=Menu

GST di Malaysia. Baik Untuk Negara, Tetapi Kempen Biar Munasabah! Turunkan GST Kepada 2%-3%! Respon Anda?



Harga Barang Turun GST

Malaysia Muflis Tanpa GST? (KLIK SINI). Ok. Baik. Berita Semasa tiada masalah dengan GST. Jikalau di England contohnya, setiap kali membeli barangan di sana. VAT akan dikenakan. Sama sahaja….

Value Added Tax (VAT) = GST

Pelaksanaan GST di Malaysia : PRO @ KONTRA?

GST ada baiknya, ada buruknya. Yang pasti dengan GST dapat menambaik penstrukturan cukai secara saksama dan adil. Di mana golongan bracket tertinggi tidak akan terlepas dari membayar cukai.

Daripada peringkat awal, barangan tersebut dikeluarkan sehinggalah barangan tersebut dijual.

Pendapatan GST Malaysia

Tetapi, masalah dengan GST yang cuba dilaksanakan kerajaan sekarang ini adalah :

Yang pertamanya, berkaitan kempen GST yang Berita Semasa rasakan sesuatu yang pelik. Pelik kerana kerajaan mengatakan Sales & Servis Tax (SST) tidak baik, dan GST itu lebih baik kerana GST mampu kurangkan harga barang. Ha???? Pitam sekejap.

Kempen apakah ini yang cuba disuapkan kepada rakyat sekarang? Berita Semasa tidak faham sebenarnya apa sebab kerajaan menggunakan pendekatan yang sebegitu rupa. Hakikatnya, GST memang akan meningkatkan harga barang. (CONTOH DI SINI)

Bagi pendapatan Berita Semasa, jikalau kerajaan mahu memperkenalkan sesuatu yang baru kepada rakyat, mulakanlah dengan :

kempen yang mampu meyakinkan rakyat, bukannya memperbodohkan & merendahkan pemikiran rakyat

Jikalau kerajaan menggunakan dana negara untuk melamcarkan kempen kesedaran GST tetapi rakyat tidak percaya dan meluat. Jadi, untuk apa adanya kempen yang sebegitu rupa?

Pelaksanaan GST di Malaysia : Permulaan 6% @ 2-3%?

Yang keduanya ialah, Berita Semasa bersetuju dengan pelaksanaan GST tetapi kadar peratus permulaan pelaksanaan GST terlalu tinggi. 6% tinggi sebenarnya. Mengejutkan bagi Berita Semasa jikalau dibandingkan dengan negara lain di Asia Tenggara.

Berita Semasa merasakan adalah lebih baik untuk kadar permulaan GST diturunkan antara 2%-3% dan apabila rakyat telah memahami, terdidik dan terbiasa dnegan GST, baru dinaikkan kadarnya.

GST ada kebaikannya kepada menjana pendapatan yang mampan kepada negara, GST boleh diperkenalkan tetapi janganlah perkenalkan dasar baru seperti GST dengan cara radikal & mengejutkan rakyat.

Harga Barang GST

Kepada kerajaan, diharapkan jangan terlalu gelojoh untuk memperkenalkan dasar baru kepada rakyat. Ingatlah, sesuatu perniagaan tidak mungkin kita boleh mendapat keuntungan secara cepat.

“Kita melabur, tetapi kita ambil sedikit demi sedikit supaya dalam konteks negara dan rakyat, Rakyat tidak terasa bebanan tinggi manakala negara mendapat manfaat.”

Harapan Berita Semasa, kerajaan perlu nilai semula dan kempen kesedaran yang digunakan membolehkan rakyat terima dasar GST sebegai satu keperluan negara. Apa pendapat balas anda pula?


Siarkan Komen Anda di Facebook

Komen Bernas di Berita Semasa

36 comments… add one

  • TURUN311213
    Dec 31, 2013, 10:55 am

    2014 Bakal menjelma…
    Adakah anda sudah bersedia?

    TURUN311213

  • Anonymous
    Dec 31, 2013, 11:04 am

    TURUN AKU SOKONG 100%.

  • orgkg
    Dec 31, 2013, 11:09 am

    Negara ada minyak Petronas pun letak GST –poodah. Ini semua salah Senah.

  • Anonymous
    Dec 31, 2013, 11:17 am

    Cakap ekonomi Malaysia jatuh tapi masih ada orang yang mampu beli harta yang kalau dikaji tidak masuk akal kekayaan dimiliki dengan punca pendapatan. MACC pun takde power nak sentuh. Bagus lagi kopi cap power kalau betul-betul power.

