan Moody
  3. Moody setakat ini masih lagi mengekalkan prospek penarafan pada kedudukan “positif” manakala Standard & Poor adalah “stabil” dan Fitch rating pula mempunyai pandangan “negatif” terhadap Malaysia

inflasi di malaysia

Punca Kenaikan Kadar Inflasi Malaysia Naik?

inflasi di malaysia

Nah…itu sebablah GST dan pemotongan subsidi di Malaysia terpaksa dilakukan pada kadar segera oleh kerajaan Malaysia. Terpaksa ditarik sedikit demi sedikit daripada sekarang. Natijahnya….

Bermula pelaksanaan cukai barangan & perkhidmatan (GST) pada 1 April 2015 kelak, semakan Berita Semasa mendapati melalui Jabatan Statistik Negara dan juga laporan yang dikeluarkan sendiri oleh melalui Laporan Ekonomi Kementerian Kewangan mendapati akan terus berlakunya kenaikan kadar infasi Malaysia naik 2015 melebihi paras 4% buat pertama kalinya dalam tempoh 5 tahun terakhir ini

  1. Pada tahun 2015 : Kenaikan kadar inflasi naik 2015 akan mencapai paras antara 4% hingga 5%
  2. Puncanya? Pelaksanaan GST 6% dan juga pengurangan subsidi bahan api bermula bulan Oktober 2014 dan seterusnya kelak

Kali terakhir semakan paras dan kadar inflasi Malaysia 2014 adalah pada bulan Ogos yang mencatatkan kadar inflasi di Malaysia berada pada paras 3.3% yang mana kadar inflasi Malaysia mula mencecah 3% sejak Disember 2013 yang lalu dek kerana pemotongan subsidi minyak, elektrik dan gula yang akan terus melonjak untuk pembukaan tahun 2015 kelak.

Bagaimana dengan perbelanjaan bulanan dan harian serta situasi sebenar yang anda hadapi sekarang ini dek kerana gelombang inflasi di Malaysia pada ketika ini?

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Kadar Inflasi Malaysia Naik 3.3 peratus Pada Julai 2015. Pakar Ekonomi Jangka Ka... Kadar Inflasi Malaysia Naik 3.3 peratus Pada Julai 2015. Pakar Ekonomi Jangka Kadar Faedah Naik Jika Inflasi Cecah 4.0 peratus! Kerajaan boleh katakan apa sahaja, menteri boleh cuba tampil menafikann...
{ 122 Komen Bernas di Berita Semasa… add one }
  • 1 Anonymous Oct 14, 2014, 2:49 pm

    Syukurlah malaysia masih aman. Macai said.

  • 2 Anonymous Oct 14, 2014, 3:00 pm

    bab ni paling teruk

  • 3 Anonymous Oct 14, 2014, 3:27 pm

    ya betull…kalau letak kau kt syria/iraq ada 10 juta dlm bank pun dah tak guna…baghal!

  • 4 Anonymous Oct 14, 2014, 3:30 pm

    Anonymous

  • 5 Anonymous Oct 14, 2014, 3:38 pm

    aduyai kooo .. apehal .. macai macai

  • 6 Anonymous Oct 14, 2014, 3:39 pm

    Rakyat dikorbankan .. aduh pedihnya

  • 7 Code Tango Oct 14, 2014, 3:39 pm

    kalau ada 10juta, bodo la tak letak dlm Swiss bank…paling tak pun, Singapore bank….boleh la elak cukai & dsb…

  • 8 Macai Kacak Oct 14, 2014, 5:22 pm

    Bersyukurlah Malaysia masih aman dan damai..

  • 9 3DB Oct 14, 2014, 5:36 pm

    Jangan risau. 3MDB ado….duit semua simpanan kat 3MDB. Apa2 hal sonang. 3MDB bukan joli katak. 3MDB buat perlaburan baik punya. 3MDB beli semua distribution tenaga lepas tu boleh jual kat TNB. harga baik punya untung. Jangan takut. 3MDB akan beli semua properties kat Malaysia. lepas tu properties akan naik harga…3MDB akan untung besar. Jangan tak percayakan 3MDB.
    Jangan khuatir sama 3MDB, sebab 3MDB pandai berniaga.
    Bila 3MDB sudah banyak duit. 3MDB akan buat submarine, fighter aircraft, Nuke energy, Solar Energy, Wind Energy dan Safe energy.
    Untung tak 3MDB. Tengoklah 3MDB akan listing kat UK, Europe, Asia barat.
    3MDB pakar stategy perang!
    3MDB Wow!

