Faedah Pinjaman Perumahan Penjawat Awam 4 Peratus? LPPSA VS BPP? Kesan Kepada Kakitangan Kerajaan?

183

Faedah Pinjaman Perumahan Penjawat Awam 4 Peratus? LPPSA VS BPP? Kesan Kepada Kakitangan Kerajaan?

pinjaman perumahan

Gegak gempita sebentar apabila dikatakan kerajaan Malaysia telah membuat perubahan terhadap Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia BPP.

Yang mana BPP ini telah diperbadankan dan diberikan nama baru iaitu Lembaga Pembiayaan perumahan Sektor Awam LPPSA. Ini sekaligus meletakkan LPPSA sebuah lagi badan berkanun di Malaysia.

Bersama-sama itu telah ada satu akta baru iaitu Akta Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam 2015 telah diwujudkan yang mana

  • telah digubal dan diluluskan di Dewan Rakyat pada 6 April 2015
  • Dewan Negara pada 22 April 2015

Macam-macam khabar angin dan cerita keluar selepas itu yang pasyinya merisaukan kalangan kakitangan kerajaan yang belum memiliki rumah sendiri mellaui kemudahan pinjaman perumahan penjawat awam.

  1. Ada yang mengatakan LPPSA adalah anak syarikat CIMB
  2. Kadar faedah yang ditetapkan oleh CIMB sekitar 5.5 peratus untuk 1-3
  3. Tahun yang pertama, manakala tahun ke 6 boleh sampai kadar faedahnya mencecah 6 peratus
  4. Rumah di bawah RM300,000 tidak dibenarkan menghantarkan permohonan
  5. housing loan atau pinjaman perumahan kepada LPPSA
  6. Macam-macam tuduhan yang dilemparkan

Nasihat Berita Semasa, jangan percaya khbara angin seperti di atas ini. Dapatkan kepastian atau tunggu sahaja pekeliling yang sebenar melibatkan intipati dan butiran pinjaman perumahan LPPSA ini.

Faedah Pinjaman Perumahan Kakitangan Kerajaan : Penjelasan MOF?

Berdasarkan semakan Berita Semasa dengan pegawai pihak Kementerian Kewangan Malaysia MOF :

  1. Tiada sebarang dasar baru mahupun perubahan terma melibatkan Skim Pinjaman Perumahan Kerajaan ini
  2. Kemudahan dan kelebihan penjawat awam seperti kadar fedah pinjaman perumahan kerajaan 4 peratus, jumlah kelayakan dan lain-lain lagi masih lagi kekal. Usah risau!
  3. Tidak boleh sama sekali badan berkunan duduk di bawah swasta seperti mana dakwaan LPPSA adalah anak syarikat CIMB. Tuduhan yang sama sekali tidak berasas.
  4. Bermula 1 Januari 2016 ini, pinjaman perumahan Kerajaan melibatkan pegawai dan kakitangan Kerajaan Persekutuan akan diserahkan kepada Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam LPPSA

Usah buat kenyataan yang mengelirukan. Walauapapun, nantikan sahaja pekeliling skim pinjaman perumahan di bawah LPPSA ini kelak. Cuepacs pastinya akan bangkit lebih awal, jikalau ada yang tidak kena dengan LPPSA ini.

P/S : Berita Semasa boleh katakan, proses kerja badan berkanun ini, lebih teratur dan pantas.

PP/S : Gambar butiran pekeliling skim pinjaman perumahan di bawah Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam LPPSA boleh anda semak dengan klik gambar-gambar di bawah ini….


SEBARKAN

183 Komen Bernas

  1. Yang sebenarnya function LPPSA ni sama je dengan BPP. Cuma kerajaan asingkan jadi lembaga sebab BPP direct bawah kerajaan menanggung liabiliti yang banyak pinjaman perumahan penjawat awam. Bila dijadikan lembaga, atas kertas hutang ni dah ditarik keluar daripada liabiliti kerajaan. Kerajaan saja buat macam ni kira silap mata bagi membolehkan agensi penarafan antarabangsa bagi rating yang cantik untuk bon2 terbitan kerjaan selepas ini. Perumpamaannya bapak ni ada hutang RM260. Dia transfer hutang tu kat anak dia. jadi konon2 nya hutang RM260 tu anak dia punya, tapi si bapa ni masih lagi bayar hutang RM260 tu. orang kita ni tak faham, tak tahu bukan ank selidik. Main serkap jarang je. Tak ke nampak bodoh gitu.

