Hapus Subsidi Ganti BRIM. Cukai Barangan dan Perkhidmatan GST Akan Ada Dalam Pembentangan Bajet?

Hapus Subsidi Ganti BRIM. Cukai Barangan dan Perkhidmatan GST Akan Ada Dalam Pembentangan Bajet?

Pembentangan Bajet 2014 akan diumumkan tidak lama sahaja lagi.

gst brim



Dan telah ada perkhabaran berita yang mana senaraian subsidi yang dinikmati oleh kalangan rakyat Malaysia akan terus ditarik secara beransur-ansur untuk dihapuskan tidak lama sahaja lagi di mana akan digantikan pula dengan pembayaran tunai BRIM 3 (2014). Dan….

Dan yang menariknya lagi, dijangka juga dalam pembentangan Bajet 2014 kali akan dimasukkan sekali cukai barangan dan perkhidmatan (GST) seperti yang diperkatakan ramai sebelum ini di mana ia akan dilaksanakan selepas berakhirnya Pilihanraya Umum ke 13.

Berdasarkan maklumat yang diterima daripada Kementerian Kewangan, apa tujuan dilakukan semua ini? Nah…ini jawapannya …..

“memelihara negara dan tidak membebankan rakyat”

Faktor Hapus Subsidi dan GST Malaysia + Bayar BRIM?

Ini semua berpunca melihatkan kepada keadaan ekonomi Malaysia yang akan terus tidak menentu dek kerana pertumbuhan rendah dan penurunan imbangan akaun semasa.

GST dijangka akan mengambil masa 14 bulan untuk dilaksanakan selepas ia mula diumumkan kelak dalam pembentangan Bajet 2014. Insyaallah.

GST bukannya pilihan untuk orang ramai, tetapi adalah kemestian kepada semua orang Malaysia keculai barangan seperti susu dan tepung yang akan diberikan rebet sifar.

Pengurangan subsidi akan mula diumumkan pada minggu hadapan. Nantikan. Apa kata anda pula? Sudah bersedia?


Kongsi dan Viralkan!

Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

20% Majikan Malaysia (Peruncitan, Hospitaliti, Pembuatan) Cadang Buang Pekerja G... 20% Majikan Malaysia (Peruncitan, Hospitaliti, Pembuatan) Cadang Buang Pekerja Gara-gara GST? Nampaknya selepas GST mula memasuki bulan ketiga pelaksanaan, ia terus menjadi ingauan negeri bagi kalang...
{ 68 Komen Bernas di Berita Semasa… add one }
  • taqlukh Aug 30, 2013, 10:52 am

    rakyat didahulukan…..hidup najib

    • mafia Aug 30, 2013, 10:59 am

      inilah kerajaan yg dipilih oleh minority rakyat malaysia(PRU13)

      • Miskin Aug 30, 2013, 12:30 pm

        Taniah BN, kerajaan akan semakin kaya Dan rakyat semakin miskin, ini dikatakan NEGARA MAJU 2020????

    • Senah Aug 31, 2013, 12:25 pm

      Salam Sayang,

      GST bagus untuk ekonomi negara. Dengan pendapatan cukai GST, kerajaan boleh membangunkan negara termasuk membangunkan negeri pembangkang. Rakyat patut bersyukur dgn adanya GST kerana ia dapat menanamkan semangat patriotik. Kita juga punya pilihan untuk membeli barangan dapur yg murah iaitu di Kedai Rakyat 1 Msia. Jadi, GST ini tiada masalah langsung buat pengguna.

      Kebaikkan GST dapat membantu rakyat miskin supaya tidak boros. Hasil GST juga dapat menyumbang wang BR1M kepada rakyat miskin. Wang BR1M dapat melahirkan rakyat yg bersyukur pada pemimpin negara. Dato Najib amat berpandangan jauh dalam mendahulukan rakyat tanpa mengira parti politik. Sbg rakyat, kita patut berdoa siang mlm supaya Dato Najib, Datin Rosmah serta pemimpin UMNO/BN dimurahkan rezeki dan sihat sepanjang masa. Syurgalah menanti buat pemimpin UMNO/BN kerana mereka amat amanah dalam menjaga rakyat Malaysia. Ya Allah Kau masukkan pemimpin UMNO/BN ke dalam syurgaMu. Sesungguhnya mereka zuhud pada dunia.