  • 10 pergh Oct 14, 2014, 5:42 pm

    Saya tak terkejut kalau mata wang kita semakin mengecil sehingga sama taraf dgn mata wang Indoensia..kita ke arah itu..ke arah kebinasaan..dengan mata wang kita sentiasa ke luar negara (ramai pendatang asing, pekerja asing, pelajar asing membawa keluar mata wang malaysia ke negara masing2) dan hutang kerajaan semakin meningkat, menyebabkan mata wang kita semakin sikit..klu macai berkata “mana ada bankrupt? mata wang kita ok lagi la”…jawapannya, negara kalau nak bankrupt ambil masa jugak, dan kita memang ke arah itu..dan kalau keadaan sebegini berterusan, mungkin malaysia akan bankrupt pada generasi cucu kita..cucu kita akan duduk flat dengan lif rosak dan tangga penuh dgn kencing orang..bila dah bankrupt, nak recover balik ambil masa bertahun2..pun ambil masa jugak..manakala generasi cucu KRONI pula kaya semewah2nya dgn bisnes “kabel” mereka..

  • 11 Anonymous Oct 14, 2014, 5:48 pm

    kata kau….

  • 12 Anonymous Oct 14, 2014, 5:49 pm

    sampai bila nak aman malaysia .. gamak gamaknya kalau asyik kena tibai di abe jib dan kuncunya ..

  • 13 Vorrr Oct 14, 2014, 7:33 pm

    Gula gula untuk rakyat kan ada. Orang kampung nak gula-gula saja.

  • 14 Mana perginya Mahathir Oct 14, 2014, 9:01 pm

    Mana perginya Mahathir….takkan diam je apa najib dah buat pada negara….Najib yang langsung tak pikirkan orang bawahan…langsung tak pikirkan kesan kepada kami yang hanya bergaji RM3000 kebawah…Najib…kami benci pada pentadbiran kamu…kami hanya menunggu UNDI lagi 3 tahun…kami ingat apa yang dibuat pada kami…

  • 15 Anonymous Oct 14, 2014, 9:45 pm

    Kepala otak hang Malaysia masih aman. Penculikan di Sabah tak pandai habis-habis….aman..konon.

  • 16 Tai Oct 14, 2014, 10:24 pm

    kalau ada RM10 juta, bongok benor lah kalu duk syria/iraq. tolol punya olang,

  • 17 Menteri cendul Oct 14, 2014, 10:27 pm

    Padan muka semua, masa ada PRU tak ambil peluang tukar kerajaan macam tukar tayar apabila dah botak, masih dok guna tayar lama jugak….!

  • 18 jacki Oct 14, 2014, 10:54 pm

    kalau ada 10juta lepas 2020 mungkin tinggal 8juta je……inflasi memang akan belaku tahun ke tahun malah akan naik secara mendadak dalam masa yg singkat. kenaikkan barangan pasti akan belaku, bohong kalau kata harga barangan tak naik walaupun gst dilaksanakan sebab ada tak ada gst harga barangan tetap naik. apatah lagi harga minyak naik sebelum ini lagi tinggi purata kenaikkan harga barangan. kerajaan kata tak boleh dipercayai sebab mrk tak tahu berniaga berbisnes malah selokbelot sesuatu perniagaan.

  • 19 jacki Oct 14, 2014, 10:56 pm

    lepas 2020 10juta jadi 8juta maka bersiap sedia dgn inflasi yg semakin tinggi .

  • 20 jacki Oct 14, 2014, 11:03 pm

    salam,
    kerajaan terpaksa membuat rombakkan kerana malaysia dah kritikal sebab kesalahan lalu yg mana kerajaan ingat wang negara tak akan habis malah bila semakin tamak semakin byk dikikis malah perbelanjaan semakin mendadak naik tanpa hentinya. jadi skrg tiada masa lagi nak tunggu malah kena cepat masa semakin dekat jadi inilah kesimpulannya rakyat kena terima apa sj akan belaku bermula 2015 – 2020.