  • Anonymous
    Dec 31, 2013, 11:17 am

    Cakap ekonomi Malaysia jatuh tapi masih ada orang yang mampu beli harta yang kalau dikaji tidak masuk akal kekayaan dimiliki dengan punca pendapatan. MACC pun takde power nak sentuh. Bagus lagi kopi cap power kalau minum betul-betul ada power.

  • Anonymous
    Dec 31, 2013, 11:33 am

    Formula untuk ekonomi Malaysia.

    (BRIM+BANTUAN SEKOLAH RM100) – (BARANG NAIK + GST + POTONG SUBSIDI + NAIK TOL + CUKAI PINTU) = TURUN 31122013.

  • Anonymous
    Dec 31, 2013, 11:36 am

    Formula mujarab untuk Malaysia.
    (BRIM + BANTUAN SEKOLAH RM100) – (GST + BARANG NAIK + CUKAI PINTU NAIK + TOL NAIK + POTONG SUBSIDI) = TURUN 31122013

  • wahid omar
    Dec 31, 2013, 12:39 pm

    Hai,,..saya menteri, nama saya Wahid Omar..
    kalau tak nak GST, jangan beli barangan ada GST..!

  • wahid omar
    Dec 31, 2013, 1:54 pm

    salam..aku bukan wahid omar real la..korang taip jer nama ‘Wahid Omar’ kat ruangan ‘Name’ tu..huhu..try la tengok..
    buat la komen ‘Kalau tak nak, jangan …..’

  • Senah
    Dec 31, 2013, 3:19 pm

    Salam Sayang,

    Cukai lama SST 16% dihapuskan dan digantikan GST 6%. Bermakna cukai dikurangkan sebanyak 10%. Secara logiknya apabila cukai berkurang maka harga barang turut berkurang. Jadi, kita semua rakyat Malaysia yang untung. Terima kasih UMNO/BN kerana telah meringankan beban kami. Pembangkang dan citot bukannye paham bahasa. Maklum la belajar setakat SPM je mcm Mat Sabu tuu…

  • wahid goblok
    Dec 31, 2013, 3:45 pm

    Semua orang perempuan hari hari barang naik

  • sebasalah
    Dec 31, 2013, 4:10 pm

    sepatutnya kerajaan amalkan budaya berjimat a-z dan bersikap berkempentingan rakyat.susah sama susah senang sama senang baru lah satu malaysia yang terbilang.

  • TURUN311213
    Dec 31, 2013, 4:52 pm

    SELAMATKAN MALAYSIA

    TURUN311213

  • 31122013
    Dec 31, 2013, 5:11 pm

    Nilai matawang RM masih lagi macam celaka…..

  • wahid omar
    Jan 1, 2014, 7:55 am

    potong 10 % elaun aku ,sikit jer tu….hahahha

  • PR
    Jan 1, 2014, 12:59 pm

    hahaha takda la hebat mana pun “TURUN” malam tadi yang diketuai oleh paria ambiga tu. harap nama je gempak, TURUN. yang mengikut paria tu semua orang melayu. jadilah melayu b.o.d.o.h ni tunduk bawah telunjuk paria yang pernah memperjuangkan IFC ni.

  • amran
    Jan 1, 2014, 2:15 pm

    ni la org bodo sombong.nak bangkang jer.nak demo jer..jadi monyet la dukla utan,kahkahakah,..puiii

  • rusli
    Jan 1, 2014, 4:37 pm

    takde masalah pasal saye ni orang kaya .

  • Anonymous
    Jan 1, 2014, 4:46 pm

    takde masalah pasal saye ni orang kaya ,hanya korang boleh pandai berjimat la

  • pak din
    Jan 1, 2014, 6:33 pm

    jimat erk..cubala ikat prut sikit.kuangkam perbelanjaan diri sendiri.rokok jgn hisap.mkn kat uma.tanam sayur kat kg.hidroponik kt bandar.nescaya dpt menampung kos hidup..pembaziran itu adalah amalan setan.jgn ikut.

  • JONGOS
    Jan 1, 2014, 10:22 pm

    tak boleh buat camtu sebab beruk-beruk macai PR ni dah dimomokkan oleh pemimpin mereka bahawa hidup mesti bergaya, kekayaan mesti sama rata tak kisah la orang tu sekolah sampai darjah 6 ke atau belajar sampai peringkat PHD. lepastu mereka ni dimomokkan lagi supaya mengeluh itu tak cukup ini tak cukup, itu mahal ini mahal dengan membandingkan kehidupan mereka dengan kehidupan pak menteri. dalam erti kata lain, pemimpin PR ni mengajar macai-macai dia supaya cintakan dunia, kejar harta dunia.