      Akaka bangga UMNO/BN cekap mencari hasil negara. Pembangkang pula suka buat seks haram di sana sini.

      • senah babi Sep 2, 2013, 7:59 am

        Kepala hangguk ko senah! Senah babi senah babi.

      • Raja Ali Sep 2, 2013, 1:44 pm

        Saya sokong 100% kak senah ni.
        nak tanya sikit,
        kak senah duduk rumah banglo atau sting garden.

        pak jib, dengan duit gst ni dapatlah bagi kak roast mah duit shopping 2 billion.

    • UMNO Muda Aug 31, 2013, 12:27 pm

      sokong akak senah. PR seperti sperma cair.

      • anti senah Sep 2, 2013, 8:34 am

        dua ekor hantu pencacai berangkai…

  • choi Aug 30, 2013, 11:06 am

    PRU akan datang..ayuh sama2 kt tumbangkn BN & unmo .buka la mata rakyat….semakin byk penipuan kt atas kita

  • suara rakyat Aug 30, 2013, 11:19 am

    sampai bila negara nak maju asyik sibuk nak bantu ja…nak pakai GST gaji pekerja kena lebih lah macam singapore… baru padan.Ni gaji tak sampai pun RM 2000…kerajaan pikir lah baik2..bagi lah cukai kepada syarikat bukan ya pengguna..bukan pengguna yang banyak duit..syarikat lah beb…hampa..

  • Anwar Ibrahim Aug 30, 2013, 11:38 am

    alhamdullillah..kenyang perut aku macam ni..

  • adiduuuu Aug 30, 2013, 11:51 am

    ni sume salah anwar berahim,sala rafizi,sala pkr,sala kapal sink,sala dap,sala lim gan eng,lim ikan yu…terimala penipuan dr BN selame ni utk sume rakyat msia…syabas msia,msia boleh!!56 taun merdeka!!! yehhaaa

  • maybe Aug 30, 2013, 12:12 pm

    akan datang rakyat malaysia akan jadi seperti
    1) warga indon, bangla, myamar &sbagainya.. berhijrah untuk meneruskan kehidupan.
    2)Akan makin berleluasa rompakan&kcurian demi meneruskan kehidupan.
    3)Akan bertambah pinjaman dari along demi desakan kehidupan.
    4)Akan bertambaha hantaran kahwin.
    5)Akan bertambah masalah sosial sebab tak mampu kawin.
    6)Akan merugikan banyak pihak bila semua berjimat cermat…(yg ini bgus, biar rugi syarikat besar2x nak bagi tax bagai sgt).

    • Raja Ali Sep 2, 2013, 1:52 pm

      yang nombor 6 diatas itu patut dilaksanakan, saya sokong. tetapi setakat saya seorang tade impak. mesti bersatu hati.

      satu hari dalam sebulan no letrik.
      satu hari dalam sebulan no petrol (petron)
      satu hari dalam sebulan no tol

      boikot, boikot, boikot semua miliki kroni

    • tony pua Sep 6, 2013, 12:07 am

      kerajaan BN bo-do.
      daripada potong subsidi minyak, lebih baik potong gaji & elaun semua kakitangan awam.

  • incik Aug 30, 2013, 12:21 pm

    sama-sama kita doakan yang terbaik, benda belum declare lagi, maki saki baki pun tak guna

    • kalut Aug 30, 2013, 2:41 pm

      tq bn

  • Miskin Aug 30, 2013, 12:35 pm

    Taniah BN, kerajaan akan semakin kaya Dan rakyat semakin miskin, ini dikatakan NEGARA MAJU 2020????