  • 21 jacki Oct 14, 2014, 11:20 pm

    bohong kalau ada pihak kata harga barangan tak akan naik tetapi akan naik dgn tingginya mungkin boleh sampai 20-30% harga skrg.
    kerajaan tak akan mampu menghalang kenaikkan harga barangan sebab bukan mrk yg jual malah mrk bukan perniagaan mana mrk tahu harga barangan semasa. mrk hanya mampu menyebabkan peniaga bersaing diantara mrk supaya jual murah untung kurang tetapi bukan harga barangan turun. namun jangan lupa bila peniaga tak dapat untung malah tak mampu tanggung perbelanjaan maka bankraplah jawapnya . maka bila ramai peniaga kecil atau model yg tak kemana pasti tak mampu bertahan lama sebab rakyat malaysia tak sokong harga mahal tetapi sokong harga mana murah , jadi bila peniaga2 dah bankrap satu persatu maka peniaga2 kaya atau tauke besar akan mula memonopoli peniagaan dinegara ini. tetapi jgn gembira terlalu awal……bila mrk dah boleh berkuasa tanpa ada saingan malah pendapatan rakyat dah naik secara tak langsung apa sj akan naik mendadak mrk akan mula menjual dgn harga tinggi peratusan keuntungan akan meningkat kalau tak bagaimana mrk nak untung.

  • 22 sudit Oct 15, 2014, 5:01 am

    penarikan subsidi petrol akn mbebankan rakyat dgn knaikan harga minyak & semua harga barangan. lain… memg akn mnaikan kadar inflasi krana ia mlibatkan knaikan harga dan mngurangkan kuasa beli rakyat

  • 23 nana Oct 15, 2014, 5:09 am

    sebaiknya krajaan tidak mnarik subsidi petrol krana ia mberi signifikan besar kpda struktur harga brg2 secara umum dan mncetuskan inflasi

  • 24 bodos Oct 15, 2014, 5:12 am

    sepatutnya kjaan ambik lgkah bijak dgn mngawal ketirisan wang ngara…

  • 25 lembu Oct 15, 2014, 5:16 am

    klau satu jab kjaan cntohnya kastm mnyebabkan ngara rugi beratus bilion rgt setahun, knapa rakyat yg perlu tangung kesan prbuatan buruk sgelintir PA kastam tu…?

  • 26 nonimusnimus anoymomius mampus Oct 15, 2014, 6:31 am

    bukan sebab pembentangan bajet dan nilai bajet itu yang mendatangkan inflasi..disebabkan pembaziran dari segi pengurusan dan perbelanjaan yang lepas dibentangkan rupanya boleh ambil tanpa. berpandukan bajet..atau tajuknye bajetla juga buatnye bajet kat poket….alibaba…politik2..manyak hensem…mari tengok gangnam style percuma! are you ready for bn(barang naik…tunggu mampus gaji tak naik2)…! oppa pakcik pm punya style! menantu badawi punya pasal!! laa terang benderang rakyat tau pembaziran dari majlis minum pagi hingga berucap bekempen….malulaaa duit orang miskin tu paling banyak!!!!

  • 27 Sam Winchester Oct 15, 2014, 7:34 am

    Ketahian apakah ini????

  • 28 Anonymous Oct 15, 2014, 8:03 am

    Soal bankrupt adalah andaian belum pun berlaku lagi janganlah cuba pandai memburukkan kerajaan dan menuding jari nak menyalahkan orang lain nilai diri.
    kalau lif rosak dan tangga penuh dengan kencing orang pun nak salahkan kerajaan dan PM susah sikitlah bagus robohkan saja .

  • 29 Anonymous Oct 15, 2014, 8:14 am

    Cendul pun cendullah yang penting jangan jadi kerajaan Penang sudahlaa, ingat senangkah mau tukar kerajaan, PRU bukanlah untuk menguji kemampuan kalau dah tak boleh tukar apa boleh buat gunakan tayar yang botak sajalah.

  • 30 johny Oct 15, 2014, 8:24 am

    ada lgi species yg otak tak berkembang dizaman cermerlang,gemilang dan terbilang ini…sifat apa nak jadi jadilah itu perangai purba daaa…

  • 31 Anonymous Oct 15, 2014, 9:05 am

    bla bla bla bla blaaa….you bluff boy!

  • 32 Anonymous Oct 15, 2014, 9:09 am

    bodoh punya analysis….langsung tak sihat mcm bos ko jugak DSAI….berpenyakit!

    PR tak layak utk ditarbiah…..wahai org2 UMNO..biarkan diorg ni mampus dgn parti PR diorg yg suah semakin nazak!..tak pyah susah2 ko nak nasihat malaun2 PR ni!