  2. kakitangan kerajaan dah terlalu ramai. kerajaan memang patut buat macam ni kerana semua ini melibatkan perbelanjaan dan dana negara

  3. Mungkin ada hikmahny, BPP ni pun macam sial, 19 kali telefon dalam sehari, tanya pasal bayaran interim, sekali pun diaorang tak angkat, mana pergi integriti. tak cukup kakitangan nak angkat telefon ke, atau tak de duit nak buat bayaran pada pemaju.
    sibuk rumah 1 malaysiala, 2 malaysia la, tapi kerja hampeh. Nak minta jelaskan bayaran pun susah. Tak pasal kena jelaskan 2 bayaran sebulan, satu rumah sewa (sedang diduduki) rumah yang dibeli (tak dapat diduduki) sebab BPP ni LEMBAB macam LEMBU!!!!!!!!!!

  4. Semoga anda selamat sejahtera PA, yg lain gaji kecil bergelandangan bersempit selamanya merempat di negara sdr tiada tempat berlindung berteduh dgn selamat. Kini rm 200 ribu pada masa depan rm 500 ribu akan dtg rm 1 juta, rakyat miskin tetap tidak dibela selamanya sampai bila2 apa lg kebajikan org tua.

  5. Rakyat malaysia terutama melayu di galakkan berhutang sampai ke tua tak habis bayar perlu anak membayar,bagaimana pula yg tiada anak!! Kayakah anda bila ada rumah besar kereta besar tetapi hutang seumur hidup???? Kenapa kita kena membayar lebih tidak setimpal dgn gaji dan kayakan org lain susahkan diri sdr.

  6. Kenapa kita perlu meminta sederkah bila kita punyai hak terhadap negara ini, yg mana negara bukan milik kerajaan umno utk mrk sesuka hati merampas kekayaan negara hingga menyusahkan kita. Adakah kita tiada akal utk berfikir suka diperbodohkan oleh mrk yg sama mcm kita rakyat malaysia.

  7. Kenapa kita perlu meminta sederkah bila kita punyai hak terhadap negara ini, yg mana negara bukan milik kerajaan umno utk mrk sesuka hati merampas kekayaan negara hingga menyusahkan kita. Adakah kita tiada akal utk berfikir dipermainkan oleh mrk yg sama mcm kita rakyat malaysia.

  8. nabi dah pesan, jangan amalkan riba’. tapi kita degil. masih lagi nak mengamalkan riba’ yang dijenamakan semula jadi bunga, faedah, keuntungan dan sebagainya. sekarang ni rasakanla. ekonomi ntah apa2.

  9. 1. Tak nak guna highway guna jln biasa.
    2. Harga gula naik jgn minum manis.
    3. Jalan sesak keluar rumah awal pagi.
    4. Harga rumah mahal. Duduk bwh jambatan.
    5. Jadi PM minta derma.

  10. korang nih sume mmg puk*mak. bila jd hal sebegini, xabeh2 nk salahkan org lain. salahkan diri sendiri tuh dulu! kecik2 xnak beringat, xnak menabung, boros jer manjang. org nak kawen, nko pun nk kawen, nak beranak bagai, tp xukur baju badan sendiri. belanja kenduri grand kemain tak sedo diri, berhutang bagai. rumah nak hebat2, hutang lg, kereta nak best2, hutang lg. tp xreti ukur baju. beranak nk byk, psl nak membangga2 nk membanding2 dgn org len. bila jd camnih, slhkan kerajaan. slhkan diri sendiri tuh psl perangai cam kera!

  11. korang nih sume mmg la puk*mak. bila jd hal sebegini, xabeh2 nk salahkan org lain. slhkan diri sendiri tuh dulu! kecik2 xnak beringat, xnak menabung, boros jer manjang. org nak kawen, nko pun nk kawen, nak beranak bagai, tp xukur baju badan sendiri. belanja kenduri grand kemain tak sedo diri, berhutang bagai. rumah nak hebat2, hutang lg, kereta nak best2, hutang lg. tp xreti ukur baju. beranak nk byk, psl nak membangga2 nk membanding2 dgn org len. bila jd camnih, slhkan k’jaan. slhkan diri sendiri tuh psl perangai cam kera…

  12. hahaha komen lu mmg terbaek! mmg org yg dh berkawen skang nih riak, takbur, sombong, psl suka membanding2 hidup dgn org lain. tuh yg rezeki mahal tuh, lps tuh mula salahkan org lain, salahkan kerajaan, salahkan takdir.