  • Miskin Aug 30, 2013, 12:47 pm

    Kalau boleh buka akaun kiraan terang-terang, BR1M yang diberi kepada rakyat dipercayai kurang daripada 10% daripada GST yang dijangka dikutip. Rakyat hidup tertekan dengan kerajaan yang kaya-raya. Selamat Hari Merdeka, kalau dijajah British mungkin keadaan Lebih baik.

  • pop Aug 30, 2013, 1:13 pm

    Takpa BR1M ada. Orang yang tak dapat BR1M jangan jeles. I boleh buat bayar downpayment rumah, repair kete putarton, bayar bil lektrik, beli gula, beli susu anak, bayar PTPTN, beli petrol…. semuanya dengan BR1M….. kesian dekat orang kaya. hik hik hik

  • kechewa Aug 30, 2013, 2:50 pm

    Harapkan Pagar,Pagar Makan Padi,
    Kurangkan Subsidi, GST lagi diberi,
    Masalah rakyat, Lu pikirlah Sendiri,
    Terima Kasih Kerana Mengudi,
    BeEND… until The END.

    • 20 sen Sep 3, 2013, 8:51 am

      terbaik..hehe

  • orang timur Aug 30, 2013, 3:03 pm

    Malaysia ku Berdaulat
    Tanah tumpahnya darah ku!
    Xkebulor pn rakyat adanya GST ni
    Xdanya rakyat Malaysia kena keluar negara cari keje jd bibik..hehe
    Yg nk tukar kerajaan 2018 pn,BRIM 3-BRIM 7 sapu gak snyp2..

  • Angin sepoi Aug 30, 2013, 3:07 pm

    SENAH tak muncul lak ek nak memuji…kui…kui…kui..

  • 5050 Aug 30, 2013, 8:36 pm

    daripada kurangkan subsidi yg merupakan hak rakyat, baik kurangkan projek mega yg membazir berpuluh billion dan menguntungkan kroni masing2 tu..bangang pny BN

  • penanam Aug 31, 2013, 1:24 am

    beli durian kena GST……..

    • nona Sep 4, 2013, 3:28 pm

      aku sokong ko

  • kembang kepala Aug 31, 2013, 9:04 am

    BN Pati keroni…

  • Melayu Bukan Islam Aug 31, 2013, 1:58 pm

    Orang2 kaya tidak langsung terjejas dengan cukai GST. Kaum yang miskin tetap akan jadi miskin kerana membiayai kos2 perbelanjaan kerajaan yang tamak dan boros.

  • Anti Tipu Aug 31, 2013, 4:09 pm

    Sebenarnya bn malu-malu beruk nak buat gst. Aku pikir mereka akan tarik subsidi elektrik atau petrol. Lepas tu kata ia akan memberi kesan minima kpd rakyat. Lepas tu beri brim. Lepas tu harga brg naik menggila bn peduli apa. Parti penipu.

  • red card Sep 1, 2013, 12:08 am

    dia nak bagi BR1M tiap tiap bulan kot?

  • Ahmad Zahid Hamidi Sep 1, 2013, 12:40 am

    Kita terpaksa kenakan GST pada rakyat supaya pendapatan negara akan bertambah, nanti senang kita nak buat projek untuk jadikan malaysia ni negara maju. Tapi jangan bimbang, walaupun GST kita kenakan, tapi kalau rakyat rasa terbeban & tak nak bayar, jangan shopping, abis citer.

    Saya dulu pun sebelum jadi menteri, keja biasa2 pun bayar tax jugak, income tax. ok je, xde nak membangkang tak tentu hala.
    Boleh je simpan duit wat kahwin, beli keta, beli rumah, sponsor kroni pegi Hatyai.

    • TSG Sep 1, 2013, 10:23 am

      org yg keja siang mlm nak sara idup…dia kenakan GST lak….nnt kate org lain malas…..hampehhh!