  • 33 Anonymous Oct 15, 2014, 9:31 am

    anda dah semak statistik jenayah dari pdrm? ke buat2 tak tau dan cuma pandai melemparkan kata2 sebelum berfikir?

  • 34 Anonymous Oct 15, 2014, 9:41 am

    saya semakin teruja dgn 3MDB. Tak sabar melihat kejayaan demi kejayaan yg bakal dikecap oleh 3MDB.

  • 35 pergh Oct 15, 2014, 10:08 am

    Baru saya cakap tadi..mungkin awak tak baca kot..saya cakap, negara akan bankrupt jika keadaan ini berterusan dan ambil masa juga..sebelum minyak dan elektrik tak naik pun, ada andaian akan naik jugak kalau keadaan hutang negara berterusan..SKRG DAH NAIK!
    lif rosak dan kencing di tangga adalah keadaan flat yang diduduki org majoriti melayu yg tak mampu beli rumah teres yang mahal disebabkan KERAJAAN YANG TAK MAMPU JAGA HARTANAH DAN HARGA RUMAH!! SBBKAN NAIK MINYAK DAN KOS SUMBER PEMBINAAN RUMAH JUGA NAIK!!TIADA PERATURAN HAD PEMBELIAN RUMAH BAGI SESEORANG INDIVIDU SEPERTI NEGARA LAIN!!SBBKN ORG KAYA BELI RUMAH SBNYAK MUNGKIN DAN JUAL LAGI MAHAL DAN SEWA PADA PRANG LAIN!!MENYEBABKAN JURANG KAYA DAN MISKIN BERTAMBAH DAN MENYEBABKAN RAKYAT TERPAKSA DUDUK FLAT YANG MURAH!! flat murah servis mmg tak bagus..sampai lif rosak dan kencing di tangga mmg kes selalu di flat..awak pernah duduk flat tak ni?? kat bandar pikir berapa banyak flat? flat memang besar tapi org kaya tak pandang kan? org atasan apa tahu… saya rasa semua orang tahu benda basic macam ni..setiap keputusan dari pemerintah akan effect dari atas sampai bawah keseluruhannya..

  • 36 Anonymous Oct 15, 2014, 10:23 am

    Tamak! 10 juta tu pun dh kira byk lagi ko nak pusing buat duit atas angin!
    kalau negara ni ko tadbir dah tentu ko jual negara utk kayakan perut busuk ko tu eh!

  • 37 Anonymous Oct 15, 2014, 10:31 am

    Jacki cheng,

    suggestion….lu duduk dlm gua,, sana x payah inflasi…mati pun x payah bayar wang maa! tiuu

  • 38 budus Oct 15, 2014, 11:36 am

    buduh

  • 39 buduh Oct 15, 2014, 11:39 am

    kita x perlu mlindungi pgawai2 yg korup,di ngara maju pgawai2 yg korup trmasuk bosnya akn letak jawatan atau bunuh diri

  • 40 butos Oct 15, 2014, 11:42 am

    di sesetengah ngara, pgawai2 yg korup dianggap pgkianat ngara

  • 41 buduh Oct 15, 2014, 11:44 am

    apa beza kurap dan kurap?

  • 42 budu Oct 15, 2014, 11:45 am

    spa beza kurap dan korup?

  • 43 nina sari Oct 15, 2014, 11:47 am

    bunyinya pun udah jelik & kotor… he2

  • 44 boss Oct 15, 2014, 11:53 am

    berilah peluang utk mereka mperbaiki diri?

  • 45 siswa anggur Oct 15, 2014, 11:55 am

    ambil lah kami bkerja, kami fresh & jujur

  • 46 buduh Oct 15, 2014, 11:58 am

    hnya krana sgelintir PA yg rasuah, ngara krugian brbilion rgt… wow dahsyatnya PA malaysia

  • 47 boss Oct 15, 2014, 11:59 am

    berilah pluang skali lgi… k

  • 48 pacikwak Oct 15, 2014, 12:10 pm

    tak paya ceritalah,orang malaysia,inflasi pun bukan faham.Negara majulah sangat.Kalau cerita pasal duit pokok pisang masa zaman jepun,baru dia orang faham.Sbb ramai yang tak faham,tak amik tau,tak amik kisah..nilah jadinya..Kalau kat indon,minyak nak naik,semua merusuh..itu yang kita gelar negara kelas kedua.,berani presiden dia naikkan.Kat malaysia,minyak naik,jem sebab nak untung 2-3 liter punya hal.Cuba pakat ramai-ramai semua orang tak pergi kerja,semua keta,moto berhenti jalan,semua bas,lori tak jalan..berani najib buat suka-suka hati.