  13. Presiden cuepacs pun dah bising.
    Harga rumah terlalu mahal.
    Pegawai awam tak mampu beli rumah.
    Kakak kita kecil kecil lagi dah kumpul duit beli cincin.
    Tahniah kak kerana awal awal dah menabung.
    Ha 3x

  14. Bekas mb selangor beli 1 lot dpt 2 lot.
    1 lot tu percuma.
    Nampak tak. Rakyat sampai duduk bawah jambatan.
    Dia dpt buat rumah mcm istana.
    Biasalah parti pencuri.

  15. ko kalau asyik xpuas ati dgn umno jer, elok pi mati ler puk*mak. celik jer mata asyik xpuas ati jer. jiwa ko tuh xtenteram, tuh yg org len asyik salah nko jer yg betul.

  16. BPP tuh okay. nko tuh yg sial sebenarnyer. org lain ok jer dgn BPP. nko tuh yg lahir ke dunia nih bwk sial. abeh sume menda ko sialkn walhal nko tuh yg sial.

  17. hahaha…..ya!!! kami semua salah hanya umno u je..betul !! tindaslah terus rakyat malaysia dan utamakan melayu mcm kau yg guna bahasa kasar islam konon!! islam sesat diguna pakai sebab tu ada melayu mcm kau gila kuasa gila harta gila segala gila malaysia ni hanya utk org gila mcm kau sj…..rakyat malaysia biar merempat menerima sederkah derma dari umno yg kau sanjung tu!! BR1M derma utk rakyat miskin patutlah melayu di ajar hanya tahu meminta ,biar umno berkuasa melayu selamat melayu senang melayu nak apa semua ada!!! taniah melayu ! hidup melayu ! malaysia melayu yg punya!!!

  18. nasib pekerja swasta banyak yang gaji+elaun RM1000 bagaimana agaknya ya. nak beli kereta terpakai pun susah..

  19. dah mahkamah kata x salah, buat ape bayau…. mana aku nak kobek rm250 juta tu… lembu pun dah x ado…

  20. Wey nko ni silap tajuk ler… nko ni x habis2 dgn cite org hutang lembu rm250 juta tu… nko x ade cite lain ke..

  21. mane ado dlm dunia ni org nk bela lembu perlu modal smpai rm250 juta… lembu2 induk baka baik dari Australia tu sepasang rm10-rm15 ribu jer…

  22. nkorang ni kuar tajuk ler… org komen tentang rumah la beb… ni mesti idea kak tun jande giler tu…

  23. Pemimpin beli kondo guna duit pelihara lembu.
    Rakyat nak beli rumah tak mampu.
    Berapa harga rumah teres setingkat d kl.
    Berapa gaji permulaan kakitangan awam peringkat spm cthnya kerani d kl.
    Memang pemimpin malaysia celak*

  24. Buatlah mana yang patut asalkan tidak maenyeksa dan amemperbodohkan rakyat, Rakyat dah tak tahan lagi ni.ingat-ingat lah PRU14 kau rasalah nanti.pada masa tu si pak menteri akan datang ke rumah ku dan merayu-rayu minta aku undi mereka.tapi aku tak akan undi mana mana menteri yang mudah lupa janji dengan ku. salam bye bye

  25. kalau wang rm250 juta tu dibayar balik kpda bank mgkin faedah 4% kpda semua penjawat awam yg beli rumah tu dapat dibailoutkan dgn wang tersebut… malang sekali wang tu banyak mengalir ke singapura dll

  26. memang ada cite2 pondan & bohsia kononnya akibat ketiadaan tempat tinggal tetap dan menumpang bilik kawan akhirnya mereka terjebak jadi pondan, gay & bohsia

  27. kL tu boleh ubah org baik jadi jahat & org jahat jdi baik… ha2 hati2 kalau ada anak2 dara & teruna yg datang dari kmpung nk ubah nasib kt kL…

  28. mmg bodo nye mentaliti. idup xmampu, slhkan org len. wakakaka. m’sia nih mmg lawak dgn bumiputera yg pemikirannya kuno, yg pendatangnye xseda diri.

  29. pencuri, pemakan riba’ tidak amanah nanti akan dibalas dengan neraka. begitu juga dengan penyumpah seranah, pemfitnah, pencela.

  30. yg bujang xde mslh ape pun, yg dh berkeluarga nih byk cengkadak, mengeluh xsudah. sediakan keperluan asas dulu baru kawin. nih tak, gatal sgt nk kawin, tp 4 mende keperluan asas pun tunggang langgang.