  • Pembela Melayu Sep 1, 2013, 1:28 pm

    jangan cuba-cuba nak bantah apa yg kerajaan dok buat
    kita sebagai rakyat perlu sokong
    jgn cepat terpengaruh dengan anasir jahat pembangkang
    hati-hati ye…gunalah akal ms bertindak

    • Raja Ali Sep 2, 2013, 2:09 pm

      madey pembela melayu konon.
      tanah melayu dirampas di bagi pada kroni (kulim hi-tech, iskandar di johor)
      kekebalan raja-raja melayu dilucutkan.
      anaknya digalakkan jadi tauke arak.

      sebelum madey keparat berkuasa,
      tiada orang melayu jaga tandas awam,
      kini orang melayu dihina dinegeri sendiri
      bangla diutamakan.
      mampui lah cepat mamak kerla ni

  • Anti Tipu Sep 1, 2013, 6:39 pm

    Ya guna akal. Bukan nafsu mcm bn

  • betulx? Sep 2, 2013, 12:27 am

    Daripada beri brim secara tunai, adalah lebih baik beri dalam bentuk simpanan tetap atau simpanan untuk pendidikan. Beri secara tunai akan cepat habis dan merugikan penerima dan kerajaan juga. Simp menjana anan+insurans itu dapat keuntungan kepada kedua-dua pihak.

  • betul? Sep 2, 2013, 12:31 am

    Daripada beri brim secara tunai, adalah lebih baik beri dalam bentuk simpanan tetap atau simpanan untuk pendidikan. Beri secara tunai akan cepat habis dan merugikan penerima dan kerajaan juga. Simpanan +insurans menjana itu dapat keuntungan kepada kedua-dua pihak

  • anti senah Sep 2, 2013, 8:38 am

    pak menteri dan org2 istana semua ni pernah tak menangis kerana tak ckup mkan cam org kmpung?? pernah tak trun padang jmpa rakyat yg betul2 dhaif?? pernah tak beli brang gula, beras, lauk, minyak dll pakai duit sndiri?? pernah tak beratur bayar tol?? pernah tak trsangkut kat jem?? pernah tak rasa tersempit dgn mslah duit?? pernah tak byar bil api, bil air dll pkai duit sndiri?? pernah tak… pernah tak… pernah tak… ?????

    • orang timur Sep 2, 2013, 5:43 pm

      Lepas tu tanya diri sendiri:-
      Pernah tak jumpa presiden indonsia?pernah tak jumpa presiden amerika?pernah tak jumpa PM australia?pernah tak jumpa sultan Brunei?pernah tak jumpa PM jepun?pernah tak jumpa PM korea?pernah tak jumpa presiden Afrika?pernah tak jumpa Sultan arab?pernah tak pegi Palestin?pernah tak pegi Mesir?Pernah tak masuk parlimen?pernah tak jd pengrusi mesyuarat menteri?pernah tak luluskan bajet?pernah tak…pernah tak…pernah tak…..???
      kita semua ada peranan dan tugas masing-masing.xpayahlah persoalkan kerja org lain,klu kita sendiri masih ada kerja yg perlu dilaksanakan..

  • senah sewel Sep 2, 2013, 9:20 am

    Salam senah sewel,

    Akak sebenarnya teruja dgn perlaksanaan gst ni kerana ianya akan mengurangkan cukai pendapatan atau pcb bulanan akak yang mana dato najib dah cakap akan dikurangkan kerana lebih ramai rakyat membayar cukai secara lansung kepada kerajaan najib. Setakat ni hanya 7 juta saja dari 30 juta rakyat malaysia yang membayar cukai secara konsisten iaitu melalui pcb yang lain hanya merasa hasil dari 7 juta orng ni saja tanpa bayar apa2 secara direct. Jadi akak memang suka sebab beban kewangan negara ditanggung secara adil tanpa mengira pangkat..kerja swasta gomen..atau bekerja sendiri.

  • Atuk Sep 2, 2013, 12:10 pm

    Subsidi di rasai semua …tp BR1M di nikmati olih sekelumpok saja,
    Fikir-fikir kan lah ..