  • 49 baghal Oct 15, 2014, 4:35 pm

    kadar inflasi naik disebabkan kerja kita diambil oleh PATI & PADI… rakyat marhaen kita x dak keja & hilg kuasa beli

  • 50 loghat Oct 15, 2014, 4:40 pm

    inflasi bertambah disebabkan rakyat kita beli dadah lbih bnyak dari beli brg kperluan…

  • 51 balun Oct 15, 2014, 4:46 pm

    inflasi berlaku bila rakyat bnyak habiskan duit utk main video game, mesin kuda, main judi & tikam ekor… duit brg kperluan x cukup…

  • 52 buduh Oct 15, 2014, 4:53 pm

    inflasi brlaku disebabkan duit BRIM & wang bantuan skolah diguna utuk main vdeo game, snooker, mesin kuda, blangkas & tikam ekor… duit beli brg kperluan tinggal sdikit

  • 53 bedah propa Oct 15, 2014, 4:56 pm

    semua jawapan di atas salah

  • 54 seheboh Oct 15, 2014, 5:00 pm

    inflasi brlaku disebabkan PA x dpat 2 bulan bonus & gaji x naik

  • 55 spoungebob Oct 15, 2014, 5:08 pm

    squarepants x dak duit nk beli brg & harga brg makin mahal

  • 56 credit petty Oct 15, 2014, 5:19 pm

    inflasi mningkat bila mr crab naikkan harga barang, spongebob makan rasuah, patrick hisap dadah, squidword sludup & smbunyikan brg2… & air di bikini bottom dh nk kering

  • 57 oh i see Oct 15, 2014, 5:34 pm

    inflasi brlaku bila harga brg naik & rakyat hilang kuasa beli

  • 58 upin Oct 15, 2014, 5:42 pm

    inflasi bertambah disebabkan GST yg mningkatkan harga brg & rakyat kekeringan duit tunai utk beli brg2…. duit BRIM yg diberi x mampu tampung beban GST & penarikan subsidi petrol oleh kjaan

  • 59 kak long Oct 15, 2014, 5:45 pm

    inflasi akn mnyebabkan muka kak long x berbedak & pinggang kak long tambah ramping

  • 60 buduh Oct 15, 2014, 5:54 pm

    Inflasi bertambah bila duit BRIM yg diberi x dapat tampung kesan GST & penarikan subsidi petrol oleh kjaan

  • 61 deflasi Oct 15, 2014, 6:13 pm

    Tekanan inflasi akan tambah buruk bila aktiviti kotor sglintir kastam x dibendung, pniaga sorok brg2 & naikkan harga, GST terus mnekan kos bahan mentah & kos pmbuatan serta pnarikan subsdi petrol yg naikkan kos sara hidup rakyat

  • 62 lembu Oct 15, 2014, 6:18 pm

    harga kmbing & kari kmbing kt kdai mmak akn turut naik…. embekkk….

  • 63 kambing Oct 15, 2014, 6:20 pm

    lembu… mmmboohhhh..

  • 64 Anonymous Oct 15, 2014, 7:57 pm

    Ahmad maslan kuat kipas bos.
    Nak jadi menteri penuhle tu.
    Dalam umno ni tak kipas bos dan pijak kepala kawan mana boleh naik pangkat.

  • 65 jacki Oct 15, 2014, 10:58 pm

    salam,
    sy rasa saudara yg patut tinggal kawasan hutan sebab tak faham ekonomi hanya tahu kira duit tiap2 hujung bulan. kesian saudara hanya pandai berbelanja dan berlagak bergaya tetapi habuk pun tiada apatah lg dalam akaun kot kosong gitu……

  • 66 pandai Oct 16, 2014, 2:48 am

    Inflasi ka apa ka…. klau ko dh memg jenis pokai….. inflasi ka x inflasi ka sama saja…. P. O. K. A. I. …. kah kah…

  • 67 pandai Oct 16, 2014, 2:57 am

    semasa inflasi smua harga brh akan naik…. bukan sja harganya naik, brg2 kperluan itu turut brkurang atau habis stol mgkin peniaga sorok utk naikkan lgi harga brg2 tersebutt

