Elaun Penjawat Awam Sudah 12 Tahun Tidak Dikaji. Simpanan Kakitangan Awam Rendah!

24


Elaun Penjawat Awam Sudah 12 Tahun Tidak Dikaji. Simpanan Kakitangan Awam Rendah!

Seperti biasa, menjelang pembentangan Bajet 2017 Malaysia Cuepacs Malaysia akan tampil memberikan tuntutan dan desakan kepada Datuk Seri Najib Razak agar nasib penjawat awam dan kakitangan kerajaan terus terbela.

elaun penjawat awam

Terbaru, Cuepacs Malaysia mahukan kerajaan melakukan penstrukturan semula elaun penjawat awam yang dikatakan sudah lama tidak dikaji di mana kadar yang ditawarkan dan diberikan kepada kakitangan awam kebanyakannya sudah tidak relevan dengan situasi kos sara hidup hari ini.

Realitinya, berdasarkan dapatan yang diperolehi oleh Cuepacs mendapati kalangan anda penjawat awam kebanyakannya tidak dapat mengekalkan kadar simpanan isi rumah yang sepatutnya iaitu hanya 1 hingga 0.69 peratus, tidak sampai pun 0.7 peratus dek kerana perbelanjaan harian dan bulanan yang tinggi hari ini



Kajian Elaun Penjawat Awam VS Kewangan Negara Hari INi?

P/S : Fakta yang Cuepacs mahu kerajaan ambil serius adalah elaun penjawat awam sudah pun 12 tahun tidak dikaji.

PP/S : Di masa Cuepacs melakukan tuntutan seperti ini, mungkin Cuepacs telah terlepas pandang dengan beberapa situasi semasa kewangan kerajaan hari ini termasuklah dua memo yang Berita Semasa kongsikan di bawah ini :


Sambung Baca Lagi Artikel Terbaik Yang Ini Pula. Ada Kaitan Dengan Yang Di Atas :

Berita Gembira 1.4 Juta Kakitangan Awam : Lebih 80 Elaun Kakitangan Kerajaan 201... Berita Gembira 1.4 Juta Kakitangan Awam : Lebih 80 Elaun Kakitangan Kerajaan 2013 Akan Naik? Alhamdulillah, sejak satu dua bulan terakhir ini satu demi satu berita gembira yang sedap didengar untuk ...
SEBARKAN

24 Komen Bernas

  1. gaji elaun minima kakitangan swasta vs gaji elaun minima kakitangan awam.. tunggu PRU akan datang kerajaan akan terima akibatnya

  2. Bila hutang msia mlonjak maka kos hutang mningkat justeru tak hairan wang digunakn utk cover cost /kos ini.ksian….kjaan spatutnya mletakkan bajat ini/2017 berimbang/balance sbagai priority/kutamaan…
    maafkn saya smua

  3. Slps bbrapa tahun bajet bimbang dlaksanakn tekanan hutang akn bkurangan dn biasa ,masa tu rakyat akn dpt manafaat dn hidup lbih selesa

  4. Crude oil naik harga petrolpun naik .Skrng ron 95 berharga rm 1.80 seliter.Harga petrol naik kjaan bersyukur.

  5. Katakan sebuah kereta satu tangki penuh lbh kurang 40 liter diperlukan ,so 40 liter x 1.80/liter = rm 72/tangki i.e kenaikn sebanyak rm 4.00 setangki penuh

  6. aik.. ada KGT pun nak revise elaun? lomak.
    org keja gaji fix takde naik2 menghadap sara hidup ok je. hidup lg.
    tu la namanya barokah. 12 tahun tak cukup tak de barokah le tu

  7. Bila rasuah dan ketirisan brmaharajalela inilah yg akan berlaku..akibat keborosan kerajaan brbelanja rakyat yg mnanggung derita..jilake

  8. zaman pak lah dulu naik gaji 7.5% ~ 35%, Elaun COLA diwujudkan.
    zaman najib pulak naik gaji 13%, elaun COLA naik, elaun rumah naik, kenaikan gaji tahunan naik, contoh kalau dulu naik 90 skrg dh 225. Dpt 2x kenaikan gaji, thn 2013 n 2016. Tak cukup lagi ke?

  9. Memang zaman najib naik gaji dan elaun. Tapi gst pun diperkenalkan, harga rumah naik 33% setahun, harga barang naik tidak terkawal, harga petrol naik, nilai matawang makin menyusut, jadi angka gaji nampak besar tapi nilai dan kuasa beli makin kecil.
    Jangan ingat naik gaji tu besar, kalau gaji rm50,000.00 sebulan, kalau naik 10% memang besar. Tapi purata gaji rakyat malaysia masih terlalu rendah untuk berdepan dgn kos sara hidup yang setiap tahun meningkat berpiluh kali ganda. Org yg bekerja minta naik gaji itu hak mereka. Tapi kalau org sihat dan berakal tapi malas dan minta BR1M tu patut rasa malu.

  10. Gaji naik tapi nilainya dah makin susut. Kalau dulu beli barang rm50 banyak brng yg blh dibeli. Tapi sekarang bayar rm50 rasa peniaga salah kira sbb brg sikit. Kualiti dn kuantiti brg pun makin kurang, tapi harga makin naik. Duit disangka bnyk, tapi rupanya sikit. Seolah2 sekarang ni rakyat sbg perantara semata2 untuk memberi semula kpd kerajaan.

  11. Harga akan barang turun itu janjinya,
    Rupanya hanya sandiwara,

    Katanya juga hidup akan sejahtera,
    Tapi hanya dapat pura2 bahagia,

    Bila bersuara nampak egonya,
    Seperti sempurna tiada cela,
    Yang merasa rakyat biasa,
    Yang hanya mampu tertanya2,
    Wabak apakah melanda ego mereka,

    Katanya bersederhanalah wahai rakyat,
    Sedangkan mereka bersuka ria,

    Ukur baju juga di badan sendiri,
    Tapi semua baju bukan ukurun rakyat biasa lagi,

    Kini ramai org gila,
    Gila pada kuasa dan harta,
    Dikeji dan dimaki pun tak mengapa,
    Katanya pejuang bangsa dan negara,
    Tapi rakyat kenal taringnya,
    Cuma golongan gila kuasa,
    Sedangkan sekarang rakyat merasai kejahilan mereka.

Kongsikan Pandangan Bernas Bersama Kami Di Sini. Bincangkan..

Please enter your comment!
Please enter your name here