  31. faedah pinjaman perumahan tu 4%, brapa % faedah atas pinjaman rm250 juta tu, saje jer la nak tahu…

  32. Ape kate nkorang semua stop bincang tentang pinjaman rm250 juta tu, sebab mahkamah pun dah buat decision… tapi pasni saper2 pinjam duit bank x bayau… siap k !

  33. patut ler tetiba bank & institusi kewangan ketatkan syarat pinjaman sekitar 2010, rupa2nya kekeringan wang… aliran tunai ‘pending’ !

  34. syarat2 pinjaman peribadi yg diperketat oleh pihak bank sebenarnya membuka ruang kpda syarikat2 kredit dan ah long melebarkan sayap & cengkaman mereka..

  35. si A pinjam rm250 juta, si B pulak cekah rm215 juta & si C rekah rm32 juta… semua senyap ! kalau gitu modelnya, bukan kate bank… toke babi pun kena mampus… !

  36. lebih baik bank2 berikan pinjaman peribadi & overlap kpda rakyat esp penjawat awam & pekerja swasta yg sangat2 memerlukan wang esp dlm mghadapi kenaikan kos sara hidup & GST sekarang… lagipun pinjaman2 begini dah confirm dirang bayar sebab bayarannya boleh dibuat melalui potongan gaji…

  37. I pun setuju pinjaman peribadi dipermudahkan kpda pekerja swasta dan penjawat awam… bank2 pun dah tentu dapat pulangan bayaran baliknya…

  38. Jangan susahkan rakyat … yg memerlukan wang untuk menangani kos sara hidup & elakkan mereka terjebak dgn lintah darat…

  39. dah ada rm10 juta nak uwad amende lagi… masukkan jer dlm fix deposit… makan duit faedahnyer saje x habis sampai mampus..

  40. Lainlah kalau dapat duit pinjam bank rm10 juta… aku mesti buat sesuatu projek yg berdaya maju & berpotensi untung besar… contohnya bina sebuah hotel atau sebuah stadium pelbagai guna.. he2 boleh ler bayar balik duit hutang bank tu… hutang bank kena bayar maaaa… org lain nak pinjam pulak

  41. sebenarnya aku yg first, saja kasi chance nkorang rase dok atas… dah jemu semedang no 1

  42. kita x penah persoalkan salah atau tidak, yang kita nak hutang & faedah atas pinjaman rm250 juta tu dibayar balik kpda bank… sebab org lain pulak nak pakai wang tu

  43. undi DAP. kami akan pastikan wang tersebut diperolehi semula dan kami akan beri kepada anda semua seorang rm1juta.

  44. nko sembang leh la psl nko xdpt. klu xko dpt duit tu, lagi teruk nko kerjakan. xyah sembang ler weh

  45. ha2 camtu ler best… ! nanti bila kitarang undi korang dah menang mesti kasi kitarang sorang rm1 juta …k

  46. nkorang kalau duit mudah melabur jer dlm skim 4D… he2 tak yah modal besar… klau nasib baik bleh dapat 2,3 puluh ribu senang2′..

  47. nkorang kalau duit mudah melabur jer dlm skim 4D… he2 tak yah modal besar… klau nasib baik bleh dapat 2,3 puluh ribu senang2′..

  48. x yah pecah amanah, x yah salahguna kuasa, x yah rasuah, x yah makan duit anak yatim… tikam ekor jer… dosa pun x banyak

  49. pelaburan mudah, semua mampu bet dgn hidup yg costed sekarang… rm1 untuk rm2500… tunggu pe lagi… !

  50. dari habiskan duit sedut vape, isap rokok, sedut gam, beli dadah… baik nkorang betting rm1 for rm2500..

  51. Hahaha.. simpan duit lama2 tak penuh2, baru nampak berisi korek balik tambah belanja,nilai wang sentiasa turun nilai brg sentiasa naik, sampai bilapun tak cukup menampung kos sara hidup masa depan.kerana rasuah penyamun salah guna kuasa hidup rakyat tak mungkin akan selesa.