  • 68 cerdik Oct 16, 2014, 3:09 am

    semasa inflasi 2 aset yg tidak terjejas pasaran & harganya iaitu emas. & hartanah…. spekkulator emas & hartanah akn mbeli @ mngambil gadaian… org2 miskin akan gadai. @ jual brg2 kemas, rumah @ tanah utk mbeli makanan (beras, gula, kopi), pakaian, petrol dlll

  • 69 cerdik Oct 16, 2014, 3:17 am

    jika inflasi jadi tersangat serius, ada lelaki2 tua yg kaya raya brpeluang kawin dgn gadis2 muda jelita yg miskin, ada yg sggup jdi isteri no 3 @ 4 kerana. tekanan ekonomi dlm r/tgga… ha2

  • 70 prof senior Oct 16, 2014, 3:25 am

    dlm keadaan inflasi yg teruk & ‘chaos economy’…. tekanan utk mndapatkan brg2 kperluan asas sgt tinggi sedangkan kewangan & kuasa beli kluarga jatuh merudum… ketua2 kluarga akn mngahwinkan anak2 gdis muda dgn org kaya @ atau mnyerahkan anak2 kecil kpada kluarga angkat

  • 71 hatok lu Oct 16, 2014, 3:38 am

    apa punya teori ekonomi yg ko pakai daaaaa….

  • 72 genius Oct 16, 2014, 3:46 am

    jika inflasi sgt serius & bertahan lama org2 kaya & spekulator emas & hartanah akn mnerima gadaian @ mbeli aset2 trsebut…. spekulator ini akn mbuat untung besar2an billa keaadaan ekonomi tlah pulih

  • 73 Anonymous Oct 16, 2014, 4:33 am

    inflasi yg pnjang. akan mghidupkan substruktur ekonomi yg baru iaitu spekulator, sistem gadai janji, pajakan & sewabeli

  • 74 genius Oct 16, 2014, 4:44 am

    dalam strtuktur ekonomi pasaran bebas, inflasi yg berpnjangan akan mncipta spekulator2 yg mnindas gol miskin& marhaen…… spekulator mnjalankan perniagaan gadai janji, sandaran, sewa, pajakan jual beli serta transaksi yg mnindas pelanggannya

  • 75 buduh Oct 16, 2014, 4:47 am

    Knapa pniaga sorok barng?

  • 76 genius Oct 16, 2014, 4:55 am

    apabila pniaga. mnyorok barang2 ia sbenarnya telah mnjadi seorang spekulator…. spekulator adalaj org yg sah dari segi undang2…. tapi amalan “mnyorok barang2” adalah satu jenayah dlm perniagaan

  • 77 buduh Oct 16, 2014, 4:57 am

    ??

  • 78 genius Oct 16, 2014, 5:20 am

    katakan sekarang adalah 15hb Dis. 2014, pniaga/spekulator dpat tahu mlalui pngumuman kerajaan bhawa pada 1hb Januari 2015 harga rokok suria akan naik sebanyak $1.00 sekotak. …katakan harga semasa skarang ialah $5.00 sekotak….. spekulator brjaya “sorok” 1,000,000 kotak rokok tersebut… dan pada 1hb jan 2015 pniaga @ spekulator ini akan melambakkan 1 juta. rokok ini di pasaran pada harga $6.00 sekotak , katakan dlm seminggu rokok itu brjaya habis dijual…. ini brmakna pniaga @ spekulator ini bjaya mngaut untung $1,000,000.00 dlm sminggu tanpa mbuka satu. kilang rokok pun…

  • 79 buduh Oct 16, 2014, 5:24 am

    apa masaalah ko?

  • 80 lembu Oct 16, 2014, 5:27 am

    ko nii memangg bodoh….

  • 81 baghal Oct 16, 2014, 5:31 am

    ko ni buduh…… memang pengap tahap gaban

  • 82 genius Oct 16, 2014, 5:34 am

    katakan spekulator @ pniaga A

  • 83 Anonymous Oct 16, 2014, 6:00 am

    begini En. Buduh, katakan pniaga yg “sorok rokok suria” itu adalah “spekulator A”….. kesan buruk dari amalan mnyorok brg2 itu sangat besar :-
    1. Stok bekalan rokok itu tiba2 lesap
    2. Pengguna terputus bekalan & cetuskan ketegangan
    3. Penyeludupan rokok brlaku
    4. Kebanjiran rokok tiruan
    5. Ketegangan ekonomi
    6. Rasuah
    7. Gangsterisma
    8. Lari cukai
    9. Harga akan terus naik
    10.Wujud monopoli yg zalim
    11. Menindas pengguna
    12.Wujudkan kapitalis yg zalim
    13.Memburukkan nama negara
    14.Indeks KPI yg lemah

  • 84 Buduh Oct 16, 2014, 6:02 am

    khaa….. khaaaaa…..