  • najib telo Sep 2, 2013, 1:43 pm

    Najib tuya dh bgtau brim boleh digunakan cukup untuk 1 tahun..bio ler nak laksanakan gst pun..
    tak lama lagi hutang malaysia akan mencapai 100%..duit ni lah akan digunakan untuk membayar hutang negara..
    kalau tak macam mana rosmah nak g shopping lagi..
    akai ada ka..

  • Miskin Sep 2, 2013, 7:23 pm

    Janji GST ditepati.

  • PTD Sep 2, 2013, 7:42 pm

    RON95 dan diesel naik 20 jam 12.01 malam ni.

    selamat ulangtahun kemerdekaan yang ke 56 semua! kah kah

  • orang kampung Sep 2, 2013, 9:13 pm

    keputusan yang paling tak popular oleh gomen.

  • jalak lenteng Sep 2, 2013, 10:13 pm

    Ini la yg kita dpt…pas 1 dn 1 naik…..x tau ape lg nk naik….harga barang cornfirm akn menyusul naik…….kita sbagai rakyat malaysia rasa tertindas di negara sendiri…….TANIAH BN…….JANJI DITEPATI TETAPI RAKYAT YG MATI……nasib2…….

  • jalak lenteng Sep 2, 2013, 10:18 pm

    Taniah BN…..pas 1 dn 1 di naik kn…….eletrik untung berbillion ringgit setiap tahun pn nk di naik kn…….skrg petrol dn diesel pulak……dh tentu harga barangan akn naik mendadak…..JANJI DITEPATI TETAPI RAKYAT PULAK YG MATI

  • Janji Sep 2, 2013, 11:48 pm

    janjiiiiiiiiiiii…..????

    janjiiiiiiiiiiii…..????

    janjiiiiiiiiiiii…..????

    naikkkkkkkk!!

    terima kaseyyy!!

  • kembang kepala Sep 3, 2013, 12:43 am

    Hidup BN..pankah BN Dapat BR1M…Best kn..

  • Padan Muka Sep 3, 2013, 8:15 am

    Anwar: Belanja boros, bebankan rakyat
    Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar kerajaan menaikkan harga minyak petrol RON95 dan diesel sebanyak 20sen, seperti diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak petang ini.

    “Belanja boros bebankan rakyat!” begitu reaksi ringkas dan segera Anwar (kiri) di akaun Twitternya.

    Beliau berkata demikian sebagai reaksi seorang pengguna @Abd_Rhmn22 kepadanya berhubung langkah terbaru kerajaan itu.

    Individu itu menulis kepada Anwar: “Minyak naik- tarikh DS (kena) pecat 15 tahun lalu. Semua salah DS ;p”

    Anwar dipecat daripada kerajaan pada 2 September 1998, sama seperti tarikh pengumuman kenaikkan harga minyak hari ini.

    Sementara itu, Anwar juga menyindir Putrajaya dengan berkata: “Negara eksport minyak; hasil tinggi!”

  • Melayu Bukan Islam Sep 3, 2013, 8:48 am

    In today’s The Star newspaper: Groans all around. Petrol and diesel price hike. Many are certain the price hike will lead to costlier goods and services.

  • pacikwak Sep 3, 2013, 9:09 am

    Apa susah sgt,gst ke apa ke,apa ada hal,kat malaysia ni orang bangkrap pun pakai keta besar,2,3 biji lagi..apa susah..susah,kita miaga tak paya daftar,tanam sayur jual terus kat restoran..yang boleh elak-elaklah,kalau tak boleh,apa nak buat..kita nak heboh-heboh..tapi kebanyakan rakyat malaysia tak pernah ambik tau,gst tau ke kita semua dgn sempurna,cubalah tanya kak jah,tanya minah,tanya abu..ada dia tau..?tanya diri sendiri..tau ke aku gst ni..sebut bolehlah.

  • reyust Sep 3, 2013, 11:09 am

    moga2 gaji org gomen naik lg hujung tahun nie…amin

  • Atuk Sep 3, 2013, 12:51 pm

    Bercakap pasal BR1M atuk tengok di Berita TV tahun lepas se orang Wakil Rakyat menyerahkan Boucher BR1M di rumah seorang warga emas yg duduk di rumah Banglow, sambil duduk menerima BR1M di sofa berharga RM10 ribu dan mempunyai 5 orang anak, 2 engineer, 1 doktor,1 pengarah syarikat dan 1 pegawai tinggi tentra.