  52. Selamat petang bro jacki. Menurut sejarah dan pandangan aku, tanah melayu ni memang melayu punya dan lebih tepat Allah S.W.T punya. Macam kerajaan dan bangsa china yang memiliki negara china, cuma disana lebih radikal dan bangsa china campuran tak diiktiraf sebagai rakyat maah ditindas tidak seperti malaysia, kerajaan tetap memberi bantuan sehingga terpaksa meminggirkan anak bangsa sendiri. Malah kaum2 lain cuba merebut segala hak dan kuasa yang masih tinggal sedikit untuk kaum melayu hingga kaum melayu merasa terancam. Tidak seperti bangsa2 majoriti lain di negara mereka, tiada ganggu gugat dan mempersoalkan hak dan kuasa mereka. Tetapi di negara islam dan asal hak milik melayu ini seolah2 dipertikaikan dan digambarkan melayu adalah pendatang yang cuba memonopoli kuasa dan hak di malaysia. Bersyukurlah kita semua diberi peluang hidup di bumi malaysia ini. Cuba bandingkan dengan rohingya yang ditindas dan dihalau keluar tanpa diberi apa2 peluang dengan cina dan india di malaysia, amat jauh berbeza. Kita semua harus belajar bersyukur dan menerima semua kaum seadanya tanpa wujud prejudis dan hasad dengki.

  53. puk*mak2 kt atas nih klu xmelalut bila komen xleh ker? mmg standard sampah cacai ler nkorang nih patut ler asyik dipermainkan oleh org politik jer. wakaka

  54. dah kita pilih dirang jdi “wakil kita” dlm PRU dulu, ikut suka dirang ler nak uwad amende pun… dah nko tu reti memilih nasib nkorang ler…

  55. dah rakyat tersalah pilih, nasib nkorang ler pilih wakil macam “ketam” dia suruh kita buat lain, dia buat benda lain… nak uwad mcm mana wang ringgit punya pasal boleh buat org jalan mcm ketam…

  56. nkorang kawin koboi jer… buat knduri mee hun jadi pengantin “koboi sehari” eloklah ada berlarak atas belakang kebau, atas lori, atas beca bagai, dirang kenduri macam majlis raja2 sesuai dipanggil “raja sehari” malah majlis dirang tahap jadi “raja seminggu” @ “raja sebulan”… nkorang ado…

  57. rakyat disuruh berjimat dan menabung tetapi dirang berbelanja dan buang duit bagai daun getah kering… padan muka nkorang… ado den kisah..!

  58. gaji dah naik, patut GST dan kadar faedah pinjaman bank untuk beli rumah pun naik jadi 10%…

  59. setuju tuh, ramai yg berlagak isap vape, beli rokok, isap ice, syabu, pil itu ini… kitarang dulu kena panadol jer…

  60. Tukar BPP kepada LPPSA serupa ubah nama kura kepada kura kura… Penjawat Awam akan terus jadi kura & kura kura jika kemudahan pinjaman peribadi di bank2 berubah kepada ah long dan syarikat2 kredit berlesen yg kenakan amount bayaran balik 100%… pinjam rm2000 bayar rm4000

  61. kalau dah terperangkap dgn hutang ah long & syarikat2 kredit, tak payah nak ubah BPP kepada LPPSA ke amende… kesannya ramai yg tinggal menumpang kt rumah mertua, tinggal kt rumah sewa atau boleh beli rumah dlm masa yg sama jadi penyamun dan ambil rasuah

  62. kalau dah terperangkap dgn hutang ah long dan syarikat berlesen, akhirnya kaki tangan kerajaan tinggal tel*r dan bul* jub*r… kesannya adalah beqak darah dan jadi penyamun @ makan rasuah

  63. bila baki bersih dlm slip gaji dah tinggal tel*r & bul* jub*r mulalah mata pun merah, liar, jadi mata kawar dan liar nak makan rasuah

  64. heran yea, pegawai2 atasan dlm pengurusan bolasepak World Cup pun ada yg makan rasuah… itulah rasuah ! ada kat mana2 … tak cukup dgn bookies, pertaruhan wang haram …naaahhhh sekarang dilanda dgn r.a.s.u.a.h pulak !!

  65. kursus2 intergriti kepada penjawat awam patut disasarkan kepada yg khianat, pecah amanah dan makan rasuah BUKAN kepada “kambing hitam”

  66. Ada pegawai2 penjawat awam yg ditangkap kerana terlibat dgn rasuah seks dalam agihan & bantuan pemberian rumah kepada rakyat…. naaahhhh lihat rasuah dah jadi satu syarat mendapat kelulusan dlm satu2 permohonan

  67. Rasuah telah membelakangkan ” piagam pelanggan “, menafikan hak, menidakkan kebenaran, mengkhianati hak rakyat, pecah amanah dan salah guna kuasa berlaku..