  • 85 lembu Oct 16, 2014, 6:04 am

    mmbbooooohhhhhh……

  • 86 anonymous Oct 16, 2014, 4:48 pm

    setuju dgn pandangan ko ni..tapi xpayah nk berdebat dgn org yg xpandai..dorg xkan paham..hihihi..bersiap sdialah rakyat Malaysiaku tercinta.. Orang kaya makin kaya..Orang miskin makin miskin..org2 kaya sahaja yang dapat beli rumah freehold utk dptkan tanah..dan secara pelahan2 dan halussss…org2 berpendapatan sederhana dan rendah yg rata2nya orang melayu akan tiada tanah untuk diduduki..macamana nak beli rumah freehold..dah tak mampu…

  • 87 sammy Oct 16, 2014, 9:58 pm

    Apsal libatkan org kg. Ko ingat org kg bebal cam ko

  • 88 SambalBelacan Oct 16, 2014, 10:02 pm

    Peniaga2 ni pun sebenarnya ramai yang jadi hantu2 penyangak yang suka menyuruk barang2 supaya barang2 keperluan kelihatan semakin kurang…maka semakin naiklah harga barang2 tersebut…na’uzubillah kalau ramai peniaga2 berperangai macam ni…memang inilah perangai manusia diakhir zaman…

  • 89 orthodox Oct 17, 2014, 3:19 am

    spekulator hartanah & emas biasanya mjadi kaya raya dlm tempoh yg cepat…..spekulator yg bjaya biasanya mnjadi pminjam wang & broker

  • 90 land owner Oct 17, 2014, 3:27 am

    dlm sistem ekonomi, “broker” adalah agen ekonomi yg paling “smart”… broker mnjalankan prniagaan tanpa premis & modal

  • 91 buduh Oct 17, 2014, 3:31 am

    broker guna air liur saja

  • 92 land ownet Oct 17, 2014, 3:44 am

    …broker hartanah sgt bjaya & kaya raya dgn cpat…. broker hartanah biasanya diburu oleh bakal2 pmbeli & pnjual (rumah & tanah)…. broker2 juga ada hubungan repo dgn pgawai2 kjaan di pjabat tanah, perumahan & mahkamah

  • 93 buduh Oct 17, 2014, 3:50 am

    maksud awak broker ini jadi “ulat” di pjabat2 jabatan kerajaan

  • 94 land owner Oct 17, 2014, 3:57 am

    broker @ ulat adalah org perantara antara pgawai2 dgn org ramai secara bawah kaunter…… RASUAH brmula di di sini

  • 95 breaker Oct 17, 2014, 4:12 am

    broker @ ulat mbantu mmudahkan urusan planggan di pjabat kjaansecars bawah kaunter

  • 96 breaker Oct 17, 2014, 4:21 am

    broker @ ulat mampu mmnyogok PA dgn duit, prmpuan, motorsikal, kereta, mnaja sbuah knduri & majlis pkahwinan, lawatan seks ke haatyai & medan dll

  • 97 buduh Oct 17, 2014, 4:28 am

    jahat….. kah2, tapi best gak….. sape yg x mau duit dgn ppuan kan?

  • 98 buduh Oct 17, 2014, 4:36 am

    klau mcm tu sistem broker @ ulat juga bleh ganggu krancakan ekonomi & jdi salah satu punca inflasi ‘…. setuju tak?

  • 99 kak ton Oct 17, 2014, 1:10 pm

    inflasi akn mggalakkan jenayah & mningkatkn bban hutang

  • 100 zecq Oct 17, 2014, 2:59 pm

    Apa2 pun kita terpaksa kena tunggu manipistol BN pd PRU14 ni la plk…. janji capati PRU13 rakyat dah dapat sekeping sorang cicah dgn taik cair…. kenyang selama 5 thn….

  • 101 samat Oct 17, 2014, 11:35 pm

    x payah tunggu manipistol BN pd PRU14…undi je BN…confirm Malaysia masih Aman..hahahahaha

  • 102 Anonymous Oct 21, 2014, 3:59 am

    Saya sokong sangat. Siapa yg selalu hidu bau busuk, tertengok ludahan orang & pakaian seksi meksi warga asing yg dok dekat2 area rumah akan membuatkn otak bengap anak2 susah nk yangkap masok pelajaran ni bukan saya kata tapi ustaz yang kata!