    Layak kah Pakcik ni mendapat BR1M bernilai RM500 setahun sedangkan anak2 nya memberi nya belanja RM1000 seorang sebulan..
    ..

  • madey Sep 3, 2013, 4:22 pm

    Tak perlu BRIM..tetapkan harga petrol pada rm1.50..tak perlu yuran persekolahan..bil.elektrik percuma untuk penggunaan rm25 kebawah(1meter)..gaji pokok minimum rm900 utk swasta..internet percuma 30mnit (1hari)..

  • pak tongkol Sep 4, 2013, 2:16 pm

    nyesal x b.n. …..

  • kubis Sep 12, 2013, 9:36 am

    mmg bn paling bijak, tahniah, rakyat semakin sengsara,kroni makin kenyang

  • popeye Sep 16, 2013, 3:07 pm

    Harap2 bajet 2014 nanti krajaan bg bonus 2bln gaji pd kkitngn awam. Trunkn hrga kreta dan minyak. Bil air n letrik percuma bg bil rm50 kebawah. Hidup bn!! Bn boleh.

  • sss Sep 18, 2013, 3:57 pm

    sapa tak suka apa kerajaan buat…jangan duduk malaysia la woi…

  • cyril Sep 21, 2013, 11:18 am

    ya mlaysia boleh, menipu pru 13..,buat apa slh kn pemimpin pembangkang ,tak pula salahkan kerajaan persekutuan yg selama ini menipu rakyat…

  • Insan cari keadilan Sep 22, 2013, 5:35 pm

    Kita kena cari jln agr kita tidak di tindas lg

  • Sapa tak mau senang Sep 25, 2013, 11:51 am

    Ya BN makin bijak. Aku pun bijak mintak macam2, kutuk macam2. apa yang aku mahu adalah goyang kaki tapi dapat macam2. Aku tak peduli dengan bangsa lain kerana mereka kuat berusaha dan bekerja, mereka mahukan pulangan dan komisen atas setiap titik peluh yang dikeluarkan. Aku tidak ada masa nak keluarkan titik peluh tapi aku juga mahu pulangan dan komisen dan yang paling mudahnya adalah melalui bantuan dan subsidi kerajaan.

  • farish Oct 2, 2013, 3:04 pm

    Gaji GLC company seperti Petronas , MMHE dan lain – lain lagi patut dikurangkan ,, Gaji tak setimpal ngan kerja..

    • Anonymous Oct 2, 2013, 3:08 pm

      Gaji diorang kat company ni memang tinggi .. mmg patut dikurangkan.. kalau diorang yang kerja kat sini bising gaji kena turun..berlambak lagi org laiin yang berkualiti boleh buat kerja..Ade tu gaji kat MHHe dan petronas lebih banyak daripada gaji PM

  • yang benar Oct 8, 2013, 8:11 am

    utk pengetahuan semua,gaji kakitangan petronas tak sebanyak mana.keje bagai nak gila.petronas adalah syarikat yg paling rendah bayar gaji pekerja kalau nak banding dengan syarikat oil and gas yg lain.jangan pandai cakap kalau tak tahu kebenaran

  • Be end Oct 22, 2013, 10:23 pm

    Satu je yg aku nak kata..
    Nyesal aq undi bn!

  • mat Oct 23, 2013, 7:02 am

    kerajaan hari ini betul2 memberikan rakyat hidup susah dan terus memberi tekanan hidup kpd rakyat dan menipu rakyat dgn memberi brim dan lain3 semua itu PENIPU UMNOOOO…….biarla aku terpaksa teruskan kehidupan yg semakin menekan nie……jom sape2 nk daftar astro percuma dgn sy tlpn je 016-9409011 skrg….

Tinggal Komen Bernas Bagi Topik Ini

shares