  68. udah ler tinggal tel*r & bulu jub*r…. terlibat pulak dgn hutang ah long bagai jadi bengkak pulak kat tel*r atau hernia

  69. patut setiap penjawat yg baru dilantik ditawarkan kemudahan membeli rumah pertama… kawalan ketat juga perlu dibuat kepada pembeli2 rumah kedua dan ketiga…

  70. Pembeli2 rumah kedua, ketiga dan seterusnya biasanya adalah di kalangan mereka yg berharta dan bertujuan membuat spekulasi dan untung…

  71. kalau aku jadi menteri aku akan beli 100 buah rumah & rumah2 kedai… nanti bila dah pencen aku kerja kutip sewa jer boleh masuk satus dua ratus ribu sebulan

  72. bila aku sesak duit aku jual sebuah, sesak lagi jual lagi sebuah… jual 3,4 buah dapat rm5,6 juta boleh makan sampai mampus x habis

  73. masuk jer dlm tanah…. kite punyer… bagi la samarata, aku x nak yg banyak lemak… nak termuntah…

  74. ha2… kami gerit sampai ke tulang… kecuali rambut dan tulang tengkorak…. nko nak ?

  75. mano ado… kami makan daging jer… nyampah nko ni, moh pergi jauh2… aku sepak kang..!

  76. kitarang best kan ..? x yah beli rumah, x ado GST… hari2 makan daging… x ado daging, kita makan tanah..

  77. sssyyyyy…. nkorang speak tu pelan2 sikit, aku dengar nanti dirang nak hantar yg branded punya…

  78. ok2 …kita jangan gopoh gapah, kasi dia relax dulu… pastu kita terkam “banyak”2… camner setuju ?

  79. sepupu2 aku si kerawit kat dlm perut dan lubg jub*r dia cakap yg ni standard tau… otak giler, spin2 tau… nkorang kena slow2

  80. ape punya bodoh cilake nih… nko tu mana ada tangan, leher pun x ade… nk pakai coat dgn tie tu camner…

  81. kalau dah sampai ration kita tu gitau yea… aku nak masuk kot lubg kentot dia… sepupu aku dah tunggu kat dalam

  82. aku hat mana pun x per… kalau boleh biarlah peram 3,4 hari dulu, kasi jadi pekasam gitu… eeeiii geram aku …aromanyer tu…

  83. mane dirang kasi lembu pada kita, mayat org ler tu….. busuk sangat tu sebab banyak dosa la tu…. baham saja lah anak2ku

  84. puk*mak kt atas nih klu xmerepek pepagi buta xleh ker hah? ulat la cacing la ular la. mmg puk*mak tulla nko nih. pepagi buta jam 2-3 pagi tuh elok solat sunat, drpd nko msk dlm nih merepek cam puk*mak!

  85. hihihi jgn emo sgt bro dgn derang nih. biasa ler, sampah. mmg camtuh ler kualiti mereka. baca jer komen merapu2 tuh dh tau standard mana derang nih. klu kt tmpt keje tuh mesti kaki ngula, kaki ngampu, skola takat pmr jer. tuh yg wat perangai camtuh bila komen kt internet nih. org camnih ler klu dpt kt org2 politik mmg digula2kan nyer. org camni yg jd stok tukang bwk sepanduk, tukang wat rusuhan, tukang baling botol, baring atas jln, jerit2 n so on

  86. korang semua ni memang puk*mak. tak abih2 dgn lembu. tula makan lagi lembu banyak2, dah jadi bodo cam lembu

  87. hmmmm …nkorang ngata kitarang yea, nanti korang mampus siap ler kami baham… aku nak kobek biji mato jer..

  88. ha2 kat pot kami korang x yah apa2, 4% faedah pun x payah… sebab nkorang dah rest in peace….

  89. sekarang zaman gawat, bukan saja pemimpin UMNO baham duit, wakil rakyat PAS & ADIL pun cenderung untuk salah guna kuasa.
    dapat apa2 faedah, diwar-warkan dulu pada suku sakat. bila bahagian family dah cantekk, baru buka pada rakyat marhaen.
    masa kini 4×7 je semua nya…

  90. padan muka korang semua yang taksub sangat dengan politik. sebenarnya politik ni tak kiralah dia tu manusia ke dia tu perasan macam malaikat ke, politik tetap politik. boleh baham, baham dulul..

  91. tapi cuba telepon sekarang senang dapat ke……rasanya proses lagi bertambah-tambah lambat……rasanya lagi kelam kabut……

Kongsikan Pandangan Bernas Bersama Kami Di Sini. Bincangkan..

Please enter your comment!
Please enter your name here