  • 103 SambalBelacan Oct 22, 2014, 4:01 pm

    …bukan manipistol…tapi manifesto bro!…pistol2 tu kalau tembak kau, boleh la!…

  • 104 Anonymous Oct 25, 2014, 9:56 am

    Jangan bodoh la. Ni pun boleh panggil sorok? Ini normal la..tak kan nak tunggu mahal baru beli? Kalau tau besok harga naik, pembeli juga beli banyak dan ‘sorok’, kan kan kan…

  • 105 Lintah Darat Nov 10, 2014, 12:36 pm

    Pembayaram BONUS & BRIM pada JAN 2015 akan melambakkan wang dlm pasaran… Kerajaan harus pantau dari sekarang aktiviti yg “menjerat wang” rakyat miskin secara haram

  • 106 LINTAH DARAT Nov 10, 2014, 12:49 pm

    Kerajaan harus pantau pemberian wang BRIM dan BONUS pada JAN 2015 bimbang wang ini mengalir ke kantung Lintah Darat

  • 107 Kaki Pau Nov 10, 2014, 12:56 pm

    Lintah Darat memasang perangkap dlm bentuk rumah perjudian haram, pelacuran di rumah maksiat & mesin kuda haram

  • 108 OBSERVER Nov 10, 2014, 1:06 pm

    Dalam ke smua aktiviti & perjudian…. kegiatan “Mesin Kuda Haram” paling banyak memberi kesan negatif kerana mesin2 ini mmpu “sedut duit” 24 jam sehinggakan seseorang itu boleh jatuh papa kedana dan bankrapsi

  • 109 amnu Nov 12, 2014, 9:49 pm

    Bgi pr perintah Negara pula…Klu tk betul tendang keluar. ..

  • 110 ahmedi Nov 14, 2014, 2:55 pm

    Mcmna inflasi tk Naik bnyk sngt pendtng….peniaga temptn….asyik nk Goyang kaki nk jadi taukey.

  • 111 buduh Nov 23, 2014, 3:36 am

    Statistik dari kolumnis Berita Semasa sdiri melapurkan Jab Kastam sahaja mnyebabkan ‘ketirisan Wang Negara” sebanyak RM108 billion setahun akibat RASUAH di kalangan kakitangannya

  • 112 Anonymous Nov 23, 2014, 5:47 am

    Kenapa harga brg2 dah naik sebelum GST dilancarkan

  • 113 Marhaen KedanaHaouHu Nov 23, 2014, 6:14 am

    Hapuskan RASUAH, PECAH AMANAH & SALAHGUNA KUASA di kalangan Penjawat Awam Malaysia

  • 114 kedana Nov 23, 2014, 6:16 am

    Say No To RASUAH

  • 115 Suara Rakyat Nov 23, 2014, 6:19 am

    Kami Anti Penjawat Awam Yang Rasuah

  • 116 Anonymous Dec 20, 2014, 6:44 pm

    macai pr meme bodoh.. sabah x aman sebab anugay yg rancang nak serg sabah dgn pngganas filipina..
    tanya sama nuar sbb apa goyang.. sbb pkr goyang nak masuk lobang..
    macai pr mcm buat2 xfaham dn buat2 xreti sabah kaco bilau sebb gay tua kutuk yg rancang..

  • 117 Anonymous Jan 2, 2015, 12:08 am

    Boring. Komen la dengan ilmiah. Selesaikan bersama. Bukan menunding jari. Jadilah masyarakat yang sihat bukan dihimpit dengan politik yang bermusuhan tiada penghujungnya

  • 118 Anonymous Jan 6, 2015, 3:34 pm

    Wtf

  • 119 cicak Jan 10, 2015, 8:43 pm

    Peniaga mau cri untung jngn kutuk. Periuk hitam jngn dikata sbb kita adalah belanganya. Kuman sebarang laut jngn diteropong. Kurngkan bercakap, bnyk bertindak. Malaysia msih teratas. Awasi cicak yg sentiasa melihat dunia dlm keadaan terbalik. Kita warga yg ada peranan. Fikir2kanla.

  • 120 P4PT Jan 10, 2015, 10:09 pm

    Ok la tu…drp mracau kata..pembalakan berleluasa lh punca banjir…..