  • Anonymous
    Jan 2, 2014, 12:41 am

    KO NI JONGOS CAKAP MACAM PANDAI SAJA. BUSUK BETUL KALAU KAU BERCAKAP. BESAR KEMUNGKINAN KAU NI MAKAN BANGKAI B*BI.

  • arewait
    Jan 2, 2014, 7:38 am

    hahahahaha…….gaduh lg wahai melayu2 sekelian di dalam forum ni….bertekak la korang sampai kiamat….ramai yg gelak kat luar tu tgk korang gaduh.bile ckp melayu bangang korang marah…xpe….gaduh lg smp muntah sbb tu lah dorang nk tgk…jemput gaduh..x abs2

  • TURUN311213
    Jan 2, 2014, 8:33 am

    dan jadi la kamu orang melayu yang suka menerima walaupun ia amat perit untuk diterima…
    terima kenaikan ATAU tuntut hak anda…
    anda yang tentukan?????

  • cipan sengeh
    Jan 2, 2014, 9:21 am

    tak kisah la korang nak kempen GST berapa pun…
    2% ker…3 % ker..
    20% ker … 30% ker…
    x kisah lah… janji aku bleh shopping tiap2 bulan kat london…
    kata najib kepada macai umno haprak

  • cipan sengeh
    Jan 2, 2014, 12:11 pm

    betul tuh.. bab pasai darjah 6 & PHD…
    ramai pemimpin PR geng PHD..
    pikir pakai otak tinggi..
    x mcm pemimpin umngok… darjah 6 pun cukup makan.. beli sijil… pikit tahap otal lembu kak jat jer…

    lepas nih dia akan cakap…
    sapa tak suka harga mahal…pi msk kubuq…
    perghhh mmg otak kutip tepi jalan tahap i.q

  • orgkg
    Jan 2, 2014, 3:16 pm

    mana senah ni , dah kena GST jugak ?

  • Anonymous
    Jan 3, 2014, 3:53 pm

    Bodo nye lembu.

  • Anonymous
    Jan 4, 2014, 10:57 am

    hang ni buta kayu ape.sokong je benda negatif..buduh punya TURUN311213

  • Wahid Satay
    Jan 5, 2014, 10:05 pm

    Pengumuman! Harga satay akan naik berkuatkuasa serta-merta

  • Anonymous
    Jan 9, 2014, 11:34 pm

    wajib bayar sumbangan pra sekolah RM20 dan GB WAJIB BELI BUKU KERJA MGB RM 8.60 SETIAP KELAS X 5 SUBJEK….APE KOMEN ANDA

  • WAHID OMAR
    Jan 15, 2014, 2:25 pm

    KAU BUAT SEKOLAH SENDIRI….TULIS ATAS LANTAI JER….JANGAN SEKOLAH KAT SITU KALAU TAK ADA DUIT

  • jojie zuziyanti
    Sep 23, 2014, 8:39 pm

    SY TK DPT MEMOHON BNTUAN APA2 PN HNYA HARAPKN BR1M SJE ANK SDH LH 3 ORG PERMPUAN
    SY BRU SJE KNA BUANG KERJA GERA2 BWA ANK P KEJA 2 HRI SEPATUTNYA SYA DI BGI GJI 800 TPI DI BGI GJI DI BUANG KERJA HNYA 150

  • anak peneroka
    Oct 11, 2014, 3:49 pm

    Apa yang kerajaan buat untuk kebaik kan rakyatnya dan negara,bagi pengbakang dan puak2nya semua itu x betul bbukannya nak mebantu,apa yg orgkg ckpkn tu xbetul xkan lh kerana negara ada minyak semuanya nk kerajaan tangung,dah byk kerajaan bg sudsidi itu pun xtau nk bershukur,,t.kasih kepada kerajaan kerana mebantu kami

  • anak peneroka
    Oct 11, 2014, 4:26 pm

    Macai2 pr ni ckp mcm pandai tp bodoh dan bangam,ckp tu biarlah guna otak,cuba teliti atau pergi ke negeri2 dibawah pr,seperti pulau pinang air naik 100% ngapa xbuat blackup atau guling2 dpn pejabat ketua menterinya,,??macai2 pr ni bila kena tang batang hidung sendiri senyap seribu bahasa,sebab itu lah bckp tu kena lah pakai otak jgn ikut mcm mat sabun,dgr cerita sekarang ni dah dapat penbalassan drpd allah terlantar sakit tenat nampatnya xdan tahun dpn rasa2nya,

  • anak peneroka
    Oct 11, 2014, 4:31 pm

    SELAMATKAN NEGARA MALAYSIA DARI PR

Leave a Comment